Dat ziet er stiekem toch ook verleidelijk uit. Hoe zit het met garantie en kwaliteit tegenover bijvoorbeeld de grill guru?tjeerdoo schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 12:16:
[...]
Die lijkt verdacht veel op die ik gekocht heb via 123buitenkoken.nl (voor 499,=)
Kwaliteit is mijn inziens prima, garantie weet ik zo niet direct (zal wel minder zijn dan bij bijvoorbeeld een green egg)
Ik zie ook dat je nog alle accessoires moet aanschaffen terwijl bijv een grill guru elite een volledig pakket heeft ( ondanks het grote prijs verschil).tjeerdoo schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 17:59:
Kwaliteit is mijn inziens prima, garantie weet ik zo niet direct (zal wel minder zijn dan bij bijvoorbeeld een green egg)
Iemand nog een tip.waar die 88 euro egg nog te krijgen is. Kamado?
Denk dat je daar te laat mee bent. Mogelijk tweedehands?wimpie007 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 19:16:
Iemand nog een tip.waar die 88 euro egg nog te krijgen is. Kamado?
Dus pasen en pinkster vallen tegenwoordig op één dag.Paganstars schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 20:06:
@Hari-Bo @Chevy454 @Apie! een update; na harde reviews op fb en Google te hebben achtergelaten, heb ik vandaag een vervangend pootje ontvangen!
Dat gedoe heb je niet bij BGE of Broil King Keg is mijn persoonlijke ervaring.
Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
haha skôn toch?! maar 299 vs 1599... tja service vs zeuren...
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Het schijnt een auplex te zijn trouwensR0y. schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 17:52:
[...]
Dat ziet er stiekem toch ook verleidelijk uit. Hoe zit het met garantie en kwaliteit tegenover bijvoorbeeld de grill guru?
Float like a butterfly, sting like a bee.
Ietsje goedkoper heb ik ze gekocht.Paganstars schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 20:32:
BKK 900
BGE L 1100
Maar wel mooi dat het probleem van de Niclan is opgelost.
[ Voor 11% gewijzigd door Hari-Bo op 13-06-2018 21:37 ]
Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Grill Guru is daar één van de weinige mee, Alleen Patton ben ik nog maar tegengekomen die een 'luxe' optie geven, waarin de nodige accessoires bijgeleverd worden.R0y. schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 18:28:
[...]
Ik zie ook dat je nog alle accessoires moet aanschaffen terwijl bijv een grill guru elite een volledig pakket heeft ( ondanks het grote prijs verschil).
Ga je uiteindelijk de prijzen terugrekenen, zal je zien dat momenteel 499 een normale prijs is, voor een kale Kamado
Sligro had vorige week de GrillGuru in de aanbieding staan ( 699 ex btw ) maar dezelfde prijs kwam ik online ook al tegen bij Coronel en Coolblue.
( en die webshops verzenden ook nog eens 'gratis' - Sligro mocht je zelf vervoer regelen )
edit : Sligro heeft deze week de Bastards in de aanbieding

( let wel, komt nog 21% BTW over )
[ Voor 8% gewijzigd door FreshMaker op 14-06-2018 02:40 ]
Nou ik ga me hier ook maar eens wagen om een kijkje te nemen in deze wondere wereld 
Kort gezegd: ik wil een BBQ. Op dit moment hebben wij een roze (
) kleine kogel-BBQ. Werkt op zich prima, maar heeft de flexibiliteit van een pritstift. Na dit hele topic zo ongeveer doorgelezen te hebben zijn dit mijn afwegingen. Commentaar is zeer welkom 
Brandstof: Tja lijkt me duidelijk, gas of elektrisch is geen koken. Dus dat wordt houtskool.
Soort: De traditionele BBQ's van oa Weber spreken me erg aan vanwege het gemak en het feit dat ik er ervaring mee heb. Maaaaar, die kamado's zijn ook wel erg tof... En dat slow cooking (pulled pork
) lijkt me ook wel wat om eens te gaan proberen.
Merk: Tja lastig. Bij de Action heb je ze al voor een paar tientjes terwijl de BGE iets meer paar tientjes is... Ook de bijgeleverde accessoires spelen hierbij een rol. De Grill guru lijkt alles mee te leveren waarbij je bij de rest zo ongeveer alles erbij moet kopen....
Grootte: Tja wat moet ik hier nu weer mee. Normaal zijn we met zijn 2en, maar met zijn 6-en of eventueel 8-en zal ook zeker voorkomen. Wordt medium dan toch net wat te klein?
Andere aandachtspunten: het geheel blijft het hele jaar buiten staan (dus ook in de regen!) vanwege het niet hebben van een overdekte mogelijkheid in de achtertuin. Hier zullen dus wat meer euro’s tegen aan gegooid moeten worden ivm kwaliteit en garantie. En dan is er nog de discussie hoes of geen hoes…..
Garantie: Verschilt ook gigantisch per merk….
Accessoires: wat moet ik nu echt hebben en wat is een goede optie. De pizza steen lijkt me sowieso wat, maar voor de rest?
Als ik alles zo in ogenschouw neem en alle opties op een rijtje zet kom ik hierop uit: https://www.hetluxebuiten...rd/the-bastard-large-solo
Als ik het zo bekijk de beste qua kwaliteit na de BGE, goede garantie, bestand tegen het weer, groot genoeg, helaas standaard niet met veel accessoires, maar dat extra pakket is wel leuk.
Meubel wil ik zelf maken, dus onderstel heb ik niet nodig. Het enige wat ik niet terug kan vinden is of er een bevestigingspunt op de Bastard zit waar ik een slot doorheen kan halen, het geheel staat wel buiten en we wonen aan het water…..
Iemand nog op of aanmerkingen, of zit ik er echt gigantisch naast?
Kort gezegd: ik wil een BBQ. Op dit moment hebben wij een roze (
Brandstof: Tja lijkt me duidelijk, gas of elektrisch is geen koken. Dus dat wordt houtskool.
Soort: De traditionele BBQ's van oa Weber spreken me erg aan vanwege het gemak en het feit dat ik er ervaring mee heb. Maaaaar, die kamado's zijn ook wel erg tof... En dat slow cooking (pulled pork
Merk: Tja lastig. Bij de Action heb je ze al voor een paar tientjes terwijl de BGE iets meer paar tientjes is... Ook de bijgeleverde accessoires spelen hierbij een rol. De Grill guru lijkt alles mee te leveren waarbij je bij de rest zo ongeveer alles erbij moet kopen....
Grootte: Tja wat moet ik hier nu weer mee. Normaal zijn we met zijn 2en, maar met zijn 6-en of eventueel 8-en zal ook zeker voorkomen. Wordt medium dan toch net wat te klein?
Andere aandachtspunten: het geheel blijft het hele jaar buiten staan (dus ook in de regen!) vanwege het niet hebben van een overdekte mogelijkheid in de achtertuin. Hier zullen dus wat meer euro’s tegen aan gegooid moeten worden ivm kwaliteit en garantie. En dan is er nog de discussie hoes of geen hoes…..
Accessoires: wat moet ik nu echt hebben en wat is een goede optie. De pizza steen lijkt me sowieso wat, maar voor de rest?
Als ik alles zo in ogenschouw neem en alle opties op een rijtje zet kom ik hierop uit: https://www.hetluxebuiten...rd/the-bastard-large-solo
Als ik het zo bekijk de beste qua kwaliteit na de BGE, goede garantie, bestand tegen het weer, groot genoeg, helaas standaard niet met veel accessoires, maar dat extra pakket is wel leuk.
Meubel wil ik zelf maken, dus onderstel heb ik niet nodig. Het enige wat ik niet terug kan vinden is of er een bevestigingspunt op de Bastard zit waar ik een slot doorheen kan halen, het geheel staat wel buiten en we wonen aan het water…..
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
@Atlas Als je voor een complete kamado kijkt is de Kamado Joe ook een aanrader, iets goedkoper als de BGE maar wel compleet en idem garantie. In de USA wordt deze tegenwoordig meer verkocht als de BGE.
En qua formaat kan je prima voor 8 man voedsel bereiden op een medium. Maar als je wat vaker deze gaat gebruiken kan je ook het idee krijgen 'had ik maar een groter model'. Dat moet je even voor jezelf afwegen want met een groter model kan je (logisch) voor een kleine maar ook grotere groep eten maken, en met een medium model ben je toch wat beperkt.
En qua formaat kan je prima voor 8 man voedsel bereiden op een medium. Maar als je wat vaker deze gaat gebruiken kan je ook het idee krijgen 'had ik maar een groter model'. Dat moet je even voor jezelf afwegen want met een groter model kan je (logisch) voor een kleine maar ook grotere groep eten maken, en met een medium model ben je toch wat beperkt.
[ Voor 46% gewijzigd door Hari-Bo op 14-06-2018 07:33 ]
Ik ben erg benieuwd hoe jouw huis er van binnen uitziet met al die houtskoolAtlas schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 07:16:
Heb zelf ook een gas barbecue (weber spirit), en ik doe er eigenlijk alles op. Veelzijdig, snel en minder "gedoe", zeker met een kleine koter wel handig. Ben het met je eens, de "ervaring/beleving" is minder. Smaak, valt over te twisten.
Verwijderd
Je hebt geen Kamado nodig voor slow cooking. Dat gaat ook prima op een (bijv.) Weber. Dat een keramische bbq zuiniger en qua temperatuur beter te regelen is staat vast. Aan jou of je dat de hogere aanschafprijs waard vind.Atlas schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 07:16:
Nou ik ga me hier ook maar eens wagen om een kijkje te nemen in deze wondere wereld
Kort gezegd: ik wil een BBQ. Op dit moment hebben wij een roze () kleine kogel-BBQ. Werkt op zich prima, maar heeft de flexibiliteit van een pritstift. Na dit hele topic zo ongeveer doorgelezen te hebben zijn dit mijn afwegingen. Commentaar is zeer welkom
Soort: De traditionele BBQ's van oa Weber spreken me erg aan vanwege het gemak en het feit dat ik er ervaring mee heb. Maaaaar, die kamado's zijn ook wel erg tof... En dat slow cooking (pulled pork) lijkt me ook wel wat om eens te gaan proberen.
Kort gezegd, met een Weber kan je alles wat je met een Kamado kan en andersom.
Als hij 900 euro budget heeft voor een BBQ, zou ik zeker voor een Ei gaan 
Maar om eerlijk te zijn, kom je met een weber GBS al heel ver. Daar kun je heel makkelijk low en slow opzetten terwijl je ook de mogelijkheid hebt om voor 8 man burgers te bakken.
Als ik nog niets zou hebben zou ik trouwens voor de Niclan gaan, kun je nog een hoop houtskool voor kopen om tot die 900 euro te komen. Met wat aanpassingen is hij behoorlijk zuinig, zie de posts van verschillende tweakers hier.
Maar om eerlijk te zijn, kom je met een weber GBS al heel ver. Daar kun je heel makkelijk low en slow opzetten terwijl je ook de mogelijkheid hebt om voor 8 man burgers te bakken.
Als ik nog niets zou hebben zou ik trouwens voor de Niclan gaan, kun je nog een hoop houtskool voor kopen om tot die 900 euro te komen. Met wat aanpassingen is hij behoorlijk zuinig, zie de posts van verschillende tweakers hier.
[ Voor 14% gewijzigd door KillaZ op 14-06-2018 09:23 ]
K to the KillaZ
@Verwijderd De levensduur van een kamado is gemiddeld ook wat langer als een Weber. Het is een flinke investering maar dan ben je ook voor 10-20 jaar klaar.
Als je series wilt BBQ'en en je hebt er nog niet zoveel ervaring mee èn je bent bereid 900 euro uit te geven: Skip de Weber!
Ik heb zelf een 57CM weber GBS en gebruik regelmatig de BGE large van m'n vader: Die laatste is veel makkelijker aan te leren dan de weber, vind ik. En bovendien ziet hij er cooler uit
Ik heb zelf een 57CM weber GBS en gebruik regelmatig de BGE large van m'n vader: Die laatste is veel makkelijker aan te leren dan de weber, vind ik. En bovendien ziet hij er cooler uit
Verwijderd
Sorry maar dat is onzin. Met normaal onderhoud gaat je Weber ook gewoon 15 jaar mee. Waar baseer je die stelling op?Hari-Bo schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 09:23:
@Verwijderd De levensduur van een kamado is gemiddeld ook wat langer als een Weber. Het is een flinke investering maar dan ben je ook voor 10-20 jaar klaar.
@Verwijderd En waarom is dat dan onzin, ik heb bijvoorbeeld een WSM dat is gewoon dun metaal met een laagje emaille. Deze staat netjes onder een afdak en daar zit ook wat roestvorming op, de emaille laag wordt minder door het verwarmen/afkoelen. Een BGE of andere kamado heeft als body van keramiek en wat metaal voor scharnier en onderstel, dit roest uiteindelijk ook maar het weer heeft geen invloed op de body de basis van de barbecue. Dat is ook de reden waarom Weber bijvoorbeeld 10 jaar garantie geeft en een BGE 20 jaar.
Buiten merkkeuze om is metaal gewoon gevoeliger voor weersinvloeden als keramiek.
Buiten merkkeuze om is metaal gewoon gevoeliger voor weersinvloeden als keramiek.
[ Voor 8% gewijzigd door Hari-Bo op 14-06-2018 10:26 ]
Ik ben blij voor je, maar ik weet niet of ik moetPaganstars schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 20:32:
My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands
Verwijderd
Tja, ik had hier een Weber van 12 jaar oud en geen plekje roest te vinden. Dat zegt dus allemaal niet zoveel. Ik moet het eerste ei van 20 jaar oud nog tegenkomen. Ook daar ga je beschadigingen op tegenkomen na een x aantal jaar.Hari-Bo schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 10:24:
@Verwijderd En waarom is dat dan onzin, ik heb bijvoorbeeld een WSM dat is gewoon dun metaal met een laagje emaille. Deze staat netjes onder een afdak en daar zit ook wat roestvorming op, de emaille laag wordt minder door het verwarmen/afkoelen. Een BGE of andere kamado heeft als body van keramiek en wat metaal voor scharnier en onderstel, dit roest uiteindelijk ook maar het weer heeft geen invloed op de body de basis van de barbecue. Dat is ook de reden waarom Weber bijvoorbeeld 10 jaar garantie geeft en een BGE 20 jaar.
Mijn inziens is de discussie gewoon nutteloos. Beide bbq's gaan lang mee en met beide kan je dezelfde resultaten bereiken.
De BGE worden al verkocht sinds eind jaren '60, die hebben al voldoende dienstjaren.Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 10:41:
[...]
Tja, ik had hier een Weber van 12 jaar oud en geen plekje roest te vinden. Dat zegt dus allemaal niet zoveel. Ik moet het eerste ei van 20 jaar oud nog tegenkomen. Ook daar ga je beschadigingen op tegenkomen na een x aantal jaar.
Mijn inziens is de discussie gewoon nutteloos. Beide bbq's gaan lang mee en met beide kan je dezelfde resultaten bereiken.
Ik vind de discussie zelf niet nutteloos, je kan op deze manier een bewuste keuze maken met het risico dat barbecue wel/niet kan doorroesten.
Ik ben hier zelf ook naar aan het kijken geweest. Maar er is niet echt een plek waar je je slot doorheen kan halen helaas. Maar dat heb ik bij geen een kamado gevonden.Atlas schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 07:16:
Dat is wel een lastige, vastmaken aan de zijtafel is te makkelijk voor het dievengilde. Dan zou je de deksel iets geopend moeten houden en de ketting naar beneden door de schuif onderaan weer naar buiten halen, niet echt praktisch.Moosjes schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 11:04:
[...]
Ik ben hier zelf ook naar aan het kijken geweest. Maar er is niet echt een plek waar je je slot doorheen kan halen helaas. Maar dat heb ik bij geen een kamado gevonden.
@Atlas Wat ook nog een optie is om een Lock Alarm te gebruiken, dan doe je de ketting wel bijvoorbeeld aan de zijtafels, zodra deze doorgeknipt wordt begint dat ding 120db te loeien.
[ Voor 18% gewijzigd door Hari-Bo op 14-06-2018 11:13 ]
Als je toch zelf een meubel maakt, kan je er ook een maken met een deksel, dat op slot kan. Daarmee zou je zowel het beschermen tegen weer en wind, als beveiligen tegen diefstal oplossen (evt. het meubel zelf ook nog aan de ketting).Atlas schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 07:16:
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Verwijderd
https://www.weber.com/US/...out-us-1/weber-31372.htmlHari-Bo schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 10:46:
[...]
De BGE worden al verkocht sinds eind jaren '60, die hebben al voldoende dienstjaren.
Ik vind de discussie zelf niet nutteloos, je kan op deze manier een bewuste keuze maken met het risico dat barbecue wel/niet kan doorroesten.
1952
Na een beetje 'lurken' op dit forum tot de conclusie gekomen dat ik voor een Weber 57 BBQ wil gaan.
De vraag is echter. Zal ik gaan voor een Master Touch GBS of een Orginal Kettle?
De verschillen zitten hem volgens mij in het rooster, maar de lidl heeft hierbij ook interessante opties die dan weer op de Orginal Kettle passen en daarmee goedkoper uit zal zijn? Ook met het oog op uitbreidingen voor de accessoires.
De vraag is echter. Zal ik gaan voor een Master Touch GBS of een Orginal Kettle?
De verschillen zitten hem volgens mij in het rooster, maar de lidl heeft hierbij ook interessante opties die dan weer op de Orginal Kettle passen en daarmee goedkoper uit zal zijn? Ook met het oog op uitbreidingen voor de accessoires.
100% zekerApie! schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 10:29:
Ik ben blij voor je, maar ik weet niet of ik moetof
om deze toko. Ik weet wel waar ik een eventuele toekomstige BGE/Primo/KJ niet koop.
Ik raad niemand die ballentent aan
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Original Kettle Premium bedoel je denk ik?Millie-ano schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 11:34:
Na een beetje 'lurken' op dit forum tot de conclusie gekomen dat ik voor een Weber 57 BBQ wil gaan.
Ik zou echt niet voor een versie gaan waar je de 3 roostertjes apart moet openschuiven. Verder, ik heb de GBS maar maak weinig gebruik van het GBS systeem. Ik zou voor de kettle premium gaan en het geld spenderen aan accessoires inderdaad.
K to the KillaZ
Klopt, de premium idd. Die het meest lijkt op de master touch. Welk systeem bedoel je met die 3 roostertjes?KillaZ schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 11:42:
[...]
Original Kettle Premium bedoel je denk ik?
Ik zou echt niet voor een versie gaan waar je de 3 roostertjes apart moet openschuiven. Verder, ik heb de GBS maar maak weinig gebruik van het GBS systeem. Ik zou voor de kettle premium gaan en het geld spenderen aan accessoires inderdaad.
https://www.ing.nl/punten/productdetail/6478167 zoals vaker aangeraden, vind iemand met ING en laat die hem voor je kopen als je zelf niet bij de ING zit.
Dat weet ik, maar ik doelde specifiek op je onderstaande punt.
Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 10:41:
[...]
Tja, ik had hier een Weber van 12 jaar oud en geen plekje roest te vinden. Dat zegt dus allemaal niet zoveel. Ik moet het eerste ei van 20 jaar oud nog tegenkomen. Ook daar ga je beschadigingen op tegenkomen na een x aantal jaar.
De non premium heeft 3 van ventilatie roostertjes. Heel irritant.Millie-ano schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 11:50:
[...]
Klopt, de premium idd. Die het meest lijkt op de master touch. Welk systeem bedoel je met die 3 roostertjes?
K to the KillaZ
Hey,
Ik overweeg sterk om mij ook een Niclan aan te schaffen als eerste kamado. Maar welke platesetter gebruiken jullie hiervoor? Gewoon pizzasteen of welke past mooi in de Niclan?
En hoe zit het juist met dat ringetje dat je moet weglaten op de topvent?
Ik overweeg sterk om mij ook een Niclan aan te schaffen als eerste kamado. Maar welke platesetter gebruiken jullie hiervoor? Gewoon pizzasteen of welke past mooi in de Niclan?
De discussie is er niet omdat jij geen ruimte laatVerwijderd schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 10:41:
[...]
Ik ben het met Hari eens. Komende van een Weber GBS en een WSM heb ik ook de ervaring dat een goede Kamado bij normaal gebruik langer meegaat.
Denk eraan dat de Q bij Hari en mij zeker meer als 3x per week , ongeacht het seizoen, aanstaat. De Webers die ik had gingen na een jaar al duidelijke sporen van gebruik laten zien, terwijl mijn Joe er nog als nieuw uitziet
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
De Kamado Joe is echt een aanrader, maar ik zag ook deze aanbieding:Atlas schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 07:16:
https://www.vuurenrook.nl...uts-dikke-primo-deal.html
Primo is kwa kwaliteit vergelijkbaar met BGE, maar nu voor een goede prijs, met ook nog eens flink wat houtskool. Ook met platesetter erbij. Nest kan je eerst nog even gebruiken, zolang je nog geen meubel hebt.
Op slot zetten zou je kunnen doen door een ketting oid door het scharnier te halen.
Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.
Ik zou wachten met de aankoop van de Niclan.Talis schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 12:53:
Hey,
In het najaar zijn er vast mooie deals voor keramische kamado's te vinden.
Having that said: ik heb 2 pizzastenen van 40cm (?) waarvan 1 gehalveerd is.
Deze gebruik ik als platesetter.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Ik heb vorige week de mijne ontvangen, ik heb inderdaad het ringetje in de schoorsteen eruit gehaald, daardoor was hij bij mij in ieder geval helemaal luchtdicht. Als ik hem onderin dicht zet gaan de kolen ook gewoon uit. Nadeel van het verwijderen van dat ringetje is dat hij iets aanloopt en gaat schuren. Allicht kun je hier op voorhand wat vet oid. tussen doen om dat te voorkomen.Talis schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 12:53:
Hey,
Ik gebruik als platesetter gewoon een pizzasteen van de action à 8 euro voor nu. Allicht ooit even een keer een echte goede halen, maar voor nu volstaat het wel.
Ik ben er erg tevreden over, maar meningen verschillen nogal.
Hoi
Ik zoek een mini bbq'tje voor langs mijn 57cm weber.
Gewoon om even snel een burger of spiesje op te grillen.
Ik heb er jaren een van de appie gehad, en die werke mooi, maar het rooster is ondertussen verroest.
Deze had dus verstelbare luchtinlaat onderin,
Nu zie ik eigenlijk alleen nog maar varianten van een 10tje welke ik vermoed na 1 jaar doorroesten,
Of juist de Weber smokey joes waar ik meteen E85 voor moet aftikken.
Iemand suggestie voor een goede middelgrond ?
Ik heb er jaren een van de appie gehad, en die werke mooi, maar het rooster is ondertussen verroest.
Nu zie ik eigenlijk alleen nog maar varianten van een 10tje welke ik vermoed na 1 jaar doorroesten,
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Ik heb laatst zo'n ding gekocht:heuveltje schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 13:37:
Hoi
https://www.amazon.co.uk/...DABLE+BBQ+stainless+steel
Vouwt heel klein in een mooi tasje, ideaal voor als je on de move will bbqen (denk aan kamperen, in het park etc)
De kwaliteit viel me erg mee, maar ik weet niet hoe het op de lange termijn is qua roest..
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
MM dat ziet er dan weer net wat te gammel uit in mijn ogenToolkiT schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 13:45:
[...]
Ik heb laatst zo'n ding gekocht:
https://www.amazon.co.uk/...DABLE+BBQ+stainless+steel
Vouwt heel klein in een mooi tasje, ideaal voor als je on de move will bbqen (denk aan kamperen, in het park etc)
De kwaliteit viel me erg mee, maar ik weet niet hoe het op de lange termijn is qua roest..
Het hoeft ook weer niet supermini te zijn, als ie zeg maar, maar niet hoger is dan een halve meter.
Want dan kan ik hem gewoon op een plank in de schuur zetten.
eigenlijk niet aan gedacht zoiets op amazon te bestellen, leek me dat ik dan veel te veel an verzendkosten kwijt zou zin
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Ik heb een Amazon prime abbo, dus 'gratis' next day delivery.. ideaalheuveltje schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 13:50:
[...]
MM dat ziet er dan weer net wat te gammel uit in mijn ogen
Het hoeft ook weer niet supermini te zijn, als ie zeg maar, maar niet hoger is dan een halve meter.
Want dan kan ik hem gewoon op een plank in de schuur zetten.
eigenlijk niet aan gedacht zoiets op amazon te bestellen, leek me dat ik dan veel te veel an verzendkosten kwijt zou zin
Al moet ik zeggen dat ik deze BBQ op eBay gekocht heb, want daar was hij goedkoper, ik zie hem alleen nu niet meer staan.
Het staal is dikker dan ik dacht en de 'pootjes' zijn stabieler dan ik vreesde, al met al ben ik blij verrast met de kwaliteit van dit ding.. voor kamperen ook veel handiger dan mijn bucket BBQ ivm formaat..
Voor jou is zo'n bucket ding misschien wel wat..
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Ik heb die gezien bij rook en vuur. Mwah mwah.. De KJ is dan toch beter.elhopo schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 13:19:
[...]
De Kamado Joe is echt een aanrader, maar ik zag ook deze aanbieding:
https://www.vuurenrook.nl...uts-dikke-primo-deal.html
Primo is kwa kwaliteit vergelijkbaar met BGE, maar nu voor een goede prijs, met ook nog eens flink wat houtskool. Ook met platesetter erbij. Nest kan je eerst nog even gebruiken, zolang je nog geen meubel hebt.
Op slot zetten zou je kunnen doen door een ketting oid door het scharnier te halen.
Maar wat mij vooral zorgen baart is dat deze rond is. Een Primo is normaal ovaal, ik ben bang dat je met vervangonderdelen wat meer problemen kunt hebben dan.
Smokey Joe bij Fonq 62 euroheuveltje schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 13:37:
Hoi
Je hebt ook nog de WGA of de variant van de Lidl van 20 euro (komt deze zomer wel weer denk ik)
[ Voor 7% gewijzigd door Martinusz op 14-06-2018 14:17 ]
Float like a butterfly, sting like a bee.
Ik heb voor de Niclan deze hoes overigens besteld: https://www.amazon.de/gp/..._dp_summary?ie=UTF8&psc=1
Ik laat wel even weten of het past en hoe het staat
Heb deze voor bij het meisje thuis besteld om met 2-4 personen burgers etc te bakken. Gaat prima https://www.bol.com/nl/p/potkachel-houtskoolbarbecue-35-cm-gietijzer/9200000012837816/heuveltje schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 13:37:
Hoi
7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- kijkend naar Marstek A, D of E, al dan niet met pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming
marktplaats? heb toevallig vorige week voor 20 euro een smokey joe gescores, ding was helemaal 1x gebruiktheuveltje schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 13:37:
Hoi
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
@Hari-Bo & @Verwijderd
Leuke projecten soms hoor, ook met 'ouder' keramiek
https://www.bbq-brethren.com/forum/showthread.php?t=41145
En zoals @vectormatic aangeeft, MP / lokale FB handelpagina's
Persoonlijk zou ik mijn pijlen richten op een WGA, omdat die iets prettiger is in te delen voor meer zaken.
Ik heb zo'n SMJ gehad, maar het indelen met indirect is gewoon niet te doen.
De SMJ is echt een fast griller, storten met brandstof en gaan, dicht op de hitte.
Bij de WGA kan je iig nog een deel van 25cm met brandstof maken, en de rest indirect houden.
* FreshMaker heeft zelfs zalm en kipfilet gerookt op de WGA
Leuke projecten soms hoor, ook met 'ouder' keramiek
https://www.bbq-brethren.com/forum/showthread.php?t=41145
En zoals @vectormatic aangeeft, MP / lokale FB handelpagina's
Persoonlijk zou ik mijn pijlen richten op een WGA, omdat die iets prettiger is in te delen voor meer zaken.
De SMJ is echt een fast griller, storten met brandstof en gaan, dicht op de hitte.
Bij de WGA kan je iig nog een deel van 25cm met brandstof maken, en de rest indirect houden.
[ Voor 65% gewijzigd door FreshMaker op 14-06-2018 16:30 ]
De enige goeie keuze is een WGA. Stiekem mijn meest favoriete barbecue. Hij is inmiddels best oud maar werkt nog helemaal naar behoren. Gezien ik er zo lang en zo vaak plezier van heb, kostte hij eigenlijk echt geen ene drol!heuveltje schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 13:37:
Hoi
Ik gebruik twee halve pizzastenen van 38cm :Talis schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 12:53:
Hey,

De meningen zijn verdeeld over dat ringetje
Blown past falling sands
Ik steun de aanbeveling voor een WGA, maar na een keer aanklooien met de smokey joe denk ik dat indirect prima te doen is, je zal alleen wat moeten gaan modden, waar dat met een 47/57 niet nodig is.FreshMaker schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 16:08:
Afgelopen maandag heb ik de SJ voor t eerst gebruikt, begonnen met een kleine hoeveelheid briketten aan de ene kant, niks aan de andere, zoals op de grotere broer ook gedaan wordt. Vervolgens wat indirect gedaan met behulp van een stukje alu-folie, wat prima werkt! Ik speel met het idee om een soort van divider/hitte schuld van rvs/alu te maken voor onder op het kolenrooster, beetje a-la de rekjes/bakjes van weber zelf, maar dan tot aan het grill rooster, en dicht, om de stralingswarmte meer af te blokken.
Andere optie zou een ronde "deflector" zijn a-la wat de kamado jongens gebruiken voor low-n-slow, met aan de zijkanten voldoende sleuven voor warme lucht/rook
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Laat zeker weten of de hoes past. Wat zijn jouw bevindingen van de Niclan?timmert26 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 14:28:
Ik heb voor de Niclan deze hoes overigens besteld: https://www.amazon.de/gp/..._dp_summary?ie=UTF8&psc=1
Groeten,
Dat idee had ik ook al eens gehad, een goedkope pizzasteen is voor een tientje al te halenvectormatic schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 21:01:
[...]
Andere optie zou een ronde "deflector" zijn a-la wat de kamado jongens gebruiken voor low-n-slow, met aan de zijkanten voldoende sleuven voor warme lucht/rook
Een beugeltje maken, of domweg 2 stenen.
Ik gebruikte als deflector een aluschaal, en dan zo knippen dat hij wat boven het rooster stak.
Het werkte inderdaad wel, maar mijn idee was eigenlijk, als je nog geen SMJ hebt
( ik had bij een BOL actie de SMJ besteld, koste toen 35€, en de dag erna stond er een 56" premium in de gang ... )
Vervolgens gebeld naar de KS, maar de dame bleef volhouden "het order wat gepickd was, was een SMJ, dus die is verzonden.
Tja dan houdt het op bij mij, en heb ik NOG een SMJ besteld
Die hebben wij vroegah ook 2 keer gekocht in duitsland voor ik denk 20 euro en gingen zo'n jaar of 3-5 mee. Het gietijzeren rooster roest, maar als je het vaak gebruikt natuurlijk niet. Echt een ideale rooster bbq, door het in hoogte te verstellen rooster en nog een beetje de lucht te regelen van onderen.robkrekel schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 14:44:
[...]
Heb deze voor bij het meisje thuis besteld om met 2-4 personen burgers etc te bakken. Gaat prima https://www.bol.com/nl/p/potkachel-houtskoolbarbecue-35-cm-gietijzer/9200000012837816/
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Dat zijn nogal andere prijzen, dan 170€ voor een divide en conquer bij andere merken
Platesetter 19€, t.o 50€
Maar bij mijn lijstje gezet voor accessoires
* FreshMaker maakt een dagelijks rondje om een mooi prijsje te scoren voor een 21" kamado
Smokey Joe links laten liggen.heuveltje schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 13:37:
Hoi
Weber Go Anywhere is veel beter qua luchtcirculatie. Jammer dat de europsese regels de handvatten verbieden aan de zijkant
Inderdaad ja, waarom mag dat in de EU niet?wimpie007 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 13:52:
[...]
Smokey Joe links laten liggen.
Weber Go Anywhere is veel beter qua luchtcirculatie. Jammer dat de europsese regels de handvatten verbieden aan de zijkant
Haalt toch een beetje het "Go-Anywhere" idee weg
Kennelijk hebben mensen zich een keer verbrand met verplaatsen. Maar ja nu doe ik het met ovenhandschoenen haha, nog gevaarlijkerVimana schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 16:15:
[...]
Inderdaad ja, waarom mag dat in de EU niet?
Ik mis ze niet hoor, scheelt weer in de opslag en transport.
En een brandende bbq verplaatsen, tja .... daar mag ieder het zijne over denken
En een brandende bbq verplaatsen, tja .... daar mag ieder het zijne over denken
Vandaag een heerlijke Dry aged entrecote van bakker uw slager uit Leeuwarden met krielaardappeltjes en worteltjes.
En als dessert gegrilde perzik met mango ijs en slagroom
Was heerlijk mals de entrecote had hem zelf liever iets roder gehad.

En als dessert gegrilde perzik met mango ijs en slagroom
Was heerlijk mals de entrecote had hem zelf liever iets roder gehad.

Hi! Mooi topic.
Wie van jullie met een kamado barbecue heeft tips qua maat?
Ik heb zelf al lang een kamado op het oog, maar na een kookworkshop is de vriendin nu ook om. We twijfelen alleen over de Ø: medium (+/- 38 cm) of large (+/- 46 cm). Ik ben vooral van plan om grotere stukken vlees of vis te garen / smoken. Thuis zijn we met z'n 3en; waarvan een baby van half jaar
Ik neig zelf eigenlijk naar een large (Monolith) zodat ik ook de ruimte heb om bijv. stukken spare ribs klaar te maken, of zodat ik extra ruimte heb als er mensen mee eten. Maar is dat echt nodig? Is een van jullie voor een middenmaat gegaan en heeft die 'spijt' van niet het ene maatje groter, of juist andersom?
Ik heb zelf al lang een kamado op het oog, maar na een kookworkshop is de vriendin nu ook om. We twijfelen alleen over de Ø: medium (+/- 38 cm) of large (+/- 46 cm). Ik ben vooral van plan om grotere stukken vlees of vis te garen / smoken. Thuis zijn we met z'n 3en; waarvan een baby van half jaar
Ik neig zelf eigenlijk naar een large (Monolith) zodat ik ook de ruimte heb om bijv. stukken spare ribs klaar te maken, of zodat ik extra ruimte heb als er mensen mee eten. Maar is dat echt nodig? Is een van jullie voor een middenmaat gegaan en heeft die 'spijt' van niet het ene maatje groter, of juist andersom?
@Jas-purr Spijt hebben van een te grote kamado is er volgens mij niet, het verbruik is iets hoger maar verwaarloosbaar. Vaak kiezen mensen eerst voor een kleiner model, krijgen er handigheid en plezier in en dan moet je voor wat grotere groepen zoals met verjaardagen behelpen. Als je toch een flinke investering wilt maken zou ik altijd voor het Large model gaan.
Zo zit ik er ook in.... Ik ben er denk ik uit en ga voor de Bastard LargeHari-Bo schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 11:43:
@Jas-purr Spijt hebben van een te grote kamado is er volgens mij niet, het verbruik is iets hoger maar verwaarloosbaar. Vaak kiezen mensen eerst voor een kleiner model, krijgen er handigheid en plezier in en dan moet je voor wat grotere groepen zoals met verjaardagen behelpen. Als je toch een flinke investering wilt maken zou ik altijd voor het Large model gaan.
Weet iemand hier of de Bastard large soms in de aanbieding is? Ik kan er weinig over vinden helaas...
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Hier een Big Green Egg medium, ik kan daar alles mee maken (er ligt nu bijvoorbeeld 5kg procureur op voor pulled pork) maar was als ik het opnieuw moest doen denk ik toch voor de large gegaan. Nu kan alles wel maar is het soms net wat meer passen en meten.

Nou de hoes is binnen. Een tikkie te groot, maar hij bedekt in ieder geval goed de Niclan. Op deze manier durf ik hem wel buiten te laten staan.
Groot is prima, kan je er nog wat verzwaring op aanbrengen bij stormachtig weertimmert26 schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 13:36:
[afbeelding]
Nou de hoes is binnen. Een tikkie te groot, maar hij bedekt in ieder geval goed de Niclan. Op deze manier durf ik hem wel buiten te laten staan.
Maar ik kan je aanraden om dit niet voor een lange periode te gebruiken.
Deze hoezen 'ademen' niet, dus alle vocht die er onder komt, blijft er onder.
Zelfs in de winterzon ontstaat dan condens -> wat weer 'kan' gaan schimmelen.
( bij kans de BBQ dus ergens naar binnen opbergen )
FreshMaker in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3"Atlas schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 12:10:
[...]
Weet iemand hier of de Bastard large soms in de aanbieding is? Ik kan er weinig over vinden helaas...
Sligro
https://www.sligro.nl/aanbiedingen/bastard-large-1.htm
[ Voor 21% gewijzigd door FreshMaker op 16-06-2018 13:43 ]
Vandaag gerookte kip en walchers gilde spek gemaakt gerookte kip zit er nog op .

En ook nog even geprobeerd uienringen met spek erom heen en een rub erop moet zeggen dat was erg lekker.

En ook nog even geprobeerd uienringen met spek erom heen en een rub erop moet zeggen dat was erg lekker.
Als ik naar mijn WGA met handvatten kijk snap ik het wel:Vimana schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 16:15:
[...]
Inderdaad ja, waarom mag dat in de EU niet?

Die wil je niet vastpakken als het "zacht" is
Maar moet wel zeggen dat ik erg content ben met de WGA nieuw in doos met handvatten die op zolder staat
Vandaag voor het eerst pizza op een bbq gemaakt, op de niclan. Flink opgestookt met een schoorsteen vol argentijnse houtskool. Bij 350 graden ben ik toch maar een beetje gaan afknijpen!
1 pizzasteen ingepakt in alufolie en als platesetter gebruikt, de 2e bovenop het rooster gelegd en daarop de platen met pizza's. Die stenen van de action zijn eigenlijk ideaal, ze komen namelijk inclusief een dunne aluminium plaat die tevens als pizzaschep fungeerde. Aangezien ik 2 stenen heb, heb ik 2 platen. Ik maak de pizza's gewoon op die platen en leg die telkens op die stenen, geen enkel probleem gehad en lekker met 3 man 5 pizza's lopen verorberen. Het eindresultaat:

1 pizzasteen ingepakt in alufolie en als platesetter gebruikt, de 2e bovenop het rooster gelegd en daarop de platen met pizza's. Die stenen van de action zijn eigenlijk ideaal, ze komen namelijk inclusief een dunne aluminium plaat die tevens als pizzaschep fungeerde. Aangezien ik 2 stenen heb, heb ik 2 platen. Ik maak de pizza's gewoon op die platen en leg die telkens op die stenen, geen enkel probleem gehad en lekker met 3 man 5 pizza's lopen verorberen. Het eindresultaat:

Hoe wordt de bodem als je hem op die plaat bakt? Ik denk namelijk niet dat de hitte van je steen zo optimaal de bodem van je pizza bereikt en dat is tenslotte natuurlijk wel waarom je een steen gebruikt, anders kun je hem net zo goed alleen op die plaat bakken. Die is volgens mij echt als schep bedoeld.
Voor zover ik begrepen heb van dezelfde constructie bij de weber pizzastenen is het wel echt als bakplaat bedoeld, niet slechts als schep. Zo lang die plaat netjes vlak is zal dat ook best werken, maar bij mij trok die plaat (weber) bij de eerste keer gebruik direct een tikje krom en maakt dus geen contact meer. Ik gebruik hem dus ook nog enkel als schep.jelmer_g schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 21:47:
Hoe wordt de bodem als je hem op die plaat bakt? Ik denk namelijk niet dat de hitte van je steen zo optimaal de bodem van je pizza bereikt en dat is tenslotte natuurlijk wel waarom je een steen gebruikt, anders kun je hem net zo goed alleen op die plaat bakken. Die is volgens mij echt als schep bedoeld.
[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 16-06-2018 22:03 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Na 6 pizza's met perfecte bodem ging het nog prima! Ze zijn inderdaad nog wel vlak. Het is ook behoorlijk dun aluminium dus de warmte wordt goed geleid. Maar zodra het niet meer werkt dan wordt het inderdaad gewoon een pizzaschep
Misschien moet ik het ook maar eens proberen dan. Ik heb ook zo'n plaat bij mijn Lidl steen gekregen maar ik gebruik een gewone pizzaschep (met een steel, toch prettiger in gebruik) dus deze ligt stof te happen.
Kijk ook eens in het pizza topic - het doel van de steen is dat ie vocht uit de pizza onttrekt waardoor het deeg krokanter wordt. Beter dus die alu schaal weglaten. Bakken versus koken.
[ Voor 16% gewijzigd door franssie op 16-06-2018 22:56 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Het is een Niclan. Je kunt er 10 jaar mee doen mits je die goed onderhoud. Ik laat die gewoon buiten zonder hoes. En gewoon wekelijks gebruikenFreshMaker schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 13:39:
( bij kans de BBQ dus ergens naar binnen opbergen )
Hoe hebben jullie het rooster van de niclan eerst geseasoned? Gewoon schoonmaken met afwasmiddel, afspoelen, insmeren met olie (welek olie?) en dan laten bakken in de BBQ bij 200 graden voor een uurtje? Of zijn er technieken die beter zijn.
Ik heb de mijne met crisco ingesmeerd (na het wassen). Maar dat doe je best meerdere keren alvorens je die echt gaat gebruiken.Talis schreef op zondag 17 juni 2018 @ 08:20:
Hoe hebben jullie het rooster van de niclan eerst geseasoned? Gewoon schoonmaken met afwasmiddel, afspoelen, insmeren met olie (welek olie?) en dan laten bakken in de BBQ bij 200 graden voor een uurtje? Of zijn er technieken die beter zijn.
Maar ik heb nu een RVS rooster, dat is toch een stuk makkelijker.
Dit jaar met 6 barbecues begonnen. Nu nog maar 3 over. De gasbbq was verrot, dus die is gerecycled. De Barbecook is naar een collega gegaan voor een prikkie en de weber compact 47cm is zonet vertrokken. Te samen met wat klein grut wat ik niet meer gebruik (aanmaakblokjes, borstel, beetje briketten,...)
Het ruimt wel op zo. Alleen twijfel ik over de weber 57MT. Hij staat naast de Niclan als houder voor het rooster, de pizzastenen en wat klein grut. Beetje zonde eigenlijk.
[ Voor 7% gewijzigd door Chevy454 op 17-06-2018 13:17 ]
Weber heeft zoveel verschillende BBQ's, in zelfs één serie dat het er allemaal niet duidelijker op wordt. Ik kwam de MasterTouch System Edition tegen, wat is daar dan anders aan? De MasterTouch serie is duidelijk, maar het gedeelte 'system edition'
, Iemand een idee?
Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot
@Chevy454 Ik ken het probleem
momenteel gaat bij mij de bezem er ook doorheen, nu net de country smoker te koop gezet en binnenkort ook de palletbarbecue. De laatste tijd staan deze meer als veredeld stof verzamelaar en dat is gewoon zonde.
Waarom zou je die wegdoen? Te groot en daarom te weinig in gebruik?Hari-Bo schreef op zondag 17 juni 2018 @ 16:35:
en binnenkort ook de palletbarbecue. De laatste tijd staan deze meer als veredeld stof verzamelaar en dat is gewoon zonde.
Ben eigenlijk wel verbaasd over de zuinigheid van de niclan / kamado dat enkel het gebruiksgemak nog een doorslaggevend factor is voor een pelletsmoker.
@Chevy454 Het is een perfecte barbecue alleen het geluid van de ventilator is een nadeel. Maar zelf spelen met vuur ipv automatisch blijf ik toch veel leuker vinden, vandaar dat deze de deur uitgaat.
Net lam rib gemaakt, ik vond het tegenvallen.
Standaard rub, 2,5-1-1 omdat het een kleine rib was maar toch was het vlees vrij stug. Smaak was wel goed, veel kruidiger dan rundvlees.
Volgende keer gewoon 3-2-1 denk ik maar
Standaard rub, 2,5-1-1 omdat het een kleine rib was maar toch was het vlees vrij stug. Smaak was wel goed, veel kruidiger dan rundvlees.
Volgende keer gewoon 3-2-1 denk ik maar
K to the KillaZ
Net hamburgers gemaakt van de slager. Ik heb deze verneukt 
Het idee was nochtans simpel. Direct op hoog vuur. Wachten, flippen, kaas erop en klaar. Maar mijn vrouw vroeg we die niet in het gietijzer pannetje konden searen met wat kruidenboter. We staan altijd open voor te experimenteren en het ging niet goed.
De burgers te dik voor het pannetje waardoor de korst heel mooi was maar te dik dus niet gaar en ook nog een gehaktbal geworden door het zwellen.
Komend weekend opnieuw proberen en dan wat kalmer aan met het vuur ipv standje vulkaan.
Het idee was nochtans simpel. Direct op hoog vuur. Wachten, flippen, kaas erop en klaar. Maar mijn vrouw vroeg we die niet in het gietijzer pannetje konden searen met wat kruidenboter. We staan altijd open voor te experimenteren en het ging niet goed.
De burgers te dik voor het pannetje waardoor de korst heel mooi was maar te dik dus niet gaar en ook nog een gehaktbal geworden door het zwellen.
Komend weekend opnieuw proberen en dan wat kalmer aan met het vuur ipv standje vulkaan.
@Chevy454 je wil niet weten hoe vaak ik alsnog pizza oid bestel omdat een experiment niet lukt. Zonde van het vlees helaas maar soit.
Mijn vriendin hield ook erg van - zoals zij het noemde "standje kernsplitsing" - dat heb ik er nu gelukkig wel uit.
Mijn vriendin hield ook erg van - zoals zij het noemde "standje kernsplitsing" - dat heb ik er nu gelukkig wel uit.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Het blijft altijd een gok maar we leren eruit. Komend weekend weer hamburgers maar dan dunner en grotere diameter ipv dik en klein.
@Chevy454 waarom niet indirect tot 3 graden onder beoogde temp en dan aftikken in je pannetje
K to the KillaZ
Kut... Dat had wel gewerktChevy454 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 21:39:
Het blijft altijd een gok maar we leren eruit. Komend weekend weer hamburgers maar dan dunner en grotere diameter ipv dik en klein.
Balen! Maar boeien! Je hebt wat tofs geprobeerd en het werkte niet. Soit. Volgende keer weer net wat anders en lekker smikkelen. Ik heb kilo's vlees in mijn leven weggemikt. Het hoort erbijChevy454 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 21:09:
Hoeveel gram had je je burgers gemaakt en wat was de diameter?
Waarom dan niet halveren, en de open binnenkant opnieuw bakken ....Chevy454 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 21:09:
Heb je 4 burgers ipv 2
Holy moly, afgelopen weekend heb ik wat met de Anova gespeeld en dat is wel super easy zeg!
Vrijdag lamsribben 18 uur op 56C en afgetikt in de oven : die had wat langer gemogen en had iets te lang in de oven gelegen. Ok, maar geen echt succes.
Zaterdag Iberico rib fingers: 8 uur op 74C en afgetikt op de Niclan. Echt heerlijk mals vlees met een kleine bite.
Zondag Iberico Rib fingers 23 uur op 71C en afgetikt in de oven. Belachelijk super mals vlees. Geen enkele bite te bekennen
(maar wel goed)
Als je je afvraagt: "Sous vide resultaten? Maar dit is toch het BBQ hardcore topic :?" Ja, maar het is mij nog nooit gelukt om qua malsheid zulke resultaten op de barbecue te halen. (not even close) Daar valt dus nog heel veel te leren.
Vrijdag lamsribben 18 uur op 56C en afgetikt in de oven : die had wat langer gemogen en had iets te lang in de oven gelegen. Ok, maar geen echt succes.
Zaterdag Iberico rib fingers: 8 uur op 74C en afgetikt op de Niclan. Echt heerlijk mals vlees met een kleine bite.
Zondag Iberico Rib fingers 23 uur op 71C en afgetikt in de oven. Belachelijk super mals vlees. Geen enkele bite te bekennen
Als je je afvraagt: "Sous vide resultaten? Maar dit is toch het BBQ hardcore topic :?" Ja, maar het is mij nog nooit gelukt om qua malsheid zulke resultaten op de barbecue te halen. (not even close) Daar valt dus nog heel veel te leren.
Blown past falling sands
Leuk te lezen! Dit weekend kreeg ik 'm voor vaderdag dus moet het gemak en succes nog ervaren. Voorlopig heb ik nog wel ruzie met de Anova om 'm goed te verbinden met BT en Wifi. Op mijn iPhone ging dat na een beetje geduld wel ok, maar zodra ik de Android van mijn vrouw ook wilde verbinden mocht gelijk niks meer. Heel irritant. De boel gereset en nu ben ik wel weer verbonden.Apie! schreef op maandag 18 juni 2018 @ 07:42:
Holy moly, afgelopen weekend heb ik wat met de Anova gespeeld en dat is wel super easy zeg!
--> weet iemand of je ook meerdere devices kan verbinden met de Anova? Ik moet zeggen dat dit soort info erg slecht is te vinden. De manual is vrij beperkt met alleen maar marketingteksten dat het zo eenvoudig en zorgeloos is.
EDIT: bummer, maar 1 device mogelijk terwijl al een tijd geleden is aangegeven wel meerdere te gaan ondersteunen:
https://community.anovacu...evice-to-apc-wifi/4261/36
[ Voor 10% gewijzigd door JPS op 18-06-2018 11:15 ]
Volgens mij mag lam best rose zijn. Ik weet niet hoe rauw het nog was van binnen?Chevy454 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 21:09:
Een andere optie bij te snel garen van de buitenkant, is nagaren in de oven op 80 graden. Dan heb je bijna geen extra kleuring meer maar wel de warmtetoevoer.
Van het weekend een lekker groot stuk vlees bereid. Een beenham van 8,1kg.
Op donderdag het vlees geïnjecteerd met een pekel (met colorozo zout voor een mooie kleuring).

Vrijdag om een uurtje of 09:00 in de rook gezet. Gegaard tot een kerntemperatuur van 65 °C. Het was rond 17:30 klaar.

Toen laten afkoelen en in plakjes gesneden. Vocht wat eruit kwam na het rusten erdoor gemengd. Zaterdag de plakken opgebakken op de BBQ en geserveerd op witte bollen met een honing-mosterd-mayo sausje. Goed gelukt. Ik vind het altijd lastig om de hoeveelheid zout te bepalen. Heb nu een eindzout percentage proberen te bereiken van 2% (300 gram zout op 4 liter pekel die ik injecteerde). Het was lekker op smaak zonder teveel te overheersen.
Op donderdag het vlees geïnjecteerd met een pekel (met colorozo zout voor een mooie kleuring).

Vrijdag om een uurtje of 09:00 in de rook gezet. Gegaard tot een kerntemperatuur van 65 °C. Het was rond 17:30 klaar.

Toen laten afkoelen en in plakjes gesneden. Vocht wat eruit kwam na het rusten erdoor gemengd. Zaterdag de plakken opgebakken op de BBQ en geserveerd op witte bollen met een honing-mosterd-mayo sausje. Goed gelukt. Ik vind het altijd lastig om de hoeveelheid zout te bepalen. Heb nu een eindzout percentage proberen te bereiken van 2% (300 gram zout op 4 liter pekel die ik injecteerde). Het was lekker op smaak zonder teveel te overheersen.
[ Voor 14% gewijzigd door CodeIT op 18-06-2018 10:22 ]
Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot
Mooi BKK @CodeIT En flink stukkie vleesch!
Op Vaderdag goed verwend door mijn twee zoontjes. Ze weten al goed wat pappa wil en zelf zijn ze ook niet vies van BBQ'en!

Zal wel wennen zij die Ecobrasa i.p.v. die Weber kokosbriketten. Nu wachten op mooi weer en wat vrije tijd!
Hoeveel blokjes heb ik eigenlijk nodig op een 47cm Weber om hem rond de 110c te houden voor bijvoorbeeld spareribs?
Zal wel wennen zij die Ecobrasa i.p.v. die Weber kokosbriketten. Nu wachten op mooi weer en wat vrije tijd!
Hoeveel blokjes heb ik eigenlijk nodig op een 47cm Weber om hem rond de 110c te houden voor bijvoorbeeld spareribs?
|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||
ik ram meestal een kg weg op een 57cm maar dan wel High'n'fast...
Ik had ook een kilo in een snake, 110 graden red je dan ongeveer 3,5 a 4 uur mee.
Zorg gewoon dat je ofwel een flinke snake, ofwel een flinke minion maakt en regel de temp met een goede meter. Alles wat je over houdt schud je even uit en gebruik je de volgende keer weer.
Zorg gewoon dat je ofwel een flinke snake, ofwel een flinke minion maakt en regel de temp met een goede meter. Alles wat je over houdt schud je even uit en gebruik je de volgende keer weer.
K to the KillaZ
Gisteren lekker bezig geweest Kiplollies,gevulde croissantjes,Spareribs en als dessert halve perzik met honing even gegrild mango ijs en slagroom erbij.
En vooraf nog plakjes gerookte kip en walchers gilden spek uitgedeeld .
Was aardig gelukt kon het rustig aan doen een goede voorbereiding heeft daar aan mee geholpen .
En alles prima gelukt.

En vooraf nog plakjes gerookte kip en walchers gilden spek uitgedeeld .
Was aardig gelukt kon het rustig aan doen een goede voorbereiding heeft daar aan mee geholpen .
En alles prima gelukt.

Dit topic is gesloten.
![]()