Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 14:59
Ik heb inmiddels alweer afscheid genomen van mijn Battletron toetsenbord. Mijn zoon in de naastgelegen kamer kon niet slapen door het geklik van de blue switches. En aangezien ik 's avonds wel graag computer, heb ik inmiddels een ander toetsenbord gekocht.
Het is de SPC GK540 met Kailh red switches geworden. Het is niet een heel erg bekend merk, maar de review was goed: YouTube: SPC Gear GK540 Magna Kailh Brown RGB - Affordable Mechanical Keyboar...

En het is inderdaad een lekker stevig en zwaar toetsenbord en wat typt het soepel en `zacht' vergeleken met de Battletron!

Ik vind echter wel de keycaps van de Battletron fijner aanvoelen dan die van de SPC, dus die heb ik omgewisseld. En ik heb ook nog O ringen onder de keycaps geplaatst.

Het toetsenbord typt hierdoor bijna onhoorbaar.

Gelukkig was de Battletron niet duur en is nu een prima back-up toetsenbord. De SPC was iets boven de 60 euro, dus dat valt ook erg mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cebby
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Sandoor_MBA schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 23:43:
[...]

Hij staat nog niet op de site. De Ikki trekt me aan omdat er wat meer keuze is in variatie tov de KBDLite....en ik weet nog niet of ik een KBDLite te pakken kan krijgen want er komt maar een beperkte hoeveelheid aan bij KeyGem...dus als dat me niet lukt pak ik wellicht de Ikki68 Aurora in charcoal.

Voor nu.... 8)7
Ik was al benieuwd of je m gezien had, had nog geen tijd gehad om er goed naar te kijken. Maar absoluut mee eens dat de keuze beter zou zijn :P Zou wel alvast rekenen dat de levertijd van mei-juni 2021 erg optimistisch is en het minimaal september wordt.

Ik ben erg aan het overwegen om er ook gewoon voor te gaan. Idem, charcoal. Zelfs al heb ik een order voor KAT Mizu, maar die was ik van plan om op een witte Vega te doen. Het trekt me niet zo om een bord te hebben waar je een soort van vastzit aan een bepaalde set keycaps.

@superbok Ik heb al ergens gelezen dat 130 dollar = 130 euro voor de prijs maar ik kan het totaal niet meer terugvinden. Heb de hele Mykeyboard en Wuque Discords doorgezocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandoor_MBA
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-11-2024
djunicron schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 00:29:
[...]

[Laaaaaaaaang verhaal :P _/-\o_ ]

Er zijn inmiddels zat videos die brass / alu / PC / CF / POM / FR4 vergelijken, dus luister daar ook vooral even naar.
Dank voor je uitgebreide uitleg. Heb inderdaad een aantal video's gevonden en gekeken maar geen enkele zo duidelijk als jouw uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandoor_MBA
Cebby schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:04:
[...]

@superbok Ik heb al ergens gelezen dat 130 dollar = 130 euro voor de prijs maar ik kan het totaal niet meer terugvinden. Heb de hele Mykeyboard en Wuque Discords doorgezocht.
Ik had de vraag gesteld via reddit r/mechmarket en ze gaven me gisteren pas antwoord dat mykeyboard nu ook de charcoal en mint gaan voeren en dat ze hun website hadden geupdated. Dus wellicht is de pagina nog niet live bij mykeyboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
Sandoor_MBA schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:21:
[...]

Ik had de vraag gesteld via reddit r/mechmarket en ze gaven me gisteren pas antwoord dat mykeyboard nu ook de charcoal en mint gaan voeren en dat ze hun website hadden geupdated. Dus wellicht is de pagina nog niet live bij mykeyboard.
De pagina op hun website gaat ook pas live op de dag van de GB en eerder niet. Dat is hoe ze dat altijd doen tenminste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:19
Woehoe, ik heb zojuist mijn K6 in ontvangst genomen :)

Keck toetsenbordje al zeg ik het zelf. De afwerking is dik in orde met de aluminium rand er om heen. Het enige smetje wat ik heb kunnen ontdekken is dat één van mijn toetsen niet helemaal lekker is afgegoten, een ruw plekje zie je zitten. Ik twijfel sterk of ik hiervoor mijn toetsenbord ga terugsturen, wetende dat ik vroeg of laat toch wel andere keycaps zal gaan bestellen.

En ja, tikken op een mechanisch toetsenbord is echt heuul, heeul, heuul erg fijn en had ik al jaren eerder moeten doen, maar dat geld voor allen hier die de overstap hebben gemaakt. Mijn eigen oude herinneringen aan de Amiga A500 komen weer terug, heerlijk clicky clack. Het tikken klinkt inderdaad wat hol maar eerlijk gezegd stoort het me niet zo op dit moment dat ik de drang voel om gelijk mijn K6 open te schroeven en te voorzien van demping.
De ABS toetsen voelen wat dun aan naar voldoen verder prima, mijn vergelijkingsmateriaal is nihil maar ik kan me zo voorstellen dat een setje keycaps ter waarde van de K6 een hogere kwaliteit zullen hebben.

Verder begrijp ik de klachten over de hoogte niet zo, wellicht heb ik me zelf al aangeleerd om goed te tikken maar een polssteun mis ik dan ook totaal niet. Als je het toetsenbordje een goede 15 tot 20 cm voor je uitzet, je ellebogen op tafel of armleuning laat rusten, dan kun je prima tikken zonder een polssteun nodig te hebben.

Last but not least is 65% wel erg fijne afmeting, alleen al omdat je muis veel dichterbij je hebt. In het uur dat ik mijn K6 in gebruik heb, heb ik de meeste onderliggende toetsen (Del, End en de functie toetsen) al eigen gemaakt en kan ik die blindelings vinden.

Me happy, voorlopig :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 14:59
@Miki Als je vroeger met een Amiga500 (of MSX of C64), dan ben je wel gewend aan een wat hoger toetsenbord............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:13
Toch min of meer overtuigd om pricewatch: Glorious PC Gaming Race The Glorious GMMK-TKL (ISO) te kopen samen met MX Clear switches. Heb beide in verschillende shops op voorraad gevonden, maar keycaps zijn moeilijker.

Iemand een suggestie voor leuke backlit keycaps (ISO)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandoor_MBA
Flying schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:49:
Toch min of meer overtuigd om pricewatch: Glorious PC Gaming Race The Glorious GMMK-TKL (ISO) te kopen samen met MX Clear switches. Heb beide in verschillende shops op voorraad gevonden, maar keycaps zijn moeilijker.

Op Amazon genoeg te vinden voor weinig maar als je wat meer kwaliteit zoekt; Ducky heeft mooie, redelijk betaalbare PBT setjes, gewoon te koop bij Alternate. Let wel even op of je rechter shift er in de goede maat bij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmgItsKoen
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-09 09:18
Ik ben de laatste tijd op zoek naar een nieuw mechanisch toetsenbord. Ik heb momenteel de Ergodox, Planck, Pok3r en nog een aantal 40%/60% varianten. (JD40, TheVan44 blabla) Maar merk toch dat ik naar een groter toetsenbord op zoek ben waar gewoon alle knoppen op zitten zonder dat ik een layer toets moet indrukken. Met name de F toetsen vind ik nogal vervelend om telkens te moeten "zoeken". Het liefst koop ik een Ergodox EZ, maar gezien ik binnenkort ga verhuizen vind ik dat een iets te grote uitgave. Ik ben ook al een tijdje niet meer heel actief op mechanisch toetsenbord gebied dus weet ook niet zo goed meer wat er speelt.

Nou viel mijn oog op een Keychron K2, hot swappable. Maar ik mis de QMK support, vind het toch wel fijn de mogelijkheid te hebben macro's te programmeren en dergelijke. Een 75% toetsenbord lijkt me eigenlijk ideaal, maar er zijn niet echt veel 75% toetsenborden beschikbaar momenteel heb ik het idee, of heb ik dat mis?

Mijn wensenlijstje is dus:
75%
QMK support
Hot swappable
Goede bouwkwaliteit

Heeft iemand enig idee of er nog andere 75% toetsenborden nu beschikbaar zijn in de EU? Heb niet zo'n zin om weer voor de zoveelste keer een kapitaal aan import heffingen te betalen. Dus (Mass)drop/andere US store valt al af. Daarnaast ga ik verhuizen over een aantal maanden dus een groupbuy valt ook al af gezien de tijd die daar doorgaans overheen gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door OmgItsKoen op 17-02-2021 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 23:26
OmgItsKoen schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:33:
Ik ben de laatste tijd op zoek naar een nieuw mechanisch toetsenbord. Ik heb momenteel de Ergodox, Planck, Pok3r en nog een aantal 40%/60% varianten. (JD40, TheVan44 blabla) Maar merk toch dat ik naar een groter toetsenbord op zoek ben waar gewoon alle knoppen op zitten zonder dat ik een layer toets moet indrukken. Met name de F toetsen vind ik nogal vervelend om telkens te moeten "zoeken". Het liefst koop ik een Ergodox EZ, maar gezien ik binnenkort ga verhuizen vind ik dat een iets te grote uitgave. Ik ben ook al een tijdje niet meer heel actief op mechanisch toetsenbord gebied dus weet ook niet zo goed meer wat er speelt.

Nou viel mijn oog op een Keychron K2, hot swappable. Maar ik mis de QMK support, vind het toch wel fijn de mogelijkheid te hebben macro's te programmeren en dergelijke. Een 75% toetsenbord lijkt me eigenlijk ideaal, maar er zijn niet echt veel 75% toetsenborden beschikbaar momenteel heb ik het idee, of heb ik dat mis?

75%
QMK support
Hot swappable
Goede bouwkwaliteit

Heeft iemand enig idee of er nog andere 75% toetsenborden nu beschikbaar zijn in de EU? Heb niet zo'n zin om weer voor de zoveelste keer een kapitaal aan import heffingen te betalen. Dus (Mass)drop/andere US store valt al af. Daarnaast ga ik verhuizen over een aantal maanden dus een groupbuy valt ook al af gezien de tijd die daar doorgaans overheen gaat.
Niet naar mij luisteren...

[ Voor 6% gewijzigd door YaaD op 17-02-2021 16:15 ]

bl44t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
Een TKL is alleen geen 75% :p
OmgItsKoen schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:33:
[...]
75%
QMK support
Hot swappable
Goede bouwkwaliteit

Bij de meeste group buys kun je ook gewoon je adres aanpassen als dat nodig is. Maar zelfs dan zou ik je waarschijnlijk het eerst richting Keychron sturen. Er zijn niet zoveel 75% borden beschikbaar eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmgItsKoen
Cebby schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:09:
[...]

Bij de meeste group buys kun je ook gewoon je adres aanpassen als dat nodig is. Maar zelfs dan zou ik je waarschijnlijk het eerst richting Keychron sturen. Er zijn niet zoveel 75% borden beschikbaar eigenlijk.
Ik weet het, maar dan ben ik toch bang dat er iets mis gaat. :P Ik was al bang dat Keychron de enige mogelijkheid is.

Ik weet dat er vroeger altijd een of ander koreaans merk was wat best prijzig was, maar wel als één van de weinigen 75% borden maakten. Ik heb alleen echt geen idee meer hoe zij heetten. Zij hadden ook de mogelijkheid om RGB underglow te hebben en dergelijke. Zie net dat ze gesloten zijn. ;w :'( https://winkeyless.kr/product/b-mini-x2-pcb/

[ Voor 6% gewijzigd door OmgItsKoen op 17-02-2021 16:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YaaD
Cebby schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:09:
[...]

Een TKL is alleen geen 75% :p

[...]

Helemaal gelijk in. Excuses!! Zal m ff editten

bl44t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peetgate
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-07 23:24
Sinds kort heb ik de Keychron K4V2 in huis. Ben er net als @Miki erg tevreden over, maar ik merk ook dat de ABS-keycaps wat licht voelen. Ik ben al een tijdje op zoek naar een mooie PBT-set, die ook licht doorlaat, maar tot nu toe weinig succes. Ik zit er eigenlijk niet zo op te wachten om een group buy te sponsoren (vloeken in de mech-kerk, ik weet het), dus mijn vraag is: heeft er iemand nog een leuke set gezien, of shops die double shot PBT keycaps verkopen in het 96-key formaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
Flying schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:49:

peetgate schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:25:
Sinds kort heb ik de Keychron K4V2 in huis. Ben er net als @Miki erg tevreden over, maar ik merk ook dat de ABS-keycaps wat licht voelen. Ik ben al een tijdje op zoek naar een mooie PBT-set, die ook licht doorlaat, maar tot nu toe weinig succes. Ik zit er eigenlijk niet zo op te wachten om een group buy te sponsoren (vloeken in de mech-kerk, ik weet het), dus mijn vraag is: heeft er iemand nog een leuke set gezien, of shops die double shot PBT keycaps verkopen in het 96-key formaat?
Lijkt een beetje dezelfde vraag :p
Er zijn wel wat backlit sets te vinden op Ali maar die zijn van wat mindere kwaliteit.
Misschien dat shop.tai-hao.com een optie is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Ik vermoed dat vroeg of laat Keychron voor de overige keyboards ook haar eigen PBT keycaps zal aanbieden. Nu zijn deze er alleen voor de K2 en K6, let wel het moet je smaak zijn :)

https://www.keychron.com/...file-pbt-retro-keycap-set

Zelf wil ik met de tijd waarschijnlijk een setje OEM ophalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
OmgItsKoen schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:11:
[...]

Ik weet het, maar dan ben ik toch bang dat er iets mis gaat. :P Ik was al bang dat Keychron de enige mogelijkheid is.

Ik weet dat er vroeger altijd een of ander koreaans merk was wat best prijzig was, maar wel als één van de weinigen 75% borden maakten. Ik heb alleen echt geen idee meer hoe zij heetten. Zij hadden ook de mogelijkheid om RGB underglow te hebben en dergelijke. Zie net dat ze gesloten zijn. ;w :'( https://winkeyless.kr/product/b-mini-x2-pcb/
Als je echt full DIY zou willen gaan dan is een kit van KPRepublic misschien een optie? Maar ik kan zo 123 niet een hotswap versie vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dano_nl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-05 21:27

dano_nl

Meh

Ik ben ook wat aan het orienteren op een nieuw KB, heb nu een aliexpressding met mechanische switches maar wil graag het gevoel wel en het geluid niet dus kom uit bij brown switches. Ik heb de keychron K4 op het oog maar ben benieuwd of die bij de polsen erg hoog is? Wie heeft ervaringen? De foto's zijn wat lastig in te schatten vind ik.

Meh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandoor_MBA
ePBT maakt sets via group buys en Infinikey is volgens mij ook PBT, dus als je daar op zoekt zie je wellicht iets leuks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tierelier
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-01-2022
Wat voor keycaps zijn het best als je in een ruimte zit waar veel zonlicht binnen komt? Thuis hebben we veel ramen. Daardoor lees ik de toetsen van mijn Keychron K2v2 overdag slecht als ik mijn RGB bord wit laat schijnen. Met donkerblauw zie ik het aardig.

Bestaan er zwarte toetsen met witte letters in PBT. Écht wit?

Er zijn waarschijnlijk geen derde partij keycaps die de exacte symbolen hebben die je op de K2v2 - functietoetsen ziet toch? Best een nadeeltje eigenlijk. Ik vind ze wel fijn tenminste omdat ik ze graag gebruik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Tierelier schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 18:06:
Wat voor keycaps zijn het best als je in een ruimte zit waar veel zonlicht binnen komt? Thuis hebben we veel ramen. Daardoor lees ik de toetsen van mijn Keychron K2v2 overdag slecht als ik mijn RGB bord wit laat schijnen. Met donkerblauw zie ik het aardig.

Bestaan er zwarte toetsen met witte letters in PBT. Écht wit?

Er zijn waarschijnlijk geen derde partij keycaps die de exacte symbolen hebben die je op de K2v2 - functietoetsen ziet toch? Best een nadeeltje eigenlijk. Ik vind ze wel fijn tenminste omdat ik ze graag gebruik :)
Er zijn zat van dit soort hoog contrast setjes te koop alleen als je kwaliteit wilt zul je goed moeten zoeken. De oplagen zijn gewoon klein, je bent meer tijd kwijt met het verzamelen en wachten op allerlei onderdelen dan dat je aan bouwtijd voor een keyboard kwijt bent.
Een andere oplossing is gewoon jezelf de tijd geven om het keyboard eigen te maken. Dan heb je de opdruk ook niet nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tierelier
Fink zoeken inderdaad... Er komt wel wat langs binnenkort. Geen haast. Gewoon benieuwd of iemand dit probleem kent en of er bepaalde setjes zijn waar iemand goede ervaringen mee heeft. Met name de zichtbaarheid in fel zonlicht dus... Ik denk zelf aan zwart met witte letters. Dan kan ik desnoods de leds uitzetten midden op de dag ;) Dikke letters zou ook moeten helpen denk ik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
Tierelier schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 19:15:
Fink zoeken inderdaad... Er komt wel wat langs binnenkort. Geen haast. Gewoon benieuwd of iemand dit probleem kent en of er bepaalde setjes zijn waar iemand goede ervaringen mee heeft. Met name de zichtbaarheid in fel zonlicht dus... Ik denk zelf aan zwart met witte letters. Dan kan ik desnoods de leds uitzetten midden op de dag ;) Dikke letters zou ook moeten helpen denk ik?
Pudding keycaps kan ook wel eens een uitkomst zijn. Die kun je met een zwarte cap kopen en een transparante onderlaag.
Ik ben zelf geen fan van zo’n kerstplank maar wellicht is het iets voor je.

Voorbeeld: https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tierelier
Ben bang dat pudding niets voor mij is. Dat is teveel licht om tegen in te kijken. Lijkt me niet bevorderlijk voor het zicht van de letters/cijfers. Ik wil het licht vooral daar waar ik het nodig heb. Eigenlijk vind ik de light spill van onder te toetsen al wat veel...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrAmos
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-09 11:14
Dit is echt rabbithole materiaal :9~

Afgelopen dagen op heel veel plaatsen georienteerd voor een mechanisch toetsenbord die aan een belachelijke set eisen moest voldoen in de huidige situatie en ook dit topic kwam regelmatig langs :P

Voor de beeldvorming het lijstje eisen waar ik mee te maken had:
  • door beperkte woonruimte, is het toetsenbord in de woonkamer en dan hebben esthetics helaas ook ermee te maken (t oog van de vriendin wil ook wat O-)
  • 75% format, bied alles wat ik zoek en is niet meteen zo achterlijk groot
  • Mac / Windows compatible
  • Budget: het toetsenbord excl. accesoires mag niet meer dan 100 euro kosten
  • Bij voorkeur wireless, hot swappable qua apparaten (werk / pc)
  • Low-profile, ivm woonkamer bestemming
Verder heb ik in het verleden (die ligt nu nog zowaar bij m'n ouders) de Logitech G710+ gehad met de brown switches, ondanks dat ik veel plezier heb gehad aan dit toetsenbord valt deze volledig af door een aantal eisen (mooi wil ik het toetsenbord niet meer noemen vandaag de dag O-) ).

Uiteindelijk ben ik op de volgende plankjes uitgekomen:
https://nuphy.com/products/nutype-f1
https://www.keychron.com/...eless-mechanical-keyboard
https://tweakers.net/pric...xgears-x-1/specificaties/
https://tweakers.net/pric...red-version-4-87-key.html

Na wat wikken en wegen besloten om de K3 te bestellen (RGB, Red optical switches) en dat is ook precies hetgeen wat ik gisteren heb gedaan :D, nu nog wachten tot eind maart voor de levering :'(
Heel benieuwd wat ik er van ga vinden en kan stiekem niet wachten :9~

Driver: BMW 320i E91 LCI || Phone: Iphone 13 Pro 128GB || Rig: Ryzen 5 (3600), 32GB Ram, RTX 2070 Super

• Whaam
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:28

Whaam

Meer beter

Ja, die levertijd... mijn Leopold heb ik vanwege de schaarste in europa uit de VS gehaald, op een maandag besteld, woensdag erop in huis. Nu een Switch tester vanuit china, geschatte levertijd 31 maart :')

puntgave blauw-witte ikki68 aurora R2 in de aanbieding

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peetgate
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-07 23:24
Miki schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:29:
[...]

Ik vermoed dat vroeg of laat Keychron voor de overige keyboards ook haar eigen PBT keycaps zal aanbieden. Nu zijn deze er alleen voor de K2 en K6, let wel het moet je smaak zijn :)

Ik heb even met Keychron gemaild hierover. Ik had binnen twee minuten reactie!! _/-\o_ Ze gaan dus ook voor de K4V2 PBT sets maken en deze worden waarschijnlijk in mei ge-released.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Can2
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:17
Miki schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:29:
[...]

Toevallig heb ik deze net binnen voor de K2, ik vind ze wel gaaf. Maar het typt vooral ook een stuk beter dan de standaard keycaps.. Als mensen het willen kan ik wel wat foto's erop plaatsen.

Overigens net ook de K3 binnen met optical brown switches, maar nog weinig gebruikt.

• OmgItsKoen
Cebby schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:29:
[...]

Als je echt full DIY zou willen gaan dan is een kit van KPRepublic misschien een optie? Maar ik kan zo 123 niet een hotswap versie vinden.
Kwam ook nog de KBDFans 75 tegen, maar dat wordt wel weer tricky want die zijn alleen beschikbaar via AliExpress volgens mij. :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:13

ikt

OmgItsKoen schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:44:
[...]

Kwam ook nog de KBDFans 75 tegen, maar dat wordt wel weer tricky want die zijn alleen beschikbaar via AliExpress volgens mij. :/
https://candykeys.com/product/kbd75-v2-kit

Deze?

Eh oeps sorry, nvm, "Out of stock".

[ Voor 5% gewijzigd door ikt op 18-02-2021 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmgItsKoen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
OmgItsKoen schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:44:
[...]

Ik dacht dat KBDFans niet meer handelde via Ali. Ze hebben gewoon ook een eigen website: https://kbdfans.com/colle...2-custom-keyboard-diy-kit

Verschil in prijs is minimaal. En een redelijke optie denk ik.

• MrAmos
Can2 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:14:
[...]
Overigens net ook de K3 binnen met optical brown switches, maar nog weinig gebruikt.
Ik ben heel benieuwd of het toetsenbord je bevalt, heb veel klachten gelezen over vooral de brown switches dat ze echt te trigger-happy zijn(ben alleen even kwijt of dat voor de mechanicals of de opticals was).. Maar in algemeenheid ben ik heel benieuwd :P

Nu heb ik zelf heel bewust eerst voor red's gekozen gezien linear en hoop dat dat iets minder lawaai maakt als ik s'avonds bezig ben.

Driver: BMW 320i E91 LCI || Phone: Iphone 13 Pro 128GB || Rig: Ryzen 5 (3600), 32GB Ram, RTX 2070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Can2
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:17
MrAmos schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 14:10:
[...]

Ik ben heel benieuwd of het toetsenbord je bevalt, heb veel klachten gelezen over vooral de brown switches dat ze echt te trigger-happy zijn(ben alleen even kwijt of dat voor de mechanicals of de opticals was).. Maar in algemeenheid ben ik heel benieuwd :P

Nu heb ik zelf heel bewust eerst voor red's gekozen gezien linear en hoop dat dat iets minder lawaai maakt als ik s'avonds bezig ben.
De problemen gaan met name over de Brown optical en die heb ik ook.. Ik zal het toetsenbord morgen en komende week eens verder uittoetsen.
Overigens maakt het toetsenbord niet veel geluid vind ik, mijn K2 met Red switches maakt een stuk meer herrie.Maar dat zal voor de k3 wel weer een stuk minder zijn aangezien die low profile is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 08:13
Afgelopen black friday heb ik een ducky one 2 SF gekocht.
Nu ik een aantal maanden verder ben ben ik echt om. De bedenkingen die ik had tegen het missen van de functie en numerieke toetsen bleken ongegrond te zijn.

Nu zoek ik een tweede Ducky one 2 SF (ja, ik wil de delete en pijltjes gewoon niet kwijt) maar 120,- vind ik toch wel veel geld.
Zijn er shops die jullie aanraden om ook te kijken (in het buitenland)? Een echte 60% wil ik ook wel proberen met mx browns maar dan moet deze wel echt goedkoper zijn aangezien ik verwacht dat dat net een slag te ver is voor mijn behoefte (misschien een tweedehands).

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:49

Ethirty

Who...me?

Vandaag mijn Keychron K3 met red switches binnen gekregen.

Eerste indruk is dat dit in potentie het perfecte keyboard is voor mij. Compact, 75%, bedraad en bluetooth en lekker simpele vormgeving zonder franje.

Maar na een middagje tikken gelijk al 1 HELE grote klacht. Dat wat hierboven ook al gezegd wordt.
De nieuw ontworpen optische switches werken echt beroerd! Soms is een halve millimeter travel al genoeg om een toetsaanslag te registreren. Dat gaat nog wel als je lekker doortikt, maar als je een fractie van een seconde twijfelt, of net even de verkeerde toets schampt dan staan er ineens ongewenste letters tussen (of je delete even een hele map). :(

Op Reddit en Youtube zag ik al diverse berichten dat mensen met andere kleuren opticals dezelfde problemen ervaren en als ik het moet geloven zit het hele systeem van die opticals gewoon niet goed in elkaar. Zodra het pinnetje maar een klein stukje in de weg van de sensor zit registreren ze een toetsaanslag en dus niet pas als je helemaal onderaan de travel zit.

Ik heb ook nog een setje brown's mee besteld (ook ruk dus) en clicky blue's, dus heel klein beetje hoop nog dat die laatste wel werken, al lijken die me te luidruchtig voor mijn smaak.

Verder nog wat kleine irritaties zoals een batterij ledje dat door je toetsen heen schijnt als je bedraad werkt, letters die scheef op de keycaps lijken te staan en héél gevoelig voor vet vlekken. En in tegenstelling tot de insinuatie kan je er door de afwijkende stabs géén normale Cherry caps opzetten.

Dus even een heads-up aan de potentiële kopers van een K3, ik zou denk ik nog even wachten op een revisie (of 2). Als ik dit had geweten had ik in ieder geval niet gekocht.

[ Voor 15% gewijzigd door Ethirty op 19-02-2021 17:46 ]

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whaam
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:28

Whaam

Meer beter

Sneezzer schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:31:
Afgelopen black friday heb ik een ducky one 2 SF gekocht.
Nu ik een aantal maanden verder ben ben ik echt om. De bedenkingen die ik had tegen het missen van de functie en numerieke toetsen bleken ongegrond te zijn.

Nu zoek ik een tweede Ducky one 2 SF (ja, ik wil de delete en pijltjes gewoon niet kwijt) maar 120,- vind ik toch wel veel geld.
Zijn er shops die jullie aanraden om ook te kijken (in het buitenland)? Een echte 60% wil ik ook wel proberen met mx browns maar dan moet deze wel echt goedkoper zijn aangezien ik verwacht dat dat net een slag te ver is voor mijn behoefte (misschien een tweedehands).
120 voor dat bord is vrij normaal voor nederlandse webshops van wat ik gezien heb. Ik kom op marktplaats tegenwoordig wel veel ducky’s tegen, misschien zit daar nog een diamond in the rough tussen?

puntgave blauw-witte ikki68 aurora R2 in de aanbieding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandoor_MBA
Whaam schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 20:21:
[...]

120 voor dat bord is vrij normaal voor nederlandse webshops van wat ik gezien heb. Ik kom op marktplaats tegenwoordig wel veel ducky’s tegen, misschien zit daar nog een diamond in the rough tussen?
@Sneezzer Heb mijn Ducky One 2 SF een maand geleden verkocht voor 95 piek dus dat is ongeveer wat je er voor moet betalen als je hem van iemand overneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandoor_MBA
Wie was hier ook al weer op zoek naar een 75%

Ik zag net deze Vortex 3 op mechmarket

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Heeft iemand nog recent nog een rol neopreen gekocht en zo ja waar en was dat geschikt om je keyboard mee te dempen? Al google-end lopen de prijzen sterk uiteen. Van rollen celrubber neopreen met een prijskaartje van €128 tot matjes van €9,95 en daartussenin ook plafondkleding om de akoestiek in een Land Rover Defender te verbeteren. Verder zie ik op AliExpress ook dunne rollen Neorpeen. Tips zijn meer dan welkom :)

Verder ben ik in voor tips voor een andere switches. Ik heb nu Gateron brown bij mijn Keychron K6 maar van het hele "tactiele" voel ik helemaal niets en heb ik ook het idee dat geen daardoor helemaal geen tactile switches nodig zou moeten hebben. Ik game overigens niet op mijn pc, mocht dat wat uitmaken. Zelf dacht ik aan milky-yellows maar ik sta open voor tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Miki schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:20:
Verder ben ik in voor tips voor een andere switches. Ik heb nu Gateron brown bij mijn Keychron K6 maar van het hele "tactiele" voel ik helemaal niets en heb ik ook het idee dat geen daardoor helemaal geen tactile switches nodig zou moeten hebben. Ik game overigens niet op mijn pc, mocht dat wat uitmaken. Zelf dacht ik aan milky-yellows maar ik sta open voor tips.
Als je de kant van linear op wilt kan ik zeker gateron yellows aanraden. Weet niet of je van plan bent om te luben, maar stock ook al smooth. Beste combi qua geluid is de zwarte onderkant en de milky top. Als je iets meer premium wilt zijn black inks nog een stapje beter. Nog smoother en klinken ook een stuk dieper. Zijn wel een stuk zwaarder en hebben daardoor stock een aanwezige spring ping. Maat dat is redelijk snel weg te krijgen door te “bag luben”. Hoor verder goede verhalen over alpaca of tangerines maar geen ervaring met beide.

Mocht je toch wat meer een tactile gevoel willen hebben kan je kijken naar de glorious panda. Bump is veel duidelijker en fijn rond gevoel. Vereisen wel wat aandacht met het luben. Ben aan het wachten op m’n trybosis 3203 wat vind ze stock het net niet helemaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sandoor_MBA
superbok schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:41:
[...]

Als je de kant van linear op wilt kan ik zeker gateron yellows aanraden. Weet niet of je van plan bent om te luben, maar stock ook al smooth. Beste combi qua geluid is de zwarte onderkant en de milky top. Als je iets meer premium wilt zijn black inks nog een stapje beter. Nog smoother en klinken ook een stuk dieper. Zijn wel een stuk zwaarder en hebben daardoor stock een aanwezige spring ping. Maat dat is redelijk snel weg te krijgen door te “bag luben”. Hoor verder goede verhalen over alpaca of tangerines maar geen ervaring met beide.

Mocht je toch wat meer een tactile gevoel willen hebben kan je kijken naar de glorious panda. Bump is veel duidelijker en fijn rond gevoel. Vereisen wel wat aandacht met het luben. Ben aan het wachten op m’n trybosis 3203 wat vind ze stock het net niet helemaal.
Yellow's zijn echt top voor het geld. Ik zou ze zeker luben want dan worden ze botertje zacht maar het zijn linears dus daar moet je naar op zoek zijn.

Op dit moment type ik op Glorious Panda's, ook gelubed. Totaal anders dan linears maar echt een fijne switch, mooie bump en heerlijk qua geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Heeft iemand nog recent nog een rol neopreen gekocht en zo ja waar en was dat geschikt om je keyboard mee te dempen? Al google-end lopen de prijzen sterk uiteen. Van rollen celrubber neopreen met een prijskaartje van €128 tot matjes van €9,95 en daartussenin ook plafondkleding om de akoestiek in een Land Rover Defender te verbeteren. Verder zie ik op AliExpress ook dunne rollen Neorpeen. Tips zijn meer dan welkom :)

Ik had een rol neopreen strips via Amazon gekocht, link werkt alleen niet meer maar er staat vast iets vergelijkbaar op :)

Edit: Gek genoeg is alles er af gehaald maar ik had zoiets in 10mm x 1,5mm dik x 10m
https://www.rubberwebshop...-zelfklevend-rol-30-meter

[ Voor 8% gewijzigd door sapphire op 20-02-2021 22:40 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• der_joachim
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:51

Ik heb een K8. Ik weet niet hoe het zit met de K6, maar in de doos van de K8 zit een stuk schuimplastic van ongeveer 3mm dik. Dat heb ik gebruikt als materiaal voor een foam mod. Of het beter of slechter is dan neopreen, weet ik niet, maar het geluid klinkt al een stuk minder hol. Tip: als je een foam mod doet, kijk erg goed uit voor de knopjes aan de zijkant. Ik heb her en der al meerdere berichten gelezen van gebruikers die op die manier hun keyboard kapot hebben gemaakt.

VWB de gateron browns, dat viel me ook tegen. Als je heel voorzichtig duwt, voel je een heel kleine bump, maar met gewoon typewerk is die te verwaarlozen. Jammer.

Entropy isn't what it used to be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
der_joachim schreef op zondag 21 februari 2021 @ 07:40:
[...]

Ik heb een K8. Ik weet niet hoe het zit met de K6, maar in de doos van de K8 zit een stuk schuimplastic van ongeveer 3mm dik. Dat heb ik gebruikt als materiaal voor een foam mod. Of het beter of slechter is dan neopreen, weet ik niet, maar het geluid klinkt al een stuk minder hol. Tip: als je een foam mod doet, kijk erg goed uit voor de knopjes aan de zijkant. Ik heb her en der al meerdere berichten gelezen van gebruikers die op die manier hun keyboard kapot hebben gemaakt.
Gezien de structuur van het matje kan ik me niet voorstellen dat het heel wat uitmaakt. Om geluid te dempen heb je massa nodig. Vandaar dat neopreen mij veel effectiever lijkt en voor een tweetal tientjes kan het je de kop niet kosten.
Ik heb ook gelezen dat mensen hun switches aan de zijkant hebben afgebroken. Als je met beleid je pcb eruit haalt moet het volgens mij prima te doen zijn. Zeker als je vanaf de rechterkant schuin omhoog de pcb eruit trekt of zie ik iets over het hoofd?
VWB de gateron browns, dat viel me ook tegen. Als je heel voorzichtig duwt, voel je een heel kleine bump, maar met gewoon typewerk is die te verwaarlozen. Jammer.
superbok schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:41:

Ik voel zelf ook amper een bump zodra ik lappen tekst als deze aan het tikken ben dus vandaar dat ik me niet kan voorstellen dat de overgang naar lineair zoveel anders is. Ik heb geprobeerd om een switch te wisselen uit mijn switch tester waar ook een milky yellow inzit maar de switch puller die je van Keychron krijgt is knap waardeloos. Je kunt geen kracht zetten om de klemmetjes voldoende in te drukken, anders had ik ook ze naast elkaar kunnen testen om het verschil te ervaren.

Wat betreft lubben, ik wil er niet gelijk mee beginnen. Ik zou eerst een tijdje zonder willen proberen en dan een keer lubben om echt het verschil te voelen. Daarnaast schijnen myeloma caps naar mate van tijd ook beter te worden, breakin in periode van wat ik heb gelezen, klopt dit??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vollemaan
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
djunicron schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:50:
[...]

...

Heel logisch dat het zo gaat overigens hoor. Eigenlijk kan je beter één keer een top bord voor €380-800 kopen en het daarbij laten. Maar voordat je je naar die prijs categorie opwerkt, koop je veel andere zooi tussendoor en ben je er te diep in gezakt en stop je niet meer.
Stel dat je voor de aankomende 5 jaar nog maar 1 bord mag gebruiken, wat zou je dan kiezen/maken? En laten we er voor het gemak even vanuit gaan dat geld geen issue is en je dus echt jouw top bord kan maken. (inclusief keuzes uit borden die binnenkort uit moeten gaan komen)

En deze vraag is overigens niet alleen aan djunicron gericht, ben benieuwd naar ieder zijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:42

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

vollemaan schreef op zondag 21 februari 2021 @ 10:16:
[...]

Stel dat je voor de aankomende 5 jaar nog maar 1 bord mag gebruiken, wat zou je dan kiezen/maken? En laten we er voor het gemak even vanuit gaan dat geld geen issue is en je dus echt jouw top bord kan maken. (inclusief keuzes uit borden die binnenkort uit moeten gaan komen)

En deze vraag is overigens niet alleen aan djunicron gericht, ben benieuwd naar ieder zijn mening.
Een 75% met een case die is zoals mijn huidige: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eR-l99kTe81S68-wENQhbs1TEr0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xMPQmWATNd2ifnkUEUIVm6ED.jpg?f=fotoalbum_small
Switches die ongeveer dezelfde aanslag hebben als de Kaihl box Navy blues, bij voorkeur van Cherry. Keycaps ben ik niet zeker over, of de witte DSA's die ik al heb (die van de foto) of misschien goede SA's. (ben ik nog niet over uit). En uiteraard in 'ISO US international', (of zoals vroeger weer een vette 'Big Ass Enter').

[ Voor 26% gewijzigd door Dwarlorf op 21-02-2021 15:44 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:49

Ethirty

Who...me?

Wat is Keychron voor toko? Iedereen is altijd lyrisch over ze, maar bij mijn order hebben ze een fout gemaakt en nu stellen ze voor dat ik op eigen initiatief het verkeerd geleverde moet verkopen en dan tegen halve prijs het niet geleverde opnieuw mag kopen. Ik zie op Reddit dat ze dit vaker voorstellen 8)7

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
sapphire schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:25:
[...]

Ik had een rol neopreen strips via Amazon gekocht, link werkt alleen niet meer maar er staat vast iets vergelijkbaar op :)

Edit: Gek genoeg is alles er af gehaald maar ik had zoiets in 10mm x 1,5mm dik x 10m
https://www.rubberwebshop...-zelfklevend-rol-30-meter
Thx voor het meedenken, inmiddels heb ik iets van geluidsdempende foam gevonden op AliExpress. Geen idee of het wat is maar ik zag dat het voor automotive wordt gebruikt dus zou wel het goede spul moeten zijn.

Link: https://a.aliexpress.com/_uRxBzn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandoor_MBA
Miki schreef op zondag 21 februari 2021 @ 14:01:
[...]

Thx voor het meedenken, inmiddels heb ik iets van geluidsdempende foam gevonden op AliExpress. Geen idee of het wat is maar ik zag dat het voor automotive wordt gebruikt dus zou wel het goede spul moeten zijn.

Link: https://a.aliexpress.com/_uRxBzn
Het is me onduidelijk welk materiaal het is. Er staat rubber maar dat zegt nog niks.

Wat je wil voor je keyboard is neopreen (betaalbaar) of beter nog sorbothane (duurder). Foam met een hoge dichtheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Miki schreef op zondag 21 februari 2021 @ 10:08:
[...]
Ik voel zelf ook amper een bump zodra ik lappen tekst als deze aan het tikken ben dus vandaar dat ik me niet kan voorstellen dat de overgang naar lineair zoveel anders is. Ik heb geprobeerd om een switch te wisselen uit mijn switch tester waar ook een milky yellow inzit maar de switch puller die je van Keychron krijgt is knap waardeloos. Je kunt geen kracht zetten om de klemmetjes voldoende in te drukken, anders had ik ook ze naast elkaar kunnen testen om het verschil te ervaren.

Wat betreft lubben, ik wil er niet gelijk mee beginnen. Ik zou eerst een tijdje zonder willen proberen en dan een keer lubben om echt het verschil te voelen. Daarnaast schijnen myeloma caps naar mate van tijd ook beter te worden, breakin in periode van wat ik heb gelezen, klopt dit??
Verschil tussen mijn oude Mx browns en gat yellows vond ik ook niet zo ontzettend groot. Volgens mij valt het bij meeste gateron wel mee met de break in periode. Heb het bij mijn inks niet gedaan en yellows wel, maar merk niet het verschil want de inks zijn smoother. Weet dat creams dit wel heel hard nodig hebben want die zijn van zichzelf erg scratchy. Kost wel wat tijd, goed luben, maar een wereld van verschil in vergelijking met stock.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Sandoor_MBA schreef op zondag 21 februari 2021 @ 14:16:
[...]

Het is me onduidelijk welk materiaal het is. Er staat rubber maar dat zegt nog niks.

Wat je wil voor je keyboard is neopreen (betaalbaar) of beter nog sorbothane (duurder). Foam met een hoge dichtheid.
Het gaat om massa, dus hoge dichtheid schuim om geluidsdemping te krijgen. Daarom werkt neopreen bijvoorbeeld ook goed.

We gaan zien of het wat is, over enkele weken laat ik het je weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
[...]

Je vraagt nu dus naar de end-game? Ik heb begrepen dat dat niet bestaat. Maar goed.

Nou, omdat het dus maar 1 bord mag zijn moet ik wel kiezen voor een 75%. Soms is het namelijk toch intens handig om pijltjestoetsen en een f-row te hebben. In tegenstelling tot een TKL of full size blijft er in ieder geval nog genoeg ruimte over voor mijn muis.

Satisfaction75 misschien? Of een Primus. Laten we van die laatste uitgaan. Pak dat bord in je verbeelding voor je, met een navy case.

Dan is de keuze qua plate best lastig, want het duurt nog wel even voordat ik iets anders dan aluminium kan proberen. En dus kan ik niet echt beoordelen of iets anders beter zou zijn. Dus dat laten we gewoon op alu. Daar kan ik sowieso wel vijf jaar op typen. Check!

Op de PCB schroeven we een paar smokey Durock v2 stabilizers die zijn gelubed om geratel te voorkomen. En dus is het tijd voor de switches. Omdat het PCB van het gekozen bord geen hotswap ondersteunt gebruiken we mill-max sockets om dat toch mogelijk te maken. Maar waarschijnlijk is het niet de bedoeling dat ik in die 5 jaar m'n switches mag veranderen of wel? Goed, dan kies ik voor Holy Pandas, Halo stem en Panda housing variant en niet die van Drop. Met een 65g spring zodat ze net iets minder zwaar zijn. Natuurlijk ook gelubed, mijn voorkeur gaat dan uit naar Tribosys 3203.

Als laatste rest nu nog een keycap set. Omdat ik dit dan ook niet kan veranderen kies ik voor KAT Refined. BoW of WoB maakt met niet zoveel uit. Gewoon een rustige layout, prima profiel, PBT. Makkelijk 5 jaar mee vol te houden.

Als al m'n groupsbuys binnen zijn dan moet dit ooit te realiseren zijn, maar aangezien KAT Refined pas (op z'n snelst) aan het einde van het jaar komt moeten jullie nog wel even wachten op een foto :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vollemaan
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Cebby schreef op zondag 21 februari 2021 @ 16:01:
[...]

Je vraagt nu dus naar de end-game? Ik heb begrepen dat dat niet bestaat. Maar goed.

...

Maar waarschijnlijk is het niet de bedoeling dat ik in die 5 jaar m'n switches mag veranderen of wel?
Ach, er zitten geen strikte regels aan m’n vraag. :) Ik ben gewoon benieuwd waar jullie mee komen als je je gedachte de vrije loop mag laten gaan. Of je daar de niet bestaande label “end-game” op plakt of niet, of gewoon denkt, “als ik mocht kiezen zou ik hier voor gaan!” maakt mij verder niet zo veel uit.

Bedankt voor het delen! Mooie keuzes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YaaD
Miki schreef op zondag 21 februari 2021 @ 15:04:
[...]

Het gaat om massa, dus hoge dichtheid schuim om geluidsdemping te krijgen. Daarom werkt neopreen bijvoorbeeld ook goed.

We gaan zien of het wat is, over enkele weken laat ik het je weten.
Jammer dat ik je bericht nu pas zie maar ik ben afgelopen week bezig geweest met een gietrubber om hetzelfde effect te bereiken. Past altijd, heeft massa en is ook nog eens stukken goedkoper dan neopreen, sorbothane of elk ander materiaal

https://www.amazon.nl/gp/...tle_o01_s00?ie=UTF8&psc=1

Ik heb dit product gekocht en vervolgens in mijn behuizing gegoten (low profile gh60 rose gold) en daar ging ca 150 gram van in. Met 1kg doe je dus makkelijk 5 behuizingen. Ik heb dus ook nog over, dus als je in de buurt van Arnhem woont, ben je welkom en kunnen we samen een avondje kliederen :+ Dat geldt overigens voor iedereen!

En stel dat het niet bevalt, dan haal je het er zo uit en donder je het weg!

Met 25 euro per set heb je de ideale mal en hoef je ook geen weken te wachten. In NL wordt het ook wel gietrubber genoemd en is het bijvoorbeeld te koop bij Polyester shoppen

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
YaaD schreef op zondag 21 februari 2021 @ 17:44:
[...]

Jammer dat ik je bericht nu pas zie maar ik ben afgelopen week bezig geweest met een gietrubber om hetzelfde effect te bereiken. Past altijd, heeft massa en is ook nog eens stukken goedkoper dan neopreen, sorbothane of elk ander materiaal

https://www.amazon.nl/gp/...tle_o01_s00?ie=UTF8&psc=1

Ik heb dit product gekocht en vervolgens in mijn behuizing gegoten (low profile gh60 rose gold) en daar ging ca 150 gram van in. Met 1kg doe je dus makkelijk 5 behuizingen. Ik heb dus ook nog over, dus als je in de buurt van Arnhem woont, ben je welkom en kunnen we samen een avondje kliederen :+ Dat geldt overigens voor iedereen!

En stel dat het niet bevalt, dan haal je het er zo uit en donder je het weg!

Met 25 euro per set heb je de ideale mal en hoef je ook geen weken te wachten. In NL wordt het ook wel gietrubber genoemd en is het bijvoorbeeld te koop bij Polyester shoppen
Haha wat bruut! Heb je toevallig wat foto’s gemaakt ik ben we benieuwd. Ik ga dit zeker overwegen als mijn bestelling tegenvalt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tierelier
Wat mij ideaal lijkt is een dempend materiaal dat je kunt gieten en wat dan nog wat uithardt totdat het foam/rubber/latex wordt. Dan kun je zelf bepalen hoe dik je het giet en of je het direct in de case giet. Je zou de case non-stick kunnen maken met wat vet, zoals je met een mal ook doet; dan kun je het gewoon opnieuw gieten als het bijv. net te dik bleek. Je kunt het op een weegschaal doen zodat je beter weet hoeveel je de volgende x gaat gieten.

Je zou echt perfecte aansluiting krijgen. Zelfs cases met een verdeling erin zijn dan makkelijk te vullen, zonder stukjes te knippen. Er moet toch iets bestaan dat je zou kunnen gebruiken. Lijkt me wel leuk om dat uit te zoeken... Gietrubber of gietlatex misschien. Het zal vast bestaan

Ik vraag mij af op basis waarvan neopreen ooit in het lijstje gekomen is van materialen die geluiden zo goed dempen. Sorbothane geloof ik wel. Dat schijnt echt extreem zwaar te zijn. Maar als ik neopreen opzoek zie ik niet speciaal vermeld staan dat "hoge dichtheid" een eigenschap ervan is. Ik denk; laat ik het even posten, misschien dat ik dan, met wat hulp van hier, de motivatie in mezelf kan aanwakkeren om het goed uit te zoeken. Want als blijkt dat rubber-soorten elkaar bijvoorbeeld weinig ontlopen in dichtheid dan zou dat al minder beperkend zijn dan per se neopreen als sorbothane alternatief. Als het dan ook nog gietbaar zou zijn zou ik dat persoonlijk ideaal vinden om mee te experimenteren. Dan kun je echt helemaal afvullen tot de gewenste hoogte zonder dat je lucht er tussen hebt. Heb je bijv. geen twee laagjes foam meer nodig bijvoorbeeld (omdat je er met 1 foam dikte niet kwam).

Ik neem aan dat er vaak foam/schuim gebruikt wordt omdat het makkelijk op maat te maken/verwerken valt toch? Het gaat om massa toch? Dus veel luchtcellen zijn niet gewenst neem ik aan? Ik heb hier al wat kandidaten gezien. Vergeleken met neopreen of sorbothane zeker niet erg duur in het gebruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YaaD
Miki schreef op zondag 21 februari 2021 @ 17:50:
[...]

Haha wat bruut! Heb je toevallig wat foto’s gemaakt ik ben we benieuwd. Ik ga dit zeker overwegen als mijn bestelling tegenvalt :)
Heb t toetsenbord alweer dicht zitten maar heb een screenshot van @Eruzuna zijn stream waarin hij hetzelfde doet. Ik aap hem in feite na :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/szO_3i2nlGKBa0H-zwUa6NV-C7s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9X7bFXxA9yz7JFUvG32tLauc.png?f=fotoalbum_large

bl44t

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tierelier
Hahaha, ik zie gewoon dat ik toevallig precies hetzelfde idee had als jij @YaaD !
Ik had je post niet gelezen maar je was me wel voor! tja, gietrubber, best ideaal en goedkoop inderdaad :)

En inderdaad, zoals YaaD al zei: eigenlijk had ik dus hetzelfde idee als jou @Eruzuna!

[ Voor 35% gewijzigd door Tierelier op 21-02-2021 18:02 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Eruzuna
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20-03-2024
Over dit topic van Silicone rubber dempening.

Wat meer foto's hier over:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBl8PBH_fSGtnEOrup2L6NZbZ2w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LufQGkRxaFw8IdqwIBuHIn3k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fjjsUc_arwMR5YNYbj1Q5HGZ4fc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ENbe1h4vTbT7ROn2MIycd0s.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandoor_MBA
Heel interessant optie dat gietrubber. Filmpje

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Tierelier schreef op zondag 21 februari 2021 @ 17:55:
Wat mij ideaal lijkt is een dempend materiaal dat je kunt gieten en wat dan nog wat uithardt totdat het foam/rubber/latex wordt. Dan kun je zelf bepalen hoe dik je het giet en of je het direct in de case giet. Je zou de case non-stick kunnen maken met wat vet, zoals je met een mal ook doet; dan kun je het gewoon opnieuw gieten als het bijv. net te dik bleek. Je kunt het op een weegschaal doen zodat je beter weet hoeveel je de volgende x gaat gieten.

Je zou echt perfecte aansluiting krijgen. Zelfs cases met een verdeling erin zijn dan makkelijk te vullen, zonder stukjes te knippen. Er moet toch iets bestaan dat je zou kunnen gebruiken. Lijkt me wel leuk om dat uit te zoeken... Gietrubber of gietlatex misschien. Het zal vast bestaan

Ik vraag mij af op basis waarvan neopreen ooit in het lijstje gekomen is van materialen die geluiden zo goed dempen. Sorbothane geloof ik wel. Dat schijnt echt extreem zwaar te zijn. Maar als ik neopreen opzoek zie ik niet speciaal vermeld staan dat "hoge dichtheid" een eigenschap ervan is. Ik denk; laat ik het even posten, misschien dat ik dan, met wat hulp van hier, de motivatie in mezelf kan aanwakkeren om het goed uit te zoeken. Want als blijkt dat rubber-soorten elkaar bijvoorbeeld weinig ontlopen in dichtheid dan zou dat al minder beperkend zijn dan per se neopreen als sorbothane alternatief. Als het dan ook nog gietbaar zou zijn zou ik dat persoonlijk ideaal vinden om mee te experimenteren. Dan kun je echt helemaal afvullen tot de gewenste hoogte zonder dat je lucht er tussen hebt. Heb je bijv. geen twee laagjes foam meer nodig bijvoorbeeld (omdat je er met 1 foam dikte niet kwam).

Ik neem aan dat er vaak foam/schuim gebruikt wordt omdat het makkelijk op maat te maken/verwerken valt toch? Het gaat om massa toch? Dus veel luchtcellen zijn niet gewenst neem ik aan? Ik heb hier al wat kandidaten gezien. Vergeleken met neopreen of sorbothane zeker niet erg duur in het gebruik.
Wat dingen wat ik gevonden had was/is dat het niet alleen om de massa draait maar ook om de eigenschappen qua demping/absorbtie van echt geluid. Een blok metaal heeft meer massa maar absorbeert geen geluid en weerkaatst het waarschijnlijk juist.
Naar wat ik een beetje begreep is dat je de massa nodig hebt om het bord zelf fysiek te dempen dus de aanslag van het bottomen maar ook eigenschappen nodig hebt om de geluidsgolf te absorberen.

Ik heb een collega die luidsprekers bouwt en veel met soorten materialen bezig is, verschillende dingen die ik/we geprobeerd hebben zijn verpakkingens foam, van dat gerecycelde grijze stoffen spul wat veel in auto's gebruikt word, dikke rubber matten, zacht schuim, beetje dat noppenschuim maar dan plat, neopreen strips, schuimrubber muismat (zonder de plastic toplaag).

Verpakkingsfoam, grijs autospul en dat zachte schuim dempt allemaal wel iets (ene beter dan de andere) maar je merkt dat het amper massa heeft waardoor zelfs als ik mijn bord vol stopte het iets scheelde maar nog steeds hol klonk. Hard rubber matten is, behalve een draak om te bewerken, vrij zwaar en hard dus dempt trillingen wel maar lijkt geluid amper te absorberen en te weerkaatsen.
Schuimrubbermuismat waarvan ik de hoop had dat het stiekem neopreen was bleek een beetje het zelfde als de foam/schuim dingen :(
EPDM heb ik eea over opgezocht omdat het beter dan neopreen e krijgen is en veel vergelijkbare eigenschappen heeft maar wat ik bij veel dingen over geluidsdemping las is dat het daar dus juist niet goed voor is omdat het ook vrij hard is en dus niet optimaal absorbeert.

Dus de Neopreenstrips besteld en het lijkt wat massa toe te voeren mits het bord volgepropt is. Voordeel van de strips vond ik dat het makkelijk op maat te maken was. Voor aan het bord heb ik iets van 3~4 lagen en achteraan richting 8~9 zelfs :+ Uiteindelijk denk een halve kilo gewicht er bij en omdat het toch een foam structuur heeft absorbeert het geluid ook aardig naar wat ik begreep. daarom word het denk genoemd door mensen omdat het een beetje best of both worlds is?

Overigens wat anders, kan het dat mijn Gateron Browns toch nog wat mettalic klinken ondanks het luben? Viel me van de week op en ben bang dat dit een gevalletje is "Once it has been heard it cannot be unheared" :(

Overigens wilde ik van de week in een gekke bui Boba's bestellen bij SplitKB maar ze zijn niet meer op voorraad, dus wachten op restock of maand op Ali :|

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ziet er premium uit die rubberen/ siliconen dempers. Beetje te vergelijken met de dempers die ook in de nk65ee zitten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
[...]

In dat geval zou ik op OF een 65% uitkomen of een 75%. Ik vind 55% layouts ook lekker, maar voor sommige toepassingen (CAD, stat, PS, blender) is 75% comfortabeler.

Kort antwoord aan het einde trouwens; :D :D :D

Zoals ik al eerder schreef, zou graag een Paragon kopen. Ik ken de designers ook redelijk.

https://geekhack.org/index.php?topic=107743.0

{edit} Waarom? Tja, uiteindelijk zijn blockers soms wel mooi, maar niet echt praktisch. Ik heb het liefste precies deze layout voor een 75%. 2x 1.5u na de spatie. WK. Staggered F rij. En die plek voor F13 etc kan me gestolen worden, dus een volume knop is ideaal. En staat ook nog eens goed hier.

Perfecte layout, en geen 0.25u spacer voor de pijltjes. Ik kan daar wel mee werken, maar het staat toch minder als één geheel. Dingen zoals de recente Alpine 65% zijn daarom niet echt mijn ding. Lelijk kan ik nou ook weer niet zeggen, maar ik zou het niet als enige beste bord ooit kopen, zoals in de vraagstelling.

Maar ook de Iron165 zou een top optie zijn, of de Ai03 Vega 65%. Ik denk meer voorkeur voor die laatste.

Beetje afhankelijk van het bord zou het messing / FR4, Carbon of PolyCarb worden. Wederom, waarschijnlijk dat laatste.

Van alle switches bevallen uiteindelijk voor continue en universeel gebruik lineaire switches het beste.Terwijl het een kleine upgrade is over iets als Milky Gat Yellows, zou ik JWK, bij voorkeur Everglide switches nemen.

De nieuwe v2 moulds met lange veren zoals in de Queen switches zou top zijn denk ik, wegens de tragere en consistente feel. Of desnoods gewoon Everglide Coral, klinkt gewoon goed en geen films nodig. Boba linear housing + Kailh Burgundy stammetjes is ook geweldig. Of IPV de Corals, Matrix FFFF omdat ze Nylon zijn, of Lavenders. Geeft een dieper geluid, dus in messing zoals de Paragon zou ik daar voor gaan over de PC huisjes van de Everglides.

En dan kwa caps; KAT profilel. Ik ben ook erg te spreken over Cherry van GMK hoor, maar toch minder duurzaam. En KAT voelt gewoon heel goed aan. Alternatief, op stijlere borden zou ik voor DSA gaan. Vooral van Signature Plastic voelt dat gewoon super goed in mijn handen, maar ik wil dan wel een bord met minimaal 7 graden hoek.

Korte antwoord; blind zonder dus te testen, wat naar mijn mening essentieel is;

Paragon 75%
JWK Queens met 205g0
KAT Cyberspace op een Gunmetal Paragon, of KAT Spacedust op een Zwarte.

Probleem is dat al deze producten nog niet beschikbaar zijn en allen in beperkte oplage beschikbaar zijn.

De JWK Queens en Cyberspace zijn al besteld. De Paragon is even afwachten. Dus eh, eigenlijk niet handig het er hier al te veel over te hebben. ;) >:) :+

[ Voor 11% gewijzigd door djunicron op 21-02-2021 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tierelier
sapphire schreef op zondag 21 februari 2021 @ 21:34:
[...]

Wat dingen wat ik gevonden had was/is dat het niet alleen om de massa draait maar ook om de eigenschappen qua demping/absorbtie van echt geluid. Een blok metaal heeft meer massa maar absorbeert geen geluid en weerkaatst het waarschijnlijk juist.
Naar wat ik een beetje begreep is dat je de massa nodig hebt om het bord zelf fysiek te dempen dus de aanslag van het bottomen maar ook eigenschappen nodig hebt om de geluidsgolf te absorberen.

Ik heb een collega die luidsprekers bouwt en veel met soorten materialen bezig is, verschillende dingen die ik/we geprobeerd hebben zijn verpakkingens foam, van dat gerecycelde grijze stoffen spul wat veel in auto's gebruikt word, dikke rubber matten, zacht schuim, beetje dat noppenschuim maar dan plat, neopreen strips, schuimrubber muismat (zonder de plastic toplaag).

Verpakkingsfoam, grijs autospul en dat zachte schuim dempt allemaal wel iets (ene beter dan de andere) maar je merkt dat het amper massa heeft waardoor zelfs als ik mijn bord vol stopte het iets scheelde maar nog steeds hol klonk. Hard rubber matten is, behalve een draak om te bewerken, vrij zwaar en hard dus dempt trillingen wel maar lijkt geluid amper te absorberen en te weerkaatsen.
Schuimrubbermuismat waarvan ik de hoop had dat het stiekem neopreen was bleek een beetje het zelfde als de foam/schuim dingen :(
EPDM heb ik eea over opgezocht omdat het beter dan neopreen e krijgen is en veel vergelijkbare eigenschappen heeft maar wat ik bij veel dingen over geluidsdemping las is dat het daar dus juist niet goed voor is omdat het ook vrij hard is en dus niet optimaal absorbeert.

Dus de Neopreenstrips besteld en het lijkt wat massa toe te voeren mits het bord volgepropt is. Voordeel van de strips vond ik dat het makkelijk op maat te maken was. Voor aan het bord heb ik iets van 3~4 lagen en achteraan richting 8~9 zelfs :+ Uiteindelijk denk een halve kilo gewicht er bij en omdat het toch een foam structuur heeft absorbeert het geluid ook aardig naar wat ik begreep. daarom word het denk genoemd door mensen omdat het een beetje best of both worlds is?

Overigens wat anders, kan het dat mijn Gateron Browns toch nog wat mettalic klinken ondanks het luben? Viel me van de week op en ben bang dat dit een gevalletje is "Once it has been heard it cannot be unheared" :(

Overigens wilde ik van de week in een gekke bui Boba's bestellen bij SplitKB maar ze zijn niet meer op voorraad, dus wachten op restock of maand op Ali :|
Zo'n soort post hoopte ik op :). Ik denk dat je precies goed zit met de eigenschappen absorptie en demping. Volgens mij moet iets heel elastisch zijn en toch zwaar. Hoe speciaal de eigenschappen van sorbothane zijn vind ik moeilijk te achterhalen zonder echt compleet research te doen op de eigenschappen van polymeren. Maar uiteindelijk: "Sorbothane is the brand name of a synthetic viscoelastic urethane polymer used as a shock absorber and vibration damper. It is manufactured by Sorbothane, Inc., based in Kent, Ohio". Dus je zou hopen(?) dat er ook andere materialen zijn die in de buurt komen? Wel lastig uitzoeken omdat de marketing machine van Sorbothane aardig goed zijn werk doet op het net. Misschien is dat spul wel echt ongeevenaard... Who knows. Ik heb gekeken of het als casting components te krijgen is maar ik geloof niet dat dat bestaat... Een andere interessante zoekopdracht die weinig opleverde was: "sorbothane alternatives"...

Ben benieuwd of jullie testjes met neopreen e.d. een duidleijke winnaar aanwijzen. Misschien is neopreen wel een topper. En zand in een soepele plasic zak? Ik noem maar iets op. Zou ik wel nieuwsgierig naar zijn zelf. Heb zelf nog geen case die ik open kan maken. Mijn Keychron (RGB) gaat terug omdat er steeds lampjes in kleur gaan branden i.p.v. wit. Daarna zelf eens klooien! Mag ook wel want er komt van alles binnen druppelen uit china en duitsland... Boba u4's o.a. (die kllinken en zacht!), maar ook Duroc stabs en stab krimpkousjes -achtigs, lube, tools, ed..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:13

ikt

Hmm, zou het nut hebben een dempend materiaal tussen de PCB en backplate nut hebben?

Durock stabs zijn kneiter duur trouwens, 20 euro voor een set?! Voelde me gisteravond lekker dom dat m'n (niet-Durock) setje plate-mount niet geschikt was voor m'n plate, dus huilend €26 extra aan stabilizers gekocht ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ikt schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:06:
Hmm, zou het nut hebben een dempend materiaal tussen de PCB en backplate nut hebben?

Durock stabs zijn kneiter duur trouwens, 20 euro voor een set?! Voelde me gisteravond lekker dom dat m'n (niet-Durock) setje plate-mount niet geschikt was voor m'n plate, dus huilend €26 extra aan stabilizers gekocht ;w
Backplate?

Tussen de PCB en onderkant van de case is vooral het gat opvullen. Klinkt minder hol. Siliconen is prima, Sortbutaan werkt erg goed. TPU 3D printen werkt ook prima. Neemt het holle geluid weg en afhankelijk van wat je doe kan het het geluid wat dieper maken.

Normaal werkt dit het beste als je een beetje compressie hebt. Als je TPU / Vilt / Siliconen werkelijk een beetje plat gedrukt wordt. Maar dat maakt je type ervaring weer wat stijver.

Materiaal tussen de PCB en de plate waar je switches in zitten werkt ook best goed. Zorgt er vooral voor dat je bord meer uniform klinkt en je weinig bij geluid krijgt. Persoonlijk bestel ik graag plate foam mee, omdat dit zelf maken gewoon heel, heel erg veel tijd kost. Een stukje TPU pinten voor de onderkant van een case is prima. Een paar lade matjes in een case proppen werkt ook prima en is ook zo gedaan.

Durock stabs zijn de prijs naar mijn mening totaal waard. Tuurlijk het is duurder dan €8 namaak Cherry uit China. Maar die zijn vaak minder prettig kwa geluid en gevoel, breken makkelijker af, hebben kromme stangen, etc. Bij Durock, buig je de stangetjes een klein beetje bij waar nodig, smeer je er 205 of dikker op, en klaar.

Zoals ik al eerder schreef, goede stabs merk je niet zo veel van, want ze doen wat ze moeten doen en niets meer. Maar slechte stabs kunnen de hele ervaring van een bord, hoe goed ook, compleet verstoren. En als je €70 aan switches in een €200-500 bord stopt en daar voor €100 aan keycaps op zet, waarom zou je dan die paar euro voor de stabs gaan besparen! Zeker als je een bord in elkaar soldeert, vooral geen slechte stabs gebruiken, daar kan alleen maar spijt van krijgen.

Heeft een €60 plastic case met hotswap en wat gateron / kailh boxes / cherry switches een Durock setje nodig? Nee, daar zou ik het ook niet voor doen.
Klimt weer terug op z'n nest met 2x een V2 Durock stab set en 3x v1's tussen de takjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:39
Wie heeft er een goede tip voor een draadloos full size mechanisch toetsenbord?
Draadloos ivm makkelijk kunnen switchen tussen desktop en laptop. Hoeft niet echt portable te zijn, ik zal het toetsenbord niet vaak meenemen.
Full size ivm num keypad.

Ik heb tot nu toe alleen de keychron K1 gevonden maar die is low profile en zonder pootjes (ik houd niet van platte toetsenborden).
Daarnaast heb ik de Razer Type pro gevonden maar daar zijn de meningen ook erg over verdeeld. Ik zoek ook iets tot +/- 125 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAmos
Pauwl schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:28:
Draadloos ivm makkelijk kunnen switchen tussen desktop en laptop. Hoeft niet echt portable te zijn, ik zal het toetsenbord niet vaak meenemen.

Ik heb tot nu toe alleen de keychron K1 gevonden maar die is low profile en zonder pootjes (ik houd niet van platte toetsenborden).
Daarnaast heb ik de Razer Type pro gevonden maar daar zijn de meningen ook erg over verdeeld. Ik zoek ook iets tot +/- 125 euro.
Ik heb er verder geen ervaring mee, maar is de Keychron K4 niet iets? Het is allemaal wel wat meer op elkaar gepropt(zou ik persoonlijk niet eens heel erg vinden) als bij de K1, maar wel draadloos, niet low-profile en alle toetsen die je zoekt volgens mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:39
Die had ik inderdaad ook gevonden. Het lijkt mij persoonlijk alleen niet ideaal dat het wat je zegt in elkaar gepropt zit, met het gebruik van het numerieke deel, de pijltjes toetsen en het toetsenblok boven de pijltjes toetsen (hoe heet dat eigenlijk dat blok? :P )
iemand ervaring met een "1800" toetsenbord? Is dat ook gewoon een kwestie van gewenning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandoor_MBA
Pauwl schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:28:

Is de Epomaker GK96S iets, nog iets compacter dan Full Size maar wel alle toetsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tierelier
ikt schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:06:

YouTube: Space65 plate foam comparison

Bedankt voor het noemen trouwens, want als ik toch aan de slag ga straks kan ik net zo goed ook plate foam toevoegen. Kan dat trouwens bij een Keychron? Denk het wel toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
Tierelier schreef op maandag 22 februari 2021 @ 20:12:
[...]

YouTube: Space65 plate foam comparison

Bedankt voor het noemen trouwens, want als ik toch aan de slag ga straks kan ik net zo goed ook plate foam toevoegen. Kan dat trouwens bij een Keychron? Denk het wel toch?
Ja en nee, het schijnt dat de schroeven die ze voor de plate verbinding gebruiken dusdanig slecht zijn dat de groeven waar de schroevendraaier grip heeft gemakkelijk afbreken. Misschien heb je geluk, misschien heb je pech.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Terwijl ik wacht op de keycaps voor m'n KPRepublic XD87 even een vintage intermezzo: heb een IBM M2 op de kop getikt.

De Model M is legendarisch, van medio jaren '80 tien jaar lang de benchmark van degelijkheid en typcomfort. 2KRO maakt het geen geniale gamebord, maar tikken kan als de beste. Ik heb dan ook meerdere Model M's liggen. Nu was de M niet IBM's laatste mechanische toetsenbord; een paar jaar medio jaren '90 hebben ze een goedkopere variant gemaakt, de M2. Stel je voor de buckling springs van een M in een goedkope, lichte plastic behuizing. Nou, dat heb ik dus te pakken. Het is een hobbyproject - naast crappy behuizing zijn ze berucht ivm gare condensatoren op de controller board, dus die moet ik eerst fixen voor ik kan typen. Toch al m'n vingers er overheen laten glijden. Het voelt lang niet zo slecht als de reputatie. Ja, je zou het met een Model M (laat staan F) doormidden kunnen slaan, maar vergeleken met pakweg een Cherry G80-3000 uit zelfde periode is het solide te noemen. Maar het geluid... het zijn inderdaad zelfde springs als bij de M, die in de lichtere behuizing nog luider klinken. Ratelrammelbak dus.

Enfin, als ik tijd heb soldeerbout pakken en aan de praat krijgen dus :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPodKiller
  • Registratie: September 2010
  • Niet online

iPodKiller

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Kom er net pas achter dat Ducky met de Ducky Mecha SF lijn komt.

Ik zat al te azen op een 65% versie van de Mecha Mini en zie dat beide kleurtjes ook Limited Edition zijn.

Vind het nou jammer dat er geen normale versie komt. Gebruik nu de one 2 mini 60% en wil graag de arrow keys row erbij (en terug naar cherry mx brown ipv red), zou leuk geweest zijn als het meteen in een alu behuizing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaaD
Hoorde laatst een hoop mensen "klagen" over de beschikbaarheid van Krytox.

42Keebs heeft t nu in voorraad: https://42keebs.eu/shop/parts/krytox-gpl-205g0/

Wel EU dus snel verzonden. En goed betaalbaar vind ik zelf.

Daarnaast ook goedkope switches en andere onderdelen. Ook voor de handige harries die zelf een toetsenbord willen opbouwen :+

bl44t

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sandoor_MBA
Mensen een korte reminder;

Mocht je in de markt zijn voor een 'entry-level' board: morgen om 17.00 uur gaat de Ikki68 Aurora in GB. ETA voor deze GB is Juni 2021 dus daar valt prima mee te leven. Voor de EU is de proxy MyKeyboard.eu

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUMx638C5xDAnkbCxN_A0ze6m-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GBcD00s4RCUKV2s56RXYWSNu.jpg?f=fotoalbum_large

Behalve op de Mizu-uitvoering is er geen harde limiet op aantal. Wel wordt voor de andere uitvoeringen na 24 uur bekeken of ze een stop moeten zetten op de aanmeldingen, letterlijk: "We recommend everyone who wants a Charcoal / Mint to order on day 1, but not necessarily on hour 1, to make sure they get it".

Er zijn vier utivoeringen:
Charcoal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_VLFbdAUjFYys745wPZ_ITcCuzE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sMz9c5BqdzPCjyv7QehdRl17.jpg?f=user_large
Mint
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XRR3QTbplTzB28o-bTndOQemeic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tNMndw1qIUuPMdIAoDbjGiCd.jpg?f=fotoalbum_large
Mizu
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ubkGLNuEnp26GR0wQfNhBIiZFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pO0GLm4zeA3U8FwJnh49t8Hi.jpg?f=fotoalbum_large
Devoted
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E25EGjD6_f80VmbmqXNZRYY4Bhc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b5EnA8xeFDr7bFbJGjubYHDl.jpg?f=fotoalbum_large

De borden worden verkocht als kit, waarbij charcoal en mint meer richting barebone gaan (zonder stabs!) en mizu zelfs stabs krijgt in mizu kleur en je bij devoted stabs en switches krijgt in devoted kleur.

Het board is gasket mounted en heeft de optie om een aantal gaskets wel of niet te gebruiken naar gelang je een hardere of zachtere type-ervaring wil. EN JE HEBT DE OPTIE VOOR BLUETOOTH (!!1!!) komt niet vaak voor maar heb het hier een paar keer voorbij zien komen. Draagtas en silliconen geluidsdempers zijn inbegrepen.

Plates zijn hotswap of solder waarbij BT altijd hotswap is. Materiaal PC, FR4 of Messing. Optioneel neem je er ook het messing gewicht bij.

Een leuke optie is ook dat de badges in een aparte group buy aangeboden gaan worden want die badges worden ook hotswap, dus verwisselbaar zonder het board te hoeven openen. Deze GB zal in maart zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GpTeDcjDyXjFCuO2UfNuo1qjhFY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/imuhxS3NOkaEWNi0bDXUziWy.jpg?f=user_large

Tot slot:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
Leuk dit :+

Was net van plan om niks meer te kopen. Dank je @Sandoor_MBA

Ben vooral fan van de devoted in combinatie met die keycaps. GMK awaken zal daar ook vast goed op staan

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goede samenvatting @Sandoor_MBA, gaat mijn eerste group buy bord worden. De vrijheid van de gaskets, screw in stabs en lay out zijn top en een stap hoger vanaf mijn huidige nk65. Ga voor de charcoal kiezen, weet nog niet welke plates ik er bij neem. Alle vier is misschien een beetje overdreven, maar welke laat ik weg :? Heeft extra gewicht nog veel invloed op het geluid, of geeft dat voornamelijk een luxer gevoel? Misschien nog goed om deze er bij te vermelden: Ikki68 info. Staan mooi alle verschillen vermeld tussen de versies en alle mogelijke extra's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandoor_MBA
superbok schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:43:
Goede samenvatting @Sandoor_MBA, gaat mijn eerste group buy bord worden. De vrijheid van de gaskets, screw in stabs en lay out zijn top en een stap hoger vanaf mijn huidige nk65. Ga voor de charcoal kiezen, weet nog niet welke plates ik er bij neem. Alle vier is misschien een beetje overdreven, maar welke laat ik weg :? Heeft extra gewicht nog veel invloed op het geluid, of geeft dat voornamelijk een luxer gevoel? Misschien nog goed om deze er bij te vermelden: Ikki68 info. Staan mooi alle verschillen vermeld tussen de versies en alle mogelijke extra's.
Ik ben in de markt voor:
-Charcoal
-extra FR4 plate (KBDLite komt wellicht ook en die heeft al PC plate)
-OA stabs
- Gewicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandoor_MBA
Sandoor_MBA schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:00:
[...]

Ik ben in de markt voor:
-Charcoal
-OA stabs
- Gewicht - wellicht kan @djunicron toelichten wat evt akoestische effecten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAmos
Niet geheel zeker of het in dit topic 'past', maar ik zie dat echt mooie(iig in mijn ogen) desk-mat's ook vaak via group buy's gaan en vroeg me af of er los van de sub-reddit https://www.reddit.com/r/MechGroupBuys/ ook nog andere kanalen zijn om track te houden op mogelijke group-buys :)

Al met al blijf ik erbij dat ik sinds ik vorige week een K3 besteld heb (waarvan ik echt hoop dat de volgende lichting iets beter is en anders ben ik heel blij dat ik hem via ergowerken besteld heb O-) ) dit echt een rabbit hole hobby gaat zijn, ooit ga ik m'n eigen mech builden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandoor_MBA
MrAmos schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:05:
Niet geheel zeker of het in dit topic 'past', maar ik zie dat echt mooie(iig in mijn ogen) desk-mat's ook vaak via group buy's gaan en vroeg me af of er los van de sub-reddit https://www.reddit.com/r/MechGroupBuys/ ook nog andere kanalen zijn om track te houden op mogelijke group-buys :)

Al met al blijf ik erbij dat ik sinds ik vorige week een K3 besteld heb (waarvan ik echt hoop dat de volgende lichting iets beter is en anders ben ik heel blij dat ik hem via ergowerken besteld heb O-) ) dit echt een rabbit hole hobby gaat zijn, ooit ga ik m'n eigen mech builden :9
Bijhouden groupbuys is lastig idd.

Ik gebruik ook nog wel deze site voor keycaps. Verder hebben MechMerlin en Manofinterest wrap ups via YouTube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diabyte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:36
https://mechgroupbuys.com/ is er een die ik gebruik om af en toe eens te bladeren wat er zoal speelt. Live GB's maar ook IC's e.d.

Edit; ik zie dat dit de bijbehorende website bij je subreddit is. Ik vind de website dan net iets makkelijker te doorzoeken dan een subreddit :P

[ Voor 36% gewijzigd door diabyte op 23-02-2021 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Daarnaast is het gewoon Geekhack en Reddit afstruinen, of de Discord van MGB hier boven gelinkt in de gaten houden:

https://discord.gg/vFKjKYea

En natuurlijk de projecten waar je interesse in hebt ook even op Discord meepakken.

Uiteindelijk is voor mij het selecteren en daarna heel selectief volgen van borden de beste oplossing. Anders verzuip je erin, of mis je beperkte oplages van producten die je toch wel graag had willen hebben enzo.

---

Maar wat een marketing offensief hierboven Sandoor...

De Ikki68 is best leuk. Je kunt er best wel aan rommelen, maar vast layout, en uiteindelijk niet zo'n heel lekker geluid (v.s. NK / Portico) en wat dure extra's (zoals PCB, een must, hoewel dit misschien in stock gaat worden). En tja, voor een 65% is dit wel heel erg richting de TKL maat.

Al met al een leuk bord, maar nog steeds wel wat "entry level". Dus verwacht er ook weer niet teveel van zeg maar.

Wat Wuque's stabs en OA switches betreft: Die zijn gewoon goed. Hun stabs zijn Durock V2 met ander materiaal. Ik had een setje ervan overgekocht (bleken proto's te zijn) en meh, was prima. Klonk vooral anders, en ik heb ze met een bord alweer doorverkocht (voordat ik wist dat het proto's waren)

De OA's heb ik nog en die voelen prima aan, maar hebben wel een slechte veer. Daar moet duidelijk wat olie / lube op! Maar de behuizing zelf is prima, een beetje stil, maar voelt prima aan. Strak genoeg dat ze ook zonder film goed voelen en redelijk consistent zijn. Aanrader kwa geluid voor in brass / PC plates.

[ Voor 54% gewijzigd door djunicron op 23-02-2021 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tierelier
Iemand anders ooit problemen gehad om op geekhack.org te komen? En heb je dat opgelost? Ik heb een ban. Misschien vanwege VPN gebruik. Iets anders kan ik niet verzinnen. Verder nooit eerder de site bezocht. Zonder VPN lukt ook niet. Cash en cookies gewist. Hielp ook niet. Ik kom steeds op die site uit man. Wil hem nou graag wel eens bezoeken eigenlijk! gdvr de gdvr ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tierelier schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:42:
Iemand anders ooit problemen gehad om op geekhack.org te komen? En heb je dat opgelost? Ik heb een ban. Misschien vanwege VPN gebruik. Iets anders kan ik niet verzinnen. Verder nooit eerder de site bezocht. Zonder VPN lukt ook niet. Cash en cookies gewist. Hielp ook niet. Ik kom steeds op die site uit man. Wil hem nou graag wel eens bezoeken eigenlijk! gdvr de gdvr ;)
Haha, ja zou goed kunnen, GH is traditioneel erg elite in z'n gedrag, het is een vrij moeilijke community. Soms ook terecht, met hoe ze designers die nauw samenwerken met Drop en Aura en andere shops die gewoon niet het beste voor hebben met de hobby. Het is ook de reden waarom je mij nooit een set van MiTo zal zien kopen.

GH bant per IP, wat dus helemaal niet handig is. En ze hebben VEEL IP's van VPN's in hun blacklist staan, waarschijnlijk omdat mensen via die route herrie hebben lopen schoppen. En ze draaien al een tijdje mee zeg maar. Het is echt wel een beetje aftands aan het worden dat forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tierelier
djunicron schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:46:
[...]

Haha, ja zou goed kunnen, GH is traditioneel erg elite in z'n gedrag, het is een vrij moeilijke community. Soms ook terecht, met hoe ze designers die nauw samenwerken met Drop en Aura en andere shops die gewoon niet het beste voor hebben met de hobby. Het is ook de reden waarom je mij nooit een set van MiTo zal zien kopen.

GH bant per IP, wat dus helemaal niet handig is. En ze hebben VEEL IP's van VPN's in hun blacklist staan, waarschijnlijk omdat mensen via die route herrie hebben lopen schoppen. En ze draaien al een tijdje mee zeg maar. Het is echt wel een beetje aftands aan het worden dat forum.
Stelletje reetkevers ;). Ik heb het al opgelost, lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
Sandoor_MBA schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:00:
[...]

Ik ben in de markt voor:
-Charcoal
-OA stabs
- Gewicht
Ik ben eigenlijk wel vooral benieuwd naar de stabs. Voor zover ik heb begrepen in de Wuque Discord zijn het gewoon Durock stabs maar dan voor een lagere prijs en in een andere kleur (ofja, voor charcoal niet echt). Op zich wel interessant.

Ik ga denk ik voor Charcoal, FR4, PC, extra PCB, en stabs. Alleen nog benieuwd naar de prijs in Euro voordat ik de trigger overhaal. Die heb ik nog nergens gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:55
Ik heb hier 2 "favoriete" toetsenborden.
Wel in de praktijk heel verschillende toetsenborden.

- Logitech G915 TKL Clicky - Eigenlijk zo goed als perfect toetsenbord, en helemaal met het scroll-wiel

- Leopold fc750r blauwe switches - M.b.t. de aanslag een heel erg fijn toetsenbord

Wel opvallend dat beide toetsenborden NIET zijn voorzien van USB-C
G915 - Micro USB
Leopold - Mini USB

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Yes!

Ziet er naar uit dat mijn verjaardags kado ruim op tijd gaat aankomen.... :9~

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vYNcAyQUlZGzhS5OoqkKMSq1CKM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/47T797NmwW1npJ6T0pefOtye.png?f=fotoalbum_large

oOo Had vanmiddag even contact, en kreeg uurtje later bovenstaande in de mail! oOo

If it isn't broke, take it apart and fix it ¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@nero355 ik krijg er bijna eigendunk van.... (y) _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zal nu maar bak koffie gaan pakken, was te lang AFK hier...
Ik heb hoop bij te lezen, en zag weer enkele pareltjes advies van @djunicron voorbij komen.
EN reclame break van @Sandoor_MBA :P

Gaat veel tijd zitten in satoshi's verzamelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cebby schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:25:
[...]

Ik ben eigenlijk wel vooral benieuwd naar de stabs. Voor zover ik heb begrepen in de Wuque Discord zijn het gewoon Durock stabs maar dan voor een lagere prijs en in een andere kleur (ofja, voor charcoal niet echt). Op zich wel interessant.

Ik ga denk ik voor Charcoal, FR4, PC, extra PCB, en stabs. Alleen nog benieuwd naar de prijs in Euro voordat ik de trigger overhaal. Die heb ik nog nergens gezien.
Hoezo een extra pcb, voor de zekerheid? Of eentje met meer features? Heb besloten om ook voor de FR4 te gaan, stabs en het gewicht. Las dat ze meerdere rounds willen doen, misschien dat ik dan de andere plates bestel.

Zit al de hele maand te twijfelen om gmk tuzi te kopen, zou dat passen bij de charcoal variant? Dots ziet er ook wel cool uit, maar ondanks dat ik blind kan typen toch wat gek. Die wachttijden helpen ook niet om de knoop door te hakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
superbok schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:47:
[...]

Hoezo een extra pcb, voor de zekerheid? Of eentje met meer features? Heb besloten om ook voor de FR4 te gaan, stabs en het gewicht. Las dat ze meerdere rounds willen doen, misschien dat ik dan de andere plates bestel.

Zit al de hele maand te twijfelen om gmk tuzi te kopen, zou dat passen bij de charcoal variant? Dots ziet er ook wel cool uit, maar ondanks dat ik blind kan typen toch wat gek. Die wachttijden helpen ook niet om de knoop door te hakken.
Jep, extra pcb zodat ik altijd een werkende heb. Heb geleerd dat dat altijd je aanpak zou moeten zijn. Dus tot nu toe altijd gedaan. Je hebt vrijwel altijd een werkende pcb in je doos zitten dus een DOA is geen probleem en als die ooit stukgaat (waterschade lijkt me redelijk mogelijk bijvoorbeeld) heb je er altijd nog een.

Ik denk dat Gmk Tuzi prima op een charcoal bord kan trouwens. Er staat in de geekhack post een render van de set op een Iron165 in het zwart en dat werkt best goed samen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

ParaNoja schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:38:
@nero355 ik krijg er bijna eigendunk van.... (y) _O-
* nero355 zit een beetje bij te lezen en d:)b af en toe wat... O-) :+

Jullie hebben flink op jullie tobo's zitten rammen de afgelopen weken/maanden! :D _O-

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flapmo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:17

Flapmo

and back is gigi!

ParaNoja schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:36:

Yes!

Ziet er naar uit dat mijn verjaardags kado ruim op tijd gaat aankomen.... :9~

[Afbeelding]

oOo Had vanmiddag even contact, en kreeg uurtje later bovenstaande in de mail! oOo
Die van mij is ook onderweg :). Zal er alleen niet al te vaak op werken vermoed ik gezien de andere opties, maar zeker leuk voor erbij. Misschien als we weer eens naar het werk mogen daar neer leggen. Een andere optie die in discord werd geopperd was om er een super elite switch tester van te maken >:).

[ Voor 7% gewijzigd door Flapmo op 24-02-2021 07:58 ]

"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
superbok schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:47:
[...]

Paars met zwart is een prima combi toch? Wat ik wel echt haat aan de GMK group buys op t moment is de wachttijd... Niet normaal hoe lang.

Ik moet nog een keycap set voor m'n gmmk pro maar dat wordt echt geen GMK set als ik er dan nog een jaar op moet wachten :+

Inmiddels wel de GMK Awaken in backorder staan maar dat zien we over een jaar wel wat we er mee gaan doen :) Welkom terug @ParaNoja *O*

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
YaaD schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:38:
[...]

Paars met zwart is een prima combi toch? Wat ik wel echt haat aan de GMK group buys op t moment is de wachttijd... Niet normaal hoe lang.

Ik moet nog een keycap set voor m'n gmmk pro maar dat wordt echt geen GMK set als ik er dan nog een jaar op moet wachten :+

Inmiddels wel de GMK Awaken in backorder staan maar dat zien we over een jaar wel wat we er mee gaan doen :) Welkom terug @ParaNoja *O*
De wachttijden voor de KAT groupbuys zijn ook niet om over naar huis te schrijven. En zolang het geen GMK Dracula is zit het wel redelijk oke denk ik. :9
Pagina: 1 ... 61 ... 158 Laatste