Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 79 ... 107 Laatste
Acties:
  • 560.395 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik heb oost/west 15 graden met kristalijne panelen van totaal 3920 Wp op een 4.2kW omvormer. De top opbrengst is 4400W, maar het is bijzonder zeldzaam dat het zo hoog komt en het duurt nooit lang. Rond het middaguur, in het voorjaar, komt het wel eens tot meer dan 3500W, maar dat is snel voorbij. Ter vergelijking: op de dag met de hoogste totaalopbrengst - in juni - lag het maximum op 2865W. Tussen 2000 en 2500W komt vermoedelijk het meest voor in de beste daguren.

Deze aantallen zijn gemeten op 15 minuten basis, behalve de top meetwaarde.

Voor de elektrische auto zou ik er nog minstens 2500 Wp bijzetten, meer is beter. Oost/west is het beste voor de spreiding en eigengebruik. Daarbij zou ik momenteel JA Solar 300W Percium (1650x991) kiezen à € 200 euro per stuk - als het past, met een andere omvormer erbij. Als je er 2x9 (5400Wp) of meer kwijt kunt dan een string omvormer of anders optimizers.

Als ik volledig nieuw zou beginnen met een eindeloos dak zou de installatie minstens 10kWp zijn. ;)

Ik heb nog 2 vragen over jouw bestaande opstelling.
Ik zie dat je Flatfix Fusion Double (oost/west) hebt met gekoppelde rijen. Dat lijkt mij moeilijk bij het schoonmaken. Er is nog een beetje ruimte rechts, heb je overwogen om de rijen los te koppelen?

Hoeveel ballast ligt er op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
Niek_ schreef op zondag 12 maart 2017 @ 19:39:
[...]

Totaal vermogen is 4760W. Onder een hoek van 15 graden hou je toch 85% over? Als ik het instralingsdiagram goed lees? Dan zou de piek op zo'n 4000W moeten liggen, toch?

[...]

Moet inderdaad wat beter lezen. Max DC vermogen is zelfs 6750W. Max AC vermogen is 5000W volgens dit document.
85 procent is het jaar rendement.
850 kw/kwp.
Piek vermogen is dus heel wat anders. Ik zie bij mij ongeveer 70 procent van het totale vermogen van de panelen.
Sf piekt wel wat meer dan poly of mono dus ga maar van 80 procent uit.
Dus 1000 wp op dak geeft 800 watt aan vermogen met oost west

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-09 23:38
1000wp op Oost-West levert grofweg 800kWh op?

Dan ben ik benieuwd met 5500Wp de aankomende week of 2 na de verse installatie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Noord27 schreef op zondag 12 maart 2017 @ 20:22:

Dan ben ik benieuwd met 5500Wp de aankomende week of 2 na de verse installatie..
Misschien 850..... Hangt beetje van techniek van paneel af, want de ene is gevoeliger voor schuine instraling dan de andere.
Over een jaartje weet je het....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Ok,

Het worden Trina 290Wp panelen. Type Percium mono. Hoek van circa 35 graden.

Tijd zal het leren inderdaad.

Ps. Je hoeft niet meer volledig te quoten tegenwoordig.

@reneeke1970

[ Voor 36% gewijzigd door Noord27 op 12-03-2017 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:44
mrmrmr schreef op zondag 12 maart 2017 @ 20:00:
Ik heb oost/west 15 graden met kristalijne panelen van totaal 3920 Wp op een 4.2kW omvormer. De top opbrengst is 4400W, maar het is bijzonder zeldzaam dat het zo hoog komt en het duurt nooit lang. Rond het middaguur, in het voorjaar, komt het wel eens tot meer dan 3500W, maar dat is snel voorbij. Ter vergelijking: op de dag met de hoogste totaalopbrengst - in juni - lag het maximum op 2865W. Tussen 2000 en 2500W komt vermoedelijk het meest voor in de beste daguren.

Deze aantallen zijn gemeten op 15 minuten basis, behalve de top meetwaarde.

Voor de electrische auto zou ik er nog minstens 2500 Wp bijzetten, meer is beter. Oost/west is het beste voor de spreiding en eigengebruik. Daarbij zou ik momenteel JA Solar 300W Percium (1650x991) kiezen à € 200 euro per stuk - als het past, met een andere omvormer erbij. Als je er 2x9 (5400Wp) of meer kwijt kunt dan een string omvormer of anders optimizers.

Als ik volledig nieuw zou beginnen met een eindeloos dak zou de installatie minstens 10kWp zijn. ;)

Ik heb nog 2 vragen over jouw bestaande opstelling.
Ik zie dat je Flatfix Fusion Double (oost/west) hebt met gekoppelde rijen. Dat lijkt mij moeilijk bij het schoonmaken. Er is nog een beetje ruimte rechts, heb je overwogen om de rijen los te koppelen?

Dank voor je reactie.
Oost-west heeft ook mijn voorkeur onder andere ivm de spreiding. M'n auto gaat per jaar ongeveer 2750kWh verbruiken, dus denk dat ik er nog zeker 3000Wp in oost-west bij op moet leggen. Als ik het dan netjes vol maak zijn het 20 panelen van 170Wp (SF) maakt 3400Wp. Heb dan in totaal 8160Wp op de omvormer en denk dat ik dat eerst een jaartje aan ga kijken. Omvormer zal niet stuk gaan als er teveel DC vermogen binnenkomt, enkel afschakelen vermoed ik, maar daar moet ik nog even verder induiken.

Ik heb ze nog niet allemaal schoongemaakt, maar je kan midden tussendoor precies je voet neerzetten. 1x een overvliegende struisvogel gehad waardoor het halve paneel vies was ;)

Ballast is geplaatst conform de flatfix fusion calculator die esdec op haar website heeft staan. Even uit m'n hoofd zo'n 120kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

mrmrmr schreef op zondag 12 maart 2017 @ 20:00:

Fusion mag je niet zomaar loskoppelen, dan moet er veel meer ballast op.
Er zijn wel verschillende maten koppelstukken, de standaard waarmee O-W gekoppeld is ongeveer 21 cm, daarbij is er maar 1-2 cm speling tussen de lage voeten, en dan kan je net een niet te brede voet tussen plaatsen.
Maar er zijn er ook die ongeveer 37 cm lang zijn, die zijn er speciaal om paden aan te leggen.
ook zijn er van 55 cm, die worden nog wel eens voor een Zuid opstelling gebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door Andre1973 op 12-03-2017 21:55 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Noord27 schreef op zondag 12 maart 2017 @ 20:22:

Dat hangt erg van de hellingshoek af, plaats in NL, en het type paneel..
Terschelling doet t snel 15% beter dan Z- Limburg. (minder zon en hogere temp.)

[ Voor 13% gewijzigd door Andre1973 op 12-03-2017 22:20 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Andre1973 schreef op zondag 12 maart 2017 @ 22:17:
[...]

Dat hangt erg van de hellingshoek af, plaats in NL, en het type paneel..
Terschelling doet t snel 15% beter dan Z- Limburg. (minder zon en hogere temp.)
In mijn volgende posting staat 35 graden vermeld + type paneel (trina 290 percium) en in mijn profiel staat Tilburg.

;)

[ Voor 4% gewijzigd door Noord27 op 12-03-2017 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Andre1973 schreef op zondag 12 maart 2017 @ 21:45:
[...]

Fusion mag je niet zomaar loskoppelen, dan moet er veel meer ballast op.
Ja, in dit geval 2 x zoveel zelfs. Gekoppeld maakt de ballast geen verschil in de calculator.
Er zijn wel verschillende maten koppelstukken, de standaard waarmee O-W gekoppeld is ongeveer 21 cm, daarbij is er maar 1-2 cm speling tussen de lage voeten, en dan kan je net een niet te brede voet tussen plaatsen.
Maar er zijn er ook die ongeveer 37 cm lang zijn, die zijn er speciaal om paden aan te leggen.
ook zijn er van 55 cm, die worden nog wel eens voor een Zuid opstelling gebruikt.
Ik denk dat je o.a. doelt op het 100-7137 Basisprofiel 370mm (volgens de Fusion calculator). De 21 en 55 cm staan ook op de site. Ze zijn voor minder dan € 3 per stuk te bestellen.

De handleiding verwijst naar andere bestelnummers, maar die zijn elders niet te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:47
Niek_ schreef op zondag 12 maart 2017 @ 19:39:

[...]

Moet inderdaad wat beter lezen. Max DC vermogen is zelfs 6750W. Max AC vermogen is 5000W volgens dit document.
Goh, ik zie op de documentatie van SE nu inderdaad 6750 Input staan. Ik weet niet beter dan dat de mijne tot 6300 zou kunnen....Dat biedt perspectief.

[ Voor 21% gewijzigd door Bob-B190 op 13-03-2017 07:21 ]

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Bob-B190 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 07:20:
[...]
Goh, ik zie op de documentatie van SE nu inderdaad 6750 Input staan. Ik weet niet beter dan dat de mijne tot 6300 zou kunnen....Dat biedt perspectief.
Ligt er een beetje aan wat hij ermee doet. Als ik het document goed begrijp dan levert hij sowieso max 5000W output, dus dan zou die resterende 1750 puur om een piek op te vangen zijn en wordt dit niet omgezet naar het net, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepie77
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-08-2023
Thnx voor je antwoord.
Is het mogelijk om aan de oostkant de SF's aan te sluiten op dezelfde omvormer(s) die voor de westkant worden gebruikt? Wat is hierin bepalend? En is er dan een rekenregel om het totale verwachte vermogen (inc westkant) te kunnen bepalen?
Ik kan denk ik 36-38 panelen op oost kwijt. Schaduw zal minimaal zijn. Zou perfect zijn als ik deze panelen kan koppelen op dezelfde omvormers.
Zou willen dat ik ze zelf kan installeren, maar heb daar helaas te weinig kennis en tijd voor om zelf te doen.....

Schiet het al op met je 28 SF's?
AUijtdehaag schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 07:11:
[...]

Ik zou eerst je oostdak volgooien, gezien dat het meest schaduwvrij is. (geven de bomen heel veel schaduw?)
Je 40 op west, is 5 stringen van 8 panelen SF
Je oost dak, hoeveel SF passen daarop, wat zijn de maten?
Dat kun je al combineren op een 3-fase omvormer (STP).
Of een nieuwe.

Onderstaand zou je kunnen toevoegen aan de 3-fase omvormer (rekening houdend met de reverse current en max aantal stringen per mppt ingang)

Past dat niet, dan gebruik je, je huidige 1-fase omvormers daarvoor:
Je schuin deel is 3x 4 meter is ook 8 panelen SF (8 voor 3-fase, 4 voor 1-fase)
enz. enz.
Kortere strings van 4 hebben weer minder last van je schaduw dan stringen van 8.
Als alle panelen in een string maar in 1 hetzelfde vlak liggen, dezelfde kant opkijkend.
Dan maakt het niet uit welke windrichting ze liggen.
Volgooien met SF dus en niks mono met SE.
En gewoon zelf installeren, is veel leuker dan het te laten doen.

Aankomende zondag ga ik een begin maken met 28x SF op een schuindak op zuid op een 2e hands SMA-7000 (met ruimte voor uitbreiding op een platdak) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedemorgen,

Ik ben nieuw in dit topic, en ook nieuw in het zonnepanelen ‘wereldje’, en heb graag wat advies nodig.
Is er een topic waar ik me specifiek kan inlezen, of zit ik hier goed?

Ik ben van plan om 12 x JA Solar BLACK 275 Wp MONO - kristallijn (COMFORT) op mijn dak te leggen.
Verder, 1 x SolarEdge Regeling per paneel met power-optimizers en 11 x SolarEdge Optimizer P300 + adapterset

Dit wordt gedaan via Volta Solar, die hebben een offerte uitgebracht.
Zijn er nog bijzonderheden waar ik aan dien te denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op maandag 13 maart 2017 @ 10:32:
Goedemorgen,

Ik ben nieuw in dit topic, en ook nieuw in het zonnepanelen ‘wereldje’, en heb graag wat advies nodig.

Ik ben van plan om 12 x JA Solar BLACK 275 Wp MONO - kristallijn (COMFORT) op mijn dak te leggen.
Verder, 1 x SolarEdge Regeling per paneel met power-optimizers en 11 x SolarEdge Optimizer P300 + adapterset

Waar je aan moet denken is of je wel schaduw hebt want anders is solaredge overbodig en te duur.
Maar als prijs en service en garantie je aanstaat.......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:11
Goedemorgen,

En uiteraard nog eens een paar offertes opvragen bij andere installateurs voor een vergelijkbaar systeem, dan kun je zien of Volta een beetje netjes in de prijs zit of niet, inzichten van een andere installateur meenemen etc.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Goedemorgen,

Best place in town.
Hier klopt iets niet, als je 12 panelen hebt moet je ook 12 optimizers hebben.
- Probeer ook eens wat meer offertes te krijgen, altijd goed.
- Solaredge is leuk, je kan per paneel monitoren ( ook als er iets fout is) moet je leuk vinden.
- Financieel alleen interessant als je last heb van (gedeeltelijke) schaduw op panelen of panelen onder verschillende hoeken. Toevoegen van panelen is wel simpel omdat de hoek en oriëntatie niet uitmaakt.
- Voor de extra opbrengst zonder schaduw hoef je het niet te doen. Kan je beter een iets duurder paneel nemen van iets meer Wp dan heb je het zelfde effect.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwaas
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-08 11:34

dwaas

_

Komende maand komt er een voorstel in de VVE vergadering om zonnepanelen op het dak te laten plaatsen.
Terugverdientijd wordt geschat op 8,6 jaar. Ik vraag mij af wat de meerwaarde van een eigen installatie is ten opzichte van initiatieven die daken van gemeentelijke instanties gebruiken. Die geven een terugverdientijd van 8 jaar. 240 euro per paneel all-in met verzekering en onderhoud e.d. Scheelt aan installatiegedoe en onderhoudsrondes op het eigen dak.

Wat vinden jullie de meerwaarde van een eigen installatie in plaats van ruimte in te kopen op een ander z'n dak? (we gaan niet salderen.. het gaat een deel van het stroomverbruik van de algemene ruimtes vervangen licht, lift, ventilatie e.d.)

King for a day,... fool for a lifetime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mblokland2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-08 17:07
Heb het plan om een bestelling te doen van 18 panelen en nog 1 on beantwoorde vraag.

Situatieschets
[url=https://1drv.ms/i/s!AvW_RzY1GIvdgP53wiYGaERYLbcZwg]
[url=https://1drv.ms/i/s!AvW_RzY1GIvdgP5439592nNwMcQwKg]

Dakhelling 17 graden en dak volledig op het zuiden, schaduw van bomen aan het einde van de middag.

Bestellijst (excl. bevestigingsmateriaal)
18 x JA Solar 295Wp zonnepaneel JAM6K-60-295-PR-BK
SolarEdge SE5k 3 fase omvormer of SolarEdge HD-Wave 5000 SE5000H

Vraag 1: Welke omvormer raden jullie aan?

Andere opmerkingen/tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
dwaas schreef op maandag 13 maart 2017 @ 14:00:
Komende maand komt er een voorstel in de VVE vergadering om zonnepanelen op het dak te laten plaatsen.
Terugverdientijd wordt geschat op 8,6 jaar. Ik vraag mij af wat de meerwaarde van een eigen installatie is ten opzichte van initiatieven die daken van gemeentelijke instanties gebruiken. Die geven een terugverdientijd van 8 jaar. 240 euro per paneel all-in met verzekering en onderhoud e.d. Scheelt aan installatiegedoe en onderhoudsrondes op het eigen dak.

Wat vinden jullie de meerwaarde van een eigen installatie in plaats van ruimte in te kopen op een ander z'n dak? (we gaan niet salderen.. het gaat een deel van het stroomverbruik van de algemene ruimtes vervangen licht, lift, ventilatie e.d.)
Hoezo gaan jullie niet salderen? Puur terugleveren? Dat levert niet genoeg op.
En niet op de eigen meter aansluiten verminderd alleen maar de belasting, maar vermeid hem niet helemaal.

En welk onderhoud? Normaal gesproken niet nodig. Graag baas over eigen spullen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwaas
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-08 11:34

dwaas

_

Nul inspectie.
Periodieke functionele inspectie naar zichtbare of hoorbare afwijkingen.
Inspectie na bijzondere gebeurtenis; hagel/storm/bliksem/overspanning/brand/diefstal.
Diepergaande technische inspectie door installateur.
Bijhouden van logboeken.
Schoonmaken.
Vervolgacties op inspecties.
Garantiewerkzaamheden.
Aanwezigheid om mensen binnen te laten.

We salderen niet omdat het pand meer verbruikt dan er panelen op het dak passen. Lift, hydrofoor, licht en ventilatie staan 24/7 aan. Al gaan we het wel doen. Nog meer onderhoud.

Het lijkt mij fijner om bovenstaande meuk op een ander z'n dak te plempen en daarbij dezelfde prijs kwijt te zijn en zelfs nog een iets kortere terugverdientijd te genieten. "Baas over eigen spullen." dat vind ik in deze niet. Meer spullen = meer zorgen.

Hoe dan ook bedankt voor de mogelijkheid tot reflectie. (serieus) Ik ga denk ik tegen stemmen.

King for a day,... fool for a lifetime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weasel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-03 18:58
Goedemiddag,

Ik heb op zich een geschikte aanbieder gevonden voor het leggen van zonnepanelen.
Ik heb toch nog een paar vragen:

-Deze aanbieder legt panelen van Canadian Solar namelijk de CS6K-270M, nu ben ik er door een andere aanbieder op gewezen dat hij Trina Solar levert in plaats van Canadian Solar.
Dit omdat er mogelijk garantieproblemen zouden zijn bij Canadian Solar omdat dit bedrijf er momenteel niet erg goed voor staat.
Is hier iets van waar om zijn het enkel aannames?

-Deze aanbieder raadt een Solaredge omvormer met optimizers aan, hij doet dit eigenlijk altijd omdat zo een defect paneel snel kan worden gevonden en omdat het rendement per paneel altijd zo hoog mogelijk is.
Daar ben ik het natuurlijk helemaal mee eens, echter valt er op ons dak vrij weinig tot geen schaduw.
Wat is wijsheid, toch voor optimizers gaan of een alternatief met string-omvormer vragen?

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
weasel schreef op maandag 13 maart 2017 @ 16:27:
Dit omdat er mogelijk garantieproblemen zouden zijn bij Canadian Solar omdat dit bedrijf er momenteel niet erg goed voor staat. Is hier iets van waar om zijn het enkel aannames?
Waar of niet, dit is vooral een probleem van de leverancier. Als hij jou garantie geeft, en er gaat iets stuk, dan moet hij dat oplossen. Als zijn leverancier niet meer levert zal hij je dus een andere oplossing moeten aanbieden. Indirect is dat voor jou natuurlijk ook niet ideaal (in het gekste geval krijg je opeens een ander paneel terug ofzo). Maar primair is het niet zozeer jouw probleem.
Deze aanbieder raadt een Solaredge omvormer met optimizers aan, hij doet dit eigenlijk altijd omdat zo een defect paneel snel kan worden gevonden en omdat het rendement per paneel altijd zo hoog mogelijk is.
Ook hier, heb het met hem over de garantie. Als er iets stuk is, valt het dan onder zijn verantwoordelijkheid om het probleem te vinden en het daarna op te lossen? Zo ja, dan is het dus vooral voor zijn gemak dat hij niet op zoek hoeft naar het defecte paneel. En jij betaalt daarvoor...
Daar ben ik het natuurlijk helemaal mee eens, echter valt er op ons dak vrij weinig tot geen schaduw.
Als je weinig tot geen schaduw hebt dan zijn optimizers niet nodig, ze kosten je alleen geld. Om te kopen, en ze kunnen stuk gaan. Als de boel eenmaal een tijdje ligt, is volgens mij de kans groter dat een optimizer het begeeft dan een paneel. De reden om dit te doen is als je het zelf heel leuk vindt om alles in detail te volgen. En als je daar wat geld voor over hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door mddd op 13-03-2017 16:39 ]

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weasel
  • Laatst online: 22-03 18:58
Deze aanbieder geeft 5 jaar garantie op het geleverd werk.
Verder zijn de garanties hetzelfde dan andere aanbieders.
(25 jaar lineariteitsgarantie, 10 jaar garantie op panelen, 12 jaar op de Solaredge omvormer, 25 jaar op optimizers)
De andere aanbieder geeft 10 jaar garantie op geleverd werk, hij is wel zo'n 700 euro duurder.

Ik heb inderdaad ook mijn twijfels bij het nut van optimizers.

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
dwaas schreef op maandag 13 maart 2017 @ 15:57:
[...]

Nul inspectie.
Inspectie na bijzondere gebeurtenis; hagel/storm/bliksem/overspanning/brand/diefstal.
Bijhouden van logboeken.
Schoonmaken.
Garantiewerkzaamheden.

We salderen niet omdat het pand meer verbruikt dan er panelen op het dak passen. Lift, hydrofoor, licht en ventilatie staan 24/7 aan. Al gaan we het wel doen. Nog meer onderhoud.

Het lijkt mij fijner om bovenstaande meuk op een ander z'n dak te plempen en daarbij dezelfde prijs kwijt te zijn en zelfs nog een iets kortere terugverdientijd te genieten. "Baas over eigen spullen." dat vind ik in deze niet. Meer spullen = meer zorgen.

Hoe dan ook bedankt voor de mogelijkheid tot reflectie. (serieus) Ik ga denk ik tegen stemmen.
Het voordeel van het wonen in een flat is dat wanneer de zeespiegel stijgt je geen natte voeten krijgt.

Je zoekt problemen. Hoe het ook loopt als er problemen zijn met een zonne installatie betaal jij ervoor als eigenaar.
Als je ruimte hebt op het dak en het technisch mogelijk is (VVE geld beleggen in zonnepanelen is veel lucratiever als op de bank laten staan) moet je het gewoon doen. Ook zal er veel minder kosten in de organisatie blijven hangen. (een postcoderoos uitbater doet het voor het geld . ).
Salderen met de stroom rekening van de VVE is gewoon mogelijk.
Een TVT van 8.6 jaar is gewoon te lang. Kan veel beter.
Schoonmaken??? hoeft niet.
Inspectie? Je hebt gewoon logging, als die conform verwachting is hoef je nergens naar te kijken.
Beetje moeite mag je er wel voor doen.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
mblokland2 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 14:51:
Heb het plan om een bestelling te doen van 18 panelen en nog 1 on beantwoorde vraag.

Situatieschets
[url=https://1drv.ms/i/s!AvW_RzY1GIvdgP53wiYGaERYLbcZwg]
[url=https://1drv.ms/i/s!AvW_RzY1GIvdgP5439592nNwMcQwKg]

Dakhelling 17 graden en dak volledig op het zuiden, schaduw van bomen aan het einde van de middag.

Bestellijst (excl. bevestigingsmateriaal)
18 x JA Solar 295Wp zonnepaneel JAM6K-60-295-PR-BK
SolarEdge SE5k 3 fase omvormer of SolarEdge HD-Wave 5000 SE5000H

Vraag 1: Welke omvormer raden jullie aan?

Andere opmerkingen/tips zijn welkom.
Daar waar 18 in landschapsstand passen, passen er ook wel 20 in portret stand. >:)
Over de omvormer laat ik mij niet uit. ( een SMA lost je schaduw probleem ook wel op met OptiTrac) :X

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/schuurdaktek%2020.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

PClop schreef op maandag 13 maart 2017 @ 17:50:
[...]

Daar waar 18 in landschapsstand passen, passen er ook wel 20 in portret stand. >:)
Over de omvormer laat ik mij niet uit. ( een SMA lost je schaduw probleem ook wel op met OptiTrac) :X

[afbeelding]
Eventueel 330Wp EC Solar panelen van 1956mm x 992mm toepassen en nog meer dakvulling/opbrengst.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:33

databeestje

Von PrutsHausen

dwaas schreef op maandag 13 maart 2017 @ 15:57:
[...]

Nul inspectie.
Bijhouden van logboeken.
Schoonmaken.
Garantiewerkzaamheden.
Spijkers op laag water zoeken, mijn systeem stuurt een email als er geen opbrengst, tot die tijd hoef je niet te kijken. We hebben het hier niet over een airco of iets met mechanische componenten. Het is in principe onderhoudsvrij, zeg maar een soort van dakpannen, die je net als de rest van het dak ziet als je na een storm kijkt. Ik zie het verschil niet zo.
Onderhoud? Tenzij het ding er helemaal mee stopt hoef je er niets aan te doen, wassen heeft geen zin. Nu weet ik niet hoeveel stroom je verbruikt, maar je betaalt minimaal 15 cent /kWh zonder BTW en daarna 11 cent per kWh ex BTW. Ik gok even dat je met de 3x80A niet voorbij de 50MWh per jaar komt.

Geld is geld, ex BTW is ~1 euro per Wp met installatie niet zo vreemd.

Bijzondere conclusie, ik zou er een andere aan verbinden. Als een postcoderoos project net zo duur is als een eigen installatie, dan is de offerte niet marktconform geprijsd. :z
weasel schreef op maandag 13 maart 2017 @ 16:27:
Goedemiddag,

Ik heb op zich een geschikte aanbieder gevonden voor het leggen van zonnepanelen.
Ik heb toch nog een paar vragen:

-Deze aanbieder legt panelen van Canadian Solar namelijk de CS6K-270M, nu ben ik er door een andere aanbieder op gewezen dat hij Trina Solar levert in plaats van Canadian Solar.
Dit omdat er mogelijk garantieproblemen zouden zijn bij Canadian Solar omdat dit bedrijf er momenteel niet erg goed voor staat.
Is hier iets van waar om zijn het enkel aannames?
Alle panelen ouder dan ~3 jaar kan je niet meer krijgen, dus pak je een vervangend model van vergelijkbaar vermogen of hoger met dezelfde afmetingen.

De enige panelen die ik op dit moment heb die ik nog kan krijgen zijn enkel de SF170 die op de terrasoverkapping liggen. De ZNShine 200Wp, niet meer leverbaar. De Xuyang 200Wp, niet meer leverbaar, de SF145, niet meer leverbaar.

Het is nog problematischer omdat de 200Wp 160x80 panelen niet meer courant zijn en zogoed als niet meer op de markt zijn. Al zijn er door de jaren wel heel erg veel van geplaatst.
-Deze aanbieder raadt een Solaredge omvormer met optimizers aan, hij doet dit eigenlijk altijd omdat zo een defect paneel snel kan worden gevonden en omdat het rendement per paneel altijd zo hoog mogelijk is.
Wat is wijsheid, toch voor optimizers gaan of een alternatief met string-omvormer vragen?
Als je geen schaduw hebt gewoon een standaard omvormer nemen, dat is namelijk ook lekker makkelijk vervangen door een ander model over een jaar of 10. Tevens geen actieve componenten op het dak die vervangen zouden moeten worden. Daar hebben sommige met micro omvormers ook wel eens last mee gehad.

Garantie staat natuurlijk niet gelijk aan niet stuk gaan, maar het is wel handig dat het jou dan geen tijd en geld kost om het dak op te moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mblokland2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-08 17:07
PClop schreef op maandag 13 maart 2017 @ 17:50:
[...]

[afbeelding]
Dat er 20 in portrait passen is mij bekend maar ik meen gelezen te hebben dat landscape de voorkeur heeft ivm vuilophoping en de invloed hiervan op je opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
mblokland2 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 20:02:
[...]

Dat er 20 in portrait passen is mij bekend maar ik meen gelezen te hebben dat landscape de voorkeur heeft ivm vuilophoping en de invloed hiervan op je opbrengst.
Dan moet het vuil al wel tien cm hoog liggen voor het de diode beïnvloed.
Beetje onzin denk.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
mblokland2 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 20:02:
[...]
Landscape of portrait maakt niet uit, geen verschil.
Ik zou als het kan portrait nemen dan zitten de kabeltjes niet zo strak. In landscape kunnen ze vaak maar net aan elkaar en kan je ze niet met een tiwrap vast zetten (uit het water houden).
Handiger monteren met horizontale rails (vind ik). hoeveelheid rail is gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Portrait is met 10 panelen 2×10m
Landschap is 2×16.5m

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Verticale rails.... Niet aan beginnen. Tenzij de helling van het dak minimaal is.
Landscape is dan wel 65% duurder aan montagemateriaal. Maar geloof me... het spaart veeeeel montagetijd en gevloek.
Op een schuin dak moet je het jezelf zo makkelijk mogelijk werken maken....

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het schijnt dat je solar edge optimizers de p350i(ieeee) op gewone omvormers kunt plaatsen. Iemand ervaring hiermee, zoja. Hoe gaat het installeren(welke volgorde) en waar moet ik opletten. Wat zijn de voordelen?, nadelen(prijs hoef ik niet te horen)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2017 01:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:59
Verwijderd schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 01:22:
Het schijnt dat je solar edge optimizers de p350i(ieeee) op gewone omvormers kunt plaatsen. Iemand ervaring hiermee, zoja. Hoe gaat het installeren(welke volgorde) en waar moet ik opletten. Wat zijn de voordelen?, nadelen(prijs hoef ik niet te horen)
Mijn vader heeft er 30 van en wij hebben met de benodigde KEY SafeDC uitgeschakeld waardoor we ze dus aan konden sluiten op de bestaande Mastervolt omvormers. Er is bij mijn vader behoorlijk wat winst mee behaald.

1. Je monteert ze op de panelen en sluit ze aan.
2. Noteer de gegevens en locatie van de optimizers voor later als er een SolarEdge omvormer wordt geinstalleerd dan heb je deze nodig voor de Portal.
3. Sluit ze op het dak aan al is het een normaal paneel.
4. Als alle panelen op het dak liggen sluit je de KEY aan op de string. Hij geeft nu het aantaal panelen in volt weer. Dus 12 panelen is ongeveer 12volt. Ieder paneel geeft 1volt. Schakel SafeDC uit. Nu staat de volledige spanning van de panelen op de string. (voor aansluiten op SolarEdge moet deze procedure weer uitgevoerd worden om SafeDC weer aan te zetten.)
5. Sluit de string aan op de omvormer.
Optimizer P350i
Voordelen:
-Je kan nog even vooruit met je bestaande omvormer(s) en dan later alsnog alles op een SolarEdge omvormer aansluiten.
-Je hebt meer opbrengst(als je schaduw hebt)

Nadelen:
- Geen monitoring.
- De veiligheid is uitgeschakeld dus als je de omvormer uitschakelt heb je niet de veilige spanning als bij een volledig SolarEdge systeem. Net als andere omvormers dus.
-Iets duurder dan andere optimizers.
-Je hebt een key nodig. (PM als je hem wilt lenen)

[ Voor 4% gewijzigd door mgroen81 op 14-03-2017 03:13 ]

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 13:41

Wailing_Banshee

You're Next

Ik ben er nog niet uit of het nu handig is om alles zelf te kopen en dan iemand in te huren om alles op het dak te leggen, of alles in één te doen...

Vooral omdat ik een bestaand systeem wil vergroten en natuurlijk dezelfde (looks) panelen wil hebben als die ik al heb. En ik ook eisen heb voor de omvormer...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
Vannacht heb ik een support ticket aangemaakt op de SolarEdge site ivm de hinderlijke ventilator test vroeg in de morgen bij het opstarten.
Ik had vanmorgen al antwoord van het support team:
"Wij hebben de fan test aangepast dat deze pas bij een bepaalde temperatuurbereik aan zal gaan.

Hiervan zult u vanaf morgen verandering in moeten ondervinden.

Wij vernemen graag of dit het gewenste resultaat geeft. "
Ik ben blij verrast en benieuwd of het gewerkt heeft. Ze kunnen dus op afstand dingen veranderen...
Snelle service ook.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mgroen81 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 03:02:
[...]

Mijn vader heeft er 30 van en wij hebben met de benodigde KEY SafeDC uitgeschakeld waardoor we ze dus aan konden sluiten op de bestaande Mastervolt omvormers. Er is bij mijn vader behoorlijk wat winst mee behaald.

2. Noteer de gegevens en locatie van de optimizers voor later als er een SolarEdge omvormer wordt geinstalleerd dan heb je deze nodig voor de Portal.
4. Als alle panelen op het dak liggen sluit je de KEY aan op de string. Hij geeft nu het aantaal panelen in volt weer. Dus 12 panelen is ongeveer 12volt. Ieder paneel geeft 1volt. Schakel SafeDC uit. Nu staat de volledige spanning van de panelen op de string. (voor aansluiten op SolarEdge moet deze procedure weer uitgevoerd worden om SafeDC weer aan te zetten.)
5. Sluit de string aan op de omvormer.
[afbeelding]
Voordelen:
-Je kan nog even vooruit met je bestaande omvormer(s) en dan later alsnog alles op een SolarEdge omvormer aansluiten.
-Je hebt meer opbrengst(als je schaduw hebt)

Nadelen:
- Geen monitoring.
- De veiligheid is uitgeschakeld dus als je de omvormer uitschakelt heb je niet de veilige spanning als bij een volledig SolarEdge systeem. Net als andere omvormers dus.
-Iets duurder dan andere optimizers.
Hey bedankt voor de heldere uitleg, hier heb ik echt wat aan. Dit had ik niet verwacht een zo snel. Nu kan ik mijn nieuwe omnik 1.0 naast mijn se3000 van gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 14:40
We hebben een nieuwbouwwoning gekocht waarbij 9 zonnepanelen in het dak zitten (indak ipv dakpannen dus). Volgens de EPC berekening gaan die 1.794 kWh opleveren. De woning heeft een oost/west dak met dus vrij veel ruimte voor panelen. Ik wil eigenlijk direct het aantal indak panelen uitbreiden tot ongeveer 18 panelen. Reden hiervoor is:
-dat het mooier is als alles één geheel is
- ik denk dat ik het later niet makkelijk kan uitbreiden omdat ter plaatse van de pannen een andere constructie moet komen om panelen te plaatsen.
- we nu direct de omvormer kunnen wijzigen als het nodig is, beter dan nu een te kleine omvormer krijgen?

Hebben jullie nog tips voor het gesprek met aannemer? Is het mogelijk later zelf uit te breiden met indak panelen? Ik weet nu nog niets over welke panelen/omvormer gebruikt gaat worden.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ik zou vragen of hij een stapel dakpannen achter laat om straks het gat mee te vullen. Een op dak is goedkoper en flexibeler dan in dak. En op dak is aftrekbaar btw bij belasting. Een in dak niet.

Maar als je het echt super mooi vind zou ik nu zeker wel voor maximale gaan want uitbreiden word lastig en kostbaar

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-07 13:50
mgroen81 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 03:02:
[...]

Moeten de optimizers daarbij op alle panelen van de string zittten of kan het ook op alleen de panelen in de string die door schaduw geraakt worden? Kun je daarnaast ook een tweede string zonder optimizers hebben?
4. Als alle panelen op het dak liggen sluit je de KEY aan op de string.
...
Heb je die key alleen maar eenmalig nodig en kun je de string met de optimizers daarna direct aan de niet-solaredge omvormer aankoppelen?

[ Voor 3% gewijzigd door TWyk op 14-03-2017 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
TWyk schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 10:57:
[...]

Moeten de optimizers daarbij op alle panelen van de string zittten of kan het ook op alleen de panelen in de string die door schaduw geraakt worden? Kun je daarnaast ook een tweede string zonder optimizers hebben?

[...]

Heb je die key alleen maar eenmalig nodig en kun je de string met de optimizers daarna direct aan de niet-solaredge omvormer aankoppelen?
-Ja bij SolarEdge zijn alle panelen voorzien van een optimizer. Je kan waarschijnlijk alles op 1 string plaatsen en anders heeft de 2e string ook optimizers.

-Ja, je hebt de key eenmalig nodig en kan de string (met P350i of OPJ300-LV) dan koppelen aan niet SolarEdge omvormer. (als je terug wilt heb je hem nog een keer nodig natuurlijk)

[ Voor 10% gewijzigd door mgroen81 op 14-03-2017 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWyk
mgroen81 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 14:03:
[...]

-Ja bij SolarEdge zijn alle panelen voorzien van een optimizer. Je kan waarschijnlijk alles op 1 string plaatsen en anders heeft de 2e string ook optimizers.

-Ja, je hebt de key eenmalig nodig en kan de string (met P350i of OPJ300-LV) dan koppelen aan niet SolarEdge omvormer. (als je terug wilt heb je hem nog een keer nodig natuurlijk)
Thx, dat klinkt precies als wat ik nodig heb. Die P350i optimizer kende ik nog niet

Ik ga op zoek naar een aanbieder bij wie ik ze kan aanschaffen en die ze ook meteen op de onderste rij/string van mijn zonnepanelen wil monteren want zelf ga ik het dak niet op.
Zo'n aanbieder zal dan vast wel een key meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
vandermark schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 09:07:
We hebben een nieuwbouwwoning gekocht waarbij 9 zonnepanelen in het dak zitten (indak ipv dakpannen dus). Volgens de EPC berekening gaan die 1.794 kWh opleveren. De woning heeft een oost/west dak met dus vrij veel ruimte voor panelen. Ik wil eigenlijk direct het aantal indak panelen uitbreiden tot ongeveer 18 panelen. Reden hiervoor is:
-dat het mooier is als alles één geheel is
- ik denk dat ik het later niet makkelijk kan uitbreiden omdat ter plaatse van de pannen een andere constructie moet komen om panelen te plaatsen.
- we nu direct de omvormer kunnen wijzigen als het nodig is, beter dan nu een te kleine omvormer krijgen?

Hebben jullie nog tips voor het gesprek met aannemer? Is het mogelijk later zelf uit te breiden met indak panelen? Ik weet nu nog niets over welke panelen/omvormer gebruikt gaat worden.
Veel mensen beseffen het nog niet, maar we gaan straks een aantal keer meer stroom verbruiken dan nu het geval is. Elektrische auto, warmtepomp, en koken op elektriciteit. Geen gas meer.

Dus het is in pincipe een goed idee maximaal uit te breiden als je toch al aan het bouwen bent. Er zijn diverse soorten in-dak systemen, sommige zijn makkelijk uitbreidbaar, anderen minder. Je hebt ook een andere omvormer nodig als je later uitbreidt.

Belangrijk is wel de vraag hoeveel de aannemer hiervoor rekent. Zet hij er bijvoorbeeld een flinke marge op? Soms krijg je een lage minderprijs of een hoge meerprijs.

Welk in-dak systeem (merk & typenummer) wordt toegepast? Een aantal kun je terugvinden in de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:11
mrmrmr schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 16:29:
[...]

Veel mensen beseffen het nog niet, maar we gaan straks een aantal keer meer stroom verbruiken dan nu het geval is. Elektrische auto, warmtepomp, en koken op elektriciteit. Geen gas meer.

Dus het is in pincipe een goed idee maximaal uit te breiden als je toch al aan het bouwen bent. Er zijn diverse soorten in-dak systemen, sommige zijn makkelijk uitbreidbaar, anderen minder. Je hebt ook een andere omvormer nodig als je later uitbreidt.
Wat net zoveel mensen nog niet beseffen is dat nu je dak volleggen misschien wel veel meer kost dan over 8 jaar. Panelen zijn misschien beter, wekken meer op per stuk, etc. Nu opwekken wat je verbruik is en pas uit reiden of vervangen als je echt geen gas meer hebt of als ze dat onbetaalbaar maken lijkt me een veel slimmer idee.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:09
databeestje schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 21:26:
[...]

Je hebt het kennelijk nog nooit zelf geprobeerd 8) Zowel met een Enecsys als met een eBay special ging dit probleemloos.

Ze beperken allemaal het vermogen, overigens bepalen ze geen kortsluitstroom. MPPT trackers lopen van boven naar beneden, niet van beneden naar boven. Daarnaast heeft een MPPT een ondergrens en bovengrens, dus kortsluiten kan al niet.
Klopt, maar door jouw beweringen nu wel. Eerst getest met een labvoeding en vanavond op de 100Ah 36v accu's (met zekering).
Ik kan je zeggen dat het perfect werkt. Getest met enecsys 240-60 omvormer en deze gaat na gesyncd met het net op max vermogen staat, in mijn geval 266W.
Top, ik kan nu aan de slag met een slimme regeling.

groet,

Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
No Hands schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 19:52:
[...]

Wat net zoveel mensen nog niet beseffen is dat nu je dak volleggen misschien wel veel meer kost dan over 8 jaar. Panelen zijn misschien beter, wekken meer op per stuk, etc. Nu opwekken wat je verbruik is en pas uit reiden of vervangen als je echt geen gas meer hebt of als ze dat onbetaalbaar maken lijkt me een veel slimmer idee.
Tegen de tijd dat salderen, versoberd is, zijn de panelen naar alle waarschijnlijkheid goedkoper en beter.
Dat is met alles zo, na enkele jaren ontwikkeling.
Daarom heb ik nu alles volgelegd. Salderen is nog een feestje...
Tegen die tijd, heb ik de kosten er al uit. Panelen liggen nu ruim 3 1/4 jaar (en dat gaat best hard al 2 jaar zonder gasaansluiting en salderen)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08 18:10
Ik denk erover om binnenkort mijn eerste installatie te gaan plaatsen. Ik heb dit topic goed doorgelezen, en ben uitgekomen op een combinatie van Steca 500 + 3 x een Solar Frontier 170Wp

Ik begrijp dat ik dan de 3 panelen parallel moet aansluiten op de Steca 500. Klopt dat?
Zo ja, wat voor bekabeling moet ik dan nog aanschaffen naast de panelen en de steca?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Klopt.

Een paar y-connectoren
2x m/vr/vr en 2x vr/m/m

(als je direkt kan aansluiten, anders nog wat dc kabel en mc4 connectoren M / VR )
http://www.ebay.de/sch/i...._nkw=mc4+stecker&_sacat=0

Heb ze hier ook ff 2 buiten staan op een steca300
https://www.mupload.nl/img/kkepaqcvsozds.jpg
https://www.mupload.nl/img/vjiu3vwfo7cyl.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

grotegok schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 19:59:
[...]

Klopt, maar door jouw beweringen nu wel. Eerst getest met een labvoeding en vanavond op de 100Ah 36v accu's (met zekering).
Ik kan je zeggen dat het perfect werkt. Getest met enecsys 240-60 omvormer en deze gaat na gesyncd met het net op max vermogen staat, in mijn geval 266W.
Top, ik kan nu aan de slag met een slimme regeling.

groet,

Jeroen
Ben wel gek, ben niet dom :D

Hier wat vooruitgang geboekt met mijn RPi, deze zit nu op een plank, met wat relais, een ADC bordje, PWM bordje, PWM regelaars etc. Inmiddels ook wat stopcontacten erbij maar staan nog niet op de foto. Het begint er op te lijken.

Afbeeldingslocatie: http://iserv.nl/files/pics/raspberry/20170313_223826_th.jpg

De code van mijn RPi projectje tot zover staat op GitHub. De installatie e.d. is niet helemaal soepel enzo, daarvoor moet je toch wat handigheid hebben. Binnenkort een YT video schieten die e.e.a. uitlegt.

Ja, het relais bordje rechtsboven zit scheef, die verhang ik nog wel O-)

Voor de 18650 cellen heb ik de volgende houders geprint, met een beetje mazzel dit weekend maar wat modules in elkaar schroeven. Helaas is het smeltdraad nog niet binnen. Het zijn allemaal gebruikte 18650 cellen, dus is dat wel enigzins belangrijk.

Anyhoo, morgen even testen met een 3S lipo, dan kan ik zien of het werkt, die kan ik ook gewoon laden met een 12 Volt voeding. Als het goed is slaat de boel dan vanzelf af. Helaas even geen omvormer in huis om mee in te voeden.

Ik had 2 Enecsys 360-72 omvormers uit de faillisement boedel gekocht, maar deze waren beiden binnen anderhalf jaar stuk, zelfs mux kon er niks meer mee. Uiteindelijk maar een chinese cheapo gekocht. Ze schijnen bij bosjes te gaan i.i.g. erg gevoelig voor vuile netspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
AUijtdehaag schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 20:55:
Klopt.

Een paar y-connectoren
2x m/vr/vr en 2x vr/m/m
Dankje. Maar waarom zowel m/vr/vr als vr/m/m?
En is voor het 3 panelen, elk 3 keer?
(als je direkt kan aansluiten, anders nog wat dc kabel en mc4 connectoren M / VR )
http://www.ebay.de/sch/i...._nkw=mc4+stecker&_sacat=0

Heb ze hier ook ff 2 buiten staan op een steca300
https://www.mupload.nl/img/kkepaqcvsozds.jpg
https://www.mupload.nl/img/vjiu3vwfo7cyl.jpg
Die komen nog op een dak neem ik aan? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@_starbuck_
2 panelen parallel is 1 y-connector m/v/v en 1 y-connector v/m/m
3 panelen parallel is 2 y-connector m/v/v en 2 y-connector v/m/m

Die passen allemaal in elkaar.

Dan hang je de steca in een schuurtje neem ik aan?
dus heb je vanaf de y-connectoren, 1x man en 1x vrouw nodig, dc kabel en bij de steca500, een man en vrouw MC4 stekker.
MC4 tangen zijn op markplaats goedkoper te krijgen (ff niet gecheckt)

Ik heb geen dak meer helaas. Heb er 3 reserve gekocht, vanwege de berichten over SF.
Ik maak er iemand anders blij mee, maar hou ze als reserve.

3x SF kan ook op een goedkope chinese omvormer, 3x in 1 string in serie.

Maar waarom zo voorzichtig met 3 beginnen?
Lol, heb noord en zuid dak vol gelegd.
14x mono op zuid en 16x SF op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
mrmrmr schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 16:29:
[...]
Gas zal nog heel heel lang gebruikt worden voor verwarming en heet water.
Dat is namelijk al een heel efficient proces en is dus juist een goede manier om gas in te zetten als energiebron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
AUijtdehaag schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 21:43:
@_starbuck_
2 panelen is 1 y-connector m/v/v en 1 y-connector v/m/m
3 panelen is 2 y-connector m/v/v en 2 y-connector v/m/m

Die passen allemaal in elkaar.
Ah zo, bedankt.
Dan hang je de steca in een schuurtje neem ik aan?
Ja, dat klopt. Dat schuurtje heeft een dak van 3.5m x 2.5 m.
Dus zou ik 3 a 4 SF-panelen kunnen plaatsen.
Maar waarom zo voorzichtig met 3 beginnen?
Ik woon in een huurhuis, het grote schuine dak is daarom niet echt een optie.
Het setje op het schuurtje kan ik dan zo meenemen naar een volgende huis zonder veel gedoe.
Bovendien heb ik met een steca 500 geen extra groep nodig, maar kan het setje direct in het stopcontact pluggen.
Ik heb geen dak meer helaas. Heb er 3 reserve gekocht, vanwege de berichten over SF.
Wat voor berichten zijn dat? Ik heb nog niks gehoord.
3x SF kan ook op een goedkope chinese omvormer, 3x in 1 string.
Wat voor omvormer zou je dan aanraden?
Lol, heb noord en zuid dak vol gelegd.
14x mono op zuid en 16x SF op noord.
Klinkt goed 8)

[ Voor 5% gewijzigd door _starbuck_ op 14-03-2017 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor 3 panelen zou je eens kunnen zoeken naar een ginlong solis mini 700
http://www.ginlong.com/en/PV_Inverters/Solis_mini_700.html

Die werken met een Vmpp van 200 V. (3x 87,5 Vmpp = 262 Vmpp)

4 panelen kan op elke chinees (3 ook wel hoor)
Growatt, hosola, omnik. Even op markplaats kijken eventueel.
Die zitten vaak op 350 Vmpp ideaal. Dat haal je dus met 4 panelen

Iets duurder dan een steca500, maar wel hoger rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
_starbuck_ schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 21:49:
[...]

Ah zo, bedankt.

[...]

Ja, dat klopt. Dat schuurtje heeft een dak van 3.5m x 2.5 m.
Dus zou ik 3 a 4 SF-panelen kunnen plaatsen.

[...]

Ik woon in een huurhuis, het grote schuine dak is daarom niet echt een optie.
Het setje op het schuurtje kan ik dan zo meenemen naar een volgende huis zonder veel gedoe.
Bovendien heb ik met een steca 500 geen extra groep nodig, maar kan het setje direct in het stopcontact pluggen.

[...]

Wat voor berichten zijn dat? Ik heb nog niks gehoord.

[...]

Wat voor omvormer zou je dan aanraden?

[...]

Klinkt goed 8)
3.5×2.5 passen er wel zes op. Mooi voor een omnik 1.0 of zoiets

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 22:01:
[...]

Waarom ben je mij nou altijd sneller dan ik met nog betere adviezen.... >:)

.... op een schans
.... of betonvoeten
.... of tuinhout ;)

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-03-2017 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 22:03:
[...]

Waarom ben je mij nou altijd sneller dan ik met nog betere adviezen.... >:)

.... op een schans
Dat zie je verkeerd, we vullen elkaar aan....
Die Chinese link doet het niet, produkt niet aanwezig...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
reneeke1970 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 22:01:
[...]

Idd. Maar aangezien ik aan de max zit van 500W (kan/wil geen extra groep aanleggen omdat het een huurhuis is), is dat een beetje over de top 8)

Allebeide bedankt voor jullie adviezen en tips. Ik ga er nog even een nachtje over slapen. :z

Oh ja, wat voor berichten waren dat nou over SF waar je over had AUijtdehaag?

[ Voor 8% gewijzigd door _starbuck_ op 14-03-2017 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Die regels zijn al oud en gewijzigd naar 2000 als maar vaste aansluiting is dus zonder stekker

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

[...]

Nu gewoon je dak vol leggen (met dezelfde kleur / dikte / formaat ..) en daarna een kijken waar je die "Happy energy" aan gaat spenderen.
Kijk maar eens op het warmtepomp forum hier, 3000 kWh per jaar ben je zo kwijt. Pas wel op, er heerst besmettingsgevaar :-)

Had iedereen gewacht die hier zonnepanelen op zijn dak heeft had totdat t beter goedkoper, mooier etc. was, dan was het nu niet zo goedkoop als dat t nu is.
in 1999 was de terug verdien tijd voor PV ongeveer 57 jaar
in 2009 was t met een hoop subsidie 12 jaar
in 2012 was het zonder subsidie 12 jaar
en nu?

Laat dat wachten maar aan de overheid, en Big oil over, die nu opeens wel in wind en zon geloven.

http://www.stichtingmilieunet.nl/andersbekekenblog/energie/het-wubbo-ockels-happy-energy-fonds.html

https://www.technischweek...n-wind-meevaller/item9775

[ Voor 36% gewijzigd door Andre1973 op 14-03-2017 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

_starbuck_ schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 20:40:
Ik denk erover om binnenkort mijn eerste installatie te gaan plaatsen. Ik heb dit topic goed doorgelezen, en ben uitgekomen op een combinatie van Steca 500 + 3 x een Solar Frontier 170Wp

Ik begrijp dat ik dan de 3 panelen parallel moet aansluiten op de Steca 500. Klopt dat?
Zo ja, wat voor bekabeling moet ik dan nog aanschaffen naast de panelen en de steca?
er bestaan ook 3 weg kabels, zowel in een soort H vorm als in een aftak vorm, met steeds 1 meter er tussen.
Ze zijn wel wat lastig te krijgen, maar scheelt stekkers (=geld en storingen) en extra verleng kabels.
Dat parallel klopt, omdat de spanning van dat paneel ongeveer 90 V is bij productie en tot 120 bij open klem.
de stroom tot 2A geloof ik, iets minder zelfs, en door ze parallel te zetten komt dat overen met de specs van de omvormer.
zet je ze in serie dan verlaat de Magie (rook) de omvormer en is het feest snel afgelopen.

Soladin 600 gaat ook goed samen met 3 of 4 SF parallel. en die mag ook op een WCD.

[ Voor 5% gewijzigd door Andre1973 op 14-03-2017 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

TWyk schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 21:44:
[...]

Gas zal nog heel heel lang gebruikt worden voor verwarming en heet water.
Dat is namelijk al een heel efficient proces en is dus juist een goede manier om gas in te zetten als energiebron.
Hoop dan wel dat dat dan H2 is, van een Power to gas plant op wind / zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
[...]
Het is altijd zo geweest dat pv goedkoper wordt. In-dak vervangen is niet zo eenvoudig, en het kost meer (dak openbreken, constructie vervangen, omvormer vervangen, etc.). De kans is aanwezig dat je huidige in-dak systeem er over een jaar of 5 niet meer is. Aan de andere kant is er een aannemer die het ook duurder kan maken dan noodzakelijk. Dat is een economische afweging.

Overigens: elektrisch rijden is er al, reken op 2500 kWh extra. In 2018 komen veel automerken met betaalbare elektrische auto's die ook nog eens een goed bereik hebben. Nieuwbouw wordt soms al zonder gas gebouwd. Bij nieuwbouw zijn de afwegingen anders dan bij bestaande bouw waar het over vervanging gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 13:41

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Wat je eigenlijk zegt is: pas iets doen als het eigenlijk al te laat is. Alles wat je nu opbrengt en eventueel zelfs terug het net in gooit (netto) is meegenomen. Hoe meer mensen dat nu doen, hoe eerder "vieze" stroom niet meer nodig is.

Daarnaast, waarom zou ik het geld nu op m'n rekening laten staan, wat absoluut niet rendeert, als ik daarmee veel betere dingen kan doen (en er zelfs zelf ook nog van kan profiteren!)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
[...]
Met Nadruk op "Misschien". Als je straks wilt uitbreiden dan ziet het er niet uit, dezelfde panelen zul je niet meer vinden. Doe gewoon je best, leg het vol voor straks en een goede wereld voor de volgende generaties.
Heb ik in 2012 ook gedaan (TVT 8 jaar) en 2 jaar later alles nog wat verschoven voor nog 8 panelen erbij (panelen waren 4cm dik ipv 5cm, was wel knoeien om het onzichtbaar aan te laten sluiten, maar er is kleur verschil).
Ben nu nog bezig met een extra 4kWp met 2dehands panelen op een solaredge ivm veel schaduw. 18kW ken net op een 3x25A hoofd zekering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 13:52
Even een snelle vraag,

Er liggen 6 panelen op zuid 250 watt mono op een 2000wp omvormer. De opstart spanning wordt vaak niet gehaald. Ik kan er 2 panelen bij kopen (voor heel weinig) maar zijn 260 wp poly.. Wel dezelfde maatvoering en ook zwart. 8 panels is ook het max qua ruimte.

Ik weet dat je dat je dan 10wp mist per paneel maar het gaat me meer op het combineren van poly en mono op 1 omvormer.

Dit lijkt me geen probleem toch?

Aanvulling, ik weet dat beter en mooier kan maar gegeven paarden moet je niet in de bek kijken en ik probeer nu met een kleine investering het beste eruit te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

jjonkie schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 11:29:
Even een snelle vraag,

Er liggen 6 panelen op zuid 250 watt mono op een 2000wp omvormer. De opstart spanning wordt vaak niet gehaald. Ik kan er 2 panelen bij kopen (voor heel weinig) maar zijn 260 wp poly.. Wel dezelfde maatvoering en ook zwart. 8 panels is ook het max qua ruimte.

Ik weet dat je dat je dan 10wp mist per paneel maar het gaat me meer op het combineren van poly en mono op 1 omvormer.

Dit lijkt me geen probleem toch?

Aanvulling, ik weet dat beter en mooier kan maar gegeven paarden moet je niet in de bek kijken en ik probeer nu met een kleine investering het beste eruit te halen.
Vooral naar de stroom kijken I MPP. die is het belangrijkst. Dikte is ook fijn als dat hetzelfde is als je ze er direct tegen aan wil leggen. anders beetje extra rail en extra eindklemmen nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door Andre1973 op 15-03-2017 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
Andre1973 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 11:40:
[...]

Vooral naar de stroom kijken I MPP. die is het belangrijkst. Dikte is ook fijn als dat hetzelfde is als je ze er direct tegen aan wil leggen. anders beetje extra rail en extra eindklemmen nodig.
8.2A voor de 250wp en 8.24 A voor de nieuwe 260wp

Dikte is 40 vs 45mm. De montage zal worden 2x4 portrait op een clickfit rail.

Ze zijn ook een 10 mm korter maar dat is geen probleem.

De dikte moet ik dus even wat voor bedenken

[ Voor 54% gewijzigd door jjonkie op 15-03-2017 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-08 11:32
databeestje schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 16:27:
[...]

Kan hij ook lekker makkelijk monteren met Clickfit Fusion, dat scheelt ook een boel geleuter.
Dit zijn echter landscape oplossingen, ik zoek eigenlijk montagemateriaal voor portrait.

Hier is de situatie, het dak staat ook niet perfect op het zuiden (zie kompas). Zou een vlakke (0 graden) opstelling niet het beste zijn?

Afbeeldingslocatie: https://s16.postimg.org/govqnpwet/Naamloos.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Voor de opbrengst wel als ze tegen elkaar komen. Voor het schoon regenen heb je toch wel tien cm hoogte verschil nodig maar dan moet je klein beetje tussen ruimte maken voor de onderlinge schaduw

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
jjonkie schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 12:01:
[...]
8.2A voor de 250wp en 8.24 A voor de nieuwe 260wp

Dikte is 40 vs 45mm. De montage zal worden 2x4 portrait op een clickfit rail.

Ze zijn ook een 10 mm korter maar dat is geen probleem.

De dikte moet ik dus even wat voor bedenken
Ik had ook dikte verschil tussen oude en nieuwe. gewoon aan een kant stripjes RVS of Alu onder. Wel even vast kitten zodat ze niet weg schuiven. Of met een verzonken schroef vast zetten op de rail.
Je ziet het verschil niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Weet iemand of je bij PVOutput makkelijk een tabel met datum (eventueel tijd) en piekvermogen kan downloaden? Ik kan deze optie niet vinden, maar zoek mogelijk niet goed genoeg.

[ Voor 3% gewijzigd door Niek_ op 15-03-2017 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
WoudseHoeve schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 13:41:
[...]

Ik had ook dikte verschil tussen oude en nieuwe. gewoon aan een kant stripjes RVS of Alu onder. Wel even vast kitten zodat ze niet weg schuiven. Of met een verzonken schroef vast zetten op de rail.
Je ziet het verschil niet.
Daar zat ik ook aan te denken.

Ik heb een paneel extra besteld, deze komt plat op de tuinkast met een enphase micro invertor. Met de bouw van de kast heb ik daar al rekening mee gehouden. Ik verwacht daar nog zo'n 175 kWh weg te trekken. Zijn in verhouding wel dure kWh's maar ach het is zo leuk. :)

Dan ga ik van 2750wp naar 5000wp... _/-\o_

Wel nodig ook, een Renault Zoe tikt aardig wat kWh's weg

[ Voor 20% gewijzigd door jjonkie op 16-03-2017 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Niek_ schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 14:23:
Weet iemand of je bij PVOutput makkelijk een tabel met datum (eventueel tijd) en piekvermogen kan downloaden? Ik kan deze optie niet vinden, maar zoek mogelijk niet goed genoeg.
Ga naar je Daily outputs, zorg dat je de 'standard view' ziet. Je ziet dan peak time en peak power in de tabel.
Klik in de rij met linkjes op More.. en dan heb je een Download link.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:15

Cyphax

Moderator LNX
Hmmmmm mijn avontuur om de Envoy handmatig uit te lezen is denk ik geëindigd met een relatief simpele oplossing. Het is mooi dat het apparaat z'n gegevens naar Enphase stuurt die het weer inzichtelijk maakt, maar ik wil de data van de Youless hiermee combineren, dus handmatig uitlezen is gewoon een must. :P
Er zijn wat mensen die een proxyscriptje hebben gemaakt die de post-requests richting enphase.com onderscheppen. Maar er was ook iemand die een pad had gevonden naar een json-file die deze gegevens blootgeeft. Voor de geïnteresseerden (evt in de toekomst):
http://envoy.lan/api/v1/production/inverters (hij heet dan bij mij envoy.lan, maar dat zal bij de meesten wel niet zo zijn) en dan vraagt ie waarschijnlijk om inloggegevens. Gebruikersnaam en wachtwoord zijn "envoy" respectievelijk de laatste 6 cijfers van het serienummer van de Envoy (staat ook op de doos). Daarmee kan je ook inloggen op de webinterface van het apparaat. De installateur was sportief genoeg om mij dit te vertellen toen ik hiernaar vroeg (al had ik het zelf intussen ook gevonden -- ik wil in kunnen loggen op m'n eigen apparaten ja :P), waarvoor kudos (al moest er wel een opmerking bij dat ze niet verantwoordelijk willen worden gehouden voor als ik ga prutsen: fair enough :))

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
mddd schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 14:53:
[...]

Ga naar je Daily outputs, zorg dat je de 'standard view' ziet. Je ziet dan peak time en peak power in de tabel.
Klik in de rij met linkjes op More.. en dan heb je een Download link.
Bedankt, heb nu alles mooi in Excel.
Kom op een piekvermogen van 3741W met een oost-west installatie van 4760Wp (28x SF170-S, hellingshoek 13 graden, met 14x P405 optimizer op SE5k). Valt me niks tegen en geeft een indicatie van de ruimte die ik nog heb op de omvormer. Als ik er vanuit ga dat die 80% de max is en de omvormer 6750 maximaal mag hebben dan kan ik tot zo'n 8400Wp gaan. Moet alleen nog even zien hoe dit zich verhoud met de max van 500W output van de omvormer.

Ben er daarnaast nog steeds niet achter wat de SolarEdge SE5k doet op het moment dat hij meer dan 6750 aangeboden krijgt..

[ Voor 14% gewijzigd door Niek_ op 15-03-2017 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Gebeurt waarschijnlijk niks mee alleen geen garantie meer geloof ik.
Maar ik heb geen se.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Daan87423 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 12:03:
[...]

Dit zijn echter landscape oplossingen, ik zoek eigenlijk montagemateriaal voor portrait.

Hier is de situatie, het dak staat ook niet perfect op het zuiden (zie kompas). Zou een vlakke (0 graden) opstelling niet het beste zijn?

[afbeelding]
Portret opstelling vind je hier maar een Zonneschans is vast ook wel iets voor jou.

Afbeeldingslocatie: https://www.aluminiumshop.nl/media/catalog/product/cache/2/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/z/o/zonneschans_4x3.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09 14:09

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

hoort die schans zo doorgezakt?
lijkt me niet best voor die panelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
ApC_IcE schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:34:
Vraag het hun zelf even, info@aluminiumshop.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clemient
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 10:20
ApC_IcE schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:34:
Ik vermoed vervorming door de lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Laatst online: 21:26
Ik vermoed hetzelfde, anders is de rand van dat dak ook ernstig in verval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee joh is parabool effect voor meer instraling _/-\o_ _/-\o_

maar zonder gekheid is vertekend beeld idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:06
Kent iemand een bevestigingssysteem voor zonnepanelen zonder hoek? Op mijn platte dak wil ik de panelen graag helemaal vlak leggen, dus op 0 graden. Als ik ze gewoon los op het dak leg lijkt het me dat ze weg waaien. Kleinste hoek die ik kan vinden is 5 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Soprasolar is een bedrijf die dat ook in nederland levert, via Verbidak.nl
Dan heb je je nul graden oplossing, niet dat we dat hier adviseren, maar u vraagt, wij draaien. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Iemand al eens een Micro als deze geprobeerd?

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1c8byHVXXXXcHXVXXq6xXFXXXd/Grid-Tie-Micro-Solar-Inverter-WVC600-With-Power-Line-Communication-MPPT-pure-sine-wave-solar-inverter.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
PClop schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 13:54:
Soprasolar is een bedrijf die dat ook in nederland levert, via Vebidak.nl
Dan heb je je nul graden oplossing, niet dat we dat hier adviseren, maar u vraagt, wij draaien. ;)
Thanks. Onder een hoek is beter maar dan kan ik minder panelen kwijt.

Ben nu aan het rekenen / tekenen om te zien wat de beste oplossing is panelen onder hoek en dus meer opbrengst per paneel maar minder panelen of plat monteren. Het liefst zet ik de panelen op zuid onder 35 graden maar dan kan ik maar een paar panelen kwijt. Aangezien ik zo'n 15000 kWh per jaar verbruik (elektrische auto) telt iedere Watt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Laatst online: 22:43

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
databeestje schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 13:57:
Iemand al eens een Micro als deze geprobeerd?

[afbeelding]
Grappig :) Wel benieuwd hoe deze zich verhoudt tot mijn YC500's ;-)

Volgens een gebruiker hier: YouTube: #42 Solar WVC 1200 Watt Micro Grid Tie Inverter Review rond de 88% efficiency en doen ze het volgens verwachting.
Vermoedelijke fabrikant: http://kaidengdg.com/html/en/products/microinverter/
Maar dat weet je in China niet 100% tot je er echt in duikt (en daar heb ik nu geen tijd voor)... :)

[ Voor 15% gewijzigd door TFHfony op 16-03-2017 14:32 ]

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
s_schimmel schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 14:18:
[...]

Thanks. Onder een hoek is beter maar dan kan ik minder panelen kwijt.

Ben nu aan het rekenen / tekenen om te zien wat de beste oplossing is panelen onder hoek en dus meer opbrengst per paneel maar minder panelen of plat monteren. Het liefst zet ik de panelen op zuid onder 35 graden maar dan kan ik maar een paar panelen kwijt. Aangezien ik zo'n 15000 kWh per jaar verbruik (elektrische auto) telt iedere Watt :)
Met die gedachte, (dat ik onder een hoek minder panelen kon plaatsen), ben ook ik begonnen
maar met wat huisvlijt kun je een eind komen.....van 11 naar 27 zonnepanelen. ;)

Toen, 2010
Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/Begin%202010.jpg

Nu, 2017

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/Naamloos.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
PClop schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 15:25:
[...]

Met die gedachte, (dat ik onder een hoek minder panelen kon plaatsen), ben ook ik begonnen
maar met wat huisvlijt kun je een eind komen.....van 11 naar 27 zonnepanelen. ;)

Toen, 2010
[afbeelding]

Nu, 2017

[afbeelding]
Dat is wel een mooie opstelling en zo kan je inderdaad veel kwijt. Zit je niet met (te)veel balast aan de randen van het dak zo? De panelen staan strak langs de rand en wat ik begrijp heb je daar veel balast voor nodig.

Mijn bedoeling is om dit dak vol te leggen:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/3/2812/32631371244_b9546fbe62_z.jpg

Als ik deze panelen vlak leg kan ik er 26 portrait kwijt.
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/3/2870/32631238364_d8b2de9b98_z.jpg

Voorkant van het huis (onderkant tekening) staat op 230 graden. 's Ochtends zal ik dus wat schaduw hebben van de opstaande rand links maar rond 12:00 uur is die wel weg.

Blijf ik een halve meter van de randen weg en plaats ik een oost-west opstelling kan ik nog maar 13 panelen kwijt. Op 5 graden landscape richting voorkant huis kom ik op 17 panelen. Landscape helemaal vlak moet ik nog uittekenen.

Ondertussen ben ik ook nog dit montage systeem (PDF) van Schletter tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-08 11:32
PClop schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 17:32:
[...]

Portret opstelling vind je hier maar een Zonneschans is vast ook wel iets voor jou.

[afbeelding]
Hier heb ik naar gekeken, ben echter bang dat mijn houten dak de benodigde ballast hiervoor niet aankan. Ik zoek dus eigenlijk een oplossing waar zo min mogelijk ballast voor gebruikt hoeft te worden. Vlak zou dus eigenlijk perfect zijn, echter zijn montagesets hiervoor nergens te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s_schimmel
Daan87423 schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 16:02:
[...]

Hier heb ik naar gekeken, ben echter bang dat mijn houten dak de benodigde ballast hiervoor niet aankan. Ik zoek dus eigenlijk een oplossing waar zo min mogelijk ballast voor gebruikt hoeft te worden. Vlak zou dus eigenlijk perfect zijn, echter zijn montagesets hiervoor nergens te vinden.
Die van Soprasolar heb ik nog geen winkel voor kunnen vinden maar de systemen van Schletter zijn over de grens te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Daan87423 schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 16:02:
[...]

Die alushop heeft ook oost/west opstelling. Als je die onder lage graden houdt hoef je maar 10kg per10graden hellingshoek per 1m2 paneeloppervlakte aan ballast te hebben.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
s_schimmel schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 15:58:
[...]

Dat is wel een mooie opstelling en zo kan je inderdaad veel kwijt. Zit je niet met (te)veel balast aan de randen van het dak zo? De panelen staan strak langs de rand en wat ik begrijp heb je daar veel balast voor nodig.

[afbeelding]

Als ik deze panelen vlak leg kan ik er 26 portrait kwijt.
[afbeelding]

Voorkant van het huis (onderkant tekening) staat op 230 graden. 's Ochtends zal ik dus wat schaduw hebben van de opstaande rand links maar rond 12:00 uur is die wel weg.

Blijf ik een halve meter van de randen weg en plaats ik een oost-west opstelling kan ik nog maar 13 panelen kwijt. Op 5 graden landscape richting voorkant huis kom ik op 17 panelen. Landscape helemaal vlak moet ik nog uittekenen.

Ondertussen ben ik ook nog dit montage systeem (PDF) van Schletter tegen gekomen.
Je zult toch een paar graden moeten hellen anders wordt het toch een messy toestand met algen groei ed
het water moet toch ergens heen, het moet al zo zijn dat je dak ( meestal wel ) een redelijke afloop heeft
platte daken zijn doorgaans nooit echt plat, maar of dat afdoende is, ik weet het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Albert Hakvoort heeft ze ook plat liggen.
alberthakvoort in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"

Maar ik raad het ook niet aan, als je niet van poetsen houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Ik zou het zeker niet doen.
Heb een dak met 5graden volliggen en dat heeft al iets van groenvorming en vuilophoping aan de onderste rand. Brengt wel al 3 jaar 85% rendement op op noord.

Vlak leggen betekent toch al vlug een paar keer per jaar schoonmaken. En wat als het na een regenbui gaat vriezen???

Gewoon een paar paneeltjes minder of een oost west opstelling

[ Voor 33% gewijzigd door paulv1973 op 16-03-2017 19:23 ]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-08 11:12
s_schimmel schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 15:58:
[...]

Uigaande van de tekening, een 10-15⁰ opstelling als /\/\/ met de 'hoge' paneel buitenkant tegen de opstaande rand van het dak (eventueel 20-30⁰ om het 'mooi' aan te sluiten)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

paulv1973 schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 19:21:
Ik zou het zeker niet doen.
Heb een dak met 5graden volliggen en dat heeft al iets van groenvorming en vuilophoping aan de onderste rand. Brengt wel al 3 jaar 85% rendement op op noord.
Rand, dat zegt wel iets. Volledig plat zou ik alleen doen met glas/glas panelen zonder rand. Niet dat je dan geen algengroei krijgt maar iig minder en poetsen zal periodiek toch moeten en dat is best een irritant karweitje kan ik je vertellen. :+

Ik hoef 'maar' 14m2/7 panelen te doen op een schuurtje maar 26 op een normaal dak? :X
Pagina: 1 ... 79 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??