• Maverick2001
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:34

Maverick2001

Never look back

Gatheron Silent Red.
https://www.gateron.com/p...ches-set?VariantsId=10993

In het onderstaande filmpje zie je in het 2e deel het geluid. Echt 100% silent is het niet voor zover je dat ooit kan bereiken met het toetsenbord.
YouTube: Low Profile Silent Red - Nuphy Air 75 - Comparison

Pura Vida

• Nerrion
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1c3G_MDMdTZ3iVqa_clmSMNxOe4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bDIPrYSVXr3Z755ISyRU40Fb.jpg?f=fotoalbum_large

Gmk Windbreaker :*)

• Keyb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15:11
Ik zou geen regel code meer uit m'n handen krijgen :+, teveel afleiding. Ik wil eigenlijk alleen nog blank keycaps zonder veel verschillende kleuren. Wel een gaaf kunstwerk hoor.

• Maverick2001

Maverick2001

Never look back

Ziet er super uit! Zag Windbraker toevoallig nog voorbij komen op Reddit en dacht 'ik moet ook meer kleur'! Word erg blij van deze set. Heb behalve een groen een een rode set veel grijze keycaps. Lang in dubio gezeten of ik Orenji zou kopen.. misschien alsnog doen (ook fijn voor het WK / Koningsdag).

Pura Vida

• HelloIamAldo
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Jeetje! Carlo en Irene bij Telekids flashbacks!

• iqcgubon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 24-03 15:35
Na wat research ben ik uiteindelijk voor de Nuphy Kick75 gegaan. Low profile met nano Blush switches. En die zijn inderdaad fluisterstil! :D Super mooi bordje ook.

• HelloIamAldo
  • Nu online
iqcgubon schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:43:
Na wat research ben ik uiteindelijk voor de Nuphy Kick75 gegaan. Low profile met nano Blush switches. En die zijn inderdaad fluisterstil! :D Super mooi bordje ook.
Fotooo!!

• iqcgubon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 24-03 15:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qo1WdTJf1XxkfR4jjv3zIsl46DY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i7hTh6xOQvSkuJkt3Vgzqy5P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qLrbKCGf5DoDVT4w01nvPSJ5i_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EafUQdBr96Muoy07RkOkIK2a.jpg?f=fotoalbum_large

Geen foto van de achterzijde, maar die heeft zo'n 8-bit Mario-achtige print. Heel speels bordje. Velen zouden het hier een "Fisher Price" toetsenbord durven noemen maar ik hou wel van die look :P

Wel weer even wennen aan de nieuwe switches en lay-out. Ik kom van een 60% en om dan nu ineens weer F-toetsen en pijltjes te hebben is weer wat gewenning. Die volume knob is wel een nice feature! Het klinkt alleszins fantastisch. Ik kan me niet voorstellen dat mijn collega hierover kan klagen >:) Stil, maar toch met die kleine satisfying "klak" bij elke toetsaanslag.

Die NuphyIO web interface is ook wel cool om alles te managen van firmware updates tot macros en ledjes. Alleen jammer dat dit niet wireless kan en je hiervoor de kabel moet aansluiten. Maar dat moet toch om de zoveel tijd om weer eens op te laden als je hem wireless gebruikt dus zo problematisch is dat ook weer niet.

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-03 20:56
Ik heb silent switches gebruikt in een werksituatie ivm “overlast”. Ja, ze zijn stil maar ik vond ze zo sponzig aanvoelen dat het voor mij bijna niet anders meer was dan een goed membraam keyboard van Lenovo. Andere keycaps of foam kan het geluidsprofiel zodanig veranderen dat mensen zich er niet meer aan irriteren en je gewoon met normale switches kan blijven typen.
R3m3d7 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 07:35:
Ik heb silent switches gebruikt in een werksituatie ivm “overlast”. Ja, ze zijn stil maar ik vond ze zo sponzig aanvoelen dat het voor mij bijna niet anders meer was dan een goed membraam keyboard van Lenovo. Andere keycaps of foam kan het geluidsprofiel zodanig veranderen dat mensen zich er niet meer aan irriteren en je gewoon met normale switches kan blijven typen.
Ja zompige silent switches zijn wel een ding, komt door de dempers op de stem :(

Mijn ervaring is dat het volume vaak niet eens hinderlijk word ervaren maar het soort geluid. Ik zit nu op een gemodde GMK67 met lubed Sarokeys Strawberry red wines met OSA keycaps, alles behalve stil maar wel erg thocky. Ik vraag regelmatig at mensen van het geluid vinden maar de standaard HP membraam borden worden als irritanter ervaren omdat die gewoon hol kinken en de stabs als een malle ratelen. Niemand tot nu toe vond het geluid vervelend of hinderlijk, eerder wel lekker :9

Gabriël AM5

• Maverick2001

Maverick2001

Never look back

Ik kon het niet laten ook de PC versie van de Agar te kopen. Mochten er liefhebbers zijn voor een zwarte MX versie van de Agar, die is te koop. Inclusief een nog ingepakte pcb en ingepakte plate. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxE3kVK7t3Q7-FQNAjw_2_GVGHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4tS3jl4fbl7DjWr1oZoq8Bts.jpg?f=fotoalbum_large

Pura Vida

• HelloIamAldo
  • Nu online
Het ziet er prachtig uit, maar waar zit de ctrl? Of is dat één van je supers?

• Maverick2001

Maverick2001

Never look back

HelloIamAldo schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:07:
Het ziet er prachtig uit, maar waar zit de ctrl? Of is dat één van je supers?
Dankjewel!
Ik heb CTRL onder de 'a' en ';:' (wanneer je deze ingedrukt houdt). En ook heb ik aan de rechterkant van de spatiebalk nog een button als CTRL geconfigureerd.

Pura Vida

• Keyb
Maverick2001 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:12:
[...]

Dankjewel!
Ik heb CTRL onder de 'a' en ';:' (wanneer je deze ingedrukt houdt). En ook heb ik aan de rechterkant van de spatiebalk nog een button als CTRL geconfigureerd.
Ik vervang capslock altijd voor een CTRL. Ik mis capslock echt nooit.

• Polyprobatos
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15:42
Hi allemaal,

Ik ben nieuw in de wereld van mechanische toetsenborden en ben voor mijn recent gebouwde desktop op zoek naar een toetsenbord dat mijn 'typeopvoeding' op een oude schrijfmachine met inktlint en daarna IBM model M overleefd.

De eisen zijn:
  1. hot-swappable switches (ik wil er Kailh jades in).
  2. liefst +/-96%, anders full-size (compact is fijn, maar ik kan niet zonder numpad)
  3. liefst niet backlit, of anders alleen wit
  4. zou fijn zijn als het beetje kleurt bij de rest van het interieur en de desktop (Fractal Design, North, black mesh)
  5. liefst geen software buiten de standaard drivers
  6. liefst zowel bedraad als draadloos, zodat ik kan switchen tussen mijn desktop en werklaptop (die hangt via dock aan dezelfde monitors)
  7. geen losse AA/AAA batterijen (dus oplaadbaar voor draadloos)
  8. dikke L-vormige Enter toets
Punt 8. is een harde eis en blijkt tot dusver ook de meest problematische. Tot ik denk begin jaren 2000 hadden toetsenborden in Nederland dit, maar ergens daarna zijn we volledig over gegaan op ANSI. Als ik dit nog wil, moet ik volgens mij op zoek naar ISO-UK, althans voor de keycaps.

Iemand tips of ideeën?

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:33

skoozie

SCSI

Volgens mij is punt 8 juist het problematische, die beschrijf je zelf ook :)
Ik dacht dat alle Q versies van Keychron VIA hadden, schijnbaar is dat niet meer zo. wel zie ik een Q6 pro
de Q5 heeft wel QMK en keychrons eigen launcher website zo te zien.

Of een van deze: 96% QMK keychrons

Backlight kan je altijd uitzetten, aanzetten als die het niet heeft is lastiger :P

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• Polyprobatos
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15:42
skoozie schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:30:
(...)
de Q5 heeft wel QMK en keychrons eigen launcher website zo te zien.
(...)
Backlight kan je altijd uitzetten, aanzetten als die het niet heeft is lastiger :P
Bedoelde inderdaad 8. ja. Ik was de lijst nog aan het editen, terwijl ik de volgende zin al had getyped :9

De Keychrons zijn goed inderdaad, maar alle relevante modellen zijn uitverkocht. Daar liep ik bij bijvoorbeeld ATTACKSHARK ook al tegenaan. Die laatste hebben per e-mail ook aangegeven dat het niet terug in productie komt.

Bij Keychron heb ik op relevante modellen al stock alerts gezet.

• skoozie

skoozie

SCSI

Ik zie inderdaad bijna alle QMK ISO borden uitverkocht zijn, ik heb enkel de Q5 Max ins tock gevonden...

Als je je kei harde eis kan laten vallen is er opeens veel meer mogenlijk :P

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:12
Ik heb inmiddels een Nuphy Air 96 binnen, ik gebruik dat nummerieke deel toch wel vaak namelijk.
Behoorlijk zwaar apparaat eigenlijk, voelt zeer degelijk.
Ik heb de Aloe switch, maar ik vind die nog best wat geluid maken eigenlijk.
Er zijn wat andere kleuren switches meegeleverd, eens de red proberen, misschien is die wat prettiger.

Ik heb begrepen dat de blush switches stil zijn, of eventueel de silent red ks-33, dus als iemand een shop weet die ze verkopen, dan houd ik me aanbevolen.

Ben al wel aan de mapping begonnen, maar in linux moet je wat rechten goedzetten voordat je erbij kunt.

Dus voor de volledigheid:
code:
1
2
3
sudo chmod a+rw /dev/hidraw3
use the VIA website https://usevia.app/
sudo chmod 600 /dev/hidraw3
Ik zag dat er inmiddels ook een Nuphy Node 100 is uitgekomen, dat is een design dat mij beter past. Hopelijk komt dat design een keer naar de air 96 (v3?)

Edit
Ik heb inmiddels de KS-33 silent switches besteld bij Shelter.

[ Voor 16% gewijzigd door rinkel op 13-03-2026 22:51 ]

• Maverick2001

Maverick2001

Never look back

rinkel schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 19:32:
Ik heb inmiddels een Nuphy Air 96 binnen, ik gebruik dat nummerieke deel toch wel vaak namelijk.
Behoorlijk zwaar apparaat eigenlijk, voelt zeer degelijk.
Ik heb de Aloe switch, maar ik vind die nog best wat geluid maken eigenlijk.
Er zijn wat andere kleuren switches meegeleverd, eens de red proberen, misschien is die wat prettiger.

Ik heb begrepen dat de blush switches stil zijn, of eventueel de silent red ks-33, dus als iemand een shop weet die ze verkopen, dan houd ik me aanbevolen.

Ben al wel aan de mapping begonnen, maar in linux moet je wat rechten goedzetten voordat je erbij kunt.

Dus voor de volledigheid:
code:
1
2
3
sudo chmod a+rw /dev/hidraw3
use the VIA website https://usevia.app/
sudo chmod 600 /dev/hidraw3
Ik zag dat er inmiddels ook een Nuphy Node 100 is uitgekomen, dat is een design dat mij beter past. Hopelijk komt dat design een keer naar de air 96 (v3?)

Edit
Ik heb inmiddels de KS-33 silent switches besteld bij Shelter.
Ik heb ook een Nuphy 96 gehad maar merkte dat ik te vaak de verkeerde toetsen indrukte. Het numpad en de Arrow keys zitten zo dicht op elkaar dat het heel frustrerend werd. Merk dat een exploded 100% een stuk beter werkt. Inmiddels al een paar jaar geen numpad meer. Mis ik het? Zo nu en dan, vooral bij het doen van de administratie. Verder heb ik ik het zelf niet echt nodig.

Pura Vida

• Keyb
Maverick2001 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:51:
[...]

Ik heb ze ook een Nuphy 96 gehad maar merkte dat ik telaak de verkeerde toetsen indrukte. Het numpad en de Arrow keys zitten zo dicht op elkaar dat het heel frustrerend werd. Merk dat een exploded 100% een stuk beter werkt. Inmiddels al een paar jaar geen numpad meer. Mis ik het? Zo nu en dan, vooral bij het doen van de administratie. Verder heb ik ik het zelf niet echt nodig.
Voor Blender (3d modelleren) heb ik een losse numpad gekocht.
https://tweakers.net/toet...pad_p1659756/vergelijken/

• Maverick2001

Maverick2001

Never look back

Keyb schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:05:
[...]

Voor Blender (3d modelleren) heb ik een losse numpad gekocht.
https://tweakers.net/toet...pad_p1659756/vergelijken/
Dank voor de tip, voor die prijs is het best nog interessant.
Vond https://deltakeyco.com/products/np-r-numpad-group-buy wel erg mooi maar is voor wat ik er mee ga doen een beetje overkill.

Pura Vida

• Keyb
Maverick2001 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:13:
[...]

Vond https://deltakeyco.com/products/np-r-numpad-group-buy wel erg mooi maar is voor wat ik er mee ga doen een beetje overkill.
Dat is een serieuze prijs idd. Ik zag zelfs goedkopere toen ik zocht, maar ik vond deze redelijk en het is ook een rekenmachine :-)

• rinkel
Maverick2001 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:51:
[...]

Ik heb ze ook een Nuphy 96 gehad maar merkte dat ik telaak de verkeerde toetsen indrukte. Het numpad en de Arrow keys zitten zo dicht op elkaar dat het heel frustrerend werd. Merk dat een exploded 100% een stuk beter werkt. Inmiddels al een paar jaar geen numpad meer. Mis ik het? Zo nu en dan, vooral bij het doen van de administratie. Verder heb ik ik het zelf niet echt nodig.
Ik merk ook dart ik vaak andere toetsen indruk. Ik heb daarom andere toetsen gekocht (moeten nog binnenkomen), de silent-red en nog een setje Kailh red brown, deze laatste zijn tactile. Ik vind de tactile iets prettiger dan linear denk ik.

Ik vind het verder wel een fijn toetsenbord en wil eigenlijk ook niet anders dan low-profile.
Ik kijk overigens nog wel naar andere TKL toetsenborden waarbij het inderdaad wat meer "exploded" is.
Ook kijk ik nog wel met een schuin oog naar de Air 75 v3 en de Iqunix mq80 (lastig te krijgen), maar beide zijn niet "exploded" maar ik vind beide erg mooi.

Ik zou er een low-profile numpad bij kunnen zetten, al wordt dat dan niet in dezelfde stijl.

[ Voor 4% gewijzigd door rinkel op 15-03-2026 16:11 ]

Maverick2001 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:13:
[...]

Ik krijg enorme Star Trek ToS vibes bij die numpad :9

Gabriël AM5

• rinkel
MatthijsBoog schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:19:
Ik heb de np-r numpad heel misschien al besteld, whoops
Krijg je er ook dat cassettebandje bij?
Past er wel bij.

• Maverick2001

Maverick2001

Never look back

MatthijsBoog schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:19:
Ik heb de np-r numpad heel misschien al besteld, whoops
Je hebt wel een uitstekende smaak! Ben heel benieuwd.

Pura Vida

• rinkel
Ook goeie smaak, ook soort van retro:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QnmbfRSnEBICPgAGUdkalsAJN4Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DLeLhxPKgCA0lJCjzk5fk2jU.webp?f=fotoalbum_large

"The Seneca" keyboard, wel net iets boven mijn budget, en er is ook nog een wachtlijst...

Adam Savage (Mythbusters) heeft er een video over gemaakt

[ Voor 48% gewijzigd door rinkel op 16-03-2026 23:36 ]

• oef!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Mild offtopic maar misschien voor sommigen hier toch handig om te weten. Microsoft heeft in de nieuwste Powertoys een "Keyboard Manager Editor experience" in preview opgeleverd. Hiermee is het eenvoudig om custom keys te remappen.

Met Via, los van het feit dat het een onhandige applicatie is, had ik problemen met het remappen van de custom keys op mijn Keychron tobo. Met de MS tool lukte dat in een paar tellen zonder issues.

https://learn.microsoft.c...owertoys/keyboard-manager

• Maverick2001

Maverick2001

Never look back

oef! schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:29:
Mild offtopic maar misschien voor sommigen hier toch handig om te weten. Microsoft heeft in de nieuwste Powertoys een "Keyboard Manager Editor experience" in preview opgeleverd. Hiermee is het eenvoudig om custom keys te remappen.

Met Via, los van het feit dat het een onhandige applicatie is, had ik problemen met het remappen van de custom keys op mijn Keychron tobo. Met de MS tool lukte dat in een paar tellen zonder issues.

https://learn.microsoft.c...owertoys/keyboard-manager
Altijd handig maar voor mij is het handig om het juist wel met VIA / QMK / VIAL te doen omdat het zoveel custom mogelijkheden geeft met layers enzo. Daarnaast is het cross platform ook erg fijn gezien ik de toetsenborden verzameling rouleer tussen mijn werk Mac en mijn gaming PC.
Vind de mogelijkheden van VIA QMK eindeloos en denk dat ik nog veel meer kan instellen dan wat ik gedaan heb / nodig heb.

Pura Vida

• Cebby
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Via is ook alleen maar onhandig als je een board koopt waar je zelf de JSON voor moet inladen omdat de firmware niet of niet in de goede repository open-source is gemaakt :p

• rinkel
Inmiddels zijn de rode silent switched (Gateron) binnen en geinstalleerd.
Dit typt echt een flink stuk beter dan de Aloe, die zijn voor mij veel te licht, typte vaak per ongeluk op de andere toetsen.
Ik snap dat veel mensen juist voor het geluid een mechanisch toetsenbord kopen, maar ik vind dit echt heel prettig, superstil.

Ik heb nog een set silent browns van Kailh die nog binnen moet komen, ben ik ook benieuwd naar. Maar ik moet zeggen dat ik nu al helemaal happy ben met dit toetsenbord en deze switches, het voelt allemaal heel solide.

Enige waar ik nog een beetje aan moet wennen is de compacte layout, de Node 100 lijkt me wat dat betreft net iets prettiger, maar ik denk dat dit wel goed komt.

[ Voor 13% gewijzigd door rinkel op 19-03-2026 17:47 ]

• HelloIamAldo
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7EbU0U0fpQVQHaXoBSXloa85uOE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hglWIeipl9CLrTIE2rb6zX62.jpg?f=fotoalbum_large natuurlijk heeft Willie een mechanisch toetsenbord.

• skoozie

skoozie

SCSI

En nog wel een angry miao cyberboard :)

oftewel: The Angry Miao Cyberboard (R3/R4) is an exceptionally heavy 75% mechanical keyboard, weighing over 6 lbs (approx. 2.9kg–3.2kg or 6.4–7 lbs) for the bundled kit, making it one of the heaviest in its class. The base kit usually weighs around 2.65kg, while the fully assembled bundle with switches and keycaps is heavier.

[ Voor 81% gewijzigd door skoozie op 27-03-2026 11:12 ]

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• Cebby
  • Niet online
¯\_(ツ)_/¯

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MmGK9oNVE_BqvMGhc1QHNgtEi5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8zUDH1DszJTxp30uACfZ1azt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J3dFg8LdgSCYuTRqabfKimAepMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/18Wij6xU7UaSmuDUPkSQkbsI.jpg?f=fotoalbum_large

ben ik nu willie wortel?

• skoozie

skoozie

SCSI

Het ging me in eerste instantie om de looks, echter toen ik het gewicht opvroeg kwam google AI met die tekst :)
Afbeeldingslocatie: https://cdn-www.angrymiao.com/cyberboard_r4/cyberboard_r4_19_02.jpg

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• Cebby
  • Niet online
haha ja als je die erbij post dan lijkt het wel een beetje!
Pagina: 1 ... 161 162 Laatste