Aankoopadvies gevraagd - Toetsenbord en muis thuiswerken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:31

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
Hallo allen,
Ik ben mij enige tijd aan het oriënteren op het tobo en muis aanbod om mijn thuiswerkplek in te richten. Ik heb mij ingelezen in de verschillende soorten toetsenborden die er zijn en verschillende aankoop gidsen doorgenomen. Ik heb toch nog vragen om mij de juiste kant op te sturen.

Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een toetsenbord en een muis ten behoeve van werken. Het typ-gedeelde van mijn werk beslaat vooral: mails, verslagen. Ik heb geen voorkeur voor de toetsen. Als een wat duurder membraan toetsenbord fijner typt dan een goedkoper mechanisch toetsenbord, dan geniet het eerste de voorkeur. Plezierig en ergonomisch typen is primair, de techniek secundair.

Wat is je budget?
Het budget is 70-100 euro voor zowel toetsenbord én muis.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het toetsenbord zal vooral gebruikt worden op i.c.m. een zakelijke laptop. Als de tobo met eigen software komt, dan kan ik dat dus niet installeren. Toetsenborden die sterk afhankelijk zijn van de software voor de instelbaarheid/ prettige werking zijn dus geen prio.
Verder heb ik de voorkeur dat de tobo een backlight heeft t.b.v. typen in het donker.

Ik ben zelf uitgekomen op de Corsair K68, maar de reviews zijn erg gemixt.
-

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16-06 12:10
Een mechanisch toetsenbord is zeker meer plezierig dan een membraan toetsenbord. Als je zoekt naar ergonomie dan heb je de optie om een golvend/gespleten toetsenbord te nemen waarvan het midden verhoogd is. Zo heb je meer een neutrale polshouding (duimen wijzen meer naar boven). En de split zorgt ervoor dat je handen recht voor je hebt ipv schuin naar het midden wijzen. Helaas heb ik daar geen ervaring mee behalve in een winkel, dus hier kan ik geen advies over geven.

Ook een ergonomisch puntje is het hebben van een smalle keyboard zodat je ergonomischer de muis ernaast kan gebruiken. Dus als je een numpad kan missen dan zou ik er eentje nemen zonder numpad.

Ander puntje is de hoogte van het toetsenbord: je wilt je polsen zo neutraal en recht voor je hebben. Dus je wilt geen Wrist extension (toetsenbord hoogte/te lage tafel), en geen Wrist flexion (te hoge tafel). Dus dit spreekt vaak voor een low profile keyboard. Low profile is beter in ergonomie en technisch gezien in typ snelheid (zwart wit gezien). Alleen low profile typt (net zoals een laptop) minder "plezierig", functioneel wel beter vind ik.

Spoiler alert, ik heb vooral ervaring met Keychron dus luister niet alleen naar mij
70-100 euro is moeilijk voor en mechanisch toetsenbord: Ik heb zelf dus alleen keychrons in bezit gehad en wat steelseries en logitech gaming keyboards bij vrienden uitgeprobeerd. Ik heb een keer de coolermaster als cadeau gegeven dus daar heb ik ook beetje ervaring mee.
Mijn eisen waren bluetooth, wired mode en een numpad. Dus mijn keuze was gevallen op een keychron K1 en K4 (v2), ik had deze twee ook gekocht en de boel vergeleken. De K1 is een low-profile keyboard en de K4 (v2) een normal-profile keyboard.

De K4 werd geleverd met gateron switches, dit zijn gewoon cherry mx clones (maar in mijn optiek minstens even goed en wellicht beter). Persoonlijk vond ik de normal profile toch lekkerder typen en met pijn had ik de K1 terug gestuurd. Ik had ook nog een blue versie gekocht en deze vond ik veel fijner op te typen dan de brown versie (de blue versie maakt wel lawaai). Ik heb uiteindelijk de blue versie van de Keychron K4 gehouden.

Keychron C2 - bedraad Numpad, white backlight
Keychron C1 - bedraad, zonder numpad, white backlight
Keychron K2- draadloos, compact, geen numpad, white backlight.
Keychron K6 - draadloos, ULTRA compact zonder numpad, white backlight
Keychron K4 v2 draadloos, wel numpad maar compact, white backlight. (er is ook een goedkopere V1 versie)
Coolermaster CK350 - bedraad, numpad, mooie RGB, best wel bang for buck eigenlijk. Maar ik vind de gateron brown in de keychron lekkerder typen.

Ik heb de bruine switches gelinkt, ik zelf ben fan van de blauwe maar ik kan die niet aanraden :P . Je hebt ook RGB versies en hotswappable versies zoas ik die ook heb.

De low profile keyboards zoals K1 en K3 vallen net buiten jouw budget, ook nog waard om naar te kijken.

Er zijn nog goedkopere borden die ik heb gezien van cherry maar daar heb ik verder geen verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
KoningSlakkie schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:19:
Een mechanisch toetsenbord is zeker meer plezierig dan een membraan toetsenbord. Als je zoekt naar ergonomie dan heb je de optie om een golvend/gespleten toetsenbord te nemen waarvan het midden verhoogd is. Zo heb je meer een neutrale polshouding (duimen wijzen meer naar boven). En de split zorgt ervoor dat je handen recht voor je hebt ipv schuin naar het midden wijzen. Helaas heb ik daar geen ervaring mee behalve in een winkel, dus hier kan ik geen advies over geven.

Ook een ergonomisch puntje is het hebben van een smalle keyboard zodat je ergonomischer de muis ernaast kan gebruiken. Dus als je een numpad kan missen dan zou ik er eentje nemen zonder numpad.

Ander puntje is de hoogte van het toetsenbord: je wilt je polsen zo neutraal en recht voor je hebben. Dus je wilt geen Wrist extension (toetsenbord hoogte/te lage tafel), en geen Wrist flexion (te hoge tafel). Dus dit spreekt vaak voor een low profile keyboard. Low profile is beter in ergonomie en technisch gezien in typ snelheid (zwart wit gezien). Alleen low profile typt (net zoals een laptop) minder "plezierig", functioneel wel beter vind ik.

Spoiler alert, ik heb vooral ervaring met Keychron dus luister niet alleen naar mij
70-100 euro is moeilijk voor en mechanisch toetsenbord: Ik heb zelf dus alleen keychrons in bezit gehad en wat steelseries en logitech gaming keyboards bij vrienden uitgeprobeerd. Ik heb een keer de coolermaster als cadeau gegeven dus daar heb ik ook beetje ervaring mee.
Mijn eisen waren bluetooth, wired mode en een numpad. Dus mijn keuze was gevallen op een keychron K1 en K4 (v2), ik had deze twee ook gekocht en de boel vergeleken. De K1 is een low-profile keyboard en de K4 (v2) een normal-profile keyboard.

De K4 werd geleverd met gateron switches, dit zijn gewoon cherry mx clones (maar in mijn optiek minstens even goed en wellicht beter). Persoonlijk vond ik de normal profile toch lekkerder typen en met pijn had ik de K1 terug gestuurd. Ik had ook nog een blue versie gekocht en deze vond ik veel fijner op te typen dan de brown versie (de blue versie maakt wel lawaai). Ik heb uiteindelijk de blue versie van de Keychron K4 gehouden.

Keychron C2 - bedraad Numpad, white backlight
Keychron C1 - bedraad, zonder numpad, white backlight
Keychron K2- draadloos, compact, geen numpad, white backlight.
Keychron K6 - draadloos, ULTRA compact zonder numpad, white backlight
Keychron K4 v2 draadloos, wel numpad maar compact, white backlight. (er is ook een goedkopere V1 versie)
Coolermaster CK350 - bedraad, numpad, mooie RGB, best wel bang for buck eigenlijk. Maar ik vind de gateron brown in de keychron lekkerder typen.

Ik heb de bruine switches gelinkt, ik zelf ben fan van de blauwe maar ik kan die niet aanraden :P . Je hebt ook RGB versies en hotswappable versies zoas ik die ook heb.

De low profile keyboards zoals K1 en K3 vallen net buiten jouw budget, ook nog waard om naar te kijken.

Er zijn nog goedkopere borden die ik heb gezien van cherry maar daar heb ik verder geen verstand van.
toon volledige bericht
Ah top! Dank voor het meedenken! De C2 en de CK350 zijn voor mij de laatste twee overgeblevenen. Hoewel ik een numpad dagelijks niet nodig heb, vind ik een tobo met numpad toch wel fijner. Gewoon een extra feature.
Even ten aanzien van de C2, ik zie dat de toetsen wit zijn. Weet jij of deze snel vuil worden?
De CK350 ziet er ook aantrekkelijk uit, en ze schelen maar 2 euro. Misschien moet ik ze beiden bestellen en even een stukje op typen, ervaren wat fijner aanvoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:57
Een fijn en voordelig mechanisch toetsenbord is zeker wel mogelijk. Ik typ al weer een tijdje heel fijn op deze:
https://www.alternate.nl/...bord/html/product/1663331

Er wordt ook een exemplaar met polssteun aangeboden.

Ok, geen Cherry switches, maar de switches die er opzitten voelen zeker niet verkeerd aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningSlakkie
HollovVpo1nt schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:20:
[...]

Ah top! Dank voor het meedenken! De C2 en de CK350 zijn voor mij de laatste twee overgeblevenen. Hoewel ik een numpad dagelijks niet nodig heb, vind ik een tobo met numpad toch wel fijner. Gewoon een extra feature.
Even ten aanzien van de C2, ik zie dat de toetsen wit zijn. Weet jij of deze snel vuil worden?
De CK350 ziet er ook aantrekkelijk uit, en ze schelen maar 2 euro. Misschien moet ik ze beiden bestellen en even een stukje op typen, ervaren wat fijner aanvoelt.
Ik denk dat het beide goede instap modelletjes zijn, inderdaad gewoon proberen en zelf kijken wat je fijn vindt.

Helaas weet ik dat niet. wat ik wel weet is dat donkere toetsen (van ABS) snel glimmen door vet. Maar witte toetsen weet ik niet hoe snel ze vies worden en verkleuren door UV. Alle mechanische toetsenborden met Cherry(kloon) type switches hebben vervangbare keycaps.
ruftman schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:16:
Een fijn en voordelig mechanisch toetsenbord is zeker wel mogelijk. Ik typ al weer een tijdje heel fijn op deze:
https://www.alternate.nl/...bord/html/product/1663331

Er wordt ook een exemplaar met polssteun aangeboden.

Ok, geen Cherry switches, maar de switches die er opzitten voelen zeker niet verkeerd aan.
Ik zie ook dat ze brown en blue versie hebben, ik denk ook het proberen waard. Ik heb toevallig switches van Kailh (box Jade) net binnen voor mijn keychron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
Hmm ik ben mij toch eens gaan verdiepen in low profile opties. De K1 en K3 zijn inderdaad prijzig.
Zodoende ben ik op de Sharkoon Purewriter RGB gekomen, een low profile mechanisch toetsenbord met switchen van Kailh. Maar deze lijken niet in Kailh brown beschikbaar te zijn... Zijn die niet gebruikelijk bij low profile?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
KoningSlakkie schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:09:
[...]

Ik denk dat het beide goede instap modelletjes zijn, inderdaad gewoon proberen en zelf kijken wat je fijn vindt.

Helaas weet ik dat niet. wat ik wel weet is dat donkere toetsen (van ABS) snel glimmen door vet. Maar witte toetsen weet ik niet hoe snel ze vies worden en verkleuren door UV. Alle mechanische toetsenborden met Cherry(kloon) type switches hebben vervangbare keycaps.

[...]

Ik zie ook dat ze brown en blue versie hebben, ik denk ook het proberen waard. Ik heb toevallig switches van Kailh (box Jade) net binnen voor mijn keychron.
toon volledige bericht
Heb je wellicht een mening over de Sharkoon PureWriter ? pricewatch: Sharkoon PureWriter RGB Kailh Blue (Qwerty US)

Hij is low profile, maar alleen beschikbaar in Kailh Red/Blue. Zou de blue te heftig zijn voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

KoningSlakkie schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:19:
Een mechanisch toetsenbord is zeker meer plezierig dan een membraan toetsenbord.
Nee.

Het is volledig een kwestie van voorkeur. Ik type zelf zowel mechanisch (Cherry Red) als scissor (laptop) en ik vind voor beiden wat te zeggen. Durf ook niet te zeggen wat ik fijner vind, hoewel ik en Cherry Red toetsenbord alsnog spare heb om weer als werk toetsenbord in te zetten als de tijd daar is.

Zelfde voor muizen.

Ik ben heel gelukkig met zowel een pricewatch: Logitech G602 Wireless Gaming Mouse als een pricewatch: Logitech M590 Rood

Twee totaal verschillende muizen, beiden heb ik dagelijks gebruikt. Welke ik beter vind kan ik niet zeggen, ze hebben allebei hun eigen +en en -en.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:02
Ik heb de K68 en vind het een heerlijk game toetsenbord, echter voor typen ga ik liever naar een cheap ass Dell toetsenbord, vind de k68 te hoog voor veel typen.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningSlakkie
unezra schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 18:48:
[...]
Nee.

Het is volledig een kwestie van voorkeur.
Dat klopt helemaal, maar dat zit natuurlijk in het woord plezier verwerkt. Je moet het echt zelf uitproberen in real life. In een blinde test zullen veel mensen niet voor een mechanisch toetsenbord gaan.
Cyriel85 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 18:52:
Ik heb de K68 en vind het een heerlijk game toetsenbord, echter voor typen ga ik liever naar een cheap ass Dell toetsenbord, vind de k68 te hoog voor veel typen.
Puur functioneel gezien voor typewerk (ergonomie, snelheid en vermoeidheid) zou ik ook een low-profile toetsenbord aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
Dank voor de adviezen tot dusver allemaal! Ik heb de Sharkoon PureWriter RGB Kailh Blue én Red besteld. Zal eens even kijken welke aangenaam tikt. Ter vergelijking zal ik ook een niet-mechanische proberen, Logitech K740 lijkt een goeie. Wanneer ik ze binnen heb zal ik even een update tikken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

KoningSlakkie schreef op zondag 6 juni 2021 @ 12:55:
[...]
Dat klopt helemaal, maar dat zit natuurlijk in het woord plezier verwerkt. Je moet het echt zelf uitproberen in real life. In een blinde test zullen veel mensen niet voor een mechanisch toetsenbord gaan.
Dat is het dus. Het is zo persoonlijk.
[...]
Puur functioneel gezien voor typewerk (ergonomie, snelheid en vermoeidheid) zou ik ook een low-profile toetsenbord aanraden.
ik vermoed dat ik zelf op beiden even snel uit de voeten kan en met beiden even gelukkig ben.
Wat grappig genoeg voor mij een belangrijk onderscheid is: Verlichting.

Nooit verwacht dat achtergrondverlichting (zoals mijn Dell laptop heeft), zó ongelooflijk fijn is. RGB vind ik zelf leuker om te zien, maar levert weinig functionaliteit op. Puur witte achtergrondverlichting is al dikke prima.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
Nou. Ze zijn binnen: de Sharkoon PureWriter RGB Kailh Blue en Red.
Eerste reactie: de Blue tikt lekkerder, maar dat geluid... deze toetsen maken mij iets teveel geluid. De red tikt iets minder lekker, maar nog steeds wel fijn, maar heeft wel geluidsniveau. Zal er straks eens wat meer op typen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningSlakkie
HollovVpo1nt schreef op maandag 14 juni 2021 @ 16:34:
Nou. Ze zijn binnen: de Sharkoon PureWriter RGB Kailh Blue en Red.
Eerste reactie: de Blue tikt lekkerder, maar dat geluid... deze toetsen maken mij iets teveel geluid. De red tikt iets minder lekker, maar nog steeds wel fijn, maar heeft wel geluidsniveau. Zal er straks eens wat meer op typen.
Herkenbaar, vanwege dit dilemma is de tactile (brown) versie een van de meest gekozen optie. Ik ben benieuwd wat je mening nu is en welke versie je gaat houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
KoningSlakkie schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 19:49:
[...]

Herkenbaar, vanwege dit dilemma is de tactile (brown) versie een van de meest gekozen optie. Ik ben benieuwd wat je mening nu is en welke versie je gaat houden.
Ik ga vandaag werken op de RED, en morgen werken op de blue.
Typ nu met de red. Ervaring met de Red tot dusver vanuit iemand die nog nooit op mechanisch heeft gewerkt:
Voordelen:
- Profiel toetsenbord is prima.
- Toetsaanslagen op zich voelen wel fijn.
Nadelen:
- Als je niet exact op de toets tikt, heb je het risico dat je een naastgelegen toets een klein beetje indrukt, wat voldoende is voor de Red om een input te registreren. Daar maak ik tot nu wel veel typfouten.

An sich vind ik qua formaat dit toetsenbord prettig. Jammer dat er geen brown switch versie van is.
Ik denk als ik eerlijk dat er een kans is dat ik geen van beiden ga houden, als ik niet kan wennen aan de red. In dat geval zal ik denk ik overgaan op een simpele niet-mechanische toetsenbord met low-profile. Ik kan namelijk nog niet goed beoordelen of mijn typ-plezier nou aan de machaniek ligt of aan het feit dat het een low-profile tobo is.
Pagina: 1