Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Kan hij ook lekker makkelijk monteren met Clickfit Fusion, dat scheelt ook een boel geleuter.zonoskar schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 16:11:
[...]
Je kan ze ook in het midden omhoog zetten, zodat een soort dakje ontstaat. Met 10 of 15 graden loopt dan het water wel weg en hoef he dus niet zo veel schoon te maken.
Waarom de ex btw prijs? Is het voor de zaak? Ander is het met ~1,20 euro per Wp niet volledig uit de lijnCr0Wr schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 16:11:
beste medetweakers,
Volgens eigen berekening en die van één zonnepaneel aanbieder kan ik er 24 panelen op kwijt. De offerte die ik heb ontvangen bestond uit 24x Sharp Nurd 285Wp panelen met een Stecagrid 8000+ omvormer voor een bedrag van 8362 excl. btw. Dit is inclusief plaatsing en aansluiten in de meterkast.
Zelf installeren is niet verschrikkelijk moeilijk, maar vereist wel een steiger en geen hoogtevrees. Je zal er langer over doen, maar dat maakt voor de doe het zelfer niet uit.Ondanks dat het, voor zover ik kan bepalen kwalitatief goede onderdelen zijn, zegt de tweaker in mij (en zuinige Hollander) dat het wellicht een leuk project is om zelf te gaan oppakken.
Als je geen schaduw hebt kan je met vrijwel elke omvormer uit de voeten. De SMA en de Steca zijn prima apparaten maar niet de goedkoopste. Met een Huawei (die maken echt van alles) zit het ook wel goed denk ik. Van ABB komen wat wanklanken voor de ondersteuning. De SolarEdge omvormer is populair, maar met name voor installaties met schaduw. Fronius is ook nog wel een mooie optie.Meer moeite heb ik met het bepalen van een goede omvormer, de SMA Sunny Tripower 7000TL lijkt me een geschikte kandidaat maar is nogal aan de prijs.
Waarschijnlijk kan ik met een 'chinees' ook prima uit de voeten en hou ik nog wat centen in de zak.
Wellicht moet je het beter zoeken in monitoring opties en wifi of ethernet aansluiting. Wifi is makkelijk als deze ergens uit de buurt hangt (maar er moet toch ook 5x2,5mm2 heen, utp mee!) en ethernet werkt altijd. PVoutput is hier heel populair en heeft ook apps voor de telefoon of tablet.
De beperking zal een 3x16A automaat in de meterkast zijn wat praktisch een 11kW omvormer is. Nu is dat met deze installatie geen probleem, een omvormer van om en nabij de 7kW 3 fase past prima. Hang de boel in 2 strings van 2 panelen en vlammen met dat ding.3 fasen is al aanwezig in huis (3x 25A), dak ligt op zuid-oost met een helling van 35 graden en we wonen aan de kust.
Ik hoop dat ik met jullie hulp een omvormer kan uitzoeken die geschikt is voor onze situatie.
Ik ben ook aan het rekenen voor een vriend een schuur vol met 420 panelen.Grolsch schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 13:14:
Zakelijk gezien had ik gisteren 1 of andere subsidie adviseur over de vloer en die had het over de SDE 2017 subsidie.
Zoals hij het voorrekent zou je haast gek zijn om het niet te doen
Wel een leuk projectje, zou in totaal om +- 1000 panelen gaan.
Heeft iemand van jullie hier ook ervaring mee, of is het niet de bedoeling om hier in dit topic over te praten
De aansluiting mag ook een pure teruglever aansluiting zijn, daarvan zijn de jaarlijkse en aanleg kosten veel lager als een gebruikers aansluiting van > 3x80A.
Wel inderdaad altijd eerst een offerte van de netbeheerder vragen voor de aansluiting, dik geld kosten. Maar dan gewoon meer panelen
Bij mijn dochter staat nu nog een 2MW windmolen met aansluiting. Die gaat binnen een aantal jaar weg, dus alles ligt er dan al en voldoende hectares voor de panelen 4hectare = 2MW ....
Alleen is een vrije veld opstelling weer wat duurder, en een omgeving vergunning vereist: á 2.1%+
Maar volgens mij kan het altijd uit, afschrijven over 15 jaar, zelfs geld lenen (3%) is geen probleem.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Lees ik in jouw bericht nou impliciet dat PV beter rendeert dan een windmolen? Of begrijp ik het nu helemaal verkeerd?WoudseHoeve schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 16:42:
[...]
Ik ben ook aan het rekenen voor een vriend een schuur vol met 420 panelen.
De aansluiting mag ook een pure teruglever aansluiting zijn, daarvan zijn de jaarlijkse en aanleg kosten veel lager als een gebruikers aansluiting van > 3x80A.
Wel inderdaad altijd eerst een offerte van de netbeheerder vragen voor de aansluiting, dik geld kosten. Maar dan gewoon meer panelen
Bij mijn dochter staat nu nog een 2MW windmolen met aansluiting. Die gaat binnen een aantal jaar weg, dus alles ligt er dan al en voldoende hectares voor de panelen 4hectare = 2MW ....
Alleen is een vrije veld opstelling weer wat duurder, en een omgeving vergunning vereist: á 2.1%+
Maar volgens mij kan het altijd uit, afschrijven over 15 jaar, zelfs geld lenen (3%) is geen probleem.
Volgens Skipper-93 zijn de onderhoudskosten voor een windmolen best pittig, dat kan dusJerrythafast schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 16:44:
[...]
Lees ik in jouw bericht nou impliciet dat PV beter rendeert dan een windmolen? Of begrijp ik het nu helemaal verkeerd?
betekenen dat daardoor het rendement nogal tegen valt op de lange duur, zeker als de
snoepsiedie er niet meer is ( na 12 jaar )
Ik heb de indruk dat bij de oosterburen de omvormers wat goedkoper zijn.
http://www.photovoltaik4all.de/sma-wechselrichter?p=2
http://www.mg-solar-shop....ipower-STP-7000TL-20.html
Verder kan je ook markplaats eventueel afstruinen voor een SMA omvormer.
Maar let je wel een beetje op de Vmpp van de omvormer, wat die optimaal wil hebben?
Met 2x 12 van deze zit je mooi in de buurt van de 580 Vmpp.
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-180-euro-sunsolar/
Let wel op de maat: 1580 x 1060
Fronius is wat goedkoper dan SMA.
Maar vaak heb je daar wat meer ventilatorgeluid.
[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-03-2017 19:06 ]
Inderdaad. Dacht ik ook meteen aan.zonoskar schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 16:11:
[...]
Je kan ze ook in het midden omhoog zetten, zodat een soort dakje ontstaat. Met 10 of 15 graden loopt dan het water wel weg en hoef he dus niet zo veel schoon te maken.
Een mooi dak voor een oost west of noord zuid opstelling met Fusion of its anders. Dat met een minimale hoek van 13 graden haal je de 85% zeker.
Alleen de Vmpp komt weer om de hoek. Voor 3 panelen...
(ik voel een gevalletje SF komen)
Dakschans misschien nog wel de beste optie...
Mooi 6 in serie 96cells...
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Gedaan om inderdaad de Wp/euro te berekenen, zag in dit topic bedragen van rond de 1,05 euro per Wp.databeestje schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 16:27:
Waarom de ex btw prijs? Is het voor de zaak? Ander is het met ~1,20 euro per Wp niet volledig uit de lijn
Maar weet niet zeker meer of dit inclusief installatie en dergelijke was.
Ik ben geen held met hoogtes, maar onze woning is gelukkig een semi-bungalow. Ik heb nog het idee dat als ik naast de steiger val het kan overleven...Zelf installeren is niet verschrikkelijk moeilijk, maar vereist wel een steiger en geen hoogtevrees. Je zal er langer over doen, maar dat maakt voor de doe het zelfer niet uit.
Gelukkig geen last van schaduw, dus SolarEdge is ondanks dat het mooi spul is niet echt nodig.Als je geen schaduw hebt kan je met vrijwel elke omvormer uit de voeten. De SMA en de Steca zijn prima apparaten maar niet de goedkoopste. Met een Huawei (die maken echt van alles) zit het ook wel goed denk ik. Van ABB komen wat wanklanken voor de ondersteuning. De SolarEdge omvormer is populair, maar met name voor installaties met schaduw. Fronius is ook nog wel een mooie optie.
Wellicht moet je het beter zoeken in monitoring opties en wifi of ethernet aansluiting. Wifi is makkelijk als deze ergens uit de buurt hangt (maar er moet toch ook 5x2,5mm2 heen, utp mee!) en ethernet werkt altijd. PVoutput is hier heel populair en heeft ook apps voor de telefoon of tablet.
Ik ben een voorstander van bekabelen via UTP als de mogelijkheid er is. Gelukkig komt de omvormer in dezelfde ruimte te hangen als het netwerkpaneel.
De monitoring opties is een tip die ik ga meenemen want blijkbaar is niet elke omvormer voorzien van een ethernet en/of wifi aansluiting begrijp ik uit jouw verhaal.
Mijn broer is electrien, hij weet het nog niet maar als ik besluit om het zelf te gaan doen mag hij het meterkast gedeelte voor zijn rekening nemen...De beperking zal een 3x16A automaat in de meterkast zijn wat praktisch een 11kW omvormer is. Nu is dat met deze installatie geen probleem, een omvormer van om en nabij de 7kW 3 fase past prima. Hang de boel in 2 strings van 2 panelen en vlammen met dat ding.
Vaak wel hoor.Cr0Wr schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 19:22:
[...]De monitoring opties is een tip die ik ga meenemen want blijkbaar is niet elke omvormer voorzien van een ethernet en/of wifi aansluiting begrijp ik uit jouw verhaal.
Via de website van de fabrikant, en
fronius - pushservice naar pvoutput
SMA - SBFspot op een raspberry pi naar pvoutput
Omnik, hosola, Goodwe, trannergy, steca via een script naar pvoutput
De omvormer wil ik graag nieuw kopen, kopen in het buitenland vind ik geen probleem maar in dit geval scheelt het niet zoveel als een omvormer uit Nederland, zo'n kleine 60 euro.Ik heb de indruk dat bij de oosterburen de omvormers wat goedkoper zijn.
http://www.photovoltaik4all.de/sma-wechselrichter?p=2
http://www.mg-solar-shop....ipower-STP-7000TL-20.html
Verder kan je ook markplaats eventueel afstruinen voor een SMA omvormer.
http://shop.winkelman-zon...inclusief-webconnect.html
Dat is een paneel met een erg goede 'bang for buck' maar in mijn geval waarbij ik later geen uitbreidingsmogelijkheden heb omdat het dak al vol ligt laat ik 600Wp (24x25) liggen vergeleken met een 300Wp paneel. En aangezien ik voor volgend stookseizoen ook een lucht/water warmtepomp wil gaan inzetten is elke Wp er één...Maar let je wel een beetje op de Vmpp van de omvormer, wat die optimaal wil hebben?
Met 2x 12 van deze zit je mooi in de buurt van de 580 Vmpp.
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-180-euro-sunsolar/
Let wel op de maat: 1580 x 1060
Ventilatorgeluid is ook iets waar ik rekening mee moet gaan houden, een slaapkamer ligt aangrenzend aan de ruimte waar de omvormer moet gaan komen.Fronius is wat goedkoper dan SMA.
Maar vaak heb je daar wat meer ventilatorgeluid.
2x 12 kan op 1 mpp ingang parallel.
Gooi de andere kant van je dak vol met SF-170S op de andere ingang
(ik heb noord ook volliggen)
En die l/w warmtepomp draait hier ook al.
Lees even wat berichten boven je, over die leverancier.
Soms moet je erg geduldig zijn daar. (no offence, en ik wil er verder ook niks over kwijt)
Hier een iets extremer voorbeeld dan wat jij wilt.
http://www.pvoutput.org/a...2&sid=42901&v=5&est=1&t=y
Klik op blokje "show extended data" om het apart te zien. (mits je het kan zien zonder pvoutput account)
Maar goed, meerdere wegen naar Rome natuurlijk.
[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-03-2017 20:11 ]
Voor je het weet heb je een elektrische auto en nog eens 3000kWh per jaar nodig, *kuch*Cr0Wr schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 19:34:
Dat is een paneel met een erg goede 'bang for buck' maar in mijn geval waarbij ik later geen uitbreidingsmogelijkheden heb omdat het dak al vol ligt laat ik 600Wp (24x25) liggen vergeleken met een 300Wp paneel. En aangezien ik voor volgend stookseizoen ook een lucht/water warmtepomp wil gaan inzetten is elke Wp er één...
In de zomermaanden zal de omvormer tegen 6 in de ochtend aanspringen, als de ventilator echter geregeld is zal deze pas tegen 7 op gang komen. Ik weet niet hoe de Fronius dat doet, veel zijn geregeld, maar de oude Mastervolt XS is een degelijke stofzuiger op alle momenten. (Toen 95% nog de norm was).[...]
Ventilatorgeluid is ook iets waar ik rekening mee moet gaan houden, een slaapkamer ligt aangrenzend aan de ruimte waar de omvormer moet gaan komen.
De rest van de tijd is deze gewoon uit, ik ken geen omvormers die blijven "draaien" in de nacht.
Ik heb eigenlijk gelogen, ik zei dat ik geen ruimte meer overhad, maar ik heb natuurlijk nog een heel dakvlak aan de noordzijde over...AUijtdehaag schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 19:39:
@Cr0Wr
2x 12 kan op 1 mpp ingang parallel.
Gooi de andere kant van je dak vol met SF-170S op de andere ingang
(ik heb noord ook volliggen)
Mooi om te weten dat er nog een plan B is, mocht die ~7000Wp installatie aan de zuidkant in de toekomst niet genoeg blijken.
Weet ik, ook dat topic volg ik al een tijdjeEn die l/w warmtepomp draait hier ook al.
Van die discussie had ik iets meegekregen en hoef hem niet zo nodig weer op gang te slingeren.Lees even wat berichten boven je, over die leverancier.
Soms moet je erg geduldig zijn daar. (no offence, en ik wil er verder ook niks over kwijt)
Zelf heb ik daar 12 dagen geleden een offerte aanvraag gedaan en tot op heden geen reactie behalve dan een autoreply dat ze het erg druk hebben en de offerte aanvraag langer kan duren.
Enerzijds heb ik daar begrip voor, dat het drukte wat langer duurt, maar helemaal niet reageren op een offerteaanvraag vind ik heel bijzonder.
Blijkbaar kunnen ze de vraag niet aan maar dan denk ik bied dan die offerte functionaliteit niet aan op de website. Of haal hem tijdelijk weg.
Groot voordeel van de site vind ik wel dat hij erg overzichtelijk is en er volledige transparantie is wat iets kost.
Goed om te zien dat er toch altijd nog ruimte is om uit te breidenHier een iets extremer voorbeeld dan wat jij wilt.![]()
http://www.pvoutput.org/a...2&sid=42901&v=5&est=1&t=y
Klik op blokje "show extended data" om het apart te zien. (mits je het kan zien zonder pvoutput account)
Voorlopig gaat al mijn geld op duurzame zaken als nieuwe kozijnen met HR++ glas, zonnepanelen en een warmtepomp. Die oude vertrouwde diesel zal voorlopig nog wel op de oprit blijven staan.databeestje schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 21:12:
[...]
Voor je het weet heb je een elektrische auto en nog eens 3000kWh per jaar nodig, *kuch*
Maar je hebt een punt, ooit komt er een moment dat ook hier een electrische auto zijn intrede gaat doen...
Hier heb je nog een goed punt! Ook waar wij wonen gaan we pas slapen als het buiten donker is...In de zomermaanden zal de omvormer tegen 6 in de ochtend aanspringen, als de ventilator echter geregeld is zal deze pas tegen 7 op gang komen. Ik weet niet hoe de Fronius dat doet, veel zijn geregeld, maar de oude Mastervolt XS is een degelijke stofzuiger op alle momenten. (Toen 95% nog de norm was).
De rest van de tijd is deze gewoon uit, ik ken geen omvormers die blijven "draaien" in de nacht.

De kabel misschien wel maar jezelf niet... Volgens mij dient een ALS nog altijd als bescherming tegen elektrocutie en tegen lekstroom/brand. Tot 30mA wordt nog als 'veilig' geacht. 300mA ga je niet leuk vinden of navertellen.weasel schreef op zondag 26 februari 2017 @ 15:40:
[...]
Toch besloten om de omvormer achter zijn eigen 300mA alamat te hangen.
Kost een paar centen maar dan is de kabel toch beschermd.
In mijn geval voldoet de 30mA prima en volgens mij tegenwoordig ook steeds meer omvormers. Bij een vaste opstelling mag het inderdaad en het is sowieso beter dan helemaal geen beveiliging gebruiken.
Nee dat begrijp je verkeerd.Jerrythafast schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 16:44:
[...]
Lees ik in jouw bericht nou impliciet dat PV beter rendeert dan een windmolen? Of begrijp ik het nu helemaal verkeerd?
Maar deze windmolen moet op termijn weg ivm herschikking van de grote windmolens in de flevo polder.
Ze staan nu random door de polder, bij de boerderijen, ze moeten in een grid komen ivm de verdeling van de wind.
Alleen kleine windmolens zijn duurder als zonnepanelen, je de schaal grootte nodig van de + 2MW.
Ik heb een hooiberg staan waar best een 1kW molentje op zou kunnen, alleen is het goedkoper om dezelfde opwek te genereren met zonnepanelen. Het voordeel van een windmolen echter is de 24h opwek (als het waait) dus meer direct eigen gebruik.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Goed gedaan jochie, lekker weer om te spitten.thido schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 17:42:
In het kader van "meer panelen is altijd beter": de kabel ligt er :-)
[afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Officieel moet hij 60 cm diep ...... klicmelding doen ......thido schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 17:42:
In het kader van "meer panelen is altijd beter": de kabel ligt er :-)
[afbeelding]
Zonder mechanische bescherming is het 50cm.WoudseHoeve schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 18:38:
[...]
Officieel moet hij 60 cm diep ...... klicmelding doen ......
Onder de bestrating ligt hij op 30cm. Onder het gras op 50 a 60cm
Klicmelding? Edit: even gegoogled, kan wel eens handig zijn ja. Maar verwacht eigenlijk niets op 60cm tegen te komen.
[ Voor 25% gewijzigd door thido op 04-03-2017 19:15 ]
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Ik kreeg in sondeer rapport een bijlage dat er een riool pijp dwars door kavel liep. Was gelukkig een vergissing, ligt keurig onder de rijbaan..
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Vandaag geinstalleerd PV installatie nummer 2Geronimoos schreef op maandag 5 december 2016 @ 21:57:
Voor mijn platdak op de schuur was hier al het één en ander besproken, zie vorige posts beginnend bij deze
[afbeelding]
12x EC Solar 210Wp, Oost West 15gr, 2520Wp
platdak systeem van zonnekompas

Nog niet operationeel, moet de bekabeling aan de binnenzijde nog doen.
2030Wp + 2520Wp PVoutput
Vanochtend merkte ik op dat de omvormer niet was gestart, ondanks het zonnige weer. Op het schermpje stond ook geen foutmelding, slechts een rij "blokken". Na uit en aanzetten, startte de omvormer probleemloos op. Dit heb ik een paar dagen terug ook al eens gehad. Ik neem deze week even contact op met de leverancier, maar misschien hebben jullie al een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Het gaat om;
Omvormer - Growatt 3000MTL
Zonnepanelen (12x) - AAE-P60 270 4BB verdeelt over 2 strings (5+7)
De omvormer zit op een aparte groep aangesloten. Naar mijn weten valt alles binnen de specificaties van de omvormer. Het vreemde is dan ook dat het op de meeste dagen wel gewoon goed start.

Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ik wil binnenkort deze set installeren op het dak van mijn schuur: http://shop.winkelman-zon...---solaredge-se5000-.html
Nu is de set 5310 WP. De stoom die dan maximaal kan gaan lopen is 5310/240= 22,125 A. Nu komt er waarschijnlijk een 25 A automaat in (groepenkast moet vernieuwd worden). De omvormer kan maximaal 27 A continu leveren. Kan het zo zijn dat de stroom boven de 25 A uitkomt en mijn groep eruit vliegt.
Zo ja mag ik hier dan een 35 A groep van maken. Dit is namelijk een aparte groep voor mijn zonnepanelen en dus de enige groep waar ik op terug lever. Dit heeft dan niks met de selectiviteit van mijn andere groepen te maken.
27/25 = 1,08 factor, je automaat zal hier waarschijnlijk nooit op uitschakelen,maxkoe schreef op zondag 5 maart 2017 @ 10:15:
Ik heb een vraag over de zwaarte van de aansluiting in de meterkast.
Ik wil binnenkort deze set installeren op het dak van mijn schuur: http://shop.winkelman-zon...---solaredge-se5000-.html
Nu is de set 5310 WP. De stoom die dan maximaal kan gaan lopen is 5310/240= 22,125 A. Nu komt er waarschijnlijk een 25 A automaat in (groepenkast moet vernieuwd worden). De omvormer kan maximaal 27 A continu leveren. Kan het zo zijn dat de stroom boven de 25 A uitkomt en mijn groep eruit vliegt.
Zo ja mag ik hier dan een 35 A groep van maken. Dit is namelijk een aparte groep voor mijn zonnepanelen en dus de enige groep waar ik op terug lever. Dit heeft dan niks met de selectiviteit van mijn andere groepen te maken.

Dan is de vraag hoevaak komt dit voor, hoe ligt je set dat deze uitersten bereikt worden.
Mijn kollega heeft ook een 25A aansluiting met een teruglevergroep 25A. Als je je de automaat van de energie leverancier zelf weer bij kunt zetten is er niet zoveel mis mee. Je risico is dat bij bv een sluiting in je zonnepanelen groep alle 2 automaten uitschakelen.
35A voor je zonnepaneelgroep zou ik alleen doen als je aanvoer van e-bedrijf dit ook is. Ik zie nog niet zoveel problemen met 25A.
Indien je dit toepast neem dan aub een gerenomeerdt merk automaat, die budget dingen belast ik niet graag zo.
[ Voor 7% gewijzigd door habbekrats op 05-03-2017 10:27 ]
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Als de kabels dik genoeg zijn mag je zo hoog afzekeren als je wilt. Maar ga wel even na hoe zwaar de hoofdzekering is, als die 25A is zou het kunnen dat op een frisse zonnige dag de hoofdzekering eruit gaat. Uit je verhaal begrijp ik dat je een één fase aansluiting hebt?maxkoe schreef op zondag 5 maart 2017 @ 10:15:
Als je een 3-fase aansluiting hebt zou ik zeker aanraden om 3 fasen naar de schuur te leggen en daar een SE5k (3-fasen omvormer dus) op te hangen. Dan heb je minder verlies in de kabel en je loopt ook het risico niet meer dat je de hoofdzekering eruit duwt.
Helaas heb ik geen 3 fasen aansluiting. Ik woon in een huis van 100 jaar oud en de elektrische installatie is denk ik ent zo oudJerrythafast schreef op zondag 5 maart 2017 @ 10:28:
[...]
Als de kabels dik genoeg zijn mag je zo hoog afzekeren als je wilt. Maar ga wel even na hoe zwaar de hoofdzekering is, als die 25A is zou het kunnen dat op een frisse zonnige dag de hoofdzekering eruit gaat. Uit je verhaal begrijp ik dat je een één fase aansluiting hebt?
Als je een 3-fase aansluiting hebt zou ik zeker aanraden om 3 fasen naar de schuur te leggen en daar een SE5k (3-fasen omvormer dus) op te hangen. Dan heb je minder verlies in de kabel en je loopt ook het risico niet meer dat je de hoofdzekering eruit duwt.
Mijn hoofdzekering is 40 A dus dat is wel voldoende en ik heb naar mijn schuur een kabel van 60 meter van 10 kwadraat. Dus dat zou voldoende moeten zijn.
Terwijl ik er mijn nog meer aan het verdiepen ben komt mij nog een vraag naar boven.
Ik wil ook graag btw terugvragen. Nu kan ik mij aanmelden als BTW ondernemer en de btw op de zonnepanelen en de installatie van de groepenkast terug vragen. Maar als ik nu mij aanmeld als btw ondernemer dan zit ik nog in het 1e kwartaal. Mag ik daar dan gewoon 0 euro invullen en alles het volgende kwartaal doen? Volgende vraag is moet ik alles in een kwartaal opgeven of mag dat ook over twee kwartalen? Ik bedoel dan dat ik nog in het 1e kwartaal mijn groepenkast laat vervangen en het 2e kwartaal de zonnepanelen koop en installeer.
Ik vermoed een gevalletje te lage opstartspanning. 7 panelen op 1 MPPT is misschien wat weinig. Liggen beide string op het dezelfde dakvlak?LA-384 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 10:11:
Inmiddels zijn mijn panelen een ruime week operationeel.
Vanochtend merkte ik op dat de omvormer niet was gestart, ondanks het zonnige weer. Op het schermpje stond ook geen foutmelding, slechts een rij "blokken". Na uit en aanzetten, startte de omvormer probleemloos op. Dit heb ik een paar dagen terug ook al eens gehad. Ik neem deze week even contact op met de leverancier, maar misschien hebben jullie al een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Het gaat om;
Omvormer - Growatt 3000MTL
Zonnepanelen (12x) - AAE-P60 270 4BB verdeelt over 2 strings (5+7)
De omvormer zit op een aparte groep aangesloten. Naar mijn weten valt alles binnen de specificaties van de omvormer. Het vreemde is dan ook dat het op de meeste dagen wel gewoon goed start.
[afbeelding]
Kijk dan of het mogelijk is om beide string in serie te zetten en deze weer parallel op beide MPPT's. Op de meeste chinese omvormers kan dit, maar vraag het eerst even na bij je leverancier. Je hebt hier twee Y-splitters voor nodig.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
De minimale opstartspanning van de omvormer is 100volt, dat zou ik met 4 panelen al behalen. Is volt niet vrij constant, maar is het juist de stroom die variabel is naargelang de zon harder schijnt? Met een vmp van 32,7v zouden 7 panelen toch voldoende moeten zijn?
Ik verwacht dan juist op bewolkte dagen een dergelijk effect. Maar ook op bewolkte dagen start de omvormer prima. Ik heb al regelmatig productiewaardes van slechts 20w gezien 's ochtends. Terwijl er nog niet eens direct licht op valt (panelen liggen op zuidwest).
Je kunt niet overal de btw van terug vragen denk ik, je omvormer, panelen en installatie daarvan. Een nieuwe groepenkast ed vraag ik mij af.maxkoe schreef op zondag 5 maart 2017 @ 10:40:
[...]
Helaas heb ik geen 3 fasen aansluiting. Ik woon in een huis van 100 jaar oud en de elektrische installatie is denk ik ent zo oud.
Mijn hoofdzekering is 40 A dus dat is wel voldoende en ik heb naar mijn schuur een kabel van 60 meter van 10 kwadraat. Dus dat zou voldoende moeten zijn.
Terwijl ik er mijn nog meer aan het verdiepen ben komt mij nog een vraag naar boven.
Ik wil ook graag btw terugvragen. Nu kan ik mij aanmelden als BTW ondernemer en de btw op de zonnepanelen en de installatie van de groepenkast terug vragen. Maar als ik nu mij aanmeld als btw ondernemer dan zit ik nog in het 1e kwartaal. Mag ik daar dan gewoon 0 euro invullen en alles het volgende kwartaal doen? Volgende vraag is moet ik alles in een kwartaal opgeven of mag dat ook over twee kwartalen? Ik bedoel dan dat ik nog in het 1e kwartaal mijn groepenkast laat vervangen en het 2e kwartaal de zonnepanelen koop en installeer.
Je moet bij de belastingdienst het lopende jaar aangifte doen, de volgende jaren vraag je vrijstelling voor weinig tot geen omzet. Ik heb mijn panelen 19 november erop gekregen, snel btw aangifte invullen, vrijstelling aanvragen, Als je 1 januari installeert moet je over dat hele jaar rekenen.
Bij zo'n oude installatie en je een dergelijk grote pv instalatie zou ik toch eert de meterkast revisie uitvoeren. Laat in ieder geval je aarding meten.
Je kunt de omvormer in de software terugregelen naar max. 25Amaxkoe schreef op zondag 5 maart 2017 @ 10:15:
Liggen er tijdens opstarten toevallig niet paar in de schaduw, die spanning mis je dan in je string. Met bewolkt weer heb je daar geen last van.LA-384 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 12:09:
Het kan zomaar, maar ik betwijfel het eerlijk gezegd.
De minimale opstartspanning van de omvormer is 100volt, dat zou ik met 4 panelen al behalen. Is volt niet vrij constant, maar is het juist de stroom die variabel is naargelang de zon harder schijnt? Met een vmp van 32,7v zouden 7 panelen toch voldoende moeten zijn?
Ik verwacht dan juist op bewolkte dagen een dergelijk effect. Maar ook op bewolkte dagen start de omvormer prima. Ik heb al regelmatig productiewaardes van slechts 20w gezien 's ochtends. Terwijl er nog niet eens direct licht op valt (panelen liggen op zuidwest).
Als hij niet start kun je dan de spanning aflezen in je menu misschien?
1 PVoutput . Dongen NB
Er zouden minimaal 16 optimizers aangesloten moeten worden in een string.
Bij de uitleg in de pdf:
We assume an MPP voltage for each module (given perfectly matched modules for demonstration purposes) of VMPP = 32V. This means the input voltage to the power optimizer is 32V, and the input current is 200W/32V = 6.25A. The input voltage to the inverter is controlled by a separate feedback loop. For simplicity, in this example the inverter requires a constant 350V. Since there are ten serially-connected modules, each providing 200W, the input current to the inverter is 2000W/350V = 5.7A. Thus, the DC bus current flowing through each of the power optimizers must be 5.7A. This means that each power optimizer in this example provides an output voltage of 200W/5.7A = 35V. In this case, the power optimizers are acting as up converters, converting the 32V input voltage to the target 35V output voltage.
Als je Vmpp dan niet 32 volt maar 50 is (panasonic hit N295) dan heb je als je het met bovenstaande voorbeeld uitrekent:
Current is 295/50=6A
15 x 295 watt = 4425 / 750 volt = 5.9A
Dan 295/5.9 = 50 volt
Dan moet elke optimizer omzetten van 50 naar 50 volt om de juiste spanning bij 15 panelen te leveren om de gewenste 750 volt aan de 3 fase omzetter aan te bieden.
Heb je dan nog steeds 16 optimizers in een string nodig, of werken 15 ook prima ?
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
De N295 panelen hebben een Voc van 63,7 Volt. Je moet dan een P500 of P404 optimizer toepassen.jacovn schreef op zondag 5 maart 2017 @ 13:50:
Vraag over SolarEdge 3-fase omzetters en string lengte.
Bij de uitleg in de pdf:
We assume an MPP voltage for each module (given perfectly matched modules for demonstration purposes) of VMPP = 32V. This means the input voltage to the power optimizer is 32V, and the input current is 200W/32V = 6.25A. The input voltage to the inverter is controlled by a separate feedback loop. For simplicity, in this example the inverter requires a constant 350V. Since there are ten serially-connected modules, each providing 200W, the input current to the inverter is 2000W/350V = 5.7A. Thus, the DC bus current flowing through each of the power optimizers must be 5.7A. This means that each power optimizer in this example provides an output voltage of 200W/5.7A = 35V. In this case, the power optimizers are acting as up converters, converting the 32V input voltage to the target 35V output voltage.
Als je Vmpp dan niet 32 volt maar 50 is (panasonic hit N295) dan heb je als je het met bovenstaande voorbeeld uitrekent:
Current is 295/50=6A
Dan 295/5.9 = 50 volt
Dan moet elke optimizer omzetten van 50 naar 50 volt om de juiste spanning bij 15 panelen te leveren om de gewenste 750 volt aan de 3 fase omzetter aan te bieden.
Heb je dan nog steeds 16 optimizers in een string nodig, of werken 15 ook prima ?
De P500 kan maar tot 60 Volt output leveren. Zoals je zelf voorrekent kom je met deze panelen in het ideale geval (allemaal gelijke spanning en stroom) al op 50 Volt output uit. Dit betekent dat er niet zo heel veel speelruimte is om schaduw en andere verschillen tussen panelen op te vangen. In theorie zou het dus wel moeten werken in deze omstandigheden. Ik verwacht niet dat het systeem weigert te starten met 15 optimizers, maar weet dit niet 100% zeker.
Het zou dan misschien handiger zijn om de P404 toe te passen. Deze kunnen tot 85 Volt output leveren. Hiervan heb je er volgens de specs dan ook maar 13 van nodig. Dat gaat 100% zeker werken dus
In principe ligt alles in de schaduw als de zon opkomt. De zon komt pas vanaf een uur of 10, 11 direct op de panelen. Tot die tijd is er indirect licht/schaduw. De vorige keer dat het gebeurde was ik er zelf niet bij, maar volgens mij werd het toen pas tegen de middag opgemerkt. Ik zou verwachten dat het in zo'n geval uiteindelijk alsnog opstart of niet? Het vreemde is namelijk dat de omvormer zonder problemen start als deze even uitgezet is. Het weerbeeld was in die tijd niet veranderd.reneeke1970 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 12:59:
[...]
Liggen er tijdens opstarten toevallig niet paar in de schaduw, die spanning mis je dan in je string. Met bewolkt weer heb je daar geen last van.
Als hij niet start kun je dan de spanning aflezen in je menu misschien?
Als de leverancier het ook niet weet, moet ik dat eens in de gaten houden. Kijken of de omstandigheden waaronder het gebeurt gelijk zijn. Helaas dat er een paar grijze dagen aankomen.
Ik kan verder ook niets aflezen bij de omvormer. Er zit een RS232 dongle ingeplugt welke naar een Growatt Shinevision zendt, maar die geeft ook geen informatie als de omvormer niet aan staat. De omvormer zelf maakt ook geen geluid dan, dus is niet actief.
[ Voor 18% gewijzigd door LA-384 op 05-03-2017 14:35 ]
Dat is wel iest wat ik over het hoofd gezien heb. Maar alles kan dan ook in een string, het zouden 31 panelen worden. Die kunnen dan wel makkelijker samen de 750 volt halen als er wat in de schaduw ligt (en dat gaat gebeuren -> soms wel stuk of 10 panelen in de winter)Jerrythafast schreef op zondag 5 maart 2017 @ 14:22:
[...]
De N295 panelen hebben een Voc van 63,7 Volt. Je moet dan een P500 of P404 optimizer toepassen.
De P500 kan maar tot 60 Volt output leveren. Zoals je zelf voorrekent kom je met deze panelen in het ideale geval (allemaal gelijke spanning en stroom) al op 50 Volt output uit. Dit betekent dat er niet zo heel veel speelruimte is om schaduw en andere verschillen tussen panelen op te vangen. In theorie zou het dus wel moeten werken in deze omstandigheden. Ik verwacht niet dat het systeem weigert te starten met 15 optimizers, maar weet dit niet 100% zeker.
Het zou dan misschien handiger zijn om de P404 toe te passen. Deze kunnen tot 85 Volt output leveren. Hiervan heb je er volgens de specs dan ook maar 13 van nodig. Dat gaat 100% zeker werken dus
Als die panelen in de schaduw liggen is er geen indirect licht, dat komt pas als tegen wolken kan kaatsen. Misschien geven ze wel V maar beslist geen A wat omvormer nodig heeft. Ik heb ook een string met sf volledig in schaduw maar die doet helemaal niks met felle zon, pas na negen uur. Maar het is wel raar dat hij op bepaald moment toch niet uit zichzelf aan gaat. Maar het hoofd probleem is te weinig panelen in string vanwege schaduwLA-384 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 14:25:
[...]
In principe ligt alles in de schaduw als de zon opkomt. De zon komt pas vanaf een uur of 10, 11 direct op de panelen. Tot die tijd is er indirect licht/schaduw. De vorige keer dat het gebeurde was ik er zelf niet bij, maar volgens mij werd het toen pas tegen de middag opgemerkt. Ik zou verwachten dat het in zo'n geval uiteindelijk alsnog opstart of niet? Het vreemde is namelijk dat de omvormer zonder problemen start als deze even uitgezet is. Het weerbeeld was in die tijd niet veranderd.
Als de leverancier het ook niet weet, moet ik dat eens in de gaten houden. Kijken of de omstandigheden waaronder het gebeurt gelijk zijn. Helaas dat er een paar grijze dagen aankomen.
Ik kan verder ook niets aflezen bij de omvormer. Er zit een RS232 dongle ingeplugt welke naar een Growatt Shinevision zendt, maar die geeft ook geen informatie als de omvormer niet aan staat. De omvormer zelf maakt ook geen geluid dan, dus is niet actief.
1 PVoutput . Dongen NB
Liggen de panelen op het zelfde dakvlak, oftewel, kan je ze alle 12 in serie zetten?LA-384 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 14:25:
[...]
In principe ligt alles in de schaduw als de zon opkomt. De zon komt pas vanaf een uur of 10, 11 direct op de panelen. Tot die tijd is er indirect licht/schaduw. De vorige keer dat het gebeurde was ik er zelf niet bij, maar volgens mij werd het toen pas tegen de middag opgemerkt. Ik zou verwachten dat het in zo'n geval uiteindelijk alsnog opstart of niet? Het vreemde is namelijk dat de omvormer zonder problemen start als deze even uitgezet is. Het weerbeeld was in die tijd niet veranderd.
Ik houd het nog steeds op een te lage opstartspanning. Bij opstarten van je omvormer wordt de spanning flink omlaag getrokken. Als dan nog niet alle panelen in de zon liggen kom je simpelweg onder opstartspanning en valt dan uit. Hij probeert waarschijnlijk nog een paar keer. Als dat ook niet lukt, dan blijft tie uit bedrijf. Handmatig de omvormer opstarten lukt dan wel, je bent dat wat later en dan hebben meer panelen de volle zon.
Dus kijk even na of je de panelen in serie kan zetten en dan parallel aansluiten op beide aansluitpunten. De spanning is dan voldoende op de omvormer op te starten.
Mijn stiefdochter had het zelfde probleem, met twee Y-splitter was het probleem opgelost. Nooit meer een uitval gehad.
De SE design software vertelt je welke optimizer je moet nemen en hoeveel om goed te werken.jacovn schreef op zondag 5 maart 2017 @ 13:50:
Vraag over SolarEdge 3-fase omzetters en string lengte.
Bij de uitleg in de pdf:
Current is 295/50=6A
Dan 295/5.9 = 50 volt
van een p405 heb je er minder nodig dan een p300, de software matched de juiste optimizers bij het paneel van jouw voorkeur. Het type optimizers bepaalt dan de stringlengte. Als je zelf geen toegang hebt tot de SE software wil ik het wel voor je uitrekenen, mail me dan even.
reneeke1970 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 14:48:
Maar het hoofd probleem is te weinig panelen in string vanwege schaduw
Bedankt beiden. Aangezien jullie op 1 lijn liggen, moet ik het toch maar hier gaan zoekendrielp schreef op zondag 5 maart 2017 @ 15:21:
Liggen de panelen op het zelfde dakvlak, oftewel, kan je ze alle 12 in serie zetten?
Ik houd het nog steeds op een te lage opstartspanning. Bij opstarten van je omvormer wordt de spanning flink omlaag getrokken. Als dan nog niet alle panelen in de zon liggen kom je simpelweg onder opstartspanning en valt dan uit. Hij probeert waarschijnlijk nog een paar keer. Als dat ook niet lukt, dan blijft tie uit bedrijf. Handmatig de omvormer opstarten lukt dan wel, je bent dat wat later en dan hebben meer panelen de volle zon.
Dus kijk even na of je de panelen in serie kan zetten en dan parallel aansluiten op beide aansluitpunten. De spanning is dan voldoende op de omvormer op te starten.
Mijn stiefdochter had het zelfde probleem, met twee Y-splitter was het probleem opgelost. Nooit meer een uitval gehad.
De panelen liggen op hetzelfde dak, maar een deel kan in bepaalde gevallen met schaduw te maken hebben, vandaar de verdeling over de strings.
Heeft deze schaduwval geen invloed als de panelen parallel aangesloten zijn? Beide strings hebben een eigen mppt.
Ik ga in elk geval nog even met de leverancier overleggen, maar nu heb ik in elk geval een idee welke kant het op zal gaan.
1 PVoutput . Dongen NB
Het goede nieuws is dat met een stukje kabel en een paar stekkers de schuur met 6 SF hulp krijgt van nog eens 6 van de overkapping. Yay. Foto's volgen nog met een beetje zon als het zo ver is.
Hier nog wat info over MPPT enzoLA-384 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 15:41:
[...]
[...]
Bedankt beiden. Aangezien jullie op 1 lijn liggen, moet ik het toch maar hier gaan zoeken![]()
De panelen liggen op hetzelfde dak, maar een deel kan in bepaalde gevallen met schaduw te maken hebben, vandaar de verdeling over de strings.
Heeft deze schaduwval geen invloed als de panelen parallel aangesloten zijn? Beide strings hebben een eigen mppt.
Ik ga in elk geval nog even met de leverancier overleggen, maar nu heb ik in elk geval een idee welke kant het op zal gaan.
https://fritts.nl/mpp-tracker-omvormer/
Ik heb het zelf maar geinstalleerd.No Hands schreef op zondag 5 maart 2017 @ 15:26:
[...]
De SE design software vertelt je welke optimizer je moet nemen en hoeveel om goed te werken.
van een p405 heb je er minder nodig dan een p300, de software matched de juiste optimizers bij het paneel van jouw voorkeur. Het type optimizers bepaalt dan de stringlengte. Als je zelf geen toegang hebt tot de SE software wil ik het wel voor je uitrekenen, mail me dan even.
Suggestie 1, SE8K met 1 string waar alles in zit en 31 x P404 optimizer.
Estimated yearly energy: 7.99 MWh (is dit niet wat te optimistisch ?)
Ik denk dat dat wel kloppen kan hoor. 31x295x0,9 dan kom je in de buurtjacovn schreef op zondag 5 maart 2017 @ 20:44:
[...]
Ik heb het zelf maar geinstalleerd.
Suggestie 1, SE8K met 1 string waar alles in zit en 31 x P404 optimizer.
Estimated yearly energy: 7.99 MWh (is dit niet wat te optimistisch ?)
Na de 5 delen op dit forum doorgespit te hebben zijn mij alleen nog enkele zaken onduidelijk en ik hoop hiermee dat jullie mij kunnen helpen.
Ik brand maar even los:
Ik heb een meterkast in mijn woonhuis, 3x35 amp afgezekerd vanuit energieleverancier.
Verdeler netjes met hoofdschakelaar en 2x ALS 30mA met daarop de groepen voor de woning.
Na de hoofdschakelaar heb ik ook een 3F C25 voor mijn schuur.
De kabel tussen woning en schuur is een 4x6mm2-AS kabel.
In de schuur een onder verdeler, hoofdschakelaar, 2 x ALS 500mA met 4x lichtgroepen en 4x krachtgroepen voor mijn machines.
Nou wil ik graag op het dak van mijn schuur een PV systeem aanbrengen met 10 x een 310Wp paneel die worden aangesloten op een 3F omvormer welke bij de onder verdeler in de schuur wordt aangebracht.
Mag ik de omvormer op een eigen 3F aardlek automaat (16A=30mA) aansluiten (direct na de hoofdschakelaar) in de onder verdeler in de schuur, of leg ik een kabel naar de meterkast in mijn huis en plaats ik daar een 3F aardlek automaat (16A-30mA) direct na de hoofdschakelaar?
Bij de laatste optie wil ik dan wel een werkschakelaar aanbrengen bij de omvormer zodat ik deze ook vanuit de schuur spanningsloos kan maken.
Je kan gewoon een 3x16A automaat in de onderverdeler zetten, een ALS is niet noodzakelijk bij permanent aangesloten apparaten. Het schaad echter niet om hier een 30 mA ALS te gebruiken, al is het maar om problemen met vocht, kabels en knaagdieren te voorkomen.etienne001 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 00:24:
Ik wil graag zelf ook een PV systeem aanleggen....
[....]
Mag ik de omvormer op een eigen 3F aardlek automaat (16A=30mA) aansluiten (direct na de hoofdschakelaar) in de onder verdeler in de schuur, of leg ik een kabel naar de meterkast in mijn huis en plaats ik daar een 3F aardlek automaat (16A-30mA) direct na de hoofdschakelaar?
Bij de laatste optie wil ik dan wel een werkschakelaar aanbrengen bij de omvormer zodat ik deze ook vanuit de schuur spanningsloos kan maken.
Werkschakelaar altijd +1
Even in excel uitgewerkt.Jerrythafast schreef op zondag 5 maart 2017 @ 14:22:
[...]
De N295 panelen hebben een Voc van 63,7 Volt. Je moet dan een P500 of P404 optimizer toepassen.
Met een P404 kan ik tot 22 van de 31 panelen in schaduw (in winter tijd oost panelen geen directe zon, en zijdak in schaduw van buur huis, dus allen op plat dak nog 9 panelen in de directe zon) nog draaien (optimizer output benden de 85 volt)
Zie schaduw zijdak hieronder:
Zomer:

Voor en najaar:

Winter:

In de zomermaanden geen issue, maar buiten die 4 maanden wel altijd schaduw en in de winter 6-7 panelen tegelijk zelfs. In voor en najaar telkens max 3 panelen.
[ Voor 30% gewijzigd door jacovn op 07-03-2017 11:39 ]
10 x 310 = 3100Wp is ook op 1 fase in te voeden. Een 1fase omvormer is een stukje goedkoper.etienne001 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 00:24:
Ik wil graag zelf ook een PV systeem aanleggen....
Nou wil ik graag op het dak van mijn schuur een PV systeem aanbrengen met 10 x een 310Wp paneel die worden aangesloten op een 3F omvormer welke bij de onder verdeler in de schuur wordt aangebracht.
Of wil je persé je invoeding verdelen over de 3 fasen?
PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu
Dat had ik inderdaad ook bedacht, je krijg dan wel een scheve belasting als je op 1 fase gaat werken. Op 3-fase is dan wel wat netter.GadgetFrank schreef op maandag 6 maart 2017 @ 09:44:
[...]
10 x 310 = 3100Wp is ook op 1 fase in te voeden. Een 1fase omvormer is een stukje goedkoper.
Of wil je persé je invoeding verdelen over de 3 fasen?
Daarnaast weet ik niet hoe een slimme meter ermee omgaat als je op 1-fase gaat terugleveren.
De meters noteren het netto verbruik of teruggaaf, ongeacht of deze slim is of niet. Met de nieuwere meters met DMSR4 specificatie kan je per fase het vermogen zien meen ik.etienne001 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 09:48:
[...]
Dat had ik inderdaad ook bedacht, je krijg dan wel een scheve belasting als je op 1 fase gaat werken. Op 3-fase is dan wel wat netter.
Daarnaast weet ik niet hoe een slimme meter ermee omgaat als je op 1-fase gaat terugleveren.
In dit geval is het met een installatie van circa 3kW niet zo'n probleem dat achter een enkele 16A automaat te doen. Het is wel aanzienlijk goedkoper dan een 3F uitvoering.
Ik kan de meter inderdaad per fase aflezen.databeestje schreef op maandag 6 maart 2017 @ 09:51:
[...]
De meters noteren het netto verbruik of teruggaaf, ongeacht of deze slim is of niet. Met de nieuwere meters met DMSR4 specificatie kan je per fase het vermogen zien meen ik.
In dit geval is het met een installatie van circa 3kW niet zo'n probleem dat achter een enkele 16A automaat te doen. Het is wel aanzienlijk goedkoper dan een 3F uitvoering.
Nu ben ik alleen aan het twijfelen. Ik spreek nu over 10 panelen, als het er 12 worden zit ik al op 3720Wp. Dan zit ik al boven de 16A. Ik kan dan nog naar 20A om af te zekeren, hoger gaat niet daar de onderverdeler is afgezekerd met 25A in de woning.
Prijsverschil tussen een 1-fase omvormer en 3-fase omvormer is ongeveer € 400,00 valt nog mee..
Je hebt wel een punt hoor!! Lekker aan de twijfel
Een Goodwe 4K 3 fase omvormer begint bij circa 1000 euro, dus gewoon volleggen dat dak, je weet nooit wanneer je die elektriciteit nodig gaat hebben. Elektrisch rijden of Warmtepomp is "om de hoek".etienne001 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 10:10:
[...]
Ik kan de meter inderdaad per fase aflezen.
Nu ben ik alleen aan het twijfelen. Ik spreek nu over 10 panelen, als het er 12 worden zit ik al op 3720Wp. Dan zit ik al boven de 16A. Ik kan dan nog naar 20A om af te zekeren, hoger gaat niet daar de onderverdeler is afgezekerd met 25A in de woning.
Prijsverschil tussen een 1-fase omvormer en 3-fase omvormer is ongeveer € 400,00 valt nog mee..
Het voordeel van 3 fase is wanneer je toch weer meer gaat leggen, dan zitten de hoofd zekeringen niet meteen vol, wordt alles over de 3 fasen verdeeld. (heb ik ook ..... straks 18kW)etienne001 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 10:10:
[...]
Ik kan de meter inderdaad per fase aflezen.
Schiet mij net te binnen, 1 fase werkt over het algemeen ook met 1 streng toch?databeestje schreef op maandag 6 maart 2017 @ 10:14:
[...]
Een Goodwe 4K 3 fase omvormer begint bij circa 1000 euro, dus gewoon volleggen dat dak, je weet nooit wanneer je die elektriciteit nodig gaat hebben. Elektrisch rijden of Warmtepomp is "om de hoek".
Met de beoogde 3-fase omvormer kan ik 2 strengen maken, wat ook weer mijn voorkeur heeft.
Daarnaast is op dit moment 12 stuks wel de max.
Ik plaats ze horizontaal en het dak is 13 bij 5 meter.
Ik heb ook te maken met een dakopstand van 30cm dus ik kan ze aan 1 zijde niet aan het begin van het dak plaatsen.
Ik zou naar 14 stuks kunnen maar dan staan de panelen aan de buitenzijde tegen de dakopstand aan. Zit ik weer met een schaduw plek op het paneel.
Verwijderd
Dat maakt niet zo gek veel uit, vanaf 3Kw omvormers zijn er ook enkelfase omvormers met 2 ingangen. 10 of 12 panelen maakt niet gek veel uit qua aansluitvermogen, er zijn specifiek omvormers die de 16A grens respecteren maar korte tijd (max. vermogen haal je niet bijzonder vaak cq lang) meer terugleveren is ook geen enkel probleem. Het is niet dat een automaat bij 16,01A zegt van doei.etienne001 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 10:29:
[...]
Schiet mij net te binnen, 1 fase werkt over het algemeen ook met 1 streng toch?
Met de beoogde 3-fase omvormer kan ik 2 strengen maken, wat ook weer mijn voorkeur heeft.
Ander punt is dat bij het terugleveren de ac spanning iets hoger moet zijn (anders rolt het niet de goede kant op) dan je netspanning, anders gezegd: 230V*16A=3680W maar 3680W/235V=15,65A. Netspanning mag een 10% maximaal afwijken dus voor wat je precies in A gaat terugleveren zou je even moeten meten wat de exacte netspanning is op het aansluitpunt van je omvormer en hou in je achterhoofd dat deze altijd iets fluctueert afhankelijk van de belasting van het net. Bij bijv. veel zonnepanelen in/op een wijk(kast) zal deze gemiddeld wat hoger liggen dan 'normaal'.
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2017 20:42 . Reden: Eenheid gecorrigeerd. ]
12 panelen is te weinig string spanning voor een drie fase omvormer. Dan kun je beter overstappen naar 3×7/8=21/24 solar frontier,is gelijk je schaduw probleem opgelost.etienne001 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 10:29:
[...]
Ik heb ook te maken met een dakopstand van 30cm dus ik kan ze aan 1 zijde niet aan het begin van het dak plaatsen.
Ik zou naar 14 stuks kunnen maar dan staan de panelen aan de buitenzijde tegen de dakopstand aan. Zit ik weer met een schaduw plek op het paneel.
Kostal pico 4.2 of 5.5 met zelfs 3 aansluitingen is leuk ding vind ik zelf.....
1 PVoutput . Dongen NB
Ze stoppen niet met leveren in Europa. Dit is verkeerd gecommuniceerd richting de media. Alle officiele dealers kunnen deze panelen gewoon naleveren. Ook is er nog een ruime voorraad aan panelen.
Mijn persoonlijke ervaring is dat veel adviseurs verkondigen dat SF panelen niet meer geleverd worden en bijna niet meer op voorraad zijn. Natuurlijk omdat ze zelf geen officiele leverancier zijn. Zijn dus nog prima verkrijgbaar. En ze worden ook gewoon nog nageleverd mocht je later willen bijplaatsen. Deze info heb ik van een officiele dealer/importeur.
Op zich heb je hier gelijk in, maar om de max. stroom te baseren op een momentopname van de spanning, lijkt me niet handig. Zo had ik gisteren een netspanning tussen 220V en 239V (gemeten door de inverter zelf).Verwijderd schreef op maandag 6 maart 2017 @ 10:58:
[...]
Ander punt is dat bij het terugleveren de ac spanning iets hoger moet zijn (anders rolt het niet de goede kant op) dan je netspanning, anders gezegd: 230V*16A=3680W maar 3680A/235V=15,65A. Netspanning mag een 10% maximaal afwijken dus voor wat je precies in A gaat terugleveren zou je even moeten meten wat de exacte netspanning is op het aansluitpunt van je omvormer en hou in je achterhoofd dat deze altijd iets fluctueert afhankelijk van de belasting van het net. Bij bijv. veel zonnepanelen in/op een wijk(kast) zal deze gemiddeld wat hoger liggen dan 'normaal'.
De lage spanning kwam door gelijktijdig gebruik van diverse grootverbruikers (inductieplaat, oven en wasmachine), de hoge spanning trad op tijdens een zonnig moment waarop er niemand thuis was.
Daarbij heb je geen idee wat de impedantie van het net is op jouw locatie. Bij lage impedantie ("een sterk net"), zal een omvormer met een niet veel hogere spanning gaan invoeden.
Over welke driefase omvormer heb je het dan.etienne001 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 10:29:
[...]
Kunnen we wat meer mee, en idd zijn 12 ( waarschijnlijk 1x2m 310W) panelen wat mager
qwa voltage voor een 3f omvormer.
( heb je wel echt alle 5 delen doorgespit )
Ik heb zelf in gedachte de SolarEdge SE4000 of de SE5000 3-fase omvormer.PClop schreef op maandag 6 maart 2017 @ 12:45:
[...]
Over welke driefase omvormer heb je het dan.
Kunnen we wat meer mee, en idd zijn 12 ( waarschijnlijk 1x2m 310W) panelen wat mager
qwa voltage voor een 3f omvormer.
( heb je wel echt alle 5 delen doorgespit )
En ja ik heb toch echt al heel wat avondjes gelezen in de delen...
Dus je slaat een hoekje van je dak over vanwege schaduw maar gaat wel met solaredge werken, nou vang mijn handdoek maar op....etienne001 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 12:54:
[...]
Ik heb zelf in gedachte de SolarEdge SE4000 of de SE5000 3-fase omvormer.
Drie fase, 12 optimisers......weet niet waar jij gelezen hebt maar niet hier haha
[ Voor 9% gewijzigd door reneeke1970 op 06-03-2017 13:56 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Vanaf 2,5k al.Verwijderd schreef op maandag 6 maart 2017 @ 10:58:
[...]
Dat maakt niet zo gek veel uit, vanaf 3Kw omvormers zijn er ook enkelfase omvormers met 2 ingangen.
Ik heb deze bijvoorbeeld: http://www.ginlong.com/en/PV_Inverters/Solis_2_5K_2G.html
De extra string bij een kleinere omvormer kan handig zijn als je bijvoorbeeld een oost west opstelling wilt maken met een beperkt aantal panelen of als een deel van je panelen niet evenveel licht vangt als het andere deel. Bijvoorbeeld een hogere en een lagere rij panelen waarbij de lagere rij in de winter eerder/vaker schaduw krijgt.
[ Voor 7% gewijzigd door TWyk op 06-03-2017 14:52 ]
Of je wel of geen als moet plaatsen ligt aan je aarding, indien je installatie aarding 25/In is kun je soms zonder als. Ale je een zgn als aarding hebt Ra <166 Ohm maar groter dan 25/In moet je altijd een als in je installatie hebben, ook bij vaste aansluiting.databeestje schreef op maandag 6 maart 2017 @ 07:16:
[...]
Je kan gewoon een 3x16A automaat in de onderverdeler zetten, een ALS is niet noodzakelijk bij permanent aangesloten apparaten. Het schaad echter niet om hier een 30 mA ALS te gebruiken, al is het maar om problemen met vocht, kabels en knaagdieren te voorkomen.
Werkschakelaar altijd +1
Geeft niet, één deel doornemen is al afzien door dat hier veel zaken door elkaar lopen.etienne001 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 12:54:
[...]
Ik heb zelf in gedachte de SolarEdge SE4000 of de SE5000 3-fase omvormer.
Maar als jou max aantal panelen toch op 12 a 13 blijft, zit je beter met een 1 fase omvormer
er zijn hier zelfs klanten die al jaren een 4 tot 5Kwp installatie hebben draaien op een 16A groep.
Je hebt het over 310Wp panelen, als die een maat hebben va ~1x2M, dan zou je misschien
beter over kunnen stappen naar 295/300Wp panelen met een maat van 1x1.65m, deze zijn
soms zelfs goedkoper met een kleine kans dat je er meer van kwijt kun op je schuurdak.
Is het een goed idee om de TS uit te breiden met een lijstje van panelen met afwijkende voltages? Ik zie waarschijnlijk nog een paar opties over het hoofd en de zoekfunctie brengt me ook niet echt verder.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Of 8 Poly panelen met 4 YC500 micro inverters...zonoskar schreef op maandag 6 maart 2017 @ 17:27:
Wij gaan dit jaar een zonneboiler plaatsen. Die komt boven onze PV panelen, maar is niet zo breed (1.66 x 2m breed is genoeg denk ik). Maar dan heb ik dus 30 TSMC panelen (10m breed) en daarboven een puist met vacuumpipes (of iets anders). Bovendien bestaat het plan om een electrische auto te nemen, dus de ruimte naast de vacuumpipes moet opgevuld worden door PV panelen. Ik heb nu 3 strings van 10 TSMC panelen en dat geeft een goed DC voltage voor de omvormer (3 fase Goodwe). Maar ik zou ruimte hebben voor 8 poly panelen (165x1m), of 12 TSMC panelen (166x0.66). Alleen met 8 poly kom ik niet echt in de buurt van een goede DC spanning. De panelen van TSMC worden niet meer gemaakt en de panelen van Stion lijkt lastig aan te komen te zijn, bovendien hebben ze maar tot 155Wp, niet de 165Wp die ik van TSMC heb. Solar Frontier past niet mooi naast de vacuumpipes, maar zou ook een probleem zijn omdat de spanning van de string dan te hoog zou zijn. 2 strings van 4 panelen zou dan weer te weinig spanning opleveren. Nou kan ik nog wel een rij panelen kwijt boven de vacuumpipes, maar dan ga ik ruim over de rating van mijn omvormer heen (6200Wp, waarvan nu 4950Wp in gebruik dus).
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Hier schijnen ze nog beschikbaar te zijn, wel de C2, weet niet of dat het juiste type is voor jou.zonoskar schreef op maandag 6 maart 2017 @ 17:27:
Wij gaan dit jaar een zonneboiler plaatsen. Die komt boven onze PV panelen, maar is niet zo breed (1.66 x 2m breed is genoeg denk ik). Maar dan heb ik dus 30 TSMC panelen (10m breed) en daarboven een puist met vacuumpipes (of iets anders). Bovendien bestaat het plan om een electrische auto te nemen, dus de ruimte naast de vacuumpipes moet opgevuld worden door PV panelen. Ik heb nu 3 strings van 10 TSMC panelen en dat geeft een goed DC voltage voor de omvormer (3 fase Goodwe). Maar ik zou ruimte hebben voor 8 poly panelen (165x1m), of 12 TSMC panelen (166x0.66). Alleen met 8 poly kom ik niet echt in de buurt van een goede DC spanning. De panelen van TSMC worden niet meer gemaakt en de panelen van Stion lijkt lastig aan te komen te zijn, bovendien hebben ze maar tot 155Wp, niet de 165Wp die ik van TSMC heb. Solar Frontier past niet mooi naast de vacuumpipes, maar zou ook een probleem zijn omdat de spanning van de string dan te hoog zou zijn. 2 strings van 4 panelen zou dan weer te weinig spanning opleveren. Nou kan ik nog wel een rij panelen kwijt boven de vacuumpipes, maar dan ga ik ruim over de rating van mijn omvormer heen (6200Wp, waarvan nu 4950Wp in gebruik dus).
Is het een goed idee om de TS uit te breiden met een lijstje van panelen met afwijkende voltages? Ik zie waarschijnlijk nog een paar opties over het hoofd en de zoekfunctie brengt me ook niet echt verder.
En hier nog de 160Wp uitvoering?
[ Voor 4% gewijzigd door PClop op 06-03-2017 18:39 ]
Ik zoek naar iets wat ik kan gebruiken om 10 SF170 panelen Oost-West te monteren in portrait.
Zo te zien eenvoudig kwa montage en goed betaalbaar.
Die hou ik in mijn achterhoofd. Had ik niet aan gedacht.TFHfony schreef op maandag 6 maart 2017 @ 18:23:
[...]
Of 8 Poly panelen met 4 YC500 micro inverters...
Ik zie in jouw post zo 3 enorm goede argumenten om deze nog eens te bumpen:zonoskar schreef op maandag 6 maart 2017 @ 17:27:
Zonnepanelen en omvormers in de Pricewatch?
1. Je zoekt naar bepaalde afmetingen
2. Je zoekt naar bepaalde elektrische eigenschappen
3. Waar is het nog te krijgen?
[ Voor 3% gewijzigd door Jerrythafast op 06-03-2017 22:14 ]
Ik heb 5kWh aan accu's staan, nu in 36v geschakeld zodat ik een UPS kan opstarten zodra de 230v wegvalt (nog nooit gebeurd, dit ter zijde).
Op dit moment heb ik een flinke overschot en een paar panelen 'over', nog te plaatsen. Daarnaast wil ik graag de accu's elke dag een beetje gebruiken om ze zo goed mogelijk te houden. Tevens zou ik graag als het donker is de accu's gebruiken om weer 230v te genereren en bij 'overschot' dit weer ietsje terug te leveren.
Mijn vraag is, kan ik ongestraft een zonnepaneelomvormer op een accu aansluiten? Gaat deze omvormer gelijk in de limiet staan daar een accu een stroombron is?
Uiteraard zal er een slimme regeling omheen gebouwd moeten worden. Bijvoorbeeld dat als de accu's overdag al vol zijn dat automatisch er weer terug geleverd gaat worden. Dito als de accu's teveel leeg raken dat de omvormer voor terug levering afschakelt.
Ben benieuwd naar jullie gedachten en ervaringen.
groet,
Jeroen
Dat herken ik, het helpt ook niet dat het huis oost-west dak al vol zit dus was ik maar begonnen met een schuur en terrasoverkapping met SF. Toch weer 1700Wp erbij, jammer dat deze tot 12:00 in de schaduw ligt, maar het is mooi meegenomen.Niek_ schreef op maandag 6 maart 2017 @ 22:43:
Kak, dat moment dat je er graag 3000Wp bij wilt leggen omdat dit je brandstofkosten van je elektrische auto halveert maar het geld er nu niet voor hebt.. bah.
Hier is het ongeveer 2500kWh wat ik thuis laad, en de resterende 1000 buiten de deur, scheelt toch weer een boel.
Misschien maar sparen om het huis te upgraden naar Panasonic HIT panelen
Ja, of je moet er een PWM tussen zetten om de stroom te regelen, kan met een draaiknopje ofzo. Mijn Raspberry project voor precies dit staat al een tijdje stil. Deze regelt het laden en ontladen van de accu aan de hand van de P1 poort van de slimme meter.grotegok schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 07:24:
Mijn vraag is, kan ik ongestraft een zonnepaneelomvormer op een accu aansluiten? Gaat deze omvormer gelijk in de limiet staan daar een accu een stroombron is?
Dit was het meeste werk.Uiteraard zal er een slimme regeling omheen gebouwd moeten worden. Bijvoorbeeld dat als de accu's overdag al vol zijn dat automatisch er weer terug geleverd gaat worden. Dito als de accu's teveel leeg raken dat de omvormer voor terug levering afschakelt.
Een Meanwell ~36 Volt voeding en een APS Micro zijn genoeg om zo iets te realiseren. Dat en een bakje relais, een raspberry, arduino nano om de P1 op het netwerk te zetten en PWM regelaars. Tevens een aantal raspberry ADC en DAC bordjes.
Ohhh haha je leest op een gegeven moment zoveel, hier vooral en ook daarnaast wat je via Google nog eens zoekt.....PClop schreef op maandag 6 maart 2017 @ 17:08:
[...]
Geeft niet, één deel doornemen is al afzien door dat hier veel zaken door elkaar lopen.![]()
Maar als jou max aantal panelen toch op 12 a 13 blijft, zit je beter met een 1 fase omvormer
er zijn hier zelfs klanten die al jaren een 4 tot 5Kwp installatie hebben draaien op een 16A groep.
Je hebt het over 310Wp panelen, als die een maat hebben va ~1x2M, dan zou je misschien
beter over kunnen stappen naar 295/300Wp panelen met een maat van 1x1.65m, deze zijn
soms zelfs goedkoper met een kleine kans dat je er meer van kwijt kun op je schuurdak.
Ik heb inderdaad het roer omgegooid en ga voor 1-fase omvormer. Scheelt iets in de kosten.
Ook lees ik meer berichten dat mensen de panelen, zoals in mijn geval, niet onder een hoek van 35 graden zetten maar in een hoek van ongeveer 10 graden plaatsen.
Dat zou ik natuurlijk ook nog kunnen doen, dan kan er wel een extra rij bij.
Feit blijft dan wel dat ik ff moet door sparen om zo die extra rij erbij te leggen.
Voor mij ligt het op 9 meter hoog en met wat geluk net vlak met dakrand en dan is een hogere hoek optisch niet mooi en vangt te veel wind etc. Tevens wil ik een oost/west opstelling
Verwijderd
Leuk plan. Hou er rekening mee dat een inverter voor zonnepanelen continu het optimale punt zoekt (MPPT), waarbij de meeste energie aan je panelen onttrokken wordt Ik durf niet te voorspellen hoe dat gaat als je met accu's werkt.grotegok schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 07:24:
Hoe je met PWM de max. stroom kan begrenzen in dit soort situaties, zie ik niet zo. Ik verwacht dat de inverter daar niet mee om kan gaan en in storing gaat. Je begeeft je in een gebied waar inverters niet voor ontworpen zijn en dan heb je kans dat de ene inverter wel en de andere niet werkt...
Verwijderd
victron energy(wereld leider en nederlands bedrijf)heeft mooie oplossingen hiervoorJoepla schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 13:42:
[...]
Leuk plan. Hou er rekening mee dat een inverter voor zonnepanelen continu het optimale punt zoekt (MPPT), waarbij de meeste energie aan je panelen onttrokken wordt Ik durf niet te voorspellen hoe dat gaat als je met accu's werkt.
Hoe je met PWM de max. stroom kan begrenzen in dit soort situaties, zie ik niet zo. Ik verwacht dat de inverter daar niet mee om kan gaan en in storing gaat. Je begeeft je in een gebied waar inverters niet voor ontworpen zijn en dan heb je kans dat de ene inverter wel en de andere niet werkt...
De UPS IS een DC-AC omvormer en omgekeerd.grotegok schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 07:24:
Een vraag, wie heeft er een tip of ervaring mee met het volgende:
Ik heb 5kWh aan accu's staan, nu in 36v geschakeld zodat ik een UPS kan opstarten zodra de 230v wegvalt (nog nooit gebeurd, dit ter zijde).
Op dit moment heb ik een flinke overschot en een paar panelen 'over', nog te plaatsen. Daarnaast wil ik graag de accu's elke dag een beetje gebruiken om ze zo goed mogelijk te houden. Tevens zou ik graag als het donker is de accu's gebruiken om weer 230v te genereren en bij 'overschot' dit weer ietsje terug te leveren.
Uiteraard zal er een slimme regeling omheen gebouwd moeten worden. Bijvoorbeeld dat als de accu's overdag al vol zijn dat automatisch er weer terug geleverd gaat worden. Dito als de accu's teveel leeg raken dat de omvormer voor terug levering afschakelt.
Ben benieuwd naar jullie gedachten en ervaringen.
groet,
Jeroen
Gewoon aansluiten en de hoofdschakelaar van je huis uitzetten. Als de accu's leeg genoeg zijn weer aan ....
Het idee is (als ik het goed begrijp) dat dit geautomatiseerd wordt. Als je steeds je huis (met alle apparatuur die daar niet vrolijk van wordt) moet afschakelen en weer bijschakelen wordt het toch een stuk minder mooi. Daarbij moet je ook nog een dikke UPS hebben (voor consumentenbegrippen), tenzij je ook weer rekening houdt met de max. belasting tijdens UPS-bedrijf. Dat gaat een keer mis natuurlijk.WoudseHoeve schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 15:34:
[...]
De UPS IS een DC-AC omvormer en omgekeerd.
Gewoon aansluiten en de hoofdschakelaar van je huis uitzetten. Als de accu's leeg genoeg zijn weer aan ....
Een inverter synchroniseert netjes aan je net. Als dat goed werkt, is dat een mooie oplossing zonder gedoe.
Er zijn zat gewone inverters voor accus beschikbaar en een stuk goedkoper als die voor zonnepanelen.Joepla schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 15:47:
[...]
Het idee is (als ik het goed begrijp) dat dit geautomatiseerd wordt. Als je steeds je huis (met alle apparatuur die daar niet vrolijk van wordt) moet afschakelen en weer bijschakelen wordt het toch een stuk minder mooi. Daarbij moet je ook nog een dikke UPS hebben (voor consumentenbegrippen), tenzij je ook weer rekening houdt met de max. belasting tijdens UPS-bedrijf. Dat gaat een keer mis natuurlijk.
Een inverter synchroniseert netjes aan je net. Als dat goed werkt, is dat een mooie oplossing zonder gedoe.
Voor dat automatiseren heb je dus een regel thingie nodig.
Zorgt ervoor dat de accus geladen worden als de zonnestroom over is.
Zorgt ervoor dat de inverter stroom gaat leveren als er niet genoeg zonnestroom is.
Zorgt ervoor dat de accus niet te ver worden ontladen als ze energie leveren, dus de stroom weer uit het net komt.
Maar het gaat natuurlijk om het geheel. NEDAP had dacht ik een "Power router" duur ding maar dat is wat het doet.

Dan heb je van zelf ook nog de Tesla PowerwallWoudseHoeve schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 17:02:
[...]
Er zijn zat gewone inverters voor accus beschikbaar en een stuk goedkoper als die voor zonnepanelen.
Voor dat automatiseren heb je dus een regel thingie nodig.
Zorgt ervoor dat de accus geladen worden als de zonnestroom over is.
Zorgt ervoor dat de inverter stroom gaat leveren als er niet genoeg zonnestroom is.
Zorgt ervoor dat de accus niet te ver worden ontladen als ze energie leveren, dus de stroom weer uit het net komt.
Maar het gaat natuurlijk om het geheel. NEDAP had dacht ik een "Power router" duur ding maar dat is wat het doet.
[afbeelding]
En nog wat andere hybride speeltjes op Ebay die dat ook voor je regelen, dus accu vol, hup overschot weer het net op ( maar ja dan nog die 48V accu bank, niet echt gratis )
Precies wat ik bedoel. Ik denk niet dat een MPPT solar inverter gaat werken daar bij het zoeken naar het maximale energieoverdrachtspunt er gesweept wordt vanaf kortsluitstroom. Dit laatste is niet handig bij een accu als stroombron. Dus eigenlijk een solar inverter zonder MPPT moet voldoen maar die zijn lastig te vinden.Joepla schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 15:47:
[...]
Het idee is (als ik het goed begrijp) dat dit geautomatiseerd wordt. Als je steeds je huis (met alle apparatuur die daar niet vrolijk van wordt) moet afschakelen en weer bijschakelen wordt het toch een stuk minder mooi. Daarbij moet je ook nog een dikke UPS hebben (voor consumentenbegrippen), tenzij je ook weer rekening houdt met de max. belasting tijdens UPS-bedrijf. Dat gaat een keer mis natuurlijk.
Ja dit zijn mooie oplossingen alleen niet binnen het budget wat ik er voor over heb.PClop schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 18:42:
[...]
Dan heb je van zelf ook nog de Tesla Powerwall
En nog wat andere hybride speeltjes op Ebay die dat ook voor je regelen, dus accu vol, hup overschot weer het net op ( maar ja dan nog die 48V accu bank, niet echt gratis )
Hoe staat de toekomst er voor met de salderingsregeling...? Express nu er voor gekozen om het dak meteen volledig vol te leggen, maar lees geen fijne zaken over versobering van de salderingsregeling?
[ Voor 30% gewijzigd door Noord27 op 07-03-2017 23:00 ]
snameroc
Verwijderd
welk budget heb je ervoor over en wat wil je ermee draaien?grotegok schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 21:53:
[...]
Ja dit zijn mooie oplossingen alleen niet binnen het budget wat ik er voor over heb.
Bevestiging wat ik ook al dacht. Bij het uitzetten van de MPPT moet dit kunnen lukken. Ik ga hier naar kijken en laat het je weten.snameroc schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 23:34:
De omvormer zal defect gaan er hebben al diverse studenten testen mee gedaan. Een accu heeft een nagenoeg onbegrensde kortsluitstroom. Je zult een weerstand op moeten nemen die de stroom begrenst een paneel zal ook nooit een grotere stroom geven dan ongeveer 8 amp. Een accu wel 1000amp. De weerstand zal verlies geven net als het laden en ontladen van accus. Laatst genoemde rendement zal in de orde van 50% liggen. Dus of het zinvol is?
Experimenteer budget... Rendabel zal het niet per definitie zijn totdat salderen lastiger wordt of kWh prijs bij overschot (in de buurt) erg laag wordt maar zover zijn we nog lang niet (gelukkig)Verwijderd schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 23:39:
[...]
welk budget heb je ervoor over en wat wil je ermee draaien?
Het zou leuk zijn als 's avonds de accu's zoveel terug leveren dat het netto verbruik op nul komt. Dit betekent ongeveer gemiddeld 300wh leveren.
Beroepsmatig heb ik te maken met zgn. hybride sets. Eigenlijk een soort solid state generatoren. Relatief weinig capaciteit (ca. 50 kWh) en je moet ze goed behandelen (soort Li Ion techniek).grotegok schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 06:58:
[...]
Experimenteer budget... Rendabel zal het niet per definitie zijn totdat salderen lastiger wordt of kWh prijs bij overschot (in de buurt) erg laag wordt maar zover zijn we nog lang niet (gelukkig)
Het zou leuk zijn als 's avonds de accu's zoveel terug leveren dat het netto verbruik op nul komt. Dit betekent ongeveer gemiddeld 300wh leveren.
Duur spul, toch zie je dat er vraag naar is vanwege brandstofbesparing, geluid, trillingen, millieu, image, etc.
Eigenlijk zitten er gewoon 10 kW inverters in, die vermogen kunnen regelen en synchroniseren met het net. Die zou je moeten hebben, maar zijn niet binnen je experimenteerbudget vrees ik...
(Geen idee wat ze kosten, maar ze komen uit Zwitserland, dus per definitie duur waarschijnlijk)
Er zijn gewoon inverters te koop die er voor gemaakt zijn om accu energie om te zetten naar 220V. Die sturen op vraag en niet op aanbod. Ook wordt daar de accu beschermd tegen volledige ontlading, waarbij een solar inverter het laatste beetje energie probeert uit de panelen te slurpen.grotegok schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 06:54:
[...]
Bevestiging wat ik ook al dacht. Bij het uitzetten van de MPPT moet dit kunnen lukken. Ik ga hier naar kijken en laat het je weten.
Zo maar een voorbeeldje Bij Alie thuis
1 PVoutput . Dongen NB
Elke PV omvormer begrenst altijd het vermogen tot een waarde dat deze het uren vol kan houden. (zgn aftoppen).
Een beter omvormer oplossing is deze, maar is dan weer niet geschikt voor Lithium accu's, of invoeden in het net.
Een vergelijkbaar ding als de Effekta VX zeg maar, dan zonder garantie en knappe specificaties.
Er zijn verschillende accu oplossingen, bij de Nedap Powerrouter zit het gehele huis achter de power router, dus significante wijzigingen in de meterkast. Voordeel is wel dat er ook meteen backup is door de accu. Bij sommige van de andere oplossingen verhoog je wel het eigen verbruik (zeg maar een PV omvormer met accu en net sync en eiland beveiliging) maar heb je geen backup, voordeel is dat je deze "gewoon" ergens in het stopcontact kan steken om stroom te bufferen.
Dit is wat de SMA Smart Energy 3600/5000 doet, deze heeft een 2kWh accu en werkt in combinatie met een meter uitlezer aan de SMA Smart energy home (in de meterkast).
Enphase heeft ook batterijen, die zijn een heel stuk kleiner maar ook minder kostbaar. Je kunt daarmee kleiner beginnen. Ik ga er dan wel vanuit dat je niet je hele systeem opgetuigd moet hebben rond Enphase.grotegok schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 21:53:
[...]
Ja dit zijn mooie oplossingen alleen niet binnen het budget wat ik er voor over heb.
Saved by the buoyancy of citrus
Dit topic is gesloten.
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??