Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 108 Laatste
Acties:
  • 671.797 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:41
Een aantal weken geleden had ik een procureur van 2kg besteld bij bbquality.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DG7xe6g.jpg

Deze lag nog steeds in de vriezer aangezien ik er nog geen goed moment voor gevonden had om hem klaar te maken.
Afgelopen weekend met wat vrienden naar een landal huisje geweest en dat leek mij het juiste moment om pulled pork te maken.

Vrijdagavond heb ik hem ingesmeerd met mosterd en de rub. (sorry photo met rub helaas vergeten te maken)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9sFIYU2.jpg

Zaterdagochtend na een zeer korte nacht stond ik om 08.00 de bbq aan te steken.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wFQAN2V.jpg

Bij het huisje hadden we een weber 47cm staan. Ik had zelf een zak weber briketten mee. Dit was de grijze zak met kokos variant die een tijd terug bij de gamma in de aanbieding was.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cSaxDux.jpg

Ik heb getwijfeld tussen de minion of de snake methode. Uiteindelijk besloten om voor de snake te gaan. Ik denk dat er iets van 35 koude briketten lagen. Op de briketten liggen wat pecan houtsnippers. Naast deze had de bouwmarkt alleen nog hickory en die zou misschien iets te sterk zijn. In het midden ligt een lekbakje waar ik wat kokend water en whisky in heb gedaan.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/P9E5t8J.jpg

In de starter heb ik een stuk of 12 briketten warm gemaakt met flink wat Aanmaakblokjes. De rede hiervoor is omdat ik wist dat de weberbriketten moeilijk aan gaan en omdat ik een grote starter heb. Als je hem dan niet helemaal vol doet dan duurt het vaak even voordat ze goed warm zijn.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6pdbkUt.jpg

Om 08.30 lag de procureur erop. Ik heb aan de zijkanten nog een hitte schild geplaatst.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1gWqrTw.jpg

Dit was na 2uur
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0Wt2nWC.jpg

Ik had gehoopt dat ik hem zonder inpakken optijd klaar zou krijgen maar de tijd begon toch wel te dringen. Dus om 14.30heb ik hem ingepakt.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FTLKMRa.jpg

Om 17.00 heb ik hem bij 88graden van de bbq gehaald. In een schaal gelegd en hem een uur laten rusten. Daarna gepulled en nog wat bbq saus er doorheen gedaan. De schaal is daarna nog heel even op de bbq gegaan omdat het vlees tijdens het pullen toch wel afgekoeld was.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8yU1D9w.jpg

De vrienden vonden het heerlijk, de schaal was in zeer korte tijd leeg. Ik vond het ook smaken maar er is nog wel verbetering mogelijk. Sowieso was er nu eigenlijk geen bark. De buitenkant was wel wat harder maar niet zwart. Ik heb hem ook niet geïnjecteerd en ook heb ik hem na hé inpakken niet meer met een glaze nog terug gelegd op de bbq.

**Edit**
Vergeet ik nog het overzicht van temperatuur stijging.
8.30 0gr
8.43 22gr
8.53 27gr
9.17 36gr
9.36 42gr
10.13 50gr
11.03 59gr
11.38 62gr
13.07 64gr
13.30 67gr
14.00 70gr ingepakt
14.24 72gr
14.57 76gr
15.23 79gr
17.02 88gr

[ Voor 4% gewijzigd door SuperKneus op 04-10-2016 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04:48
Mooi verslag.

Ziet er ongelooflijk goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feen
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 31-10-2023
Heel herkenbaar, heb 2 weken terug precies zelfde gedaan (leuk om je foto's te zien) . Alleen om 't uur ingespoten met whisky appelsap mix. Volgende keer ga ik hem ook injecteren en zonder hitteschild voor een betere bark. Die ontbrak bij mij nu ook.

[ Voor 19% gewijzigd door feen op 03-10-2016 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-09 15:17
Bij inpakken is een glaze wel handig om meer bark te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:52
Vochtig houden helpt natuurlijk niet met de Bark. En volgens noskos' recept pak je hem in na 5 uur of bij 72c, wat het eerst komt. Ik heb hem een half uur met glaze laten liggen en had al een prima Bark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-09 17:17
Ik spray nooit mijn pp.. Ik injecteer en rub de nek en na 3 uur glazen. Als ik crunch dan glaze ik extra, maar stook ik mijn bullit ook naar 120c.

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Paganstars schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 07:17:
Ik spray nooit mijn pp.. Ik injecteer en rub de nek en na 3 uur glazen. Als ik crunch dan glaze ik extra, maar stook ik mijn bullit ook naar 120c.
Ik doe het niet meer. Met sprayen of moppen "was" je de rub weg. Met een dikke glaze "coat" je de rub.
http://amazingribs.com/tips_and_technique/basting.html
418O2 schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 21:41:
Vochtig houden helpt natuurlijk niet met de Bark. En volgens noskos' recept pak je hem in na 5 uur of bij 72c, wat het eerst komt. Ik heb hem een half uur met glaze laten liggen en had al een prima Bark.
Ik gebruik(te) altijd een waterbak bij mijn PP om de temperatuur stabieler te houden. Maar dat werkt tegen besef ik net. Om bark te hebben moet je de buitenkant "uitdrogen" En om te te drogen moet je vocht kunnen laten verdrampen. Als je een waterbak gebruikt dan is de intiele relatieve luchtvochtigheid hoger -> het vocht van het vlees kan niet meer goed verdampen dus je kan geen goede barkvorming krijgen.

En ik besef net dat ik dan ook maar op 110C zit ipv 125C. Dus waterbak en sprayen werken contraproductief bij PP. Voor ribben kan een waterbak wel helpen om uitdroging te voorkomen.

Ergo: gewoon vaker die Q aansteken :Y)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
@Chevy eensch :)

Spray heeft geen zin, maar moppen kan wel eea helpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Paganstars schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 11:01:
@Chevy eensch :)

Spray heeft geen zin, maar moppen kan wel eea helpen ;)
Het hangt af van de mop denk ik. Waterdun of geconcentreerd (om verlies van rub te compenseren)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
true; gewoon lekkere dikke homemade bbq saus! Zit wel whiskey/bourbon doorheen, maar door inkoken verdampt sowieso veel vocht ;) geen idee hoe het zit met fabriekssaus

[ Voor 62% gewijzigd door Paganstars op 04-10-2016 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
Bedankt voor de reacties.

Ik weet dat ik hem niet helemaal op de juiste manier heb gedaan. Maar goed het was wat behelpen omdat ik niet thuis was en ik sowieso zelf nog geen plantenspuit voor het sproeien en een injectiespuit voor het injecteren heb. Moppen heb ik nu niet gedaan omdat ik dan dus in tijd noot was gekomen. Ik had nu gewoon vrijdag voordat we naar bed ging de bbq al moeten aanstoken en de procureur erop moeten leggen. Dan was ik zaterdag ruim op tijd klaar geweest en had ik nog tijd gehad voor het moppen.

Maar goed dat zijn allemaal kleine puntjes die ik de volgende keer kan verbeteren. Sowieso ben ik blij met het resultaat. De snake heeft heel goed zijn werk gedaan. Na die 9 uur waren er nog steeds briketten over. Dit geeft mij een goed gevoel voor de volgende long run sessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
sowieso wel netjes een pull met crunch binnen 10 uur! Ik heb nog wel eens langer gezeten :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:07
Hier was het laatst 20 uur voor de pp. Misschien van het weekend weer eens proberen :-)
Kijken of we het richting de 15 uur kunnen brengen met iets hogere temp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
The Fatal schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 09:56:
Hier was het laatst 20 uur voor de pp. Misschien van het weekend weer eens proberen :-)
Kijken of we het richting de 15 uur kunnen brengen met iets hogere temp
Je wrapped niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Specifieke reden? Van wat ik begrijp heeft het geen nadelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
2 keer eerder iets ingepakt en dat beviel minder goed dan niet inpakken. Zeker bij ribs.
Die vonden we zonder inpakken lekkerder. Duurt langer zonder inpakken. Maar resultaat is prima
Ga het binnen kort nog wel eens een pp maken met in pakken. Gewoon om te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
als je 17kg ineens doet dan is inpakken wel economisch qua tijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Paganstars schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 12:57:
als je 17kg ineens doet dan is inpakken wel economisch qua tijd ;)
Hangt af van je rooster oppervlak ;)
Als je het met een Ohlahoma smoker doet dan is het zeker economischer om te cruchen.
Als je het met een WSM47 of 57 doet denk ik dat je alles 1 run kan doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Chevy454 op 05-10-2016 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Chevy454 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 15:41:
[...]

Hangt af van je rooster oppervlak ;)
Als je het met een Ohlahoma smoker doet dan is het zeker economischer om te cruchen.
Als je het met een WSM47 of 57 doet denk ik dat je alles 1 run kan doen.
17kg op 2 pro-q frontiers (4*48cm), maar inpakken helpt echt veel qua tijd. Ik was ook sceptisch initieel, maar ik merk gewoon dat het de garingstijd verkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 16:19
Verkort niet alleen de garingstijd substantieel, het resultaat is ook veel beter. Je mist wellicht de uitgedroogde bark maar de smaakontwikkeling van de bark heeft al eerder plaatsgevonden, namelijk voor het inpakken.
Zonder inpakken vond ik het pullen zelf altijd een kutklus en had ik eindsaus nodig, dat is absoluut niet het geval als je inpakt. Eigenlijk zie ik geen nadelen aan inpakken dus, en als je perse nog een wat drogere bark wil kan je nog een kwartiertje a half uurtje op een wat hogere temperatuur uitgepakt een bark vormen. Doe dit wel pas als je al tegen de 87 graden kerntemperatuur zit want als je toch nog even bark wil vormen is je vlees dermate vochtig dat je weer in de zone komt eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Inpakken of niet. Het weegt uiteindelijk weinig tegenover het plezier wat men heeft met een run.

Maar laten we vooral niet vergeten, een jury eet slechts een klein hapje. Het moet dan perfect zijn. Ik heb nog nooit een pulled pork zonder inpakken gemaakt, dat gaat zeker nog een keer komen als de spullen het toelaten. Wie weet vind ik het wel veel lekkerder zonder in te pakken. En als iemand het zonder inpakken lekker vindt, des te beter. Anderen vinden ribben met inpakken beter, andere zonder.

Nu aan het denken om dit weekend PP te maken na al dat lezen :9
The Fatal schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 10:59:
2 keer eerder iets ingepakt en dat beviel minder goed dan niet inpakken. Zeker bij ribs.
Die vonden we zonder inpakken lekkerder. Duurt langer zonder inpakken. Maar resultaat is prima
Ga het binnen kort nog wel eens een pp maken met in pakken. Gewoon om te proberen.
Ik heb de ribben inmiddels al zovaak gemaakt. Mijn vrouw wilt graag de ingepakte, ik de gewone. Dus moeten we apart doen.
Gewoon experimenteren en je eigen manier vinden en doen.

[ Voor 33% gewijzigd door Chevy454 op 05-10-2016 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
ik haal mijn PP morgen vroeg uit de vriezer voor zaterdag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

Aanbieding houtskool "restaurant kwaliteit". Is nog maar de vraag, maar voor €27 (incl verzenden) voor 20kg wil ik wel een poging wagen.

https://www.hurryup.nl/20-kg-houtskool.html

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paganstars
woop woop nieuwe Q is ook binnen;

Afbeeldingslocatie: https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/14462968_1132938636800610_2253582801519855200_n.jpg?oh=a3cf85bbe86c2141f72874aa314578cb&oe=5869BF72

Een Napoleon Apollo 300 met 2x 20" roosters

[ Voor 18% gewijzigd door Paganstars op 06-10-2016 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
Roeligan schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 08:51:
Aanbieding houtskool "restaurant kwaliteit". Is nog maar de vraag, maar voor €27 (incl verzenden) voor 20kg wil ik wel een poging wagen.

Mij iets te gewaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

Als ik cheap-ass houtskool neem ben ik voor 20kg ook een euro of 14 kwijt, met alle kleine gruis op de koop toe. Durf het wel aan. Gebruik kool meestal alleen voor pizza icm stukken hout, voor andere sessies heb ik ecobrassa.

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 15:51
Roeligan schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 08:51:

Laatst bij Deen besteld, 15 euro voor 15 kilo, en gewoon afhalen in de winkel:
https://www.deen.nl/product/restaurant-houtskool-15-kilo

dus het kan nog wel voordeliger. Mijn ervaring trouwens met deze houtskool is dat hij best wel knettert en wat rooksmaak geeft. Rooksmaak vind ik wel lekker, maar ik wil zelf graag bepalen welke rooksmaak ik krijg dmv. rookhout. Volgende keer maar eens kijken voor de wat gerenommeerdere merken...
Paganstars schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 09:19:

[afbeelding]

Mooi! Napoleon maakt mooi spul, ik vind de kogelBBQ van ze ook weg mooi. Jammer dat ze wat minder bekend zijn in Nederland, ik denk dat het goed vergelijkbaar is met Weber. Ik ben wel benieuwd of de deurtjes een beetje luchtdicht zijn...

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ik ga nu op zoek naar houtskool, stookt in de UDS makkelijker dan briketten imo. Maar moet wel even goede uitzoeken

[ Voor 18% gewijzigd door 418O2 op 06-10-2016 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
elhopo schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 11:32:
[...]

[...]

Mooi! Napoleon maakt mooi spul, ik vind de kogelBBQ van ze ook weg mooi. Jammer dat ze wat minder bekend zijn in Nederland, ik denk dat het goed vergelijkbaar is met Weber. Ik ben wel benieuwd of de deurtjes een beetje luchtdicht zijn...
Zal hetzelfde zijn als pro-q. Deurtjes sluiten redelijk en bij de pro-q heb ik ook geen mods gedaan! Misschien dat ik tzt een keer een kachelbandje erop plak, maar heb nooit echt issues gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
418O2 schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 11:56:
Ik ga nu op zoek naar houtskool, stookt in de UDS makkelijker dan briketten imo. Maar moet wel even goede uitzoeken
Dammers werkt prima mede-fokker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
JohnStaakke schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 20:00:
[...]

Dammers werkt prima mede-fokker
Die maar halen dan. Volgende run wordt ribs, nu al zin in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
hier staat het EI net 20 min aan, dammers kool met appel hout en mesquite(welke ik van de week in USA heb gekocht).
Is nu zon 120 graden.
Bak warm water er in over paar min.
Nog eventjes 15 min aan kijken dan 2,5 kg varkens nek er op.
Deze gisteren middag in de rub gezet en geïnjecteerd. Ben benieuwd!

Vanwege het korte tijds bestek vandaag, (iets te veel bier op gister) gaan we inpakken nog een keer proberen. Dus hoop rond de 8 uur klaar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Dat ga je wel redden. Volg noskos wedstrijdrecept en het komt goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Heb een gedeelte daarvan gedaan. Vlees ligt er al bijna een uurtje op :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Hier staat de Q ook aan, een snelle rib met de easterwood methode. Eens kijken hoe dat bevalt.

En na 18kg kokos weber eindelijk goed aangestoken gekregen 8)7. Een laagje gewone briketten in de kleine starter. Daarna wachten tot roodgloeiend en dan de kokos erop doen. Zo is er voldoende airflow om de eerste briketten goed te laten fikken en dan is er voldoende hitte om de kokos aan te steken. En dan in de grote starter omgieten en verder bijvullen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Als je gewoon de grote volgooit en er drie aanmaakblokjes onder gooit gaat het wel aan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
418O2 schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 13:11:
Als je gewoon de grote volgooit en er drie aanmaakblokjes onder gooit gaat het wel aan toch?
Ik heb dat zovaak geprobeerd en de briketten willen enkel op mijn eerdere manier aan. Ik denk dat ik een heel erg slechte batch gehad heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
heb ook wel eens een zak gehad die het slechter deed als andere zakken.
Maar dat is ook met houtskool het geval. Hou je niet echt tegen denk ik. Blijven natuur producten voor een groot deel.

Zijn nu op 65 graden.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
De easterwood methode rib is klaar en verorberd. Eindresultaat: mwah.

Het was lekker snel natuurlijk. De rub die ik deze keer heb gedaan was die van "the dutch bbq crew" all purpose die ik ook voor PP gebruik. Ansich allemaal goed, alleen beetje teveel KC pit master saus erop gedaan. Niet te min qua smaak erg lekker.

Maar de bite... De bite... Nee, dat was het toch net niet. Het was erg sappig maar te stevig ipv lekker mals zoals bij low and slow.

MrsChevy454 vind low and slow beter (met crutch) en ook onze jury vindt low and slow beter. Normaal zeuren ze zonder einde en springen ze omhoog om de rib uit je handen te jatten.

Dus wederom heel erg leuk om te doen (zeker ondat het niet gepland was) maar low and slow is echt beter imho. En van de 36kg weber kokos blijft er nog maar 18kg over *O*

[ Voor 3% gewijzigd door Chevy454 op 08-10-2016 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Denk dat we de "zone" te pakken hebben. Iets meer dan 2 uur later nog steeds 66 graden.
Net ingepakt in de folie.

Mooie is wel. Ondertussen boodschappen gedaan. Naar de fietsen maker geweest etc. Een keer de temp een klein beetje moeten bij stellen( om 10 uur vanmorgen). Maar is nog steeds stabiel 110 graden na 7 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 11-09 17:26
Paganstars schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 09:19:

[afbeelding]

Ik vroeg mij een beetje af, vanwaar de keuze voor deze smoker en bijvoorbeeld niet de Barbecook smoker XL.
Prijs is ongeveer de helft maar afwerking van de napoleon zit er wel beter uit. Of heb jij de Napoleon goedkoper dan 399 weten te bemachtigen ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
The Fatal schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 15:48:Mooie is wel. Ondertussen boodschappen gedaan. Naar de fietsen maker geweest etc. Een keer de temp een klein beetje moeten bij stellen( om 10 uur vanmorgen). Maar is nog steeds stabiel 110 graden na 7 uur.
:/

* Chevy454 heeft vandaag in totaal 3 keer moeten bij vullen. Voor 1,5 uur sessie. Een grote starter 3/4 vol en daarna 2 kleine starters voor 160C rooster...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Chevy454 schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 16:57:
[...]

* Chevy454 heeft vandaag in totaal 3 keer moeten bij vullen. Voor 1,5 uur sessie. Een grote starter 3/4 vol en daarna 2 kleine starters voor 160C rooster...
Hier nog niks bij moeten vullen. Net wel temp wat hoger gezet.
Pas 75 graden nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
[...]

Vaag, met die kokosbriketten van Weber + snake heb ik het zonder bijvullen van 08.30 tm 17.00 vol gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Heb met 1 lading dammers houtskool tot net onder de vuur ring tot 20:00 gestookt vanaf 8:30 in de ochtend. En kan er zeker nog een kippetje of iets dergelijks op maken!
Uiteindelijk de pp er om 19:45 afgehaald. Was hij 87 graden.
Laatste 1,5 uur wel op goed 140 a 150 graden gestookt. Anders duurde het nog langer. Had gehoopt rond 18:00 klaar te zijn maar is dus bijna 2 uur later geworden.
Resultaat was heerlijk. Beetje malser dan de vorige keer. Is nu wel ingepakt geweest en geïnjecteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
The-Source schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 16:29:
[...]

Ik vroeg mij een beetje af, vanwaar de keuze voor deze smoker en bijvoorbeeld niet de Barbecook smoker XL.
Prijs is ongeveer de helft maar afwerking van de napoleon zit er wel beter uit. Of heb jij de Napoleon goedkoper dan 399 weten te bemachtigen ;)
Barbecook is 1,5-2mm plaat. Dit is 3mm geëmailleerd plaat. Daarnaast gebruik ik het professioneel 😉 (zie mijn signature)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
[...]

Echt vaag. Is niet de eerste keer dat ik van je lees dat je problemen hebt. Ik kan het totaal niet rijmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
UltraSub schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 21:37:
[...]

Echt vaag. Is niet de eerste keer dat ik van je lees dat je problemen hebt. Ik kan het totaal niet rijmen.
Zijn grootste probleem is de enorme voorraad slechte briketten.
Hij had direct een batch aangeschaft ;)
Een aangezien de Weber-kokos al niet goed is, is het een heel seizoen gedoe helaas.

* FreshMaker voorziet een betere tijd, zodra zijn resterende 18KG op is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
De reden waarom ik geen Weber briketten gebruik :') Ik zweer bij Coco-Snap en als goede 2e Ecobrasa. Ik moet nog wel een keer van die greek fire dingen proberen, ik hoor daar ook echt goede dingen over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb diezelfde Weber kokos briketten ook. Heb er vorige week een klacht voor ingediend, nog geen reactie. Is echt niet mee te werken.

Nu hoeft dat ook niet meer, want in de Kamado doe ik alleen houtskool. Maar ik heb ook nog iets van 20kilo van dat spul liggen. En dat geef je ook niet weg aan iemand die een briketten Q heeft.

Op de Kamado heb ik de afgelopen tijd BlackRanch en Dammers houtkool met elkaar vergeleken. Dan is Dammers toch fijner. De stukken zijn groot en gelijkmatig. Waardoor de hitte ook constanter is. Bij BlackRanch zaten er echt hele grote stukken tussen (10cm+). De temperatuur was ook minder constant. Dat zal wel met elkaar te maken hebben. Qua smaak heb ik niet echt verschil ontdekt.

En er komt een soort wit as vanaf, binnenkant van de Kamado was ook wit in plaats van zwart geworden. Dat heeft verder weinig effect, maar wel grappig om te zien.

Tijdens de wekelijkse pizza bak sessie een kortstondig PR qua temperatuur bereikt. 900F, ongeveer 480 C. Burpen was echt nodig, want de vlammen schoten onder de pizzasteen vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
FreshMaker schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 08:27:
Een aangezien de Weber-kokos al niet goed is, is het een heel seizoen gedoe helaas.

Het was zo erg dat ik gisteren zelfs een 450gr entrecote van 4cm dik in de pan heb gebakken ipv op de Q te leggen. Kan je het voorstellen? :(

Het is nu zo, wijze les geleerd :)
BlauweFles schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 09:19:
En dat geef je ook niet weg aan iemand die een briketten Q heeft.
Ik ken er enkele doeleindes voor. Je kan die bijvoorbeeld gebruiken om kapot te gooien om de frustraties te temperen. Of om een zeurende alleswetende familielid gelukkig te maken. Gebruiken in eigen Q als je een masochist bent.

[ Voor 28% gewijzigd door Chevy454 op 10-10-2016 09:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paganstars
Serieus die Weber dingen zijn imho het beste om gewoon op te stoken in de bruinkoolkachel en niet voor voedsel bereiding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Paganstars schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 09:24:
Serieus die Weber dingen zijn imho het beste om gewoon op te stoken in de bruinkoolkachel en niet voor voedsel bereiding!
En zelfs daarin niet, omdat ze dan echt hitte moeten leveren, welke al snel verstikt raakt door de eigen as-vorming.
Zelfs de AH-Kokos briketten zijn beter ( en voordeliger )
Zijn stiekem dan ook relabeled dammers kokos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
hahaha tja dan maar gebruiken als landvulling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ik vind het niet echt des Webers om er niet op te reageren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
martinusz schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 14:19:
[...]

Deze zit standaard bij de weber go anywhere, de kolen variant heeft normaal rooster. Dit "rooster" is speciaal voor de gas, zodat er in het midden niet alles naar beneden druipt op de gasbar.
Zijn verder geloof ik niet echt speciaal andere roosters voor te krijgen. :X
even teruglezend kwam ik deze post nog tegen: ik heb dus sinds kort wel een andere rooster op mijn weber Go-Anywhere gas

Afbeeldingslocatie: https://shop.strato.de/WebRoot/Store15/Shops/79497483/5665/D8DC/3D65/8CBA/15D7/C0A8/2ABA/FF88/IMG_1527.jpg

heb je wel ook het volgende nodig om de brander te beschermen en om de hitte gelijkmatiger te verdelen:
Afbeeldingslocatie: https://shop.strato.de/WebRoot/Store15/Shops/79497483/5665/D652/C85D/C3DB/2765/C0A8/2AB9/2D48/IMG_1517.jpg

werkt veel beter dan het standaard 'rooster' :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:15
Leipo schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 11:13:
[...]

even teruglezend kwam ik deze post nog tegen: ik heb dus sinds kort wel een andere rooster op mijn weber Go-Anywhere gas

[afbeelding]

heb je wel ook het volgende nodig om de brander te beschermen en om de hitte gelijkmatiger te verdelen:
[afbeelding]

en voor mij.. waar heb je hem vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
Paradox schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 14:01:
[...]

en voor mij.. waar heb je hem vandaan?
zifagrills.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
FreshMaker schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 08:27:
[...]

Ah zo. Maar dan wil ik ook een kruistest zien. Wie zet er een zakje goede briketten af? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Je kan wel een doosje Coco snap afnemen 😉

:edit: kwam gisteren thuis en toen lag de Maverick et-735 (bt) met 2 extra probes op de mat! Zal het van de week eens ff testen en een reviewtje schrijven!

[ Voor 61% gewijzigd door Paganstars op 12-10-2016 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Nu de buitentemperaturen weer dalen komt dit helaas ook weer voorbij. Doe het niet! http://www.rtvnh.nl/nieuw...gd-door-barbecuen-in-huis

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:27
Leipo schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 11:13:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

Heuj, wie wat waar?? >:)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 15:51
franssie schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 16:31:
Nu de buitentemperaturen weer dalen komt dit helaas ook weer voorbij. Doe het niet! http://www.rtvnh.nl/nieuw...gd-door-barbecuen-in-huis
Sowieso, hoe haal je het in je hoofd... Maar aan de andere kant, lekker warm in huis en anders staat de bbq zo eenzaam buiten... :)

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Echt te dom om te poepen.... Maar met een cobb kan je toch indoor bbqen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Paganstars schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 18:42:
Echt te dom om te poepen.... Maar met een cobb kan je toch indoor bbqen?
Met een Cobb of een Kamado zou het in een keuken met een goede afzuiging er direct boven misschien kunnnen (kamados zie je wel eens in pro keukens) maar thuis blijft het erg riskant. en directe verse lucht aanvoer - open raam geen WTW.
Beter gewoon niet doen, CO is een sluipmoordenaar - zeker in de moderne goed geïsoleerde huizen wil je eigenlijk geen open vuur meer.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
zifagrills.com
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:27
Super! Hoe zou dat smoker bokje werken op de WGA?

Wat waren de verzendkosten naar NL ongeveer?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
martinusz schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 20:00:

Wat waren de verzendkosten naar NL ongeveer?
16,99euro, weet niet of het gewicht afhankelijk is, maar het is simpel via de site te berekenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Vandaag weer een lading vlees binnen gekregen :D
o.a. een TBone van 18,00 maar tjonge wat een mooi stuk is dat om te zien. Verwacht alleen dit weekend geen tijd te hebben om het klaar te maken. ;( Stuk is z'n 5 cm dik dus dat wordt even iets anders dan alleen maar schroeien om de binnenkant ook 'gaar' te krijgen. (gaar is dan natuurlijk medium :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:28
franssie schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 18:59:
[...]

Met een Cobb of een Kamado zou het in een keuken met een goede afzuiging er direct boven misschien kunnnen (kamados zie je wel eens in pro keukens) maar thuis blijft het erg riskant. en directe verse lucht aanvoer - open raam geen WTW.
Beter gewoon niet doen, CO is een sluipmoordenaar - zeker in de moderne goed geïsoleerde huizen wil je eigenlijk geen open vuur meer.
In mijn vorige woning gebruikte ik inderdaad ook de BGE mini binnen maar ik had ook een horeca afzuiging boven de kookplaat en niet z'on consumenten dingetje, en daarbij altijd een raam op een kier.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 16:31:
Darwin 8)7

Met een goede industriele afzuiging zou het misschien kunnen maar niet in de moderne huizen die potdicht gemaakt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allie74
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-06 13:48
Onze Primo staat lekker droog onder de veranda. Vind het altijd wel wat hebben om in het najaar of winter lekker te Q-en.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hari-Bo
Vandaag weer wat BBQ spul binnen, rookhout/kippenstandaard/hamburgerboek en ProQ handschoenen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgsafe.org/0e2b047952.jpg

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Nieuwe bbq in branden en gelijk maar ff wat char sui maken. Mooie gelegenheid om ook de Maverick ET-735 te testen.

Ik heb hem besteld bij amazon uk vanwege de lage pond en ik moet zeggen dat ik erg verrast was met de snelle levering. Ik had het vorige week vrijdag besteld en dinsdag in huis!

In de doos zit een controller unit met draaibaar bracket, 2 probes met dikke zwarte sleeve 😣 en 2 grill clips. Ik had er ook nog 2 losse probes bij besteld welke niet de dikke slee e hebben en dus makkelijk door de probe eyelets kunnen.. Beetje raar maar ja. Wat ik wel miste waren batterijen, de unit draait op 2 aaa batterijen en deze zitten achter een klepje met mini kruis kop schroefje.

De app connecten ging vrij makkelijk vanuit de playstore.

Bereik was wel een dingetje, het is bt dus effectief zal het bereik tegenvallen, maar niets bleek minder waar! De ketel staat op 3 meter van het huis, dubbele beglazing en geen drops van connectiviteit. Zelfs niet op zolder welke volledig geïsoleerd is.

Conclusie voor die 100,- incl verzenden en 2 probes vind ik het meer dan waard. Enige jammere is dat de standaard probes dikke zwarte sleeves hebben en daardoor niet door de grommets kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 08:47
Hari-Bo schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 15:56:
Vandaag weer wat BBQ spul binnen, rookhout/kippenstandaard/hamburgerboek en ProQ handschoenen.

[afbeelding]
Dat burger boek ben ik zeer benieuwd naar. Zag ik laatst al keer liggen en wou het toen meenemen, maar uiteindelijk niet gedaan. Ben benieuwd naar je ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:27
elhopo schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 17:19:
[...]

Sowieso, hoe haal je het in je hoofd... Maar aan de andere kant, lekker warm in huis en anders staat de bbq zo eenzaam buiten... :)
Ik heb ook nog wel wat foto's uit mijn studententijd dat de bbq lekker aan het gloeien was in de badkamer :X Maar wij hadden nog wel het verstand om voor ventilatie te zorgen door 2 ramen recht tegen over elkaar open te zetten. Tja, jong en onbezonnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Heb gister een heel mooi staartstuk gekocht op de markt. Ter plekke door de slager netjes gemaakt (genot om te zien hoe zo'n vakman vlees snijdt). Mooi dik vetkapsel er op, i like.

En nog voordeliger dan bijv beef en steak ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
grote_oever schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 13:59:
[...]

Dat burger boek ben ik zeer benieuwd naar. Zag ik laatst al keer liggen en wou het toen meenemen, maar uiteindelijk niet gedaan. Ben benieuwd naar je ervaringen.
Ik ga hier volgend weekend mee aan de slag, zou het dit weekend doen maar flink verkouden geworden. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Als je van burgers houdt kan ik je de stufz van harte aanraden

http://www.stufz.net

Werkt als een trein als je hem goed gebruikt en het resultaat is geweldig!je haalt hem voor een paar euro op ebay

[ Voor 10% gewijzigd door 418O2 op 16-10-2016 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Paganstars schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 13:33:
Nieuwe bbq in branden en gelijk maar ff wat char sui maken. Mooie gelegenheid om ook de Maverick ET-735 te testen.

Ik heb hem besteld bij amazon uk vanwege de lage pond en ik moet zeggen dat ik erg verrast was met de snelle levering. Ik had het vorige week vrijdag besteld en dinsdag in huis!

In de doos zit een controller unit met draaibaar bracket, 2 probes met dikke zwarte sleeve 😣 en 2 grill clips. Ik had er ook nog 2 losse probes bij besteld welke niet de dikke slee e hebben en dus makkelijk door de probe eyelets kunnen.. Beetje raar maar ja. Wat ik wel miste waren batterijen, de unit draait op 2 aaa batterijen en deze zitten achter een klepje met mini kruis kop schroefje.

De app connecten ging vrij makkelijk vanuit de playstore.

Bereik was wel een dingetje, het is bt dus effectief zal het bereik tegenvallen, maar niets bleek minder waar! De ketel staat op 3 meter van het huis, dubbele beglazing en geen drops van connectiviteit. Zelfs niet op zolder welke volledig geïsoleerd is.

Conclusie voor die 100,- incl verzenden en 2 probes vind ik het meer dan waard. Enige jammere is dat de standaard probes dikke zwarte sleeves hebben en daardoor niet door de grommets kunnen.
Ik heb hem net besteld voor 88 euro, inclusief verzendkosten en een extra probe bij amazon. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
418O2 schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 11:41:

Werkt als een trein als je hem goed gebruikt en het resultaat is geweldig!je haalt hem voor een paar euro op ebay
Idd voor z'n 2,5 euro via ebay besteld in het kader van altijd handig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
418O2 schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 11:41:

Instant buy! Zal mij benieuwen. :)

*knip* Geen V&A op het forum

[ Voor 33% gewijzigd door naitsoezn op 19-10-2016 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:23
The-Source schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 13:29:
[...]

Idd voor z'n 2,5 euro via ebay besteld in het kader van altijd handig :D
Linkje?
Ik kom alleen duurdere opties tegen of tegen aardig wat verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Hari-Bo schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 13:41:
[...]

Instant buy! Zal mij benieuwen. :)

*knip*
:)

Er gaat ongeveer 200gram gehakt in. Ik doe meestal een kilo gehakt met een ei en een handje paneermeel of gemalen beschuit. En dan wat peper, zout, ui, knoflook etc

Voor de vulling is bacon met jalapenos en blauwe kaas mijn favoriet

[ Voor 21% gewijzigd door naitsoezn op 19-10-2016 11:25 . Reden: quote aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
NeutraleTeun schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 14:20:
[...]

Linkje?
Heb hem hier gevonden, binnenkort ook maar is testen :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
NeutraleTeun schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 14:20:
[...]

Linkje?
http://www.ebay.com/itm/322184731805

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ook maar besteld, klinkt als een prima ding voor die twee euro's.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Heb ik een nieuwe hype gestart?

Het is echt mijn favoriete burger en mijn maten worden er altijd gelukkig van als ik hem tevoorschijn haal. Ga binnenkort een soort cordonbleu burger proberen te maken met kipgehakt en een krokant jasje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
418O2 schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 20:54:
Heb ik een nieuwe hype gestart?
Daar lijkt het wel op ik ken de beer can methode maar dit is veel makkelijker en je kan deze nog tot een burger maken ipv een open bakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Hari-Bo schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 08:00:
[...]

Daar lijkt het wel op ik ken de beer can methode maar dit is veel makkelijker en je kan deze nog tot een burger maken ipv een open bakje.
En dit kan je ook nog goed in een (grill)pan bereiden.

Je moet wel de gehaktmix goed maken zoals ik beschreef, anders dondert het uitelkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-09 12:49
Afgelopen zaterdag voor het eerst wat langer dan een uur de 47 cm Kettle gebruikt. Omdat ik eigenlijk altijd gewoon indirect bbq (even schroeien boven de kolen en dan deksel erop en indirect verder), had ik geen idee hoeveel kolen ik nodig had en hoe de lucht sleuven moesten staan om op 160 graden te komen (geen 3-2-1 sessie maar voor de Easterwood methode gegaan omdat ik niet veel tijd had).

Ribs een avond van te voren in de rub van Frits gezet, volgende keer iets meer rub maken :):

Ribs1

De Q aangestookt met de Weber briketten, wilde toch proberen of het mogelijk was deze goed te gebruiken, na veel proberen (3 keer een starter gevuld :o ) stabiel op 160 gekregen. Het viel mij gedurende de sessie op dat, zelfs met de 3 sleuven, de temp erg stabiel bleef. Goed om te weten in ieder geval!

Ribs op de Q:
Ribs2

Na 1,5 de glaze van Frits erop gesmeerd en nog een kwartier laten garen. Eindresultaat:

Ribs3

Smaakten erg goed! Ook goedgekeurd door de wederhelft. Leermomentjes:

- Haal betere briketten
- Haal betere briketten
- Haal.....betere.....briketten
- Iets meer rub maken
- Grotere BBQ zou fijn zijn (ribs waren zoals je ziet getwist, smaakten prima, maar een bitch om eruit te krijgen om te glazen).

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Probeer ook eens houtskool :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Zo'n dammers zak? Ik wilde een zakje AH kokos briketten proberen, die worden prima ontvangen volgens mij. :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 20:12
KillaZ schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 08:34:
...

- Grotere BBQ zou fijn zijn (ribs waren zoals je ziet getwist, smaakten prima, maar een bitch om eruit te krijgen om te glazen).
Je kunt er ook voor kiezen om slechts aan één zijde kolen te leggen. Dan kun je je ribs gewoon gestrekt in je dekselhouder steken. Eventueel kun je nog een luchtsluis bouwen met wat alu-folie. Zie bijvoorbeeld hier:

http://www.bluesmoke-bbq....t_Grill_BBQ_Procedure.php

Succes!

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
KillaZ schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 08:34:
Afgelopen zaterdag voor het eerst wat langer dan een uur de 47 cm Kettle gebruikt. Omdat ik eigenlijk altijd gewoon indirect bbq (even schroeien boven de kolen en dan deksel erop en indirect verder), had ik geen idee hoeveel kolen ik nodig had en hoe de lucht sleuven moesten staan om op 160 graden te komen (geen 3-2-1 sessie maar voor de Easterwood methode gegaan omdat ik niet veel tijd had).

Ribs een avond van te voren in de rub van Frits gezet, volgende keer iets meer rub maken :):

[afbeelding]

De Q aangestookt met de Weber briketten, wilde toch proberen of het mogelijk was deze goed te gebruiken, na veel proberen (3 keer een starter gevuld :o ) stabiel op 160 gekregen. Het viel mij gedurende de sessie op dat, zelfs met de 3 sleuven, de temp erg stabiel bleef. Goed om te weten in ieder geval!

Ribs op de Q:
[afbeelding]

Na 1,5 de glaze van Frits erop gesmeerd en nog een kwartier laten garen. Eindresultaat:

[afbeelding]

Smaakten erg goed! Ook goedgekeurd door de wederhelft. Leermomentjes:

- Haal betere briketten
- Haal betere briketten
- Haal.....betere.....briketten
- Iets meer rub maken
Als je de briketten netjes stapelt in snake vorm langs de rand hou je A veel meer indirect ruimte over en afhankelijk van je stapel methode heb je lang continu dezelfde temperatuur. ;)
Met lidl briketten in een boog van de halve bbq (heb zelf ook 47cm) met 2 briketten tegen elkaar + 1 erboven op kun je z'n 7 uur op 120graden indirect bbqen. Luchtroosters is een beetje proberen maar boven een halve cm open en onder ongeveer 3/4 cm open.
En dat alles start je dan met 5 briketten.
Verwacht dat 2 met 2 erboven op en iets meer lucht erbij al snel 4 a 5 uur op 160 haalbaar moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
KillaZ schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 09:14:
[...]

Zo'n dammers zak? Ik wilde een zakje AH kokos briketten proberen, die worden prima ontvangen volgens mij. :)
Bijvoorbeeld. AH Kokos kan je ook proberen. Ik wou alleen maar zeggen dat je niet blind moet varen op wat iedereen roept, maar ook moet uitvinden wat je zelf prettig vindt. Voor sessies tot 3 uur is kokos niet echt nodig imo, dan voldoet houtskool of briketten ook wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Thanks voor de tips allen! :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

AH kokosbriketten bevielen mij ook goed. Ben ook erg benieuwd naar de Bast briketten (greek fire lookalikes). Die passen blijkbaar perfect in de wga :) Nog 1 a 2 keer die irri kolen verstoken en dan gauw eens proberen. Aangezien ik geen langere sessies draai voorlopig, even een emmertje water erbij om te blussen :P Maar ben erg benieuwd hoe ze het doen in een langere sessie @ de ProQ..je schijnt ze dan rechtop prima/beter te kunnen gebruiken.
Hmmmm, interesting. De edelstaal 2delige versie is net zo duur als een gietijzeren rooster, maar qua gewicht en dus verzendkosten iets lager verwacht ik ;) Ziet er goed uit, ook die griddle-plate: zoiets zocht ik nog! Thx voor de tip -noteert op verlanglijstje-

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Blussen? ik zet alle luchtschuiven dicht als ik klaar ben met BBQen, en de kolen die overblijven gaan de volgende keer gewoon weer mee in de starter.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Pagina: 1 ... 29 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.