Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 108 Laatste
Acties:
  • 671.809 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04:48
Oke, meningen verschillen hier nogal blijkt.

Als je geen verschil proeft tussen de supermarkt en de slager, dan zou ik zeggen kies zeker voor de supermarkt. Dat is iig makkelijker, en in sommige gevallen ook goedkoper.

Maar als ik spekjes proef van de supermarkt, dan proef je in mijn optiek, heel veel zout, en een chemische smaak. Wij pekelen nog ouderwets, dus het stuk vlees gaat in een bak met zout water, niet injecteren. Onze pekelvlees heeft bijvoorbeeld ook vaak een grijze plek in het midden (die wat minder mooi is) dat komt omdat het zout daar simpelweg nog niet gekomen is.

Ik ben er overigens niet op uit om nieuwe klanten te trekken hoor :) wij zijn verschrikkelijk druk en hebben niks te klagen.

Maar ik lees hier wel eens verhalen van mensen die slechte ervaringen hebben met hun slager, en dat is zonde. Dan denk ik echt van kom bij mij een cote de boeuf halen, dan zet ik het mes erop, en dan mag je zelf bepalen hoe dik/zwaar je hem wilt (ze wegen bij mij wel minimaal 800 gram ;))

Ach ja ik lees hier vol verbazing en verwondering mee, en ik heb wel echt respect voor de aandacht en tijd die jullie soms in je producten stoppen, vandaar dat ik er soms ietsje moeite mee heb dat dat met mindere producten is.

TOevallig las ik over de longhaas, deze had ik een paar weekjes geleden over, en heb hem zelf opgegeten heerlijk! Net zoals ik laatst het jodenhaasje van een kalf over had, en heb opgegeten. wij zijn iig geen dertien in het dozijn slager, maar echt wel ietsje apart, maar dat blijkt ook wel uit de stukken vlees die bij ons in de toonbank liggen.
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/1671mpd.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
duc848 schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 13:21:
Maar als ik spekjes proef van de supermarkt, dan proef je in mijn optiek,
Hangt ook weer waar de supermarkt het inkoopt. Een kleine franchisenemer koopt het ergens anders in.
Zo zal ik absoluut nooit iets van gehakt of slaatjes halen bij onze super omdat we de interne keuken daar kennen. Ignorance is bliss zullen we maar zeggen.

Maar spek van de emte of van de AH zit verschil in in smaak waarbij die van de slager beter is in vergelijk met beide anderen. Dunne ontbijtspek voor bij een eitje merken we het verschil niet.
Maar ik lees hier wel eens verhalen van mensen die slechte ervaringen hebben met hun slager, en dat is zonde. Dan denk ik echt van kom bij mij een cote de boeuf halen, dan zet ik het mes erop, en dan mag je zelf bepalen hoe dik/zwaar je hem wilt (ze wegen bij mij wel minimaal 800 gram ;))
Waar moeten we zijn? We zijn allemaal wel voor iets in om wat nieuws te proberen.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duc848
Gadgeteer schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 11:15:
[...]

Ben wel benieuwd hoe jij, als ambachtelijke slager, van iets simpels en puurs als spek of gehakt een verschil maakt met de spek of gehakt van de supermarkt (behalve alleen het prijskaartje).
Hoe jammer ik het ook vindt, ik zie tegenwoordig niet meer een echte reden om naar een ambachtelijke slager te gaan omdat het vlees niet per definitie beter is dan dat van de super om de hoek.
Dit wil ik toch nog even toelichten, gehakt is het visite kaartje van de slager, als je bij supermarkt gehakt koopt, dan weet je nooit wat erin zit, bij ons zit iig niet je hele pan vol met vocht/vet als je het rul bakt. En ik kan je precies vertellen welke waar de stukken vlees die erin zitten vandaan komen.

Ook met spek is er echt een verschil, als je geen verschil proeft tussen spekjes van de supermarkt en van de slager, word het de hoogste tijd opzoek te gaan naar een nieuwe (goede) slager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-09 17:17
keurslagers etc kopen vaak via een kantoor in. mijn slager bijv die beent nog zelf uit en zijn runderen komen vanuit een lokale runderbeenderij, hiermee heb je dus veel meer controle op je product!

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duc848
Paganstars schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 13:41:
keurslagers etc kopen vaak via een kantoor in. mijn slager bijv die beent nog zelf uit en zijn runderen komen vanuit een lokale runderbeenderij, hiermee heb je dus veel meer controle op je product!
En ik neem aan dat je bij die slager het verschil wel proeft tussen hem en de supermarkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 08:33
duc848 schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 13:39:
[...]

Dit wil ik toch nog even toelichten, gehakt is het visite kaartje van de slager, als je bij supermarkt gehakt koopt, dan weet je nooit wat erin zit, bij ons zit iig niet je hele pan vol met vocht/vet als je het rul bakt. En ik kan je precies vertellen welke waar de stukken vlees die erin zitten vandaan komen.

Ook met spek is er echt een verschil, als je geen verschil proeft tussen spekjes van de supermarkt en van de slager, word het de hoogste tijd opzoek te gaan naar een nieuwe (goede) slager.
Ik zie hier het verhaal van een slager, logisch dat jouw vlees beter is dan dat van de supermarkt (je zou gek zijn om te zeggen van niet). Toch ben ik niet bepaald onder de indruk van de "ambachtelijke" slagers hier in de omgeving.

Nu ik weet dat jij zelf slacht en er geen zinloze geneesmiddelen in jouw vlees zitten, verwacht ik het verschil misschien wel te kunnen proeven (sorry voor het sarcasme maar alleen roepen dat er verschil is, maakt nog geen verschil. Ik ga ervanuit dat jij je vlees ook ergens inkoopt en dat kan wel precies hetzelfde inkoopkanaal zijn als waar een buurtsuper inkoopt ergens in het land).

Als jij bij het gehakt van een supermarkt, bij het rulbakken veel vocht in je pan tegenkomt, moet je misschien eens zoeken naar een andere supermarkt?

Natuurlijk zullen er slagers zijn die beter vlees verkopen dan een gemiddelde supermarkt. Ik zal dat niet ontkennen. Helaas echter geldt voor het overgrote deel van de slagers iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Wat mij betreft gaat het bij een slager niet alleen om beter vlees verkopen, maar ook de flexibiliteit en kennis van zaken. Ik heb het opgegeven bij de slagers hier in de buurt; die komen gewoon echt niet verder dan de standaard lapjes vlees.

Picanha's, briskets en andere specials kennen ze niet. Het verschil tussen spareribs en buikribben? Dat is toch hetzelfde?
"Colorozo-zout? Ehh... ik gebruik altijd dit, geen idee welk percentage nitriet erin zit".

Nee, mijn vertrouwen in het vakmanschap van de slager is niet heel groot. Maar dat kan ook aan mij liggen, ik ga dan naar de verkeerde slager toe :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duc848
Toch wel erg om te lezen, dat het vertrouwen in de slager(s) niet erg groot is!

Maarja er gaan er in nederland de komende paar jaar nog een paar failliet en de rest (goede) blijven dan over als het goed is.

Hopelijk komen jullie nog eens bij mij in de winkel een mooi stukje vlees halen, dan zal ik proberen het vertrouwen in de slager te herstellen!
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/117tqp1.jpg

Nog een klein foto'tje van een mooie T-Bone (30 kilo) als warmmakertje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:35

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maar al met al weten we nog steeds niet waar je zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:07
als je in de buurt van Breda zit wil ik wel een keer langs komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duc848
Provincie Utrecht. En we zijn maar 3 dagen open (donderdag, vrijdag en zaterdag).

Niet echt in de buurt van Breda helaas, maar mocht je op de A1 rijden. Afslag Baarn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
duc848 schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 16:26:
Toch wel erg om te lezen, dat het vertrouwen in de slager(s) niet erg groot is!

Maarja er gaan er in nederland de komende paar jaar nog een paar failliet en de rest (goede) blijven dan over als het goed is.

Hopelijk komen jullie nog eens bij mij in de winkel een mooi stukje vlees halen, dan zal ik proberen het vertrouwen in de slager te herstellen!
[afbeelding]

Nog een klein foto'tje van een mooie T-Bone (30 kilo) als warmmakertje
Het is (helaas) de waarheid.

Ik lees in jouw posts een boel enthousiasme voor je vak/vlees en ik ga uit van de bijbehorende kennis (gaan vaak hand in hand, kennis en enthousiasme).

De (keur)slager in de stad waar ik tot voorheen woonde, was hetzelfde. Ging naar slachtvee tentoonstellingen, haalde menig maal een dikke beter mee naar huis en wist van geboorte tot slacht precies wat er met zijn koeien gebeurde. Maakte zelf worsten en gehakt, hielp met tips en colorozozout. Zelf was hij enorm enthousiast en wist alles, zijn werknemers wisten iets minder, maar dat kwam altijd wel goed.

De (keur)slager waar ik nu woon is helaas iets minder. Heel veel aanbod van allerlei zaken, waaronder vooral hele warme maaltijden, maar qua vlees niet beter of meer dan bij de AH ernaast. Ook de personen naast de slager willen graag maar het sparerib/buikrib verhaal van hierboven gaat ook daar op, is er verschil? Picanha? Brisket?

Echter in de meeste gevallen proefde ik weinig tot geen verschil tussen vlees van beide slagers en de supermarkt (Gehakt is een uitzondering). En ook was het aanbod niet veel beter, het was wat het publiek wilde, dus precies wat er ook al in de AH lag.Ook was het bijna niet mogelijk op redelijke termijn andere stukken dan normaal te krijgen, als dat al mogelijk was, was dat rund. Gevogelte en varken/lam was wat er lag (wat weinig was) of niet. Wel speklapjes, geen plak buikspek. Wel kipfilet, geen dijfilet. Wel karbonade, geen flinke procureur, etc.
Toch ging ik voorheen vrijwel altijd naar de slager om mijn vlees te halen, vooral vanwege zijn kennis en enthousiasme. Nu dat de kennis grotendeels onvindbaar is, kom ik nooit meer bij de slager. Het is te duur en levert geen meerwaarde op.

ik zag het liever ook anders, gelukkig hebben we hier nog boerderijen met hun eigen slacht en vee (plus fruit en zuivel). Dat maakt een boel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Gadgeteer schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 11:15:
[...]

Ben wel benieuwd hoe jij, als ambachtelijke slager, van iets simpels en puurs als spek of gehakt een verschil maakt met de spek of gehakt van de supermarkt (behalve alleen het prijskaartje).
Hoe jammer ik het ook vindt, ik zie tegenwoordig niet meer een echte reden om naar een ambachtelijke slager te gaan omdat het vlees niet per definitie beter is dan dat van de super om de hoek.
I beg to differ ..
Ik haal mijn gehakt bij een zgn Gildeslager ( keurslager met ander jasje ;) )
Maar het verschil in smaak en kwaliteit is toch heel duidelijk te proeven, zelfs op woensdag, als zijn gehakt in de aanbieding is.

Supermarktgehakt bevat naar mijn idee wat meer water dan dat van de slager, en dat merk je uiteidnelijk ook in de bereiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:47

SaN

FreshMaker schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 20:28:
[...]

I beg to differ ..
Ik haal mijn gehakt bij een zgn Gildeslager ( keurslager met ander jasje ;) )
Maar het verschil in smaak en kwaliteit is toch heel duidelijk te proeven, zelfs op woensdag, als zijn gehakt in de aanbieding is.

Supermarktgehakt bevat naar mijn idee wat meer water dan dat van de slager, en dat merk je uiteidnelijk ook in de bereiding
Dat gehakt van de supermarkt over het algemeen minder smaakt dan dat van de slager is volgens mij in de meeste gevallen wel waar, maar dat waterverhaal wil er bij mij toch niet in hoor. Ik vind het vaak juist een probleem dat het gehakt van de supermarkt zo ongelofelijk droog is. Het moet allemaal mager gehakt zijn met minder dan 10% vet... Water heb ik nog nooit uit mijn gehakt zien komen in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
SaN schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 21:05:
[...]

Dat gehakt van de supermarkt over het algemeen minder smaakt dan dat van de slager is volgens mij in de meeste gevallen wel waar, maar dat waterverhaal wil er bij mij toch niet in hoor. Ik vind het vaak juist een probleem dat het gehakt van de supermarkt zo ongelofelijk droog is. Het moet allemaal mager gehakt zijn met minder dan 10% vet... Water heb ik nog nooit uit mijn gehakt zien komen in ieder geval.
De laatste keer dat ik gehakt bij de AH haalde was het meer gehakt soep dan iets vlees.
Gehakt van de aldi is dan weer verbazend acceptabel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Een beetje supermarkt met een normale supermarktslagerij (en dus niet alleen een koelvak) levert vaak prima vlees waarbij het verschil met een ambachtelijke slagerij er (bijna?) niet is.
Het probleem is vaak het vlees wat voorverpakt geleverd wordt, wat gevuld is met wie weet wat allemaal om het houdbaarder te maken en verkleuringen zo veel mogelijk tegen te gaan... fabrieksvlees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
duc848 schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 15:54:
[...]

En ik neem aan dat je bij die slager het verschil wel proeft tussen hem en de supermarkt ;)
yep, weinig tot geen reductie en alles bio/eko

en waar zit je dan ergens? Je zit dan vlakbij mij

[ Voor 18% gewijzigd door Paganstars op 27-10-2016 07:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Volgens mij aan de brinkstraat in baarn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 08:40:
Volgens mij aan de brinkstraat in baarn :)
ik denk het ook aan de openingstijden te zien :*)
http://www.vorstelijkbaar.../slagerij-van-moorselaar/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-08 15:50
Allereerst natuurlijk supermooi dat er een slager zijn weg naar dit topic heeft gevonden, alleen jammer van het hoge 'wij van WC-eend...'-gehalte tot op heden. Ik persoonlijk word bijvoorbeeld niet echt dolenthousiast van de T-bone die je toont, mag wat mij betreft wel wat meer dooraderd met vet als je ageert tegen de zesjescultuur in dit topic aangaande kwaliteit van het vlees.

De negatieve teneur over slagers die geen Picanha hebben/kennen moet ik toch wel een beetje om gniffelen, vraag dan gewoon om een staartstuk. Kijkt hij je dan nog aan alsof hij water ziet branden dan heb je misschien een punt. Dat je het nodig vindt om in BBQ-jargon te gaan shoppen moet je natuurlijk zelf weten maar verwar je eigen gebrek aan de juiste naam bij de slager niet met zijn gebrek aan kennis.

Zelfde met spareribs, wil je babybacks dan vraag je om lendenribben. Wil je spareribs dan vraag je om het stuk tussen de lendenribben en de krabbetjes. De veelal Amerikaanse benamingen komen voort uit een andere wijze van uitsnijden van de karkassen dan die wij hanteren, en ook het benoemen van de cuts. Dit zie je bijvoorbeeld goed bij de brisket. Niet te krijgen (en niet rendabel want zéér goedkoop vlees want nagenoeg geen vraag naar klapstuk).

Ik heb tot op heden slechts twee slagerijen waar ik echt heel graag kom en die het prijsverschil met de Makro/Sligro waard zijn:
Mellegers in Rotterdam (nota bene een Keurslager) - zeer veel typische bbq stukken en lekkere broodjes voor onderweg :p
Chateaubriand in Heemstede - behoeft geen uitleg in een topic als dit neem ik aan

Gehakt koop ik alleen bij de Turkse slager bij mij om de hoek, 100% rund, lekker vettig en vrij grof vergeleken met andere slagers. Kan niemand aan tippen qua smaak én prijs.

Ik zie tot op heden nog weinig meerwaarde bij de slager tov de Sligro/Makro waar ik gewoon goede Livar kan halen voor 60% van de prijs bij een slager voor stalvarken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12:11
Picanha/staartstuk had mijn slager wel, maar dan wel netjes het vet weggesneden want dat willen zijn klanten normaal niet. maar als ik 2 weken van te voren een bestelling zou plaatsen dan kon ik het krijgen met vet.

Echter ben ik toen het online vlees bestel traject maar in gegaan... want dan maakt het qua levertijd niet veel meer uit.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
De Rikster schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 11:48:
De negatieve teneur over slagers die geen Picanha hebben/kennen moet ik toch wel een beetje om gniffelen, vraag dan gewoon om een staartstuk. Kijkt hij je dan nog aan alsof hij water ziet branden dan heb je misschien een punt. Dat je het nodig vindt om in BBQ-jargon te gaan shoppen moet je natuurlijk zelf weten maar verwar je eigen gebrek aan de juiste naam bij de slager niet met zijn gebrek aan kennis.
Hier heb je zeker een punt maar als zelfs de slager met een afbeelding met de geografische locatie op het dier het stuk niet herkend... Dan zou ik zeggen dat de bek open breekt maar eerder dat het huilen nabij is.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:22
Hoort een slager niet ook gewoon de niet-vaktermen te kennen :? :? Het is niet zo dat Picanha een verzonnen term is, je komt het toch genoeg tegen overal.

Zou wat zijn als ik alle termen niet ken die gebruikers in de IT wereld soms gebruiken, maar alleen de vaktermen :X

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
martinusz schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 12:10:
[...]

Hoort een slager niet ook gewoon de niet-vaktermen te kennen :? :? Het is niet zo dat Picanha een verzonnen term is, je komt het toch genoeg tegen overal.
Als je geen foodie bent of BBQ-fan dan is de kans zeer klein dat je weet wat Picanha uberhaupt is. Weet je het wel dan is de kans alsnog superklein dat je het correct uitspreekt ;) moet hij ook weten wat een Mimanha voor stuk is bijvoorbeeld?

Je kan van een slager niet verwachten dat hij alle rages (want dat is het) van alle kleine niches binnen (of eigenlijk buiten) zijn markt kent. Als Truus van Henk een sjoelschijf, bakje beenhamsalade of zuurkool met spek voor in de magnetron besteld weet de slager het wel aangezien dat 99,9% van zijn klanten bedient.

Voor zijn portemonnee zou het wel beter zijn want je verkoopt Picanha voor het dubbele van een staartstuk >:)
Zou wat zijn als ik alle termen niet ken die gebruikers in de IT wereld soms gebruiken, maar alleen de vaktermen :X
Wat is de Portugese benaming voor een systeembeheerder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 21:52
martinusz schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 12:10:
[...]

Mijn slager krijgt nogal eens brazilianen langs en het schijnt per regio ook nog te verschillen wat de picanha wordt genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Volkomen waar Catch.

@De Rikster, moest stiekem wel gniffelen om je post ;) Je slaat de spijker op zijn kop! Maar hier ben ik wel eens de slager binnen gelopen met de vraag of ze colorose/nitriet hadden en of ik Longhaas kon krijgen, keken ze me aan alsof ze water zagen branden.

Mijn eigen slager weet het dan bijvoorbeeld weer wel wat dat is (en kan ik vaak ook wel mee pakken als ik er ben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ma je van een beetje slager ook niet verwachten dat ie zich een beetje inleest in z'n vak?

Hoe ver dat moet gaan is een volgende natuurlijk. Maar Picanha zou niet zo gek moeten zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Nou ja, het is geen neerlandse benaming dus is niet heel vreemd. Zelfde als dat je gaat vragen om een boston butt. In het fatsoenlijk nederlands, noemen we schouder met bot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-09 12:49
Picanha is natuurlijk gewoon staartstuk...

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maar dan nog kan een slager zich toch wel even inlezen in z'n materie?
Mijn slager weet precies wat er met een picanha of back ribs wordt bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien een topic openen over wat een slager wel of niet moet weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Vind ik ook hoor, een beetje vakidioot (slager, IT-er of timmerman) weet wat er speelt en hot is op zijn gebied. Een picanha staat ook gewoon al jaren zo in de Makro-blaadjes, zo'n term hoort een slager gewoon te kennen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 19:26

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

mrwolf schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 15:29:
Vind ik ook hoor, een beetje vakidioot (slager, IT-er of timmerman) weet wat er speelt en hot is op zijn gebied. Een picanha staat ook gewoon al jaren zo in de Makro-blaadjes, zo'n term hoort een slager gewoon te kennen.
Agreed. Ze hoeven heus niet elke popiejopie term te kennen, maar je mag verwachten dat ze mee gaan in de trends en populaire benamingen.

Als ik noem dat ik pulled pork ga maken, verwacht ik dat hij aankomt met een varkensschouder en niet met een koeienkont als het ware. Niet dat het met een koeienkont niet zou kunnen, je kan tegenwoordig alles uit elkaar getrokken kopen, incl zalm....Maar je verwacht een bepaalde kennis die up to date is.

En dat is hetzelfde dat je als slager best mag weten dat er iets is als "sous-vide" koken. Hoe en wat precies, dat verwacht ik niet van ze.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
hier nog geen 10 dagen geleden die Stufz burger maker besteld na aanleiding van wat er hier gepost werd. Goed nieuws hij is al binnen uit China! Van het weekend maar eens proberen!!

(ps: had er op een andere site nog een besteld, dus weet niet welke nu aangekomen is :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Nomad schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 15:38:
[...]

Als ik noem dat ik pulled pork ga maken, verwacht ik dat hij aankomt met een varkensschouder en niet met een koeienkont als het ware. Niet dat het met een koeienkont niet zou kunnen, je kan tegenwoordig alles uit elkaar getrokken kopen, incl zalm....Maar je verwacht een bepaalde kennis die up to date is.
Jij leest je toch ook niet in?
Pulled pork kun je namelijk echt niet met koeienkont maken! Pulled beef wellicht maar pork maken van rundvlees gaat echt niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Het boeit mij niet zo. Ik zorg dat ik weet waar het stuk zit. De slager moet beesten kunnen slachten en snijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 19:26

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Gadgeteer schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 11:42:
[...]

Jij leest je toch ook niet in?
Pulled pork kun je namelijk echt niet met koeienkont maken! Pulled beef wellicht maar pork maken van rundvlees gaat echt niet :+
Pfff. In Groningen hebben we gewoon knorrende koeien met krulstaartjes! Wij veredelen hier het vee tot een hoogstaand kunstje

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Nomad schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 14:06:
[...]

Pfff. In Groningen hebben we gewoon knorrende koeien met krulstaartjes! Wij veredelen hier het vee tot een hoogstaand kunstje
Ik heb laatst dus schouder gehaald op de boerderij van www.waddenvarkens.nl . Wel leuk om te zien waar je vlees vandaan komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Nomad schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 14:06:
[...]

Als rasechte Grunneger heb ik vanalles gezien in mijn leven en dacht ik de hele provincie wel te kennen maar blijkbaar heb ik ergens een plekkie gemist :X
418O2 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 14:08:
[...]

Ik heb laatst dus schouder gehaald op de boerderij van www.waddenvarkens.nl . Wel leuk om te zien waar je vlees vandaan komt :)
Uithuizermeeden... de rit waard vanuit de stad? Of kan ik net zo goed terecht bij hun kraam op de Vismarkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Gadgeteer schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 16:04:
[...]

Als rasechte Grunneger heb ik vanalles gezien in mijn leven en dacht ik de hele provincie wel te kennen maar blijkbaar heb ik ergens een plekkie gemist :X

[...]

Uithuizermeeden... de rit waard vanuit de stad? Of kan ik net zo goed terecht bij hun kraam op de Vismarkt?
Het is maar 20 minuutjes ofzo, ik vond het wel leuk, maar ik vind alle dieren leuk en lief. Je kan ook naar de markt gaan, maar ze zijn er niet op zaterdag en ben zelf de rest van de week aan het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 11-09 17:26
Straks ook maar een een stufz burger maken, kwam de postbode op straat tegen (die was wat pakketten aan het halen en zei ik heb nog wat voor je ) En dat was dus de stufZ. Nu heb ik alleen geen zin om de bbq voor 1 burgertje aan te zetten dus ga het met de airfryer :$ proberen. Moet er wel bijzeggen dat ik wel happy ben met dat apparaat maar is een beetje vloeken in dit topic :P

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
The-Source schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 17:47:
Straks ook maar een een stufz burger maken, kwam de postbode op straat tegen (die was wat pakketten aan het halen en zei ik heb nog wat voor je ) En dat was dus de stufZ. Nu heb ik alleen geen zin om de bbq voor 1 burgertje aan te zetten dus ga het met de airfryer :$ proberen. Moet er wel bijzeggen dat ik wel happy ben met dat apparaat maar is een beetje vloeken in dit topic :P
Ik zou hem in de pan maken, grillpan bij voorkeur. Je hebt mijn recept bij de hand? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
*O*

Weekend dus de Q weer aan! Afgelopen 3 weekends niet de Q aangestoken, nu zak 3 van 4 van de weber kokos aangestoken. 3/4 grote kolenstarter in de fik en plots 230C dome.

Zonder problemen deze keer hoge temperaturen. De PP zal deze keer lekkerder smaken door de mindere stress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
418O2 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 18:33:
[...]

Ik zou hem in de pan maken, grillpan bij voorkeur. Je hebt mijn recept bij de hand? :)
Nou ik heb geen bepaald recept gevolgd, met al gevolg een hoop geklooi :X
Eerste instantie gehakt niet soepel genoeg om met de stufz te vormen. Daarna kreeg ik als nog niet echt een fijn cupje. Dekseltje maken ging wel aardig maar tijdens het bakken begon geheel toch te breken. Smaakte er overigens niet minder om hoor maar wellicht is een goede basis gehakt wel wat handiger voor de volgende keer ;)
Had hem dus eerst in gril pan gedaan maar deze begon zo erg aan te bakken (gehakt te verbranden, en binnenin nog rauw) dat ik hem toch heb afgebakken in de airfryer.

[ Voor 11% gewijzigd door The-Source op 29-10-2016 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Eierdooier er doorheen, beetje paneermeel en het kan haast niet mis gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
MikeyMan schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 10:30:
Eierdooier er doorheen, beetje paneermeel en het kan haast niet mis gaan ;)
The-Source in "Domotica. Ervaringen en vragen." gezien de hoeveelheid rook die het maakte in de grillpan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Haha, lekker bezig _o-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:07
418O2 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 18:33:
[...]

Gisteren ook Stufz gebruikt om burger te maken met vulling van paprika/uien/kaas en daarna in de pan maar tijdens het omdraaien (zo voorzichtig mogelijk) ging de burger toch open op verschillende plekken, volgende keer in de Broil King Kegg ermee hoef ik ook niet te draaien.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Zojuist een goede kilo buikspek in de marinade gedaan zodat deze morgen lekker op de bbq kan. Word de eerste keer dat ik buikspek maak maar verwacht wel dat het goed gaat komen (is niet zo moeilijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
The-Source schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 11:04:
Word de eerste keer dat ik buikspek maak maar verwacht wel dat het goed gaat komen (is niet zo moeilijk)
Nitrietzout gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Nee,
Marinade is ongeveer als volgt:
4 EL bruine bastard suiker,
4EL soja olie
4EL oester knoflok woksaus
Ruime eetlepel kruiden/rub mix
1EL pittige chilisaus

Dus geen toegevoegd zout. Heb dit een beetje aangehouden alleen geen sesamolie bij de hand :P http://bbqkings.nl/recipe/buikspek-bereiden-op-de-bbq/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Ik steek veel tijd in het maken van een howto van de stufz en dan leest niemand dat. Handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
418O2 schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 12:12:
Ik steek veel tijd in het maken van een howto van de stufz en dan leest niemand dat. Handig
Waar staat dat bericht? Misschien beter om te linken in de OP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Chevy454 schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 12:16:
[...]

Waar staat dat bericht? Misschien beter om te linken in de OP?
http://imgur.com/gallery/SUknT
Vorige week gepost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

418O2 schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 12:12:
Zodra hij binnen is ga ik de howto volgen :D

Vandaag even simpel babyback ribs en maiskolven. Hasselback aardappelen uit de oven wegens ruimtegebrek op de Q.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Tsurany schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 14:36:
[...]

Zodra hij binnen is ga ik de howto volgen :D
Goedzo. Je moet wel het wel goed doen, anders donderen ze uit elkaar en dat is zonde
Vandaag even simpel babyback ribs en maiskolven. Hasselback aardappelen uit de oven wegens ruimtegebrek op de Q.
Ik heb net 3kg ribs gehaald voor volgende week, was alweer te lang geleden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-09 15:17
10 kilo ribs in de aanbieding bij beefensteak, maar ff ophalen maandag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duc848
Allereerst natuurlijk supermooi dat er een slager zijn weg naar dit topic heeft gevonden, alleen jammer van het hoge 'wij van WC-eend...'-gehalte tot op heden. Ik persoonlijk word bijvoorbeeld niet echt dolenthousiast van de T-bone die je toont, mag wat mij betreft wel wat meer dooraderd met vet als je ageert tegen de zesjescultuur in dit topic aangaande kwaliteit van het vlees.

Zelfde met spareribs, wil je babybacks dan vraag je om lendenribben. Wil je spareribs dan vraag je om het stuk tussen de lendenribben en de krabbetjes. De veelal Amerikaanse benamingen komen voort uit een andere wijze van uitsnijden van de karkassen dan die wij hanteren, en ook het benoemen van de cuts. Dit zie je bijvoorbeeld goed bij de brisket. Niet te krijgen (en niet rendabel want zéér goedkoop vlees want nagenoeg geen vraag naar klapstuk).

Ik heb tot op heden slechts twee slagerijen waar ik echt heel graag kom en die het prijsverschil met de Makro/Sligro waard zijn:
Mellegers in Rotterdam (nota bene een Keurslager) - zeer veel typische bbq stukken en lekkere broodjes voor onderweg :p
Chateaubriand in Heemstede - behoeft geen uitleg in een topic als dit neem ik aan

Gehakt koop ik alleen bij de Turkse slager bij mij om de hoek, 100% rund, lekker vettig en vrij grof vergeleken met andere slagers. Kan niemand aan tippen qua smaak én prijs.

Ik zie tot op heden nog weinig meerwaarde bij de slager tov de Sligro/Makro waar ik gewoon goede Livar kan halen voor 60% van de prijs bij een slager voor stalvarken.
Het wij van wc-eend gehalte is absoluut niet de bedoeling. Maar ik vind wel dat je trots mag zijn op je eigen producten.

Grappig dat je zegt, dat die t-bone in u ogen niet genoeg gemarmerd is. Dit is ook exact het nadeel van ons koeienras (blonde d'aquitaine). Daar komt het "wij van wc eend" verhaaltje weer, maar al ons rundvlees en kalfsvlees is van de blonde d'aquitaine koeien (allemaal vrouwelijk). Dit is een bewuste keuze geweest omdat dit vlees als beste uit de blinde smaaktesten is gekomen. Het nadeel van dit ras, is eigenlijk dat ze niet vet genoeg is... maarja je kan niet alles hebben he ;)

Over het niet kennen van de hippe benaderingen, tsja mijn vader kent soms de namen niet (porterhouse, brisket, naja noem ze allemaal maar op) gelukkig ken ik de meeste benamingen wel, ook vanwege dit topic 8). Maar ik ken niemand, die een koe beter kent, dan mijn vader en mijn opa, ze praten dan wel in de hollandse benamingen maar weten van elk stuk vlees precies wat er wel mee kan en niet mee kan. Bijvoorbeeld: Bloemstuk, harinkje, spinnenkopje, pees eind, jodenhaasje, ezeltje en ga zo maar door.

Maar je kan toch altijd in gesprek gaan met je slager en samen kom je er dan echt wel uit. tenminste bij ons, ik had van de week een mevrouw in de winkel, die had notabene gegoogled naar bavette, en kwam mij vertellen dat dat toch hetzelfde was als de vinkenlap, en dat het weinig werd verkocht omdat het "moeilijk" uit te benen zou zijn. allemaal onzin.

Wij hadden altijd runder karbonade op het prijskaartje staan (want tsja zo heet het nou eenmaal), maar sinds we dat hebben veranderd naar " cote de boeuf" verkopen we er veel meer, haha om maar aan te geven wat de mensen tegenwoordig willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:47

SaN

duc848 schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 06:50:
[...]

Het wij van wc-eend gehalte is absoluut niet de bedoeling. Maar ik vind wel dat je trots mag zijn op je eigen producten.

Grappig dat je zegt, dat die t-bone in u ogen niet genoeg gemarmerd is. Dit is ook exact het nadeel van ons koeienras (blonde d'aquitaine). Daar komt het "wij van wc eend" verhaaltje weer, maar al ons rundvlees en kalfsvlees is van de blonde d'aquitaine koeien (allemaal vrouwelijk). Dit is een bewuste keuze geweest omdat dit vlees als beste uit de blinde smaaktesten is gekomen. Het nadeel van dit ras, is eigenlijk dat ze niet vet genoeg is... maarja je kan niet alles hebben he ;)

Over het niet kennen van de hippe benaderingen, tsja mijn vader kent soms de namen niet (porterhouse, brisket, naja noem ze allemaal maar op) gelukkig ken ik de meeste benamingen wel, ook vanwege dit topic 8). Maar ik ken niemand, die een koe beter kent, dan mijn vader en mijn opa, ze praten dan wel in de hollandse benamingen maar weten van elk stuk vlees precies wat er wel mee kan en niet mee kan. Bijvoorbeeld: Bloemstuk, harinkje, spinnenkopje, pees eind, jodenhaasje, ezeltje en ga zo maar door.

Maar je kan toch altijd in gesprek gaan met je slager en samen kom je er dan echt wel uit. tenminste bij ons, ik had van de week een mevrouw in de winkel, die had notabene gegoogled naar bavette, en kwam mij vertellen dat dat toch hetzelfde was als de vinkenlap, en dat het weinig werd verkocht omdat het "moeilijk" uit te benen zou zijn. allemaal onzin.

Wij hadden altijd runder karbonade op het prijskaartje staan (want tsja zo heet het nou eenmaal), maar sinds we dat hebben veranderd naar " cote de boeuf" verkopen we er veel meer, haha om maar aan te geven wat de mensen tegenwoordig willen.
Goed verhaal! Als je echt goed vlees hebt hoeft het ook niet per se heel vet te zijn.

Grappig van die cote de boeuf. Dat is toch op zich niet zo'n hele nieuwe/Amerikaanse benaming? Ik heb in ieder geval nog nooit van runderkarbonade gehoord. Wel een logische benaming als je er over nadenkt natuurlijk.

Het klinkt in ieder geval alsof je een mooie zaak hebt met een goede mix tussen oude vakkennis en nieuwerwetse bbq kennis.

Helaas is dat, zoals veel mensen hier al aangeven, lang niet bij alle keurslagers het geval.

Zelf vind ik de marges vaak het grootste probleem. Bijvoorbeeld op normale kipfilet. Ik zie slagers daar gerust 15 euro voor vragen terwijl ik weet dat dat inkoop niet veel meer dan 4 of 5 euro kost. Dan kan je het wel mooi schoonmaken, maar dat gaat er bij mij gewoon niet in.

Toch denk ik dat veel mensen hier in het topic graag een slager zoals jij in de buurt zouden hebben. Altijd leuk om iets te kopen van iemand die enthousiast is over zijn spullen.

[ Voor 13% gewijzigd door SaN op 30-10-2016 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:00

St@m

@ Your Service

Runderkotelet toch wel?

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duc848
Ach ja genoeg over mijn zaak nu, wat mij betreft.

Als jullie info willen of bijvoorbeeld foto's willen van bepaalde delen, vraag gerust!

Het is een mooi en leuk vak, en over eten praten is altijd leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Gisteren lekker PP van 2kg op de Q gemaakt. En vandaag restje opgewarmd in de magnetron met een scheutje appelsap. Zalig! Jammer dat het verdwenen is.

Volgende keer gaan we 3 stukken ofzo erop doen en dan lekker inmaken. 500gr per zip lock zakje en dan Bain marie opwarmen.

We hebben nu steeds de rub van de Dutch BBQ crew gebruikt. Iemand ervaring met die van LetzQ?

[ Voor 14% gewijzigd door Chevy454 op 30-10-2016 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shenk86
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:05
Heeft iemand eenvoudige recepten voor gerechten die je kunt bereiden op de rookover (in maximaal 5 uur)? Type vlees etc heb ik geen voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ribs, fatty? Of wat vis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Vandaag voor de verandering een zak houtskool bij de Makro gehaald. Viel me niet tegen 10kg voor 11 euro. 3:4 zak echt goed flinke stukken.
Laatste kwart wat kleiner. Maar geen gruis. Dus dat viel niet tegen. Kleinere houtskool gebruik ik ok de q schoon te branden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
The Fatal schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 17:14:
Vandaag voor de verandering een zak houtskool bij de Makro gehaald. Viel me niet tegen 10kg voor 11 euro. 3:4 zak echt goed flinke stukken.
Laatste kwart wat kleiner. Maar geen gruis. Dus dat viel niet tegen. Kleinere houtskool gebruik ik ok de q schoon te branden
Heb je een foto van die zak? Ik heb ze nog niet gezien in Nuth.

Bavette op de Q smeten, high and fast. Volgende keer maar reverse sear doen denk ik. Lekker stukje vlees met pezo, bieslook en peterselie. Volgende keer beetje knoflook erbij. Wel dwars op de draad gesneden maar ook met de draad mee was het sappig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Zal vandaag een foto maken. Was volgens mij een zak horeca select gezuiverde restaurant houtskool.
Standaard Makro kleuren.

Moest er wel speciaal om vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 15:51
duc848 schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 11:13:
Ach ja genoeg over mijn zaak nu, wat mij betreft.

Als jullie info willen of bijvoorbeeld foto's willen van bepaalde delen, vraag gerust!

Het is een mooi en leuk vak, en over eten praten is altijd leuk!
Jawel. Een vraag over de aloude hamburger. Als ik dit filmpje bekijk
http://foodtube.nl/de-perfecte-hamburger/
heeft de slager het over de deksel van de dikke rib. Kan je het daar mee eens zijn, of is er nog een beter stukje vlees voor?
Het probleem wat ik eigenlijk vaak met hamburgers heb is dat het bij mij meer een platte gehaktbal is zonder kruiden dan een hamburger. Ik koop dan gewoon goed rundergehakt en maak er platte schijven van (soms met wat PeZo, maar dat maakt niet zoveel verschil), verder niet. Geen ei of paneer ofzo.

Of is het zo dat ik teveel gewend ben geraakt aan die verse kant en klare dingen en dat mijn perceptie van de hamburger verkeerd is? Die verse dingen van bijvoorbeeld AH, Lidl (of die van The frozen butcher) vind ik prima, en ik probeer zoiets te bereiken maar dan beter. Laatst bij een online slager "Real American Hamburger" besteld, maar dat vond ik eerlijk gezegd ook meer een platte gehaktbal. Vandaar mijn twijfel ook...

ps. Ik heb niet zelf een vleesmolen ofzo, dus zelf gehakt draaien begin ik nog even niet aan.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 22:08

Kraz

Saving the world

elhopo schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 08:54:
[...]

Het probleem wat ik eigenlijk vaak met hamburgers heb is dat het bij mij meer een platte gehaktbal is zonder kruiden dan een hamburger. Ik koop dan gewoon goed rundergehakt en maak er platte schijven van (soms met wat PeZo, maar dat maakt niet zoveel verschil), verder niet. Geen ei of paneer ofzo.
Ik doe sowieso wat meer kruiden door mijn gehakt (meestal per 500gr) als ik hamburgers maak;
  • Peper
  • Zout
  • Paprikapoeder
  • Ei
  • Beetje paneermeel
  • Scheutje bbq saus naar keuze
Ik vind het eindresultaat prima te doen. En met mij vele andere proevers :)
Natuurlijk kun je altijd zelf nog een beetje experimenteren met andere kruiden; bijv Knoflookpoeder, sambal, beetje ketjap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
En je moet ook niet te mager vlees nemen. En je moet het niet te lang door bakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Of is het zo dat ik teveel gewend ben geraakt aan die verse kant en klare dingen en dat mijn perceptie van de hamburger verkeerd is? Die verse dingen van bijvoorbeeld AH, Lidl (of die van The frozen butcher) vind ik prima, en ik probeer zoiets te bereiken maar dan beter. Laatst bij een online slager "Real American Hamburger" besteld, maar dat vond ik eerlijk gezegd ook meer een platte gehaktbal. Vandaar mijn twijfel ook...

ps. Ik heb niet zelf een vleesmolen ofzo, dus zelf gehakt draaien begin ik nog even niet aan.
Je kunt alles zo veel mogelijk zelf maken: maar dan komen er steeds meer apparaten in huis, moet je vleessoort zus en zo hebben. En helaas, ik kan doordeweek toch echt niet lang bezig zijn met vlees maken, dan liggen we beiden al gestrekt voordat het gaar is :+ Natuurlijk kun je dingen van tevoren maken en invriezen..maar goed, ik ben toch een semi-gemaksbbq-er.

Zijn er hier nog meer fanatieke coldsmokers btw? Ik heb mijn vriendenkring en wederhelft al verslaafd gemaakt aan zelfgerookte amandelen, maar wil ook wat anders lekkers maken..kaas kan, knoflook kan, maar misschien heeft iemand nog tips voor lekkers waar je niet snel aan zou denken?

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
je eigen kruiden roken? paprika bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Leipo schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 13:11:
je eigen kruiden roken? paprika bijvoorbeeld?
Heb wel eens een filmpje gezien waarin iemand van een aantal kg paprika's gerookt paprikapoeder maakte..hmm, misschien eens met een kleinere hoeveelheid een testrun doen ja :)

[ Voor 3% gewijzigd door 2Dutch op 31-10-2016 13:13 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
2Dutch schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 13:00:
[...]

Je kunt alles zo veel mogelijk zelf maken: maar dan komen er steeds meer apparaten in huis, moet je vleessoort zus en zo hebben. En helaas, ik kan doordeweek toch echt niet lang bezig zijn met vlees maken, dan liggen we beiden al gestrekt voordat het gaar is :+ Natuurlijk kun je dingen van tevoren maken en invriezen..maar goed, ik ben toch een semi-gemaksbbq-er.

Zijn er hier nog meer fanatieke coldsmokers btw? Ik heb mijn vriendenkring en wederhelft al verslaafd gemaakt aan zelfgerookte amandelen, maar wil ook wat anders lekkers maken..kaas kan, knoflook kan, maar misschien heeft iemand nog tips voor lekkers waar je niet snel aan zou denken?
Beef jerky; duurt alleen wel onmogelijk lang ;)

Wat betreft de hamburger; ik doe halfomhalf, kruiden en ei en paneermeel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
2Dutch schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 13:00:
[...]
kaas kan, knoflook kan, maar misschien heeft iemand nog tips voor lekkers waar je niet snel aan zou denken?
Olijven
Kappertjes
Gekookte eieren
Pecannoten
Oesters
Tomaten
Zout
Peper
Thee

:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

De Rikster schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 13:15:
Olijven
Kappertjes
Gekookte eieren
Pecannoten
Oesters
Tomaten
Zout
Peper
Thee
:/
Inderdaad, aan oesters zou ik niet snel denken :+ Zout roken doe ik ook al, dat is ook vrij standaard maar erg lekker. Vind zelf amandelen tot nu toe het lekkerst, heb al hele notenmixen uitgeprobeerd..sommige noten smaken nauwelijks anders lijkt het wel. Olijven en kappertjes klinkt goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duc848
[...]

Jawel. Een vraag over de aloude hamburger. Als ik dit filmpje bekijk
http://foodtube.nl/de-perfecte-hamburger/
heeft de slager het over de deksel van de dikke rib. Kan je het daar mee eens zijn, of is er nog een beter stukje vlees voor?

tsja deksel van de dikke rib, is makkelijk om door de hamburgers te doen, omdat je dan veel mooiere snijdbare riblappen overhoud. In mijn ogen zit er geen verschil tussen de snippers, en de deksel. Tuurlijk moet je ervoor zorgen dat er geen zenen in je snippers zitten.

Gert-jan zegt daar ook ik vind de deksel perfect vanwege de vet/vlees verhouding. Dus als je gewoon snippers neemt van 80/20 vlees/vet, dan heb je exact hetzelfde.

En qua hamburgers blijf het gewoon proberen, de ene wil zijn hamburger wat meer rul/grof, terwijl sommige het liefst hun gehakt 3 keer draaien en dan krijg je een hele compacte (in mijn ogen meer supermarkt) hamburger.

En niet te bang zijn met kruiden, maar dat is ook persoonlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Met ei en paneermeel is het juist weer gewoon een platte gehaktbal, en dat is ook niet de bedoeling. Misschien zoek ik gewoon iets wat er niet is...

Gerookte kaas is niet echt lekker naar mijn mening. Beef jerky is inderdaad wel een goede. Koudgerookte zalm is ook super lekker, zeker de dag erna als de smaken nog wat meer doorgetrokken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
elhopo schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 13:41:
Met ei en paneermeel is het juist weer gewoon een platte gehaktbal, en dat is ook niet de bedoeling. Misschien zoek ik gewoon iets wat er niet is...

Gerookte kaas is niet echt lekker naar mijn mening. Beef jerky is inderdaad wel een goede. Koudgerookte zalm is ook super lekker, zeker de dag erna als de smaken nog wat meer doorgetrokken zijn.
Wat voor vlees gebruik je, geen mager toch? Ei en paneermeel moet je hebben voor de binding.

Mocht je het de moeite vinden, ben je van harte welkom in Groningen om mijn burgers te proeven :)

[ Voor 9% gewijzigd door 418O2 op 31-10-2016 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 20:23

CodeIT

Code IT

Dit is een geinig artikel over de ingrediënten van hamburgers: http://fitbeauty.nl/welke-hamburger-is-het-gezondst/.
Spoiler: Die van the Frozen butcher bestaan uit rundvlees+wat zout, verder niets,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
duc848 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 13:29:
[...]

tsja deksel van de dikke rib, is makkelijk om door de hamburgers te doen, omdat je dan veel mooiere snijdbare riblappen overhoud. In mijn ogen zit er geen verschil tussen de snippers, en de deksel. Tuurlijk moet je ervoor zorgen dat er geen zenen in je snippers zitten.

Gert-jan zegt daar ook ik vind de deksel perfect vanwege de vet/vlees verhouding. Dus als je gewoon snippers neemt van 80/20 vlees/vet, dan heb je exact hetzelfde.

En qua hamburgers blijf het gewoon proberen, de ene wil zijn hamburger wat meer rul/grof, terwijl sommige het liefst hun gehakt 3 keer draaien en dan krijg je een hele compacte (in mijn ogen meer supermarkt) hamburger.

En niet te bang zijn met kruiden, maar dat is ook persoonlijk
Volgens mij is het probleem van snippers dat je niet weet waar ze vandaan komen. Ik praat nu mensen na en heb zelf geen idee of dat echt een probleem is... Daarnaast kan je kruiden erdoor verwerken, dat is inderdaad een persoonlijke smaak. Volgens mij kan je ook prima burgers maken van halslappen...
418O2 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 13:43:
[...]

Wat voor vlees gebruik je, geen mager toch? Ei en paneermeel moet je hebben voor de binding.

Mocht je het de moeite vinden, ben je van harte welkom in Groningen om mijn burgers te proeven :)
Dank je voor het aanbod, net wat te ver weg voor mij :)

Als ik bij onze vrienden van Amazingribs kijk
http://amazingribs.com/re...rs/zen_of_hamburgers.html
is vooral het vlees en hoe het gedraaid is belangrijk. Meestal koop ik gewoon rundergehakt (inderdaad niet mager) in de supermarkt. Misschien toch eens naar de lokale slager gaan om vers gehakt te laten draaien. Overigens bind het gehakt ook prima zonder ei en paneer.

[ Voor 43% gewijzigd door elhopo op 31-10-2016 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
elhopo schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 14:11:
[...]

Dank je voor het aanbod, net wat te ver weg voor mij :)

Als ik bij onze vrienden van Amazingribs kijk
http://amazingribs.com/re...rs/zen_of_hamburgers.html
is vooral het vlees en hoe het gedraaid is belangrijk. Meestal koop ik gewoon rundergehakt (inderdaad niet mager) in de supermarkt. Misschien toch eens naar de lokale slager gaan om vers gehakt te laten draaien. Overigens bind het gehakt ook prima zonder ei en paneer.
In de Stufz moet je wel echt wat toevoegen, anders wordt het niet echt wat.

Je zou inderdaad eens naar je slager kunnen gaan en vragen of hij wat voor je wil draaien.

Ik heb zelf ook al overwogen om een gehaktmolen te kopen, lijkt me wel leuk om mijn eigen gehakt te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
418O2 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 14:16:
[...]

Ik heb zelf ook al overwogen om een gehaktmolen te kopen, lijkt me wel leuk om mijn eigen gehakt te draaien.
Same here, maar ik kom om in de dingen die wel eens handig voor een keertje waren. Worst maken lijkt me ook nog eens erg leuk bijvoorbeeld.

Zal de slager maar eens vragen wat halslappen te malen en dan kijken of dat wat is. Moet toch wel wat lekkers uitkomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duc848
elhopo schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 14:11:
[...]

Volgens mij is het probleem van snippers dat je niet weet waar ze vandaan komen. Ik praat nu mensen na en heb zelf geen idee of dat echt een probleem is... Daarnaast kan je kruiden erdoor verwerken, dat is inderdaad een persoonlijke smaak. Volgens mij kan je ook prima burgers maken van halslappen...
Dat je niet weet waar de snippers vandaan komen is natuurlijk, afhankelijk van de winkel. En uiteraard kan je halslappen gebruiken, je kan ook ossenhaas gebruiken. Als je maar de verhouding van vlees/vet naar je eigen zin maakt. Dan maakt het in mijn ogen niet uit wat voor vlees je gebruikt, uit commercieel oog punt maakt dit natuurlijk wel een zeer groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohsoog
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-06 18:24
Ivm hamburgers ook ooit een filmpje van Jamie Oliver gezien die zijn maten een voor een een hamburger liet maken op zijn manier (de ene ook met ei, de andere met xx etc). Uiteindelijk geloof ik dat hij het zelf ook voordeed met gewoon goed gehakt te gebruiken zodat bindingsmiddel niet nodig is.

Jammer genoeg het filmpje nooit meer terug gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Wat zullen we volgend weekend op de Q maken? Pulled pork was dit weekend al, de eerste keer bavette was ook goed bevallen maar elk weekend is wel wat te. Piranha is zalig maar we hadden reeds bavette.

Zalm misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:23
Buikspek of shortribs.

[ Voor 46% gewijzigd door NeutraleTeun op 31-10-2016 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Een fatty!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
hier ligt de buikspek weer in de marinade/zout.
Gaat overmorgen denk ik.

Fatty is ook lekker.. ook lekker voor op brood :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

A.K.A. Meat Explosion.

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Gisteren een verse gans gekregen van een jager, deze wil ik morgen op de WSM low & slow roken maar dat heb ik nog nooit gedaan, iemand een goed recept hiervoor?

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Mrs Chevy454 says no. Ze is niet zo voor gevuld gehaktrollen. Leek me wel erg leuk om te doen.
Short ribs, heb je een goed recept ervoor? Ben benieuwd of mijn slager dat kan leveren :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Chevy454 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 10:09:
[...]

Short ribs, heb je een goed recept ervoor? Ben benieuwd of mijn slager dat kan leveren :X
Lekker simpel houden, low and slow tot 90-95 graden kern (of zodra een prikker soepel door het vlees prikt).

Bij de slager kun je, als hij niet op de hoogte is van de "hippe, Amerikaanse" termen, om klapstuk met ribben vragen.

https://bbq-helden.nl/runderribben-short-ribs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 20:23

CodeIT

Code IT

Hari-Bo schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 08:01:
Gisteren een verse gans gekregen van een jager, deze wil ik morgen op de WSM low & slow roken maar dat heb ik nog nooit gedaan, iemand een goed recept hiervoor?
Ik zou een brine gebruiken a la http://www.bbq-nl.com/2010/12/apple-brined-turkey.html Deze heb ik een keer gebruikt voor kalkoen en kip en is goed bevallen. Ik weet alleen niet of je er nog genoeg tijd voor hebt (moet ongeveer 24 uur pekelen).
Van dit recept loopt het water me ook in de mond: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=5302.0

[ Voor 9% gewijzigd door CodeIT op 01-11-2016 10:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roeligan
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

Is het een idee om in de TS een lijst met BBQ termens <> Slagers termen op te nemen?

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
CodeIT schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 10:22:
[...]

Ik zou een brine gebruiken a la http://www.bbq-nl.com/2010/12/apple-brined-turkey.html Deze heb ik een keer gebruikt voor kalkoen en kip en is goed bevallen. Ik weet alleen niet of je er nog genoeg tijd voor hebt (moet ongeveer 24 uur pekelen).
Van dit recept loopt het water me ook in de mond: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=5302.0
Bedankt voor de tip, dat moet net aan lukken de gans is al ontdooid en volledig schoongemaakt, dus vanavond in de pekel. :)
Roeligan schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 12:24:
Is het een idee om in de TS een lijst met BBQ termens <> Slagers termen op te nemen?
Dat is geen probleem echter ben ik vanaf vanavond een kleine week op vakantie, stuur me even een DM dan kan ik dit volgende week toevoegen. :)
Ik zal ook even een lijst toevoegen van de YouTube kanalen.

[ Voor 51% gewijzigd door Hari-Bo op 01-11-2016 12:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12:11
Roeligan schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 12:24:
Noskos heeft al een mooi lijstje gemaakt

Maar die kan natuurlijk aangevuld worden.

AMERIKAANSE <=> NEDERLANDSE VLEESBENAMINGEN
Rundvlees
Baby Top – Kogel Bovenbil / kogelbiefstuk
Blade Steak – Sucadelap
Brisket – Puntborst, bestaat uit 2 spieren
Chuck – Schouder
Chuck Steak – Halslappen (worden hier gebruikt voor langzame garing)
Chuck Tender – Schoudermuis
Cowboy Steak – Cote de Boeuf / Bone-in Ribeye (een ribeye steak met het bot er nog aan dus)
Eye of Round – Achtermuis
Flank Steak, Flap Meat – Bavette, Vinkenlap, Vang
Flat Iron Steak, – Sukade (de zeen verwijderd en als steak gesneden)
Filet Mignon – Ossenhaas, de punt
Fillet – Ossenhaas, Haasbiefstuk, Chateaubriand Tournedo
Hanger Steak – Longhaas
Mock Tender – Schoudermuis
NY Strip, Strip Steak – Entrecote (geportioneerd) / Contra Filet (aan één stuk)
Petite Tender – Jodenhaas
Prime Rib – Côte de boeuf
Rump Cap – Staartstuk, Picanha
Rump Steak – Dikke Lende / Biefstuk
Short Loin – Dunne Lende
Shoulder Clod – Bloemstuk
Sirloin – Dikke Lende
Skirt Steak – Middenrif, Omloop
Tenderloin – Ossenhaas
Top Round Steak – Kogel Biefstuk
Topside – Bovenbil
Tri-Tip – Ezeltje, Liesstuk

Varkensvlees
Blade Steak – Schouderkarbonade
Boston Butt, Butt – Bovenste deel van de schouder (met het schouderblad)
Picnic – Onderste deel van de schouder (met het bovenbeen)
Pork Chops, center cut – Ribkarbonade
Pork Loin – Lende, Filet
Pork Tenderloin – Varkenshaas

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 20:12
Chevy454 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 10:09:

Wil je hemelse short ribs, haal dan Wagyu. Echt een dikke aanrader.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
coelho schreef op woensdag 02 november 2016 @ 00:43:
[...]

Wil je hemelse short ribs, haal dan Wagyu. Echt een dikke aanrader.
En je moet een dikke portemonee hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 20:12
Paganstars schreef op woensdag 02 november 2016 @ 08:05:
[...]

En je moet een dikke portemonee hebben!
Ik vind een kiloprijs van 22 euro best meevallen.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Pagina: 1 ... 31 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.