Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 108 Laatste
Acties:
  • 671.110 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LEJPzqn.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jsL9Ba0.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4GCFuEX.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IvGhLtM.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nThL8oT.jpg

Gerookte zalmfilets ( op de WGA ivm ruimte gebrek )
Spicy texasrub chicken
Sweet bbq legs
PulledPork reheated met wat bbqsaus, rub en appelsap

Pasta en Aardappelsalade

Het overschot ( kip ) is achteraf door de aardappelsalade gegaan, voor morgen als 'werkvoer' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-07 18:02
Ben zelf niet heel tevreden over de kwaliteit van het vlees van Aalvink. Heb nog nooit online besteld, maar ben wel een aantal keer op de markt geweest.

Heb er o.a. entrecote, riblappen, ribeye en cowboy steaks gehaald. Vind dat de ribeye's en cowboy steaks (ribeye met bot) niet mooi gelijk gesneden worden. Eén kant dikker dan de andere en niet mooi egaal. Hierdoor garen ze ook niet evenredig. Het vet gehalte is tevens erg hoog bij deze stukken vlees (zowel aan de rand als middenin grote dikke stukken). En dan bedoel ik natuurlijk niet de 'marbling' of een vet randje wat smaak aan het vlees geeft. Deze marbling is overigens ook minder bij Aalvink. De foto's op de website zijn natuurlijk prachtig en volgens mij van het internet geplukt. Niet erg realistisch. Het is wel goedkoop, dus weet niet of ik dan een hogere kwaliteit mag verwachten. Ik haal er helaas niet meer.

Verder aardige en behulpzame mensen, daar geen slecht woord over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:18

OMX2000

By any means necessary...

Steeds als ik ik "langs" dit topic kom loopy het water mij in de mond. Er vallen voor mij echter nogal wat recepten af omdat ik zoveel mogelijk halal vlees eet. Ik heb vorig jaar bij de BBQ boer een halal bbq pakket besteld, wat heeel erg goed viel bij de gasten.

Maar ik wil nu zelf ook wel eens wat creatiever bezig zijn met de Weber. Zijn er nog tips over slagers die ook halal vlees leveren? Kosher mag ook natuurlijk (kosher is halal maar halal is niet kosher en zo).

[ Voor 5% gewijzigd door OMX2000 op 15-08-2016 19:57 ]

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
OMX2000 schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 19:56:
Steeds als ik ik "langs" dit topic kom loopy het water mij in de mond. Er vallen voor mij echter nogal wat recepten af omdat ik zoveel mogelijk halal vlees eet. Ik heb vorig jaar bij de BBQ boer een halal bbq pakket besteld, wat heeel erg goed viel bij de gasten.

Maar ik wil nu zelf ook wel eens wat creatiever bezig zijn met de Weber. Zijn er nog tips over slagers die ook halal vlees leveren? Kosher mag ook natuurlijk (kosher is halal maar halal is niet kosher en zo).
De betere islamtische slager kan je alles toch wel leveren ?
Ik ga in Rotterdam zo nu en dan ( afstand ) en haal daar merguez en lamsworsten, maar ook lamsbout kan je prima op de bbq bereiden.
De prijzen voor lamsvlees zijn daar nog een stuk leuker dan bij de lokale (dorps)AH ook.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-07 17:01

Aldmar

Niks...

arie_papa schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 11:17:
Ik heb een Original (47cm). Die aspan is niet los te bestellen, maar niet echt cruciaal voor de werking van je Weber want qua luchtinlaat zijn die verder hetzelfde. Een opklappend rooster lijkt me daarentegen wel een fijne plus, maar die zijn natuurlijk ook los te bestellen.
Ik heb een aantal weken eens het internet afgestruind en kwam bij de 'Weber Kettle Club' terecht. Heb daarop Weber eens een mailtje gestuurd en hun reactie was dat de aspan te bestellen is bij de dealer. Toevallig zit bij mij in de buurt een weber-dealer (intratuin) waar ik het eens gevraagd heb. Bestellen was geen probleem en afgelopen zaterdag kon ik de aspan dan ook ophalen.

Weber Original 47cm

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://i4.photobucket.com/albums/y101/Aleko1/IMG_5682_zpsvjskhzxn.jpg

Tijdens:
Afbeeldingslocatie: https://i4.photobucket.com/albums/y101/Aleko1/IMG_1699_zpsttroqisr.jpg
Even ondersteboven, de poten ietsje terug trekken, de handgreep van de ventilatie beetje draaien zodat de de ring van de aspan eenvoudig tussen de 3 poten en de dome geklikt kan worden.

Na:
Afbeeldingslocatie: https://i4.photobucket.com/albums/y101/Aleko1/IMG_5685_zpssqfootye.jpg

Voor 29,99 en 5 minuten werk een aspan onder mijn Weber geklikt. _/-\o_ :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wat is het artikelnummer van die aspan? Wel handig zo!

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-07 16:17

SaN

Chevy454 schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 21:42:
Absoluut! Ik heb hem ook sinds kort op mijn nieuwe weber, en ik zou nooit meer zonder willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-07 17:01

Aldmar

Niks...

Chevy454 schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 21:42:
65131 ( Ash Catcher Assy 18" Char '1 )

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

OMX2000 schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 19:56:

Suf voorbeeld, maar wij eten ook vrijwel geen varkensvlees (gezondheidstechnische redenen) en scoren dus bv de halal frikandellen van de ..AH :+ Sommige AH's hebben een zeer ruim assortiment halal vlees, ligt aan de franchisenemer hoe ie z'n winkel vult..maar dan kom je vaak wel uit bij L en XL AH's.
Online slagers die halal leveren..zie bv http://www.halalvleesexpress.nl als ik even Google raadpleeg. Even wat ervaringen checken en proefbestellinkje doen? :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-07 15:52
Ga dit weekend voor het eerst kip lollies maken. Keer wat anders dan moink balls. Ook leuk om te trakteren.

Recept: https://www.macsbbqpit.com/chicken-lollipops/

[ Voor 21% gewijzigd door Wackmack op 15-08-2016 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-07 21:25

arie_papa

Running on Ubuntu

Nomad schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 14:10:
[...]

Mijn WGA heeft ook een thermometer. Gewoon met een ijzerboortje een gaatje geboord en een thermometertje bevestigd. En afgewerkt met koud emaille, om de deksel wel weer te beschermen tegen roest en andere ellende.
Ik zit te kijken om een slijpgat in mijn deksel af te werken. Nu wist ik dat koude emaille al eens gevallen was, maar op hun site is dit maar tot 145 graden hittebestendig? Geeft dit geen problemen in de deksel?

Alternatief zag ik in de bouwmarkt zwarte spuitlak voor kachels die tot 650 graden hittebestendig is. Spuitbus heb je voor ~17 euro, alleen het net afwerken lijkt mij een stuk lastiger.
Aldmar schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 21:00:
[...]

Ik heb een aantal weken eens het internet afgestruind en kwam bij de 'Weber Kettle Club' terecht. Heb daarop Weber eens een mailtje gestuurd en hun reactie was dat de aspan te bestellen is bij de dealer. Toevallig zit bij mij in de buurt een weber-dealer (intratuin) waar ik het eens gevraagd heb. Bestellen was geen probleem en afgelopen zaterdag kon ik de aspan dan ook ophalen.

Weber Original 47cm

[...]

Voor 29,99 en 5 minuten werk een aspan onder mijn Weber geklikt. _/-\o_ :*)
Interessant :) Die zet ik maar op mijn verlanglijstje :P

[ Voor 35% gewijzigd door arie_papa op 16-08-2016 09:37 ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:13

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Er is ook hittebestendige verf in een potje. Als je het gat afdekt maakt dat misschien minder rommel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

MikeyMan schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 09:39:
Er is ook hittebestendige verf in een potje. Als je het gat afdekt maakt dat misschien minder rommel.
Het is nogal een groot gat ;)
deksel

Maar uit een potje zal makkelijker afwerken zijn. Bedankt voor de tip :) Ik ga eens zoeken.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zo, das idd een gat!

Blijft dat gewoon open dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

pizza oven neem ik aan :P

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Dat is de bedoeling inderdaad :)

En of het gat open blijft, in eerste instantie wel, maar ik heb de plaat bewaard, dus kan altijd nog iets van een deurtje knutselen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-07 14:16
Zou er nog oogjes op verven, ziet er wel leuk uit dan!

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Misschien nog ergens even goedkoop een losse deksel scoren voor m'n Weber, dan kan ik er ook een mooie pizza oven van maken :D

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Of gewoon een pizzaring kopen :P

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Roeligan schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 10:51:
Of gewoon een pizzaring kopen maken :P
We blijven wel Tweakers hè ;)

Maar het is dat ik deze deksel over had, anders was ik inderdaad voor een pizzaring gegaan. Toch wel erg benieuwd naar het verschil in bakresultaten tussen deze deksel en een pizzaring, dus wie weet wordt die ook nog ooit geklust :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Een pizzaring kun je ook zelf knutselen ;) (alhoewel ik mijne heb gekocht :+)

RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dan moet ik volgens mij even een tweede hypotheek afsluiten. Die krengen zijn stervensduur ;(

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Mijn pizzaring was 9 tientjes. Goedkoop is anders, maar een 2e hypotheek?

RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Op Marktplaats is een handige Harrie die ze zelf maakt en voor 52/54,50 verkoopt (+7 verzenden).
Op zich geen slechte deal. Ik denk dat je al snel 30-40 euro aan materiaal kwijt bent en dan heb je ook nog de juiste tools als een wals nodig.

edit:
Roeligan schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 14:42:
Linkje? Heb een collega en vriend die er nog 1 zoeken.
Zie DM :)

[ Voor 42% gewijzigd door arie_papa op 16-08-2016 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Linkje? Heb een collega en vriend die er nog 1 zoeken.

RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Laatst online: 25-07 22:07
ik zoek er ook nog een

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:58
deze of deze zijn volgens mij de enige betaalbare op marktplaats

Wil er eigenlijk ook nog een keer 1 zelf maken die nog dicht kan en waar een spit ingezet kan worden.

[ Voor 16% gewijzigd door Tinusvolkel op 16-08-2016 15:24 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Tinusvolkel schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 22:29:
Zoo net een Boston butt van 2.7kg uit de vriezer gehaald, ter voorbereiding voor een family bbq as zondag :9

Echter gaat de Boston butt vrijdag al de BBQ op en deze wil ik dan zondag nog even opwarmen aangezien dit planningstechnisch iets makkelijker is.
De pulled pork wil ik dan gaan gebruiken op een broodje en op een pizza.

W.v.t.t.k.
1. Stokbroodje pulled pork
2. Zalm van de cederhouten plank
3. Mixed grill ga een poging doen alle 3 de stukken vlees tegelijk klaar te hebben:
3.1 Picanha (word ook mijn 1ste keer :) )
3.2 Oerhammetje
3.3 Kipfilet
4 Pizza Pulled Pork
5 gebakken ananas

Ik wil het bij kleine porties houden want anders ben ik bang dat de gasten te snel vol zitten.

Materiaal:
57cm MT GBS
47cm original kettle
47cm compact kettle
6 digitale temperatuurmeters
Houtkachel (om snel kolen op te warmen)

Iemand verder nog tips om dit te managen?
toon volledige bericht
Helaas te weinig foto's gemaakt, maar de gasten waren zeer tevreden :)
En vonden het heel leuk om te zien om op een "andere" manier te bbqen

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dLB0IZz.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/umGduQL.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fPwleaz.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Roeligan schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 14:17:
Mijn pizzaring was 9 tientjes. Goedkoop is anders, maar een 2e hypotheek?
Nouja bij wijze van, vind 9 tientjes voor een rond stukje staal wel vrij prijzig. Zeker als het gewoon een massaproduct is.

Zal die marktplaats links eens bekijken, die prijs is al een stuk aangenamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Vandaag weer Hasselback aardappels gemaakt en het was toch niet wat ik ervan verwacht.

De aardappelen zijn gaar maar ik krijg dat krokant randje niet. Moet ik de temperatuur hoger doen? Ik zat op 200C rooster.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Je zou de laatste 10 minuten de temperatuur kunnen verhogen, en evt een metklein laagje (kruiden)boter/olie bestrijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
FreshMaker schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 19:48:
Je zou de laatste 10 minuten de temperatuur kunnen verhogen, en evt een metklein laagje (kruiden)boter/olie bestrijken.
Ik heb elk kwartier gedurende 2 uur een kruidenboter mengsel erop gesmeerd. Maar denk dat de briketten op het einde te weinig pit meer hadden. Ik kreeg ook geen mooie reverse sear helaas. Volgende keer maar een extra lading van de kleine briketten starter erbij mikken. Mrs Chevy454 vond de gepofte aardappelen wel lekker. Maar de kruidenboter mag wat meer oempf hebben. (beetje voorzichtig met de kruiden omgesprongen)

Morgen ribbendag want de vriezer zat kneiter vol. Hoe erg is dat :')

[ Voor 5% gewijzigd door Chevy454 op 16-08-2016 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Ik had nog een 37cm rooster van mijn oude bbq over.
Kruislings op of onder het stookrooster scheelt heel wat ongestookte kruimels :)

Extra rooster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:49
Ik ben vrijdag van plan om ook Hasselback aardappels te maken met eendenborst en een simpele groente erbij.
Wat zou ik aanhouden voor de eend?

Zelf dacht ik aan iets van 60 graden, maar kwam op online zelfs 74 graden tegen.
Dat laatste lijkt mij iets teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb
  • Laatst online: 07-05 20:25

mr_obb

Lakse Perfectionist

Met 60 graden zit je op medium, je kan nog iets lager blijven, 54-57, voor medium-rare. 74 graden is door en door gaar en dan nog wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Tinusvolkel schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 15:22:
deze of deze zijn volgens mij de enige betaalbare op marktplaats

Wil er eigenlijk ook nog een keer 1 zelf maken die nog dicht kan en waar een spit ingezet kan worden.
In die van bbqpizzaforyou zitten uitsparingen (uitdruk principe :+) voor een rotisserie.
Tsurany schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 15:55:
[...]

Nouja bij wijze van, vind 9 tientjes voor een rond stukje staal wel vrij prijzig. Zeker als het gewoon een massaproduct is.

Zal die marktplaats links eens bekijken, die prijs is al een stuk aangenamer.
Ik vond het ook prijzig, maar op MP vindt ik vorige maand niets, kan je wel vertellen, een van de beste aankopen die ik gedaan heb!

RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_obb schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 21:10:
Met 60 graden zit je op medium, je kan nog iets lager blijven, 54-57, voor medium-rare. 74 graden is door en door gaar en dan nog wat.
Eehh, met 60 gr zit je op medium-well done. Medium is rond de 55gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:18

OMX2000

By any means necessary...

FreshMaker schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 20:20:
[...]

De betere islamtische slager kan je alles toch wel leveren ?
Ik ga in Rotterdam zo nu en dan ( afstand ) en haal daar merguez en lamsworsten, maar ook lamsbout kan je prima op de bbq bereiden.
De prijzen voor lamsvlees zijn daar nog een stuk leuker dan bij de lokale (dorps)AH ook.
Dat klopt. En dat is eigenlijk het standaard werk. Maar het kant en klaar marineren voor een BBQ is bij de gemiddelde Islamtische slager niet aan de orde. Althans ik moet de eerste in Brabant nog tegen komen.

Maar kant en klaar is dus voor het gemak. Wat ik eigenlijk belangrijker vind is dat het ook biologisch vlees is of beter gezegd goed en eerlijk vlees. De combo halal + biologisch/eerlijk is nogal lastig te vinden. Terwijl dat eigenlijk de essentie is van halal vlees, maar goed da's een andere off-topic discussie.
2Dutch schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 22:18:
[...]

Suf voorbeeld, maar wij eten ook vrijwel geen varkensvlees (gezondheidstechnische redenen) en scoren dus bv de halal frikandellen van de ..AH :+ Sommige AH's hebben een zeer ruim assortiment halal vlees, ligt aan de franchisenemer hoe ie z'n winkel vult..maar dan kom je vaak wel uit bij L en XL AH's.
Online slagers die halal leveren..zie bv http://www.halalvleesexpress.nl als ik even Google raadpleeg. Even wat ervaringen checken en proefbestellinkje doen? :)
Ja het halal schap van sommige AH's is goed gevuld. Dat klopt. Ik vind vooral de merguez worstjes lekker. De hamburgers zijn wel ok. Maar ik voel me un bietje dom dat ik die link niet eerder had gezien. Thx! Ik kende hem nog niet. Ik ga er binnenkort een bestelling plaatsen.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-06 03:20

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Even een vraag. Weet iemand of je voor de Weber MT 57 cm een volledig gietijzeren rooster kunt aanschaffen ? Ik kan m niet vinden op Google. Vind alleen t rooster van 30 cm.

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Gri77ie schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 00:25:
Even een vraag. Weet iemand of je voor de Weber MT 57 cm een volledig gietijzeren rooster kunt aanschaffen ? Ik kan m niet vinden op Google. Vind alleen t rooster van 30 cm.
Ja, die van barbecook of cadac zouden passen. Je hebt ook die uit Duitsland gussrost. de denk ik.

Ribben zijn in de rub voor morgen. Alleen welke methode doen we? Texas crutch or not?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie

Gri77ie

Chevy454 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 00:31:
[...]

Ja, die van barbecook of cadac zouden passen. Je hebt ook die uit Duitsland gussrost. de denk ik.

Ribben zijn in de rub voor morgen. Alleen welke methode doen we? Texas crutch or not?
Ok. Thanx ! Dus die passen wel ! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
OMX2000 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 00:04:
[...]

Dat klopt. En dat is eigenlijk het standaard werk. Maar het kant en klaar marineren voor een BBQ is bij de gemiddelde Islamtische slager niet aan de orde. Althans ik moet de eerste in Brabant nog tegen komen.

Maar kant en klaar is dus voor het gemak. Wat ik eigenlijk belangrijker vind is dat het ook biologisch vlees is of beter gezegd goed en eerlijk vlees. De combo halal + biologisch/eerlijk is nogal lastig te vinden. Terwijl dat eigenlijk de essentie is van halal vlees, maar goed da's een andere off-topic discussie.
Marineren doe ik liever zelf, keuze uit eigen smaken, variaties.
Verder ben ik niet overtuigd van biologisch of eerlijk vlees, het zal allemaal wel, maar als een ondernemer inkomen ruikt, zal hij dat pakken.
Net dat iedereen dat doet, maar meestal is er toch de controle niet.
Wel merk je verschillen tussen supermarktvlees en vers van een slager, maar een slager zal nooit goedkoper kunnen stunten dan de lokale AH, al is het alleen maar vanwege de spreiding in producten. Dat neem ik mee, en bestel mijn vlees voornamelijk bij de 'echte' slager.

Ik tank daarentegen wel in België omdat het gewoon 25ct scheelt, dan wil ik wel de goedkoopste oplossing :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Gri77ie schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 00:35:
[...]

Ok. Thanx ! Dus die passen wel ! d:)b
Fonq heeft ze gewoon. Roosters van Barbecook geloof ik. Heb er zelf ook 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie

Gri77ie

Helder ! Dank !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bracha25
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-07 13:16
[...]
[...]
Ja het halal schap van sommige AH's is goed gevuld. Dat klopt. Ik vind vooral de merguez worstjes lekker. De hamburgers zijn wel ok. Maar ik voel me un bietje dom dat ik die link niet eerder had gezien. Thx! Ik kende hem nog niet. Ik ga er binnenkort een bestelling plaatsen.
Meet-our-meat.nl is ook een halal leverancier. Levert ook picanha😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-07 14:35
FreshMaker schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 00:35:
[...]

Marineren doe ik liever zelf, keuze uit eigen smaken, variaties.
Verder ben ik niet overtuigd van biologisch of eerlijk vlees, het zal allemaal wel, maar als een ondernemer inkomen ruikt, zal hij dat pakken.
Net dat iedereen dat doet, maar meestal is er toch de controle niet.
Wel merk je verschillen tussen supermarktvlees en vers van een slager, maar een slager zal nooit goedkoper kunnen stunten dan de lokale AH, al is het alleen maar vanwege de spreiding in producten. Dat neem ik mee, en bestel mijn vlees voornamelijk bij de 'echte' slager.

Ik tank daarentegen wel in België omdat het gewoon 25ct scheelt, dan wil ik wel de goedkoopste oplossing :)
Om in NL Biologisch vlees aan te bieden, zal het sowieso van een SKAL erkende boer moeten komen en van leverancier, hiermee kan je namelijk altijd het vlees traceren.

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

No worries, hopelijk bevalt de shop en dan weten de overige Tweakers ook weer een goed adresje voor halal-vlees.

Wij hebben zelf het geluk dat onze AH (formaatje L en op steenworp van mijn huis zowat) echt een shitload aan lekker en verantwoord vlees heeft voor de bbq, ook het fancy spul zoals picanha steaks en co, maar vlees van beef&steak bevalt ook erg goed. We krijgen vrijdag onze eerste koe binnen (nou ja, deel van :P) via koopeenkoe.nl. Traceerbaar en verantwoord vlees, the way we like it. Ben benieuwd :)

[ Voor 5% gewijzigd door 2Dutch op 17-08-2016 12:42 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Waarom wil je een gietijzeren rooster? Het geeft mooie strepen op je vlees, maar gaat er toch niet beter van smaken ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Persoonlijk vind ik het onderhoudsvriendelijker en het houd de hitte beter vast. Dat vind ik prettiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
iscara schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 12:51:
[...]

Waarom wil je een gietijzeren rooster? Het geeft mooie strepen op je vlees, maar gaat er toch niet beter van smaken ofzo?
Gietijzeren roosters houden idd de warmte beter vast (zoals je ziet een aantal post's hierboven heb ik er ook 1 :) )
Maar daarmee kun je dus heel snel een steak dichtschroeien, dus je houd meer rood vlees over :9

En het ziet er sowieso stoer uit >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heeft zo'n GBS Sear gratie eigenlijk nog zin met een gietijzeren rooster? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Er is een toko die gietijzeren roosters in verschillende formaten en uitvoeringen heeft, mooi spul, bv een rooster in 4 delen: https://www.gussroste.de/...te/the-original-57er.html
Zie ook dat ze wokmodules hebben voor in zo'n rooster, nice :) Verzendkosten zijn denk ik wel au au :P

Wil daar ook nog ooit een gietijzeren rooster voor de WGA vandaan halen..

Als ik naar http://www.barbequeshop.n...tijzeren-rooster-570.html kijk zie ik 3 maten genoemd worden..uhh..okee? :?

[ Voor 10% gewijzigd door 2Dutch op 17-08-2016 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
MikeyMan schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 13:15:
Sear grate is wel haast een cm dik, maar ik weet niet hoe dik die gietijzeren roosters zijn.

[ Voor 51% gewijzigd door Tinusvolkel op 17-08-2016 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Bij de Cranenbroek (voor wie het kent) hebben ze ook allerlei roosters vrij goedkoop liggen.
Weet nu alleen geen maten/prijzen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Nee, want je hele rooster is van gietijzer dan.
Zo'n GBS sear grate is handig als je graag alle voordelen wilt hebben van je opklaprekje en je koelere zones wilt hebben om gebruik te maken reverse sear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
The Fatal schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 12:54:
ik heb het de laatste keer gedaan zonder in te pakken, en dat beviel beter dan in pakken.
5 uur straight op 110/1120 graden. Laatste 2 uur regelmatig insmeren en met een planten spuit appelsap/whiskey er overheen.
Wat voor resultaat heb je dan? Fall of the bone?

Ik doe deze keer geen texas crutch dus de 321 methode valt nu weg) . Ik doe elk uur een mop saus erop, ik hoop dat de rub er niet vanaf wordt gespoeld (al zal dat wel meevallen sinds die een hele nacht heeft kunnen trekken).

De temperatuur zit mooi op de 110C. Ben benieuwd wat voor resultaat dit geeft.

[ Voor 28% gewijzigd door Chevy454 op 17-08-2016 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:06
Chevy454 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 13:37:
[...]

Wat voor resultaat heb je dan? Fall of the bone?

Ik doe deze keer geen texas crutch dus de 321 methode valt nu weg) . Ik doe elk uur een mop saus erop, ik hoop dat de rub er niet vanaf wordt gespoeld (al zal dat wel meevallen sinds die een hele nacht heeft kunnen trekken).

De temperatuur zit mooi op de 110C. Ben benieuwd wat voor resultaat dit geeft.
Zat net net een lichte bite aan. Dus je kon met je vork zo het vlees er af trekken en dan was het mooi schoon. Of kluiven natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
The Fatal schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 18:03:
Zat net net een lichte bite aan. Dus je kon met je vork zo het vlees er af trekken en dan was het mooi schoon. Of kluiven natuurlijk.
Het vlees was sappig en de bite was geweldig. Het was niet papperig maar stevig. Helaas kwam het vlees niet mooi los van het bot. Ik denk dat een extra half uur beter was.

Maar ben het wel eens dat de texas crutch niet echt noodzakelijk is bij baby backs. Er was lichte pull back dus het was klaar maar nog niet gereed.

Qua rub heb ik de noskos classic genomen. Moppen doe ik volgende keer niet meer. Ik had stukken waar er meer smaak was als de rest, waarschijnlijk rub wat weggespoeld is. En volgens amazingRibs is dat moppen ook niet nodig als de rub al goed is.

We komen er langzaam aan. En de vrouw had het goed gesmaakt. Ze had haar ribben sneller op als mij voor een keer.

Enige opmerking die ik kreeg was dat het zoeter mocht en dat het vlees schoon van de botjes moeten.

[ Voor 24% gewijzigd door Chevy454 op 17-08-2016 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Moet zeggen dat ik het persoonlijk juist prima vind om een beetje te moeten trekken. Als het vlees er vanzelf afvalt is de lol er voor mij wel een beetje vanaf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Chevy454 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 18:13:
[...]

Het vlees was sappig en de bite was geweldig. Het was niet papperig maar stevig. Helaas kwam het vlees niet mooi los van het bot. Ik denk dat een extra half uur beter was.

Maar ben het wel eens dat de texas crutch niet echt noodzakelijk is bij baby backs. Er was lichte pull back dus het was klaar maar nog niet gereed.

Qua rub heb ik de noskos classic genomen. Moppen doe ik volgende keer niet meer. Ik had stukken waar er meer smaak was als de rest, waarschijnlijk rub wat weggespoeld is. En volgens amazingRibs is dat moppen ook niet nodig als de rub al goed is.

We komen er langzaam aan. En de vrouw had het goed gesmaakt. Ze had haar ribben sneller op als mij voor een keer.

Enige opmerking die ik kreeg was dat het zoeter mocht en dat het vlees schoon van de botjes moeten.
Uiteraard voelen we allemaal met je mee omdat je nu nog een keer ribs moet gaan maken ;)

Das voor mij het mooiste van bbq, ook al lukt het niet helemaal 100%, het resultaat is vrij vaak alsnog erg goed te eten maar geeft dan ook een sterke drang om nog eens te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:06
Chevy454 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 18:13:
[...]

Mooi dat het goed gelukt is. Alu folie is leuk maar zonder gaat het ook meer dan prima. Je kan wel in een planten spuit wat appelsap/whiskey/oplosbare kruiden doen en dan ipv moppen sprayen.

• FreshMaker
  • Niet online
Fly-guy schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 18:50:
[...]
Uiteraard voelen we allemaal met je mee omdat je nu nog een keer ribs moet gaan maken ;)

Das voor mij het mooiste van bbq, ook al lukt het niet helemaal 100%, het resultaat is vrij vaak alsnog erg goed te eten maar geeft dan ook een sterke drang om nog eens te proberen.
Afgezaagd, maar de reis is vaak leuker dan de bestemming ;)

De ontelbare mislukkingen die ik mezelf toebedeeld heb zijn in de ogen van familie en vrienden totale overwinningen ( als in topkwaliteit )
Maar voor mijzelf wil ik de lat hoger leggen, en koken zoals 'de plaatjes'

Wat ik voor mijzelf heb, is dat ik de theorie allemaal wel heb meegekregen, maar dat smaken nogal eens verschillen dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Je hebt daarnaast ook te maken met een natuurproduct, dat maakt het ook al lastiger :)

• Chevy454
  • Niet online
The Fatal schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 20:31:
Mooi dat het goed gelukt is. Alu folie is leuk maar zonder gaat het ook meer dan prima. Je kan wel in een planten spuit wat appelsap/whiskey/oplosbare kruiden doen en dan ipv moppen sprayen.
Maar heeft dat zin? Je sprayt wat op de bovenkant wat daarna relatief vluchtig verdwijnt. En maak je de korst er niet week van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Chevy454 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 10:39:
[...]

Maar heeft dat zin? Je sprayt wat op de bovenkant wat daarna relatief vluchtig verdwijnt. En maak je de korst er niet week van?
Rook en andere bbq gassen die je vlees smaak geven blijven beter plakken als de buitenkant vochtig is. Als je het laatste uur niet meer mopt/sprayed krijg je voldoende korst. Bovendien helpen de suikers in de spray/mop bij het opbouwen van die korst.

[ Voor 8% gewijzigd door checkdiz op 18-08-2016 14:43 ]

• willemvh
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-12-2024
Beste tweakers,

Als amateur heb ik de uitdaging aangegaan om een lekkere brisket te maken. Het juiste vlees is besteld en ligt klaar maar ik verzuip in de recepten en tips. Kortom ik zie niet meer in welke zaken de juiste zijn.
Ik zoek een goed recep / tips & tricks van mensen die al wat ervaring hebben opgebouwd !

Is het is misschien best om te zeggen dat ik op een gas BBQ werk waarbij ik mijn hout in een smoker zal doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Spek to Bacon - W.I.P ;)

2.5 kilo buikspek schoongemaakt ( nette 2 kilo over )
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/84DRYdA.jpg

Na een weekje pekel 24u gedroogd

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/38dWsWW.jpg

Op het rooster @110c tot de kern 65c wordt
Beetje kersen en whiskeyhout tussen de briketten

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GsUXLM6.jpg

Na 2u een rustige 40c ... nog 'even' geduld ;)
updates volgen

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

418O2 schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 15:58:
[...]

Uit een vijver. Daar leven ze vaak op een zandbodem ipv stenen natuurlijk
Kijk.. ik weet dat ik bij de meet vorig jaar geen perfecte forel heb afgeleverd, maar om ze nu goor te noemen vind ik ook wat overdreven ;)

:+

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• Chevy454
  • Niet online
Dus afgelopen maandag Picanha gehaald. Vandaag in de tandarts voor het verdikt, kom volgende week maar terug. Dus even genieten nu ;)

Maar de gewone fire up briketten zijn eindelijk op dus gaan we aan de weber kokosbriketten. Wat een gigantische fout was dat! Die zijn gigantisch in vergelijk met fire up laat staan ecobrasa. Maar ze branden nog geeneens, ik had 7 grote briketten aangestoken en kreeg de Q met moeite op 80C. Daarna nog eens 6 erbij gemikt, nope. Dan maar de kokos fire up erbij gemengd. En nu zitten we eindelijk op 115C.

De Picanha heeft wel mooi kunnen trekken met zout en peper.

De volgende keer gaan de weber briketten met zijn allen in de starter. Hopelijk halen we dan wel de 110C.

• 418O2
  • Nu online
St@m schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 17:58:
[...]

Kijk.. ik weet dat ik bij de meet vorig jaar geen perfecte forel heb afgeleverd, maar om ze nu goor te noemen vind ik ook wat overdreven ;)

:+
Die kwamen ook uit een betaalvijver? Dan ligt het er aan waar ze vandaan komen blijkbaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

418O2 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 18:53:
[...]

Die kwamen ook uit een betaalvijver? Dan ligt het er aan waar ze vandaan komen blijkbaar
Ja, zanderig betekent meestal niet helemaal goed schoongemaakt en niet gepekeld. Een forel uit een betaalvijver in de oven / pan vind ik meestal niet zo lekker. Smaakt inderdaad erg zanderig.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• 418O2
  • Nu online
St@m schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 20:16:
[...]

Ja, zanderig betekent meestal niet helemaal goed schoongemaakt en niet gepekeld. Een forel uit een betaalvijver in de oven / pan vind ik meestal niet zo lekker. Smaakt inderdaad erg zanderig.
Die ik had gehad kwam idd uit de pan. Dan zal dat het zijn :)

• Alime
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-11-2024
Net kippenbouten in rub klaargemaakt, met handje hickory en laatste kwartiers bbq saus erover. Ik vond de smaak heerlijk. De associatie met rookworst is snel gemaakt. Ik vind dat lekker maar ik lees ook reacties dat mensen dat té vinden. Enige wat ik beter vond kunnen was de krokantheid van het velletje. Ik lees hier veel verschillende berichten over. Sommigen zeggen dat dan de temperatuur te laag is geweest, wat vinden jullie? Kan het ook aan de saus gelegen hebben? De temp range was 130-150 en op het laatst heel even direct.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:52
Ivm het lekkere weer, vandaag in een opwelling langs de visboer geweest en een paar lekkere moten zalm ingeslagen. Ik had het nog nooit klaargemaakt (behalve dan tijdens mijn studententijd een kant-en-klaar afbakzalm uit de koekenpan, die overigens altijd veel te droog en aangebakken was bij mij :X ), dus na wat zoeken op internet een paar potentieel lekkere recepten tegengekomen. Gelukkig had ik de meeste ingrediënten in huis.

Aangezien ik 3 moten had gekregen, heb ik 3 recepten uitgekozen, te weten;
- Bobby Flay's Cedar Plank Salmon
- Gekruid met peper, zout, bieslook, rozemarijn, tijm en oregano
- Gekruid met meegekregen viskruiden van de visboer

Bij de laatste twee heb ik wat citroen toegevoegd.

Het was niet alleen de eerste keer dat ik zalm op de bbq klaarmaakte, maar ook de eerste keer dat ik ecobrasa cocosbriketten heb gebruikt en de eerste keer dat ik iets op een cederplankje heb klaargemaakt.

De recepten op internet waren niet eenduidig in temperatuur en directe of indirecte bereidingswijze. Uiteindelijk ben ik maar voor een semi-directe manier gegaan met een keteltemperatuur van 180-200 graden.

Aangezien het niet zoveel stukken waren en het maar een korte sessie betrof, gekozen voor 3/4 starter (groot) briketten. In de bbq gaf dat een acceptabele vulling van 1/3-1/2.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/O5ZtwXT.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bXiFfAa.jpg

Nadat het cederplankje ruim 1,5 uur onder water had gelegen, was het tijd om dit op de bbq te leggen. Ik las overal dat je het plankje moest omdraaien nadat er rook uit de bbq kwam en dat het dan gereed zou zijn voor gebruik. Er kwam helaas geen rook uit de bbq, wel wat geknetter. Na even spieken zag ik dat een deel van het plankje al zwart was verkleurd, dus heb het maar snel omgedraaid en iets van de briketten af gelegd.

Inmiddels was de voorbereiding van de zalm ook klaar. Ik had de moten van tevoren goed ingesmeerd met olijfolie met daar bovenop de kruiden en/of mosterd.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PHUgwju.jpg

De temperatuur van de bbq was weer vrij stabiel op 190 graden, dus tijd om het geheel op de plank te leggen. Dit was uiteraard een koud kunstje, aangezien 1 zijde nog het vel/de huid bevatte.

In tegenstelling tot spare-ribs zouden de zalmmoten al na een minuut of 20 klaar zijn. Belangrijk was de kerntemperatuur van 45 graden.

Na 10 minuten op de bbq ben ik even gaan kijken hoe ver het stond. De kerntemperatuur tikte op dat moment net de 45 graden aan, maar wat mij opviel was dat de zalm nog erg roze was. Ik was in de veronderstelling dat deze wat meer beige/bruin zou zijn. 5 minuten later hadden ze een kerntemperatuur van 52 graden en heb ik ze er maar af gehaald om niet het risico te lopen dat het allemaal droog zou worden.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dyYQMcm.jpg

Uiteindelijk was de tijd aangebroken om ze te proeven. Hoewel de foto hierboven niet zeer smaakvol lijkt, waren ze toch overheerlijk. Ik bestel vaak zalm in restaurants, voor mij is het een soort leidraad om de kwaliteit van het restaurant te beoordelen. Zelden heb ik een zalm meegemaakt die lekker mals en sappig was, en het is eigenlijk maar 1x voorgekomen dat een zalm perfect was, zodat er niet eens saus nodig was om het geheel wat smaakvoller te maken.

De zalm van de bbq vandaag stond bijna op gelijke voet met dat ene restaurant. De zalm met viskruiden viel een beetje tegen. Wellicht te weinig kruiden gebruikt. De zalm met mosterd en suiker was een bijzondere, de combinatie van zoet, pittig en een beetje zuur, maakt dat het zeker niet gaat vervelen in de mond. De zalm met losse kruiden was gewoon goed, maar niet bijzonder.

Wat mij een beetje tegenviel, was dat de zalm meer gekookt ipv gebakken leek, het vel was totaal niet knapperig. Ik had ook niet het idee dat de zalm wat rokerig smaakte van het cederhout. Het gebrek aan rook deed mij al een beetje vermoeden dat dat niet helemaal lekker ging.

Wat kan ik de volgende keer anders doen om ook die laatste twee puntjes goed te krijgen, zodat de zalm van de bbq eigenlijk helemaal perfect is?

ps. Die ecobrasa cocosbriketten ruiken lekker zeg! Een beetje als een houtvuur. De toevoeging van het cederhout maakt het een ervaring op zich. Je krijgt spontaan zin in bbq-en :D

• Chevy454
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IL455ZbrakNulQTgj2T9PZcf/medium.jpg

Na een hoop ellende met die weber kokosbriketten de picanha mooi tot 54C kern opgewarmd en jezus, wat een smaak heeft dat stukje vlees.

Dat komt met zekerheid nog een keer op de Q.

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:51
Chevy454 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 18:49:
Dus afgelopen maandag Picanha gehaald. Vandaag in de tandarts voor het verdikt, kom volgende week maar terug. Dus even genieten nu ;)

Maar de gewone fire up briketten zijn eindelijk op dus gaan we aan de weber kokosbriketten. Wat een gigantische fout was dat! Die zijn gigantisch in vergelijk met fire up laat staan ecobrasa. Maar ze branden nog geeneens, ik had 7 grote briketten aangestoken en kreeg de Q met moeite op 80C. Daarna nog eens 6 erbij gemikt, nope. Dan maar de kokos fire up erbij gemengd. En nu zitten we eindelijk op 115C.

De Picanha heeft wel mooi kunnen trekken met zout en peper.

De volgende keer gaan de weber briketten met zijn allen in de starter. Hopelijk halen we dan wel de 110C.
Echt geen problemen met die Weber kokosbriketten. Heb toen zelf 4 zakken ingeslagen bij de GAMMA. Misschien slechte partij tussen gezeten?

• Chevy454
  • Niet online
Erwin schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 22:34:
Echt geen problemen met die Weber kokosbriketten. Heb toen zelf 4 zakken ingeslagen bij de GAMMA. Misschien slechte partij tussen gezeten?
Hoe heb jij ze aangestoken dan? Ik wou minion doen met 7 brandende briketten maar ik vond dat ze niet goed branden. Uiteindelijk met 13 joekels kreeg ik langzaam 115C met ondersteuning van enkele fire up kokosbriketten.

Morgen de briketten starter vol en met laagjes werken (eerst fire up, dan weber en zo 2 keer) .

• Erwin
Ze zijn inderdaad erg groot maar ik maak ze gewoon aan met die standaard formaat Weber starter. Ik meet de temperatuur wel analoog met een metertje dat op het rooster ligt en ga niet echt verder dan kip en ribbetjes maar als er een stel branden kan ik met de schuiven prima de temperatuur in de hand houden. Ik heb dan ook slechts een 47cm Kettle hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Erwin schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 23:45:
Ze zijn inderdaad erg groot maar ik maak ze gewoon aan met die standaard formaat Weber starter.
Zo had ik het ook maar zoals ik jou begrijp heb je een volle starter aangestoken en niet slechts een paar briketten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
Volle starter, maar daar gaan ook niet veel van die hompen in hoor. Ga er dit weekend mee aan de slag, zal het temperatuur verloop eens wat beter in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Net op BBQ genootschap gelezen, ze worden niet heel heet maar branden erg lang. Dus het duurt langer om tot 115C te komen. En ik moet de starter voller vullen. Ik doe altijd 1 laagje en dat is nu niet voldoende omdat deze koeler zijn tov reguliere kokosbriketten.

Niet geheel gepast voor high and fast. Morgen wilde ik hamburgers doen ipv low and slow.

[ Voor 14% gewijzigd door Chevy454 op 19-08-2016 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
LA-384 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 20:45:
Wat mij een beetje tegenviel, was dat de zalm meer gekookt ipv gebakken leek, het vel was totaal niet knapperig. Ik had ook niet het idee dat de zalm wat rokerig smaakte van het cederhout. Het gebrek aan rook deed mij al een beetje vermoeden dat dat niet helemaal lekker ging.

Wat kan ik de volgende keer anders doen om ook die laatste twee puntjes goed te krijgen, zodat de zalm van de bbq eigenlijk helemaal perfect is?
Gewoon boven de hittebron plaatsen.
Hout moet écht warm worden en gaan roken. Als het niet rookt dan kun je die smaak ook vergeten.
En huid krokant krijgen gaat ook niet op deze manier.
Iets andere verwachtingen hebben van deze bereidingswijze.

Mijn plankjes zijn altijd zwart verkoold eraf gekomen. Soms zelf door en door. Huid is dan een soort beschermlaag.
En reken maar dat je dan hout proeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:52
Hm, dan ga ik dat nog maar eens een keer proberen. Evt zonder of met wat goedkoper vlees. Ik was namelijk bang dat de fik erin zou vliegen. De temperatuur recht boven de kolen was namelijk >250 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Alime schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 20:34:
Enige wat ik beter vond kunnen was de krokantheid van het velletje. Ik lees hier veel verschillende berichten over. Sommigen zeggen dat dan de temperatuur te laag is geweest, wat vinden jullie? Kan het ook aan de saus gelegen hebben? De temp range was 130-150 en op het laatst heel even direct.
Beide.

De temperatuur is inderdaad wat te laag voor een lekker velletje en de saus maakt het niet beter.
Hogere temperatuur voor een beter vel en pas daarna de saus erop kan al betere resultaten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Chevy454 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 23:32:
[...]

Hoe heb jij ze aangestoken dan? Ik wou minion doen met 7 brandende briketten maar ik vond dat ze niet goed branden. Uiteindelijk met 13 joekels kreeg ik langzaam 115C met ondersteuning van enkele fire up kokosbriketten.

Morgen de briketten starter vol en met laagjes werken (eerst fire up, dan weber en zo 2 keer) .
Ik denk dat de algemene consensus is dat die weber kokosbriketten OK zijn, tegen een actieprijs. (toenmalig bij Gamma 1+1 zak gratis). Heb zelf ook 2 zakken, en ja ze geven veel as, maar doen het prima voor l&s sessies. Heb in een OT47 met snake methode 6 uur lang temp op 107°C weten te houden, met maar welgeteld 4x de onderste schuif te corrigeren (call it luck).
Voor het aanzwengelen heb ik 8 van deze briketten gebruikt, in een kleine Weber starter met 3 aanmaakblokjes. Je hebt veel vuur/aanmaakblokjes nodig!! Dit komt door de grote hoeveelheid vulstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Gister jodenhaasje (aka diamanthaas) geprobeerd, viel niks tegen (peper/zout, geen gekke dingen, 52c kern). Lekker en apart stukje vlees, je verwacht ossehaasachtig maar dat is het niet, wel mals maar ook stevig en eigen smaakje.

Overigens zijn die houtskoolstukken die ik had besteld in de 2 voor 1 actie echt link, de vonken spatten er vanaf :(. Ook onhandig dat er grote hompen en zowat erwtengrote stukken in de zak zitten, ik ben enorm verwend door de ecobrasa briketten :+ Misschien eens wat andere merken kokosbriketten proberen.

Het roken van de nootjes (na de lading zout, nomnom) was ook aardig gelukt. Kreeg te horen dat het bijna spekachtig smaakte, zelf vond ik het wel okee, maar omdat het een notenmix was, proef je steeds een andere rookintensiteit. Misschien eens wat amandelen en cashews apart roken. Iemand hier ervaring met noten roken in combi met andere soorten houtmot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
checkdiz schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 08:56:
Voor het aanzwengelen heb ik 8 van deze briketten gebruikt, in een kleine Weber starter met 3 aanmaakblokjes. Je hebt veel vuur/aanmaakblokjes nodig!! Dit komt door de grote hoeveelheid vulstof.
Ja heb ze ook in de actie gekocht, heb er 4 zakken van. Ik moest eerst mijn 16kg aan andere briketten opstoken.

Maar de weber briketten gaan inderdaad heel moelijk aan en denk dat ik hier de fout heb gemaakt. Waar normale briketten roodheet zijn waren deze eerder aan de oranje achtige kant, wat meer hitte zou zeker geholpen hebben.

Straks gaan we hamburgers doen, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Laatst online: 25-07 22:07
Ik ben nog bezig met mijn fireup kokosbriketten en ga daarna pas die van weber proberen. Die van fireup bevallen iig erg goed.

Vanavond gaan wij in Almere eten bij Steel Greek Beach Grill. Is een nu concept dat verzorgd wordt door www.bbqbastards.eu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
SuperKneus schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 11:43:
Ik ben nog bezig met mijn fireup kokosbriketten en ga daarna pas die van weber proberen.
Ik zou de weber een keer gebruiken voordat de fire up op zijn. Zoals ik zei had ik problemen en heb ik ze gemengd om tot een bruikbaar resultaat te komen. Zou jammer zijn als je plots in de problemen komt doordat ze moeilijk branden.

Ik heb mijn les geleerd, hou altijd iets achter de hand als je wisselt van brandstof zodat je kan wisselen. Mevrouw gisteren was lichtelijk geïrriteerd wegens de vertraging. Hoewel ik het een uitdaging vond die weber briketten te gebruiken zijn vrouwelijke inmengingen inzake tijd ten alle tijden te vermijden. Zelfs wijn hielp gisteren niet...

[ Voor 12% gewijzigd door Chevy454 op 19-08-2016 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
FreshMaker schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 16:16:
Spek to Bacon - W.I.P ;)

Na 2u een rustige 40c ... nog 'even' geduld ;)
updates volgen
Is de stall zo lang dat je nog geen updates hebt geplaatst of is je cholesterol niveau dermate gespiked dat je nog moet bekomen ;)

Ziet er goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-07 18:56
Chevy454 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 11:58:
[...]

Ik zou de weber een keer gebruiken voordat de fire up op zijn. Zoals ik zei had ik problemen en heb ik ze gemengd om tot een bruikbaar resultaat te komen. Zou jammer zijn als je plots in de problemen komt doordat ze moeilijk branden.

Ik heb mijn les geleerd, hou altijd iets achter de hand als je wisselt van brandstof zodat je kan wisselen. Mevrouw gisteren was lichtelijk geïrriteerd wegens de vertraging. Hoewel ik het een uitdaging vond die weber briketten te gebruiken zijn vrouwelijke inmengingen inzake tijd ten alle tijden te vermijden. Zelfs wijn hielp gisteren niet...
Ik zou nooit mengen. Veel te onvoorspelbaar. Verschillende merken branden anders. Je zoekt gewoon naar hoe je het wil en hoe je dat bereikt, en als het goed is kun je dat daarna keer op keer reproduceren. Heb nooit problemen gehad met de Webers. Wel inderdaad veel afval en verstikkend stof. Regelmatig even kloppen (of niet, consistentie is consistentie :P )

/edit
Nuanceren; ik bedoel nooit mengen als je een exacte temperatuur nodig hebt. Als je gewoon even hoog moet opstoken, gewoon mengen als er iets over is en op moet.

[ Voor 7% gewijzigd door UltraSub op 19-08-2016 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Vandaag 2 mooie stukken Schweine-Bauch mit knochen gescoort. 1 van ~400 gram en 1 van ~700 gram. Nu wil ik daar volgende week wat spareribs maken ermee, maar gezien de komende dagen het weer zal dit pas na het weekend gebeuren. Kan ik die nu gewoon de vriezer inknallen of is eerst rubben en dan invriezen slimmer?

Schweine-bauch

Wordt trouwens de eerste keer dat ik met lagere temperaturen ga werken, dus wel een kleine uitdaging. 3-2-1 methode lijkt me wat overdreven voor deze stukken?

[ Voor 15% gewijzigd door arie_papa op 19-08-2016 12:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
arie_papa schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 12:42:
Vandaag 2 mooie stukken Schweine-Bauch mit knochen gescoort. 1 van ~400 gram en 1 van ~700 gram. Nu wil ik daar volgende week wat spareribs maken ermee, maar gezien de komende dagen het weer zal dit pas na het weekend gebeuren. Kan ik die nu gewoon de vriezer inknallen of is eerst rubben en dan invriezen slimmer?

[afbeelding]

Wordt trouwens de eerste keer dat ik met lagere temperaturen ga werken, dus wel een kleine uitdaging. 3-2-1 methode lijkt me wat overdreven voor deze stukken?
Wat versta je onder "na het weekend"
Maandag ?
Dan zou ik ze niet invriezen, maar gewoon ingepakt in de koeling bewaren.
Invriezen duutr 12/24u, het ontdooien ook
Dan moet je ze er nu indoen, en morgenavond weer uithalen

En 3-2-1 ..... 1,5u - 1u - 30min is ook 3-2-1, net als 12u - 6u - 3u
De 3-2-1 methode is een handvat, geen vuurvaste stelling in uren/dagen, lees de voorgaande posts maar terug, daar zul je vele manieren tegenkomen.
( Rub zou ik max. 12u van te voren doen )
Chevy454 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 12:02:
[...]
Is de stall zo lang dat je nog geen updates hebt geplaatst of is je cholesterol niveau dermate gespiked dat je nog moet bekomen ;)

Ziet er goed uit!
Nee, nachtdienst en een plotselinge 'slaap'
Maar hier is de beloofde rest :

net geen 60c, kleurtje blijft wat achter
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OFPjKRB.jpg

Dus op 62c even boven het directe deel ( á la picanha )
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hHtyFsp.jpg

Uiteindelijk op 65c, de foto is minder 'goed' dan het werkelijke uiterlijk
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mkzlHhf.jpg

Vandaag ging het om 'salade vulling'
Dus wat dikkere plakken gesneden, en nog wat gegrilld.
"rauw" is het trouwens ook heerlijk, maar wel wat vetter
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rwdoxbI.jpg

De huysgemaakte aardappel en pastasalade
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nThL8oT.jpg

De 'ohja, nog een bordfoto'
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/A4I0ZNt.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door FreshMaker op 19-08-2016 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online

[afbeelding]

Gewoon invriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
LA-384 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 07:40:
Hm, dan ga ik dat nog maar eens een keer proberen. Evt zonder of met wat goedkoper vlees. Ik was namelijk bang dat de fik erin zou vliegen. De temperatuur recht boven de kolen was namelijk >250 graden.
De helft aan briketten gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
UltraSub schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 12:08:
/edit
Nuanceren; ik bedoel nooit mengen als je een exacte temperatuur nodig hebt. Als je gewoon even hoog moet opstoken, gewoon mengen als er iets over is en op moet.
Mengen voor een low and slow is geen goed idee maar voor het begin om de ketel op te warmen, dan staan de schuiven volledig open. (hier had ik het probleem, ik kwam niet op target). Maar eens op target, biertje erbij en kalm aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
@FreshMaker:

Smaakt het nu niet gewoon als (goede) speklap? Als je de plakken weer aan beide zijden doet grillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 13:51:
@FreshMaker:

Smaakt het nu niet gewoon als (goede) speklap? Als je de plakken weer aan beide zijden doet grillen.
Iets zouter, het heeft wel 7 dagen in de nitrietzouten gelegen natuurlijk.

Het is nu een gerookte bacon, alleen zonder fabrieks-smaakstoffen en/of toevoegingen.

Afbeeldingslocatie: https://i1052.photobucket.com/albums/s441/sgx71/Food/Bacon%202016/IMG-20160818-WA0005_zpsogued0au.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i1052.photobucket.com/albums/s441/sgx71/Food/Bacon%202016/IMG-20160818-WA0007_zpsueoojdk7.jpeg

[ Voor 23% gewijzigd door FreshMaker op 19-08-2016 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Zoals Freshmaker het ookal zei, het is een leidraad. En is een techniek van de wedstrijd BBQ. Als jezelf geen wedstrijd bbq wilt doen dan zou ik het nu niet zo doen om het jezelf makkelijk te maken. (Dat was ook mijn beginnersfout, ze doen het zo in de wedstrijden dus zal zo wel goed zijn)

Je bent namelijk bezig met EN temperatuur beheersing EN smaak EN techniek. Ik heb vorige keer zonder in te pakken gedaan en ik vond het resultaat veel beter als de keren dat ik heb ingepakt. En het is een stuk makkelijker en relaxter.

Als ik nu weer ribben zou moeten maken, dan is het zonder de texas crutch. Laat het vlees maar lekker garen terwijl we het bier en de temperatuur in de gaten houden (en vergeten we de klok en genieten we van de zon)
FreshMaker schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 14:46:
Iets zouter, het heeft wel 7 dagen in de nitrietzouten gelegen natuurlijk.

Het is nu een gerookte bacon, alleen zonder fabrieks-smaakstoffen en/of toevoegingen.
Maar smaakt het nu voller tov de slager?
Heb je colorozozout of pink salt gebruikt?

Ik blijf bij mijn standaard 3 dingen om dat onder de knie te krijgen. Pulled pork gaat me redelijk goed af (kwestie van de juiste rubs en injecties te vinden al moet ik de bark toch harder krijgen), steak met een thermometer is easy, ribben blijft toch beetje listig om de ideale bite te vinden.

[ Voor 37% gewijzigd door Chevy454 op 19-08-2016 15:51 ]

Pagina: 1 ... 22 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.