-The_Mask- schreef op maandag 30 mei 2016 @ 14:07:
Marketingtechnisch gezien is Vega eerst veel interessanter. Maar de omzet met Polaris 10 zal waarschijnlijk veel groter zijn. Daarnaast eerst beginnen met de grootste GPU op een nieuw productieproces zorgt ook altijd voor erg lage yields (werkende chips) en dus hogere kosten.
Naja, dat hangt ook weer beetje van je marketing-insteek.
Als je inzet op vergroten marktaandeel/absolute verkoopaantallen is hier best wat voor te zeggen. Door ruim voor NVidia met een 'goedkopere' chip te komen, is het heel goed mogelijk dat ze voorlopig voor groot deel van de markt een hele aantrekkelijke keus worden. Dat deel krijgt namelijk de keus gelijk iets van nieuwe generatie te kopen, of af te wachten tot er 'eindelijk' iets van een 1050/1060 komt. En als de AMD-kaarten dus wel gewoon solide performance bieden tov de vorige generatie, tsja, dan lijkt het een veilige keuze.
Eerst met NVidia om die duurdere segmenten gaan strijden is misschien leuker voor de reclamejongens en de directe prestatievergelijkingen, maar gaat uiteindelijk om kleiner (hoewel duurder) deel van de markt. En als deze chips niet tegenvallen zie ik ze zelfs nog procentpunten afsnoepen van het voormalig 970-segment, als de verschillen met de 1070 niet extreem groot zijn. Helemaal aangezien de 1070 weer iets duurder uitvalt dan de 970... Ik vind het in ieder geval verleidelijk, zo, mits Polaris 10 niet (ver) boven de 300,- gaat zitten. Voor dat geld zet ik er mettertijd gewoon een kaart bij, mocht dat nodig worden.
De echte enthousiasts, daarentegen, zijn weer sneller geneigd een 1070/1080 te verkopen voor een Vega-kaart, mettertijd, heb ik het idee, omdat daar de liefhebbers zitten die gewoon dingen willen proberen, het nieuwste willen hebben en/of gewoon lol hebben in het samenstellen van nieuwe builds. Dus daarvan kan je misschien gewoon alsnog deel van je inkomsten pakken, zelfs als mensen nu voor een Pascal-kaart gaan. Een mainstream-/budgetgebruiker zal eerder één kaart kopen en daar gewoon paar jaar op blijven zitten...
Ik vind het wel een interessante zet, in ieder geval, en ben heel benieuwd of het z'n vruchten gaat afwerpen. Ik hoop het!