Hoe kouder (meer sterren), en sowieso goed vacuüm verpakt, kan het best een tijdje in de vriezer blijven.
Ook hier gaat het grootste deel de vriezer in, alleen overleefd het d 2 maanden niet hoor 
Mijn oudste neemt het graag mee om op zijn lunchbrood/wrap te doen, tot jaloezie van zijnk lasgenoten.
Ook gaat het in de Chile, maar ook in de spaghetti saus
Er verdwijnen hier elke 2 maanden gemiddeld zo'n 2 procureurs ( van de Makro, á 8€ st meen ik )
Mijn oudste neemt het graag mee om op zijn lunchbrood/wrap te doen, tot jaloezie van zijnk lasgenoten.
Ook gaat het in de Chile, maar ook in de spaghetti saus
Er verdwijnen hier elke 2 maanden gemiddeld zo'n 2 procureurs ( van de Makro, á 8€ st meen ik )
Ik kan iedereen echt zo'n looftlighter aanraden die eventueel nog twijfelt. Ik had nog een restant restaurant grade big block houtskool. Die ik kreeg afgelopen jaar echt met de grootste moeite aan de gang in een starter. Nu gewoon in de Q gemikt, looftlighter erop en wat blazen maar.
De weber GBS sear grate eerst lekker tot 200C laten met het deksel dicht laten opwarmen. Daarna deksel open gezet zodat er meer zuurstof en warmte kwam. De Aldi ribeye steak erop gedaan. 2 minuten wachten, draaien. En bam, we have Maillard reaction! Dat kreeg ik met RVS niet klaar in deze mate.
De Aldi ribeye was een voorgemarineerde van 500gram. Was ansich best ok maar de marinade was wat te sterk. Maar ribeye is qua stuk steak niks voor ons hier. Onze voorkeur gaat uit naar Picanha.
De weber GBS sear grate eerst lekker tot 200C laten met het deksel dicht laten opwarmen. Daarna deksel open gezet zodat er meer zuurstof en warmte kwam. De Aldi ribeye steak erop gedaan. 2 minuten wachten, draaien. En bam, we have Maillard reaction! Dat kreeg ik met RVS niet klaar in deze mate.
De Aldi ribeye was een voorgemarineerde van 500gram. Was ansich best ok maar de marinade was wat te sterk. Maar ribeye is qua stuk steak niks voor ons hier. Onze voorkeur gaat uit naar Picanha.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Ik heb er door toeval ook goedkoop 1 kunnen kopen een tijdje geleden. Het is inderdaad best makkelijk, maar doet een verfbrander eigenlijk niet precies hetzelfde voor veel minder geld?Chevy454 schreef op zondag 4 juni 2017 @ 18:46:
Ik kan iedereen echt zo'n looftlighter aanraden die eventueel nog twijfelt. Ik had nog een restant restaurant grade big block houtskool. Die ik kreeg afgelopen jaar echt met de grootste moeite aan de gang in een starter. Nu gewoon in de Q gemikt, looftlighter erop en wat blazen maar.
Staat hier op -20 ingesteld. Maar eeh, heb er echt nog ribben in liggen die er al way langer in liggenThe-Source schreef op zondag 4 juni 2017 @ 16:58:
Ligt aan de temperatuur -18 of -23 scheelt nogal.
Varkensvlees wordt vaak maximaal 2 maanden gezegd, niet dat het dan niet meer goed is maar kan een smaakje aan het vlees komen. Rundvlees kan mits goed ingevroren een jaar maar correct me if im wrong

Ook picanhas nog van vorig jaar september. Normaal gaan ze altijd meteen op, maar heb een minder "seizoen" (jaja, er is geen seizoen, hou ik me ook niet aan normaal)
Dat goed vacuum verpakken mogen ze bij Beef en Steak echt wel verbeteren. Leg maar eens een stuk vlees au bain marie te ontdooien. En kijk maar eens hoeveel water er bij komt. En dat was geen one-off, maar gebeurt structureel. Altijd bij het seal point. Daarnaast is het ook niet echt vacuum, zit nog een hoop lucht bij.NeutraleTeun schreef op zondag 4 juni 2017 @ 17:37:
Hoe kouder (meer sterren), en sowieso goed vacuüm verpakt, kan het best een tijdje in de vriezer blijven.
Heb ik ze laatst ook terug gegeven in een enquete. En het irriteert me dat ze ze altijd per twee verpakken. Hee, ik wil er ook wel eens eentje ontdooien hoor. Ja ik weet, komt vast commentaar op "dan doe je de ander toch een dag later" maar zo werkt het niet altijd.
Ja en nee.. het ontbranden wel. Maar extra lucht geven als boost niet. Zo had mijn schoenmoeder houtskool van de boerenbond mee.. Die waren aan maar niet voldoende om te ontbranden. En no way dat ik met een verfbrander in de buurt kom. Dan is de looftlighter veiliger.SaN schreef op zondag 4 juni 2017 @ 19:41:
maar doet een verfbrander eigenlijk niet precies hetzelfde voor veel minder geld?
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Ik heb ook wel een een stuk vlees dat minimaal een jaar in de vriezer lag (en technisch over datum was) gewoon gegeten.
Als het met ontdooien niet gek ruikt en geen vriesbrand heeft, dan kun je het prima eten. Of je verschil in smaak proeft, weet ik ook niet.
Met een goed stuk rundvlees wat je medium-rare wilt eten is lang vriezen misschien een beetje zonde.
Als het met ontdooien niet gek ruikt en geen vriesbrand heeft, dan kun je het prima eten. Of je verschil in smaak proeft, weet ik ook niet.
Met een goed stuk rundvlees wat je medium-rare wilt eten is lang vriezen misschien een beetje zonde.
@Chevy454 Toch frappant dat je in dit topic degene bent met de meeste moeite om kolen/briketten te laten ontbranden. Heb ik werkelijk nooit last van. Ook niet met troep briketten. Je moet haast iets anders doen. 
/edit
+1 voor de looftlighter. Heb hem zelf ook. Dacht ook het zal wel. Maar is echt een relaxed ding.
/edit
+1 voor de looftlighter. Heb hem zelf ook. Dacht ook het zal wel. Maar is echt een relaxed ding.
[ Voor 19% gewijzigd door UltraSub op 04-06-2017 21:07 ]
Afgelopen zaterdag bij vrienden gebbqt. Was goed succes! We hebben eerst on,e eigen houtskool gemaakt en dat toen op de bbq gegooid.

Deze scampi's gingen er onder andere op

Vandaag thuis mijn nieuwe Pizzasteen maar direct getest met paar vrienden, dat was ook een succes. Hier foto van één van de drie pizza's die ik heb gemaakt (deeg ook zelf gemaakt)

Deze scampi's gingen er onder andere op

Vandaag thuis mijn nieuwe Pizzasteen maar direct getest met paar vrienden, dat was ook een succes. Hier foto van één van de drie pizza's die ik heb gemaakt (deeg ook zelf gemaakt)

Enkel de weber briketten waren een ramp en deze waren onbekend houtskool welke zo groot zijn als een gebalde vuist. Daar moet serieus wat hitte in wil je dat deze gaat branden ipv smeulen.UltraSub schreef op zondag 4 juni 2017 @ 21:06:
@Chevy454 Toch frappant dat je in dit topic degene bent met de meeste moeite om kolen/briketten te laten ontbranden. Heb ik werkelijk nooit last van. Ook niet met troep briketten. Je moet haast iets anders doen.
Ik gebruikte een starter (klein en groot) met voldoende aanmaak blokjes zodat deze lang genoeg brand.
En natuurlijk in volle trek voor maximale flow. Met de fire up kokos en ecobrasa nooit problemen gehad. Niettemin kan je haast een looftlighter kopen van de prijs van een kleine en een grote starter samen (bijna
[ Voor 6% gewijzigd door Chevy454 op 05-06-2017 10:07 ]
Zodra je een looftlighter gebruikt heb wil je nooit meer anders. Binnen 2 minuten ligt mijn vlees erop tegenwoordig. Geen stank van vieze blokjes, gekloot met aanstekers of andere ongein. En aangezien je aanmaakblokjes bespaard heb je hem binnen 143 jaar terugverdiend!
Misschien een domme vraag maar werkt dat ding ook met briketten?Malt007 schreef op maandag 5 juni 2017 @ 10:15:
Zodra je een looftlighter gebruikt heb wil je nooit meer anders. Binnen 2 minuten ligt mijn vlees erop tegenwoordig. Geen stank van vieze blokjes, gekloot met aanstekers of andere ongein. En aangezien je aanmaakblokjes bespaard heb je hem binnen 143 jaar terugverdiend!
Nooit geprobeerd maar lijkt me wel, dan duurt het wellicht 2 minuten ipv 1.vhal schreef op maandag 5 juni 2017 @ 10:17:
[...]
Misschien een domme vraag maar werkt dat ding ook met briketten?
Nou, ik weet niet hoeveel aanmaakblokjes jij er doorheen jaagt maar ik kwam uit op 15 euro per jaar. Dan is de looftligher in 4 jaar terug betaald. Maar voor de zuinigheid moet je het niet doen. Voor het gemak wel.Malt007 schreef op maandag 5 juni 2017 @ 10:15:
En aangezien je aanmaakblokjes bespaard heb je hem binnen 143 jaar terugverdiend!
Ja, ik gebruik 95% alleen briketten.vhal schreef op maandag 5 juni 2017 @ 10:17:
Misschien een domme vraag maar werkt dat ding ook met briketten?
Dat denk ik ook.Malt007 schreef op maandag 5 juni 2017 @ 10:19:
[...]
Nooit geprobeerd maar lijkt me wel, dan duurt het wellicht 2 minuten ipv 1.
Ook tussen verschillende soorten houtskool is het verschil groot overigens. Had eerst een zak originele green egg houtskool erbij gekregen, die ging heel snel aan, was snel op temperatuur maar is vooral veel te duur om te kopen.
Nu een horeca houtskool die de helft kost, dat zijn echter veel grotere en zwaardere stukken. Duurt veel langer voordat het op temperatuur is maar blijft dan ook veel langer liggen. Hier doet de looftlighter ook duidelijk wat langer over maar het gaat wel uitstekend. Zou nooit meer met aanmaakblokjes willen klooien.
Op dit moment liggen de ribben op de Weber lekker warm te worden. 115 graden en over een uur gaan ze eruit voor de aluminium folie + appelsap. Erg benieuwd!
Als je whiskey en boter in huis hebt dan is de combi met appelsap nog beter in aluminiumfolieR0y. schreef op maandag 5 juni 2017 @ 16:04:
Op dit moment liggen de ribben op de Weber lekker warm te worden. 115 graden en over een uur gaan ze eruit voor de aluminium folie + appelsap. Erg benieuwd!
Een eetlepel of twee whiskey per ribbel is genoeg voor de smaak.
Geen whiskey, als ik ergens niet van hou dan is dat het wel. Snap dat het bij eten anders is maar dan blijft die fles ook maar staanMiki schreef op maandag 5 juni 2017 @ 16:23:
[...]
Als je whiskey en boter in huis hebt dan is de combi met appelsap nog beter in aluminiumfolie
Een eetlepel of twee whiskey per ribbel is genoeg voor de smaak.

Maar dan heb je die 2400W die het ding uit de muur trekt niet meegerekendChevy454 schreef op maandag 5 juni 2017 @ 11:18:
[...]
Nou, ik weet niet hoeveel aanmaakblokjes jij er doorheen jaagt maar ik kwam uit op 15 euro per jaar. Dan is de looftligher in 4 jaar terug betaald. Maar voor de zuinigheid moet je het niet doen. Voor het gemak wel.
Bruine rum, master ingredient wat je nog weinig ziet. Kruidig en zoet, past perfect bij bbq.R0y. schreef op maandag 5 juni 2017 @ 16:29:
[...]
Geen whiskey, als ik ergens niet van hou dan is dat het wel. Snap dat het bij eten anders is maar dan blijft die fles ook maar staan
Zojuist mijn brisket van de bbq gehaald, lag er sinds vanochtend op en ergens rond 14:00 ingepakt. Hij voelde mooi zacht aan en net genoeg weerstand bij de priktest. Nu een uurtje rusten en dan lekker op vers witbrood met wat zuur, coleslaw, blues hog en wat baked beans on de the side. Kijken of we 3kg startgewicht opkrijgen met zijn 6en.
Resten gaan altijd de vriezer in om met andere resten (pulled porc, kalkoen, kip, wat er maar overblijft) in de jaarlijkse super chili.
Uit nood een zak fire up briketten gekocht omdat ik dacht dat ik nog wel wat had liggen 
Anyway eerste indruk is top, deze roken beduidend minder dan de AH kokos briketten.
Anyway eerste indruk is top, deze roken beduidend minder dan de AH kokos briketten.
Ik heb er heuse zonnepanelen installatie van 5400 Watt laten installeren! Die aggregaat staat in backorderUltraSub schreef op maandag 5 juni 2017 @ 16:40:
Maar dan heb je die 2400W die het ding uit de muur trekt niet meegerekend
Dat restaurant houtskool werkt ook best fijn als je weet hoe je ermee om moet gaan. De fik erin en de deksel open laten, burn baby burn. En dan gaat het lekker heet. Speklapjes (pre marinated) gecremeerd als middageten. Ben blij nu ik weet hoe het moet.
Mijn hoop op een lekkere pizza gaat weer stijgen. Misschien volgend weekend. Pulled pork pizza voor mij!
[ Voor 38% gewijzigd door Chevy454 op 05-06-2017 18:25 ]
Anoniem: 738905
Op een pizzasteen bakpapier gebruikenMM99 schreef op maandag 5 juni 2017 @ 02:11:
Hier foto van één van de drie pizza's die ik heb gemaakt (deeg ook zelf gemaakt)
[afbeelding]

Chevy454 schreef op maandag 5 juni 2017 @ 18:21:
[...]
Ik heb er heuse zonnepanelen installatie van 5400 Watt laten installeren! Die aggregaat staat in backorder
Ik doe de deksel altijd dicht en de hele vent boven en onder wagen wijd open. Moet je niet 10 minuten op de pot gaan zitten want als je dan terug komt heb je een hoogoven in de tuin met een dikke vlam van 20 cm uit de pijp.Dat restaurant houtskool werkt ook best fijn als je weet hoe je ermee om moet gaan. De fik erin en de deksel open laten, burn baby burn. En dan gaat het lekker heet.
Op de MT57 gaat de temperatuur niet echt omhoog. De flow is te laag heb ik de indruk. Hij gaat snel tot de 200C maar daarna kan je de hele lord of the rings trilogy kijken alvorens die 250C haalt. Dan is het beter om de deksel open te laten en de hele meuk rood heet te hebben. Dan haal je mooi die hoge temperaturen.UltraSub schreef op maandag 5 juni 2017 @ 18:40:
Ik doe de deksel altijd dicht en de hele vent boven en onder wagen wijd open. Moet je niet 10 minuten op de pot gaan zitten want als je dan terug komt heb je een hoogoven in de tuin met een dikke vlam van 20 cm uit de pijp.
Maar kan aan mijn onkunde liggen
In elk geval zijn mijn BBQ onkunde gestegen. Dun vlees zonder deksel, dikke stukken met deksel. En die belachelijke Weber Sear Grate, ja die is toch best heel fijn. Heet stoken en gaan met die maillard reactie. Alvorens een kleine kamado erbij te nemen kan ik met de MT57 mijn vaardigheden verbeteren. En nu ik die 10.5" sear grate heb vraag ik me af of die 13" kamado joe junior wel past qua oppervlakte. Die 500gr ribeye ging er mooi op maar op een kamado is dat dan zonder mogelijkheid van indirect...
[ Voor 30% gewijzigd door Chevy454 op 05-06-2017 19:12 ]
Artisjokken?Creep schreef op maandag 5 juni 2017 @ 18:59:
Wie herkent de groente op mijn bbq? Geen stoer stuk vlees, maar wel belachelijk lekker!
[afbeelding]
Doe ik ook altijd, uitgebreid getest en veruit de makkelijkste methode. Ook geen verschil te zien of te proeven tov zonder bakpapier. Dus gekloot met griesmeel doe ik niet meer aan.
Ik wilde hetzelfde net opmerken.. maakt geen drol uit.Malt007 schreef op maandag 5 juni 2017 @ 19:24:
[...]
Doe ik ook altijd, uitgebreid getest en veruit de makkelijkste methode. Ook geen verschil te zien of te proeven tov zonder bakpapier. Dus gekloot met griesmeel doe ik niet meer aan.
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Bingo. Was wel een beetje weinig voor 2 volwassenen en 2 kids. Volgende keer maal 2 doen.
Wie de geschiedenis niet kent, is gedoemd ze te herhalen.
Hmm zojuist wilde ik de bbq schoonmaken opruimen dus had hem even opgestookt tot 450-500 graden. Daarna af laten koelen en toen kwam ik erachter dat de draaischijf bovenop vast zit. Geen beweging in te krijgen, volle gewicht erop, met een hefboom, getikt met kracht, maar gewoon muurvast. Nog even de inbus losgedraaid maar ook dat sorteerde geen effect. Zal hem van de week weer even warm stoken en dan maar hopen dat hij loskomt.
Betreft overigens een broil king keg.
Betreft overigens een broil king keg.
Ik gebruik gewoon goed bloem tijdens het vormen van de bodems en dan schep ik ze zonder problemen op met de pizzaschep, geen bakpapier voor nodig.Malt007 schreef op maandag 5 juni 2017 @ 19:24:
[...]
Wel belangrijk alleen dat de aanrecht koud is. Een keer had helaas de vaatwasser aangestaan met als gevol een warm aanrechtblad boven de vaatwasser. Dat zorgde dus voor twee mislukte pizza's omdat het deeg dan zompig wordt.
Het gaat opzich ook wel zonder maar het is makkelijker met bakpapier voor mij. Daarnaast gebruik ik vaak een behoorlijk nat deeg en als je eenmaal ergens plakt dan wordt het een zooitje :-)ik222 schreef op maandag 5 juni 2017 @ 20:10:
[...]
Ik gebruik gewoon goed bloem tijdens het vormen van de bodems en dan schep ik ze zonder problemen op met de pizzaschep, geen bakpapier voor nodig.
Wel belangrijk alleen dat de aanrecht koud is. Een keer had helaas de vaatwasser aangestaan met als gevol een warm aanrechtblad boven de vaatwasser. Dat zorgde dus voor twee mislukte pizza's omdat het deeg dan zompig wordt.
Iemand die weet of er een verschil is tussen edelstaal en gietijzer rooster?
Heb een edelstaal rooster, maar zie nu ook een gijtijzer rooster, zit te twijfelen om die ook te kopen, maar weet niet goed wat het verschil zal zijn...
Heb een edelstaal rooster, maar zie nu ook een gijtijzer rooster, zit te twijfelen om die ook te kopen, maar weet niet goed wat het verschil zal zijn...
Float like a butterfly, sting like a bee.
Toeval wil dat ik net zo een rooster heb gekocht. Heb het Weber GBS systeem dus heb je meerdere mogelijkheden. De Weber Sear Grate vond ik eigenlijk altijd onzin, met RVS ben je snel klaar met schoonmaken. Maar met direct grillen vond ik de grilmarks tegenvallen.Martinusz schreef op maandag 5 juni 2017 @ 20:42:
Iemand die weet of er een verschil is tussen edelstaal en gietijzer rooster?
Met gietijzer houd je inderdaad meer warmte vast en dus betere grillmarks. Ook het schoonmaken is beter als gedacht omdat het geemailleerd is. Met een sponsje en wat zeep en klaar. Met het RVS rooster moet ik met een brillo sponsje schuren.
Het is maar wat je wilt. Ik ben blij dat ik die Sear Grate heb. Overpriced volgens velen maar goedkoper als een volledig gietijzeren rooster die ik dan weer niet nodig heb.
Echt gietijzer moet je helemaal niet met zeep aanzitten. Gewoon schoonstoken en afborstelen met een staalborstel, bij voorkeur pas net voordat je het weer opnieuw gaat gebruiken. En natuurlijk de eerste keer goed inbranden met olie.
Als je echt gietijzer steeds helemaal vetvrij maakt gaat het roesten, als dat gebeurt is kun je het overigens ook weer gewoon helemaal goed krijgen maar dat is wel wat werk.
Grillen gaat echt veel mooier op gietijzer omdat het veel beter de warmte vasthoudt. Let wel op dat het ook lang nodig heeft om goed op te warmen.
Als je echt gietijzer steeds helemaal vetvrij maakt gaat het roesten, als dat gebeurt is kun je het overigens ook weer gewoon helemaal goed krijgen maar dat is wel wat werk.
Grillen gaat echt veel mooier op gietijzer omdat het veel beter de warmte vasthoudt. Let wel op dat het ook lang nodig heeft om goed op te warmen.
[ Voor 20% gewijzigd door ik222 op 05-06-2017 21:55 ]
Werkt prima anders. Ik smeerde randen van de pizza voor met olijfolie en dat drupt soms. Dan is het fijner dat het op de bakpapier komt dan pizzasteen.
Echte plain gietijzer ja. Maar dit is geëmailleerd gietijzer. Hierdoor kan je wel met wat zeep schoonmaken.ik222 schreef op maandag 5 juni 2017 @ 21:53:
Echt gietijzer moet je helemaal niet met zeep aanzitten. Gewoon schoonstoken en afborstelen met een staalborstel, bij voorkeur pas net voordat je het weer opnieuw gaat gebruiken. En natuurlijk de eerste keer goed inbranden met olie.
En moet ook niet geseasoned worden.
Heh? Die Weber sear grate is toch niet geëmailleerd?
Materiaal Porselein geëmailleerd, Gietijzer
Staat zo op de site
[ Voor 22% gewijzigd door Chevy454 op 06-06-2017 07:47 ]
Als ultragroot Fajita fan... hoe waren ze?
Ik heb toch echt een GBS sear grate van weber die echt zeker weten niet geemailleerd is. Raar.Chevy454 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 07:46:
Materiaal Porselein geëmailleerd, Gietijzer
Staat zo op de site
erg nice. Was echt goed. Ik had bavette genomen bij afwezigheid van skirts, maar komt op hetzelfde neer.
Volgende keer vul ik ze met vlees en kaas en leg ik ze nog even in de Q met de kap er op zodat het kaas mooi smelt.
[ Voor 17% gewijzigd door 418O2 op 06-06-2017 14:02 ]
Ik heb ze ook al 2-3x met bavette gemaakt. Inmiddels ook met kip, ribeye, biefstuk, varkenshaas, karbonade etc418O2 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 14:02:
[...]
erg nice. Was echt goed. Ik had bavette genomen bij afwezigheid van skirts, maar komt op hetzelfde neer.
Volgende keer vul ik ze met vlees en kaas en leg ik ze nog even in de Q met de kap er op zodat het kaas mooi smelt.
Ik smeer ze wel altijd in met sour cream (aangemaakt met oregano, dille, uienpoeder, knoflookpoeder, peper en zout).
Klinkt ook lekkerTyphone schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 14:09:
[...]
Ik heb ze ook al 2-3x met bavette gemaakt. Inmiddels ook met kip, ribeye, biefstuk, varkenshaas, karbonade etc
Ik smeer ze wel altijd in met sour cream (aangemaakt met oregano, dille, uienpoeder, knoflookpoeder, peper en zout).
Ik maak altijd een recept wel eerst 1:1 voor ik er aan ga tweaken (tenzij er overduidelijke flaws in zitten)
Speciaal voor jou (je avatar is zo mooi
):
Extra verdieping aan de groenten:
Meng met een staafmixer 2 teentjes knoflook met 2 eetlepels olie. Ga door tot het een mooie emulsie is.
Pannetje op heet vuur, in de Q of op de Egg. Olie erin, 1 eetlepel gerookt paprikapoeder erbij. 1 minuut op smaak laten komen. Vul aan met: chipotleflakes, cayennepeper, komijn, zoet paprikapoeder (mag op gevoel) en gooi dan de groenten erbij. Eerste 3 minuten goed mengen daarna 10 minuten laten braden en elke 2 min omscheppen.
Voor de sour cream: herhaal het knoflookteen+olijfolie trucje. Doe bij de sour cream mixen. Vul aan met oregano, dille, koriander (weglaten of aanvullen naar smaak) en peper en zout. Smeer een deel van de fajita ermee in of gebruik wat dikkere klodders bij het opmaken van de fajita's.
Succes gegarandeerd.
Smaak is met houtskool / briketten wel echt 100x beter dan 'traditioneel' koken in de keuken
Extra verdieping aan de groenten:
Meng met een staafmixer 2 teentjes knoflook met 2 eetlepels olie. Ga door tot het een mooie emulsie is.
Pannetje op heet vuur, in de Q of op de Egg. Olie erin, 1 eetlepel gerookt paprikapoeder erbij. 1 minuut op smaak laten komen. Vul aan met: chipotleflakes, cayennepeper, komijn, zoet paprikapoeder (mag op gevoel) en gooi dan de groenten erbij. Eerste 3 minuten goed mengen daarna 10 minuten laten braden en elke 2 min omscheppen.
Voor de sour cream: herhaal het knoflookteen+olijfolie trucje. Doe bij de sour cream mixen. Vul aan met oregano, dille, koriander (weglaten of aanvullen naar smaak) en peper en zout. Smeer een deel van de fajita ermee in of gebruik wat dikkere klodders bij het opmaken van de fajita's.
Succes gegarandeerd.
Smaak is met houtskool / briketten wel echt 100x beter dan 'traditioneel' koken in de keuken
[ Voor 5% gewijzigd door Typhone op 06-06-2017 14:37 ]
Ik heb het hele assortiment geprobeerd, en mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de US en de lamsburgers. Wagyu vielen mij persoonlijk tegen.Ron!n schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 09:08:
[...]
En ze zijn deze week in de aanbieding bij de AH, ik ga zelf ook de lamsburgers van dit merk kopen, ben benieuwd naar de smaak. Iemand deze of de iets duurdere Wagyu burger van de Frozen Butcher wel eens getest?
De gustibus non est disputandum ||| Vivat, Vivat, Societas Gymnasii Hagani !
Ik heb het hele assortiment geprobeerd, en mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de US en de lamsburgers. Wagyu vielen mij persoonlijk tegen.Ron!n schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 09:08:
[...]
En ze zijn deze week in de aanbieding bij de AH, ik ga zelf ook de lamsburgers van dit merk kopen, ben benieuwd naar de smaak. Iemand deze of de iets duurdere Wagyu burger van de Frozen Butcher wel eens getest?
De gustibus non est disputandum ||| Vivat, Vivat, Societas Gymnasii Hagani !
Doe mij de iberico variant maar, heerlijk burgertje. Wagyu viel me ook tegen, de rest van de buurt vond het waarschijnlijk ook aangezien ik wat ramen zag dicht gaan
Ik heb m'n weber rooster maar eens gefotografeerd en opgestuurd naar weber. De nikkelcoating laat op de klapdelen los van het onderliggende metaal. Benieuwd wat ik terug krijg. Sommigen worden met een kluitje in het riet gestuurd, anderen krijgen een vervangend normaal rooster en weer andere een RVS rooster. Beetje vaag die willekeur.
De wijzen komen uit het Oosten!
Binnen de garantieperiode krijg je een nieuwe en doen ze er totaal niet moeilijk om. Na de periode is het inderdaad niet zo goed geregeld. Zelf heb ik de eerste keer een normale rooster gekregen, maar die ging er na 2x ook al aan. Toen, lief, gevraagd of ik toch een RVS rooster mocht hebben. Deze is me vervolgens opgestuurd.NoepZor schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 20:35:
Ik heb m'n weber rooster maar eens gefotografeerd en opgestuurd naar weber. De nikkelcoating laat op de klapdelen los van het onderliggende metaal. Benieuwd wat ik terug krijg. Sommigen worden met een kluitje in het riet gestuurd, anderen krijgen een vervangend normaal rooster en weer andere een RVS rooster. Beetje vaag die willekeur.
Misschien dat ze m'n geschiedenis zagen, want ik heb wel een maandagmorgen weber gehad. Volgens mij heb ik binnen een jaar alle onderdelen al keer vervangen gekregen.
Mijn ervaring van een aantal weken terug is dat ik zonder enige moeite een vervangend RVS rooster heb mogen ontvangen. Dit wél binnen de garantieperiode.NoepZor schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 20:35:
Ik heb de BBQ in september 2016 aangeschaft, dus hij zit nog ruim binnen de garantieperiode.
Aanschaf: NoepZor in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3"
Begin coating loslaten: NoepZor in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3"
Aanschaf: NoepZor in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3"
Begin coating loslaten: NoepZor in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3"
[ Voor 56% gewijzigd door NoepZor op 07-06-2017 12:52 ]
In ons nieuwe huis gaan we buiten opzoek naar een mooie oplossing om te BBQ i.c.m. een tuinhaardje ofzo. Maar dat duurt nog wel even. Ik heb op dit moment (volgens mij) best een leuke BBQ;

Hier zit een ingebouwde "quick-starter" in, welke je kunt vullen met een paar kranten om zo de kolen bovenop snel te verwarmen. Ik heb het nog geen enkele keer voor elkaar gekregen helaas en komt er alleen maar heeeeel veel rook uit. Waarschijnlijk teveel kolen bovenop het gat en zo dus niet genoeg zuurstof. Of teveel kranten, maar het lukt me gewoon niet.
Nu zit ik te kijken naar een starter; gebruiken jullie deze ook en zijn deze echt aan te raden? Ik ben nog steeds op zoek naar een eenvoudige manier om de BBQ goed aan te krijgen. Dan is een starter ideaal, maar zit er nog veel verschil tussen de verschillende aanbieders?
Hoe ik het nu doe;
Ik leg altijd eerst een laagje kolen, dan briketten en dan weer een laagje kolen weg. Hier gooi ik wat aanmaakblokjes tussen en uiteindelijk gaat alles wel aan. Maar voor mijn gevoel verspil ik dan teveel en gaat de bbq soms ook echt veel te hard. Hij is te kort warm. Ik speel wel wat met het luchtrooster onderaan, maar toch mis ik nog de finesse en beheersing. Maar als ik dan niet de hele bak bedek, merk ik dat het allemaal snel weer uit is of niet goed doorpakt.
Of zeggen jullie fanaten; dit is een k*t BBQ omdat...... dus je kunt beter op zoek naar een andere BBQ.

Hier zit een ingebouwde "quick-starter" in, welke je kunt vullen met een paar kranten om zo de kolen bovenop snel te verwarmen. Ik heb het nog geen enkele keer voor elkaar gekregen helaas en komt er alleen maar heeeeel veel rook uit. Waarschijnlijk teveel kolen bovenop het gat en zo dus niet genoeg zuurstof. Of teveel kranten, maar het lukt me gewoon niet.
Nu zit ik te kijken naar een starter; gebruiken jullie deze ook en zijn deze echt aan te raden? Ik ben nog steeds op zoek naar een eenvoudige manier om de BBQ goed aan te krijgen. Dan is een starter ideaal, maar zit er nog veel verschil tussen de verschillende aanbieders?
Hoe ik het nu doe;
Ik leg altijd eerst een laagje kolen, dan briketten en dan weer een laagje kolen weg. Hier gooi ik wat aanmaakblokjes tussen en uiteindelijk gaat alles wel aan. Maar voor mijn gevoel verspil ik dan teveel en gaat de bbq soms ook echt veel te hard. Hij is te kort warm. Ik speel wel wat met het luchtrooster onderaan, maar toch mis ik nog de finesse en beheersing. Maar als ik dan niet de hele bak bedek, merk ik dat het allemaal snel weer uit is of niet goed doorpakt.
Of zeggen jullie fanaten; dit is een k*t BBQ omdat...... dus je kunt beter op zoek naar een andere BBQ.
Koop gewoon een weber starter pakketje, makkelijker aanmaken van je kolen/briketten gaat niet. 2 aanmaakblokjes eronder en 20 min later is alles op temperatuur. Van de weberstarter is het plaatstaal toch wat dikker dan die goedkope starters.
Ja daar zit ik ook gewoon aan te denken. Voor die paar tientjes kan je ook geen bult vallen denk ik.alki schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 14:11:
Koop gewoon een weber starter pakketje, makkelijker aanmaken van je kolen/briketten gaat niet. 2 aanmaakblokjes eronder en 20 min later is alles op temperatuur. Van de weberstarter is het plaatstaal toch wat dikker dan die goedkope starters.
Gebruiken jullie een combinatie van kolen en briketten? Zo ja; wat is een beetje de verdeling? Of 1 van de 2? En nog een bepaald merk? Of gewoon de goedkoopste die je tegenkomt?
Ik vind zoveel websites met tegenstrijdige of uiteenlopende informatie, dat ik niet meer weet hoe zoiets simpels gewoon goed uitgevoerd kan worden

zelf ben ik voor een goedkope van ebay gegaan http://www.ebay.co.uk/itm/222486872277alki schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 14:11:
De weber variant is 2x zo duur.. https://www.johnlewis.com...himney-starter/p230196998
Dus als hij eerder doorroest kan ik een niewe kopen voor hetzelfde geld..
Maar als ik naar de kwaliteit kijk is het prima..
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Ik heb ook die van Weber gekocht. Ik ben de bekende zaken afgeweest waar de goedkopere varianten te koop zijn het het staal is wel degelijk van andere kwaliteit. Ook de draden onderin, die conisch toeloepen, waren van veel dunner materiaal dan bij de Weber.ToolkiT schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 14:27:
[...]
zelf ben ik voor een goedkope van ebay gegaan http://www.ebay.co.uk/itm/222486872277
De weber variant is 2x zo duur.. https://www.johnlewis.com...himney-starter/p230196998
Dus als hij eerder doorroest kan ik een niewe kopen voor hetzelfde geld..
Maar als ik naar de kwaliteit kijk is het prima..
Mee eens, je kunt er twee kopen, of in een keer goed. Die keuze moet iedereen voor zichzelf maken
Overigens gaat dat ding als een malle. Ik stond wel even verbaasd te kijken toen ik zag hoe snel/hard dat ding aan het werk gaat

Ah joh bij de gamma zijn ze vaak in de aanbieding met 25% korting, incl briketten en aanmaakblokjes. Dus voor prijs hoef je t niet te laten.
Ik had eerst altijd de weber briketten maar daar ben ik niet meer zon fan van die worden me af en toe niet warm genoeg. Dus een mix van beide kan altijd natuurlijk
Ik had eerst altijd de weber briketten maar daar ben ik niet meer zon fan van die worden me af en toe niet warm genoeg. Dus een mix van beide kan altijd natuurlijk
Dit ja ik heb die van mij al 7 jaar en roest nietfoekie01 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 14:42:
[...]
Ik heb ook die van Weber gekocht. Ik ben de bekende zaken afgeweest waar de goedkopere varianten te koop zijn het het staal is wel degelijk van andere kwaliteit. Ook de draden onderin, die conisch toeloepen, waren van veel dunner materiaal dan bij de Weber.
Mee eens, je kunt er twee kopen, of in een keer goed. Die keuze moet iedereen voor zichzelf maken![]()
Overigens gaat dat ding als een malle. Ik stond wel even verbaasd te kijken toen ik zag hoe snel/hard dat ding aan het werk gaat
En het kan nog goedkoper; http://www.action.nl/houtskoolstarter-metaal-dia-ca-16cm 
Jaren geleden gekocht en yep roest aan alle kanten maar hij doet het nog.
Een barbecook grill met ingebouwde Firestarter? Dat werkt eigenlijk vrij goed als je goed ontvlambare houtskool of briketten hebt. En niet in de volle tocht want dan gaat het eerder uit als aan.
Maar ik zou voor een starter die van weber nemen. Je wilt niet dat de bodem eruit smelt als er een lading hete briketten (of erger houtskool) in zit. En dat om een tientje te besparen.
Of je neemt een looftligher of een verfbrander en dan ben je direct klaar.
Maar ik zou voor een starter die van weber nemen. Je wilt niet dat de bodem eruit smelt als er een lading hete briketten (of erger houtskool) in zit. En dat om een tientje te besparen.
[ Voor 12% gewijzigd door Chevy454 op 07-06-2017 14:48 ]
Totdat de bodem eruit valt als je de kolen wil gaan omschudden op je teenslippers, dan lach je niet meerTheNiker2 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 14:45:
En het kan nog goedkoper; http://www.action.nl/houtskoolstarter-metaal-dia-ca-16cm
Ik heb wat filmpjes gezien van een looftligher en daar worden altijd maar enkele kooltjes verwarmd en de rest ligt er omheen. Bij een starter heb je juist alle kooltjes boven elkaar omdat warmte naar boven gaat worden die beter verhit. Zo krijg je makkelijker een grote hoeveelheid kooltjes op warmte dan met een looftligher lijkt me.Chevy454 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 14:46:
Een barbecook grill met ingebouwde Firestarter? Dat werkt eigenlijk vrij goed als je goed ontvlambare houtskool of briketten hebt. En niet in de volle tocht want dan gaat het eerder uit als aan.
Ik vroeg me trouwens af of jullie experts (
In andere woorden, hoe zorgen jullie ervoor dat je op temperatuur blijft? Goeie kooltjes zijn natuurlijk belangrijk, ik heb zelf de kokosbriketten van Ecobrasa en de laatste keer heb ik dus in mijn barbecue een enkel laagje briketten alvast klaargelegd en daarna de briketten uit de starter daar over heen gegooid. Na 2 uur was mijn barbecue nog op ~200 graden.
[ Voor 9% gewijzigd door MrVegeta op 07-06-2017 15:05 ]
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Ligt eraan, meerdere wegen die naar rome leiden!
Ik steek meestal een briket of 10 aan knikker die op ong. 1kg briketten, hou het wel een uurtje of 3 uit op die manier (grillen)
Wat betreft de discussie over chimney starters, ik heb een 3kg starter van de aldi (geloof iets van 5eu) werkt perfect, heb nog een kg starter van Ecobrasa werkt net zo goed. Beide nu jaartje of 5 in gebruik.
Die weber dingen zijn mooi en leuk, maar prijstechnisch vrij lomp geprijst... Tis verdomme een koffieblik met gaatjes en handvat!
Ik steek meestal een briket of 10 aan knikker die op ong. 1kg briketten, hou het wel een uurtje of 3 uit op die manier (grillen)
Wat betreft de discussie over chimney starters, ik heb een 3kg starter van de aldi (geloof iets van 5eu) werkt perfect, heb nog een kg starter van Ecobrasa werkt net zo goed. Beide nu jaartje of 5 in gebruik.
Die weber dingen zijn mooi en leuk, maar prijstechnisch vrij lomp geprijst... Tis verdomme een koffieblik met gaatjes en handvat!
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Ik steek het altijd op een paar plekken aan en dan blaas ik alles verder aan. Gaat sneller dan met een starterMrVegeta schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 15:04:
[...]
Ik heb wat filmpjes gezien van een looftligher en daar worden altijd maar enkele kooltjes verwarmd en de rest ligt er omheen. Bij een starter heb je juist alle kooltjes boven elkaar omdat warmte naar boven gaat worden die beter verhit. Zo krijg je makkelijker een grote hoeveelheid kooltjes op warmte dan met een looftligher lijkt me.
Kennen jullie dat? Tijdje al niet gestookt, dan de tuin op de schop en de Q's naar binnen, en dan niet de puf op kunnen brengen om ze weer naar buiten te rijden in die zandbak die de tuin nu is. Heb een beetje last van een bbq-block, zoals een writer's block zeg maar
Ken het probleem daarom een afdak geplaatst voor een permanente plaatst in de tuin.UltraSub schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 15:29:
Kennen jullie dat? Tijdje al niet gestookt, dan de tuin op de schop en de Q's naar binnen, en dan niet de puf op kunnen brengen om ze weer naar buiten te rijden in die zandbak die de tuin nu is. Heb een beetje last van een bbq-block, zoals een writer's block zeg maar
Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten
Tien briketten maar? Okay, ik ga het ook een keer proberen om wat minder in de starter te gooien en dan wat meer briketten in de barbecue te gooien en zien of ik op temperatuur kan blijven.Paganstars schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 15:10:
Ligt eraan, meerdere wegen die naar rome leiden!
Klopt, starter duurt vaak wel ~25-35 minuten voordat de bovenste kolen/briketten ook mooi wit zijn.418O2 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 15:16:
[...]
Ik steek het altijd op een paar plekken aan en dan blaas ik alles verder aan. Gaat sneller dan met een starter
Verder was het toch zo als er meer lucht beschikbaar is worden de briketten warmer maar gaan daardoor minder lang mee?
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Tip als je wat minder briketten warm wilt maken:
Ik heb gewoon een soepblik aan 2 kanten open gemaakt en er nog wat gaten in geboord.
Ik heb gewoon een soepblik aan 2 kanten open gemaakt en er nog wat gaten in geboord.

Voor mijn gevoel is Weber de Apple onder de bbq's, ze hebben best leuke producten maar tegen een prijs die ik niet bereid ben te betalen.Paganstars schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 15:10:
De starter staat bij mij altijd in de bbq zelf, maar inderdaad zo af en toe aan de bodem trekken kan geen kwaad als check.alki schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 14:48:
[...]
Totdat de bodem eruit valt als je de kolen wil gaan omschudden op je teenslippers, dan lach je niet meer
Normaal hebben ze een vaste plek (zonder afdak weliswaar, dat zou nog beter zijn).Hari-Bo schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 15:35:
[...]
Ken het probleem daarom een afdak geplaatst voor een permanente plaatst in de tuin.
Maar nu de tuin op de schop is staan ze tijdelijk binnen. Naar buiten rijden is echt een peuleschil, maar heb er gewoon geen zin in, terwijl ik me normaal scheel barbecuede, ook nog even snel 's avonds een snackje en zo zeg maar

Of zoals ik vandaag gedaan heb de ecobrasa mini starter kopen. Was in de buurt van rookovens-online en was op zoek naar en grill lifter en die ook gevonden maar die mini starter keek mij ook heel lief aan.Tinusvolkel schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 15:38:
[afbeelding]
Iemand nog een goed adresje voor strooibussen? Vind de standaard strooi optie veel te grof van die kruiden bussen.
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Ik heb zoiets 10 jaar geleden eens bij de aldi gekocht voor 5E.TheNiker2 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 14:45:
Inderdaad het roest aan alle kanten, maar dat maakt mij verder niet uit zolang de kolen maar heet worden
(ding ligt ook altijd buiten en word niet zachtzinnig behandeld
Dat soepblik is trouwens ook wel een strak plan
[ Voor 4% gewijzigd door heuveltje op 07-06-2017 17:10 ]
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Ik steek ook altijd een halve starter vol aan, dat zijn er meer dan 10MrVegeta schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 15:35:
[...]
Tien briketten maar? Okay, ik ga het ook een keer proberen om wat minder in de starter te gooien en dan wat meer briketten in de barbecue te gooien en zien of ik op temperatuur kan blijven.
Voor low & slow start ik vaak maar 6a7 briketten en dat is vaak nog te veel maar beetje afhankelijk van hoe goed ze gestart zijn. Deze hete kolen steken dan weer de koude vanzelf aan
Voor high en fast vul ik meestal de helft van de starter met nieuwe briketten en de andere helft met wat er van de vorige keer nog over heb. Ben ik klaar dan gaan alle luchtschruiven dicht en wat dan nog over is kan dan dus de volgende keer weer gebruikt worden
Heel simpel, de hoeveelheid in de starter bepaalt de start temperatuur. Dat is de vuistregel. Dus low en slow naar 110? Afhankelijk van briketten een stuk of 10.
Nee dat is het niet, want BPA's. Kan wel, maar dan moet je hem eerst even goed laten fikken zodat dat weg isheuveltje schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 17:09:
[...]
Ik heb zoiets 10 jaar geleden eens bij de aldi gekocht voor 5E.
Inderdaad het roest aan alle kanten, maar dat maakt mij verder niet uit zolang de kolen maar heet worden
(ding ligt ook altijd buiten en word niet zachtzinnig behandeld)
Dat soepblik is trouwens ook wel een strak plan
Dat is inderdaad niet gezond nee.
Maar goed, we hebben op een fietsweekendje waar we echt alles van de Q bij ons hadden eens een starter vergeten. Doh. Nou, dan stap je 15 jaar terug in de tijd, dus maar wat MacGyveren dan. Met wat takken en alu folie van de campingwinkel een zeer fragiele starter in elkaar gedraaid. Dat ging een stuk beter maar de alu folie was na 10 minuten wel voor 75% gesmolten. Dat zal ook niet gezond zijn geweest
Als dat soepblik 2 runs heeft gehad zal het wel schoon zijn inderdaad.
Maar goed, we hebben op een fietsweekendje waar we echt alles van de Q bij ons hadden eens een starter vergeten. Doh. Nou, dan stap je 15 jaar terug in de tijd, dus maar wat MacGyveren dan. Met wat takken en alu folie van de campingwinkel een zeer fragiele starter in elkaar gedraaid. Dat ging een stuk beter maar de alu folie was na 10 minuten wel voor 75% gesmolten. Dat zal ook niet gezond zijn geweest
Als dat soepblik 2 runs heeft gehad zal het wel schoon zijn inderdaad.
Anoniem: 116604
Kom nou, zeg. BPA kookt bij 220 graden C. Startende briketten hebben een temperatuur die daar honderden graden boven ligt. Na een keer aansteken is de lining van het blik allang weggedampt / verbrand / gekraakt. Je loopt ontiegelijk veel meer risico van alle verbrande stukjes vlees en rook van het roken dan van BPA in dat flinterdunne laagje coating.418O2 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 18:44:
Nee dat is het niet, want BPA's. Kan wel, maar dan moet je hem eerst even goed laten fikken zodat dat weg is
[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 116604 op 07-06-2017 19:07 ]
Je kan ook op marktplaats zoeken naar een oude brandblusser en die aan boven en onderkant open snijden. Is meestal van staal en gaat veel langer mee
Zelf heb ik die van mij bij de aldi gekocht, maar idee is zelfde. Roest inderdaad vrij snel na een paar keer gebruiken, maar hij doet z'n werk. Heb hem inmiddels 5 jaar nu en op het roesten na slijt hij helemaal niet. Wat mij betreft is 5 euro ook de max wat je voor een starter moet uitgeven.TheNiker2 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 14:45:
Moet wel eerlijk zeggen dat de weber is veiliger is om de kolen op de bbq te krijgen (gezien er een soort extra handvat aanzit)
Hoewel je gelijk hebt is het wel van belang dat die heel degelijk uitgevoerd. Ik zou niet graag verantwoordelijk zijn als iemand verbrand geraakt door verkeerde zuinigheid. Maar het is iedereen zijn keus natuurlijk waar die geld aan uit wilt gevenPaganstars schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 15:10:
Tis verdomme een koffieblik met gaatjes en handvat!
Die van mijn schoonouders bijvoorbeeld gebruik ik niet. Zit geen hitteschild aan dus moet je met een stevige handschoen vastpakken. Waardoor je weer iets minder controle over hebt. Die van het W merk kan je zonder handschoenen vast pakken (wat ook niet heel goed is)
[ Voor 3% gewijzigd door Chevy454 op 07-06-2017 21:21 ]
Ja maar wanneer het brandt dan laat je het gewoon branden. Een paar plekken is voldoende en dan gewoon alle schuiven open of de deksel open. Dat hoeft geen probleem te zijn.MrVegeta schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 15:04:
Ik heb wat filmpjes gezien van een looftligher en daar worden altijd maar enkele kooltjes verwarmd en de rest ligt er omheen. Bij een starter heb je juist alle kooltjes boven elkaar omdat warmte naar boven gaat worden die beter verhit. Zo krijg je makkelijker een grote hoeveelheid kooltjes op warmte dan met een looftligher lijkt me.
Je kan zo makkelijker temperen bij een gesloten bbq of rustiger de pizzasteen opwarmen.
En als je koude briketten aanvult even wat lucht erbij blazen dan is het ook zo warmer. Extra aansteken moet eigenlijk niet als je op tijd aanvult. Kijk naar de minion methode.
Als ik mijn bbq handschoenen aantrek heb ik eerder teveel grip dan te weinigChevy454 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 21:20:
[...]
Die van mijn schoonouders bijvoorbeeld gebruik ik niet. Zit geen hitteschild aan dus moet je met een stevige handschoen vastpakken. Waardoor je weer iets minder controle over hebt. Die van het W merk kan je zonder handschoenen vast pakken (wat ook niet heel goed is)
Volgens specs van de handschoenen kan je tot 500 graden C dingen vast pakken, warmte komt na verloop er wel doorheen word gezegd... Maar even wat kolen aan de kant doen kan prima
Heb deze: http://www.winkelvandekra...ght-bbq-handschoenen.html (ps eerste google resultaat, heb ze zelf via ibood acties gescoord)
ik heb soortgelijke. Die Dragon KNights vond ik de manchettes te kort...
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Ik heb gemerkt dat het meten van de kerntemperatuur bij kleine stukjes vlees zoals die kippendijspies nogal een opgave is met de fantast. Nu zag ik dat er van die "prikpennen" zijn die een stuk subtieler zijn en binnen een paar seconden een kerntemperatuur geven. Heeft iemand een aanrader voor een klein budget?
Anoniem: 93986
Voor dat kleine spul heb je dat toch niet nodig? Met een beetje ervaring en een wijsvinger moet dat toch wel lukken?
Guys, vraag.
Ik moet een BBQ regelen. Vlees is geen probleem. Vis wel.
Heb al forel. Dus dat gaat lukken. Maar zoek nog wat lekkere visdingen met eenvoudige vis die ik eigenlijk zo uit de diepvries wegtrek bij Jumbo/Lidl of zoiets. Weet ik, vloeken in kerk, maar oet even zo.
Iemand idee?
Edit ; thnx guys. Forel, garnalen (gemarineerd), witvis (andere marinade) en zalm gaat het worden.
Heb al forel. Dus dat gaat lukken. Maar zoek nog wat lekkere visdingen met eenvoudige vis die ik eigenlijk zo uit de diepvries wegtrek bij Jumbo/Lidl of zoiets. Weet ik, vloeken in kerk, maar oet even zo.
Iemand idee?
Edit ; thnx guys. Forel, garnalen (gemarineerd), witvis (andere marinade) en zalm gaat het worden.
[ Voor 14% gewijzigd door maartend op 08-06-2017 10:31 ]
Gewoon verse zalm hebben ze bij de meeste supermarkten wel. Denk dat je daar veel mensen blij mee maakt. Maar je kan het niet zo op het rooster gooien, dat wordt een drama. Dus ofwel inpakken in alu folie ofwel op een houten plankje (mijn advies!)maartend schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 10:22:
Guys, vraag.
Iemand idee?
Alle witvis in een basic marinade is fijn (olie/knoflook/citroen/dille --> paar uurtjes laten marineren en in aluminium inpakken).
Wat Nomad zegt: Zalm is lekker, wel prijzig.
Wat Nomad zegt: Zalm is lekker, wel prijzig.
[ Voor 15% gewijzigd door KillaZ op 08-06-2017 10:27 ]
K to the KillaZ
Gambaspiesjes zijn ook altijd een succes met simpele marinade erop.
Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten
Anders even langs de verse vismarkt op Urkmaartend schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 10:22:
Guys, vraag.
Iemand idee?
Ook hiervoor heeft de Ikea een oplossing;Tinusvolkel schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 15:38:
[afbeelding]
http://www.ikea.com/nl/nl...epartments/cooking/15938/
Ik gebruik deze voor kleine hoeveelheden kolen.
Kost geen drol en is ook nog eens RVS.

MartenvanUrk schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 12:31:
[...]
Anders even langs de verse vismarkt op UrkZelf doen we ook vaak tong of schol van de bbq. Zijn ook erg lekkere gerechten.
Even ......
Vanuit Brabant, tegen de Belgische grens is helaas niets "even",als je niet in een stad woont
Ik gebruik met plezier de verzenddiensten, maar niet omdat het handig is (ook wel ) maar eerder noodzaak.
Jumbo fooodmarket in Breda biedt goede kwaliteit vis, maar ook niet alles.
Wat mij wel verraste, de diepvries dorade bij
Lidl
Stevige, toch goed bruikbare
Grote kans dat er een visboer staat op de markt die ook verse vis heeft
Daarvoor heb ik een Thermapen, even in de kip prikken en je ziet meteen of hij al 70 graden is.NoepZor schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 08:12:
Ik heb gemerkt dat het meten van de kerntemperatuur bij kleine stukjes vlees zoals die kippendijspies nogal een opgave is met de fantast. Nu zag ik dat er van die "prikpennen" zijn die een stuk subtieler zijn en binnen een paar seconden een kerntemperatuur geven. Heeft iemand een aanrader voor een klein budget?
Wel prijzig, maar op Ebay UK staan ze meestal een stuk goedkoper.
Ook handig om bijvoorbeeld frituurvet te meten of een biefstukje in de pan precies te checken.
http://www.avfoto.nl
Een dikke +1 voor de thermapen.Arrien schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 20:35:
[...]
Daarvoor heb ik een Thermapen, even in de kip prikken en je ziet meteen of hij al 70 graden is.
Wel prijzig, maar op Ebay UK staan ze meestal een stuk goedkoper.
Ook handig om bijvoorbeeld frituurvet te meten of een biefstukje in de pan precies te checken.
Was voor de aanschaf altijd aan het pielen met goedkopere thermometers, maar die waren of traag, of maten niet goed of weken af.
Deze thermapen was rond de 50 euro toen ik 'm mocht en nu al vaak gebruikt.
Om de cake te meten, de kip op het spit, mijn sous vide bad te controleren. Het ding is super snel en accuraat.
Had ik eerder moeten kopen.
Dit topic is gesloten.