Cebby schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:52:
[...]
Je kunt ook met een pincet en een keytester alle contactpunten testen, meestal is dat sowieso wel een goed idee voordat je gaat solderen.
Carbon plates hebben vooral meer flex dan aluminium, waar aluminium al meer flex heeft dan staal. In principe zou het je een zachtere bottom-out van je toetsenbord moeten geven omdat het iets meer meegeeft. En daarnaast verandert het geluidsprofiel.
Alles aan toetsenborden kun je natuurlijk aanpassen en die verschillen zie je ook overal: FR4, carbon, POM en polycarbonate plates voor meer flex zijn nu wel redelijk populair. En dan hebben we het nog niet over flex-cuts en half plates gehad
Zelf heb ik alleen maar ervaring met aluminium plates op het moment, maar voor een van de groupbuys waar ik aan meedoe heb ik een extra polycarbonate plate besteld.
edit: Overigens goede info over het onderwerp:
https://keyboard.universi...ses/plate-materials-sizes
Mmm, hier toch wat nuancering;
Carbon is niet echt één soort materiaal. Klinkt een beetje gek... Maar het zit em meer in hoe je het fabriceert.
3K carbon, puur geweven, is inderdaad ontzettend flexibel. Zeker als je het op 1,5mm houdt, de standaard plate dikte. Dit wordt b.v. in omgebogen vorm in de RC wereld gebruikt als buitenlaag.
Giet je dezelfde vezels in hars, dan zijn ze opeens behoorlijk stijf. Je kunt ook met 1,2mm strengen werken, strak gevlochten en verlijmd. Die zijn veel stijver dan Alu en messing, zo'n beetje niveau 2mm staal. Het moment dat je bij 12K platen van 3mm uit komt op de draaibank, heb je iets wat gewoon absoluut nul flex heeft, tenminste, voor hoeveel kracht een mens kan uitoefenen.
POM, PC, FR4, alu, staal, PLA CF mix, messing, en eh, gewoon geen, heb ik inmiddels geprobeerd. Je ziet wel dat plates zonder clip inmiddels niet meer gedaan worden, anders dan in het artikel, omdat je na een tijdje gewoon je switch er scheef mee kan drukken.
POM is redelijk belachelijk flexibel. Je gebruikt het eigenlijk alleen nog maar om het geluid van je switch te veranderen. Het is daarnaast absoluut ellende voor je duimen om hier switches in te drukken. Zeer slechte keuze ICM hotswap, tenzij je voor een heel losse plate gaat, maar dan kan je zo'n beetje net zo goed niets gebruiken.
PC is vrij fragiel, maar vooral een heel stil materiaal. En net als POM laat het switches wat lager klinken, maar veel mensen prefereren Poly carb over POM.
FR4, is eigenlijk gewoon PCB materiaal. Het plaatsen van een tweede laag dempt echter heel erg veel resonatie. Het kan echter nog steeds heel scherp klinken. Persoonlijk vind ik het kwa gevoel een top materiaal, of je er nu flex cuts in maakt of niet. Persoonlijk zou ik dit altijd verkiezen boven plateless of half plate wegens het geluid en gevoel.
Soms dan wil je juist wél een stijve plate voor je switches. Staal (klinkt vrij hoog) of messing (tikje hoog maar warmer) zijn dan goede opties, maar zijn ook doorgaans duurder.
Alu zit eigenlijk mooi in het midden. En kan natuurlijk net als staal veel soorten compositie zijn. Alu kan net zo goed heel erg mooi klinken en met de juiste kleine aanpassingen zeer goed meeveren.
Het ding is niet alleen dat je flex wilt, maar je wil dat ook wat uniform hebben. En dan is de ophanging van de plate haast nog belangrijker. Je kan het voor elkaar krijgen dat een POM plate stijver uitpakt kwa gevoel dan een alu plate die mooier opgehangen is in de behuizing. Daarnaast helpt het ook voor het geluid als de behuizing niet resoneert, of je veren in de switch schuren en pingen.
Egale gecompartimentaliseerde ruimte onder de PCB dus.
Persoonlijk bestel ik ook graag de FR4 of PC plate mee. En afhankelijk van het soort bord ook de CF.
Ben benieuwd nu, wat voor bord het alu heb je nu en waar heb je voor ingeschreven?