Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Verwijderd
Qua bbq functie maakt het geen van allen iets uit. Het luchttoevoersyteem is bij al die kogel modellen van Weber exact hetzelfde. Zelfde geld voor de afwerking. waar ze in verschillen zijn de accessoires en de uitvoering.
Je moet ook niet overdrijven hèMiki schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 15:37:
57cm zeker doen. Gezien je veel bereidingen zal doen met indirect bbq'en hou je bijna niets over op 47cm. Daar ga je echt spijt van krijgen.
Of ik nu voor 2 personen of voor 6 personen bbq: de 57 voldoet altijd, de 47 houdt soms niet over
Zoals afgelopen woendag: 1 kilo entrecote aan 1 stuk indirect en in de tussentijd steeds kleine gangen (stokjes, vispakketjes, etc) voor 6 personen bereiden op dezelfde bbq. Dan ligt het bruikbare gedeelte van de 57 toch echt helemaal vol
Ik houd anders beneden op het rooster voor de briketten weinig over als ik er een aluminium opvangbakje heb liggen.418O2 schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 15:45:
[...]
Je moet ook niet overdrijven hèop een 47 kan je best veel kwijt. Ik heb er nu 1.5kg buikspek op liggen, wil prima. Ook dikke picanha wil goed. Alleen met ribs en procureur wordt het krap
Maar goed, er ligt nu een mooi stukje buikspek op de Q. Over een goede 1,5uur maar eens kijken hoe het erbij ligt.
Welk recept doen jullie?
Mijn lap heeft nog zwoerd, zo even kijken wat ik daar nog af kan grillen
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Onder en boven. Boven meer open dan onder.franssie schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 17:22:
Even domme vraag maar morgen werk ik met twee webers ipv mijn vertrouwde ei en met briketten ipv houtskool, je regelt de temperatuur met de onderste schuif dan dacht ik me te herinneren?
Klopt, boven in principe altijd vol open en met de schuif beneden regel je de temperatuur.franssie schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 17:22:
Even domme vraag maar morgen werk ik met twee webers ipv mijn vertrouwde ei en met briketten ipv houtskool, je regelt de temperatuur met de onderste schuif dan dacht ik me te herinneren?
Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.
Helaas geen recept maar een kant en klare pork belly van de Appie. Niet helemaal fair dus maar vanwege een uitgevallen etentje gauw ff een lekker stukje vlees gehaald. Van een nood een deugd maken zeg maar418O2 schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 17:16:
Drie man die buikspek maken, grappig
Welk recept doen jullie?
Mijn lap heeft nog zwoerd, zo even kijken wat ik daar nog af kan grillen
Als dat het standaardantwoord van je pa is dan zou ik hem gewoon een Weber geven. Iets anders wat even goed is dat hij niet kent daar gaat hij niet blijer van worden denk ikNoxiuZ schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 13:26:
Wat een topique
Wil mn pa een bbq kado doen, maar het standaard antwoord is 'een weber'. Is dat ook daadwerkelijk de enige keus? Of zijn er zat andere merken die onbekend maar beter zijn? Budget is 100-150 ekkies, maar iets meer als dat het waard is natuurlijk ook. Moet geen tafelding zijn en kolen gebruiken...
Zon ikeatafeltje is ook wel nice trouwens
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Eens.NoxiuZ schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 15:03:
De vraag is of je het gebruikt en waard is om zo'n grote BBQ te kopenDan heb je ook een 67cm die nóg groter is (duh) maar als je het niet gebruikt met 6 á 7 personen is het niet nodig.
Ik heb zelf de 47cm en vandaag heb ik MOINK balls gemaakt (formaat golfbal, per vier aan een metalen pin, vier pinnen) en dan heb ik m'n hele indirecte stuk al bezet. Bijgerechten waren salade en maiskolf en ik kon dus nog net vier maiskolven kwijt boven het directe stuk. Dan merk je toch dat het wat krap wordt.
Helaas had ik geen cocktailprikkers, dan zouden die MOINK balls een stuk minder ruimte innemen.
Het werkt allemaal prima zolang ik niet voor acht man hoef klaar te maken.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
- Lamsrack met knoflook, rozemarijn, thijm en honing
- Grilled cherrytomaatjes
- Groene aspergetips
- En piepertjes
Goed gelukt moet ik zeggen. Helaas alleen geen foto's.
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=1142.0
Gisteren bij barbecuepaleis geweest. Mooie zaak en daar alle kamados van BGE kunnen bekijken. En ook ik had weer twijfels over de maat (lijkt wel gewoon een terugkerend probleem voor de meeste ). De medium is wel erg...medium. De Large lijkt me beter. Om ribben daarop te maken denk ik wel dat de Ikea ribhouder nodig is.
Hoe is de ervaring hier met de andere kamado eigenaars qua ribben en ruimte? De kamado Joe / Monolith zijn wel heel erg compleet, voor een BGE Large compleet kan je 2 Joes of Monoliths kopen....
[ Voor 13% gewijzigd door Chevy454 op 11-09-2016 09:12 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Als je het grilrooster half afdekt met aluminiumfolie (boven de kolen) kun je dat stuk overigens ook gewoon gebruiken voor bijvoorbeeld een pannetje of groente e.d. af te grillen. Vlees doe ik altijd wel op het open gedeelte van het rooster. indirect, alleen gebruik ik geen stralingsscherm.
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
4 stuks van welke grote? Ik heb gisteren livar ribben gehaald en deze waren reeds gehalveerd. Als je 4 halve bedoelt dan denk ik het net aanvaardbaar is.UltraSub schreef op zondag 11 september 2016 @ 10:36:
Maximaal 4 stuks plat. Daarna zul je aan de verhoger moeten. Het dubbeldekker rooster wordt overigens inderdaad bij een Monolith meegeleverd.
Als jij 4 hele slabs (rond de 30cm lang) bedoeld dan ben ik benieuwd hoe dat jij die erop legt.

Hier dus 2 slabs gehalveerd op mijn 57cm
[ Voor 16% gewijzigd door Chevy454 op 11-09-2016 13:05 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Verwijderd
Ten tweede met ribs altijd het Ikea rekje gebruiken. Dan kan je ongeveer 2x zoveel kwijt.
Ja die bak kan inderdaad kleiner maar die heb ik nog niet. Nog geen tijd om bij de ikea te buurtenVerwijderd schreef op zondag 11 september 2016 @ 13:09:
Mja, dat kan dan ook wel wat efficienter eerlijk gezegd. Die bak water kan kleiner en die zou ik onder de ribs neerzetten. Dat scheelt al 1 hele rib en je houd genoeg lege ruimte links over.
Ten tweede met ribs altijd het Ikea rekje gebruiken. Dan kan je ongeveer 2x zoveel kwijt.
Een waterbak onder de kolen deed ik ook in het begin bedenk ik me nu. De waterbak erboven doe ik nu om meer waterdamp te krijgen zodat de rook beter blijft plakken. (of het zin heeft? Time will tell)
De ikea ribrek heb ik ook liggen maar die heb ik nu niet nodig, heb genoeg plaats op het rooster zoals je ziet. Maar voor meer ribben doe ik het rek ja.

Een statafel met in het blad een gat waar een bbq in kan, maar ook een krat bier.

Voorzien van Koncis braadslee met rek van IKEA Wat nog niet te zien is de metalen rand in het gat om het hout te beschermen tegen de hitte.

In actie

Best wel geslaagd, want gisteravond hebben we hem weer gebruikt.
[ Voor 8% gewijzigd door Bestla op 11-09-2016 13:27 ]
Wij wonen sinds kort in een koopwoning met tuin, aangezien ik het gezellig vind om lekker te eten en te BBQ'en hebben we uiteraard ook een BBQ gekocht. Een Weber Original Kettle Premium, mooi en prima ding.
Ik heb dus nog bijna nooit zelf achter een 'echte' BBQ gestaan, en moet dus nog veel leren. Ik grill dan nu ook gewoon het standaard slagersvlees, geen ingewikkelde gerechten. Waar ik gisteren bijvoorbeeld tegenaan liep, was dat ik ongeveer halverwege wat kolen/briketten wilde aanvullen. Dat ging, maar de BBQ begon weer enorm te roken omdat er weer nieuwe kolen op/tussen werden gelegd. Deksel erop en wachten tot de kolen ook heet zijn geeft veel rook, deksel eraf minder maar geeft weer wat vlammen. Is het gewoon een kwestie van wachten? Sowieso dus even niets grillen? Hoe doen jullie dit?
Tips zijn welkom!
p.s. De kolen die ik later aanvulde waren wel anderen dan die er al in lagen, het was houtskool van Weber zelf meen ik, die ik er toen bij kreeg (kleine kilo zakjes).
[ Voor 8% gewijzigd door remzor op 11-09-2016 13:59 ]
Soms wou ik wel weten hoe ik een hamer en een zaag moest vasthouden... Ziet er mooi uit.Bestla schreef op zondag 11 september 2016 @ 13:24:
Een vriend van ons kwam met dit aanzetten.
4 babybacks van Beef en Steak. Gewoon erop leggen. Niks spannends aanChevy454 schreef op zondag 11 september 2016 @ 13:03:
[...]
4 stuks van welke grote? Ik heb gisteren livar ribben gehaald en deze waren reeds gehalveerd. Als je 4 halve bedoelt dan denk ik het net aanvaardbaar is.
Als jij 4 hele slabs (rond de 30cm lang) bedoeld dan ben ik benieuwd hoe dat jij die erop legt.
[afbeelding]
Hier dus 2 slabs gehalveerd op mijn 57cm
/edit
Gewoon die van 30 cm dus inderdaad.
[ Voor 3% gewijzigd door UltraSub op 11-09-2016 15:01 ]
De draadloze temperatuur meter van wel geteld 10,63 inclusief verzending houd zich goed
Interessant! Heb je misschien actie pics?UltraSub schreef op zondag 11 september 2016 @ 15:01:
4 babybacks van Beef en Steak. Gewoon erop leggen. Niks spannends aan
/edit
Gewoon die van 30 cm dus inderdaad.
Heb je een linkje naar jou thermometer? Prijs klinkt erg interessantThe-Source schreef op zondag 11 september 2016 @ 15:06:
De procureur ligt er ondertussen een goede 1.5 uur erop en kern temperatuur is nu 56C (ging erop met 16c) dus hij stijgt gestaagden dat met omgeving temperatuur van 120C
De draadloze temperatuur meter van wel geteld 10,63 inclusief verzending houd zich goed
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Ik heb deze http://www.ebay.nl/itm/122081284449arie_papa schreef op zondag 11 september 2016 @ 16:16:
[...]
Heb je een linkje naar jou thermometer? Prijs klinkt erg interessant
Helaas nog geen manier gevonden om deze eventueel ook met RFXcom te ontvangen (weet niet eens zeker of het wel 433MHz is
edit:
15:06: 56 graden
17:05: 67 graden
18:20: 71 graden
19:25: 78 graden (om 18:20 is deze in alu folie gegaan)
[ Voor 19% gewijzigd door The-Source op 11-09-2016 19:25 ]
Nope. SorryChevy454 schreef op zondag 11 september 2016 @ 15:40:
[...]
Interessant! Heb je misschien actie pics?

Sauzen:
- Not just BBQ, Original
- Not just BBQ, Sweet en Sticky
- Sweet Baby Ray's, Hickory en Brown Sugar
- American Stockyard, Red Raspberry
[ Voor 26% gewijzigd door Tsurany op 11-09-2016 21:16 ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Dus voor verbetering vatbaar laatste uurtje ging de bbq temp iets naar beneden(van 120 terug naar 100 c volgens deksel meter) dus een bleef de kern temperatuur op 82 steken en toen er ook maar afgehaald.
Dus mijn vraag, gaat het pullen eigenlijk altijd wel lastig? En nog tips voor de smaak
Langer doorgaren. Ik ga tot 89C.The-Source schreef op zondag 11 september 2016 @ 21:45:
dus een bleef de kern temperatuur op 82 steken en toen er ook maar afgehaald.
Dus mijn vraag, gaat het pullen eigenlijk altijd wel lastig? En nog tips voor de smaak
Een goede truk is prikken met een saté prikker naar het schijnt.
Voor smaak zeggen ze te injecteren. Moppen doe ik niet uit angst de rub weg te spoelen. ik laat rub een nachtje intrekken. Btw
Ik injecteer altijd, om het gevaar van uitdroging voor te zijn.
Ik heb bij GrillBeast de Clawz besteld, speciaal voor pulled pork.
Er zullen vast soortgelijke wel ergens te koop zijn, maar ik ben lui om verder te zoeken.
[ Voor 8% gewijzigd door Bestla op 12-09-2016 07:14 ]

De wijzen komen uit het Oosten!
RVS rooster is een must!NoepZor schreef op maandag 12 september 2016 @ 07:58:
eens kijken of ik nog wat accesoires in de opruiming kan oppikken.
Gisteren livar ribben gemaakt en deze keer zonder te moppen. De beet was goed maar wederom na 4.30 was het vlees niet gaar genoeg om mooi van het bot los te komen. Volgende keer maar weer eens 3-1-1 doen
Qua smaak zijn die livar ribben echt geweldig maar met 14,50 euro de kilo wel erg aan de man.
Denk niet dat ik dat extra meerprijs kan rechtvaardigen.
Gisteren Iberico Ribben van Beef en Steak gemaakt. 2uur-1uur-30m. Ze zijn wat dunnig en hebben zelf al een goede smaak. Dus een Rub was niet nodig. Wel een schaal met water onder de ribben en de laatste 30m met zelfgemaakte BBQ saus.
Ze waren super! Misschien zelfs iets te gaar. Maar lekker sappig en een goede bite. Met een goede rooksmaak van het eiken.
Zo blij met dit ding! Temperatuur regelen is erg makkelijk. Vele malen eenvoudiger dan mijn 5 jaar oude Weber 47.
![]() | ![]() | ![]() |
edit: plaatjes stonden niet goed
[ Voor 10% gewijzigd door BlauweFles op 12-09-2016 11:30 ]
Dat is echt veruit mijn favoriete stukje vlees! (Ik heb een eigen slagerij) dus wel aardig wat dingetjes geproefd links en rechts
Pics?BlauweFles schreef op maandag 12 september 2016 @ 09:35:
Afgelopen vrijdag is de KJ aangekomen en het hele weekend lekker bezig geweest.
Op welke temperatuur heb je ze bereid? Hoe "traag" is die kamado tov een ketel met wijzigingen?Gisteren Iberico Ribben van Beef en Steak gemaakt. 2uur-1uur-30m. Zo blij met dit ding! Temperatuur regelen is erg makkelijk.
Chevy454 schreef op maandag 12 september 2016 @ 11:05:
[...]
Pics?
[...]
Op welke temperatuur heb je ze bereid? Hoe "traag" is die kamado tov een ketel met wijzigingen?
Volgens mij staan de pics erbij? Tenminste, ik zie ze staan...
In het begin gaat het heel snel, dus moet je wel opletten. In F moet je ongeveer 25 voordat je de gewenste temp wilt hebben alle schuiven goed zetten bij Low and Slow. Ik heb de onderste schuif bijna helemaal dicht gedaan (2cm open) en de schoorsteun half dicht. Toen ik mijn gewenste temp bereikt had de schoorsteen helemaal dicht, met alleen de gaatjes open. Toen bleek hij uren op 150gr C steken. En geweldig te roken!! Ik denk dat ik ongeveer 30 minuten bezig ben geweest van aansteken tot beginnen met koken.
Nadat de Ribs klaar waren heb ik nog wat worstjes en groente gegrild. Met de onderste schuif helemaal open ging ik in 10 minuten van 150gr naar de 250 gr. Dat ging bizar snel.
Met kooltjes werken (ipv Briketten) is ook wel leuk vind ik. Het voelt allemaal wat 'echter'.
Echt een aanrader dit!
Binnenkort wil ik een Boston Butt overnight bereiden. Lijkt me ideaal. Je hebt gewoon geen omkijken naar zo'n ding.
Wat ik zaterdag heb gedaan is (3Kg Boston Butt:The-Source schreef op zondag 11 september 2016 @ 21:45:
Nou de pulled pork vind ik redelijk geslaagd. Vond het pullen behoorlijk tegen vallen. Waren een aantal stukken wel makkelijk maar de rest viel vies tegen om uit elkaar te krijgen. Smaak ook redelijk maar mist en beetje pit eigenlijk.
Dus voor verbetering vatbaar laatste uurtje ging de bbq temp iets naar beneden(van 120 terug naar 100 c volgens deksel meter) dus een bleef de kern temperatuur op 82 steken en toen er ook maar afgehaald.
in de Dry Rub, Daarna de BBQ aansteken.
Eerst een uurtje of 3 a 4 met ~110 graden erop. (met rookhout/pellets)
Kerntemperatuur 75 graden. Inpakken in folie met een scheutje appelsap (half glas ofzo)
Terug de BBQ op, bij 85 graden uit de folie gehaald, vocht opgevangen.
Insmeren met BBQ saus, terug de BBQ op voor nog een anderhalf uur. Aangezien het alweer half 10 savonds was heb ik hem er toen afgehaald, gepulled en het vleesvocht wat ik in de vorige stap heb opgevangen er weer bij gedaan en even goed gemengd.
Zelf hou ik wel van een PP die niet alleen draadjes is maar ook nog stukken vlees heeft met een bite
Daarna gaat ie een nacht in de koelkast, de volgende dag in een aluminium bakje op de BBQ om op te warmen.
Mis je pit, dan zou ik er nog wat saus bij doen vlak na het pullen of gewoon op je broodje/bord. Uiteindelijk coat je alleen de buitenkant met je dry rub, dat trekt er wel in, maar het zijn gewoon grote hompen vlees.
Uiteindelijk hebben we met 7 man die 3 kilo soldaat gemaakt dus het was zeker geslaagd
[ Voor 8% gewijzigd door Rmg op 12-09-2016 11:36 ]
pas voor de 2de keer de 3-2-1 (1,5-45-30) geprobeerd. en dit was zeer geslaagd (toch volgens het publiek)
alleen misschien het verkeerde rook hout gebruikt (edit: Firespice Apple van Weber), die smaakte iets teveel door.
Rub : ben ik vergeten zelk soort het was
Saus : American BBQ Sause Original
Allu-papier : sapje van Appelsap, Whiskey en bruine suiker
in Ikea hadden ze de rekjes niet meer... dus dan maar zelf aan het klussen gegaan.
verder nog wat hapjes, wat worsten en een zalm papillot op de open bbq.

[ Voor 8% gewijzigd door MorosMyrddin op 12-09-2016 18:12 ]
Ziet er prima uit.MorosMyrddin schreef op maandag 12 september 2016 @ 17:51:
Gisteren voor 11 man een bbq gedaan, Babyribs
pas voor de 2de keer de 3-2-1 (1,5-45-30) geprobeerd. en dit was zeer geslaagd (toch volgens het publiek)
alleen misschien het verkeerde rook hout gebruikt (edit: Firespice Apple van Weber), die smaakte iets teveel door.
Rub : ben ik vergeten zelk soort het was
Saus : American BBQ Sause Original
Allu-papier : sapje van Appelsap, Whiskey en bruine suiker
in Ikea hadden ze de rekjes niet meer... dus dan maar zelf aan het klussen gegaan.
verder nog wat hapjes, wat worsten en een zalm papillot op de open bbq.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Probeer ook een chinatown ribs oid. Bn zelf veel meer dan van die smaken dan die Zoete Amerikaanse meuk
Bij Bauhaus in Groningen flinke korting op weber spulletjesNoepZor schreef op maandag 12 september 2016 @ 07:58:
Gisteren een weber master touch gekregen voor mijn verjaardag.Ik heb gewoon de zwarte, die schijnt harder te zijn dan de kleurlakjes. Inclusief brikettenstarter. Komende tijd maar eens kijken of ik nog wat accesoires in de opruiming kan oppikken.
Veel plezier met de weber!
Een RVS rooster en de weber sear grate zou ik als eerst aanschaffen (persoonlijk)
Is wel garantie gelukkig. Kijken hoe lang het duurt.
Hoe is dat dan gebeurd? Temp te hoog gehad?The Fatal schreef op maandag 12 september 2016 @ 22:33:
hier balen, vuurschaal en vuurring zijn gebarsten.
Afgelopen Vrijdag, Zat en Zondag de Monolith aangehad.
Vrijdag 1,5 Kg T-Bone er op gehad. Temp was 200 graden, T-Bone had een kern temp van 48 na 15 min, daarna nog 10 min in allu folie gewikkeld naar 55,5 graden. mooi medium Ging sneller dan ik had verwacht Vrijdag middag nog een thermometer aangeschaft. Vond alleen helaas dat de Weber houtskool toch niet de kwaliteit is dat ik had verwacht. Kolen waren zo op gebrand na 1,5 uur half vol. ook veel kleine stukken in de zak weinig echte grote stukken. Wel groter dan de supermarkt spul... maar zowel de weber houtskool als supper markt heeft net zo veel as.
Zaterdag een nederlandse BBQ gehad. wat worstjes uit mijn schoonvaders worstelmakerij
Zondag geen zin om te koken, BBQ aangezet. Stokbrood van gisteren geroosterd beetje brie er op. En nog een paar worstjes die we van zaterdag over hadden.
Binnen kort is er een buurt BBQ hier in de straat. waar ieder zijn eigen BBQ mee moet nemen. Denk niet dat ik mijn BBQ zo op straat gaat zetten
A Soldiers manual and a pair of boots.
Is er niemand die Remzor even wil helpen? Ik ben zelf ook wel benieuwd naar het antwoord eigenlijk.remzor schreef op zondag 11 september 2016 @ 13:57:
BBQ specialisten, ik heb een (waarschijnlijk ietwat domme) beginners vraag.
Wij wonen sinds kort in een koopwoning met tuin, aangezien ik het gezellig vind om lekker te eten en te BBQ'en hebben we uiteraard ook een BBQ gekocht. Een Weber Original Kettle Premium, mooi en prima ding.
Ik heb dus nog bijna nooit zelf achter een 'echte' BBQ gestaan, en moet dus nog veel leren. Ik grill dan nu ook gewoon het standaard slagersvlees, geen ingewikkelde gerechten. Waar ik gisteren bijvoorbeeld tegenaan liep, was dat ik ongeveer halverwege wat kolen/briketten wilde aanvullen. Dat ging, maar de BBQ begon weer enorm te roken omdat er weer nieuwe kolen op/tussen werden gelegd. Deksel erop en wachten tot de kolen ook heet zijn geeft veel rook, deksel eraf minder maar geeft weer wat vlammen. Is het gewoon een kwestie van wachten? Sowieso dus even niets grillen? Hoe doen jullie dit?
Tips zijn welkom!
p.s. De kolen die ik later aanvulde waren wel anderen dan die er al in lagen, het was houtskool van Weber zelf meen ik, die ik er toen bij kreeg (kleine kilo zakjes).
Steam/Discord: Flimovic
Een black bastard toch?The Fatal schreef op maandag 12 september 2016 @ 22:33:
hier balen, vuurschaal en vuurring zijn gebarsten.
Rook duid op een lage verbrandingstemperatuur, wat natuurlijk niet gek is als je koude kolen erbij gooit. Ik heb als ik net een starter aansteek ook altijd flinke rookontwikkeling, maar naarmate het gaat gloeien wordt de rook minder.Flimovic schreef op maandag 12 september 2016 @ 22:54:
[...]
Is er niemand die Remzor even wil helpen? Ik ben zelf ook wel benieuwd naar het antwoord eigenlijk.
Gewoon de volgende keer ipv koude kolen, eerst de voorraad in een starter aansteken.
edit:
Met hierboven dus
[ Voor 29% gewijzigd door arie_papa op 12-09-2016 23:01 ]
Grotere voorraad in de Q of op tijd met kleine beetjes bijvullen ipv een grote hoop meteen opwarmen. Of extern met een starter.Flimovic schreef op maandag 12 september 2016 @ 22:54:
Is er niemand die Remzor even wil helpen? Ik ben zelf ook wel benieuwd naar het antwoord eigenlijk.
Of meer geld neerleggen en betere briketten kopen. Ik weet nu eindelijk hoe ik die klere weber briketten moet aansteken, netjes rechtop zodat je een goede flow hebt in de starter en veel aanmaakblokjes. Eens ze branden gaan ze goed. Eens ze branden...
Gelukkig heb ik nog maar 27kg ervan
[ Voor 3% gewijzigd door Chevy454 op 12-09-2016 23:06 ]
Het is ook zo dat bij koude kolen de temp moeilijker vast te houden is..ArwinV schreef op maandag 12 september 2016 @ 22:59:
De toe te voegen kolen eerst even in je starter (ik neem tenminste aan dat je die hebt) aansteken en daarna in de bbq doen.
Je wilt dat de kolen gaan gloeien. Dan zul je dus je BBQ moeten laten trekken. Wat de Temp doet stijgen. Je gaat zo makkelijk naar de 200 graden.
Wil je op 100 graden blijven zal je een starter moeten hebben Dan gooi je hete kolen op je BBQ. door de BBQ setting zullen de kolen wat afkoelen. wat weer ten goede komt van de interne warmte in je BBQ. En dus geen Piek naar de 200 krijg en moeilijker bij te stellen is..
A Soldiers manual and a pair of boots.
Bijvullen, kap even dicht, paar minuutjes wachten en doorgaan.Flimovic schreef op maandag 12 september 2016 @ 22:54:
[...]
(oude foto)

Ongeveer op de plek waar de plastic glijbaan staat, links komt een hout opslag.
We willen:
- rookkast (l50xb50x100h
- bbq (met spit, mag verwijderbaar)
- pizza(steen) mogelijkheid
- schoorsteen 1 a 2m (beetje boven de schuur)
- verstelbare asla
- temp meter(s)
- lucht toevoer (geforceerd eventueel),
Ik zit te denken aan een betonnen variant, met stalen componenten.. en wat isolatie materiaal verwerkt zodat het hout (schuur) niet te "heet" word..
eigenlijk wil ik een soort dutch oven .. zodat ik ook brood, cake en andere dingen die het beter doen op " hitte" de bbq/smoke is natuurlijk voor de rook smaak ..
nu is mijn vraag hoe "heet" word betonnen oven aan de buiten kant (of stenen variant) ..ik wil hem eigenlijk niet groter maken dan 50cm diep .. 60cm is echt max ..
De 50cm is meer voor de rookoven .. die zal achter een deur komen te zitten .. liever 1 lijn van 50cm .. maar naar 60cm gaan is ook geen issue ..
O de afmeting van de veranda is (binnenmaten) 270l x 400b en 210h (exclusief dak)
Jullie idee-en /tips ?
Tja vanalles
Dit werkte voor mij helaas niet. Bleef enorm roken nadat ik er wat koude kolen op had gegooid, voor langere tijd.418O2 schreef op maandag 12 september 2016 @ 23:22:
[...]
Bijvullen, kap even dicht, paar minuutjes wachten en doorgaan.
De starter nogmaals gebruiken is een simpele, doch goede tip! Thanks.
Als ik 2kg in de starter aansteek rookt het idd een minuut of 5-8, maar als het merendeel eenmaal begint te gloeien verdwijnt die rook ook weer. Bij een kleinere hoeveelheid zal het roken dan ook minder lang duren neem ik aan
[ Voor 30% gewijzigd door 418O2 op 13-09-2016 00:18 ]
Maar ik kan het sowieso eens proberen, thanks!
Nee, dat rookt niet, niet bij mij iig. er is geen vuur dan. De kolen steken elkaar wel aanremzor schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 00:24:
En die 1/3 in de BBQ dus niet aansteken maar de hete kolen daarover heen gooien? Dan denk ik dat ik dus twee keer rook heb; één keer bij gebruik starter (2/3) en één keer wanneer ik de hete kolen op de koude (1/3) gooi.
Niet perse er over, maar ernaast / tegenaanremzor schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 00:24:
En die 1/3 in de BBQ dus niet aansteken maar de hete kolen daarover heen gooien? Dan denk ik dat ik dus twee keer rook heb; één keer bij gebruik starter (2/3) en één keer wanneer ik de hete kolen op de koude (1/3) gooi.
Dus je legt een voorraad in de lengte, met een opening aan een kant.
Daar gooi je de gloeiende briketten/kolen in, zodat het aangrenzend is met de koude
Doordat de hitte van de brandende massa de aangrenzende koude al voorverwarmd, heb je geen rook ( iig geen hoge walmen )
Zoek eens naar minion en snake methode van briketten voorraad.remzor schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 00:24:
Groningen is helaas net te ver om even heen te rijden voor een paar tientjes korting.JvdW schreef op maandag 12 september 2016 @ 22:03:
[...]
Bij Bauhaus in Groningen flinke korting op weber spulletjes
Veel plezier met de weber!
Een RVS rooster en de weber sear grate zou ik als eerst aanschaffen (persoonlijk)
Mag ik vragen wat de directe meerwaarde van rvs is? Ik kan me voorstellen dat die het langer uithoudt dan het standaard rooster. Die is vernikkeld geloof ik en dat slijt er ooit een keer af en dan gaat de boel roesten. Ik zat voor nu qua extraatjes meer te denken aan een goede tang en een thermometer
Dat wordt ook de stijl van m'n volgende ribs.418O2 schreef op maandag 12 september 2016 @ 18:29:
[...]
Ziet er prima uit.
Probeer ook een chinatown ribs oid. Bn zelf veel meer dan van die smaken dan die Zoete Amerikaanse meuk
Ik moet alleen nog een goed recept hebben.
Wat betreft de Vietnamese spek waar je eerder naar linkte. Dat is idd al jaren een favoriete gerecht van me. Doet het altijd goed op een bbq. Als ik het in huis heb, dan voeg ik ook altijd citroegras toe. En laat azijn en water uit het recept.
Je geeft het antwoord zelf al, de meerwaarde is de levensduur.NoepZor schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 09:30:
[...]
Mag ik vragen wat de directe meerwaarde van rvs is? Ik kan me voorstellen dat die het langer uithoudt dan het standaard rooster. Die is vernikkeld geloof ik en dat slijt er ooit een keer af en dan gaat de boel roesten. Ik zat voor nu qua extraatjes meer te denken aan een goede tang en een thermometer
Ik zou eerder denken aan de hoeveelheid, appel doet het altijd wel goed met ribs. Veel "zachter" hout kun je bijna niet vinden, volgende keer iets minder hout, kijken hoe dat bevalt.MorosMyrddin schreef op maandag 12 september 2016 @ 17:51:
[ Voor 30% gewijzigd door Fly-guy op 13-09-2016 10:42 ]
Bij mij was het rooster na 6 keer ofzo al rijp voor vervanging. Heb toen een RVS rooster gekocht en tegelijk bij Weber garantie aanvraag gedaan. Heb toen een vervangende nikkelrooster terug gekregen.NoepZor schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 09:30:
Ik kan me voorstellen dat die het langer uithoudt dan het standaard rooster. Die is vernikkeld geloof ik en dat slijt er ooit een keer af en dan gaat de boel roesten. Ik zat voor nu qua extraatjes meer te denken aan een goede tang en een thermometer
Ik doe zelf meestal 1 handje whisky en 1 handje pecan in alufolie. Dat kan eigenlijk wat meer imo maar beter undersmooked dan oversmooked.Fly-guy schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 10:39:
Ik zou eerder denken aan de hoeveelheid, appel doet het altijd wel goed met ribs. Veel "zachter" hout kun je bijna niet vinden, volgende keer iets minder hout, kijken hoe dat bevalt.
[ Voor 27% gewijzigd door Chevy454 op 13-09-2016 10:50 ]
Dat klinkt goed, Vietnamees spek. Heb je die link nog ergens liggen?Russel88 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 10:29:
[...]
Dat wordt ook de stijl van m'n volgende ribs.
Ik moet alleen nog een goed recept hebben.
Wat betreft de Vietnamese spek waar je eerder naar linkte. Dat is idd al jaren een favoriete gerecht van me. Doet het altijd goed op een bbq. Als ik het in huis heb, dan voeg ik ook altijd citroegras toe. En laat azijn en water uit het recept.
Vrijwel elke weber-verkoper brengt nu de korting.NoepZor schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 09:30:
[...]
Groningen is helaas net te ver om even heen te rijden voor een paar tientjes korting.
Zelfs onze lokale dorps-boerenbond geeft al 35% op de WGA en de premium kettle's
Het 'normale' rooster is bij gemiddeld gebruik na een jaar al donkerzwart, en na 2 jaar met lichte roest voorzien.
De RVS roosters doe je gewoon langer mee, zelfs onder intens misbruik ( of er meerwaarde in het GBS systeem zit, dat is persoonlijk natuurlijk )
Qua tangen, ik heb ooit zo'n dure tang van Weber vastgehad tijdens een demo, maar imo is het het gewoon nét niet.
Op de één of andere manier moet BBQ "groot, lomp en mega" zijn, huge messen ( handvat ) en overdreven maatvoeringen die "robuustheid" uitstralen.
Ik heb de gilltangen van de Jumbo ( 4€ ) en die draaien in de normale keuken mee, en tijdens mijn bbq-sessie's.
Mijn ervaring met de Weber BBQ's is prima, mooi en goed spul, maar hun accessoirelijnen .... Nee, daar blijf ik van weg.
( Zie de briketten-ervaringen, die al enkele jaren op alle fora voor 80% negatief zijn )
Ik maak mijn (standaard chroom) 47cm Weber rooster meestal schoon met staalwol. Eerste met wat dreft de grove stukken er af en daarna de aanslag met zeepspons-staalwol zoals onderstaand:FreshMaker schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 14:47:
[...]
Het 'normale' rooster is bij gemiddeld gebruik na een jaar al donkerzwart, en na 2 jaar met lichte roest voorzien.
[...]
Qua tangen, ik heb ooit zo'n dure tang van Weber vastgehad tijdens een demo, maar imo is het het gewoon nét niet.
Op de één of andere manier moet BBQ "groot, lomp en mega" zijn, huge messen ( handvat ) en overdreven maatvoeringen die "robuustheid" uitstralen.
Daarmee gaat het zwarte er prima af! Meest lastige is nog tussen al die spijltjes en hoekjes komen...
De tang van Weber heb ik ook. Ik kan er een 1,5kg staartstuk mee vastpakken of een flinke streng sparerib mee omdraaien. Voorwaarde voor mij is dat de tang juist groot en grof moet zijn zodat grote stukken te pakken zijn. De kleinere satetjes draai ik er eventueel ook mee om of doe ik met een wat kleinere tang. (de spatel van weber heb ik ook, maar die heb ik echt nog nooit gebruikt...)
Accessoires van Weber zijn inderdaad wel flink aan de prijs. Maar als je een beetje oplet met kortingen e.d. is het wel te doen.
*steekt hand op*spank_mojoo schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 16:00:
Poets je het chroom er niet af met staalwol?
Aan de kamado eigenaars hier. Waarom hebben jullie specifiek voor jullie model gekozen en niet voor een andere? Een Monolith, Kamado Joe en een Black Bastard zitten hier nog in de running.
Ik neig naar de Monolith voor het moment maar moet de andere modellen ook eens bekijken en dan met name de garantie afhandeling. De monolith heeft een extra rekje en een rookhout toevoer tov de Kamado Joe. Het divide en conquer system van Kamado Joe heeft de Monolith ook.
Een groen eitje of een Primo krijg ik niet voorbij de financiele commissie.
[ Voor 64% gewijzigd door Chevy454 op 13-09-2016 16:26 ]
Ik zeg ook niet dat het helemaal prut is, ik geef alleen aan, dat er ook andere mogelijkheden zijn.Aldmar schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 15:35:
[...]
Ik maak mijn (standaard chroom) 47cm Weber rooster meestal schoon met staalwol. Eerste met wat dreft de grove stukken er af en daarna de aanslag met zeepspons-staalwol zoals onderstaand:
[afbeelding]
Daarmee gaat het zwarte er prima af! Meest lastige is nog tussen al die spijltjes en hoekjes komen...
De tang van Weber heb ik ook. Ik kan er een 1,5kg staartstuk mee vastpakken of een flinke streng sparerib mee omdraaien. Voorwaarde voor mij is dat de tang juist groot en grof moet zijn zodat grote stukken te pakken zijn. De kleinere satetjes draai ik er eventueel ook mee om of doe ik met een wat kleinere tang. (de spatel van weber heb ik ook, maar die heb ik echt nog nooit gebruikt...)
Accessoires van Weber zijn inderdaad wel flink aan de prijs. Maar als je een beetje oplet met kortingen e.d. is het wel te doen.
Mijn serveertang van de jumbo draait dezelfde stukken vlees even gemakkelijk om.
Zelf met korting op de tang van 30€ blijft het een dure accessoire, waar je dan écht alleen het 'merk' betaald.
Ik geef dan liever de resterende 15/20€ uit aan goed vlees.
Define heetMiki schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 16:26:
Eh.. Ik heb nog nooit mijn rooster gewassen. Ik borstel als het rooster heet is schoon en wrijf na met een prop kranten. Ga ik deaud ouzo
Als ik rook op 110C graden rooster dan stook ik nog even op als het gaat en maak daarna meteen het rooster schoon met een messing borstel. Daags nadien ga ik er nog met een sopje vanaf (je ziet de rookaanslag dan verdwijnen).
Zou kunnen. Ik heb er tot nu toe geen last van. Als je het bijhoudt en dezelfde dag of de volgende ochtend het rooster schoonmaakt hoef je ook niet heel erg hard te schrobben.spank_mojoo schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 16:00:
Poets je het chroom er niet af met staalwol?
Daarnaast wordt het dmv staalwol met de minste moeite schoon. Sommige mensen maken het rooster nooit schoon. Ik doe dat liever wel. Schoonmaken is geen hobby van mij en wil dat op de makkelijkste manier doen. Dat blijkt voor mij staalwol te zijn. En als dat betekent dat ik na verloop van tijd een nieuw rooster moet kopen, dan is dat zo en wil ik best een paar tientjes uitgeven. (of het is een mooi excuus om de 47 voor een 57 Weber te vervangen.
Eens.FreshMaker schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 16:16:
[...]
Ik zeg ook niet dat het helemaal prut is, ik geef alleen aan, dat er ook andere mogelijkheden zijn.
Mijn serveertang van de jumbo draait dezelfde stukken vlees even gemakkelijk om.
Zelf met korting op de tang van 30€ blijft het een dure accessoire, waar je dan écht alleen het 'merk' betaald.
Ik geef dan liever de resterende 15/20€ uit aan goed vlees.
Ik heb de tang ooit voor mijn verjaardag gekregen. Samen met de spatel. De spatel gebruik ik niet en zou ik dus ook nooit aanbevelen/kopen. De tang vind ik wel fijn werken. Gezien deze ervaring zou ik hem, met korting, wel weer kopen. Maar hij blijft inderdaad duur.
Ik heb voor een Broil King Keg 4000 gekozen na wat problemen met de stenen varianten. Al zou ik gratis kunnen ruilen met een Primo of BGE met dezelfde accessoires dan zou ik het niet doen. De BKK zit namelijk vol met handigheidjes, is een stuk goedkoper (1000 euro compleet als je even zoekt) en je hoeft je geen zorgen te maken dat het kapot gaat.Chevy454 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 16:03:
[...]
*steekt hand op*
Aan de kamado eigenaars hier. Waarom hebben jullie specifiek voor jullie model gekozen en niet voor een andere? Een Monolith, Kamado Joe en een Black Bastard zitten hier nog in de running.
Ik neig naar de Monolith voor het moment maar moet de andere modellen ook eens bekijken en dan met name de garantie afhandeling. De monolith heeft een extra rekje en een rookhout toevoer tov de Kamado Joe. Het divide en conquer system van Kamado Joe heeft de Monolith ook.
Een groen eitje of een Primo krijg ik niet voorbij de financiele commissie.
Heb nog geen enkel nadeel tov de BGE gevonden eigenlijk, binnen 15m op 300+ graden, heel easy stabiel te krijgen, nog zuiniger met houtskool, buitenkant wordt minder heet dan de stenen varianten, heat deflector is gelijk je waterpan, rooster kan op verschillende hoogtes, extra grill voor groente bijgeleverd die boven de normale kan zonder moeilijkheden, multifunctionele pook die je gebruikt om je as te verwijderen, je grill te liften, je schuiven te openen of dichten etc.
Oh en er is ook een tool voor om hem te monteren op je trekhaak (redneck stijl)
Hoe is deze in de winter en met roken op 110C?Malt007 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 16:48:
Ik heb voor een Broil King Keg 4000 gekozen
Tegen welke problemen liep jij dan met een stenen variant?
Voor mij ging het tussen de KJ, Bastard en BGE. Uiteindelijk heeft compleetheid van de KJ de doorslag gegeven. Goede prijs/ kwaliteit verhouding. Opvolging met garantie is ook goed. En een redelijk grote community.Chevy454 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 17:11:
[...]
Hoe is deze in de winter en met roken op 110C?
Bastard heb ik gezien bij kookwinkel.com. Ik vind het standaard hitte schild onhandig. Die kan er zo tussen vallen. Er is evt gietijzeren variant. Maar die zijn duurder.
KJ bekeken bij rookoven.com in Nunspeet. Die waren zelf erg enthousiast en vonden hem net zo goed als BGE. Die ze ook intensief gebruiken. Alleen completer dus.
Bij mijn stenen variant was de binnenbak gebarsten, was dan wel een chinees maar toch :-)Chevy454 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 17:11:
[...]
Hoe is deze in de winter en met roken op 110C?
Temperatuur is heel makkelijk te regelen ook in de winter natuurlijk. Als je vervolgens nog even wil searen dan schuifjes open en binnen 10m +300 graden.
Hier dus idem, heet is meer dat het vet zacht wordt en makkelijk af te borstellen is. Met een prop kranten krijg ik het daarna aardig schoon en zie je het chroom weer maar ik ga niet schrobben met schoonmaakmiddelen. Het is tenslotte een bbq, een half uur later is door de rook of marinade het rooster weer vies als ik ga bbq'en.Chevy454 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 16:29:
[...]
Define heet
Als ik rook op 110C graden rooster dan stook ik nog even op als het gaat en maak daarna meteen het rooster schoon met een messing borstel. Daags nadien ga ik er nog met een sopje vanaf (je ziet de rookaanslag dan verdwijnen).
Heb een BGE Large, heb echter al een nieuwe ConvEGGtor en een nieuwe deksel na barsten en nu zag ik afgelopen weekend dat mijn onderkant en ook het metalen kolenrooster gebarsten zijn. Dit alles zonder gek gebruik staat netjes op een BGE voet, ik loop er niet mee rond enz. Heb persoonlijk het idee dat het komt door temperatuursverschillen in bijvoorbeeld de winter. Het keramiek neemt stiekem behoorlijk wat vocht op en als je dan net pizza wilt maken dan zie je het gewoon door de glazuur heen bubbelen.Malt007 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 16:48:
[...]
Ik heb voor een Broil King Keg 4000 gekozen
Mijn BGE staat 24/7 buiten, half onder een afdak, maar vangt stiekem een hoop regen. Er is me altijd voorgehouden dat dat geen punt is en dat afdekken niet nodig of zelfs overbodig is. De US foto's van BGEs onder een dikke laag sneeuw zijn ook veelvuldig op internet te vinden.
Benieuwd hoe mijn leverancier op deze nieuwe schade reageert. Hopelijk weer garantie, maar inmiddels al wel bijna de helft vernieuwd in 4 jaar tijd. Daarom ben ik ook wel benieuwd naar zo'n Broil King. Hoe is die in gebruik, heb je vergelijking met een keramisch ei? Ik neem aan dat de weersgevoeligheid stukken minder is vanwege het materiaal, klopt dat of gaat deze juist roesten? Deel je ervaring eens als je wilt.
Heb net als tijdelijk oplossing mijn vuurschaal en vuur ring gelijmd en vast gezet met staal draad.
Er zijn her en der wel wat puntjes. Zeker voor de prijs. Maar aan de andere kant, als de service en garantie het goed oplost. Verwacht ik niet al te veel problemen. Zolang de buitenkant maar niet barst.
Bij mij barste hij inderdaad na de winter, ergste is nog dat ik er rekening mee hield en maar een klein beetje kolen gebruikte en hem heel langzaam warm liet worden. Maar toen ineens een plof en was dat ding gebarsten.coelho schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:24:
[...]
Heb een BGE Large, heb echter al een nieuwe ConvEGGtor en een nieuwe deksel na barsten en nu zag ik afgelopen weekend dat mijn onderkant en ook het metalen kolenrooster gebarsten zijn. Dit alles zonder gek gebruik staat netjes op een BGE voet, ik loop er niet mee rond enz. Heb persoonlijk het idee dat het komt door temperatuursverschillen in bijvoorbeeld de winter. Het keramiek neemt stiekem behoorlijk wat vocht op en als je dan net pizza wilt maken dan zie je het gewoon door de glazuur heen bubbelen.
Mijn BGE staat 24/7 buiten, half onder een afdak, maar vangt stiekem een hoop regen. Er is me altijd voorgehouden dat dat geen punt is en dat afdekken niet nodig of zelfs overbodig is. De US foto's van BGEs onder een dikke laag sneeuw zijn ook veelvuldig op internet te vinden.
Benieuwd hoe mijn leverancier op deze nieuwe schade reageert. Hopelijk weer garantie, maar inmiddels al wel bijna de helft vernieuwd in 4 jaar tijd. Daarom ben ik ook wel benieuwd naar zo'n Broil King. Hoe is die in gebruik, heb je vergelijking met een keramisch ei? Ik neem aan dat de weersgevoeligheid stukken minder is vanwege het materiaal, klopt dat of gaat deze juist roesten? Deel je ervaring eens als je wilt.
Sodeju, daar word je niet blij van. Wat wordt er dan aangeraden om dergelijke barsten te voorkomen? Je kan die moeilijk mee in bed nemen na een sessie buiten in de regen hartje winter.coelho schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:24:
Horror verhaal
Verwijderd
Echter zit ik met het bijvullen in de maag, hierboven werden al wel wat tips gegeven, maar nog niet echt bevredigend.
Ik lees dat bij toevoegen van koude kolen de boel flink kan gaan roken.
De temperatuur moet laag zijn/blijven voor bereiding en kan ook niet zomaar het vlees eraf halen om te wachten tot het roken is gestopt.
Hoe doen jullie dit?
Om het uur enkele hete briketten toevoegen die je met de starter hebt aangemaakt?
Dat roken wordt nogal overdrevenVerwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 23:15:
Ik wil binnenkort eens Pulled Pork maken op mijn Weber GBS 57cm.
Echter zit ik met het bijvullen in de maag, hierboven werden al wel wat tips gegeven, maar nog niet echt bevredigend.
De temperatuur moet laag zijn/blijven voor bereiding en kan ook niet zomaar het vlees eraf halen om te wachten tot het roken is gestopt.
Hoe doen jullie dit?
Om het uur enkele hete briketten toevoegen die je met de starter hebt aangemaakt?
Verwijderd
Ik heb de laatste sessies voor spareribs of beenham best veel kolen moeten aansteken om de temperatuur rond de 110-120 graden te krijgen op het rooster.
Ik deed het met de minion methode, ongeveer 30-40 koude kolen aan 1 kant, en dan 15-20 kolen aansteken en erbovenop.
Met de snake methode zie ik vaak dat men maar 5-6 kolen aansteekt, ik denk dat ik de ketel dan niet heet genoeg krijg.
Alvast sorry ben ook nog maar een beginner
Doe je een hybride. Punt is dat je best veel kolen kwijt kan op je webertjeVerwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 23:31:
Probleem met de snake methode is denk ik dat ik de ketel niet warm genoeg krijg.
Ik heb de laatste sessies voor spareribs of beenham best veel kolen moeten aansteken om de temperatuur rond de 110-120 graden te krijgen op het rooster.
Ik deed het met de minion methode, ongeveer 30-40 koude kolen aan 1 kant, en dan 15-20 kolen aansteken en erbovenop.
Met de snake methode zie ik vaak dat men maar 5-6 kolen aansteekt, ik denk dat ik de ketel dan niet heet genoeg krijg.
Dat valt reuze mee, alleen dien je wel de deksel erop te laten en alle schuiven vol open te zetten. Ik pas vaak de snake toe als ik langer dan 2uur moet. Het duurt even voordat je op temperatuur bent maar daarna perfect stabiel te houden. Als je het niet vertrouwd kun je eventueel wat houtskool toevoegen tussen je briketten.Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 23:31:
Probleem met de snake methode is denk ik dat ik de ketel niet warm genoeg krijg.
Amen, maar de trekhaak tool is enkel voor Amerikaanse variant wou deze bestellen maar is niet geschikt voor de Europese trekhaak.Malt007 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 16:48:
[...]
Ik heb voor een Broil King Keg 4000 gekozen na wat problemen met de stenen varianten. Al zou ik gratis kunnen ruilen met een Primo of BGE met dezelfde accessoires dan zou ik het niet doen. De BKK zit namelijk vol met handigheidjes, is een stuk goedkoper (1000 euro compleet als je even zoekt) en je hoeft je geen zorgen te maken dat het kapot gaat.
Heb nog geen enkel nadeel tov de BGE gevonden eigenlijk, binnen 15m op 300+ graden, heel easy stabiel te krijgen, nog zuiniger met houtskool, buitenkant wordt minder heet dan de stenen varianten, heat deflector is gelijk je waterpan, rooster kan op verschillende hoogtes, extra grill voor groente bijgeleverd die boven de normale kan zonder moeilijkheden, multifunctionele pook die je gebruikt om je as te verwijderen, je grill te liften, je schuiven te openen of dichten etc.
Oh en er is ook een tool voor om hem te monteren op je trekhaak (redneck stijl)
Wat ik ook nog een voordeel vind is dat je geen vilt heb wat je eens in de x jaar zal moeten vervangen.
[ Voor 4% gewijzigd door Hari-Bo op 14-09-2016 03:21 ]
Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten
Persoonlijk maak ik 'm met:BlauweFles schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 14:18:
[...]
Dat klinkt goed, Vietnamees spek. Heb je die link nog ergens liggen?
- Vissaus (als je het niet kent, schrik niet van de geur
- suiker
- rode pepers
- citroegras
- knoflook
Vaak meng ik vissaus met suiker eerst zodat het suiker oplost, daarna de rest van de ingredienten en spek. Goed laten intrekken. Liefst een nacht.
Versie van Julius Jaspers is ongeveer hetzelde water erbij omdat vissaus best een sterke smaak heeft
http://www.juliusjaspers.nl/vietnamees-spek/

Ik wil binnenkort een paar spareribs proberen. Welke ribs kan ik het beste gebruiken (babyback?) en zijn die gewoon bij een normale slager voor een goeie prijs te koop? Ik vind dat vlees bestellen op internet maar niks voor een paar stukkies vlees. Ik heb maar een vriezertje van 3 lades, dus grote porties voor meerdere keren zijn uitgesloten.
Edit: nog een plaatje van de aanwinst

[ Voor 11% gewijzigd door NoepZor op 14-09-2016 11:03 ]
Afhankelijk van de briketten die je gebruikt. Goede briketten hebben dat probleem niet of nauwelijks. Ik gooi er om de paar uur gewoon wat koude briketten bij. Opnieuw aansteken is mij teveel werk. Het begint bij mij in ieder geval niet te roken. Ik gebruik momenteel Ecobrasa of Greekfire briketten.Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 23:15:
Ik wil binnenkort eens Pulled Pork maken op mijn Weber GBS 57cm.
Hoe doen jullie dit?
Mooi boek, ik heb hem ook vorig jaar gehaald bij Xenos!NoepZor schreef op woensdag 14 september 2016 @ 10:52:
Ik heb trouwens nog dit boek liggen, iemand bekend mee?
[afbeelding]
Ik wil binnenkort een paar spareribs proberen. Welke ribs kan ik het beste gebruiken (babyback?) en zijn die gewoon bij een normale slager voor een goeie prijs te koop? Ik vind dat vlees bestellen op internet maar niks voor een paar stukkies vlees. Ik heb maar een vriezertje van 3 lades, dus grote porties voor meerdere keren zijn uitgesloten.
Bij Jumbo hebben ze ze gewoon verse spareribs liggen, en ook bij de slager zijn ze te krijgen. Wel even van tevoren vragen, sommige slagers hebben alleen de voorgegaarde variant.
[ Voor 31% gewijzigd door elhopo op 14-09-2016 11:27 ]
[ Voor 99% gewijzigd door elhopo op 14-09-2016 11:27 ]
Dit topic is gesloten.