Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 78 ... 107 Laatste
Acties:
  • 560.392 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-08 11:12
grotegok schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 21:53:
[...]

Ik denk niet dat een MPPT solar inverter gaat werken ...
Misschien geeft zoeken naar een inverter voor windmolentjes meer resultaat, een grafiek zoals deze lijkt me wel bruikbaar (maar onbetaalbaar?): http://www.reuk.co.uk/wor...urbine-grid-tie-inverter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-09 10:38
Bij ABB ook leuk speelgoed voor na het salderen: http://new.abb.com/power-...storage/react-3-6kw-4-6kw

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Interessant om tijdens de opwekking al te kunnen bepalen of je de stroom in AC omzet en het net op gooit, of in DC houdt en opslaat. Ik kan me voorstellen dat dat hoger rendement geeft dan altijd eerst naar AC en daarna eventueel de accu in.

Jammer genoeg voor een bestaande situatie zou dat betekenen dat je dan wel je omvormer meteen moet vervangen maar daar valt waarschijnlijk weinig aan te doen.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als je al een Fronius Symo hebt, dan is een accu relatief eenvoudig toe te voegen.
Fronius Hybrid
Je hebt wel een nieuwe inverter nodig, maar die klik je zo op de plek van de oude :)
geen aandelen, alleen voor de volledigheid

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-07 13:50
De opslag van elektriciteit eerst flink in kosten moeten dalen want je verdient weinig en de kosten van die opslag zijn relatief hoog.

Maar als het salderen ophoudt een de prijs van opslag daalt flink zou een beperkte elektriciteits opslag misschien zin hebben maar veel minder groot dan deze.
Ik denk dat de optimale opslag dan ligt op je verbruik in de periode dat de zon niet schijnt (avond+nacht).

Beter is het dan om een elektrische auto aan te schaffen of een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:33

databeestje

Von PrutsHausen

Als de delta tussen inkoop en verkoop circa 10 cent is wordt het interresant om te doen. In het geval van mijn elektrische auto heb ik ongeveer 5-10kWh per dag die de auto in moet om het verkeer te dekken. Het zou dus best interessant kunnen zijn als ik een 2e hands auto accu op de kop weet te tikken.

De auto laad maar met 3kW, dus dat valt op zich nog wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:45

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

WoudseHoeve schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 08:21:
[...]
Er zijn gewoon inverters te koop die er voor gemaakt zijn om accu energie om te zetten naar 220V. Die sturen op vraag en niet op aanbod. Ook wordt daar de accu beschermd tegen volledige ontlading, waarbij een solar inverter het laatste beetje energie probeert uit de panelen te slurpen.
Zo maar een voorbeeldje Bij Alie thuis
Dit ding kan dus niet syncen met je net. Er is geen behoefte aan eilandbedrijf, dat relatief wél simpel te maken is.

Overigens, veel succes met dit soort spulletjes van Ali. Heb er een aantal mogen proberen, waaronder ook solar laders met de meest mooie opties, maar afgezien dat ze vaak niet voldoen aan de eisen die wij hier stellen (aanraakveiligheid niet in orde, grote kans op oververhitting) zit de helft van de op de doos vermelde features er niet in en de specs moet je vooral niet te nauw nemen (bv. THD >30%...). Ze zien er wel knap uit, dat dan weer wel.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

snameroc schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 23:34:
De omvormer zal defect gaan er hebben al diverse studenten testen mee gedaan. Een accu heeft een nagenoeg onbegrensde kortsluitstroom. Je zult een weerstand op moeten nemen die de stroom begrenst een paneel zal ook nooit een grotere stroom geven dan ongeveer 8 amp. Een accu wel 1000amp. De weerstand zal verlies geven net als het laden en ontladen van accus. Laatst genoemde rendement zal in de orde van 50% liggen. Dus of het zinvol is?
Geen weerstand, maar 'gewoon' een stroombegrenzer (geschakelde spoel, zelfde topologie als een chopper maar een ander control circuit).
Het mooie is dat de MPPT hierdoor effectief buitenspel wordt gezet en dat je goede controle krijgt over het teruggeleverde vermogen.

Er staat een max Isc op de datasheets. Wellicht vanwege dit issue.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:44
Iemand ervaring met OSDA zonnepanelen? Ik ken het merk niet en kan er vrij weinig over vinden. Betreft in dit geval type OSDA260-30-M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

grotegok schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 06:58:
[...]

Experimenteer budget... Rendabel zal het niet per definitie zijn totdat salderen lastiger wordt of kWh prijs bij overschot (in de buurt) erg laag wordt maar zover zijn we nog lang niet (gelukkig)

Het zou leuk zijn als 's avonds de accu's zoveel terug leveren dat het netto verbruik op nul komt. Dit betekent ongeveer gemiddeld 300wh leveren.
Dit begrip' 'experimenteer budget' Noem bedragen voor mij is een experimenteer budget €1000, voor jou kan dat anders liggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:42
Vergeten jullie nu niet in al jullie enthousiasme dat het rendement van laden en ontladen niet zo best is.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:09
HenkS_ schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:15:
[...]

Misschien geeft zoeken naar een inverter voor windmolentjes meer resultaat, een grafiek zoals deze lijkt me wel bruikbaar (maar onbetaalbaar?): http://www.reuk.co.uk/wor...urbine-grid-tie-inverter/
Ja betaalbaar, er net 1 gescoord 2de hands. Je kan zelfs de grafiek aanpassen. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
snameroc schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 18:37:
Vergeten jullie nu niet in al jullie enthousiasme dat het rendement van laden en ontladen niet zo best is.
Klopt, dat is niet best. Mijn bedoeling is om mijn set accu's goed actief te houden met het oog op het experiment. Ik heb genoeg overschot om dit te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
databeestje schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 09:49:
Wat een onzin dat een gewone MPPT omvormer dit niet kan met accu's. Juist de MPPT omvormers blijven heel omdat de ingangspanning en uitgangspanning los van elkaar staan. Ze zoeken het meeste vermogen, en dat is een combinatie van spanning en stroom. Het is niets anders dan een DC/DC en die beperkt de stroom tot binnen de specificaties.
Helaas geen onzin. De MPPT tracker begint normaal gesproken met het bepalen van de kortsluitstroom, dit wil je natuurlijk niet bij een accu want een accu is een stroombron in mijn geval >>100A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

snameroc schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 18:37:
Ongeveer 80% (0.92^3) is realistisch bij zelfbouw, alles valt of staat met de efficientie van de omvormers. Nu is gelukkig meer dan 90% inmiddels wel de norm, en als je beter zoekt kan je boven de 94% vinden. De accu is niet eens het allergrootste probleem. Tot 1C laden/ontladen kan je uitgaan van ~97% bij Lithium accu's.

Maarja, zet er een Aliexpress omvormer tussen van 85% en alles loopt even anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

grotegok schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 19:45:
[...]

Helaas geen onzin. De MPPT tracker begint normaal gesproken met het bepalen van de kortsluitstroom, dit wil je natuurlijk niet bij een accu want een accu is een stroombron in mijn geval >>100A
Je hebt het kennelijk nog nooit zelf geprobeerd 8) Zowel met een Enecsys als met een eBay special ging dit probleemloos.

Ze beperken allemaal het vermogen, overigens bepalen ze geen kortsluitstroom. MPPT trackers lopen van boven naar beneden, niet van beneden naar boven. Daarnaast heeft een MPPT een ondergrens en bovengrens, dus kortsluiten kan al niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:15

Cyphax

Moderator LNX
Woohoo, ik wek officieel stroom op! De monteurs zijn 'm net gesmeerd. 11 panelen, ik had bij nader inzien die 12e moeten meebestellen want dat pijpje op het dak zou dan toch niet in de weg staan. De monteurs hadden snel in de gaten dat ik dat 12e paneel nog wel een keer ga bestellen. Er dus al een aansluiting voor gereserveerd. Hoewel het zo bewolkt is wekken ze toch genoeg op om de meter terug te doen draaien. Al houdt het niet over: 186W momenteel.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:41

Wailing_Banshee

You're Next

Cyphax schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 13:27:
Woohoo, ik wek officieel stroom op! De monteurs zijn 'm net gesmeerd. 11 panelen, ik had bij nader inzien die 12e moeten meebestellen want dat pijpje op het dak zou dan toch niet in de weg staan. De monteurs hadden snel in de gaten dat ik dat 12e paneel nog wel een keer ga bestellen. Er dus al een aansluiting voor gereserveerd. Hoewel het zo bewolkt is wekken ze toch genoeg op om de meter terug te doen draaien. Al houdt het niet over: 186W momenteel.
Gefeliciteerd! Die eerste paar watts die je zelf oplevert zijn toch het beste :D Ik weet dat ik in het begin zeer regelmatig langs de omvormer liep om te zien wat er nu weer op stond :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Wailing_Banshee schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 13:31:
[...]

Gefeliciteerd! Die eerste paar watts die je zelf oplevert zijn toch het beste :D Ik weet dat ik in het begin zeer regelmatig langs de omvormer liep om te zien wat er nu weer op stond :p
Hehe deze is op basis van micro-omvormers dus ik heb geen display helaas! Het is best elegant zo met die micro-omvormers. Het enige wat ik in huis heb is de Envoy die communiceert met de omvormers (via ethernet over power -- maar dus wel op z'n eigen groep, dus zonder vervuiling van andere apparaten :)) en die zit weer aan een ethernetkabeltje en gaat m'n lan gewoon op. Net of je een extra modem ophangt in je meterkast. Volgende stap is om een proxy op te zetten om het verkeer van de envoy te gaan onderscheppen. })

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jV8JPU7K6FQsMOQdEMfazsuN/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3XupZr17zkRrnjnjWsFvfNIw/full.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Cyphax op 09-03-2017 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
Cyphax schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 13:35:
[...]

Hehe deze is op basis van micro-omvormers dus ik heb geen display helaas! Het is best elegant zo met die micro-omvormers. Het enige wat ik in huis heb is de Envoy die communiceert met de omvormers (via ethernet over power -- maar dus wel op z'n eigen groep, dus zonder vervuiling van andere apparaten :)) en die zit weer aan een ethernetkabeltje en gaat m'n lan gewoon op. Net of je een extra modem ophangt in je meterkast. Volgende stap is om een proxy op te zetten om het verkeer van de envoy te gaan onderscheppen. })

[afbeelding]
[afbeelding]
Zonde he dat die monteurs niet gewoon reserve paneel bij hebben......

Kijken ze naar zuid? Ben benieuwd naar rendement zo naast die muur?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
reneeke1970 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 14:49:
[...]

Zonde he dat die monteurs niet gewoon reserve paneel bij hebben......

Kijken ze naar zuid? Ben benieuwd naar rendement zo naast die muur?
Ze kijken inderdaad naar zuid op deze manier. Er liggen nog 4 andere panelen parallel aan deze, maar dan een verdieping hoger, op een stuk plat dak. Daar kan ik niet zo makkelijk een foto van maken zonder er een trap tegenaan te zetten. Die zien wel veel zonlicht vermoed ik, de hele dag! :)
De muur die je ziet is dus de achterkant (en weerskant) van het huis. Die houdt 's morgens zonlicht wel tegen, maar zeker in de zomer staat de zon voor de middag nog boven het huis is hebben ze voorlopig geen last van schaduw. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Cyphax op 09-03-2017 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Mochten die panelen precies op zuid staan dan was een westopstelling beter geweest op een schansje van 3 panelen boven elkaar. Meer opbrengst en passen meer panelen. Zolang die muur een baantje schaduw op die rechter panelen veroorzaakt zullen die praktisch niks opleveren aangezien bypass diodes hier ook niet veel aan kunnen doen. Ik had het zo niet geadviseerd.

Voor de meterkast zou ik adviseren om een aardlekschakelaar erbij te plaatsen voor die 4 witte groepen en eventueel ook voor de omvormergroep. Nu heb ik het gevoel dat die dubbele stopcontact links in de meterkast helemaal geen aardlekbeveiliging heeft.

[ Voor 29% gewijzigd door SolarKing op 09-03-2017 17:17 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
SolarKing schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 17:02:
Mochten die panelen precies op zuid staan dan was een westopstelling beter geweest op een schansje van 3 panelen boven elkaar. Meer opbrengst en passen meer panelen. Zolang die muur een baantje schaduw op die rechter panelen veroorzaakt zullen die praktisch niks opleveren aangezien bypass diodes hier ook niet veel aan kunnen doen.
Om de een of andere reden raadde iedereen aan om iets minder op te wekken dan ik verbruik. Vandaar dat het niet direct gemaximaliseerd is. Toch wil ik dat twaalfde paneel er nog wel bij hebben op termijn, dan ben ik mijn verbruik al voorbij.

Overigens heb ik nog een schuin deel van het dak vrij waar nog meer op kan, voor iets als een warmtepomp misschien wel interessant. Maar kost allemaal een boel geld natuurlijk. :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Afgelopen dinsdag is SolarKing hier geweest met het volgende resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5gKmBkAlCU4DPY9B9xxyQ3md/full.jpg

11x 330 WP EC Solar

Tot nu toe helaas alleen nog maar grijs weer gehad op vanmiddag een paar momenten na.

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Cyphax schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 17:13:
[...]

Om de een of andere reden raadde iedereen aan om iets minder op te wekken dan ik verbruik. Vandaar dat het niet direct gemaximaliseerd is. Toch wil ik dat twaalfde paneel er nog wel bij hebben op termijn, dan ben ik mijn verbruik al voorbij.
Hoe weet je wat die panelen ongeveer gaan opwekken met die schaduw?

In 1 keer vol leggen is trouwens goedkoper dan later uitbreiden met een paneeltje als je het laat doen door een installatiebedrijf. Voorrijkosten, nieuwe staander enz.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
SolarKing schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 17:23:
[...]

Dat is toch wel uit te rekenen ongeveer lijkt me, maar ik heb het niet uitgerekend.
In 1 keer vol leggen is trouwens goedkoper dan later uitbreiden met een paneeltje als je het laat doen door een installatiebedrijf. Voorrijkosten, nieuwe staander enz.
Ja dat snap ik maar als de installatie al begonnen is is het een beetje laat om daar nog iets aan te doen; men heeft het voorzichtig ingeschat, maar het zou wel net passen (maar nét hoor). 'k Had dat pijpje zelf natuurlijk eerder weg kunnen halen, 't is maar van de afzuigkap. Misschien doe ik dat ook nog wel, maar het is in elk geval niet nodig.

Omdat zo'n paneel uiteindelijk zichzelf terugverdient ga ik mezelf daar niet voor zitten straffen; dan heb je een iets langere tvt voor dat paneel, I'll live. Ik doe het niet om er rijk van te worden. (Al zou ik daar natuurlijk wel mee kunnen leven, op zich, als het echt moest. :+)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niek_
BertusB404 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 17:22:
Afgelopen dinsdag is SolarKing hier geweest met het volgende resultaat:

[afbeelding]

11x 330 WP EC Solar

Tot nu toe helaas alleen nog maar grijs weer gehad op vanmiddag een paar momenten na.
Ben ik nou de enige die een klein beetje jeuk krijgt van het paneel rechtsboven? :+
Maar ligt er verder mooi strak op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:04
Niek_ schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 19:37:
[...]

Ben ik nou de enige die een klein beetje jeuk krijgt van het paneel rechtsboven? :+
Ziet er wat vreemd uit inderdaad :D
Maar zal vast met een reden gebeurd zijn :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Cyphax schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 18:27:
[...]

Dat is toch wel uit te rekenen ongeveer lijkt me, maar ik heb het niet uitgerekend.

[...]

Ja dat snap ik maar als de installatie al begonnen is is het een beetje laat om daar nog iets aan te doen; men heeft het voorzichtig ingeschat, maar het zou wel net passen (maar nét hoor). 'k Had dat pijpje zelf natuurlijk eerder weg kunnen halen, 't is maar van de afzuigkap. Misschien doe ik dat ook nog wel, maar het is in elk geval niet nodig.

Omdat zo'n paneel uiteindelijk zichzelf terugverdient ga ik mezelf daar niet voor zitten straffen; dan heb je een iets langere tvt voor dat paneel, I'll live. Ik doe het niet om er rijk van te worden. (Al zou ik daar natuurlijk wel mee kunnen leven, op zich, als het echt moest. :+)
Het is wel wat solar king zegt, één puntje schaduw en ze werken niet of slecht omdat de diode nu verkeerd liggen, kwartslag draaien zou beter zijn in theorie.
Ik heb panelen tegen zijgevel hangen dus ook achter muur. Die doen 60 procent maar valt op dat met diffuus licht ze het heel slecht doen omdat ze naar beneden hangen. Bij jou kijken ze naar de hemel dus ik gok op 70 procent.
Waarom jij dat advies krijgt om iets minder te produceren dan verbruik is mij groot raadsel. Zelfs met 1000 kWh verbruik is rekening nul weliswaar dus het is geen noodzaak, maar afraden tja......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
reneeke1970 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 19:48:
[...]

Het is wel wat solar king zegt, één puntje schaduw en ze werken niet of slecht omdat de diode nu verkeerd liggen, kwartslag draaien zou beter zijn in theorie.
Ik heb panelen tegen zijgevel hangen dus ook achter muur. Die doen 60 procent maar valt op dat met diffuus licht ze het heel slecht doen omdat ze naar beneden hangen. Bij jou kijken ze naar de hemel dus ik gok op 70 procent.
Het viel me heel erg mee dat die panelen helemaal niet vastgezet worden op het dak, maar alleen met tegels wordt vastgehouden. Dat maakt het op zich niet onmogelijk om ze nog te draaien, als de opbrengst tegenvalt. Ik hoop wel genoeg statistieken uit die envoy te krijgen om daar achter te komen. :)
Waarom jij dat advies krijgt om iets minder te produceren dan verbruik is mij groot raadsel. Zelfs met 1000 kWh verbruik is rekening nul weliswaar dus het is geen noodzaak, maar afraden tja......
Ja ik snap dat dus ook niet, maar ze waren daar vrij consistent in, alledrie raadden ze het aan.
Nouja, er is ruimte voor uitbreiding dus de kans is aanwezig dat dit het begin maar is. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

[...]

Het was niet mogelijk om paneel rechtsboven hoger te plaatsen vanwege vastgemetselde nokvorsten. Bij de linker buren zijn die niet vastgemetseld. Verder heeft deze paneel een eigen optimizer vanwege ochtend schaduw van die schoorsteenpijp. Ik verwacht goede opbrengsten van dit systeem.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
[...]

Iets met een gemetselde nok enzo... helaas

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

SolarKing schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 17:23:
[...]

Tja, ik wou zowel de schuur als de overkapping ook in 1 keer, maar dat ging niet.
Afbeeldingslocatie: http://iserv.nl/files/pics/schuur/foto/20170307_180740_th.jpg

Met dank aan SolarKing voor de panelen van de Schuur (SF145) en JenM voor de panelen van de overkapping. Uiteindelijk dus sinds mei vorig jaar bezig met de constructie maar de boel is nu operationeel op een SMA 2000HF met 2x6 SF. Linker dakje moet nog af, even wachten op vakantiegeld 8)

Opbrengst online op PVO en de tekeningen van de schuur hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
databeestje schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 08:59:
[...]

Tja, ik wou zowel de schuur als de overkapping ook in 1 keer, maar dat ging niet.
[afbeelding]

Met dank aan SolarKing voor de panelen van de Schuur (SF145) en JenM voor de panelen van de overkapping. Uiteindelijk dus sinds mei vorig jaar bezig met de constructie maar de boel is nu operationeel op een SMA 2000HF met 2x6 SF. Linker dakje moet nog af, even wachten op vakantiegeld 8)

Ja is mooi gemaakt hoor, complimenten.
Als ik besluit om camper te blijven rijden ga ik ook houten afdak maken met panelen als dak.
Weer 5 kwp erbij....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:43

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Hmmmm, iemand een idee hoe ik dit oplos?
Gaatje boren in het frame van het paneel?

Help

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

TFHfony schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 09:38:
Hmmmm, iemand een idee hoe ik dit oplos?
Gaatje boren in het frame van het paneel?

[afbeelding]
Gewoon 1 boutje en moertje en goed vastdraaien...
Gaat van ze leven nietmeer los

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
Als je liever niet boort kun je het 2e beugeltje misschien ty-wrappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Of een metalen latje er overheen schroeven, en 'm daarmee dan vastklemmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japser84
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-09 20:50
Misschien ben ik lomp, maar heb gewoon een zelfborende/tappende schroef gebruikt.
Bovenzijde netjes vlak leggen en boren maar. Gelijk vast.
Natuurlijk wel even goed meten dat de schroef het paneel niet kan raken.
Dus niet bestaand gat in paneel gebruiken, maar gewoon door dat alu frame heen.

edit: er zat wel een flinke afstand (1cm of meer) tussen het U frame van het het paneel en het daadwerkelijke paneel. Ik kan niet zien of dit bij jou ook zo is.

[ Voor 36% gewijzigd door japser84 op 10-03-2017 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Kun je het niet gewoon vastschroeven aan de bevestigings rail!!??
Als je click fit rail heb kun je hem daar aan schroeven met 2 tappers...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepie77
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-08-2023
Edit: foto toegevoegd van situatie.

Even een vraag, wat jullie zouden doen?
Op mijn schuine dak (WZW) heb ik momenteel 40 SF170 liggen op twee omvormers (Sofar Solars en geen optimizers)
Nu wil ik op mijn 'platte' dak op het zuiden ook nog panelen plaatsen.
Het dak bestaat uit twee platte aangrenzende delen van 3,70(breed) bij 6,45m (diep) en 3,05(diep) bij 3,45m (breed). Daarnaast zit een schuin deel (hoek +-35 graden) van 3,15(diep) bij 4,30m (breed) en meteen een muurv/wand van 2 meter hoog die vanaf 3 uur voor schaduw gaat zorgen.
Installateur stelt voor om 12 Phono Solar 290 inclusief optimizers te plaatsen en het schuine gedeelte niet te benutten. De panelen worden op middels flatfix fusion platdak bevestigd (hoek van +- 10 graden).
Voorstel hierbij is een 1-fase Solaredge5000 omvormer. De andere panelen gebruiken momenteel 2 groepen en ik heb een 3*25 aansluiting.
In de toekomst wil ik echter mogelijk uitbreiden op mijn andere schuine dak (oostelijk gericht) omdat ik de meter richting nul wil hebben (heb oa ook een zware warmtepomp staan voor verwarming en warm water van 14KW).Op dit dak kan ik zeker nog wel 6000-7000kw kwijt (zonder schaduw), maar dat is wellicht aan de hoge kant.
Met de Solaredge 5000 kan ik denk ik nog wel voor 3000Wp kwijt op oostelijk dak zonder panelen.
Wat adviseren jullie qua grootte van omvormer, opstelling en 1 of 3-fase omvormer? Zijn er nog andere belangrijke afwegingen?

uitbouw

[ Voor 6% gewijzigd door siepie77 op 10-03-2017 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
siepie77 schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 11:08:
Op mijn schuine dak (WZW) heb ik momenteel 40 SF170 liggen op twee omvormers (Sofar Solars en geen optimizers)
Het dak bestaat uit twee platte aangrenzende delen van 3,70(breed) bij 6,45m (diep) en 3,05(diep) bij 3,45m (breed). Daarnaast zit een schuin deel (hoek +-35 graden) van 3,15(diep) bij 4,30m (breed) en meteen een muurv/wand van 2 meter hoog die vanaf 3 uur voor schaduw gaat zorgen.
Installateur stelt voor om 12 Phono Solar 290 inclusief optimizers te plaatsen en het schuine gedeelte niet te benutten. De panelen worden op middels flatfix fusion platdak bevestigd (hoek van +- 10 graden).
Voorstel hierbij is een 1-fase Solaredge5000 omvormer. De andere panelen gebruiken momenteel 2 groepen en ik heb een 3*25 aansluiting.
In de toekomst wil ik echter mogelijk uitbreiden op mijn andere schuine dak (oostelijk gericht) omdat ik de meter richting nul wil hebben (heb oa ook een zware warmtepomp staan voor verwarming en warm water van 14KW).Op dit dak kan ik zeker nog wel 6000-7000kw kwijt (zonder schaduw), maar dat is wellicht aan de hoge kant.
Met de Solaredge 5000 kan ik denk ik nog wel voor 3000Wp kwijt op oostelijk dak zonder panelen.
Wat adviseren jullie qua grootte van omvormer, opstelling en 1 of 3-fase omvormer? Zijn er nog andere belangrijke afwegingen?
Je wp is ook drie fase en je door stroom verwarmer straks waarschijnlijk ook. Dus ik zou alles uitbreiden met sf,en één grote drie fase omvormer nemen, niks met se.die twee oude omvormers houd je lekker als reserve of verkopen als nog wat opbrengt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepie77
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-08-2023
edit: zijn geen 3-fase maar 1 -fase omvormers

Op de twee omvormers heb ik nog voldoende 'ruimte' want dat zijn 2* 4600 Sofar Solars (zijn ook 1-fase). Maar hoe zit je dan met de schaduwerking van het muurtje en invloed op de panelen/rendement?

[ Voor 15% gewijzigd door siepie77 op 10-03-2017 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
databeestje schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 08:59:
[...]

[afbeelding]

Mooi dak heb je daar, zoiets heb ik ook in gedachten voor mijn nog te bouwen carport.

Is zoiets (zie rood omcirkeld) ook waterdicht af te werken zonder daklaag (bituum/gollfplaat etc) eronder?
Afbeeldingslocatie: https://s16.postimg.org/k4sor2lo5/Knipsel.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
siepie77 schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 11:21:
edit: zijn geen 3-fase maar 1 -fase omvormers

Op de twee omvormers heb ik nog voldoende 'ruimte' want dat zijn 2* 4600 Sofar Solars (zijn ook 1-fase). Maar hoe zit je dan met de schaduwerking van het muurtje en invloed op de panelen/rendement?
Oke, omdat je zei reeds twee groepen in gebruik, dacht dat je bedoelde ieders op één fase.....
Maar sf regelt zijn eigen schaduw probleem wel op, zou eerst die omvormers vol leggen, is goedkoopste ook.
Je kunt zelf aan je logging zien wat er nog bij kan

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wolly schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 11:35:
[...]

Mooi dak heb je daar, zoiets heb ik ook in gedachten voor mijn nog te bouwen carport.

Is zoiets (zie rood omcirkeld) ook waterdicht af te werken zonder daklaag (bituum/gollfplaat etc) eronder?
[afbeelding]
Moet je zijn uitleg even aan klikken.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
[...]

[afbeelding]
ach ja, weet je hoe het is.

je zou ook de link kunnen lezen die databeestje geeft en daar alles lezen.
http://iserv.nl/files/pics/schuur/

SikaFlex 221 is zijn truk, is ook het beste wat ik kan verzinnen, maar of het goed is voor vele jaren?
geen idee, ben toch een beetje bang dat het gaat lekken naar een aantal jaren, maar dat is niet een probleem voor een carport of zo.
(geen probleem voor een schuurtje of overkapping, maar zou het niet doen met een huis. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

[...]

[afbeelding]
Ik zou als fanatiekeling die ik ben dat stukje ertussen vervangen door panelen, of anders door reflecterende folie O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 11:41:
[...]

Moet je zijn uitleg even aan klikken.....
_/-\o_

Internet deformatie denk ik, hyperlinks vallen niet eens meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

migjes schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 11:41:
[...]

ach ja, weet je hoe het is.

je zou ook de link kunnen lezen die databeestje geeft en daar alles lezen.
http://iserv.nl/files/pics/schuur/

SikaFlex 221 is zijn truk, is ook het beste wat ik kan verzinnen, maar of het goed is voor vele jaren?
geen idee, ben toch een beetje bang dat het gaat lekken naar een aantal jaren, maar dat is niet een probleem voor een carport of zo.
(geen probleem voor een schuurtje of overkapping, maar zou het niet doen met een huis. ;) )
Sika maakt mooie producten, het is blijvend elastisch en niet aan UV onderhevig. Het wordt ook gebruik voor het monteren van de plastic beugels om zonnepanelen op een camper of caravan te monteren. Aangezien de 2 zonnepanelen na 5 jaar in de Spaanse zon nog vast blijven zitten bij ~100km/u mag ik concluderen dat het goed spul is.

Je hoeft maar een dunne rups te trekken net boven het midden van het profiel om het netjes te houden. De midden kruizen zijn het grootste "probleem". De schuur is nog steeds knap waterdicht, dus dat gaat goed.
Fairy schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 11:44:
[...]

Ik zou als fanatiekeling die ik ben dat stukje ertussen vervangen door panelen, of anders door reflecterende folie O-)
Ik wou ook graag nog een beetje licht eronder hebben voor het gemak, hoeft er niet altijd een lamp aan. Plus punt, de onderkant van de panelen is mooi wit, dat reflecteert goed.

[ Voor 15% gewijzigd door databeestje op 10-03-2017 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
databeestje schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 11:48:
[...]

Sika maakt mooie producten, het is blijvend elastisch en niet aan UV onderhevig. Het wordt ook gebruik voor het monteren van de plastic beugels om zonnepanelen op een camper of caravan te monteren. Aangezien de 2 zonnepanelen na 5 jaar in de Spaanse zon nog vast blijven zitten bij ~100km/u mag ik concluderen dat het goed spul is.

Je hoeft maar een dunne rups te trekken net boven het midden van het profiel om het netjes te houden. De midden kruizen zijn het grootste "probleem". De schuur is nog steeds knap waterdicht, dus dat gaat goed.
het is zeker mooi spul, werkt nog best prettig ook.

de vraag is alleen wat zou de goede methode zijn voor flink wat jaren afdichting?
jij heb als ik het goed zie gekozen voor een dunne laag tussen de panelen?
of dat genoeg is om de uitzetting en krimp van de panelen op te vangen voor meerdere jaren?
laten we het hopen. ;)
(maar je moet ook niet te moeilijk doen voor iets simpels als een schuurtje of carport, hele andere eisen als b.v. een huis.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
migjes schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 12:02:
[...]

het is zeker mooi spul, werkt nog best prettig ook.

de vraag is alleen wat zou de goede methode zijn voor flink wat jaren afdichting?
jij heb als ik het goed zie gekozen voor een dunne laag tussen de panelen?
of dat genoeg is om de uitzetting en krimp van de panelen op te vangen voor meerdere jaren?
laten we het hopen. ;)
(maar je moet ook niet te moeilijk doen voor iets simpels als een schuurtje of carport, hele andere eisen als b.v. een huis.)
Goede methode voor jaren?
Ik persoonlijk zou er eerst rubberen voeg vulling tussen duwen cm diep, en dan met bitumen kit de bovenste cm dicht kitten. Als reparatie op bitumen daken werkt dit ook prima, blijft vloeien in de zon

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Even een andere vraag, mogen de ingangen van de APS 500 ook parallel aangesloten worden? Normaliter worden deze natuurlijk los gebruikt per paneel. Is het net als bij bijvoorbeeld de Omnik met 2 ingangen dat deze parallel gezet kunnen worden? (lijkt me wel toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:49
Hoeveel zou ik kunnen over dimensioneren op een omvormer van ongeveer 1,5 - 2 KW? Is er een technische beperking los van V/A?

In België zit er een jaarlijkse heffing op omvormer vermogen waardoor overdimensioneren zeer interessant is. Deze heffing is zelfs zo zwaar dat de energieverliezen bij heel veel zon ruimschoots gecompenseerd worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 09:55
biggydeen2 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 12:27:
Wellicht handige info m.b.t. Solar Frontier panelen:

Ze stoppen niet met leveren in Europa. Dit is verkeerd gecommuniceerd richting de media. Alle officiele dealers kunnen deze panelen gewoon naleveren. Ook is er nog een ruime voorraad aan panelen.

Mijn persoonlijke ervaring is dat veel adviseurs verkondigen dat SF panelen niet meer geleverd worden en bijna niet meer op voorraad zijn. Natuurlijk omdat ze zelf geen officiele leverancier zijn. Zijn dus nog prima verkrijgbaar. En ze worden ook gewoon nog nageleverd mocht je later willen bijplaatsen. Deze info heb ik van een officiele dealer/importeur.
Mag ik jou vragen om een bron voor deze bewering? Voor zover mijn google-skills reiken, kan ik nergens een bericht vinden wat jouw stelling ondersteund :/
Deels ook eigenbelang aangezien ik SF panelen wou gaan leggen...

[ Voor 3% gewijzigd door Ninjetsu NL op 10-03-2017 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
larsg schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 14:12:
Hoeveel zou ik kunnen over dimensioneren op een omvormer van ongeveer 1,5 - 2 KW? Is er een technische beperking los van V/A?

In België zit er een jaarlijkse heffing op omvormer vermogen waardoor overdimensioneren zeer interessant is. Deze heffing is zelfs zo zwaar dat de energieverliezen bij heel veel zon ruimschoots gecompenseerd worden
heb je het over standaard TL omvormers (van +/- 1kW tot 4kW).

dan heb je geen grens op de A, behalve de kortsluit A van de panelen.
(meeste omvormers is het 10A wat de mpp aan kan, en dan 12A kortsluit.)

en dan de grens Voc van de panelen.
(meestal een grens van +/- 500 tot 600V, vergeet niet de temperatuur mee te nemen.)

op een 1kW Tl omvormer kom je dan uit op:
12(13) x 320Wp LG neonX = 12x32Vmpp=aardig perfect en dan een 9A van de panelen.

maar ook kun je dan een paneel pakken met maar 5"cellen. (36vmpp en maar 5,5A)
die kun je dan 2x parallel op de mpp hangen met ongeveer 10(11)X36Vmpp=aardig perfect met 2x5,5A.
(en dit doe je dan oost west met de parallel stringen.)

er zijn nog wel meer oplossingen te vinden, maar dan heb je vaak "speciale" omvormers nodig.
Ninjetsu NL schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 14:13:
[...]
Mag ik jou vragen om een bron voor deze bewering? Voor zover mijn google-skills reiken, kan ik nergens een bericht vinden wat jouw stelling ondersteund :/
lastig, maar zie:
http://natec.nl/2017/01/2...er-stopt-verkoop-panelen/

dit hoeft geen probleem te zijn om voor Sf te kiezen. ;)
alleen de grote jongens gaan het straks niet meer leveren.
(dit probleem heb je met vrijwel alle panelen, probeer nu maar eens yingli te pakken te krijgen b.v.
niks speciaals dus ook niet voor SF, alleen SF is zo een speciale techniek, met yingli kun je ook andere merken mono of poly er tussen hangen, dat kan met SF niet. )

[ Voor 24% gewijzigd door migjes op 10-03-2017 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

De spanning is leidend, de omvormer zal de stroom beperken door hoger in de spanning te gaan zitten. Je kan theoretisch dus 10 keer zoveel vermogen neer kunnen leggen als het vermogen van de omvormer als deze maar niet over de spanning grenzen gaat.

Mocht je het later nog willen vervangen voor een grotere omvormer is dat natuurlijk niet zo'n punt.

Zoals migjes aangeeft moet je wel de juiste spanning hebben, dus zijn advies is een goede suggestie. En met 12 x 275 ~= 3300 Wp bij 360 Volt zal de omvormer het grootste deel van de tijd lekker aan het werk zijn. Prima voor een 2kW omvormer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
paulv1973 schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 09:47:
[...]

Gewoon 1 boutje en moertje en goed vastdraaien...
Gaat van ze leven nietmeer los
Gevoelsmatig leek mij dat niet stevig genoeg, dus ik heb het nu zo gedaan:

YC500i Micro Inverter

Het ding weegt toch een paar kilo, dus... een 2-tal gaatjes in de Flatfix Eco en ze zitten muurvast.
De eerste 2 staan nu op het dak:

Dak

De andere 2 liggen klaar en doe ik morgen:

Kamer

Dan sluit ik de boel ook op het net aan. Dus vanaf morgen 1160Wp extra op het dak :)

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk

De heffing is ongeveer 100 euro per kWp van de omvormer.
Ik denk dat je dan niet al te veel moet overdimensioneren.
Als je meer dan 25%-30% overdimensioneert dan verlies je naar mijn gevoel gewoon te veel rendement van je set.

p.s. Wat een absurd hoog heffingsbedrag zeg.
Het lijkt zo bedoeld om iedereen te forceren naar digitale meters waarop ze niet meer kunnen salderen. Het lijkt onvoorstelbaar dat de distributienetbeheerdes in Belgie zoveel meer kosten per jaar hebben aan een terugleverancier.

[ Voor 17% gewijzigd door TWyk op 10-03-2017 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-08 20:38
migjes schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 14:22:
[...]

lastig, maar zie:
http://natec.nl/2017/01/2...er-stopt-verkoop-panelen/

dit hoeft geen probleem te zijn om voor Sf te kiezen. ;)
alleen de grote jongens gaan het straks niet meer leveren.
(dit probleem heb je met vrijwel alle panelen, probeer nu maar eens yingli te pakken te krijgen b.v.
niks speciaals dus ook niet voor SF, alleen SF is zo een speciale techniek, met yingli kun je ook andere merken mono of poly er tussen hangen, dat kan met SF niet. )
SF stopt niet met leveren aan Europa. Ze stoppen met splinterlevering. Dat wil zeggen dat alleen officiële SF dealers de panelen nog kunnen bestellen.
Ninjetsu NL schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 14:13:
[...]

Dit heeft een officiële importeur van SF panelen mij verteld. Ik heb inmiddels 10-15 adviseurs gesproken. En ze gaven allemaal aan dat ze (bijna) geen SF panelen meer hebben en dat ze stoppen met leveren. Totdat je een echte dealer/importeur van de panelen spreekt. Daar krijg je een heel ander verhaal te horen. Ze zijn gewoon op bestelling na te leveren en er liggen nog tienduizenden op voorraad. Inmiddels heb ik mijn dak vol liggen met SF panelen :)

P.s. mocht je meer willen weten stuur dan even een PM

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Zoals gezeg hoef je alleen binnen de maximale spanning en stroom te blijven, dan komt het goed.
TWyk schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 16:03:
[...]
Als je meer dan 25%-30% overdimensioneert dan verlies je naar mijn gevoel gewoon te veel rendement van je set.
Je gevoel zit er naast :)
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/85Zom1KANrzTxzmpgRDIE1PK/full.png
50% onderdimensioneren geeft je 88% opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:49
migjes schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 14:22:
[...]

heb je het over standaard TL omvormers (van +/- 1kW tot 4kW).

dan heb je geen grens op de A, behalve de kortsluit A van de panelen.
(meeste omvormers is het 10A wat de mpp aan kan, en dan 12A kortsluit.)

en dan de grens Voc van de panelen.
(meestal een grens van +/- 500 tot 600V, vergeet niet de temperatuur mee te nemen.)

op een 1kW Tl omvormer kom je dan uit op:
12(13) x 320Wp LG neonX = 12x32Vmpp=aardig perfect en dan een 9A van de panelen.

maar ook kun je dan een paneel pakken met maar 5"cellen. (36vmpp en maar 5,5A)
die kun je dan 2x parallel op de mpp hangen met ongeveer 10(11)X36Vmpp=aardig perfect met 2x5,5A.
(en dit doe je dan oost west met de parallel stringen.)

er zijn nog wel meer oplossingen te vinden, maar dan heb je vaak "speciale" omvormers nodig.

[...]
Oké duidelijk, ik wou inderdaad voor een TL model gaan, gewoon het max voltage van de omvormer respecteren dus, duidelijk! Nu eens uitzoeken wat er de laatste jaren qua kwaliteit is veranderd tussen de merken :)
TWyk schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 16:03:
[...]

p.s. Wat een absurd hoog heffingsbedrag zeg.
Het lijkt zo bedoeld om iedereen te forceren naar digitale meters waarop ze niet meer kunnen salderen. Het lijkt onvoorstelbaar dat de distributienetbeheerdes in Belgie zoveel meer kosten per jaar hebben aan een terugleverancier.
Ik betaal gelukkig iets minder: 93.12 euro, maar dat is en blijft absurd veel! Die taks bestaat om het gat te dichten van de over subsidiering van enkele jaren geleden... De netbeheerder heeft in realiteit amper kosten van de teruglevering van zonnepanelen.
Zonnepanelen draaien slechts een fractie van hun tijd op max vermogen, ik ga dit zuiver financieel analyseren door de hoeveelheid euro's verloren aan opbrengst te vergelijken tegenover de extra geïnvesteerde euro's aan omvormer en belasting.
Interessante grafiek! Thx

Ik was van plan ~8 panelen van ongeveer 300WP te plaatsen op een omvormer van 1,5 KW.
Dit is vooral om een andere Belgische belasting te counteren, de zogenaamde turteltaks. Die bedraagt 130 euro als je 5 tot 10 MWh verbruikt en 290 euro als je 10 tot 25 MWh verbruikt. Aangezien ik rond de 12,5 MWh zit is er de kans om 160 euro te verdienen! Met wat extra opbrengst van zonnepanelen en besparing hier en daar moet dit mogelijk zijn :) Tijd om alles een in een excelletje te gooien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Laatst online: 21:29

Harrie

NederVlaming

larsg schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 18:40:
[...]

Oké duidelijk, ik wou inderdaad voor een TL model gaan, gewoon het max voltage van de omvormer respecteren dus, duidelijk! Nu eens uitzoeken wat er de laatste jaren qua kwaliteit is veranderd tussen de merken :)

[...]

Ik betaal gelukkig iets minder: 93.12 euro, maar dat is en blijft absurd veel! Die taks bestaat om het gat te dichten van de over subsidiering van enkele jaren geleden... De netbeheerder heeft in realiteit amper kosten van de teruglevering van zonnepanelen.
Zonnepanelen draaien slechts een fractie van hun tijd op max vermogen, ik ga dit zuiver financieel analyseren door de hoeveelheid euro's verloren aan opbrengst te vergelijken tegenover de extra geïnvesteerde euro's aan omvormer en belasting.

[...]

Interessante grafiek! Thx

Ik was van plan ~8 panelen van ongeveer 300WP te plaatsen op een omvormer van 1,5 KW.
Dit is vooral om een andere Belgische belasting te counteren, de zogenaamde turteltaks. Die bedraagt 130 euro als je 5 tot 10 MWh verbruikt en 290 euro als je 10 tot 25 MWh verbruikt. Aangezien ik rond de 12,5 MWh zit is er de kans om 160 euro te verdienen! Met wat extra opbrengst van zonnepanelen en besparing hier en daar moet dit mogelijk zijn :) Tijd om alles een in een excelletje te gooien!
ik heb die analyse ook al eens gedaan, met die getoonde curve. Optimum lijkt dan te liggen bij een omvormer van slechts 60% van het DC vermogen, omwille van dat hoge tarief.. Het vervelende is dat ze nu al zeggen dat ze binnenkort het prosumententarief willen hervormen.... Dat maakt het optimaliseren natuurlijk onmogelijk.
Persoonlijk zou ik voor kiezen om de omvormet op 70% te dimensioneren: dat geeft maar een iets lager financieel rendement / klein verschil in TVT.

TVT's liggen hierdoor ook op 9-10 jaar (bij een installatie van 1.15euro/Wp en 0.22euro/kWh), als de regels blijven zoals ze zijn. In jouw geval is het wel nog een heel stuk sneller/interessanter als je inderdaad 160euro op de Turteltaks bespaart. (Eventuele vermindering van opbrengst over de tijd, wijzigingen in energieprijs en kosten om de omvormer te vervangen had ik nog niet meegenomen)

edit: je zou inderdaad kunnen overwegen juist genoeg te installeren om in het lage tarief van de turteltaks te komen; het rendement op de rest/grotere installatie is natuurlijk een stuk minder (maar ook wel een stuk beter dan op het spaarboekje)

edit2: Let op dat de Turteltaks in principe maar tot en met 2020 is!

[ Voor 6% gewijzigd door Harrie op 10-03-2017 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 18:27
Heeft iemand een idee van de levertijden van zwarte 275 Wp panelen van bijvoorbeeld Canadian Solar of Solvius? Wij hebben namelijk 10 panelen besteld maar de leverancier geeft aan dat de zwarte panelen momenteel moeilijk leverbaar zijn bij de groothandel :?

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:59
urk_forever schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 20:53:
Heeft iemand een idee van de levertijden van zwarte 275 Wp panelen van bijvoorbeeld Canadian Solar of Solvius? Wij hebben namelijk 10 panelen besteld maar de leverancier geeft aan dat de zwarte panelen momenteel moeilijk leverbaar zijn bij de groothandel :?
Ik zie dat SolarNRG (groothandel) de zwarte Canadians niet meer in het assortiment hebben.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:34

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Topicstarter
De startpost in het hoofdstuk "elektrotechniek" is door mij aangepast. Kern van de zaak, volgens de huidige NEN moet invoeden met PV op een aparte eindgroep plaatsvinden.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:11
urk_forever schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 20:53:
Dat is juist, volgens mij is ja solar 275 inmiddels weer volop leverbaar.
Solvius heb ik ook al zien binnenkomen in het zwart, 280wp.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!
siepie77 schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 11:08:
Edit: foto toegevoegd van situatie.

[afbeelding]
Ik zou eerst je oostdak volgooien, gezien dat het meest schaduwvrij is. (geven de bomen heel veel schaduw?)
Je 40 op west, is 5 stringen van 8 panelen SF
Je oost dak, hoeveel SF passen daarop, wat zijn de maten?
Dat kun je al combineren op een 3-fase omvormer (STP).
Of een nieuwe.

Onderstaand zou je kunnen toevoegen aan de 3-fase omvormer (rekening houdend met de reverse current en max aantal stringen per mppt ingang)

Past dat niet, dan gebruik je, je huidige 1-fase omvormers daarvoor:
Je schuin deel is 3x 4 meter is ook 8 panelen SF (8 voor 3-fase, 4 voor 1-fase)
enz. enz.
Kortere strings van 4 hebben weer minder last van je schaduw dan stringen van 8.
Als alle panelen in een string maar in 1 hetzelfde vlak liggen, dezelfde kant opkijkend.
Dan maakt het niet uit welke windrichting ze liggen.
Volgooien met SF dus en niks mono met SE.
En gewoon zelf installeren, is veel leuker dan het te laten doen.

Aankomende zondag ga ik een begin maken met 28x SF op een schuindak op zuid op een 2e hands SMA-7000 (met ruimte voor uitbreiding op een platdak) :P

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-03-2017 07:20 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:24
Gasschuif schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 23:50:
De startpost in het hoofdstuk "elektrotechniek" is door mij aangepast. Kern van de zaak, volgens de huidige NEN moet invoeden met PV op een aparte eindgroep plaatsvinden.
Hierover zijn de menigen verdeeld, het is echter nog toegestaan.
http://www.hollandsolar.n...ombineerde-eindgroep.html

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
AUijtdehaag schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 07:11:
[...]
Aankomende zondag ga ik een begin maken met 28x SF op een schuindak op zuid op een 2e hands SMA-7000 (met ruimte voor uitbreiding op een platdak) :P
Hoeveel daken heb jij wel niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TWyk schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 08:57:
[...]

Hoeveel daken heb jij wel niet?
Ik heb geen (vrij) dak meer....
Maar wel kennissen en vrienden met lege pannen die niks opbrengen. :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

AUijtdehaag schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 09:31:
[...]

Ik heb geen (vrij) dak meer....
Maar wel kennissen en vrienden met lege pannen die niks opbrengen. :>
Goh... Gaat de SMA dan toch eindelijk weer produceren??
Ik was al bang dat je ook die een jaar op het rek ging leggen en
dan doorverkopen met verlies... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
paulv1973 schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 10:06:
[...]

Goh... Gaat de SMA dan toch eindelijk weer produceren??
Ik was al bang dat je ook die een jaar op het rek ging leggen en
dan doorverkopen met verlies... ;)
Hij was al 3 maanden aangesloten op het net, dus daar ligt het niet aan. ;)
Er hing alleen nog niks aan. Iets met #lentekriebels. #gohdezonschijntzalikzemaareensgaanbestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Zo...
Tijd om de andere 2 panelen op het dag te leggen en de boel op het lichtnet aan te sluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
TFHfony schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 10:23:
Zo...
Tijd om de andere 2 panelen op het dag te leggen en de boel op het lichtnet aan te sluiten...
Hadden drie uur geleden al moeten liggen.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 10:48:
[...]

Hadden drie uur geleden al moeten liggen.....
Had um even geholpen dan, maar je lag zelf nog in je nest te st.......... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
PClop schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 11:14:
[...]

Had um even geholpen dan, maar je lag zelf nog in je nest te st.......... >:)
Heb wel in de buurt van bavel gefietst inderdaad, maar ik zag geen los staande panelen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Tja... Je had best wel mogen komen helpen hoor ;-) Maar ze zijn in de lucht:

Nieuwe Panelen

De bovenste 16 zijn de JA Solar Percium 285W, de onderste 4 zijn de Suntech STP290-20(WEB) Hypro panelen.

Hier de foto:

Panelen

Mijn efficiency cijfers zullen nu wel dalen :) 4 Maanden per jaar liggen deze panelen volledig in de schaduw. En voor dit jaar zijn mijn efficiency cijfers sowieso fucked up: Ik heb net in PVOutput mijn gegevens aangepast naar 5720Wp, dus klopt er geen hout meer van de historische cijfers..
Maar goed, het gaat om de opbrengst en het effect op de stroomrekening, toch?

[ Voor 47% gewijzigd door TFHfony op 11-03-2017 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:20

thido

Tilburg

reneeke1970 schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 12:39:
[...]

Heb wel in de buurt van bavel gefietst inderdaad, maar ik zag geen los staande panelen....
Fiets even door naar Tilburg.
Alle benodigdheden zijn binnen.
Kun je hier de 10 SF170 mee op de garage leggen ;-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
thido schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 13:26:
[...]

Fiets even door naar Tilburg.
Alle benodigdheden zijn binnen.
Kun je hier de 10 SF170 mee op de garage leggen ;-)
Mijn fiets accu moet eerst even bij laden. Maar er zitten hier meer kruikenzeikers dus hulp is dichtbij hoor, die kunnen te voet komen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-09 23:38
Die zitten er inderdaad genoeg op tweakers. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 15:03:
[...]

Mijn fiets accu moet eerst even bij laden. Maar er zitten hier meer kruikenzeikers dus hulp is dichtbij hoor, die kunnen te voet komen
Zwak excuus, zonnepaneeltje achter op je fiets en GO. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Haha die is toch wel tof, mooie bedrijfs fiets....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:59
http://oilprice.com/er/vi...acement=opban&banner_id=3
Het eind is nabij voor de "gewone" zonnepaneel. ;w
Ik ben benieuwd wanneer het "Super Crystal" op de markt komt. ;)

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemient
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 10:20
En als je er een soep van trekt, ervan drinkt dan word je supersterk! Dit geheim kent alleen een klein bedrijfje aan de kust in Frankrijk. Dus investeer NU! 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:07
mgroen81 schreef op zondag 12 maart 2017 @ 05:14:
Lullig heb net voor 4000wp aan panelen besteld.. ach over 9 jaar maar weer vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
Tja als het klink als een.. Dan is het een...

Waarom zou je mensen op zo'n manier om geld vragen als je echt een goed concept hebt ?
Dan zou het geen probleem zijn om de rechten aan iemand te verkopen voor zo veel geld dat je nooit meer zorgen hoeft te maken, En verder zijn er genoeg financiele investerings vehicels die dit soor startups financieren.
Veel minder werk dan van veel tweakers een kleine investering gaan vragen..

En het is ook niet zo breaking als dit al in 2015 geschreven werd:
https://cleantechnica.com...ly-efficient-solar-cells/

Wellicht hebben ze de instabiliteit vande crystallen nu opgelost..

[ Voor 26% gewijzigd door jacovn op 12-03-2017 21:00 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:24
k zie dit nog meer als een Harrie Mens project op RTL om geldgevers te vinden. Overigens
nieuws: Nieuwe zonnecel behaalt rendement van 40 procent deze zijn ook niet op de markt.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:26
Cool! Bedankt voor deze GEWELDIGE kans! Als ik me jouw username over 4 jaar nog kan herinneren zal ik je een mooie beloning doen toekomen :7

Wel jammer van de spelfout op de voorkant van hun informatieboekje trouwens... :X Maar er zat natuurlijk wel wat tijdsdruk achter om dit online te krijgen, want dit is HET moment! ...
Afbeeldingslocatie: https://oilprice.com/a/img/transcript/erisolar/book.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoRnboy112
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-08 01:11
Zijn er mensen die ervaringen hebben met energie leveranciers zoals Powerpeers of van de Bron?
Ben nog aan het zoeken voor een passende energie aansluiting voor onze nieuwbouw woning welke naar schatting 5500 Kwh gaat leveren dmv zonnepanelen. Ik zie dat je bij deze bedrijven zelf soort van leverpunt bent ofzo.

Ook zit ik nog met de keuze om wel of geen dakraam te pakken, hier moet ik dan 1 paneel op het noorden voor inleveren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Als het zonnetje er op staat, doen die Suntech's het best OK in verhouding tot mijn JA Solar's:

Suntech

Bovenste 16 zijn JA Solar 285Wp Percium
Onderste 4 zijn Suntech 290Wp Hypro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
TFHfony schreef op zondag 12 maart 2017 @ 10:17:
Als het zonnetje er op staat, doen die Suntech's het best OK in verhouding tot mijn JA Solar's:

[afbeelding]

Misschien gaat je omvormer vanmiddag al aftoppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
TFHfony schreef op zondag 12 maart 2017 @ 10:17:

[afbeelding]

Gelukkig gaan de Suntechs bij jou inderdaad hoger dan je JA Solars. Hier hebben we twee 270 Wp JA's en negen 265 Wp JA's maar op de een of andere manier is het slechtst presterende paneel één van die twee van 270 Wp. Geeft toch een beetje een raar gevoel dat er iets niet klopt 8)7 Het verschil is meer dan 6% op jaarbasis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
TWyk schreef op zondag 12 maart 2017 @ 10:24:
[...]

Misschien gaat je omvormer vanmiddag al aftoppen
Dit kans zit er dik in ja :) Hangt er vooral van af wat de wolken gaan doen.

/edit 10:52/
GRRR... Dat had ik dus niet moeten zeggen :-(
Jerrythafast schreef op zondag 12 maart 2017 @ 10:25:
[...]

Gelukkig gaan de Suntechs bij jou inderdaad hoger dan je JA Solars. Hier hebben we twee 270 Wp JA's en negen 265 Wp JA's maar op de een of andere manier is het slechtst presterende paneel één van die twee van 270 Wp. Geeft toch een beetje een raar gevoel dat er iets niet klopt 8)7 Het verschil is meer dan 6% op jaarbasis.
Dat is inderdaad een flink verschil. Hier zie ik ook wel verschillen, maar meer in de orde van zo'n 3% en eigenlijk moet ik ze nog even schoonmaken. Dat heb ik nog niet gedaan sinds de herfst oid.
Ik moet eerlijkheidshalve wel zeggen dat de Suntech's op 20 graden liggen en de JA Solar's op 13.

[ Voor 3% gewijzigd door TFHfony op 12-03-2017 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:32
Sinds gisteren lijkt de monitoring website van Mastervolt eruit te liggen....
Net als er een paar zonnige dagen zijn ;-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Even wat informatie inwinnen :)
Heb sinds 23 september 2016 op het platte dak van onze schuur 28 x SolarFrontier SF170S liggen in oost-west opstelling. Per 2 panelen een SolarEdge P405 optimizer en het geheel aangesloten op een SolarEdge SE5k omvormer.
wormshoefweg

Sinds kort een elektrische auto en daardoor ook een hoger elektraverbruik. Nu heb ik nog wat dak over:
Panelen
Op de uitloper liggen nu de panelen, maar op het deel dat van links naar rechts voor ons huis langs loopt ligt nog niks. Oriëntatie tuin is overigens op het zuiden.

Na een beetje tekenen en passen/meten komt het erop neer dat ik maximaal ruimte heb voor:
20 panelen oost-west
of
14 panelen zuid

Het hoogste piekvermogen dat ik tot nu toe op de omvormer voorbij heb zien komen is ongeveer 3000W en de omvormer mag maximaal 5500W hebben. Hier zit dus nog ruimte, al heb ik de maanden met de hoogste verwachte opbrengst nog niet gehad natuurlijk. Is er iemand met een soortgelijke oost-west opstelling die kan aangeven wat zijn piekvermogen geweest is? Probeer uit te vogelen hoeveel ruimte ik nog op de omvormer heb.

[ Voor 5% gewijzigd door Niek_ op 12-03-2017 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Als ze onder 15 graden liggen zal het met 3500 watt ver op zijn denk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:47
Niek_ schreef op zondag 12 maart 2017 @ 16:59:
Even wat informatie inwinnen :)
Heb sinds 23 september 2016 op het platte dak van onze schuur 28 x SolarFrontier SF170S liggen in oost-west opstelling. Per 2 panelen een SolarEdge P405 optimizer en het geheel aangesloten op een SolarEdge SE5k omvormer.
[afbeelding]
Sinds kort een elektrische auto en daardoor ook een hoger elektraverbruik. Nu heb ik nog wat dak over:
[afbeelding]
Op de uitloper liggen nu de panelen, maar op het deel dat van links naar rechts voor ons huis langs loopt ligt nog niks. Oriëntatie tuin is overigens op het zuiden.

Na een beetje tekenen en passen/meten komt het erop neer dat ik maximaal ruimte heb voor:
20 panelen oost-west
of
14 panelen zuid

Het hoogste piekvermogen dat ik tot nu toe op de omvormer voorbij heb zien komen is ongeveer 3000W en de omvormer mag maximaal 5500W hebben. Hier zit dus nog ruimte, al heb ik de maanden met de hoogste verwachte opbrengst nog niet gehad natuurlijk. Is er iemand met een soortgelijke oost-west opstelling die kan aangeven wat zijn piekvermogen geweest is? Probeer uit te vogelen hoeveel ruimte ik nog op de omvormer heb.
SE5k mag toch 6300 maximaal?

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
reneeke1970 schreef op zondag 12 maart 2017 @ 17:53:
Als ze onder 15 graden liggen zal het met 3500 watt ver op zijn denk
Totaal vermogen is 4760W. Onder een hoek van 15 graden hou je toch 85% over? Als ik het instralingsdiagram goed lees? Dan zou de piek op zo'n 4000W moeten liggen, toch?
Bob-B190 schreef op zondag 12 maart 2017 @ 18:39:
[...]
SE5k mag toch 6300 maximaal?
Moet inderdaad wat beter lezen. Max DC vermogen is zelfs 6750W. Max AC vermogen is 5000W volgens dit document.

[ Voor 32% gewijzigd door Niek_ op 12-03-2017 19:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
Niek_ schreef op zondag 12 maart 2017 @ 19:39:
[...]

Totaal vermogen is 4760W. Onder een hoek van 15 graden hou je toch 85% over? Als ik het instralingsdiagram goed lees? Dan zou de piek op zo'n 4000W moeten liggen, toch?
Dat instralingsdiagram waar jij het over hebt gaat waarschijnlijk over het percentage van de jaarlijkse opbrengst t.o.v. pal zuid op ongeveer 30 graden helling. Dat zegt niets over de hoogte van pieken.
Pagina: 1 ... 78 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??