Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 108 Laatste
Acties:
  • 671.841 views

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
UltraSub schreef op woensdag 28 december 2016 @ 17:42:
Jij moet toch ook een enorme gewichtstoename zien dit jaar Chevy met wat jij allemaal verstouwt sinds je de Q hebt ontdekt :+

/edit
Fijn ding hè die looftlighter
Ik ben getrouwd :| Laat me nu wat genieten :P

Nee, ik gebruik de Q om mijn hersenen lam te leggen. Aan de mate hoe vaak ik de Q gebruik weet mijn vrouw hoe druk ik het heb. Verplicht tot rust komen heet dat ;)

Ik mag me niet aan mijn andere hobby bezig houden omdat het in directe verbinding met het werk staat. Dus dan is lekker aan de Q een goede zaak. Ontspannen en lekker eten. Wat moet een mens meer hebben? Buiten een kamado :P

Ik vond die looftlighter maar onzin maar pfoeh, ik kan nu eens lekker een biertje drinken ipv te klooien met aanstekers en aanmaakblokjes.

[ Voor 32% gewijzigd door Chevy454 op 28-12-2016 18:02 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-09 15:17
Zit bij mij om de hoek, prima vlees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:38

franssie

Save the albatross

Chevy454 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 17:53:
[...]

Ik ben getrouwd :| Laat me nu wat genieten :P

Nee, ik gebruik de Q om mijn hersenen lam te leggen. Aan de mate hoe vaak ik de Q gebruik weet mijn vrouw hoe druk ik het heb. Verplicht tot rust komen heet dat ;)

<>

Ik vond die looftlighter maar onzin maar pfoeh, ik kan nu eens lekker een biertje drinken ipv te klooien met aanstekers en aanmaakblokjes.
Herken ik heel erg, hoe drukker op het werk, hoe meer ik of wil zeilen of wil koken om mijn hoofd af te leiden. Ik heb het de laatste tijd minder druk en minder stress dus mag de vriendin zo nu en dan ook koken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IOc0Fvpzgg8mDkPKnxZwuFUx/medium.jpg

Onder het mom we proberen maar wat.

3 gezouten speklappen geprepareerd (dikker kon het machine niet snijden dus ik gok een 15 mm dik, slechts de helft van wat ik in gedachten had. Misschien maar goed ook)

1 met enkel Aromat kruiden (zout en wat kruiden) met olijfolie als hechtmiddel, 1 met Apollo kruiden met mosterd als hechtmiddel en afgelakt met stockyard Southern Blues bbq. Als laatste turnpike all purpose bbq rub met mosterd als hechtmiddel.

Op de Q met rookhout (pecan en whisky) op 250F tot een kern temperatuur van 90C. De ecobrasa briketten hebben het op een enkele lading goed gehouden. Ze zijn ook neutraler, er mocht meer rooksmaak in het vlees.

Geserveerd met spruitjespuree.

De Aromat is voornamelijk zout en had een lekkere vlees smaak maar dat was het dan ook. De Apollo was niet uitgesproken, enkel zoet van de BBQ saus. Misschien wat meer in de rub zetten om een betere smaak definitie te krijgen. En als laatste de Turnpike, beter als de Apollo maar had steviger in de kruiden gemogen. Een lekkere nasmaak in de mond.

Ze waren allemaal lekker en zoals het hoort had iedereen wel zijn eigen voorkeur wat het lekkerste was. Lekkere winterkost.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Chevy454 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 19:47:
[afbeelding]

Op de Q met rookhout (pecan en whisky) op 250F tot een kern temperatuur van 90C. De ecobrasa briketten hebben het op een enkele lading goed gehouden. Ze zijn ook neutraler, er mocht meer rooksmaak in het vlees.
Wat mij betreft is dat juist een pluspunt, dan kun je beter met verschillende houtsoorten werken. Met briketten die zelf al (veel) smaak geven, proef je geen verschil tussen hickory en kers, nu is dat beter te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Fly-guy schreef op woensdag 28 december 2016 @ 20:02:
[...]
Wat mij betreft is dat juist een pluspunt, dan kun je beter met verschillende houtsoorten werken. Met briketten die zelf al (veel) smaak geven, proef je geen verschil tussen hickory en kers, nu is dat beter te doen.
Oh zeker is dat een pluspunt. Maar ik was vergeten hoe neutraal de ecobrasa zijn. Nu heb ik wat te weinig rookhout gebruikt, had ik dat geweten dan had ik dat gecompenseerd door meer te gebruiken. Het zij nu zo.

De klote Weber Kokos zijn op, de ecobrasa worden nu gestookt en wow... hoe helder rood die branden met de looftlighter is ongelofelijk. Zo wit heet heb ik die webers nog nooit gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:49
Door jullie verhalen ook net maar een Looflighter aangeschaft. Misschien voel ik mij dan wat minder bezwaard richting de buren. Ookal heb ik de laatste tijd de bbq niet aangeraakt. Het krijgen van een kleintje kost toch behoorlijk wat tijd.

Wil met oud jaar de bbq voor wat monkballs voor de buurt tijdens de borrel. Ideaal om te proberen gezellig naast het hout vuurtje voor de gezelligheid.

Ik heb nog 4 zakken grijze weber. Volgens mij ook kokos. Gekocht door jullie enthousiasme..

[ Voor 10% gewijzigd door Tito129 op 28-12-2016 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Chevy454 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 20:32:
[...]

Oh zeker is dat een pluspunt. Maar ik was vergeten hoe neutraal de ecobrasa zijn. Nu heb ik wat te weinig rookhout gebruikt, had ik dat geweten dan had ik dat gecompenseerd door meer te gebruiken. Het zij nu zo.

De klote Weber Kokos zijn op, de ecobrasa worden nu gestookt en wow... hoe helder rood die branden met de looftlighter is ongelofelijk. Zo wit heet heb ik die webers nog nooit gehad.
ik bewaar mijn Weber kokos tot volgens jaar voor een paar sessies high and fast. Voor de rest idd gewoon ecobrasa, gewoon top.

Hoe lang ben bezig met looftlighter bij de ecobrasa? Icm een starter neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
iscara schreef op woensdag 28 december 2016 @ 21:16:
Hoe lang ben bezig met looftlighter bij de ecobrasa? Icm een starter neem ik aan.
Zonder starter. Gewoon de briketten in de Q en aansteken maar. In 2 minuten is het aan en haalt de dame 120C. Dan is het gewoon de schuiven volledig open en omhoog laten kruipen. Als dat te lang duurt dan gewoon de looftlighter erbij nemen, wat lucht erin blazen en dan is het ook zo warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
Chevy454 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 21:23:
[...]

Zonder starter. Gewoon de briketten in de Q en aansteken maar. In 2 minuten is het aan en haalt de dame 120C. Dan is het gewoon de schuiven volledig open en omhoog laten kruipen. Als dat te lang duurt dan gewoon de looftlighter erbij nemen, wat lucht erin blazen en dan is het ook zo warm.
dat klinkt prima, misschien dan ook maar een looftlighter kopen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
iscara schreef op woensdag 28 december 2016 @ 21:26:
dat klinkt prima, misschien dan ook maar een looftlighter kopen :D
Kleine starter, grote starter, aanmaakblokjes + rozenkransen = 1 looftlighter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 00:07
Ik ben op dit moment erg gecharmeerd van de kokos briketten van de AH. Een pak beter dan de nieuwe Webers en blijven langer branden voor mijn gevoel. Helaas geen metrische testen uitgevoerd dus geen bewijsmiddelen. Ook kwa smaak kan ik er weinig over melden, gebruik vaak rookpakketjes waardoor mijn vlees toch een uitgesproken (rook)smaak krijgt en ik daarom niet heelveel verschil proef van de briketten die ik heb gebruikt tot nu toe.

Ik lurk trouwens meer in dit topic dan dat ik wat post maar heb al het nodige gemaakt en ben mijn Weber prima de baas O-)

Aankomende zaterdag staat pulled pork op het menu. Voorzichtige planning is nu via 3-2-1 methode maar dat laat ik even afhangen van de kerntemperaturen. Het enige waar ik een beetje tegen op zie is de tijdsduur, met name of ik rond etenstijd klaar ben. Ik wil tussen 8-9 uur in de ochtend beginnen en dan rond 18.00u eten. Wat ik in mijn hoofd heb zitten is 3 a 4 uur roken tot 65gr, dan inpakken in folie en terug op de Q tot 85gr, uitpakken en vocht opvangen in braadslee, vlees weer terug op de Q tot 88gr ivm krokante buitenkant en als laatste vlees inpakken en een uur laten rusten.
Gewicht van het vlees is ongeveer 2 kilogram dus rekenkundig zou het moeten kunnen :)

Ps.
Als vleesleverancier zou ik Lindenhoff uit Baambrugge voordragen. Paar keer bestelt en prima prijs/kwaliteit verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Miki schreef op woensdag 28 december 2016 @ 21:32:
Aankomende zaterdag staat pulled pork op het menu. Voorzichtige planning is nu via 3-2-1 methode maar dat laat ik even afhangen van de kerntemperaturen. Het enige waar ik een beetje tegen op zie is de tijdsduur, met name of ik rond etenstijd klaar ben. Ik wil tussen 8-9 uur in de ochtend beginnen en dan rond 18.00u eten. Wat ik in mijn hoofd heb zitten is 3 a 4 uur roken tot 65gr, dan inpakken in folie en terug op de Q tot 85gr, uitpakken en vocht opvangen in braadslee, vlees weer terug op de Q tot 88gr ivm krokante buitenkant en als laatste vlees inpakken en een uur laten rusten.
Probeer de wedstrijd methode van Noskos als leidraad en dan komt het goed. Maar om 8 uur beginnen red je niet denk ik (Tenzij je bedoelt het vlees om 8 uur erop dan kan je het redden).

Ik heb vorige keer valsgespeeld :o
5 uur op de Q met 125C, daarna nog 2 uur met BBQ saus op de Q en daarna in folie in de oven tot 90C.
De reden hiervoor was het weer dat ging omslaan. Zo had ik het om 17.00 gereed omdat de oven nu eenmaal stabieler is als een ketel.

Maar je hebt een fout in jouw denken. Je gaat het vlees uit de wrap halen om een bark te vormen op het einde. Maar als die uit de wrap komt dan is het vlees aan de buitenkant zeiknat. Je moet die dus eerst weer gaan uitdrogen en ik denk dat je dat niet gaat redden wil je om 18.00 klaar te zijn. Dan zou ik eerder wat langer een bark laten vormen of veel vroeger beginnen.

[ Voor 15% gewijzigd door Chevy454 op 28-12-2016 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
418O2 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 12:29:
Misschien is een lijst met slagers een goede optie voor de OP?
Lijkt me handig.
Ik zoek nog één in omgeving Leiden.
(Beef en steak zit in Ter Aar, redelijk dichtbij maar om de hoek is natuurlijk fijner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Chevy454 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 21:37:
[...]

Probeer de wedstrijd methode van Noskos als leidraad en dan komt het goed. Maar om 8 uur beginnen red je niet denk ik (Tenzij je bedoelt het vlees om 8 uur erop dan kan je het redden).

Ik heb vorige keer valsgespeeld :o
5 uur op de Q met 125C, daarna nog 2 uur met BBQ saus op de Q en daarna in folie in de oven tot 90C.
De reden hiervoor was het weer dat ging omslaan. Zo had ik het om 17.00 gereed omdat de oven nu eenmaal stabieler is als een ketel.

Maar je hebt een fout in jouw denken. Je gaat het vlees uit de wrap halen om een bark te vormen op het einde. Maar als die uit de wrap komt dan is het vlees aan de buitenkant zeiknat. Je moet die dus eerst weer gaan uitdrogen en ik denk dat je dat niet gaat redden wil je om 18.00 klaar te zijn. Dan zou ik eerder wat langer een bark laten vormen of veel vroeger beginnen.
Hmm interessant, de laatste twee stappen precies andersom.

Het enige wat ik nu niet eruit haal is hoe lang stap 3 duurt. Je wilt het vlees even goed laten "stomen" in haar eigen vocht. Het liefst wil je dit langer dan een half uur, zeg een klein uurtje zodat het goed zacht wordt allemaal. En ja ik weet ook dat je daarna nog moet laten rusten.

Anyway ik heb nog heel even dus kan er nog een nachtje over slapen, thx voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Miki schreef op woensdag 28 december 2016 @ 21:58:
Hmm interessant, de laatste twee stappen precies andersom.

Het enige wat ik nu niet eruit haal is hoe lang stap 3 duurt. Je wilt het vlees even goed laten "stomen" in haar eigen vocht. Het liefst wil je dit langer dan een half uur, zeg een klein uurtje zodat het goed zacht wordt allemaal. En ja ik weet ook dat je daarna nog moet laten rusten.

Anyway ik heb nog heel even dus kan er nog een nachtje over slapen, thx voor het meedenken :)
Een klein uurtje in de wrap? Dat kan je vergeten met pulled vork denk ik.
hier heeft die altijd minimaal 3 uur in de wrap gezeten want je zit met de stall.

Zoals gezegd: kijk eens op bbq-nl.com daar vind je het wedstrijd recept van Noskos.
Ik zou eerlijk gezegd niet gaan lopen experimenteren als je strikt om 18.00 wilt gaan eten.
Ik tel altijd 11 uur voor PP te maken.

Rusten is handig als je steak maakt om de sappen opnieuw te laten verdelen. Maar hier ga je het vlees pullen, als je dat warm doet dan komen de sappen er inderdaad uit maar je gaat nog een eindsaus van diezelfde sappen gebruiken. Ik heb zelf nog nooit langer als 20 minuten gewacht met pullen omdat ik anders levend gepulled ging worden door mijn lieve doch hongerige vrouw en honden.

[ Voor 17% gewijzigd door Chevy454 op 28-12-2016 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Chevy454 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 22:09:
[...]

Een klein uurtje in de wrap? Dat kan je vergeten met pulled vork denk ik.
hier heeft die altijd minimaal 3 uur in de wrap gezeten want je zit met de stall.

Zoals gezegd: kijk eens op bbq-nl.com daar vind je het wedstrijd recept van Noskos.
Ik zou eerlijk gezegd niet gaan lopen experimenteren als je strikt om 18.00 wilt gaan eten.
Ik tel altijd 11 uur voor PP te maken.

Rusten is handig als je steak maakt om de sappen opnieuw te laten verdelen. Maar hier ga je het vlees pullen, als je dat warm doet dan komen de sappen er inderdaad uit maar je gaat nog een eindsaus van diezelfde sappen gebruiken. Ik heb zelf nog nooit langer als 20 minuten gewacht met pullen omdat ik anders levend gepulled ging worden door mijn lieve doch hongerige vrouw en honden.
Wat is je referentie gewicht daarbij? Ik probeer namelijk te achterhalen waar ik mijn rekenfout in maak, we blijven tweakers tenslotte :)
Rekenformule is 0,5 kilo per uur/anderhalf uur.

Noskos rekent hier ook ongeveer met 7,5u a 8uur http://www.bbq-nl.com/2012/11/wedstrijd-pulled-pork.html

Ik ben van plan om 2 kilogram PP klaar te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Miki op 28-12-2016 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Miki schreef op woensdag 28 december 2016 @ 22:13:
Wat is je referentie gewicht daarbij? Ik probeer namelijk te achterhalen waar ik mijn rekenfout in maak, we blijven tweakers tenslotte :)
2kg maar vorige keer had ik 2x 2kg. Maakt ook niet uit want de temperatuur in de Q blijft gelden, er moeten meer briketten branden eventueel.

Maar de rekenfout zit in de hardware. De warmte verdeling in de Q dicht bij het vuur vs verder van het vuur. Af en toe draaien of de probe in het achterstuk erin. Als het hard waait dan zakt de temperatuur in de Q. Etc etc

Op een zomerdag lukt het vast zoals men het zegt. In de winter? Soms heb je ook gewoon een heel koppig stuk vlees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:07
iscara schreef op woensdag 28 december 2016 @ 21:51:
[...]

Lijkt me handig.
Ik zoek nog één in omgeving Leiden.
(Beef en steak zit in Ter Aar, redelijk dichtbij maar om de hoek is natuurlijk fijner)
Van der Zon op de Haarlemmerstraat. De slager van Van der Valk in Voorschoten is ook goed. En voor kip: Kippie in de Winkelhof in LDD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Tito129 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 20:58:
Door jullie verhalen ook net maar een Looflighter aangeschaft. Ik heb nog 4 zakken grijze weber. Volgens mij ook kokos. Gekocht door jullie enthousiasme..
Met de loooftlighter gaat dat helemaal goed komen met die kokos webers. Ik ben er zelf helemaal klaar mee omdat ik die niet fatsoenlijk aangestoken kreeg. Nu ik de loooftlighter heb had ik mijn laatste 3,5kg aan weber kokos opgestookt. En natuurlijk ging het nu wel goed...

Anderen hadden veel minder problemen als ik. Ik vermoed een slechte batch maar met die loooftlighter ga je die aan het branden krijgen. Je zult wel wat langer moeten blazen, misschien zelfs op 2 punten moeten ontsteken. Maar branden gaan ze!

Ik heb er deze week 8 uur low and slow meegedaan met die weber kokos. En eigenlijk zonder een centje pijn deze keer.

Maar als je de Q al een tijdje niet hebt gebruikt, geen angst voor schimmel en sporen? Misschien beter om de Q nu serieus heet op te stoken, ideaal excuus om de loooftlighter zijn vuurdoop te geven.

[ Voor 11% gewijzigd door Chevy454 op 29-12-2016 00:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:52
Miki schreef op woensdag 28 december 2016 @ 21:32:
Ik ben op dit moment erg gecharmeerd van de kokos briketten van de AH. Een pak beter dan de nieuwe Webers en blijven langer branden voor mijn gevoel. Helaas geen metrische testen uitgevoerd dus geen bewijsmiddelen. Ook kwa smaak kan ik er weinig over melden, gebruik vaak rookpakketjes waardoor mijn vlees toch een uitgesproken (rook)smaak krijgt en ik daarom niet heelveel verschil proef van de briketten die ik heb gebruikt tot nu toe.

Ik lurk trouwens meer in dit topic dan dat ik wat post maar heb al het nodige gemaakt en ben mijn Weber prima de baas O-)

Gewicht van het vlees is ongeveer 2 kilogram dus rekenkundig zou het moeten kunnen :)

Ps.
Als vleesleverancier zou ik Lindenhoff uit Baambrugge voordragen. Paar keer bestelt en prima prijs/kwaliteit verhouding.
Dat is wel vrij kort hoor.
Erg optimistisch. Zou er zeker 2 uur extra bij rekenen. Heb het zelf nog nooit in die tijd voor elkaar gekregen met stukken van +/- 2,5 kg.
Wees slim. Begin eerder, geeft je meer zekerheid en rustiger gevoel.
Liever wat eerder klaar dan te laat. (Warm houden kan namelijk best prima)

Ik was een aantal weken geleden begonnen om 06:00 dus q op temp om 07:00 vlees er op en om 19:30 pas klaar.
Vlees moet ook nog half uur rusten minimaal.

• RKD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:55

RKD

Over looftlighters gesproken, ik heb zelf vorig jaar deze gekocht voor 22 + 7 verzendkosten uit Duitsland. https://www.amazon.de/gp/product/B004EIYPIW

Bevalt goed maar is daar op Amazon niet leverbaar. Misschien kan je hem ergens anders nog vinden.

iRacing Profiel

• Miki
The Fatal schreef op donderdag 29 december 2016 @ 07:46:
[...]

Dat is wel vrij kort hoor.
Erg optimistisch. Zou er zeker 2 uur extra bij rekenen. Heb het zelf nog nooit in die tijd voor elkaar gekregen met stukken van +/- 2,5 kg.
Wees slim. Begin eerder, geeft je meer zekerheid en rustiger gevoel.
Liever wat eerder klaar dan te laat. (Warm houden kan namelijk best prima)

Ik was een aantal weken geleden begonnen om 06:00 dus q op temp om 07:00 vlees er op en om 19:30 pas klaar.
Vlees moet ook nog half uur rusten minimaal.
Okay, dat wordt dus vroeg starten als ik het zo lees. Heeft ook wel iets om in het donker een Q aan te steken :)

Desondanks ga ik wel inzetten om de Q op 120gr te houden, dat is iets hoger(+/- 10gr) dan ik normaal heb voor slow and low. Ik verwacht dat dat ook iets scheelt in tijd.

Wordt een mooi avontuur :P

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:53
Miki schreef op woensdag 28 december 2016 @ 22:13:
[...]

Rekenformule is 0,5 kilo per uur/anderhalf uur.

Noskos rekent hier ook ongeveer met 7,5u a 8uur http://www.bbq-nl.com/2012/11/wedstrijd-pulled-pork.html

Ik ben van plan om 2 kilogram PP klaar te maken.
Voor 2kg ga ik uit van 110C met buiten temp van 18C (windstil) 10 uur om tot tussen de 88 en 91c te komen.

dus iedere 5c buiten kouder 1,5 uur op tellen (wind niet meegerekend, dit beinvloedt heel erg je ketel)

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 16:19
Ik maak heel vaak een PP van 2,5kg (standaard maatje bij de Sligro) en die zijn altijd naar 7 a 7,5 uur klaar. Dit is inclusief de opwarmtijd van de kamado want ik gooi het vlees erop zodra het aanmaakblokje uit is en dan duurt het nog zeker een half uur voor de ketel 100+ graden is.
Als je het proces wilt versnellen kan je simpelweg eerder inpakken, na een uur of 3 is het grootste gedeelte van de bark al gevormd en heeft het vlees al genoeg smaak opgenomen. Als je al op 50 graden kerntemperatuur inpakt kan je ook overwegen je ketel iets hoger te stoken (120-140) dan vormt er voor die tijd al een betere bark maar door het inpakken behoudt het vlees zijn sappen.

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Tito129 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 20:58:
Door jullie verhalen ook net maar een Looflighter aangeschaft. Misschien voel ik mij dan wat minder bezwaard richting de buren. Ookal heb ik de laatste tijd de bbq niet aangeraakt. Het krijgen van een kleintje kost toch behoorlijk wat tijd.

Wil met oud jaar de bbq voor wat monkballs voor de buurt tijdens de borrel. Ideaal om te proberen gezellig naast het hout vuurtje voor de gezelligheid.

Ik heb nog 4 zakken grijze weber. Volgens mij ook kokos. Gekocht door jullie enthousiasme..
Welk enthousiasme ?
Volgens mij wordt er al sinds het begin over geklaagd, en al zeker vanaf dit voorjaar :+

* kleintje krijgen gaat vanzelf ;)

Vlees marineren, en langzaam laten garen, over slow en low gesproken ;)

• Tito129
Chevy454 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 00:42:
[...]

Maar als je de Q al een tijdje niet hebt gebruikt, geen angst voor schimmel en sporen? Misschien beter om de Q nu serieus heet op te stoken, ideaal excuus om de loooftlighter zijn vuurdoop te geven.
Nee, ik maak hem altijd redelijk tot goed schoon. Het rooster ligt hier ook altijd in de bijkeuken. De bbq zelf ga ik voor gebruik nog even weer warm stokken en ontvetten.

Begint direct weer te kriebelen.
Ik zoek nog wel een slager in Assen. De keurslagers hier hebben niet veel op voorraad. Of ik heb de verkeerde slager gesproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Miki schreef op donderdag 29 december 2016 @ 08:38:
Okay, dat wordt dus vroeg starten als ik het zo lees. Heeft ook wel iets om in het donker een Q aan te steken :)
So true :) Heb de afgelopen weken regelmatig de q aangehad (hoofdband/zaklamp combo werkt prima :P ). Vooral als het echt fris is en je die "vrieslucht" opsnuift..maar dichtbij je q die intense warmte en dat geknisper hoort :9

Je merkt wel goed dat je meer moet stoken om de temps goed te houden, en ook recyclen (doven / hergebruiken) van kolen gaat minder goed: er gaat veel vocht in zitten. Vanmiddag wat plastic bakken halen bij de Xenos om de kolen in op te slaan, dat gaat ook veel schelen en is wat netter/makkelijker :) Ben overigens erg tevreden over die Bast-staven. Zijn weer 2 dozen onderweg..

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Malt007 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 10:57:
Ik maak heel vaak een PP van 2,5kg (standaard maatje bij de Sligro) en die zijn altijd naar 7 a 7,5 uur klaar. Dit is inclusief de opwarmtijd van de kamado
Ik denk je het hier correct verwoord. Kamado. Die heeft een enorme thermische weerstand waardoor de invloed van buiten zeer klein zijn. Ik heb met mijn ketel gemeten en ik heb gewoon 20C verschil in temperatuur ter hoogte van het rooster.

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 16:19
Chevy454 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 11:21:
[...]

Ik denk je het hier correct verwoord. Kamado. Die heeft een enorme thermische weerstand waardoor de invloed van buiten zeer klein zijn. Ik heb met mijn ketel gemeten en ik heb gewoon 20C verschil in temperatuur ter hoogte van het rooster.
Als je dat weet moet je hem 20 graden warmer zetten? Het gaat tenslotte om de temperatuur bij het rooster en niet wat je ketelthermometer aangeeft.

Na tientallen pulled porks zweer ik overigen bij een grote waterbak. Ben geen natuurkundige maar heb het idee dat het vlees zijn vocht niet kwijt kan als de ketel van binnen ook erg vochtig is, daarnaast houdt het ook je temperatuur stabieler.

• Chevy454
  • Niet online
Malt007 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 11:25:
Als je dat weet moet je hem 20 graden warmer zetten? Het gaat tenslotte om de temperatuur bij het rooster en niet wat je ketelthermometer aangeeft.
Ik bedoel gemeten met dezelfde probe op het rooster op verschillende plaatsen. In het midden is het 20 graden warmer als aan de rand. En dat verschil wordt groter hoe kouder het buiten is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Ik kan niet wachten om mijn resultaten met jullie te delen. Ik wil zelf ook de uitdaging aan om te zien hoeveel uur het nu gaat duren.

Voorlopige planning is nu ergens rond 6.30-7.00u starten met Q starten en dan gewoon het riedeltje van Noskos aflopen. Erg benieuwd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
Vandaag de Looflighter geprobeerd. Ging verbazend goed. Bijna geen rook bij het aansteken.
Daarna de temperatuur even toeslagen stijgen terwijl ik de moinkballs maakte.
Na het dichtzetten van de schuiven begon de temperatuur direct te dalen. Rond de 110 gr de ballen er op. Dan merk je wel dat het winter is. Temperatuur zakt direct in en met moeite weer omhoog en stabiel te krijgen.
Uiteindelijk zijn de Balls goed gelukt. Deel zo als vlees bij het eten. De rest morgen na 12'en bij onze buurt borrel hier moet ik de saus nog op aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Zoals ik al eerder schreef hier, ik gebruik mijn looflighter nooit met briketten. Doe dat altijd in een starter en nooit problemen. Gebruik de looft alleen voor houtskool in het ei. Werkt het dus ook zo goed voor briketten dan? Want in mijn beleving heeft het voor briketten weinig toegevoegde waarde juist omdat een starter zo goed werkt. Hoe krijg je met een looft dan hetzelfde aantal briketten als een grote starter net zo snel heet? Voor een ei met houtskool ligt dat wat anders, die steek je op een paar punten aan en daarna doet het ei de rest. Ik zie dat niet zo snel zo werken met een ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
Ugh, afgelopen zomer lekkere ribs gemaakt.
Ik dacht met een recept van beef en steak.

Oudjaarsdag traditiegetrouw bbq aan en ik wilde opnieuw ribs maken. Kan ik verdorie dat recept nergens weervinden 8)7

Volgens mij het gebruikelijke 3-2-1 recept, maar dan wat korter.

Dus nu kan ik jullie hulp goed gebruiken :)

Ik heb een rub en american stockyard southern blues glaze.

Moet de rub nog intrekken, of is het een kwestie van insmeren en op de BGE ermee?

Tussendoor nog nog insmeren met iets, of op het einde met de glaze aan de slag?

Beetje domme vragen, ik weet het. Ik baal dat ik het recept niet heb opgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
UltraSub schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 17:00:
Zoals ik al eerder schreef hier, ik gebruik mijn looflighter nooit met briketten. Doe dat altijd in een starter en nooit problemen. Gebruik de looft alleen voor houtskool in het ei. Werkt het dus ook zo goed voor briketten dan? Want in mijn beleving heeft het voor briketten weinig toegevoegde waarde juist omdat een starter zo goed werkt. Hoe krijg je met een looft dan hetzelfde aantal briketten als een grote starter net zo snel heet? Voor een ei met houtskool ligt dat wat anders, die steek je op een paar punten aan en daarna doet het ei de rest. Ik zie dat niet zo snel zo werken met een ketel?
Ik heb briketten in de weber houder gedaan en enkele aangestoken met de Looflighter.
Daarna gewoon de deksel er op en luchtschuiven open. Voordeel voor mij is dat het bijna niet rookt. Vind ik voor de buren wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
UltraSub schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 17:00:
Zoals ik al eerder schreef hier, ik gebruik mijn looflighter nooit met briketten. Doe dat altijd in een starter en nooit problemen.
Ik had ook nooit problemen met de ecobrasa in een starter, de weber kokos waren een ellende om aan te steken in de starter.
Werkt het dus ook zo goed voor briketten dan? Want in mijn beleving heeft het voor briketten weinig toegevoegde waarde juist omdat een starter zo goed werkt.
Als je klote briketten hebt dan is het geen fijne klus met die starter. Dan gaan zo 15 aanmaakblokjes er zo doorheen (ja, het was rampzalig)
Hoe krijg je met een looft dan hetzelfde aantal briketten als een grote starter net zo snel heet
Gewoon aansteken zoals je op het ei doet? Of het minion of snake doet lijkt me geen onderscheid te maken. Misschien wat langer lucht blazen maar nog geen centje pijn gehad.

YouTube: 217.402.0550 HAARD- EN BARBEQUE-AANSTEKER LOOFTLIGHTER

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MorosMyrddin
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-08 20:23

MorosMyrddin

Zet die Ploat af !!

het oudejaar afsluiten met een gezellige bbq.
lamskroontje gemarineerd met honing rozemarijn en tijm (1,2kg)
lamsbout gemarineerd met munt (1,5kg)
en voor de niet lam liefhebbers, een kalfsgebraad (1,2kg)

lamskroontje zal eerst wat opgewarmd worden tot 50°C in de oven.
lamsbout en kalfsgebraad gaan onmiddellijk op de bbq.

Afbeeldingslocatie: http://moros.be/file/tweakers/thumb/WP_20161230_16_20_12_Pro.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Vanochtend rond acht uur gestart met prepareren van de Q en rond half negen had ik alles gereed en het vlees erop. Inmiddels bijna elf uur en heb de ketel stabiel schommelend tussen de 115 en 125 graden. Het stukje PP van 2kg heeft inmiddels een kerntemperatuur van 60 graden dus we zijn prima op weg. De snake methode icm met een lekbak kokend water geeft tot nu toe weinig krimp ondanks het koude weer. Op naar het roemruchte onslagpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 08:47
Iemand ervaring met deze saus:

Noskos sweet smokey bbq sauce:
http://www.bbq-nl.com/200...eet-smokey-bbq-sauce.html

Moet daar echt 1 liter ketchup in? Zie namelijk 4 cups ketchup. Lijkt me beetje veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
grote_oever schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 11:40:

Moet daar echt 1 liter ketchup in? Zie namelijk 4 cups ketchup. Lijkt me beetje veel.
Welkom in de wereld van de Amerikaanse sauzen, waar ketchup ingrediënt nr 1 is ;)
Overigens zou ik eerst beginnne met de helft van dit recept, dit is voor een aardige hoeveelheid .

[ Voor 10% gewijzigd door mrwolf op 31-12-2016 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki

Ik zou alles op elkaar delen in dezelfde verhouding. De hoeveelheid die in dit soort recepten wordt aangegeven is vaak voor meerdere keren geschikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 23:33

Ja, ik heb hem laatst gemaakt. Heb alleen gewone schenkstroop gebruikt in plaats van molasse, en ik heb anderhalve eetlepel gerookt paprikapoeder toegevoegd (rechthoekig blikje, bij AH, "La Chinata - Sweet"), omdat ik geen vloeibare rook heb. Ook heb ik 1/4 deel van de ketchup vervangen door de Jalapeno variant van Heinz. Nu dus een best wel pittige BBQ saus. Er komt ruim een liter saus uit het recept. Ik heb toen een deel gebruikt, en de rest direct na koken in een glazen literfles gedaan. Dan is de fles steriel, en blijft de saus als het goed is eeuwig goed. Fles van natuurtroebel appelsap is erg geschikt gebleken (lekker grote opening). Saus is iets aan de slappe kant, dus ik denk dat je vooral niet te kort moet inkoken, beter een beetje langer (je kan altijd weer wat water toevoegen wanneer hij toch te stevig is).

Erg geslaagd, moet ik zeggen. Rooksmaak is subtiel aanwezig, maar niet overheersend. Dat vind ik zelf top.

Liter ketchup klopt dus wel, je kan natuurlijk minder maken, maar persoonlijk vind ik (ruim) een fles vol wel prima. Hij wordt van een tijdje staan eerder beter dan slechter. (Noskos raadde ergens aan om hem een week van tevoren te maken, dan zijn de scherpe randjes er een beetje af.)

Ik ga vanmiddag een niet pittige variant maken, volgende week mijn verjaardagsvisite trakteren op spareribs... Kunnen ze kiezen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
Bijna op het eind van fase 2 van de PP, de glaze fase. Het omslagpunt inmiddels bereikt met de glaze fase. Bizar hoe langzaam het nu gaat, met 70gr en 5uur gepasseerd eraf gehaald. Vervolgens is de kern temp toen gezakt naar 68gr. Nu bijna 2uur later met de glaze erop naar 74gr gekropen. Over een kwartiertje helemaal inpakken en er weer terug op voor de 88gr.

Ps. Nog steeds weet ik prima de temperatuur vast te houden in de ketel en dat terwijl ik verder geen bijzondere constructies heb uitgevoerd. Hiermee doelende op bodem bedekken of gebruik van bakstenen. Ik heb de
Snake(ring) methode gebruikt warmtebron te creëren.

Update
Ingepakt met zilverfolie en vrijwel direct schoot de temp omhoog met een graad. Inmiddels heeft de kerntemperatuur 86gr bereikt en gok ik dat ik nog een goed half uur/ drie kwartier nodig heb om de 88gr aan te tikken.

Ik kan dus nu al concluderen dat het prima kan om PP van 2 kilo met roostertemp van 115-120gr in 8 uur te bereiden. Ik heb het tenslotte zelf voor elkaar gekregen.
Vlees inmiddels ingepakt in zilverfolie om ruim een uur te rusten.

[ Voor 54% gewijzigd door Miki op 31-12-2016 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekker Ventje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-09 21:37

Ik maak hem zoals ie hier staat, heb nog 1 jampotje over. Ik mag binnenkort dus weer aan de gang.
Zo uit mijn hoofd vul je ongeveer 6 jampotjes met dit recept. Ik ben zelf niet zo van het pittige en vind deze pittig genoeg. Voor mij is dit een aanrader, ik gebruik deze saus bij zowel PP als spareribs (en bij de frites met frikadellen).

Heb er nu een varkensnek van 900 gram op liggen, die moet nog 1° erbij in de kern en dan mag ie er af.
Ben bezig met losie agoe metie.

http://www.bbqforum.nl/fo...-surinaams-varkensvlees-)

[ Voor 15% gewijzigd door Lekker Ventje op 31-12-2016 18:51 ]

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
Onder het mom pics or it didn't happen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QtRwxZSwZleXbuPyr2KuJOYa/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OHJJQVrKt8Nbjz7RqRWmwyFJ/full.jpg

In 2016 nog even mijn eerste PP in 8uur gefixed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Heel mooi! Ik heb het altijd in 10 uur gedaan maar ik had dan ook de nodige problemen met temperatuur beheersing.

Iedereen voor 2017 alvast een geweldig bbq jaar. Hopelijk de eerste brisket dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Jongens,

Ik wil van mijn webertje deze zomer gaan overstappen naar een kamado grill. Nu kent iedereen de BGE en die is prijzig, maar welke alternatieven zijn ook goed? Ik zie wat voorbij komen zoals Black bastard of Patton, maar mij is onduidelijk of dat enigzins een BGE benadert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Sbakker1982 schreef op zondag 1 januari 2017 @ 01:03:
Jongens,

Ik wil van mijn webertje deze zomer gaan overstappen naar een kamado grill. Nu kent iedereen de BGE en die is prijzig, maar welke alternatieven zijn ook goed? Ik zie wat voorbij komen zoals Black bastard of Patton, maar mij is onduidelijk of dat enigzins een BGE benadert...
Op BBQ genootschap loopt er ook een draadje over. Het is vooral kijken naar het hang en sluitwerk. Is het nest goed van het ei, hoe zijn de scharnieren etc etc. BGE is natuurlijk alom geprezen omdat ze al langer op de markt zijn, primo is ook heel goed en misschien zelfs beter door zijn ovale vorm zoals men her en der leest.

De vraag is of het de 40% meerprijs waard is tot een kamado joe of een monolith of bastard. Ik ben gecharmeerd van de kamado joe wegens hun divide en conquer systeem. Maar qua garantie ben ik er nog niet over uit, het zou wat moeizamer gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKD
  • Laatst online: 22:55

RKD

Ik heb het divide en conquer systeem in mijn bastard zitten en dat is echt zo fijn in gebruik. Zo makkelijk wissen tussen direct en in-direct. Het is er dus ook voor andere merken :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-09 15:17
Ik heb een cheap ass China imitatie ei om mee te beginnen, ben nu een half jaar onderweg en dat ding bevalt echt uitstekend. Indirect en direct wisselen kan er niet mee, maar ik doe vooral low&slow dus voor direct gebruik ik wel mijn Webertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
http://www.bbq-nl.com/201...ghter-winnen-januari.html

Je kan maar proberen hé (loooftlighter winnen)

[ Voor 11% gewijzigd door Chevy454 op 01-01-2017 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Allereerst folks: de beste (bbq :P)-wensen voor het nieuwe jaar :)

Gisteravond de q aangehad, 2 vrienden op bezoek en heerlijk zitten smullen van wagyu-steakjes, lamsvlees, burgetjes, gemarineerde speklappen en wat groente en varkenshaassate :9 Kreeg nog de BBQBijbel: Van asperges tot zwezerik van ze cadeau (nog beetje voor mijn verjaardag), ziet er erg mooi uit, flink dik boek ook, dus dat wordt weer lekker lezen & uitproberen *O*

[ Voor 3% gewijzigd door 2Dutch op 01-01-2017 12:24 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekker Ventje
Sbakker1982 schreef op zondag 1 januari 2017 @ 01:03:
Jongens,

Heb zelf een Primo XL en Monolith en ben daar zeer tevreden over. De Mono heb ik voordelig kunnen kopen van iemand die van zijn sponsor op een ander merk over moest stappen. De Primo kocht ik bijna drie jaar terug toen de dollar een stuk gunstiger stond dan nu.
Merken als Grill Guru en Black Bastard kom ik op het bbq forum regelmatig tegen en mijn indruk is dat de mensen tevreden zijn. Waar ik zelf bij weg zou blijven zijn die auplex dingen en aanverwante varianten die je voor een laag bedrag bij dumpshops kunt krijgen. Het kan goed gaan maar vaak ook niet. Heb daar al genoeg verhalen van voorbij zien komen op internet.
Kijk eens rond op de diverse fora bij de hardware afdelingen naar de ervaringen van anderen.

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Geen familiebezoek dus heerlijk thuis in trainingspak stinken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bybSbyUuP0wVoEqIGNTfS1Qs/medium.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
Gisteren MOINKballs recept gemaakt van: http://www.bbq-nl.com/2009/05/moink-balls.html

Zoals iedereen in dit topic al aangeeft is dat een groot succes geweest. Voor mij was dit overigens nog wel een uitdaging, want spareribs maken met kant en klare rub en saus is een stuk makkelijker. Dit keer helemaal zelf de rub gemaakt plus de saus.

De saus:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dCejSLO.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sJE8uq4.jpg

De rub:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GbXf1Qa.jpg

De moinkballs
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rzeVAiH.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/b53UAIH.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BJ9DgSv.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RtOWSsh.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door grote_oever op 01-01-2017 15:35 . Reden: Afbeeldingen kleiner gemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Lekker Ventje schreef op zondag 1 januari 2017 @ 12:34:
[...]

Heb zelf een Primo XL en Monolith en ben daar zeer tevreden over. De Mono heb ik voordelig kunnen kopen van iemand die van zijn sponsor op een ander merk over moest stappen. De Primo kocht ik bijna drie jaar terug toen de dollar een stuk gunstiger stond dan nu.
Merken als Grill Guru en Black Bastard kom ik op het bbq forum regelmatig tegen en mijn indruk is dat de mensen tevreden zijn. Waar ik zelf bij weg zou blijven zijn die auplex dingen en aanverwante varianten die je voor een laag bedrag bij dumpshops kunt krijgen. Het kan goed gaan maar vaak ook niet. Heb daar al genoeg verhalen van voorbij zien komen op internet.
Kijk eens rond op de diverse fora bij de hardware afdelingen naar de ervaringen van anderen.
Heb inmiddels wat rond gelezen en de monolith en black bastard staan op het lijstje. Ik heb echter nog wel wat vragen.

Ik heb zelf nu een 57 cm weber en ben erg van het direct/indirect. Hebben zowel de monolith en de black bastard makkelijk de mogelijkheid hier toe?
Verder zie je dat kamado's van 57 cm vrij duur zijn. In hoeverre vinden jullie een kleinere maat werken met bijv. een groep van 6 man? En ook qua direct/indirect verdeling?
Als laatste; mn collega heeft zo'n mooie massieve grill-plaat (zwart) op zijn BGE. Hij zegt dat die grill zichzelf schoon brandt. Herkennen jullie dit en zit deze ook bij de Black Bastard of Monolith?

[ Voor 7% gewijzigd door Ferra op 01-01-2017 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekker Ventje
Sbakker1982 schreef op zondag 1 januari 2017 @ 15:46:
[...]

Heb inmiddels wat rond gelezen en de monolith en black bastard staan op het lijstje. Ik heb echter nog wel wat vragen.

Ik heb zelf nu een 57 cm weber en ben erg van het direct/indirect. Hebben zowel de monolith en de black bastard makkelijk de mogelijkheid hier toe?
Verder zie je dat kamado's van 57 cm vrij duur zijn. In hoeverre vinden jullie een kleinere maat werken met bijv. een groep van 6 man? En ook qua direct/indirect verdeling?
Als laatste; mn collega heeft zo'n mooie massieve grill-plaat (zwart) op zijn BGE. Hij zegt dat die grill zichzelf schoon brandt. Herkennen jullie dit en zit deze ook bij de Black Bastard of Monolith?
Ik gebruik mijn Monolith enkel voor indirect, voor direct/indirect tegelijk heb ik de Primo. Schijnbaar kun je met een ronde kamado ook direct/indirect doen maar je oppervlakte zal minder zijn dan bij een Primo XL. Ik heb er zelf geen ervaring mee.
Het aantal personen is voor mij een discutabel iets, hangt er vanaf wat je klaar wilt maken. Ik heb een BGE Mini gehad en volgens BGE zou je daar voor vier personen op moeten koken. Zal ongetwijfeld kloppen maar dan zijn het wel satétjes.
Mijn Mono heeft een diameter van 46 cm en als ik het oppervlak bekijk moet je met verhogingsrek toch wel voor 4 volwassenen vlees en groenten kunnen bereiden, mits het geen spareribs van 50 cm zijn natuurlijk. Ga je dat nog in twee verdelen voor direct/indirect dan houdt je weinig oppervlakte over. Voor zes personen zou ik liever een grotere BBQ nemen.
Ik heb bij mijn Mono geen grillplaat, wel op de Primo. Ik maak die altijd met een spatel schoon en het ergste vet wat er nog achterblijft is weg te branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Sbakker1982 schreef op zondag 1 januari 2017 @ 15:46:
[...]

Heb een 57 Weber MasterTouch en een Monolith 47. In eerste instantie heb ik met de gedachte gespeeld de 57 weg te doen. Later toch maar niet. Wisselen tussen direct en indirect is op een ei nogal een dingetje. Rooster er af, verhoger er af, steen er uit, verhoger er weer in, rooster er weer op. Als de steen erin ligt is een ei gewoon 100% indirect. Je moet dus kiezen. Niet dat het nou zo'n groot dingetje is, met een paar handschoenen is het eigenlijk ook wel weer zo gebeurd, maar toch.
Omdat het ei 100% indirect is gebruik je dus wel het hele oppervlak, en gaat er bij bereiding van indirecte gerechten heel veel op. Denk zelfs meer dan op de 57 Weber. Wil je snel kunnen wisselen, even heet, even koel, dan gaat dat weer makkelijker op een Weber. En toen heb ik uiteindelijk besloten ze beide te houden.

Ik denk dat de Weber ongeveer 20% van het werk hier voor zijn rekening neemt, misschien nog wel minder. Waar het ook handig voor is; als je meerdere gasten hebt en je hebt iets op 110 indirect liggen, dat je een hele Q ernaast hebt voor high-n-fast werk.

Ze kunnen het allebei, maar hebben beide hun eigen specialiteit zeg maar :)
Een goeie steak maak ik ook gewoon op het ei, geen verhogers, gietijzeren rooster recht boven het houtskool en gaan. Houtskool proef je. En in de Weber gebruik ik nooit houtskool, die is bij mij exclusief voor het ei.

Over de monolith vs black bastard, de monolith heeft een erg handige rooktoevoer, zo hout toevoegen onder de steen van buitenaf. Weet niet of de bastard dat inmiddels ook al heeft? Anders zou dat voor mij doorslaggevend zijn. Daarnaast is de garantie van Monolith erg goed uit ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
UltraSub schreef op zondag 1 januari 2017 @ 19:46:
[...]

Heb een 57 Weber MasterTouch en een Monolith 47. In eerste instantie heb ik met de gedachte gespeeld de 57 weg te doen. Later toch maar niet. Wisselen tussen direct en indirect is op een ei nogal een dingetje. Rooster er af, verhoger er af, steen er uit, verhoger er weer in, rooster er weer op. Als de steen erin ligt is een ei gewoon 100% indirect. Je moet dus kiezen. Niet dat het nou zo'n groot dingetje is, met een paar handschoenen is het eigenlijk ook wel weer zo gebeurd, maar toch.
Omdat het ei 100% indirect is gebruik je dus wel het hele oppervlak, en gaat er bij bereiding van indirecte gerechten heel veel op. Denk zelfs meer dan op de 57 Weber. Wil je snel kunnen wisselen, even heet, even koel, dan gaat dat weer makkelijker op een Weber. En toen heb ik uiteindelijk besloten ze beide te houden.

Ik denk dat de Weber ongeveer 20% van het werk hier voor zijn rekening neemt, misschien nog wel minder. Waar het ook handig voor is; als je meerdere gasten hebt en je hebt iets op 110 indirect liggen, dat je een hele Q ernaast hebt voor high-n-fast werk.

Ze kunnen het allebei, maar hebben beide hun eigen specialiteit zeg maar :)
Een goeie steak maak ik ook gewoon op het ei, geen verhogers, gietijzeren rooster recht boven het houtskool en gaan. Houtskool proef je. En in de Weber gebruik ik nooit houtskool, die is bij mij exclusief voor het ei.

Over de monolith vs black bastard, de monolith heeft een erg handige rooktoevoer, zo hout toevoegen onder de steen van buitenaf. Weet niet of de bastard dat inmiddels ook al heeft? Anders zou dat voor mij doorslaggevend zijn. Daarnaast is de garantie van Monolith erg goed uit ervaring.
Je zegt dat je een goede steak maakt op je monolith. Hoe ik dit nu doe op mijn weber is door ze eerst indirect te laten garen tot een graad of 50. Vervolgens grill ik ze af op het directe gedeelte. Hoe doe je dit dan op je monolith?

Edit: laat maar, de steen doet de truuk :-)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Geen steen. Ik leg het gietijzeren rooster recht boven de kolen. Dus direct. Steak erop (picanha steak van een cm of 4 dik). Ene kant bakken. Andere kant bakken. Klaar. Gewoon alles direct, kan zo'n steak makkelijk hebben. Mooie grill marks en mooi medium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
UltraSub schreef op maandag 2 januari 2017 @ 06:56:
Geen steen. Ik leg het gietijzeren rooster recht boven de kolen. Dus direct. Steak erop (picanha steak van een cm of 4 dik). Ene kant bakken. Andere kant bakken. Klaar. Gewoon alles direct, kan zo'n steak makkelijk hebben. Mooie grill marks en mooi medium.
En het gietijzeren rooster zit er standaard bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Nee, die helaas niet. Voor de rest helemaal compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
UltraSub schreef op zondag 1 januari 2017 @ 19:46:
Ik vraag me af of dat zo zinvol is, dat gat om rookhout toe te voegen.
Ik gebruik nu chunks en dat werkt goed. Met die snippers moet ik nu altijd met folie werken.
Ik ben bang dat die snippers zo in de lucht verdwijnen terwijl de chunks lekker lang smeulen.

In elk geval heb je wel gelijk, ze zijn samen een goede aanvulling op elkaar.
Ik zou de Weber 57 ook niet wegdoen als ik een kamado koop.

Over kopen gesproken: wanneer zijn er deals te maken? (Buiten einde seizoen ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door Chevy454 op 02-01-2017 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraSub
Chevy454 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 10:42:
[...]

Ik vraag me af of dat zo zinvol is, dat gat om rookhout toe te voegen.
Ik gebruik nu chunks en dat werkt goed. Met die snippers moet ik nu altijd met folie werken.

In elk geval heb je wel gelijk, ze zijn samen een goede aanvulling op elkaar.
Ik zou de Weber 57 ook niet wegdoen als ik een kamado koop.

Over kopen gesproken: wanneer zijn er deals te maken? (Buiten einde seizoen ;) )
Ik gebruik het altijd. Gebruik nooit chunks. Maar ook niet van die kleine snippers. Pa heeft fruitbomen en appelhout kap ik daar :P Gaat nog steeds een behoorlijke maat door dat rookgat. En ik vind het fijn om (bij) te doseren wanneer ik dat nodig vind. :)

Over deals, ik heb de indruk dat het tegenwoordig wel meevalt met deals. Ze zijn er altijd wel min of meer, met uitzondering van het hoogseizoen zeg maar. Maar moet zeggen dat ik het ook niet echt meer in de gaten houdt, heb inmiddels 3 Q's en vind het wel goed zo :+
Ik ben bang dat die snippers zo in de lucht verdwijnen terwijl de chunks lekker lang smeulen.
Valt wel mee, omdat ik zoals ik al zei behoorlijk dikke "snippers" gebruik (eigenlijk meer blokjes). En ik zorg meestal dat ze toch nat zijn. Is heel makkelijk te zien of ze op zijn, want dan stopt de rook boven uit de schoorsteen.

[ Voor 14% gewijzigd door UltraSub op 02-01-2017 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
Gister tijdens het schoonmaken van het rooster na de oudejaarsavond bbq kreeg langszaam het rooster een mooie koperkleur..
Gister contact gehad met weber ze gaan een nieuwe opsturen. Ik heb nog de vraag gesteld wat is het risico dat het weer gebeurd. Hier heb ik nog geen antwoord op.

Het gebeurde op deel van het rooster waar de briketten enkele uren stevig hebben gebrand. Net of het rooster op die plekken te warm is geworden.
Hebben meer mensen deze ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Hier ook. Ik let er al niet meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
standaard bij alle niet rvs weber roosters

enige oplossing is om een rvs of een gietijzeren rooster te nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Tito129 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 10:27:
Ja, RVS kopen en zo schoon te maken met een brillo sponsje
Het vervangend rooster wat ik heb ligt nog in de doos sinds ik het RVS rooster heb

[ Voor 17% gewijzigd door Chevy454 op 03-01-2017 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Tito129 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 10:27:
Gister tijdens het schoonmaken van het rooster na de oudejaarsavond bbq kreeg langszaam het rooster een mooie koperkleur..
Gister contact gehad met weber ze gaan een nieuwe opsturen. Ik heb nog de vraag gesteld wat is het risico dat het weer gebeurd. Hier heb ik nog geen antwoord op.

Het gebeurde op deel van het rooster waar de briketten enkele uren stevig hebben gebrand. Net of het rooster op die plekken te warm is geworden.
Afgelopen juli, na 2x bbqen, precies zelfde post gemaakt:

grote_oever in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3"

Ook via Weber een nieuwe rooster opgestuurd gekregen. Deze zit echter nog in de verpakken en heb ik nooit gebruikt. Zoals andere aangeven hierboven is het jammer van de kwaliteit van het roster, maar het vlees wordt er niks minder om.

RVS rooster zijn, ja uhu, niet voor iedereen geschikt:

https://www.fonq.nl/produ...rooster-rvs-57-cm/140758/

[ Voor 6% gewijzigd door grote_oever op 04-01-2017 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Gisteren met de sneeuw en vorst de eerste tegenvaller gehad met een kamado.

Omdat ik op vakantie was geweest en de kamado dus 3 weken niet gebruikt had, kreeg ik hem niet meer open :-( vilt was aan elkaar gevroren.

Eerst met een gas brander de buiten kant proberen te ontdooien. Maar dit werkte niet.

Uiteindelijk via de onderste luchtschuif een gas brander er in kunnen hangen om een restje kolen wat er onderin lag aan te steken en via een starter wat extra kolen aangestoken en deze via de schoorsteen naar binnen gegooid om de kamado te ontdooien.
Duurde zon 1.5 uur voordat ik hem open kreeg in totaal.

Zijn er andere ervaringen hier mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Dat gebeurt vaker naar het schijnt met een kamado. Met een aanmaak blokje langs boven warmte in het systeem krijgen. En dan laten ontdooien. Of met een kamado joe een aanmaak blokje in de asbak en zo opwarmen.

Het komt door de hogere absolute luchtvochtigheid in de kamado. Wanneer je die een keer opent nadat die uit gegaan is kan het vocht ontsnappen.

Zoals jij het hebt gedaan, zo doen velen het.

[ Voor 6% gewijzigd door Chevy454 op 08-01-2017 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
1 aanmaak blokje was niet genoeg. Halve bus gas nodig gehad :-p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Kan je dan niet beter iets tussen de bodem en deksel leggen zodat hij niet helemaal sluit? Net zoals je een koelkast die uit staat niet helemaal dicht doet.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Orion84 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 14:02:
Kan je dan niet beter iets tussen de bodem en deksel leggen zodat hij niet helemaal sluit? Net zoals je een koelkast die uit staat niet helemaal dicht doet.
Loop je dan geen risico op scheuren ( door bevriezing ) ?
Lijkt me een hekel puntje, wel of niet binnenzetten, ik zou hem wel in de schuur opbergen.

Lijkt me makkelijker dan eerst anderhalf uur ontdooien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 23:33
FreshMaker schreef op zondag 8 januari 2017 @ 14:07:
[...]

Loop je dan geen risico op scheuren ( door bevriezing ) ?
Lijkt me een hekel puntje, wel of niet binnenzetten, ik zou hem wel in de schuur opbergen.

Lijkt me makkelijker dan eerst anderhalf uur ontdooien :)
Misschien een teflonvel gebruiken, zoals ze hier verkopen:
https://www.bakkerijgeree...,-matten-en-vormen/Teflon

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Idd, ik dacht ook al aan bakpapier of zo'n bakmat op maat.
Sluit wel af, maar vriest minder vast.

( vaseline lijkt me voor het vilt niet zo'n goed idee )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:29
Waar blijven alle pics met stufz burgers??? :9

Best veel mensen hadder er 1 aangeschaft maar heb er verder niks van vernomen...

Ik gebruik hem nu voor de 2de sesie :)

Kapsalon burgers >:) hamburger lekker vullen met aardappels, shoarma en kaas.
Nu aan het wachten totdat ze klaar zijn, dus weet nog niet of ze smaken.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feen
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 31-10-2023
Ik heb ze nu 2x gemaakt, nog wel moeite met het deksel erop persen en tijdens het bakken laat het deksel los. Heb simpel gehouden met bacon, cheddar, ui, paprika en jalapeños. Hoeveel gram gehakt gebruik jij per burger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb de foto's niet bij de hand maar al twee keer gebruikt. De tweede keer heb ik de burgers eerst in het folie ingepakt en een uurtje of twee in de koelkast gelaten, dat bevorderd de stevigheid toch aardig.

Volgende plan is om een enkele burger van een kilo gehakt te maken en om deze vervolgens op een turks brood te serveren als een mega hamburger. Vraag me alleen af of ik dan de hamburger in zo'n visklem moet stoppen om hem makkelijk te kunnen keren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
200g per burger en had er net 3 gemaakt maar bij 1 was het deksel los gelaten... en deze had ik dacht ik ook niet zo goed aangedrukt nadat hij uit de stufz kwam

Maar ze smaakten prima :9

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/04DPu6O.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8HB3V2b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 20:47
Tsurany schreef op zondag 8 januari 2017 @ 19:15:
Ik heb de foto's niet bij de hand maar al twee keer gebruikt. De tweede keer heb ik de burgers eerst in het folie ingepakt en een uurtje of twee in de koelkast gelaten, dat bevorderd de stevigheid toch aardig.

Volgende plan is om een enkele burger van een kilo gehakt te maken en om deze vervolgens op een turks brood te serveren als een mega hamburger. Vraag me alleen af of ik dan de hamburger in zo'n visklem moet stoppen om hem makkelijk te kunnen keren.
Ik zou dat formaat eerst in de oven garen en dan afgrillen in de pan. Maar ik vrees dat het kwalitatief niet echt een fijne burger wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

418O2 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 19:32:
[...]

Ik zou dat formaat eerst in de oven garen en dan afgrillen in de pan. Maar ik vrees dat het kwalitatief niet echt een fijne burger wordt
Waarom zou het niets worden? De burger wordt vooral erg breed, niet zozeer heel dik.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Tsurany schreef op zondag 8 januari 2017 @ 19:36:
[...]

Waarom zou het niets worden? De burger wordt vooral erg breed, niet zozeer heel dik.
Ja kweenie, zo'n stuk mooi gelijkmatig garen is vrij lastig denk ik. Maar ik zou zeggen, probeer het...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Laatst online: 14:04
Doet mij denken aan een filmpje die ik een tijd terug had gezien. Daar hadden ze het ook over een grote burger. Ff opgezocht en dit is hem.

700gr gehakt dat ze 20 tot 30 dagen laten gisten(?) voor ze het gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Laatst online: 21:26

m0nk

16-09-2003 15.15

SuperKneus schreef op maandag 9 januari 2017 @ 09:02:
Doet mij denken aan een filmpje die ik een tijd terug had gezien. Daar hadden ze het ook over een grote burger. Ff opgezocht en dit is hem.

[video]

700gr gehakt dat ze 20 tot 30 dagen laten gisten(?) voor ze het gebruiken.
Almazan _/-\o_ De rest van hun filmpjes zijn ook echt KWIJL (met hoofdletters ja..)

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 16:25
Begin december familie met een paar kinderen over de vloer gehad.
Ik heb iedereen zijn eigen stufz burger laten maken en vullen.
Vooral de kinderen vonden het geweldig.
Het lukte niet iedereen om de deksel er goed op te krijgen. daar moet je wel even een paar keer voor oefenen.
Al met al was het grootste probleem nog om de burgers te identificeren op de Q :)
ik heb ze eerst direct iets aangebakken zodat de buitenkant dichtgeschroeid is en ze fatsoenlijk omgedraaid kunnen worden. vervolgens nog een poosje indirect tot ze gaar waren.
Stufz02

Stufz02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 16:33
Ik heb afgelopen vrijdag voor het eerst Picanha gemaakt. had stuk van 500gr. eerst indirect tot 55 graden en daarna nog even met het vet boven de kolen. minuutje of 10 laten rusten. Smaakte erg goed en wat ons betreft voor herhaling vatbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-09 14:34

arie_papa

Running on Ubuntu

Eindelijk knutselproject pizzadeksel zo goed als afgerond.

crosspost
arie_papa schreef op zondag 8 januari 2017 @ 14:04:
Vandaag maar aan de knutsel geslagen. Project #pizzadeksel begint eindelijk richting voltooiing te gaan.
De plaat waar de steen op steunt moet nog vast gebout worden in de deksel. Iets van een handvat regelen en het kale metaal behandelen met een lijnolie tegen de roest.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Vandaag nog een handvat voor de deksel in elkaar gezet, dus nu wachten totdat het wat beter weer wordt om pizza's op de Weber te gaan bakken. :)

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 06:52
Iemand had hier foto's van een how to stuff gemaakt. Kan die niet meer vinden, ook niet met zoeken op stuffz in dit topic. Iemand toevallig? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Boinkie schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 22:46:
Iemand had hier foto's van een how to stuff gemaakt. Kan die niet meer vinden, ook niet met zoeken op stuffz in dit topic. Iemand toevallig? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
Aankomende vrijdag jarig en heb mooi een aantal bbq-boeken op de verlanglijst gezet :)
Eens zien wat er daarvan bij mij terecht gaat komen :9

Kan iemand me btw uitleggen waarom een weber original kettle premium meer moet kosten dan een weber master touch gbs? Die GBS lijkt mij toch de luxer uitgevoerde variant, maar is veelal iets goedkoper dan de premium kettle.

[ Voor 45% gewijzigd door Raymond op 11-01-2017 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 06:52
Thanks! Nog tips hoe het dekseltje te maken? 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
Waarschijnlijk weet iedereen al hoe de snake werkt, maar hier een goed artikel daarover: https://gusfacegrillah.co.../how-to-the-snake-method/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Boinkie schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 23:59:
[...]

Thanks! Nog tips hoe het dekseltje te maken? 😬
Gewoon er een beetje overheen leggen en al mooi wat aandrukken.
Dan nog een keer persen
En als hij uit de stufz is nog een keer de randjes nadrukken, anders gaat de deksel los tijdens het opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
iscara schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 09:44:
Waarschijnlijk weet iedereen al hoe de snake werkt, maar hier een goed artikel daarover: https://gusfacegrillah.co.../how-to-the-snake-method/
Ik zou de ring niet zo rond maken als in dit voorbeeld. Beter is om deze korter en iets hoger te maken. Anders moet je namelijk het vlees wat je op je rooster hebt liggen rondom afschermen met opstaand folie. Je wilt immers niet dat de buitenkant van je vlees verbrand. Verder zou ik ook kokend water in je opvang bakje doen ipv koud water, scheelt je ook weer energie en helpt je om je ketel mooi om sneller op temperatuur te krijgen.
Verder zou ik ook het rookhout aan het begin van de ring leggen zodat het rauwe vlees de rook optimaal kan opnemen. Vlees wat al gaar of al een krokant jasje krijgt neemt rook minder goed op.

Dit is dus mijn versie van de snake method :)

[ Voor 14% gewijzigd door Miki op 12-01-2017 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
Miki schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:32:
[...]

Ik zou de ring niet zo rond maken als in dit voorbeeld. Beter is om deze korter en iets hoger te maken. Anders moet je namelijk het vlees wat je op je rooster hebt liggen rondom afschermen met opstaand folie. Je wilt immers niet dat de buitenkant van je vlees verbrand. Verder zou ik ook kokend water in je opvang bakje doen ipv koud water, scheelt je ook weer energie en helpt je om je ketel mooi om sneller op temperatuur te krijgen.
Ik doe het ook altijd met kokend water.
Maar als je hoger maakt moet je weer niet te breed maken, anders wordt je temperatuur te hoog. Maar hoogte/breedte zal ook afhangen van gebuikte briketten, zal per merk wel wat verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
iscara schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:34:
[...]

Ik doe het ook altijd met kokend water.
Maar als je hoger maakt moet je weer niet te breed maken, anders wordt je temperatuur te hoog. Maar hoogte/breedte zal ook afhangen van gebuikte briketten, zal per merk wel wat verschillen.
In mijn laatste sessie had ik een rijtje van twee naast elkaar en twee op elkaar en daarbovenop in het midden nog een rijtje briketten. Totaal 5 briketten per briket lengte -hoe krom kun je iets uitleggen?-

De temperatuur kon ik mooi rond de 110-120gr houden met beide schuiven half dicht.

[ Voor 7% gewijzigd door Miki op 12-01-2017 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
Als ik 3 briketten (ecobrasa) per lengte doe kom ik al snel boven de 120 uit (thermometer in de deksel) op mijn weber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
ligt er vooral aan hoeveel je er aan steekt natuurlijk. En het maakt echt verschrikkelijk veel uit hoeveel wind er is en wat de buitentemperatuur is.
Pagina: 1 ... 34 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.