Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 103 ... 108 Laatste
Acties:
  • 670.762 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 21:15

Apie!

Newer, better & confusinger

@Anoniem: 438001 Ik heb 'm mezelf kado gedaan voor vaderdag 8)

Er zitten wel wat flaws in de Anova. Ik moest 5Ghz WiFi uit zetten om de Anova te laten verbinden met m'n Access Point. Die kon daarna wel weer aan, maar het duurde even voordat ik er achter was.
De beep nadat de timer is afgelopen is erg irritant. Je kunt 'm stoppen, maar dan stop je ook gelijk de hele run in de app en schakelt de Anova uit. Je moet 'm dan zelf weer starten als je het eten warm wilt houden. Sowieso vind ik de timer een beetje nutteloos, want je moet zo'n cook toch ook gewoon plannen, maar goed....

Ik kan niet wachten om tot de volgende keer: eerst een paar uur roken op de Niclan en daarna het water in.

Wat betreft het verhoogrekje van de Niclan. Ik ging er met de staalborstel langs om 'm schoon te maken en toen kwamen er allemaal zilveren vlokjes van af. Ohja....'t was verchroomd, geen RVS :/ Toch maar eens vervangen door een RVS rekje.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-07 20:25
Apie! schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 06:55:
@Anoniem: 438001 Ik heb 'm mezelf kado gedaan voor vaderdag 8)

Er zitten wel wat flaws in de Anova. Ik moest 5Ghz WiFi uit zetten om de Anova te laten verbinden met m'n Access Point. Die kon daarna wel weer aan, maar het duurde even voordat ik er achter was.
De beep nadat de timer is afgelopen is erg irritant. Je kunt 'm stoppen, maar dan stop je ook gelijk de hele run in de app en schakelt de Anova uit. Je moet 'm dan zelf weer starten als je het eten warm wilt houden. Sowieso vind ik de timer een beetje nutteloos, want je moet zo'n cook toch ook gewoon plannen, maar goed....

Ik kan niet wachten om tot de volgende keer: eerst een paar uur roken op de Niclan en daarna het water in.

Wat betreft het verhoogrekje van de Niclan. Ik ging er met de staalborstel langs om 'm schoon te maken en toen kwamen er allemaal zilveren vlokjes van af. Ohja....'t was verchroomd, geen RVS :/ Toch maar eens vervangen door een RVS rekje.
Dat over 5ghz staat in de app tijdens het syncen toch? Dat is vrij duidelijk? :P

Maar ik ben het met je eens dat er wel wat issues zijn. Hij heeft vaak moeite om via WiFi te verbinden en als ik een timer via de app instel, dan verschijnt deze op de Anova. Als mijn iPhone dan de app uit zijn geheugen gooit, is ook de bluetooth verbinding weg. Zodra ik de app weer opstart en verbind, reset de timer zich weer naar de oorspronkelijke duur

Sigh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:52
Apie! schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 06:55

Oh goed punt! Nou ja, die wordt bij mij meestal toch niet zo vies :)

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-07 16:19
Luuk84 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:44:
Inmiddels naar volle tevredenheid mijn Weber Spirit in gebruik, al diverse langere sessies gedaan, en dit gaat eigenlijk prima. Het enige nadeel, er gaat nogal wat gas doorheen (duh) tijdens zo'n sessie ;) Dit kan effecienter en handiger. In noord Amerika hebben ze allemaal een mooie buitengas aansluiting, alleen heb ik deze helaas niet, en het heen & weer rijden voor een tank met gas raak je ook beu. Helaas mist het budget voor bijvoorbeeld een mooie kamado joe.

Omdat ik voor deze low&slow sessies op zoek ben naar wat anders, ben ik eens gaan zoeken en zie hier regelmatig de Niclan voorbij komen. Hoe zijn jullie ervaringen nou in de praktijk met deze kamado? Ik lees wisselende verhalen, is de temp goed te regelen, of is dit erg moeilijk...Ben ik niet beter af met een goedkope (auplex) kermariek kamado?

Concreet zoek ik dus advies over het volgende (in achtnemend, een laag budget):

- Hoe goed is de temp te regelen van de Niclan m.b.t. low & slow? (bijvoorbeeld ook t.o.v. een WBS 57)
- Ben ik niet beter af met een goedkope keramieken kamado?
- Indien ja, hebben jullie adviezen voor een merk? Een mooie medium of large maat is wel gewenst.
- Wat zijn de exacte voor- en nadelen van een stalen kamado t.o.v. een keramiek exemplaar? En waarom zou ik voor 1 van beide moeten kiezen?
- Zijn er nog andere bbq's die ik zou moeten overwegen?
Uiteindelijk toch niet uitgekomen bij een kamado. De prijs hield me tegen. Ik kan altijd nog overstappen naar een kamado. Ergens anders het advies gelezen over een Weber Smokey Mountain. Deze zijn natuurlijk net zo duur als een Niclan, echter had ik het geluk dat er net 1 te koop stond in de buurt. Een oud beestje al, maar nauwelijks gebruikt, Hij ziet er als nieuw uit en altijd binnen gestaan (was ook te zien). Voor een mooie prijs kunnen meenemen. Binnenkort een proefsessie doen. Al veel gelezen en bekeken over de WSM en vooral in de VS zijn ze erg populair volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

@Apie! @Misha Inmiddels is me dus duidelijk dat er maar 1 device kan verbinden, wel jammer.
Het werkt nu en gisteren heb ik getest met een schouderkarbonade (4uur@56C). Kwam nog best veel vocht uit moet ik zeggen, maar dat kan ook komen omdat het goedkoop supermarkt spul was. Na kort afbakken (in de pan) was het resultaat best redelijk. Beter dan toen ik 'm op de bbq had, want dat was echt te taai.

Wat meer ontopic. Ik zoek naar wat vuistregels om het gemak van sous vide te combineren met mooie Low&slow bbq resultaten. Is voor bijv PP, spareribs en Picanha een vaste volgorde aan te houden, bijvoorbeeld Roken>SV>afgrillen?

Ook zou ik vlees alvast willen marineren/kruiden, dan invriezen voor later gebruik. Begrijp ik goed dat het beter is om dan nog geen zout te gebruiken (ivm dehydratatie) en dat pas toe te voegen op de bbq? Kun je ook zonder problemen invriezen na het SV bad om later af te braden/grillen?

[ Voor 19% gewijzigd door JPS op 19-06-2018 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
Luuk84 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 09:50:
[...]

Uiteindelijk toch niet uitgekomen bij een kamado. De prijs hielt me tegen. Ik kan altijd nog overstappen naar een kamado. Ergens anders het advies gelezen over een Weber Smokey Mountain. Deze zijn natuurlijk net zo duur als een Niclan, echter had ik het geluk dat er net 1 te koop stond in de buurt. Een oud beestje al, maar nauwelijks gebruikt, Hij ziet er als nieuw uit en altijd binnen gestaan (was ook te zien). Voor een mooie prijs kunnen meenemen. Binnenkort een proefsessie doen. Al veel gelezen en bekeken over de WSM en vooral in de VS zijn ze erg populair volgens mij.
Ff naar http://virtualweberbullet.com/ Hier staan heel veel tips en hacks tbv je wsm! Harry Soo van Slap yo daddy bbq gebruikt wsm tijdens wedstrijden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-07 16:19
Paganstars schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 10:23:
[...]

Ff naar http://virtualweberbullet.com/ Hier staan heel veel tips en hacks tbv je wsm! Harry Soo van Slap yo daddy bbq gebruikt wsm tijdens wedstrijden!
Bedankt voor de tip!

Zou ook mooi zijn om dit soort websites & blogs te plaatsen in de topicstart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09:00
Luuk84 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 10:37:
[...]

Bedankt voor de tip!

Wil je meer informatie of tips vraag mij gerust. Sinds vorig jaar heb ik de 57cm WSM en bevalt uitstekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
Luuk84 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 10:37:
[...]

Bedankt voor de tip!

Volgens mij is Hari-Bo daar mee bezig. Komt tzt wel een BBQ deel 4 gok ik zo. Mocht je nog vragen hebben over low'n'slow op een bullit, ik heb zelf de Napoleon AS300K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:11
@Paganstars Klopt momenteel bezig met een deeltje 4, maar ondertussen ook met m'n eigen site bezig en daarbij nog iets met een gezin. ;)

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 21:15

Apie!

Newer, better & confusinger

Misha schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 07:35:
[...]

Dat over 5ghz staat in de app tijdens het syncen toch? Dat is vrij duidelijk? :P
Oh, niet dat ik me kan herinneren. Wel dat ie binnen 5m van de AP moest staan.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
@Misha Ik heb hem ook gekoppeld icm 5ghz met m'n ubiquiti netwerk.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 11:53
Tiwazz schreef op zondag 17 juni 2018 @ 14:04:
Weber heeft zoveel verschillende BBQ's, in zelfs één serie dat het er allemaal niet duidelijker op wordt. Ik kwam de MasterTouch System Edition tegen, wat is daar dan anders aan? De MasterTouch serie is duidelijk, maar het gedeelte 'system edition' :? , Iemand een idee?
Jep, system edition is met (drie dubbel) verchroomd rooster. Special edition is met RVS rooster en dan heb je nog limited edition. Die laatste heeft ook RVS, is altijd rood (heeft te maken met historie), soort badge om de tempklok en iets andere wielen.

Advies: ga voor een special of limited. Prijs onder de 300 is netjes (nieuw uit de winkel). Limited staan vrij veel en regelmatig nieuw op marktplaats.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-07 13:59
BoschR schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 07:54:
[...]

Jep, system edition is met (drie dubbel) verchroomd rooster. Special edition is met RVS rooster en dan heb je nog limited edition. Die laatste heeft ook RVS, is altijd rood (heeft te maken met historie), soort badge om de tempklok en iets andere wielen.

Advies: ga voor een special of limited. Prijs onder de 300 is netjes (nieuw uit de winkel). Limited staan vrij veel en regelmatig nieuw op marktplaats.
Ahaa, thanks :) .
Bijzonder hoe weinig informatie daar over te vinden is. Lijkt net alsof ze het bewust onduidelijk maken :F .

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 05-07 11:45
Afgelopen zaterdag mijn 1e pulled pork gemaakt. Klein beginnen met 500 gram varkens procureur zonder been.

Na de dry-rub behandeling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3xlnmF9pKlhrsZvfsWeTl83O/full.jpg

Sessie starten, doorgaan tot 65 graden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zldbq0gXkMaOIvLanwSQJffN/full.jpg

Ingepakt in folie met een laagje appelazijn. Doorgaan tot 88 graden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qCSuTllR8S9HUb2IYS9lM75a/full.jpg

Afgelakt met BBQ saus en nog een half uurtje erop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/r45NUvbj8lKIjHttxmbSZNBJ/full.jpg

Na het pullen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vZf4IDjCIIQVny4ZCJ7M4QIq/full.jpg
Pullen zelf ging makkelijk. Teken dat het dus goed is. :)

Het vlees smaakte heerlijk! Was goed mals en lekker stevige korst.
Totale duur: van 11:00 uur op de BBQ en om 17:30 uur eraf.
Was niet ontevreden voor mijn 1e keer Pulled Pork. 8)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yiHAxR3.jpg

In het kader van wat casemodding ( niet mijn bbq )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-06 13:37

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Wie van jullie gebruikt er hier eny vleesklem om bijvoorbeeld hamburgers, vis of worstjes wat makkelijker te bereiden? Lijkt mij wel handig, hamburgers willen nog wel eens uit elkaar vallen en worstjes draaien is vervelend werk.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Laatst online: 05-07 09:55

SaN

Voor burgers gebruik ik, zeker als ze er net op liggen, een spatel. Ik gebruik eigenlijk alleen een klem voor vis of voor groene asperges (heel handig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:44

franssie

Save the albatross

Ik gebruik eigenlijk nooit een klem, maar ik heb ze wel. Ik denk dat het goed werkt dus zal ze weer eens schoonmaken en proberen. Ik zie geen reden ze niet te gebruiken. Met name voor kwetsbare producten zoals een visfilet (ik doe meestal de hele vis) of een kwetsbare hamburger. Het is gemakkelijk en verstoort het koken niet dus waarom niet.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fladder80
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
MrVegeta schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 22:46:
Wie van jullie gebruikt er hier eny vleesklem om bijvoorbeeld hamburgers, vis of worstjes wat makkelijker te bereiden? Lijkt mij wel handig, hamburgers willen nog wel eens uit elkaar vallen en worstjes draaien is vervelend werk.
Voor worstjes draaien gebruik ik een tang, hamburgers een spatel of een tang (afhankelijk van hun stevigheid).
Een klem gebruik ik niet (heb momenteel ook geen goede) maar staat nog wel op het lijstje voor de volgende 2 zaken:
Vis direct grillen
braai broodje. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
@MrVegeta Zelf gebruik ik meestal een korte vleestang zoals onderstaande afbeelding. Normaliter zie je altijd enorme tangen van 50+ cm, zelf vind ik dat niet handig. Het voordeel met korte tangen is dat je beter contact houdt met je vlees en deze niet te hard/zacht deze vasthoudt.

Vis gooi ik er altijd compleet op en haal daarna achteraf het vel eraf, anders zou z'on vistang wel handig zijn omdat het best wel fragiel is.

Afbeeldingslocatie: http://www.versloot-versloot.nl/1471-2692-thickbox/rosle-gourmettang-rvs-30-cm.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Voor boerewors gebruik ik een klem. Dat zijn rollen van grofweg 15~20cm diameter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:01
morgen een BBQ workshop via de personeelsvereniging van mijn werk. Ben erg benieuwd! Hoop dat er een kamado staat waar ik eens mee mag oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08:30
Ik volg dit topic al een tijdje en lees hier veel tips en tricks! Mijn dank hiervoor!!

Ik ga van het weekend een receptje proberen (https://www.rtlniels.nl/bbq/spareribs-fall-of-the-bone/)
(Of andere adviezen???)

Maar nu vroeg ik me af, hier noemt hij bbqsaus, wat kan ik daarvoor het beste pakken? Ik ben niet van plan om stad en land af te reizen voor deze bbqsaus. Wat is nou volgens jullie een prima bbqsaus om in dit recept toe te passen en een beetje makkelijk te verkrijgen? supermarkt?

En hij heeft het in 't recept ook over de "indirecte manier" nu zit ik een beetje met een probleem. Schaam me bijna om dat hier te zeggen met alle BBQ bazen.. Maar ik heb een elektrische weber Q1400. (geen echte BBQ O-) ) dit omdat ik in een appartement woon en ik hier simpelweg geen kolen mag gebruiken. Hebben jullie nog tips om dit op de beste manier te doen? Ik kan namelijk die warmte elementen niet echt verplaatsen... Ik kan we de temperatuur op een constante 180 graden krijgen en houden dit kost me van te voren wat tijd maar hij blijft daarna wel stabiel.

Hopelijk stoot ik niemand voor het hoofd met dat elektrische ding :9 en ik hoop op wat adviezen hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:02

The Legend

*Plop*

Een elektrische BBQ heeft niet de voordelen van een echte BBQ, waarom dan niet gewoon in de oven?

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-07 17:31

zeroday

There is no alternative!

g00gle schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 20:17:
Ik volg dit topic al een tijdje en lees hier veel tips en tricks! Mijn dank hiervoor!!

Ik ga van het weekend een receptje proberen (https://www.rtlniels.nl/bbq/spareribs-fall-of-the-bone/)
(Of andere adviezen???)
Ah leuke tip, deze ga ik ook proberen, 3-2-1 werkt maar vorige keer was de ene rib beter dan de andere qua 'fall-of'-the-bone'
Maar nu vroeg ik me af, hier noemt hij bbqsaus, wat kan ik daarvoor het beste pakken? Ik ben niet van plan om stad en land af te reizen voor deze bbqsaus. Wat is nou volgens jullie een prima bbqsaus om in dit recept toe te passen en een beetje makkelijk te verkrijgen? supermarkt?
In principe kun je gewoon een basis bbq saus pakken (ik had een tijdje de Remia black jack smokey bbq saus), werkte prima

Daarbij deed ik er zelf nog wat toevoegingen bij

½ cup barbecuesaus, 2 eetlepels appelazijn, 2 eetlepels honing en wat whiskey om bijv. daarin te garen

Eindsaus
½ cup vocht dat uit de folie komt nadat het vlees van de barbecue komt (als dat er is.. ) anders:
½ cup appelsap
½ cup barbecuesaus
3 eetlepels bruine basterdsuiker
2 eetlepels worchestershire saus

En dat gooide ik er dan als een soort van glaze overheen. Uitstekende zachte BBQ saus ..
En hij heeft het in 't recept ook over de "indirecte manier" nu zit ik een beetje met een probleem. Schaam me bijna om dat hier te zeggen met alle BBQ bazen.. Maar ik heb een elektrische weber Q1400. (geen echte BBQ O-) ) dit omdat ik in een appartement woon en ik hier simpelweg geen kolen mag gebruiken. Hebben jullie nog tips om dit op de beste manier te doen? Ik kan namelijk die warmte elementen niet echt verplaatsen... Ik kan we de temperatuur op een constante 180 graden krijgen en houden dit kost me van te voren wat tijd maar hij blijft daarna wel stabiel.
mbt je weber, je hebt een spiraal erin zitten, ik zou eerst een testje doen door een kleine verhoging aan te brengen zodat je ribs niet direct in contact kunnen komen met die spiraal. als je wat hoger kan dan is dat mooi en tsja.. ik zou ook kijken hoe warm het onder de hood kan worden. Ik heb prachtige ribs gegaard op 125 graden op een gas bbq . . Als dat praktisch onmogelijk is;
Gooi de ribs dan eerst 2 uur in de ovnr en gril ze dan lekker op je weber af ..
Hopelijk stoot ik niemand voor het hoofd met dat elektrische ding :9 en ik hoop op wat adviezen hier :)
Mij niet, ik heb ook jaren lopen te pielen met een electrische op een appartement. Nu zit ik met een gas bbq en ik zie me nog niet pielen met kolen en om al die moeite voor wat 'rook' te doen .. de ene vind dat werelds, de ander niet. Ieder zo zijn eigen feestje van mij mag alles, als uiteindelijk de smaak maar lekker is.

Ik heb zondag
2 grote spare-ribs (2 soorten marinade van van Beekum
500 gram buikspek (Teriyaki)
1 kilo gemarineere biefstuk .. (ook in een speciale marinade) ..
ik heb eea nu al in de marinade liggen om eens te zien wat er gebeurd als het vlees lange tijd kan marineren ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08:30
zeroday schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 21:59:
[...]

Ik heb zondag
2 grote spare-ribs (2 soorten marinade van van Beekum
500 gram buikspek (Teriyaki)
1 kilo gemarineere biefstuk .. (ook in een speciale marinade) ..
ik heb eea nu al in de marinade liggen om eens te zien wat er gebeurd als het vlees lange tijd kan marineren ;)
Toffe reactie!! Dankjewel. Ik ga wel kijken hoe ik alles ga doen. Vanmiddag maar even naar de action bakjes halen en dan ga ik eerst zaterdag ochtend even testen hoe heet hij wordt en of het stabiel blijft. Het waait nogal hard.. Misschien morgen ochtend niet meer!!

Bedankt voor de goede tips!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
MrVegeta schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 22:46:
Ik gebruik geen vleesklem. Heb nog nooit vis op de Bbq gemaakt. Waarschijnlijk zou ik hem wel daarvoor gebruiken.

Voor burgers gebruik ik een spatel en iets van een stokje om de flip beter te begeleiden.

Als je burgers maakt: leg je ze dan direct na het vormen er op of laat je ze nog even (een paar uur als het kan) rusten in de koelkast? Dat maakt een wereld van verschil namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
Nein! De Lidl gietijzeren pan is uitverkocht! Iemand die hem wil verkopen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-07 15:27
ixl85 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 08:24:
Welke, op de site staan ze nog allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:46
timmert26 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 08:46:
[...]

Welke, op de site staan ze nog allemaal!
https://www.lidl-shop.nl/...ecue-inzetstuk/p100238415

gietwerkpan is uitverkocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:51

vectormatic

Warlock of the doorlock

Gisteren voor de 2e keer de marktplaats smokey joe gebruikt. Wat me opvalt is dat ongeacht wat ik er opgooi, hij toch een heel stuk minder warm wordt dan de 47-compact.

Vorige keer lag ie half vol met briketten, nu had ik dit keer minder zin om lang te hannessen (had alleen speklapjes en procureurlapjes, meer een gegrild vleesje bij de rest van de maaltijd dan full-scale BBQ), dus een hele brikettenstarter vol met houtskool gegooid. De laatste keer dat ik die houtskool gebruikte werd het op de compact gloeiend heet en fikte de houtskool binnen no time op.

Op de SJ echter.. ik had het ding helemaal vol liggen, en de spek/procureur-lapjes gingen eeeerg rustig en beheerst, waar ik gewend ben speklapjes in ~2 minuten compleet af te fakkellen was het dit keer gewoon rustig in een minuut of 5-8 opbakken, geen zwarte randjes te bekennen etc..

Is wel lekker ontspannen eten/aanklooien zo

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
ixl85 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 08:24:
Volgens mij zag ik nog wat BBQ spul bij ons in de Lidl liggen.. Morgenochtend ga ik boodschappen doen en kan ik even voor je kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ixl85
R0y. schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 10:26:
[...]

Volgens mij zag ik nog wat BBQ spul bij ons in de Lidl liggen.. Morgenochtend ga ik boodschappen doen en kan ik even voor je kijken.
Nice! :>
Zaterdag hadden ze niks van al dat bij mijn lidl!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Laatst online: 21-06 13:37

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Misha schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 07:57:
[...]

Ik gebruik geen vleesklem. Heb nog nooit vis op de Bbq gemaakt. Waarschijnlijk zou ik hem wel daarvoor gebruiken.

Voor burgers gebruik ik een spatel en iets van een stokje om de flip beter te begeleiden.

Als je burgers maakt: leg je ze dan direct na het vormen er op of laat je ze nog even (een paar uur als het kan) rusten in de koelkast? Dat maakt een wereld van verschil namelijk
Als ik ze maak dan gaan ze inderdaad in folie de koelkast in. Het scheelt een boel, ik vroeg het ook niet zozeer omdat ze uit elkaar vallen maar meer omdat 6-8 burgers flippen soms wel wat gedoe is :').

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:18

St@m

@ Your Service

Burgers doe ik altijd indirect, geen flippen aan :P Eigenlijk doe ik alles indirect. Beetje rook erbij. Geen omkijken naar.

Gisteravond de eerste stap gezet naar burnt ends, 2KG buikspek gerookt op kersen. Kon het niet laten om een stukje te proeven. Was nu al lekker. Ik ben benieuwd naar morgen.
Verder staat op de planning:
Kiplollies (2kg)
Sate van kippedij (2kg)
Hamburgers (3,5kg)

Altijd leuk dat soort dagen.

[ Voor 73% gewijzigd door St@m op 22-06-2018 11:29 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
MrVegeta schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 10:40:
[...]

Als ik ze maak dan gaan ze inderdaad in folie de koelkast in. Het scheelt een boel, ik vroeg het ook niet zozeer omdat ze uit elkaar vallen maar meer omdat 6-8 burgers flippen soms wel wat gedoe is :').
Daar is maar één remedie voor: heel vaak hamburgers maken! })
St@m schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 11:05:
Burgers doe ik altijd indirect, geen flippen aan :P Eigenlijk doe ik alles indirect. Beetje rook erbij. Geen omkijken naar.
Even kort dichtschroeien lijkt me geen overbodige stap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Misha schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:20:
[...]

Daar is maar één remedie voor: heel vaak hamburgers maken! })

[...]

Even kort dichtschroeien lijkt me geen overbodige stap?
Mij wel, dichtschroeien als in, dat blijft sappiger, bestaat niet.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Laatst online: 04-07 15:52
Is dit iets?

https://www.grill.edinger...3olArFEAQYASABEgKBgfD_BwE

Verzenden voor 10 euro naar Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Als je eind september wil gaan bbqen wellicht wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Laatst online: 04-07 15:52
haha zie het nu ook ja....10 a 12 wochen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
St@m schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:23:
[...]

Mij wel, dichtschroeien als in, dat blijft sappiger, bestaat niet.
Geen idee, maar het ziet er appetijtelijker uit! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Misha schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:06:
[...]

Geen idee, maar het ziet er appetijtelijker uit! ;)
Is dat zo? Ik zal morgen even foto's voor je maken. Nog nooit klachten gehad over dat mijn hamburgers er niet lekker uitzien / dat een andere hamburger er lekkerder uitziet.

Je hebt me nog niet overtuigd waarom dichtschroeien nodig is voor een hamburger.
YouTube: Grillburger bereiden op de barbecue
Ziet er prima uit toch?
Al staat in dat filmpje wel dat je regelmatig moet keren, maar dat is onzin bij indirect

[ Voor 30% gewijzigd door St@m op 22-06-2018 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
St@m schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:12:
[...]
Je hebt me nog niet overtuigd waarom dichtschroeien nodig is voor een hamburger.
Ziet er prima uit toch?
Sommige mensen willen juist een wat 'harder' korstje

Persoonlijk hou ik het meest van een zgn 'smashburger'
Een bal gehakt op d eplaat, en dan uitduwen met het spatel.
Zo krijg je een onregelmatigere rand, hier en daar wat krokanter, en veel "maillart" oppervlakte.

Ieder het zijne, geen overtuiging voor nodig, Do what you do best

[ Voor 5% gewijzigd door FreshMaker op 22-06-2018 15:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Misha
St@m schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:12:
[...]

Is dat zo? Ik zal morgen even foto's voor je maken. Nog nooit klachten gehad over dat mijn hamburgers er niet lekker uitzien / dat een andere hamburger er lekkerder uitziet.

Ziet er prima uit toch?
Al staat in dat filmpje wel dat je regelmatig moet keren, maar dat is onzin bij indirect
We zijn hier allemaal homies met onze eigen voorkeuren. Je mag wat mij betreft wel iets minder stellig zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Misha schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:20:
[...]

We zijn hier allemaal homies met onze eigen voorkeuren. Je mag wat mij betreft wel iets minder stellig zijn :P
Ho ho, jij begint erover dat dichtschroeien geen overbodige stap is (waarbij je dus aangeeft dat dichtschroeien nodig is).
Doe wat je wil op je bbq hoor, be my guest. Ik geef alleen maar aan dat ik mijn hamburgers indirect doe en daarvoor niet hoef te draaien.

[ Voor 6% gewijzigd door St@m op 22-06-2018 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Het gaat om de manier waarop je dingen zegt, niet wat je zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Misha schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:24:
Het gaat om de manier waarop je dingen zegt, niet wat je zegt :)
:? Iets concreter graag als je wilt. Wat heb ik verkeerd gezegd?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 04-07 13:58
Rustig kinders

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arrien
  • Niet online
g00gle schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 20:17:

(Of andere adviezen???)
Deze spareribs methode heb ik zelf ook de laatste 3x gebruikt, bevalt ons beter dan de 3-2-1 methode.
ribs worden zo heerlijk mals, en in 2 1/2 uur ongeveer klaar.

Barbequesaus kun je zelf maken, maar je kunt ook bv een kant-en klare saus gebruiken, bv smokey bbq honey (Santa Maria) of andere smaak die je lekker vind.

http://www.avfoto.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-07 08:21
Morgen ochtend trek ik 2x Haxe uit de diepvries..maar dan...

Ik begin met het zouten van het vlees maar wil natuurlijk ook wel wat meer smaak hebben.
Hoe zou ik dit het beste kunnen marineren? ik ben een beetje inspiratieloos :)

YouTube: Haxen vom Kohlegrill - Gegrillte Haxe zum Oktoberfest

[ Voor 5% gewijzigd door SmoothTweaker op 22-06-2018 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Eindelijk een full size diepvries ipv dat klein gedeelte onder de koelkast. Het was duidelijk, bij de Makro meteen voor 100 euro aan vlees gekocht.

Maar wat doen we met dat stuk runderschoudermuis? Ik lees dat je er rosbief van kunt maken. Maar ik dacht aan Pulled Beef te maken. Zou dat gaan met dit stuk of is het daarvoor te mager?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

SmoothTweaker schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 17:07:
Morgen ochtend trek ik 2x Haxe uit de diepvries..maar dan...

Ik begin met het zouten van het vlees maar wil natuurlijk ook wel wat meer smaak hebben.
Hoe zou ik dit het beste kunnen marineren? ik ben een beetje inspiratieloos :)

YouTube: Haxen vom Kohlegrill - Gegrillte Haxe zum Oktoberfest
Misschien beter het nu al in de koelkast te leggen (de mijne is 4C) en dan duurt het al een dag+ om te ontdooien.

Verder pekelt de ene wel en de andere niet, trek daar ook een paar uur voor uit minimaal. In het pekelbad kan je al kruiden toevoegen.

Ik zou zelf dan een dry-rub doen en aflakken - dat werkt gewoon goed met varkensvlees (en zwijn).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mastadont
  • Laatst online: 05-07 21:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PDrr5g0rAc3rzfv1WNY2r0Dy/full.jpg

Soms moet de bbq (action kamado) even voor 3 minuten aan.... ;) Even kort een entrecote op de bbq gegooid met wat peper, zout en rookhout. Wat kant en klare bietensalade en zoete aardappelfriet erbij.

Heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-07 16:56
@Mastadont Ziet er lekker uit! Wat ik alleen niet snap: Waarom heb je daar 2 keer bestek bij nodig?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:31
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met (of ideeën hebben voor) een bakplaat voor op de BBQ.

Een losse bakplaat apparaat ding op stroom of gas kun je al kopen voor €100-150. Wellicht wat praktischer/sneller dan een BBQ, maar ook weer een flink apparaat erbij.

Als ik voor de helft van die prijs een plaat kan vinden die op mijn 57 Weber past, ben ik ook al tevreden.
Zijn daar producten voor, of is het zo simpel als een plaat rvs op maat laten maken en jeej.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mastadont
Wild Chocolate schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 11:21:
@Mastadont Ziet er lekker uit! Wat ik alleen niet snap: Waarom heb je daar 2 keer bestek bij nodig?
Mijn vrouw zou protesteren als ik haar niks geef;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
ixl85 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 10:36:
[...]

Nice! :>
Zaterdag hadden ze niks van al dat bij mijn lidl!
Twee Lidls geweest maar enkel de smoke box en het gietijzeren rooster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:44

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

NeutraleTeun schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 11:50:
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met (of ideeën hebben voor) een bakplaat voor op de BBQ.

Een losse bakplaat apparaat ding op stroom of gas kun je al kopen voor €100-150. Wellicht wat praktischer/sneller dan een BBQ, maar ook weer een flink apparaat erbij.

Als ik voor de helft van die prijs een plaat kan vinden die op mijn 57 Weber past, ben ik ook al tevreden.
Zijn daar producten voor, of is het zo simpel als een plaat rvs op maat laten maken en jeej.
Eerste gedachte, zou het helemaal mis gaan als je het doet in een braadslede: https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10099053/ ?
Alternatief:
Dit is een nette prijs voor een hopelijk ok kwaliteit apparaat:
https://www.aldi.nl/onze-...akplaat-3286.article.html

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Nomad braadslede kan prima, daar zijn die dingen voor uitgevonden, eerst braden (op gas meestal) en dan na garen in de oven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Zo'n slede heb ik, alleen ga ik me dan vast ergeren aan de onhandige opstaande rand en zou die ook iets te klein zijn.

En dat apparaat heb ik inderdaad al gezien, wat deels de basis was voor mijn vraag hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusto
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-04-2021
Mastadont schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 07:25:
[afbeelding]

Soms moet de bbq (action kamado) even voor 3 minuten aan.... ;) Even kort een entrecote op de bbq gegooid met wat peper, zout en rookhout. Wat kant en klare bietensalade en zoete aardappelfriet erbij.

Heerlijk.
Wat zijn dat voor bijna verkoolde reepjes groente? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:51

vectormatic

Warlock of the doorlock

Gusto schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 14:06:
[...]

kant en klare bietensalade zo te lezen?

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
@NeutraleTeun Is deze gietijzeren bakplaat niet iets? één kant is egaal en de andere kant heeft ribbels. Deze gebruik ik ook in de kamado, werkt prima. :)

Afbeeldingslocatie: https://www.kookpunt.nl/CmsData/Artikelen/Fotos/10002241/v-635005136811256443/10002241_mi1_pd1500x1500_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastadont
Gusto schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 14:06:
[...]

de zoete aardappelfriet, of de bietensalade?:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusto
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-04-2021
Ik hoop dat het een slechte foto is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
@Hari-Bo
Toevallig een linkje?

Vind alleen deze 2
https://www.barbequeshop....laat-gietijzer-39-cm.html

https://m.kookpunt.nl/koo...t/7579/?RedirFrom=Desktop

Jouw foto komt meest overeen met de 2e link. Echter is die te groot en absoluut te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-05 07:00
https://www.kookwinkel.nl...m-gietijzer?sqr=bakplaat&
En die dan? Niks voor je?

Of deze:
https://www.kookwinkel.nl...ijzer-zwart?sqr=bakplaat&

[ Voor 29% gewijzigd door UltraSub op 23-06-2018 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
@NeutraleTeun De mijne is van outdoorchef met een doorsnee van 39cm paar jaar geleden gescoord voor 18 euro. :D
Ik kan deze niet zo vinden op het www.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7sADNzY.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yq2jQih.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Hari-Bo op 23-06-2018 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picosuma
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-04 09:37
Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.cc/4h3up3dyb/BFBDAD1_E-_B5_D4-43_AC-_B929-_F55_B24_FD1_BD0.jpg

Mijn nieuwe aanwinst supersnel de Kamado aan :)

Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.cc/w70fpm2o3/E35_D64_D4-_A12_F-4847-919_A-_EF700_CA28_A84.jpg

Mijn kleindochter van 12 vroeg of ik voor haar gerookte kipfilet wou maken dat kon ik niet weigeren :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
@picosuma Daar ga je geen spijt van krijgen, gebruik de Looftlighter al dik 4 jaar met plezier elke dag weer. En uiteindelijk goedkoper dan elke keer aanmaak blokjes aan moeten schaffen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Dat is mijn 1e link dus. Maar vragen ze nu €60,- voor.

Bedankt voor de andere links!
Ga het eens even in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Ik begin steeds meer voor de charme van aanmaakblokjes ipv de looftlighter. Maar met de kamado maakt het dan ook geen verschil. Met de weber daarintegen is het altijd de looftlighter.

Zonet tonijn op de Q gemaakt. Hij was mooi bleu en had een sappige beet. Maar is niet mijn stuk vis. De textuur bevalt me niet zo. Dan liever een stukje zalm.

Morgen staat PP op de action kamado op het schema. Straks de gaan rubben. Injecteren ben ik nog niet over uit. Heb wel appelsap, worschestersaus en genoeg kruiden...

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
@Chevy454 Wat is de charme van aanmaakblokjes dan tegenover de Looftlighter? Met een kamado krijg ik deze veel sneller aan icm een Looftlighter ipv aanmaak blokjes, ook geen gedoe met stank en rookontwikkeling.

Alleen kokosbriketten maak ik aan met aanmaakblokjes en een BBQ starter.

[ Voor 15% gewijzigd door Hari-Bo op 23-06-2018 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Chevy454 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 19:20:
<>
Zonet tonijn op de Q gemaakt. Hij was mooi bleu en had een sappige beet. Maar is niet mijn stuk vis. De textuur bevalt me niet zo. Dan liever een stukje zalm.
<>
Probeer dan ook eens Roggevleugel of zeebaars (filet) - wel een stuk duurder dan zalm, maar altijd zalm wordt ook saai in mijn beleving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
@franssie Zeeduivel is ook een aanrader, binnenkort maar eens wat bestellen. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Zeeduivel gaat met textuur toch ook snel richting de tonijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

NeutraleTeun schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 19:55:
Zeeduivel gaat met textuur toch ook snel richting de tonijn?
Naar mijn persoonlijke smaak niet. Tonijn eet ik het liefst rauw. Zeeduivel is echt een andere vis en ik moest even zoeken waar ik ooit eens een lofzang las op deze vis en dat was hier https://www.foodlog.nl/artikel/culinair_ontdekt_zeeduivel/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Ah nee. Was in de war met zwaardvis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ja dan snap ik je vergelijking wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Hari-Bo schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 19:24:
@Chevy454 Wat is de charme van aanmaakblokjes dan tegenover de Looftlighter? Met een kamado krijg ik deze veel sneller aan icm een Looftlighter ipv aanmaak blokjes, ook geen gedoe met stank en rookontwikkeling.
Ja de looftlighter is gewoon ideaal, dat staat buiten kijf. Maar aanmaakblokjes, beetje klooien om de kolen te laten branden, die rookontwikkeling,.. Dat bedoelde ik dus met de charme, met de kamado is het aansteken het enige wat nog moeite kost.

De PP staat mooi in de rub. Morgen om 07.00 hopelijk de fik erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
franssie schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 19:30:
Probeer dan ook eens Roggevleugel of zeebaars (filet) - wel een stuk duurder dan zalm, maar altijd zalm wordt ook saai in mijn beleving.
Klinkt goed, suggesties om deze te bereiden? We hebben inmiddels nog wel een kilo zalm in de vriezer, dat kan nog wel even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Chevy454 als filet denk ik niet helemaal vergelijkbaar met zalm, iets hardere vissen dus zou ik ze 30%tot 50% meer tijd geven bij dezelfse (ze nemen ook wat minder snel rook op) maar dit schrijft ik nu uit de losse pols, kijk zelf ook even wat je kookboeken en internet je adviseren, maar langer ja want niet rauw.
En die kilo zalm? Gewoon niet te lang mee wachten en gewoon opeten. Stukkie in de pasta, stukkie op een cederhout plankje, Als je het durft nog (geen idee hoe oud de zalm is) een stukje rauw met wat groen en sojasuas? In de vriezer wordt vis niet echt oud maar het wordt er ook niet beter van (zie o.a. "nieuwe haring")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picosuma
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-04 09:37
Hari-Bo schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 18:30:
@picosuma Daar ga je geen spijt van krijgen, gebruik de Looftlighter al dik 4 jaar met plezier elke dag weer. En uiteindelijk goedkoper dan elke keer aanmaak blokjes aan moeten schaffen. :)
Ik gebruikte van die wokkels dat werkt ook prima alleen dit gaat vele malen sneller en totaal geen rook.
Dit is niet de originele looflighter maar eens kijken hoe lan deze het uit houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Ik moet volgens mij de grootste kluns zijn. Want zelfs met het action ei lukt het me om slechte temperatuurcontrole te hebben.

De eerste long run met dammers houtskool. Mooi houtskool, ontbranden makkelijk. Maar misschien te grote stukken voor het ei. Soit, we vullen de korf en gaan ervoor. Na 5 uur ging de temperatuur omlaag, geen brandstof meer... Bijvullen en verder gaan... Alles mooi stabiel, even met de vrouw weg... PIEP PIEP PIEP bij thuiskomst. Vuur gedoofd...

Toch nog wat bijschaven met deze combinatie dammers en action ei alvorens ik deze alleen laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-05 07:00
Jij hebt toch altijd gezeik met briketten/houtskool/temperatuur :P
Maar eeh, daar gaat toch zoveel houtskool in met zo weinig benodigde verbranding voor een stabiele lagere temp dat het godsonmogelijk is dat je al moet bijvullen na een paar uur? Hier stook ik een ei gerust 18 uur of meer met een lading houtskool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Waar bewaar je de houtskool, buiten in een vochtige ruimte oid? Of zat de kamado vol met as waardoor de airflow minimaal was, of schuifjes te ver dicht? Een kamado stopt niet zomaar met ontbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik denk dat het action ei niet het makkelijkste is om mee te werken. Ik heb er eentje maar gebruik 'm teigenlijk te weinig (staat bij mijn vakantiehusije) om zinvolle tips te geven. Maar wat @Hari-Bo zegt wellicht vocht of een verstopping. Ik weet niet hoe lang "even" weg was maar als ie daarvoor 5 uur aan het snorren was bevreemd het mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndonkersloot
Wat vinden jullie hier van longhaas? Ga binnenkort weer wat inslaan, heb nog nooit longhaas op dus wellicht lekker om mee te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Wellicht wel het lekkerste stuk vlees dat ik ooit op had. En anders sowieso in mijn top 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Longhaas is top... Wel even wat met de zeem in het midden doen, maar de smaak is super...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndonkersloot
Nou, dat is duidelijk :p. Die gaat dus mee, ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
UltraSub schreef op zondag 24 juni 2018 @ 15:49:
Jij hebt toch altijd gezeik met briketten/houtskool/temperatuur :P
Ik wel ja :P
Maar eeh, daar gaat toch zoveel houtskool in met zo weinig benodigde verbranding voor een stabiele lagere temp dat het godsonmogelijk is dat je al moet bijvullen na een paar uur? Hier stook ik een ei gerust 18 uur of meer met een lading houtskool.
Ik denk dat de stukken te groot zijn, in de kleine vuurkorf krijg je dan teveel open gaten. Met het goedkope houtskool van VCB kon ik wel vrij lang zonder gezeik 110C houden. Maar het hielp waarschijnlijk ook niet dat er 2kg procureur op het ei lag. Dat heeft zeker de flow ook negatief beïnvloed.

Maar volgende keer nog eens proberen (volgende maand)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Tiwazz schreef op zondag 24 juni 2018 @ 20:41:
Nou, dat is duidelijk :p. Die gaat dus mee, ben benieuwd!
Het is wel echt werkvlees dus bereid jezelf voor op een stevige smaak en een wat hardere 'bite' dan een standaard stukje kogelbiefstuk of sukade. Maar het is echt een heerlijk smaakvol stuk vlees. En die zeen/vlies moet er echt uit, bij de sukade kan je nog twijfelen, bij de longhaas niet - te dik en te stug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
NeutraleTeun schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 21:28:
Ah nee. Was in de war met zwaardvis.
Ik heb een keer in Portugal zwaardvis gegeten. Ik wist van te voren niet dat het zwaardvis was, maar gewoon ‘een visje’

Man, wat was dat lekker! Ik kan het in Nederland nooit ergens vinden. Zou het nog graag een keer zelf willen maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iusedto
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-05 09:18
Misha schreef op maandag 25 juni 2018 @ 07:27:
[...]

Ik heb een keer in Portugal zwaardvis gegeten. Ik wist van te voren niet dat het zwaardvis was, maar gewoon ‘een visje’

Man, wat was dat lekker! Ik kan het in Nederland nooit ergens vinden. Zou het nog graag een keer zelf willen maken
Ik dacht dat de Sligro zwaardvis verkocht.
Zal morgen wel even kijken :)

FUMES et CARNES

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ixl85
R0y. schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 13:26:
[...]

Twee Lidls geweest maar enkel de smoke box en het gietijzeren rooster.
Dankjewel voor het kijken! :>

Gisteren op een verjaardag geweest. Voor de jarige had ik een BBQ tafel gemaakt die aan je weber kan, zonder extra poot, je weber blijft verrijdbaar. Zal binnenkort de maten/tekeningen hier posten.
Ik mocht uiteraard BBQ'en om er voor te zorgen dat er niks zwart op tafel kwam.
Ach, zo lang iedereen er bij komt staan, vind ik het best. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
@Misha in Den Haag lag het gewoon bij de visboer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Gisteren even een verseworst die ik nog in diepvries had. Heerlijk bereid op het mini eitje. Lekker indirect zijn gangetje laten doen. Mooi rond de 110 graden gehouden. Met wat appelrookhout. Resultaat was een heerlijk worstje. Gewoon omdat her kon. Verder niet heel bijzonder.

https://www.mupload.nl/img/q5kcqvf8yq.jpg

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:29

Oekol

waka waka hey hey

Iemand hier ervaring met kokosnootbriketten? Internet zegt dat dat minder rookt. Heb het gekocht maar kan het pas woensdag uittesten, maar ik ben te benieuwd dat ik het nu al wil weten van een tweaker :+

Wij mogen niet op balkon bbqen, zitten op 9e verdiep en hebben in principe niemand boven ons wonen die er last van heeft evenals naast ons is het niet voor te stellen dat ze er last van hebben (zit telkens 4 meter tussen). Wellicht kunnen we met die kokosnootbriketten wel op ons balkon (stiekem) bbqen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Pagina: 1 ... 103 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.