Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 108 Laatste
Acties:
  • 671.833 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Chevy454 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 15:32:
[...]

Hij bedoelde een reverse sear ;)
Maar ik deed dat een keer en had er een probe in gestoken. Heeft weinig afgedaan om de kern te verwarmen, enkel de bacterie groei gestimuleerd. Dus dan maar direct hot en fast en dood aan die suckers... :P
Zoals @Malt007 al zei "you're doing it wrong" :+

Reverse sear heb je weinig kans op bacteriën, omdat de omgevingstemperatuur die van de BBQ is.
Het enige wat je bereikt, is dat je een stevigere maillard reactie hebt aan de buitenkant, zonder te verbranden ( omdat de kern nog niet warm genoeg is )
Op jouw 'uitleg' zou sous vide ook slecht zijn dan, want daar ligt het vlees zelfs uren in een badje van 60/70C te verwarmen.

Let wel het HOEFT niet, maar het maakt het bereiden wel iets gemakkelijker, het vlees neemt wat geuren uit de bbq op, en verwarmd licht. bij de (bijna) gewenste core temp, gooi je het stuk vlees op de hete zijde, en brand je de boel donkerbruin.

Dit gebeurt in de professionele keuken ook, alleen gebruiken zij de sous vide voor het indirecte deel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 11:26
Sous-vide, of reverse sear is natuurlijk iets anders dan aan kamertemperatuur.
60-70 graden is dodelijk voor de meeste bacteriën, dus een sous vide, of low BBQ zit aan die temperaturen.

Bacteriën (toch die waarover we hier spreken) zijn echter het actiefste tussen 20 en 40 graden. Ergo, kamertemperatuur, zeker 's zomers.

Het "op kamertemperatuur" brengen is ook niet bedoeld om de kern tot kamertemperatuur te brengen. De oppervlakte is voldoende, zodat daar het verschil met de BBQ minder hoog is. Een half uur is zeker voldoende (en zou ik dus ook al maximum houden) Eventueel zout de laatste 10 à 15 minuten laten inwerken op het oppervlak waar nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:53
UltraSub schreef op zondag 2 april 2017 @ 18:40:
[...]

2 jaar op een GBS geknutseld. Vind de gbs accessoires mega overpriced en overrated. Zou me er nu niet druk meer om maken als ze er niet zijn. Je mist niks. Hetzelfde spul is gewoon goedkoper te krijgen. Staat het alleen op de rooster ipv met het kontje erin. Leuke gimmick, meer niet.
Tips of voorbeelden? Of moet ik gewoon heel simpel denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:53
Reverse sear is gelukkig heel wat anders dan chambreren! Echter veel klassieke recepten hebben het over chambreren en ik raad dit toch echt niet aan!

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
NeutraleTeun schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 18:48:
[...]

Tips of voorbeelden? Of moet ik gewoon heel simpel denken.
Kijk naar een gietijzeren rooster en/of gietijzeren skillets/wok. Of groente pannetjes enz. Het enige wat het GBS systeem meer brengt is veel betalen voor iets wat precies in een gat in het rooster past. Daarnaast is het irritant schoonmaken die opening in het rooster, omdat het daar lastig borstelen is.

Wil je dat gietijzeren roostertje in het midden om op te searen? Koop gewoon een heel gietijzeren rooster. Wil je een wok, koop een lodge wok. Wil je een pannetje? Koop een gietijzeren skillet. Die kun je ook binnen gebruiken en in de oven en weet ik wat nog niet meer.

Ben er altijd heel tevreden over geweest hoor, maar sinds ik zelf thuis in gietijzer investeer zie ik er het nut gewoon niet echt meer van in. Leuke gimmick. Dat wel. Maar goed, misschien zien anderen dat heel anders hier en hebben ze andere/betere toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:07
@UltraSub ik snap het nie helemaal :) @NeutraleTeun was toch op zoek naar goedkopere accessoires.

De accessoires die jij voorsteld vallen in de zelfde (te dure )prijsklasse als die van Weber, de skillet is wat goedkoper, maar die zat er bij mij al bij de bbq :)

En een volledig gietijzeren rooster van 57cm die goedkoper is als die seargrate kreeg ik ook niet gevonden.

Verder zeg je dat je het nut van de gimmic niet ziet aangezien je thuis alleen nog maar gietijzer hebt maar de (meeste) gbs accesoires zijn ook van gietijzer, of is dat een andere kwaliteit?

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Ik ben het toch wel met @UltraSub eens.
Ondanks dat het een prima systeem is, en het allemaal bij elkaar past, is het weer maar één ding.
Dat ding neemt ook best wat ruimte in, ik heb de Wok, de plancha en seargrate, een heel kastje vol
( en je moet het ook bijhouden, na eenjaar was het toch geroest :| )
Dus vorige week met de borstel en zeep erover, en opnieuw inbranden.
Mijn gietijzeren skillet gebruik ik binnen en buiten, mijn Dutch Oven idem dito ( en hierdoor blijven ze nog in 'vorm' ook )

Als je het systeem hebt, zit je er niet naast, maar imho nog steeds niet echt de meerprijs waard inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Tinusvolkel schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 20:36:
@UltraSub ik snap het nie helemaal :) @NeutraleTeun was toch op zoek naar goedkopere accessoires.

De accessoires die jij voorsteld vallen in de zelfde (te dure )prijsklasse als die van Weber, de skillet is wat goedkoper, maar die zat er bij mij al bij de bbq :)
Beter zoeken ;)
De accessoires die ik voorstel zijn zeker niet "te duur", Lodge gietijzer is for life en multi inzetbaar.

De seargrate is niet te vergelijken qua prijs want je krijgt een ieniemienie oppervlak.
En een volledig gietijzeren rooster van 57cm die goedkoper is als die seargrate kreeg ik ook niet gevonden.
https://www.gussroste.de/aktionen.html
Verder zeg je dat je het nut van de gimmic niet ziet aangezien je thuis alleen nog maar gietijzer hebt maar de (meeste) gbs accesoires zijn ook van gietijzer, of is dat een andere kwaliteit?
Nee, ik zie het nut niet van al die kleine extra's specifiek voor het GBS systeem.
Het nut van gietijzer is een heel ander verhaal. Maar als ik dan moet kopen koop ik liever gietijzer wat breder inzetbaar is.
FreshMaker schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 21:03:
Ondanks dat het een prima systeem is, en het allemaal bij elkaar past, is het weer maar één ding.
Dat ding neemt ook best wat ruimte in, ik heb de Wok, de plancha en seargrate, een heel kastje vol
Mijn gietijzeren skillet gebruik ik binnen en buiten, mijn Dutch Oven idem dito ( en hierdoor blijven ze nog in 'vorm' ook )

Als je het systeem hebt, zit je er niet naast, maar imho nog steeds niet echt de meerprijs waard inderdaad.
Dat is precies wat ik bedoel. Goedkoper is het misschien niet om zelf de spullen los aan te schaffen. Maar je hebt er (veel) meer aan als je het wel doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 17:26
Meubel heeft ondertussen al wat meer vorm gekregen:
Meubel 2

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:52
Past net. 5 varkens nekjes
Nu een goede 2 uur stabiel op 90 graden. Hopen dat de nacht goed gaat.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/20fvxc1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Op die site staan inderdaad wel wat leuke dingetjes. Maar kost allemaal wel geld ja.

Een ander dingetje. Vandaag kreeg ik weer post van Beef en Steak.
Blijkbaar hebben ze een andere dienst erbij.
De bezorger kwam om 21:30. Een PostNL busje vol met 'koelboxen' inclusief koelelementen en daar werd mijn bestelling in een zak uit getoverd.

Lijkt me wel handiger voor de mensen die overdag niet thuis zijn en iets meer zekerheid over de koeling van de producten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 23:33
NeutraleTeun schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 23:16:
Op die site staan inderdaad wel wat leuke dingetjes. Maar kost allemaal wel geld ja.

Een ander dingetje. Vandaag kreeg ik weer post van Beef en Steak.
Blijkbaar hebben ze een andere dienst erbij.
De bezorger kwam om 21:30. Een PostNL busje vol met 'koelboxen' inclusief koelelementen en daar werd mijn bestelling in een zak uit getoverd.

Lijkt me wel handiger voor de mensen die overdag niet thuis zijn en iets meer zekerheid over de koeling van de producten.
Ja, PostNL heeft een aparte bezorgservice voor voedselproducten.
Zie ook:
http://www.distrifood.nl/...odbezorging-uit-101105615

En vandaag was er een bericht dat PostNL binnenkort ook voor Superunie-leden (inkooporganisatie van een groot aantal supermarkten) boodschappen gaat bezorgen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Laatst online: 18:52
PP is goed onderweg. Nog steeds rond de 100 graden. Al bijna 11 uur stabiel. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Zojuist voor het eerst rub gemaakt, zondag het resultaat proeven. Ik ben erg benieuwd :+

Ingrediënten
  • 2 theelepels knoflookpoeder
  • 1 theelepel droge mosterd
  • 1 eetlepel bruine suiker
  • 1 theelepel cayenne poeder
  • 1 theelepel chilipoeder
  • 1 eetlepel paprikapoeder
  • 1 theelepel gemalen peper
  • 1 theelepel half grof gemalen zout
  • 1/2 theelepel komijnpoeder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nmpOkKIAuX3Nxk6vax1V14Ne/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/O6Pn3Gqm301G3eZxJs2Sn62e/full.jpg

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:07
UltraSub schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 21:56:
[...]

Beter zoeken ;)
De accessoires die ik voorstel zijn zeker niet "te duur", Lodge gietijzer is for life en multi inzetbaar.

De seargrate is niet te vergelijken qua prijs want je krijgt een ieniemienie oppervlak.

[...]

https://www.gussroste.de/aktionen.html

[...]

Nee, ik zie het nut niet van al die kleine extra's specifiek voor het GBS systeem.
Het nut van gietijzer is een heel ander verhaal. Maar als ik dan moet kopen koop ik liever gietijzer wat breder inzetbaar is.

[...]

Dat is precies wat ik bedoel. Goedkoper is het misschien niet om zelf de spullen los aan te schaffen. Maar je hebt er (veel) meer aan als je het wel doet.
Aha nu is duidelijk :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:07

backupdevice

Boeh!

barktus schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 09:58:
Zojuist voor het eerst rub gemaakt, zondag het resultaat proeven. Ik ben erg benieuwd :+

Ingrediënten
  • 2 theelepels knoflookpoeder
  • 1 theelepel droge mosterd
  • 1 eetlepel bruine suiker
  • 1 theelepel cayenne poeder
  • 1 theelepel chilipoeder
  • 1 eetlepel paprikapoeder
  • 1 theelepel gemalen peper
  • 1 theelepel half grof gemalen zout
  • 1/2 theelepel komijnpoeder
[afbeelding]

[afbeelding]
Ziet er pittig uit

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
En toch valt het vervolgens reuze mee met de pittigheid. Ik verkijk mezelf er nog vaak op dat het uiteindelijk flauwtjes uitpakt ondanks de sterke seasoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Het recept was voor sweet and smokey, maar gezien de ingrediënten kan er wel eens een beetje pit in zitten. :D

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Yep

Hier vandaag ribeye voor Papa/Mama en verse worst voor de kids.

Morgen kippenvleugels met Blue Cheese dip en aardappels .

[ Voor 95% gewijzigd door backupdevice op 08-04-2017 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 19:57
Zo vanochtend dakterras en BBQ opgeschoond.

Had het van de week trouwens over de gietijzeren grill die heel de winter onder een vuilniszak (omdat de Weber hoes al voor de derde keer kapot gewaaid was) had gezeten in de BBQ. Die kwam er eigenlijk verrassend goed uit. Wat minimaal oppervlakkig roest.

Misschien een tip. Denk dat het komt door de lijnzaadolie (https://www.kruidvat.nl/k...he-lijnzaadolie/p/3006914) van de kruidvat die ik voor en na elke BBQ sessie op de warme grill aanbreng. Kost geen reet en gaat lang mee. Beschermt gietijzer kennelijk erg goed.

Nu eens verzinnen wat ik vanavond erop ga leggen.

[ Voor 5% gewijzigd door dangerpaki op 08-04-2017 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Guys,

De Ribeye die vrouwlief heeft gehaald is niet dik genoeg voor reverse dus dan maar high en fast.

Echter op die manier nog nooit gedaan. Ik denk 3 minuten per kant maar hoe heet is aan te raden? 250 of meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
dangerpaki schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 11:40:
Zo vanochtend dakterras en BBQ opgeschoond.

Had het van de week trouwens over de gietijzeren grill die heel de winter onder een vuilniszak (omdat de Weber hoes al voor de derde keer kapot gewaaid was) had gezeten in de BBQ. Die kwam er eigenlijk verrassend goed uit. Wat minimaal oppervlakkig roest.

Misschien een tip. Denk dat het komt door de lijnzaadolie (https://www.kruidvat.nl/k...he-lijnzaadolie/p/3006914) van de kruidvat die ik voor en na elke BBQ sessie op de warme grill aanbreng. Kost geen reet en gaat lang mee. Beschermt gietijzer kennelijk erg goed.

Nu eens verzinnen wat ik vanavond erop ga leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:03

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Dat is geen bewijs, dat is gewoon een blog.

Maak je vlees op de klassieke manier klaar dan kan je wel degelijk baat hebben bij het feit dat de kern minder koud is. Zeker als je de buitenkant niet droog wilt fikken. Maar goed, met een lekkere dikke lap is reverse natuurlijk aantrekkelijker. :9
Sterker nog in alle jaren dat ik al als kok werk, heb ik nog nooit, maar dan ook echt nog nooit, meegemaakt dat vlees gechambreerd wordt.
En dus? Drogreden van autoriteit heet dat.

In al de jaren dat ik bij restaurants eet is het aantal dat vlees écht goed klaar maakt nog altijd in de minderheid. ;)
IceTeaGX schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 17:05:
Bacteriën (toch die waarover we hier spreken) zijn echter het actiefste tussen 20 en 40 graden. Ergo, kamertemperatuur, zeker 's zomers.
Ik maak mij niet zo'n zorgen dat tijdens het opwarmen zo'n bacteriecultuur ontstaat dat ik daar last van ga krijgen. Heb toch wel iets met weerstand dat dat. :P
Het "op kamertemperatuur" brengen is ook niet bedoeld om de kern tot kamertemperatuur te brengen. De oppervlakte is voldoende, zodat daar het verschil met de BBQ minder hoog is. Een half uur is zeker voldoende (en zou ik dus ook al maximum houden) Eventueel zout de laatste 10 à 15 minuten laten inwerken op het oppervlak waar nodig.
Nou juist wel eigenlijk. Het lijkt mij sterk dat die paar graden verschil gaan maken ten opzichte van die tientallen tot honderden graden verschil met je barbecue.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Momenteel ligt er 1,2 kg buikspek op de WGA om uiteindelijk "ghetto burnt ends" te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hier ligt ~1800 gram baby back ribbetjes op de barbecue. Nog een kleine drie kwartier en dan in de alu folie :)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Vanavond rollade maken, maar dat zal in de oven gaan. Ik zoek nog inspiratie voor morgen, wil wel met de barbecue aan de gang. Het moet alleen niet de 'die hard' zijn want ik eet alleen met m'n vriendin en die heeft na een paar hapjes vlees genoeg. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:16
1ste buitenBBQ met vrienden dit jaar. Zo klaar met werk. Zin in. Heel eenvoudig. Lapjes, garnalen, die prutr. Maar wel gezellig samenzijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Volgende week een begin maken met de Ghetto/Cheapo burnt ends
https://bbq-helden.nl/recepten/cheapo-burnt-ends/

Stuk spek halen bij de vleesboer om de hoek ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Ik zit momenteel op 67graden, maar heb al even moeten spieken. Die kleur en de geur van dat spek, wowwie.
Los van hoe ik het afmaak, dit stuk gaat er vaker komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
Nou hier voor het eerst spareribs erop liggen. Gaat om kalfs. Voorgemarineerd door de slager. Vliesje zat er nog aan helaas. Is echt voor het eerst.

Heb besloten om ze Maar gewoon eens in de alufolie 3,5 uur om de weber te zetten en nadien een half uurtje. Even kijken hoe dat lukt. Heb geen idee hoe dat met temperatuur gaat. Maar nu toch al ruim een uur met de snake temp van 110 graden. Redelijk stabiel.

Daarna snel wat hamburgertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Even een barbecue gerelateerde vraag. Hoe gaan jullie om met de rook die in je kleren trekt? Mijn trui en t-shirt ruiken erg snel naar rook ondanks dat ik er telkens maar even kort bij sta. Zijn er bepaalde kledingsoorten die rook minder goed opnemen? Of zou een goed schort helpen hier tegen?

Of is het gewoon een kwestie van accepteren dat je de hele dag naar rook ruikt?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
@Tsurany
Ligt er maar aan, wat je gaat doen.
Maar er is niet veel tegen te doen.

Als ik nog weg zou moeten ( afspraak ) dan verkleed ik me, voor een supermarkt of andere boodschap roest het me niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Omdat de weber nog bij de schoonouders staat, de barbecook grill uit het tuinhuisje gesleept. En dan komt de vraag, hoe gaan we rooksmaak erin krijgen?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Tsurany schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 15:46:
Even een barbecue gerelateerde vraag. Hoe gaan jullie om met de rook die in je kleren trekt? Mijn trui en t-shirt ruiken erg snel naar rook ondanks dat ik er telkens maar even kort bij sta. Zijn er bepaalde kledingsoorten die rook minder goed opnemen? Of zou een goed schort helpen hier tegen?

Accepteren. Schort helpt niet kan ik je vertellen.
FreshMaker schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 15:49:
@Tsurany
Ligt er maar aan, wat je gaat doen.
Maar er is niet veel tegen te doen.

Als ik nog weg zou moeten ( afspraak ) dan verkleed ik me, voor een supermarkt of andere boodschap roest het me niet ;)
Doe ik precies zo. Maar het zit ook in je haar. Dat kun je natuurlijk oplossen met een scheermes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
UltraSub schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 16:06:
[...]Doe ik precies zo. Maar het zit ook in je haar. Dat kun je natuurlijk oplossen met een scheermes.
Tja, mijn neefje is motor-sleutelaar ... zijn nagels zijn standaard in de rouw.
Als ik echt een belangrijke afspraak heb, ga ik niet BBQ'en, of erna ;)

Verder is het onderdeel van mijn hobby, een beetje 'last' mag men wel van me hebben.
Zint het niet, dan hoor ik het wel.
We moeten er geen groter punt van maken, dan het (al) is, iedere gek zijn gebrek

* ik heb ooit voor een avonddienst wat snacks meegenomen, die in in de ochtend gemaakt had.
Toen stonk ik inderdaad, en kreeg ik het niet weg.
De collega's hadden er (geen) last van, ze wisten de herkomst ( hun avondeten :+ )
Terwijl er toch een paar zeikerds bijzitten, die al zuchten als ik en mijn bbq-collega weer eens recepten/ervaringen delen :)

@Chevy454
Zo'n open grill ?
Misschien wat hout aan de zijkanten wegleggen ?
waar het wat minder heet is

Voor mijn open Hibachi gebruik ik vnml. houtskool, geen briketten

[ Voor 8% gewijzigd door FreshMaker op 08-04-2017 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Mijn vriendin vindt het af en toe heel lekker. Mannelijk zegt ze dan. Maar af en toe is het zo erg dat ze wel een beetje leuk doet klagen :D

Ik ben nu ook aan het kijken of ik een BBQbaard kan laten staan. Kan het rook nog meer gaan intrekken haha.
Zit nu op 3 maanden. Doel is de housewarming over zo'n ongeveer 2-3 maanden. Hopelijk is zo'n 6 maanden baard een beetje redelijk.

[ Voor 20% gewijzigd door NeutraleTeun op 08-04-2017 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb een houten bril, en ook die trekt goed rookgeuren aan kan ik je vertellen. Gelukkig ben ik de enige die het ruikt, ook de volgende ochtend nog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
FreshMaker schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 16:32:
@Chevy454
Zo'n open grill ?
Misschien wat hout aan de zijkanten wegleggen ?
waar het wat minder heet.
Ja een open grill ;(
Ik ga de kleine briketten starter gebruiken. Al maanden niet meer gebruikt. En eens warm op de BBQ doen. En dan houtsnippers erop doen. En dan direct het vlees erboven.

Niet ideaal maar het moet maar. Morgen is de weber weer terug thuis. Moet ook wel want volgende weekend is het ribben tijd!

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Wordt tijd dat ik mijn ketel is ga schoonmaken aan de binnenkant. Begint een beetje teveel te walmen, arme buren :')

Wordt de eerste keer sinds ik mijn ketel in gebruik heb na 1,5jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Zo'n wegwerp schildersoverall halen bij de bouwmarkt en je kop kaal scheren. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
Zo eerste keer dus de kalfs spareribs gedaan vandaag op de Weber One Touch Premium. Goed gelukt!

Wel enkele leerpunten:
- snake mag volgende keer iets breder, was nu gewoon slang van twee op elkaar gestapelde kokosbriketten waarmee de temperatuur op 110 graden houden net niet ging
- volgende keer spare ribs korter in alu, na 3:15 uur in alu dacht ik ze nog een half tot een uur op de BBQ te laten zonder alu folie. Alleen kwamen ze nu dermate fall-of-the-bone uit het alu dat het niet te doen was en heb ze dus na 10 min maar eraf gehaald
- volgende keer zelf een rub doen. Was nu prefab van de slager en rub had meer smaak mogen geven, dan haal ik ook van te voren het vlies aan de binnenzijde eraf.

Al met al goed resultaat. Smaakte erg goed. Volgende keer wat bijtweaken en wordt het vast nog beter.

Overigens daarvoor nog maiskolfen van de grill af gehad en daarna nog wat hamburgertjes omdat het maar een kleine portie ribs was voor de eerste keer.

[ Voor 8% gewijzigd door dangerpaki op 08-04-2017 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

nvm

[ Voor 98% gewijzigd door backupdevice op 08-04-2017 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Miki schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 18:03:
Wordt tijd dat ik mijn ketel is ga schoonmaken aan de binnenkant. Begint een beetje teveel te walmen, arme buren :')

Wordt de eerste keer sinds ik mijn ketel in gebruik heb na 1,5jaar.
Ik doe mijn ketel elk 3 maanden schoonmaken. Stelt dan niks voor. Beetje vegen met een borstel zodat het as weg is. En dan met een messingborstel de harde delen eraf krabben en dan weer vegen en klaar is kees. Maar ik wil eens met baking soda schoonmaken. Ben benieuwd of dat beter is. Vooral het deksel kan ervan opknappen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Chevy454 schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 19:09:
[...]

Ik doe mijn ketel elk 3 maanden schoonmaken. Stelt dan niks voor. Beetje vegen met een borstel zodat het as weg is. En dan met een messingborstel de harde delen eraf krabben en dan weer vegen en klaar is kees. Maar ik wil eens met baking soda schoonmaken. Ben benieuwd of dat beter is. Vooral het deksel kan ervan opknappen denk ik.
Mijn idee is om het rooster in een vuilniszak met een scheutje ammonia dicht te knopen en een nachtje te laten weken en de ketel geheel af te soppen met ammonia met Dreft. Even goed sterk ontvetten, zoals het nu ging is een no-go. Schaamde me kapot met die witte vette walmen.

Ik denk dat die Low en Slow sessies met rookhout zijn tol beginnen te eisen.

[ Voor 5% gewijzigd door Miki op 08-04-2017 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 15:51
Miki schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 19:41:
[...]

Mijn idee is om het rooster in een vuilniszak met een scheutje ammonia dicht te knopen en een nachtje te laten weken en de ketel geheel af te soppen met ammonia met Dreft. Even goed sterk ontvetten, zoals het nu ging is een no-go. Schaamde me kapot met die witte vette walmen.

Dasty, te koop bij Wibra, wil ook wel goed. Wel even goed naspoelen natuurlijk... Werkt ook prima op lichtmetalen velgen enz.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:00
Vraagje over het conserveren van vlees:

Zie net in het Makro krantje dat ze op 14 april een "dagdeal" hebben met Runder ribeye uit Zuid Amerika voor 8,75 de KG (stuk circa 1 kg)

Weet niet of het diep gevroren is, maar is dit iets om een paar stukken van de kopen. Te snijden in dikke stukken voor op de BBQ of sous-vide?
Klinkt nl nogal goedkoop voor 8,75 Inc btw terwijl ik net een stuks zalm bij de AH haal voor 29,99 de kg...

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Miki schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 19:41:
[...]

Stook dat ding zo heet mogelijk, borstelen en klaar. Als je daarna netjes bij houdt met borstelen en regelmatig goed heet stookt is het makkelijk bij te houden en niks aan de hand.

Ik snap het niet. Of mensen houden het niet bij en het wordt echt een zooi, of men (of hun vrouw) wil gewoon een rooster zoals nieuw uit de doos. Die van mij zijn schoon genoeg om niemand te laten fronsen en echt niet veel werk. Kom echter wel vaker bij vrienden met een Q en dan denk ik, hoe heb je dat voor elkaar gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Jammer dat er tegen de rook niks te doen is. Het is ook niet heel erg storend maar ik ruik het zelf wel en vind het toch minder fijn. Dan maar even omkleden voor het eten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
UltraSub schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 22:27:
[...]

Stook dat ding zo heet mogelijk, borstelen en klaar. Als je daarna netjes bij houdt met borstelen en regelmatig goed heet stookt is het makkelijk bij te houden en niks aan de hand.

Ik snap het niet. Of mensen houden het niet bij en het wordt echt een zooi, of men (of hun vrouw) wil gewoon een rooster zoals nieuw uit de doos. Die van mij zijn schoon genoeg om niemand te laten fronsen en echt niet veel werk. Kom echter wel vaker bij vrienden met een Q en dan denk ik, hoe heb je dat voor elkaar gekregen.
Ha nee het is zeker geen bende in mijn ketel. Maar alles is wel bagger vet ondanks ik het rooster heet stook en schoon schraap met messing borstel en prop krantenpapier. Waar het vlees ligt zie je gewoon het chroom, maar langs de randen waar je niet bij komt met een borstel roetzwart.
Ik gebruik mijn Q bijna altijd voor low en Slow sessies en nagenoeg nooit nooit om even te grillen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Tsurany schreef op zondag 9 april 2017 @ 00:38:
Jammer dat er tegen de rook niks te doen is. Het is ook niet heel erg storend maar ik ruik het zelf wel en vind het toch minder fijn. Dan maar even omkleden voor het eten :)
Het enige wat je tegen rook kan doen is de oven gebruiken.

Bbq is rook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Afbeeldingslocatie: https://s11.postimg.org/nsf28k50f/WP_20170406_18_42_25_Raw.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s11.postimg.org/xe8mouw67/WP_20170408_18_08_18_Raw.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s11.postimg.org/j92tn1n4v/WP_20170408_18_14_40_Raw.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s11.postimg.org/njhhims7z/WP_20170408_19_26_34_Raw.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Tsurany schreef op zondag 9 april 2017 @ 00:38:
If you can't stand the smoke, get away from the grill :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Ik heb me rot zitten zoeken, maar kan het niet meer vinden.
Een poos geleden (vorig jaar?) heeft iemand hier een tip gepost voor schoonmaakmiddel voor de vettige aanslag aan de binnenkant van de ketel. Inclusief linkje. Kan hem nu echter niet meer vinden. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:46
Timmert schreef op zondag 9 april 2017 @ 12:07:
Een poos geleden (vorig jaar?) heeft iemand hier een tip gepost voor schoonmaakmiddel voor de vettige aanslag aan de binnenkant van de ketel. Inclusief linkje. Kan hem nu echter niet meer vinden. Iemand enig idee?
Misschien Dasty ontvetter van de Wibra. Die is hier iig een keer voorbij gekomen. Ik heb het wel eens gebruikt op de binnenkant van mijn Weber.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:09
Bij de Aldi is vanaf volgende week vrijdag een thermometer (draadloos) in de aanbieding voor €14,99!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 16:19
Vandaag gemarineerde kippendijtjes gegrilld. Na het bakken heel fijn gesneden en op zelf gemaakte pita's geserveerd. Uiteraard ook op de bbq gebakken en is erg de moeite waard.

Als dressing en opmaak voor de broodjes had ik verse spinazie, avocado, paprika en rode uit met wat knoflooksaus en kaas.

Gisteren ook nog een zalmzijde koudgerookt en vandaag al even van geproefd voor ik hem vacumeerde voor het paasontbijt :9~

[ Voor 17% gewijzigd door Malt007 op 09-04-2017 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand een bbq klemrooster te vinden dat rond is? Ik heb een barbecook en een recht rooster en daarin passen prima 5 mega spiezen, maar omdat mijn barbecook rond is wil ik eigenlijk een rond klemrooster kopen, maar ik kan ze niet vinden.

Iemand deze weleens tegengekomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Laatst online: 20:19

Typhone

Who Dares Wins

FreshMaker schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 21:03:

Kleine aanvulling maar handige tips voor ons bbq fanaten. Was de gietijzeren pannen zo snel mogelijk af, scheutje olie erin, uitwrijven met keukenpapier en daarna terug op de bbq mits die niet meer gebruikt wordt. Blijft ie altijd in optima forma en geseasoned.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:18
Timmert schreef op zondag 9 april 2017 @ 12:07:
Als je voor het echte schoonmaak werk wilt gaan is Suma Grill D9 het spul, let op gebruik handschoenen! Dat laatste heb ik een keer niet gedaan, daar wordt je niet bij van kan ik je vertellen.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Hari-Bo schreef op maandag 10 april 2017 @ 08:53:
[...]

Als je voor het echte schoonmaak werk wilt gaan is Suma Grill D9 het spul, let op gebruik handschoenen! Dat laatste heb ik een keer niet gedaan, daar wordt je niet bij van kan ik je vertellen.
Dat was 'm ja! Thanks!
Handschoenen doe ik sowieso aan als ik hem schoonmaak, dus dat komt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Ik vraag me af of je suma gewoon regulier kan kopen... Goed spul alleen zo agressief als de neten! test het sowieso eerst ff op een onopvallend stukje! EN ik weet niet wat het evt doet met een kamado.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Suma ken ik nog van een jaar of 10 terug toen ik met 2 maten bij een bedrijf werkte dat grote industriële ovens leverde in NL (horeca). Daar hebben we op de verjaardag van een bekende voetballer destijds nog staan schrobben. Elk wondje aan je hand merkte je direct op want dat was wel agressief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Paganstars schreef op maandag 10 april 2017 @ 08:58:
Ik vraag me af of je suma gewoon regulier kan kopen... Goed spul alleen zo agressief als de neten! test het sowieso eerst ff op een onopvallend stukje! EN ik weet niet wat het evt doet met een kamado.
Ik haal het zelf bij ik de groothandel en maak enkel metaal ermee schoon, de binnenkant van een kamado brand ik altijd schoon.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Hari-Bo schreef op maandag 10 april 2017 @ 09:02:
[...]

Ik haal het zelf bij ik de groothandel en maak enkel metaal ermee schoon, de binnenkant van een kamado brand ik altijd schoon.
Hoe doe jij dat proces precies? Ik heb hem al een paar keer naar 450C geknald maar om nu te zeggen dat ie zo wit wordt als ik overal lees: nein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Typhone schreef op maandag 10 april 2017 @ 09:04:
[...]

Hoe doe jij dat proces precies? Ik heb hem al een paar keer naar 450C geknald maar om nu te zeggen dat ie zo wit wordt als ik overal lees: nein.
Bij mij is deze ook niet wit geworden meer maar wel alle overige aanslag zoals vetten zijn verbrand, zelf hou ik hem een uur zo hoog mogelijk en dan merk je dat er ook geen rook of geur ontwikkeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Hari-Bo schreef op maandag 10 april 2017 @ 09:11:
[...]

Bij mij is deze ook niet wit geworden meer maar wel alle overige aanslag zoals vetten zijn verbrand, zelf hou ik hem een uur zo hoog mogelijk en dan merk je dat er ook geen rook of geur ontwikkeling is.
Dat klopt, ik heb er helemaal geen vetten o.i.d. tegenaanzitten maar ik las en zag verhalen en filmpjes dat het weer 'maagdelijk' wit zou worden. So far niks van gemerkt.
Deze week ga ik het ei met een maat even helemaal uit elkaar halen en opnieuw (uitgelijnd en wel) terug in elkaar zetten. Gevoelsmatig wordt hij erg snel heet maar dat zou ook aan de thermometer kunnen liggen.
1 heatspot maken met de looftlighter zorgt vrijwel altijd (gevuld tot 1e ring) voor een temperatuur met 1cm open en de margrietschijf open op de kleine gaatjes die zo rond de 230-250c zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Typhone schreef op maandag 10 april 2017 @ 09:04:
[...]

Waarom wil je dat eigenlijk? 1x bbq'en en hij is weer net zo vies qua uiterlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-09 02:08
Wat is ongeveer de hoogte van het rooster vanaf de grond bij een Weber bbq?
Hebben een Weber-bar-b kettle 57 in gedachte.

Ik zie als hoogte 98cm, maar neem aan dat dat de hoogte is bovenkant deksel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Malt007 schreef op maandag 10 april 2017 @ 13:31:
[...]

Waarom wil je dat eigenlijk? 1x bbq'en en hij is weer net zo vies qua uiterlijk.
Vettige dingen kunnen de smaak en rookontwikkeling negatief beïnvloeden. Tot nu toe heb ik er een goede gewoonte van gemaakt alles zo schoon mogelijk te houden dus 'negatieve' ervaringen heb ik niet. Doe vaak als ik de kolen ga wisselen alle ventilatiegaten open zetten draai het gietijzeren rooster een keer om en schrob beide kanten.

Dan mag de 'food police' komen ouwehoeren dat het niet hygiënisch is maar 450C wordt door de ziekmakende bacterieën niet overleefd. Daarna olie erover en klaar is kees :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Typhone schreef op maandag 10 april 2017 @ 13:40:
[...]

Vettige dingen kunnen de smaak en rookontwikkeling negatief beïnvloeden. Tot nu toe heb ik er een goede gewoonte van gemaakt alles zo schoon mogelijk te houden dus 'negatieve' ervaringen heb ik niet. Doe vaak als ik de kolen ga wisselen alle ventilatiegaten open zetten draai het gietijzeren rooster een keer om en schrob beide kanten.

Dan mag de 'food police' komen ouwehoeren dat het niet hygiënisch is maar 450C wordt door de ziekmakende bacterieën niet overleefd. Daarna olie erover en klaar is kees :).
Nee dat bedoel ik juist, als dat ding een tijdje 400+ is geweest zit er niks vies meer in. Dat het een beetje zwart eruit ziet, soit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Dat borstel ik schoon als ik het zie. Elke 2 weken maak ik de hele egg schoon overigens (met bouwstofzuiger). Ik heb 1 vetvlekje aan de zijkant maar dat is verder niet storend oid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hari-Bo
Dit weekend de heatermeter binnen gekregen ik heb deze setup met een thermokoppel (tot 500 graden) en 3 probes voor voedsel en een fan om de aanvoer van zuurstof automatisch te regelen, oftewel de langdurige low & slow sessies gaat volledig automatisch (het geregel met schuifjes geloof ik wel) :)
Het ging gisteren perfect met een proef run met brood bakken, het is een perfecte vervangen van de Maverick.

Heatermeter + fan
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ExP1KK3.jpg

Fan geplaatst op de invoer van de Broil King Kegg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/B2rSd0I.jpg

Ios app heatermeter met een overzichtelijke grafiek
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UjPUxix.jpg

De heatermeter heeft zelf een webgui waar je settings kan aanpassen ook om andere probes te ondersteunen, en zelf gebruik ik de app op mijn telefoon om de temperatuur in te stellen en temperatuur van het vlees. Het apparaat kan je als accesspoint werken waar je op inlogt of inhaken op je huidige netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-09 18:49
Hari-Bo schreef op maandag 10 april 2017 @ 14:11:
Dit weekend de heatermeter binnen gekregen ik heb deze setup met een thermokoppel (tot 500 graden) en 3 probes voor voedsel en een fan om de aanvoer van zuurstof automatisch te regelen, oftewel de langdurige low & slow sessies gaat volledig automatisch (het geregel met schuifjes geloof ik wel) :)
Het ging gisteren perfect met een proef run met brood bakken, het is een perfecte vervangen van de Maverick.

Heatermeter + fan
[afbeelding]

Fan geplaatst op de invoer van de Broil King Kegg
[afbeelding]

Ios app heatermeter met een overzichtelijke grafiek
[afbeelding]

De heatermeter heeft zelf een webgui waar je settings kan aanpassen ook om andere probes te ondersteunen, en zelf gebruik ik de app op mijn telefoon om de temperatuur in te stellen en temperatuur van het vlees. Het apparaat kan je als accesspoint werken waar je op inlogt of inhaken op je huidige netwerk.
Hey Hari-Bo,

Ik zit ook al een tijdje te kijken naar een Heatermeter voor m'n WSM. Waar heb je hem besteld?

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:08
Hari-Bo schreef op maandag 10 april 2017 @ 14:11:
Heb je dat als bouwpakket besteld of een complete set? Waar heb je die besteld als ik vragen mag?

-- ben een spuit elf--- sMoKeFiSh was sneller.. :X

[ Voor 4% gewijzigd door bvsteyn op 10-04-2017 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 09:23
Gisteren de BBQ aangestoken voor een high&fast sessie onder het genot van een koude Hertog. Volgende heb ik bereid:

Pepersteak, kant en klaar van de jumbo
Spies met 2 varkenshaasmedaillons met cajunkruiden en omwikkeld met ontbijtspek, zelf gemaakt
Hamburger, zelfgeperst met kant en klare kruiden mix
Kipfilet met knoflook en citroen, zelf gemarineerd.

Erg lekker :) vooral die varkenshaas was boterzacht. Even 2x 2 min aanbraden en vervolgens een paar minuten nog van de directe hitte af met deksel er op laten garen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 08:33
Gonadan schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 14:53:
Vanavond rollade maken, maar dat zal in de oven gaan. Ik zoek nog inspiratie voor morgen, wil wel met de barbecue aan de gang. Het moet alleen niet de 'die hard' zijn want ik eet alleen met m'n vriendin en die heeft na een paar hapjes vlees genoeg. :+
Je kunt een gezellige avond met haar plannen. E.e.a. een poosje laten inwerken en huppa, een paar hapjes vlees is niet meer genoeg voor haar.
Nadeel: pampers kopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
sMoKeFiSh schreef op maandag 10 april 2017 @ 14:21:
[...]

Hey Hari-Bo,

Ik zit ook al een tijdje te kijken naar een Heatermeter voor m'n WSM. Waar heb je hem besteld?
Ik heb een kant en klare set gekocht via bbqgenootschap, Nosmo heeft met regelmaat een inkoop ronde. Zelfbouw is voor mij geen optie, solderen=lassen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Deze queeste heb ik allang afgesloten: gewoon de boel de was in en onder de douche stappen + haren ook in de shampoo :P Voor heel kort grillen voor een burgertje hoeft dat meestal niet, zodra er rookhout bij komt kijken..tsja.. :+ Alles wordt gerookt, zelfs het bandje van mijn horloge had een zeer sterk rook-aroma, ook maar even in bak met water en zeep gemieterd (toch nylon zulu-thingy en heb er nog genoeg) :P

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Ik heb de BGE onder een afdak staan en ik ruik 'iets' van rook maar absoluut niet zo'n stinkende brikettenwalm die ik vaker had vroeger. Ik merk niet dat ik gebbq'd heb als ik het t-shirt/trui/vest van de avond ervoor op onze slaapkamer laat liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
2Dutch schreef op maandag 10 april 2017 @ 15:27:
[...]

Deze queeste heb ik allang afgesloten: gewoon de boel de was in en onder de douche stappen + haren ook in de shampoo :P Voor heel kort grillen voor een burgertje hoeft dat meestal niet, zodra er rookhout bij komt kijken..tsja.. :+ Alles wordt gerookt, zelfs het bandje van mijn horloge had een zeer sterk rook-aroma, ook maar even in bak met water en zeep gemieterd (toch nylon zulu-thingy en heb er nog genoeg) :P
Bahahahaha

Risico van het vak... Als je niet naar rook wil ruiken moet je een andere hobby kiezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Paganstars schreef op maandag 10 april 2017 @ 16:00:
[...]

Bahahahaha

Risico van het vak... Als je niet naar rook wil ruiken moet je een andere hobby kiezen!
Exactemundo, small price to pay, toch? Gister extra lekker om buiten te koken met dat weertje. Pas zelfs eitjes staan bakken op bakplaatje voor WGA die ik op mijn ProQ had gezet: buiten koken ftw :P

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
Gisteren overigens wel moeten lachen; Buren wilde van die wegwerp krengen aanmaken (je raadt het al wij in de dikke chemische wolk). Bied ik mijn ketels; Is niet nodig ik wapper wel wat.... Meneer stond met een trespaplaat van grofweg 100cmx70cm te wapperen :').. Toen maar gevraagd of ze de verfbrander wilden lenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Waar kan ik echte (goede) bacon halen?
Gewoon van die rauwe plakjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:37
Hari-Bo schreef op maandag 10 april 2017 @ 08:53:
[...]

Inderdaad, die tip heb ik hier vorig jaar ook een keer gedeeld. Learned the hard way :'( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Hari-Bo schreef op maandag 10 april 2017 @ 09:11:
[...]

Uurtje op 400?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Ja, dan is alle rommel weggebrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Thx man!

Hoe vaak doe je dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Ik gebruik de barecue bijna dagelijks en doe het ongeveer 1 keer per maand, ik merk dan dat de barbecue met lagere temperatuur meer rookt als normaal. Dan weer even opstoken en de rook ontwikkeling is weer geminimaliseerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Hari-Bo professional of hobbymatig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Hari-Bo schreef op maandag 10 april 2017 @ 20:46:
[...]

Ik gebruik de barecue bijna dagelijks en doe het ongeveer 1 keer per maand, ik merk dan dat de barbecue met lagere temperatuur meer rookt als normaal. Dan weer even opstoken en de rook ontwikkeling is weer geminimaliseerd. :)
Hier 2 a 3 dagen per week maar sinds een paar weken pas in het bezit van een Kamado Joe. Ketels waren zon schoon te maken. Vooral kippenbouten/vleugels zorgen voor een vette lucht in de Q en dan is het wel fijn dat je alles kan schoonbranden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinsPils
  • Laatst online: 12-09 13:09
Ik heb dit weekend ook weer de WGA aangeslingerd, had nog een (open) zak briketten van de Lidl staat. In het verleden geen hele slechte ervaringen mee gehad, maar deze keer: bah. Na de worstjes en burgers (met cheddar) een enorme chemische lucht van de bbq, veel rook en deze scherpe geur trok ook in de groenten en het vlees.

Hebben jullie enig idee hoe dit kan? Volgens mij in het verleden niet zo erg gehad, nu viel de smaak en rookontwikkeling in negatieve zin erg op. Zouden het de briketten kunnen zijn? I

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraSub
Weet het wel zeker :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
kijk eens naar de samenstelling ;) wrs bindmiddel die chemisch is of brandversnellers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musje83
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-08 14:52
2Dutch schreef op maandag 10 april 2017 @ 15:27:
[...]

Beste tip voor stinkende kleding (wat de oorzaak ook moge zijn: bbq, vuurkorfje, rookruimte, te lang in een muffe kast) die niet vies is, is als volgt:

Kleding uit, in de droger, droogtrommeldoekje er bij en een half uurtje á uurtje op de koudste stand laten draaien. Voilá!

Geen droogtrommel? Aan een kledinghangertje en minimaal 2 á 3 uur buiten laten hangen, liefst uit een raam of aan een balkonhekje.

De crux: kleding steeds maar in de was gooien is doodzonde; het kost water, wasmiddel, een hoop stroom en je kleding slijt onnodig. Als je kleding nog schoon is maar gewoon niet fris meer ruikt, is bovenstaande echt verreweg de beste oplossing d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Typhone schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 08:35:
Hari-Bo professional of hobbymatig?
Puur hobbymatig (wel doorgeslagen) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben op zoek naar een accesoire om goed de briketten aan 1 kant te kunnen houden.
Ik zit vaak te klooien met alu-folie om een soort hitte-schild te creëren.

Nu kan het ook wel met bakstenen, maar waar kun je "losse" bakstenen krijgen, tevens vind ik dit niet de "mooiste" oplossing.

Ik heb ook al gekeken naar iets zelf maken van aluminium of RVS, maar ook lastig te maken zonder de juiste tools. (snijden en vouwen).

Zijn er ook kant en klare accesoires om je briketten goed aan 1 kant te houden en gelijk een hitte-schild te hebben?

Zoek iets zoals in dit filmpje.
YouTube: HOW TO SMOKE PULLED PORK on the weber kettle - Pork Picnic - Barbecue

Gaat trouwens om een Weber GBS 57cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Deze bakjes daarvoor niet voldoende?

Afbeeldingslocatie: http://www.barbequeshop.nl/img/bd879eda-c161-43c1-bc25-3b7dacbc6dea/weber-brikettenhouder-2-stuks.jpg?w=&h=&q=80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die bakjes heb ik er bij maar past niet genoeg in voor een langere sessie voor bv spare-ribs of pulled pork. (zonder elke 2 uur te moeten bijvullen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Met kokosbriketten kom je wel een heel eind toch? Bijvullen gaat helaas moeten vrees ik tenzij je een zeer groot oppervlak hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die kokosbriketten gebruik ik nog niet, moet eerst mijn huidige voorraad weber brikketten opstoken, en die zijn vrij groot namelijk..

Volgende bestelling worden ecobrasa's. Die zullen er waarschijnlijk beter in passen toch?
Pagina: 1 ... 41 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.