Met pasen lekker gebbq'ed.
Vorig jaar pas een beetje begonnen, wel eens wat low&slow geprobeerd (beenham en moinballs), maar dit jaar de lat iets hoger gelegd en wil wat langere runs maken.
Dit weekend heb ik lekkere spareribs gemaakt.
2kg Ribs besteld bij Aalvink, man man man, wat een vlees zat er aan die ribben.. daar vallen de ribbetjes van de supermarkt bij in het niet.
Recept gevolgd van
http://www.easterwoodbbq.nl/2011/08/easterwood-ribs.html
Alleen qua bereiding heb ik de 2,5 - 1,5 - 1 methode gevolgd.
Voor deze run was het wel even goed in de gaten houden van de hoeveelheid briketten en het op temperatuur houden van de ketel.
Dit ging me redelijk goed af, eerste 2,5 uur lekker rond de 115gr.
Toen de ribben ingepakt in alu-folie en 7-8 brikketten erbij gegooid.
Temperatuur liep iets op, maar kreeg hem snel weer richting de 115.
Na 1,5 uur de ribben weer uitgepakt in de keuken en de botzijde ingesmeerd met saus.
Daarna met de vleeskant naar boven terug op het rooster en de bovenzijde goed ingesmeerd.
Helaas bleef de klep iets te lang open en je zag de kolen flink heter worden. Ook schoot de thermometer iets weg waardoor de temperatuur verkeerd gemeten werd (niet gezien).
na 5 minuten vertrouwde ik het niet (temp was 90gr), en controleerde ik de dome thermometer, die stond 250gr. terwijl die ervoor rond de 170-180 zat.
Klep weer open en de thermometer goed gelegd. en bleek de thermometer ineens 150gr op het rooster aan te geven..
Toen even lopen klungelen om de temp weer snel naar beneden te krijgen, maar na 10-15 minuten was die weer rond de 120gr.
Na een half uur nog een laagje saus erover en toen op bord!
Voor een eerste keer een wat langere run (5 uur) weer veel leer momentjes gehad.
Maar het eind resultaat was super!!
Super mals, fall of the bone!! En de kruiden + saus was een heerlijke zoete combinatie..
Mijn pa was bij ons komen eten en die had ook nog nooit zulke lekkere ribs gehad.. (ikzelf ook niet).
Missie geslaagd!!
Volgend project, Pulled Pork!
Enkele foto's: