"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Ik heb al gelezen dat je een kern temperatuur moet hebben van 60 graden. Maar bij welke temp? En hoelang doe je erover voordat hij 60graden is in de kern?
Ook lees ik over verschillende rubs. Heb hier de basis noskos rub liggen en een flaming dutch rub, welke ik destijds gemocht heb voor de spareribs. Kan ik deze ook voor de beenham gebruiken? Of raden jullie dan alleen peper en zout aan?
Ik heb hem gekregen voor mijn verjaardagBracha25 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 21:14:
[...]
Mooi mes! Waar heb je die vandaan?
Edit: laat maar. Al gevonden (old hickory) en besteld😉
Rubs bij beenham maakt het midden nooit zo heel lekker. Ik zou gaan voor de good old 'SPG' (zout, peper, knoflook). 120-150 graden zou goed moeten zijn voor een low & slow. Tijdje terug een gemaakt van 1kg die zat er ongeveer 2,5 uur op in totaal.grote_oever schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 22:17:
Ik heb hier een beenham liggen van 1.2 kg. Nu wil ik die morgen op de bbq gooien, maar lees op internet verschillende verhalen over temperatuur en duur. Iemand ervaring? Hoe kan ik de beenham her best uitkienen, zodat hij bij het avond eten klaar is?
Ik heb al gelezen dat je een kern temperatuur moet hebben van 60 graden. Maar bij welke temp? En hoelang doe je erover voordat hij 60graden is in de kern?
Ook lees ik over verschillende rubs. Heb hier de basis noskos rub liggen en een flaming dutch rub, welke ik destijds gemocht heb voor de spareribs. Kan ik deze ook voor de beenham gebruiken? Of raden jullie dan alleen peper en zout aan?
Volledig mee eens allerlei soorten geprobeerd en weggegooid maar ipv het standaard Amerikaanse (lees alles dik onder de kruiden en marinade) gewoon ouderwets zoals Typhone beschrijft is het meest ideale recept en icm wat houtsnippers kan je nog een extra smaak toevoegen.Typhone schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 22:41:
[...]
Rubs bij beenham maakt het midden nooit zo heel lekker. Ik zou gaan voor de good old 'SPG' (zout, peper, knoflook). 120-150 graden zou goed moeten zijn voor een low & slow. Tijdje terug een gemaakt van 1kg die zat er ongeveer 2,5 uur op in totaal.
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Ik had vorig jaar al commentaar links en rechts gelezen maar had zelf geen problemen. De laatste zak was echter van mindere kwaliteit vandaar dat ik ze ook niet meer hoef.SuperKneus schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 21:49:
[...]
Ik heb vanavond mijn laatste zak open gemaakt. Vanavond zonder problemen kunnen grillen. 2 weken terug met spareribs ging het minder lekker. Kreeg de temp niet stabiel tussen 110-120gr. Kan aan mijn snake hebben gelegen (half jaar geleden met de pulled pork ging hij goed) kan ook aan de weber briketten hebben gelegen.
Iig ga ik na deze zak weer wat anders proberen, tuincentrum osdorp zit in de buurt van mijn werk en daar hebben ze best veel verschillende soorten briketten liggen.
Ga ik dit proberen. Moet je de beenham dan nog insmeren met saus op de bbq? Of moet je dat ook achterwege laten?Typhone schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 22:41:
[...]
Rubs bij beenham maakt het midden nooit zo heel lekker. Ik zou gaan voor de good old 'SPG' (zout, peper, knoflook). 120-150 graden zou goed moeten zijn voor een low & slow. Tijdje terug een gemaakt van 1kg die zat er ongeveer 2,5 uur op in totaal.
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
NeutraleTeun schreef op zondag 2 april 2017 @ 10:21:
Na lang wachten, geen plaats hebben, alsnog geen plaats hebben maar ook niet meer willen wachten, nu eindelijk:
[afbeelding]
Als je dat wil mag het. Ik heb het afgelopen twee keer niet gedaan en het smaakte perfect op een broodje met coleslaw :-).grote_oever schreef op zondag 2 april 2017 @ 08:15:
[...]
Ga ik dit proberen. Moet je de beenham dan nog insmeren met saus op de bbq? Of moet je dat ook achterwege laten?
Bedankt, ga het zonder proberen.Typhone schreef op zondag 2 april 2017 @ 13:44:
[...]
Als je dat wil mag het. Ik heb het afgelopen twee keer niet gedaan en het smaakte perfect op een broodje met coleslaw :-).
Kerntemperatuur meter zit ook al in het vlees....
Feestje kan weer bijna beginnen

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Jalapenoburgers liggen hier klaar in de koelkast op te stijven :-).The-Source schreef op zondag 2 april 2017 @ 14:38:
Picanha ligt hier in de rub, kolenstarter is zijn ding aan het doen...
Kerntemperatuur meter zit ook al in het vlees....
Feestje kan weer bijna beginnen
De Rib-Eyes van gisteren met de zoete aardappels:

[ Voor 44% gewijzigd door Typhone op 02-04-2017 15:31 ]
Klik
Zag hem bij de groenrijk liggen en kon hem niet laten liggen. Nu op zoek naar wat starter recepten voor op de weber. Iemand tips om mee te starten?
Nee, eerst zo even paar keer gebruiken (staat bij mijn ouders), en in juni naar mijn nieuw huisje verplaatsen.
Wellicht vraag ik wel iets voor mijn verjaardag. Eerst even kijken wat ze allemaal hebben en wat ik nodig denk te hebben.
Bavette! Kerntemperatuur 55C en geen duur stuk vlees!R0y. schreef op zondag 2 april 2017 @ 15:35:
Ik heb gisteren op advies van hier de outdoorchef thermometer gekocht.
Klik
Zag hem bij de groenrijk liggen en kon hem niet laten liggen. Nu op zoek naar wat starter recepten voor op de weber. Iemand tips om mee te starten?
Ligt nu te rusten in aluminium
Wil je temperatuur leren beheersen? Ribben high and fastR0y. schreef op zondag 2 april 2017 @ 15:35:Nu op zoek naar wat starter recepten voor op de weber. Iemand tips om mee te starten?
Wil je snake / minion beheersen. Ribben of pulled pork of speklappen low and slow
Wil je reverse sear doen, een dikke steak van 5cm en gaan.
Alles kan uiteindelijk.
Ik heb de eerste keer meteen ribben gedaan meen ik. Zou ik nu weer doen maar wel met beter vlees en altijd een waterbak gebruiken voor betere rooksmaak.
[ Voor 17% gewijzigd door Chevy454 op 02-04-2017 17:02 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
[ Voor 11% gewijzigd door Bracha25 op 02-04-2017 18:22 ]
2 jaar op een GBS geknutseld. Vind de gbs accessoires mega overpriced en overrated. Zou me er nu niet druk meer om maken als ze er niet zijn. Je mist niks. Hetzelfde spul is gewoon goedkoper te krijgen. Staat het alleen op de rooster ipv met het kontje erin. Leuke gimmick, meer niet.

Erg lekker die pompoen en paprika op die manier. en Ribben (maar dat is vrij standaard imho)
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Deze wil ik nog even met jullie delen. Mijn plan is om hem in mijn Weber te monteren waar nog een thermometer ontbrak.
Vanavond de Weber iGrill 2 ophalen. Ik mag hopen dat die wat beter is. Verder (preventief) 3M super 77 lijm besteld en Nomex vilt en dan ga ik de BGE voorzien van een nieuw vilt en de koepel even opnieuw installeren. Gisteren de temperatuur met de margrietschijf eraf en de onderkant vol open op een whopping 570C gekregen (volgens de dome thermometer) en daarna was al het vuil van de hamburgers ofcourse van het rooster af.
Eind deze week voor de tweede keer eens pizza's proberen op deze manier. Dag later gaat het vilt er toch af. Ik ben extreem benieuw hoe dat gaat zijn!
De hamburgers van gisteren:

Wil ook weer aan de BBQ!!
hier stond iets interessants, maar het is even weg...
MOINK-Balls! Het rollen van de balletjes is wat werk, maar de moeite meer dan waard. Erg lekker en, vooral als je visite hebt, kan je lekker indruk maken met het roken.R0y. schreef op zondag 2 april 2017 @ 15:35:
Nu op zoek naar wat starter recepten voor op de weber. Iemand tips om mee te starten?
http://www.bbqforum.nl/fo...hp?30017-Mijn-eerste-keer
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
Ik ervaar ook hetzelfde met mijn Maverick ET-732 het is nog ongeveer 2 weken wachten dan gaat deze op dezelfde manier eruitTyphone schreef op maandag 3 april 2017 @ 11:20:
Maverick ET-732 gisteren even hardcore uit zijn 'lijden' verlost. In 4 weken tijd al 2x de probes moeten 'resetten' door ze in de oven droog te bakken na de bekende 'LLL' 'HHH' melding die in het display bleef staan. Gisteren bleef de bbq-sensor de hele tijd 61C aangeven. Opnieuw gereset, andere batterijen maar nee hoor. Gelukkig kun je ze goed vastpakken en de klap op het beton met circa 90km/h hebben zowel ontvanger als receiver niet overleefd.
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Van de overkant nu eerst de gezaagde kanten minimaal 2x in verf zetten
[ Voor 15% gewijzigd door The-Source op 03-04-2017 17:16 ]
Ik gebruik de thermometer in mijn ketel nooit. Zodra ik Low and Slow ga, gebruik ik een oven thermometer van Ikea die ik met een zelf gefabriceerde clipje op het rooster vastzet in de nabijheid van het vlees. Vervolgens heb ik er nog 1 die direct in het vlees gaat.Mr.Jingles schreef op maandag 3 april 2017 @ 10:06:
Zojuist heb ik een analoog thermometer besteld:
[afbeelding]
Deze wil ik nog even met jullie delen. Mijn plan is om hem in mijn Weber te monteren waar nog een thermometer ontbrak.
Zo'n dome thermometer vind ik zelf weinig toevoegen aangezien bij indirecte methode het ventilatiepunt aan de indirecte kant zit ivm luchtstroom. Als je gaat grillen maakt de temperatuur ook niet uit en komt het eerder aan op tijdig keeren en voelen(duim/wijsvinger methode)+eventueel gauw meten van je vlees of de gewenste kerntemp is gehaald.
Het is bij de meeste thermometers zaak om de probes niet onder te dompelen in water. Dat geldt nog meer voor de Ikea thermometer. Daarbij kun je overigens ook met een aansteker de probe droogstoken, alleen moet je dan wel opletten dat je na het stoompluimpje wat langs het draadje komt, wel stopt met stokenTyphone schreef op maandag 3 april 2017 @ 11:20:
Maverick ET-732 gisteren even hardcore uit zijn 'lijden' verlost. In 4 weken tijd al 2x de probes moeten 'resetten' door ze in de oven droog te bakken na de bekende 'LLL' 'HHH' melding die in het display bleef staan. Gisteren bleef de bbq-sensor de hele tijd 61C aangeven. Opnieuw gereset, andere batterijen maar nee hoor. Gelukkig kun je ze goed vastpakken en de klap op het beton met circa 90km/h hebben zowel ontvanger als receiver niet overleefd.
(...)[afbeelding]
Net de Weber in elkaar gezet en de sous vide bak (voor zover) gemaakt.
Moet alleen het gat nog ietsjes verwijden zodat er geen druk op het deksel zit. Daarna eens iets bedenken als isolatie en dan maar hopen dat de bak heel blijft. Had iets gelezen dat PP zo'n 80graden kan hebben.
BBQ en Sous Vide | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Met name de levensduur en reactietijd van die sensoren maak ik mij dan zorgen om.
[ Voor 13% gewijzigd door Gonadan op 03-04-2017 21:07 ]
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja het erge is dus dat ze nog nooit water hebben aangeraakt of buiten in de vochtigheid hebben gelegen. De luchtbevochtiger in huis zal het niet geweest zijn ;-). Gewoon pure prul deze dingen, bah.Wild Chocolate schreef op maandag 3 april 2017 @ 20:08:
[...]
Het is bij de meeste thermometers zaak om de probes niet onder te dompelen in water. Dat geldt nog meer voor de Ikea thermometer. Daarbij kun je overigens ook met een aansteker de probe droogstoken, alleen moet je dan wel opletten dat je na het stoompluimpje wat langs het draadje komt, wel stopt met stoken
Dat noemt zich dan autoriteit op barbecuegebied en komt met een zakje geraspte kaas aan zetten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8
Noskos noemt zich geen autoriteit. Het is wel al jaren iemand die de meest uitgebreide recepten op zijn site heeft staan en voor veel mensen, mezelf incluis, de opstap is geweest naar culinair barbecueën. Dus wat mij betreft ís hij wel een autoriteit. Da's wat anders.Gonadan schreef op maandag 3 april 2017 @ 22:34:
[...]
Dat noemt zich dan autoriteit op barbecuegebied en komt met een zakje geraspte kaas aan zetten.
En wat is er mis met een zakje geraspte kaas? Het is BBQ, geen drie sterren Michelin restaurant waarbij alles authentiek moet zijn. De oorspronkelijke MOINK balls worden zelfs gemaakt met kant en klare Italiaanse gehaktballetjes die in de USA te koop zijn. Omdat we die niet hebben in Nederland is er voor gekozen om zelf balletjes te draaien.

Ik citeer van zijn website:coelho schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 00:47:
Noskos noemt zich geen autoriteit. Het is wel al jaren iemand die de meest uitgebreide recepten op zijn site heeft staan en voor veel mensen, mezelf incluis, de opstap is geweest naar culinair barbecueën. Dus wat mij betreft ís hij wel een autoriteit. Da's wat anders.
Staat volgens mij onder elk artikel.Over noskos
Barbecue-autoriteit en foodblogger die van cocktails, koffie, thee, chocolade, kunst, theater, (filmhuis)films, reizen, raw denim en zijn naaktkatten houdt.
Allereerst dat de meeste zakjes überhaupt amper kaas bevatten. Ik ben het met je eens dat dit recept inderdaad wat meer low-budget aanvoelt dan veel andere recepten.coelho schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 00:47:
En wat is er mis met een zakje geraspte kaas? Het is BBQ, geen drie sterren Michelin restaurant waarbij alles authentiek moet zijn. De oorspronkelijke MOINK balls worden zelfs gemaakt met kant en klare Italiaanse gehaktballetjes die in de USA te koop zijn. Omdat we die niet hebben in Nederland is er voor gekozen om zelf balletjes te draaien.
Wellicht ben ik wat misleid door de wijze waarop velen naar het barbecuen kijken. Men gaat naar de juiste slagers of haalt liefst zelfs vlees bij een boer, de recepten bevatten steevast vers gesneden kruiden of geïmporteerde rubs. Alles is speciaal, zelfs de barbecues zijn door Elfen in maanlicht gesmeed.
Als ik dan ineens daartussen een zakje met een soort kaasimitatie zie staan dan strookt dat niet helemaal met het beeld wat ik krijg van de liefhebberij omtrent barbecuen.
Jij hebt overduidelijk nog nooit zelf parmezaanse kaas (D.O.P.) geraspt en in gerechten gebruikt.UltraSub schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 01:01:
Alsof je het verschil proeft tussen vers geraspte parmezaan en parmezaan uit een zakje als het gerookt is op de Q. Ik ben helemaal voor zo vers mogelijk, maar ik ga echt geen blok parmezaan kopen en een rasp gebruiken als ik geraspte kaas nodig heb. Kom op eej..
Waar het kan gebruik ik altijd zelf geraspte kaas, of het nu parmezaans of gouds is. Ik zou het iedereen willen aanraden om gewoon eens te proberen, het is een wereld van verschil.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat is een geheel andere discussie! Ik werk zowel prive als professioneel wel met blokken puur vanwege volume en kosten! Zo'n zakje beetje fatsoenlijke kaas geraspt kost je wat 1,50/40gr? Blok van 1/2 pond kost je 4,- tel uit je winst! Beetje raspen is nog nooit iemand dood aan gegaan! En als je te lui bent, de kaasboer zal blij zijn met jou luiheidUltraSub schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 01:01:
Alsof je het verschil proeft tussen vers geraspte parmezaan en parmezaan uit een zakje als het gerookt is op de Q. Ik ben helemaal voor zo vers mogelijk, maar ik ga echt geen blok parmezaan kopen en een rasp gebruiken als ik geraspte kaas nodig heb. Kom op eej..
@Gonadan Wat bedoel je met draadloze sensoren? Als in draadloze probes of draadloze headunits? Ik gebruik zelf de Maverick ET-735 en ben erg tevreden over de range van de headunit. Geen ervaring met de Meaters (weet ook niet of iemand deze überhaupt al geleverd hebben gekregen)
[ Voor 50% gewijzigd door Paganstars op 04-04-2017 08:23 ]
Over de kaas is ernstig waar. Ik ben allerminst een kaasliefhebber, gruwel van Franse kazen en ook helemaal niet dol op Parmezaanse kaas maar zelf kaas raspen geeft een heel andere dimensie aan je gerechten.
Wat betreft de verse kruiden daar zet ik zo mijn vraagtekens bij. Zo vind ik verse basilicum (de hele blaadjes) in zijn geheel niks maar oregano en rozemarijn geven bijvoorbeeld veel smaak af.
Verder neem ik 'haute cuisine' of 'culinair' als term niet in de mond als ik iets bereid van de BBQ. Natuurlijk is het leuk om hamburgers een keur leuk aan te kleden of een bord leuk op te maken als er gasten zijn maar gerechtjes verwerken waar 27 smaken in 1 bite gepropt zijn dat is niet aan mij besteed. Toegankelijk en lekker eten is mijn motto en dat kan van ultra-barbaars tot perfecte reverse sear Cote de Boeuf zijn.
Bij reizen naar Amerika met vriendinlief (camperhuur) komen de in NL geleerde skills zeer goed van pas op hele kleine cheape bbq's. Met een ring van aluminium en een stuk steen ben je zo een eind verder en zie je de mensen op de campground vaak kijken van WTF
Overigens ben ik zo n00b als maar zijn kan qua gerechten verzinnen. Als ik 7 dingen bij elkaar scharrel maak ik er altijd wel iets leuks van maar creatief bij het bedenken als ik NIKS heb liggen is een heel ander verhaal.
Weet even niet zeker welke je nou een prul noemt maar die van de Ikea vind ik geweldig. Heb meerdere thermometers gebruikt maar geen enkele is zo goed als die van de ikea. Dat ding ligt bij mij rustig de hele winter buiten, niet eens afgedekt maar vol in de regen en dat al 2 jaar zonder problemen. Soms wel even vreemde tekens in beeld als hij weer doornat is maar als hij weer droog is gaat hij gewoon weer door. Ook even de kokend water check gedaan en precies 100 graden.Typhone schreef op maandag 3 april 2017 @ 21:37:
[...]
Ja het erge is dus dat ze nog nooit water hebben aangeraakt of buiten in de vochtigheid hebben gelegen. De luchtbevochtiger in huis zal het niet geweest zijn ;-). Gewoon pure prul deze dingen, bah.
Igrills en andere duurdere gewone thermometers allang kapot of gaar terwijl ik daar wel zorgvuldig mee om ga...
Mijn Maverick ET-732 was een prulMalt007 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 09:47:
[...]
Weet even niet zeker welke je nou een prul noemt maar die van de Ikea vind ik geweldig. Heb meerdere thermometers gebruikt maar geen enkele is zo goed als die van de ikea. Dat ding ligt bij mij rustig de hele winter buiten, niet eens afgedekt maar vol in de regen en dat al 2 jaar zonder problemen. Soms wel even vreemde tekens in beeld als hij weer doornat is maar als hij weer droog is gaat hij gewoon weer door. Ook even de kokend water check gedaan en precies 100 graden.
Igrills en andere duurdere gewone thermometers allang kapot of gaar terwijl ik daar wel zorgvuldig mee om ga...
Die van de Ikea is bij mij altijd droog gebleven en netjes behandeld en binnen enkele jaren is het start/stop knopje al lam. Leuk voor het geld als je hem incidenteel gebruikt, maar voor regelmatig gebruik is het gewoon een prul. Maar goed, je kunt er een handvol van kopen voor de prijs van veel andere opties.Malt007 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 09:47:
Weet even niet zeker welke je nou een prul noemt maar die van de Ikea vind ik geweldig. Heb meerdere thermometers gebruikt maar geen enkele is zo goed als die van de ikea. Dat ding ligt bij mij rustig de hele winter buiten, niet eens afgedekt maar vol in de regen en dat al 2 jaar zonder problemen. Soms wel even vreemde tekens in beeld als hij weer doornat is maar als hij weer droog is gaat hij gewoon weer door. Ook even de kokend water check gedaan en precies 100 graden.
De 'probes' inderdaad, dat is de sensor. Ik zie veel mensen prutsen door zo'n kabel door het ventilatiegat te trekken om maar te zorgen dat de deksel beter sluit en zo. Dat lijkt me meer gedoe en ik ben wel van het gemakt.Paganstars schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 08:20:
@Gonadan Wat bedoel je met draadloze sensoren? Als in draadloze probes of draadloze headunits? Ik gebruik zelf de Maverick ET-735 en ben erg tevreden over de range van de headunit. Geen ervaring met de Meaters (weet ook niet of iemand deze überhaupt al geleverd hebben gekregen)
Verse kruiden kunnen veel toevoegen maar dat hoeft niet per se. Sommige dingen zijn prima gedroogd te doen, maar anderen liever niet. Dat is ook een beetje afhankelijk van persoonlijke voorkeur.Typhone schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 08:58:
Over de kaas is ernstig waar. Ik ben allerminst een kaasliefhebber, gruwel van Franse kazen en ook helemaal niet dol op Parmezaanse kaas maar zelf kaas raspen geeft een heel andere dimensie aan je gerechten.
Wat betreft de verse kruiden daar zet ik zo mijn vraagtekens bij. Zo vind ik verse basilicum (de hele blaadjes) in zijn geheel niks maar oregano en rozemarijn geven bijvoorbeeld veel smaak af.
Nee inderdaad, de charme is juist het primaire van het verhaal. Echter willen we hier natuurlijk wel het niveau ontstijgen waar je met een biertje in je hand de AH braadworsten laat verkolen terwijl de binnenkant nog rauw is.Verder neem ik 'haute cuisine' of 'culinair' als term niet in de mond als ik iets bereid van de BBQ. Natuurlijk is het leuk om hamburgers een keur leuk aan te kleden of een bord leuk op te maken als er gasten zijn maar gerechtjes verwerken waar 27 smaken in 1 bite gepropt zijn dat is niet aan mij besteed. Toegankelijk en lekker eten is mijn motto en dat kan van ultra-barbaars tot perfecte reverse sear Cote de Boeuf zijn.
Mijn voorkeur ligt ook niet bij de gerechten die een hele stapel aan ingrediënten nodig hebben, ik houd van eenvoud. Maar binnen die eenvoud gebruik ik wel graag goed spul, dat maakt namelijk dat ook eenvoud geweldig kan smaken.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hoezo was de maverick een prul. Deze worden juist toch goed aangeschreven.Typhone schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 09:53:
[...]
Mijn Maverick ET-732 was een prul. Die van de Ikea heb ik zelf nooit gehad of gebruikt. Omdat ik vaak timer gebruik op mijn telefoon nu de switch gemaakt naar de iGrill 2.
Zelf heb ik de 733 en die bevalt mij prima.
Ach, mijn Ikea Fantast werkt ook nog steeds goed. Eerst een echte Q, dan een thermoNico111 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 15:50:
[...]
Hoezo was de maverick een prul. Deze worden juist toch goed aangeschreven.
Misschien was het toevallig bij dat ene exemplaar zo. Ik heb ook de 733 en ben er best tevreden over. De sensoren die daarbij zitten zijn volgens mij niet heel anders dan die van de 732. Overigens zie ik dat bij de Heatermeter vaak de Maverick probes worden gebruikt, en dat zouden ze denk ik niet doen als het prullen waren.Nico111 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 15:50:
[...]
Hoezo was de maverick een prul. Deze worden juist toch goed aangeschreven.
Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.
Bij de nieuwe zat een extra (3e) probe. Ik vind het nog steeds fijne dingen. Ook de koppeling met mijn domotica systeem is handig zodat ik buitenshuis ook nog kan monitoren.
Uhm.. ik wil er geen halszaak van maken aangezien het om een thermometertje van €8 gaat maar hoezo alleen leuk voor incidenteel gebruikGonadan schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 11:37:
[...]
Die van de Ikea is bij mij altijd droog gebleven en netjes behandeld en binnen enkele jaren is het start/stop knopje al lam. Leuk voor het geld als je hem incidenteel gebruikt, maar voor regelmatig gebruik is het gewoon een prul. Maar goed, je kunt er een handvol van kopen voor de prijs van veel andere opties.
Dat schreef ik al, omdat hij bij regelmatig gebruik snel stuk is. Korte levensduur.Miki schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 17:49:
Uhm.. ik wil er geen halszaak van maken aangezien het om een thermometertje van €8 gaat maar hoezo alleen leuk voor incidenteel gebruik
Ik beweer dan ook niet dat een luxe thermometer beter barbecuet, ik beweer dat die dingen van IKEA snel stuk gaan. Je moet er geen dingen achter zoeken die er niet zijn.Ik gebruik al ruim 2 jaar eentje van de Blokker als ook de genoemde fantast met enige regelmaat. Prima gereedschap en stiekem eigenlijk wel een "must buy" voor beginners of minder fanatiekelingen. Je gaat door een Maverick echt niet beter bbq'en. Het enige wat ik echt handig vind aan een Maverick is bij koud weer, is dat je niet met enige regelmaat naar buiten moet om het schermpje af te lezen maar vanaf je telefoon het bbq proces kunt bewaken. Verder is het in mijn ogen een leuke gadget, niet meer niet minder.
Als beginner overweeg ik zelf een simpele, maar wel een stapje hoger dan IKEA. Hopen dat dat beter bevalt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Gevalletje n=1 vs prima ervaringen van de rest hier in dit forum en daar buiten, top weten we dat ook weerGonadan schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 19:08:
[...]
Dat schreef ik al, omdat hij bij regelmatig gebruik snel stuk is. Korte levensduur.
[...]
Ik beweer dan ook niet dat een luxe thermometer beter barbecuet, ik beweer dat die dingen van IKEA snel stuk gaan. Je moet er geen dingen achter zoeken die er niet zijn.
Als beginner overweeg ik zelf een simpele, maar wel een stapje hoger dan IKEA. Hopen dat dat beter bevalt.
Ik zie nu pas dat die 'draadloze' sensoren alleen op plaatjes draadloos zijn. Ik dacht dat ook probes draadloos konden zijn.Paganstars schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 08:20:
Ah sorry, ik wist niet dat je eigen ervaringen niet mocht posten.Miki schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 19:49:
Gevalletje n=1 vs prima ervaringen van de rest hier in dit forum en daar buiten, top weten we dat ook weer

In dit topic en daarbuiten heb ik overigens genoeg mensen gezien met mindere ervaringen, maar ook met goede. Het is maar wat je wilt zien.
[ Voor 37% gewijzigd door Gonadan op 04-04-2017 19:59 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Die is kapot en hoeft niet meer retour. Dat boeit me niet zoveel. Maverick komt er hier niet meer in zoveel mag duidelijk zijn. Prima als andere modellen goed functioneren maar de mijne deden dat absoluut niet zonder dat ik ze misbruikt heb. Aantal BBQ sessies 27 sinds midden januari.
Verder maak ik geen anti-reclame want mij maakt het niks uit wat er gebruikt wordt. Als het maar werkt is mijn motto of dat nu 10 of 300 euro is, I don't care. M'n twee snelle digitale kerntemperatuurmeters (die openklapmodellen) doen het altijd perfect en zonder problemen.
Happy BBQ'in!
Nou ik wel. Als ik voor dezelfde werking een tientje kan uitgeven in plaats van driehonderd dan graag.Typhone schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 20:18:
Als het maar werkt is mijn motto of dat nu 10 of 300 euro is, I don't care.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Nog nooit eerder gedaan en heb wel enkele goede recepten gevonden.
De planning is om 2kg klaar te maken (3 personen).
Enige vraagje waar ik nog niet uit kom, draaien jullie de ribben ook om tijdens het bereiden?
Ik ga nog een rekje halen bij Ikea, maar 1 van de ribben zal dichter bij het vuur staan dan de andere, draaien jullie de boel elk half uur nog even om zodat de achterste ook wat dichter bij het vuur komt te staan?
Of is het gewoon erin en 2 uur laten staan?
Nee, ik draai hem nooit op. De directe temperatuur is dan ook niet zo hoog dat het vlees zo snel verbrand (110 graden ten opzicht van 180/200 graden). Je kan een "hitte schild" maken van aluminiumfolie. Zie het op youtube veel mensen doen.Verwijderd schreef op woensdag 5 april 2017 @ 09:03:
Enige vraagje waar ik nog niet uit kom, draaien jullie de ribben ook om tijdens het bereiden?
Ik ga nog een rekje halen bij Ikea, maar 1 van de ribben zal dichter bij het vuur staan dan de andere, draaien jullie de boel elk half uur nog even om zodat de achterste ook wat dichter bij het vuur komt te staan?
Of is het gewoon erin en 2 uur laten staan?
Je moet wel regelmatig appelsap erop spuiten (gewoon plantenspuit kopen bij action).
Mag je echt onzeker zijn dan zou ik het volgende doen:
- 3 uur indirect op bbq
- 1 uur in aluminiumfolie (en dan de spareribs omwisselen)
- 1 uur indirect op bbq en aflakken.
Verwijderd
Hou wel van mals vlees.
Wat is regelmatig? Elk kwartier/half uur?
Ik had gelezen dat je alleen een eetlepel appelsap bij in de folie zou moeten doen.
Als je wat inspiratie wil opdoen:Verwijderd schreef op woensdag 5 april 2017 @ 09:29:
Ik had zelf 2-2-1 in gedachten.
Hou wel van mals vlees.
Ik had gelezen dat je alleen een eetlepel appelsap bij in de folie zou moeten doen.
Ribs van de BBQ Pitboys
How to BBQ right ribs
De eerste zijn erg fan van het barbaarse (maar doen ook wedstrijden) die 2e heeft wat meer finesse bij de bereiding en legt iets meer precisie op de temperaturen en de bereiding. Kijk er een paar en doe er je voordeel mee. De aluminium folie truc wordt overigens de 'Texas Cheat' genoemd. Dat is in Louisiana en wat andere zuidelijke staten een no-go schijnt het
Ik zou me aan de gestelde tijden houden en niet steeds de deksel eraf af halen, immers verlies je dan steeds teveel warmte(makkelijk 20gr) en worden ribben nooit op tijd gaar. If you're lookin you aint cookingVerwijderd schreef op woensdag 5 april 2017 @ 09:29:
Hou wel van mals vlees.
Mijn voorstel:
2uur met alleen een rub naar keuze en beetje rookhout aan het begin van je briketten slang
2uur ingepakt met mengsel van appelsap en klein scheutje whisky voor de smaak en malsheid.
0,5-0,45uur met laagje bbq saus naar keuze om een mooi krokant laagje te creëren.
Verder koop naast dat rekje bij Ikea ook een fantast thermometer. De pen van deze thermometer stop je in een halve rauwe aardappel vlakbij je ribben. Hiermee kun je je temperatuur bewaken. Laat deze schommelen tussen de 110 en 120gr door kleine aanpassingen te doen in je schuiven. Beneden kan zo ie zo half dicht en bovenste gebruiken om te sturen.
Nog een tip, schaar het rekje genoeg uit in het begin zodat je in de tweede fase zonder al teveel moeite de ingepakte ribbel weer kunt plaatsen in het rekje. Het rekje wordt namelijk heet. Je wilt namelijk niet dat het folie beschadigd en daardoor het "stoom effect" verloren gaat. Oh ja, vergeet de kunststof dopjes er niet af te halen voor gebruik op de bbq, anders heb je een hele bijzondere smaak aan je ribbels
[ Voor 17% gewijzigd door Miki op 05-04-2017 11:07 ]
Verwijderd
Ik zal komende week eens bij Aalvink de ribben bestellen, en met pasen eens uitproberen om ze te bbq'en..
Ok! Gaan we eens proberen danGonadan schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 08:20:
[...]
Jij hebt overduidelijk nog nooit zelf parmezaanse kaas (D.O.P.) geraspt en in gerechten gebruikt.
Waar het kan gebruik ik altijd zelf geraspte kaas, of het nu parmezaans of gouds is. Ik zou het iedereen willen aanraden om gewoon eens te proberen, het is een wereld van verschil.
Neu, geen luiheid, meer in de zin van wat moet ik met een blok parmezaan als ik maar een beetje nodig heb van tijd tot tijd.Paganstars schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 08:20:
[...]
Dat is een geheel andere discussie! Ik werk zowel prive als professioneel wel met blokken puur vanwege volume en kosten! Zo'n zakje beetje fatsoenlijke kaas geraspt kost je wat 1,50/40gr? Blok van 1/2 pond kost je 4,- tel uit je winst! Beetje raspen is nog nooit iemand dood aan gegaan! En als je te lui bent, de kaasboer zal blij zijn met jou luiheid
Geraspte (oude) kaas kun je heel prima invriezen. Gewoon een blok helemaal weg raspen en in porties in de vriezer.UltraSub schreef op woensdag 5 april 2017 @ 11:48:
[...]
Ok! Gaan we eens proberen dan
[...]
Neu, geen luiheid, meer in de zin van wat moet ik met een blok parmezaan als ik maar een beetje nodig heb van tijd tot tijd.
Overigens heb ik zo'n blok wel in twee à drie keer weggeraspt, maar misschien vind ik het wel te lekker.
Een zelfgemaakte carbonara met versgeraspte Pecorino en Parmesan.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik doe het elk half uur, maar meer om het idee. De spareribs zagen er na 3 uur lekkerder uit toen ik appelsap erop spuit dan wanneer ik dit niet deed. Moet eerlijk zeggen dat ik het zelf wel lekker vind om elk half uur appelsap erop te spuiten, want dan zie ik de spareribs nog. denk inderdaad dat je echt regelmatig spareribs maakt je dit niet doet, want het kost inderdaad wat tijd.Verwijderd schreef op woensdag 5 april 2017 @ 09:29:
Hou wel van mals vlees.
47cm is genoeg lijkt mij, maar als ik de 57 onder de 100 eur kan kopen is dat een optie.
doet er hier iemand misschien zijn BBQ weg? Ik koop liever een lekker stuk vlees van het prijsverschil!
Voor 99,99 een Weber 47cm, deal?Awesomo4k schreef op woensdag 5 april 2017 @ 13:57:
Ik heb nog steeds geen BBQ gekocht. Ik denk dat ik wel een Weber original wil(of soortgelijk). nu nog even op een aanbieding wachten.
47cm is genoeg lijkt mij, maar als ik de 57 onder de 100 eur kan kopen is dat een optie.
doet er hier iemand misschien zijn BBQ weg? Ik koop liever een lekker stuk vlees van het prijsverschil!
Denk dat je beter na afgelopen zomer had kunnen kijken, toen waren de BBQ's echt overal in de aanbieding...
Float like a butterfly, sting like a bee.
Slechte deals maak jemartinusz schreef op woensdag 5 april 2017 @ 14:03:
[...]
Voor 99,99 een Weber 47cm, deal?![]()
Denk dat je beter na afgelopen zomer had kunnen kijken, toen waren de BBQ's echt overal in de aanbieding...
https://www.fonq.nl/produ...pact-kettle-57-cm/125911/
Is dit een original kettle?
https://www.marktplaats.n...1b&previousPage=lr&pos=12
[ Voor 20% gewijzigd door Awesomo4k op 05-04-2017 14:28 ]
Ben je ING klant? Daar hadden ze de 57 premium voor 160. Staat nu in m'n schuurtje.Awesomo4k schreef op woensdag 5 april 2017 @ 13:57:
Ik heb nog steeds geen BBQ gekocht. Ik denk dat ik wel een Weber original wil(of soortgelijk). nu nog even op een aanbieding wachten.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik zou als de portemonnee het toe laat toch voor een 57cm. Zeker bij indirect gebruik van je ketel zijn die extra centimeters welkom bij bereiding van spareribs en andere grotere stukken vlees. Bij indirect gebruik deel je je ketel in een koude en warme zone. Grofweg is dat de helft en dan tikt dat behoorlijk aan op een ketel van 47cm.Awesomo4k schreef op woensdag 5 april 2017 @ 13:57:
Bedenk dus vooral wat je ermee wilt gaan doen. Als je alleen voornamelijk gaat grillen(worstjes, burgers, etc), dan is 47cm meer dan genoeg.
Over sprayen met appelsap zijn de meningen verdeeld. Op de website van Amazingribs staat er het een en ander over:grote_oever schreef op woensdag 5 april 2017 @ 13:53:
[...]
Ik doe het elk half uur, maar meer om het idee. De spareribs zagen er na 3 uur lekkerder uit toen ik appelsap erop spuit dan wanneer ik dit niet deed. Moet eerlijk zeggen dat ik het zelf wel lekker vind om elk half uur appelsap erop te spuiten, want dan zie ik de spareribs nog. denk inderdaad dat je echt regelmatig spareribs maakt je dit niet doet, want het kost inderdaad wat tijd.
http://amazingribs.com/tips_and_technique/basting.html
In het kort: Je spoelt de kruiden eraf, het vlees koelt en daardoor duurt het langer, je korst / bark wordt zachter en wat je er op spuit heeft nauwelijks nut. Voordelen zijn dat het wat bruiner wordt (omdat de suikers caramelliseren) en doordat het wat vochtiger is blijft de rook beter plakken. Maar op zich is het natuurlijk een mening, en een ieder staat vrij te doen wat íe wil.
Bij de commentaren staat dat de chef zelf de gewone variant prefereert.
Binnenkort een brisket point proberen te bereiden.
Iemand ooit die point bij Beef en Steak besteld? Is het alleen de point of ook de flat erbij?
[ Voor 91% gewijzigd door Chevy454 op 06-04-2017 12:47 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Ik zit te wachten op een levering Coco-Green Snap kokosbriketten, als iemand interesse heeft kijk dan ff op onze website!
Ah we hebben echte professionals in de housePaganstars schreef op donderdag 6 april 2017 @ 15:49:
Haha
Ik zit te wachten op een levering Coco-Green Snap kokosbriketten, als iemand interesse heeft kijk dan ff op onze website!
Alleen ik kan nergens het recept vinden! Gegoogled, restaurant ook benaderd en geen reactie.
Wellicht dat jullie me verder kunnen helpen om hier iets vergelijkbaars van te maken??
CHARGRILLED HOT WINGS
House-made Chipotle Chili, Pineapple, Ginger & Garlic glaze, garnished with Fresh Cilantro served with Ranch Blue Cheese Dip
American Express vraagbaak
Ik zou het gewoon zelf proberen dmv wat experimenteren. Het lijkt er in ieder geval op dat je de losse recepten wel zou moeten kunnen vinden.Stinger_Ventura schreef op donderdag 6 april 2017 @ 19:45:
Afgelopen zomer in het buitenland een heerlijke appetiser gegeten, lekker mals, klein beetje zoet, en daarna een lekker pittigheidje. En dan een frisse dip! Zo lekker dat ik er nog vaak aan terug denk op een warme dag met een drankje.
Alleen ik kan nergens het recept vinden! Gegoogled, restaurant ook benaderd en geen reactie.
Wellicht dat jullie me verder kunnen helpen om hier iets vergelijkbaars van te maken??
CHARGRILLED HOT WINGS
House-made Chipotle Chili, Pineapple, Ginger & Garlic glaze, garnished with Fresh Cilantro served with Ranch Blue Cheese Dip
Chipotle Chili : zat te vinden
Pineapple, ginger en garlic: Iets als dit? http://carlsbadcravings.c...pineapple-ginger-chicken/
Cilantro: koriander (afhankelijk van de regio), niet mijn favoriet, ik heb een beetje een afkeer van koriander. Smaakt naar mijn mening wat zepig...
Ranch Blue Cheese Dip : ook genoeg recepten te vinden.
Het lijkt me dat je het recept in de link wel kan gebruiken, maar dan natuurlijk met wings. Voor kip kan je op de bbq verder het beste rond de 175 graden indirect aanhouden, en goed kijken wanneer het gaar is. Verder niet paneren misschien, aangezien dat al snel verbrand op de bbq. Gewoon wat experimenteren en dan moet het wel lukken.
Verwijderd
Ik ben op zoek naar een koude pasta salade, evt met wat vlees erdoor (geen vis).
Daarnaast houd ik niet van droge salade, dus veel dressing/saus is wel een pre
Iemand tips?
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2017 10:17 ]
De wijzen komen uit het Oosten!
Verwijderd
eerst even op temperatuur laten komen op een kouder gedeelte (indirect) tot de gewenste garing, en dan ff hot&fast op de kolen..
Gepofte aardappel is altijd goed.
Zelfgemaakte hamburgers.
Ik had afgelopen week ( per ongeluk ) te weinig tijd, en de duitse biefstuk bij Dirk vd Broek meegenomenNoepZor schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 10:39:
Hamburger is ook wel een goede inderdaad, heb sinds een tijdje een hamburgerpers maar nog niet gebruikt.
Na wat extra bbqrub en pezo prima te eten na een korte behandeling op de WGA
Geen topkwaliteit vlees, maar als hamburger-basis ook goed te doen
Dan is idd een biefstuk altijd prima.
Verder moet een hamburger uit een stufz er ook best lang op (uurtje ofzo)
Een andere optie is nog zalm op cederhout. (is ook zo klaar)
Mijn voorkeur gaat uit naar de Angus versie.
Trouwens online hebben ze meer dan in de winkel.
Die gaat er straks ook op ook wegens tijdgebrek.
[ Voor 27% gewijzigd door koesie op 07-04-2017 10:56 ]
Geen tijd, geen zin om aardappels te schillen, te mooi weer.Tinusvolkel schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 10:49:
Maar je gaat grillen wegens tijdgebrek?
Dan is idd een biefstuk altijd prima.
Verder moet een hamburger uit een stufz er ook best lang op (uurtje ofzo)
Een andere optie is nog zalm op cederhout. (is ook zo klaar)
De WGA is in een kleine 20minuten op temperatuur, net zolang als een avondmaaltijd klaarmaken
( en geen goede voorbereidingen gemaakt, meestal pak ik daags voor een bbq al wat mice en place aan )
Nu kwam ik van het werk, en kreeg later op de avond bezoek, en bij de dagelijkse fourageronde kwam ik nu eenmaal bij DvdB uit
Allemaal smoesjes natuurlijk, maar de tartaartjes waren me prima bevallen.
Vanavond een rollade, omwikkeld met wat ontbijtspek en bbqrubsel, en voor de kleinste 2 verste worsten meebakken
De geen tijd was meer op de vraag vanuit @NoepZorFreshMaker schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 11:08:
[...]
Geen tijd, geen zin om aardappels te schillen, te mooi weer.
De WGA is in een kleine 20minuten op temperatuur, net zolang als een avondmaaltijd klaarmaken
( en geen goede voorbereidingen gemaakt, meestal pak ik daags voor een bbq al wat mice en place aan )
Nu kwam ik van het werk, en kreeg later op de avond bezoek, en bij de dagelijkse fourageronde kwam ik nu eenmaal bij DvdB uit
Allemaal smoesjes natuurlijk, maar de tartaartjes waren me prima bevallen.
Vanavond een rollade, omwikkeld met wat ontbijtspek en bbqrubsel, en voor de kleinste 2 verste worsten meebakken
Hij had namelijk geen tijdsaanduiding gegeven, alleen dat hij wilde grillen, iv low&slowTinusvolkel schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 11:12:
[...]
De geen tijd was meer op de vraag vanuit @NoepZor
Het tijdsgebrek was ik
Verwijderd
*opgeslagen onder favorieten..
Vlees op temp laten komen is een mooi fabeltje.. Snap nog steeds niet waarom mensen dit doen (Kruisbesmetting en kans op bacterievervuiling)Verwijderd schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 10:35:
Ik zou een lekkere steak erop doen..
eerst even op temperatuur laten komen op een kouder gedeelte (indirect) tot de gewenste garing, en dan ff hot&fast op de kolen..
Gepofte aardappel is altijd goed.
Zelfgemaakte hamburgers.

High and fast; steaks/Biefstukken, Cote Du Boeuf, Eendenborst, Goeie (braai)worst, Roadkill chicken
Vind jij het een fabeltje of is het bewezen? Bang zijn voor kruisbesmetting snap ik sowieso al niet, leg je je stuk vlees dan bovenop een ander etenswaar? Dat je bang bent voor bacterien moet je zelf weten, vlees moet wel erg bedorven zijn wil je er echt ziek van worden.Paganstars schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 13:21:
[...]
Vlees op temp laten komen is een mooi fabeltje.. Snap nog steeds niet waarom mensen dit doen (Kruisbesmetting en kans op bacterievervuiling)![]()
High and fast; steaks/Biefstukken, Cote Du Boeuf, Eendenborst, Goeie (braai)worst, Roadkill chicken
[ Voor 21% gewijzigd door Malt007 op 07-04-2017 13:47 ]
http://amazingribs.com/ti...at_come_to_room_temp.html
Sterker nog in alle jaren dat ik al als kok werk, heb ik nog nooit, maar dan ook echt nog nooit, meegemaakt dat vlees gechambreerd wordt.
Verwijderd
Mijn vlees leg ik vaak wel even buiten de koelkast (20-30 min) zodat de ergste kou eruit is.
Ik bereid mijn biefstukken als volgt:
Indirect op de BBQ tot de kerntemp ongeveer 55-57 graden is.
En dan even afgrillen op de hete kant, inpakken in alu-folie (5-10 min) en dan opeten..
Met HACCP en professionele bereiding hebben we hier natuurlijk niks te maken. Verder heb ik proberen te googlen of het een mythe of fabeltje is maar het enige wat je vindt is sites met waarop staat dat het wel moet, dus dat je met 1 vage Amerikaanse site komt zegt natuurlijk niks.Paganstars schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 14:15:
Bewezen en volgens HACCP ook niet toegestaan!
http://amazingribs.com/ti...at_come_to_room_temp.html
Sterker nog in alle jaren dat ik al als kok werk, heb ik nog nooit, maar dan ook echt nog nooit, meegemaakt dat vlees gechambreerd wordt.
Mijn eigen ervaring is overigens dat het wel toegevoegde waarde heeft, hoe minder temperatuurverschil hoe beter. Dat is ook mijn ervaring bij low en slow, ik leg het vlees erop op het moment dat hij aanstaat en tegen de tijd dat de bbq op 100-110 staat is het vlees al 10-20 graden warmer. Zal wellicht tussen mijn oren zitten maar het werkt voor mij
Dat het in een restaurant niet gedaan wordt is overigens ook logisch, meestal betere kwaliteit vlees en je kan geen risico nemen met klanten natuurlijk. En gezien de hoeveelheid inderdaad grotere kans op kruisbesmetting, maar dat is (bij mij) thuis natuurlijk geen risico aangezien ik alles in 1x klaarmaak.
Hij bedoelde een reverse searPaganstars schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 13:21:
Vlees op temp laten komen is een mooi fabeltje.. Snap nog steeds niet waarom mensen dit doen
Maar ik deed dat een keer en had er een probe in gestoken. Heeft weinig afgedaan om de kern te verwarmen, enkel de bacterie groei gestimuleerd. Dus dan maar direct hot en fast en dood aan die suckers...
Reverse sear werkt perfect hoorChevy454 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 15:32:
[...]
Hij bedoelde een reverse sear
Maar ik deed dat een keer en had er een probe in gestoken. Heeft weinig afgedaan om de kern te verwarmen, enkel de bacterie groei gestimuleerd. Dus dan maar direct hot en fast en dood aan die suckers...
Dit topic is gesloten.