Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 108 Laatste
Acties:
  • 671.784 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
elhopo schreef op donderdag 22 september 2016 @ 22:30:
Wat ik vandaag in de tuin vond...
[afbeelding]

Superblij mee, komend weekend maar eens goed aan de tand gaan voelen!
Na lang twijfelen dus toch de knoop doorgehakt?! Voor de Fonq actie gegaan?

Heel veel plezier ermee. Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad.

Wat zijn de plannen voor het weekend? Ik ga voor burgers, pizza en zalm. Volgens weekend wil ik een Boston Butt gaan doen.

Houtskool gaat wel hard op deze manier. Haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:13
Afgelopen week nog een beetje zitten BBQ'en.

Black tiger gamba's en 6 weken gerijpt Holstein ribeye.

Afbeeldingslocatie: https://s21.postimg.org/n3qhla1pf/WP_20160914_19_17_40_Raw.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s21.postimg.org/527cnh7oj/WP_20160914_19_45_57_Raw.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s21.postimg.org/4qpwapr8j/WP_20160916_18_09_12_Raw.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s21.postimg.org/jb6z5jm77/WP_20160916_18_23_33_Raw.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s21.postimg.org/3qzlf0c2r/WP_20160916_18_46_51_Raw.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 15:51
BlauweFles schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 11:23:
[...]

Na lang twijfelen dus toch de knoop doorgehakt?! Voor de Fonq actie gegaan?

Heel veel plezier ermee. Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad.

Wat zijn de plannen voor het weekend? Ik ga voor burgers, pizza en zalm. Volgens weekend wil ik een Boston Butt gaan doen.

Houtskool gaat wel hard op deze manier. Haha.
Yep, de fonq actie. 10 % korting trok me toch wel over de streep.
Voor dit weekeinde wilde ik zaterdag spareribs doen, beetje kijken hoe low en slow gaat. Voor zondag pizza, want dat was het andere doel met de keramische barbecue. Ben wel benieuwd of dat goed zal gaan. Ik heb ook een elektrische pizza oven, en ik hoop dat dit nog beter resultaat geeft. Ik hoop een beetje op de houtoven smaak.
NeutraleTeun schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 11:41:

[afbeelding]
Die ribeye ziet er super uit! Lekker!

[ Voor 16% gewijzigd door elhopo op 23-09-2016 11:54 ]

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-06 03:20

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

NeutraleTeun schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 11:41:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Damzzz daar krijg je spontaan trek van ! _/-\o_

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Zo, een lekkere picanha van 1,25kg gehaald. De schoonouders komen eten dus dan maar eens wat lekkers voorschotelen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Chevy454 schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 16:50:
Zo, een lekkere picanha van 1,25kg gehaald. De schoonouders komen eten dus dan maar eens wat lekkers voorschotelen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ach, zelfs mijn oudste van 14 kan beter een biefstuk bakken dan mijn schoonmoeder

Ik had vorige week een briefje achter gelaten
code:
1
2
3
4
5
6
7
doe boter in de pan
laten uitbruisen
1 steak in de pan, bak deze 5 minuten, dan omdraaien ( deze is voor oma )
doe DAN PAS de 2 andere steaks in de pan
Na 3 minuten draai alles om ( 3 steaks )
Na 3 minuten op de snijplank leggen
dan pas na een paar minuten op de borden, en op tafel.

Als ik mijn schoonmoeder had laten bakken, waren alle 3 de steaks de pan in gegaan vóór de boter, de boel had 15 minuten 'gesudderd' en dan is het pas klaar :|

Nee, sommige mensen .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Ja dat is ongeveer de methode die er gehanteerd wordt ja :X

we hebben nog maiskolven, kan je deze low and slow met boter en honing ook maken? Het zal natuurlijk een stuk langer duren maar zal toch moeten lukken?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-06 03:20

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

FreshMaker schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 17:39:
[...]

Ach, zelfs mijn oudste van 14 kan beter een biefstuk bakken dan mijn schoonmoeder

Ik had vorige week een briefje achter gelaten
code:
1
2
3
4
5
6
7
doe boter in de pan
laten uitbruisen
1 steak in de pan, bak deze 5 minuten, dan omdraaien ( deze is voor oma )
doe DAN PAS de 2 andere steaks in de pan
Na 3 minuten draai alles om ( 3 steaks )
Na 3 minuten op de snijplank leggen
dan pas na een paar minuten op de borden, en op tafel.

Als ik mijn schoonmoeder had laten bakken, waren alle 3 de steaks de pan in gegaan vóór de boter, de boel had 15 minuten 'gesudderd' en dan is het pas klaar :|

Nee, sommige mensen .....
Maar lezen is ook best moeilijk !! :X :X

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Chevy454 schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 18:24:
Ja dat is ongeveer de methode die er gehanteerd wordt ja :X

we hebben nog maiskolven, kan je deze low and slow met boter en honing ook maken? Het zal natuurlijk een stuk langer duren maar zal toch moeten lukken?
Ligt aan de temperaturen, maar als je rond de 90c/110c zit, zit je ook aan de kooktemperatuur van de kolven
Je moet alleen wel rekening houden met de vochtigheidsgraad
De kolven drogen wat sneller uit, en bij te veel 'stoom' kook je je vlees :+

Ik zou de kolven in alufolie doen, zonder zout uiteraard

[ Voor 4% gewijzigd door FreshMaker op 23-09-2016 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
FreshMaker schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 19:25:
Ligt aan de temperaturen, maar als je rond de 90c/110c zit, zit je ook aan de kooktemperatuur van de kolven
Ja low and slow
Ik zou de kolven in alufolie doen, zonder zout uiteraard
Ja ze gaan in alufolie natuurlijk ivm de boter en honing. En ik wil graag de picanha langzaam roken, ipv stomen :P

Denk dat bij 44C kern dat ik de kolven erop ga doen. Dan zal het bij 52C kern en 10 minuten rusten vast gereed zijn (met een 40 minuten zullen de kolven wel gaar zijn denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Ik heb geen idee hoelang die dingen moeten :+
Maar je kan ze natuurlijk ook boven het directe deel leggen
Daar is het allicht warmer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamingo BB
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-08 20:06
elhopo schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 11:52:
[...]

Yep, de fonq actie. 10 % korting trok me toch wel over de streep.
Voor dit weekeinde wilde ik zaterdag spareribs doen, beetje kijken hoe low en slow gaat. Voor zondag pizza, want dat was het andere doel met de keramische barbecue. Ben wel benieuwd of dat goed zal gaan. Ik heb ook een elektrische pizza oven, en ik hoop dat dit nog beter resultaat geeft. Ik hoop een beetje op de houtoven smaak.

[...]

Die ribeye ziet er super uit! Lekker!
Actie zal ongetwijfeld al wel voorbij zijn neem ik aan? Zit net te kijken op de site maar kan niks vinden.... of gaat het met 1 of andere code?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elhopo
Flamingo BB schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 20:05:
[...]

Actie zal ongetwijfeld al wel voorbij zijn neem ik aan? Zit net te kijken op de site maar kan niks vinden.... of gaat het met 1 of andere code?
Helaas is die al weer voorbij, maar ze hebben zo af en toe een kortingscode van 10 %. Er is er altijd wel een van 3%, mocht je niet kunnen wachten. Van de zomer was er een van tien procent op bbq's maar toen was ik net op vakantie. Nu dus tien procent op alles en toen heb ik mijn kans maar gegrepen. Ik zag hem toevallig in het kortingscodes topic voorbij komen...

• Chevy454
  • Niet online
Bestaat er geen groene kamado? Dat staat beter bij onze groene Weber

Vrouwen 8)7

Straks zegt MrsChevy454 nog dat het een BGE moet worden vanwege de kleur 8)7

Soit, vandaag schoonmoeder dag. BBQ schoongemaakt, roosters met oude kolen schoon gebrand. Huis gedweild en over enkele uren Picanha erop doen! Die half jaar oude Weber verchroomd rooster is end of life. Leve het RVS rooster!

• The-Source
  • Laatst online: 11-09 17:26
Vandaag even 'snel' MOINK balls in elkaar gedraaid. Wel grappig dat het ene recept weer wel en ander recept weer geen knoflook erbij heeft vermeld en de rest wel dezelfde ingrediënten :')
Ze liggen nu voor de laatste fase (ingesmeerd) op de bbq. Deze keer niet puur 1 bbq saus gedaan maar, combinatie van 2 sauzen met wat honing erbij en ook nog bruine bastard suiker. Eens kijken hoe dat bevalt :9

Edit: bevalt zeer goed al zeg ik het zelf. Had ook andere rub gebruikt maar het complete plaatje is nu gelukt.

Edit 2: even wat balletjes weg gebracht en wel leuk om te horen dat het in de smaak valt maar ook fijne detail van spicy en regular bbq rub (50/50mix) werd opgemerkt. En dat niet eens door een fijn proever ;) (persoon eet weinig pittig eten)
Nu nog van 2e persoon over hot MOINK Balls gehoord, wellicht dat de rug niet optimaal was gemixed 8)

[ Voor 37% gewijzigd door The-Source op 24-09-2016 19:01 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• NeutraleTeun
Vergeten te zeggen, maar tijdje terug nieuwe kolen en krullen gekocht.
Deze keer van "Echt".

Kan niks zeggen over temp, tijd en as.
Maar 1 krul onder een gevulde kleine starter en binnen 10-15min was het roodgloeiend.

Zonder vonken en stukken sneller dan de briketten en kolen van de Action (duh), maar ook sneller dan de Ecobrasa briketten en waar ik af en toe 2-3 Ecobrasa aanmaakblokken voor nodig had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 09:23
Ik heb voor morgen vandaag een tweetal entrecotes en een tweetal varkenshaasspiesjes. Verder nog wat roseval aardappeltjes en een aardappelgratin. Iemand een richtlijn om aan te houden voor een mooie medium rare entrecote? Is het aantal cm dikte het aantal minuten per kant een goede richtlijn? Reverse sear op kerntemp lijkt me een beetje overdreven gezien de (gebrek aan) grootte.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:41
NeutraleTeun schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 23:18:
Deze keer van "Echt".

Maar 1 krul onder een gevulde kleine starter en binnen 10-15min was het roodgloeiend.

Zonder vonken en stukken sneller dan de briketten en kolen van de Action (duh), maar ook sneller dan de Ecobrasa briketten en waar ik af en toe 2-3 Ecobrasa aanmaakblokken voor nodig had.
houtskool heb ik ook gehad. brande snel hevig.
Af en toe wat spetteren. Voelt ook erg licht aan moet ik zeggen. Ook veel kleine stukken in de zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:57
Hier overigens een tijd geleden obv verhalen op een fora de fireup houtskool en kokosbriketten gekocht. Die gebruik ik doorelkaar.
Maar veel as. In de houtskool veel kleine stukken. Vooral de kokosbriketten doen er lang over om goed te laten branden. En heb het idee dat de kokosbriketten niet zo warm worden.

Zakje opmaken en daarna denk ik maar eens houtskool van black ranch ofzo proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Laatst online: 13:41
NeutraleTeun schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 23:18:
Deze keer van "Echt".

Op het bbq forum had iemand een test gedaan. Die van "Echt" kwamen er zeer goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Sjezus wat zijn die nieuwe weber briketten smerige dingen zeg. Hele tijd terug gebruikte ik altijd die witte zak, long-lasting 240 of zoiets. Maar die is niet meer te vinden. Dus 3 zakken van die "nieuwe" weber briketten mee. Man man man, belachelijk veel rook, en lekker chemisch geurtje. Hele camping 2 dagen blauw gestookt. Als ze branden is het ok natuurlijk maar ze roken echt lang bij starten.
Was me thuis ook al eens opgevallen. Inmiddels aardig wat van die troep zakken verstookt dus het is niet een batch of zo.
Nope, dat waren de laatste weber briketten. Gelukkig gebruik ik meestal het ei met houtskool (flamy restaurant kwaliteit), maar als ik de weber nodig heb gaat daar wel wat anders op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Over briketten en houtskool gesproken, ik heb in drie weken tijd zo'n grote zak van BGE houtskool er doorheen gestookt. Ik moet zeggen dat het erg fijn spul is! Nauwelijks rommel na afloop, rookt weinig bij aansteken, en gewoon een zak vol met "normale" stukken houtskool. Geen gruis, en ook geen halve boomstammen. Wel prijzig, dat is het enige nadeel dat ik kan bedenken.

De volgende zak staat al weer klaar trouwens, heb nu een grote zak Dammers en THM klaarstaan.

Afbeeldingslocatie: http://www.barbequeshop.nl/img/0b9b9f88-98e2-4d8b-9fa7-79496c14dc16/big-green-egg-houtskool-10kg.jpg?w=&h=&q=80

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
dangerpaki schreef op zondag 25 september 2016 @ 06:52:
Vooral de kokosbriketten doen er lang over om goed te laten branden. En heb het idee dat de kokosbriketten niet zo warm worden.
De fire up kokos vind ik juist erg fijn als noodgevallen briketten. Maar ik heb ookal gevonden dat ze soms slecht aansteken maar dat komt door de manier waarop ik ze aansteek. We hebben hier een betonnen barbecue tuinhaard van de vorige huiseigenaar. En als ik daar de starter inzet dan komt er te weinig trek en dus slecht aan. Zet ik ze op het rooster van de Q, binnen 15 minuten roodheet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Oh ja. Ik dacht al dat ik iets vergeten was.

Nul rook met dat "Echt" spul.
Wat best fijn is op een balkon, zodat er niet mensen op straat gaan verzamelen en aan de deur komen om te checken of er brand is.
True story.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
qua dat betreft brande het wel erg netjes!
Had je de briketten of de houtskool?

Houtskool vond ik te veel kleine stukken hebben, zeker vergeleken met dammers of met black range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Houtskool, aangezien ik wat BBQ-smaak wou en ik nog een redelijke doos van de Ecobrasa briketten had staan.

Heb er pas 2x mee gedaan, dus dat kleine grut zal ik later wel tegenkomen.
Voor de rest geen ervaring met ander spul.

Ecobrasa briketten (en aanmaakblokken), Action houtskool en briketten en nu dan Echt houtskool en krullen.

Action rookt en knettert als een tierelier.

Wellicht later eens die Dammers of Black Range proberen dan.
Was vooral gemak, heb het spul gekocht bij dezelfde zaak als waar ik eerder getoonde ribeye vandaan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09 14:15

mr_obb

Lakse Perfectionist

Hier ligt de pulled pork op de Weber. Het is een enorm rommelige rit. Eigenlijk te laat begonnen, de temperatuur wilde niet stabiel blijven en bij het pakken van de Ecobrasa bleek er geen volgende laag te zijn, maar een bodem. Nu ben ik halverwege over gestapt op Weber Long Lasting, maar daar heb ik nog nooit low'n'slow op gedaan.

Gelukkig is pulled pork redelijk vergevingsgezind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flamingo BB
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-08 20:06
Hier 2 spareribs op de bbq. Eerste 3 uur zitten er op nu 2 uur in de folie met "sweet green apple" 😋

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0IGJXKMJgdloEosY0YkrTjrZ/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VhVBHaSZfuOjBlZthRfOV5Zp/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DiDNg4gEtgMRF3pbf8URwZMT/thumb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
Das seht gut aus! Ik had gister ook ribbetjes gemaakt op de 3-2-1 methode op de kamado. In het begin liep het niet helemaal lekker met de temperatuur, die ging richting de 120 in plaats van 90. Maar voordat een kamado is afgekoeld ben je ook 2 uur verder..

Uiteindelijk waren ze redelijk gelukt, ik vond ze persoonlijk enigszins taai. Het vlees kwam wel mooi los van de botten maar ik vraag me af hoe ik het beter kan doen volgende keer :X

Ik had me wel gigantisch vergist in de hoeveelheid houtskool. Ik dacht dat als de kamado 8 uur aan moest zijn, hij echt wel halfvol moest zitten. Dus een flinke berg houtskool erin, en aan de bovenkant aangestoken. Ik keek vanmiddag even, was alleen het topje van de berg weggebrand :Y) zeker 3/4e van wat erin zat ligt er gewoon nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Widow schreef op zondag 25 september 2016 @ 18:39:
Das seht gut aus! Ik had gister ook ribbetjes gemaakt op de 3-2-1 methode op de kamado. In het begin liep het niet helemaal lekker met de temperatuur, die ging richting de 120 in plaats van 90. Maar voordat een kamado is afgekoeld ben je ook 2 uur verder..

Uiteindelijk waren ze redelijk gelukt, ik vond ze persoonlijk enigszins taai. Het vlees kwam wel mooi los van de botten maar ik vraag me af hoe ik het beter kan doen volgende keer :X

Ik had me wel gigantisch vergist in de hoeveelheid houtskool. Ik dacht dat als de kamado 8 uur aan moest zijn, hij echt wel halfvol moest zitten. Dus een flinke berg houtskool erin, en aan de bovenkant aangestoken. Ik keek vanmiddag even, was alleen het topje van de berg weggebrand :Y) zeker 3/4e van wat erin zat ligt er gewoon nog.
hustle er maar eens doorheen.. dan zakt het nog wel :)
Maar op een volle basket van een large kon ik laat 20 uur op stoken rond de 110/120 graden en toen was er nog over.... ging wel een goede 3 kilo in ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
NeutraleTeun schreef op zondag 25 september 2016 @ 11:15:
Oh ja. Ik dacht al dat ik iets vergeten was.

Nul rook met dat "Echt" spul.
Wat best fijn is op een balkon, zodat er niet mensen op straat gaan verzamelen en aan de deur komen om te checken of er brand is.
True story.
Wat kost dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
25 per 10 kilo volgens mij

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elhopo
Gisteren voor het eerst de Kamado Joe aangestoken. De thermometer had ik aan de zijkant van het rooster. Helaas helemaal verkeerd, schijnbaar komt daar veel hete lucht langs, na een uur of 5 haalde ik ze er af en ze waren nog best wel stug. Toen maar eens de temperatuur in het midden gemeten en dat bleek een stuk lager te zijn. Les 1 dus. Gauw de temperatuur verhoogd naar 150 graden (wat gaat dat makkelijk en snel!) en nog twee uur garen. Toen waren ze goed. De smaak... Overheerlijk, zo had ik ze nog niet gegeten!

Dan vandaag pizza gemaakt. Ik heb alleen de ingebouwde thermometer gebruikt, aangestoken met een onkruidbrander en in een half uurtje tijd was de temperatuur ongeveer 300 graden. Gaat erg makkelijk. Dan de smaak, echt een beetje houtoven smaak. En de bodem was super krokant, bijna te krokant. Ik denk dat ik de volgende keer de temperatuur ietsje hoger moet doen en dan iets korter bakken.

Al met al toch een geslaagd weekeinde, en erg blij met de kamado!

Afbeeldingslocatie: https://i1305.photobucket.com/albums/s553/elhopo/DSC_0116_zps0ncepy8y.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
In de winkel €5-6 voor 2,5kg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Niet online
elhopo schreef op zondag 25 september 2016 @ 21:33:
Gisteren voor het eerst de Kamado Joe aangestoken.
Tot nu toe heb ik alleen de Dome Thermometer van de KJ gebruikt en die werkt verbazingwekkend goed. Bij PP zou ik wel een rooster thermometer plaatsen, maar voor andere stukken is het zonder best wel goed te doen.

Ribbetjes heb ik gedaan rond de 120 graden en dan 3-1-1. In totaal dus 5 uur. Die waren perfect gaar. Wel met een lekbak gevuld met water eronder zodat er genoeg vocht in de dome zit.

Pizza doe ik tussen de 350 en 400 graden. Dan zijn ze in 8 minuten perfect gaar. Ik heb wel een paar propjes aluminium folie tussen het hitteschild en de pizzasteen, daarmee verlaag je de kans op een kapotte steen. Je kan trouwens door de schoorsteen heen kijken of hij al gaar is. Scheelt ook weer.

Edit:
De truc is trouwens de temp langzaam op de laten lopen. Probeer er 40-45 minuten over te doen om de 125 graden te bereiken. Dan gaat het echt low and slow. Als je alle schuiven vol open zet ben je misschien wel heel snel op of over de 150, maar dan kom je ook nooit meer naar beneden.
Wat ik doe is de onderste schuif op ongeveer 2 a 3cm en bovenin wat meer spelen. Half open in het begin, op 10 a 15 graden van gewenste doel doe ik hem dicht met alleen het draaiwiel open. En die draai ik dan weer verder dicht als ik ben waar ik wil zijn.

Dat spelen maak het ook juist zo leuk!

[ Voor 25% gewijzigd door BlauweFles op 26-09-2016 10:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoepZor
Gisteren weer de BBQ aangestoken. Dit keer high & fast grillen.

Bij de Lidl 2 bakjes met aardappelgerecht gekocht en een half uurtje op de BBQ gezet. Daarna Entrecotetjes er op gelegd.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/esZEVm6.jpg

Paar mooie grillmarks:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JHRwrQZ.jpg

Garing was wel aardig, had iets meer rare nog gekund maar was botermals. Ik heb ze 2x 2min gedaan met een dikte van zo'n 2cm.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kRdGZZx.jpg

Daarna was het de beurt aan een varkenshaas spies (kant en klaar)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Vp4ceCX.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MxNLA5Z.jpg

Al met al genoten voor relatief weinig moeite :) en het is ondanks de prijs van het vlees goedkoper dan uit eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ik heb een deja-vu
(klik net het topic op 't bbqforum weg ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Haha crosspost idd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
BlauweFles schreef op maandag 26 september 2016 @ 09:02:
De truc is trouwens de temp langzaam op de laten lopen. Probeer er 40-45 minuten over te doen om de 125 graden te bereiken. Dan gaat het echt low and slow. Als je alle schuiven vol open zet ben je misschien wel heel snel op of over de 150, maar dan kom je ook nooit meer naar beneden.
Ligt het aan mij of is die 40 minuten erg lang? Je hebt altijd de traagheid van het keramiek waar je rekening moet houden bij het opstoken maar als je de warme lucht op 115C hebt kan het nooit warmer worden als dat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:39

Nox

Noxiuz

Even op de camping geimproviseerd een BBQ/Steenoven gemaakt. Alleen grillen op een hete plaat, voor low en slow was er ff geen geduld.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/t31.0-8/14425410_1186833108054890_8180730978639989525_o.jpg

We kwamen aan met enkel een pan en een oude gasbbq maar we hadden trek in pizza. Wat oude stenen gepakt (zijn nu wel allemaal gebarsten :D ). De schoorsteen achter de pan leidde de vlammen direct over de pizza. Werkt goed met pizza hawaii of salami, niet met andere pizza's (Scampi was een mislukking).

Bovenop het deksel (wat de hete plaat is) konden we burgers bakken. Ben toch oprecht trots dat we zo vindingrijk waren...

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
Nog een vraag: ik ben op zoek naar een goede BBQ hoes voor mijn Weber kettle van 47cm. Heb al 2x een Weber hoes versleten. Wat een baggerkwaliteit is dat zeg (zou ik niemand aanraden). De laatste nog geen 6 maanden uitgehouden (bon helaas weg). Ding scheurt aan alle kanten. Heb nu tijdelijk aan de binnenzijde met ducttape afgeplakt.

[ Voor 6% gewijzigd door dangerpaki op 26-09-2016 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
Wat doe je ermee dan? Heb al jaren de goedkoopste weberhoes en die is nog steeds helemaal heel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Hier ook een luxe uitvoering. Bagger. Wordt hard door zon en gaat scheuren.

Voor het ei heb ik mijn moeder een hoes van lasdoek laten maken. Die behandeld met waterdicht-maak-impregneer-dinges spul en nu heb ik een mooie, soepele en sterke hoes die er al op kan als het ding nog loeiheet is. Iets wat wel een dingetje was als je nog snel even voor de regen high en fast wilde. Het ei blijft wel ff wat langer warm dan een Weber :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:34
dangerpaki schreef op maandag 26 september 2016 @ 18:22:
Nog een vraag: ik ben op zoek naar een goede BBQ hoes voor mijn Weber kettle van 47cm. Heb al 2x een Weber hoes versleten. Wat een baggerkwaliteit is dat zeg (zou ik niemand aanraden). De laatste nog geen 6 maanden uitgehouden (bon helaas weg). Ding scheurt aan alle kanten. Heb nu tijdelijk aan de binnenzijde met ducttape afgeplakt.
Ik kijk even mee want precies hetzelfde met de toch wel prijzige Weber hoes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 16:41
Hier kan je de nodige hoezen vinden.

Geen specifieke ervaringen voor de BBQ, maar wel als vervangende parasol/tuinmeubelhoezen. Daarvoor heb ik die van het (huis?)merk Raffles aangeschaft. De oudste is nu ruim 2 jaar, zit dag en nacht buiten over de tuinparasol, is nog geen schade door veroudering/verwering aan te zien. Stevig spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Niet online
Chevy454 schreef op maandag 26 september 2016 @ 17:26:
[...]

Ligt het aan mij of is die 40 minuten erg lang? Je hebt altijd de traagheid van het keramiek waar je rekening moet houden bij het opstoken maar als je de warme lucht op 115C hebt kan het nooit warmer worden als dat.
Nou ja. Het kan een stuk sneller. Maar je wilt, voor zover ik het nu doorheb, niet te snel gaan.

Het valt allemaal wel mee, 10min voor het aanmaakblokje, dan het deksel dicht, de schuitjes staan redelijk dicht, dus er komt weinig zuurstof bij. Dat duurt dan 20/25 minuten. Dus je bent zeker een half uur bezig. Mooie tijd om het vlees klaar te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohsoog
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-06 18:24
elhopo schreef op zondag 25 september 2016 @ 21:33:
Gisteren voor het eerst de Kamado Joe aangestoken. De thermometer had ik aan de zijkant van het rooster. Helaas helemaal verkeerd, schijnbaar komt daar veel hete lucht langs, na een uur of 5 haalde ik ze er af en ze waren nog best wel stug. Toen maar eens de temperatuur in het midden gemeten en dat bleek een stuk lager te zijn. Les 1 dus. Gauw de temperatuur verhoogd naar 150 graden (wat gaat dat makkelijk en snel!) en nog twee uur garen. Toen waren ze goed. De smaak... Overheerlijk, zo had ik ze nog niet gegeten!

[afbeelding]
Ik heb het nu al 3 keer gelezen denk ik, maar ik kan nog steeds niet uitmaken wat je nu deze keer klaar hebt gemaakt :D

Mijn eigen vraag: ik lees hier veel over aanbiedingen in het najaar op webers. Maar wat is nu een echte goede prijs waarvoor ik het best direct zou kopen? (kan nog wel even wachten)
Als ik zo snel even google kom ik prijzen tegen tot +- 250 euro voor een 57cm GBS. Geen idee of het realistisch is om dat nog lager te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:52
Zit je bij de ING of ken je iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
dangerpaki schreef op maandag 26 september 2016 @ 18:22:
Ik heb die van de Action meegenomen, na 2 weber-hoezen van 30€ liggen er nu 3 Action covers á 5€ in de schuur.
Liever 1x per 6 maanden een paar euro, dan (wederom) betalen voor een naam, die minimale kwaliteit aan accessoires levert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Yohsoog schreef op maandag 26 september 2016 @ 23:08:
[...]

Ik heb het nu al 3 keer gelezen denk ik, maar ik kan nog steeds niet uitmaken wat je nu deze keer klaar hebt gemaakt :D

Mijn eigen vraag: ik lees hier veel over aanbiedingen in het najaar op webers. Maar wat is nu een echte goede prijs waarvoor ik het best direct zou kopen? (kan nog wel even wachten)
Als ik zo snel even google kom ik prijzen tegen tot +- 250 euro voor een 57cm GBS. Geen idee of het realistisch is om dat nog lager te verwachten.
Ik lees het zelf ook niet terug inderdaad :P Spareribs.

Lees veel over de rentepunten aanbieding, maar er zijn ook veel tuincentra die de voorraad nu dumpen. Even langs gaan bij Intratuin ofzo.

[ Voor 9% gewijzigd door elhopo op 27-09-2016 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
red1 schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 19:31:
Ben zelf niet heel tevreden over de kwaliteit van het vlees van Aalvink. Heb nog nooit online besteld, maar ben wel een aantal keer op de markt geweest.

Heb er o.a. entrecote, riblappen, ribeye en cowboy steaks gehaald. Vind dat de ribeye's en cowboy steaks (ribeye met bot) niet mooi gelijk gesneden worden. Eén kant dikker dan de andere en niet mooi egaal. Hierdoor garen ze ook niet evenredig. Het vet gehalte is tevens erg hoog bij deze stukken vlees (zowel aan de rand als middenin grote dikke stukken). En dan bedoel ik natuurlijk niet de 'marbling' of een vet randje wat smaak aan het vlees geeft. Deze marbling is overigens ook minder bij Aalvink. De foto's op de website zijn natuurlijk prachtig en volgens mij van het internet geplukt. Niet erg realistisch. Het is wel goedkoop, dus weet niet of ik dan een hogere kwaliteit mag verwachten. Ik haal er helaas niet meer.

Verder aardige en behulpzame mensen, daar geen slecht woord over.
Semi tussendoor schopje. Hoe zijn de prijzen op de markt bij Aalvink? Gelijk aan de webshop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraSub
BlauweFles schreef op maandag 26 september 2016 @ 22:39:
[...]

Nou ja. Het kan een stuk sneller. Maar je wilt, voor zover ik het nu doorheb, niet te snel gaan.

Het valt allemaal wel mee, 10min voor het aanmaakblokje, dan het deksel dicht, de schuitjes staan redelijk dicht, dus er komt weinig zuurstof bij. Dat duurt dan 20/25 minuten. Dus je bent zeker een half uur bezig. Mooie tijd om het vlees klaar te leggen.
Aanmaakblokjes erop, aansteken, deksel dicht, alles vol open. 10-15 minuten later op temperatuur. 2 minuten of zo voor bereiken van temperatuur schuiven en deksel dicht naar de stand die je kent voor de gewenste temp en het ding is gebruiksklaar. Alhoewel ik ook vaak best nog ff laat stabiliseren. Of tenminste, even aankijk of er niks geks meer gebeurt. Maar als je je ei kent is dat zelden.

/edit
Wat ik wil zeggen, ik zie weinig nut om het langzaamaan te laten opwarmen. Wachten dat de kolen echt mooi uitgerookt zijn is een ander verhaal. :)

[ Voor 8% gewijzigd door UltraSub op 27-09-2016 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Niet online
UltraSub schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 20:00:
[...]

Aanmaakblokjes erop, aansteken, deksel dicht, alles vol open. 10-15 minuten later op temperatuur. 2 minuten of zo voor bereiken van temperatuur schuiven en deksel dicht naar de stand die je kent voor de gewenste temp en het ding is gebruiksklaar. Alhoewel ik ook vaak best nog ff laat stabiliseren. Of tenminste, even aankijk of er niks geks meer gebeurt. Maar als je je ei kent is dat zelden.

/edit
Wat ik wil zeggen, ik zie weinig nut om het langzaamaan te laten opwarmen. Wachten dat de kolen echt mooi uitgerookt zijn is een ander verhaal. :)
Ja, maar ik heb hem pas drie weken. En nu twee keer l/s gedaan. Dus ik ben hem nog aan het 'leren kennen'. Kan me voorstellen dat met een paar keer het sneller gaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
ik doe hier het zelfde.
Ligt er aan wat ik wil.
Als het low moet. Bak vol van het ei met houtskool.
1 blokje in het midden aansteken. Onderste lucht schuif vol open, magriet schijf er helemaal af en laat maar opwarmen. (20 min ofzo) dan is hij vaak goed 200+ graden, plate setter er in met kokend water bak. Magriet schijf terug, onderste schuif op 1 cm. Temp zakt dat meteen. Nog 10 min laten staan en klaar.

High en fast.
Zelfde manier maar dan zonder de plate setter en 2 a 3 aanmaak blokjes en uiteindelijk de onderste schuif half open.

Pizza. 3 aanmaak blokjes. Zonder magriet schijf. onder vol open.
Als het ei 250 graden is, platesetter er in. En verder laten door warmen tot 300/350 graden

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 05:26
NoepZor schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 17:10:
[...]

Semi tussendoor schopje. Hoe zijn de prijzen op de markt bij Aalvink? Gelijk aan de webshop?
Volgens mij gelijk, maar ik heb nooit via de webshop besteld. Ik weet ook niet of ze alles hebben op de markt, maar je zou een kijkje kunnen nemen. Je wordt vast vriendelijk te woord gestaan.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 08:33
BlauweFles schreef op maandag 26 september 2016 @ 09:02:
[...]

Ik denk dat je het anders bedoelde dan hoe je het schreef?
Als je hem nu langzaam of snel op 150 graden brengt, maakt geen verschil met hoe je de temp weer omlaag krijgt :?

• SuperKneus
Ik ga van het weekend met wat vrienden naar een Landal huisje en daar hebben ze ook een weber 47cm staan. Dus nu eindelijk maar eens proberen om pulled pork te maken.

2 kg procureur hoe lang heeft dat ongeveer nodig om te ontdooien?

• 418O2
SuperKneus schreef op woensdag 28 september 2016 @ 12:25:
Ik ga van het weekend met wat vrienden naar een Landal huisje en daar hebben ze ook een weber 47cm staan. Dus nu eindelijk maar eens proberen om pulled pork te maken.

2 kg procureur hoe lang heeft dat ongeveer nodig om te ontdooien?
2 dagen zou ik wel aanhouden.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 23:33
2 kg is niet zo groot, dat is met 24 uur in de koeling echt wel ontdooid.

iRacing Profiel

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:53
Wild Chocolate schreef op woensdag 28 september 2016 @ 19:34:
2 kg is niet zo groot, dat is met 24 uur in de koeling echt wel ontdooid.
Laatst 2.7 Kg, en ging na 2 dagen koeling met 0 graden op de bbq, dus ik doe de volgende keer 3 dagen ontdooien.....

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• UltraSub
0 graden niks mis mee om te beginnen. Als maar niet meer bevroren is. Paktie ook goed de rook op. Ding zit in no-time op gewoon kamertemperatuur als hij op de Q komt.

Sowieso, als iets vacuüm verpakt is en het is groot, dan laat ik het buiten de koeling ontdooien. Gewoon op een donkere plek. Anders duurt het echt veel langer.

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09 14:15

mr_obb

Lakse Perfectionist

Ik heb die van mij afgelopen vrijdagochtend in de koeling gelegd en zondagochtend op de bbq.

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:17
Een ontdooien in de open lucht... vul een bak met lauw water en dump het daar in....

[ Voor 10% gewijzigd door Paganstars op 29-09-2016 07:37 ]

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

• Widow
Paganstars schreef op donderdag 29 september 2016 @ 07:36:
Een ontdooien in de open lucht... vul een bak met lauw water en dump het daar in....
Dit inderdaad.. Haal het lekker op tijd uit de koeling, dan hoef je het minder lang te BBQen waardoor de buitenkant niet uitdroogt. Het is zonde als je de temperatuurmeter erin prikt en die 5 graden aangeeft :)

• SuperKneus
Hij ligt nu in de koelkast, kijk vanavond wel hoe het gaat

• BlauweFles
  • Niet online
Gadgeteer schreef op woensdag 28 september 2016 @ 11:56:
[...]

Ik denk dat je het anders bedoelde dan hoe je het schreef?
Als je hem nu langzaam of snel op 150 graden brengt, maakt geen verschil met hoe je de temp weer omlaag krijgt :?
Nou ja, wat ik dus denk, maar zeker weten doe ik het niet:

Je vult de binnenkant van je Kamado helemaal met kool. Daar doe je 1 aanmaakblokje in. Dat doe je bewust, want je wilt dat er maar op 1 plek hitte ontstaat. Die hitte mag zich dan langzaam gaan verspreiden. Zodat je lang over je kolen voorraad doet en de hitte langere tijd constant haalt. Als je de temperatuur dus langzaam laat stijgen, ontbrand je maar weinig kool en smeult het vuurtje.

Terwijl als je er veel zuurstof bij doet je sneller meer kool aansteekt. En de temperatuur dus minder goed te reguleren is.

Dit is mijn theorie. Maar heb dat ding pas net, dus ben een groentje (pun intended). Misschien slaat het nergens op.

• Chevy454
  • Niet online
Ik denk dat ik mijn fantast temperature probes eens moet gaan controleren.
Ik heb een offset van 70C tov de dome. Dat was, volgens mij, vroeger een heel stuk lager.

Iemand ook zoiets gezien bij hun sensoren? De dome geeft bij mij dus 170C aan en het rooster is 100C 8)7

[ Voor 24% gewijzigd door Chevy454 op 29-09-2016 12:23 ]

• elhopo
Chevy454 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 12:22:
Ik heb een offset van 70C tov de dome. Dat was, volgens mij, vroeger een heel stuk lager.

Iemand ook zoiets gezien bij hun sensoren? De dome geeft bij mij dus 170C aan en het rooster is 100C 8)7
Afhankelijk van de bbq. Een Weber of een Weber achtige heeft inderdaad zulke verschillen. Bij een Kamado style BBQ ligt het ook aan op welke plek je de probe hebt. Er zit altijd wel een verschil tussen die 2, mede doordat een bimetaal thermometer nou niet echt nauwkeurig is.

In jouw geval maakt de plek op het rooster misschien ook flink uit. Vroeger prikte ik die thermometer wel eens door een prop alu folie, en het maakte een enorm verschil of de punt iets onder of iets boven het rooster zit, vlak bij het vlees of vlakbij de rand. Nu probeer i kde probe altijs op dsezelfde plek te zetten, en bij mijn Maverick zitten handige klemmetjes voor in het rooster, zodat ie altijd even hoog boven het rooster zweeft.

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 16:25
troftnom schreef op maandag 26 september 2016 @ 21:11:
Hier kan je de nodige hoezen vinden.

Geen specifieke ervaringen voor de BBQ, maar wel als vervangende parasol/tuinmeubelhoezen. Daarvoor heb ik die van het (huis?)merk Raffles aangeschaft. De oudste is nu ruim 2 jaar, zit dag en nacht buiten over de tuinparasol, is nog geen schade door veroudering/verwering aan te zien. Stevig spul.
ik heb een Garland bij die site gehaald voor over het BBQ meubel. het is vooral fijn dat er zoveel verschillende afmetingen te bestellen zijn. het is een degelijke hoes.

• pilskes
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Even een vraagje:
Ik bbq zelden, en dan alleen wat simpel vlees. Ik heb vorig jaar een bbq bij de Gamma gekocht, huismerk voor een tientje of 3.
Na een paar keer gebruiken begint het rooster dus al te roesten en is het koolrooster l ingezakt door de hiite, kortom: TROEP!

Nu kan ik een Weber Barbeque Bar-B-Kettle 47 CM kopen (nieuw) voor een leuk bedrag.

Nu mijn vraag: Wat is het verschil tussen een Weber Barbeque Bar-B-Kettle 47 CM, en een Weber Compact Kettle 47 cm??

Alleen de vorm? En wat is het voor/nadeel dan?

• died_laughing
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:53
pilskes schreef op donderdag 29 september 2016 @ 16:54:
Even een vraagje:
Ik bbq zelden, en dan alleen wat simpel vlees. Ik heb vorig jaar een bbq bij de Gamma gekocht, huismerk voor een tientje of 3.
Na een paar keer gebruiken begint het rooster dus al te roesten en is het koolrooster l ingezakt door de hiite, kortom: TROEP!

Nu kan ik een Weber Barbeque Bar-B-Kettle 47 CM kopen (nieuw) voor een leuk bedrag.

Nu mijn vraag: Wat is het verschil tussen een Weber Barbeque Bar-B-Kettle 47 CM, en een Weber Compact Kettle 47 cm??

Alleen de vorm? En wat is het voor/nadeel dan?
Ik dacht dat de compact minder diep is dan de bar-b.

• pilskes
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Klopt, maar wat is hier van het nut?

• The Fatal
zie der weinig nut van. Heb liever een diepere Q omdat het beter te reguleren valt. Vlees ligt niet direct op de kolen waardoor het ook niet direct verbrand.

• died_laughing
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:53
Als je beercan chicken wilt gaan maken, dan is een diepere handiger.
De deksel past er dan nog op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Vandaag ribben gemaakt met de nodige problemen. De kokosweber willen niet goed fikken bij mij, ik snap niet goed waarom, maar hetzij zo.

3 ribben met de befaamde ikea ribrek. En allen even lang. Wegens problemen met de briketten heb ik lange tijd de 107C niet gehaald dus heb ik ze 3,25 uur erop gelaten alvorens 2 in folie te wikkelen met appelsap. Daarna 1,5 uur in de folie en dan nog 45 minuten zonder folie.

De gene in de folie waren eindelijk fall of the bone maar waren qua bite minder stevig, beetje mushy van structuur. En ook heel vreemd waren deze minder sappig als de enkele rib die gewoon lag.

Heel erg verrast door de resultaten van de run. Denk dat ik volgende keer korter in de folie ga doen (1 rib was zo gaar dat die scheurde) en dan maar 20 minuten laat drogen. Ik prefereer de non crutch ribben qua beet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-09 15:17
Vandaag ribben op mijn nieuwe Kamado proberen en morgen 4,5 kilo PP, mooie testjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Chevy454 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 18:35:
Vandaag ribben gemaakt met de nodige problemen. De kokosweber willen niet goed fikken bij mij, ik snap niet goed waarom, maar hetzij zo.

3 ribben met de befaamde ikea ribrek. En allen even lang. Wegens problemen met de briketten heb ik lange tijd de 107C niet gehaald dus heb ik ze 3,25 uur erop gelaten alvorens 2 in folie te wikkelen met appelsap. Daarna 1,5 uur in de folie en dan nog 45 minuten zonder folie.

De gene in de folie waren eindelijk fall of the bone maar waren qua bite minder stevig, beetje mushy van structuur. En ook heel vreemd waren deze minder sappig als de enkele rib die gewoon lag.

Heel erg verrast door de resultaten van de run. Denk dat ik volgende keer korter in de folie ga doen (1 rib was zo gaar dat die scheurde) en dan maar 20 minuten laat drogen. Ik prefereer de non crutch ribben qua beet.
Wat voor ribs had je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Baby backs. Getest met de bend test of deze klaar waren, gaar waren ze zeker (tandenstoker ging er zo doorheen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Chevy454 schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 09:14:
[...]

Baby backs. Getest met de bend test of deze klaar waren, gaar waren ze zeker (tandenstoker ging er zo doorheen).
dan is 2-1-0.5 over het algemeen al wel voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
418O2 schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 09:39:
dan is 2-1-0.5 over het algemeen al wel voldoende.
Kwestie van proberen uiteindelijk. Ik heb de indruk dat voor "fall of the bone" je veel meer tijd nodig hebt als je op 107C bezig bent, dan heb je zeker een uur extra nodig. Ik ga volgende keer eens op 125C proberen (mits ik zo hoog kom met die klere briketten).

Qua smaken heb ik het nu wel ok (de stockyard KC pitmaster BBQ saus is _o_ ), het is nu een kwestie van textuur.

[ Voor 12% gewijzigd door Chevy454 op 30-09-2016 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Chevy454 schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 09:47:
[...]

Kwestie van proberen uiteindelijk. Ik heb de indruk dat voor "fall of the bone" je veel meer tijd nodig hebt als je op 107C bezig bent, dan heb je zeker een uur extra nodig. Ik ga volgende keer eens op 125C proberen (mits ik zo hoog kom met die klere briketten).

Qua smaken heb ik het nu wel ok (de stockyard KC pitmaster BBQ saus is _o_ ), het is nu een kwestie van textuur.
Ik snap niet dat je die temperatuur niet hoger krijgt, ook op mijn Weber krijg ik de temperatuur makkelijk op 120 graden, ook met Weber briketten. Dingen waar je naar kan kijken:
  • Zijn alle luchtgaten open en vrij (geen as ervoor ofzo)
  • Liggen alle briketten opgestap[eld? (als ze dicht bij en op elkaar liggen houden ze elkaar heet en branden ze beter)
  • Staat de bbq niet op een tochtige plek? Tocht koelt hem natuurlijk af.
  • Wellicht kan je 50/50 doen, dus 50% Weber briketten en 50% goede briketten, zoals Ecobrasa. Dan kom je toch van die briketten af, en heb je hogere temperaturen
  • Wat ik bij de Weber briketten nog wel eens deed is met een rubber hamer tegen de zijkant van de bbq aan slaan. Hierdoor valt het as van de briketten en krijgen ze wer meer zuurstof. Na een paar tikken steeg de temperatuur altijd wel een stukje.
  • Ik neem aan dat je aan 1 kant de briketten hebt, dek de rest van het kolenrooster dan af met alu folie, zodat alle lucht door de kolen heen moet.
  • Zorg ervoor dat de luchtafvoer in het deksel zo ver mogelijk van het vuur af is, zodat alle warmte zoveel mogelijk door de bbq heen moet
  • Maak je rookhout niet nat, dat blust het vuur ook gedeeltelijk. Chuncks en snippers houden het droog ook nog wel even vol. Desnoods in alu folie.
  • Mocht het helemaal niet lukken dan kan je ook aan 2 kanten voor maken en het vlees in het midden leggen.
Ik neem aan dat je de meeste tips al wel hebt geprobeerd, maar ik zet alles er maar bij voor het geval er mensen meelezen die het zelfde probleem hebben, zodat die er ook wat aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ik vind 4 uur voor baby backs genoeg, maar dan moet de temp wel goed zijn

In de Weber moet ik mijn best doen om de temp niet te hoog te laten worden. In de uds precies andersom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
elhopo schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 11:18:
Ik neem aan dat je de meeste tips al wel hebt geprobeerd, maar ik zet alles er maar bij voor het geval er mensen meelezen die het zelfde probleem hebben, zodat die er ook wat aan hebben.
:'(

De webers branden in de starter al moeilijk, ik sorteer de briketten netjes zodat er een goede luchtstroom is zodat de brikketten goed kunnen aansteken. Voorheen werden slechts enkele briketten ipv een hele starter warm.

Ik heb het uiteindelijk opgelost door met houtskool een rood hete hoop te hebben en dan de briketten erop gedaan zodat deze gingen branden. Zo kreeg ik de temp op de dome op 170C en ging het goed. Qua as gebruik ik geen hamer maar pook ik in de hoop zodat de assen zeker los zitten en naar onderen vallen. (Het deksel is toch eraf want ik moest het vlees draaien). Ik zal een gat in de lucht springen als de briketten op zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Chevy454 op 30-09-2016 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 20:12
Liggen je briketten wel droog opgeslagen? Het feit dat ze in de starter al moeilijk branden zegt me haast dat ze vochtig zijn. Heb dat namelijk met droge briketten nooit meegemaakt. Zelfs niet bij de hardere persingen zoals ecobrasa.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
coelho schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 12:21:
Liggen je briketten wel droog opgeslagen? Het feit dat ze in de starter al moeilijk branden zegt me haast dat ze vochtig zijn. Heb dat namelijk met droge briketten nooit meegemaakt. Zelfs niet bij de hardere persingen zoals ecobrasa.
De briketten staan in de garage. Maar je weet nooit wat er voorheen gebeurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
de weber briketten gaan bij mij ook altijd wat moeilijker aan in de starter: ook nieuw rechtstreeks vanuit de winkel. en al vele zakken gebruikt

voor gewoon grillen en indirect tot 2 uur vind ik ze prima, voor langere sessies vind ik ze niet zo geschikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik kokos briketten van Terlanco werken perfect en duren ook lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Chevy454 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 12:22:

Waterbak in gebruik? Heb ik ook altijd weird temp diffs als ik die gebruik. Gelukkig in het ei (vind ik) weinig toegevoegde waarde met een waterbak dus gebruik het eigenlijk nooit. De luchtstroom is dermate laag in een ei dat vocht niet zo snel verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
UltraSub schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 12:35:
Waterbak in gebruik? Heb ik ook altijd weird temp diffs als ik die gebruik.
Nee, het is de flow in de ketel zelf denk ik (waterbak zou niet geholpen hebben met de temp, teveel thermische massa terwijl ik nu al moeilijkheden had met 110C te halen)
Dome sensor zit boven de kolen dus logisch dat die hoger geeft. Daarna een sensor in het midden, deze gaf 100C aan (koude en warme lucht samen, kolen kooster is met folie afgedekt) en kompleet tegenover de kolen zat die 115C hoger.

Heel gek die flow in een ketel. Maar gelukkig mag er met Kerst een kamado komen. Dan wordt de ketel sowieso minder gebruikt worden denk ik.

[ Voor 18% gewijzigd door Chevy454 op 30-09-2016 19:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
2*1.5kg schouder op de uds gelegd om 9:45. Nu op 56c. Ben tussendoor drie uur weggeweest en toen ik terug kwam was de ton 110c, perfect dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 08:47
418O2 schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 13:04:
2*1.5kg schouder op de uds gelegd om 9:45. Nu op 56c. Ben tussendoor drie uur weggeweest en toen ik terug kwam was de ton 110c, perfect dus
Zeer lekker gevoel is dat :) Even een poos weg zijn en terugkomen bij de BBQ die dan nog steeds op de juist temperatuur is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-09 15:17
418O2 schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 13:04:
Heerlijk, heb hetzelfde. Heb sinds kort een Kamado, staat nu al vanaf 11:00 gisteren aan, continu op 107C, een keer bij moeten vullen maar verder zo constant :) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 11-09 17:26
Morgen gaat er bij mij een entrecote van 520 gram erop. Vroeg de slager of hij nog wat dikkers had liggen dan de wat in de vitrine lag. Hij dus al zo van 'ow meer een mannen steak dus' Dus hij kwam aanlopen met een 'iets dikker' stuk maar dat was een goede 5 cm dik dus weer iets te veel van het goede, dus ik vroeg of hij iets dikker dan de helft wou afsnijden.
* The-Source zei: doe maar iets meer dan de helft z'n 60% ;)
Dus slager geeft stuk vlees aan medewerkster, en zij gelijk al zoiets van ja ik ben niet zo van de cijfertjes, slager weer tegen haar van, nou je hoorde het toch al, gewoon iets meer dan de helft... ongeveer 60% ;)
Maar het is de vrouw wel aardig gelukt. Het hele stuk was 900 gram en afgesneden stuk 520 dus op 20gram na toch aardig gelukt.

Wel jammer dat ze geen t-bone steak hadden liggen maar dit is geen slecht alternatief ;)

Ik zit overigens wel steeds vaker naar een kamado te kijken, al dan niet voor erbij 8) heb nu namelijk een 47cm weber en met indirect verlies je toch best veel ruimte en voor echt winter gebruik toch wel minder geschikt. Nu valt het mij op dat er binnen het kamado segment nog wel verschil zit in de ontwerpen. De ene heeft een hitteschild welke je op het rooster legt. Andere weer onder het rooster etc. Nu lijkt mij eronder een beter optie want dan kun je daar weer een lek bak op zitten.

Maar als er nog wat meer punten zijn waar je het beste op kunt letten hoor ik ze graag, goede aanbiedingen kunnen natuurlijk ook geen kwaad :P

[ Voor 26% gewijzigd door The-Source op 01-10-2016 16:28 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
The-Source schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 15:49:
Ik zit overigens wel steeds vaker naar een kamado te kijken, al dan niet voor erbij 8) heb nu namelijk een 47cm weber en met indirect verlies je toch best veel ruimte en voor echt winter gebruik toch wel minder geschikt. Nu valt het mij op dat er binnen het kamado segment nog wel verschil zit in de ontwerpen. De ene heeft een hitteschild welke je op het rooster legt. Andere weer onder het rooster etc. Nu lijkt mij eronder een beter optie want dan kun je daar weer een lek bak op zitten.
Weinig zin om een 47 weber naast een 47 ei te zetten. Heb een 57 weber en een 47 ei, gebruik de weber in 25% max van de keren dat ik bbq, meestal als het voor meer gasten is en ik twee temperaturen nodig heb, óf als ik gewoon veel burgers wil maken en gemakkelijk en snel van direct naar indirect wil kunnen wisselen.

Mijn voornemen was om de Weber te verkopen toen ik een ei aanschafte, maar later dacht ik zoveel brengt het niet op en het is wel makkelijk voor de specifieke toepassingen. Maar als het een Weber 47 was geweest had ik hem er niet bij gehouden denk ik. Het is juist de grote oppervlakte die het interessant maakt om hem ernaast te houden.

/edit

OK. Leren schorten. Imho weinig toegevoegde waarde achter een Q behalve blitsfactor, maar ik heb al zo vaak een shirt verneukt door ff snel na het werk even normaal te koken en wat opspattende zooi op mijn shirt te krijgen dat ik denk dat toch wel meerwaarde kan hebben.
Denk ik aan Witloft en BadBoys. Verschil wat me opvalt is dat witloft een sluiting heeft die je dicht kunt drukken (lijkt) vs badboys die echt een riem idee heeft. Ideeen?

[ Voor 15% gewijzigd door UltraSub op 01-10-2016 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
ik heb nu een large ei. een 47CM weber en een WGA.
De 47 gaat weg, dan is alleen het ei er nog met de WGA. Kan je mooi low en slow doen op het ei en dan iets afgrillen op de WGA, prima maatje voordat. Ook veel makkelijker weg zetten dan de 47.

Ook voor het kleine snelle gril werk ga ik de WGA gebruiken, lekker snel warm en hoeft ook niet al te veel kool in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
UltraSub schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 20:15:
[...]
OK. Leren schorten. Imho weinig toegevoegde waarde achter een Q behalve blitsfactor, maar ik heb al zo vaak een shirt verneukt door ff snel na het werk even normaal te koken en wat opspattende zooi op mijn shirt te krijgen dat ik denk dat toch wel meerwaarde kan hebben.
Denk ik aan Witloft en BadBoys. Verschil wat me opvalt is dat witloft een sluiting heeft die je dicht kunt drukken (lijkt) vs badboys die echt een riem idee heeft. Ideeen?
Ik heb een BadBoys, Gladiator.
Prima schort, soepel en niet te zwaar.
Het enige voor mij is inderdaad de 'sluiting'
Beter gezegd, het is een koord om je middel, wat je vastknoopt.
Dat mag wel wat beter uitgevoerd worden, voor een meer "premium" gevoel.

Ik ga mijn vrouw eens laten nadenken over een vervanging hiervoor, een degelijk reepje leder moet te vinden zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Laatst online: 23:20
Afgelopen vrijdag de hele dag in de weer geweest met de WSM en BKK voor 45 man met de volgende gerechten, was een geslaagde dag. :)
  • Spareribs
  • Pulled Pork
  • Gerookte zalm
  • Gama spies
  • Kip spies
  • Hamburgers
  • Groente spies
Ik heb ook een gladiator schort om dezelfde rede, had eerst een witlof besteld en vond het te zwaar en stug.

[ Voor 15% gewijzigd door Hari-Bo op 02-10-2016 10:00 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:17
UltraSub schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 20:15:
[...]

/edit

Kijk ook eens anders naar Orltep gozer uit Soest die ook in opdracht dingen doet (heb gisteren bij hem custom klusje voor mijn messen gevraagd).

http://www.handmadebyortlep.nl/i/

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
JohnStaakke schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 14:12:
[...]

Heerlijk, heb hetzelfde. Heb sinds kort een Kamado, staat nu al vanaf 11:00 gisteren aan, continu op 107C, een keer bij moeten vullen maar verder zo constant :) :*)
Met een kamado is het kinderspel :P

Uiteindelijk ging het allemaal soepeler dan verwacht. Denk dat ik wel overstap op houtskool. Gooide dat er bij omdat het met briketten minder warm wordt. En de pulled pork was erg geslaagd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
418O2 schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 10:06:
[...]

Met een kamado is het kinderspel :P

Uiteindelijk ging het allemaal soepeler dan verwacht. Denk dat ik wel overstap op houtskool. Gooide dat er bij omdat het met briketten minder warm wordt. En de pulled pork was erg geslaagd :)
Zal nog wel wat meer ervaring met de Kamado moeten krijgen, maar bij mij krop de temperatuur steeds heel langzaam op. Ook een correctie maken van een heel klein stukje met de schuif vind ik lastig in te schatten. De temperatuur is wel veel stabieler dan op een ketel, en ook sneller weer bijgewarmd als je even wat wil bekijken. Bij de ketel lukte het me wel om de temperatuur 2 a 3 uur stabiel te houden, maar als je dan even het deksel opent was íe bijna niet meer op temperatuur te krijgen, dan moest je even aan de slag om dat voor elkaar te krijgen.

Wat doen jullie trouwens met het kleine gruis wat over is na een sessie? Ik had afgelopen zondag het gevoel dat dit ervoor zorgde dat de temperatuur niet zo snel opliep. Waarschijnlijk omdat het de roosters blokkeert. Gewoon weggooien of bovenop wat grotere stukken?

Pagina: 1 ... 28 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.