Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 108 Laatste
Acties:
  • 671.813 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
St@m schreef op maandag 24 april 2017 @ 15:34:
[...]

Vind je? Ik ga ervan uit dat ze dit wel hebben getest (bij fatsoenlijke thermometers). Ik vind het geen valide vraag in ieder geval.
Valide, in het kader van "er zijn geen domme vragen" :+

In extremis zal het inderdaad invloed hebben, maar ( niet gehinderd door echte kennis ) de natuurkunde heeft het ook over overbrengingswarmte e.d
De probe zit in het vlees, zou de stralingswarmte de probe verhitten, zou dan dat stukje waar het metaal het vlees raakt ook niet 'eerder' gaar zijn ?
Of tempert de massa van het vlees juist de probe, en geeft hij lagere temperaturen weer ?

No offence, @MM99 maar dit is ECHT een nerd/tweakers vraag :+

Wil je het echt proberen, moet je zo'n fast thermometer erbij nemen ( en niet één van 5€ ) en de temperatuur meten vlak bij de vaste probe in het vlees.
MM99 schreef op maandag 24 april 2017 @ 17:04:
Als ik op de foto's kijk, lijkt het niet of alles uit één stuk staat, en niet echt een aparte sensor punt zit:
[afbeelding]

Maar geloof het direct.

Maar ok, even los van de temperatuur, ik geloof dat de metaal het dan misschien beïnvloed, maar hoe zit het effect op vlees? want dat metaal wordt wel degelijk warm. Zorgt dat er niet voor dat de vlees extra gaar wordt op de plekken dat het de metalen pin aanraakt?

edit: even vanuit gaat dat de pin heletijd in blijft zitten.
probeer het uit, neem het lange deel in je hand, die zou rond de 37C ( lichaamstemp ) moeten zijn.
Als de thermometer daar in de buurt komt, klopt jouw stelling

[ Voor 31% gewijzigd door FreshMaker op 24-04-2017 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-09 20:29
Conclusie: er is pas smaak verschil als het er langer als een half uur op moet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Denniz0229 schreef op maandag 24 april 2017 @ 19:02:
[...]

Conclusie: er is pas smaak verschil als het er langer als een half uur op moet
Agree. Vooropgesteld dat we het hebben over een serieuze gasser dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 20:12
Inderdaad best OK. Houd er alleen rekening mee dat Black Ranch steenhard is, waardoor er veel energie in zit en je dus relatief lang kunt doen met een bepaald volume. Dammers is een stuk zachter. Het zal veel makkelijker aan gaan maar je verbruik ligt ook veel hoger. Bovendien zijn de zakken 10kg tegenover 15kg bij BR. Houd daar rekening mee met bestellen.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:53
FreshMaker schreef op maandag 24 april 2017 @ 18:13:
[...]

verhaal

[...]

probeer het uit, neem het lange deel in je hand, die zou rond de 37C ( lichaamstemp ) moeten zijn.
Als de thermometer daar in de buurt komt, klopt jouw stelling
kan je dan niet beter je oksel pakken?

Ik zal binnenkort eens testen met een maverick et-735 en met een Napoleon kern thermometer (ook gelijk reden om te ijken :D)

Voor als je zelf wil controleren;

Leg de thermometer ongeveer 20 minuten in de ruimte waar u de controle gaat uitvoeren zodat hij zich aan de omgevingstemperatuur kan aanpassen.
Vul een thermoskan met ijs dat u gecrushed heeft (dus een mengsel van water en smeltend ijs). Laat dit mengsel even staan, zodat er een homogene temperatuur kan ontstaan.
Steek de voeler in de thermoskan. Lees de temperatuur af als de uitlezing op het display stabiel is. De temperatuur moet dan circa 0°C zijn.
Plaats vervolgens de voeler in kokend water en lees de temperatuur af als het display stabiel is. De temperatuur moet dan circa 100°C zijn.
Voer deze test minimaal 1 keer per jaar uit. Als er al eerder twijfels zijn over de waarden die een thermometer aangeeft, dan is het raadzaam deze vergelijking vaker uit te voeren. Houd goed bij wanneer u de laatste controle heeft uitgevoerd. Dit kan door de datum waarop u de thermometer heeft gecontroleerd op de thermometer aan te brengen, of door deze datum op een daarvoor bedoeld registratieformulier in te vullen. Wij raden u aan om ook de waargenomen meetwaarden van de controle op dit formulier vast te leggen.
Als uw thermometer meer dan 0,5°C afwijkt dan moet u de thermometer laten justeren en kalibreren of anders vervangen. Doet u dit niet, dan loopt u risico dat u niet kunt aantonen dat uw producten altijd aan de temperatuureisen voldoen en dus veilig zijn. Een temperatuur van 6,7°C kan dan in werkelijkheid 7,7°C of meer zijn.
Mocht u besluiten zelf uw apparatuur te gaan controleren, geef dan ieder apparaat een uniek nummer en hou een administratie bij. Noteer wanneer u welk apparaat heb gecontroleerd, volgens welke methode, en wat het resultaat was. (bijv. 31-01-2012, no.12345, methode: controle met ijsbad, gemeten waarden 0.4°C, volgende controle 31-01-2013).
Infraroodmeters kunt u op dezelfde manier controleren als op de hierboven beschreven manier. Hierbij moet u echter de emissiewaarde in acht nemen. Bij iedere goede infraroodmeter kunt u deze instellen. Bij de controle moet de instelling 0.92 tot 0.95 zijn.

[ Voor 68% gewijzigd door Paganstars op 25-04-2017 08:28 ]

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 08:33
Kwam net een site tegen van Caliber ProKamado. iemand bekend met het merk?
Het zijn RVS 'eggs' net als de KEG. Op het eerste gezicht ziet het er goed uit.

Ik heb helaas nog geen prijzen kunnen ontdekken. Ben wle benieuwd of het betaalbaar is.

edit:prijzen in de USA boven de 2000$ zal hier dus ook wel vanaf dat bedrag in Euro gaan :(

[ Voor 17% gewijzigd door Gadgeteer op 25-04-2017 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:34
Gadgeteer schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 09:50:
Kwam net een site tegen van Caliber ProKamado. iemand bekend met het merk?
Het zijn RVS 'eggs' net als de KEG. Op het eerste gezicht ziet het er goed uit.

Ik heb helaas nog geen prijzen kunnen ontdekken. Ben wle benieuwd of het betaalbaar is.

edit:prijzen in de USA boven de 2000$ zal hier dus ook wel vanaf dat bedrag in Euro gaan :(
Ik zag deze ook langskomen en heb wat informatie opgevraagd en de onderstaande prijzen zijn niet misselijk:

Caliber Pro Kamado Smoker Built-In, voorzien van een hardhouten handgreep, Excl. Onderstel & zijplanken
Netto prijs incl. Btw. €. 1.995,00

Caliber Pro Kamado Smoker, voorzien van een hardhouten handgreep, Incl. Onderstel & zijplanken
Netto prijs incl. Btw. €. 2.995,75

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 12:53

MM99

That is the way I am!

Waarom zou je een RVS Kamado willen kopen? Is de hele voordeel van een kamado juist niet dat het keramisch is? Dat het een materiaal is dat slecht geleid, weinig uitzet, en temperatuur lang vast houd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
MM99 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 10:08:
Waarom zou je een RVS Kamado willen kopen? Is de hele voordeel van een kamado juist niet dat het keramisch is? Dat het een materiaal is dat slecht geleid, weinig uitzet, en temperatuur lang vast houd?
Zelf heb ik een Broil King Kegg en wou juist geen keramische barbecue van dit formaat, de Kegg is lichter en mobieler, kan tegen een stootje en geen vilt wat om de x jaar vervangen moet worden en deze kan een hogere temperatuur aan zonder de kans op scheuren in de vuurring of kamado zelf.

[ Voor 8% gewijzigd door Hari-Bo op 25-04-2017 11:42 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:04
Afgelopen weekend weer wat nieuws op de Q gemaakt, een bacon fatty.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fXsSkxI.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uawlD23.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/g8WI3pu.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fh67jKx.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lOsNuKk.jpg

En toen de Q op temp gebracht. Ik zat eerst veel te warm, 200gr dus boven en onder de boel een beetje dicht gedaan en toen zakte de temp naar 150gr (op de deksel thermometer).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8irUXyT.jpg

Vervolgens naar de ikea gegaan om daar een kast te kopen.En dat duurt altijd langer dan je verwacht, ik dacht met een uurtje wel weer terug te zijn maar het liep al tegen etenstijd aan eer we weer thuis waren. Dan is het altijd maar weer de vraag, is het niet te hard gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mRBEuiw.jpg

Van de buitenkant zagen ze er mooi uit, van binnen netjes 75gr. Q nog verder dicht gezet en de fatties afgelakt met een bbq sausje.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sKEZilc.jpg

Ze hebben goed gesmaakt, ik had er 1 met en 1 zonder peper gemaakt. Uiteindelijk is alleen die zonder peper op gegaan (want 2 fatties is te veel voor 2 volwassenen en 2 kinderen). Die met peper is papa nu op brood aan het opeten >:)

Note voor de volgende keer, meer spek kopen. Ik had nu 2 pakjes spek en 2x 300gr gehakt. Met 1 pakje spekje haal je het net niet om een mooi matje te maken voor 300gr gehakt.

[ Voor 80% gewijzigd door SuperKneus op 25-04-2017 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
Ff nog meer schaamteloze zelf promotie;

Zondag 23 april hebben wij in samenwerking met ghoyhuys een barbecue workshop georganiseerd. Hierbij kwamen 15 cursisten die van Mark, Randy en Yannick alle ins en outs hebben geleerd van low'n'slow barbecueing. Niet alleen hebben de cursisten kennis gemaakt met het smoken, maar hebben ze hands-on ervaring opgedaan met het preparen en garen van vlees en side dishes.

Afbeeldingslocatie: https://f.jwwb.nl/public/h/e/w/temp-ybigwjivvmtxdqgbzloz/18055812_1890905901194060_2853119218626030906_o.jpg

Afbeeldingslocatie: https://f.jwwb.nl/public/h/e/w/temp-ybigwjivvmtxdqgbzloz/18121462_1890906244527359_7878374839493534473_o.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 16:19
MM99 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 10:08:
Heb de bron niet bij de hand, maar de broil king keg blijft aan de buitenkant koeler dan een BGE en is zuiniger met de brandstof, daarnaast kan je hogere temperaturen bereiken. Ik zou de mijne in ieder geval nooit willen ruilen voor een keramische variant.

Nadeel wat naar voren kwam bij vergelijkende testen is dat de temperatuur iets lastiger onder controle is te houden. Hier heb ik in het begin ook last van gehad maar dat kwam omdat er blijkbaar toch wat lucht ontsnapte bij de gietijzeren unit bovenop (hoe heet zo'n ding?). Echter na een keer of 10 smoken is hij mooi luchtdicht geworden door de vettige rook. Op het bbqgenootschap zijn er ook gasten die hem afgekit hebben, maar dat is mijns inziens dus niet nodig.

Edit: bron https://barbecuesgalore.c...een-egg-vs-broil-king-keg

Hij is dus ook een stuk sneller heet. Hier hebben ze het over een uur voordat hij uit de meter liep, bij mij was het afgelopen weekend al binnen een kwartier zover, had hem wel op 2 plekken aangestoken met de looftlighter. Temperatuur aan de buitenkant was ongeveer de helft van de BGE in de test op die site wat betekend dat de BGE dus meer energie verliest en daarmee onzuiniger is.

[ Voor 48% gewijzigd door Malt007 op 25-04-2017 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-09 22:48

Apie!

Newer, better & confusinger

Is de Keg niet dubbelwandig met een vacuüm, net als een thermosfles?

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Apie! schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 12:22:
Is de Keg niet dubbelwandig met een vacuüm, net als een thermosfles?
Geen vacuum maar ovengrade isolatie las ik ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:50
Aansluitend op de KEG discussie: Iemand hier al gewerkt met de Weber Summit Charcoal Grill?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Even een vraagje aan de kenners: tot nu toe bbq ik op een simpele bbq van de Gamma en zelfs dat smaakt behoorlijk. Ik ben een echte goed weer bbq-er, en lange sessies zullen er niet plaatsvinden. Gewoon een stukje kip, sate en worstjes, dus direct grillen.

Nu wil ik toch een Weber, want de keren dat ik die gebruikt heb, was het een stuk fijner dan met dat simpele onding van ons! De bbq die ik toen gebruikt heb was een een Weber compact 47, en zoiets wil ik dus ook. Nu zag ik dat er ook een bbq Kettle was, die is dus iets hoger maar wat is daar het voordeel van??

Welke is voor mij goed? De bbq kettle is iets duurder, maar dat verschil is natuurlijk wel te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:28
Als je toch alleen maar grillt, lekker de compact halen voor <100 euro. Daar ga je echt prima op grillen. :)

[ Voor 21% gewijzigd door KillaZ op 25-04-2017 13:42 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
pilskes schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 13:39:
Even een vraagje aan de kenners: tot nu toe bbq ik op een simpele bbq van de Gamma en zelfs dat smaakt behoorlijk. Ik ben een echte goed weer bbq-er, en lange sessies zullen er niet plaatsvinden. Gewoon een stukje kip, sate en worstjes, dus direct grillen.

Nu wil ik toch een Weber, want de keren dat ik die gebruikt heb, was het een stuk fijner dan met dat simpele onding van ons! De bbq die ik toen gebruikt heb was een een Weber compact 47, en zoiets wil ik dus ook. Nu zag ik dat er ook een bbq Kettle was, die is dus iets hoger maar wat is daar het voordeel van??

Welke is voor mij goed? De bbq kettle is iets duurder, maar dat verschil is natuurlijk wel te overzien.
Ik heb een Weber One Touch Premium 57cm, ik vind de aspan een voordeel, makkelijk leeg te maken en veel netter.
Groter kookoppervlak vind ik wel een voordeel niet enkel voor grotere hoeveelheden vlees, maar is in te richten met een stuk waar geen gloeiende liggen:
zo kan je bvb een groter stuk kip aanbraden boven de kolen en dan verschuiven naar een plaats waar er geen directe hitte aan kan en toch verder laten garen onder het deksel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
KillaZ schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 13:42:
Als je toch alleen maar grillt, lekker de compact halen voor <100 euro. Daar ga je echt prima op grillen. :)
En als je de kans hebt om een Ketlte voor €60 te kopen? Natuurlijk wel nieuw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:50

vhal

ಠ_ಠ

Paganstars schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 11:19:
Ff nog meer schaamteloze zelf promotie;

Zondag 23 april hebben wij in samenwerking met ghoyhuys een barbecue workshop georganiseerd. Hierbij kwamen 15 cursisten die van Mark, Randy en Yannick alle ins en outs hebben geleerd van low'n'slow barbecueing. Niet alleen hebben de cursisten kennis gemaakt met het smoken, maar hebben ze hands-on ervaring opgedaan met het preparen en garen van vlees en side dishes.

[afbeelding]

[afbeelding]
hands-on....ik zie lange mouwen, armbanden, horloges...niet eens een schort.....alsof de handschoenen dan nog enig nut hebben :/ Wordt er überhaupt aandacht gegeven aan hygiëne bij zo'n workshop?

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paganstars
vhal schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 14:25:
[...]

hands-on....ik zie lange mouwen, armbanden, horloges...niet eens een schort.....alsof de handschoenen dan nog enig nut hebben :/ Wordt er überhaupt aandacht gegeven aan hygiëne bij zo'n workshop?
Valide punt ;) Zal ik meenemen in de volgende workshop.

[ Voor 5% gewijzigd door Paganstars op 25-04-2017 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
pilskes schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 13:57:
[...]

En als je de kans hebt om een Ketlte voor €60 te kopen? Natuurlijk wel nieuw!
Voor 60 euro een 47 cm Weber nieuw is een no-brainer, ongeacht het type.

Als je bedoelt voor 60 euro meer een kettle zeg ik: Nee, dat zou voor mij niet een toegevoegde waarde hebben als ik alleen grill. Die extra hoogte is fijn als je bijvoorbeeld bij low en slow een snake wil maken. Dat gaat op mijn compact maar tot 2 hoog.

Voor direct grillen heb ik op mijn compact voor 30 man staan grillen. Gaat prima. Laag briketten in de compact, flinke starter en gaan. Je moet wat geduld hebben en niet iedereen heeft tegelijk eten, maar het gaat gewoon als buffet.

[ Voor 18% gewijzigd door KillaZ op 25-04-2017 14:37 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
Die Kettle kost mij €60, maar de vraag is vooral: is een kettle voor mij ook goed aangezien ik eigenlijk alleen maar grill? Of is een compact dan beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Er is geen geen kwestie van beter in het geval van grillen tussen een compact en een kettle. Dus gewoon die kettle halen voor 60 euro! ;)

Mooi deal.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
Dank U! Ik zat vooral met het feit dat de kettle hoger is, dus ik dacht dat het direct grillen wat minder zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:25
Dan heb je alleen maar minder last van aanbranden.

Ipv zwart vlees normaal vlees

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 08:47
Nette service van Weeber. Nadat ik voor de tweede keer veel chroom van mij rooster had gekrabd had ik inmiddels het loslatende chroom geaccepteerd. Op verzoek van mijn zwager toch maar keer met Weeber support contact opgenomen. Vandaag heb ik, ter vervanging van mijn huidige rooster, een RVS rooster gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
grote_oever schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 20:12:
Nette service van Weeber. Nadat ik voor de tweede keer veel chroom van mij rooster had gekrabd had ik inmiddels het loslatende chroom geaccepteerd. Op verzoek van mijn zwager toch maar keer met Weeber support contact opgenomen. Vandaag heb ik, ter vervanging van mijn huidige rooster, een RVS rooster gekregen. Nette service.
bij mij deden ze moeilijk en wouden ze geen nieuw rooster geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
The Fatal schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 20:49:
[...]

Idem hier :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-09 14:34

arie_papa

Running on Ubuntu

The Fatal schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 20:49:
[...]

Ze hanteren vrij duidelijke garantietermijnen. Viel het daar nog binnen (en kon je een factuur voorleggen)? Want eerlijk gezegd is mijn ervaring dat ze kritisch zijn naar de garantieaanvraag met betrekking tot termijnen, maar verder doen ze echt niet moeilijk.

[ Voor 17% gewijzigd door arie_papa op 25-04-2017 21:25 ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
arie_papa schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 21:23:
[...]

[...]

Ze hanteren vrij duidelijke garantietermijnen, viel het daar nog binnen (en kon je een factuur voorleggen)? Want eerlijk gezegd is mijn ervaring dat ze kritisch zijn naar de garantieaanvraag met betrekking tot termijnen, maar verder doen ze echt niet moeilijk.
Inderdaad, ik kreeg volgend antwoord:
Het garantiebeleid voor onze roosters bedraagt twee jaar dus helaas kunnen we geen nieuw rooster opsturen onder garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
arie_papa schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 21:23:
[...]

[...]

Ze hanteren vrij duidelijke garantietermijnen. Viel het daar nog binnen (en kon je een factuur voorleggen)? Want eerlijk gezegd is mijn ervaring dat ze kritisch zijn naar de garantieaanvraag met betrekking tot termijnen, maar verder doen ze echt niet moeilijk.
was nog binnen de 2 jaar...
NIeuwe deksel wel gekregen.
Graag willen wij u ook meegeven dat u het rooster best reinigt door wanneer u klaar bent met barbecueën, kan u de barbecue best nog een kwartier laten branden op hoog vermogen zodat het rooster gereinigd wordt door de hitte. Vervolgens kan het rooster afgeborsteld worden met een rvs borstel. Indien u het rooster extra wilt reinigen kan u hiervoor een afwasmiddel gebruiken. Let wel op dat dit afwasmiddel geen bijtende bestanddelen of bestandmiddelen op basis van zuur bevat zodat het rooster niet aangetast wordt. Vet het rooster rooster na het schoonmaken in met bijvoorbeeld olijf olie, dit beschermt u rooster tegen corrosie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackShadow
Oplossing is investeren in een RVS rooster, ben je voorgoed van de problemen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Zijn er mensen hier met ervaring van het bouwen van een stenen/betonnen bbq ?

Wij willen hem graag gaan bouwen aan de binnen zijde van onze blokhut.
de blokhut is op basis van de interflex 6732
Afbeeldingslocatie: http://www.azalp.com/2011/foto/groot/13-003-0625-2.jpg
Voor meer plaatjes google geeft genoeg plaatjes

De afmeting is 290(lengte) diepte (50cm) en hoogte ongeveer 230cm
O ja de dieptevan 50 heeft meer met een deur te maken .. die in de achterwand zit :) dus er is zeker nog wel ruimte voor 60cm diepte:) De kapschuur is wel aangepast maar de niet extreem 20cm hoger bv

Zelf zit ik een beetje te spelen met het idee voor een rookkast/(pizza)oven, bbq en voor de koudere avonden een indirecte (ijzer?) verwarmings installatie zodat je de niet de rook in de straks afgesloten ruimte blaast. en er komt natuurlijk stukje aanrecht voor je gerechten met wasbak.. en een koelkast (diy?) voor de dranken.

Er ligt al een afvoer + aanvoer voor koud water ..

Zelf zit ik te denken om wat isolatie tussen hout en stenen/beton te doen, veiligheid gaat voor alles :)
ik probeer zoveel mogelijk met standaard maten te werken, zodat vervangings materiaal indien nodig niet ten koste gaat van een nier ;)

Van de foto hierboven gezien zouden we graag 3 "delen" links de rookkast,(50cm/60cm breed) met eronder een opslag voor kolen. Dan in het "midden" een lage maar goed ventileerbare vuurpit, met erboven de bbq. en daarboven de "oven" en dan rechts een aanrecht blok met spoelbak + koelkast. (misschien een afzuigkap zodat frituren (oliebollen enzo) niet smerige vetlaag achterlaat.

Waar we nu mee zitent is zal de oven warm genoeg kunnen krijgen voor pizza ?

Overgens als ik google kom ik op die pizza ovens uit .. wel leuk maar veel te groot.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:45

Christiano007

Ich bin der champion

Is er voor Spare-ribs ook een optie die niet 6 uur duurt om lekker te krijgen, alsin: Een uurtje of 2 max 3?

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:23
Christiano007 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 22:25:
Is er voor Spare-ribs ook een optie die niet 6 uur duurt om lekker te krijgen, alsin: Een uurtje of 2 max 3?
3u zou moeten lukken maar dan heb je het wel over erg dunne ribbetjes. Daarbij wordt inpakken echt een must. 1uur garen in de rook op 120gr, daarna inpakken en ander halfuur erop en dan aflakken met bbq saus en laatste half erop waarbij je de temp richting de 140 brengt.
Zelf vind ik het wel zonde als je het zo afraffelt, je verpest een mooi stukje vlees.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Geweldig zo'n BBQ topic ikke blijf kwijlen van wat ik zie. Ik kwam vanmiddag een best wel oude foto tegen, grillen op/met solar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sfwvv24q6U0hbJbjftvjJ5jf/thumb.png

Heb bij de plaatselijke TV boer gevraagd naar een oude sateliet schotel en heb het ding in elkaar gezet.
Een kennis verklaarde me voor gek. Ha!Hij had wel verbrande vingers.
Nadeel: je moet er bij blijven de zon of aarde,net wat je leuk vindt draait sneller als je wilt. Lees; je blijft het ding bijdraaien om niet uit 'focus' te komen. Gek genoeg is dat een minuten kwestie.. :P
Wel leuk om te maken..
De hamburgers en wat er verder werd ingeklemd was goed doorbakken.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2017 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Christiano007 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 22:25:
Hogere temperatuur.

Kun je ook prima resultaten mee behalen, low and slow is echt niet de enige manier om fatsoenlijk vlees te bereiden.

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=10.0
1,5 uur op 160-170 graden, daarna nog een kwartiertje met wat saus.
Al met al nog geen 2 uur werk en zeer acceptabel resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Fly-guy schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 23:41:
[...]

Hogere temperatuur.

Kun je ook prima resultaten mee behalen, low and slow is echt niet de enige manier om fatsoenlijk vlees te bereiden.

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=10.0
1,5 uur op 160-170 graden, daarna nog een kwartiertje met wat saus.
Al met al nog geen 2 uur werk en zeer acceptabel resultaat.
Het is net welke standaard je hanteert: ben je tevreden met acceptabel? dan gewoon doen. Ga je echter voor meer? dan neem je beter de tijd.
Vergeet niet de aloude gezegde: "Goed bereid kost wat tijd"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:07

backupdevice

Boeh!

Of

Als je haast hebt ga je naar de chinees. Als je tijd hebt steek je de q aan

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Gadgeteer schreef op woensdag 26 april 2017 @ 08:01:
[...]

Het is net welke standaard je hanteert: ben je tevreden met acceptabel? dan gewoon doen. Ga je echter voor meer? dan neem je beter de tijd.
Vergeet niet de aloude gezegde: "Goed bereid kost wat tijd"
Aan de ene kant ben ik het met je eens, echter vraag me af of je blind het verschil zal proeven tussen de "standaard" ribs en de ribs uit mijn link. (zelf nooit geprobeerd ze op die manier te maken)

De manier uit de link geeft, uitgaande van de reacties in die en andere links, gewoon lekkere ribs. Denk ik dat langer op lage temperaturen ribs lekkerder maakt? Ja, maar het zou mij verbazen dat het heel veel gaat schelen.

Ten eerste gaat het om ribben, vrijwel het meest vergevingsgezinde stuk vlees voor de bbq en ten twee vraagt de user om een snellere bereidingstijd. Dan kunnen we wel doen alsof alles onder de "zes uur" meteen bagger is, maar daar slaat nergens op.

Low and slow lijkt een beetje beschouwd te worden als de heilige graal van vlees bereiden, maar dat hoeft, wat mij betreft, niet altijd daadwerkelijk zo te zijn. Niet voor niets zie je ook in bbq wedstrijden dat vlees ingepakt wordt en de temperaturen omhoog gaan om, ondermeer, het iets minder slow te laten worden bij gelijke en soms betere resultaten.
Dat zie je bijvoorbeeld bij PP, denk aan het recept van noskos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Ik heb die ribben als eerste keer gemaakt, omdat mijn weber briketten na een uur of 2 verassen.

Waren echt prima ribs hoor.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Fly-guy schreef op woensdag 26 april 2017 @ 08:58:
[...]
Aan de ene kant ben ik het met je eens, echter vraag me af of je blind het verschil zal proeven tussen de "standaard" ribs en de ribs uit mijn link. (zelf nooit geprobeerd ze op die manier te maken)

De manier uit de link geeft, uitgaande van de reacties in die en andere links, gewoon lekkere ribs. Denk ik dat langer op lage temperaturen ribs lekkerder maakt? Ja, maar het zou mij verbazen dat het heel veel gaat schelen.

Ten eerste gaat het om ribben, vrijwel het meest vergevingsgezinde stuk vlees voor de bbq en ten twee vraagt de user om een snellere bereidingstijd. Dan kunnen we wel doen alsof alles onder de "zes uur" meteen bagger is, maar daar slaat nergens op.

Low and slow lijkt een beetje beschouwd te worden als de heilige graal van vlees bereiden, maar dat hoeft, wat mij betreft, niet altijd daadwerkelijk zo te zijn. Niet voor niets zie je ook in bbq wedstrijden dat vlees ingepakt wordt en de temperaturen omhoog gaan om, ondermeer, het iets minder slow te laten worden bij gelijke en soms betere resultaten.
Dat zie je bijvoorbeeld bij PP, denk aan het recept van noskos.
Heilige graal is wat overdreven maar er zit wel meer achter: Linkje - Science of Slow Cooking.
Verder is er denk ik niemand die zegt dat het resultaat na een korte sessie direct bagger is?

Uiteraard is het niet voor iedere soort vlees de beste bereidingswijze maar met ribs zou ik wel de tijd nemen (vergevingsgezind betekent niet dat je altijd op hetzelfde resultaat uitkomt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Als je op wat hogere temperatuur bereidt dan kan je niet perse fall-of-the-bone-ribs verwachten, dit is voor veel mensen het summum qua ribs, al zijn ze mijns inziens dan te ver heen. Een klein beetje bite maar toch schone botjes, dat is volgens mij waar je naar op zoek bent. Als je maar een uur of 2-3 hebt dan is het dus zaak om ze goed te garen en dat gaat het beste als ze gestoomd worden, maar je wil natuurlijk ook de rooksmaak en een krokante buitenkant.

Ik zou dan een rub nemen met gerookt zout en gerookte paprika, dan heb je meer tijd om ze te stomen. Eerst een half uurtje met flink wat rook op 100-130 graden en vervolgens inpakken om ze minimaal anderhalf uur te stomen bij een iets hogere temperatuur wellicht. Als je ze dan 10-15 minuten op een iets hogere temperatuur afmaakt met wat lak komt het wel goed, een wat dikkere lak helpt dan ook goed, dat kan je doen door wat maizena toe te voegen (maar niet teveel want dan wordt het soms melig en proef je ook een bijsmaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
De meeste recepten op internet zijn Amerikaans, daar zijn de ribben veel dikker bevleesd.
Een gemiddeld ribbetje van de slager hoeft heus geen 6u te garen om lekker te zijn.

Een ribbetje moet, wat mij betreft, makkelijk van het bot gaan, maar toch nog sappig zijn.

Afbeeldingslocatie: https://www.culinaryvibes.com/wp-content/uploads/2016/03/IMG_8247_1200px.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

vso schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 21:37:

[afbeelding]

O ja de dieptevan 50 heeft meer met een deur te maken .. die in de achterwand zit :) dus er is zeker nog wel ruimte voor 60cm diepte:) De kapschuur is wel aangepast maar de niet extreem 20cm hoger bv

Zelf zit ik een beetje te spelen met het idee voor een rookkast/(pizza)oven, bbq en voor de koudere avonden een indirecte (ijzer?) verwarmings installatie zodat je de niet de rook in de straks afgesloten ruimte blaast. en er komt natuurlijk stukje aanrecht voor je gerechten met wasbak.. en een koelkast (diy?) voor de dranken.

Zelf zit ik te denken om wat isolatie tussen hout en stenen/beton te doen, veiligheid gaat voor alles :)
ik probeer zoveel mogelijk met standaard maten te werken, zodat vervangings materiaal indien nodig niet ten koste gaat van een nier ;)

Van de foto hierboven gezien zouden we graag 3 "delen" links de rookkast,(50cm/60cm breed) met eronder een opslag voor kolen. Dan in het "midden" een lage maar goed ventileerbare vuurpit, met erboven de bbq. en daarboven de "oven" en dan rechts een aanrecht blok met spoelbak + koelkast. (misschien een afzuigkap zodat frituren (oliebollen enzo) niet smerige vetlaag achterlaat.

Overgens als ik google kom ik op die pizza ovens uit .. wel leuk maar veel te groot.
Geen ervaringen zelf, maar op Pinterest kijk ik geregeld naar prachtige bouwwerken. Wellicht vind je daar wat inspiratie/informatie?

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Ik heb zelf een niclan kamado, wat de budget-versie van de KEG is.
Ik sluit me aan bij de non-keramische eggs; lichtgewicht (soort van), snel heet, blijft aan de buitenkant koel (soort van..je brand je handen niet).
Ding haalt easy en heel snel 350+ graden, met wel als nadeel dat de temperatuurbeheersing wat nauwer luistert dan een keramische egg. Als je dan vervolgens het vuur dooft, en verwacht dat er geen kool meer over is, zit de hele bak nog vol :)
zuinig dus.
Malt007 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 11:39:
[...]

Heb de bron niet bij de hand, maar de broil king keg blijft aan de buitenkant koeler dan een BGE en is zuiniger met de brandstof, daarnaast kan je hogere temperaturen bereiken. Ik zou de mijne in ieder geval nooit willen ruilen voor een keramische variant.

Nadeel wat naar voren kwam bij vergelijkende testen is dat de temperatuur iets lastiger onder controle is te houden. Hier heb ik in het begin ook last van gehad maar dat kwam omdat er blijkbaar toch wat lucht ontsnapte bij de gietijzeren unit bovenop (hoe heet zo'n ding?). Echter na een keer of 10 smoken is hij mooi luchtdicht geworden door de vettige rook. Op het bbqgenootschap zijn er ook gasten die hem afgekit hebben, maar dat is mijns inziens dus niet nodig.

Edit: bron https://barbecuesgalore.c...een-egg-vs-broil-king-keg

Hij is dus ook een stuk sneller heet. Hier hebben ze het over een uur voordat hij uit de meter liep, bij mij was het afgelopen weekend al binnen een kwartier zover, had hem wel op 2 plekken aangestoken met de looftlighter. Temperatuur aan de buitenkant was ongeveer de helft van de BGE in de test op die site wat betekend dat de BGE dus meer energie verliest en daarmee onzuiniger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Ik zie nu weer die pezen in die ribs. Ben ik de enige die dit verschrikkelijk vind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
UltraSub schreef op woensdag 26 april 2017 @ 11:38:
[...]

Ik zie nu weer die pezen in die ribs. Ben ik de enige die dit verschrikkelijk vind?
Dan kies je bij de slager gewoon baby back ribs (krijg je meestal als je naar spareribs vraagt in BE) ipv spareribs.
Maar ik verkies spareribs (zoals je ze op de foto ziet), met veel meer vlees.

[ Voor 11% gewijzigd door BlackShadow op 26-04-2017 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:32
vso schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 21:37:

[afbeelding]

Kwam laatst dit tegen: https://scandivik.nl/
Maar je hebt al een blokhut :P

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:39
grote_oever schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 20:12:
Nette service van Weeber. [...] Vandaag heb ik, ter vervanging van mijn huidige rooster, een RVS rooster gekregen.
Hier idem. Klachtenformulier ingevuld, foto bijgesloten van verroeste en afbladderende rooster. (57 GBS)
Werd opgevolgd met verzoek om factuur te overleggen. Deze teruggestuurd en werd per direct een RVS rooster toegestuurd.

Erg tevreden over deze service!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashhill
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-06-2024
zijn er ook nu al winkels die stunten met prijzen van Weber BBQ's? Liefst een groot genoeg voor een hele kip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
UltraSub schreef op woensdag 26 april 2017 @ 11:38:
[...]

Doel je op die witte stukken? Da's kraakbeen. Of knoezels zoals de kinderen ze hier noemen. Ze vechten er om!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
coelho schreef op woensdag 26 april 2017 @ 14:41:
[...]

Doel je op die witte stukken? Da's kraakbeen. Of knoezels zoals de kinderen ze hier noemen. Ze vechten er om!
En wat doen de kinderen er dan mee? Die stukken kraakbeen zijn toch niet eetbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Malt007 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 14:44:
[...]
En wat doen de kinderen er dan mee? Die stukken kraakbeen zijn toch niet eetbaar?
Jawel hoor. Sommige culturen maken er hele gerechten van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
BlackShadow schreef op woensdag 26 april 2017 @ 11:46:
[...]

Dan kies je bij de slager gewoon baby back ribs (krijg je meestal als je naar spareribs vraagt in BE) ipv spareribs.
Maar ik verkies spareribs (zoals je ze op de foto ziet), met veel meer vlees.
Dat doe ik dus ook :)
Dik bevleesde baby backs. Beter en meer vlees dan de flat buik ribs (imho).
coelho schreef op woensdag 26 april 2017 @ 14:41:
[...]

Kraakbeen inderdaad ja. Bah :)
Wat doen je kids er dan mee inderdaad? Opeten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
checkdiz schreef op woensdag 26 april 2017 @ 10:39:
Ik heb zelf een niclan kamado, wat de budget-versie van de KEG is.
Ik sluit me aan bij de non-keramische eggs; lichtgewicht (soort van), snel heet, blijft aan de buitenkant koel (soort van..je brand je handen niet).
Ding haalt easy en heel snel 350+ graden, met wel als nadeel dat de temperatuurbeheersing wat nauwer luistert dan een keramische egg. Als je dan vervolgens het vuur dooft, en verwacht dat er geen kool meer over is, zit de hele bak nog vol :)
zuinig dus.

[...]
Hmm.. interessant. Had er nog nooit van gehoord moet ik bekennen.
Heb je deze al lang? en belangrijker.. kwaitatief een beetje goed of moet je vaak iets 'herstellen'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:29
Eerst:

eerst

En nu:
asbak

Ben er zo blij mee! Weg met die asverstrooiing in mijn achtertuin!

Nu hopen op wat beter weer zodat hij aan kan :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
JPDeckers schreef op woensdag 26 april 2017 @ 12:10:
[...]

Hier idem. Klachtenformulier ingevuld, foto bijgesloten van verroeste en afbladderende rooster. (57 GBS)
Werd opgevolgd met verzoek om factuur te overleggen. Deze teruggestuurd en werd per direct een RVS rooster toegestuurd.

ik heb er nog een mailtje achteraan gewaagd.
We zien wel.. onder tussen zelf al een nieuw rooster gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
R0y. schreef op woensdag 26 april 2017 @ 16:48:
De zon schijnt toch? Ik had vandaag graag de Q aangestoken maar had geen vlees. 7(8)7 Maar misschien morgen ribben bij de slager proberen te scoren.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:23
Nu bij mijn moeder thuis. Ze had een aantal stukken Côte de Boeuf die ze wel even op de gasser wou gooien. Heb toen maar even mijn Weber aangestoken :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://s27.postimg.org/c1wuy0f7z/IMG-20170422-_WA0000.jpg Afbeeldingslocatie: https://s27.postimg.org/i2phxyvin/20170425_151542.jpgAfbeeldingslocatie: https://s27.postimg.org/o2d91mgb3/20170425_151601.jpg

Mijn rookoventje binnen, leuk speelgoed.
Boel met eikenhout opgestookt, en daarna de gepekelde kipfilets er in.

Even wennen, temperatuurbeheersing is anders dan op de Weber, maar een setje kokosbriketten, en kersenhout maakt de boel af.
90graden oventemperatuur, en met 75c de filets er af, al met al 2uurtjes een prima resultaat

Afbeeldingslocatie: https://s27.postimg.org/jryl61b7z/20170425_174836.jpg Afbeeldingslocatie: https://s27.postimg.org/bl6legl5b/20170425_192523.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bracha25
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 11:27
Afgelopen weekend bij een slachthuis in de buurt een bavette, een picanha en een stuk longhaas opgehaald. Longhaas ging meteen op de bbq. Erg lekker stuk vlees. Bavette in tweeën gedeeld en in de vriezer gedaan. Picanha kwam van rund dat vorige week was geslacht, die kreeg ik dus vacuum verpakt mee, en kon volgens de slager makkelijk 2 weken in de koelkast blijven. Zou de smaak alleen maar ten goede komen. Alleen kwam ik er met mijn domme kop pas vandaag achter dat het koudste gedeelte van de koelkast onderin is, en niet bovenin waar ik de picanha had liggen. Maar goed, die gaat zaterdag dus op de bbq. Twijfel alleen of ik er nu wat rookhout bij moet doen of niet. Vond er de vorige keer namelijk best veel rooksmaak aan zitten, en zie ze het bij picanha op de youtube filmpjes eigenlijk ook nooit doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-09 02:08
R0y. schreef op woensdag 26 april 2017 @ 16:48:
Eerst:

[afbeelding]

En nu:
[afbeelding]

Ben er zo blij mee! Weg met die asverstrooiing in mijn achtertuin!

Ziet er goed uit. Waar heb je die vandaan als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
baronruud schreef op woensdag 26 april 2017 @ 22:58:
[...]

Ziet er goed uit. Waar heb je die vandaan als ik vragen mag?
Barbecueshop.nl

Had een mail gestuurd aangezien ik het niet kon vinden op de webshop. Hun hebben vervolgens contact met weber opgenomen en het onderdeel (als reserve onderdeel) kunnen bestellen. Was geloof ik €43.

De keren dat ik heb gebarbecued had ik zoveel as door de tuin waaien dat ik het zat was. :)

Kan het part nummer morgen wel even opzoeken als je wilt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Half jaartje? bevalt goed, ook o.a. uitstekend voor pizzas door het hoge temperatuur bereik.
Bekend probleem van dit model is roestvorming op sommige aansluitingen, maar de mijne staat onder afdak,plus een hoes, dus weinig last van. Vantevoren een kwast met vet op gedaan, wat ook meehelpt.
ander bekend manko is de lastige temp control door lucht "lekkage", maar wat al eerder is vermeld, na een aantal runs wordt dit door de vettige rookdampen vanzelf afgedicht. Ik heb zelf met een soort vilt nog alles afgedicht maar dat is een half uurtje werk en niet eens noodzakelijk. Verder zit er een bad ass gietijzeren rooster bij. Dit vraagt dan wel om het nodige onderhoud, maar dat is bij andere eggs niet anders. Voor de rest valt de kwaliteit me reuze mee, alles werkt en geen gekke dingen.

Ik moest er toen goed naar zoeken en om eerlijk te zijn snap ik niet dat de non keramische eggs niet meer/beter onder de aandacht worden gebracht. De meesten kennen alleen de keramische BGE/Primo/BB en dan de chinese b versies, maar naast de KEG is er nog weinig. Weber speelt hier een beetje op in met de nieuwe Summit, maar is het allemaal nog met mondjesmaat. En zeker de prijzen maken het nog niet aantrekkelijk.
Ik moet mijn info en ervaringen voornamelijk van US forums halen, waar de niclan onder een andere naam erg populair is.(wordt daar geloof ik ook bij de bouwmarkt verkocht).
Gadgeteer schreef op woensdag 26 april 2017 @ 16:41:
[...]

Hmm.. interessant. Had er nog nooit van gehoord moet ik bekennen.
Heb je deze al lang? en belangrijker.. kwaitatief een beetje goed of moet je vaak iets 'herstellen'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-09 02:08
R0y. schreef op woensdag 26 april 2017 @ 23:08:
[...]

Barbecueshop.nl

Had een mail gestuurd aangezien ik het niet kon vinden op de webshop. Hun hebben vervolgens contact met weber opgenomen en het onderdeel (als reserve onderdeel) kunnen bestellen. Was geloof ik €43.

De keren dat ik heb gebarbecued had ik zoveel as door de tuin waaien dat ik het zat was. :)

Kan het part nummer morgen wel even opzoeken als je wilt?
Misschien wel handig ja. Heb zelf bar b kettle. Of is het daar niet mogelijk op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Bar B Kettle heeft toch een hele andere luchtinlaat dan de One Touch systemen?

Afbeeldingslocatie: https://www.allesvoorbbq.nl/media/catalog/product/cache/22/thumbnail/294x253/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/w/e/weber-barbe-kettle-4.jpg vs Afbeeldingslocatie: https://www.allesvoorbbq.nl/media/catalog/product/cache/22/thumbnail/294x253/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/w/e/weber-original-kettle-slate-2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

Gaat volgens mij gewoon om de afmeting/afstand vd poten. Daar wordt de asvanger nl op geklikt (soort van). Indien er een gat in de bodem zit, en de poot flens (waar je de poot in doet) dezelfde afstand heeft kun je deze erop monteren.

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Ja, fysiek lijkt het wel te passen, maar hoe ga je je airflow regelen dan als daar een dichte aspan zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Is die inlaat van de kettle nog met de blote hand te verschuiven als hij heet staat?
Ik heb een oude (1995) One Touch en die is nauwelijks te verschuiven van de hitte onderaan.
Bij de recente One Touch Premuum blijft alles een stuk koeler.

[ Voor 3% gewijzigd door BlackShadow op 27-04-2017 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

arie_papa schreef op woensdag 26 april 2017 @ 10:37:
[...]

Geen ervaringen zelf, maar op Pinterest kijk ik geregeld naar prachtige bouwwerken. Wellicht vind je daar wat inspiratie/informatie?
ook al maanden op aan het zoeken ..

gek genoeg vond ik meer op de term "stenen bbq" dan andere zoek termen .

ik zoek eigenlijk wat meer feiten .. zoals waarop te letten met ontwerp .. en hitte overdracht enzo ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-09 20:29
vso schreef op donderdag 27 april 2017 @ 09:34:
[...]

ook al maanden op aan het zoeken ..

gek genoeg vond ik meer op de term "stenen bbq" dan andere zoek termen .

ik zoek eigenlijk wat meer feiten .. zoals waarop te letten met ontwerp .. en hitte overdracht enzo ..
feit; warme lucht stijgt op.
Je wil dus je verse lucht inlaat laag en je afvoer hoog.
Verder zou ik meteen een dubbelwandig iets maken als je het meteen goed wilt doen.
Je kan gewoon gaan bouwen met hittebestendige blokken, daarna een laag isolatie en vervolgens een laag cement om het mooi af te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
baronruud schreef op woensdag 26 april 2017 @ 23:13:
[...]

Misschien wel handig ja. Heb zelf bar b kettle. Of is het daar niet mogelijk op?
Het gaat om artikel nummer 65131 - As opvangsysteem 47cm '15.

zoals andere al aangeven zal het passen maar kan je dan je inlaat niet meer bedienen. Het onderste rooster blijft namelijk hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Denniz0229 schreef op donderdag 27 april 2017 @ 10:31:
[...]
feit; warme lucht stijgt op.
Je wil dus je verse lucht inlaat laag en je afvoer hoog.
Verder zou ik meteen een dubbelwandig iets maken als je het meteen goed wilt doen.
Je kan gewoon gaan bouwen met hittebestendige blokken, daarna een laag isolatie en vervolgens een laag cement om het mooi af te werken.
Jup. zoiets zaten we ook al te bedenken,

het is lekker als je in de koude avonden/winter bv de hitte ook kan gebruiken voor bv verwarming van de ruimte. dus zoiets als:
Afbeeldingslocatie: https://lh5.ggpht.com/-Pjn3IT4ma6Q/VHA0sfX7ByI/AAAAAAAACDE/GWwhKPeGAKQ/s640/20141121_141721.jpg
of iets permanents ..

Daarnaast willen vragen we ons af of een oven boven de bbq kunnen bouwen, zodat we rechts van de bbq een rookkamer kunnen bouwen. het is leuk als je de oven direct (lees met rook) en zonder rook kan gebruiken .. zodat je kan kiezen voor pizza met rooksmaak ;) of appeltaart zonder :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:49
JPDeckers schreef op woensdag 26 april 2017 @ 12:10:
[...]

Ik heb ook vorige week een rvs rooster gehad, goede service van Weber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 21:36
Welk brandstof gebruiken jullie eigenlijk het liefste?
Ik gebruik nu houtskool briketten en wil over gaan naar cocos.
Vind die houtskool versie nog wel eens lang roken voordat de warmte erin zit zodat de rook weg is.
Zal de cocos versie minder gaan roken?
Kan jammer genoeg geen winkel in de buurt vinden en vraag me dan ook af of de meerprijs wel de moeite waard is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 08:47
tafmaf schreef op donderdag 27 april 2017 @ 22:03:
Welk brandstof gebruiken jullie eigenlijk het liefste?
Ik gebruik nu houtskool briketten en wil over gaan naar cocos.
Vind die houtskool versie nog wel eens lang roken voordat de warmte erin zit zodat de rook weg is.
Zal de cocos versie minder gaan roken?
Kan jammer genoeg geen winkel in de buurt vinden en vraag me dan ook af of de meerprijs wel de moeite waard is?
bij lange sessies moet je inderdaad gaan voor kokosbriketen. Scheelt je behoorlijk wat frustratie. Ik heb deze:

https://www.fonq.nl/produ...osbriketten-10-kg/108243/

Dammers kokosbriketten zijn ook goed.

Heb eigenlijk nooit last van roken. Natuurlijk rookt het wel iets als ze in de starter zitten, maar dat is zo weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 12:53

MM99

That is the way I am!

Bracha25 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 22:18:
Afgelopen weekend bij een slachthuis in de buurt een bavette, een picanha en een stuk longhaas opgehaald. Longhaas ging meteen op de bbq. Erg lekker stuk vlees. Bavette in tweeën gedeeld en in de vriezer gedaan. Picanha kwam van rund dat vorige week was geslacht, die kreeg ik dus vacuum verpakt mee, en kon volgens de slager makkelijk 2 weken in de koelkast blijven. Zou de smaak alleen maar ten goede komen. Alleen kwam ik er met mijn domme kop pas vandaag achter dat het koudste gedeelte van de koelkast onderin is, en niet bovenin waar ik de picanha had liggen. Maar goed, die gaat zaterdag dus op de bbq. Twijfel alleen of ik er nu wat rookhout bij moet doen of niet. Vond er de vorige keer namelijk best veel rooksmaak aan zitten, en zie ze het bij picanha op de youtube filmpjes eigenlijk ook nooit doen...
Klinkt goed. Hoe heb je de longhaas klaargemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bracha25
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 11:27
MM99 schreef op donderdag 27 april 2017 @ 22:20:
[...]

Klinkt goed. Hoe heb je de longhaas klaargemaakt?
Alleen met peper en zout. Indirect tot 45 graden. Daarna direct tot 52 graden. Geserveerd met chimichurri.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Niet online
Vandaag de Weber BBQ Kettle opgehaald, splinternieuw in de doos voor 6 tientjes! Nu nog kijken wanneer we tijd hebben om hem in te wijden!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
WGA acc
WGA flavorbar en edelstaal rooster *O* from the Germans..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
martinusz schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 19:12:
[afbeelding]
stuk beter dan dat vage rooster wat de wga tegenwoordig standaard heeft :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

martinusz schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 19:12:
[afbeelding]
Waar gekocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Leipo schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 19:14:
[...]
stuk beter dan dat vage rooster wat de wga tegenwoordig standaard heeft :Y
Kost wat....maar dan heb je ook wat (stiekem heb ik hem nog niet, want zondag voor mijn verjaardag :+ maar hey ik moet toch checken of ze goed geleverd hebben ;) )

Rooster zijn 2 halve, ze hebben namelijk nog bijv. Variant met grilplaat als een half, dus wellicht leuk voor papadag :p

Hier gekocht: https://shop.strato.de/ep...eber_GoAnywhere_Allgemein

Let op er zijn 2 menu's met assecoires, gas & kolen, maar ook Gas apart.

[ Voor 18% gewijzigd door Martinusz op 28-04-2017 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
martinusz schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 19:17:
[...]

Kost wat....maar dan heb je ook wat
Klopt, heb m zelf ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Sterker nog, je had me destijds getipt voor die site ;)
Heb je nog meer aanpassingen op de WGA?

Ik wil nog eens kijken of die ventilatieroosters los te koop zijn (die in de deksel van de kolen variant zit), beetje de gasvariant tweaken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
Verder geen tweaks gedaan. Wil alleen nog 1 of 2 thermometers inbouwen in de deksel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Leipo schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 09:30:
Verder geen tweaks gedaan. Wil alleen nog 1 of 2 thermometers inbouwen in de deksel
Ah thermometer heb ik er net inzitten.

Site gevonden voor losse onderdelen:
http://www.ereplacementpa...193079_193086_193146.html

Uiteraard lekker prijzig, 5,70 voor schroefje :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Nou gisteren bij de ikea zo'n pannenhouder gehaald voor de ribs op een WGA en vandaag eens geprobeerd. Totale fail, want het ding is te hoog en hierdoor kan de deksel er niet op :')

Beetje op marktplaats zitten neuzen, 57 cm past helaas gewoon niet op het balkon als je ook wilt zitten met z'n tweeën, gas had ik alweer opgegeven i.v.m. waar laat ik die gasfles nou veilig... (woon in een flatje).

En ik kwam toen nieuw in verpakking een Weber Premium 47 cm tegen voor een hele schappelijke prijs. Nieuw had ik het niet gedaan maar nu kan ik hem nog altijd verkopen voor dezelfde prijs als hij netjes blijft. Dus ik heb nu ook een Weber Premium 47 cm. Die moet wel gewoon passen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Christiano007 schreef op zondag 30 april 2017 @ 19:24:
Nou gisteren bij de ikea zo'n pannenhouder gehaald voor de ribs op een WGA en vandaag eens geprobeerd. Totale fail, want het ding is te hoog en hierdoor kan de deksel er niet op :')

Beetje op marktplaats zitten neuzen, 57 cm past helaas gewoon niet op het balkon als je ook wilt zitten met z'n tweeën, gas had ik alweer opgegeven i.v.m. waar laat ik die gasfles nou veilig... (woon in een flatje).

En ik kwam toen nieuw in verpakking een Weber Premium 47 cm tegen voor een hele schappelijke prijs. Nieuw had ik het niet gedaan maar nu kan ik hem nog altijd verkopen voor dezelfde prijs als hij netjes blijft. Dus ik heb nu ook een Weber Premium 47 cm. Die moet wel gewoon passen :P
Mocht deze niet passen is misschien een Cobb nog een optie, deze heb ik ook voor op de boot waar de ruimte niet enorm is en groot voordeel deze wordt niet warm aan de buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-09 22:48

Apie!

Newer, better & confusinger

Christiano007 schreef op zondag 30 april 2017 @ 19:24:

Op mijn KJJ haal ik de buitenste pinnen van het pannenrekje er af (twee van elke kant) anders past ie ook niet. Zo passen er toch nog 4 halve spareribs op.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Iemand wel eens een porchetta gemaakt op de bbq? Vandaag mijn eerste poging gedaan en het is echt geweldig, door het zwoerd is het alsof je vlees de hele sessie ingepakt is, hierdoor krijg je geweldig juicy vlees. Enige wat me niet is gelukt is om de buitenkant lekker krokant en eetbaar te maken, iemand enig idee hoe heet je bbq moet voor het zwoerd knapperig wordt, dat er van die luchtbellen/blaren op komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

Ik wil binnenkort Pulled Pork maken.
Nu zijn we maar met weinig personen 2+2 kleine kinderen.

Ik kan bij Aalvink 1kg tot 3kg procureur bestellen.
Nu vind ik het niet erg om wat over te houden, maar maakt het gewicht nu nog iets uit?
Ik bedoel, kun je beter PP maken van een stuk van 3kg of kan het ook met 1 of 1,5kg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Malt007 schreef op zondag 30 april 2017 @ 20:42:
Iemand wel eens een porchetta gemaakt op de bbq? Vandaag mijn eerste poging gedaan en het is echt geweldig, door het zwoerd is het alsof je vlees de hele sessie ingepakt is, hierdoor krijg je geweldig juicy vlees. Enige wat me niet is gelukt is om de buitenkant lekker krokant en eetbaar te maken, iemand enig idee hoe heet je bbq moet voor het zwoerd knapperig wordt, dat er van die luchtbellen/blaren op komen?
Uit mijn hoofd geloof 190+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Hoicks

Techno!

NeutraleTeun schreef op zondag 23 april 2017 @ 15:39:
Ik wil hier niet met die stok gaan gooien. Maar ik heb genoeg vergelijkingen gelezen/gezien dan men met blind proeven niet het verschil tussen gas en kolen kon onderscheiden.

Zijn die dan nep en proef jij (wie dan ook) het verschil wel omdat je ziet dat je het op kolen klaar maakt?
Idem met die mensen die het verschil zien/horen tussen een hdmi/audio-kabel van €5,- en €100,-?
Ik heb een blinde test gedaan en met mij 25 man op een Weber Academy workshop en iedereen had het fout.

Electrisch had iedereen wel door, maar iedereen dacht dat de houtskool BBQ beleving gas was en vice versa.

Het komt er op neer dat de smaak bepaald wordt door de temperatuur en niet zozeer de gebruikte hittebron.

Ben zelf ook een BBQ fan op een Weber 47cm mét gietijzeren 3rd party rooster. (op houtskool/briketten)

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:48

Rmg

Hoicks schreef op maandag 1 mei 2017 @ 14:53:
[...]

Ik heb een blinde test gedaan en met mij 25 man op een Weber Academy workshop en iedereen had het fout.
Als iedereen het fout had dan heb je aangetoond dat er dus duidelijk verschil in zit >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Malt007 schreef op zondag 30 april 2017 @ 20:42:
En zorgen dat je het zwoerd een nachtje met baking soda insmeert:
http://www.bbqgenootschap...6836/msg127608/#msg127608

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Hoicks

Techno!

Rmg schreef op maandag 1 mei 2017 @ 15:02:
[...]

Als iedereen het fout had dan heb je aangetoond dat er dus duidelijk verschil in zit >:)
Daar heb je gelijk in. Ik had zelf nooit verwacht dat er zo massaal gestemd zou worden in het voordeel van de gasbbq.

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:17

franssie

Save the albatross

Briketten en gas proef ik ook niet, houtskool in de kamado proef je wel, zeker met lang en laag (zo zeer zelfs dat mijn vriendin haar eten liever op de gasgrill heeft vanwege de rooksmaak). Sowieso grappig al die mensen die ecobrasa kokos fantastisch vinden (en het is goed spul daar niet van) omdat het geen smaak en weinig rook geeft maar tegelijkertijd gas verafschuwen ... :+

Als het buiten is en heet of warm vind ik het al goed 8)

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 01-05-2017 15:48 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1 ... 44 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.