Ivm het lekkere weer, vandaag in een opwelling langs de visboer geweest en een paar lekkere moten zalm ingeslagen. Ik had het nog nooit klaargemaakt (behalve dan tijdens mijn studententijd een kant-en-klaar afbakzalm uit de koekenpan, die overigens altijd veel te droog en aangebakken was bij mij

), dus na wat zoeken op internet een paar potentieel lekkere recepten tegengekomen. Gelukkig had ik de meeste ingrediënten in huis.
Aangezien ik 3 moten had gekregen, heb ik 3 recepten uitgekozen, te weten;
-
Bobby Flay's Cedar Plank Salmon
- Gekruid met peper, zout, bieslook, rozemarijn, tijm en oregano
- Gekruid met meegekregen viskruiden van de visboer
Bij de laatste twee heb ik wat citroen toegevoegd.
Het was niet alleen de eerste keer dat ik zalm op de bbq klaarmaakte, maar ook de eerste keer dat ik ecobrasa cocosbriketten heb gebruikt en de eerste keer dat ik iets op een cederplankje heb klaargemaakt.
De recepten op internet waren niet eenduidig in temperatuur en directe of indirecte bereidingswijze. Uiteindelijk ben ik maar voor een semi-directe manier gegaan met een keteltemperatuur van 180-200 graden.
Aangezien het niet zoveel stukken waren en het maar een korte sessie betrof, gekozen voor 3/4 starter (groot) briketten. In de bbq gaf dat een acceptabele vulling van 1/3-1/2.
Nadat het cederplankje ruim 1,5 uur onder water had gelegen, was het tijd om dit op de bbq te leggen. Ik las overal dat je het plankje moest omdraaien nadat er rook uit de bbq kwam en dat het dan gereed zou zijn voor gebruik. Er kwam helaas geen rook uit de bbq, wel wat geknetter. Na even spieken zag ik dat een deel van het plankje al zwart was verkleurd, dus heb het maar snel omgedraaid en iets van de briketten af gelegd.
Inmiddels was de voorbereiding van de zalm ook klaar. Ik had de moten van tevoren goed ingesmeerd met olijfolie met daar bovenop de kruiden en/of mosterd.
De temperatuur van de bbq was weer vrij stabiel op 190 graden, dus tijd om het geheel op de plank te leggen. Dit was uiteraard een koud kunstje, aangezien 1 zijde nog het vel/de huid bevatte.
In tegenstelling tot spare-ribs zouden de zalmmoten al na een minuut of 20 klaar zijn. Belangrijk was de kerntemperatuur van 45 graden.
Na 10 minuten op de bbq ben ik even gaan kijken hoe ver het stond. De kerntemperatuur tikte op dat moment net de 45 graden aan, maar wat mij opviel was dat de zalm nog erg roze was. Ik was in de veronderstelling dat deze wat meer beige/bruin zou zijn. 5 minuten later hadden ze een kerntemperatuur van 52 graden en heb ik ze er maar af gehaald om niet het risico te lopen dat het allemaal droog zou worden.
Uiteindelijk was de tijd aangebroken om ze te proeven. Hoewel de foto hierboven niet zeer smaakvol lijkt, waren ze toch overheerlijk. Ik bestel vaak zalm in restaurants, voor mij is het een soort leidraad om de kwaliteit van het restaurant te beoordelen. Zelden heb ik een zalm meegemaakt die lekker mals en sappig was, en het is eigenlijk maar 1x voorgekomen dat een zalm perfect was, zodat er niet eens saus nodig was om het geheel wat smaakvoller te maken.
De zalm van de bbq vandaag stond bijna op gelijke voet met dat ene restaurant. De zalm met viskruiden viel een beetje tegen. Wellicht te weinig kruiden gebruikt. De zalm met mosterd en suiker was een bijzondere, de combinatie van zoet, pittig en een beetje zuur, maakt dat het zeker niet gaat vervelen in de mond. De zalm met losse kruiden was gewoon goed, maar niet bijzonder.
Wat mij een beetje tegenviel, was dat de zalm meer gekookt ipv gebakken leek, het vel was totaal niet knapperig. Ik had ook niet het idee dat de zalm wat rokerig smaakte van het cederhout. Het gebrek aan rook deed mij al een beetje vermoeden dat dat niet helemaal lekker ging.
Wat kan ik de volgende keer anders doen om ook die laatste twee puntjes goed te krijgen, zodat de zalm van de bbq eigenlijk helemaal perfect is?
ps. Die ecobrasa cocosbriketten ruiken lekker zeg! Een beetje als een houtvuur. De toevoeging van het cederhout maakt het een ervaring op zich. Je krijgt spontaan zin in bbq-en