Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ook recent nog weer even een goedkoop bordje gebouwd.

https://imgur.com/a/0s0k691

Arisu PCB (Alice layout, maar met pijltjes) in een POM plate van 4mm. Een hand vol switches geprobeerd, uiteindelijk klonk vrij veel vrij slecht in POM naar mijn mening. (Voorheen ook al gemerkt, daar niet van...)

Dit is met Gateron milky switches, 205, TX films en TT DL 65g veren uiteindelijk een prima clean geluid. KAT Alpha 40s set erop typt prettig op dit bord met maar 4 graden hoek. KAT typt sowieso lekkerder als je een beetje hovert, oftewel niet je handen neer legt.

Moet nog wel wat wennen aan de plaatsing van sommige toetsen, voornamelijk de nummers, omdat je reflex geheugen nu gewoon fout is. Backspace op de plek van de pipe is wel prettig eigenlijk, ik denk dat ik dat op meer borden wil gaan doen. R-space vasthouden is FN voor de F rij en andere mods, dat werkt eigenlijk zeer goed. De pijltjes kan ik totaal nog niet blind bij helaas.

Misschien tzt een beter Alice-like bordje proberen. Toch denk ik dat een Lily 58 layout met staggered colomns dan ergonomischer is dan dit.
Gamen gaat hier totaal niet op voor mij momenteel. Maar goed, daar had ik uiteindelijk ook de de V4n4gon voor besteld en heb ik drie andere borden liggen die wel heerlijk weg spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 23:26
Miki schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 09:38:
Mijn Keychron K6 is nu eindelijk af en naar mijn smaak:

[Afbeelding]

De kwaliteit van de deze keycaps is okay, je ziet nog best veel gietresten aan de onderkant, maar verder wel dik in orde. Het verschil tussen ABS en PBT is heel goed merkbaar zowel in aanraking als in geluid.

Nu maar is fijn genieten van dit bordje en gaan nadenken wat het volgende project gaat worden :)

Ps. typing.com en keybr.com zijn erg gave sites om te leren typing met 10 vingers. Ik vorder gestaag al is het afleren van je oude type gedrag lastiger dan ik had gedacht.
Je mist nog wat :+

Mooi bord om te zien. Lekker retro met die kleuren zo en die schuine letters zijn ook leuk.

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:03
YaaD schreef op zondag 23 mei 2021 @ 14:52:
[...]

Je mist nog wat :+

Mooi bord om te zien. Lekker retro met die kleuren zo en die schuine letters zijn ook leuk.
Haha, touché ik mis een kabel :D

Dat is dan wel het voordeel van Bluetooth icm Apple spullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 16:55:
Mijn Alpaca silents zijn binnen :
[Afbeelding]

Nog even twijfelen of ik deze ga gebruiken voor een build zonder pcb maar met Leopold FC660 plate of dat ik toch nog een andere layout ga bouwen.
Heb je ze al ergens in gebruikt? Ben benieuwd naar je ervaring met de Alpaca's :)

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

sapphire schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:07:
[...]

Heb je ze al ergens in gebruikt? Ben benieuwd naar je ervaring met de Alpaca's :)
Nog niet. Ik wil wel, maar heb geen PCB's liggen. Ik zit in dubio om 1 set te gebruiken op 1 van de 2 FC660 plates die ik heb liggen en dan zonder PCB er 1 te maken (gewoon diode's en wat draadjes solderen) en te verbinden aan een SparkFun Qwiic Pro Micro. Probleem is dat die plates ontzettend last hebben van bramen. De 60% plates die ik had laten laseren waren wat beter afgewerkt.

Als ik nieuwe plates ga laten laseren moet ik nog kiezen welke layout dat gaat worden, misschien een 65% variant of gewoon alsnog de FC660 layout.

Als ik heb besloten laat ik het hier weten!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2021 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backxs
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-09 16:49
djunicron schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 23:08:
Ook recent nog weer even een goedkoop bordje gebouwd.

https://imgur.com/a/0s0k691

Arisu PCB (Alice layout, maar met pijltjes) in een POM plate van 4mm. Een hand vol switches geprobeerd, uiteindelijk klonk vrij veel vrij slecht in POM naar mijn mening. (Voorheen ook al gemerkt, daar niet van...)

Dit is met Gateron milky switches, 205, TX films en TT DL 65g veren uiteindelijk een prima clean geluid. KAT Alpha 40s set erop typt prettig op dit bord met maar 4 graden hoek. KAT typt sowieso lekkerder als je een beetje hovert, oftewel niet je handen neer legt.

Moet nog wel wat wennen aan de plaatsing van sommige toetsen, voornamelijk de nummers, omdat je reflex geheugen nu gewoon fout is. Backspace op de plek van de pipe is wel prettig eigenlijk, ik denk dat ik dat op meer borden wil gaan doen. R-space vasthouden is FN voor de F rij en andere mods, dat werkt eigenlijk zeer goed. De pijltjes kan ik totaal nog niet blind bij helaas.

Misschien tzt een beter Alice-like bordje proberen. Toch denk ik dat een Lily 58 layout met staggered colomns dan ergonomischer is dan dit.
Gamen gaat hier totaal niet op voor mij momenteel. Maar goed, daar had ik uiteindelijk ook de de V4n4gon voor besteld en heb ik drie andere borden liggen die wel heerlijk weg spelen.
Mooi bordje! Ik ben erg fan van de Arisu keyboard, nooit geprobeerd maar voor het oog in ieder geval 9 van de 10 keer een mooie verschijning.

Ik denk dat als je echt ergonomisch wil werken je inderdaad verder moet gaan dan een Alice-achtige layout, de Lily 58 layout is ook niet perfect aangezien je niet die hoek naar beneden gemakkelijk kan maken en er ook goede pols ondersteuning aanwezig moet zijn. Al komen die splitkeebs waarschijnlijk wel het meest in de buurt van goede ergonomie. Persoonlijk vind ik die splitkeebs vaak ook niet om aan te zien en zou al een nekhernia krijgen van het bord zoveel mogelijk uit mijn zicht proberen te houden. Ik heb het idee dat ergonomie het tegenovergestelde van esthetisch is in de toetsenborden wereld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 24 mei 2021 @ 13:44:
[...]

Nog niet. Ik wil wel, maar heb geen PCB's liggen. Ik zit in dubio om 1 set te gebruiken op 1 van de 2 FC660 plates die ik heb liggen en dan zonder PCB er 1 te maken (gewoon diode's en wat draadjes solderen) en te verbinden aan een SparkFun Qwiic Pro Micro. Probleem is dat die plates ontzettend last hebben van bramen. De 60% plates die ik had laten laseren waren wat beter afgewerkt.

Als ik nieuwe plates ga laten laseren moet ik nog kiezen welke layout dat gaat worden, misschien een 65% variant of gewoon alsnog de FC660 layout.

Als ik heb besloten laat ik het hier weten!
Soms kun je zo blij zijn met een hotswap bordje ;)

We zie het resultaat graag verschijnen ter zijner tijd :)

@Backxs Ergonomie is puur function over form wat vrijwel het tegenover gestelde is van esthetisch verantwoorde borden want form over function :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cebby
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Voor wie het leuk vindt:

Morgen om 20:00 doet Poesjuh (https://www.twitch.tv/p0esjuh) een stream met het onderwerp 'a guide to keyboarding'. Nederlander, dus de stream is Europees gefocust, met een heleboel kennis en ervaring.

In principe denk ik dat niet alles nieuw zal zijn voor de mensen hier, maar wie weet leren we er nog wat van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Backxs schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:08:
[...]

Mooi bordje! Ik ben erg fan van de Arisu keyboard, nooit geprobeerd maar voor het oog in ieder geval 9 van de 10 keer een mooie verschijning.

Ik denk dat als je echt ergonomisch wil werken je inderdaad verder moet gaan dan een Alice-achtige layout, de Lily 58 layout is ook niet perfect aangezien je niet die hoek naar beneden gemakkelijk kan maken en er ook goede pols ondersteuning aanwezig moet zijn. Al komen die splitkeebs waarschijnlijk wel het meest in de buurt van goede ergonomie. Persoonlijk vind ik die splitkeebs vaak ook niet om aan te zien en zou al een nekhernia krijgen van het bord zoveel mogelijk uit mijn zicht proberen te houden. Ik heb het idee dat ergonomie het tegenovergestelde van esthetisch is in de toetsenborden wereld :+
Mja, het was voor mij ook vooral weer even een probeersel. Ik heb een case design liggen dat ik zou kunnen laten maken hiervoor. Maar eigenlijk bevalt deze plate en case zo ook eigenlijk prima.

Heb hiervoor wel Alice en andere aangepaste layouts geprobeerd, maar deze nog niet. Dat was altijd wel prima, voor die 30 min dat ik het gebruikte ofzo, maar nooit echt ideaal. Ik vind persoonlijk extra knoppen links totaal onnodig en vaak lelijk. En de Bear, een prima design verder, heb ik gewoon gemist tijdens GB en extras.

Tot nu toe ook nog niet echt een split keyboard gevonden die ik graag zou willen blijven gebruiken. Maar ik ben dan ook niet helemaal een ergo gebruiker, ik vind veel normale borden eigenlijk ook gewoon prima. Het aanpassen naar deze Arisu gaat vrij eenvoudig, behalve voor games dus.

Maar inderdaad, veel splits die volledig inzetten op ergo zijn niet bepaald mooi. En borden zoals de Cornelius zijn dan vaak weer behoorlijk aan de prijs.

Misschien dat ik eens een GB ga doen met een mooiere fancy variant van deze layout. De Type-K zou een kandidaat zijn, maar dat is weer helaas modified Alice. Hoewel de pijltjes hier eigenlijk weer zo ver van een normale houding af zitten dat je je hand er wel echt voor moet verplaatsen, en merkbaarder dan bij zeg een normale 65%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
Vraagje aan jullie

Ik heb destijds een set XDA matcha mocha bij Drop gekocht voor 30 dollar, echter na de import kwam de totaalprijs op ongeveer 50 euro uit. Ik zie dat de set ook te koop is bij AliExpress voor de helft :+

Nu wil ik de set gaan verkopen maar wat is wijsheid? Zou er verschil zitten tussen de set die Drop aanbied en die bij AliExpress te koop is?

https://drop.com/buy/gks-...bed-pbt-matcha-keycap-set

Mochten er overigens geinteresseerden zijn dan hoor ik het graag :)

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:03
YaaD schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 07:51:
Vraagje aan jullie

Ik heb destijds een set XDA matcha mocha bij Drop gekocht voor 30 dollar, echter na de import kwam de totaalprijs op ongeveer 50 euro uit. Ik zie dat de set ook te koop is bij AliExpress voor de helft :+

Nu wil ik de set gaan verkopen maar wat is wijsheid? Zou er verschil zitten tussen de set die Drop aanbied en die bij AliExpress te koop is?

https://drop.com/buy/gks-...bed-pbt-matcha-keycap-set

Mochten er overigens geinteresseerden zijn dan hoor ik het graag :)
Ik heb de originele doos inclusief set (AliExpress) nog liggen dus die zou ik je als vergelijkingsmateriaal kunnen doen toekomen in een DM.

Zelf vrees ik echter dat je pech hebt en er bij in zult moeten schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
Miki schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 08:02:
[...]

Ik heb de originele doos inclusief set (AliExpress) nog liggen dus die zou ik je als vergelijkingsmateriaal kunnen doen toekomen in een DM.

Zelf vrees ik echter dat je pech hebt en er bij in zult moeten schieten.
Ah dat was ik vergeten ja... Heb even de fotos opgezocht en ze zijn naar mijn idee inderdaad identiek.. Ook direct besloten om eerst op Ali te kijken volgende keer voor ik wat bestel bij Drop :+ Eerst maar kijken of er iemand op af komt. En anders gaan ze op de plank :)

bl44t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
YaaD schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 08:07:
[...]

Ah dat was ik vergeten ja... Heb even de fotos opgezocht en ze zijn naar mijn idee inderdaad identiek.. Ook direct besloten om eerst op Ali te kijken volgende keer voor ik wat bestel bij Drop :+ Eerst maar kijken of er iemand op af komt. En anders gaan ze op de plank :)
Als je nog een paar maanden wacht gaan de nieuwe btw regels in en is zoiets op aliexpress opeens even duur als wat jij hebt betaald waarschijnlijk :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qck
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:43

Qck

Bazinga

Naar aanleiding van de hulp in dit topic, gisteravond succesvol mijn eerste toetsenbord in elkaar gezet! Bedankt! :)

Uiteindelijk is het een bm60 rgb geworden met Opteron Brown switches.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B7QldOZubZuANGxzF5YySuJTzLs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IpleAKpSendeCeJFDIh4swPH.jpg?f=user_large

----

Echter, sinds een minuut of 15 komt geen enkele keystroke meer binnen. Geen idee waarom. Resetknop ingedrukt, andere kabel. Niks werkt meer. De RGB lijkt wel te werken en dat kan ik nog steeds veranderen. Flashen via QMK kan ook niet, aangezien de tool het toetsenbord niet detecteert.

Music is not just a sound, it's a way of living.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor keyboard spullen hoef je er niet vanuit te gaan dat je bij Drop betere kwaliteit krijgt dan bij AliExp.

Het is (was altijd al?) gewoon een soort dropship service, die voor Europa ook nog eens niet zo interessant is door de verzendkosten, kwaliteit van de verzending (snelheid, verpakking) en de service achteraf.
Daarnaast weet iedere douanier dat er mogelijk high-end audio / horloges etc in kunnen zitten dus de BTW ga je altijd betalen.

Drop heeft daarnaast zelf nogal een marge. JWK / Everglide switches of caps zijn bij hen vaak gewoon 20% duurder dan op grote shops op AliExpres. En die heb je dan vaak sneller binnen. En de producten zijn eerder beschikbaar, Drop pakt vaak producten op die de afgelopen maand populair bleken te zijn.

Drop kan je dus het beste gewoon helemaal vermijden. Er zijn een aantal dingen waar ze alleen-recht op hebben, zoals MT3 profiel caps en een paar designs aan keycaps. En natuurlijk hun eigen borden, maar dat is stuk voor stuk weinig soeps, zeker nu in 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMC90
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 18:02
djunicron schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:41:
Voor keyboard spullen hoef je er niet vanuit te gaan dat je bij Drop betere kwaliteit krijgt dan bij AliExp.

Het is (was altijd al?) gewoon een soort dropship service, die voor Europa ook nog eens niet zo interessant is door de verzendkosten, kwaliteit van de verzending (snelheid, verpakking) en de service achteraf.
Daarnaast weet iedere douanier dat er mogelijk high-end audio / horloges etc in kunnen zitten dus de BTW ga je altijd betalen.

Drop heeft daarnaast zelf nogal een marge. JWK / Everglide switches of caps zijn bij hen vaak gewoon 20% duurder dan op grote shops op AliExpres. En die heb je dan vaak sneller binnen. En de producten zijn eerder beschikbaar, Drop pakt vaak producten op die de afgelopen maand populair bleken te zijn.

Drop kan je dus het beste gewoon helemaal vermijden. Er zijn een aantal dingen waar ze alleen-recht op hebben, zoals MT3 profiel caps en een paar designs aan keycaps. En natuurlijk hun eigen borden, maar dat is stuk voor stuk weinig soeps, zeker nu in 2021.
Grappig genoeg heb ik geen douane kosten hoeven te betalen voor mijn HD58X headphones van Drop, maar ben ik voor elke zending van KBDfans, iLumKB en Novelkeys wel gepakt door de douane.... :> Had het liever andersom gezien, had me flink wat geld gescheeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DMC90 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:04:
[...]

Grappig genoeg heb ik geen douane kosten hoeven te betalen voor mijn HD58X headphones van Drop, maar ben ik voor elke zending van KBDfans, iLumKB en Novelkeys wel gepakt door de douane.... :> Had het liever andersom gezien, had me flink wat geld gescheeld.
KBDF heeft in het verleden problemen gekregen met het onder rapporteren van verkoopsprijzen. Die gebruiken nu Fedex Intl Express en daar krijg je altijd een factuur voor de BTW van.

Het super grote voordeel van die aanpak, is dat de douane er niets meer mee hoeft te doen, dus het pakket komt super snel naar je toe, omdat het niet langs de inklaringsdienst gaat! Dat kan zomaar weer 2-7 werkdagen schelen! Doorgaans heb ik hun zendingen in 4 dagen binnen! Beste bezorgservice die er is naar mijn mening!

NovelKeys hanteert een PoS oplossing die ook vooraf al de belastingen afhandelt. En dan ook nog eens volgens de meest voorzichtige standaard, zodat de EU / Australië etc het ook goed keuren. Je betaald daar helaas ook nog eens BTW over de toch al hoge verzendkosten. Erg jammer en belemmerend voor het direct bestellen bij NK. Gelukkig kan je 75% van hun producten ook gewoon uit China laten komen. Dat is waarom een NK65e van $99 + gratis verzending naar EU €168 kost... |:(

Heb ook één keer van toen nog MassDrop headphones gehad die ze hebben laten schieten, maar de paar keer dat voor commissies spullen heb besteld bij hen kwamen er allerlei extra kosten bij helaas. Sinds 2019 eigenlijk alleen maar negatieve ervaringen met Drop gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
djunicron schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:25:
[...]

Het super grote voordeel van die aanpak, is dat de douane er niets meer mee hoeft te doen, dus het pakket komt super snel naar je toe, omdat het niet langs de inklaringsdienst gaat! Dat kan zomaar weer 2-7 werkdagen schelen! Doorgaans heb ik hun zendingen in 4 dagen binnen! Beste bezorgservice die er is naar mijn mening!

[...]

Heb ook één keer van toen nog MassDrop headphones gehad die ze hebben laten schieten, maar de paar keer dat voor commissies spullen heb besteld bij hen kwamen er allerlei extra kosten bij helaas. Sinds 2019 eigenlijk alleen maar negatieve ervaringen met Drop gehad.
Ik ben het daar wel mee eens, FedEx stuurt je achteraf het factuurtje en je hebt je zending binnen no-time. Heb vorige week shipping voor een GB bij Ilumkb betaald en die hadden eigenlijk liever dat je DHL nam. Maar dan zit ik hier straks twee weken te wachten op de inklaring omdat ze dat eerst overdragen aan PostNL of iets dergelijks, dus ben maar gewoon voor FedEx gegaan zodat ik weet wat ik kan verwachten.

Die BTW factuur gaat wel niet leuk zijn ;(

Heb niet per se nare ervaringen met Drop, zendingen van mijn Ctrl (goed, dat is wel al even geleden) en MT3 /dev/tty verliepen op wat vertragingen niet verkeerd. Helaas glipten die niet langs de inklaring.. Ik vind die site eigenlijk maar gewoon niets omdat zij nou net degene zijn met het alleenrecht op de simpelste set die eigenlijk altijd verkrijgbaar zou moeten zijn: GMK WoB. En ook wel gek dat je per se moet inloggen om de producten te kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cebby schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:16:
GMK WoB. En ook wel gek dat je per se moet inloggen om de producten te kunnen zien.
Ik wil dus een simpele zwarte set en kwam daar op uit maar na heul, veel negatieve berichten over Drop + dat inloggen was ik er wel klaar mee.

Dan ga ik liever nog even rommelen met wat Ali/ePBT/AKKO setjes of iets in die richting.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blijft altijd vervelend heel dat BTW/ inklaring gedoe. Zijn een aantal dingen die alleen maar bij niet Europese vendors beschikbaar zijn, zoals Tangerines of idd een standaard keycap set zoals GMK WOB. Heb al een paar keer op het punt gestaan om ze bestellen, maar door telkens de negatieve verhalen te lezen van Drop in combinatie met de inklaring zie ik er van af. Wat wel goed van Drop is, is dat ze nu standaard elke maandag GMK Laser eventjes in stock hebben. Helaas dus voor EU niet zo heel interessant, maar hopelijk wel de nieuwe standaard bij andere vendors _/-\o_

Wat dat betreft blijft Ali een hele goed plek voor de meeste dingen, hopelijk blijft dat zo na de veranderingen. Op de "echte" custom borden na, komt 95% van mijn spullen daar vandaan. Meeste switches zijn er wel te vinden en accessoires genoeg. Denk wel dat het beter gaat worden binnen EU naarmate de hobby verder groeit. Moeten de GB qua duur alleen niet mee groeien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qck

Qck

Bazinga

Qck schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:37:
Echter, sinds een minuut of 15 komt geen enkele keystroke meer binnen. Geen idee waarom. Resetknop ingedrukt, andere kabel. Niks werkt meer. De RGB lijkt wel te werken en dat kan ik nog steeds veranderen. Flashen via QMK kan ook niet, aangezien de tool het toetsenbord niet detecteert.
Inmiddels lijkt dit opgelost. Bij twee switches waren de pins niet helemaal lekker (werkte in het begin wel) en een schroef bij de plate vond ik niet helemaal oké, dus die heb ik weg gelaten nu.
En.... ik was wat vergeten toe te voegen bij de 2U stabilizers.... :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyunikeon
  • Laatst online: 22:21
Dag mensen!

Ik ben opzoek naar een paar specifieke tactile switches om uit te proberen. Iemand die ze toevallig heeft liggen en ze naar mij zouden willen sturen tegen een vergoeding? Dat zou echt top zijn!

Box Royals
Holy Panda
T1
Dark Jade

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaaD
Cebby schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:16:
[...]

Ik ben het daar wel mee eens, FedEx stuurt je achteraf het factuurtje en je hebt je zending binnen no-time. Heb vorige week shipping voor een GB bij Ilumkb betaald en die hadden eigenlijk liever dat je DHL nam. Maar dan zit ik hier straks twee weken te wachten op de inklaring omdat ze dat eerst overdragen aan PostNL of iets dergelijks, dus ben maar gewoon voor FedEx gegaan zodat ik weet wat ik kan verwachten.

Die BTW factuur gaat wel niet leuk zijn ;(

Heb niet per se nare ervaringen met Drop, zendingen van mijn Ctrl (goed, dat is wel al even geleden) en MT3 /dev/tty verliepen op wat vertragingen niet verkeerd. Helaas glipten die niet langs de inklaring.. Ik vind die site eigenlijk maar gewoon niets omdat zij nou net degene zijn met het alleenrecht op de simpelste set die eigenlijk altijd verkrijgbaar zou moeten zijn: GMK WoB. En ook wel gek dat je per se moet inloggen om de producten te kunnen zien.
Gister bij KBDFans een olive green behuizing gekocht voor mijn DZ60. 1 juni in huis. Ben reuze benieuwd of ze het waar gaan maken :+

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik type momenteel op een Corsair K62 met cherry MX-red keys (weet niet eens of die er is met andere keys). Voorheen had ik een keyboard met MX-black keys, die vind ik net een tandje fijner typen vanwege de iets zwaardere aanslag. Daarom ben ik aan het rondkijken voor een alternatief met Cherry MX-black keys.

Tot dusverre heb ik 2 kandidaten gevonden die mij wel wat lijken, de Ducky One 2 en de Leopold FCR900

Mijn indruk is dat bijde keyboards vrijwel gelijkwaardig zijn qua bouwkwaliteit en functionaliteit. Prijsverschil is ongeveer een tientje, dus het verschil zit hem vooral in wie het leukste kleurenpakket kan leveren, of zie ik iets over het hoofd?

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
Niekleair schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:30:
Ik type momenteel op een Corsair K62 met cherry MX-red keys (weet niet eens of die er is met andere keys). Voorheen had ik een keyboard met MX-black keys, die vind ik net een tandje fijner typen vanwege de iets zwaardere aanslag. Daarom ben ik aan het rondkijken voor een alternatief met Cherry MX-black keys.

Tot dusverre heb ik 2 kandidaten gevonden die mij wel wat lijken, de Ducky One 2 en de Leopold FCR900

Mijn indruk is dat bijde keyboards vrijwel gelijkwaardig zijn qua bouwkwaliteit en functionaliteit. Prijsverschil is ongeveer een tientje, dus het verschil zit hem vooral in wie het leukste kleurenpakket kan leveren, of zie ik iets over het hoofd?
Vooral verkrijgbaarheid, kun je een van die borden ergens krijgen voor een redelijke prijs met die switches?
In principe allebei solid keuzes, als je ze kunt vinden met blacks voor een prijs die je leuk vindt dan zou ik niet verder zoeken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-09 14:57
Hallo iedereen, ik heb dit topic maar eens toegevoegd aan mijn favorieten.

Ik heb anderhalve maand geleden mijn eerste mechanische toetsenbord gekocht. Na rond neuzen op websites en fora en youtube had ik de keychron k4 gateron brown gekocht. Voor mijn werk vind ik een numpad een must en bluetooth vond ik ook een must vanwege het gebruik van twee laptops en een vaste PC. Via de Pricewatch kwam ik automatisch op een Keychron.

Bij aankomst van mijn K4 gateron brown vond ik het sowieso een upgrade tov mijn jaren lange ervaring met mijn dell xps 13 toetsenbord en kantoor toetsenborden van 10 euro. Maar toch had ik meer verwacht. Dus heb ik nogmaals een K4 gekocht alleen deze keer met gateron blue en een K1 low profile gateron blue keyboard gekocht. Bij aankomst de boel lopen vergelijken heb ik uiteindelijk de K4 gateron-blue gehouden en de rest terug gestuurd. Gateron-brown switches vind ik toch best wel "meh". de Keychron k1 low profile ziet er het mooist uit en typt sneller, zeker een aanrader. Alleen de K1-vond ik toch iets te sponsig en vond ik de K4 met gateron blue toch net wat lekkerder typen. Bij de K4 is een palmrest is toch wel een must vind ik.

Ik heb gemerkt dat die clicky switches echt heerlijk typen. Nu ben ik beland in een neerwaartse spiraal van het bekijken van modded mechanical keyboard ASMR videos. En afgelopen week heb ik de Kailh box jade switches gekocht. Ik was iets te bang om voor de Box Navy te gaan omdat ik denk dat deze te zwaar gaan zijn. Ik denk dat ik ook nog mijn stabilizers ga luben want mijn spatie ratelt als een gek.

Ook ben ik nog opzoek naar keycaps, een backlit 96% layout setje is moeilijk te vinden. Ik ben geinteresseerd in pudding keycaps dus ik dacht om deze te frankensteinen en alleen de letters + nummer row te vervangen met pudding keycaps. Wat ik wel jammer vind is dat PBT double shot keycaps wat lelijkere fonts hebben. Hebben andere hier leuke links voor 96% backlit keycap setjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InTheDisorder
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-09 12:41
KoningSlakkie schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:17:

Ik heb gemerkt dat die clicky switches echt heerlijk typen. Nu ben ik beland in een neerwaartse spiraal van het bekijken van modded mechanical keyboard ASMR videos. En afgelopen week heb ik de Kailh box jade switches gekocht. Ik was iets te bang om voor de Box Navy te gaan omdat ik denk dat deze te zwaar gaan zijn. Ik denk dat ik ook nog mijn stabilizers ga luben want mijn spatie ratelt als een gek.
Heb mijn K4 ook gekocht met de Gateron Blues, en vond die ook echt heerlijk typen inderdaad. Het is dat ik hem ook op kantoor gebruik want anders waren die er zeker op blijven zitten. Ben benieuwd wat je van de Kailh switches vind, ben voor een volgend bordje een beetje aan het rond kijken voor clicky switches tot grote ergernis van een vriend van me die juist bezig is met een zo stil mogelijke build haha :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningSlakkie
InTheDisorder schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:39:
[...]

Heb mijn K4 ook gekocht met de Gateron Blues, en vond die ook echt heerlijk typen inderdaad. Het is dat ik hem ook op kantoor gebruik want anders waren die er zeker op blijven zitten. Ben benieuwd wat je van de Kailh switches vind, ben voor een volgend bordje een beetje aan het rond kijken voor clicky switches tot grote ergernis van een vriend van me die juist bezig is met een zo stil mogelijke build haha :P
Dat laat ik je zeker weten! Sjouw jij jouw toetsenbord heen en weer? Welke switches heb jij er nu in zitten? Ik twijfel wel om een extra bord te kopen voor op kantoor met wat stillere tactile switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InTheDisorder
KoningSlakkie schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:12:
[...]

Dat laat ik je zeker weten! Sjouw jij jouw toetsenbord heen en weer? Welke switches heb jij er nu in zitten? Ik twijfel wel om een extra bord te kopen voor op kantoor met wat stillere tactile switches.
Nee ik laat hem eigenlijk altijd op kantoor. Soms gaat hij in het weekend wel mee terug om de switches te vervangen of iets dergelijks, maar eigenlijk staat hij altijd op kantoor. Ik heb er eerst Cherry MX Clears op gezet die prima waren voor kantoorgebruik, maar ik irriteerde me enorm aan het 'ping' geluid dat die produceerden, dus die zijn laatst vervangen door Akko CS Ocean Blues. Deze zijn wel iets luider dan de Clears, maar zo kan ik mezelf ook leren om iets minder hard op het toetsenbord te rammen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qck

Qck

Bazinga

Ik dacht het probleem uit deze post opgelost te hebben, maar het blijft terugkomen. Soms werkt het TB, soms niet. Meerder kabels en meerdere PC's geprobeerd, dus ik denk dat er toch iets met de PCB mis is, of de USB-c connector. Is het in theorie mogelijk dat een switch dit veroorzaakt, of een plate? De switches zitten in de plate vast, dus rust niet op de pcb. Lijkt mij dat de plate dan niet de oorzaak kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is er iemand die mij zou kunnen helpen? ik ben bezig met het desolderen van een smartduck xs61, om er gat yellows in te doen, ongeveer halverwege heb ik even getest of alles nog werkt en dit is het resultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jF08atBnlgLFV590xJg9OHdlnxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HG2ZCZOm0eHXUSuLQci4P1jN.jpg?f=fotoalbum_large
De 3 meest rechtse kolommen geven alleen nog maar wit licht en registreren geen aanslagen meer. De r-alt key registreert zowel ctrl als alt. Houd ik ze allebei ingedrukt, dan wordt die kolom ook wit. Als iemand een idee heeft wat het zou kunnen zijn en of het te redden valt hoor ik het graag. Ik heb hier een multimeter liggen, mocht dat nog nuttig zijn.

Edit: http://imgur.com/a/AYRmS96 hier nog 2 andere foto's.

[ Voor 3% gewijzigd door MatthijsBoog op 29-05-2021 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KoningSlakkie schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:17:
Ook ben ik nog opzoek naar keycaps, een backlit 96% layout setje is moeilijk te vinden. Ik ben geinteresseerd in pudding keycaps dus ik dacht om deze te frankensteinen en alleen de letters + nummer row te vervangen met pudding keycaps. Wat ik wel jammer vind is dat PBT double shot keycaps wat lelijkere fonts hebben. Hebben andere hier leuke links voor 96% backlit keycap setjes?
ik heb zelf deze en daar ben ik vrij tevreden over. Ze hebben nog wel meer setjes volgens mij. Er zit genoeg bij voor vrijwel elke layout. Het enige wat jammer is, is het missen van de 1u brede 0 voor de numpad, maar er zit wel een lege key bij voor de onderste rij (r0?). Ook voor de bovenste rij zijn er wat lege keys voor als je geen standaard dingen als page up en page down boven je numpad wilt zetten. Ik heb dan ook een Discord mute knop bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
MatthijsBoog schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 13:10:
Is er iemand die mij zou kunnen helpen? ik ben bezig met het desolderen van een smartduck xs61, om er gat yellows in te doen, ongeveer halverwege heb ik even getest of alles nog werkt en dit is het resultaat.
[Afbeelding]
De 3 meest rechtse kolommen geven alleen nog maar wit licht en registreren geen aanslagen meer. De r-alt key registreert zowel ctrl als alt. Houd ik ze allebei ingedrukt, dan wordt die kolom ook wit. Als iemand een idee heeft wat het zou kunnen zijn en of het te redden valt hoor ik het graag. Ik heb hier een multimeter liggen, mocht dat nog nuttig zijn.

Edit: http://imgur.com/a/AYRmS96 hier nog 2 andere foto's.
Het eerste wat in me opkomt is een beschadiging van een trace op het PCB. Maar ik vind het dan wel raar dat je ctrl en alt tegelijk ingedrukt worden. Dat zou eerder betekenen dat er een bridge is tussen de kolommen. Ik denk dat je menu en fn knoppen dan ook worden ingedrukt maar dat je dat niet merkt.

Als ik het goed heb gedaan zie je de lijnen van die kolommen op deze manier over het PCB lopen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0LDdIbI2PPdgQeedaHyAj1i4_i4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pHpDDyyowFqQQzONEuD20PYh.jpg?f=fotoalbum_large

Om de switches te laten reageren moet de kolom in verbinding staan met de rij, de traces van die rijen zie je bovenin de foto volgens mij, die gaan naar de (vanaf de achterkant van het pcb gezien) linker pin. De kolommen zijn de rechter. De traces van de rijen liggen aan de andere kant van het bord dus die zien we verder niet.

Ik neem aan dat je actuatie hebt geprobeerd door de twee pinnen met een pincet oid te verbinden? Wat je in ieder geval kunt doen is kijken of er continuiteit is tussen de verschillende pins van de kollommen en de rijen. En misschien tussen verschillende kolommen.

Als er een bridge is zul je ergens soldeertin weg moeten halen waar het niet hoort, als je een of meerdere traces hebt beschadigd zou je met een stukje draad de verbinding kunnen repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cebby schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 14:45:
[...]

Het eerste wat in me opkomt is een beschadiging van een trace op het PCB. Maar ik vind het dan wel raar dat je ctrl en alt tegelijk ingedrukt worden. Dat zou eerder betekenen dat er een bridge is tussen de kolommen. Ik denk dat je menu en fn knoppen dan ook worden ingedrukt maar dat je dat niet merkt.

Om de switches te laten reageren moet de kolom in verbinding staan met de rij, de traces van die rijen zie je bovenin de foto volgens mij, die gaan naar de (vanaf de achterkant van het pcb gezien) linker pin. De kolommen zijn de rechter. De traces van de rijen liggen aan de andere kant van het bord dus die zien we verder niet.

Ik neem aan dat je actuatie hebt geprobeerd door de twee pinnen met een pincet oid te verbinden? Wat je in ieder geval kunt doen is kijken of er continuiteit is tussen de verschillende pins van de kollommen en de rijen. En misschien tussen verschillende kolommen.

Als er een bridge is zul je ergens soldeertin weg moeten halen waar het niet hoort, als je een of meerdere traces hebt beschadigd zou je met een stukje draad de verbinding kunnen repareren.
Je hebt de kolommen inderdaad goed getekend en ik kan in elke kolom continuïteit meten binnen die kolom, maar niet naar andere kolommen toe. Datzelfde is bij de rijen het geval.

ik heb inderdaad al geprobeerd om elke key te activeren met een pincet.

ik kwam er via keyboardtester.com achter dat zowel ctrl als alt geactiveerd werden. Ik heb hem net opnieuw aangesloten en de middelste van de 3 defecte kolommen deed het, totdat ik ctrl een paar secondes ingedrukt hield, toen was het weer klaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:26

HollovVpo1nt

I like gadgets

Vraagje.. ik ben mij aan het verdiepen in toetsenborden voor het thuiswerken en mechanische toetsenborden worden regelmatig via diverse ergo-werk sites aanbevolen. De Cherry Brown variant lijkt bij mij te passen maar als ik dit topic doorneem, dan zie ik dat mechanische keyboards wel enig onderhoud ondergaan. Is die onderhoudsbehoefte inherent gekoppeld aan mechanische toetsenborden? Ik wil namelijk gewoon een toetsenbord en er geen omkijken meer naar hebben, laat staan toetsen onderhouden. Als dat het geval is, dan moet ik een mechanische denk ik links laten liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:49

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

HollovVpo1nt schreef op zondag 30 mei 2021 @ 15:33:
Vraagje.. ik ben mij aan het verdiepen in toetsenborden voor het thuiswerken en mechanische toetsenborden worden regelmatig via diverse ergo-werk sites aanbevolen. De Cherry Brown variant lijkt bij mij te passen maar als ik dit topic doorneem, dan zie ik dat mechanische keyboards wel enig onderhoud ondergaan. Is die onderhoudsbehoefte inherent gekoppeld aan mechanische toetsenborden? Ik wil namelijk gewoon een toetsenbord en er geen omkijken meer naar hebben, laat staan toetsen onderhouden. Als dat het geval is, dan moet ik een mechanische denk ik links laten liggen.
Er valt weinig aan te onderhouden zolang je je niet laat 'gek maken' door alle lube verhalen. Af en toe ff stof eruit kloppen en eens in de zoveel tijd de toetsen schoonmaken is voldoende.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lostsouls
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 09:56

Lostsouls

Whaaaat

addictive schreef op maandag 10 mei 2021 @ 23:21:
Vandaag een ZSA Moonlander besteld met Cherry MX Brown switchs (ter vervanging van mn Keychron K2)

Zal flink wennen zijn, maar denk dat ik er op te duur wel profijt bij ga hebben aangezien mn posture echt ruk is :')
Nice! Hoe was de shipping en import? Ik zit er aan te denken er ook 1 van de week te bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapmo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-09 14:14

Flapmo

and back is gigi!

sapphire schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:07:
[...]

Ik heb ze momenteel lubed & filmed in mijn bord zitten. Eigenlijk gewoon erg fijne switches en het "silent" deel is niet overdreven..

"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:22

ikt

Update voor het lazy-spray lube-experimentje:

Een jaartje ofzo terug heb ik mijn Anne Pro 1 met siliconenspray gelubed. Buiten dat de click totaal weg was, werkte het aanvankelijk prima. Maar na een aantal weken/maanden geen gebruik (had een andere daily), begonnen de toetsen ontzettend te chatteren/aanslagen werden niet geregistreerd.

Als fix mocht het bordje door de vaatwasser, dat de click grotendeels heeft teruggebracht en de keys werkten weer, maar nog steeds vertoonden enkele switches raar gedrag.

Deze week weer van stal gehaald om het (lui) helemaal op te lossen. Wat nu lijkt te werken is alcohol! Aangezien ik maar een paar kleine flesjes van de Kruidvat heb, kan ik niet het hele ding erin badderen. Wat ik doe is met een spuitje (1 van die epoxy-tubetjes) gebruik om een druppel alcohol op te zuigen (halverwege het tuitje), een centimetertje de dingetje omhoog trek zodat ik met wat kracht de druppel eruit kan duwen, dat op de switch te zetten en hard erin te spuiten - en zo de alcohol in de switch werk. Een paar keer flink goed erop drukken, wat perslucht, en de switches werken weer kei goed.

Ook gedaan voor de switches die het nog prima deden, maar waar de click weg was, en dat probleem was ook opgelost.

Dus, als je lui bent en Wildcat hebt nagedaan en je hebt nu dit probleem, maar je bent te lui om het bordje helemaal te desolderen, dan is dit een redelijke oplossing :+

(Man man man wat ben ik vergeten hoe ontiegelijk luid Gateron Blues zijn...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
ikt schreef op zondag 30 mei 2021 @ 20:53:
Update voor het lazy-spray lube-experimentje:

Een jaartje ofzo terug heb ik mijn Anne Pro 1 met siliconenspray gelubed. Buiten dat de click totaal weg was, werkte het aanvankelijk prima. Maar na een aantal weken/maanden geen gebruik (had een andere daily), begonnen de toetsen ontzettend te chatteren/aanslagen werden niet geregistreerd.

Als fix mocht het bordje door de vaatwasser, dat de click grotendeels heeft teruggebracht en de keys werkten weer, maar nog steeds vertoonden enkele switches raar gedrag.

Deze week weer van stal gehaald om het (lui) helemaal op te lossen. Wat nu lijkt te werken is alcohol! Aangezien ik maar een paar kleine flesjes van de Kruidvat heb, kan ik niet het hele ding erin badderen. Wat ik doe is met een spuitje (1 van die epoxy-tubetjes) gebruik om een druppel alcohol op te zuigen (halverwege het tuitje), een centimetertje de dingetje omhoog trek zodat ik met wat kracht de druppel eruit kan duwen, dat op de switch te zetten en hard erin te spuiten - en zo de alcohol in de switch werk. Een paar keer flink goed erop drukken, wat perslucht, en de switches werken weer kei goed.

Ook gedaan voor de switches die het nog prima deden, maar waar de click weg was, en dat probleem was ook opgelost.

Dus, als je lui bent en Wildcat hebt nagedaan en je hebt nu dit probleem, maar je bent te lui om het bordje helemaal te desolderen, dan is dit een redelijke oplossing :+

(Man man man wat ben ik vergeten hoe ontiegelijk luid Gateron Blues zijn...)
Haha is dit nu een bericht om aan te geven hoe goed het schoonmaken van switches werkt met alcohol of het spray luben? :+

Als ik dit zo lees, ben ik blij dat ik altijd even de moeite neem om ze gewoon "normaal" te luben en er wat meer de tijd voor neem. Ik zie woorden als wasmachine voorbij komen dan haak ik al af 8)7

In other news: nog meer mensen die meedoen aan de raffle voor de Eclipse 70%?

bl44t

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:22

ikt

YaaD schreef op maandag 31 mei 2021 @ 07:52:
[...]

Haha is dit nu een bericht om aan te geven hoe goed het schoonmaken van switches werkt met alcohol of het spray luben? :+

Als ik dit zo lees, ben ik blij dat ik altijd even de moeite neem om ze gewoon "normaal" te luben en er wat meer de tijd voor neem. Ik zie woorden als wasmachine voorbij komen dan haak ik al af 8)7

In other news: nog meer mensen die meedoen aan de raffle voor de Eclipse 70%?
tl;dr:
- Spray lube: Doe het niet
- Schoonmaken: Alcohol werkt

Deels ook om te kijken of ik een lap text kon typen zonder dubbele of gemiste keystrokes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-05 19:48
Lostsouls schreef op zondag 30 mei 2021 @ 19:54:
[...]

Nice! Hoe was de shipping en import? Ik zit er aan te denken er ook 1 van de week te bestellen
Shipping is included, en ik moest 54,95 EUR aan invoerrechten betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 08:13
Aangezien ik super tevreden ben met mijn Ducky one 2 SF met Cherry brown (op mijn dedicated werkplek op zolder) ben ik een tijd op zoek geweest naar een extra bordje om door het huis heen mee te slepen (keukentafel, bank etc.). Uiteindelijk afgelopen weekend de knoop doorgehakt en voor een Royal Kludge RK68 gegaan met hotswappable brown switches, bluetooth voor op de bank en USB-C voor bij de game laptop of chromebook.

Voor iets meer dan 40,- kon ik hem niet aan mijn neus voorbij laten gaan (zelfs als er nog btw bovenop komt).

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InTheDisorder
Het 'onderhoud' dat je hier vooral ziet zijn de hobbyisten die graag zelf een toetsenbord bouwen naar wens/ een pre-build toetsenbord aanpassen naar wens. Als je gewoon een pre-build toetsenbord koopt heb je er weinig omkijken naar, hoogstens een keer het stof/vuil er uit kloppen. Niet veel meer dan bij een normaal membraan toetsenbord :) Voordeel daarbij is ook dat de keycaps van een mechanisch toetsenbord gemaakt zijn om te vervangen, dus die kan je er zeer gemakkelijk vanaf halen bij het uitkloppen. Toetsen van een normaal toetsenbord afhalen vond ik altijd een stuk meer gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningSlakkie
Leuke kip-ei vraagje :P

Zoals @InTheDisorder al zegt:
Een mechanisch toetsenbord heeft niet meer onderhoud nodig dan een niet-mechanisch toetsenbord. Naar wens kan je het ontstmetten en stofvrij maken, bij een mechanische toetsenbord zal dit wss makkelijker gaan.

Wat je hier leest zijn de tweakers die hun eigen toetsenbord bouwen en/of verschillende onderdelen aanpassen of vervangen om het typ-gevoel, geluid en uiterlijk te naar smaak aan te passen. Dus niet noodzakelijk.

Dus onderhoudsbehoefte is gekoppeld aan de doelgroep.

Gewoon lekker een prebuiltje kopen en niet meer omkijken ;). Heb je al een toetsenbord op het oog? Ga je voor een klassieke toetsenbord, of ergonomisch toetsenbord zoals low-profile, of van die extra ergonomische golvende/gespleten toetsenborden?

Uit nieuwsgierigheid, wat is je reden om te switchen naar mechanisch toetsenbord? Want ik kwam zelf ook op een mechanisch toetsenbord uit omdat ik veel thuis ging werken. Bij mij kwam het puur op: het voelt lekkerder en het is leuk om te tweaken. Maar functioneel gezien is het niet beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Laatst online: 19:26

HollovVpo1nt

I like gadgets

KoningSlakkie schreef op maandag 31 mei 2021 @ 12:27:
[...]

Leuke kip-ei vraagje :P

Zoals @InTheDisorder al zegt:
Een mechanisch toetsenbord heeft niet meer onderhoud nodig dan een niet-mechanisch toetsenbord. Naar wens kan je het ontstmetten en stofvrij maken, bij een mechanische toetsenbord zal dit wss makkelijker gaan.

Wat je hier leest zijn de tweakers die hun eigen toetsenbord bouwen en/of verschillende onderdelen aanpassen of vervangen om het typ-gevoel, geluid en uiterlijk te naar smaak aan te passen. Dus niet noodzakelijk.

Dus onderhoudsbehoefte is gekoppeld aan de doelgroep.

Gewoon lekker een prebuiltje kopen en niet meer omkijken ;). Heb je al een toetsenbord op het oog? Ga je voor een klassieke toetsenbord, of ergonomisch toetsenbord zoals low-profile, of van die extra ergonomische golvende/gespleten toetsenborden?

Uit nieuwsgierigheid, wat is je reden om te switchen naar mechanisch toetsenbord? Want ik kwam zelf ook op een mechanisch toetsenbord uit omdat ik veel thuis ging werken. Bij mij kwam het puur op: het voelt lekkerder en het is leuk om te tweaken. Maar functioneel gezien is het niet beter.
Thanks voor je reactie (ook bedankt @InTheDisorder ).
Nou, mijn werkgever heeft een thuiswerkplek budget beschikbaar gesteld en daarvoor wil ik een fatsoenlijk bureau, muis, tobo en monitor. Bureau en monitor zijn geregeld, maar de randapparatuur eigenlijk niet. In zo'n geval ga ik op zoek naar aankoopadvies toetsenborden, en ik zie bij de google hits dat mechanische toetsenborden vaak genoemd worden, nauwelijks normale tobo's. Ik wil het gebruikelijk voor zakelijke toepassingen en niet voor gamen. Ik heb gelezen dat Cherry MX Brown keys daarbij een goede mix zijn van zachtheid van Red en de klik van Blue.
Mechanische toetsenborden zijn wel een stuk duurder dan 'normale'. Ik heb wel zitten zoeken, maar heb een steuntje in de juiste richting nodig. Daarvoor wil ik niet deze thread derailen, maar heb ik een aankoopadvies topic aangemaakt: Aankoopadvies gevraagd - Toetsenbord en muis thuiswerken

Mocht je/mochten jullie daar een blik op kunnen werpen, dan is dat erg gewaardeerd :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flapmo schreef op zondag 30 mei 2021 @ 20:23:
[...]

Ik heb ze momenteel lubed & filmed in mijn bord zitten. Eigenlijk gewoon erg fijne switches en het "silent" deel is niet overdreven..
Bedankt voor de reactie :) Ik had al begrepen dat ze zo stil zijn dat het geluid reviewen weinig zin heeft :+

Ik twijfel alleen of het echt zin heeft om te investeren in nóg stillere switches aangezien een beetje geluid ook wel de charme is van een mech vind ik en het voornamelijk voor s'avonds in de woonkamer is en zodra er maar een beetje gewone woongeluiden zijn het typgeluid eigenlijk al weg valt met mijn U4's en lubed Yellow's.
En zo'n beetje elk hoog geluid is weg van dit bord door vulling/mods :)

Even een wat ander ding, of eigenlijk twee...

Aangezien ik nog nooit iets gepreordered heb heb ik geen idee wat een beetje de normale procedures en termijnen zijn maar de KBD67 Lite R2. de TEA stond voor vandaag maar ik neem aan dat dat is dat ze binnenkomen bij Candykeys? Word je normaal gesproken nog op de hoogte gehouden als het uitloopt of is het opeens *tadaaaa* bord op de stoep ?

Tweede punt, ik heb nog niemand gehoord hier over de komende verandering dat per 1 juli over alle aankopen buiten de BTW afgedragen moet worden. Aangezien het best veel besteld word op Aliexpress, ben ik de enige die nog wat dingetjes wil inslaan voor die tijd ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaam
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:41

Whaam

Meer beter

Dan maak je het al wel spannend, met wat pech is je pakketje wel een maand onderweg vanuit China. Zelf heb ik mijn wensenlijstje wat naar voren getrokken en alles wat ik wilde bestellen is inmiddels al binnen. Het is even afwachten hoe het precies zal gaan lopen mbt die importkosten en verwerking, maar wel interessant om te volgen.

puntgave blauw-witte ikki68 aurora R2 in de aanbieding

Acties:
  • 0 Henk 'm!
I like living on the edge >:)

Ik had niet echt een lijstje wat ik concreet wilde hebben, meer een enorme waslijst met 'ow handig om in de gaten te houden' en daar een aantal dingen van besteld.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sapphire schreef op maandag 31 mei 2021 @ 23:13:
[...]

Bedankt voor de reactie :) Ik had al begrepen dat ze zo stil zijn dat het geluid reviewen weinig zin heeft :+

Ik twijfel alleen of het echt zin heeft om te investeren in nóg stillere switches aangezien een beetje geluid ook wel de charme is van een mech vind ik en het voornamelijk voor s'avonds in de woonkamer is en zodra er maar een beetje gewone woongeluiden zijn het typgeluid eigenlijk al weg valt met mijn U4's en lubed Yellow's.
En zo'n beetje elk hoog geluid is weg van dit bord door vulling/mods :)

Even een wat ander ding, of eigenlijk twee...

Aangezien ik nog nooit iets gepreordered heb heb ik geen idee wat een beetje de normale procedures en termijnen zijn maar de KBD67 Lite R2. de TEA stond voor vandaag maar ik neem aan dat dat is dat ze binnenkomen bij Candykeys? Word je normaal gesproken nog op de hoogte gehouden als het uitloopt of is het opeens *tadaaaa* bord op de stoep ?

Tweede punt, ik heb nog niemand gehoord hier over de komende verandering dat per 1 juli over alle aankopen buiten de BTW afgedragen moet worden. Aangezien het best veel besteld word op Aliexpress, ben ik de enige die nog wat dingetjes wil inslaan voor die tijd ?
KBD67LITE heeft een maand vertraging opgelopen. Volgens mij is de ETA nu 25 juni voor kbdfans zelf. Zal dan nog paar weekjes duren totdat ze bij de proxies zijn en deze weer vervolgens verstuurd worden naar de klanten. Als je op de hoogte wilt blijven van de GB die je joined, is discord de beste manier. Meeste vendors hebben iets van een “nieuws” gedeelte met dat soort updates. Dat is hoe ik het in ieder geval doe.

Ben erg benieuwd hoe de BTW gaat veranderen in praktijk. Heb een paar dingetjes onderweg en misschien dat er nog iets bij komt. Hopelijk zijn de veranderingen minimaal en blijft het een optie om daar te bestellen. Gaat voornamelijk om switches op het moment, maar heb ook epbt WoB op het oog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
superbok schreef op maandag 31 mei 2021 @ 23:56:
[...]

KBD67LITE heeft een maand vertraging opgelopen. Volgens mij is de ETA nu 25 juni voor kbdfans zelf. Zal dan nog paar weekjes duren totdat ze bij de proxies zijn en deze weer vervolgens verstuurd worden naar de klanten. Als je op de hoogte wilt blijven van de GB die je joined, is discord de beste manier. Meeste vendors hebben iets van een “nieuws” gedeelte met dat soort updates. Dat is hoe ik het in ieder geval doe.

Ben erg benieuwd hoe de BTW gaat veranderen in praktijk. Heb een paar dingetjes onderweg en misschien dat er nog iets bij komt. Hopelijk zijn de veranderingen minimaal en blijft het een optie om daar te bestellen. Gaat voornamelijk om switches op het moment, maar heb ook epbt WoB op het oog.
Tja ik zal wel raar zijn maar ik heb een koopovereenkomst met CandyKeys dus verwacht ik dat die mij op de hoogte houd.

Wbt. de BTW, nu hoeft het niet over alles betaald te worden en alles controleren is teveel werk dus heb je (ik iig) vaak geluk dat dingen boven de €22 er gewoon doorheen komen. Na de wijziging kunnen ze gewoon over alles 21% gooien dus ga ik er vanuit dat overal nog wat bovenop komt + kosten voor de vervoerder :(

Ik kan me er iig flink aan irriteren want het zielige "oneerlijke concurrentie" verhaaltje klopt naar deels, je kan namelijk niet oneerlijk concurreren als producten hier helemaal niet te koop zijn :+

Ik had al wat dingen in bestelling staan zoals een setje goedkope keycaps, extra setje Gateron Yellows, stabs.
Als ik toch bezig ben zijn hier nog goedkope switches waarvan mensen zeggen "die moet je toch eens proberen als je bezig bent"? Gateron Blacks twijfel ik aan maar geloof dat die minder smooth zijn dan Yellows.
Luxe probleem :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
sapphire schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 08:44:
[...]

Tja ik zal wel raar zijn maar ik heb een koopovereenkomst met CandyKeys dus verwacht ik dat die mij op de hoogte houd.

Wbt. de BTW, nu hoeft het niet over alles betaald te worden en alles controleren is teveel werk dus heb je (ik iig) vaak geluk dat dingen boven de €22 er gewoon doorheen komen. Na de wijziging kunnen ze gewoon over alles 21% gooien dus ga ik er vanuit dat overal nog wat bovenop komt + kosten voor de vervoerder :(

Ik kan me er iig flink aan irriteren want het zielige "oneerlijke concurrentie" verhaaltje klopt naar deels, je kan namelijk niet oneerlijk concurreren als producten hier helemaal niet te koop zijn :+

Ik had al wat dingen in bestelling staan zoals een setje goedkope keycaps, extra setje Gateron Yellows, stabs.
Als ik toch bezig ben zijn hier nog goedkope switches waarvan mensen zeggen "die moet je toch eens proberen als je bezig bent"? Gateron Blacks twijfel ik aan maar geloof dat die minder smooth zijn dan Yellows.
Ik ben bang dat het nou eenmaal zo werkt in een group buy dat je niet door de vendor wordt geinformeerd, maar die dit weer bij de host terug legt. Ik krijg via Discord ook updates over mijn Ikki, maar hoor van mijn vendor ook niks :+ Ben het wel met je eens dat het enigzins vreemd is maar ja.

Ze noemen het wel oneerlijke concurrentie, maar raad eens wie die 21% opstrijkt dan? Ik denk dat je je sterk vergist in wat wij in NL uitgeven in China. Daar is goed geld te halen hoor. Heb in ieder geval verder geen bestellingen staan op t moment. Wat je natuurlijk wel krijgt is dat ze vanuit China gewoon de daadwerkelijke waarde van het product omlaag doen op het label. Succes bij de douane om uit te zoeken wat het nou daadwerkelijk waard is 8)7

Van goedkope switches ben ik zelf wel aardig te spreken over Gateron reds en heb laatst een setje Kailh box navy gekocht en ben daar erg van gecharmeerd. Zijn aardig zwaar maar kan er goed aan wennen moet ik zeggen.

bl44t

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YaaD
YaaD schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:08:
[...]

Gister bij KBDFans een olive green behuizing gekocht voor mijn DZ60. 1 juni in huis. Ben reuze benieuwd of ze het waar gaan maken :+
En jawel. Zojuist netjes binnengekomen. Nog niet eerder een tofu in handen gehad maar is een zware jongen moet ik zeggen...

Staat ook leuk in combinatie met zwarte keycaps vind ik zelf :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/08W8W9rc0qHnKtcEmSmFFvUU.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door YaaD op 01-06-2021 14:07 ]

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sapphire schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 08:44:
[...]

Denk dat dat erg lastig gaat worden voor ze. Maar kan inderdaad wel beter. Weet dat Omnitype een soort blog bijhoud met updates van alle GB die ze hebben lopen en in welke fase de GB is. Candykeys heeft een soort progress bar bij de GB maar dan weer niet voor de KBD67Lite.

Meeste mainstream switches worden gelukkig steeds beter beschikbaar bij de vendors hier. Een van de weinige die niet beschikbaar is volgens mij is de Everglide Aqua Kings, maar tegen de tijd dat KPRebublic die opstuurt is het al september.
YaaD schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:06:
[...]

En jawel. Zojuist netjes binnengekomen. Nog niet eerder een tofu in handen gehad maar is een zware jongen moet ik zeggen...

Staat ook leuk in combinatie met zwarte keycaps vind ik zelf :)

[Afbeelding]
Mooie Tofu! Nog problemen gehad met invoerkosten? Zit ook te kijken naar een Tofu, maar weet niet zo goed of het nu een upgrade is ten opzichte van een KDB67Lite of een Ikki68 (hopelijk snel). Wel in ieder geval compleet anders met de tray mount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
superbok schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:41:
[...]

Denk dat dat erg lastig gaat worden voor ze. Maar kan inderdaad wel beter. Weet dat Omnitype een soort blog bijhoud met updates van alle GB die ze hebben lopen en in welke fase de GB is. Candykeys heeft een soort progress bar bij de GB maar dan weer niet voor de KBD67Lite.

Meeste mainstream switches worden gelukkig steeds beter beschikbaar bij de vendors hier. Een van de weinige die niet beschikbaar is volgens mij is de Everglide Aqua Kings, maar tegen de tijd dat KPRebublic die opstuurt is het al september.

[...]

Mooie Tofu! Nog problemen gehad met invoerkosten? Zit ook te kijken naar een Tofu, maar weet niet zo goed of het nu een upgrade is ten opzichte van een KDB67Lite of een Ikki68 (hopelijk snel). Wel in ieder geval compleet anders met de tray mount.
Thanks! Dit gaat om een B-stock model waarbij ik denk ik het geluk had dat er enkel een beschadiging aan de onderkant van de case zat. Ik was in totaal 80 dollar kwijt met FedEx en hoefde verder niets extra af te rekenen. Had er wel op gerekend maar vind het ook wel goed zo :+. Wellicht dat alles al in de verzendkosten in zit, want die waren rond de 22 dollar. @djunicron noemde in dit topic ook al iets vergelijkbaars als ik het me goed herinner. Wat ik nog meer bizar vond is de snelheid waarmee de case werd geleverd... 4 dagen was ie al in huis...

Mja of het een upgrade is weet ik niet om eerlijk te zijn. Het is wel een zware jongen en ben m nu aan het proberen met box navies om te kijken of dat wat is. Ik had Cherry MxBlacks met 70 gram spring maar dat is me echt veel te zwaar. Dus moet nu op zoek naar een nieuwe pcb met plate :+

Wil verder nog wel de O-ring mod proberen en eventueel wat dempingsmateriaal toevoegen, maar eerst maar even kijken hoe dit bevalt verder.

Ik snap wel waarom deze hobby zoveel geld kost lol.

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
YaaD schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 07:29:
[...]

Thanks! Dit gaat om een B-stock model waarbij ik denk ik het geluk had dat er enkel een beschadiging aan de onderkant van de case zat. Ik was in totaal 80 dollar kwijt met FedEx en hoefde verder niets extra af te rekenen. Had er wel op gerekend maar vind het ook wel goed zo :+. Wellicht dat alles al in de verzendkosten in zit, want die waren rond de 22 dollar. @djunicron noemde in dit topic ook al iets vergelijkbaars als ik het me goed herinner. Wat ik nog meer bizar vond is de snelheid waarmee de case werd geleverd... 4 dagen was ie al in huis...

[...]
Zou niet te vroeg juichen, bij FedEx krijg je achteraf een factuur. Dus ik zou verwachten dat je die in de komende week tussen je post gaat vinden.

Toch wel mooi dat b-stock het vaak wel waard lijkt te zijn, mijn acrylic tofu b-stock mistte alleen maar een van de schroef inserts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
Cebby schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 07:59:
[...]

Zou niet te vroeg juichen, bij FedEx krijg je achteraf een factuur. Dus ik zou verwachten dat je die in de komende week tussen je post gaat vinden.

Toch wel mooi dat b-stock het vaak wel waard lijkt te zijn, mijn acrylic tofu b-stock mistte alleen maar een van de schroef inserts.
Hmm, dat zou wel een bittere pil zijn moet ik zeggen :+. Naja accepteren en maar weer door.

Vandaag afwachten of ik een kans maak op de Eclipse 70%... 500 inschrijvingen op 150 borden. Kansen zijn wel eens slechter geweest.. Ik geloof dat je bij een Keycult al helemaal geen kans maakt :+

Altijd scalpers op de loer die ook nog eens met 20 e-mail adressen registreren

bl44t

Acties:
  • +1 Henk 'm!
YaaD schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 07:29:
[...]

Mja of het een upgrade is weet ik niet om eerlijk te zijn. Het is wel een zware jongen en ben m nu aan het proberen met box navies om te kijken of dat wat is. Ik had Cherry MxBlacks met 70 gram spring maar dat is me echt veel te zwaar. Dus moet nu op zoek naar een nieuwe pcb met plate :+

Wil verder nog wel de O-ring mod proberen en eventueel wat dempingsmateriaal toevoegen, maar eerst maar even kijken hoe dit bevalt verder.

Ik snap wel waarom deze hobby zoveel geld kost lol.
Dat valt wel mee qua prijs. Modden van de Tofu lijkt mij ook interessant, misschien als er nog eens b stock beschikbaar is ook bestellen. Pas een video gezien van iemand die tussen de PCB en plate een gummyworm ring heeft gedaan en de middelste post weg heeft gehaald. Geluid klonk compleet anders en ineens was er wat flex.

Hopelijk zit je tussen de gelukkigen van de raffle, zijn redelijke kansen en inderdaad beter dan bij een Keycult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
superbok schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:04:
[...]

Dat valt wel mee qua prijs. Modden van de Tofu lijkt mij ook interessant, misschien als er nog eens b stock beschikbaar is ook bestellen. Pas een video gezien van iemand die tussen de PCB en plate een gummyworm ring heeft gedaan en de middelste post weg heeft gehaald. Geluid klonk compleet anders en ineens was er wat flex.

Hopelijk zit je tussen de gelukkigen van de raffle, zijn redelijke kansen en inderdaad beter dan bij een Keycult.
Er zijn er nog een paar als je van cyan of burgundy houdt :+

Gisteren een clear case binnengekregen van een medetweaker maar dat was een regelrechte teleurstelling haha. Heeft iemand hier toevallig al een 60% resin case gekocht?

Lijkt me leuk om een build te hebben die pijn doet aan je ogen vanwege de hoeveelheid leds :+

Helaas nog geen mail gehad van de raffle. Schijnt allemaal wat langer te duren dan verwacht :'(

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toch bijzonder als je een setje Gat Yellows besteld bij KPrepublic dat het goedkoper is om wat losse andere switches mee te bestellen dan niet :+

70 Yellows waren €14 ofzoiets en dan komt er €3,90 verzendkosten bij, 10 Blacks en 1 Cherry red los :+ bijbesteld en dan ben je €1,50 goedkoper uit omdat de verzendkosten gratis zijn.
Nouja de Blacks ben ik wel benieuwd naar tov de Yellows en weer 2 nieuwe soorten switches voor de collectie :)

Edit: iemand de GB van ePBT Urban Camo gezien? Wat een enorm gave set :9~

[ Voor 7% gewijzigd door sapphire op 04-06-2021 08:39 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-07 17:55
Ik ben in de markt voor een OLKB. Ik had de ZSA Moonlander in gedachte wegens de ergonomische houding, maar 350$ is nogal *kuch, astronomisch.

Zijn er nog andere overwegenswaardige split OLKB prebuilt keyboards?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bucovaina89 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:46:
Ik ben in de markt voor een OLKB. Ik had de ZSA Moonlander in gedachte wegens de ergonomische houding, maar 350$ is nogal *kuch, astronomisch.

Lijstje is alweer wat verouderd...

Veel mensen kiezen er uiteindelijk voor een Dactyl te printen. Ik ken niet veel gebruikers die erbij zweren, maar die paar die wel Orth Split willen zijn allemaal uiteindelijk Ergodox en Dactyl gaan gebruiken, waarbij dat bij 2/4 overigens ook gewoon wegens een medische conditie is.

Het Nederlandse Splitkb.com heeft een aantal modellen die ze regelmatig weer bijvullen. (een 40 en 65 equivalent) Ze hebben daarbij ook een mooie print pagina waar je icm keycaps kan ontdekken of het iets voor je is. Hun kits zijn best netjes geprijsd. Houd verder Reddit e.a. bronnen in de gaten voor plates en kits. Vaak kan je met de files de behuizing wel zelf laten 3d-printen of uit acryl platen laten snijden.

Ai03 heeft met de Orbit en X versie "binnenkort" super premium opties. De Sol 3 loopt momenteel nog, maar daar heb je dan vervolgens 10x 1.5u keys voor nodig, 2 in iedere rij, wat weer heel zeldzaam verkrijgbaar is in caps-sets. En waarschijnlijk daarom ook wel even gaat duren tot je kunt gaan bouwen en gebruiken.

Veel van dit soort bordjes zijn overigens geen flexibele bordjes. Als je een zachtere type ervaring wilt zal je dus even moeten kijken of er progressieve veren te krijgen zijn om toch dat gevoel een beetje te krijgen. Maar veelal hebben mensen al een sterke voorkeur voor of zo laag mogelijk (dus Kailh Choc low profile switches) of dus gewoon MX compatible.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Ik heb 2ehands een nieuwstaat drop planck gevonden aan een redelijke prijs. Geen split, maar wel een PAK goedkoper om het concept van OLKB/layers eens aan de tand te voelen zonder meteen het volle bedrag neer te leggen. Als het me echt bevalt kan ik 'm nog altijd verder verkopen en een moonlander/ergodo[ne]/[x]/dactyl kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NR71zu9YssxuOMuhxaYhZicDoo0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ycOa5SyuhgqQ5iS6cY75p3aq.jpg?f=fotoalbum_large

Heb mijn GMMK Pro order geannuleerd en ben uit eindelijk toch voor een Realforce R2 PFU Limited Edition gegaan. Wat een ding. De kwaliteit en het gewicht is insane en toetsen zijn alsof ze gelubed en gefilmd zijn. Heerlijk.

Nu alleen op zoek naar een enter/esc oid voor een accent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
Het heeft bijna een jaar geduurd maar het resultaat van de Primus groupbuy staat eindelijk op mijn bureau.

Navy top, witte onderzijde en het gewicht en de plate zijn grijs. Gebouwd met Holy Pandas (frankensteins, lubed met 3203, filmed en spring swapped naar 65g) en ik heb KAT Alpha verplaatst van mijn Tofu naar dit bord.

Tegen de tijd dat KAT Refined, Mizu of GMK 8008 binnenkomen zal ik misschien eens van keycaps wisselen. Maar voor nu ben ik zeer tevreden met het resultaat. En niet onbelangrijk: ook met het typecomfort. Het is nog wel even wennen. Geen pijltjes meer op een layer, extra knoppen naast de backspace en een kleinere rechter shift. Lang zal dat in ieder geval niet duren als ik mezelf ken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ybjRae6gcsg9iQdGJTlQjn5tYTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lgy6dIJwcaPAnH4W4pHbh2YA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VkZFDz6cC6XuAS74AWKmxmpgqDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/baUyFFloY2fYmhFKMw2UpvGA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oh nice die Primus.

Was toen de tijd niet zo op zoek naar een 75% en de 7V en Exclusive 7 enzo trokken me meer aan. Stom, wat een layout zonder geisoleerde pijltjes en met deze correcte F-rij clustering is toch echt de beste.

KAT Alpha is dan welliswaar het resultaat van Keyreative die wat test sublimaties maar is gaan verkopen, maar het blijft een top setje naar mijn mening.

Al met al balen dat ik nooit bij de Primus ben ingestapt. Een jaar is wel wat lang...

Maar goed, binnenkort (juli) de Paragon.

(Voor het geval het niet duidelijk was, "de beste" is een mening hier, en ik geniet teveel van verhitte discussies over keyboard layouts)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisuu01
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-09 22:01
@YaaD Ik heb bij mn Keychron C2 dus ook gateron reds genomen. Heb ze gelubed en ben er ook erg over te spreken.

Wil zelf nog opzoek naar een lekker solide hotswap plank om m'n box navies in te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:26
bucovaina89 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:46:

Falbatech heeft een build service en bied een aantal split OLKB opties aan waaronder de Redox (wireless), Kost minder dan een ZSA en is vanaf circa €200 verkrijgbaar afhankelijk van de gekozen opties.

Een andere optie mits je geduld hebt is de keeb.io Iris, op dit moment is de rev.4 verkrijgbaar wat een kant en klaar pcb is waar je alleen nog switches op moet solderen. Maar ondertussen is rev.5 in ontwikkeling welke hotswap sockets toevoegt, Waardoor het feitelijk vergelijkbaar met een prebuild is. Wat deze versie gaat kosten en wanneer het verkrijgbaar wordt is nog onbekend.
Overigens bied keeb.io zelf ook een build service aan, Een iris rev.4 met hotswap sockets kost ~$150 exclusief verzendkosten.

Splitkb heeft op aanvraag volgens mij ook een build service.

En er is uiteraard ook nog de mogelijkheid om iemand in de community met veel bouw ervaring te vragen om een keyboard naar jouw smaak te bouwen in opdracht, Sommige streamen de builds en vragen daardoor een vrij lage vergoeding. (luben en dergelijke kost meer tijd, aandacht en materiaal en is dan ook duurder.)

Keuze genoeg dus.
(Al loop ik daar zelf op vast)

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lostsouls
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 09:56

Lostsouls

Whaaaat

bucovaina89 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 19:56:
Ik heb 2ehands een nieuwstaat drop planck gevonden aan een redelijke prijs. Geen split, maar wel een PAK goedkoper om het concept van OLKB/layers eens aan de tand te voelen zonder meteen het volle bedrag neer te leggen. Als het me echt bevalt kan ik 'm nog altijd verder verkopen en een moonlander/ergodo[ne]/[x]/dactyl kopen.
Hoe krijg je dat voor elkaar? Ik krijg komende week een Moonlander binnen en ik kan mij voorstellen dat een Planck of Preonic mij ook wel gaat bevallen. Moet eerst wel een paar toetsenborden van mijzelf verkopen maas als je tips hebt (:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracyn
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-04 22:08
Waarmee maken jullie je keycaps schoon als ze vettig zijn geworden?

Body mods don't determine skill

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracyn
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-04 22:08
sapphire schreef op zondag 6 juni 2021 @ 23:01:
Schoonmaakmiddel :?

Dettol, sopje, dreft, zolang het niet te agressief is....
Dank u! Wou het even zeker weten voordat ik mijn 2 maand oude caps verknal :P

Body mods don't determine skill

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YaaD
En ben gezwicht voor katten op m'n keycaps... :+

Nieuw profiel voor me en ook nog een mooie colorway waardoor ik m niet kon laten liggen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtYImfKSzzUAqAWZncsEUQ-nfzE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KXj3oAEIpJwuLHnIvOondrAP.png?f=user_large

Wel even wachten maar ach, hoort erbij zullen we maar zeggen :)

Verder ook erg gecharmeerd van : https://geekhack.org/index.php?topic=112785.0

Die is helaas nog in IC maar gelukkig kan ik dan de pijn weer verzachten en een andere maand geld aan uitgeven :+

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ahh, ook al Space Dust opgepikt dus?

Zeer leuke set, lekker veel opties. Heb persoonlijk een set (Ark, icon mods, alphas, bars) besteld bij zFrontier wegens de snellere levering. Dat lijkt toch wel de beste manier te zijn voor alles in KAT / KAM. Je krijgt je order dan simpelweg maanden eerder binnen. zF stuurt anders de caps per container via de trein naar de EU, waar ze nog ergens overgezet worden op een boot voor het laatste stukje van de reis. Vandaar dat b.v. KAT Eternal 2 en halve maand na China en ruim 6 weken na de VS (enkel via boot) aan kwamen.

Maar goed Keygem steun ik ook graag, dus daar nog een volledig Alienese setje besteld met de Debris novelties erbij.

Inmiddels ziet het er naar uit dat de uitloop van de productie tijden van KAT sets weer lekker door gaat, ik dacht dat Eternal met 13 maanden lang duurde, maar Cyberspace gaat dat nu tenminste met één maand verbreken lijkt het. Als die niet ook alsnog verder teruggeduwd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
djunicron schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:08:
Ahh, ook al Space Dust opgepikt dus?

Zeer leuke set, lekker veel opties. Heb persoonlijk een set (Ark, icon mods, alphas, bars) besteld bij zFrontier wegens de snellere levering. Dat lijkt toch wel de beste manier te zijn voor alles in KAT / KAM. Je krijgt je order dan simpelweg maanden eerder binnen. zF stuurt anders de caps per container via de trein naar de EU, waar ze nog ergens overgezet worden op een boot voor het laatste stukje van de reis. Vandaar dat b.v. KAT Eternal 2 en halve maand na China en ruim 6 weken na de VS (enkel via boot) aan kwamen.

Maar goed Keygem steun ik ook graag, dus daar nog een volledig Alienese setje besteld met de Debris novelties erbij.

Inmiddels ziet het er naar uit dat de uitloop van de productie tijden van KAT sets weer lekker door gaat, ik dacht dat Eternal met 13 maanden lang duurde, maar Cyberspace gaat dat nu tenminste met één maand verbreken lijkt het. Als die niet ook alsnog verder teruggeduwd wordt.
Ja ik was verbaasd over de hoeveelheid sets en dat maakte mij ook direct erg gelukkig want daardoor blijf ik niet met een halve set aan modifiers zitten :+

Ik hoop dat de colorway goed uitpakt met dat blauw. Ik vond de overige sets allemaal wat te licht (roze en dergelijke) dus besloten om die niet mee te pakken. Is nu de 2e group buy waar ik aan mee doe en moet denk ik nog even wennen aan de kosten ofzo... Ik zou liever meer willen bestellen maar het moet wel een beetje behapbaar blijven vind ik :)

Afgelopen week de raffle van de Eclipse gejoined. Helaas niet geowrden :( We wachten nu op de mensen die de factuur niet hebben betaald en dan wordt er nog een redraw gedaan. Ik ben bang dat de aantallen schaars zullen zijn dus denk dat ik weinig kans zal maken.

Wie doet er trouwens mee aan de Endless-80 TKL group buy van KBDFans? $400.. maar ik weet niet :|

https://kbdfans.com/produ...it?variant=39369951314059

Vind m wel erg druk op t oog :X

Denk dat ik dan wacht op de mode65 of op de aftermarket een mode80 oppik (als dat ooit gaat lukken voor een normale prijs :+)

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:18

Eagle Creek

Breathing security

Heb ik het goed gezien dat de Corsair Gaming K95 RGB Platinum o.a. verkrijgbaar is in Cherry MX Brown, maar de Corsair Gaming K95 RGB Platinum XT uitsluitend met MX Speed?

Op hardware.info review wordt gesproken over "keuze uit verschillen switches waaronder MX Speed" maar in de Pricewatch en in Webshops kom ik alleen MX Speed tegen.

[ Voor 32% gewijzigd door Eagle Creek op 07-06-2021 11:46 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Stel dat ik ooit zin krijg om me op colemak-dh te storten. Ik heb een tweedehands drop planck V6 gekocht, is het zo simpel als de keycaps op de juiste plaats te zetten, firmware aanpassen {en dan een paar weken frustratie} ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InTheDisorder
bucovaina89 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:44:
Stel dat ik ooit zin krijg om me op colemak-dh te storten. Ik heb een tweedehands drop planck V6 gekocht, is het zo simpel als de keycaps op de juiste plaats te zetten, firmware aanpassen {en dan een paar weken frustratie} ?
Zo makkelijk is het inderdaad :)

Ik ben zelf nog niet helemaal gewend aan mijn Planck (gebruik m ook niet zo vaak meer omdat ik in de laatste weken van mijn stage zit en er toch wel even flink gewerkt moet worden en dat gaat toch nog beter met een gewoon keyboard), moet nog even een manier vinden waardoor shift en control wat beter te gebruiken zijn. Ben wel al enorm fan van de shortcuts die je zelf kan maken via de firmware, zijn toch wel wat vaak gebruikte shortcuts zoals Win + Shift + S voor de screenshot tool die ik nu vrijwel direct onder mijn vingers heb zitten wat het gebruik van de Planck een stuk fijner maakt :*)

[ Voor 44% gewijzigd door InTheDisorder op 07-06-2021 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMC90
YaaD schreef op maandag 7 juni 2021 @ 08:15:
En ben gezwicht voor katten op m'n keycaps... :+

Nieuw profiel voor me en ook nog een mooie colorway waardoor ik m niet kon laten liggen
Deze zijn epic :> Ik heb een setje ePBT Miami Midnights die er toch wel wat op lijken. Ik vermoed dat ik ook mee ga doen met de GB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:35

OMX2000

By any means necessary...

Verwijderd schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 19:28:
[Afbeelding]

Heb mijn GMMK Pro order geannuleerd en ben uit eindelijk toch voor een Realforce R2 PFU Limited Edition gegaan. Wat een ding. De kwaliteit en het gewicht is insane en toetsen zijn alsof ze gelubed en gefilmd zijn. Heerlijk.

Nu alleen op zoek naar een enter/esc oid voor een accent.
Very nice! Ik heb een RealForce overwogen. Ik heb nu een Novatouch TKL. Dus Topre switches met Cherry stems. Typt fijn, maar toen ik ooit een RealForce heb "gevoeld" merkte ik dat die toch net ff wat meer buttery was. Alleen een heel stuk duurder. Ik heb wel ooit eens een Novatouch gevoeld die gelubed was, en dat was ook boterzacht, niet normaal.

Maar goed. Ik heb mijn GMMK Pro order laten staan. Hij is dus onderweg. Ik moet alleen nog steeds een knoop doorhakken over welke switches ik ga gebruiken.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bucovaina89
mijn eerst post vanop mijn nieuwe (2dehands) Planck.

Eerlijk waar dit is echt wel afzien :). Ik type heel de tijd op foute letters in en maak constant foute toetsencombinaties, ik heb al menus gezien die ik nog nooit gezien heb :). Ik vind geen enkel teken (zoeken naar de haakjes bijvoorbeeld). En de shift staat enkel links terwijl ik om eesn of andere reden altijd de rechtse shift gebruik. Ik heb nog een serieuze leercurve voor de boeg. Maar goed, mijn gewone keyboard gaat in de schuif en vanaf morgen werk ik met de Planck, ben eens benieuwd hoe me dat gaat af gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
YaaD schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:33:
[...]

Ja ik was verbaasd over de hoeveelheid sets en dat maakte mij ook direct erg gelukkig want daardoor blijf ik niet met een halve set aan modifiers zitten :+

Ik hoop dat de colorway goed uitpakt met dat blauw. Ik vond de overige sets allemaal wat te licht (roze en dergelijke) dus besloten om die niet mee te pakken. Is nu de 2e group buy waar ik aan mee doe en moet denk ik nog even wennen aan de kosten ofzo... Ik zou liever meer willen bestellen maar het moet wel een beetje behapbaar blijven vind ik :)

Afgelopen week de raffle van de Eclipse gejoined. Helaas niet geowrden :( We wachten nu op de mensen die de factuur niet hebben betaald en dan wordt er nog een redraw gedaan. Ik ben bang dat de aantallen schaars zullen zijn dus denk dat ik weinig kans zal maken.

Wie doet er trouwens mee aan de Endless-80 TKL group buy van KBDFans? $400.. maar ik weet niet :|

https://kbdfans.com/produ...it?variant=39369951314059

Vind m wel erg druk op t oog :X

Denk dat ik dan wacht op de mode65 of op de aftermarket een mode80 oppik (als dat ooit gaat lukken voor een normale prijs :+)
Balen van de Eclipse! Die Endless is voor mij ook een beetje te druk, ga dan liever voor de mode65. Was ook al op mijn radar gekomen. Al een beetje gekeken in de configurator en zag dat je voor $30 extra “Accelerated Fulfillment“ hebt in augustus. Lijkt mij wel erg snel kijkende naar andere GBs, maar ben benieuwd.

Blijf twijfelen over die KAT set, super mooi maar geen idee of ik het prettig vind typen. Duur experiment, maar eigenlijk is de hele hobby dat 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@superbok Vroeg vandaag aan 2 collega's wat ze van AKKO Neon vonden, gelukkig de reactie die ik verwachten; leek ze niet de beste kleurcombinatie met onze mannelijke collega's :+
Dus blij dat ik AKKO Macaw besteld heb.

Vroeg er één of mijn bord al binnen was, dus ik vertellen dat hij vertraagd was, etc. en dat kwam zo ter spraken.
Moet je aan normale mensen gaan uitleggen dat je spullen besteld hebt voor een toetsenbord, wat bijna/ruim €300 is, je vervolgens zelf in elkaar moet zetten, je het laatste onderdeel over met dan een jaar hoopt te ontvangen en daarom in de tussentijd 'maar' een goedkope vervanger van een paar tientjes gaat gebruiken owja en dat als je klaar bent het dan een leuk instap modelletje is 8)7

En dan de blikken en het antwoord " ja mijn draadloze low-profile TKL was drie tientjes bij bol.com" :X

Ja top hobby :9 :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
superbok schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:16:
[...]

Balen van de Eclipse! Die Endless is voor mij ook een beetje te druk, ga dan liever voor de mode65. Was ook al op mijn radar gekomen. Al een beetje gekeken in de configurator en zag dat je voor $30 extra “Accelerated Fulfillment“ hebt in augustus. Lijkt mij wel erg snel kijkende naar andere GBs, maar ben benieuwd.

Blijf twijfelen over die KAT set, super mooi maar geen idee of ik het prettig vind typen. Duur experiment, maar eigenlijk is de hele hobby dat 8)7
De redraw is nog niet geweest dus misschien heb ik daar geluk. Anders besloten om voor de Frog-TKL te gaan. die wordt straks maandelijks per 200 aangeboden dus ga proberen er daar eentje van te krijgen

KAT profiel zal voor mij ook nieuw zijn maar ik vind het gewoon al een mooie set om te zien. Als t profiel dan niet bevalt, ga ik er vanuit dat op de aftermarket altijd wel iemand te vinden is die ze eventueel wilt hebben tegen kostprijs

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Ik ben net begonnen aan het leren typen in Colemak-mod-dh op een OLKB. Met dat ik toch net op OLKB ben overgestapt dacht ik van meteen maar de sprong naar colemak-mod-dh te wagen. Ik merk dat er erg veel muscle memory zit in bijv. de b toets. Hopelijk om het helemaal over de colemak boeg te gooien, vergeet ik de rest van qwerty ook :)

Zijn er nog users hier die colemak(mod-dh) gebruiken en wat zijn de ervaringen daarmee?

Het handige vind ik nu wel dat ik met de Planck on the fly van toetsenbordindeling kan wisselen, wil ik oefenen, colemak, ff echt iets typen, voorlopig nog qwerty.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMC90
bucovaina89 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:42:
Ik ben net begonnen aan het leren typen in Colemak-mod-dh op een OLKB. Met dat ik toch net op OLKB ben overgestapt dacht ik van meteen maar de sprong naar colemak-mod-dh te wagen. Ik merk dat er erg veel muscle memory zit in bijv. de b toets. Hopelijk om het helemaal over de colemak boeg te gooien, vergeet ik de rest van qwerty ook :)

Zijn er nog users hier die colemak(mod-dh) gebruiken en wat zijn de ervaringen daarmee?

Het handige vind ik nu wel dat ik met de Planck on the fly van toetsenbordindeling kan wisselen, wil ik oefenen, colemak, ff echt iets typen, voorlopig nog qwerty.
Is het niet super hinderlijk om van qwerty af te stappen eigenlijk, denk bijvoorbeeld aan toetsenborden op smartphones, of het lenen/gebruiken van iemand anders zijn/haar apparaten? Ik lees vaker dat mensen op een andere layout over gaan, maar geen idee of je dat qwerty volledig afleert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InTheDisorder
DMC90 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:20:
[...]

Is het niet super hinderlijk om van qwerty af te stappen eigenlijk, denk bijvoorbeeld aan toetsenborden op smartphones, of het lenen/gebruiken van iemand anders zijn/haar apparaten? Ik lees vaker dat mensen op een andere layout over gaan, maar geen idee of je dat qwerty volledig afleert.
Ik heb er ook over getwijfeld om een andere layout te proberen toen ik mijn Planck binnen kreeg maar voor deze redenen heb ik het toen niet geprobeerd. Het zal zeker heel fijn zijn om mee te typen als je het eenmaal geleerd hebt, maar ik kan prima met qwerty overweg en denk niet dat de moeite het echt waard gaat zijn ten opzichte van alle problemen die het veroorzaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bucovaina89
[...]

ik heb wat rond gelezen en blijkbaar gaat het wel. Ik heb in de school vroeger
azerty geleerd en was daar vrij goed in met blind typen. Door mijn werk ben ik sinds 5 jaar overgeschakeld op qwerty. Ondertussen kan ik vrij snel terug azerty typen als ik op een azerty computer zit. Ik vermoed dat het met qwerty ook wel zo zal zijn. Dat lees je online ook wel vaker, mensen die nog best qwerty kunnen typen. Dus ik hoop dat dat zo mag zijn :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
sapphire schreef op maandag 7 juni 2021 @ 23:00:
@superbok Vroeg vandaag aan 2 collega's wat ze van AKKO Neon vonden, gelukkig de reactie die ik verwachten; leek ze niet de beste kleurcombinatie met onze mannelijke collega's :+
Dus blij dat ik AKKO Macaw besteld heb.

Vroeg er één of mijn bord al binnen was, dus ik vertellen dat hij vertraagd was, etc. en dat kwam zo ter spraken.
Moet je aan normale mensen gaan uitleggen dat je spullen besteld hebt voor een toetsenbord, wat bijna/ruim €300 is, je vervolgens zelf in elkaar moet zetten, je het laatste onderdeel over met dan een jaar hoopt te ontvangen en daarom in de tussentijd 'maar' een goedkope vervanger van een paar tientjes gaat gebruiken owja en dat als je klaar bent het dan een leuk instap modelletje is 8)7

En dan de blikken en het antwoord " ja mijn draadloze low-profile TKL was drie tientjes bij bol.com" :X

Ja top hobby :9 :+
Elke gek z'n gebrek :+ Gelukkig lijkt het meeste van de keyboard spullen wel zijn waarde vast te houden. Tenmiste, dat zeg ik tegen mijzelf. Moest laatst even typen op een normaal bord, en ondanks dat het werkte, miste ik wel m'n custom bord.
YaaD schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 07:34:
[...]

De redraw is nog niet geweest dus misschien heb ik daar geluk. Anders besloten om voor de Frog-TKL te gaan. die wordt straks maandelijks per 200 aangeboden dus ga proberen er daar eentje van te krijgen

KAT profiel zal voor mij ook nieuw zijn maar ik vind het gewoon al een mooie set om te zien. Als t profiel dan niet bevalt, ga ik er vanuit dat op de aftermarket altijd wel iemand te vinden is die ze eventueel wilt hebben tegen kostprijs
Das zeker waar, misschien dat ik toch de basis kits koop zodat het niet te duur wordt. Die Frog-TKL is erg mooi. Je ziet niet heel vaak dat type mount volgens mij. Ik kende hem nog niet in ieder geval. Zal de eerste paar drops wel vechten worden om het te bemachtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 00:06
Damn, mijn toetsenbord is er vanmiddag ineens mee opgehouden, zonder enige aanwijsbare aanleiding 😢
De pcb, een dz65 v2 hotswap, geeft geen enkele kik meer. Andere kabels/usbpoort of computer, het maakt allemaal niks uit. Zo dood als een pier, drie maanden oud. Op zoek naar ervaringen zie ik meer gelijksoortige ervaringen met dit pcb. Morgen de boel maar eens uit elkaar halen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• peetgate
  • Laatst online: 18-07 23:24
[...]

Ik ben nu een paar maanden bezig om mijzelf DVORAK aan te leren. Elke dag ff wat typen op https://typing-speed-test.aoeu.eu/?lang=nl . Zie de afbeelding voor m'n progress: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7G1f9cBNd0FKxxoaDSVLOQhzug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lKghECpvUjbaAGFgNz8Ll1aZ.jpg?f=fotoalbum_large

De blauwe lijn is DVORAK, de Groen/oranje lijn is QWERTY (gemiddelde/max), de schaal is aanslagen per minuut. Ik ben nu sinds een week volledig over op DVORAK. Het typt een heel stuk comfortabeler en ik word elke dag sneller. QWERTY gaat prima nog, maar wanneer ik net switch dan duurt het soms ff twee woorden om ff het gevoel weer te krijgen. Je verleert het dus niet! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Cool, thanks voor je antwoord :).

Ik ben sinds gisteren exact ook op typing.com gestart met de alle courses te doen van 0,
maar dan met colemak-mod-dh. Ondertussen kan ik al wel een tekstje typen maar het gaat maar aan 10woorden per minuut, goed, het zal de komende dagen wel snel beter gaan, ben van plan om dagelijks minstens 10 minuten typen aan te houden de eerste weken.

edit: was blijkbaar toch een andere site die jij hebt :)

[ Voor 7% gewijzigd door bucovaina89 op 09-06-2021 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Misschien nog iets anders. Misschien wil ik wel een
BFG-9000 maken, maar ik heb nul ervaring met mechanische toetsenborden maken.
https://www.reddit.com/r/...8wl1b7/i_built_a_bfo9000/

Op keeb.io vind ik onderdelen maar ik weet bij god niet wat ik dan exact koop:
  • 6x9 plates: die ga ik zeker nodig hebben want dat zijn de printplaten? Maar wat is dan de
  • PCB kit rev 1.1?
  • Add Pro Micro (+$7.99)?
  • Add 2nd Pro Micro (+$7.99)?
  • Add Elite-C (+$17.99)?
  • Add 2nd Elite-C (+$17.99)?
De plates kan je nu niet kopen, wat is de functie van de plates? Ik las ergens op reddit dat je zonder zou kunnen.

Stel dat ik alles koop wat ik hierboven heb aangeduid (buiten dan de plates). Heb ik dan buiten keycaps en switches nog iets nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetgate
  • Laatst online: 18-07 23:24
bucovaina89 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 08:48:
Cool, thanks voor je antwoord :).

Ik ben sinds gisteren exact ook op typing.com gestart met de alle courses te doen van 0,
maar dan met colemak-mod-dh. Ondertussen kan ik al wel een tekstje typen maar het gaat maar aan 10woorden per minuut, goed, het zal de komende dagen wel snel beter gaan, ben van plan om dagelijks minstens 10 minuten typen aan te houden de eerste weken.

edit: was blijkbaar toch een andere site die jij hebt :)
Ik gebruik naast die andere ook nog https://www.typingclub.com/ Die heeft verschillende cursussen, waaronder DVORAK, maar dus ook colemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
@peetgate : colemak wel, maar helaas geen colemak-mod-dh :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightningBullet
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:20
bucovaina89 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:02:
Misschien nog iets anders. Misschien wil ik wel een
BFG-9000 maken, maar ik heb nul ervaring met mechanische toetsenborden maken.
https://www.reddit.com/r/...8wl1b7/i_built_a_bfo9000/

Op keeb.io vind ik onderdelen maar ik weet bij god niet wat ik dan exact koop:
  • 6x9 plates: die ga ik zeker nodig hebben want dat zijn de printplaten? Maar wat is dan de
  • PCB kit rev 1.1?
  • Add Pro Micro (+$7.99)?
  • Add 2nd Pro Micro (+$7.99)?
  • Add Elite-C (+$17.99)?
  • Add 2nd Elite-C (+$17.99)?
De plates kan je nu niet kopen, wat is de functie van de plates? Ik las ergens op reddit dat je zonder zou kunnen.

Stel dat ik alles koop wat ik hierboven heb aangeduid (buiten dan de plates). Heb ik dan buiten keycaps en switches nog iets nodig?
Ik ken het toetsenbord verder niet, maar ik kan wel wat meer info geven denk ik:

Plates Zo te zien een backplate (achterkant), en een plate om de toetsen in te klikken. Dit komt boven de printplaat en zorgt voor stevigheid (bij mij plaatje 4 en 5 op keeb.io). Op /r/MechanicalKeyboards lijken er ook plates op dat toetsenbord te zitten, namelijk het glimmende stuk (metaal?) direct onder de toetsen.

PCB Kit De printplaten (foto's 1, 2 en 3). Zoals te zien op de 3e foto kan je stukjes van de printplaat afbreken, als je bijvoorbeeld geen 6x9, maar een 5x7 toetsenbord wilt.

Pro Micro/Elite-C
De micro-controllers die nodig zijn om het toetsenbord aan te sturen. Hierbij heb je de keuze tussen een Arduino (of kloon?) Pro Micro, met een micro-usb aansluiting, of een Elite-C; een doorontwikkelde op dezelfde micro-controller (en dus software compatible) gebaseerde print met een usb-c aansluting.

Omdat het toetsenbord uit 2 helften bestaat, en deze met elkaar moeten communiceren, heb je in totaal 2 micro-controllers nodig. Voor mijn Kyria toetsenbord (ook een split keyboard) heb ik gekozen voor een Elite-C voor de linkerhelft, en een Pro-Micro voor de rechterhelft. Ik sluit mijn toetsenbord altijd op mijn pc aan via een USB-C kabel in de linkerhelft.

Behuizing
Let wel op dat er (nog) geen behuizing is voor dit toetsenbord. Die moet je zelf maken, als je een volledig gesloten behuizing wil (3d printen of iets anders). Met alleen plates krijg je een soort sandwich die aan de zijkant open is.
Zonder plates heb je dus alleen een printplaat met toetsen erop. Los van dat je (lees, vind ik) eigenlijk wel iets bescherming wil voor je printplaat, en de printplaat niet rechtstreeks op je bureau wil leggen, vraag ik me af of het toetsenbord dan stevig genoeg wordt. Met low-profile switches of iets dergelijks misschien wel, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Edit: Laatste toevoeging - lees ook vooral eens de build guide door van het toetsenbord, dan wordt wellicht al een stuk meer duidelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door LightningBullet op 09-06-2021 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
LightningBullet schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:26:
[...]

Pro Micro/Elite-C
De micro-controllers die nodig zijn om het toetsenbord aan te sturen. Hierbij heb je de keuze tussen een Arduino (of kloon?) Pro Micro, met een micro-usb aansluiting, of een Elite-C; een doorontwikkelde op dezelfde micro-controller (en dus software compatible) gebaseerde print met een usb-c aansluting.

[...]
[...]
Edit: Laatste toevoeging - lees ook vooral eens de build guide door van het toetsenbord, dan wordt wellicht al een stuk meer duidelijk.
Thanks voor het verhelderende antwoord. Naar wat ik online kan lezen lijken beide controllers ook QMK compatibel te zijn dan wat mooi is omdat mijn Planck ook QMK firmware ondersteunt.

De build guide had ik over gekeken maar dat gaat hoogstwaarschijnlijk ook een en ander verduidelijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whaam
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:41

Whaam

Meer beter

Cebby schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 17:23:
[...]

Dan moet je er wel rekening mee houden dat je over het bedrag dat je hebt betaald waarschijnlijk nog BTW en importkosten moet betalen.

De prijs van een GMMK Pro is bij Europese webshops (Keygem.store, mykeyboard.eu en candykeys.eu) allemaal ongeveer 200 euro. Dus waarschijnlijk kom je ook op zoiets uit. Verder lijkt me de optie die je nu hebt genomen in ieder geval wel de snelste.
Candykeys.eu is ook niet meer wat het geweest is :') :') (NSFW warning!)
Het is .com, kwam ik net achter. Gelukkig werk ik vanuit huis.

puntgave blauw-witte ikki68 aurora R2 in de aanbieding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:18

Eagle Creek

Breathing security

Eagle Creek schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:43:
Heb ik het goed gezien dat de Corsair Gaming K95 RGB Platinum o.a. verkrijgbaar is in Cherry MX Brown, maar de Corsair Gaming K95 RGB Platinum XT uitsluitend met MX Speed?

Op hardware.info review wordt gesproken over "keuze uit verschillen switches waaronder MX Speed" maar in de Pricewatch en in Webshops kom ik alleen MX Speed tegen.
Zijn er Tweakers die ervaring hebben? Heb wel e.e.a. gelezen waarbij Brown vaak als positief genoemd wordt maar Corsair zal natuurlijk niet zomaar deze stap hebben genomen.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Pagina: 1 ... 71 ... 158 Laatste