Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 108 Laatste
Acties:
  • 671.768 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:34

arie_papa

Running on Ubuntu

Vandaag maar eens wat anders op de BBQ

BBQCourgette

Samen met gepofte aardappelen (in alufolie 40 min in de kolen) smaakte het voortreffelijk :)

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 15:51
RMX schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 14:41:
Zijn er mensen die ervaring hebben met de Kamado Joe?
Ik ben lang aan het kijken geweest voor een keramische BBQ. Ik heb mij dan ook erg verdiept in oa. de Kamado Joe. Voorlopig heb ik er nog niet 1 aangeschaft, maar wie weet...

De Kamado Joe heeft wat voordelen tov. de concurrentie en ook wat nadelen.
Voordelen:
Erg compleet voor de prijs die je er voor betaalt tov. andere merken (BGE, Primo, Black Bastard enz).
Divide en Conquer systeem wat zorgt voor een directe en indirecte zone.
Onderstel van de Large ziet er redelijk stevig uit
Goede garantievoorwaarden
Handige accesoies (Joetisserie)

Nadelen
Onderdelen kunnen lang op zich laten wachten (zoals een vuurschaal bij de Junior)
Service is niet op het niveau van bijv. BGE
Lastig om een goede aanbieding te vinden aangezien de importeur botweg niet meer levert als je niet de adviesprijs aanhoudt (volgens de dealer)
Stand alone net zo duur als de versie met onderstel, de standalone heeft dan wel weer RVS banden die de versie met onderstel weer niet heeft.

Zelf te bepalen of het een voor- of nadeel is
Alleen in rood verkrijgbaar
Duurder dan Auplex keramische BBQ's

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:54
RMX schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 14:41:
Zijn er mensen die ervaring hebben met de Kamado Joe?
Zelf geen ervaring mee maar ik zou ook de Broil King Kegg overwegen is een metalen variant maar niet zo zwaar en nog redelijk mobiel en meer ruimte binnen door 2 roosters boven elkaar. En metaal kan wat meer hebben dan keramiek.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hari-Bo schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 11:29:
Zelf geen ervaring mee maar ik zou ook de Broil King Kegg overwegen is een metalen variant maar niet zo zwaar en nog redelijk mobiel en meer ruimte binnen door 2 roosters boven elkaar. En metaal kan wat meer hebben dan keramiek.
Een Broil King Kegg is misschien ook wat meer vergevingsgezinder denk ik?
Als je een temperatuurovershoot hebt met een keramische dan weet ik niet hoe je dat kan verhelpen, dat lijkt me makkelijker met een metalen ei.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Chevy454 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 11:44:
[...]

Een Broil King Kegg is misschien ook wat meer vergevingsgezinder denk ik?
Als je een temperatuurovershoot hebt met een keramische dan weet ik niet hoe je dat kan verhelpen, dat lijkt me makkelijker met een metalen ei.
Met de Kegg vind ik dat juist lastiger want deze loopt snel op qua temperatuur en kan ik lastiger op lagere temperaturen houden bijvoorbeeld 110 graden om te roken. En het voordeel is dat ik deze zonder problemen naar de 350+ graden kan laten pieken want deze heeft geen vilt wat vervangen moet worden of kans op scheuren tijdens overhitting.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:22
NeutraleTeun schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 18:32:
Hij staat.
Kwaliteit moet je inderdaad niet teveel van voorstellen.

[afbeelding]

[afbeelding]
Hier ook gehaald! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Hari-Bo schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 11:29:
[...]

Keg heeft ook weer voor- en nadelen. Zo is de oude kleur (die van de 4000) echt niet mooi, en de nieuwe (2000 of 5000) hebben het nadeel dat de 2000 erg uitgekleed is tov. de 5000 en de 5000 wel erg duur is. Daarnaast moet je ook nog een deflector bijkopen, maar die is niet zo duur.

De Keg is wat ik begreep nog wat zuiniger met brandstof, en wat Hari-Bo al zegt, lastiger om op een lage temperatuur te houden.

Groot voordeel is natuurlijk dat hij veel minder zwaar is en bij een keer vallen of hard stoten niet meteen stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
elhopo schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 14:36:
[...]

Keg heeft ook weer voor- en nadelen. Zo is de oude kleur (die van de 4000) echt niet mooi, en de nieuwe (2000 of 5000) hebben het nadeel dat de 2000 erg uitgekleed is tov. de 5000 en de 5000 wel erg duur is. Daarnaast moet je ook nog een deflector bijkopen, maar die is niet zo duur.

De Keg is wat ik begreep nog wat zuiniger met brandstof, en wat Hari-Bo al zegt, lastiger om op een lage temperatuur te houden.

Groot voordeel is natuurlijk dat hij veel minder zwaar is en bij een keer vallen of hard stoten niet meteen stuk is.
Kleur is een kwestie van smaak ik heb de 4000 en deze ziet er een stuk beter uit in het echt als op de foto. Maar functioneel vind ik belangrijker en zie meer voordeel in deze variant als de BGE (heb wel een mini als ik voor 2 personen BBQ).

[ Voor 7% gewijzigd door Hari-Bo op 31-08-2016 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Hari-Bo schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 11:56:
Met de Kegg vind ik dat juist lastiger want deze loopt snel op qua temperatuur en kan ik lastiger op lagere temperaturen houden bijvoorbeeld 110 graden om te roken.
Dat had ik niet verwacht, dat is wel een serieuze domper :(

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Chevy454 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 15:15:
[...]

Dat had ik niet verwacht, dat is wel een serieuze domper :(
Het is niet onmogelijk alleen wat lastiger en een kwestie van ervaring opdoen, maar zelf heb ik er geen moeite in gestoken omdat ik rook met een WSM of Oklahoma Country Smoker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Hari-Bo schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 15:17:
Het is niet onmogelijk alleen wat lastiger en een kwestie van ervaring opdoen, maar zelf heb ik er geen moeite in gestoken omdat ik rook met een WSM of Oklahoma Country Smoker.
Ik had zelf ook aan KEG gedacht omdat deze van buiten koeler zou zijn als een BGE en met de RVS buitenkant goed bestand is voor buiten (zonder buitenkeuken) met het oog op roken in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Chevy454 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 15:40:
[...]

Ik had zelf ook aan KEG gedacht omdat deze van buiten koeler zou zijn als een BGE en met de RVS buitenkant goed bestand is voor buiten (zonder buitenkeuken) met het oog op roken in de winter.
Wil je deze enkel voor roken gaan gebruiken, dan zou ik voor iets anders gaan namelijk. Maar ik zou de gok nemen zoek maar eens rond op andere fora de ervaring met een KEGG is gewoon heel goed.
Ik weet niet waar je woont maar als je in Noord-Holland woont kan je gerust eens langs komen om de KEGG te bekijken. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Hari-Bo op 31-08-2016 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
elhopo schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 11:25:
[...]

Ik ben lang aan het kijken geweest voor een keramische BBQ. Ik heb mij dan ook erg verdiept in oa. de Kamado Joe. Voorlopig heb ik er nog niet 1 aangeschaft, maar wie weet...
Ik heb inmiddels de knoop doorgehakt en ga voor de Joe Standalone. Ik vind de complete prijs tov de BGE en Bastard erg netjes. Ze zijn daarnaast net even anders als BGE.

Op termijn koop ik wellicht ook een Joe Jr voor het wat kleinere werk. Maar dat is voor later zorg.

Het zijn vooral de pluspunten zoals jij ze opsomt die het aantrekkelijk maken. Inmiddels contact gehad met wat verkopers. Qua basis prijs is er eigenlijk geen ruimte. Eventueel qua accessoires wel.

Er schijnt trouwens binnenkort een iets bijgewerkte versie te komen. Met een andere ventilatie boven en aangepast scharnier. Wanneer die komt is onbekend. Ik kan me voorstellen dat de huidige versie dan tijdelijk iets goedkoper wordt.
http://forum.kamadojoe.co...and-hinge-classic-and-big

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elhopo
BlauweFles schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 16:33:
[...]

Ik heb inmiddels de knoop doorgehakt en ga voor de Joe Standalone. Ik vind de complete prijs tov de BGE en Bastard erg netjes. Ze zijn daarnaast net even anders als BGE.

Op termijn koop ik wellicht ook een Joe Jr voor het wat kleinere werk. Maar dat is voor later zorg.

Het zijn vooral de pluspunten zoals jij ze opsomt die het aantrekkelijk maken. Inmiddels contact gehad met wat verkopers. Qua basis prijs is er eigenlijk geen ruimte. Eventueel qua accessoires wel.

Er schijnt trouwens binnenkort een iets bijgewerkte versie te komen. Met een andere ventilatie boven en aangepast scharnier. Wanneer die komt is onbekend. Ik kan me voorstellen dat de huidige versie dan tijdelijk iets goedkoper wordt.
http://forum.kamadojoe.co...and-hinge-classic-and-big
Bij Rookoven-online kan je er vaak wel een zak houtskool en wat aanmaakblokjes bij krijgen, scheelt weer wat. Bij Fonq betaal je geen verzendkosten (wat bij de anderen allemaal iets van 35 euro kost) en kan je een 3 % kortingscode gebruiken, https://www.fonq.nl/kortingscode/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ik zit al geruime tijd te denken om een BBQ/rookkast/pizza ding te bouwen, in mijn houten schuur.
Budget en ruimte zijn de limiterende factor.. ruimte valt wel mee 250lang, 50 tot 70cm breed en hoog 2m.

Het doel is eigenlijk zo optimaal mogelijk gebruik te maken van directe(snel), indirect hitte(slow, pizza, roken enz) en spit optie.

Het hoeft niet jumbo te zijn, maar gezien we geregeld 6 tot 8 volwassenen zijn.
ik zat zelf aan een double barrel met aparte rookkast te denken, voor pizza zal een pizzasteen? als optie dienen??
Overgens slow en roken hoeft niet mega volume te zijn, maar een vis of wat stukken vlees moeten wel mogelijk zijn..

ik ben op zoek naar tips.

Tja vanalles

• SuperKneus
  • Laatst online: 13:41
Is alternate op dit moment echt de enige shop waar je het weber 57cm RVS rooster kan bestellen. Ik kom hem nergens anders tegen.

• Chevy454
  • Niet online
SuperKneus schreef op donderdag 01 september 2016 @ 10:23:
Is alternate op dit moment echt de enige shop waar je het weber 57cm RVS rooster kan bestellen. Ik kom hem nergens anders tegen.
Welk RVS rooster? De standaard non klapbare vind je zowat overal, voor het GBS rooster moet je bij fonq.nl zijn. (en de bank)

Fonq.nl heeft het RVS GBS rooster ook niet meer ;(

[ Voor 7% gewijzigd door Chevy454 op 01-09-2016 10:46 ]

• SuperKneus
Sorry ik had duidelijker moeten zijn. De klapbare. GBS is niet perse nodig maar goed die vind ik ook nergens. Bij fonq is de gbs uitverkocht.

• Chevy454
  • Niet online
SuperKneus schreef op donderdag 01 september 2016 @ 10:47:
Sorry ik had duidelijker moeten zijn. De klapbare. GBS is niet perse nodig maar goed die vind ik ook nergens. Bij fonq is de gbs uitverkocht.
http://www.weber.com/DE/d...37.html?cgid=3148#start=1

Deze bedoel je? Die kan je bij amazon.de voor rond de 50 euro vinden

[ Voor 6% gewijzigd door Chevy454 op 01-09-2016 10:55 ]

• SuperKneus
Ja dat is hem (als edelstahl RVS is maar daar ga ik wel ff van uit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 09:51
http://howtobbqright.com/2015/10/09/whole-pork-shoulder/

Must Read/Watch! Wat een baas. Ga dit recept zaterdag maken. Normaliter rub en injecteer ik altijd de nacht ervoor. Nu ga ik dit aanhouden:

Bosten Butt uit de koelkast
Bosten Butt met peper/zout/knoflook bestrijken
Beetje mosterd en dan de rub
Injecteren
Weer rub
Op de BBQ
3 keer moppen om de twee uur
Inpakken bij 75 graden
Glaze erop bij 88 graden
92 graden eraf

Eten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

martinusz schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 13:53:
[...]

Top :) heb er 2 besteld, zal nog kijken hoe de randjes af te werken van het metaal.
1 tip, draai de vleugelmoer niet te hard aan, want dan kon ik het glaasje + temperatuuraanduidingsplaat vrij ronddraaien terwijl de wijzer keurig blijft staan :+
Maar dat kun je natuurlijk ook verwachten voor dat geld :)

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 23:10
arie_papa schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 10:19:
[...]

1 tip, draai de vleugelmoer niet te hard aan, want dan kon ik het glaasje + temperatuuraanduidingsplaat vrij ronddraaien terwijl de wijzer keurig blijft staan :+
Goede tip ;) mijn vader zegt altijd "vast is vast", dus niet te ver aandraaien :+

Gisteren een bedrijfs bbq, stond er een groene ei....werd ie alleen gebruikt als opslag en voor paar simpele hamburgers, beetje jammer :p

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Hari-Bo schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 16:00:
Wil je deze enkel voor roken gaan gebruiken, dan zou ik voor iets anders gaan namelijk.
Enkel roken van PP, ribben en picanha ja.
Een WSM in de winter zou normaal moeten gaan icm een looftlighter om aan te steken denk ik. Dat krijg ik nog wel makkelijk verkocht hier thuis (samen met een OTP47) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Chevy454 schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 16:15:
[...]

Enkel roken van PP, ribben en picanha ja.
Een WSM in de winter zou normaal moeten gaan icm een looftlighter om aan te steken denk ik. Dat krijg ik nog wel makkelijk verkocht hier thuis (samen met een OTP47) .
Dan zou ik niet voor een duurdere kamado barbecue gegaan, ikzelf heb ook een WSM 47cm x2 voor het rookgeweld en die is prijs technisch ook een stuk interessanter. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Hari-Bo schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 19:24:
Dan zou ik niet voor een duurdere kamado barbecue gegaan, ikzelf heb ook een WSM 47cm x2 voor het rookgeweld en die is prijs technisch ook een stuk interessanter. :D
Dat is wat ik ook denk als ik alle opties overweeg. Zeker omdat de WSM ook bij wedstrijden wordt gebruikt, dus het is absoluut niet slecht. Het wordt alleen omvangrijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7AErVsrEsKCpvuw9L4NzBpou/full.jpg
Gisteren bij de makro gescoord. Helaas was de vetlaag niet helemaal mooi maar je kan niet alles hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CQFz6ahxolQpgPpx0jNwjQKh/full.jpg
Na het roken op 110C tot 52C kern temp. Helaas is het searen niet goed gelukt, tijd om echt een aparte roker en aparte ketel te hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ArT4VioihILp3PrrFd0OYUbV/full.jpg
Het resultaat. Wat is picanha toch een heerlijk stukje vlees! En dat met enkel grof zeezout en wat gemalen peper. Een sausje erbij zou geen meerwaarde geven.

[ Voor 6% gewijzigd door Chevy454 op 03-09-2016 21:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nosmo.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-09 17:44
Het was vandaag international bacon day en de voorraad bacon was op dus was het een uitgelezen moment op weer een nieuw voorraadje te maken. Ik had vorige week een mooi stukje buik van bijna 3kg gehaald bij de makro en deze heeft ruim een week in de pekel gelegen.....

Afbeeldingslocatie: https://i1091.photobucket.com/albums/i383/fourtytwo42/Baconday2016/Baconday2016-1.jpg

.... dus hij mag na een lekker warme douche een dagje gaan drogen in de koelkast.

Afbeeldingslocatie: https://i1091.photobucket.com/albums/i383/fourtytwo42/Baconday2016/Baconday2016-2.jpg

Na drie en half uur roken op 90 graden.

Afbeeldingslocatie: https://i1091.photobucket.com/albums/i383/fourtytwo42/Baconday2016/Baconday2016-3.jpg

Lekker!

Afbeeldingslocatie: https://i1091.photobucket.com/albums/i383/fourtytwo42/Baconday2016/Baconday2016-4.jpg

Unobtanium 3D Printer Buildlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Da's niet eerlijk ....
You is pro :+

Welkom, ook de overstap uit het genootschap gemaakt ...
Geweldig om jouw kennis erbij te krijgen !

Ik zeg niets over de heatermeter

[ Voor 16% gewijzigd door FreshMaker op 04-09-2016 10:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 09:20
Sinds woensdag de blije eigenaar van een Monolith Clasic Zwart
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VjRpMZsuGfo0WKyjNqCAgt4T/full.png

Van mn vriendin gekregen voor mn verjaardag :+
Ik wilde niet een metalen BBQ gezien ik het hele jaar gebruik wil maken van de BBQ. Daarnaast is een metalen BBQ naar mijn zins niet heel erg geschikt als het buiten onder het vriespunt zit, keramische houd iets makkelijker warmte vast.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Heb ik ook. Erg tevreden over! Veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 10:05
Nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
To_Tall schreef op zondag 04 september 2016 @ 21:04:
Van mn vriendin gekregen voor mn verjaardag :+
Nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:46
Chevy454 schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 21:40:
[...]

Dat is wat ik ook denk als ik alle opties overweeg. Zeker omdat de WSM ook bij wedstrijden wordt gebruikt, dus het is absoluut niet slecht. Het wordt alleen omvangrijk.

[afbeelding]
Gisteren bij de makro gescoord. Helaas was de vetlaag niet helemaal mooi maar je kan niet alles hebben.

[afbeelding]
Na het roken op 110C tot 52C kern temp. Helaas is het searen niet goed gelukt, tijd om echt een aparte roker en aparte ketel te hebben.

[afbeelding]
Het resultaat. Wat is picanha toch een heerlijk stukje vlees! En dat met enkel grof zeezout en wat gemalen peper. Een sausje erbij zou geen meerwaarde geven.
In een ketel kan het prima. Ik heb hem op een bord laten rusten terwijl ik de kolen herverdeelde en opstookte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Gisteren in de regen spare-ribs (babyback) gemaakt. Waren lekker, maar krijg ze nog niet helemaal goed. Blijven nog iets te taai.

Kan dat komen door een te hoge temperatuur? Eerste uur hebben ze op zo 145 graden gestaan, daarna ging het wel naar de 100 toe. In totaal zo;n 4.5 uur op de bbq gelegen, laatste uur ook weer 145 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
iscara schreef op maandag 05 september 2016 @ 08:27:
Gisteren in de regen spare-ribs (babyback) gemaakt. Waren lekker, maar krijg ze nog niet helemaal goed. Blijven nog iets te taai.

Kan dat komen door een te hoge temperatuur? Eerste uur hebben ze op zo 145 graden gestaan, daarna ging het wel naar de 100 toe. In totaal zo;n 4.5 uur op de bbq gelegen, laatste uur ook weer 145 graden.
Zou heel goed kunnen dat het aan de temperatuur ligt. Gewoon nog een keer proberen, zolang het resultaat lekker blijft zal dat geen probleem zijn, denk ik...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:32
iscara schreef op maandag 05 september 2016 @ 08:27:

Nee, de temperatuur is helemaal niet hoog (wel uitkijken waar je de temperatuur meet, bij lage temperaturen kan het verschil relatief hoog zijn tussen bijv. laag en boven in de koepel). Ik weet dat dit methodes zijn zoals je ze op internet leest, maar er zijn ook methodes die uitgaan van zo'n 160 graden, dat doe ik meestal.

De beste methode als je het wetenschappelijk aan wil pakken is de temperatuur van het vlees meten. Voor spare ribs is dat lastig omdat er veel bot in zit (bot wordt heet), daar moet je gevoel voor krijgen en dus proberen en de volgende keer de temperatuur een paar graden hoger als je het nog niet lekker vond. Daarnaast kan je voordat je ze serveert voorzichtig met een vork even voelen of je het vlees los kan trekken en het desnoods nog even terug leggen. Let wel, bij een goede spare rib valt het vlees niet vanzelf van het bot, een beetje trekken hoort er (imo) bij. Het is geen pulled pork!

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
Dank je ph4ge en Fly-guy.
De temperatuur was gemeten door de thermometer in de weber deksel, dus bij het vlees een stukje minder.

Volgende keer nog wat langer opzetten dan, kerntemperatuur van het vlees was nu zo;n 75 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou ook meten boven het rooster, de temperatuur tussen het rooster en de deksel kan tientallen graden verschillen afhankelijk van waar de thermometer boven hangt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
ph4ge schreef op maandag 05 september 2016 @ 09:40:
[...]

Ik weet dat dit methodes zijn zoals je ze op internet leest, maar er zijn ook methodes die uitgaan van zo'n 160 graden, dat doe ik meestal.
Ook voor 4,5 uur? Te lang op te hoge temperatuur kan taai vlees geven, al lees ik nu dat het een meter in de deksel betrof, dan zou het niet de temperatuur moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:32
Fly-guy schreef op maandag 05 september 2016 @ 10:46:
Ook voor 4,5 uur? Te lang op te hoge temperatuur kan taai vlees geven, al lees ik nu dat het een meter in de deksel betrof, dan zou het niet de temperatuur moeten zijn.
Haha, nee, geen 4,5 uur. Ik ben altijd meer met de temperatuur van het vlees bezig dan met de tijd, maar zoals ik het doe zal het zo'n 2 uur duren.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:27
Inpakken in zilverpapier is ook nog een optie. Daar wordt het vlees wel "zacht" van iig. Dan krijg je sneller dat het van het bot valt.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
Doe ik de volgende keer een Texas Crutch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:21

Eijkb

Zo.

Deze vakantie gebruik kunnen maken van een swing grill in Duitsland. Leuk (vuurtje!) en lekker (door het draaien verbrandt het vlees niet). Heb dus direct na de vakantie voor thuis een driepoot, BBQ pan, rooster en vuurschaal besteld. Voor naast de Webers.

In Duitsland was het een betonnen vuurbak, helaas vindt de vriendin een dergelijke definitieve oplossing minder (terwijl op moment van spreken de tuin opnieuw wordt aangelegd dus het was de uitgelezen mogelijkheid geweest... :+). Daarom een losse opstelling.

Idee van de swinggrill (of Schwenker) is dat je op houtvuur het vlees grillt op een ronddraaiend rooster. Uiteraard is dat in hoogte verstelbaar met een katrol zodat je best wat controle hebt. Een zogenaamde Spiessbraten (varkensvlees gevuld met uien) van 1200 gram was in 2,5 uur mooi gegaard en superlekker. Je kan er uiteraard ook een BBQ pan, dutch oven of stoofpot onder hangen.

Stukje geschiedenis

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0OTC2vdvUhGEhPAEUXKZQHQR/full.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Eijkb op 05-09-2016 11:35 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
418O2 schreef op zondag 04 september 2016 @ 23:42:
In een ketel kan het prima. Ik heb hem op een bord laten rusten terwijl ik de kolen herverdeelde en opstookte.
ik had problemen om de ketel op te stoken (verkeerd ingeschat). Ik heb inmiddels al ruimschoots geleerd dat goede briketten zeker helpen! Maar een ketel is ook inefficient omdat ik 30% van het oppervlakte kwijt ben door het indirect in te delen. (daarom mijn wens voor een dedicated smoker)

[ Voor 4% gewijzigd door Chevy454 op 05-09-2016 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Chevy454 schreef op maandag 05 september 2016 @ 17:09:
[...]

ik had problemen om de ketel op te stoken (verkeerd ingeschat). Ik heb inmiddels al ruimschoots geleerd dat goede briketten zeker helpen! Maar een ketel is ook inefficient omdat ik 30% van het oppervlakte kwijt ben door het indirect in te delen. (daarom mijn wens voor een dedicated smoker)
Imo is alles wat minder dan drie uur op moet prima te doen op een ketel. Gewoon wat handigheid ontwikkelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Niet online
Voor de BGE/Kamado eigenaren onder ons.

Is 950€ voor een Large BGE Incl convector, pizza steen, gietijzeren rooster een goede deal?

Hij is 4 jaar oud en naar ik kan oordelen wel redelijk intensief gebruikt. Hoewel het laatste jaar nauwelijks meer.

Een nieuwe kost al snel 1600€ met al deze accessoires. Maar een Kamado Joe koop je voor 1250€...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Als alles goed is. Ook vilt etc nog goed.
Geen barsten zitten in de vuur schaal zou ik het best een redelijk goede deal vinden. Is het een Large met onderstel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:31

backupdevice

Boeh!

Chevy454 schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 21:40:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik haal altijd alle onderdelen van de WSM er af en leg het rooster met vrees boven op de kolen. Werkt perfect!

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Niet online
The Fatal schreef op maandag 05 september 2016 @ 19:13:
Als alles goed is. Ook vilt etc nog goed.
Geen barsten zitten in de vuur schaal zou ik het best een redelijk goede deal vinden. Is het een Large met onderstel?
Nee zonder, maar ik wil hem toch in een tafel zetten. Volgens mij moet het vilt wel vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 09:51
BlauweFles schreef op maandag 05 september 2016 @ 18:33:
Voor de BGE/Kamado eigenaren onder ons.

Is 950€ voor een Large BGE Incl convector, pizza steen, gietijzeren rooster een goede deal?

Hij is 4 jaar oud en naar ik kan oordelen wel redelijk intensief gebruikt. Hoewel het laatste jaar nauwelijks meer.

Een nieuwe kost al snel 1600€ met al deze accessoires. Maar een Kamado Joe koop je voor 1250€...
Vind €950,- wel erg veel voor zo'n oude bbq. Heb zelf een Patton gehaald bij de hanos. Was €699 ex btw. Geen bekend merk maar doet het top? Gebruik hem al dik een jaar iedere week. Echt top en zo zuinig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
418O2 schreef op maandag 05 september 2016 @ 18:25:
Imo is alles wat minder dan drie uur op moet prima te doen op een ketel. Gewoon wat handigheid ontwikkelen :)
Pulled pork, ribben, brisket ;)

Maar ik wil gewoon een smoker godverdomme :P Je helpt niet om het te rechtvaardigen voor de financiële commissie :+

Maar ik ben er nog niet uit wat nu de juiste combi is. Eerst een winter aankijken met de ketel.

[ Voor 19% gewijzigd door Chevy454 op 05-09-2016 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Chevy454 schreef op maandag 05 september 2016 @ 21:19:
[...]

Maar ik wil gewoon een smoker godverdomme :P Je helpt niet om het te rechtvaardigen voor de financiële commissie :+

Maar ik ben er nog niet uit wat nu de juiste combi is. Eerst een winter aankijken met de ketel.
Een uds hoeft niet veel te kosten :)

En een ruggegraat zelfs nog minder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Niet online
Wackmack schreef op maandag 05 september 2016 @ 20:04:
[...]

Vind €950,- wel erg veel voor zo'n oude bbq. Heb zelf een Patton gehaald bij de hanos. Was €699 ex btw. Geen bekend merk maar doet het top? Gebruik hem al dik een jaar iedere week. Echt top en zo zuinig
700 ex is 840 Inc. Dus dat is niet heel veel goedkoper.

Mijn vraag is eigenlijk. Een nieuwe Kamado Joe voor 1300 incl de benodigde accessoires. Of deze BGE van 950, met een nieuw vilt erbij, zeg 1000€.

Is die 300€ verschil het waard om een nieuwe te kopen. Ik denk het niet, maar goed. Misschien zijn er andere meningen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
BlauweFles schreef op maandag 05 september 2016 @ 22:38:
Is die 300€ verschil het waard om een nieuwe te kopen. Ik denk het niet, maar goed. Misschien zijn er andere meningen hier.
Je kan het enkel weten als je ze beiden hebt gehad. Ik zou voor de kamado joe gaan omdat dat de twijfel weg zal nemen. Het is als een gloednieuwe auto kopen van je eigen geld, dat is anders als een tweedehandse kopen wat enkel puur financieel anders is.Rationeel is de BGE beter in financiële termen, emotioneel dunno.

Maar dat is mijn mening.

[ Voor 5% gewijzigd door Chevy454 op 05-09-2016 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
De laatste paar sessies heb ik gebruik gemaakt van de Weber kokosbriketten, nav de Gamma 1+1 actie. Maar man wat komt daar een as van af zeg. De briketten doen het op zich redelijk, maar heb toch het gevoel dat je in de briketten moet poken om het as eraf te halen. De volgende keer maar weer gewoon de Ecobrasa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
iscara schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 08:43:
De briketten doen het op zich redelijk, maar heb toch het gevoel dat je in de briketten moet poken om het as eraf te halen. De volgende keer maar weer gewoon de Ecobrasa.
Hier hetzelfde probleem. Om ze aan te steken had ik al problemen, die hebben heel veel hitte nodig eer die beginnen te gloeien. En eens ze gloeien moet je vaak de assen eraf poken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
BlauweFles schreef op maandag 05 september 2016 @ 22:38:
[...]

700 ex is 840 Inc. Dus dat is niet heel veel goedkoper.

Mijn vraag is eigenlijk. Een nieuwe Kamado Joe voor 1300 incl de benodigde accessoires. Of deze BGE van 950, met een nieuw vilt erbij, zeg 1000€.

Kamado Joe kost bij Fonq 1198 euro. Bedenk ook dat de levenslange vaak garantie niet overdraagbaar is. Als er dan wat is met je BGE ben je gewoon de sjaak. De beperkte levenslange garantie is alleen voor de oorspronkelijke eigenaar.
Voor alle Big Green Egg® modellen geldt een
beperkte levenslange garantie op materiaal en constructie van alle keramische onderdelen
(zoals de keramische basis, deksel met schoorsteen, afdekdop, vuurkorf en binnenring) voor
de oorspronkelijke koper of eigenaar, die het product bij een erkende dealer heeft
aangeschaft en die de garantie heeft geregistreerd zoals vereist. Deze garantie geldt zolang
de oorspronkelijke koper de EGG® of het onderdeel in eigendom heeft, met uitzondering van
andere keramische, metalen en houten onderdelen die worden gedekt zoals hieronder
verklaard. Deze garantie is in aanvulling op en heeft geen invloed op uw wettelijk
vastgelegde rechten.
Een nieuwe Joe lijkt me dan een betere deal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Mijn vriendin is vandaag jarig en die wilde wel even een kleine (2p) bbq doen in de tuin, zij vindt het niet vlees (denk aan paprika etc.) altijd wel lekker op de Q. Iemand nog tips die ik kan voorbereiden?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 13:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Groene asperges, altijd goed. Gevulde paprika of champignons ook altijd een goed idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09 22:04

CodeIT

Code IT

Of een salade met gegrilde peer: https://bbq-helden.nl/rec...peer-feta-balsamicoazijn/ Of hol een courgette een beetje uit en vul deze met wat tomatenpuree, kruiden, feta en pijnboompitjes.
Lekker recept met zoete aardappel: https://bbq-helden.nl/recepten/tian-zoete-aardappel/

[ Voor 17% gewijzigd door CodeIT op 07-09-2016 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

En even wat ongeschilde schone aardappelen in aluminiumfolie en een half uurtje rechtstreeks op de kolen (en halverwege ff draaien)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:42

m0nk

16-09-2003 15.15

MrVegeta schreef op woensdag 07 september 2016 @ 16:13:
Mijn vriendin is vandaag jarig en die wilde wel even een kleine (2p) bbq doen in de tuin, zij vindt het niet vlees (denk aan paprika etc.) altijd wel lekker op de Q. Iemand nog tips die ik kan voorbereiden?
Gegrilde courgette met daarop wat zeezout, peper, italiaanse kruiden en olijfolie.

Afbeeldingslocatie: http://iv1.lisimg.com/image/9995643/427full-bbq-courgettes-(zucchini).jpg

[ Voor 10% gewijzigd door m0nk op 07-09-2016 16:26 ]

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Nu online
Bij de Makro o.a Breda voor de geïnteresseerde .
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2mrv0i1.jpg
325 euro incl btw
(Stond ook nog een wat goedkopere die een kapje miste)

• Chevy454
  • Niet online
Iemand ervaring met het barbecuepaleis in cuijk?

• Raymond
Ik ben dr kort geleden nog geweest, om een potje saus te halen. Wat wil je weten?

• Chevy454
  • Niet online
Raymond schreef op donderdag 08 september 2016 @ 12:57:
Ik ben dr kort geleden nog geweest, om een potje saus te halen. Wat wil je weten?
Hoe is het aanbod qua sauzes, rubs etc daar? Ik wil daar ook meteen gaan buurten om te kijken naar verscheidene rokers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Meeste wat ze op de site hebben staan, staat ook wel in de winkel. Ze hebben veel BGE's in de winkel staan, net als napeleon, broil king, een amerikaans merk en Weber.

Wel leuk om even te snuffelen :)

Edit: Volgens mij kan je er via google street view binnenkijken, bedenk ik me nu

hopelijk werkt dit

[ Voor 40% gewijzigd door Raymond op 08-09-2016 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eijkb
  • Laatst online: 11:21

Eijkb

Zo.

Chevy454 schreef op maandag 05 september 2016 @ 21:19:
[...]

Het optimale aantal BBQ's in je bezit is precies N + 1. Altijd. Waarin N het huidige aantal BBQ's is. Vrouwen snappen dat niet persé maar door wollig taalgebruik kan je haar wellicht overtuigen dat die smoker erbij de juiste stap in de goede richting is.

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0nk

m0nk

16-09-2003 15.15

Zat ook een tijd te twijfelen om een auplex/china kamado te kopen (large). Toch maar besloten om voor iets meer kwaliteit te gaan en goede garantie. Uiteindelijk een Bastard Large geworden.. Nog steeds niet goedkoop (wel goedkoper dan de BGE).. Maar ach, bbq etc is toch een hobby dus dan mag het.. :P

Dan heb ik straks een Pizza/houtoven, Bastard Large, Patton mini eitje, een Weber 57 OTP en een Weber Smokey Joe. Het mini ei en de grote Weber gaan wel weg..

[ Voor 21% gewijzigd door m0nk op 08-09-2016 16:04 ]

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

MrVegeta schreef op woensdag 07 september 2016 @ 16:13:
Heeft we wel eens gegrilde haloumi kaas gegeten? een aanrader..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• The Fatal
  • Nu online
m0nk schreef op donderdag 08 september 2016 @ 16:03:
Zat ook een tijd te twijfelen om een auplex/china kamado te kopen (large). Toch maar besloten om voor iets meer kwaliteit te gaan en goede garantie. Uiteindelijk een Bastard Large geworden.. Nog steeds niet goedkoop (wel goedkoper dan de BGE).. Maar ach, bbq etc is toch een hobby dus dan mag het.. :P

Dan heb ik straks een Pizza/houtoven, Bastard Large, Patton mini eitje, een Weber 57 OTP en een Weber Smokey Joe. Het mini ei en de grote Weber gaan wel weg..
Veel plezier der mee! Heb de zelfde en gebruik hem veel!
Waar gehaald?

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Toch ideaal weer om even snel te bbqen :9

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0cn4iMs.jpg

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• m0nk

m0nk

16-09-2003 15.15

The Fatal schreef op donderdag 08 september 2016 @ 18:19:
[...]

Veel plezier der mee! Heb de zelfde en gebruik hem veel!
Waar gehaald?
Bij allesvoorbbq. Kreeg de accessoires er daar gratis bij en ook was het incl verzending. Bastard belde me toevallig net voor de aflevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 23:10
arie_papa schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 10:19:
[...]

WoW hier zijn ze al binnen :) snel geleverd vanuit China. Het ziet er prima uit, niet te strak draaien, maar dat komt wel goed.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• The Fatal
  • Nu online
m0nk schreef op donderdag 08 september 2016 @ 19:08:
[...]

Bij allesvoorbbq. Kreeg de accessoires er daar gratis bij en ook was het incl verzending. Bastard belde me toevallig net voor de aflevering.
nice! welke accessoires kreeg je er bij als ik vragen mag?

Kom net van de Gamma, daar waren showroom modellen met 50% korting, ook 57 cm orriginal premium voor iets van 130(als ik ik het goed heb)! Heb een Go Anywhere mee gepakt voor 55 euro :):) Is alleen voor snel een sate of een burger te bakken, dan hoeft het ei daar niet voor aan :)

• m0nk

m0nk

16-09-2003 15.15

The Fatal schreef op donderdag 08 september 2016 @ 21:19:
[...]

nice! welke accessoires kreeg je er bij als ik vragen mag?

Kom net van de Gamma, daar waren showroom modellen met 50% korting, ook 57 cm orriginal premium voor iets van 130(als ik ik het goed heb)! Heb een Go Anywhere mee gepakt voor 55 euro :):) Is alleen voor snel een sate of een burger te bakken, dan hoeft het ei daar niet voor aan :)
- platesetter/heat deflector large a 59,95
- Grillverhoger large a 39,95
- Bastard regenhoes a 39,95

Verzending was al gratis volgens mij. Weet dat bij de Joe dealers ze gemiddeld 70 euro rekenen voor palletvracht. Scheelt ook weer..

Was wat ik gevraagd had. Wellicht was het gelukt om er nog meer bij te krijgen.. Maar vond dit wel een goede deal. Korting op de BBQ zelf is vrijwel nergens te krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door m0nk op 08-09-2016 21:29 ]

• The Fatal
  • Nu online
m0nk schreef op donderdag 08 september 2016 @ 21:28:
[...]

- platesetter/heat deflector large a 59,95
- Grillverhoger large a 39,95
- Bastard regenhoes a 39,95

Verzending was al gratis volgens mij. Weet dat bij de Joe dealers ze gemiddeld 70 euro rekenen voor palletvracht. Scheelt ook weer..

Was wat ik gevraagd had. Wellicht was het gelukt om er nog meer bij te krijgen.. Maar vond dit wel een goede deal. Korting op de BBQ zelf is vrijwel nergens te krijgen.
ben benieuwd hoe de grill verhogen bevalt!
Maar dat is inderdaad geen slechte deal!

Ik had ipv grill verhogen een gietijzeren rooster en een zak houtskool :)

• m0nk

m0nk

16-09-2003 15.15

The Fatal schreef op donderdag 08 september 2016 @ 21:31:
[...]

ben benieuwd hoe de grill verhogen bevalt!
Maar dat is inderdaad geen slechte deal!

Ik had ipv grill verhogen een gietijzeren rooster en een zak houtskool :)
Ook een goeie deal. Nu nog wachten tot dinsdag.. ben niet echt van het wachten.. :P

• The Fatal
  • Nu online
nee dat ken ik.
had ik ook :)

Service is verder goed, bij mij is de vuur ring gescheurd, werd zonder vragen een nieuwe besteld :)

al enig idee waarop je gaat stoken?

ps: gisteren buikspek in een natte marinade gelegd. 180 gram zout, 75 gram rietsuiker, 1 liter water, scheut ketjap. Is voor zaterdag, hopen dat de 3 dagen natte marinade genoeg is. (volgens een kok wel :))

[ Voor 50% gewijzigd door The Fatal op 08-09-2016 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 17:17
Heren,

Ik gebruik al een tijdje een Weber om te bbqen en sinds kort ook low & slow gerechten. Ik zie net een term uds en heb wat gegoogled. M'n interesse is gewekt.
Echter zie ik het voordeel van een UDS tob van een standaard Weber niet zo.

Kan iemand me uitleggen wat het voordeel is van een UDS tov een Weber?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Hogere afstand tot het vuur, dus ook minder last van een flare-up, als die er al is. Maar wel druppend vet op de kolen omdat je geen deflectors nodig hebt door de hoge afstand. Heel stabiele temperaturen. Dedicated roker. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
Als ik wil gaan smoken op m'n Weber, dan "plak" ik alles af met aluminuin folie, zodat er geen directe hitte is.
Dat hoeft bij een UDS niet vanwege de hoogte? Lijkt mij dat het vlees nog steeds direct blootgesteld word aan directe hitte, ook al is de hitte lager vanwege de hoogteverschil. Of heb ik het helemaal mis?
Googelen op UDS levert voornamelijk resultaten op hoe je zo'n beestje inelkaar zet en niet waarom het een goede smoker is. Komt misschien omdat dit logisch is, maar ik wil het ook weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Kunt ook nog waterpan er onder zetten natuurlijk. Hangt er vanaf wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk

m0nk

16-09-2003 15.15

The Fatal schreef op donderdag 08 september 2016 @ 21:34:
nee dat ken ik.
had ik ook :)

Service is verder goed, bij mij is de vuur ring gescheurd, werd zonder vragen een nieuwe besteld :)

al enig idee waarop je gaat stoken?

ps: gisteren buikspek in een natte marinade gelegd. 180 gram zout, 75 gram rietsuiker, 1 liter water, scheut ketjap. Is voor zaterdag, hopen dat de 3 dagen natte marinade genoeg is. (volgens een kok wel :))
Geen idee nog, tips?
Zit er ook aan te denken om een keer een middag naar de Bastard masterclass te gaan, lijkt me wel leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Russel88 schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 09:40:
Als ik wil gaan smoken op m'n Weber, dan "plak" ik alles af met aluminuin folie, zodat er geen directe hitte is.
Dat hoeft bij een UDS niet vanwege de hoogte? Lijkt mij dat het vlees nog steeds direct blootgesteld word aan directe hitte, ook al is de hitte lager vanwege de hoogteverschil. Of heb ik het helemaal mis?
Googelen op UDS levert voornamelijk resultaten op hoe je zo'n beestje inelkaar zet en niet waarom het een goede smoker is. Komt misschien omdat dit logisch is, maar ik wil het ook weten :)
Er zit een groot stuk tussen dus je hebt geen stralingswarmte. Je kan er een rooster met alufolie onder hangen voor de druppels. Waterpan kan ook, maar dat is alleen nodig voor hele lage temps (als je vlees wil drogen bijvoorbeeld)

Daarnaast kan je het hele rooster (60cm meestal) gebruiken omdat je geen deel afdekt itt je Weber.

Ik vind het een fijne tool voor dingen als ribs en beer can chicken. Mocht je tips willen mag je me vragen :) ik heb een paar maanden geleden 1 gebouwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Nu online
m0nk schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 09:47:
[...]

Geen idee nog, tips?
Zit er ook aan te denken om een keer een middag naar de Bastard masterclass te gaan, lijkt me wel leuk.
Pak een goede houtskool. Dammers ben ik goed te vreden over. Kreeg daarmee op 110 graden met een volle schaal 20 uur stook tijd.
Heb nog een zak black ranch maribu liggen. Nog niet getest.
Weber houtskool vond ik niet echt fijn. Wel tussen de dammers door gemengd.
Heb "echt" houtskool getest. Brand wel mooi maar veel kleine stukken waardoor de temp wat meer varieerde. Voor pizza wel weer goed

Die masterclass wou ik vorige keer ook doen. Kon alleen dat weekend toen niet. Schrijf me er binnen kort ook weer voor in:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
418O2 schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 10:31:
[...]

Er zit een groot stuk tussen dus je hebt geen stralingswarmte. Je kan er een rooster met alufolie onder hangen voor de druppels. Waterpan kan ook, maar dat is alleen nodig voor hele lage temps (als je vlees wil drogen bijvoorbeeld)

Daarnaast kan je het hele rooster (60cm meestal) gebruiken omdat je geen deel afdekt itt je Weber.

Ik vind het een fijne tool voor dingen als ribs en beer can chicken. Mocht je tips willen mag je me vragen :) ik heb een paar maanden geleden 1 gebouwd
Bedankt.
Ik ga me eerst wat inlezen e.d. Zo'n beestje neemt toch aardig wat ruimte in. En de laatste tijd q ik te weinig om een aanschaf te verantwoorden.
Sowieso ben ik niet van plan om er eentje te bouwen. 2 linkerhanden en m'n spaarzame vrije tijd besteed ik liever aan iets anders dan aan het knutselen. Ik zie op internet deze staan:
http://www.huisentuinwinkel.nl/uds-bbq-smoker.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Russel88 schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 11:23:
[...]

Bedankt.
Ik ga me eerst wat inlezen e.d. Zo'n beestje neemt toch aardig wat ruimte in. En de laatste tijd q ik te weinig om een aanschaf te verantwoorden.
Sowieso ben ik niet van plan om er eentje te bouwen. 2 linkerhanden en m'n spaarzame vrije tijd besteed ik liever aan iets anders dan aan het knutselen. Ik zie op internet deze staan:
http://www.huisentuinwinkel.nl/uds-bbq-smoker.html
Achteraf had ik dat ook beter kunnen doen. Hoewel het bouwen ook leuk was :) zou wel dat hengsel van die shop er bij nemen, anders zit je constant met die deksel te klootviolen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 11-09 17:26
Viel me op dat de aanbieding van 1dayfly hier nog niet voorbij was gekomen: https://www.1dayfly.com/nl/nl/outdoor/ FIREKING KAMADO 38cm voor net geen 460 euro (inclusief verzending)
En daarbij ook het volgende:
Tweede RVS grilloppervlak
Keramische warmteverdeler
Keramische pizza-steen
Asreiniger met flesopener
Bamboe side tables (inklapbaar)
Stevig staal onderstel op wielen (+ remmen)
Gevoerd 4-seizoenen beschermhoes

Persoonlijk vind ik het wel een mooie prijs maar helaas op dit moment niet het geld er voor over terwijl het wel ideaal voor winter bbq is

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Voor het geld is ie wel klein, lijkt me geen super aanbieding. Als je wat rond zoekt kan je groter krijgen voor een vergelijkbaar bedrag denk ik, zeker nu de herfst er aankomt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:39

Nox

Noxiuz

Wat een topique :o

Wil mn pa een bbq kado doen, maar het standaard antwoord is 'een weber'. Is dat ook daadwerkelijk de enige keus? Of zijn er zat andere merken die onbekend maar beter zijn? Budget is 100-150 ekkies, maar iets meer als dat het waard is natuurlijk ook. Moet geen tafelding zijn en kolen gebruiken...

Zon ikeatafeltje is ook wel nice trouwens

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
http://www.juliusjaspers.nl/vietnamees-spek/

Ik heb dit als voorgerecht gegeten in zijn restaurant en dat is echt heerlijk. Maak het vandaag zelf :)
NoxiuZ schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 13:26:

Wil mn pa een bbq kado doen, maar het standaard antwoord is 'een weber'. Is dat ook daadwerkelijk de enige keus? Of zijn er zat andere merken die onbekend maar beter zijn? Budget is 100-150 ekkies, maar iets meer als dat het waard is natuurlijk ook. Moet geen tafelding zijn en kolen gebruiken...

Weber is kwalitatief gewoon het beste. Zou die nemen. Als je bij de ING zit kan je hem uit de rentepuntenwinkel pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

NoxiuZ schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 13:26:

In principe volstaat iedere kogelbbq met een deksel dat goed afsluit en waarmee je temperatuur goed kan regelen.

Weber is er een die dat goed heeft geregeld en waarbij men met garantie ook niet al te moeilijk doet.

Andere merken zijn onder andere Barbecook en Outdoorchef. Beide hebben ook prima spullen.

• Nox

Nox

Noxiuz

Thanks :) Zal dan dus wel hoogstwaarschijnlijk een weber worden.

Is een 57cm echt zoveel bruikbaarder dan een 47cm? Gezien we nogal wel eens veel eters hebben denk ik wel?

En misschien nodig ik wel een chef uit zodat die dan op mn pa's verjaardag komt Q'en, heeft iemand ervaring met zo'n chef uitnodigen en een idee van de kosten? Zojuist besloten dat we het budget van z'n trouwdag er ook maar bij doen zodat het in een keer goed kan :o

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• 418O2
NoxiuZ schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 14:19:

Is een 57cm echt zoveel bruikbaarder dan een 47cm? Gezien we nogal wel eens veel eters hebben denk ik wel?
Ja. Als je met weinig mensen eet kan je een kleiner gebied afkaderen en gebruiken.

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-09 00:56
Ik heb sinds kort een Weber Spirit E-210 gekocht, voor €350,-. Vond ik wel een mooie deal. Kom van een simpele elektrische BBQ. wat een smaken nu!

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

En misschien nodig ik wel een chef uit zodat die dan op mn pa's verjaardag komt Q'en, heeft iemand ervaring met zo'n chef uitnodigen en een idee van de kosten? Zojuist besloten dat we het budget van z'n trouwdag er ook maar bij doen zodat het in een keer goed kan :o
Ik vind het Nederlandse gekneuter met lapjes verbranden terwijl je je ondertussen al wachtend op het volgende lapje doodgemarineerd vlees, volpropt met het goedkoopste stokbrood, vette salades en satesaus maar helemaal niks. Maar dat mag ik niet zeggen want volgens sommigen hier ben ik dan elitair dus zeg ik het maar niet.

Dat dus niet gezegd hebbende vind ik dat je gewoon tegelijk moet kunnen eten van een bbq. Liever 1 of 2 goede stukken vlees dan perse een keus willen hebben uit 4 of 5 soorten. Op een 57cm kan je prima voor een man of 8 tot 10 vlees bereiden. Bijgerechten in de oven en klaar. Voor 4 of 5 man kan ik alles op een 57cm maken.

Interessert je dat allemaal niet? Prima, koop een 47 cm, prop die vol met kolen en de crematie kan beginnen. :)F

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het verschil tussen 47cm en 57cm lijkt klein, 10 centimeter extra. Maar die 10 centimeter vertaalt zich wel in bijna 50% extra oppervlakte.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Nox

Nox

Noxiuz

Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 14:43:
[...]

Ik vind het Nederlandse gekneuter met lapjes verbranden terwijl je je ondertussen al wachtend op het volgende lapje doodgemarineerd vlees, volpropt met het goedkoopste stokbrood, vette salades en satesaus maar helemaal niks. Maar dat mag ik niet zeggen want volgens sommigen hier ben ik dan elitair dus zeg ik het maar niet.

Dat dus niet gezegd hebbende vind ik dat je gewoon tegelijk moet kunnen eten van een bbq. Liever 1 of 2 goede stukken vlees dan perse een keus willen hebben uit 4 of 5 soorten. Op een 57cm kan je prima voor een man of 8 tot 10 vlees bereiden. Bijgerechten in de oven en klaar. Voor 4 of 5 man kan ik alles op een 57cm maken.

Interessert je dat allemaal niet? Prima, koop een 47 cm, prop die vol met kolen en de crematie kan beginnen. :)F
Het is dan ook wel de bedoeling dat er fatsoenlijk ge Q'ed gaat worden :*) Dus niet het cremeren van vlees zoals je het noemt :+

Die ouwe moet ook wat minder gaan werken en wat meer tijd steken in het barbequeen zelf natuurlijk. Als je hem geen aandacht geeft kan ie beter vlees cremeren op een grill...

En dan als we met zijn allen zijn wil ik ook best een flinke unit vlees hebben, ook al moet het ding een uurtje onder de deksel chillen. Juist 's morgens beginnen met boodschappen, marineren/voorbereiden, Q aansteken en alles rustig garen en dan 's avonds met zijn allen smullen is toch het mooiste aan zo'n ding? Dat vlees cremeren heb ik nu ook wel gehad op de avondjes dat we met zijn allen BBQ'en.
Tsurany schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 14:48:
[...]

Het verschil tussen 47cm en 57cm lijkt klein, 10 centimeter extra. Maar die 10 centimeter vertaalt zich wel in bijna 50% extra oppervlakte.
De vraag is of je het gebruikt en waard is om zo'n grote BBQ te kopen ;) Dan heb je ook een 67cm die nóg groter is (duh) maar als je het niet gebruikt met 6 á 7 personen is het niet nodig.

[ Voor 20% gewijzigd door Nox op 10-09-2016 15:07 ]

Verwijderd

Dat vind ik dus ook.

Als je grote stukken vlees wilt gaan doen dan moet je rekening houden dat je ongeveer 1/3 van het oppervlak niet kan gebruiken. Daar liggen de briketten onder. Je kan natuurlijk een beetje spelen met die ruimte. Dan is het verder aan jou om te rekenen met hoeveel mensen je wil gaan eten en hoeveel ruimte je dan nodig hebt op de bbq. Je zal even moeten kijken hoe groot het stuk vlees is wat erop gaat.

Persoonlijk zou ik altijd voor de 57cm gaan. Als je namelijk ruimte over hebt dan nodigt dat meteen uit om er simpel wat hele uien bij te leggen of wat hele paprika's om later te pellen voor de salade bijvoorbeeld.
Pagina: 1 ... 25 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.