Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 108 Laatste
Acties:
  • 669.200 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Malt007 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 10:04:
[...]

Als je klaar bent met een low en slow sessie alle schuiven open gooien waardoor de boel nog even schoon brandt een idee?

Gisteren Pulled Lamb gemaakt van een lamsbout met been, gerubbed met shoarmakruiden :) Na het inpakken even op hogere temperatuur een beetje krokant gebakken en na het pullen afgemaakt met een eindsausje van het vocht uit het folie aangemaakt met wat extra shoarmakruiden.

Zelf Pita's gemaakt en heb nu weer de grenzen van shoarma verlegd voor mezelf.... Even snel een shoarmaatje zal nooit meer hetzelfde zijn.
Gaat hem niet worden, ik gebruik van de snake method voor low en slow, dus als je alle schuiven open zet kom je nog niet boven de 150-180gr uit. De vette aanslag brand dus nooit weg zo. Gewoon af en toe grillen op hoge temperaturen tussen de low en slow sessies zodat de vette aanslag weg fikt.

Het effect wat je beschrijft klopt inderdaad, zodra je zelf wat lekkers gemaakt hebt hoef je niet zo gauw meer elders wat te halen. Met dat betreft merk je dat kwaliteit restaurants treurig gesteld is, spareribs bestel ik echt nooit meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

met welke soort borstel borstel je de binnenkant van de deksel dan goed schoon?
Ik doe het nu af en toe met een kunstof schuursponsje of een nagelborsteltje.
Afbeeldingslocatie: https://dilka.xcdn.nl/artmedium/nagelborsteltje-beukenhout/article/40140110_1.jpg

Maar merk dat het zeer lastig eraf te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-05 15:57
Anoniem: 35872 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 11:51:
[afbeelding]

Oprechte vraag, waarom zou je de binnenkant van de deksel schoon willen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Niet na elke sessie, maar soms zit er best veel aanslag van het roken aan de binnenkant van de deksel.
En de onderkant wil ik ook wel eens in de zoveel tijd eens goed kunnen schoonmaken..

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 35872 op 18-04-2017 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Miki schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 11:39:
[...]

Het effect wat je beschrijft klopt inderdaad, zodra je zelf wat lekkers gemaakt hebt hoef je niet zo gauw meer elders wat te halen. Met dat betreft merk je dat kwaliteit restaurants treurig gesteld is, spareribs bestel ik echt nooit meer.
De vergelijking is ook niet helemaal eerlijk natuurlijk. Menig restaurant heeft ook de middelen, het budget, de tijd of de kennis niet om "onze" bbq gerechten te maken.

Een gemiddeld restaurant kan ook geen spareribs 5 uur op een bbq leggen, daar willen de meeste klanten ook niet voor betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hier in de buurt had je vroeger een hobby bbq'er wonen die eens in de zoveel tijd een een stapel mensen uitnodigde via FB en voor ze ging bbq'en..

Zo ontstond er een lopen buffet met spareribs, PP, picanha en nog wat leuke stukken vlees.
Als bij gerechten was het gewoon simpel, 1 of 2 bakken met simpele salade en patat.
Gemiddeld voor 10 euro kon je er eten, drinken was 1 euro per consumptie (blikjes).
Gemiddeld kwam er altijd wel een mannetje of 20-30.

Dit deed hij puur hobby matig, de kwaliteit was super.
Ooit gevraagd of het ook professioneel uit kon, zijn antwoord was ja, mits de overhead kosten laag bleven. (huur, personeel etc).
En het zal kleinschalig moeten blijven, max 40-50 man per avond. (exclusiviteit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-05 08:56
Malt007 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 11:52:
[...]

Oprechte vraag, waarom zou je de binnenkant van de deksel schoon willen hebben?
Na verloop van tijd zit er wel eens wat zwarte aanslag op het deksel. Meestal wat roet ofzo. Dit gaat dan wel eens wat bladderen en valt dan op je eten, wat je liever dus niet wil hebben.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-05 07:00
Anoniem: 35872 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 11:51:
[afbeelding]

Karcher. Vuilfrees. Klaar.
Wat er dan nog overblijft mag van mij gewoon blijven zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
elhopo schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 13:00:
Na verloop van tijd zit er wel eens wat zwarte aanslag op het deksel. Meestal wat roet ofzo. Dit gaat dan wel eens wat bladderen en valt dan op je eten, wat je liever dus niet wil hebben.
Brillo sponsje of (nog nooit gedaan) baking soda. In beide gevallen flink wat werk.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Fly-guy schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 12:23:
[...]

De vergelijking is ook niet helemaal eerlijk natuurlijk. Menig restaurant heeft ook de middelen, het budget, de tijd of de kennis niet om "onze" bbq gerechten te maken.

Een gemiddeld restaurant kan ook geen spareribs 5 uur op een bbq leggen, daar willen de meeste klanten ook niet voor betalen.
Het hoeft van mij geen BBQ gerecht te zijn maar bij een normaal restaurant kost een menuutje met spareribs gemiddeld €18. Vaak zijn dat 2 ribbels met wat friet en rauwkost. Als je bedenkt dat dat praktisch dezelfde ribbels zijn die vacuum verpakt in de supermarkt liggen en nu opeens bevat hoe het ook kan smaken dan wil je gewoon niet meer anders.

Hetzelfde effect heb je trouwens ook met kip die je een dagje pekelt alvorens deze op de bbq te leggen. Kip heeft namelijk de neiging om alleen op het huidje de kruiden vast te houden en dringt moeizaam door dieper in het vlees. Door de kip een pekelbadje te geven krijgt al het vlees een goede smaak en wil je niets anders meer. Ik geef toe, het is even een werkje maar je weet meteen waarom KFC hun kip zoveel smaak kan geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-05 22:54

MM99

That is the way I am!

Paganstars schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 10:19:
Ik laat vlees hooguit een minuut of 5 rusten, c'est ca! En dat is meer om mijn messen te beschermen en mijn eigen tengels. Ik weet dat er nu een hoop mensen boe gaan roepen, maar ik heb eigenlijk nooit echt de meerwaarde gezien noch ondervonden van "rusten", het is doodvlees zonder stimulans, dus de kans dat het weer iets gaat doen is miniem.

Dat vocht is gewoon vocht en geen bloed zoals de sommige denken (als je wel denkt dat het bloed is, dan raad ik je aan om een keer naar een slachterij te gaan!) Alle het vlees wordt ontdaan van bloed.

Dat vocht blijf je houden, en ik heb nooit gemerkt dat er een verschil is qua volume tussen niet rusten en een half uur rusten!
Gooi twee dikke stukken biefstuk op de BBQ/pan. Bak ze even lang en haal ze van de vuur. Snij de één direct doormidden en snij de andere na 5-10 minuten door het midden.

Je zal direct zien dat er wel degelijk een verschil is hoe de vocht zich in de vlees bevind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99

MM99

That is the way I am!

Malt007 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 10:04:
[...]

Als je klaar bent met een low en slow sessie alle schuiven open gooien waardoor de boel nog even schoon brandt een idee?

Gisteren Pulled Lamb gemaakt van een lamsbout met been, gerubbed met shoarmakruiden :) Na het inpakken even op hogere temperatuur een beetje krokant gebakken en na het pullen afgemaakt met een eindsausje van het vocht uit het folie aangemaakt met wat extra shoarmakruiden.

Zelf Pita's gemaakt en heb nu weer de grenzen van shoarma verlegd voor mezelf.... Even snel een shoarmaatje zal nooit meer hetzelfde zijn.
Klinkt goed. Hoelang heb je het op de vuur gezet? en hoeveel graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
MM99 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 15:48:
[...]

Gooi twee dikke stukken biefstuk op de BBQ/pan. Bak ze even lang en haal ze van de vuur. Snij de één direct doormidden en snij de andere na 5-10 minuten door het midden.

Je zal direct zien dat er wel degelijk een verschil is hoe de vocht zich in de vlees bevind.
De vraag is wel. als je daarna de twee blind proeft, of je verschil proeft. Met andere woorden, wordt de biefstuk die mocht rusten, en dus meer vocht bevat, ook daadwerkelijk als sappiger ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99

MM99

That is the way I am!

Fly-guy schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 16:17:
[...]

De vraag is wel. als je daarna de twee blind proeft, of je verschil proeft. Met andere woorden, wordt de biefstuk die mocht rusten, en dus meer vocht bevat, ook daadwerkelijk als sappiger ervaren?
Ben ik ook oprecht benieuwd naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
MM99 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 15:50:
[...]

Klinkt goed. Hoelang heb je het op de vuur gezet? en hoeveel graden?
Was een boutje van ongeveer 2kg, hele sessie indirect op 100-110 graden, na een uur of 2 ingepakt met wat vocht, toen nog 2,5 uur ongeveer voor ik de kern controleerde, die was rond de 85, waarna ik hem heb uitgepakt en nog 15-20 minuten op 150-170 graden. Kern niet meer gecontroleerd daarna overigens dus geen idee wat de eindtemperatuur was.

Kon niet echt een eenduidig antwoord vinden wat een geschikte kerntemperatuur voor pulled lamb is (kwam ze tegen van 75-91 graden) maar die van mij was niet heel goed pullbaar bij een geschatte temperatuur van 85 graden. Denk dat je beter richting de 91 kan gaan wil je echt mals vlees krijgen maar dat hangt natuurlijk ook weer af van het stuk vlees zelf.

Ik raad in ieder geval iedereen aan om zelf je pita's te maken. Heel makkelijk en echt veel lekkerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:08

Christiano007

Ich bin der champion

Ik heb zelf een Weber Go Anywhere, maar wil misschien toch eens richting Gas gaan, puur gemak met het starten, minder rook op het balkon.

Is zo'n Weber Q 1200 nou een goede optie voor op gas? Ik moet een kleine BBQ hebben want heb echt weinig ruimte.

En hoe lang doe je met een kleine gasfles, of juist met 5 KG ?

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 21:15

Apie!

Newer, better & confusinger

Mijn schoonouders hebben zo'n Q1200 geloof ik. Af en toe wel lastig met het aansluiten van de gasfles. Ze gebruiken netjes Weber flesjes met een Weber slangetje, maar toch komt er soms toch geen gas uit...
(Dat is voor mij dus een reden om ze niet te kopen)
Maar verder zijn ze prima voor de huis-, tuin- en keukenbarbecue.

Als 't je om de rook gaat: Heb je wel eens naar de Cobb gekeken? Die schijnen ook aardig rookloos te zijn, omdat het vet niet in het vuur valt.

* Apie! heeft zowel een Primo Oval XL als een Cobb Pro op zijn verlanglijstje staan.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Cobb is inderdaad een goede kleine BBQ met weinig rook (beetje afhankelijk wat je erin stopt ). Coco briketten roken bijna niet. Mat dat geldt natuurlijk ook voor de WGA. Op houtskool rookt de Cobb ook wat bij het opwarmen, daarna nauwelijks.
Met een gas Weber heb ik zelf geen ervaring maar het zal niet roken, gas geeft geen smaak af maar dat doe coco ook niet dacht ik.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Huh. Ik heb toch sterk de indruk dat briketten way meer roken dan houtskool. Omdat de laatste gewoon sneller op temperatuur is en dus minder rookt. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Coco briketten staan er toch juist bekend om dat ze niet zo veel roken?

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:00
Apie! schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 20:32:
Coco briketten staan er toch juist bekend om dat ze niet zo veel roken?
Kokos briketten roken inderdaad een stuk minder, maar in het begin altijd wel iets rookontwikkeling zodra de verbranding goed is, is er nagenoeg geen rookontwikkeling meer.

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Ah, nu begint het weer een beetje te dagen ja. Sinds ik de KJ Junior heb staan, gebruik ik alleen nog maar houtskool en liggen de briketten een beetje eh... in de weg te liggen.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-05 13:44
franssie schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 20:16:
Cobb is inderdaad een goede kleine BBQ met weinig rook (beetje afhankelijk wat je erin stopt ). Coco briketten roken bijna niet. Mat dat geldt natuurlijk ook voor de WGA. Op houtskool rookt de Cobb ook wat bij het opwarmen, daarna nauwelijks.
Met een gas Weber heb ik zelf geen ervaring maar het zal niet roken, gas geeft geen smaak af maar dat doe coco ook niet dacht ik.
Ik dacht dat er in een Cobb alleen van die speciale geperste ronde blokken konden/mochten?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Hari-Bo schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 20:37:
[...]

Kokos briketten roken inderdaad een stuk minder, maar in het begin altijd wel iets rookontwikkeling zodra de verbranding goed is, is er nagenoeg geen rookontwikkeling meer.
Maar dat is toch bij alle brandstof. Zodra de verbranding goed is rookt het bijna niet meer. Vandaar ook dat ik vind dat houtskool minder rookt. Die brandt in no-time goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

coelho schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 20:51:
[...]

Ik dacht dat er in een Cobb alleen van die speciale geperste ronde blokken konden/mochten?
Nee - die gebruik ik wel (makkelijkste op vakantie) maar juist die roken nogal in het begin, ik gebruik kootljes en houtskool net zo makkelijk. Maar probeer anders eerst eens die coco dingen van ecobrasa op je WGA- hoor er alleen maar goede verhalen over. Ik heb geen WGA maar ik lees overal dat je er ook pulled pork etc op kan maken dus vraag ik me serieus af of een gas BBQ het beter en met veel minder rook gaat doen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Ik denk dat ihkv overlast de rook niet alleen het probleem is, maar ook de welbekende doordringende barbecuegeur. Het maakt niet uit wat voor brandstof je gebruikt, maar bij koken op vuur in de buitenlucht ontkom je denk ik niet aan die geur en dat kan best storend zijn voor de buren als ze het wel ruiken, maar niet kunnen meegenieten.

Mijn buren hebben gelukkig nog niet geklaagd d:)b

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
UltraSub schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 20:53:
[...]

Maar dat is toch bij alle brandstof. Zodra de verbranding goed is rookt het bijna niet meer. Vandaar ook dat ik vind dat houtskool minder rookt. Die brandt in no-time goed.
De niet-kokos briketten hebben toch altijd iets van rookontwikkeling ondanks goede verbranding.

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-05 08:56
Christiano007 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 16:32:
Ik heb zelf een Weber Go Anywhere, maar wil misschien toch eens richting Gas gaan, puur gemak met het starten, minder rook op het balkon.

Is zo'n Weber Q 1200 nou een goede optie voor op gas? Ik moet een kleine BBQ hebben want heb echt weinig ruimte.

En hoe lang doe je met een kleine gasfles, of juist met 5 KG ?
Ik heb de voorloper ervan, de Q100, en op zich is het een prima BBQ. Ik heb er een gewone gasslang aangezet, en deze zit nu aangesloten op een gewone gasfles. De fles gaat tijdenlang mee, maar eerlijk gezegd gebruik ik hem de laatste tijd niet veel meer. Die kleine flesjes / blikjes gaan 2 a 3 keer bbq-en mee, en dat is het, vandaar de grote fles.
Voordelen:
- gietijzeren rooster. Door dit rooster kan je prima burgers grillen, speklapjes bakken, enz.
- Geeft wel een beetje de BBQ smaak door de constructie.
- Niet al te duur in gebruik, mits je hem met een grote fles gebruikt.
- Groot genoeg om een flinke maaltijd op tafel te zetten.
- Portable, je neemt hem makkelijk mee naar een feestje oid.
- Werkt stukken beter dan die Camping gaz prullen
- Met een beetje improvisatie kan je er zelfs pizza op bakken met een pizzasteen

Nadelen
- Geen low en slow.
- Niet écht bbq-en. Je krijgt niet de smaak die je bij houtskool wel krijgt.(maar wel een beetje, zie voordelen)
- Wordt nooit echt mega gloeiend heet.
- Geen indirecte zone

Al met al een prima BBQ, die denk ik op een balkon prima zal voldoen. Er is ook nog een elektrische versie, maar wat ik begreep is dat deze echt niet heet genoeg wordt. Hier heb ik echter geen ervaring mee.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:29

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Afgelopen weekend weer verschillende keren de BaseCamp gebruikt. 60 braadworstjes gebakken voor de deelnemers van ons scoutingkamp en je moet toch iets als je op post zit, dus maar eens geëxperimenteerd met tosti's en op de avondpost natuurlijk marshmallows :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/I5zao9UAEaNElmDCfexperBr/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yE9qpV1A5iQMr2wletwBH6Ni/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/g9anAvwSlLjPJzH970emxSyB/full.jpg

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
elhopo schreef op woensdag 19 april 2017 @ 09:42:
[...]
Er is ook nog een elektrische versie, maar wat ik begreep is dat deze echt niet heet genoeg wordt. Hier heb ik echter geen ervaring mee.
Toevallig van het weekend gebruikt, maar veel meer dan een "luxe" gourmetset is het niet :)

Het werkt, maar het gaf mij geen bbq-gevoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Weet iemand welke type vlees ik het beste kan gebruiken voor een goede steak?
Ik zoek mals vlees, wat bijna op je tong smelt als je het op eet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
@Remko24 : Chateaubriand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Anoniem: 35872 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 11:44:
Weet iemand welke type vlees ik het beste kan gebruiken voor een goede steak?
Ik zoek mals vlees, wat bijna op je tong smelt als je het op eet...
Ga je alleen voor mals, dan is de genoemde chateaubriand een goede keuze, of kleinere ossehaas/tournedos stukken.
Dat wil niet zeggen dat dat ook de beste steak op zich is. Malsheid is een factor, maar gaat vaak ten koste van smaak. Aan de andere kant van het spectrum heb je bijvoorbeeld de longhaas of bavette, bij lange na niet zo mals, maar bakken meer smaak.
Daar tussenin kun je bijvoorbeeld de ribeye nemen, iets minder mals dan de tournedos, maar veel beter van smaak (blijft subjectief).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zoek vlees waar je niet op hoeft te kauwen alsof je je schoenzool aan het opeten bent.
Om toch een beetje safe te spelen en ik chateaubriand een tikkeltje duur vind, denk ik dat ik met een Rib Eye of een goede T-Bone een aardig eind kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Anoniem: 35872 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 13:11:
Ik zoek vlees waar je niet op hoeft te kauwen alsof je je schoenzool aan het opeten bent.
Om toch een beetje safe te spelen en ik chateaubriand een tikkeltje duur vind, denk ik dat ik met een Rib Eye of een goede T-Bone een aardig eind kom.
T-bone zou ik niet doen. Zeker met weinig ervaring krijg je de twee helften zelden tot een gelijke garing, zeker niet bij de dunne stukken die je meestal kan kopen.

Een optie is ook nog de tournedos van de aldi (diepvries). Deze zijn zeer mals als dat inderdaad is wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-05 09:39
Anoniem: 35872 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 13:11:
Ik denk dat je bedoelt dat je geregeld verkeerde biefstuk hebt gekocht? Vlees hoeft nooit zo taai als zeemleer te zijn maar je moet wel een beetje kwaliteit kopen (of was die schoenzool verkeerd bereid?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-05 20:29
Ik krijg vanavond vrienden op bezoek die al gegeten hebben maar ik heb zwz de BBQ aan.... Tip om iets erop te gooien(moet het ook nog kopen). Het moet een snack zijn maar we zijn ook wel carnivoors :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:35
Awesomo4k schreef op woensdag 19 april 2017 @ 15:31:
Ik krijg vanavond vrienden op bezoek die al gegeten hebben maar ik heb zwz de BBQ aan.... Tip om iets erop te gooien(moet het ook nog kopen). Het moet een snack zijn maar we zijn ook wel carnivoors :D
MOINK balls. Recentelijk gemaakt. Heel simpel te fabriceren, kosten technisch goed te doen, net even iets specialers dan een kippenpoot of speklap en smaakt echt heerlijke!

Had wat te weinig ontbijtspek gekocht, en dan merk je het verschil tussen eentje met en zonder spekrondje. Die met waren veel sappiger dan de balletjes zonder (ongeacht waar ze lagen tov het vuur).

Heb je over? gewoon de koelkast in en later opwarmen :) ( bij ons gingen ze op).

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Aangezien de nieuwe Kontrol Tower Top vent van de 2017 Kamado Joe modellen vooralsnog niet voor de KJ Junior beschikbaar komen, heb ik toch maar een Smokeware Chimney cap met een Mini-Max adapter ring besteld voor mijn KJ Junior:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9zz9zKGJZF0Mv6FTgfyBVIJ3/thumb.jpg

Zo valt er geen regen meer op mijn vlees en ik kan 'm standaard een beetje open laten staan voor de ventilatie d:)b

Ik ben alleen benieuwd of de veranderde airflow nog een merkbaar effect heeft op de wat hogere temperaturen.

Edit: Holy moly! De vierde Backer (niet ik helaas) op KickStarter die zich meldt met een ontvangen Meater probe. Zou het er dan toch nog ooit van gaan komen? Niet mijn plaatje : https://ibb.co/ejxdgQ

[ Voor 14% gewijzigd door Apie! op 19-04-2017 19:08 ]

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Apie! schreef op woensdag 19 april 2017 @ 18:13:
Aangezien de nieuwe Kontrol Tower Top vent van de 2017 Kamado Joe modellen vooralsnog niet voor de KJ Junior beschikbaar komen, heb ik toch maar een Smokeware Chimney cap met een Mini-Max adapter ring besteld voor mijn KJ Junior:

[afbeelding]

Zo valt er geen regen meer op mijn vlees en ik kan 'm standaard een beetje open laten staan voor de ventilatie d:)b

Ik ben alleen benieuwd of de veranderde airflow nog een merkbaar effect heeft op de wat hogere temperaturen.

Edit: Holy moly! De vierde Backer (niet ik helaas) op KickStarter die zich meldt met een ontvangen Meater probe. Zou het er dan toch nog ooit van gaan komen? Niet mijn plaatje : https://ibb.co/ejxdgQ
Ik snap je ventilatie opmerking. Mijn BGE heeft een dichte top als ik 'm niet gebruik en daar komt al veel vocht in als ik hem 's winters een tijdje niet gebruik. Dan zie je echt de druppels door het keramiek naar buiten geperst worden. Ben je niet bang dat er juist veel meer vocht in komt wanneer je 'm iets open laat staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Nee, druppels aan de binnenkant komen mij niet bekend voor, maar het gaat ook meer om schimmelvorming die kan ontstaan door de condens in de kamado als ie helemaal potdicht zit en een tijd niet wordt gebruikt.

Ik moet er ook nog een beetje induiken hoor. Misschien zijn de kieren tussen de twee delen van de Chimney cap wel groot genoeg om vochtige lucht te laten ontsnappen terwijl de kamado afkoelt. Ik heb wel gelezen dat sommigen minder/geen last van schimmel hebben sinds ze deze cap gebruiken, omdat de boel beter kan ventileren.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
What the hell? Schimmel? Dat herken ik totaal niet. :?
Die van mij staat buiten onder een zelf gemaakte hoes van lasdoek wat daarna waterdicht is gemaakt overigens. En ook daar zit wel wat condens onder vaak. Maar schimmel in het ei? Seriously?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Apie! schreef op woensdag 19 april 2017 @ 18:13:

[afbeelding]

Ik heb hem ook op de bastard. Bevalt erg goed!! Temp regeling is ook iets constanter naar mij idee omdat na het open doen de margriet schijf niet vergaat.

Moet alleen eens kijken. Krijg hem niet ver genoeg op de deksel. Vilt dat er bij zat is iets te dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:56

The Legend

*Plop*

Ik heb een vorig jaar geopend flesje Stockyard Southern Blues in de koelkast staan, maar hoe lang is dat spul eigenlijk te bewaren?

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 23:05
The Legend schreef op woensdag 19 april 2017 @ 22:44:
Ik heb een vorig jaar geopend flesje Stockyard Southern Blues in de koelkast staan, maar hoe lang is dat spul eigenlijk te bewaren?
Totdat de smaak je tegen gaat staan :P !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-05 23:08
Of haar op staat!

Ik heb trouwens nu de coco-green snap kokos briketten op voorraad! Stuur ff een pb als je interesse hebt..

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-05 20:29
Stinger_Ventura schreef op woensdag 19 april 2017 @ 15:36:
[...]

MOINK balls. Recentelijk gemaakt. Heel simpel te fabriceren, kosten technisch goed te doen, net even iets specialers dan een kippenpoot of speklap en smaakt echt heerlijke!

Had wat te weinig ontbijtspek gekocht, en dan merk je het verschil tussen eentje met en zonder spekrondje. Die met waren veel sappiger dan de balletjes zonder (ongeacht waar ze lagen tov het vuur).

Heb je over? gewoon de koelkast in en later opwarmen :) ( bij ons gingen ze op).
Moink Balls gemaakt..... HEERLIJK!! Volgende keer gebruik ik wel half-om-half gehakt maar ze waren prima en op! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

UltraSub schreef op woensdag 19 april 2017 @ 21:19:
What the hell? Schimmel? Dat herken ik totaal niet. :?
Die van mij staat buiten onder een zelf gemaakte hoes van lasdoek wat daarna waterdicht is gemaakt overigens. En ook daar zit wel wat condens onder vaak. Maar schimmel in het ei? Seriously?
Jep, ook wel "mold" in het Engels. Komt voor onder vochtige omstandigheden. Vlakbij het water, of als het veel regent en/of als ik vergeet het rooster schoon te maken en hij een paar maanden niet wordt gebruikt.

Blown past falling sands

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Apie! schreef op donderdag 20 april 2017 @ 11:53:
Jep, ook wel "mold" in het Engels. Komt voor onder vochtige omstandigheden. Vlakbij het water, of als het veel regent en/of als ik vergeet het rooster schoon te maken en hij een paar maanden niet wordt gebruikt.
Is dat mogelijk, niet gebruiken?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Chevy454 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 17:57:
[...]

Is dat mogelijk, niet gebruiken?
Ja, vooral tijdens periodes met veel regen heb ik wat minder zin om te bbq-en. Niet zozeer omdat ik dan nat word, want ik kan gewoon een regenjas aan, maar meer omdat het vlees dan ook nat wordt.

Gelukkig is dat laatste nu verleden tijd met de chimney cap.

[ Voor 8% gewijzigd door Apie! op 20-04-2017 18:50 ]

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Nog een vraagje voor een gas BBQ.

Ik zie 30 en 50 mbar drukregelaars, nu hoorde ik dat 30 gewoon standaard is in Nederland met de flessen en dat in Duitsland dit 50 is? Aangezien ik aan de grens woon ben ik dan ook benieuwd of het dan wat uit maakt of je een 30 of een 50 mbar regelaar erop knalt ?

Ook hoorde ik dat Weber een speciale fitting heeft en je geen universele slang kunt gebruiken? Vind zo'n slang met drukregelaar best prijzig van Weber zelf (40 euro dacht ik) , zijn hier ook nog alternatieven voor?

En wat adviseren jullie voor merk oid gasfles? Ik denk zelf aan max. 5 KG omdat het op een balkon moet van een flatje, en wil dan geen giga fles.

[ Voor 12% gewijzigd door Christiano007 op 22-04-2017 14:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Tip:
Bij de action pizza steen rond 35 cm €9.99 ( is paar cm groter dan die van de xenos)
En een kip standaard met vocht bak voor €2.98 (ongeveer)

Hier ga ik 1 pizza steen door midden slijpen zodat ik een soort devide systeem kan maken :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin
Christiano007 schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 14:35:

Ik zie 30 en 50 mbar drukregelaars, nu hoorde ik dat 30 gewoon standaard is in Nederland met de flessen en dat in Duitsland dit 50 is? Aangezien ik aan de grens woon ben ik dan ook benieuwd of het dan wat uit maakt of je een 30 of een 50 mbar regelaar erop knalt ?

Ook hoorde ik dat Weber een speciale fitting heeft en je geen universele slang kunt gebruiken? Vind zo'n slang met drukregelaar best prijzig van Weber zelf (40 euro dacht ik) , zijn hier ook nog alternatieven voor?
Ik heb vorig jaar gewoon bij de campingwinkel (Obelink) een 30mbar regelaar gekocht en de aansluiting van de oude Weber slang overgezet op de nieuwe. Werkt prima, het ging mij echt te ver om een dure Weber slang te kopen die ook nog eens verrekte kort is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Erwin schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 18:31:
[...]

Ik heb vorig jaar gewoon bij de campingwinkel (Obelink) een 30mbar regelaar gekocht en de aansluiting van de oude Weber slang overgezet op de nieuwe. Werkt prima, het ging mij echt te ver om een dure Weber slang te kopen die ook nog eens verrekte kort is.
Dat overzetten is niet heel moeilijk blijkbaar?

En moet je nog rekening houden met welke slang/drukregelaar je koopt qua kwaliteit of is dat eigenlijk allemaal hetzelfde? (behalve de 30/50 versies)

[ Voor 8% gewijzigd door Christiano007 op 22-04-2017 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
Ik heb dit setje gekocht en de aansluiting BBQ zijde uit de oude slang gesneden en met behulp van de meegeleverde klem weer vastgezet in de nieuwe slang. Binnen mum van tijd gefixed en werkt weer als vanouds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Christiano007 schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 14:35:

En wat adviseren jullie voor merk oid gasfles? Ik denk zelf aan max. 5 KG omdat het op een balkon moet van een flatje, en wil dan geen giga fles.
Zolang de regelaar maar de druk van de fles omzet naar die van de branders is het ok.
Ik heb een stalen gasfles en een kunstof fles vanmerk gaslight, die plastic flessen kan ik aanraden.

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Dit is toch het BBQ topic? Moet het hier dan zo veel over vermomde gasfornuizen gaan? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
coelho schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 20:43:
Dit is toch het BBQ topic? Moet het hier dan zo veel over vermomde gasfornuizen gaan? ;)
Ook op gas kan je goed BBQ doen. Al heb ik het zelf nog niet meegemaakt :P

[ Voor 8% gewijzigd door Chevy454 op 22-04-2017 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:31
Wga

Thermometer in de WGA deksel gemaakt :) ben er tevreden mee.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin
Chevy454 schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 21:09:
[...]

Ook op gas kan je goed BBQ doen. Al heb ik het zelf nog niet meegemaakt :P
Ik doe beiden, en vaak tegelijk. Ga mijn houtskool of briketten toch niet verspillen aan een punt paprika in een bakje voor de vrouw ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Chevy454 schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 21:09:
[...]Ook op gas kan je goed BBQ doen. Al heb ik het zelf nog niet meegemaakt :P
Onlangs op een lavarock gasbbq gewerkt.
De stenen worden langs onder verwarmd door 2 gasbuizen, en na een kwartiertje mooi heet.
Het druipsel op de stenen creëert een aardige 'beleving'
Het wat een grill & go avondeten, maar niet veel slechter dan een gemiddelde sessie op een WGA met kolen.

* Dinsdag een rookkast ontvangen, en bij visvoordeel een ladinkje verse vis besteld ( 3kg Makreel, 2 Kg Forellen en een zalmzijde ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Op gas kan je prima BBQ'n - ik heb een houtskool Kamado en een Patton Gas BBQ - de meeste mensen gebruiken briketten en dan kan je net zo goed gas gebruiken. Houtskool geeft wel wat smaak bij laag en traag maar bij snel en heet maakt het gewoon niets uit.
Gasflessen, liefst die van kunststof - scheelt een hoop gesjouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:08

backupdevice

Boeh!

Vanavond een kipje op de q.

Over twee weken ga ik een brisket maken. Heb via B&Seen 10 Euro korting gekregen dus die ga inzetten om een heerlijk Brisket te kopen.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
backupdevice schreef op zondag 23 april 2017 @ 11:31:
Vanavond een kipje op de q.

Over twee weken ga ik een brisket maken. Heb via B&Seen 10 Euro korting gekregen dus die ga inzetten om een heerlijk Brisket te kopen.
Die heb ik ook ontvangen en als het goed is nog een extra mail om een enquête in te vullen krijg je nog 5 euro extra. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
franssie schreef op zondag 23 april 2017 @ 02:15:
Op gas kan je prima BBQ'n - ik heb een houtskool Kamado en een Patton Gas BBQ - de meeste mensen gebruiken briketten en dan kan je net zo goed gas gebruiken. Houtskool geeft wel wat smaak bij laag en traag maar bij snel en heet maakt het gewoon niets uit.
Gasflessen, liefst die van kunststof - scheelt een hoop gesjouw.
Let's agree to disagree dan denk ik :)
Heb een gasser gehad, daarna naar Weber met briketten, en nu alweer twee jaar een ei op houtskool (naast de Weber die ik ook nog heb). Ook voor snel en heet proef je het wel degelijk. Sappen die op de hete kolen vallen en meteen terug roken op het vlees. Dat mis ik gewoon bij een gasser, tenzij je er iets van lavastenen in hebt die heet worden. Needless to say, de gasser is hier niet meer. Pa en ma hebben nog een grote campingaz staan, maar ook daar alweer een jaar of twee een ei. Gas wordt daar ook eigenlijk niet meer gebruikt.

Ik zeg hier niet dat gas geen toepassing heeft in het bbq landschap overigens. Maar naar mijn mening proef je het wel degelijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Laatst online: 03-05 20:07
Zo, m'n crimson red Weber master touch is binnen. Eindelijk een stapje groter dan de Smokey Joe.

Ik was vandaag aan het shoppen bij rookovens-online en wilde een marinadespuit hebben. Ze hadden er een aantal, maar toen ik wat beter ging zoeken kwam ik er achter dat er iets van 3 modellen zijn die overal onder andere namen verkocht worden. Geen probleem, maar ik zoek een échte RVS spuit. Een heleboel hebben kunststof onderdelen. De spuiten die dat niet hebben zijn van 'rvs', maar ook van verchroomde onderdelen. Een goed voorbeeld zie je hier (eerste twee reviews):
https://www.amazon.de/Gri...&keywords=marinierspritze

Deze spuit zie je overal terug komen, variërend van 13 euro (aliexpress, zelfde product) tot 40,- op een of andere BBQ website, incl Bol.com en alle kookwinkels.

Hebben jullie een goed, semi professioneel/compleet rvs, alternatief?

[ Voor 3% gewijzigd door ixl85 op 23-04-2017 15:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-05 22:26
Ik wil hier niet met die stok gaan gooien. Maar ik heb genoeg vergelijkingen gelezen/gezien dan men met blind proeven niet het verschil tussen gas en kolen kon onderscheiden.

Zijn die dan nep en proef jij (wie dan ook) het verschil wel omdat je ziet dat je het op kolen klaar maakt?
Idem met die mensen die het verschil zien/horen tussen een hdmi/audio-kabel van €5,- en €100,-?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:21
Vrijdag het as opvangsysteem van een original kettle gold ontvangen (via barbequeshop, hun hebben hem weer rechtstreeks van Weber vandaan). Nu zit er zo'n standaard as schaal onder mijn Weber, zodra het een beetje waait vliegt het door heel de tuin. Van de week maar is kijken hoe ik hem bevestig.

Ben er blij mee in ieder geval. Ik was bang dat ik hem nergens zou vinden :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
NeutraleTeun schreef op zondag 23 april 2017 @ 15:39:
Ik wil hier niet met die stok gaan gooien. Maar ik heb genoeg vergelijkingen gelezen/gezien dan men met blind proeven niet het verschil tussen gas en kolen kon onderscheiden.

Zijn die dan nep en proef jij (wie dan ook) het verschil wel omdat je ziet dat je het op kolen klaar maakt?
Idem met die mensen die het verschil zien/horen tussen een hdmi/audio-kabel van €5,- en €100,-?
Nee, ik heb zoals ik aangaf alles hier gehad. En ik heb ooit gas overal gepromoot en ook gezegd dat je het verschil niet proeft. Tot ik overstapte naar houtskool/briketten. Ik kan me echt niet voorstellen dat het een placebo is. No way. Maar goed, als het dat wel is, ook best :P
Daarom zei ik ook mijn mening ;)
Was niet mijn bedoeling daar een discussie over te gaan aanslingeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:08

backupdevice

Boeh!

Hari-Bo schreef op zondag 23 april 2017 @ 11:35:
[...]

Die heb ik ook ontvangen en als het goed is nog een extra mail om een enquête in te vullen krijg je nog 5 euro extra. :)
Die enquete gaf mij 10 euro korting

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:14
Dit is nog steeds voor mij een topic om veel van te leren :)
Had een tijd terug nog een vraag gesteld, maar dan vergeet ik te kijken en heb je ineens van oh ja wacht ik was er bezig ;)

Ik heb een aantal pagina's aangegeven dat wij wellicht gaan kijken naar een gasbbq.
Nu gaf iemand de reactie om andere houtskool/briketten te gebruiken die minder roken.

Ik gebruik nu de briketten van Weber, maar welke kan ik beter gebruiken ?

Ik wil de kolen bbq uiteraard nog niet in de hoek zetten, maar nog wel een poging geven met andere briketten :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Kokosbriketten. Deze branden lang en heet. Je kan ook goede houtskool proberen (grote stukken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
MdO82 schreef op zondag 23 april 2017 @ 16:08:
Had een tijd terug nog een vraag gesteld, maar dan vergeet ik te kijken en heb je ineens van oh ja wacht ik was er bezig ;)

Ik heb een aantal pagina's aangegeven dat wij wellicht gaan kijken naar een gasbbq.
Nu gaf iemand de reactie om andere houtskool/briketten te gebruiken die minder roken.

Ik wil de kolen bbq uiteraard nog niet in de hoek zetten, maar nog wel een poging geven met andere briketten :)
Zo ie zo is het verstandig om je briketten in huis te bewaren ivm vocht dan wel in een afgesloten bak. Daarnaast is het een beetje trial and error kwa merken. Alleen de Lidl briketten vind ik echt helemaal niets. De Kokos briketten van appie bevallen me overigens goed.

Wat trouwens ook wel werkt als je sessies niet te lang zijn is combinatie van 40% briketten en 60% houtskool. Kun je mooi op wat hogere temperaturen grillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85

Vandaag zelf nog besteld overigens:
https://www.rookovens-onl...os-brikketen-bast-2-4-kg/

De pagina met alle briketten en houtskool heeft ook een heldere uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 17-05 20:24
Vorige week had ik beef short ribs klaar gemaakt en deze vielen behoorlijk tegen terwijl in de temperatuur netjes in bereik had gehouden voor een ruime 5 uur. Maar dat was voor het eerst op andere bbq en wat blijkt nu de temperatuur sensor in de deksel heeft bijna 25 graden afwijking. En als 5 uur 100c in werkelijkheid 75c is dan is het te begrijpen dat iets niet het gewenste resultaat heeft :(
Maar vandaag liggen er spare ribs op een heb weer losse temperatuur sensor in bedrijf ;)
Nog een ruim uur in de aluminium en daarna is het tijd voor de laatste stap

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
The-Source schreef op zondag 23 april 2017 @ 16:51:
Vorige week had ik beef short ribs klaar gemaakt en deze vielen behoorlijk tegen terwijl in de temperatuur netjes in bereik had gehouden voor een ruime 5 uur. Maar dat was voor het eerst op andere bbq en wat blijkt nu de temperatuur sensor in de deksel heeft bijna 25 graden afwijking. En als 5 uur 100c in werkelijkheid 75c is dan is het te begrijpen dat iets niet het gewenste resultaat heeft :(
Maar vandaag liggen er spare ribs op een heb weer losse temperatuur sensor in bedrijf ;)
Nog een ruim uur in de aluminium en daarna is het tijd voor de laatste stap
Als ik spareribs rook in de WSM hou ik de temperatuur meter in de deksel ook niet aan, deze is ongeveer 20-30 graden hoger als de daadwerkelijke temperatuur op het rooster waar het vlees zich bevind. Succes met de volgende sessie in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 17-05 20:24
Nieuwe sessie is meer dan geslaagd, zo goed heb ik de spare-ribs nog nooit gehad.
Deze ovenschaal van ikea is ook verrekte makkelijk. (pas alleen niet op de 47cm weber) gelijk mooi indirect en vlees ligt ook niet in eigen sap door het roostertje.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNiker2
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-05 19:59
The-Source schreef op zondag 23 april 2017 @ 20:52:
Nieuwe sessie is meer dan geslaagd, zo goed heb ik de spare-ribs nog nooit gehad.
Deze ovenschaal van ikea is ook verrekte makkelijk. (pas alleen niet op de 47cm weber) gelijk mooi indirect en vlees ligt ook niet in eigen sap door het roostertje.
De variant zonder rekje gebruik ik als "waterbak" onderin mijn barbecue. Ikea heeft wel meer handige bbq tools die er niet voor bedoelt zijn zoals het RVS "afdruip rekje".

Mijn voorraad kokos briketten begint op te raken en die van de makro waren een complete teleurstelling. Was een gokje maar zeker niet de moeite om nog een keer te doen.
Stookt iedereen hier iedereen op ECObrasa of welke kokos briketten worden en gebruikt en beter nog waar bestellen jullie? Zelf heb ik een doosje THM kokos briketten verstookt afgelopen zomer en die bevielen best goed en nog goedkoop ook bij fonq vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
De kokosbriketen van de Sligro vind ik prima, kosten rond de 20€ á 10kilo
AH verkoopt dezelfde onder het huismerk, de vorm en binnenzak zijn identiek aan de Bonfire en Terlanco/THM verpakkingen, dus ik vermoed dezelfde briketten.

Natuurlijk zijn de Ecobrasa en flamycoco mooier ( vierkante blokjes ) en zullen langer branden, maar voor mij telt ook verkrijgbaarheid.
Als ik Ecobrasa/flamy moet bestellen, ben ik altijd verzendkosten kwijt, minimaal 7€, wat ik bij de prijs moet bijrekenen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14-05 16:00

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Ik gebruikte altijd briketten van Weber zelf. Tot ik hier las van ecobrasa. Deze maar eens besteld en tot nu toe niet teleur gesteld. Volgende keer ga ik de postbezorger maar niet blij maken denk ik. Meteen maar een paar doosjes bestellen. Scheelt ook in de verzendkosten.

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-05 23:08
Ik gebruik coco-green snap zowel professioneel als prive.. Gisteren een workshop gegeven en de cursisten waren enthousiast over het formaat van de briketten! Ze zijn de helft qua grootte van ecobrasa en nagenoeg gelijk qua prijs/kg.

Als je interesse hebt stuur mij dan ff een pm

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-05 14:16
Fire up van de Karwei. Bevalt erg goed.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielzsche
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-05 22:29
martinusz schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 21:15:
[afbeelding]

Thermometer in de WGA deksel gemaakt :) ben er tevreden mee.
Ziet er goed uit! Ik wil er bij mijn WGA ook nog een inbouwen. Heb je ergens een handleiding oid gevolgd? Ik ben nou niet bepaald de handigste wat dat betreft.. En wat voor thermometer heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramBBQ
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-05 14:43
Kokos briketten van Bast bevallen mij wel goed.

In vuurst en vlam!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MM99

MM99

That is the way I am!

UltraSub schreef op zondag 23 april 2017 @ 16:01:
[...]

Nee, ik heb zoals ik aangaf alles hier gehad. En ik heb ooit gas overal gepromoot en ook gezegd dat je het verschil niet proeft. Tot ik overstapte naar houtskool/briketten. Ik kan me echt niet voorstellen dat het een placebo is. No way. Maar goed, als het dat wel is, ook best :P
Daarom zei ik ook mijn mening ;)
Was niet mijn bedoeling daar een discussie over te gaan aanslingeren.
Er is echt een grote verschil tussen verschillende gas bbq's. Veel meer dan tussen houtskool bbq's.
Heel veel mensen denken een typische bbq smaak komt door de houtskool, maar de reden dat vlees uit BBQ anders smaakt dan van de pan komt door de temperatuur. Een houtskool bbq is best heet en lang niet alle gas bbq's kunnen die temperatuur bereiken. Vooral de goedkopere hebben daar last van.
Als je en goede gas bbq hebt (denk richting buitenkeukens), dan kan je echt wel blind de smaak niet proeven.

Zelf gebruik ik al drie jaar een Barbecook Brahma 4.2:
Afbeeldingslocatie: https://www.coolsound.nl/images/products/33425_l.png

Het werkt prima! Mijn gasten zijn altijd verbaast hoe goed het smaakt! "Want ja, gas is toch niet echt kolen.."

Toch zit ik te kijken om een keramische bbq (kamado) bij te kopen. En de reden is, ik vind het zonde van de gas als ik een gerecht wil maken dat uren (6+ uur) moet garen. Dan is een keramische bbq toch echt wel handiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:31
neilpad schreef op maandag 24 april 2017 @ 09:30:
[...]

Ziet er goed uit! Ik wil er bij mijn WGA ook nog een inbouwen. Heb je ergens een handleiding oid gevolgd? Ik ben nou niet bepaald de handigste wat dat betreft.. En wat voor thermometer heb je gebruikt?
Ik zal ff voor je kijken of ik de link kan vinden, is een thermometer via China ;) maar wel eentje die goede reviews had voor 2 dollar ofzo. Kwestie van gat boren (kunt zelf kiezen om het netjes af te werken of niet) en thermometer erin, zit met een vleugelmeur aan de binnenkant vast. Tip: niet te vast draaien, vast is vast zeg maar, anders heb je kans dat je hem kapot draaid de thermometer ;)

@neilpad gevonden: klik

[ Voor 19% gewijzigd door Martinusz op 24-04-2017 13:43 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99

MM99

That is the way I am!

De geek in mij is trouwens wel benieuwd, hoe werkt zo een vlees temperatuur eigenlijk? Want je stopt een stuk metaal in de vlees, daar hangt een kabeltje aan en dat kabeltje loopt naar een digitale lezer.
Maar meestal stop je niet de hele stuk metaal in de vlees, wordt dan de temperatuur dat je afleest niet beïnvloed doordat de metaal ook de temperatuur van de omgeving meeneemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
MM99 schreef op maandag 24 april 2017 @ 13:52:
De geek in mij is trouwens wel benieuwd, hoe werkt zo een vlees temperatuur eigenlijk? Want je stopt een stuk metaal in de vlees, daar hangt een kabeltje aan en dat kabeltje loopt naar een digitale lezer.
Maar meestal stop je niet de hele stuk metaal in de vlees, wordt dan de temperatuur dat je afleest niet beïnvloed doordat de metaal ook de temperatuur van de omgeving meeneemt?
Simpel: alleen in het uiteinde zit een temperatuursensor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-05 22:49
MM99 schreef op maandag 24 april 2017 @ 13:32:
[...]

Er is echt een grote verschil tussen verschillende gas bbq's. Veel meer dan tussen houtskool bbq's.
Heel veel mensen denken een typische bbq smaak komt door de houtskool, maar de reden dat vlees uit BBQ anders smaakt dan van de pan komt door de temperatuur. Een houtskool bbq is best heet en lang niet alle gas bbq's kunnen die temperatuur bereiken. Vooral de goedkopere hebben daar last van.
Als je en goede gas bbq hebt (denk richting buitenkeukens), dan kan je echt wel blind de smaak niet proeven.

Zelf gebruik ik al drie jaar een Barbecook Brahma 4.2:
[afbeelding]

Het werkt prima! Mijn gasten zijn altijd verbaast hoe goed het smaakt! "Want ja, gas is toch niet echt kolen.."

Toch zit ik te kijken om een keramische bbq (kamado) bij te kopen. En de reden is, ik vind het zonde van de gas als ik een gerecht wil maken dat uren (6+ uur) moet garen. Dan is een keramische bbq toch echt wel handiger.
wait whut 8)7
kan je dit even nader toelichten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapper30
  • Laatst online: 09-05-2024

Ik gebruik meestal ecobrasa, zojuist weer besteld bij die barbecueshop uit Naarden. 2x 10Kg voor € 39,95 en als je er een zakje 0,7Kg Weber hickory snippers bij doet, zijn de verzendkosten maar € 1,95 merkte ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

mrwolf schreef op maandag 24 april 2017 @ 14:09:
[...]

Simpel: alleen in het uiteinde zit een temperatuursensor ;)
Dan is het nog steeds een valide vraag of de temperatuur van het uiteinde van de probe beïnvloedt wordt als een flink deel van de probe buiten het vlees hangt en daar blootgesteld wordt aan de directe hitte van de BBQ.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:10

St@m

@ Your Service

Orion84 schreef op maandag 24 april 2017 @ 15:31:
[...]

Dan is het nog steeds een valide vraag of de temperatuur van het uiteinde van de probe beïnvloedt wordt als een flink deel van de probe buiten het vlees hangt en daar blootgesteld wordt aan de directe hitte van de BBQ.
Vind je? Ik ga ervan uit dat ze dit wel hebben getest (bij fatsoenlijke thermometers). Ik vind het geen valide vraag in ieder geval.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:23
Laatst 4 weken dry aged Blonde D'Aquitaine klaargemaakt:

EDIT:

Stuk van 800g gekruid met enkel peper en zout, reverse sear klaargemaakt.

Voor dit stuk gebruikte ik trouwens ook gewoon een Maverick ET-733 thermometer, nog nooit verschil gemerkt in dikke of dunnere stukken vlees waar temperatuurspen minder diep in het vlees zit.

[ Voor 50% gewijzigd door BlackShadow op 24-04-2017 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

St@m schreef op maandag 24 april 2017 @ 15:34:
[...]

Vind je? Ik ga ervan uit dat ze dit wel hebben getest (bij fatsoenlijke thermometers). Ik vind het geen valide vraag in ieder geval.
Tsja, jij gaat er vanuit dat het werkt een ander stelt er een nieuwsgierige vraag over hoe/waarom het werkt. Ik snap niet hoe jouw mening hierover de vraag van een ander invalide maakt.

Ik vind het een interessante vraag in elk geval. Want met je boerenverstand zou je inderdaad zeggen dat aangezien de hele probe van metaal is, de temperatuur gemeten in het puntje toch echt beïnvloed wordt door alle temperatuurinvloeden op de hele probe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Ben even klaar met black ranche houtskool, nu al een paar keer een aantal rotte blokken gehad die een ammoniakgeur voortbrachten. Gelukkig kwam deze smaak niet aan het vlees maar het viel me wel tegen. Gebruik het al jaren met plezier maar ga nu even wat andere merken testen, iemand nog tips? Ben wel op zoek naar goed spul voor een kamado, dus grote brokken van hoge kwaliteit.

Ook nog een negatieve ervaring met een Ikea thermometer, heb hem hier een aantal keer verdedigd omdat ze het altijd door weer en wind deden maar mijn nieuwe heeft het niet eens even gedaan. De timer functie werkt prima, maar zodra ik hem overzet op temperatuur gaat het beeldscherm direct uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Orion84 schreef op maandag 24 april 2017 @ 15:54:
Ik vind het een interessante vraag in elk geval. Want met je boerenverstand zou je inderdaad zeggen dat aangezien de hele probe van metaal is, de temperatuur gemeten in het puntje toch echt beïnvloed wordt door alle temperatuurinvloeden op de hele probe.
De massa is te klein om van invloed te zijn. Stel je 10cm lange pin (van je sensor :+ ) steekt in 20cm vlees. Dan heeft je vlees zoveel massa / traagheid dat de pen gewoon niet egaal opwarmt.

Kortom: het maakt niks uit. (ja eigenlijk wel, 0,05K wat in de meetmarge fout valt.

[ Voor 22% gewijzigd door Chevy454 op 24-04-2017 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99

MM99

That is the way I am!

Als ik op de foto's kijk, lijkt het niet of alles uit één stuk staat, en niet echt een aparte sensor punt zit:
Afbeeldingslocatie: https://img.dxcdn.com/OverviewImage/YB01400/sku_421618_8.jpg

Maar geloof het direct.

Maar ok, even los van de temperatuur, ik geloof dat de metaal het dan misschien beïnvloed, maar hoe zit het effect op vlees? want dat metaal wordt wel degelijk warm. Zorgt dat er niet voor dat de vlees extra gaar wordt op de plekken dat het de metalen pin aanraakt?

edit: even vanuit gaat dat de pin heletijd in blijft zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door MM99 op 24-04-2017 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99

MM99

That is the way I am!

Malt007 schreef op maandag 24 april 2017 @ 15:55:
Ben even klaar met black ranche houtskool, nu al een paar keer een aantal rotte blokken gehad die een ammoniakgeur voortbrachten. Gelukkig kwam deze smaak niet aan het vlees maar het viel me wel tegen. Gebruik het al jaren met plezier maar ga nu even wat andere merken testen, iemand nog tips? Ben wel op zoek naar goed spul voor een kamado, dus grote brokken van hoge kwaliteit.

Ook nog een negatieve ervaring met een Ikea thermometer, heb hem hier een aantal keer verdedigd omdat ze het altijd door weer en wind deden maar mijn nieuwe heeft het niet eens even gedaan. De timer functie werkt prima, maar zodra ik hem overzet op temperatuur gaat het beeldscherm direct uit.
Dit schijnt best ok te zijn: http://www.harlembbq.nl/d...dammers-black-wattle.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:23
Inderdaad, behoort ook hier tot de favorieten: Dammers en Black Ranch.
Af en toe bestel ik eens een zakje wat anders, maar keer toch meestal terug.

Dammers vind ik het minste smaak afgeven, ook minder rooksmaak dan bepaalde andere soorten.
Ik voeg liever zelf wat rookhout toe wanneer ik het wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraSub
Pagina: 1 ... 43 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.