Ik heb oost/west 15 graden met kristalijne panelen van totaal 3920 Wp op een 4.2kW omvormer. De top opbrengst is 4400W, maar het is bijzonder zeldzaam dat het zo hoog komt en het duurt nooit lang. Rond het middaguur, in het voorjaar, komt het wel eens tot meer dan 3500W, maar dat is snel voorbij. Ter vergelijking: op de dag met de hoogste totaalopbrengst - in juni - lag het maximum op 2865W. Tussen 2000 en 2500W komt vermoedelijk het meest voor in de beste daguren.
Deze aantallen zijn gemeten op 15 minuten basis, behalve de top meetwaarde.
Voor de elektrische auto zou ik er nog minstens 2500 Wp bijzetten, meer is beter. Oost/west is het beste voor de spreiding en eigengebruik. Daarbij zou ik momenteel JA Solar 300W Percium (1650x991) kiezen à € 200 euro per stuk - als het past, met een andere omvormer erbij. Als je er 2x9 (5400Wp) of meer kwijt kunt dan een string omvormer of anders optimizers.
Als ik volledig nieuw zou beginnen met een eindeloos dak zou de installatie minstens 10kWp zijn.
Ik heb nog 2 vragen over jouw bestaande opstelling.
Ik zie dat je Flatfix Fusion Double (oost/west) hebt met gekoppelde rijen. Dat lijkt mij moeilijk bij het schoonmaken. Er is nog een beetje ruimte rechts, heb je overwogen om de rijen los te koppelen?
Hoeveel ballast ligt er op?
Deze aantallen zijn gemeten op 15 minuten basis, behalve de top meetwaarde.
Voor de elektrische auto zou ik er nog minstens 2500 Wp bijzetten, meer is beter. Oost/west is het beste voor de spreiding en eigengebruik. Daarbij zou ik momenteel JA Solar 300W Percium (1650x991) kiezen à € 200 euro per stuk - als het past, met een andere omvormer erbij. Als je er 2x9 (5400Wp) of meer kwijt kunt dan een string omvormer of anders optimizers.
Als ik volledig nieuw zou beginnen met een eindeloos dak zou de installatie minstens 10kWp zijn.
Ik heb nog 2 vragen over jouw bestaande opstelling.
Ik zie dat je Flatfix Fusion Double (oost/west) hebt met gekoppelde rijen. Dat lijkt mij moeilijk bij het schoonmaken. Er is nog een beetje ruimte rechts, heb je overwogen om de rijen los te koppelen?
Hoeveel ballast ligt er op?