ziet er goed uit!

Bijna zover ... 70c
Nu mooi in folie voor de volgende stint ... gaat lekker vlot vandaag
dat gaat best rap dan!
bij mij red ik dat nooit in de 6 uur om naar de 70 graden te komen
bij mij red ik dat nooit in de 6 uur om naar de 70 graden te komen

nu afkoelen, en morgen met wat salade serveren aan de familie.
Gangnam Chicken is recept van Jamie OliverJohnStaakke schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 23:15:
[...]
Gangnam chicken? Die ken ik niet.
Vandaag buikspek gemaakt maar hij is nogal bleekjes. Wat kan ik nu het beste morgen doen ? Wil wel een beetje crunch krijgen.
Wil je crunch krijgen; HOT AND FAST!
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Afgelopen weekend weer 1,5kg Beek Jerkey gemaakt, na 4 uur roken indirect op 74 graden onderstaande resultaat en niet koolzwart.

[ Voor 15% gewijzigd door Hari-Bo op 28-11-2016 14:21 ]
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Van het weekend voor het eerst beef ribs gemaakt. Dat was (redelijk) goed gelukt. De rooksmaak, eiken, was perfect. Alleen ik heb ze er denk ik een half uurtje te lang opgehad in de eerste fase. Daardoor waren ze uiteindelijk wat droog. De smaak was wel top. Een soort bbq draadjesvlees.
Heb er ook, voor de grap, een filmpje van gemaakt.
Heb er ook, voor de grap, een filmpje van gemaakt.
het zijn structuur zakken! dus welken ook met een foodsaver of een solis!NoepZor schreef op woensdag 23 november 2016 @ 16:44:
Misschien nog handig voor wat mensen hier: Lidl verkoopt vanaf a.s. maandag (28 nov) een sous vide en sealapparaat.
http://www.lidl.nl/nl/Offerdate.htm?id=1136
vandaag de 3 rollen set gehaald, de grote gebruik ik toch amper.. Kleine porties heb je niks aan de grote zakken.
Ik heb ze vanmiddag opgehaald bij de Lidl en werken inderdaad perfect met solis, ideaal.The Fatal schreef op maandag 28 november 2016 @ 20:34:
[...]
het zijn structuur zakken! dus welken ook met een foodsaver of een solis!
vandaag de 3 rollen set gehaald, de grote gebruik ik toch amper.. Kleine porties heb je niks aan de grote zakken.
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Naar twee Lidl's geweest en maar een pakket kunnen scoren, jammer maar beter dan nietsHari-Bo schreef op maandag 28 november 2016 @ 21:34:
[...]
Ik heb ze vanmiddag opgehaald bij de Lidl en werken inderdaad perfect met solis, ideaal.
Vanavond lekker in de kou entrecootjes en minute steaks op de bast briketten gegooid..ze waren allemaal gebroken, maar mag de pret niet drukken. Ze worden rap heet, gloeien prachtig, goed heet, stapelen zo lekker netjes
Mental note: volgende keer lampje mee zodat ik wat meer kan zien wat ik doe. Wel lekker die intense warmte zo voelen terwijl het vriest
Maybe van het weekend de tijd om ze eindelijk eens in de WGA te gooien..
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Even een vraag over de ribbetjes die ik morgen ga bereiden. Ik was van plan ze op Noskos zijn klassieke manier te doen. Dat heb ik vaker gedaan en bevalt me erg goed. Voor degene die het recept niet kennen: http://www.bbq-nl.com/2007/05/noskos-classic-spareribs.html. De bite bevalt me net iets beter dan met de 3-2-1 methode.
Nu gebruik ik alleen voor het eerst buikribben. Dus waarschijnlijk moeten ze een uurtje langer. Maar goed, ik heb de tijd. Ik ga nu uit van 5uur.
Alleen, mijn echte vraag, gisteren kreeg ik een hele lekkere chili/sambal. Die is vers van een Indisch eethuis. Erg lekker. Dus wil ik de helft van mijn ribbetjes hiermee maken. Hoe zou ik dat nou doen? Als marinade, als mop, als glaze? De smaken zijn natuurlijk wat Oosters. Hoewel er ook zeker wel een zoetje in zit.
Nu gebruik ik alleen voor het eerst buikribben. Dus waarschijnlijk moeten ze een uurtje langer. Maar goed, ik heb de tijd. Ik ga nu uit van 5uur.
Alleen, mijn echte vraag, gisteren kreeg ik een hele lekkere chili/sambal. Die is vers van een Indisch eethuis. Erg lekker. Dus wil ik de helft van mijn ribbetjes hiermee maken. Hoe zou ik dat nou doen? Als marinade, als mop, als glaze? De smaken zijn natuurlijk wat Oosters. Hoewel er ook zeker wel een zoetje in zit.
ik zou het zelf bij de marinade doen doen ik en een heel klein beetje bij de mop.
Na lang wikken en wegen deze week de Lidl Sous-Vide machine gekocht voor 69.99 via de webshop. Dan heb je hem 30 dagen op zicht.NoepZor schreef op woensdag 23 november 2016 @ 16:44:
Misschien nog handig voor wat mensen hier: Lidl verkoopt vanaf a.s. maandag (28 nov) een sous vide en sealapparaat.
http://www.lidl.nl/nl/Offerdate.htm?id=1136
Is zo te zien hetzelfde als eerder in dit topic werd genoemd via Bol.com voor 129.99.
Kijken of het wat is, anders gaat die terug binnen de 30 dagen. Las op internet al dat die niet al te nauwkeurig was. De Anova is daarin beter, maar zo'n geïsoleerde bak staat me wel aan.
American Express vraagbaak
Heb je hier een goed recept voor?Hari-Bo schreef op maandag 28 november 2016 @ 13:58:
Afgelopen weekend weer 1,5kg Beek Jerkey gemaakt, na 4 uur roken indirect op 74 graden onderstaande resultaat en niet koolzwart.![]()
[afbeelding]
Ik ben van plan om met kerst de BBQ aan te steken. Wat zijn lekkere stukken vlees die de moeite waard zijn? We zijn met 4 personen, dus wellicht is 1 stuk al voldoende? Ik zit te denken aan een Picanha, lijkt me nog wel leuk klaarmaken (indirect laten garen en daarna op hoog vuur afgrillen) en schijnt erg lekker te zijn. Of een paar porterhouse steaks, maar dat lijkt me lastiger om goed te krijgen. Als iemand nog andere gerechten heeft die goed te doen zijn en bij kerst passen hou ik me zeer aanbevolen
De wijzen komen uit het Oosten!
Ik was hetzelfde van plan met kerst en zat te denken aan 3 beenhammen en 2 bavettes Picanhas, voor 11 man. Kan allemaal rond dezelfde temperatuur, indirect en ruwweg even lang.
[ Voor 4% gewijzigd door iscara op 08-12-2016 10:21 ]
Picanha is in ieder geval easy en lekker. Aangezien het kerst is zou ik een wagyu nemen
Beenham of iets dergelijks kan inderdaad ook nog. Vind het persoonlijk wel lekker om wat meer te hebben dan alleen rundvlees.
Hier ook +1 picanha: lekker, makkelijk, betaalbaar: zou het zeker doen. Rosbief vinden wij ook altijd wel okee met kerst, maar persoonlijk vind ik picanha lekkerder (en meer vergevingsgezind: rosbief een tikje te ver is meteen schoenleer).
Hebben een Wagyu-koetje besteld via koopeenkoe, ben zeer benieuwd
Zo fijn een wederhelft te hebben die een goed lekker stuk verantwoord vlees goed kan waarderen. Maar goed ik moet het dan wel zelf klaarmaken..tsja vooruit dan maar
Ben het ook bij vrienden aan het promoten die zich ergeren aan beroerd supermarktvlees. En je kunt het zo duur maken als je wilt, standaard goed te betalen imho.
Hebben een Wagyu-koetje besteld via koopeenkoe, ben zeer benieuwd
Zo fijn een wederhelft te hebben die een goed lekker stuk verantwoord vlees goed kan waarderen. Maar goed ik moet het dan wel zelf klaarmaken..tsja vooruit dan maar
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Ik heb vorig jaar een heerlijke Flanksteak gemaakt met een recept uit het weber boek. Met gegrilde groene asperges erbij. Deze hoef je maar paar minuten goed te grillen op beide kanten, goed mals vlees gemarineerd in een soort oosterse saus.
Het mooie van een kerst bbq is dat je de komende tijd ook moet barbecuen. Winterbbq is anders dan bij 20 graden, beetje oefenen is dan wel handig. Zonde als het met kerst niet lukt, of een uur langer duurt voordat je kan eten.NoepZor schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:00:
Ik ben van plan om met kerst de BBQ aan te steken. Wat zijn lekkere stukken vlees die de moeite waard zijn? We zijn met 4 personen, dus wellicht is 1 stuk al voldoende? Ik zit te denken aan een Picanha, lijkt me nog wel leuk klaarmaken (indirect laten garen en daarna op hoog vuur afgrillen) en schijnt erg lekker te zijn. Of een paar porterhouse steaks, maar dat lijkt me lastiger om goed te krijgen. Als iemand nog andere gerechten heeft die goed te doen zijn en bij kerst passen hou ik me zeer aanbevolen
Even een vraag aan de experts hier. Vorig jaar op het punt gestaan een Big Green Egg te kopen. Toen niet gedaan. "Normale" BBQ gekocht die wat groter was dan mijn Weber maar temperatuurmanagement (mede omdat de klep niet 'echt' sluit is ongeveer nihil. Aan de andere kant heb ik toen ook rekening gehouden met het feit dat ik veel in het buitenland zit/zat waardoor ik de aanschaf voor een paar keer per jaar zonde vond. Dat punt inmiddels voorbij.
Is het nu echt zo dat die BGE's een kwestie zijn van 'aanmaken', temperatuur instellen en geen omkijken meer naar? Of valt dat in de praktijk mee? Ik ken persoonlijk niemand die er 1 heeft en ik hou altijd in m'n achterhoofd dat verkopers alles kunnen brullen om hun eigen zakken te vullen.
Is het nu echt zo dat die BGE's een kwestie zijn van 'aanmaken', temperatuur instellen en geen omkijken meer naar? Of valt dat in de praktijk mee? Ik ken persoonlijk niemand die er 1 heeft en ik hou altijd in m'n achterhoofd dat verkopers alles kunnen brullen om hun eigen zakken te vullen.
Dat is wel een goeie inderdaad, zal binnenkort wel een oefenbeenhammetje er op gooieniscara schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:39:
[...]
Het mooie van een kerst bbq is dat je de komende tijd ook moet barbecuen. Winterbbq is anders dan bij 20 graden, beetje oefenen is dan wel handig. Zonde als het met kerst niet lukt, of een uur langer duurt voordat je kan eten.
Zijn er verder nog leuke bijgerechten te maken op de Q of kan ik dat beter in de oven gooien (bijv. aardappeltjes met rozemarijn en zeezout is bij mij favoriet).
Dank voor de feedback2Dutch schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:35:
Hier ook +1 picanha: lekker, makkelijk, betaalbaar: zou het zeker doen. Rosbief vinden wij ook altijd wel okee met kerst, maar persoonlijk vind ik picanha lekkerder (en meer vergevingsgezind: rosbief een tikje te ver is meteen schoenleer).
Ik heb in de buurt een Wagyu boerderij zitten (Delden), maar er zit in een ander naburige plaats ook een goede slager (Kastelein in Diepenheim). Ik wil eerst eens bij die laatstgenoemde informerenHebben een Wagyu-koetje besteld via koopeenkoe, ben zeer benieuwd
Zo fijn een wederhelft te hebben die een goed lekker stuk verantwoord vlees goed kan waarderen. Maar goed ik moet het dan wel zelf klaarmaken..tsja vooruit dan maarBen het ook bij vrienden aan het promoten die zich ergeren aan beroerd supermarktvlees. En je kunt het zo duur maken als je wilt, standaard goed te betalen imho.
[ Voor 33% gewijzigd door NoepZor op 08-12-2016 10:50 ]
Een leuke en makkelijke: uienringen met plakjes bacon rustig laten garen, of wat uitjes in de folie tussen de kooltjes stoppen.NoepZor schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:48:
Zijn er verder nog leuke bijgerechten te maken op de Q of kan ik dat beter in de oven gooien (bijv. aardappeltjes met rozemarijn en zeezout is bij mij favoriet).
Ik heb zelf geen BGE, maar zijn "broertje"de Black Bastard. En het is een genot om mee te BBQ"en.Typhone schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:40:
Even een vraag aan de experts hier. Vorig jaar op het punt gestaan een Big Green Egg te kopen. Toen niet gedaan. "Normale" BBQ gekocht die wat groter was dan mijn Weber maar temperatuurmanagement (mede omdat de klep niet 'echt' sluit is ongeveer nihil. Aan de andere kant heb ik toen ook rekening gehouden met het feit dat ik veel in het buitenland zit/zat waardoor ik de aanschaf voor een paar keer per jaar zonde vond. Dat punt inmiddels voorbij.
Het is inderdaad, aanmaken, temperatuur instellen en genieten. Het is niet zo dat je helemaal niet meer hoeft om te kijken, want ik moet af en toe de luchttoevoer iets opener zetten om de temperatuur constant te houden.
PS/XBL: Nogne
Nu je dit zo zegt denk ik ook aan gepofte zoete aardappel2Dutch schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:52:
[...]
Een leuke en makkelijke: uienringen met plakjes bacon rustig laten garen, of wat uitjes in de folie tussen de kooltjes stoppen.
Dat klinkt ook erg goed ja! Maak het jezelf vooral makkelijk: simpele dingen zijn vaak ook heerlijk, hoeft echt geen fancypants spul te zijn om te genieten. Vooral als het snel/makkelijk in elkaar te draaien valt: heeft de kok ook een relaxte avondNoepZor schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:54:
Nu je dit zo zegt denk ik ook aan gepofte zoete aardappellaatst gehad bij een vriend van me (wel uit de oven) en erg lekker met wat huttenkäse.
Moet ook aan de bak met oefenen in de kou trouwens, oud & nieuw is BBQ-night bij ons
[ Voor 8% gewijzigd door 2Dutch op 08-12-2016 10:57 ]
Typhone schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:40:
hier het zelfde, af en toe een heel klein beetje bij stellen gebeurd wel, zeker de eerste paar uur.Nogne schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:52:
[...]
Ik heb zelf geen BGE, maar zijn "broertje"de Black Bastard. En het is een genot om mee te BBQ"en.
Het is inderdaad, aanmaken, temperatuur instellen en genieten. Het is niet zo dat je helemaal niet meer hoeft om te kijken, want ik moet af en toe de luchttoevoer iets opener zetten om de temperatuur constant te houden.
Maar is het veel, nee. In het begin meer dan nu, je leert er van. (verschillende soorten houtskool veranderd je temperatuur, ene brand harder dan de andere, hierin merkte ik echt verschil)
Stel mijn Bastard nu in, en zit dan meestal al redelijk bij de temp die ik wil, mits ik de zelfde houtskool gebruik, beetje bijstellen en gaan. is veel minder "werk" dan op mijn weber en ook lange sessies +16 uur is geen probleem!.
Iemand bekend met dit:
http://bbq.about.com/od/p...rilled-Pork-Rib-Roast.htm
Ziet er ook wel lekker uit. Alleen benieuwd hoe de Nederlandse benaming is. Het is volgens mij gewoon een stel ribkarbonades aan een stuk
Ziet er ook wel lekker uit. Alleen benieuwd hoe de Nederlandse benaming is. Het is volgens mij gewoon een stel ribkarbonades aan een stuk
Daar had ik al gekeken maar daar stond "pork rib roast" niet zo letterlijk of bijna letterlijk in
Dat is toevallig. Die ga ik met kerst maken. Ik bestel het hier: https://www.aalvink.nl/product/porkloin-roast/NoepZor schreef op donderdag 8 december 2016 @ 13:33:
Iemand bekend met dit:
M'n vriendin kwam daarmee aanzetten. Lijkt me ook erg lekker en wat anders dan een beenhammetje. Presentatie is wel leuk door er zelf "karbonades" van te snijden. Ook via de aalvink site, maar ik ga nog even kijken waar ik het vlees haal. Heb zogezegd goede slagers in de buurt. Aalvink staat altijd in Enschede op de markt. Bezorgen van vlees vind ik toch nog een aparte business
ondanks dat ik al 15 jaar lang online van alles en nogwat besteld heb
Wie heeft hier al ervaring met shortribs? Ik heb inmiddels de nodige projectjes gemaakt, maar wil me eens wagen aan de runderribben. Aanpak lijkt me vergelijkbaar met procureur oid?
Ik heb geen BGE, maar een Chinese kloon (Grill Guru) maar het idee is precies hetzelfde. De temperatuur regel je vrij eenvoudig en blijft consistent, ik geloof dat het hele ding bijna 80 kilo aardewerk is, dus dat blijft even warm. Ik heb er laatst iets mee gegrilld dat 6 uur op de BBQ moest, dan kijk ik eens in het uur naar de temperatuurmeter. Je moet het zien als een soort heteluchtoven, zeker dingen die er lang op moeten worden heel lekker. Plus dat je de mogelijkheid hebt om rookhout te gebruikenTyphone schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:40:
Ik ga dit jaar voor kerst een hele kip op de BBQ doen, volgens de beer can chicken methode. Ben benieuwd hoe dat gaat worden. Weet iemand hoe hoog zoiets ongeveer is?
[ Voor 9% gewijzigd door Widow op 12-12-2016 09:19 ]
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Gister een côte de boeuf op de q gegooid (WGA, ja dat past
) en het smaakte dikke prima, ook goedgekeurd door de wederhelft. Wat gerookt zout en peper erop. Wel viel het op dat het vlees rond het bot nog wel heel erg rood was (zelfs voor mij te rood). Daarop werd mij gevraagd om het in een soeppan te deponeren en heb ik vannacht onbewust extra hard lopen kwijlen omdat het heerlijk naar bouillon rook. Dus eigenlijk heb ik niks negatiefs erover te melden
[ Voor 3% gewijzigd door 2Dutch op 12-12-2016 11:47 ]
vanaf 150c krijg je een krokante laag.Widow schreef op maandag 12 december 2016 @ 09:17:
[...]
Ik heb geen BGE, maar een Chinese kloon (Grill Guru) maar het idee is precies hetzelfde. De temperatuur regel je vrij eenvoudig en blijft consistent, ik geloof dat het hele ding bijna 80 kilo aardewerk is, dus dat blijft even warm. Ik heb er laatst iets mee gegrilld dat 6 uur op de BBQ moest, dan kijk ik eens in het uur naar de temperatuurmeter. Je moet het zien als een soort heteluchtoven, zeker dingen die er lang op moeten worden heel lekker. Plus dat je de mogelijkheid hebt om rookhout te gebruikentrouwens, als je niet teveel geld wilt uitgeven: dit is DE periode om korting af te dingen op BBQs. Ik heb er zelf een gekocht met schade, dat bespaarde ook aanzienlijk op de prijs, als je wilt kan ik het adres wel ff doorsturen
![]()
Ik ga dit jaar voor kerst een hele kip op de BBQ doen, volgens de beer can chicken methode. Ben benieuwd hoe dat gaat worden. Weet iemand hoe hoog zoiets ongeveer is?
eronder ook wel, maar minder
* FreshMaker houdt meestal tussen 160/190c in de dome thermometer aan, tot een dik deel van de dij op 72/75c kerntemperatuur is
( tussendoor wel de borst in de gaten houden, want die kan zomaar donkerbruin/zwart uitslaan
Ik doe hetzelfde op mijn Weber, afgelopen weekend nog gedaanFreshMaker schreef op maandag 12 december 2016 @ 12:07:
[...]
vanaf 150c krijg je een krokante laag.
eronder ook wel, maar minder
* FreshMaker houdt meestal tussen 160/190c in de dome thermometer aan, tot een dik deel van de dij op 72/75c kerntemperatuur is
( tussendoor wel de borst in de gaten houden, want die kan zomaar donkerbruin/zwart uitslaan)
Ik ben op zoek naar platte lange spiesen voor op de Kamado. De diameter is ong 45 cm, dus 50 cm zou ideaal zijn. Kan het alleen nergens vinden?
Iemand tips?
Ik wil namelijk een picanha in stukken snijden en er een soort mega kebab van maken. A la Jort Althuizen zijn recept.
Iemand tips?
Ik wil namelijk een picanha in stukken snijden en er een soort mega kebab van maken. A la Jort Althuizen zijn recept.
Oei... Een Weber E320 gasser voor 600 euro...
Het kriebelt...
Het kriebelt...
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Op aliexpress heb je deze.BlauweFles schreef op maandag 12 december 2016 @ 14:11:
Ik ben op zoek naar platte lange spiesen voor op de Kamado. De diameter is ong 45 cm, dus 50 cm zou ideaal zijn. Kan het alleen nergens vinden?
Iemand tips?
Via google kom je hier uit of deze lijkt nog beter
Je kan natuurlijk ook twee enkele spiezen gebruiken, dan schuift het ook niet.
Je kan natuurlijk ook twee enkele spiezen gebruiken, dan schuift het ook niet.
[ Voor 23% gewijzigd door iscara op 12-12-2016 15:05 ]
50cm spiezen: https://www.vuurkorfwinke...-vleesspies-10-stuks.html
ik doe dat op een gewoon BBQ, heb ook een motertje gekocht maar de spies in kan, zo draait hij ook nog constant rond
Een bot warmt veel langzamer op dan vlees. Het bot en een gebied eromheen zal dus altijd kouder en roder zijn dan de rest, zoals je zag.2Dutch schreef op maandag 12 december 2016 @ 11:46:
Wel viel het op dat het vlees rond het bot nog wel heel erg rood was (zelfs voor mij te rood).
Bij een flink bot kan dat effect groter zijn dan je denkt.
Om dat te vermijden kun je spelen met waar de hitte het vlees "raakt". Het bot richting het heetste gedeelte van het vuur helpt.
True, maar helemaal niet aan gedacht op dat moment...honger..foodFly-guy schreef op maandag 12 december 2016 @ 16:09:
Een bot warmt veel langzamer op dan vlees. Het bot en een gebied eromheen zal dus altijd kouder en roder zijn dan de rest, zoals je zag.
Bij een flink bot kan dat effect groter zijn dan je denkt.
Om dat te vermijden kun je spelen met waar de hitte het vlees "raakt". Het bot richting het heetste gedeelte van het vuur helpt.
Wel netjes paar keer lopen herpositioneren op het rooster, maar de volgende keer gaat het bot een tikkie meer hitte-aandacht krijgen. Volgens mij ook de eerste keer dat ik iets met een bot op de q gooi, beginnersfoutje
Ik heb voor Kerst een picanha van 1,5 kilo en een varkensribroast van 10 ribs besteld bij de slager. Wat ik mij nog afvraag:
- Kunnen beide stukken vlees op ongeveer dezelfde temp gegaard worden (zeg 150 graden)?
- Klopt het dat de ribroast langer moet?
- Picanha is het idee om deze te garen tot 48 graden en daarna beide stukken vlees er af, BBQ opstoken en de picanha affikken. Ribroast kan dan rusten in folie, klopt dit?
Als iemand nog goede tips of zaken heeft waar ik rekening mee moet houden dan hoor ik het graag
ik ga zondag in ieder geval oefenen met een beenhammetje (2,99 de kilo bij de Emté, dus geen financieel risico
).
Wellicht nog ter aanvulling: de picanha wil ik gewoon met peper en zout kruiden. Voor de ribroast zit ik aan dit recept te denken. Is dit een beetje in de juiste richting?
- Kunnen beide stukken vlees op ongeveer dezelfde temp gegaard worden (zeg 150 graden)?
- Klopt het dat de ribroast langer moet?
- Picanha is het idee om deze te garen tot 48 graden en daarna beide stukken vlees er af, BBQ opstoken en de picanha affikken. Ribroast kan dan rusten in folie, klopt dit?
Als iemand nog goede tips of zaken heeft waar ik rekening mee moet houden dan hoor ik het graag
Wellicht nog ter aanvulling: de picanha wil ik gewoon met peper en zout kruiden. Voor de ribroast zit ik aan dit recept te denken. Is dit een beetje in de juiste richting?
[ Voor 16% gewijzigd door NoepZor op 16-12-2016 12:00 ]
Als je voor beide stukken vlees een recept zoekt zie je snel of ze allebei op dezelfde temperatuur kunnen. Let wel op als ze allebei indirect moeten of het wel past op je bbq.
Whoho! Vrouwlief heeft een looftlighter gekocht voor mij 
Mag er al mee spelen zodat het zeker gaat lukken met Kerstmis
Die 20kg Ecobrasa gaan zeker ook fijn zijn
Ben benieuwd of dat zo fijn werkt zoals men beweerd, heb nog 3kg aan Weberbriketten over om te testen

Ben benieuwd of dat zo fijn werkt zoals men beweerd, heb nog 3kg aan Weberbriketten over om te testen
[ Voor 23% gewijzigd door Chevy454 op 16-12-2016 14:21 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Met kokos niet zo goed. Met houtskool gaat het als een trein, maar briketten (kokos of regulier) doe ik met de starter.Chevy454 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 14:20:
Whoho! Vrouwlief heeft een looftlighter gekocht voor mij
Ben benieuwd of dat zo fijn werkt zoals men beweerd
Maar ik ben helemaal over op houtskool.
Met het oog op een kamado zal het in elk geval meevallen.418O2 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 14:21:
Met kokos niet zo goed. Met houtskool gaat het als een trein, maar briketten (kokos of regulier) doe ik met de starter.
Maar ik ben helemaal over op houtskool.
Zoals ik op het BBQ genootschap kan lezen val het wel allemaal mee, het duurt wat langer met briketten.
Het werkt ook zeker wel, maar lang niet zo goed als met briketten.Chevy454 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 14:38:
[...]
Met het oog op een kamado zal het in elk geval meevallen.
Zoals ik op het BBQ genootschap kan lezen val het wel allemaal mee, het duurt wat langer met briketten.
Ennuh, in een kamado kan je het best houtskool stoken toch?
Ik heb een 57cm weber ketel, zal moeten lukken denk ikiscara schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 12:08:
Als je voor beide stukken vlees een recept zoekt zie je snel of ze allebei op dezelfde temperatuur kunnen. Let wel op als ze allebei indirect moeten of het wel past op je bbq.
heb wel eens wat briketten die ik over had gemixt met houtskool in de kamado.(houtskool was op418O2 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 14:49:
[...]
Het werkt ook zeker wel, maar lang niet zo goed als met briketten.
Maar voornamelijk echt 100% houtskool
Inderdaad. Nergens voor nodig briketten in een kamado. Alleen maar veel afval. Terwijl houtskool echt superzuinig brand in een ei en bijna niks aan afval geeft. Niet doen dus die briketten.BlauweFles schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 15:11:
In een kamado doe je inderdaad houtskool. En briketten worden met klem afgeraden.
Ja maar de weber gaat niet weg.418O2 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 14:49:
Het werkt ook zeker wel, maar lang niet zo goed als met briketten.
Vandaag een Picanha van ~800 gram klaarmaken. Rustig naar de 48 graden en dan reverse sear. Hoe lang zou dat ongeveer duren als je de Q op 130 graden hebt? Kan ik de rest er een beetje omheen plannen.
Lastig om Picanha te krijgen trouwens, nu maar online gekocht. Hoe komen jullie aan de Makro pas? Allemaal een KvK inschrijving? Het zou voor mij ideaal zijn maar geen eigen bedrijf dus dan zou ik een nep bedrijfje moeten opzetten.
Lastig om Picanha te krijgen trouwens, nu maar online gekocht. Hoe komen jullie aan de Makro pas? Allemaal een KvK inschrijving? Het zou voor mij ideaal zijn maar geen eigen bedrijf dus dan zou ik een nep bedrijfje moeten opzetten.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
48 is wel heel laag hoor. Ik doe 52-53 en dan is hij nog heel erg rood.Tsurany schreef op zondag 18 december 2016 @ 08:54:
Vandaag een Picanha van ~800 gram klaarmaken. Rustig naar de 48 graden en dan reverse sear. Hoe lang zou dat ongeveer duren als je de Q op 130 graden hebt? Kan ik de rest er een beetje omheen plannen.
Ik zit meestal rond de 130-150 graden en 1.5kg heeft dan 1:15-1:30 nodig. Dan nog afgrillen en tien minuten rusten.
Mijn slager op de markt heeft het gewoon. Ik bestel het vaak wel vooraf, maar vaak heeft hij het wel liggen als ik het vraag
[ Voor 8% gewijzigd door 418O2 op 18-12-2016 10:54 ]
Gewoon bij een goede slager vragen? "Mijn" keurslager (Richard Groot, Alkmaar) heeft het op de bestellijst voor kerst staan, en vaak gewoon op voorraad. Vorige week vrijdag had hij het niet, maar kon ik het zaterdagochtend ophalen, vet ingesneden en wel...Tsurany schreef op zondag 18 december 2016 @ 08:54:
Grappig, ik doe hem juist tot 45-47 ºC en dan reverse sear, en vind hem dan prima...418O2 schreef op zondag 18 december 2016 @ 10:53:
[...]
48 is wel heel laag hoor. Ik doe 52-53 en dan is hij nog heel erg rood.
Ik zit meestal rond de 130-150 graden en 1.5kg heeft dan 1:15-1:30 nodig. Dan nog afgrillen en tien minuten rusten.
Mijn slager op de markt heeft het gewoon. Ik bestel het vaak wel vooraf, maar vaak heeft hij het wel liggen als ik het vraag
Heb hem op 115-120 ºC gedaan, ook ongeveer 800 gram, en dat duurt dan zo'n anderhalf uur, tot aan het searen.
Misschien toch nog wat meer slagers af gaan, helaas zit hier niet echt wat bijzonders in de buurt.
Ik lad op meerdere recepten 48 graden maar misschien toch wat hoger gaan, mediun rare is het doel. Graad of 52 aanhouden dus. Dan zal alles bij elkaar zo'n ruime twee uur kosten, weet ik hoe laat ik moet beginnen
Ik lad op meerdere recepten 48 graden maar misschien toch wat hoger gaan, mediun rare is het doel. Graad of 52 aanhouden dus. Dan zal alles bij elkaar zo'n ruime twee uur kosten, weet ik hoe laat ik moet beginnen
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Wij nemen 48C. Tijdens het affakkelen stijgt de kern temperatuur nog en tijdens rusten ook nog eens.
We mikken altijd op 52C voor medium rare.
We mikken altijd op 52C voor medium rare.
Vlees was goed gelukt, alleen het vetrandje bovenop was wat lastiger door te komen. Had ik deze langer boven het vuur moeten houden om er een echt korstje op te krijgen?
Weet er iemand nog een goede rub voor spareribs ? Het liefst zelf maken i.p.v. kant en klaar.
http://www.bbq-nl.com/2009/11/chinatown-ribs.htmlvortexnl1982 schreef op maandag 19 december 2016 @ 21:38:
Weet er iemand nog een goede rub voor spareribs ? Het liefst zelf maken i.p.v. kant en klaar.
Das mijn favoriet
ik maakte het zelf, maar werd me een te kostbare bezigheid...
dit is het recept
8 el paprika poeder
6 el knoflook poeder
4 el grof zeezout
2 el vers gemalen peper
1 el cayenne peper
3 el uien poeder
2 el gedroogde oregano
2 el gedroogde thijm
2 tl Salie
dit is het recept
8 el paprika poeder
6 el knoflook poeder
4 el grof zeezout
2 el vers gemalen peper
1 el cayenne peper
3 el uien poeder
2 el gedroogde oregano
2 el gedroogde thijm
2 tl Salie
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Dus, kom je er smorgens achter dat je deze maand je laatste 10 Kilo Ecobrassa;s hebt verstookt terwijl je nog dacht dat je een hele doos extra had.....
Gelukkig heeft de WSM nog genoeg voor een run met ribs en moet het lukken met de overige kolen om een Ham te roken en kippenpootjes te maken.
Gelukkig heeft de WSM nog genoeg voor een run met ribs en moet het lukken met de overige kolen om een Ham te roken en kippenpootjes te maken.
[ Voor 80% gewijzigd door backupdevice op 23-12-2016 14:56 ]
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Dat is minder! Maar je kan vast ergens nog wel normale briketten in noodgeval krijgen.backupdevice schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 14:53:
Dus, kom je er smorgens achter dat je deze maand je laatste 10 Kilo Ecobrassa;s hebt verstookt terwijl je nog dacht dat je een hele doos extra had.....
De loooftlighter, ik houd er nu al van! De klere weber kokos (ja ik heb er nog) gingen gewoon aan zonder gezeik. Niet warm genoeg, beetje blazen en gaan. Best geschenk voor kerst!
Vandaag het rooster schoongemaakt en wat speklapjes op 120C indirect liggen roken voor 2 uurtjes. Zalig!
[ Voor 8% gewijzigd door Chevy454 op 23-12-2016 16:49 ]
Knoop doorgehakt en 2-delig RVS rooster + premium bakplaatje in huis gehaald van Zifa Grills.
Ziet er goed degelijk uit, vooral die bakplaat..tering, dat is een geducht wapen

Uiteraard nadat ik heb besteld zie ik een 10% kortingcode via Facebook
Naja anyways, soon even boenen + WGA beetje schrobben, foto's maken en dan eens een testrondje bakplaat/rooster. Hmm, bacon & eggs met worstjes ofzo
Ziet er goed degelijk uit, vooral die bakplaat..tering, dat is een geducht wapen

Uiteraard nadat ik heb besteld zie ik een 10% kortingcode via Facebook
Naja anyways, soon even boenen + WGA beetje schrobben, foto's maken en dan eens een testrondje bakplaat/rooster. Hmm, bacon & eggs met worstjes ofzo
Leuk om te lezen dat jullie ook lekker bezig zijn en dat er met kerst ook volop gebruik gemaakt wordt van de bbq! Bij mij staat er op het kerstmenu ook picanha, hoe lang moet de vetkap ongeveer fikken? En regelmatig keren denk ik?
Voor kerst krijg ik in ieder geval een Maverick et-733 en het boek Smokey Goodness. Word dus een goede kerst!
Voor kerst krijg ik in ieder geval een Maverick et-733 en het boek Smokey Goodness. Word dus een goede kerst!
Zorg ervoor dat je die maverick 3 uur voor het eten krijgt, kun je hem gebruiken voor de Picanha
K to the KillaZ
Ik ben zelf altijd erg tevreden over de kokosbriketten van Fire-Up, die je in ieder geval bij Karwei kan kopen. Misschien voor de zekerheid even een zakje halen?backupdevice schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 14:53:
Het boek is interessant maar qua recepten een tegenvaller. Zover ik het heb kunnen lezen in 15 minuten. Ook als kerstcadeau gekregenBamiblik schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 19:23:
Voor kerst krijg ik het boek Smokey Goodness.
We gaan het zien, sowieso lijkt het mij al een interessant boek. Laatst bij de postcodeloterij ook nog een eci boekenbon gewonnen, dus daar maar een boek van Steve Raichlen kiezen. Jullie nog aanbevelingen voor een boek?Chevy454 schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 00:07:
[...]
Het boek is interessant maar qua recepten een tegenvaller. Zover ik het heb kunnen lezen in 15 minuten. Ook als kerstcadeau gekregen
Ps: net twee mooie stukken picanha gehaald bij de Sligro, black angus en een Dry Aged. Ben benieuwd naar het verschil!
[ Voor 11% gewijzigd door Bamiblik op 24-12-2016 00:48 ]
Gaaf zeg, wel beetje prijzig zag ik op de site,ik vind de spiezenhouder wel interessant2Dutch schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 16:48:
Knoop doorgehakt en 2-delig RVS rooster + premium bakplaatje in huis gehaald van Zifa Grills.
[afbeelding]
[afbeelding]
Uiteraard nadat ik heb besteld zie ik een 10% kortingcode via Facebook![]()
Ga er wel vanuit dat het duurzaam spul is. Die spiezenhouder vond ik ook wel grappig, maar die huge ass tussenstukken vond ik toch echt te extreemscreamhouse schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 08:55:
Gaaf zeg, wel beetje prijzig zag ik op de site,ik vind de spiezenhouder wel interessant
Morgen maar spareribs maken als kerstmaaltijd. Alleen nog de vraag hoe we dat gaan doen. Iemand ideeën voor een lekkere rub?
We gaan meteen 4 baby back ribs doen dus we kunnen experimenteren. Ik denk 2 dry rub en 2 Texas crutch.
We gaan meteen 4 baby back ribs doen dus we kunnen experimenteren. Ik denk 2 dry rub en 2 Texas crutch.
Gisteren de barbecue weer aan gemaakt en twee kilo beenham en twee kilo picanha erop gemaakt. De buiten temperatuur viel mee, maar er was wel flink veel wind. Had drie keer zoveel kolen nodig als in de zomer.
Naast mijn weber 57 had ik mijn smokey joe staan waar ik extra hete kolen klaar had staan voor als de temperatuur te laag werd, dat was wel handig.
En een starter is ook handig om de picanha af te fikken
Naast mijn weber 57 had ik mijn smokey joe staan waar ik extra hete kolen klaar had staan voor als de temperatuur te laag werd, dat was wel handig.
Hoe wil je de kolen van de smokey joe in de weber 57 doen? Met een schep de starter vullen en dan zo overgieten?iscara schreef op zondag 25 december 2016 @ 14:03:
Ik heb vandaag 6,5 uur op de MT57 low and slow gedaan. 1,5 uur speklapjes op 175C dome met pecan en whisky snippers. Daarna spare ribs met kersenhout. De rub heeft nog wat fine-tuning nodig. Ik vind die te flets, volgende keer weer van the Dutch BBQ crew gebruiken als referentie. En de weber kokos zijn eindelijk op, 2017 kan goed beginnen!
gewoon met een tang een of twee tegelijk overzettenChevy454 schreef op zondag 25 december 2016 @ 19:36:
[...]
Hoe wil je de kolen van de smokey joe in de weber 57 doen? Met een schep de starter vullen en dan zo overgieten?
Ik heb vandaag 6,5 uur op de MT57 low and slow gedaan. 1,5 uur speklapjes op 175C dome met pecan en whisky snippers. Daarna spare ribs met kersenhout. De rub heeft nog wat fine-tuning nodig. Ik vind die te flets, volgende keer weer van the Dutch BBQ crew gebruiken als referentie. En de weber kokos zijn eindelijk op, 2017 kan goed beginnen!
Klinkt goed spare ribs met kerst!
Dit jaar ook maar is meegeholpen met het kerstdiner

potvolblomme..... daar krijg je toch spontaan trek van ! Ziet er erg lekker uit.
Ik ga aan een pistoletje uit het pakket van de baas ! Geen bbq voor mij deze kerst !
Ik ga aan een pistoletje uit het pakket van de baas ! Geen bbq voor mij deze kerst !
Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti
Waarom gooi je er niet af en toe kolen op? Kan prima.iscara schreef op zondag 25 december 2016 @ 14:03:
Gisteren de barbecue weer aan gemaakt en twee kilo beenham en twee kilo picanha erop gemaakt. De buiten temperatuur viel mee, maar er was wel flink veel wind. Had drie keer zoveel kolen nodig als in de zomer.
Ik had een hele kip á 2.8 kg er op. Was weer goed
Gisteren 4 kilo Boston Butt, 3 hele kippen en 25 hamburgers gemaakt voor vandaag. De kippen en Boston Butts zijn klaar, hamburgers doe ik ter plekke grillen. Denk dat het wel gaat smaken
Had natuurlijk gekund, maar krijg je geen temperature drop door er kolen bij te doen?418O2 schreef op zondag 25 december 2016 @ 23:55:
[...]
Waarom gooi je er niet af en toe kolen op? Kan prima.
Ik had een hele kip á 2.8 kg er op. Was weer goed
Nu even 40 moink balls maken, meenemen naar mn ouders en daar even in de oven op lage temperatuur opwarmen.
Neejoh. Als je gewoon in de gaten houdt dat je het er op tijd bij doet komt dat wel goed.iscara schreef op maandag 26 december 2016 @ 11:07:
[...]
Had natuurlijk gekund, maar krijg je geen temperature drop door er kolen bij te doen?
Godver.... Ja klote... Nu wil ik ook Picanha eten!Tinusvolkel schreef op zondag 25 december 2016 @ 23:36:
Dit jaar ook maar is meegeholpen met het kerstdiner![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Morgen maar bij de Makro proberen te scoren. Een stukje van 1,3kg moet wel genoeg zijn voor 2 mensen.
Welke buurt mag dat wezen? Wellicht dat een medetweaker iets weet in jouw omgeving?Tsurany schreef op zondag 18 december 2016 @ 11:33:
Misschien toch nog wat meer slagers af gaan, helaas zit hier niet echt wat bijzonders in de buurt.
Goed idee, ik zou zeggen stuur me een DM en dan zal ik dit toevoegen aan de OP.418O2 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 12:29:
Misschien is een lijst met slagers een goede optie voor de OP?
Momenteel ben ik opzoek naar een betaalbare droogkast voor oa beef jerkey te maken, maar wat een prijzen vragen ze ervoor.

Utrecht (Leidsche Rijn), heb een auto dus kan best een stukje rijden voor een goede slager. Maar alles in omgeving Leidsche Rijn is keurslager eigenlijk.Gadgeteer schreef op woensdag 28 december 2016 @ 08:45:
[...]
Welke buurt mag dat wezen? Wellicht dat een medetweaker iets weet in jouw omgeving?
Er postte hier laatst iemand die een slagerij in Baarn had, dat is nog wel te doen toch?Tsurany schreef op woensdag 28 december 2016 @ 13:36:
[...]
Utrecht (Leidsche Rijn), heb een auto dus kan best een stukje rijden voor een goede slager. Maar alles in omgeving Leidsche Rijn is keurslager eigenlijk.
Of dit?
https://maps.google.com/?...dsche%20Rijn%2C%20Utrecht
Schijnt best een aardig stukje vlees te verkopen
https://maps.google.com/?...dsche%20Rijn%2C%20Utrecht
Schijnt best een aardig stukje vlees te verkopen
spoiler:
Ik ga nu gewoon naar de Makro. Mijn normale slager was niet in een staat gewone kwaliteit ribben af te leveren. Was een ontgoocheling.
Bacon strips op de Q
Met ecobrasa briketten! Wel weer wennen om slechts de helft aan te moeten steken. En met de loooftlighter is het geweldig. Te weinig briketten die branden? Beetje blazen en gaan.
Bacon strips op de Q

Met ecobrasa briketten! Wel weer wennen om slechts de helft aan te moeten steken. En met de loooftlighter is het geweldig. Te weinig briketten die branden? Beetje blazen en gaan.
Jij moet toch ook een enorme gewichtstoename zien dit jaar Chevy met wat jij allemaal verstouwt sinds je de Q hebt ontdekt 
/edit
Fijn ding hè die looftlighter
/edit
Fijn ding hè die looftlighter
[ Voor 25% gewijzigd door UltraSub op 28-12-2016 17:43 ]
Dit topic is gesloten.