Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
https://www.groupon.nl/deals/kamado-keramische-barbecue
Weet er niet veel vanaf, maar de prijs valt me nog wel mee! Of zijn dit dingen waar je maar net 1 kipdrumstick op kan klaar maken?
American Express vraagbaak
Zie posts afgelopen week of TS, kort komt het erop neer dit zijn allemaal Auplex varianten zijn en verschillen enorm in kwaliteit tegenover de gerenommeerde merken, het kan meevallen of enorm tegenvallen (in mijn geval).Stinger_Ventura schreef op zondag 26 maart 2017 @ 18:00:
Zag op Groupon een Kamado grill smooker voor 179€ en 199€ inclusief pootjes.
https://www.groupon.nl/deals/kamado-keramische-barbecue
Weet er niet veel vanaf, maar de prijs valt me nog wel mee! Of zijn dit dingen waar je maar net 1 kipdrumstick op kan klaar maken?
Persoonlijk zou ik voor de gebruikelijke merken kijken, daar zit je altijd goed qua garantie en krijg je niet als er iets aan mankeert "Beste meneer het is natuurlijk geen BGE" terwijl er wel gepretendeerd wordt tijdens de aankoop dat er niet veel verschil tussen zit...
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Ja de Ikea spulletjes staan sowieso op mijn verlanglijstje.Wild Chocolate schreef op zondag 26 maart 2017 @ 10:13:
[...]
Psst.
Ikea heeft ook een Webshop
EDIT:
Qua thermometer zou ik geloof ik investeren in een iets duurdere, zoals @NeutraleTeun voorstelt. Maar voor de andere handige items zoals braadslede en pannendeksel-sparerib-rek, kan het nog steeds een uitkomst zijn. Vooral de braadsleden, Alu bakken zijn vaak best duur, en de RVS sleden kunnen prima in de vaatwasser.
Las ook ergens iemand die 2 sleden op elkaar gebruikte in plaats van inpakken in alu-folie.
Een thermometer rond de prijscategorie €35,- vind ik nog te overzien. Nog even verder zoeken, er is genoeg in ieder geval.
Overigens ook vandaag barbequeshop.nl een mail gestuurt of ze aan het as systeem van de weber one touch gold kunnen komen. Schijnt namelijk dat ik die er zo onder zou kunnen hangen!
* Gonadan gebruikt zijn Weber voor het eerst.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Alle schuiven dicht. Kolen kun je dan de volgende keer weer hergebruiken. Dat schoon branden ben ik niet zo van. Maak alles liever zelf schoon.Gonadan schreef op zondag 26 maart 2017 @ 20:18:
Ok, buikje is rond, vlees is op, wat nu? Schuiven dicht en laten doven? Alles open om zo snel mogelijk uit te branden? Of proberen met de schuiven te spelen en het te stoken zodat het rooster schoon brandt?
Opbranden deed ik in het begin, maar achteraf is het gewoon zonde van de kolen. Vooral als je wat duurdere kolen heb wil je geen onnodige branduren hebben.
Alle schuiven dicht. Als je het lage kwaliteit rooster van weber te heet stookt gaat de chroom laag eraf. Je kan met garantie natuurlijk een nieuw rooster krijgen.Gonadan schreef op zondag 26 maart 2017 @ 20:18:
Of proberen met de schuiven te spelen en het te stoken zodat het rooster schoon brandt?
En gewoon vanavond in het gras leggen om alles te weken. En met een messing borstel schoonmaken.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Staalborstel kun je voor een paar cent bij action kopen of een bouwmarkt. Als je de kleppen dicht hebt doven de kolen (er komt te weinig zuurstof bij). Dit kun je overigens heel simpel checken. Gewoon na een half uur één kool waar je over twijfelt met de handen vastpakken.Gonadan schreef op zondag 26 maart 2017 @ 20:53:
Mijn messing borstel is onderhand te ranzig voor woorden, moet daar maar een nieuwe van kopen denk ik. Heb wel met een prop aluminium het ergste weggeveegd. Alles zit dicht en hij is nu aan het doven (hoop ik).
Mijn oude rooster mishandelde ik dat altijd mee, maar die is onderhand allang niet meer glimmend.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De weber blijft ook niet glimmend. Roosters zijn niet van een al te hoge kwaliteit helaas. En als je beetje schoon wilt bbqen is het krabben een must.Gonadan schreef op zondag 26 maart 2017 @ 22:18:
Veel van die borstels hebben ook een krabber erop, maar dan van staal. Is dat echt geschikt voor een rooster of beschadig je hem daar toch wel mee?
Mijn oude rooster mishandelde ik dat altijd mee, maar die is onderhand allang niet meer glimmend.
Zo stom. In mijn grillpan doe ik nooit olie, daar smeer ik hooguit wat op het vlees. En dan bij je barbecue wel altijd alles onder kwasten.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verder doe ik er niks aan. Als je ze bij blijft houden met borstel blijven ze echt schoon genoeg.
Oke.. ik moet mijn opmerking iets aanpassen geloof ik .Lekker Ventje schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 16:14:
[...]
De Primo wordt in de VS gemaakt. De BGE wordt in Mexico gemaakt.
Veel keramische eitjes worden in China geproduceerd
Ik dacht echt dat ze zo goed als allemaal uit China kwamen.
Die nogal... mini. Wat doe je er dan mee, enkel direct grillen?Hari-Bo schreef op zondag 26 maart 2017 @ 15:18:
Klopt met z'n 2en gebruik ik eigelijk altijd de BGE mini, vandaag uitzondering want ik ga zalm roken in de WSM.
De Joe Junior is 34cm rooster, daar kan ik net 2 baby backs of 1 procureur.op smoken.
Een Picanha reverse sear lijkt me nog wel boeiend te worden maar ook dat zal wel lukken denk ik.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Gebruik deze eigelijk altijd met platesetter en dan snel hamburgers maar ook L&S spareribs en af en toe brood.Chevy454 schreef op maandag 27 maart 2017 @ 10:28:
[...]
Die nogal... mini. Wat doe je er dan mee, enkel direct grillen?
De Joe Junior is 34cm rooster, daar kan ik net 2 baby backs of 1 procureur.op smoken.
Een Picanha reverse sear lijkt me nog wel boeiend te worden maar ook dat zal wel lukken denk ik.
Ben daar ook mee gestopt..deed ooit aan lichtjes invetten van het rooster, nu gewoon hup erop als het lekker heet is.Gonadan schreef op zondag 26 maart 2017 @ 22:24:
Barbecueën en schoon hoort niet bij elkaar, bacteriën fik je toch wel dood. Maar het rooster wil ik wel een beetje kaal maken inderdaad. Heb al wel door dat het helpt als je niet alles vol olie smeert.
Zo stom. In mijn grillpan doe ik nooit olie, daar smeer ik hooguit wat op het vlees. En dan bij je barbecue wel altijd alles onder kwasten.
Niks blijft mooi hoor: rvs-roosters voor de WGA zagen er prachtig uit. Na 1 of 2 keer al een prop uit een Mad Max-film
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Van de onderkant tot aan de onderkant van het schanier. Dan weet ik hoe hoog ik het onderblad moet zetten ten opzichte van het bovenblad van mijn DIY bbq-tafel
Jep, hier idem ditto (voor de grill althans), de roosters van de Apollo's hoeven nooit schoongemaakt te worden! Dump alles in alu bakken en schalen en daarom dus nooit vieze roosters2Dutch schreef op maandag 27 maart 2017 @ 12:55:
[...]
Ben daar ook mee gestopt..deed ooit aan lichtjes invetten van het rooster, nu gewoon hup erop als het lekker heet is.
Niks blijft mooi hoor: rvs-roosters voor de WGA zagen er prachtig uit. Na 1 of 2 keer al een prop uit een Mad Max-filmBoeit me niet meer, zodra de kolen heet zijn en op hun plek liggen even goed laten doorwarmen en met die messing borstel van de Action flink over het rooster heenrossen. Moet maar goed zijn. Bbq erg veel, nog nooit ziek ervan geworden dus ik reken het goed
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Mengingen verschillen hierin. Barbecue hoort bij mij wel schoon te zijn. As op mijn vlees of verbrand vlees/vet probeer ik altijd zoveel mogelijk te voorkomen. En een smerige barbecue zorgt er indirect wel voor dat het vlees minder smaakt.Gonadan schreef op zondag 26 maart 2017 @ 22:24:
Barbecueën en schoon hoort niet bij elkaar, bacteriën fik je toch wel dood. Maar het rooster wil ik wel een beetje kaal maken inderdaad. Heb al wel door dat het helpt als je niet alles vol olie smeert.
Met aluminium bakjes kun je veel vet al wel opvangen. Dit zorgt er vaak voor dat je met één doekje door de barbecue klaar bent. Heb je goed gereedschap voor het rooster dan is deze ook zo schoon.
Mijn achtertuin is eindelijk af dus het gaat tijd woorden om een BBQ te kopen!! Ik ga op onderzoek uit. Zijn er bepaalde dingen waar ik op moet letten of misschien sites om op te zoeken?
Ik wil beginnen dus ik wil niets echt duur... misschien bbq ik helemaal niet veel...
Gr Jos
Ik heb vorig jaar een Weber Go Anywhere gekocht, en dat is een aanrader. Mooi compact maar niet te klein en ook geschikt voor slowcooking. Heb ondertussen meerdere keren procureur klaargemaakt, en spareribs, en platgereden kip.Awesomo4k schreef op maandag 27 maart 2017 @ 15:50:
Het seizoen komt er weer aan mannen!!!
Mijn achtertuin is eindelijk af dus het gaat tijd woorden om een BBQ te kopen!! Ik ga op onderzoek uit. Zijn er bepaalde dingen waar ik op moet letten of misschien sites om op te zoeken?
Ik wil beginnen dus ik wil niets echt duur... misschien bbq ik helemaal niet veel...
Gr Jos
Voor dit jaar ga ik op zoek naar een keramische bbq.
Wat wil je sowieso doen? Alleen grillen of wil je ook Low en Slow?Awesomo4k schreef op maandag 27 maart 2017 @ 16:09:
Ik wil kijken of ik onder de 100 euro kan blijven om te beginnen.... Is dat reeel? Of ben ik nu erg barbaars?Een fatsoendelijke set tangen heb ik al... Dingen als thermometer niet.
Low is op de kolen?
[ Voor 2% gewijzigd door Awesomo4k op 27-03-2017 16:25 . Reden: Typo's ]
Low & slow is indirect, bepaalde hoeveelheid kooltjes om de temp constant te houden en wachten maarAwesomo4k schreef op maandag 27 maart 2017 @ 16:13:
Grillen wil ik natuurlijk zwz... Wat ik erg lekker vind zijn spareribs die van het bot afvallen.. Ik denk dat die Slow cooking is.
Low is op de kolen?
Als je dat wilt is een thermometer een must, maar dat kan al met een goedkope van de Ikea.
Ben het ermee eens en denk nog wel een sloot andere bbq-ers hierzo: mooi formaat, ook handig om even hup in de kofferbak te mikken voor aan het strand. Maar je zult al snel merken dat je een stapje omhoog wilt doen, en daar is niks mis meeHkuit schreef op maandag 27 maart 2017 @ 16:07:
Ik heb vorig jaar een Weber Go Anywhere gekocht, en dat is een aanrader. Mooi compact maar niet te klein en ook geschikt voor slowcooking. Heb ondertussen meerdere keren procureur klaargemaakt, en spareribs, en platgereden kip. Voor dit jaar ga ik op zoek naar een keramische bbq.
Misschien is het wel safer om voor een 47cm te gaan als je niet echt voor hele volksstammen wilt koken maar wel genoeg plek wilt. Met die aanbiedingen die hier voorbijsuizen.. Wel jammer dat de aspan e.d. wat karig zijn, maar daar valt misschien zelf wel wat voor te fabrieken eventueel.
[ Voor 19% gewijzigd door 2Dutch op 28-03-2017 09:02 ]
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Is prima ding om het mee te leren, maar denk dat je snel genoeg groter en meer mogelijkheden wiltAwesomo4k schreef op maandag 27 maart 2017 @ 16:21:
https://www.warentuin.nl/...PW4iczw9tICFW0R0wodyMYDwA
Deze is 77 euri? Dan lijkt binnen budget
Gaat de slow cook ook met die?Paganstars schreef op maandag 27 maart 2017 @ 16:24:
[...]
Is prima ding om het mee te leren, maar denk dat je snel genoeg groter en meer mogelijkheden wilt
Sorry voor alle vragen
Geweldig ding om mee te starten. Zelf heb ik hem ook gehad en ben er super blij mee geweest. Op een gegeven moment werd hij echter wel te klein. Voor als je indirect wil bbqen en b.v. meerdere spareribs wilt klaarmaken kom je op deze al gauw in de problemen. Als je met 6 personen gaat bbqen dan is deze ook wat aan de kleine kant. Maar voor de rest een perfecte bbq om mee te beginnen.Awesomo4k schreef op maandag 27 maart 2017 @ 16:21:
https://www.warentuin.nl/...PW4iczw9tICFW0R0wodyMYDwA
Deze is 77 euri? Dan lijkt binnen budget
ja, mee eens. Is ook van Weber, net als de Go Anywhere die ik je aanraadde, maar een stuk groter. Als je hem toch niet mee naar het strand neemt dan maakt dat weinig uit hègrote_oever schreef op maandag 27 maart 2017 @ 16:51:
[...]
Geweldig ding om mee te starten. Zelf heb ik hem ook gehad en ben er super blij mee geweest. Op een gegeven moment werd hij echter wel te klein. Voor als je indirect wil bbqen en b.v. meerdere spareribs wilt klaarmaken kom je op deze al gauw in de problemen. Als je met 6 personen gaat bbqen dan is deze ook wat aan de kleine kant. Maar voor de rest een perfecte bbq om mee te beginnen.
Ik heb járenlang op een Weber Smokey Joe gebbq'd, die was na >10 jaar pas een beetje aan het verslijten.
(ff gekeken, die hebben ze ook: https://www.warentuin.nl/...-joe-original-37cm-black/ )
[ Voor 6% gewijzigd door Hkuit op 27-03-2017 17:25 ]
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV
Ik zou het budget iets oprekken, en hier in de opruiming voor €109,- een 47 cm original kettle kopen. Die heeft een iets mooier regelsysteem voor de luchttoevoer (een hendel in plaats van dat schijfje waar je klauwen aan brandt). Daar ga je zeker geen spijt van krijgen. Prijs is sowieso erg scherp, elders vind je hem voor deze prijs alleen in de ING rentepunten winkel, met "bijbetaling" van punten.. Anders kost hij vanaf €149,- Ik heb zelf vorig jaar een iets luxere 47 cm daar gekocht, winkel is betrouwbaar. Let op! het exemplaar zonder deksel niet kopen!Awesomo4k schreef op maandag 27 maart 2017 @ 16:30:
[...]
Gaat de slow cook ook met die?en wat is het verschil met bv de kettle gril van Weber(Original 57cm 199.- EUR) voor meer dan 2x de prijs(behalve de grootte).
Sorry voor alle vragen
edit: Spuit 11
[ Voor 15% gewijzigd door Raymond op 27-03-2017 20:34 ]
Een kamado kan ook gewoon "af-fikken". Youtube kan je alles vertellen over slow, maar ook direct grillen op elke kamado.martinvdm schreef op maandag 27 maart 2017 @ 20:14:
Heeft iemand ervaring met een Kamado oid of je hiermee ook ala traditionele bbq snel vlees mee kan bereiden? Of is dit alleen middels slow cooking concept?
A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814
Dat is niet een exemplaar zonder deksel, maar een deksel zonder thermometerWild Chocolate schreef op maandag 27 maart 2017 @ 20:22:
[...]
Ik zou het budget iets oprekken, en hier in de opruiming voor €109,- een 47 cm original kettle kopen. Die heeft een iets mooier regelsysteem voor de luchttoevoer (een hendel in plaats van dat schijfje waar je klauwen aan brandt). Daar ga je zeker geen spijt van krijgen. Prijs is sowieso erg scherp, elders vind je hem voor deze prijs alleen in de ING rentepunten winkel, met "bijbetaling" van punten.. Anders kost hij vanaf €149,- Ik heb zelf vorig jaar een iets luxere 47 cm daar gekocht, winkel is betrouwbaar. Let op! het exemplaar zonder deksel niet kopen!
En verder inderdaad een prima webshop. Ook ik heb mijn Weber daar vorig jaar besteld.
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Eerlijkheidshalve? Onbegrijpelijke vraag dit. Het waarom zal ik je ook vertellen want ik heb voor dezelfde keuze gestaan en in januari een Big Green Egg Large gekocht. Ook ik was nieuw in die wereld maar met welgeteld 1x de website bekijken of de term 'kamado' ingeven heb je je antwoord al.martinvdm schreef op maandag 27 maart 2017 @ 20:14:
Heeft iemand ervaring met een Kamado oid of je hiermee ook ala traditionele bbq snel vlees mee kan bereiden? Of is dit alleen middels slow cooking concept?
Je hebt in de meeste kamado's een 'plaat' van keramiek die een barrière vormt tussen de kolen en jouw grilrooster (rvs/gietijzer). Zodra je die plaat eruit haalt (die zit er standaard bij de meeste modellen niet eens bij, overigens) heb je een normale bbq cq grill., Om dus antwoord op jouw vraag te geven: je kunt ook 'snel' (direct is de betere term) grillen op een kamado.
Nu om jou een plezier te doen -> zo ziet een kamado eruit als je direct gaat grillen:

Dat vies worden gebeurt vanzelf en door hem ultraheet op te stoken kun je hem daarna rustig schoonborstelen.
[ Voor 4% gewijzigd door Typhone op 28-03-2017 08:57 ]
Original Kettle 47 CM voor 75 euro incl deksel met thermometer en hoes
tov
Compact Kettle 57 CM voor 99 euro met gewone deksel maar verder zonder toebehoren
We zullen het meest met 2 - 6 man BBQen.
Wat zouden jullie doen en waarom?
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ik gebruik die thermometer juist wel veel, handig om de temperatuur in de ketel te weten (je meet niet ter hoogte van het rooster maar ik weet wat de afwijking is bij mij).Tsurany schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 14:03:
Heb je de ruimte? Dan de 57 centimeter variant. De thermometer in de deksel gebruik je toch zelden en een huis kost je echt de kop niet. Meer ruimte hebben is wel erg fijn. Ik kom met mijn 47 centimeter regelmatig ruimte tekort.
maar een ikea thermometer werkt ook prima
57cm, maar dat vraag je in een topic over barbequeenAwesomo4k schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 13:38:
Ik zit momenteel op de volgende opties:
tov
Compact Kettle 57 CM voor 99 euro met gewone deksel maar verder zonder toebehoren
Thermometer gebruik ik zelf heel veel, maar zoals je hierboven al kan lezen is niet iedereen daar blij mee. Je meet namelijk de temperatuur boven in de deksel en niet zozeer de temp van het vlees. Dus je zult vaak toch extra thermometers moeten hebben te gaan slow cooking.
Zoals anderen al zeggen, de 57 cm variant. Als je low en slow gaat bbq-en kan je iets meer dan de helft van je rooster maar gebruiken en dan hou je toch weinig ruimte meer over. BCC (beercan chicken) gaat op de 57 cm variant makkelijker omdat je meer ruimte hebt. Op de 57 cm variant kan ik bijvoorbeeld 3 spareribs liggend kwijt, dan zit hij vol ( meer kan trouwens wel met ribracks, maar dat is een ander verhaal). Op de 47 cm versie is dat toch wel een stuk minder.Awesomo4k schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 13:38:
Ik zit momenteel op de volgende opties:
tov
Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.
[ Voor 72% gewijzigd door Nico111 op 28-03-2017 15:48 ]
Ik leg er altijd een thermometer in, kleine moeite en veel nauwkeuriger. Heb sindsdien niet meer de ketel thermometer gebruikt.iscara schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 14:28:
[...]
Ik gebruik die thermometer juist wel veel, handig om de temperatuur in de ketel te weten (je meet niet ter hoogte van het rooster maar ik weet wat de afwijking is bij mij).
maar een ikea thermometer werkt ook prima
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Wat de temperatuur bij het spit is, geen idee. Echter in deze boeit me dat ook geheel niet.
Je verliest al 30 tot 50% ruimte als je 2 zones maakt. En dat gaat vrij snel als je met veel mensen bent. 10 speklappen low en slow en 50% van het rooster zit vol. Daarna nog 6 worsten afgrillen en dan doorvaren, dan is het rooster 70% vol. Dan moet je de speklappen even direct om plaats te maken, daarna op een hoopje doen om plaats te maken voor die spiesjes.
Ik zou 57cm kopen als je vaker meer mensen over de vloer hebt. Of gewoon 47cm en dan nog een smoker erbij.
Low en slow of gewoon echt barbeque; altijd voor 57 gaan. Anders krijg je spijt.
Het liefste laat ik deze in mijn tuin staan zonder regenhoes. In de wintermaanden rij ik hem wel mijn garage in als ik hem niet gebruik. Dit moet hij toch prima aan kunnen? Of is een hoes wel een must?
Om ook even in te haken op de 47 of 57 Weber discussie. Ik zou echt een 57 nemen. Ik heb nu zelf een 47 en als je iets meer wilt doen dan alleen grillen dan is het echt te klein. Dit is ook de reden dat ik een ander bbq wil. Het idee was ook om een Weber 57 te halen, maar het gaat nu denk ik toch een kamado worden.
De thermometer in de koepel gebruik je mijns inziens voornamelijk om te kijken of je de temperatuur een beetje constant weet te houden. Voor vlees gebruik je liever een kerntemperatuur thermometer.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
hier staat hij zonder hoes buiten, zonder problemen!Nico111 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 20:21:
Ik zit er aan te denken om een Black Bastard Large te kopen.
Het liefste laat ik deze in mijn tuin staan zonder regenhoes. In de wintermaanden rij ik hem wel mijn garage in als ik hem niet gebruik. Dit moet hij toch prima aan kunnen? Of is een hoes wel een must?
Om ook even in te haken op de 47 of 57 Weber discussie. Ik zou echt een 57 nemen. Ik heb nu zelf een 47 en als je iets meer wilt doen dan alleen grillen dan is het echt te klein. Dit is ook de reden dat ik een ander bbq wil. Het idee was ook om een Weber 57 te halen, maar het gaat nu denk ik toch een kamado worden.
Ik wil ook een keramische bbq, zoals deze, alleen zoek juist een grotere als 47.Nico111 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 20:21:
Ik zit er aan te denken om een Black Bastard Large te kopen.
Heb nu een Weber 57 dus ben bang dat 47 te klein gaat zijn.
Aan de ene kant valt het wel mee. Je hele bbq is een indirecte zone, dus heb je een behoorlijk oppervlak. Ook zijn er tweede grillracks te koop, die je boven de eerste kan stapelen zodat je nog meer oppervlakte hebt. Ook direct gaat prima, pizza bakken heeft bij mij een nieuwe dimensie gekregen.RMX schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 23:22:
[...]
Ik wil ook een keramische bbq, zoals deze, alleen zoek juist een grotere als 47.
Aan de andere kant... Ik heb een Kamado Joe classic 47 cm met een divide en conquer systeem. Het directe rooster ligt dan wat dichter bij het vuur, en het indirecte rooster boven de halve deflectors. Het idee is prima, maar dat halve rekje is met 4 kipfilets echt al vol. Dan is er ook nog het probleem dat de randen koeler zijn dan het midden, zodat je het vlees halverwege moet keren zodat alle kanten even bruin worden. Ook het indirecte deel ligt natuurlijk vlot vol, want als de kipfilets lekker aangebraden zijn moeten ze daar nog even gaar worden. Ondertussen kan je dan al wel op het directe deel weer wat burgertjes enzo klaarmaken, en alles tegelijk opdienen.
Natuurlijk kan ook het hele oppervlak als direct of indirect, maar dit maakt het divide en conquer systeem juist zo uniek.
Het is dus maar net afhankelijk wat je wil doen. 1 grote indirecte zone gaat echt prima, genoeg ruimte. 1 grote directe zone, ook prima. Direct en indirect tegelijk voor meer dan 5 a 6 personen? Tja, dan is 'ie misschien wat te klein. Helaas kom je dan ook meteen flink duurder uit. Vraag is dus hoe vaak je zoiets wil gaan doen.
Ik heb trouwens hiervoor een Weber 57 cm gehad (heb hem nog steeds
[ Voor 3% gewijzigd door elhopo op 29-03-2017 00:23 ]
Ff wat anders; heeft er iemand ervaring met een Rocket Stove? Zit er aan te denken om er een te kopen icm gietijzer ketels.
[ Voor 47% gewijzigd door Paganstars op 29-03-2017 07:50 ]
Ik vind dat Elhopo het hier boven top heeft uitgelegd.RMX schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 23:22:
[...]
Ik wil ook een keramische bbq, zoals deze, alleen zoek juist een grotere als 47.
Ik verwacht dus ook met een Bastard L prima uit de voeten te kunnen. Een Kamado XL gaat ook veel te duur worden. Mijn budget is nu al 500% overschreden als het de Kamado gaat worden
Los van de mogelijkheden van een kamado vind ik het ook een sieraad voor de tuin
[ Voor 10% gewijzigd door Nico111 op 29-03-2017 11:13 ]
Ik weet het. En nu de Kamado Joe 2017 modellen ook nog een paarhonderd euro duurder zijn geworden...Nico111 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 11:08:
[...]
Ik vind dat Elhopo het hier boven top heeft uitgelegd.
Ik verwacht dus ook met een Bastard L prima uit de voeten te kunnen. Een Kamado XL gaat ook veel te duur worden. Mijn budget is nu al 500% overschreden als het de Kamado gaat worden(ik ging voor een weber 57cm)
Los van de mogelijkheden van een kamado vind ik het ook een sieraad voor de tuin
Zou mooi zijn als Basterd een 57 cm model gaat introduceren!
Ken ze niet, zelfde principe?Orion84 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 09:36:
Tellen de Biolite campstove en basecamp ook als rocketstove?
Daar heb ik namelijk wel ervaring mee, alleen dan weer niet met gietijzeren ketels.
Zijn stoves die met een TEC zelf energie opwekken en daarmee een ventilator aandrijven om efficienter te verbranden. En overtollige energie uit de TEC beschikbaar maken op een USB poort om je telefoon te laden
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
De nieuwe Kamado Joe is erg mooi. Echt vernieuwd! Helaas dat ze meteen een paar honderd 100 bij de prijs opgooien. Naast dat ik geen fan ben van hun kleur is de prijs nu voor mij te hoog. De Bastard is eigenlijk al duur genoeg.RMX schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 11:58:
[...]
Ik weet het. En nu de Kamado Joe 2017 modellen ook nog een paarhonderd euro duurder zijn geworden...
Zou mooi zijn als Basterd een 57 cm model gaat introduceren!
Ik vraag mij af of er ook nog wat van de prijs af te praten/onderhanden is. Er is geen webshop die onder de advies prijs zit. Met elektronica is dat wel anders....
Zijn er mensen die toch een goede deal hebben weten te scoren?
Je kan ofwel de oude kopen, zoveel verschil is het niet in mijn ogen, of een aanbieding afwachten. Ik heb destijds gewacht op een 10% korting bij Fonq, en hem toen gekocht. Overigens kan je op een Green egg of een Primo vaak wel korting krijgen (op de Primo kon ik rond de 10 procent korting krijgen), maar dan nog zijn die duurder dan een KJ of een Bastard. Even bellen en dan krijg je zo korting op die twee.Nico111 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 15:10:
[...]
De nieuwe Kamado Joe is erg mooi. Echt vernieuwd! Helaas dat ze meteen een paar honderd 100 bij de prijs opgooien. Naast dat ik geen fan ben van hun kleur is de prijs nu voor mij te hoog. De Bastard is eigenlijk al duur genoeg.
Ik vraag mij af of er ook nog wat van de prijs af te praten/onderhanden is. Er is geen webshop die onder de advies prijs zit. Met elektronica is dat wel anders....
Zijn er mensen die toch een goede deal hebben weten te scoren?
Ik ben bij een fysieke winkel langs geweest en die meldde mij dat als je een KJ onder de vastgestelde prijs verkocht, je gewoon simpelweg niet meer geleverd kreeg. Ze gaven dan ook geen korting. Misschien heb je bij een andere winkel meer geluk (gratis houtskool en aanmaakblokjes en wat rubs en sausjes wilden ze dan nog wel doen trouwens)
De wijzen komen uit het Oosten!
Op de Joe geen korting gekregen maar wel een gratis 15KG zak dammers, aanmaak blokjes , rookplankjes en gratis levering en installatie gekregenelhopo schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 16:02:
[...]
Je kan ofwel de oude kopen, zoveel verschil is het niet in mijn ogen, of een aanbieding afwachten. Ik heb destijds gewacht op een 10% korting bij Fonq, en hem toen gekocht. Overigens kan je op een Green egg of een Primo vaak wel korting krijgen (op de Primo kon ik rond de 10 procent korting krijgen), maar dan nog zijn die duurder dan een KJ of een Bastard. Even bellen en dan krijg je zo korting op die twee.
Ik ben bij een fysieke winkel langs geweest en die meldde mij dat als je een KJ onder de vastgestelde prijs verkocht, je gewoon simpelweg niet meer geleverd kreeg. Ze gaven dan ook geen korting. Misschien heb je bij een andere winkel meer geluk (gratis houtskool en aanmaakblokjes en wat rubs en sausjes wilden ze dan nog wel doen trouwens)
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Gewoon garantie claimen bij Weber (prima service), je hoeft dat originele rooster niet terug te sturen vziw.NoepZor schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 16:02:
Ik heb een Weber MT waar het rooster van afgebladderd is. Kan dit kwaad voor verder gebruik? Ik kan hem uiteraard opsturen voor garantie, maar de kans dat de nieuwe hetzelfde euvel gaat vertonen is 99%.
Of het kwaad kan ga ik geen uitspraken over doen, geen idee
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Nog een keer hun handelingen gedaan, en dag later hele rooster weer verroest.
Dus heb weer fotos gestuurd en wacht nu op antwoord...
Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel
Ik heb toen eind vorig jaar deze gekocht:

De rub had ik ooit een keer gehaald bij Oil & Vinegar. Coleslaw had de vrouw zelf gemaakt. En het rookhout was de Hickory van Weber.
De thermometer was ideaal. Nadeel was dat, ik de BBQ niet op de 120 graden kon houden toen ik het vlees uit het folie gehaald had. Ik zag de kerntemperatuur van het vlees dalen en de BBQ heel langzaam omhoog gaan. Dus het laatste deel maar in de oven gedaan. Het pullen ging eindelijk zoals het hoorde. 3 vrienden die avond kunnen verblijden. En ik heb 3 dagen een heerlijke wrap met Pulled Pork gehad op het werk.
Veel plezier met je Kamado Joe! (maar dat zal wel goed komen!)feen schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 23:25:
Gisteren de Kamado Joe 2017 large binnen gekregen, wat een unitgekocht bij het luxe buitenleven, na een middag advies van Erik de knoop doorgehakt. Nu een meubel ontwerpen, iemand nog ideeën? i.v.m de nieuwe hinge wordt het blad een stuk groter of ik moet hem buiten de tafel laten uitsteken. Op internet nog weinig nieuwe meubels te vinden...
Over de tafel kan ik je ben ik bang weinig vertellen, groter maken is niet handig, maar laten uitsteken ook niet...
Eerste wat je moet doen is je Joe vies maken en dan pas aan andere dingen denkenfeen schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 23:25:
Gisteren de Kamado Joe 2017 large binnen gekregen, wat een unitgekocht bij het luxe buitenleven, na een middag advies van Erik de knoop doorgehakt. Nu een meubel ontwerpen, iemand nog ideeën? i.v.m de nieuwe hinge wordt het blad een stuk groter of ik moet hem buiten de tafel laten uitsteken. Op internet nog weinig nieuwe meubels te vinden...
Voor tafels zou ik eens op http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?board=56.0 kijken. Genoeg inspiratie daar.
Misschine dat ik het niet goed lees maar heb je nadat je de PP uit het folie gehaald hebt hem weer terug op de BBQ gelegd? Waarom zou je dat doen? Folie is de laatste fase in de bereiding .Snakeye2209 schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 08:05:
De thermometer was ideaal. Nadeel was dat, ik de BBQ niet op de 120 graden kon houden toen ik het vlees uit het folie gehaald had. Ik zag de kerntemperatuur van het vlees dalen en de BBQ heel langzaam omhoog gaan. Dus het laatste deel maar in de oven gedaan. Het pullen ging eindelijk zoals het hoorde. 3 vrienden die avond kunnen verblijden. En ik heb 3 dagen een heerlijke wrap met Pulled Pork gehad op het werk.
[ Voor 35% gewijzigd door backupdevice op 30-03-2017 08:49 ]
Ik ben nog geen doorgewinterde BBQ'er dus ik heb gewoon wat sites bekeken waaronder:backupdevice schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 08:46:
[...]
Eerste wat je moet doen is je Joe vies maken en dan pas aan andere dingen denken![]()
Voor tafels zou ik eens op http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?board=56.0 kijken. Genoeg inspiratie daar.
[...]
Misschine dat ik het niet goed lees maar heb je nadat je de PP uit het folie gehaald hebt hem weer terug op de BBQ gelegd? Waarom zou je dat doen? Folie is de laatste fase in de bereiding .
https://bbq-helden.nl/pulled-pork-barbecue/
Na een paar uur gaat de kerntemperatuur naar 85°C. Dan wordt het vlees van de barbecue gehaald en uitgepakt in een braadslee. Bewaar het opgevangen vocht.
Het vlees mag terug de barbecue op tot een kerntemperatuur van minstens 88°C maar liever 92°C. In deze fase kan je het vlees insmeren met een barbecuesaus. Een mooie saus voor pulled pork is de Kansas City bbq saus.
Laat het vlees een half uur tot een uur liggen tot de saus mooi gekarameliseerd is. Leg het vlees voorzichtig in de braadslee en dek het af met een paar lagen aluminium folie.
Het vlees mag minstens 30 minuten tot een uur rusten.
Er is wat mij betreft maar één pulled pork recept en dat is het wedstrijdrecept op de site van noskos:Snakeye2209 schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 09:08:
[...]
Ik ben nog geen doorgewinterde BBQ'er dus ik heb gewoon wat sites bekeken waaronder:
[...]
http://www.bbq-nl.com/2012/11/wedstrijd-pulled-pork.html
Die laatste stap is niet nodig. Inpakken en laten garen tot 88 graden. Dan even met een prikker voelen of hij overal even gaar is. Mocht je ergens meer weerstand voelen laat je hem nog een 30 minuten extra liggen in de folie.Snakeye2209 schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 09:08:
[...]
Ik ben nog geen doorgewinterde BBQ'er dus ik heb gewoon wat sites bekeken waaronder:
[...]
Daarna van de Q af en laten rusten voor een uur onder folie. Dan pullen.
Maar de juiste manier is de manier die jouw het beste resultaat geeft he
[ Voor 6% gewijzigd door backupdevice op 30-03-2017 10:20 ]
Geeft niets, een mooi excuus om het nog een keer te doenSnakeye2209 schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 09:08:
[...]
[...]
Wat er gebeurt met het vlees is dat het als het ware gaat zweten. Hierdoor blijft de temperatuur rond de 74 graden steken (the zone), Door het inpakken met folie stop je het zweten, aangezien het vocht niet meer weg kan.
Als je dan weer het vlees uitpakt en op de bbq legt, gaat het weer zweten en zakt de temperatuur. Het nog weer even terugleggen zonder folie wordt gedaan om de 'bark', de korst om het vlees, weer stevig en wat harder te maken. Helaas werkt dat niet zo op die manier. Wat je wel kan doen is dat je het vlees zonder folie laat liggen en gewoon afwacht tot je door the zone heen bent, maar daardoor wordt je vlees wel wat droger. Dat kan je wee verhelpen met beetje BBQ saus of een scheutje cola. Persoonlijk hou ik het vlees in de folie tot een graad of 88 en dan prik ik met een sateprikker inderdaad om te zien of het goed gaar is. En inderdaad, Noskos' recept is ook degene die ik volg.
Het was in ieder geval een vooruitgang met de vorige keerbackupdevice schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 10:13:
[...]
Maar de juiste manier is de manier die jouw het beste resultaat geeft he
Ja dit keer ook wat meer vocht in het folie. De eerste bijna niks, dus dat was al verkeerd.elhopo schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 11:26:
[...]
Geeft niets, een mooi excuus om het nog een keer te doen
Wat er gebeurt met het vlees is dat het als het ware gaat zweten. Hierdoor blijft de temperatuur rond de 74 graden steken (the zone), Door het inpakken met folie stop je het zweten, aangezien het vocht niet meer weg kan.
Als je dan weer het vlees uitpakt en op de bbq legt, gaat het weer zweten en zakt de temperatuur. Het nog weer even terugleggen zonder folie wordt gedaan om de 'bark', de korst om het vlees, weer stevig en wat harder te maken. Helaas werkt dat niet zo op die manier. Wat je wel kan doen is dat je het vlees zonder folie laat liggen en gewoon afwacht tot je door the zone heen bent, maar daardoor wordt je vlees wel wat droger. Dat kan je wee verhelpen met beetje BBQ saus of een scheutje cola. Persoonlijk hou ik het vlees in de folie tot een graad of 88 en dan prik ik met een sateprikker inderdaad om te zien of het goed gaar is. En inderdaad, Noskos' recept is ook degene die ik volg.
Maar het verschil met de meter op de ketel en van de nieuwe thermometer was soms 20 graden...vond ik beste veel en dat was ook de oorzaak van een te droge pulled pork.
Volgende keer ga ik ook eens kijken voor een nieuwe rub. Nog tips?
http://www.bbq-nl.com/2009/02/basis-barbecue-rub.htmlSnakeye2209 schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 11:33:
[...]
Het was in ieder geval een vooruitgang met de vorige keer![]()
[...]
Ja dit keer ook wat meer vocht in het folie. De eerste bijna niks, dus dat was al verkeerd.
Maar het verschil met de meter op de ketel en van de nieuwe thermometer was soms 20 graden...vond ik beste veel en dat was ook de oorzaak van een te droge pulled pork.
Volgende keer ga ik ook eens kijken voor een nieuwe rub. Nog tips?
Begin hiermee en wijzig wat je wilt wijzigen om het lekker voor jullie te maken. Voor de rest is die website heel goed om door te lezen.
En soms komt het voor dat je gewoon pech hebt met een stuk vlees. Ik heb ook wel eens dat een PP droger is zonder enkele wijzigingen in bereiden vanuit mijn kant.
De Noskos methode staat op zijn website beschreven , ik injecteer niet en hou alleen zijn tijden aan.
[ Voor 25% gewijzigd door backupdevice op 30-03-2017 12:41 ]
[...]
Eerste wat je moet doen is je Joe vies maken en dan pas aan andere dingen denken
[...]
Thanks, ja dat forum heb in inmiddels uitgespit, en de Kamado gebruiken komt wel goed
Dus hier supersimpele bbq: ovenaardappeltjes uit versvak vd lidl ("hasselback potatoes"), sperzieboontjes en een zelfgevangen zalmforel.
Spontane actie, dus eigenlijk gewoon het eten voor vanavond op de bbq bereid

Heerlijk genoten gisterenavond!
[ Voor 4% gewijzigd door Typhone op 31-03-2017 10:36 ]
Lodge Logic heeft mooi spul (laatst flink besteld).
Verwijderd
Vanavond gaat toch eindelijk de fik erin en gaan we effe snel moinkballs erop gooien.
Recept: http://www.rtlniels.nl/bbq/moink-balls-origineel/
Gisteren het gehakt al goed gekruid en het spek erom gewikkeld. Dus als ik straks klaar ben met werken kunnen ze er gelijk op.
Hopelijk houd het goede weer nog een beetje aan, volgende week wil ik wat ribbetjes erop gooien.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2017 11:36 ]
Typhone schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 10:35:
1.5kg bavette, 'taters' (aardappelterm van de BBQpitboys) en verse groenten (niet afgebeeld). Ultra geslaagd! Alles bereid en klaargemaakt op de BGE.
Eerst aankomende maand eens op vakantie en dan toch nog maar een keer bij een Bastard kijken.
De kokos briketten van de appie zijn prima te doen. In mijn ogen bieden deze een prima prijs/kwaliteit verhouding.Erwin schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 20:06:
Door het laatste restje Weber kokosbriketten van de GAMMA heen geraakt, waar halen jullie momenteel goed (en een beetje voordelig) jullie brandstof? Leuke adresjes in Gelderland altijd welkom!
Mooi mes! Waar heb je die vandaan?[b]Typhone schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 10:35:
Edit: laat maar. Al gevonden (old hickory) en besteld😉
[ Voor 15% gewijzigd door Bracha25 op 01-04-2017 00:35 ]
Ik heb vanavond mijn laatste zak open gemaakt. Vanavond zonder problemen kunnen grillen. 2 weken terug met spareribs ging het minder lekker. Kreeg de temp niet stabiel tussen 110-120gr. Kan aan mijn snake hebben gelegen (half jaar geleden met de pulled pork ging hij goed) kan ook aan de weber briketten hebben gelegen.Erwin schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 20:06:
Door het laatste restje Weber kokosbriketten van de GAMMA heen geraakt, waar halen jullie momenteel goed (en een beetje voordelig) jullie brandstof? Leuke adresjes in Gelderland altijd welkom!
Iig ga ik na deze zak weer wat anders proberen, tuincentrum osdorp zit in de buurt van mijn werk en daar hebben ze best veel verschillende soorten briketten liggen.
Als Gelderland ook voor jouw Nunspeet in de buurt is dan een bezoek brengen aan rook ovens nl mooie winkel en je loopt zeer waarschijnlijk met meer naar buiten dan alleen kolenErwin schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 20:06:
Edit:
Vandaag laatste spullen voor bouw bbq meubel in huis gehaald. Beetje jammer van het weer maar hoop vandaag wel een mooi begin te kunnen maken.
[ Voor 13% gewijzigd door The-Source op 01-04-2017 10:06 ]
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Zullen we vandaag een kamadoBBQ kopen, je wilt er al zolang 1.
1 april

Cedar planken van BBQ genootschap binnen.
Binnenkort weer lekker zalm klaarmaken
[ Voor 30% gewijzigd door Chevy454 op 01-04-2017 14:22 ]
Dat is dan weer een voordeel, nu je gescheiden bent doe je langer met die plankjes...Chevy454 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 14:19:
Vandaag was Mevrouw Chevy454, niet aardig.
Zullen we vandaag een kamadoBBQ kopen, je wilt er al zolang 1.
1 april
Cedar planken van BBQ genootschap binnen.
Binnenkort weer lekker zalm klaarmaken
A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814
Haha! Nouja, je moet wel durven inderdaad. Maar ach, ipv een junior mag het een volwaardige kamado worden. Dat dan weer wel. En als vaderdag acties er weer zijn een WSM op de kop tikken (die van backupdevice) was net weg toen mevrouw over was.Fly-guy schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 14:23:
Dat is dan weer een voordeel, nu je gescheiden bent doe je langer met die plankjes...
Dit topic is gesloten.