Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 108 Laatste
Acties:
  • 671.127 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Chevy454 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 15:41:
[...]
Maar smaakt het nu voller tov de slager?
Heb je colorozozout of pink salt gebruikt?
Voller is niet het goede woord, het smaakt 'anders' ( het hangt tussen minder zout ontbijtspek en bacon in )

Botulisme is nu iets wat je juist dóór toevoeging van colorozo voorkomt, ik heb destijds 5 kilo gekocht ( 12€ )
Het is een eng idee, om een stuk vlees 7 dagen in een zakje met een vaag laagje vocht te hebben liggen, en dat dagelijks om te draaien.
En dan al helemaal het 24u open en bloot in de koeling te hebben liggen, nadat je het hebt afgespoeld.

Verse spullen ( al dan niet uit de diepvries ), met schone spullen werken ( messen en snijplanken )
De juiste hoeveelheden afmeet ( http://nbpconsulting.nl/bbq/baconcalculator.php of http://www.bbqgenootschap.nl/converter.php )
En de receptuur volgt ( ja, dit keer wél ! ) komt het allemaal prima voor elkaar.

Ik denk dat als je de temperatuur rond de 105c houdt, en dus langzamer gaart, de binnenkant ook prima stevig wordt ( zoals ons ontbijtspek )
Ik heb nu speklapjes-structuur, maar dat is omdat we ze icm andere gerechten nog wat bakken / grillen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Project Friday :

Afbeeldingslocatie: https://i1052.photobucket.com/albums/s441/sgx71/Food/Gerookte%20Zalm/20160819_152607_zpso2zll5kr.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i1052.photobucket.com/albums/s441/sgx71/Food/Gerookte%20Zalm/20160819_152614_zpsw9bsmlny.jpg

Zeezout, dille, lichtbruinesuiker, uien/knoflookpoeders, zwartepepermaling
2 uurtjes intrekken / marineren ( al is het geen natte marinade )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De reden waarom ik er nu nog even van wegblijf ;)

Ik heb voldoende uitdaging aan de normale zaken om die goed onder de knie te krijgen. Al vraagt de vrouw om volgende week weer pulled pork of picanha te maken. Ribben hebben we nu al 2 keer gemaakt.
Heb je dan nog wel genoeg hitte? De vorige keren dat ik met een cedarplank heb gewerkt een grote brikettenstarter vullen en dan die zeiknatte plank (met de vis erop) er bovenop gedaan en dan 20 minuten niet kijken.

Het hout moet ook wel voldoende hitte hebben om voldoende droog te worden om te roken. Daarnaast vraag ik me af nu wel direct af. Is het hout door en door nat of enkele mm? En dient het water om de finale verbranding te vertragen?

[ Voor 42% gewijzigd door Chevy454 op 19-08-2016 16:06 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-07 18:56
http://amazingribs.com/ti...busting_soaking_wood.html

http://amazingribs.com/ti...mythbusting_planking.html

Tsja. Ik ben geen viseter dus die tweede weet ik niet. De eerste geloof ik wel dat het klopt, alhoewel ik het voor snippers niet met hem eens ben. Droge snippers op kolen zijn in een vloek en zucht weg. Natte (ook al is het maar een kwartiertje) roken echt wel langer. Ze koelen inderdaad wel heel even een beetje. Ik zie altijd een minidipje registreren op de heatermeter als ik nat rookhout toevoeg. En dat is zonder de Q te openen. Mijn ei heeft een rookhout toevoer, dus kan dicht laten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Ik gebruik geen plankjes, ik leg de filets gewoon na het pekelen en drogen op een fijner rooster.

Mijn huidige setup ( smoking as we type )
Afbeeldingslocatie: https://i1052.photobucket.com/albums/s441/sgx71/Food/Gerookte%20Zalm/20160819_165813_zps5adgkom0.jpg
Briketten in een lijn in de stookruimte ( afgescheiden ) met 5 brandende aan het begin.
smokerbox ( zie hieronder ) met (droog) beuk en cherry
Zalmfilets op een grillrooster

* Smokerbox
Afbeeldingslocatie: http://www.versloot-versloot.nl/353-9980-thickbox/smoker-box-rookdoos-voor-de-bbq-rvs.jpg
Hier zit het rookhout in, vervangt het alu-pakketje zeg maar

edit :

Afbeeldingslocatie: https://i1052.photobucket.com/albums/s441/sgx71/Food/Gerookte%20Zalm/20160819_181011_zps7z9i0apr.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i1052.photobucket.com/albums/s441/sgx71/Food/Gerookte%20Zalm/20160819_181007_zps1xq7fzmr.jpg

56C kerntemperatuur ....

Prima gelukt, volgens mij, en de gasten

[ Voor 20% gewijzigd door FreshMaker op 19-08-2016 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:59
De angst was voor teveel hitte.
Dus draag ik een simpele oplossing aan.

Zal vast ook liggen aan jullie grotere (kogel)bbq, maar in mijn WGA heb ik genoeg aan 8 Ecobrasa'tjes. Op 2 planken/visjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FreshMaker schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 17:06:
Ik gebruik geen plankjes, ik leg de filets gewoon na het pekelen en drogen op een fijner rooster.

[afbeelding]
Briketten in een lijn in de stookruimte ( afgescheiden ) met 5 brandende aan het begin.
smokerbox ( zie hieronder ) met (droog) beuk en cherry
Zalmfilets op een grillrooster

* Smokerbox
[afbeelding]

edit :

[afbeelding]

[afbeelding]

56C kerntemperatuur ....

Niets ten nadele van het eindresultaat maar die temperatuur van de zalm moet hoger geweest zijn dan 56gr. Met zoveel gestold eiwit wat vrij is gekomen kan dat haast niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Dat er eiwit uitgekomen is, komt door de laatste verhitting.
Dat ligt grotendeels aan de omgevingstemperaturen, die zijn dan +85c geweest.

Bijna niet te voorkomen, als je voor 6 man bezig gaat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:48
Vanavond een kip in de uds en een lap vlees op de Weber . Heb wel zin in een stuk vlees.

De oplettende kijker ziet de reden ;)

[ Voor 18% gewijzigd door 418O2 op 20-08-2016 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
418O2 schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 08:17:
Vanavond een kip in de uds en een lap vlees op de Weber . Heb wel zin in een stuk vlees.

De oplettende kijker ziet de reden ;)
Gefeliciteerd en smakelijk alvast ;) taart op de Bbq is ook weer zo wat hè

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
martinusz schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 08:35:
[...]

Gefeliciteerd en smakelijk alvast ;) taart op de Bbq is ook weer zo wat hè
Appeltaart van de bbq, zie het nog wel gebeuren.

En natuurlijk kan dat

Een looflighter en de bbq Bijbel van Julius jaspers al kado :) blij mee.

[ Voor 10% gewijzigd door 418O2 op 20-08-2016 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

FreshMaker schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 17:06:

* Smokerbox
[afbeelding]

edit :
56C kerntemperatuur ....

Zo'n fijner rooster is zeer handig om te hebben, naast voor vis ook voor kleiner grut (champignons) of garnalen als je ze niet aan een spies knoopt. Ziet er goed uit die zalm! Is 56C nog een beetje sappig? Ben zelf van de 45c maar goed ik eet zalm ook zo rauw als het moet ;)

Zo'n smokerboxje ga ik ook halen, veel makkelijker en duurzamer dan elke keer kloten met alufolie.
1 tempprobe in de ui, is daar ook een ideale kerntemp voor? :+ Lekker hoor zo'n gestoofd/q-ed uitje :9

[ Voor 5% gewijzigd door 2Dutch op 20-08-2016 10:08 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
418O2 schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 08:41:
[...]

Appeltaart van de bbq, zie het nog wel gebeuren.
Vorige week gedaan. Goed gelukt! Onderkant toch nog íets verbrand. Even zien hoe ik dat volgende keer kan voorkomen.

/edit
Zie dat je jarig bent, gefeliciteerd! :)

[ Voor 8% gewijzigd door UltraSub op 20-08-2016 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
UltraSub schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 10:38:
[...]

Vorige week gedaan. Goed gelukt! Onderkant toch nog íets verbrand. Even zien hoe ik dat volgende keer kan voorkomen.

/edit
Zie dat je jarig bent, gefeliciteerd! :)
Beetje extra alufolie onder de taart?

Mooi stuk staartstuk op de markt gefixt voor vanavond. 15 euro/kg, scheelt weinig met aalvink. Mooi dik stuk vet er op ook. Andere kant mooi clean gemaakt door de slager. Vakmensen d:)b

Kan er echt van genieten als je een goede slager een stuk vlees ziet prepareren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
UltraSub schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 16:25:
http://amazingribs.com/ti...busting_soaking_wood.html

http://amazingribs.com/ti...mythbusting_planking.html

Tsja. Ik ben geen viseter dus die tweede weet ik niet. De eerste geloof ik wel dat het klopt, alhoewel ik het voor snippers niet met hem eens ben. Droge snippers op kolen zijn in een vloek en zucht weg. Natte (ook al is het maar een kwartiertje) roken echt wel langer. Ze koelen inderdaad wel heel even een beetje. Ik zie altijd een minidipje registreren op de heatermeter als ik nat rookhout toevoeg. En dat is zonder de Q te openen. Mijn ei heeft een rookhout toevoer, dus kan dicht laten. :)
Roken ze langer of stomen ze langer? Visueel zit er weinig verschil tussen stoom en witte rook en voordat je natte snippers gaan branden moet er eerst veel energie in om het water te verdampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Hmm. Goed punt. Maar ik zou zeggen toch rook. Het ruikt tenminste zo en de rook is volgens mij donkerder dan waterdamp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-07 15:52
Voor het eerst kip lollies gemaakt. Ging erg makkelijk. Nu twee uurtjes op de BBQ en dan lekker op eten. Straks nog even moppen

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/206ixpy.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
2Dutch schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 10:07:
[...]

Zo'n fijner rooster is zeer handig om te hebben, naast voor vis ook voor kleiner grut (champignons) of garnalen als je ze niet aan een spies knoopt. Ziet er goed uit die zalm! Is 56C nog een beetje sappig? Ben zelf van de 45c maar goed ik eet zalm ook zo rauw als het moet ;)

Zo'n smokerboxje ga ik ook halen, veel makkelijker en duurzamer dan elke keer kloten met alufolie.
1 tempprobe in de ui, is daar ook een ideale kerntemp voor? :+ Lekker hoor zo'n gestoofd/q-ed uitje :9
Smokerbox - intratuin
Grilltop - AH bbqschap - NA het seizoen 50% korting -> 2,50€ - kwaliteit is matig, langer dan een jaar doe je er niet mee, maar daar is de prijs dan ook naar ;)

Gerookte ui kan je ook in de salade verwerken, maar meestal is het voor de groenverwerking ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Zo een smokerbox koop ik volgend jaar ook. Looflighter staat op nummer 2 of 3.

Vandaag de weber briketten weer geprobeerd aan te steken. In de starter worden de briketten lichtoranje. Daarna fire up briketten aangestoken en die worden een heel stuk feller van kleur en hitte. Voor low and slow moeten er een heel stuk meer webers aangestoken worden maar daarna branden ze inderdaad wel aardig lang.

In elk geval weet ik dat ik die overige zakken opstook en daarna niet meer overweeg. De prijs weegt niet op tegen het moeilijker gebruiken. Nu alleen de planning voor volgende week nog, wat zullen we er slingeren? Voor low and slow op 120C.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Iemand ervaring met gepofte appels? Ik dacht er aan om het klokhuis er uit te halen met de appelboor en dan kaneel en suiker er overheen, inwikkelen in alluminium folie en dan boven het vuur. Weet niet of dat warm genoeg wordt aangezien ik het na de spareribs wil doen. Wellicht direct tussen de kolen plaatsen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Tsurany schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 21:25:
Weet niet of dat warm genoeg wordt aangezien ik het na de spareribs wil doen. Wellicht direct tussen de kolen plaatsen?
Wij hadden toevallig een zoete aardappel in alufolie in de kolen gewoon geplaatst voor 35 minuten. De schil was zwart maar helemaal gaar. Ik denk dat het mogelijk is als je die direct boven de kolen plaatst dat het niet zwart wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-07 21:40

arie_papa

Running on Ubuntu

In aluminiumfolie in de kolen moet geen probleem zijn, alleen even goed aankijken hoelang je ze erin legt. Met 30 min moet het helemaal gaar zijn al heb ik geen ervaring met appels zelf. Evt een lepel jam in de holle kern is ook wel lekker btw ;)

edit:
Hier een recept en die heeft het over ~15-20 minuten op de barbecue

[ Voor 21% gewijzigd door arie_papa op 21-08-2016 11:08 ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Chevy454 schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 21:37:
[...]

Wij hadden toevallig een zoete aardappel in alufolie in de kolen gewoon geplaatst voor 35 minuten. De schil was zwart maar helemaal gaar. Ik denk dat het mogelijk is als je die direct boven de kolen plaatst dat het niet zwart wordt.
Oke, dan gaan ze tussen de kooltjes. Ik wilde ze wel schillen dus dan geen last van een zwarte schil.
arie_papa schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 21:42:
In aluminiumfolie in de kolen moet geen probleem zijn, alleen even goed aankijken hoelang je ze erin legt. Met 30 min moet het helemaal gaar zijn al heb ik geen ervaring met appels zelf. Evt een lepel jam in de holle kern is ook wel lekker btw ;)
Oh dat is wel een mooie tip, even wat jam erbij. Ga ik proberen met een paar :D

Ander vraagje, ik heb Iberico Buik spareribs gekocht bij Beef en Steak, aan de onderkant zit aardig wat vet en vlees. Het vlies zo goed als mogelijk verwijderd, ging op de grote stukken waar het bot bloot licht prima, echter op de bovenkant en zijkanten minder goed. Moet ik dat vlees ook deels wegsnijden of gewoon lekker laten zitten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2KZ5r1XR4eExFpesajZrka4K/thumb.jpg

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

FreshMaker schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 17:05:
Smokerbox - intratuin
Grilltop - AH bbqschap - NA het seizoen 50% korting -> 2,50€ - kwaliteit is matig, langer dan een jaar doe je er niet mee, maar daar is de prijs dan ook naar ;)

Gerookte ui kan je ook in de salade verwerken, maar meestal is het voor de groenverwerking ;)
Heb geen idee hoe ik zelf aan dat grilltop ding gekomen ben, maar hij leeft nog steeds. Wel goeie tip om de AH-aanbiedingen over een tijdje in de gaten te houden en een vooraadje aan te leggen. Smokerbox is al onderweg, de wederhelft was toch aan het bestellen bij fonq dus een cardac smokerboxje meebesteld. Er wordt veel gemeld dat je het hout toch nat moet maken in zo'n boxje, maar imho hoeft dat hier ook weer niet.

Binnenkort wat zakjes houtsnippers en/of houtmot regelen. Wordt zeer veel aangeboden tegenwoordig, http://www.rookovens-online.nl heeft ook een mooi aanbod en lees er goede dingen over. Lekker beetje experimenteren :)

[ Voor 6% gewijzigd door 2Dutch op 21-08-2016 13:20 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar zo ongeveer 1/4 niet van klopt of een urban myth is.

Sorry 1/4 niet 3/4.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2016 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:51

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 10:56:
Waar zo ongeveer 3/4 niet van klopt of een urban myth is.
Welke 8 van de 12 kloppen volgens jou van geen kant dan?
Want voor zover ik zie vind ik de meesten wel hout snijden namelijk en pas ik dat zelf ook toe.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nomad schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 11:34:
[...]

Welke 8 van de 12 kloppen volgens jou van geen kant dan?
Want voor zover ik zie vind ik de meesten wel hout snijden namelijk en pas ik dat zelf ook toe.
Excuus, door de enorme hoeveelheid lijstjes die altijd tevoorschijn in dit seizoen heb ik bij een aantal zaken te snel conclusies getrokken.

Bij nr.11 dacht ik in ieder geval dat ze het hadden over dat je niet in het vlees mocht prikken. Wat dan weer wel onzin is zijn de aangegeven kerntemperaturen. 60gr is echt geen medium. Dat is echt bijna well done. Bij hun zit er een gat van 11gr (!) tussen rare en medium! Medium hangt toch echt in de buurt van de 55gr.

nr.12 is gewoon niet waar. Het maakt niets uit voor het vochtgehalte wanneer je het vlees aansnijd. Waar het wel voor uitmaakt en waarom je het vlees wel even zou moeten laten liggen is het feit dat het vlees nog rustig doorgaard en zo egaler kleurt van binnen.

nr.6 Is de bekende if you lookin you ain't cooking. Daar is allang van bewezen dat dat niets uitmaakt.

nr.2, 3, 5 zijn open voor interpretatie is maar net afhankelijk wat je met je bbq wil gaan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Wackmack schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 17:05:
Voor het eerst kip lollies gemaakt. Ging erg makkelijk. Nu twee uurtjes op de BBQ en dan lekker op eten. Straks nog even moppen
Deze moet ik ook eens gaan maken!

En hier afgelopen weekend eendenborst gemaakt, gekwast met chilisaus en soja.
Deze gaat vaker gemaakt worden, wat een smaak!

Afbeeldingslocatie: https://c3.staticflickr.com/9/8166/29123281386_b04f2377b6_c.jpgUntitled by Reno, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://c4.staticflickr.com/9/8427/29078799571_b3aa6da9ef_c.jpgUntitled by Reno, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://c4.staticflickr.com/9/8384/28537668123_c6a9d1f7c1_c.jpgUntitled by Reno, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/9/8411/28537674633_3b837fea6e_c.jpgUntitled by Reno, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-07 22:26

Kheos

FP ProMod
Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 11:50:
[...]
nr.12 is gewoon niet waar. Het maakt niets uit voor het vochtgehalte wanneer je het vlees aansnijd. Waar het wel voor uitmaakt en waarom je het vlees wel even zou moeten laten liggen is het feit dat het vlees nog rustig doorgaard en zo egaler kleurt van binnen.
nr 12 is volgens mij (en deze site :) http://www.seriouseats.co...-of-resting-grilling.html wel degelijk waar hoor)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
[...]

Bij nr.11 dacht ik in ieder geval dat ze het hadden over dat je niet in het vlees mocht prikken. Wat dan weer wel onzin is zijn de aangegeven kerntemperaturen. 60gr is echt geen medium. Dat is echt bijna well done. Bij hun zit er een gat van 11gr (!) tussen rare en medium! Medium hangt toch echt in de buurt van de 55gr.
Hier bedoelen ze mee dat je met een vinger zou kunnen voelen hoe gaar je vlees is. Voor een extreem ervaren kok met steeds vrijwel dezelfde stukken vlees kan dat werken, voor 99% van de BBQ'ers niet.
Dus daarom lekker je thermometer in het vlees steken.

Qua temperaturen komen de meeste sites wel degelijk met redelijk dezelfde waarden 1,2,3,4. Allemaal rond de 60 voor medium/à point.
Hierover hebben we het al een keer gehad, maar echt ontkennen dat een "geruste" steak minder vocht loslaat kun je niet.
Ook de site amazingribs.com ontkent niet dat er meer vocht vrijkomt als je je vlees niet laat rusten, maar dat dat in de praktijk niet erg is, want dat lepel/veeg je toch weer op.
Seriouseats heeft daar ook een langer stuk over geschreven wat toch echt lat zien dat rusten wel zorgt voor minder "lekkage"
In hoeverre je dat ook uiteindelijk proeft, dat verschilt per persoon, zelf zie ik bij steaks weinig verschil. Echter eten doe je ook met je ogen, mogelijk zijn er mensen die een steak in veel vocht minder appetijtelijk eruit vinden zien, wat veel doet voor de smaak.
nr.6 Is de bekende if you lookin you ain't cooking. Daar is allang van bewezen dat dat niets uitmaakt.
Volgens mij gaat het om het constant openen en niet eens in het uur. Te vaak openen kan wel degelijk de gemiddelde temperatuur omlaag brengen.
Amazingribs.com komt ook met de conclusie dat kijken best kan, maar niet te vaak of te lang.
nr.2, 3, 5 zijn open voor interpretatie is maar net afhankelijk wat je met je bbq wil gaan doen.
De titel zegt niet voor niets grilling, ik zie niet in waarom 2,3 en 5 niet kloppen voor grillen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
[...]

Excuus, door de enorme hoeveelheid lijstjes die altijd tevoorschijn in dit seizoen heb ik bij een aantal zaken te snel conclusies getrokken.

J.Kenji Lopez-Alt is niet de eerste de beste blogger, die zelf het wiel uitvindt natuurlijk.
De man is een wetenschapper annex kok, en dat er interpretatie in de benoemde zaken zijn zal hij denk ik niet bestrijden.
Maar waar héél veel mensen tegenaan lopen, is de schreeuwgehalte van "topkoks" op de televisie.
Men ziet een show waar bereidingen toegepast worden, alsof het één op één is, en er geen montage aan toegevoegd is.

Seriouseats is juist een site, die zoals amazingribs probeert het 'wetenschappelijke' te benadrukken, en hoe je wél een mooi resultaat kan krijgen thuis.

Dat het niet direct lukt, ligt aan de vaardigheden van de kok ( thuis ) die inderdaad gaat verwachten dat 100 youtubeflilmpjes over pasta maken, de persoon ook een sterrenchef kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-07 16:17

SaN

NeutraleTeun schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 16:36:
[...]

Deze moet ik ook eens gaan maken!

En hier afgelopen weekend eendenborst gemaakt, gekwast met chilisaus en soja.
Deze gaat vaker gemaakt worden, wat een smaak!

[afbeelding]Untitled by Reno, on Flickr

Mooi hoor! Ziet er lekker uit. Velletje ook opgegeten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Fly-guy schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 17:23:
[...]
Hier bedoelen ze mee dat je met een vinger zou kunnen voelen hoe gaar je vlees is. Voor een extreem ervaren kok met steeds vrijwel dezelfde stukken vlees kan dat werken, voor 99% van de BBQ'ers niet.
Dus daarom lekker je thermometer in het vlees steken.

Qua temperaturen komen de meeste sites wel degelijk met redelijk dezelfde waarden 1,2,3,4. Allemaal rond de 60 voor medium/à point.
Ik weet hoe het werkt. Ik kook zelf pas 23 jaar.

Vind je het niet heel toevallig dat ze ongeveer allemaal dezelfde tabel gebruiken? Ze praten elkaar allemaal na en gebruiken datzelfde tabelletje. Als jij hier in NL iemand een steak voorzet en die zet je neer met een kerntemperatuur van 61,5gr, om maar even in het midden te blijven, dan krijg je hem gegarandeerd terug. Dat is in de us of a misschien medium maar hier zeker niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 21:00:
[...]

Ik weet hoe het werkt. Ik kook zelf pas 23 jaar.

Vind je het niet heel toevallig dat ze ongeveer allemaal dezelfde tabel gebruiken? Ze praten elkaar allemaal na en gebruiken datzelfde tabelletje. Als jij hier in NL iemand een steak voorzet en die zet je neer met een kerntemperatuur van 61,5gr, om maar even in het midden te blijven, dan krijg je hem gegarandeerd terug. Dat is in de us of a misschien medium maar hier zeker niet.
Mensen hebben hun hele leven gekookt terwijl ze dachten dat dichtschroeien werkte.. Jaren zeggen weinig.

Een redelijk uitgebreide zoektocht heeft mij precies nul sites opgeleverd die iets anders zeggen dan ruwweg 60 graden voor medium steak.
Zowel in het Nederlands, Duits als Engels, geen enkele site komt met iets lager. Ook een kortere zoektocht op Franse kooksites geven niets anders

Natuurlijk kan er 1 mythische moederlijst zijn die werkelijk iedereen kopieert, maar gezien de hoeveelheid kopieën denk ik niet dat het geval is.
Zowel seriouseats als amazingribs zijn sites die bekend staan om niet alleen iets te zeggen, maar ook te testen en te doen. Beide komen ook met een temperatuur van rond de 60 graden voor medium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga niet weer dit soort nutteloze discussies voeren. Succes met jouw mening dan vermaak ik mij prima met mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
SaN schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 20:39:
[...]

Mooi hoor! Ziet er lekker uit. Velletje ook opgegeten?
Uiteraard!
Voor mijn vriendin mag die nog wel iets langer de volgende keer, maar ik heb geen problemen met wat zachter vet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb 3 stuks rib-eye weten te scoren van elk 500+ gram. Iemand tips om deze zo goed mogelijk te bereiden op een weber?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon zoals je iedere steak zou bereiden op de bbq? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:26

franssie

Save the albatross

Nee, vijfhonderd gram is wat dikker. Eerst wat voorgaren op lage temperatuur en dan afbranden. Ik hou van rauw vlees maar de meeste mensen niet.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 08:16
En wat wordt verstaan onder vooraf garen, is dat bijvoorbeeld zorgen dat de kerntemperatuur rond de 50 graden is. Er af halen, optioneel in alu-folie leggen, de boel opstoken en dan afbakken? Heb zelf ook nog een steak liggen die ik medium wil verorberen:)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

franssie schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 22:18:
Nee, vijfhonderd gram is wat dikker. Eerst wat voorgaren op lage temperatuur en dan afbranden. Ik hou van rauw vlees maar de meeste mensen niet.
500gr ribeye is niet dik. Ribeye is vrij breed. Het gewicht zegt niets over de dikte. Een steak van 4cm dik is juist een normale dikte. Dat wij nu die dunne lapjes gewend zijn, tja.........

Anywayz, hij vraagt of hij er nog iets bijzonders mee moet doen vanwege het gewicht. Ik ga er dus vanuit dat hij niet vraagt hoe hij uberhaupt een steak op de bbq moet bereiden. Hij zal dus wel weten dat er meerdere manieren zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Sbakker1982 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 22:12:
Ik heb 3 stuks rib-eye weten te scoren van elk 500+ gram. Iemand tips om deze zo goed mogelijk te bereiden op een weber?
https://bbq-helden.nl/gril-perfecte-steak/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 19:15
Sbakker1982 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 22:12:
Caveman!

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
franssie schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 22:18:
Op ons huwelijksfeest hadden de chefs heerlijke steaks gemaakt. Het was perfect van temperatuur en qua structuur. Gewoon zoals het hoort maar desondanks werd 50% terug gestuurd wegens te rauw. Sommigen eten nu eenmaal wat vrouw de moeder maakt en gaan zelden of nooit op restaurant.

Dat ze met hun steak een inbreker de kop kunnen inslaan is voor hun eerder een voordeel als een nadeel. Uiteindelijk is de klant koning, ookal bloed ons carnivorenhart.
Fly-guy schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 21:17:
Beide komen ook met een temperatuur van rond de 60 graden voor medium.
Het hangt ook beetje af van het stuk vlees af denk ik?

Ik had cote a l'os gemaakt vorige keer die op 58C perfect was en de picanha daarna op 56C was meer gegaard tov de cote a l'os.

[ Voor 22% gewijzigd door Chevy454 op 23-08-2016 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Temperaturen zijn sowieso niet echt heilig, koken doe je toch deels op gevoel! Goede chef vraagt ook hoe zijn gast zijn/haar steak/biefstuk etc wil hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:12
Dit is een grapje mag ik hopen? Zonde van het vlees. Ik kan denk ik meer dan 10 redenen noemen waarom je dit niet wil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Zojuist bij Vancranenbroek geweest om er wat spulletjes te kopen, zag ik er toch zeker niet een pallet met houtskool. Gewone en restaurantkwaliteit.

Dus dan maar een zakje van 7,5kg restaurantkwaliteit meegepakt. De vrouw des huizes was not amused, alsof we met 37kg aan briketten niet genoeg hebben. Maar nu dus 7,5kg houtskool erbij. En de zak geopend en er zitten stukken in zo groot als een stevige mannenvuist. Geprobeerd de kleine starter te vullen, gingen er maar 6 stuks in 8)7 dus nu de grote starter voor 3/4 gevuld voor zometeen high and fast filets te cremeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 23:20:
[...]

500gr ribeye is niet dik. Ribeye is vrij breed. Het gewicht zegt niets over de dikte. Een steak van 4cm dik is juist een normale dikte. Dat wij nu die dunne lapjes gewend zijn, tja.........

Anywayz, hij vraagt of hij er nog iets bijzonders mee moet doen vanwege het gewicht. Ik ga er dus vanuit dat hij niet vraagt hoe hij uberhaupt een steak op de bbq moet bereiden. Hij zal dus wel weten dat er meerdere manieren zijn.
Yup indeed. Het zijn steaks van een cm of 3 a 4 dik. Ik wilde hem gewoon op 50 graden in direct bereiden en dan alle kanten op direct dicht fikken. En dan even rusten in de alu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

grote_oever schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 17:12:
[...]

Dit is een grapje mag ik hopen? Zonde van het vlees. Ik kan denk ik meer dan 10 redenen noemen waarom je dit niet wil maken.
Vertel! Het werkt prima namelijk. Zijn er manieren die beter zijn voor het vlees? Tuurlijk. Net zoals er veel slechtere manieren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-07 15:52
Dit ja, laatste nog een lekkere Tomahawk steak zo bereid, goddelijk lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-07 21:40

arie_papa

Running on Ubuntu

Je gaat even de hond uitlaten en komt terug om je stabiele ~130 deksel ineens ~250 graden celcius te zien :(

arie_mama moest even marshmellows roosteren :'(

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
arie_papa schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 18:58:
Ketting staat verkeerd afgesteld! :(
Gelukkig weet mijn vrouw dat ze niet met de BBQ moet bemoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:28

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wat zijn jullie ervaringen met beef ribs qua bereidingstijd? Ik denk een uurtje of drie nodig te hebben, dus om 1600 op de bbq, 1900 eraf? Haalbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
arie_papa schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 18:58:
Je gaat even de hond uitlaten en komt terug om je stabiele ~130 deksel ineens ~250 graden celcius te zien :(

Chevy454 schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 19:09:
[...]

Ketting staat verkeerd afgesteld! :(
Gelukkig weet mijn vrouw dat ze niet met de BBQ moet bemoeien.
Dat doen ze hier gelukkig NA het eten pas, zolang het nog aan de gang is, blijft de familie er af.
( het is zelf voorgekomen dat ik de oudste op de bbq afstuurde, dat hij vroeg "echt ?" )
Hij moest alleen zijn speklapje er af trekken .. ;)

Maar die afspraak hebben we in de keuken ook, de kok van de dag bepaald, niets of niemand bemoeid zich er mee, tenzij het gevraagd wordt.
Scheelt een hoop ruzie en argument :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 08:16
Zojuist even een varkensnek besteld en 5KG spareribs. Wil toch eens een pulled pork gaan maken en dit weekend is het mooi weer in ieder geval ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-07 16:17

SaN

MikeyMan schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 19:13:
Wat zijn jullie ervaringen met beef ribs qua bereidingstijd? Ik denk een uurtje of drie nodig te hebben, dus om 1600 op de bbq, 1900 eraf? Haalbaar?
Nee, snij ze in ieder geval los van elkaar als je haast hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nou, haast heb ik niet perse. Maar uitgaande van:

http://www.bbq-nl.com/2013/07/wagyu-beef-ribs.html

Kwam ik daarop uit.
Zie wel dat ik daar al een uur vergeten ben.

Vier uur realistischer?

Kerntemperatuur 90 graden correct? Voor rundvlees?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-07 22:06

JB

Cédric roelt!

Even een vraag voor de kenners. Ik wil graag een buitenkeuken aanschaffen (gas) maar zie door de bomen het bos niet meer qua merken. Waar moet ik op letten en welke merken zouden jullie aanbevelen?

De Landmann Triton 3 lijkt me een erg degelijk apparaat maar deze heeft jammer genoeg geen zijbrander. Als ik dan kijk naar een Patton heeft deze dat wel in dezelfde prijsklasse. Een Campingaz 3 heeft het ook maar die is nog goedkoper. Dit zal uiteraard te maken hebben met de kwaliteit enz. maar ik als leek die af en toe een bbq gebruikt vind het onzinnig als ik straks een peperdure bbq heb terwijl ik daar te weinig mee doe.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-07 15:57
MikeyMan schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 19:13:
Ligt er natuurlijk aan hoe dik ze zijn maar met de hoge gewenste kerntemperatuur van 90 graden moet je rekenen op een uur of 7. Eventueel langer want de temperatuur is niet heilig bij dit stukje vlees, natuurlijk moet je het geen 100 graden laten worden maar in het midden van het vlezige gedeelte zitten membramen die soms nog niet helemaal zacht zijn geworden als je de 90 graden aantikt. Om dit te testen moet je met een satestokje tussen de ribben prikken, hier moet je geen weerstand ondervinden, dan is het vlees klaar.

Zoek anders op youtube naar franklin bbq beef ribs. Hij is de bbq koning wat betreft low en slow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07 20:03
Aankomend weekend mijn Oklahoma Country Smoker aanpassen, momenteel duurt het ongeveer 2 uur voordat de barbecue op temperatuur is en kost redelijk wat eikenhout.
Ik ga er nu een gaspit in plaatsen zodat de barbecue op gas kan opwarmen en daarna doorstoken met hout.
En de kachelverf laag gaat eraf en daarna in de olie en nog nieuwe temperatuur sensoren. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Hari-Bo op 24-08-2016 09:35 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
JB schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 08:52:
maar ik als leek die af en toe een bbq gebruikt vind het onzinnig als ik straks een peperdure bbq heb terwijl ik daar te weinig mee doe.
Als je sporadisch wilt gaan BBQ'en is een houtskool bbq dan niet beter? Stuk goedkoper te krijgen.

Ik had ook naar gas gekeken (en er komt er ooit 1) maar daar betaal je voor de kwaliteit. Campingaz werd me door men collega afgeraden. Deze was na 3 jaar buiten staan rot terwijl zijn Weber nog in goede staat is.

En voor hoeveel mensen wil je BBQ doen? Denk dan aan een WGA op gas of een Q1000 die je nog goed kan doorverkopen als je het niks vind.

Ik zou lezen op de bekende BBQ fora. Ik had voorheen ook een gas bbq met lavastenen, dat hoef ik niet meer bah bah. Doe mij maar houtskool als primair en gas eventueel als back up.

[ Voor 11% gewijzigd door Chevy454 op 24-08-2016 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-07 14:31
Ik zoek eigenlijk iets makkelijks (gas) met de smaak van houtskool. Is er zoiets als een gas bbq waar je ook kolen op kan leggen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Hari-Bo schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 09:34:
Aankomend weekend mijn Oklahoma Country Smoker aanpassen, momenteel duurt het ongeveer 2 uur voordat de barbecue op temperatuur is en kost redelijk wat eikenhout.
Ik ga er nu een gaspit in plaatsen zodat de barbecue op gas kan opwarmen en daarna doorstoken met hout.
En de kachelverf laag gaat eraf en daarna in de olie en nog nieuwe temperatuur sensoren. :)
Heb je toevallig het boek van Franklin's bbq in je bezit of gelezen? 90% van dat boek gaat alleen maar over hoe je zo'n smoker tot perfectie kan gebruiken. Recepten zijn alleen de laatste 10 bladzijdes :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Laatst online: 26-07 20:03
Malt007 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 09:43:
[...]

Heb je toevallig het boek van Franklin's bbq in je bezit of gelezen? 90% van dat boek gaat alleen maar over hoe je zo'n smoker tot perfectie kan gebruiken. Recepten zijn alleen de laatste 10 bladzijdes :-)
Nee ik heb nog geen apart boek voor een smoker (enkel voor WSM), op internet is er genoeg te vinden.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Blijf iig weg bij die landmann dingen, ook enorm dubieuze kwaliteit, spendeer dan wat meer voor Weber, Boretti, Napoleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Chevy454 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 09:39:
[...]

Als je sporadisch wilt gaan BBQ'en is een houtskool bbq dan niet beter? Stuk goedkoper te krijgen.

Ik had ook naar gas gekeken (en er komt er ooit 1) maar daar betaal je voor de kwaliteit. Campingaz werd me door men collega afgeraden. Deze was na 3 jaar buiten staan rot terwijl zijn Weber nog in goede staat is.

En voor hoeveel mensen wil je BBQ doen? Denk dan aan een WGA op gas of een Q1000 die je nog goed kan doorverkopen als je het niks vind.

Ik zou lezen op de bekende BBQ fora. Ik had voorheen ook een gas bbq met lavastenen, dat hoef ik niet meer bah bah. Doe mij maar houtskool als primair en gas eventueel als back up.
Het is vooral dat ik snel op gang ben. Houtskool is toch heel wat meer geduld en werk hebben :)

Campingaz ga ik dus vanaf zien. Ik geef liever meer uit zodat ik ook een goede heb, dan een net niet bbq voor teveel geld. Normaliter is het aantal personen ons gezinnetje (nu nog 2 kleintjes van 2,5 jaar en 6 maanden) en af en toe voor wat meer mensen 6-8 personen normaliter. Dan lijkt me een 3 pits ruim voldoende?

De WGA en Q1000 zijn beide Weber zo te zien? Is dit echt het enige goeie merk :? Boretti is ook leuk maar die prijzen gaan me wat ver. Verder wil ik de gasfles onder de bbq kwijt kunnen :)
Paganstars schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 10:04:
Blijf iig weg bij die landmann dingen, ook enorm dubieuze kwaliteit, spendeer dan wat meer voor Weber, Boretti, Napoleon
Wel ja :? Ik dacht juist dat het Duitse degelijkheid is?

Patton ook vergelijkbaar?

[ Voor 10% gewijzigd door JB op 24-08-2016 10:08 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
JB schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 10:07:
Het is vooral dat ik snel op gang ben. Houtskool is toch heel wat meer geduld en werk hebben :)
Dat dacht ik nou precies ook en het klopt niet.
Je haalt rooster van de ketel, je plaatst kolenstarter en steekt het aan. In de volgende 20 minuten doe je vlees uit de koelkast leggen, tafel dekken, groentjes snijden. Daarna verspreid je de kolen en ga je aan de slag.

Ik was ook heel erg sceptisch hierover maar het is niet zo dramatisch als men denkt. Je kan nu een weber OTP47 voor 100 euro ophalen bij de bouwmarkt dus je kan het wagen. Het enige wat je moet hebben zijn goede briketten (en die komen niet van weber)

Qua goede gasmerken moet je op de andere fora kijken. De meesten hier stoken op hout of op briketten. Enkel toolkit heeft hier gas denk ik? Maar ook op gas kan je heerlijk koken als je werkt met rookhout.

[ Voor 23% gewijzigd door Chevy454 op 24-08-2016 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
[...]

Campingaz ga ik dus vanaf zien. Ik geef liever meer uit zodat ik ook een goede heb, dan een net niet bbq voor teveel geld. Normaliter is het aantal personen ons gezinnetje (nu nog 2 kleintjes van 2,5 jaar en 6 maanden) en af en toe voor wat meer mensen 6-8 personen normaliter. Dan lijkt me een 3 pits ruim voldoende?

De WGA en Q1000 zijn beide Weber zo te zien? Is dit echt het enige goeie merk :? Boretti is ook leuk maar die prijzen gaan me wat ver. Verder wil ik de gasfles onder de bbq kwijt kunnen :)

[...]

Wel ja :? Ik dacht juist dat het Duitse degelijkheid is?

Patton ook vergelijkbaar?
Patton ken ik niet. Daarnaast is ook je budget belangrijk, ik zelf zou echt serieus meer uitgeven aan kwaliteit dan over een jaar of 2 lopen irriteren aan een brak apparaat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Chevy454 schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 17:15:
Zojuist bij Vancranenbroek geweest om er wat spulletjes te kopen, zag ik er toch zeker niet een pallet met houtskool. Gewone en restaurantkwaliteit.

Dus dan maar een zakje van 7,5kg restaurantkwaliteit meegepakt. De vrouw des huizes was not amused, alsof we met 37kg aan briketten niet genoeg hebben. Maar nu dus 7,5kg houtskool erbij. En de zak geopend en er zitten stukken in zo groot als een stevige mannenvuist. Geprobeerd de kleine starter te vullen, gingen er maar 6 stuks in 8)7 dus nu de grote starter voor 3/4 gevuld voor zometeen high and fast filets te cremeren.
Ben helemaal klaar met normaal houtskool.. Inderdaad stukken die niet in je starters passen, of gruis waar je geen ruk meer mee kunt. En dat linke gevonk en gespat :X Maak de zak die ik heb liggen nog wel op (sla de grote stukken wel kleiner), maar daarna gewoon weer kokosbriketten.

Gister een zakje kokosbriketten van de AH geprobeerd, viel me niks tegen. Wel wat meer as dan de ecobrasa, maar worden goed heet. Normaal formaat briketten ook. Heb ook nog Bast kokoskool gehaald (doos van 10 kg), daar ben ik ook wel benieuwd naar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Paganstars schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 10:15:
[...]

Patton ken ik niet. Daarnaast is ook je budget belangrijk, ik zelf zou echt serieus meer uitgeven aan kwaliteit dan over een jaar of 2 lopen irriteren aan een brak apparaat....
Dat is ook zo. Alleen lees ik ook veel dat de prijs echt niet altijd garantie tot kwaliteit is. Patton maakt ook die Kamado's (kopie van Green Egg volgens mij :?)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
2Dutch schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 10:24:
Ben helemaal klaar met normaal houtskool.. Inderdaad stukken die niet in je starters passen, of gruis waar je geen ruk meer mee kunt.
Ik had laatst een zak van 10kg normaal houtskool vast. Leek me op 4kg gruis en de rest kleine stukjes. Mooi laten staan. Maar nu heb ik restaurant kwaliteit en dat is veel beter qua kwaliteit (zoals je overal kan lezen) maar ook grote stukken erin.

Maar ik heb deze nodig want ik heb geen goede kokosbriketten voor high and fast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Chevy454 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 10:33:
[...]
Ik had laatst een zak van 10kg normaal houtskool vast. Leek me op 4kg gruis en de rest kleine stukjes. Mooi laten staan. Maar nu heb ik restaurant kwaliteit en dat is veel beter qua kwaliteit (zoals je overal kan lezen) maar ook grote stukken erin.

Maar ik heb deze nodig want ik heb geen goede kokosbriketten voor high and fast.
Klopt, zit veel verschil in. Gebruik de ecobrasa ook gewoon voor grillen, maar jij wilt nog een tikje feller want ze gingen je niet hard zat? In een oudere test test die ik online tegenkwam gingen ze wel aardig hard. Maar een mooie test tussen kokos/normaal houtskool in een standaard webertje oid zou wel eens handig zijn..

[ Voor 4% gewijzigd door 2Dutch op 24-08-2016 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
2Dutch schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 10:42:
Klopt, zit veel verschil in. Gebruik de ecobrasa ook gewoon voor grillen, maar jij wilt nog een tikje feller want ze gingen je niet hard zat?
Voor pizza's ging ik niet hard genoeg met fire up kokos. Met gewone briketten van fire up, was bwah bwah. Met ecobrasa niet getest want ze waren al op.

Ik heb een voorraad van weber kokosbriketten die niet hard fikken maar wel geschikt zijn voor low and slow. Dus daarom nu houtskool omdat we high and fast zelden doen en omdat ik het eens wou proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Laatst online: 12:37
Had laatst deze:
En die bevallen best goed, had 3/4 starter vol en kwam tot over de 300 graden :)

Afbeeldingslocatie: http://www.barbequeshop.nl/img/37d0fca9-0f81-4a17-8c4b-be2fc799cb46/weber-briketten-8kg.jpg?w=&h=&q=80

Verder zijn de kolen in een starter nog sneller op temperatuur als je niet te zuinig bent met aanmaakblokjes.

ik gebruik meestal 6 blokjes van de onderstaan, en maak hiermee 3 torentjes van 2 hoog,

Afbeeldingslocatie: http://static-images.jumbo.com/product_images/132833STK-1_360x360.png

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
Lol, overkill anyone? Ik ram onder 2 wolletjes en er tussen nog 1 wolletje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-07 14:29
Paganstars schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:06:
Lol, overkill anyone? Ik ram onder 2 wolletjes en er tussen nog 1 wolletje...
Ik kan 't ook met 2, en dan de oude fohn van de misses erop, zo klaar :)

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Voor 2.5 cent per stuk ga ik niet (meer) lopen kloten :)

Binnen notime hete kolen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]
Met een looftlighter (of verfbrander) en houtskool kan je zo beginnen (1-2 minuten).
Ik weet niet hoe snel briketten aan zijn met de looftlighter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 10:53:
Had laatst deze:
En die bevallen best goed, had 3/4 starter vol en kwam tot over de 300 graden :)
Die had ik ook bij mijn grote starter erbij. Was niet geheel onder de indruk maar misschien omdat ik die te traag heb aangestoken met maar 4 aanmaakblokjes.

De webers hebben echt veel initiële hitte nodig om goed op gang te komen. Dat heb ik inmiddels al geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik heb recent, nadat ik een positieve review had gelezen, 30 kilo hiervan gekocht:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~p.kraats1/BBQ/IMGP2267.jpg

Het is wel bruikbaar, werkt ook wel ok'ish, maar het is ook de meest crappy kokosbriket die ik tot nu toe gebruikt heb. Enorm veel as/gruis/onbrandbaar-zand zowat. Ik kocht afgelopen jaar niet anders dan "restaurantkwaliteit" kokosbriketten in grote zakken en dat beviel echt een heel stuk beter dan dit.

Had ik al gezegd dat ik er nog 25 kilo van heb :P, nadat ik in 4 korte sessies testen er nu 5 kilo door heb :S. De troep gaat er door al dat gruis en restproduct in ieder geval lekker vlot. Maar de as-pan eronder gaat nu echt harder dan ooit.

edit:
Deze heb ik afgelopen jaar met heel veel plezier lopen verstoken:
http://www.terlanco.nl/sh...kosbriketten-10-kg-detail

[ Voor 9% gewijzigd door Nomad op 24-08-2016 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 12:39
Vandaag maar eens een snelle pulled pork geprobeerd Temperatuur tegen de 150 met appelhout en rond het plateau ingepakt in de folie.

Ik ben benieuwd of hij net zo mals word als de langzame methode. (Hij ligt nu te rusten)
Vanmorgen om 8 uur begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nomad schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 12:30:
Ik heb recent, nadat ik een positieve review had gelezen, 30 kilo hiervan gekocht:
[afbeelding]

Het is wel bruikbaar, werkt ook wel ok'ish, maar het is ook de meest crappy kokosbriket die ik tot nu toe gebruikt heb. Enorm veel as/gruis/onbrandbaar-zand zowat. Ik kocht afgelopen jaar niet anders dan "restaurantkwaliteit" kokosbriketten in grote zakken en dat beviel echt een heel stuk beter dan dit.

Had ik al gezegd dat ik er nog 25 kilo van heb :P, nadat ik in 4 korte sessies testen er nu 5 kilo door heb :S. De troep gaat er door al dat gruis en restproduct in ieder geval lekker vlot. Maar de as-pan eronder gaat nu echt harder dan ooit.

edit:
Tja, en ik vind het juist topspul. Ik heb dan ook niet de ervaring die jij hebt vreemd genoeg. Ik vind ze vergelijkbaar met de ecobrasa blokjes. Geen gruis, geen stof en ze branden schoon op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Chevy454 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 10:12:
[...]

Dat dacht ik nou precies ook en het klopt niet.
Je haalt rooster van de ketel, je plaatst kolenstarter en steekt het aan. In de volgende 20 minuten doe je vlees uit de koelkast leggen, tafel dekken, groentjes snijden. Daarna verspreid je de kolen en ga je aan de slag.

Ik was ook heel erg sceptisch hierover maar het is niet zo dramatisch als men denkt. Je kan nu een weber OTP47 voor 100 euro ophalen bij de bouwmarkt dus je kan het wagen. Het enige wat je moet hebben zijn goede briketten (en die komen niet van weber)

Qua goede gasmerken moet je op de andere fora kijken. De meesten hier stoken op hout of op briketten. Enkel toolkit heeft hier gas denk ik? Maar ook op gas kan je heerlijk koken als je werkt met rookhout.
Ik heb een Weber spirit 320. Prima ding, met gietijzeren rooster. Kan het alleen vergelijken met een (nog nieteens goedkope) cadac van m'n neefje. En daar werd ik absoluut niet blij van. Krijg mijn Weber relatief simpel naar 250 graden. Die cadac ging met moeite boven de 170. Ligt er natuurlijk aan wat je ermee gaat doen, maar als het low and Slow gedeelte klaar is, mag er van mij best wat temperatuur bij.

Gebruik er wel een smokebox bij overigens.

En ben inmiddels toch aan het kijken om er een 57cm Weber naast te zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 24-08-2016 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Same mistake here! Ik gebruik reviews nu als richtlijnen. De weber kokosbriketten zijn ok volgens velen dus had ik mijn vrouw gevraagd er 4 zakken van te halen. Worst mistake ever. Ja het was goedkoop maar ik betaal volgende keer wel een paar euro meer. Eveneens werkt de aspan hier nu overuren.
Ah, een terlanco gebruiker. Hoe zijn deze? Ik wil er wat gaan bestellen maar na het weber gedoe ben ik bang om 100kg te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Chevy454 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:18:
[...]

Same mistake here! Ik gebruik reviews nu als richtlijnen. De weber kokosbriketten zijn ok volgens velen dus had ik mijn vrouw gevraagd er 4 zakken van te halen. Worst mistake ever. Ja het was goedkoop maar ik betaal volgende keer wel een paar euro meer. Eveneens werkt de aspan hier nu overuren.

[...]

Ah, een terlanco gebruiker. Hoe zijn deze? Ik wil er wat gaan bestellen maar na het weber gedoe ben ik bang om 100kg te bestellen.
die zijn dus echt heel fijn wmb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Chevy454 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:18:
Je woont niet toevallig ergens heel centraal in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Laatst online: 27-05 13:01
Ik heb afgelopen zomer een 15kg zak van Black Ranch houtskool erdoorheen gestookt. Op zich goed spul, het komt snel op temperatuur en wordt heet genoeg om high&fast speklapjes te kunnen grillen. Maar ook met de kap erop is de temperatuur goed beheersbaar voor low & slow. Knettert niet, rookt alleen in het begin even, en gaat lang genoeg mee om 2,5 uur te kunnen BBQen.

Enige nadeel is het grote verschil van de stukken houtskool. De zak begint met halve boomstammen, dan in het midden zitten wat normalere stukken houtskool, en onderin ligt echt een bodem gruis die niet wil branden. Ook hergebruik van het houtskool heb ik wel eens beter gezien, het gaat wel, maar je kan beter alles in één keer op branden.

Afbeeldingslocatie: https://www.sligro.nl/upload/8c0d2929-b86f-448d-b401-81d8ce337921_075233_230x230.jpg

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Voor mij geen terlanco meer, heb ze lang gebruikt, maar ben gewoon geen fan van eitjes... Te groot en bulky qua opslag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
[afbeelding]

edit:
Misschien is het in mijn ton wat minder een issue. Hebben we wel even contact over.

Ik ga me vanavond wagen aan Beer can Burgers. Beetje blauwe kaas, champignons en paprika er in. Lekkor

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Hq2kmbI_1EA]

[ Voor 7% gewijzigd door 418O2 op 24-08-2016 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-07 14:16
Ik heb een Boston butt in de diepvries liggen waar ik dit weekeinde pulled pork van wil maken. Hij is nu echter stijf bevroren (-18). Hoe kan ik die het beste ontdooien en hoe lang duurt dat dan? Het is iets meer dan 3 kg.De mogelijkheden zijn in ongeveer 4 uur tijd in koud water (af en toe water vervangen) of in 1,5 dag tijd in de koelkast?

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Meest efficiënt lijkt me in de koelkast. Scheelt ook weer in verbruik voor je koelkast.
Als je het er nu uit haalt, is het zaterdag wel ontdooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
elhopo schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 16:06:
Ik heb een Boston butt in de diepvries liggen waar ik dit weekeinde pulled pork van wil maken. Hij is nu echter stijf bevroren (-18). Hoe kan ik die het beste ontdooien en hoe lang duurt dat dan? Het is iets meer dan 3 kg.De mogelijkheden zijn in ongeveer 4 uur tijd in koud water (af en toe water vervangen) of in 1,5 dag tijd in de koelkast?
2 dagen koelkast was laatst te kort bij mij... (2.7 kg)

Dus idd nu eruit halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Kost zeker 3 dagen in de koelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:46
Chevy454 schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 17:15:

Wat koste dat?
Wil het namelijk ook wel proberen mits het grote stukken zijn en beetje fel wilt branden. Wil wat anders dan dammers of black ranch gebruiken voor BV pizza of high grillen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Widow schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 14:34:
Ik heb afgelopen zomer een 15kg zak van Black Ranch houtskool erdoorheen gestookt. Op zich goed spul, het komt snel op temperatuur en wordt heet genoeg om high&fast speklapjes te kunnen grillen. Maar ook met de kap erop is de temperatuur goed beheersbaar voor low & slow. Knettert niet, rookt alleen in het begin even, en gaat lang genoeg mee om 2,5 uur te kunnen BBQen.

Enige nadeel is het grote verschil van de stukken houtskool. De zak begint met halve boomstammen, dan in het midden zitten wat normalere stukken houtskool, en onderin ligt echt een bodem gruis die niet wil branden. Ook hergebruik van het houtskool heb ik wel eens beter gezien, het gaat wel, maar je kan beter alles in één keer op branden.

[afbeelding]
15kg maar? Voor een heel jaar? Dat is bij mij hooguit 3 a 4 weken. Soms 2 weken :)

In wat voor q heb je het gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Ik had vorige week uit "nood" de kokosbriketten van de AH gehaald.
In de AH-overzak zit een nylonzak, die ik ook had bij de Sligro kokosbriketten

Als 'snelle' oplossing prima, met 8/10 briketten de zalm gaar gekregen, met overschot voor de volgende stookbeurt

edit : de zak is dezelfde als die van Terlanco, maar dan 5 kilo

[ Voor 17% gewijzigd door FreshMaker op 24-08-2016 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
The Fatal schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 16:23:
Wat koste dat?
Wil het namelijk ook wel proberen mits het grote stukken zijn en beetje fel wilt branden.
Zonet gebruikt en ja dat wilt wel gaan ja. Heb mijn wenkbrauwen nog :P

Het was 7,99 voor een zak van 7,5kg. En het zijn gigantische blokken. Grote starter vereist!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Tsurany schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 14:22:
Je woont niet toevallig ergens heel centraal in Nederland?
Hoezo? Maar nee, ik woon helemaal zuidens des landes.
Paganstars schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:20:
Voor mij geen terlanco meer, heb ze lang gebruikt, maar ben gewoon geen fan van eitjes... Te groot en bulky qua opslag
Ja de ecobrasa stapelen lekker maar zo erg zijn die eitjes niet? Ik doe ze in een rek hier dus het valt wel mee qua plaats. Maar hoe was jouw ervaring met terlanco kokos? Misschien dat een group buy (pallet) wel interessant is haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Chevy454 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 19:30:
[...]

Zonet gebruikt en ja dat wilt wel gaan ja. Heb mijn wenkbrauwen nog :P

Het was 7,99 voor een zak van 7,5kg. En het zijn gigantische blokken. Grote starter vereist!
Starter gebruik ik niet voor de kamado
Pagina: 1 ... 23 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.