Sbakker1982 schreef op zondag 1 januari 2017 @ 15:46:
[...]
Heb inmiddels wat rond gelezen en de monolith en black bastard staan op het lijstje. Ik heb echter nog wel wat vragen.
Ik heb zelf nu een 57 cm weber en ben erg van het direct/indirect. Hebben zowel de monolith en de black bastard makkelijk de mogelijkheid hier toe?
Verder zie je dat kamado's van 57 cm vrij duur zijn. In hoeverre vinden jullie een kleinere maat werken met bijv. een groep van 6 man? En ook qua direct/indirect verdeling?
Als laatste; mn collega heeft zo'n mooie massieve grill-plaat (zwart) op zijn BGE. Hij zegt dat die grill zichzelf schoon brandt. Herkennen jullie dit en zit deze ook bij de Black Bastard of Monolith?
Heb een 57 Weber MasterTouch en een Monolith 47. In eerste instantie heb ik met de gedachte gespeeld de 57 weg te doen. Later toch maar niet. Wisselen tussen direct en indirect is op een ei nogal een dingetje. Rooster er af, verhoger er af, steen er uit, verhoger er weer in, rooster er weer op. Als de steen erin ligt is een ei gewoon 100% indirect. Je moet dus kiezen. Niet dat het nou zo'n groot dingetje is, met een paar handschoenen is het eigenlijk ook wel weer zo gebeurd, maar toch.
Omdat het ei 100% indirect is gebruik je dus wel het hele oppervlak, en gaat er bij bereiding van indirecte gerechten heel veel op. Denk zelfs meer dan op de 57 Weber. Wil je snel kunnen wisselen, even heet, even koel, dan gaat dat weer makkelijker op een Weber. En toen heb ik uiteindelijk besloten ze beide te houden.
Ik denk dat de Weber ongeveer 20% van het werk hier voor zijn rekening neemt, misschien nog wel minder. Waar het ook handig voor is; als je meerdere gasten hebt en je hebt iets op 110 indirect liggen, dat je een hele Q ernaast hebt voor high-n-fast werk.
Ze kunnen het allebei, maar hebben beide hun eigen specialiteit zeg maar

Een goeie steak maak ik ook gewoon op het ei, geen verhogers, gietijzeren rooster recht boven het houtskool en gaan. Houtskool proef je. En in de Weber gebruik ik nooit houtskool, die is bij mij exclusief voor het ei.
Over de monolith vs black bastard, de monolith heeft een erg handige rooktoevoer, zo hout toevoegen onder de steen van buitenaf. Weet niet of de bastard dat inmiddels ook al heeft? Anders zou dat voor mij doorslaggevend zijn. Daarnaast is de garantie van Monolith erg goed uit ervaring.