Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 108 Laatste
Acties:
  • 668.875 views

Onderwerpen

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Anoniem: 35872 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 23:15:
Hoe doen jullie dit?
Om het uur enkele hete briketten toevoegen die je met de starter hebt aangemaakt?
Bij de GBS heb je normaal briketten houders gekregen. Die gebruik ik voor mijn vooraad met de minion methode. Maar of je hete briketten moet toevoegen of niet hangt af van je briketten.

Met Ecobrassa briketten moest ik na enkele uren bijvullen, op dat moment neemt het vlees geen rook meer op en heb ik het gewoon koud toegevoegd. De Weber kokosbriketten zijn zeer moeilijk aan te steken dus moet ik deze via de starter heet toevoegen. Het is niet 1:1

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:12
NoepZor schreef op woensdag 14 september 2016 @ 10:52:
Ik wil binnenkort een paar spareribs proberen. Welke ribs kan ik het beste gebruiken (babyback?) en zijn die gewoon bij een normale slager voor een goeie prijs te koop?
Ik zou idd gewoon babybacks (lende) doen, zeker voor de eerste keer.
Dit zijn de ribs die je doorgaans krijgt wanneer je in een restaurant ribs eet.

De 'echte' spareribs noemen we hier buikribben. Deze zijn een stuk groter, hebben een vastere structuur en er zit nogal wat kraakbeen aan. Ik vind ze wel lekker, maar je moet er van houden.

Normaal gezien moet je babybacks gewoon bij een slager kunnen krijgen. Gewoon ff bellen of ze rauwe, niet gemarineerde ribs hebben liggen.

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Maverick! schreef op woensdag 14 september 2016 @ 14:06:
[...]
Normaal gezien moet je babybacks gewoon bij een slager kunnen krijgen. Gewoon ff bellen of ze rauwe, niet gemarineerde ribs hebben liggen.
Ik zou inderdaad even bellen, heb al wat slagers gehad die het niet standaard in het assortiment hebben.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hoe is de kwaliteit van de Jumbo babybacks? Die van de slager in de buurt waren prima alleen moet ik wel van te voren bestellen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Ronster
Tsurany schreef op woensdag 14 september 2016 @ 14:20:
Hoe is de kwaliteit van de Jumbo babybacks? Die van de slager in de buurt waren prima alleen moet ik wel van te voren bestellen.
Ik heb nog nooit rauwe gekocht bij de Jumbo, maar als ze voldoende dik bevleesd zijn zou ik ze misschien wel eens proberen.
2 weken geleden wel voor de eerste keer de kant en klare gekocht die je alleen nog maar hoeft op te warmen. [cocky-mode]Meh, dat is het toch echt niet wanneer je je eigen ribs gewend bent.[/cocky-mode]

Komend weekend trouwens voor het eerst mn sous vide gebruiken om pulled pork te maken: dit recept.
Uur of 24 in de sous vide en dan nog een uur of 2 op het ei.
Ben echt eens benieuwd of dat kan tippen aan een egg-only low n slow sessie.

[ Voor 23% gewijzigd door Ronster op 14-09-2016 14:31 ]

• urf
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

urf

Anoniem: 35872 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 23:15:
Ik wil binnenkort eens Pulled Pork maken op mijn Weber GBS 57cm.
Echter zit ik met het bijvullen in de maag, hierboven werden al wel wat tips gegeven, maar nog niet echt bevredigend.
Ik lees dat bij toevoegen van koude kolen de boel flink kan gaan roken.
De temperatuur moet laag zijn/blijven voor bereiding en kan ook niet zomaar het vlees eraf halen om te wachten tot het roken is gestopt.

Hoe doen jullie dit?
Om het uur enkele hete briketten toevoegen die je met de starter hebt aangemaakt?
Zelf gebruik ik altijd de minion methode op deze manier. Ik gebruik deze methode zelf met ecobrasa briketten. Het deel waar de briketten liggen doe ik dan bijna tot de hoogte van het rooster vol met koude briketten (er direct boven hoeft toch geen vlees) en ik gooi er een stuk of acht brandende briketten bij. Op die manier heb ik zonder bijvullen pulled pork kunnen maken (11 uur rond de 120 graden) zonder bij te hoeven vullen.

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
urf schreef op woensdag 14 september 2016 @ 21:20:
[...]

Zelf gebruik ik altijd de minion methode op deze manier. Ik gebruik deze methode zelf met ecobrasa briketten. Het deel waar de briketten liggen doe ik dan bijna tot de hoogte van het rooster vol met koude briketten (er direct boven hoeft toch geen vlees) en ik gooi er een stuk of acht brandende briketten bij. Op die manier heb ik zonder bijvullen pulled pork kunnen maken (11 uur rond de 120 graden) zonder bij te hoeven vullen.
Zo deed (gebruik nu de UDS voor PP) ik het ook gewoon max tot boven aan volgooien met goede briketten en je zal een heel eind komen.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:53
Wat zijn leuke recepten om mee te beginnen? Ik heb op de 'verlanglijst' in ieder geval spareribs en een beer can chicken staan. Vooral de kip spreekt me wel aan. Een kip kost 6-7 euro. in geval van total fuckup geen duur vlees verspild. Waar ik vooral bang voor ben is om de temperatuur constant te houden. Of is dit vrij makkelijk?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:26
NoepZor schreef op donderdag 15 september 2016 @ 10:26:
Wat zijn leuke recepten om mee te beginnen? Ik heb op de 'verlanglijst' in ieder geval spareribs en een beer can chicken staan. Vooral de kip spreekt me wel aan. Een kip kost 6-7 euro. in geval van total fuckup geen duur vlees verspild. Waar ik vooral bang voor ben is om de temperatuur constant te houden. Of is dit vrij makkelijk?
Beer can chicken sowieso. Die krijg je goed met temperaturen tussen de 100 en 180 graden. kan haast niet mis.

Dat constant houden is tricky. Kwestie van filmpjes kijken en je bbq leren kennen :)

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:06
De MOINK balls zijn ook wel leuk om mee te beginnen! Van de week geprobeerd. Waren zeer geslaagd! :Yß

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-04 10:13
Anoniem: 35872 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 23:31:
Probleem met de snake methode is denk ik dat ik de ketel niet warm genoeg krijg.
Ik heb de laatste sessies voor spareribs of beenham best veel kolen moeten aansteken om de temperatuur rond de 110-120 graden te krijgen op het rooster.
Ik deed het met de minion methode, ongeveer 30-40 koude kolen aan 1 kant, en dan 15-20 kolen aansteken en erbovenop.
Met de snake methode zie ik vaak dat men maar 5-6 kolen aansteekt, ik denk dat ik de ketel dan niet heet genoeg krijg.

Alvast sorry ben ook nog maar een beginner :)
Wat je beschrijft dat het moeilijk is een ketel met een snake op temp te krijgen staat natuurlijk los van de methode zelf :). Als je 15 briketten nodig hebt om een bepaalde temp te krijgen ga je diezelfde temperatuur natuurlijk niet bereiken met 5 briketten en een snake. Je gebruikt gewoon evenveel briketten aan de start van de snake. Het voordeel is vervolgens dat je gedurende de looptijd van de snake bijna constant op hetzelfde aantal brandende briketten (en dus temperatuur) blijft als bij de start.

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19:42
Ik vind beenham ideaal vlees om je bbq te leren kennen, het kost niks en kan weinig misgaan. Verder kun je met dit vlees lekker experimenteren met rubs, mops en rookhout.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• NoepZor
Ik weet niet of deze vraag hier helemaal thuis hoort, maar hoe zit het eigenlijk met die slagerijketens? Ik heb hier in de buurt een keurslager, topslager en een uw slager. Verkopen die allemaal vers kwaliteitsvlees of kan daar ook ontdooid spul bij zitten? Verder zit er nog een onafhankelijke slager (Kastelein in Diepenheim) die nog zelf slacht. Daar is het sowieso prima vlees.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een supermarkt beenham is niet duur en vrij vergevingsgezind qua temperatuur. Mijn eerste ervaring was dat temperatuur relatief constant houden vrij eenvoudig is. Zeker met kwaliteit briketten. Beenham moet een uurtje of anderhalf op redelijke temperatuur (160 graden) waardoor je niet heel erg laag hoeft te zitten. Stuk makkelijker dan bijvoorbeeld spareribs waarbij je op de 110 moet zitten en deze temperatuur ook uren lang aan moet houden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Chevy454
  • Niet online
Waar ik vooral bang voor ben is om de temperatuur constant te houden. Of is dit vrij makkelijk?
Waterbak gebruiken.
Water helpt om de rook beter te laten kleven aan het vlees.
Water heeft veel energie nodig eer dat het van fase toestand veranderd.

Ergo: waterbak en het wordt een eitje.

Maar natuurlijk geen waterbak gebruiken als je naar de 120C of hoger wilt gaan. Dan kom je er nooit aan.

[ Voor 11% gewijzigd door Chevy454 op 15-09-2016 12:57 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-05 11:51

CodeIT

Code IT

Waar ik vooral bang voor ben is om de temperatuur constant te houden. Of is dit vrij makkelijk?
Chevy454 schreef op donderdag 15 september 2016 @ 12:57:
[...]

Waterbak gebruiken.
Water helpt om de rook beter te laten kleven aan het vlees.
Water heeft veel energie nodig eer dat het van fase toestand veranderd.

Ergo: waterbak en het wordt een eitje.

Maar natuurlijk geen waterbak gebruiken als je naar de 120C of hoger wilt gaan. Dan kom je er nooit aan.
Voor hogere temperaturen kun je een bak met zand gebruiken. Deze fungeert als warmtebuffer waardoor je niet zo snel schommelingen krijgt. Zorg er wel voor dat je het zand afdekt zodat er geen vet/vleessappen indruppelen.

[ Voor 16% gewijzigd door CodeIT op 15-09-2016 13:06 ]

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-05 13:16
CodeIT schreef op donderdag 15 september 2016 @ 13:05:
[...]

[...]

Voor hogere temperaturen kun je een bak met zand gebruiken. Deze fungeert als warmtebuffer waardoor je niet zo snel schommelingen krijgt. Zorg er wel voor dat je het zand afdekt zodat er geen vet/vleessappen indruppelen.
Of een steen (evt in alufolie..)

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• Chevy454
  • Niet online
Na gisteren gelezen te hebben op het broil king forum lees ik toch dat velen problemen hebben met valse lucht bij hun KEG 5000. Het valt natuurlijk op te lossen met de diffuser kit en er water in te gieten.
Alleen vraag ik me af hoeveel water er nog overblijft na een 10 uur sessie.

De Kamado Joe / Monolith staan toch nog steeds hoog op de lijst.

[ Voor 17% gewijzigd door Chevy454 op 15-09-2016 16:22 ]

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-05 14:32
Chevy454 schreef op donderdag 15 september 2016 @ 16:19:
Na gisteren gelezen te hebben op het broil king forum lees ik toch dat velen problemen hebben met valse lucht bij hun KEG 5000. Het valt natuurlijk op te lossen met de diffuser kit en er water in te gieten.
Alleen vraag ik me af hoeveel water er nog overblijft na een 10 uur sessie.

Valse lucht los je niet op met een diffuser kit, dat betekent dat er ergens lucht ongecontroleerd binnen komt waardoor de temperatuur gaat schommelen. Nu moet ik bekennen dat op het bbq forum ook wat gasten zitten die de inlaat verwijdert hebben en deze toen opnieuw gemonteerd hebben met wat kit. Ik zelf heb hier totaal geen last van, rustig 12-16 uur stabiel op 110. In het begin kwam er wel wat rook door de onderkant van het gietijzeren ding bovenop, maar na 2 sessies zit dat wel dicht door de vette rookaanslag :-)

Die waterpan bevat overigens een liter of 2 en dat is meer dan zat voor een lange sessie.

• Chevy454
  • Niet online
Malt007 schreef op donderdag 15 september 2016 @ 16:32:
Valse lucht los je niet op met een diffuser kit, dat betekent dat er ergens lucht ongecontroleerd binnen komt waardoor de temperatuur gaat schommelen.
Het is welliswaar damage control maar als patch werkt het wel. Maar de KEG 5000 is anders als een 4000 met de asbak. Die lekt langs de schroeven schijnbaar.

Wat meer zoeken hoe men dat heeft opgelost. En de gaten aftapen is geen goede oplossing, is ook een patch ;)

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:58
Malt007 schreef op donderdag 15 september 2016 @ 16:32:
[...]

Valse lucht los je niet op met een diffuser kit, dat betekent dat er ergens lucht ongecontroleerd binnen komt waardoor de temperatuur gaat schommelen. Nu moet ik bekennen dat op het bbq forum ook wat gasten zitten die de inlaat verwijdert hebben en deze toen opnieuw gemonteerd hebben met wat kit. Ik zelf heb hier totaal geen last van, rustig 12-16 uur stabiel op 110. In het begin kwam er wel wat rook door de onderkant van het gietijzeren ding bovenop, maar na 2 sessies zit dat wel dicht door de vette rookaanslag :-)

Die waterpan bevat overigens een liter of 2 en dat is meer dan zat voor een lange sessie.
Hier laatst ook 20 uur. 2 keer moeten bij stellen. Was een miks van meerdere houtskool. Dus dat kan te verklaren zijn.

Volgende keer alleen dammers met black range proberen

• UltraSub
Chevy454 schreef op donderdag 15 september 2016 @ 16:19:
Monolith vanwege de topservice. Erg tevreden over.
BGE is echt een beetje overpriced inmiddels, en de low-end's van bijv Kranenbroek, de goedkope chinezen zeg maar, hoor ik toch erg veel scheurvorming en dan is de service ook nog niet top begrijp ik van een ex collega.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:54
NoepZor schreef op donderdag 15 september 2016 @ 11:30:
Ik weet niet of deze vraag hier helemaal thuis hoort, maar hoe zit het eigenlijk met die slagerijketens? Ik heb hier in de buurt een keurslager, topslager en een uw slager. Verkopen die allemaal vers kwaliteitsvlees of kan daar ook ontdooid spul bij zitten? Verder zit er nog een onafhankelijke slager (Kastelein in Diepenheim) die nog zelf slacht. Daar is het sowieso prima vlees.
Die slagerij"ketens", zijn franchises of clubs van bedrijven die gezamenlijk de marketing (verpakkingsinkoop, huisstijl) doen. Maar de zaken bepalen zelf waar ze inkopen, dus is dit afhankelijk van de slager zelf.

"Mijn" keurslager (Richard Groot in Alkmaar), laat zelf runderen uit de buurt slachten. Dat is echt goed vlees. Ook het andere vlees is van goede kwaliteit. En als ik iets wil hebben wat niet gangbaar is (zoals procureur voor pulled pork), dan vraag ik dat een paar dagen van tevoren, en dan regelt hij dat.
Spareribs hebben ze vaak ook op voorraad in de vriezer, die zijn dan dikbevleesd, en al ontvliesd.

Maar ik heb jáááren geleden ook weleens shoarma bij een andere keurslager gekocht, dat leek wel spek, zoveel vet kwam daar uit... Nooit meer heen geweest.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Vandaag bracht mijn zoektocht naar een nieuwe BBQ een mooie deal voor een Grill Guru.. en drie uur later stond ie in mn achtertuin :+ nou vertelde de verkoper dat je deze een aantal keer warm moet stoken voordat je de boel echt opstookt. Dit om spanningen in het keramiek langzaam eruit te krijgen. Ik heb net een halve starter volgegooid en die erin gedaan en na een tijdje werd de boel ongeveer 150 graden. Kan ik nu naar bijvoorbeeld 200-250-300 graden gaan, of gaat dat te hard :?

edit: plaatje erbij:

Afbeeldingslocatie: https://www.livoutdoor.nl/_clientfiles/collectie/productimages/grill%20guru/l/200fahrenheit_grill_guru_kamado_classic_large_grey.1.jpg

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:25

m0nk

16-09-2003 15.15

Widow schreef op donderdag 15 september 2016 @ 21:45:
Vandaag bracht mijn zoektocht naar een nieuwe BBQ een mooie deal voor een Grill Guru.. en drie uur later stond ie in mn achtertuin :+ nou vertelde de verkoper dat je deze een aantal keer warm moet stoken voordat je de boel echt opstookt. Dit om spanningen in het keramiek langzaam eruit te krijgen. Ik heb net een halve starter volgegooid en die erin gedaan en na een tijdje werd de boel ongeveer 150 graden. Kan ik nu naar bijvoorbeeld 200-250-300 graden gaan, of gaat dat te hard :?

[afbeelding]
Mooi, waar gekocht en hoeveel was je kwijt? Als ik vragen mag. :)

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

• Widow
m0nk schreef op donderdag 15 september 2016 @ 21:47:
[...]

Mooi, waar gekocht en hoeveel was je kwijt? Als ik vragen mag. :)
Bij Harlem BBQ, voor de voordelige prijs van slechts 500 euro :+ er zit een krasje op, ter grootte van een stuiver. Daarom ging er wat van de prijs af. Ach, dan zit het eerste krasje er maar vast op :+

[ Voor 12% gewijzigd door Widow op 15-09-2016 21:51 ]

• UltraSub
Paar runs op 110-130 graden en you're good to go!
Opletten als ding ijskoud (als in echt vriezen) en nat is geworden. Als je dan van -10 naar 350 gaat kan wel fout gaan. Maar bij gewoon gebruik valt het best mee. Sowieso zeker 1 lage temp run omwille van het vilt.

/edit
Starters zijn niet nodig bij een ei. Vullen met houtskool, 2-3 aanmaakblokjes gewoon bovenop en die aansteken. Deksel dicht, onder helemaal open, boven helemaal open. En dan niet 20 minuten gaan kakken, want dan heb je een inferno ;) :+

Je denkt eerst dat er niks gebeurt maar als hij eenmaal begint te gaan gaat het heel hard!

[ Voor 39% gewijzigd door UltraSub op 15-09-2016 22:00 ]

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Wild Chocolate schreef op donderdag 15 september 2016 @ 21:37:
[...]

Die slagerij"ketens", zijn franchises of clubs van bedrijven die gezamenlijk de marketing (verpakkingsinkoop, huisstijl) doen. Maar de zaken bepalen zelf waar ze inkopen, dus is dit afhankelijk van de slager zelf.

"Mijn" keurslager (Richard Groot in Alkmaar), laat zelf runderen uit de buurt slachten. Dat is echt goed vlees. Ook het andere vlees is van goede kwaliteit. En als ik iets wil hebben wat niet gangbaar is (zoals procureur voor pulled pork), dan vraag ik dat een paar dagen van tevoren, en dan regelt hij dat.
Spareribs hebben ze vaak ook op voorraad in de vriezer, die zijn dan dikbevleesd, en al ontvliesd.
Ik mis weinig van mijn oude woonplaats, behalve de keurslager daar.
Wat kon die man gepassioneerd vertellen over de slachtvee verkiezing/tentoonstelling waar hij het weekend daarvoor aan mee deed..
Hoe hij opleefde toen ik vroeg of hij wat colorozozout kon leveren.

Echt een slager met passie en (dus) prima vlees.
(Wat helaas wel beperkt werd door wat zijn klanten aten, dus weinig leuk spul voor de smoker, tenzij ver van te voren besteld tegen (soms) flinke prijzen)

• Malt007
Widow schreef op donderdag 15 september 2016 @ 21:45:

[afbeelding]
Dat lijkt me te heet zo snel als het echt zou moeten dat warmstoken.

• The Fatal
UltraSub schreef op donderdag 15 september 2016 @ 21:57:
Paar runs op 110-130 graden en you're good to go!
Opletten als ding ijskoud (als in echt vriezen) en nat is geworden. Als je dan van -10 naar 350 gaat kan wel fout gaan. Maar bij gewoon gebruik valt het best mee. Sowieso zeker 1 lage temp run omwille van het vilt.

/edit
Starters zijn niet nodig bij een ei. Vullen met houtskool, 2-3 aanmaakblokjes gewoon bovenop en die aansteken. Deksel dicht, onder helemaal open, boven helemaal open. En dan niet 20 minuten gaan kakken, want dan heb je een inferno ;) :+

Je denkt eerst dat er niks gebeurt maar als hij eenmaal begint te gaan gaat het heel hard!
Denk dat je in de winter gewoon zo kan aansteken. Paar blokjes er op en zo warm laten worden. Starter heb ik sinds het ei niet meer gebruikt. Alleen voor de weber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 727534

Ik wil ook graag een kamado bbq.
Nu vraag ik me af omdat ik de Weber 56cm gewend ben wat voor formaat aan te raden is.

Het voordeel van een kamado is dat je altijd indirect aan het grillen bent lijkt mij? Ben bij de weber gewend maar de helft van het rooster te gebruiken. Dit hoeft bij een kamado niet lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Nee. Met een kamado kan je het volledige rooster als indirect gebruiken.
Direct is ook mogelijk. Dan moet je alleen de deflector weg halen.
Ik heb voor de Large gekozen. Is ongeveer 47 cm volledig te gebruiken.
Kan eventueel nog een 2de laag in de hoogte op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Ik heb een BGE Medium.
Voor de meeste dingen prima, maar toch zou ik voor een Large gaan als ik opnieuw een keuze kon maken. Die extra speelruimte is toch wel lekker. Bv buikribs is passen en meten op de Medium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Anoniem: 727534 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 08:59:
Ik wil ook graag een kamado bbq.
Nu vraag ik me af omdat ik de Weber 56cm gewend ben wat voor formaat aan te raden is.

Het voordeel van een kamado is dat je altijd indirect aan het grillen bent lijkt mij? Ben bij de weber gewend maar de helft van het rooster te gebruiken. Dit hoeft bij een kamado niet lijkt mij?
Zelfde probleem hier maar zoals je het zelf al zegt: je verliest ruimte waardoor je effectieve rooster kleiner is.
Met een kamado heb je een platesetter als hitteschild waardoor je het hele rooster kan gebruiken voor indirect.

Een alternatief waar ik aan het kijken ben is een WSM47 met een partyQ of andere controller wat geschikt is als je enkel indirect wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 727534

Kunt bijvoorbeeld niet tijdens het indirecte deel de deflector weg halen voor het laatste afbak werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
Anoniem: 727534 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 10:41:
Kunt bijvoorbeeld niet tijdens het indirecte deel de deflector weg halen voor het laatste afbak werk?
Kan, maar de boel is gloeiend heet, dat wordt stuntelen met alles eruit/erin denk ik.
Malt007 schreef op donderdag 15 september 2016 @ 22:24:
[...]

Dat lijkt me te heet zo snel als het echt zou moeten dat warmstoken.
Ik had het nog even nagevraagd, het keramiek wordt afgebakken op 1200 graden, maar het ging er meer om dat je het vocht eruit stookt dat erin is gekomen tijdens het vervoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Widow schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 13:16:
[...]

Kan, maar de boel is gloeiend heet, dat wordt stuntelen met alles eruit/erin denk ik.

[...]

Ik had het nog even nagevraagd, het keramiek wordt afgebakken op 1200 graden, maar het ging er meer om dat je het vocht eruit stookt dat erin is gekomen tijdens het vervoer.
Dus dan is 300-350 te heet :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:50
Deze week een uitje gehad met het idee om aansluitend ergens te gaan eten.
Nog niet wetende waar, kwam mijn moeder met een foto van onbeperkt spareribs eten. Toen was de keuze snel gemaakt.

Toen we de zaak binnenliepen rook ik al een sterke rooklucht, en boven op het terras aangekomen zag ik ook 2 grote BGE's staan.
Ik deed al een klein vreugdedansje in mezelf.

Maar die pret was van korte duur.
We kregen losse ribben voorgeschoteld, doordrenkt en overgoten met een marinade/saus. En totaal geen structuur of grillsmaak.
Ze kwamen (gekookt/opgewarmd) uit een pannetje -O- -O- -O-

Met totale onvrede 2 ribbetjes gegeten (enige wat ik proefde was zout, zo zout dat mijn mond tintelde), waarna de ober kwam vragen of alles smaakte, en ik daarna mijn ongenoegen heb geuit.

"dat ik voor dit geld geen kwaliteit mocht verwachten" ... say whut :/

De rest ook laten staan en om de rekening gevraagd.
Gelukkig niet hoeven te betalen.

Erna nog met een ander personeelslid gesproken die aangaf dat dit hun manier van spareribs is, dat het een huisgemaakte BBQ-saus is (heb totaal niks van BBQ geproefd, het is dat hij het zei), dat ze zo al 200kg hebben verkocht en nog niemand had geklaagd.

Hij begon ook over sous-vide, en dat het zo niet kon voor grote hoeveelheden en dat als ze erna op de grill moesten het vlees kurkdroog zou worden.
Na 1x een reactie gegeven te hebben over hoe het wel kon/moest en ik weer 'onzin' te horen kreeg heb ik maar mijn mond gehouden. Had toch weinig nut.

Heel jammer, en vraag me serieus af wat voor mensen dit dan lekker en acceptabel vinden.

Mijn vriendin zei echter ook dat ze gewoon uit beleefdheid at, en dat als ik er niet bij was ze het waarschijnlijk gewoon had opgegeten zonder kritiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Herkenbaar, zelden ga ik nog ergens geheel tevreden naar huis. Heb altijd het idee dat ik het zelf voor minder geld veel beter zou maken. Natuurlijk zijn er positieve uitzonderingen maar voor het geld wat je kwijt bent haal ik liever een wagyu ribeye die ik tot perfectie klaarmaak op de bbq :-)

Dus zit niks anders op dan alleen nog maar eten bij sterren restaurants. Dat soort kookkunsten ga ik nooit zelf kunnen dus daar kan ik nog echt van genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 13:31:
dat ze zo al 200kg hebben verkocht en nog niemand had geklaagd.

Mijn vriendin zei echter ook dat ze gewoon uit beleefdheid at, en dat als ik er niet bij was ze het waarschijnlijk gewoon had opgegeten zonder kritiek.
Dat is denk ik ook het probleem: mensen die uit beleefdheid geen kritiek geven. Maar zonder kritiek kan het niet verbeteren. Daarom dat ik mijn eigen ribben altijd in spanning maak :P

De jury is tot nu toe altijd gelukkig geweest op het fall van the bone na (krijg het maar niet zover...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Anoniem: 727534 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 10:41:
Widow schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 13:16:
[...]

Geen probleem met fatsoenlijke handschoenen.. Doe het regelmatig. Appeltje-eitje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malt007
Lashandschoenen ftw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:56
Inderdaad! Ik heb laatst nog een grijs kooltje met de lashandschoenen aan opgepakt. Die was uit mijn kolenstarter gevallen bij het uitstrooien van de kolen. Ik voelde net wat warmte. Ideaal die dingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Druk weekend voor de boeg:

- Vanavond Beer Can Chicken tika massala.
- Morgen tafel afmaken (derde laagje beits) voor KJ en dan...
- Pizza maken
- Zondag ribbetjes en chicken wings

Alle voorbereidingen zijn getroffen. Foto's volgen! Als alles lukt natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Wild Chocolate schreef op donderdag 15 september 2016 @ 21:37:
Zit echt enorm veel verschil tussen slagers..In mijn dorp runt een stel/familie een slagerij, inmiddels weg bij de keten Keurslager, maar het vlees wordt idd lokaal aangerukt. Hun manier van werken is gewoon perfect/klantvriendelijk (wonnen prijzen met hygiëne e.d.) Als ik dan de 'topslager' iets verderop bekijk word ik al droevig als ik door de glazen pui kijk :+ Maar ook onze lokale AH heeft mooi vlees, die picanhasteaks..oh, daar MOET ik binnenkort er weer wat van gaan halen..zooo wat lekker.

Wij zijn overigens al fan van koopeenkoe: wat een partijtje lekker en mooi vlees zeg :9
Beef en steak bevalt ook goed voor de wat apartere dingen trouwens..

[ Voor 6% gewijzigd door 2Dutch op 16-09-2016 15:59 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Laatst online: 18:31

Hari-Bo

Foutcodefluisteraar

Topicstarter
Ik haal al mijn vlees bij http://www.primemeat.nl via een restaurant is een stuk goedkoper en heel goed vlees. :)

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:51

Nox

Noxiuz

Ik heb een zwarte Weber Original Kettle Premium 57 (WOKP?? Of OKP?) gekocht :) Als kado voor m'n pa :)

Reden dat ik niet voor de gbs ben gegaan is dat het enige positieve ik kon vinden de houder was voor de deksel. Rooster is leuk maar blijft chroom, als hij van RVS was had ik dat nog wel gedaan :P

Nu maar ff zusjes aansporen dat zij accessoires kopen. Reden dat ik hem geef en niet een original 47cm? Zelf zal ik hem wel het meeste gebruiken bedenk ik me net, en al die recepten hier... omnomnom.

Hopelijk kunnen we hem nog gebruiken eerdaags...

Overigens 229 ekkies bij coolblue, goede deal volgens mij :P

[ Voor 5% gewijzigd door Nox op 16-09-2016 22:20 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 13:31:

Heel jammer, en vraag me serieus af wat voor mensen dit dan lekker en acceptabel vinden.
Vel mensen die ergens 'onbeperkt' spareribs eten, hebben geen idee hoe die dingen smaken moeten.
Het gaat niet om het vlees, maar de hoeveelheid die er komt!

Mijn vrouw werkt in een restaurant, de keuken is geen topklasse, eerder 'gemiddeld'
De chefkok probeert zo nu en dan wel iets, maar daar blijft het bij, de kaart werd 2x per jaar aangepast ( en veel herhaling van voorgaande jaren )
De man is daarnaast ook nog eens stront-eigenwijs ( er zijn toch geen klachten ? )
Regelmatig hebben ze dan een 'eet de pot' gerecht.
Hier kwamen dan ook om de paar maanden spareribs op te staan.
30 kilo ribben in de steamer, en na een half uur in een bak met marinade om af te garen.
Het enige goede hieraan was, was dat het slow-cooking was ;)

Nadat mijn vrouw een keer een overschotje ribben meenam om die wat uit te delen kwam de gouden vraag.
"gaat ons dat ook lukken" ( en dan is het verhaal "lukken" een kosten-vraag :) )

Er is een WSM aangeschaft, en regelmatig staat er nu een 'echt' setje ribben op de kaart.
Niet onbeperkt, maar gemiddeld zo'n 500gr vlees aan de ribben.
Het is kostentechnisch te doen, maar niet onbeperkt ( tenzij je echt budgetvlees gaat nemen )

Het mooiste van alles is, dat ik de chef en souschef een paar keer heb mogen 'onderwijzen", en ze me nog steeds aanroepen voor tips.
Geweldig om te zien hoe 'mijn' gerechten ( zalm en ribs ) altijd uitverkocht zijn.

* FreshMaker is langzaam aan het pushen om een groot ei te laten plaatsen :+
Maar daar trappen ze nog niet in :X

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:37
Morgen in de planning om de eerste keer beef short ribs te maken. Deze wil ik graag maken met een "natte" thaise marinade. Nu dus op zoek naar zo een marinade.
Iemand een suggestie?

• Chevy454
  • Niet online
FreshMaker schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 01:15:
Het mooiste van alles is, dat ik de chef en souschef een paar keer heb mogen 'onderwijzen", en ze me nog steeds aanroepen voor tips.
Geweldig om te zien hoe 'mijn' gerechten ( zalm en ribs ) altijd uitverkocht zijn.
Geweldig en ook treurig eigenlijk. Van een kok die een beetje liefde voor zijn vak heeft moet toch wel beter kunnen.

Deze morgen om 07.00 procureur op de Q gesmeten. En daarnet om 12.00 zag ik dat de kolen voorraad bijna op was, ketel was nog maar op 88C toen ik de glaze erop heb gedaan. Helaas wilde de koude briketten niet ontbranden dus dan maar in de brikettenstarter gemikt. Een uurtje warmte verloren helaas. Om 15.00 inpakken in folie.

[ Voor 29% gewijzigd door Chevy454 op 17-09-2016 14:31 ]

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-05 15:11
Morgen wil ik zalm op de barbeque bereiden/roken. Dit moet gebeuren op 60-65 graden.

Ik heb al vaak pulled pork gebruikt met een constante temperatuur tussen de 110-130 graden maar nog niet zo laag. Hoe krijg je de temperatuur zo laag? Bak water, baksteen, zand ik zou het niet zo snel weten.

Hij hoeft er maar 20-25 minuten op.

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:50
Minder brandstof wellicht?

• UltraSub
Eh. Gewoon. Minder briketten...

• Chevy454
  • Niet online
De oven? :P

En anders heel veel koud water in de waterbak zodat het smoort maar minder briketten werkt beter ;)

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-05 15:11
Haha nou ik ga het eens met minder briketten proberen. Even kijken of dat lang genoeg z'n temperatuur zal gaan houden!

• koesie
  • Niet online
[b][message=48372715,noline]ToyotaMR2 schreef op vrijdag 16 september 2016 @

Zodra je zelf de ribs gaat maken zoals de meesten het hier doen, zal het op de meeste plaatsen je niet meer bekoren. Veel mensen zij niet anders gewend zoals de meeste horeca plekken het serveren.

Ik heb voor mijzelf al besloten dat ik bepaalde dingen (zoals ribs) niet eet in een restaurant omdat het in 9
van de 10 gevallen niet is zoals ik het wil hebben.

Voor mij is er tot nu toe een uitzondering en dat is restaurant Pendergast wow wat wordt daar heerlijk bbq vlees uit de keuken getoverd, echt een aanrader.

• Chevy454
  • Niet online
Wie heeft hier al eens een pulled pork zonder crutch gemaakt? Met dat in folie wikkelen komt er zoveel vocht uit dat de bark eigenlijk verdwijnt. (bij mij toch)

En de volgende keer ga ik die eens injecteren, sommige delen van het vlees zijn niet goed van smaak.

[ Voor 3% gewijzigd door Chevy454 op 17-09-2016 20:18 ]

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 11:48
Chevy454 schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 20:17:
Wie heeft hier al eens een pulled pork zonder crutch gemaakt? Met dat in folie wikkelen komt er zoveel vocht uit dat de bark eigenlijk verdwijnt. (bij mij toch)

En de volgende keer ga ik die eens injecteren, sommige delen van het vlees zijn niet goed van smaak.
Ik begrijp niet helemaal wat je met crutch bedoelt?

Als je niet wilt inpakken dan zul je volgens het klassieke recept ipv 12 uur soms tot 18-20 uur bezig zijn. Dit zonder een resultaatverschil. Het vocht wat er uit je PP komt lopen in je folie, dat moet je opvangen en samen met je eindsaus door je vlees heen doen. Heerlijk!

Voor mij het enige recept: Noskos Wedstrijd Pulled Pork

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• Chevy454
  • Niet online
coelho schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 20:48:
Ik begrijp niet helemaal wat je met crutch bedoelt?
De Texas crutch, het inpakken in folie.
Het vocht wat er uit je PP komt lopen in je folie, dat moet je opvangen en samen met je eindsaus door je vlees heen doen. Heerlijk!

Voor mij het enige recept: Noskos Wedstrijd Pulled Pork
Ik vang het vocht nu ook op. Alleen wordt door het zweten erna de bark week.
Dat laatste wil ik juist een keer vermijden.

En ik volg ook die methode van Noskos ;) Alleen dan met andere rubs, glaze en saus. Ik ga eens wat later inpakken wanneer de bark steviger is

[ Voor 3% gewijzigd door Chevy454 op 17-09-2016 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-05 08:30
Chevy454 schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 21:49:
[...]

De Texas crutch, het inpakken in folie.

[...]

Ik vang het vocht nu ook op. Alleen wordt door het zweten erna de bark week.
Dat laatste wil ik juist een keer vermijden.

En ik volg ook die methode van Noskos ;) Alleen dan met andere rubs, glaze en saus. Ik ga eens wat later inpakken wanneer de bark steviger is
Ben benieuwd wat het resultaat gaat zijn. Ik begreep dat het geen verschil zou moeten maken, maar een tikje krokante korst zou denk ik ook wel heerlijk zijn. Ben alleen bang dat een uur rusten in de folie de korst hoe dan ook weer zacht maakt.

Door te proberen en te varieeren kom je er achter wat het lekkerste is en wat het beste werkt, dat vind ik nou het mooie. Wel steeds 1 variabele veranderen, dan weet je precies wat de invloed daarvan is.

Bij ribs vond ik de ribs zonder te texas crunch methode in ieder geval een stuk droger, bij pulled pork heb ik het nooit geprobeerd.

[ Voor 7% gewijzigd door elhopo op 18-09-2016 16:41 ]

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
elhopo schreef op zondag 18 september 2016 @ 16:39:
Ben benieuwd wat het resultaat gaat zijn. Ik begreep dat het geen verschil zou moeten maken, maar een tikje krokante korst zou denk ik ook wel heerlijk zijn. Ben alleen bang dat een uur rusten in de folie de korst hoe dan ook weer zacht maakt.
Gewoon niet in de folie? :P Ik ga precies hetzelfde doen als voorheen maar ik ga bij 85C uit de folie halen en dan kijken wat er gebeurd. Dan moet er al veel vocht uit het vlees gelopen zijn en het laatste uur kan het weer stevig worden. I hope!

Maar het zal nog even moeten wachten, mevrouw zei dat Picanha, bavette en ribben nog de revue moeten passeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zYt4pazlSi2yOfpyCDh5bxar/full.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Chevy454 op 18-09-2016 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
Eind vd middag de weber aangeslingerd voor een beer can chicken. Ik heb de kip gisteren al in de kruiden gezet (gewoon kipkruiden van jumbo). Ook wat aardappeltjes en groente op de Q gezet in een braadslee. Ik heb briketten van weber gebruikt. Rookhout whiskey van weber (vd week ff snel gehaald bij de gamma).

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2s0zerm.jpg

Kip heeft er een goed uur op gelegen. Perfect gaar en sappig dat ie was!

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/1zvbqqe.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/901y1g.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:41

Kraz

Saving the world

Ik ben vandaag ook bezig geweest; Pulled Beef.
Deze stond al enige tijd op m'n To-Do en vandaag dan eindelijk eens gemaakt.

Het is/was heel lekker, maar wel veel werk. Vooral het wachten. In totaal heeft het vlees er zo'n 11 uur op gelegen. Het is écht Low 'n Slow... :X

2 Kg Runder Onderrib
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/30utyft.jpg

Een avondje van tevoren in de Rub en daarna folie.
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/pxegl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2j2ykc2.jpg

Wekker gezet om 5:30 :X en het vlees erop met een 4-tal blokjes rookhout.
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/i58200.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/16antlf.jpg

Dit is na zo'n 8 uur. Daarna is het vlees in een bak met vocht (donker bier) gegaan om door te garen.
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/288uiit.jpg

Na 10 uur geprobeerd om het vlees uit elkaar te trekken. Het ging al aardig, maar voor de zekerheid hier nog een extra uurtje eraan geplakt.
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/152kf9u.jpg

En na zo'n 11 uur dan het vlees eraf gehaald en nog een klein uurtje in de folie laten rusten.
Daarna met 2 vorken uit elkaar getrokken. Ging prima!
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2hs5a1h.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/73dws4.jpg

Eet smakelijk!
De reacties waren lovend! :9
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/io1a4h.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Kraz schreef op zondag 18 september 2016 @ 22:14:

Het is/was heel lekker, maar wel veel werk. Vooral het wachten. In totaal heeft het vlees er zo'n 11 uur op gelegen. Het is écht Low 'n Slow... :X

Eet smakelijk!
[afbeelding]
Ziet er lekker uit! Hoe smaakt het? Een soort draadjesvlees?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:41

Kraz

Saving the world

elhopo schreef op zondag 18 september 2016 @ 22:21:
[...]

Ziet er lekker uit! Hoe smaakt het? Een soort draadjesvlees?
Yup! Maar dan wel iets droger. Ik heb er niet veel van het vocht weer bijgedaan. Hou zelf niet zo van zo'n vette hap. Dan maar wat meer saus. ;)

Veel hangt ook af van de Rub die je erop smeert denk ik. Die smaak trekt toch wel redelijk in het vlees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
De buren dachten zeker ook... wat krijgen we nou _O-

Ik was gister in de weer met een kiprollade en een beenham. Beide ongeveer 45-50 minuten indirect op de grill. Daarna ongeveer 10 minuten in folie laten rusten, en aansnijden maar :+ over de beenham ging nog een honing-mosterdsausje. Van beide stukken kreeg ik te horen dat het niet zou misstaan in een restaurant, dus het was een geslaagde dag :)

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2hdwl77.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hadden nog wat vlees in de vriezer liggen van een geslachte koe ( familie heeft veehouderij)
Deze keer stukken van de poot op de BBQ.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/E3YJucWqHX0E3ljDosKw710O/thumb.jpg
Was alleen wel pezig vlees. Waarschijnlijk meer geschikt om een stoofpotje van te maken ofzo. Maarja, smaakte natuurlijk wel, niet helemaal opgegeten, dunne plakjes van gesneden en dat kan dan nog op brood of in salade. En bot+randje vlees voor de honden :Y)

Gebruik trouwens doodgewone houtsnippers (voor de kachel) voor de rook, werkt wat mij betreft ook prima.

Daarna nog een banaan met chocolade, even laten smelten en dan likeur er over :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster

2 Kg Runder Onderrib
[afbeelding]

Een avondje van tevoren in de Rub en daarna folie.
[afbeelding]
[afbeelding]

[afbeelding]
[afbeelding]

Dit is na zo'n 8 uur. Daarna is het vlees in een bak met vocht (donker bier) gegaan om door te garen.
[afbeelding]

Na 10 uur geprobeerd om het vlees uit elkaar te trekken. Het ging al aardig, maar voor de zekerheid hier nog een extra uurtje eraan geplakt.
[afbeelding]

En na zo'n 11 uur dan het vlees eraf gehaald en nog een klein uurtje in de folie laten rusten.
Daarna met 2 vorken uit elkaar getrokken. Ging prima!
[afbeelding]
[afbeelding]

Eet smakelijk!
[afbeelding]
toon volledige bericht
Ziet er goed uit!

Mede omdat ik niet zo'n zin heb om in het weekend zo vroeg mijn nest uit te moeten heb ik een sous vide aangeschaft. Werkt perfect!

Zie hier mijn verslag van de pulled pork van gisteren :)

Afbeeldingslocatie: https://c5.staticflickr.com/9/8368/29747595476_00831978da_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
_ferry_ schreef op maandag 19 september 2016 @ 09:08:
Hadden nog wat vlees in de vriezer liggen van een geslachte koe ( familie heeft veehouderij)
Deze keer stukken van de poot op de BBQ.
[afbeelding]
Was alleen wel pezig vlees. Waarschijnlijk meer geschikt om een stoofpotje van te maken ofzo. Maarja, smaakte natuurlijk wel, niet helemaal opgegeten, dunne plakjes van gesneden en dat kan dan nog op brood of in salade. En bot+randje vlees voor de honden :Y)

Gebruik trouwens doodgewone houtsnippers (voor de kachel) voor de rook, werkt wat mij betreft ook prima.

Daarna nog een banaan met chocolade, even laten smelten en dan likeur er over :9
Hoe heb je het gegaard dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Niet online
Nou, dat was me het weekendje wel! Enorm veel plezier gehad van de Kamado. Het werkt eigenlijk heel eenvoudig, temperatuur geweldig constant en met rook werken is gewoon geweldig leuk.

Eerst de tafel afgemaakt. Ontwerp is van de bekende sites. Iets breder gemaakt, omdat ik dat fijner werken vind.

Tafel

Beer Can Chicken Tandoori. Een goede vrije uitloop kip. Was lekker, mals, maar ik denk niet dat ik het snel nog een keer maak. Toch niet bijzonder genoeg.

Bcc

Pizza! Dat was echt geweldig. Goed hoog opgestookt (roosters waren na afloop ook weer mooi schoon), en pizza er dan 7 a 8 minuten op. We hebben echt gesmuld! Ook gelijk een terugverdien model voor de Q gevonden. Nog maar 49 keer pizza maken en we hebben hem eruit ;)

Piz2

Piz

En als laatste ribbetjes. Extra dik bevleesde. Recept een beetje een combinatie van een paar sites. Twee dagen in folie in de koelkast gelegen in een rub. 3-1-1 methode. En waren perfect. Mooie smokering, vlees had een goede bite, botjes waren helemaal schoon. En er komt nog best veel vlees van af. Met 4 volwassenen en hadden ruim genoeg!

Rib

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
BlauweFles schreef op maandag 19 september 2016 @ 09:50:
Nou, dat was me het weekendje wel! Enorm veel plezier gehad van de Kamado. Het werkt eigenlijk heel eenvoudig, temperatuur geweldig constant en met rook werken is gewoon geweldig leuk.

Pizza! Dat was echt geweldig. Goed hoog opgestookt (roosters waren na afloop ook weer mooi schoon), en pizza er dan 7 a 8 minuten op. We hebben echt gesmuld! Ook gelijk een terugverdien model voor de Q gevonden. Nog maar 49 keer pizza maken en we hebben hem eruit ;)

[afbeelding]

[afbeelding]
Ziet er goed uit! Pizza moet je eigenlijk rechtstreeks op de steen leggen. Het vocht uit de pizza trekt dan in de steen waardoor de bodem krokanter wordt. (geloof ik). Steen wordt dan wel vies, maar dat geeft niet. Het vuil brand je er wel weer af.

Ik twijfel nog steeds of ik een KJ ga kopen, beslissen is niet mijn sterkste kant. Moet het wel snel doen, er is nu een kortingscode van 10 % bij Fonq...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

418O2 schreef op maandag 19 september 2016 @ 09:31:
[...]

Hoe heb je het gegaard dan?
Zoals een biefstukje, tot een graad of 60.

Maarja, gelukkig liggen er nog verscheidene stukken in de vriezer :)
Vorige keer de Tenderloin op, die was erg :9 :9 En de Haas met kerst, was vanwege de dikte wat lastiger medium te garen, dus dikkere delen waren wat rauwer -> voor de mannen. Maar wel lekker sappig.
(Van niet alle stukken was even duidelijk waar het vandaan kwam, Deense benamingen stonden er op aangezien de koe in Denemarken geslacht was )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Niet online
elhopo schreef op maandag 19 september 2016 @ 10:06:
[...]

Ziet er goed uit! Pizza moet je eigenlijk rechtstreeks op de steen leggen. Het vocht uit de pizza trekt dan in de steen waardoor de bodem krokanter wordt. (geloof ik). Steen wordt dan wel vies, maar dat geeft niet. Het vuil brand je er wel weer af.

Ik twijfel nog steeds of ik een KJ ga kopen, beslissen is niet mijn sterkste kant. Moet het wel snel doen, er is nu een kortingscode van 10 % bij Fonq...
Zeg dat nou niet van een kortingscode :X ;)

Ik heb nog geen pizzaschep, alleen een grote spatel. Dus het papier was ook even om dat wat makkelijker te doen. Bodem was trouwens prima krokant. Maar ik zal het de volgende keer eens proberen. Scheelt toch ook weer bakpapier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:54
elhopo schreef op maandag 19 september 2016 @ 10:06:
[...]

(...)
Collega (hij brood ik banket)bakkerijdocent van me vertelde dat de clou bij vloerbrood (zelfde principe als steenovenpizza) hem zit in, dat bij het schieten op de hete stenen vloer, er meer maillard-reactie ontstaat dan bij langzaam opwamen op een bakplaat. Dat is dezelfde reactie van de eiwitten (in dit geval uit de tarwe) als bij het grillen van vlees. Klonk plausibel. De truc zit hem dus denk ik niet zozeer in het opnemen van vocht door de steen (je wilt ook geen droge bodem), maar in het nauwelijks afkoelen van de steen, waardoor er meer maillard-producten ontstaan. En die geven smaak.

Wel eens met je, beter niet op papier bakken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Heb al tientallen keren pizza's gemaakt op de bbq en er is 100% zeker geen enkel verschil tussen met of zonder bakpapier eronder. Sinds ik daarachter ben gebruik ik dat dus altijd want dat is bizar veel makkelijker dan kutten met griesmeel of bloem op de schep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 738905

Malt007 schreef op maandag 19 september 2016 @ 22:28:
Heb al tientallen keren pizza's gemaakt op de bbq en er is 100% zeker geen enkel verschil tussen met of zonder bakpapier eronder. Sinds ik daarachter ben gebruik ik dat dus altijd want dat is bizar veel makkelijker dan kutten met griesmeel of bloem op de schep.
bizar veel makkelijker? Ik heb werkelijk nooit problemen ermee. Snap de keuze voor bakpapier niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Malt007 schreef op maandag 19 september 2016 @ 22:28:
Ik vind het wel iets makkelijker met bakpapier, maar het hangt heel erg af of je een goede pizzaschep hebt of niet. Wat me opvalt bij bakpapier is dat het lijkt of het vocht minder goed weg kan, waardoor de korst aan de onderkant wat minder mooi wordt.
Wild Chocolate schreef op maandag 19 september 2016 @ 21:45:
[...]

Collega (hij brood ik banket)bakkerijdocent van me vertelde dat de clou bij vloerbrood (zelfde principe als steenovenpizza) hem zit in, dat bij het schieten op de hete stenen vloer, er meer maillard-reactie ontstaat dan bij langzaam opwamen op een bakplaat. Dat is dezelfde reactie van de eiwitten (in dit geval uit de tarwe) als bij het grillen van vlees. Klonk plausibel. De truc zit hem dus denk ik niet zozeer in het opnemen van vocht door de steen (je wilt ook geen droge bodem), maar in het nauwelijks afkoelen van de steen, waardoor er meer maillard-producten ontstaan. En die geven smaak.

Wel eens met je, beter niet op papier bakken.
Kijk, een professional. Klinkt ook wel plausibel. Bedankt voor de verklaring in ieder geval!

[ Voor 40% gewijzigd door elhopo op 19-09-2016 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 06:54
NoxiuZ schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 22:19:
Ik heb een zwarte Weber Original Kettle Premium 57 (WOKP?? Of OKP?) gekocht :) Als kado voor m'n pa :)

Reden dat ik niet voor de gbs ben gegaan is dat het enige positieve ik kon vinden de houder was voor de deksel. Rooster is leuk maar blijft chroom, als hij van RVS was had ik dat nog wel gedaan :P

Nu maar ff zusjes aansporen dat zij accessoires kopen. Reden dat ik hem geef en niet een original 47cm? Zelf zal ik hem wel het meeste gebruiken bedenk ik me net, en al die recepten hier... omnomnom.

Hopelijk kunnen we hem nog gebruiken eerdaags...

Overigens 229 ekkies bij coolblue, goede deal volgens mij :P
Eh.
Misschien had je de aanbiedingen af moeten gaan bij de bouwmarkten e.d.
Momenteel en waarschijnlijk binnenkort nog wel meer aanbiedingen.
Ik heb vorige week een Master Touch GBS zwart gehaald bij de Bauhaus voor € 155,- .
Het Weber assortiment is daar nu in de uitverkoop met 35% korting.
De GBS heeft wel RVS rooster maar daar wordt ie niet standaard mee geleverd.

Desondanks veel plezier met de Original Kettle Premium, de smaak zal er niet minder om zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

JvdW schreef op maandag 19 september 2016 @ 23:12:
[...]

Eh.
Ik heb vorige week een Master Touch GBS zwart gehaald bij de Bauhaus voor € 155,- .

Desondanks veel plezier met de Original Kettle Premium, de smaak zal er niet minder om zijn ;)
Hij mag nog terug naar coolblue... :+

Ik gaat ff kijken. Maar die GBS, is dat niet een 47cm? Ik dacht dat de offline winkels, weber-dealers zeg maar, zoals intratuin e.d., altijd tegen adviesprijs verkochten en de coolblues met korting. Dan is een Q bij de dealer met korting amper goedkoper dan bij een coolblue?

[ Voor 15% gewijzigd door Nox op 19-09-2016 23:21 ]

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 06:54
NoxiuZ schreef op maandag 19 september 2016 @ 23:19:
[...]

Ik gaat ff kijken
Als je niet in de buurt woont zou ik even bellen voor de huidige voorraad ;)
De GBS is 57cm.
En de standaard prijs zonder korting bij de bauhaus is/was 239,- voor de zwarte versie

[ Voor 16% gewijzigd door JvdW op 19-09-2016 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrien
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
NoxiuZ schreef op maandag 19 september 2016 @ 23:19:
[...]

Ik heb de OKP 57 cm via de ING rentepuntenwinkel aan kunnen schaffen voor 165 euro, is misschien ook een optie?

http://www.avfoto.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Over pizza. Hier ook altijd drama met plakken aan de RVS schep. Ik leg er nu wel bakpapier onder bij bereiding, waarna ik het bakpapier er onderuit rol zeg maar. Soort lopende band de steen op. Dat werkt goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Voor pizza zet ik altijd de pan in de oven, een debuyer. Plakt ook niet aan als je hem inwrijft met olie.

Quick pizza deeg van jamie oliver trouwens, is best goed :)

[ Voor 23% gewijzigd door Nox op 20-09-2016 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
JvdW schreef op maandag 19 september 2016 @ 23:12:
[...]

Eh.

Dat zijn leuke prijzen inderdaad. Alleen Groningen retour kost ook wel een paar tientjes. Ik heb hem voor de verjaardag gekregen, maar volgens mij was die 289 bij intratuin met een brikettenstarter er bij. Internetprijs is zo'n 239 euro.

Ze hebben hier in twente afgelopen juli de eerste paal van de Bauhaus in de grond gezet, hopelijk volgend jaar goedkoop wat op de kop tikken >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Anoniem: 738905 schreef op maandag 19 september 2016 @ 22:43:
[...]

bizar veel makkelijker? Ik heb werkelijk nooit problemen ermee. Snap de keuze voor bakpapier niet.
Bakpapiertje op je schep, dat natte plak deeg erover uitspreiden, spul erop en hij kan op de steen. Lijkt me een klap makkelijker dan hele keukenblad bloemen, griesmeel op je schep en dan erachter komen dat het alsnog ergens plakt. Natuurlijk kan je dat ook oefenen maar met het bakpapier heb je geen rotzooi en een 100% score :-)
elhopo schreef op maandag 19 september 2016 @ 23:09:
[...]

Ik vind het wel iets makkelijker met bakpapier, maar het hangt heel erg af of je een goede pizzaschep hebt of niet. Wat me opvalt bij bakpapier is dat het lijkt of het vocht minder goed weg kan, waardoor de korst aan de onderkant wat minder mooi wordt.
Voorheen haalde ik na 1 of 2 minuten op de steen het bakpapier eronder vandaan, maar een verschil in krokantheid merk ik niet. Qua smaak, knapperigheid, uiterlijk gewoon hetzelfde in mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
UltraSub schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 06:49:
Over pizza. Hier ook altijd drama met plakken aan de RVS schep. Ik leg er nu wel bakpapier onder bij bereiding, waarna ik het bakpapier er onderuit rol zeg maar. Soort lopende band de steen op. Dat werkt goed!
Kan je niet bloem aan de onderkant doen tegen dat plakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Malt007 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 09:28:
Bakpapiertje op je schep, dat natte plak deeg erover uitspreiden, spul erop en hij kan op de steen. Lijkt me een klap makkelijker dan hele keukenblad bloemen, griesmeel op je schep en dan erachter komen dat het alsnog ergens plakt. Natuurlijk kan je dat ook oefenen maar met het bakpapier heb je geen rotzooi en een 100% score :-)

Voorheen haalde ik na 1 of 2 minuten op de steen het bakpapier eronder vandaan, maar een verschil in krokantheid merk ik niet. Qua smaak, knapperigheid, uiterlijk gewoon hetzelfde in mijn ervaring.
Wij maken pizza op een steen in de oven: deeg rol ik ook altijd uit op bakpapier en gooi het met de scherp op de steen, en met de scherp haal je de pizza er ook simpel weer af, ideaal imho.

Nu het toch over steen gaat..voor bepaalde items vind ik het handig om een klein grillplaatje of steen te hebben (kleinere stukken groente, zalm, coquilles). Neig meer naar iets gietijzerigs, omdat een steen netjes rustig moet opwarmen anders heb je een mooi mozaïek :+ Wat is jullie ervaring met bakplaatjes op de q?

-update-
In de keukenkastjes lag een le creuset grillpannetje, die ga ik eens abusen, kijken hoe dat bevalt. Al was het maar om buitenshuis zalm klaar te maken zodat de wederhelft niet zo'n vies gezicht trekt :+

[ Voor 8% gewijzigd door 2Dutch op 21-09-2016 16:37 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:01

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Heeft iemand ervaring met deze leverancier? http://www.hotdevil.nl/houtskool---kokosbriketten/p-1a/

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
BBQGenootschap heeft een topic, lijkt goed te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:01

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

418O2 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 12:45:
[...]

BBQGenootschap heeft een topic, lijkt goed te zijn
d:)b
Als ik in de buurt ben kan ik er even langs gaan.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:11

arie_papa

Running on Ubuntu

arie_papa schreef op maandag 12 september 2016 @ 18:09:
Toch maar eens 2 wired temperatuursensoren aangeschaft bij Aliexpres. 10,10 euro incl verzenden. Benieuwd hoe de kwaliteit is :)
En 8 ! dagen later (was geschat op 17-37 dagen) vanuit China keurig een pakketje ontvangen met 2 werkende thermometers. Binnenkort maar eens testen :)

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• UltraSub
Iemand nog goede camping tips? We vertrekken donderdag met 3 man voor een mtb trip naar Luxemburg. Weber 57 gaat mee, vooropgesteld dat hij in de auto past, moet lukken denken we.

Aardige order bij Beef en Steak wordt morgen geleverd, Picanha, jalapeno worst, wagyu burgers en 12 babybacks van 1500gr (per 2 dan). Dat gaat wel op. Maar nog leuke tips voor zo erbij? Neem een skillet mee en een Weber Style pannetje.

• Widow
UltraSub schreef op woensdag 21 september 2016 @ 00:10:
Iemand nog goede camping tips? We vertrekken donderdag met 3 man voor een mtb trip naar Luxemburg. Weber 57 gaat mee, vooropgesteld dat hij in de auto past, moet lukken denken we.

Aardige order bij Beef en Steak wordt morgen geleverd, Picanha, jalapeno worst, wagyu burgers en 12 babybacks van 1500gr (per 2 dan). Dat gaat wel op. Maar nog leuke tips voor zo erbij? Neem een skillet mee en een Weber Style pannetje.
Ik was vorige maand op pad met de Weber 47 naar de camping. Ik was te lui om hem uit elkaar te schroeven, dus ik heb de "dome" volgestopt met zakken houtskool, de roosters kan je makkelijk ergens tussen prakken. Tussen de poten kan je kussens, matjes en slaapzakken frotten.

Ik had ook een starter mee, en die kan je gebruiken om koffie mee te zetten. Kijk even of je ergens een veldfles met beker uit het leger kan vinden, want de beker kan je namelijk ín de starter hangen. Je doet wat kolen in de starter, steekt hem aan, hangt de beker erin, en na 5 minuten heb je heet water. Je kan de handgrepen gewoon pakken met je blote handen, die dingen worden niet eens lauw :) het hete water gooi je door een koffiefilter of met aanmaakkoffie en je bent klaar.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/99qgx0.jpg

• 418O2
Aanmaakkoffie?

Brr

• Widow
Haha, het past wellicht niet in een topic vol connaisseurs, maar een koffiemolen + espressomachine meeslepen is ook zoiets :+

• 418O2
Widow schreef op woensdag 21 september 2016 @ 08:29:
[...]

Haha, het past wellicht niet in een topic vol connaisseurs, maar een koffiemolen + espressomachine meeslepen is ook zoiets :+
Zet dan een pruttelpotje op je bbq, wil vast wel. Heb je nog lekkere koffie ook :)

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Widow schreef op woensdag 21 september 2016 @ 08:29:
[...]

euhmm....

http://www.handpresso.nl/

of in style :
http://www.gocampingaustr.../campingcoffeemakers.html

[ Voor 13% gewijzigd door FreshMaker op 21-09-2016 09:27 ]

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-02 16:07

Roeligan

Feyenoord

Vandaag €5,- korting bij Rook&Vuur.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elhopo
Wat ik vandaag in de tuin vond...
Afbeeldingslocatie: https://i1305.photobucket.com/albums/s553/elhopo/DSC_0111_zpsottardcj.jpg

Superblij mee, komend weekend maar eens goed aan de tand gaan voelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ik wou dat ik dat eens vond :P
veel plezier ermee!
Pagina: 1 ... 27 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.