Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 108 Laatste
Acties:
  • 670.312 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-05 07:00
Heb ook een Looftlighter. Gekregen voor mijn verjaardag. Al vaak naar gekeken maar nooit gekocht omdat ik ook dacht het is een simpele verfstripper. Inmiddels een keer of 20 gebruikt en moet zeggen, erg erg tevreden. Gaat echt als een trein. Gebruik hem wel alleen bij houtskool op het ei, briketten in de weber doe ik altijd gewoon in de starter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:35
Vandaag MOINK balls gemaakt... Wat afschuwelijk lekker zeg! <3

[ Voor 4% gewijzigd door ephymerous op 06-08-2016 20:58 ]

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Iemand tips om de binnenkant van je ketel schoon te krijgen? De zachte kant van een schuurspons met warm water en afwasmiddel komt niet door de dikke vetlaag heen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:39

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Tsurany schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 21:01:
Iemand tips om de binnenkant van je ketel schoon te krijgen? De zachte kant van een schuurspons met warm water en afwasmiddel komt niet door de dikke vetlaag heen.
Geen ervaring mee, ik laat het voor wat het is. Maar misschien weken in een sterk bad van soda ofzo?
Al reageert soda wel met aluminium, geen idee of dat er aan zit?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:09
Je hebt wel van die bbq cleaner. Maar dat is mij echt teveel werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:40
Vandaar voor het eerst zalm op de bbq gehad, en het was heerlijk :9

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WeymXcI.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fztyAg0.jpg
20 minuutjes later...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PdBd3sl.jpg

Ps had er iemand nog een adres voor wat goedkoper cederhout?

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 21:48:Ps had er iemand nog een adres voor wat goedkoper cederhout?
Bbq genootschap group buy

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 21:48:

Ps had er iemand nog een adres voor wat goedkoper cederhout?
Ik gebruik geen plankjes, maar leg de zalmfilet op een rooster, en dan indirect met rookhout op de briketten.

Zelfde resultaat, goedkoper hout ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
RVS borstel, de emaille laag kan wat verdragen.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:40
Na een beetje rond zoeken via bbq genootschap kom ik dit (web)winkeltje tegen, dus binnenkort maar is langs gaan (zit een dorp verderop)
FreshMaker schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 22:19:
[...]

Ik gebruik geen plankjes, maar leg de zalmfilet op een rooster, en dan indirect met rookhout op de briketten.

Zelfde resultaat, goedkoper hout ;)
Wil het sowieso ook een keer proberen door de zalm in de gbs grillpan te leggen en dan ook met rookhout te werken.

Maar vind het cederhout ook wel iets hebben :) (mits het betaalbaar is...)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-06 03:20

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Ik gebruik meestal een sterke ontvetter. Even in laten trekken en daarna met een natte spons schoonmaken. Even na reinigen met een vochtige doek en klaar. Werkt prima. Overigens is het emaille enorm sterk en kan wel tegen een stootje.

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:15
Suma D9 grill! Mocht je in de buurt van Arnhem zitten kom gerust wat in een potje halen om het te proberen. Wel handschoentjes aan bij het reinigen ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Ik spuit de mijne altijd af met de Kärcher. Nog nooit gehad dat er zoveel vet in zat dat dat niet ging.

Over de hardheid van dat emaille, dat viel mij vies tegen hoor. Op de onderkant en buitenkant heb ik op 2 plekjes blijkbaar een beschadiging in het emaille en zie ik nu roest. Op een Weber van 3 jaar oud die altijd netjes in een hoekje buiten staat onder de hoes vind ik dat best apart. Niets tegenaan gevallen, ik kan het niet plaatsen anders dan dat het daar gewoon niet goed was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:19

HellBeast

Oh My GoT!

De MOINK ballen een groot succes! Ik had verwacht dat ze wat zoutig zouden zijn, maar dat viel eigenlijk heel erg mee. Ze waren eerder heel erg zoet. Ik heb een beetje appel rookhout gebruikt en de BBQ saus die ik gebruikte was ook een zoete variant. De volgende keer keer ga ik voor een wat stevigere saus. Deze ballen waren zeer goed te doen en waren een kort leven gegund door mijn visitie. Nog wel even wat moeite gehad met het vastzetten van de temperatuur. Ik zit nog teveel aan de luchtschuifjes van mijn BGE, maar aangezien dit mijn derde keer aansteken is, komt dat wel goed. Dat moet nog even wennen. Een lekbak was ook geen overbodige luxe, wat een zooi komt daar vanaf zeg. Ik ben ook blij dat ik mijn plate setter heb ingepakt met aluminiumfolie.

Toen ik de ballen eraf ging halen steeg de temperatuur behoorlijk door het openen van de BGE en het duurde daarna weer even voordat het naar acceptabel niveau terugkwam. Ik ga kijken hoe ik dat de volgende keer beter kan doen. Ik heb de ballen er nu 1 voor 1 afgepakt, maar misschien moet ik de volgende keer gewoon het hele rooster eraf halen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ERzdqaQ.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OePmxCo.jpg

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:00
Alu bakje onder zetten en vullen met water :)
Zien er verder heerlijk uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Ik maak de hinnenkant van mn ketel eigenlijk nooit schoon. Dat fikt wel schoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-06 12:54

immetjes

HIER is BERN-E

NeutraleTeun schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 14:54:
Bij bovenstaande slager een stuk Angus picanha gehaald (met wat 'standaard' spul) voor een spontane BBQ.
Iemand tips hoe deze te bereiden?

Ik wil niet aan de reverse sear, dus ik neem aan:
vetrand (deze is heel dik op deze) gekruist insnijden?
op voorhand pekelen en peperen?
daarna eerst met op vetzijde grillen, keren en daarna indirect (met vetrand boven?) naar de 50gr brengen?
Ik heb al een aantal malen Picanha gemaakt. Ik doe dat altijd reversed sear (waarom wil je dat niet?). Vetrand van de Picanha moet zo'n 5mm dik zijn, meer vet geeft alleen maar meer vlammen en troep. Die snij je geruit in tot op het vlees (2cm), dan flink inzouten en het zout een uurtje in laten werken in de koelkast onafgedekt. Peper en kruiden doe ik nooit, het vlees heeft van zichzelf een prima smaak.

Dan Q op 110°C - 120°C en Picanha indirect met vet naar boven verwarmen tot een kerntemperatuur van 48°C - 50°C. Picanha eraf halen en de Q lekker opstoken. Als hij eenmaal goed heet is Picanha met vet naar beneden direct afvlammen. PAS OP voor de hoge steekvlammen. Draai de Picanha om en om en meet af en toe de kerntemperatuur. Die moet zo'n 53°C - 55°C worden. Dan even laten rusten en haaks op de draad van het vlees plakken snijden.

Eet smakelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Daar vandeweek ook ff een accountje aangemaakt, dit soort dingetjes ff goed in de gaten houden. Sowieso zijn "beide" bbqfora erg leuk om doorheen te neuzen. Missus had vandeweek bij de AH 2 van die plankjes meegenomen: ze onthoudt erg goed wat ik uitspook op de bbq :>

Vanavond bbq met z'n vijven..denk dat ik toch even de proQ een keer opstook zonder iets erin om schoon te stoken zeg maar, staat niet in de handleiding, maar kwaad kan het niet. Heb nu toch 20 kg houtskool staan dus ach :+ Gewoon lekker simpel grill-o-rama.

Gister kip in de marinade gezet, zelf knoflooksaus gemaakt..iets wat door moet gaan voor guacamole. En denk dat ik even ga checken of er bacon in de koelkast ligt: kan ik bacon-uienringen maken, gespot bij gastje @ YouTube die ik al een tijdje volg, ik hou wel van simpel en lekker ;)
Heb hier van die Dubro ontvetter in sprayflacon staan, maar Dasty superontvetter (via Wibra te krijgen) werkt ook als een gek. Wel goed naspoelen en gebruik rubber handschoentjes..anders mag je je handjes gaan insmeren met smeersels om je huid weer een normaal vetpeil te geven :P

[ Voor 23% gewijzigd door 2Dutch op 07-08-2016 12:29 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11
Maak de moink balls ook vaak. Zo lekker, zo makkelijk alleen wat een werk he. Laatst 2kg gedraaid en dan ben je zo twee uurtjes aan het werk om ze te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Ik zag op het BBQ forum een topic dat iemand er 300 stuks maakte. Die vrouw stond ook echt met een ijsschep om de balletjes te maken. :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:09
Inmiddels al klaar en op, maar evengoed bedankt! Wellicht voor een andere keer.
Reden voor geen reverse sear willen was een iets andere planning met gebrek aan ruimte en nog andere producten.

Zal morgen wel wat foto's plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 18:29
Vandaag weer beenham op de bbq gehad, nu indirect aan het spit gehangen.
Daarnaast ook een eigen kruiden mix gemaakt (beetje op gevoel mix) en moet zeggen dat alles smaakte weer goed. (gisteravond de beenham gerupt en vandaag om half 5 ging deze erop)
Beenham lekker mals en goed op smaak. En mijn zelf gemaakt rekje om de kolen aan 1 kant te houden werkte ook beter dan verwacht :D

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:03
The-Source schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 22:31:
Vandaag weer beenham op de bbq gehad, nu indirect aan het spit gehangen.
Daarnaast ook een eigen kruiden mix gemaakt (beetje op gevoel mix) en moet zeggen dat alles smaakte weer goed. (gisteravond de beenham gerupt en vandaag om half 5 ging deze erop)
Beenham lekker mals en goed op smaak. En mijn zelf gemaakt rekje om de kolen aan 1 kant te houden werkte ook beter dan verwacht :D
Hoe lang doet een beenhammetje er ongeveer over?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:51
Zo, mijn zoektocht naar een kolenbbq voor de verjaardag van mn vriendin is ook afgerond :)

Ik ga de big green egg van mn ouders lenen :)
Wel zo makkelijk: ik kan er al mee overweg en het is ook leuk voor de visite (zitten ook bbq fanaten tussen, maar die hebben nog niet met een bge gewerkt). Wordt vast een leuk gespreksonderwerp :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:10
Omdat iedereen hier te koop loopt met hun stuk vlees... hierbij mijn eerste slow cook ervaring. Ik wou het simpel aanpakken, dus ik pakte een makkelijk recept voor de spareribs.

Gisteravond eerst in de mosterd gezet en daarna de rub erover. Na het proeven van de rub kwam ik al gauw tot de conclusie dat de rub behoorlijk scherp is (heet niet voor niks spicy). Achteraf bleek dus van niet. Spareribs een nacht in de koelkast.

Gezien het mijn eerste slow cook ervaring is, was ik als de dood dat de kolen uitgingen en ik niet de juiste temperatuur kon bereiken. Eigenlijk was ik als de dood dat de vrouw om 18:00 geen spareribs heeft... 110 graden heb ik nooit eerder gedaan. Dus daarom maar de snake methode gekozen. Om 11 uur begonnen met alles rustig aanzetten en het rookhout in het water gezet. Om 12 uur de spareribs erop.

3 uur in een rekje (Ikea pannendekselhouder)
1 uur in folie met daarbij een sausje van appelsap, baby sweetray bbq saus en ketchup. Lekker dik erop gedaan. De spareribs zwommen in de saus.
1 uur aflakken en om het kwartier de saus erop strijken.

Al met al was het prima te doen voor de eerste keer. De temperatuur was in de 5 uur continue op 110/120 graden. De snake methode werkte perfect. Ik ben wel verkeerd voorgelicht door de slager, want ik vroeg of ik het vliesje er nog af moest halen en hij antwoorden dat hun dit al gedaan hadden, wat dus niet het geval was. Bij de voorbereidingen had ik hier niet meer op gelet en heb de spareribs afgebakken met het vliesje er nog op. Was prima te doen, maar was een beetje hard.

En de spareribs waren een beetje aan de droge kant. Iemand enig idee waar dit door kan komen? Ik vermoed dat dit door de eerste 3 uur kwam. Ik heb de laatste half uur er appelsap op gespoten, maar toen zagen de spareribs er al een beetje droog uit ipv lekker mals.

Ik heb rookershout geprobeerd, maar dit lukte totaal niet. In een alluminium bakje boven de kolen gehad, maar het hout wilde niet verschrooien. Uiteindelijk in de laatste uur op de kolen gegooid. Misschien niet het beste idee wat ik had, maar het rookte daarna wel :)

Hier zijn de foto's:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xDDv6cS.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ohMJXAp.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7Tf6PMA.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sRyV3Sy.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KpHXtKn.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lV4Eu8o.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/q4tWFyH.jpg
Ik weet niet hoe dik de vetlaag is, maar dit is een wonder:

te halen bij de action:

Afbeeldingslocatie: http://www.dastyitaly.it/immagini/grande_2_sgrassatoreericarica.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door grote_oever op 07-08-2016 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb
  • Laatst online: 07-05 20:25

mr_obb

Lakse Perfectionist

Ik denk dat je ribs na de eerste 3 uur al (zo goed als) gaar waren. Vijf uur is lang voor deze ribbetjes, ze zijn vrij dun. Voor spare ribs gebruik ik zelf trouwens nooit de 'texas crutch'. Dat geklooi met aluminiumfolie levert me veel te weinig op. Bij pulled pork gebruik ik het soms om op tijd door de stall heen te komen, maar dat betekent eigenlijk dat ik vroeger had moeten beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 18:29
martinusz schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 22:35:
[...]

Hoe lang doet een beenhammetje er ongeveer over?
Hij is er deze keer ongeveer 1,5 uur op geweest. Voordeel van het spit is dat het niet aan 1 kant meer gegaard is. Temperatuur had ik overigens vrij hoog 180c maar hij wou maar niet zakken ondanks het knijpen en dat zal een combinatie zijn van de hoeveelheid gestarte briketten en de luchttoevoer welke door de ring van het spit aanwezig is.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
grote_oever schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 22:50:

Ik heb rookershout geprobeerd, maar dit lukte totaal niet. In een alluminium bakje boven de kolen gehad, maar het hout wilde niet verschrooien. Uiteindelijk in de laatste uur op de kolen gegooid. Misschien niet het beste idee wat ik had, maar het rookte daarna wel :)
De slager gaat van het vlies aan de voorkant uit, daarom zei hij waarschijnlijk dat het er al af was :+
Als je ( achteraf ) er achter komt dat de vliezen er nog opzitten, kan je ze in de lengte insnijden, zodat het geen geheel meer is.
Dit is niet mooi, maar functioneert prima ( ik doe het als er iemand "per ongeluk" supermarktribs meebrengt ;) )

Het rookhout heb je in de eerste foto te drogen gelegd, zet volgende keer het bakje OP de kolen, dan zal het beter gaan.
Maar droog over de snake werkt ook prima, doe ik hier ook vaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:07
Binnenkort gaan we met een flinke groep vrienden (varieert tussen 8-14 personen) voor elkaar koken (iedereen een klein gerecht voor iedereen). Deze keer is het thema BBQ.

Ik wilde een klein visje p.p. grillen. Bij voorkeur niet in folie. Een heel visje lijkt me leuk voor het aanzicht. Maar de porties moeten wel bescheiden blijven.

Heeft er iemand tips voor het type vis, en voor een eventueel recept?
Ik zat te denken aan rode poon of mul, mits ik die niet te groot kan krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-06 10:36

Roeligan

Feyenoord

Mijn oude buitenkeuken (incl wasbak en inbouw frituur):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/A9ud5lizLq1XRmjj5wu5VLBX/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZawLjJCSFrNS2IxnpaIB44zW/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GclP91xAHDB6mnWh7u7OWHnN/medium.jpg

Deze was 3m30 x 1m20. Aan de grote kant, en omdat ik voor mijn bedrijf(je) een nieuw prototype wilde maken dus aan de slag gegaan voor een kleinere en mobielere versie. Staan er al 3 in bestelling, dus goede hoop dat dit een bestseller wordt :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PeD3ro17hIYynBy6byPm4t50/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VYNcLBv7pbgjgzr8Dz9ICLco/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pv2txn9ccNZMsOTe1K7Db5p7/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JedYj0FumHqu6U6oiSO7zG9J/medium.jpg

Blad is 5cm dik douglas verlijmd. De plank onderin wordt 22mm douglas en zit momenteel in de lijmklemmen.

Vrijdag lekker pizza gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mx18r8SWEhwBUWYP8px09N8N/medium.jpg

Vanavond ook maar doen :)

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:54
Dirtbiter schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 08:25:
Binnenkort gaan we met een flinke groep vrienden (varieert tussen 8-14 personen) voor elkaar koken (iedereen een klein gerecht voor iedereen). Deze keer is het thema BBQ.

Ik wilde een klein visje p.p. grillen. Bij voorkeur niet in folie. Een heel visje lijkt me leuk voor het aanzicht. Maar de porties moeten wel bescheiden blijven.

Mul of forel; Rode poon is te doen, maar is geen makkelijke vis, als je poon doet dan raad ik je aan om het in een alu bakje te doen met wat roomboter, salie en P+Z.

Forel in zoutkorst met venkel

Ook maar een nieuwe Q bijgekocht (mijn vrouw en ik zijn een cateringbedrijfje begonnen)

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/v/t1.0-9/13939311_1081187808642360_7367731148665024102_n.jpg?oh=dc30f206305da3369c95416a4dd543c3&oe=5856A693&__gda__=1482101955_813b03f21a9baae824ef2a425e9ae88b

Een Napoleon Rodeo 57cm. Gisteren een dry run gedaan, netjes op 1 kg kokos op weten te stoken naar 255C

Goede warmte verdeling. Van de week nog eens ff wat vlees tests doen (Cave man porkchops en Kip)

[ Voor 74% gewijzigd door Paganstars op 08-08-2016 08:52 ]

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:25
Dirtbiter schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 08:25:

Dan zou ik als ik jou was zalm maken op een Cederhoutenplank, hoef je m niet in te pakken ;) makkelijk te portioneren. En overal staan goeie recepten hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Niet online
Roeligan schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 08:44:

Deze was 3m30 x 1m20. Aan de grote kant, en omdat ik voor mijn bedrijf(je) een nieuw prototype wilde maken dus aan de slag gegaan voor een kleinere en mobielere versie. Staan er al 3 in bestelling, dus goede hoop dat dit een bestseller wordt :+
En waar zijn die te bestellen als ik vragen mag? Begon volgend jaar wordt de tuin bij mij aangepakt. En dan wil ik ook zoiets hebben. Vind het er met die buizen mooi uitzien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-06 12:54

immetjes

HIER is BERN-E

[...]

Gisteravond eerst in de mosterd gezet en daarna de rub erover. Na het proeven van de rub kwam ik al gauw tot de conclusie dat de rub behoorlijk scherp is (heet niet voor niks spicy). Achteraf bleek dus van niet.
Rub zo droog beoordelen is lastig, het lijkt veel te scherp. Na verhitting en gemengd met vleessappen is de smaak veel anders.
en het rookhout in het water gezet.
Bijna alle recepten zeggen anders, maar hout in water zetten heeft geen zin. Alleen de buitenste dunnen laag wordt nat, de kern blijft droog (knip maar eens door). Bespaar je de moeite en pak droog rookhout in in alu-folie en prik wat gaten in dat pakketje en leg het rechtstreeks op de kolen,
3 uur in een rekje (Ikea pannendekselhouder)
Wat hiervoor ook al gezegd is. Waarschijnlijk te lang voor deze dunne ribbetjes.
1 uur in folie met daarbij een sausje van appelsap, baby sweetray bbq saus en ketchup. Lekker dik erop gedaan. De spareribs zwommen in de saus.
Heb ik 1x gedaan. Doe ik nooit meer, het is zo'n gedoe met alufolie en hete saus en hete stoom. Gewoon elke uur even insmeren met iets van appelsap/ketjap/gesmolten roomboter mengsel. Ik vind dat lekkerder dan een stuk gestoomd stuk rib. Maar dat ben ik, er zijn hele volksstammen die er bij zweren. Er is geen goed of fout.
Al met al was het prima te doen voor de eerste keer. De temperatuur was in de 5 uur continue op 110/120 graden. De snake methode werkte perfect. Ik ben wel verkeerd voorgelicht door de slager, want ik vroeg of ik het vliesje er nog af moest halen en hij antwoorden dat hun dit al gedaan hadden,
Bedenk wel dat er onder het dikke vlies nog een dun vliesje zit wat er vrijwel niet af te krijgen is. Ik heb ook eens gedacht dat de slager het vlies er niet afgehaald had en ben een tijd aan het klooien geweest om dat dunnen vliesje eraf te halen (niet te doen..). Het dikke vlies trek je er -zonder uitzondering- gewoon zo af.
En de spareribs waren een beetje aan de droge kant. Iemand enig idee waar dit door kan komen? Ik vermoed dat dit door de eerste 3 uur kwam. Ik heb de laatste half uur er appelsap op gespoten, maar toen zagen de spareribs er al een beetje droog uit ipv lekker mals.
Te laat begonnen met de appelsap en volgende keer kijken of je wat meer bevleesde ribben kan krijgen,
Zie eerdere uitleg over het direct boven de kolen leggen.
Hier zijn de foto's:

[...]

te halen bij de action:

[afbeelding]
Die ga ik ook eens halen. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-06 10:36

Roeligan

Feyenoord

BlauweFles schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 09:51:
[...]

En waar zijn die te bestellen als ik vragen mag? Begon volgend jaar wordt de tuin bij mij aangepakt. En dan wil ik ook zoiets hebben. Vind het er met die buizen mooi uitzien.
Mocht het niet de bedoeling zijn dan zal het weggemod worden (niet de planning om hier commercieel te adverteren). mijn site: www.livingroyal.nl. Webshop moet nog gevuld, maar zo kun je me contacten.

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gisteren bij m'n neefje even de nieuwe cadac ingewijd. Mooi ding om te zien wel, maar je merkt wel aan alles dat het net even anders is dan Weber. Vervelender is dat ook tijdens het opwarmen, het ding met geen mogelijkheid boven de 170 graden te stoken was. Nu kan dit aan de temperatuurmeter liggen, maar herkennen jullie dit? M'n Weber gaat vrij makkelijk naar de 250, dus je zou verwachten dat dit met de Cadac ook mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:07
Paganstars schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 08:49:
[...]
Mul of forel; Rode poon is te doen, maar is geen makkelijke vis, als je poon doet dan raad ik je aan om het in een alu bakje te doen met wat roomboter, salie en P+Z.

Forel in zoutkorst met venkel
alki schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 08:52:
[...]
Dan zou ik als ik jou was zalm maken op een Cederhoutenplank, hoef je m niet in te pakken ;) makkelijk te portioneren. En overal staan goeie recepten hiervoor.
Ik zocht eigenlijk naar een klein, heel visje per persoon. Dus niet 1 grote vis en die dan delen.

Forel ben ik zelf niet zo kapot van...

Misschien verse sardines op een mediterraanse wijze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb

mr_obb

Lakse Perfectionist

Ik heb nu al trek... Helaas nog een paar uurtjes wachten! Eind van de middag lekker Iberico buikspareribs.

Iberico buikspareribs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Dirtbiter schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 11:46:
[...]

[...]

Ik zocht eigenlijk naar een klein, heel visje per persoon. Dus niet 1 grote vis en die dan delen.

Zeebaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Dirtbiter schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 11:46:
[...]

[...]

Forel is ook niet zo groot, sardines is wel een leuke ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

immetjes schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 10:14:
Bijna alle recepten zeggen anders, maar hout in water zetten heeft geen zin. Alleen de buitenste dunnen laag wordt nat, de kern blijft droog (knip maar eens door). Bespaar je de moeite en pak droog rookhout in in alu-folie en prik wat gaten in dat pakketje en leg het rechtstreeks op de kolen,
Hier kwam ik zelf ook al achter na gewoon te proberen, denk dat ik zelfs een klein rvs smokerboxje ga halen om het mezelf nog makkelijker te maken (en duurzamer dan elke keer paar slagen folie erom).
Wel grappig eigenlijk, ik zie regelmatig van die bbq-die hards blokjes eiken zo hup droog op de kolen mieteren. Dat verbrandt toch supersnel en doet vrij weinig zou je denken.. Hou het zelf nog wel even bij snippers, makkelijk te doseren ook.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-06 17:20
2Dutch schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 12:38:
[...]

Hier kwam ik zelf ook al achter na gewoon te proberen, denk dat ik zelfs een klein rvs smokerboxje ga halen om het mezelf nog makkelijker te maken (en duurzamer dan elke keer paar slagen folie erom).
Wel grappig eigenlijk, ik zie regelmatig van die bbq-die hards blokjes eiken zo hup droog op de kolen mieteren. Dat verbrandt toch supersnel en doet vrij weinig zou je denken.. Hou het zelf nog wel even bij snippers, makkelijk te doseren ook.
Bij mij gaan er ook droge blokjes rechtstreeks op de kolen, dit brandt echt niet zo weg, sterker nog na een sessie liggen er vaak nog restanten omdat de omliggende kolen blijkbaar sneller gaan dan het hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Malt007 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 13:03:
[...]
Bij mij gaan er ook droge blokjes rechtstreeks op de kolen, dit brandt echt niet zo weg, sterker nog na een sessie liggen er vaak nog restanten omdat de omliggende kolen blijkbaar sneller gaan dan het hout.
Ah, dit had ik niet verwacht, good to know. Geldt dus blijkbaar alleen voor snippers (en ander kleiner grut). Wel grappig om het hout te zien verkolen in de folie ;)

Gister dat eco houtskool van vuurenrook gebruikt, maar tsjonge, houtskool blijf je bijvullen zeg..heb tijdens de bbqsessie wel 3 keer een kleine starter erbij gekieperd. De stukken verschillen ook gigantisch in grootte: van flinters tot echt grote blokken. Nu zal er tijdens het DPD-vervoer heus wel wat gebroken zijn (die gasten kunnen niet normaal met pakketten omgaan..pff), maar ik vond het wel een beetje irritant bij het vullen van de starter..giet giet giet KLOENK :+ Ach, first world problems ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Afbeeldingslocatie: https://c6.staticflickr.com/9/8614/28770751301_dd1eecf151_z.jpgUntitled by Reno, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://c6.staticflickr.com/9/8394/28770752901_4eec84a7fe_z.jpgUntitled by Reno, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://c3.staticflickr.com/9/8658/28815430186_6a82e52f7d_z.jpgUntitled by Reno, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8599/28815434336_a7deb669e8_z.jpgUntitled by Reno, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://c7.staticflickr.com/9/8248/28815437766_058379d909_z.jpgUntitled by Reno, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://c4.staticflickr.com/9/8591/28846717555_5141e3b129_z.jpgUntitled by Reno, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://c3.staticflickr.com/9/8561/28741722962_71f9cdce13_z.jpgUntitled by Reno, on Flickr

Bedoeling was om het stuk met 50graden eraf te halen, maar door afleiding is dat 52 geworden.
En het vet heeft er een kleine 10 seconden te lang op gelegen en is daardoor ook iets verbrandt, ook weer door een kleine afleiding van iemand die bezorgd was over de hoge vlammen.

Smaakte echter zeer goed en iedereen was tevreden!
Black Angus picanha, geloof iets van 800gram ~ €25,-, lokale slager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:24

NoTimeRemains

I know

Op de laatste foto lijkt er vrij veel vocht op je schaaltje te liggen, ik zou t toch nog een stuk langer laten rusten.

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
@Mr2; had je het überhaupt laten rusten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

te halen bij de action:

[afbeelding]
Ik ga deze in ieder geval proberen. Ziet er uit als een goedkope oplossing. Mocht dat niet werken kan ik altijd nog zwaarder materieel inzetten.

Thnx voor de tips iedereen!

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 14:30:.
En het vet heeft er een kleine 10 seconden te lang op gelegen en is daardoor ook iets verbrandt, ook weer door een kleine afleiding van iemand die bezorgd was over de hoge vlammen.
Dat ziet er heerlijk uit. Ik heb plannen om het ook te maken in de nakende verlofperiode.
De vraag die ik echter heb: hoe draai je zo'n groot stuk vlees? erin prikken is uit den boze.. dus hoe doe je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Tsurany schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 15:23:
[...]

Ik ga deze in ieder geval proberen. Ziet er uit als een goedkope oplossing. Mocht dat niet werken kan ik altijd nog zwaarder materieel inzetten.

Werkt goed als ontvetter. Mocht het er iets dikker op zitten dan even in laten weken. Weet natuurlijk niet hoe dik jullie het vet erop hebben zitten, maar hier nooit problemen met het schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Ik ben weer eens aan het aanknoeien ;( Wil spareribs maken middels de Easterwood methode. Heb een snake gelegd en daarvoor 12 kooltjes (Ecobrasa) uit de starter. M'n domme temp komt niet boven de 90 graden! De vorige keer had ik iets van 20 kooltjes uit de starter en toen schoot de temp naar de 180 terwijl ik toen op max 120 low en slow wilde garen. Ik gebruik een OTP57. Wat doe ik fout? Of zijn m'n kolen niet goed?

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Chevy454 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 15:25:
[...]

Dat ziet er heerlijk uit. Ik heb plannen om het ook te maken in de nakende verlofperiode.
De vraag die ik echter heb: hoe draai je zo'n groot stuk vlees? erin prikken is uit den boze.. dus hoe doe je dat?
Goeie tang hebben met niet al te lange greep, handschoenen zijn dan bw wel handig :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

grote_oever schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 15:26:
[...]

Werkt goed als ontvetter. Mocht het er iets dikker op zitten dan even in laten weken. Weet natuurlijk niet hoe dik jullie het vet erop hebben zitten, maar hier nooit problemen met het schoonmaken.
Het valt op zich wel mee, nog niet heel veel sessies gehad. Enkel met gewone Dreft wilde het er niet af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcool
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:16
Tsurany schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 15:23:
[...]

Die ontvetter heb ik zelf thuis ook. Paar minuutjes in laten weken en daarna afspoelen.
Werkt als de brandweer! _/-\o_ Tot nu toe is alles nog netjes schoon geworden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
mr_obb schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 11:46:
Ik heb nu al trek... Helaas nog een paar uurtjes wachten! Eind van de middag lekker Iberico buikspareribs.

[afbeelding]
Zijn die van beefensteak.nl? Hoeveel vlees zit eraan? Ik lees bij de reviews van hun hollands varken buikspareribs dat daar vrij weinig vlees aan zit. Dus ik zit even te kijken naar de extra dik bevleesde buikspareribs, maar daar kan je nu alleen een stuk van dik 4KG van kopen. Daarom lijkt me die iberico ook wel wat: Kan je in een wat beschaafdere afmeting krijgen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Paganstars schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 15:01:
@Mr2; had je het überhaupt laten rusten?
Zeker wel.
Vlees was zelf ook nog zeer mals en sappig, dus niks aant handje.

En draaien inderdaad gewoon met een stevige tang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

NeutraleTeun schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 14:30:
Bedoeling was om het stuk met 50graden eraf te halen, maar door afleiding is dat 52 geworden.

Smaakte echter zeer goed en iedereen was tevreden!
Black Angus picanha, geloof iets van 800gram ~ €25,-, lokale slager.
Ach, zolang het nog goed smaakte..ziet er van binnen prima uit toch? Paar keer doen en vrouwlief instrueren zich er niet mee te bemoeien :+ Die van mij laat het volledig aan mij over, zolang ik zelf niet in de fik sta.. ;) Dat opvlammen krijg je nu eenmaal met die dikke vetlaag..even heen/weeren tussen direct en indirect tussen het vlammen doven door en voila..smullen ;) (gister ook picanha-steakjes gemaakt, de visite kende het niet maar ze waren er helemaal weg van..en terecht, supermals en sappig :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb

mr_obb

Lakse Perfectionist

The Legend schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 15:31:
Ik ben weer eens aan het aanknoeien ;( Wil spareribs maken middels de Easterwood methode. Heb een snake gelegd en daarvoor 12 kooltjes (Ecobrasa) uit de starter. M'n domme temp komt niet boven de 90 graden! De vorige keer had ik iets van 20 kooltjes uit de starter en toen schoot de temp naar de 180 terwijl ik toen op max 120 low en slow wilde garen. Ik gebruik een OTP57. Wat doe ik fout? Of zijn m'n kolen niet goed?
Ik doe het op 8 Ecobrasa briketten voor een 47cm. Zijn je kooltjes vochtig?
Raymond schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 15:52:
[...]

Zijn die van beefensteak.nl? Hoeveel vlees zit eraan? Ik lees bij de reviews van hun hollands varken buikspareribs dat daar vrij weinig vlees aan zit. Dus ik zit even te kijken naar de extra dik bevleesde buikspareribs, maar daar kan je nu alleen een stuk van dik 4KG van kopen. Daarom lijkt me die iberico ook wel wat: Kan je in een wat beschaafdere afmeting krijgen :)
Jep. Ze lijken iets dikker dan de hollandse. Zelf heb ik nooit echt moeite gehad met de hollandse. De dik bevleesde heb ik nooit gehaald.

Mijn sessie verloopt rommelig. Op een gegeven moment kom ik bij de BBQ en blijkt de temperatuur gezakt te zijn naar 80 graden. Waterbakje blijkt lek, dus de kooltjes zijn (vrijwel) uit. Vervolgens nieuwe kooltje opgewarmd en erbij gegooid, schiet de temperatuur enorm hard omhoog. Dit heb ik kunnen dempen door hem vrijwel helemaal dicht te draaien, echt nog een piepklein kiertje over de helft van de lengte van de luchtgaten, en de deksel vochtig te houden. Dit laatste werkte goed, hierdoor kreeg ik de temperatuur ruim 10 graden omlaag op grillniveau.

Nu is het weer iets meer onder controle. Ach, het zal allemaal wel goedkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
The Legend schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 15:31:
Ik ben weer eens aan het aanknoeien ;( Wil spareribs maken middels de Easterwood methode. Heb een snake gelegd en daarvoor 12 kooltjes (Ecobrasa) uit de starter. M'n domme temp komt niet boven de 90 graden!
Dat is niet normaal. Met 12 blokjes ecobrasa haal ik snel 125C rooster temperatuur. Zijn ze vochtig zoals eerder vermeld? En klopt jouw meter wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
mr_obb schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 16:23:
Op een gegeven moment kom ik bij de BBQ en blijkt de temperatuur gezakt te zijn naar 80 graden. Waterbakje blijkt lek, dus de kooltjes zijn (vrijwel) uit. Vervolgens nieuwe kooltje opgewarmd en erbij gegooid, schiet de temperatuur enorm hard omhoog.
Dat was me ook gebeurd. Ik had toen een dikke laag as over mijn briketten (normale) . En toen ik die eraf had geschud dacht ik dat het gedaan was. Dus gelijktijdig een brikettenstarter aangestoken en extra briketten in de Q bijgevuld met alles open. En natuurlijk ging de temp omhoog. Vanaf nu laat ik gewoon de Q zijn gang gaan, beetje vertrouwen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
mr_obb schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 16:23:
Jep. Ze lijken iets dikker dan de hollandse. Zelf heb ik nooit echt moeite gehad met de hollandse. De dik bevleesde heb ik nooit gehaald.

Mijn sessie verloopt rommelig. Op een gegeven moment kom ik bij de BBQ en blijkt de temperatuur gezakt te zijn naar 80 graden. Waterbakje blijkt lek, dus de kooltjes zijn (vrijwel) uit. Vervolgens nieuwe kooltje opgewarmd en erbij gegooid, schiet de temperatuur enorm hard omhoog. Dit heb ik kunnen dempen door hem vrijwel helemaal dicht te draaien, echt nog een piepklein kiertje over de helft van de lengte van de luchtgaten, en de deksel vochtig te houden. Dit laatste werkte goed, hierdoor kreeg ik de temperatuur ruim 10 graden omlaag op grillniveau.

Nu is het weer iets meer onder controle. Ach, het zal allemaal wel goedkomen...
Hoe smaken ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie20
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-05 22:18
Heb binnenkort klein "feestje" met wat vrienden en wil hierbij moink balls gaan maken.
Heeft iemand nog een goede recept hiervoor :D of is diegene die ik bijvoorbeeld hier heb:
http://www.bbq-nl.com/2009/05/moink-balls.html ook goed te eten? Of moet er iets aan het recept aangepast worden?
Wil niet voor .... staan als ik iets voor het eerst maak :+ dus ga uit van de ervaring van de die hard bbq-ers hier op tweakers vergeleken met het aantal keer dat ik de bbq aanslinger :D

[ Voor 5% gewijzigd door kokkie20 op 08-08-2016 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Ik heb hetzelfde recept gebruikt. Alleen heb je ook officiele MOINK saus, maar ik heb gewoon een kant- en klare BBQ saus gebruikt.

De originele saus:

250 ml frambozen jam
60 ml balsamico azijn
3 teentjes knoflook
Chipotles (een beetje cayennepeper is een goede vervanger)

Alles in de blender en klaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_obb

mr_obb

Lakse Perfectionist

Uitstekend. Veel smaakvol vlees, zeker dikker dan de hollandse. Wel ook redelijk wat vet. Ik had er waarschijnlijk nog wat meer vanaf kunnen halen. Ik had er één van 1300gram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Chevy454 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 19:35:
[...]

Dat is niet normaal. Met 12 blokjes ecobrasa haal ik snel 125C rooster temperatuur. Zijn ze vochtig zoals eerder vermeld? En klopt jouw meter wel?
Dit was gemeten op het rooster met een Ikea tempmeter. Heb er 2x 5 brandende kooltjes bijgedaan, maar daarmee kroop 'ie naar 125 graden. Toen de ribs maar in de oven afgegaard.

Kooltjes zijn kurkdroog opgeslagen. Snap er niks van. Het valt me ook wel op dat de kolen een flinke aslaag houden. Die er pas afvalt als je er tegenaan tikt. Dat doe je natuurlijk niet de hele tijd, dus ik zie eigenlijk nooit roodgloeiende kolen. Is dat het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Komende vrijdag klein feestje;

1,5 kg picanha
2 kg kipkluifjes die ik alsvolgt ga maken;

Benodigdheden
1/2 gastronorm
Zoute sojasaus
5 spices
Zeezout en verse zwarte peper
Verse gember
Tomatenketchup
Sambal
Zwarte sesam
3 tenen knoflook

Bereiding;
Ketel stoken tot 180c
in de gastronorm meng je 3 eetlepels zoute sojasaus, 1 eetlepel ketchup, 3 theelepels sambal, 3 tenen knoflook, peper, zout en gember.
Rol de kip door de bak heen en giet het resterende beetje saus in een pannetje
Dek de gastronorm af met alufolie en ram deze voor ongeveer anderhalf uur op de ketel
kook het resterende beetje saus in
Na anderhalf uur haal de folie er af, baste de kip met de saus en gooi ze op de grill
na 5 minuten zouden ze helemaal gaar moeten zijn

Doe de kip op een bord, giet het resterende beetje jus uit de gastronorm over de kip en besprenkel ze met zwarte sesamzaad

[ Voor 0% gewijzigd door Paganstars op 09-08-2016 07:58 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb

mr_obb

Lakse Perfectionist

The Legend schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 20:23:
[...]

Kooltjes zijn kurkdroog opgeslagen. Snap er niks van. Het valt me ook wel op dat de kolen een flinke aslaag houden. Die er pas afvalt als je er tegenaan tikt. Dat doe je natuurlijk niet de hele tijd, dus ik zie eigenlijk nooit roodgloeiende kolen. Is dat het probleem?
Nee, mijn ecobrasa's hebben ook altijd een dikke aslaag. Ik krijg toch het idee dat er een probleem is met je thermometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
The Legend schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 20:23:
Dit was gemeten op het rooster met een Ikea tempmeter. Heb er 2x 5 brandende kooltjes bijgedaan, maar daarmee kroop 'ie naar 125 graden. Toen de ribs maar in de oven afgegaard.

Allemaal heel vreemd.. Ik zou eens je thermometer testen door deze in kokend water te "ijken"
De Ecobrasa briketten hier deden het allemaal super. Heb je ook wel genoeg luchtstroom gehad in de ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Roosters boven en onder helemaal open. Probleem met thermometer zou wel sterk zijn, dan zouden zowel de meter in de ketel zelf als de Fantast stuk zijn. Later op de avond heb ik de brikettenstarter nog een keer volgegooid om wat te grillen en toen werd 'ie wel goed warm. Volgende keer maar gewoon beginnen met 20 kooltjes en kijken wat er dan gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Zo, mn eerste "luxe" vleesbestelling ook geplaatst :)
Paar mooie spareribs besteld. Die gaan dan komende zaterdag op de BGE. Ben nu druk recepten aan het vergelijken (ik vergelijk ze even op basis van ingeschatte kans op succes :+ )

Ik zoek ook nog wat suggesties voor groentes, er zijn namelijk ook een paar mensen bij die geen vlees eten. Daar is gelukkig ook genoeg voor te vinden, dus dat moet ook wel lukken. Ik heb er intussen wel lekker zin in gekregen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Raymond schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 13:46:
Zo, mn eerste "luxe" vleesbestelling ook geplaatst :)
Paar mooie spareribs besteld. Die gaan dan komende zaterdag op de BGE. Ben nu druk recepten aan het vergelijken (ik vergelijk ze even op basis van ingeschatte kans op succes :+ )

Ik zoek ook nog wat suggesties voor groentes, er zijn namelijk ook een paar mensen bij die geen vlees eten. Daar is gelukkig ook genoeg voor te vinden, dus dat moet ook wel lukken. Ik heb er intussen wel lekker zin in gekregen :)
Gepofte aardappel en courgette worden altijd wel goed ontvangen. Of een portobello met blauwe kaas :9, dat eet ik als carnivoor zelfs wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Gepofte aardappel is idd leuk om te doen en daar heb ik ook al ervaring mee (scheelt weer). Courgette staat ook al op het lijstje (om te maken, niet om te eten, ik vind courgettes maar vieze zakjes snot :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:16

arie_papa

Running on Ubuntu

Je kunt groentepakketjes in aluminiumfolie maken die je op de kolen gaar laat stomen.

Ikzelf heb afgelopen weekend gewoon een kleine grilpan op het rooster gedaan met wat ui, aardappel, courgette, blikje tomatenpuree en wat kruiden. Smaakte uitstekend.

bbqpan

Hier staan ook wel grappige dingen tussen.

[ Voor 12% gewijzigd door arie_papa op 09-08-2016 14:12 ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Raymond schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 14:03:
Courgette staat ook al op het lijstje (om te maken, niet om te eten, ik vind courgettes maar vieze zakjes snot :P )
Dan gaar je het te lang. Sowieso een veelgemaakte fout met groenten. Net zolang doorgaren tot het slap is en uitelkaar valt en dan klagen dat ze het niet lekker vinden.

Zorg met groenten ervoor dat het nog een bite heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-06 17:20
Courgette kan je ook uithollen zodat dat snotterige er in ieder geval niet meer is. Geeft ook weer gelijk mooie mogelijkheden om te vullen met lekkere dingen zoals gekruid gehakt, fijn gesneden paddenstoelenmix met knoflook, tijm en/of rozemarijn.

Mijn persoonlijke favoriete groente bij de bbq zijn overigens gegrillde courgette, paprika, tomaat, aubergine, ui, bloemkool etc. Alles wat zich dun laat snijden en eventueel laat marineren. Omdat dit vaak aardig wat tijd kost alles in een bak met olie en kruiden zodat het een soort van salade wordt.

[ Voor 37% gewijzigd door Malt007 op 09-08-2016 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Laatst online: 20:22
Ciris plakjes van de Courgette snijden (met een dunschiller) daar dan een beetje olie op met zout / peper en cayenne poeder en dat even op de bbq. Erg lekker en zo klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 14:19:
Dan gaar je het te lang. Sowieso een veelgemaakte fout met groenten. Net zolang doorgaren tot het slap is en uitelkaar valt en dan klagen dat ze het niet lekker vinden.

Zorg met groenten ervoor dat het nog een bite heeft!
Halve aubergine met peper/zout/knoflook op de q tot het zacht is..dan is dat pas lekker :P
Enne..uitje in folie lekker klaarstoven tussen de kooltjes..ook lekkah :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hele bloemkool of broccoli inpakken met alu folie, beetje water, z+p en klont roomboter. Dan rechtop op de bbq en rustig meegaren met je vlees. Prima als je wat meer groenten pp nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
2Dutch schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 15:53:
Halve aubergine met peper/zout/knoflook op de q tot het zacht is..dan is dat pas lekker :P
Enne..uitje in folie lekker klaarstoven tussen de kooltjes..ook lekkah :9
Dat klinkt lekker! Hoelang heeft zoiets nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Misschien een stomme vraag, maar ik heb net de Ikea 'vleesrack' binnen gekregen, ik neem aan dat die plastic beschermdopjes eraf gehaald moeten worden aan de onderkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
martinusz schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 19:39:
Misschien een stomme vraag, maar ik heb net de Ikea 'vleesrack' binnen gekregen, ik neem aan dat die plastic beschermdopjes eraf gehaald moeten worden aan de onderkant?
Ja beter van wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-06 11:04
Bedoel je heel toevallig deze?

Afbeeldingslocatie: http://www.ikea.com/PIAimages/0095091_PE233458_S5.JPG

Die kwam ik vrijdag tegen in de Ikea en dacht toen dat ie best praktisch kon zijn voor op de BBQ!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Misha schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 20:14:
[...]

Bedoel je heel toevallig deze?

[afbeelding]

Die kwam ik vrijdag tegen in de Ikea en dacht toen dat ie best praktisch kon zijn voor op de BBQ!
Jep die! Samen met de fantast thermometer binnen gekomen vandaag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Hoeft niet, maar dan gaat het wel vanzelf na een tijdje.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Fly-guy schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 20:50:
Hoeft niet, maar dan gaat het wel vanzelf na een tijdje.... ;)
Hoe smaakt het vlees dan? Naar play doh? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:53

franssie

Save the albatross

Chevy454 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 20:55:
[...]

Hoe smaakt het vlees dan? Naar play doh? :P
Weet ik niet maar Play Doh is op zich eetbaar. het vlees dan niet ;) :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonvw
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-01 14:49
Aankomende zaterdag krijgen we vrienden over de vloer om lekker te barbecueën, aangezien mijn bbq net nieuw is en ik nog niet eerder ribbetjes heb klaar gemaakt dacht ik het eerst maar eens uit te proberen :*)

Deze ribbetjes komen gewoon bij de Jumbo vandaan, de dikste uitgekozen en dat viel me niet tegen voor "supermarktvoer" voor zaterdag wil ik het bij Beef & Steak bestellen. Van die lekker lange en dikke stukken 8)

Een rub gemaakt van zeezout, donkere basterdsuiker, paprikapoeder en zwarte peper. De ribben eerst ingesmeerd met wat knoflookmosterd. In het begin nog wat lopen "hannesen" met de temperatuur want die liep steeds op richting de 140 graden, had er blijkbaar teveel kolen op gegooid dus iets eraf gehaald en toen zakte het naar een constante temperatuur van 120 graden. Nog wat hoog, maar prima voor nu. De ribben rond 19.00 uur op de bbq gelegd en elk half uur / 3 kwartier ingesmeerd met een mop van appelsap, gesmolten roomboter en ketjap. Voor het laatste uurtje heb ik de ribben ingesmeerd met kant en klare Smokey BBQ saus. Rond 12 uur heb ik ze van de bbq afgehaald, mooi op tijd want het begon te regenen :+

Het resultaat viel me voor de eerste keer zeker niet tegen, het is allemaal even uitvogelen maar dat komt allemaal vanzelf wel. Het was de bedoeling om ze vanavond lekker te eten maar ik kon het niet laten en heb vannacht alvast een stukje geproefd _O-

Heb nu al zin in zaterdag :)

bbq
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zvS2poPeInagcChLVRE1C4gp/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OJqu1lUbQX9mxsTcOhDy1SrS/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/u8f4sum5W90XtZmkiTqWFGUt/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SHlSUdepr0Kg4bphJy5zaO4O/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LwubpOJ5Mmf3gx5bgmHnpupQ/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cUoUw92AbvW9G3leXr5xmIRp/thumb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
Gisteren mijn nieuwe napoleon rodeo getest, geen low'n'slow maar een high'n'fast

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-0/s526x395/13924914_1082880461806428_4314244831894288643_n.jpg?oh=a5cd99d8c2a605fbcdd477a770be4d5b&oe=584EA010

Alles huisgemaakt muv de chutney en mayonaise

100% beef (AH bio), piadina brood, snijbiet, gegrillde aubergine en courgette, fenegriek schapenkaas en Mariënwaardt pittige pruimen chutney. Side van verse huisgemaakte rozemarijn aardappelwedges

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:54
Even een vraagje, if I may.

Ik ben dit voorjaar verhuisd en heb opeens een tuin ter beschikking. Uiteraard moet hier een bbq in voorzien worden. Nu heeft een kennis van mij een oklahoma staan, waarvan we al enkele malen hebben genoten, en dit spreekt mij toch wel aan. Spijtig genoeg is de prijs niet zo mals als het vlees dat deze produceert, dit zal dus even sparen worden. Ondertussen wil ik wel een (tijdelijke) oplossing. Nu zie ik dat er (aanzienlijk) goedkopere versies van deze modellen bestaan, al zal de kwaliteit (cfr. startpost) wel minder zijn.

Nu is mijn vraag aan jullie. Is het interessant om voorlopig zo'n goedkoper model (100-200 euro, al dan niet 2de hands) aan te schaffen? Of zijn deze totaal af te raden, en zijn er betere tijdelijke alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Zou ik niet doen, die dingen zijn vrij hampel en flinterdun. Hoe handig ben je? Een UDS sleutel je voor dat geld ook inelkaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-06 16:48
IceTeaGX schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 12:13:
Even een vraagje, if I may.

Ik ben dit voorjaar verhuisd en heb opeens een tuin ter beschikking. Uiteraard moet hier een bbq in voorzien worden. Nu heeft een kennis van mij een oklahoma staan, waarvan we al enkele malen hebben genoten, en dit spreekt mij toch wel aan. Spijtig genoeg is de prijs niet zo mals als het vlees dat deze produceert, dit zal dus even sparen worden. Ondertussen wil ik wel een (tijdelijke) oplossing. Nu zie ik dat er (aanzienlijk) goedkopere versies van deze modellen bestaan, al zal de kwaliteit (cfr. startpost) wel minder zijn.

Nu is mijn vraag aan jullie. Is het interessant om voorlopig zo'n goedkoper model (100-200 euro, al dan niet 2de hands) aan te schaffen? Of zijn deze totaal af te raden, en zijn er betere tijdelijke alternatieven?
Grootste nadeel van dit soort barbecues (en dat geldt ook in iets mindere mate voor de Oklahoma) is dat ze heel veel kooltjes nodig hebben om warm te blijven. Eigenlijk moet je ze op hout stoken volgens mij.

Een ander nadeel van die goedkopere dingen is dat ze vrij vlot roesten. Om eens uit te proberen of het wat voor je is en dan een dure kopen vind ik ze dan net weer te duur.Wat Catch22 zegt, een UDS kan min of meer het zelfde en is een stukje goedkoper, en ik denk dat je er meer plezier aan beleeft (maar ook die verstoken wel wat kooltjes :) )

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
IceTeaGX schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 12:13:

Ik ben ooit ook zo begonnen.
Een goedkoper model smoker.

Ja het werkt, en brengt je op weg, maar imho is het dan verstandiger om nog even door te sparen, voor een 'echte'
Mijn barbecook smoker heeft een jaartje meegespeeld, en is daarna zo'n 5 jaar in een hoekje van de schuur komen te staan ( iets wat me ook in die tijd is voorspeld ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Zo, vandaag de beefensteak bestelling binnengekregen:
http://www.beefensteak.nl...ml?id=58494878&quantity=1
en
http://www.beefensteak.nl...s-extra-dik-bevleesd.html

Ik kan nog wel wat tips gebruiken van jullie, voor komende zaterdag :)

Ik ga de 3-2-1 methode volgen voor het bereiden ervan. Staan genoeg voorbeelden van in dit topic :) Maar als jullie favorieten hebben, dan hoor ik dat graag!

Die heyde hoeve buikribben hebben nog een hele laag zwoerd lijkt het wel. Moet/mag die er nog af, of is het de bedoeling die te laten zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Voor die babybacks is 3-2-1 te lang hoor. Die zijn met een uurtje of 4 echt wel gaar. Laat staan dat er ook nog folie bij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alime
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-11-2024
Al geruime tijd met veel plezier mee aan het lezen bij alle prachtige creaties die voorbij komen. Zelf heb ik een Weber Master Touch GBS 57 waar ik veel meer low and slow wil gaan doen dan dat ik voorheen deed op mijn dekselloze q |:(

Dus steeds meer richting indirect ipv direct. Aangezien het best wennen is om de q goed qua temperatuur te managen eenvoudig begonnen met de MOINK balls. Een goede oefening om te kijken of ik hem tussen de 107 en 120 kon houden. Kokosbriketten aan de zijkant op wat koude kolen. Snel geconcludeerd dat ik teveel hete kolen had, dus nog wat eruit gehaald totdat de temperatuur niet zo snel omhoog liep. Beetje klooien met de schuifjes en kon hem vrij eenvoudig de benodigde 5 kwartier op 110 houden.merg blij mee.

Wilde wat foto's plaatsen maar kennelijk heb ik daar karma voor nodig? :?

Edit: dank voor de tip Catch :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BBoCmkc.jpg
Voorbereiding

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lwqFqWW.jpg
Even open na een uur voor de saus

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QEFDxvV.jpg
Eindresultaat

Leerpunten:
Stevigere prikkers als er drie aan moeten :P
Volgende keer geen zeezout in het gehakt, deze rub is zout genoeg
Iets meer houtsnippers

Maar super lekker, erg tevreden!

[ Voor 21% gewijzigd door Alime op 10-08-2016 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Klopt. Anders www.imgur.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11
Alime schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 19:53:
Al geruime tijd met veel plezier mee aan het lezen bij alle prachtige creaties die voorbij komen. Zelf heb ik een Weber Master Touch GBS 57 waar ik veel meer low and slow wil gaan doen dan dat ik voorheen deed op mijn dekselloze q |:(

Dus steeds meer richting indirect ipv direct. Aangezien het best wennen is om de q goed qua temperatuur te managen eenvoudig begonnen met de MOINK balls. Een goede oefening om te kijken of ik hem tussen de 107 en 120 kon houden. Kokosbriketten aan de zijkant op wat koude kolen. Snel geconcludeerd dat ik teveel hete kolen had, dus nog wat eruit gehaald totdat de temperatuur niet zo snel omhoog liep. Beetje klooien met de schuifjes en kon hem vrij eenvoudig de benodigde 5 kwartier op 110 houden.merg blij mee.

Wilde wat foto's plaatsen maar kennelijk heb ik daar karma voor nodig? :?

Edit: dank voor de tip Catch :)

[afbeelding]
Voorbereiding

[afbeelding]
Even open na een uur voor de saus

[afbeelding]
Eindresultaat

Leerpunten:
Stevigere prikkers als er drie aan moeten :P
Volgende keer geen zeezout in het gehakt, deze rub is zout genoeg
Iets meer houtsnippers

Maar super lekker, erg tevreden!
Handig zo met meerdere ballen op een stokje. Temperatuur is niet heel belangrijk voor moink balls. Heb ze ookwel eens gemaakt op 150 graden, half uurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Alime schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 19:53:

Ik deed het eerste op jou methode, maar ben vervolgens over gegaan op de snake methode.

YouTube: SNAKE METHOD - Low and slow in your weber kettle - How To smoke on y...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alime
Kunnen inderdaad wel hoger maar het officiële recept had het over die range en dan proberen we dat natuurlijk :) Daarnaast ook oefening voor gerechten die nog langer moeten. Met als ultieme doel pulled pork. Deze heb ik eerder in de oven gemaakt en is bucketlist materiaal voor de q! Maar denk dat ik dan ook de snake methode volg. Lijkt me nog net wat constanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
grote_oever schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 21:26:
[...]

Ik deed het eerste op jou methode, maar ben vervolgens over gegaan op de snake methode.

YouTube: SNAKE METHOD - Low and slow in your weber kettle - How To smoke on y...
Snake is mi pas iets wat je bij 2+ uur nodig hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alime
418O2 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 21:32:
[...]

Snake is mi pas iets wat je bij 2+ uur nodig hebt
Kan een kort snakeje maken uiteraard. Of em uitmaken als je klaar bent en de rest een volgende keer gebruiken. Zelf dus nog niet eerder geprobeerd maar lijkt me erg leuk.
Pagina: 1 ... 20 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.