Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

djunicron schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:57:
[...]

Hoewel ik veel van 75% bordjes houd, zou ik toch niet willen stellen dat F keys een must zijn. FN+ getal is echt ook gemakkelijk als je niet heel specifiek de timing goed moet hebben ofzo. Na een beetje oefenen (verbazing wekkend weinig eigenlijk) is zelfs een 40% zonder cijfers en zonder 50% van de accenten heel goed te doen. Niet dat je er een dag accountancy op zou willen doen en ook voor CAD applicaties niet optimaal, maar er zit ook zeker een voordeel aan kleinere layouts; je hoeft je handen simpelweg minder te verplaatsen. En zeker als je spatie je 2e en 3e shift zijn, of op een 65% een knop daar net naast, is dat om de minuut indrukken voor een F-knop niet zo'n punt.

TLK vind ik persoonlijk niet echt nuttig. Het nav cluster en de pijltje zo los, zonder dat ik er extra functionaliteit voor terug krijg voelt zo loos...
Wat ik mis zijn borden zonder nav cluster maar met numpad. Ik gebruik numpad vrij veel voor data entry, maar kan prima leven met pijltjes daarop via numlock. 96-keys komt wel in de buurt, maar ik vind het allemaal te compact en verkrampt, vooral doordat de pijltjes er toch tussengevrot zijn. Eigenlijk zou ik layout van de Model F AT keyboard willen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/13rt29A.jpg
- maar dan zonder die F-toetsen ernaast. Ik vind een dedicated rij F-toetsen helemaal niet erg, maar zou ook kunnen leven met Fn-cijfer (al staat dan de noodzaak voor Fn-toets met tegen - ben echt fan van grote, overzichtelijke bottom row ;) )

Oh, en geen big-ass enter, wel een volwaardige backspace (de / kan in de plek waar onnodige enter zit).

Of ben ik gewoon te kieskeurig? :P

[ Voor 16% gewijzigd door dion_b op 28-10-2020 14:28 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ParaNoja schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:58:
[...]

Op de doos van mijn GK61X van epomaker staat dus skyloong... :?
Klopt, dat is een board dat door Sky wordt gemaakt en ook massaal bij KPRepublic wordt gebruikt.

Epo maakte (voorheen?) een bord, dat door Akko werd gebouwd, exact als de 3084 serie, maar met een andere PCB met Kailh hotswap sockets. Net nog even op hun site gekeken en hij zit er volgens mij niet meer tussen.

AKKO zelf heeft bij mijn weten nooit hotswap verkocht onder eigen merk. Ze doen juist de warme bewerking, dus de cases en PCB's... Ook het spul voor Ducky is nooit hotswap.

Maar de helft van de cases die je ziet bij Epomaker zijn óf KPRepublic of AKKO rebrands.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sandoor_MBA schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:55:

Vragen voor aan het forum: Heb serieuze interesse in de NK65 RFP edition, mooie kleur wat mij betreft. Denk dat ik dit keer voor de linear switches wil gaan, zijn NK Silk yellow switches in een andere kleur uitgevoerd. Factory lubed. Nog gedachten, tips of opmerkingen?

Dank alvast.
Prima keuze, ik heb de Milkshake onderweg,
veel research naar gedaan.
Helaas kun je me pas in Maart vragen hoe die is... :/

Ben ook content met me GK61X, het broertje daarvan GK68 het bijna dezelfde layout als de NK65,
kan een optie zijn als je "snel" een bordje wilt.

If it isn't broke, take it apart and fix it ¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dion_b schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:12:
[...]

Wat ik mis zijn borden zonder nav cluster maar met numpad. Ik gebruik numpad vrij veel voor data entry, maar kan prima leven met pijltjes daarop via numlock. 96-keys komt wel in de buurt, maar ik vind het allemaal te compact en verkrampt, vooral doordat de pijltjes er toch tussengevrot zijn. Eigenlijk zou ik layout van de Model F AT keyboard willen:
[Afbeelding]
- maar dan zonder die F-toetsen ernaast. Ik vind een dedicated rij F-toetsen helemaal niet erg, maar zou ook kunnen leven met Fn-cijfer (al staat dan de noodzaak voor Fn-toets met tegen - ben echt fan van grote, overzichtelijke bottom row ;) )

Oh, en geen big-ass enter, wel een volwaardige backspace (de / kan in de plek waar onnodige enter zit).

Nee, dit noem ik niet té kieskeurig. 65% of 60% met numpad is zeker een valide layout. TMO maakte een legendarische 50% met numpad, maar er zijn er wel een paar geweest de afgelopen maanden. Veelal met de Numpad links zodat je meer ruimte hebt voor je muis.

Kan even niet op de namen komen, gezien er natuurlijk gewoon onwijs veel GB's langs komen en ik persoonlijk niet in de markt ben voor zoiets;

https://geekhack.org/index.php?topic=103449.0

Dit was er één, maar dan split "full size", en er was een premium 65% met num links laatst, gasket en all, voor ik geloof iets over de €380 met verzending.

Alternatief, als je oldskool wilt, maar dan met pijltjes en num:

https://geekhack.org/index.php?topic=79141.0

Je kan de onderste twee rijen voor pijtjes en stukje nav gebruiken en daarboven dus 3 rijen getallen neergooien.
Of je kunt natuurlijk de pijltjes laten zitten er juist compleet "ik ben accountant" modus gaan en al je reken mods erbij zetten incl % / ^ / * etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
djunicron schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:40:
[...]

Klopt, dat is een board dat door Sky wordt gemaakt en ook massaal bij KPRepublic wordt gebruikt.

Epo maakte (voorheen?) een bord, dat door Akko werd gebouwd, exact als de 3084 serie, maar met een andere PCB met Kailh hotswap sockets. Net nog even op hun site gekeken en hij zit er volgens mij niet meer tussen.

AKKO zelf heeft bij mijn weten nooit hotswap verkocht onder eigen merk. Ze doen juist de warme bewerking, dus de cases en PCB's... Ook het spul voor Ducky is nooit hotswap.

Maar de helft van de cases die je ziet bij Epomaker zijn óf KPRepublic of AKKO rebrands.
Epo heeft ook regelmatig kickstarters voor nieuwe bordjes, daarop gebaseerd vermoed ik dan dat Sky de (enige gebruikte) fabrikant is, en de bordjes ontworpen worden door Epo, akko etc, en die kickstarters niks anders als nieuw bordje pushen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sandoor_MBA schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:55:
Goedemiddag allemaal,

[...]

Nu in bezit van een Ducky One 2 SF met Blue switches, heel fijn toetsenbord! Door een fout van mij heb ik er 2 in bezit op dit moment dus als iemand op zoek is naar een nieuwe in de doos PM mij dan maar (niet van de vrachtwagen gevallen, ik heb de factuur als je die wil zien).

Vragen voor aan het forum: Heb serieuze interesse in de NK65 RFP edition, mooie kleur wat mij betreft. Denk dat ik dit keer voor de linear switches wil gaan, zijn NK Silk yellow switches in een andere kleur uitgevoerd. Factory lubed. Nog gedachten, tips of opmerkingen?

Tevens ben ik erg gecharmeerd van GMK Nord. Is daar een (goedkoper) alternatief van? Of eventueel iets meer in de richting van de GMK Oblivion? Vind de grijze toetsen met gekleurde accenten erg mooi. Eventueel om te bouwen op de ID80 of iets dergelijks in space grey.

Dank alvast.
De Ducky 2 SF is wat underrated naar mijn mening. Top budget bord. Hoewel underrated... Altijd uitverkocht...

Moet dus prima te verkopen zijn. Kan em altijd op mechmarket slingeren, er zoekt altijd wel iemand, maar kans op buitenlandse koper is aanwezig. (Vind ik nooit een probleem)

NK65 in Polycarb is top! Verbazingwekkend goed eerlijk gezegd. 8% hoek is best lekker (persoonlijk) in het geval je DSA / Cherry caps gebruikt zelfs ideaal.

Ik zou er voor het geluid zeker voor kiezen iets in te steken met wat lube. Heb wat dingen in mijne geprobeerd, maar JWK / Gateron / NK linears met 205g0 klinken geweldig hierin. NK Silk Yellow is een top keuze naar mijn mening. Maar zelf luben geeft wel een consistentere oplossing, maar kan me zo voorstellen dat je nog niet zo diep in de KB wereld bent gezonken.

GMK Nord clones kan je waarschijnlijk alleen in China op de interne shops vinden. Je hebt dingen als GMKY (haha, ja echt) die een hoop sets ript, van "ok" kwaliteit. Maar kans dat dingen ontbreken of scheef zijn is er zeker, en hun PBT dual shot fonts zijn een beetje lelijk. Als in, de letter zelf, zijn een raar gestyleerde versie van GMK.

Als je grijs wilt, kan je misschien beter bij EnjoyPBT kijken. Iets goedkoper dan GMK, hoewel ook weer niet veel, maar wel top kwalit PBT. Dat kan ik nog steeds van al m'n China PBT sets niet zeggen. Niet dat het afgrijselijk is, maar GMK / Maxkeys / Domi / Keyreative / ePBT / Signature Plastics voelt gewoon beter aan. Persoonlijk kijk ik als het even kan niet meer naar iets anders dan van hun fabrikaat.

Bij die RFP serie zitten de caps toch ook al? Die kan je prima gebruiken tot je een (GMK?) set binnen krijgt uit een GB. Alternatief kan je kijken bij CandyKeys of er Extra's beschikbaar komen van sets die recent uitgeleverd zijn.

GMK Dracula is zo'n set in het grijs die ergens in Januari gaat landen (hopelijk?) en "moody" grijs is met pastel kleurtjes.

Bij dezelfde shop als de RFP kan je daarnaast Monokai Material krijgen. Nog steeds te pre-orderen zo te lezen. Heb ik ook gedaan als Monokai / Sublime user.

https://oblotzky.industries/products/gmk-monokai-material

Prijs is volgens mij met 20 omhoog gegaan, waarschijnlijk omdat ze hun extra's nu al aanbieden. (wel zo netjes) Ik heb ergens in Aug volgens mij 145 betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandoor_MBA
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-11-2024
ParaNoja schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:49:
[...]
Prima keuze, ik heb de Milkshake onderweg,
veel research naar gedaan.
Helaas kun je me pas in Maart vragen hoe die is... :/

Ben ook content met me GK61X, het broertje daarvan GK68 het bijna dezelfde layout als de NK65,
kan een optie zijn als je "snel" een bordje wilt.
Thanks, had die milkshake ook gezien maar de RFP past toch beter bij mijn smaak. GK68 had ik gezien inderdaad, thanks voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandoor_MBA
djunicron schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:00:
[...]
NK65 in Polycarb is top! Verbazingwekkend goed eerlijk gezegd. 8% hoek is best lekker (persoonlijk) in het geval je DSA / Cherry caps gebruikt zelfs ideaal.

Ik zou er voor het geluid zeker voor kiezen iets in te steken met wat lube. Heb wat dingen in mijne geprobeerd, maar JWK / Gateron / NK linears met 205g0 klinken geweldig hierin. NK Silk Yellow is een top keuze naar mijn mening. Maar zelf luben geeft wel een consistentere oplossing, maar kan me zo voorstellen dat je nog niet zo diep in de KB wereld bent gezonken.
Nee, ben nog niet toe aan zelf switches luben inderdaad maar denk er wel over na om wat werk te doen aan de stabs op de Nk65. Komen ook lubed uit de fabriek maar eventueel wat bandaid en extra lube.

de 8% is een twijfelpunt voor mij want ik heb erg grote handen en hou van platte borden. Pootjes altijd ingeklapt. Dus weet niet of 8% goed is maar wellicht dat lage toetsen inderdaad kunnen helpen.
GMK Nord clones kan je waarschijnlijk alleen in China op de interne shops vinden. Je hebt dingen als GMKY (haha, ja echt) die een hoop sets ript, van "ok" kwaliteit. Maar kans dat dingen ontbreken of scheef zijn is er zeker, en hun PBT dual shot fonts zijn een beetje lelijk. Als in, de letter zelf, zijn een raar gestyleerde versie van GMK.

Als je grijs wilt, kan je misschien beter bij EnjoyPBT kijken. Iets goedkoper dan GMK, hoewel ook weer niet veel, maar wel top kwalit PBT. Dat kan ik nog steeds van al m'n China PBT sets niet zeggen. Niet dat het afgrijselijk is, maar GMK / Maxkeys / Domi / Keyreative / ePBT / Signature Plastics voelt gewoon beter aan. Persoonlijk kijk ik als het even kan niet meer naar iets anders dan van hun fabrikaat.

Bij die RFP serie zitten de caps toch ook al? Die kan je prima gebruiken tot je een (GMK?) set binnen krijgt uit een GB. Alternatief kan je kijken bij CandyKeys of er Extra's beschikbaar komen van sets die recent uitgeleverd zijn.
Ja, hik ook nog wel tegen de prijs aan hoor van een GMK set dus ik ga even kijken naar de door jou aangegeven merken. Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sandoor_MBA schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:11:
[...]

Thanks, had die milkshake ook gezien maar de RFP past toch beter bij mijn smaak. GK68 had ik gezien inderdaad, thanks voor de tip!
En ehh, pssst, de PC versie klinkt lekkerder dan de Alu versie! Ze voelen beide rigide genoeg aan, maar de PC versie zijn naar mijn mening comfortabeler. Een beetje vloeken in keyboard land, maar plastic cases geven een iets meer gedempt gevoel aan tray mounts. Tenzij snoeihard is waar je voor gaat, kan je beter een ABS / Polycarb bodem nemen bij Top / Tray mount.

Meer gewicht is vaak "meer beter" als in, het voelt solide, schuift niet weg tijdens gebruikt, klinkt dieper enzo. Maar dat moet natuurlijk nog steeds maar net zijn wat je wilt.

De Alu NK65 was voor mij vergetelijk. Gewoon weer een cheapo Alu op Alu bord met een goede layout. De PC aka Entry versie klinkt beter en voel prettiger. Niet dat er iets mis is met een van deze borden verder. Alleen is het bij de Entry niet de bedoeling dat je em uit elkaar haalt. Als je dat doet, heb je kans dat het gaat kraken... PC enzo, dat clip je niet heel makkelijk los. Gezien het plate stabs zijn (van meh kwaliteit, maar prima met lube, niet overslaan ze in te smeren!) heb je werkelijk 0,0 reden em open te maken. Dus beter niet doen...

{edit}

Maxkeys is €99 voor een set. Maar die zijn SA, aka Super hoog.
GMK is Cherry, dus vrij laag, voelt iets lager dan OEM.
ePBT is wat goedkoper.
Keyreative sets zijn ook vaak wat hoger, OEM en voornamelijk KAT. KAM sets zijn de laagste denk ik die ze maken, dat is uniform de midden rij van KAT, de laagste dus. Zijn goedkoper, mits je meerdere kits nodig hebt. De levertijd is alleen wel extreem lang, wacht nu al meer dan een jaar op KAT Eternal bijvoorbeeld.
Domi komt uit China, en is ook bijna altijd SA. Iets minder dan MAX en SP, maar nog steeds erg goed.

SP "lijkt" goedkoop, maar ook daar zit je snel over de €100 voor een set alpha's + mods + wat invul stukjes voor speciale layouts of Novelties voor wat extra style. Ze maken super goede DSA sets, maar ook DCS wat een soort OEM variant is, en dus SA / SA-P wat een uniforme lagere variant is, maar nog steeds vrij hoog.

ePBT is OEM, dat is "normaal". Maar als je platte pootjes typt, is dat meestal 5 graden. OEM met 8 graden is even wennen. De hoogte waar op een 5.5 graden bord je F-key rij zit, is nu al je cijfer rij. Maar 8 graden op een 40% is natuurlijk fors lager dan op een Full size 6 row keyboard. En op een 65% valt het dus nog wel mee naar mijn mening. Het is makkelijker de rijen vinden naar mijn mening. Ik vind het met m'n Signature Plastics DSA setje echt top. Op een 5 of 6 graden bord vind ik DSA eigenlijk niet zo prettig.

Op de NK65 Entry hoef je geen pleisters te plakken, dit heeft geen effect gezien het soort stabs. Dit maakt ze alleen maar ondieper, maar ze zijn vlak, dus enkel de torentjes luben en wat siliconen op de stang en klaar.

Men zegt dat de Silks uiteindelijk zichzelf wel uitsmeren, maar gezien het hotswap is, zou ik zeggen gebruik ze gewoon een tijdje en als het je opvalt dat één of meer switches niet lekker klinken / pingen / schraperiger zijn, haal je die eruit en lube je ze. Een heel klein potje 205g0 zou al voldoende moeten zijn. Met 3ml heb ik tot nu toe 180 keys gesmeerd. (Everglides en Gaterons) en ik heb nog geen 1/3e ervan verbruikt. Stop er teveel in en ze gaan klotsen.

[ Voor 45% gewijzigd door djunicron op 28-10-2020 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
djunicron schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:17:
[...]

En ehh, pssst, de PC versie klinkt lekkerder dan de Alu versie! Ze voelen beide rigide genoeg aan, maar de PC versie zijn naar mijn mening comfortabeler. Een beetje vloeken in keyboard land, maar plastic cases geven een iets meer gedempt gevoel aan tray mounts. Tenzij snoeihard is waar je voor gaat, kan je beter een ABS / Polycarb bodem nemen bij Top / Tray mount.

Meer gewicht is vaak "meer beter" als in, het voelt solide, schuift niet weg tijdens gebruikt, klinkt dieper enzo. Maar dat moet natuurlijk nog steeds maar net zijn wat je wilt.

De Alu NK65 was voor mij vergetelijk. Gewoon weer een cheapo Alu op Alu bord met een goede layout. De PC aka Entry versie klinkt beter en voel prettiger. Niet dat er iets mis is met een van deze borden verder. Alleen is het bij de Entry niet de bedoeling dat je em uit elkaar haalt. Als je dat doet, heb je kans dat het gaat kraken... PC enzo, dat clip je niet heel makkelijk los. Gezien het plate stabs zijn (van meh kwaliteit, maar prima met lube, niet overslaan ze in te smeren!) heb je werkelijk 0,0 reden em open te maken. Dus beter niet doen...

{edit}

Maxkeys is €99 voor een set. Maar die zijn SA, aka Super hoog.
GMK is Cherry, dus vrij laag, voelt iets lager dan OEM.
ePBT is wat goedkoper.
Keyreative sets zijn ook vaak wat hoger, OEM en voornamelijk KAT. KAM sets zijn de laagste denk ik die ze maken, dat is uniform de midden rij van KAT, de laagste dus. Zijn goedkoper, mits je meerdere kits nodig hebt. De levertijd is alleen wel extreem lang, wacht nu al meer dan een jaar op KAT Eternal bijvoorbeeld.
Domi komt uit China, en is ook bijna altijd SA. Iets minder dan MAX en SP, maar nog steeds erg goed.

SP "lijkt" goedkoop, maar ook daar zit je snel over de €100 voor een set alpha's + mods + wat invul stukjes voor speciale layouts of Novelties voor wat extra style. Ze maken super goede DSA sets, maar ook DCS wat een soort OEM variant is, en dus SA / SA-P wat een uniforme lagere variant is, maar nog steeds vrij hoog.

ePBT is OEM, dat is "normaal". Maar als je platte pootjes typt, is dat meestal 5 graden. OEM met 8 graden is even wennen. De hoogte waar op een 5.5 graden bord je F-key rij zit, is nu al je cijfer rij. Maar 8 graden op een 40% is natuurlijk fors lager dan op een Full size 6 row keyboard. En op een 65% valt het dus nog wel mee naar mijn mening. Het is makkelijker de rijen vinden naar mijn mening. Ik vind het met m'n Signature Plastics DSA setje echt top. Op een 5 of 6 graden bord vind ik DSA eigenlijk niet zo prettig.

Op de NK65 Entry hoef je geen pleisters te plakken, dit heeft geen effect gezien het soort stabs. Dit maakt ze alleen maar ondieper, maar ze zijn vlak, dus enkel de torentjes luben en wat siliconen op de stang en klaar.

Men zegt dat de Silks uiteindelijk zichzelf wel uitsmeren, maar gezien het hotswap is, zou ik zeggen gebruik ze gewoon een tijdje en als het je opvalt dat één of meer switches niet lekker klinken / pingen / schraperiger zijn, haal je die eruit en lube je ze. Een heel klein potje 205g0 zou al voldoende moeten zijn. Met 3ml heb ik tot nu toe 180 keys gesmeerd. (Everglides en Gaterons) en ik heb nog geen 1/3e ervan verbruikt. Stop er teveel in en ze gaan klotsen.
:) Ik ben zeer tevreden met de (abs?) case van de GK61X, zeer solide!
Totaal geen flex, en klinkt goed.
Alu cases geven dacht ik ook sneller ping op de stabilizers..
Ook stuk zwaarder dan ik dacht, dat was me grootste angst.

Twijfel nog wel om een keyboard te maken op de KYLIN 60% ANODIZED ALUMINIUM CASE WITH ACRYLIC DIFFUSER 8)

Maar denk niet dat me GK61 past...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cebby
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
ParaNoja schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:51:
[...]

Twijfel nog wel om een keyboard te maken op de KYLIN 60% ANODIZED ALUMINIUM CASE WITH ACRYLIC DIFFUSER 8)

Maar denk niet dat me GK61 past...
Dat is een gave case, ik vind deze ook wel nice. Maar ik ben zelf uiteindelijk voor de B-stock (er mistte een threaded insert op 1 van de mounting points) van deze gegaan.

Anyways, wat ik eigenlijk kwam zeggen was dat de GK61 PCB volgens het internet ook de mounting holes heeft op de plekken waar de meeste GH60 borden (XD64, BM60, DZ60 etc etc) hun mounting holes hebben. En dus zou je m moeten kunnen gebruiken, heb je alleen ook nog een andere plate nodig dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@se_bastiaan En dat is ook een case waar ik naar gekeken heb :)
Maar die pootjes....
Ik wil wel alu, dus die tofu viel voor mij af.

Ja dacht al dat te zien dat het zou passen, dus bedankt voor de link! Maar de originele case heeft wel enkele standoffs meer.
En meer lijkt me beter...

Overigens is de nieuwe ID80 ook van een doorzichtige onderkant voorzien.
Ziet er ook erg mooi uit. Ook los te krijgen.

@Rebbelx er is ook een ID87 TKL

[ Voor 13% gewijzigd door ParaNoja op 28-10-2020 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

dion_b schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:12:
[...]

[Afbeelding]

Die heb ik eerder gepost, maar ik gok dat jij net als ik ook niet echt bepaald fan bent van het merk : nero355 in "Het grote mechanische toetsenborden topic - deel 2"
En de overload aan RGB :/

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nero355 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:07:
[...]

Die heb ik eerder gepost, maar ik gok dat jij net als ik ook niet echt bepaald fan bent van het merk : nero355 in "Het grote mechanische toetsenborden topic - deel 2"
En de overload aan RGB :/
Uhuh, verkeerde switches, verkeerde styling en - vooroordeel - waarschijnlijk ook luidruchtig tot en met.

Bovendien: verkeerde cursortoetsen. Een van de opties die je bij het bord waar @djunicron naar verwees is wat ik zoek:
Afbeeldingslocatie: https://www.modelfkeyboards.com/wp-content/uploads/2019/02/F-XT-Num-Pads-render.png
Nummer drie dus.

Fantastisch - incl op een na beste switches ooit gemaakt (capacitive buckling springs), maar USD 388 ex verzendkosten, BTW en invoerrechten :X

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BSD
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-09 22:03

BSD

@dion_b En toch is hij het geld meer dan waard. Ik denk dat ik straks eerder versleten ben dan m'n F62 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BSD schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:18:
@dion_b En toch is hij het geld meer dan waard. Ik denk dat ik straks eerder versleten ben dan m'n F62 :)
Oh absoluut, maar ik heb ook al een F122 ;)

Die is alleen tikje groter

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandoor_MBA
[quote]djunicron schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:17:
[...]

Was niet van plan om hem uit elkaar te halen, heb inderdaad in de reviews gezien dat er dan een piepin kan komen aan de achterkant. Voor wat betreft de stabs, smeer ik die in met supergrease?
Thanks voor alle tips, ook over de switches!

Edit: @djunicron kwam deze tegen op KBD fans zojuist : https://kbdfans.com/colle...oducts/ic-epbt-be-the-one. Lijkt verdacht veel op de GMK Nord IMHO... en de meeste ePBT sets kosten daar 69 euro dus dat is heel interessant.

[ Voor 16% gewijzigd door Sandoor_MBA op 28-10-2020 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

dion_b schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:01:
Uhuh, verkeerde switches, verkeerde styling en - vooroordeel - waarschijnlijk ook luidruchtig tot en met.
Dat vrees ik dus ook... ;(
Bovendien: verkeerde cursortoetsen. Een van de opties die je bij het bord waar @djunicron naar verwees is wat ik zoek:
[Afbeelding]
Nummer drie dus.
Ik zou juist altijd voor alles behalve #3 kiezen! :D
Fantastisch - incl op een na beste switches ooit gemaakt (capacitive buckling springs), maar USD 388 ex verzendkosten, BTW en invoerrechten :X
Ouch! :X

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sandoor_MBA schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:36:
[quote]djunicron schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:17:
[...]

Was niet van plan om hem uit elkaar te halen, heb inderdaad in de reviews gezien dat er dan een piepin kan komen aan de achterkant. Voor wat betreft de stabs, smeer ik die in met supergrease?

[...]

Thanks voor alle tips, ook over de switches!

Edit: @djunicron kwam deze tegen op KBD fans zojuist : https://kbdfans.com/colle...oducts/ic-epbt-be-the-one. Lijkt verdacht veel op de GMK Nord IMHO... en de meeste ePBT sets kosten daar 69 euro dus dat is heel interessant.
De Nk68 komt dacht ik al prelubed... 8) De milkshake en RFP
En idd vet bordje ja! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@nero355 & @dion_b Ik wil er een met #4! Kan ik tenminste me Jukebox keycaps bijna allemaal gebruiken...

Die set is zo uitgebreid.. Baal dat ik er nu maar, wat? De helft van gebruik...
Ben erg gecharmeerd van de novelty keys die er bij zitten.
En die kan ik nu niet gebruiken.

Moet zeggen de gaterons brown typen ook best.
Binnenkort de reds proberen, als ik weer es tijd heb om te gamen...

Maar voorlopig genoeg te ontdekken, hoe de macro's in te stellen en de RGB etc.
Zal wel weer een avontuur worden onder linux....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ParaNoja schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:40:
@nero355 & @dion_b Ik wil er een met #4! Kan ik tenminste me Jukebox keycaps bijna allemaal gebruiken...
Dat bord heeft niet bepaald MX stems he ;)

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3d/Bucklingspring-animation-300ms.gif

* dion_b heeft een koffiemok met die diagram erop :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
dion_b schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:52:
[...]

Dat bord heeft niet bepaald MX stems he ;)

* dion_b heeft een koffiemok met die diagram erop :P
:P ik bedoel een keyboard met die indeling, en hotswap switches....
Niet die dingen van je koffiemok... :D

Op mijn mok staat: I am surrounded by idiots...
Kreeg ik nog wel eens opmerking over, vroeger, voor de human malware, toen ik nog onder de mensen kwam.
O-)

*zo ook op de sticker: Yes i could help you, but i don't see why...

[ Voor 6% gewijzigd door ParaNoja op 28-10-2020 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ParaNoja schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:32:
[...]

De Nk68 komt dacht ik al prelubed... 8) De milkshake en RFP
En idd vet bordje ja! 8)
Correct en onvoldoende. Mijn Blumen had een dipje supergrease in het midden van de stangetjes in de stab. De punt raakte em nog steeds droog. En de eleboogjes bij de retentie hadden niets, en die ratelen nou juist op de namaak cherry plate stabs die ze gebruiken. Maar goed, het is lettelijk eruit kantellen, uit de retentie klikken, kwastje 3203 erlangs en weer terug, en torentje omhoog trekken en een druppel extra siliconenen erin en klaar. Misschien 30 sec totaal per stab en ze zijn prima. Super soepel misschien niet, maar met een switch voorbij de 60gr maakt het weinig uit.

Dat bordje wat je linkte was van KPRepublic, maar dan op Alie. Ik de voorkeur zeker hebben voor hun eigen webshop! Deals zijn daar beter en je deelt niet al je gegevens ook nog met Alie.

Ze hadden jaaaaren GK61X compatible cases, maar ik zie dat die er niet meer op staat. Denk dat ik in 2017 die case die je linkte eens heb gebouwd. Gewoon prima spul, maar geen wonderen. Hun nieuwe modellen zoals die AJACC66 waren prachtige opties, maar die GB heb je volgens mij met een week gemist. Komt vanzelf wel weer terug als in stock item. Ze doen een beetje hetzelfde als KBDFans daarmee.

M'n Daisy40 was overigens wel 7 weken onderweg, dus eh, hun COVID waarschuwing is niet voor niets. KBDFans daarin tegen is wel heel snel. Geloof dat hun 60% cases overigens ook veel GK61's en varianten passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
djunicron schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:53:
[...]

Correct en onvoldoende. Mijn Blumen had een dipje supergrease in het midden van de stangetjes in de stab. De punt raakte em nog steeds droog. En de eleboogjes bij de retentie hadden niets, en die ratelen nou juist op de namaak cherry plate stabs die ze gebruiken. Maar goed, het is lettelijk eruit kantellen, uit de retentie klikken, kwastje 3203 erlangs en weer terug, en torentje omhoog trekken en een druppel extra siliconenen erin en klaar. Misschien 30 sec totaal per stab en ze zijn prima. Super soepel misschien niet, maar met een switch voorbij de 60gr maakt het weinig uit.

Dat bordje wat je linkte was van KPRepublic, maar dan op Alie. Ik de voorkeur zeker hebben voor hun eigen webshop! Deals zijn daar beter en je deelt niet al je gegevens ook nog met Alie.

Ze hadden jaaaaren GK61X compatible cases, maar ik zie dat die er niet meer op staat. Denk dat ik in 2017 die case die je linkte eens heb gebouwd. Gewoon prima spul, maar geen wonderen. Hun nieuwe modellen zoals die AJACC66 waren prachtige opties, maar die GB heb je volgens mij met een week gemist. Komt vanzelf wel weer terug als in stock item. Ze doen een beetje hetzelfde als KBDFans daarmee.

M'n Daisy40 was overigens wel 7 weken onderweg, dus eh, hun COVID waarschuwing is niet voor niets. KBDFans daarin tegen is wel heel snel. Geloof dat hun 60% cases overigens ook veel GK61's en varianten passen.
Kijk in 1 alinea een complete lube guide! d:)b

Mij Toetsenbordje komt van Ali van KPrepublic Store, verzenden duurde erg lang.
:|
Dye fetish; moet elke keer lachen om de naam, (switches) super snel.

Maar ik heb nog tijd om te zoeken.
Liefst heb ik de plate verzonken.
:P vond die Kylin case tot nu toe mooiste budget optie.

De ID80/87 zijn ook niet lelijk.
Evenals die epbt be the one
En die Aurora Input Series 65 op oblotzky. :9~

[ Voor 11% gewijzigd door ParaNoja op 28-10-2020 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ok, na wat te hebben gekeken:

KBRepublic kylin case GB: $ 74.90
KBRepublic kylin case Nu: $ 79.90
KBRepublic kylin case Ali: $ 64,23

De AJACC66 kan ik niet vinden. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12:51

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

dion_b schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 14:23:
[...]

Had ik geen last van met m'n 96-key geval, sterker nog was opvallend goed gedaan. Misschien geleerd van z'n fouten? :P

Zelfde PCB trouwens ook bij KBRepublic te krijgen als je andere inpakker wilt, maar daar betaal je wel voor.

Edit:
Nu ik daar kijk hebben ze wel exact wat gewenst is:
- 60%
- ISO
- hot-swappable met 5-gaten
https://kprepublic.com/pr...ware-rgb-underglow-type-c
Is het zinnig om er een plate bij te nemen (heeft mijn voorkeur)? Of is dat onhandig/onzinnig omdat het hotswappable is.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
Dwarlorf schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:46:
[...]

Is het zinnig om er een plate bij te nemen (heeft mijn voorkeur)? Of is dat onhandig/onzinnig omdat het hotswappable is.
Ja, bij hotswap trek je anders de switch mee als je je keycaps loshaalt. Die plate zorgt er toch voor dat je switches nog ergens aan vastzitten in plaats van enkel wat pinnetjes in het PCB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:43
ParaNoja schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:00:
@se_bastiaan En dat is ook een case waar ik naar gekeken heb :)
Maar die pootjes....
Ik wil wel alu, dus die tofu viel voor mij af.

Ja dacht al dat te zien dat het zou passen, dus bedankt voor de link! Maar de originele case heeft wel enkele standoffs meer.
En meer lijkt me beter...

Overigens is de nieuwe ID80 ook van een doorzichtige onderkant voorzien.
Ziet er ook erg mooi uit. Ook los te krijgen.

@Rebbelx er is ook een ID87 TKL
Dank je... Ik heb gistern al gezien dat ze een ID87 model aanbieden en ik ben ook van plan dit model aan te schaffen. Echter gaan ze op 1/11 voor dit model eveneens een foam + acrylic backplate release en ik zou dan alles tegelijk bestellen kwestie van geen 2x transportkosten te moeten betalen. Ga dit model uitrusten met TealiosV2 switches die ik ga luben + GMK stabs ga ik er ook bijbestellen aangezien diegene die meegeleverd worden blijkbaar niet veel soeps zijn.

Alles bij elkaar zal het toetsenbord wel wat kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rebbelx schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:58:
[...]

Dank je... Ik heb gistern al gezien dat ze een ID87 model aanbieden en ik ben ook van plan dit model aan te schaffen. Echter gaan ze op 1/11 voor dit model eveneens een foam + acrylic backplate release en ik zou dan alles tegelijk bestellen kwestie van geen 2x transportkosten te moeten betalen. Ga dit model uitrusten met TealiosV2 switches die ik ga luben + GMK stabs ga ik er ook bijbestellen aangezien diegene die meegeleverd worden blijkbaar niet veel soeps zijn.

Alles bij elkaar zal het toetsenbord wel wat kosten...
De foam en acrylplaat zijn al weken te krijgen op Ali.... 8)
Ook stond er al een versie met demping en acrylplaat op hun website en Ali.
Kijk dus zeker nog eens goed rond, en idd wacht dan evt tot 11/11....
En mail na bestellen zodat de shipping de juiste waarde weergeeft :P 20 hele euros...

Ik ben zeer benieuwd! Want deze staat ook hoog op mijn wishlist....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
ParaNoja schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:45:
[...]

De foam en acrylplaat zijn al weken te krijgen op Ali.... 8)
Ook stond er al een versie met demping en acrylplaat op hun website en Ali.
Kijk dus zeker nog eens goed rond, en idd wacht dan evt tot 11/11....
En mail na bestellen zodat de shipping de juiste waarde weergeeft :P 20 hele euros...

Ik ben zeer benieuwd! Want deze staat ook hoog op mijn wishlist....
Kan deze in elk geval nergens terugvinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Rebbelx

Misschien heb ik me vergist met de ID80....
Acrylplaat ID80
Foam Id80
Die kun je met de zoekfunctie op hun website vinden.

Ik weet toch echt zeker dat ik op een pagina was waar je de acryl versie kon bestellen/pre-orderen.
Of dat de ID80 of ID87 was ben ik niet meer zeker van.

Ik had de demping op Ali in 2 diktes/materiaal gevonden.
Helaas niet in me bookmarks...
En onvindbaar op Ali. :-(
En ik vindt nu ook nog maar 2 aanbieders van de ID80: AliExpress
Shenzhen YMD Tech (met acryl optie) en IDOBAO zelf :?
Waren er ook meer.

Candykeys: ID87

Review op youtube vermelde wel in November pas demping.

[ Voor 6% gewijzigd door ParaNoja op 29-10-2020 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CandyKeys heeft de normale ID80 op voorraad. Dat model is van de zomer verkocht.

Op basis daarvan bleek dat de voorkant te moeilijk te maken was in Alu gezien de platte hoek en dunne bodem. Daarop is de ID80v2 gemaakt, met PC bodem. Ze willen die via hu eigen shop ook nog los verkopen voor eigenaren van V1. De Nieuwe versie van de bovenkant die ze daarnaast hebben gemaakt, wat dus NIET de voorraad van Candy is, heeft iets bredere stab uitsparingen, daar kan dus niet alleen maar plate stab in maar ook PCB stabilisatoren.

De ID87 is nog niet uit gebracht, dat is een iets andere PCB waar je dus inderdaad foam demping tussen de integraal plaat en de PCB kan gebruiken en ook nog case foam kunt gebruiken, hoewel dan voor de underglow de PC plaat weer zo weinig zin heeft

Zoals ik al eerder schreef, je kunt al deze mods ook vrij goedkoop zelf doen als je gewoon een ID80 wilt kwa layout, een dremel of schuur papier hebt en wat sorbutaan en rubber M2 / 3 washers hebt liggen. Mijn ID80 is compleet ping vrij. Echt rijk klinkt de case niet, b.v. met POM switches, maar het is zeker niet slecht en heerlijk plat.
Heb op basis van de nieuwe PCB een 3D printed case in gebruik nu van eigen makelij, waar ik dit nu op type. Is niet zo veel mis mee, maar het doet wel iets onder (mening) voor KBDFans spul.

Daarover gesproken, ze hebben een behoorlijke voorraad D65's. Dus als je iets meer kunt uitgeven kan je daar nu ook een best aardig gasket mount bord krijgen voor €269-339. Wordt je dan met 3 weken toegestuurd. (65% niet 75)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:13
Ik neem aan dat al deze opties bedraad zijn?
Ik ben al een tijd aan het kijken naar een Keychron 65/75% voor mijn macbook & ipad pro.
Voordeel van die bordjes is dat ze makkelijk devices switchen met bluetooth & function keys, naast de aantrekkelijke prijs
Het nadeel is dat er, voor zover ik weet, geen hotswap iso bord beschikbaar is. Enkel ANSI of non-hotswap.
Zijn er goeie (evt custom) bluetooth bordjes verkrijgbaar met ISO layout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flapmo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-09 18:56

Flapmo

and back is gigi!

@Sandoor_MBA NK65 RFP is een prima deal net als de Milkshake versie die ik persoonlijk mooier vind (maar jij dus omgekeerd).

Ik zit te twijfelen of ik mee wil doen met de keycult wrist rest group buy. 65% unlimited tot 30 november hier (andere versies ook in GB).

[ Voor 9% gewijzigd door Flapmo op 29-10-2020 22:03 ]

"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
ID87 is op dit moment beschikbaar met acrylic backplate en damping foam. Gelijk besteld.... hopelijk kan ik binnen een paar weken binnen met bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wou Krytox gaan bestellen, dus dacht vraag even of ik de juiste mindset heb.

Krytox GPL 205 Grade 0 : voor stabs (lees ook Dielectric Grease? Is dat er niet van griffon of zo?)
Krytox GPL205 G0 / Tribosys 3204 : voor gateron milky reds
Krytox GPL 105 / TriboSys 3203 : voor gateron milky browns (niet op de pootjes)

(nog steeds geen idee wat t verschil is tussen 'milky' en 'normale')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

se_bastiaan schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:50:
[...]

Ja, bij hotswap trek je anders de switch mee als je je keycaps loshaalt. Die plate zorgt er toch voor dat je switches nog ergens aan vastzitten in plaats van enkel wat pinnetjes in het PCB.
Besteld inclusief plate. Ben benieuwd of er ook stabilizers bij zitten. Je kunt uit diverse combinaties aan hardware kiezen maar de keuze PCB+Plate+BM65 stabilizers is er niet 1 van.

https://kprepublic.com/pr...-c?variant=34518388342947

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ParaNoja schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:27:

Krytox GPL 205 Grade 0 : voor stabs (lees ook Dielectric Grease? Is dat er niet van griffon of zo?)

205G0 is dikke lube. Gebruik dit bij het plastic op plastic van je stabs. En eventueel in de retentie clip. De uiteinden van de stang kan je beter met griffon siloconen / in US: Dielectric grease insmeren. Of heatshrink erom, etc.

205g0 is wat mensen primair gebruiken op linear switches ja. Het maakt ze super soepel, maar indien dun gedaan niet "boterig". Maakt het geluid veel en veel dieper. Ook zeer prettig op Polycarbonaat behuizingen, of POM onderdelen.

3204 is een beetje de tegenhanger van een andere fabrikant. Maar doet doorgaans veel minder voor de diepte van het geluid. Houd het geluid van b.v. Tealio's en Zealio's zonder demping "complexer" en hoger dus.

3203 is voor als je een boteriger gevoel wilt, of primair omdat het dunner is. En dus prettig voor tactiles. Hoewel eigenlijk vooral naar mijn mening milde tactiles. Browns / Ergo clears etc. Hoewel ik het op Zeals' Silent opties prettig vind. En het maakt voor MX Cherry plastic stiller. Smeer hier teveel van en je krijgt "boterig" aanvoelde switches. Gebruik dit zelf ook voor Cherry plate stabs or GMK (Cherry housing plastic) PCB Stabs.

105 = Olie! Die gebruik je eigenlijk vooral op de veren van je switches. Of om je 205G0 dunner te mixen. Als je wel lager geluid wilt maar verder eigenlijk iets dat meer voor zware tactiles geschikt is.

Uiteindelijk is het gewoon prettig om 3203 / 205g0 / 3204 in huis te hebben. Er is ook RO59 en Monte Christo lube, Krytox 204G00 (neem double 0 voor switches!) of (droge!!!) PTFE poeders...

Persoonlijk probeer ik per switch wat je prettig vind. Dus veelal doe ik er één met 3203 en 205G0 als baseline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 11:24

MrMarcie

CFMoto 650MT

@djunicron
Heb nu 2 bordjes gebouwd. Een met pinks en een met Pale Blue's. Type nu ook een paar weken op die Pinks maar heb het gevoel dat ik eigenlijk iets zoek wat er net tussenin zit. En als het er niet tusseninzit iets meer richting Pale Blue's. Jij enig idee wat ik dan zou kunnen proberen?

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Kwam deze op reddit tegen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WWq_EUr8YkIdlaao3NY9pmfl-gY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ebqqdI0S6y15LqU3Xrrphn1a.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@djunicron griffon siloconen en 3203 / 205g0 / 3204 lijkt me idd goed idee.

@Dwarlorf Proficiat!

@Rebbelx Ben benieuwd...

[ Voor 12% gewijzigd door ParaNoja op 30-10-2020 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VN1X
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-08 13:54
Iemand enig idee waar ik een keycap puller vandaan kan halen voor een Logitech G810 Orion (Romer-G Switches). Ik heb genoeg zien staan op Aliexpress en Amazon maar vroeg me af of er nog andere, meer betrouwbare, adressen waren (of dat iemand al ervaring met deze stores heeft)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor de liefhebber zag ik deze staan: 8)
Fullsize keyboard Walnoot case/hotswap 11/11 aanbieding
VN1X schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 03:16:
Iemand enig idee waar ik een keycap puller vandaan kan halen voor een Logitech G810 Orion (Romer-G Switches). Ik heb genoeg zien staan op Aliexpress en Amazon maar vroeg me af of er nog andere, meer betrouwbare, adressen waren (of dat iemand al ervaring met deze stores heeft)?
Tenzij die speciale key cap pullers vereisen...
Heb zeer goede ervaringen met de verkoper.
Een erg mooie keycap puller

Maar je kunt ze idd overal kopen. Meestal krijg je ze ook bij een nieuw setje keycaps..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@djunicron Moet na enkele dagen kloppen op me nieuwe GK61X met gateron browns 5pins, zeggen dat ik zowel het bordje, de switches als de stabs niet slecht vind.
Geen geratel, en al met al voelt het stabiel en solide aan.
Ligt ook als een baksteen, gaat geen kant op. :Y
Maar er moet wel lube op. (al zou dit er al op moeten zitten)
De 1 and only die volgens mij gelubed is, is de linker shift en de die hoor je nauwelijks in vergelijking tot de rest.... Ben benieuwd hoe het klinkt met lube.

Van de week maar eerst een switch opener en lube aanschaffen, en is een lube station handig?

Op de USB aan de linkerzijde na een prima budget bordje! d:)b
Tijdelijk opgelost met in-monitor USB-hub.
(getest met de jukebox keycaps, die me ook zeer meevielen)

[ Voor 5% gewijzigd door ParaNoja op 31-10-2020 04:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MrMarcie schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 17:34:
@djunicron
Heb nu 2 bordjes gebouwd. Een met pinks en een met Pale Blue's. Type nu ook een paar weken op die Pinks maar heb het gevoel dat ik eigenlijk iets zoek wat er net tussenin zit. En als het er niet tusseninzit iets meer richting Pale Blue's. Jij enig idee wat ik dan zou kunnen proberen?
Ertussen in op welk gebied? Aanslag kracht, geluid, hoeveelheid weerstand van de clickbar?

Zo even uit het hoofd zit er niet zoveel tussen. Kailh maakt een beetje 3 types click in deze serie en je lijkt op medium uit te komen. Je kunt natuurlijk van standaard srping steel draad zelf bars wikkelen. Of bestellen en op maat knippen er zijn talloze knoppen en apparaten die op dezelfde manier een veertje gebruiken voor b.v. terugkerende knopjes / trekkers. Zo heb ik ook m'n nog zwaardere clickbar Navies gemod. (geen succes)

Kwa veertje en weerstand kan je natuurlijk altijd iets aanpassen. Indien je er een "snellere" veer in stopt, krijg je gelijkmatigere druk en relatief minder invloed van de bar naar mate je wat zwaarder gaat. Of je kunt een heel licht maar wel constant voelde switch ermee maken waar je eigenlijk alleen door de clickbar heen moet. Een soort Box White zonder progressiviteit met een medium bar maar eenzelfde contrast?
Of andersom met trage veren kan je de pretravel tot bar heel licht maken en daarna onder de click een veer kussen creëren. Maar waarschijnlijk heeft dit zeer veel trail en error nodig voordat je het goed voor elkaar hebt.

Het geluid aanpassen wordt lastig. Je hebt niet heel veel housing opties, maar kunt wel het soort metaal bepalen voor de bar. Lube doet niet zo veel en de bar zelf kan je niet voor lange tijd aanpassen.

Er zijn dus wel opties, maar iemand die iets meer clicky aficionado is kan je denk ik beter begeleiden bij die reis.
Tja, persoonlijk ben ik van mening dat iedere vorm van geratel van stabs onwenselijk en afleidend is. Het gaat nooit consistent klinken en doet daarmee gigantisch afbraak aan het geluid en de type ervaring. Je kunt hier heel snel eigenlijk wat aan doen, vul de leegtes op met en dunne laag lube en het probleem is weg. Dat is verre weg het belangrijkste, de switch lube maakt het alleen maar soepeler, maar als je switches nog niet glad zijn ga je dat toch niet snel merken.

Voor openers heb ik simpelweg dat standaard modelletje ge-3d-print. Vind ze veelste duur voor wat het is. Snap wel dat zo'n vorm op de draaibank maken geld kost, maar het is wat onnodig. En omdat het zo stevig is, kan je bij lomp gebruik alleen maar je clips beschadigen en dan heb je switch films nodig ja...

Een lube station is wederom zo'n ding dat leuk is voor mensen die veel switches doen. Heb zelf een 2e hands acryl plaat voor switches, denk dat het een tester moest zijn en het is wel handig.

MAAR: Als je even 65-90 switches uit elkaar gaat trekken en dan rustig aan gaat luben, stap voor stap dan geef je stof en vuil heel veel tijd om in de bottoms aan de lube te gaan plakken. Liever heb je dat natuurlijk niet. Persoonlijk lube ik liever maximaal 3-5 switches per serie en dan zitten ze weer dicht. Dan staan ze zeg maximaal 7 a 8 minuten open.

Ik zou veel eerder zo'n juweliers klauw aanraden. Dan kan je je stems netjes oppakken zonder vet van je vingers erop te introduceren, kan je ze luben en ronddraaien zonder kans dat je lube aan je handen krijgt.

Mensen worden daarnaast nog wel eens allergisch voor Krytox bij contact...

Je kunt het prima met de hand doen hoor, heb ook rustig 10+ keyboards aan switches zo gebouwd. Maar de afgelopen 7 mét gingen toch prettiger.

Wederom, als je een 3D printer hebt, print en rackje voor misschien max 20 switches? En niet een waar de stems in op hun kop kunt zetten, nutteloze feature. En als je er dan een keer op knoeit (mij nooit gebeurt, maar anderen wel) kan je em gewoon weg donderen en een nieuwe printen.

[ Voor 8% gewijzigd door djunicron op 31-10-2020 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
djunicron schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 08:52:
[...]

Voor openers heb ik simpelweg dat standaard modelletje ge-3d-print. Vind ze veelste duur voor wat het is. Snap wel dat zo'n vorm op de draaibank maken geld kost, maar het is wat onnodig. En omdat het zo stevig is, kan je bij lomp gebruik alleen maar je clips beschadigen en dan heb je switch films nodig ja...

Een lube station is wederom zo'n ding dat leuk is voor mensen die veel switches doen. Heb zelf een 2e hands acryl plaat voor switches, denk dat het een tester moest zijn en het is wel handig.

MAAR: Als je even 65-90 switches uit elkaar gaat trekken en dan rustig aan gaat luben, stap voor stap dan geef je stof en vuil heel veel tijd om in de bottoms aan de lube te gaan plakken. Liever heb je dat natuurlijk niet. Persoonlijk lube ik liever maximaal 3-5 switches per serie en dan zitten ze weer dicht. Dan staan ze zeg maximaal 7 a 8 minuten open.

Ik zou veel eerder zo'n juweliers klauw aanraden. Dan kan je je stems netjes oppakken zonder vet van je vingers erop te introduceren, kan je ze luben en ronddraaien zonder kans dat je lube aan je handen krijgt.
[...]
100% eens. Ik snap het idee van een lube station ook niet helemaal. Als je een klein aantal switches tegelijk doet kun je die ook testen nadat je ze hebt gedaan en ben je uiteindelijk veel consistenter denk ik. Daarnaast kun je meteen dingen fixen als het niet naar je wensen is. Straks ben je 30 switches verder en blijkt dat je 20 switches kan proberen te verbeteren omdat je ze dan pas test.

Ik vind het wel knap dat je zoveel keyboards zonder iets van een switch stem holder hebt gebouwd, na de eerste 20 switches deden mijn vingers genoeg pijn om de uitgave te verantwoorden.

Zelf heb ik sowieso een standaard hobby snijmat als ondergrond, ook voor het eventuele knoeien. Lube wil je liever niet op je bureau hebben. En mijn opener? Zo'n mooie 3D geprinte versie, werkt tóp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 11:24

MrMarcie

CFMoto 650MT

djunicron schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 08:52:
[...]

Ertussen in op welk gebied? Aanslag kracht, geluid, hoeveelheid weerstand van de clickbar?
Dank je, duidelijk. Ja ik bedoel eigenlijk de zwaarte. Ik vind die Pink een fractie te licht en die Pale Blue's te zwaar. Met die Pale Blue's kan ik wel iets sneller typen, betere feedback?

Maar die Pale Blue's worden mijn vingers wel sneller moe als ik veel typ. Misschien moet ik daarom maar wat meer bordjes houden. De PB's voor de snelheid, en de Pinks en White's voor het langere typewerk.

Ik merk trouwens ook dat je bouw en de keycaps wat uitmaakt. Eigenlijk is dit hele hobbie gebeuren een en al ellende :Y . Het is net alsof je een cart had met weinig afstelmogelijkheden en nu in een F1 auto 'rijdt'. Dan zijn de afstellingsmogelijkheden zo groot dat je steeds meer blijft wensen. Als ik namelijk eerlijk ben dan typen mijn 2 eigen gebouwde bordjes op zich -vergeleken met vroeger- echt heerlijk. Maar als je er uiteindelijk aan geroken heb wil je steeds meer en meer ....... :*)

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreadZeppelin
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-08 00:46
Zit er hier iemand die voor mij betaald wat onderhoud aan m'n keyboard zou kunnen doen?
Ik heb in V&A een advertentie gezet maar het leek me slim om hier ook even in te posten voor het geval dat.

Ik heb een CM Storm Quickfire Ultimate met bruine switches die gesmeerd moeten en waar ideaal gezien wat o ringen op zouden kunnen. Maar dat laatste is extra.

Of kan ik beter een nieuw toetsenbord kopen?
En zo ja zoek ik een toetsenbord met full layout, stille switches (iets van cherry red ofzo maar het merk maakt niet uit zolang ze goed zijn), met backlight (alleen rood is oke maar RGB mag), rond de €100 max, macro keys niet echt nodig en hij is voornamelijk om mee te gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16-09 09:19
Hoi, ik vroeg me af or er een 75%, hotswappable wireless keyboard was met lage latency voor games. Of dat ik er zelf een zou kunnen maken. Iemand een idee?

Ik dacht dat Bluetooth vermijden toch wel nodig was vanwege de input lag, dus iets als een keychron k2 valt dan weg. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

[ Voor 34% gewijzigd door Grotbewoner op 31-10-2020 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:00
Ik had 2.5 jaar de Logitech G613 mechanische draadloos gaming toetsenbord €149,-. Hij ging helaas kapot doordaar de toetsen niet meer werkten. Ik heb het terug gestuurd aan Bol.com en reparatie was niet meer mogelijk kreeg ik alsnog mijn €149,- terug! Dat noem ik uitstekend service.

Ben weer terug op mijn oude toetsenbord de Logitech K800 en nu blijkt de interne accu kapot te zijn maar hij doet het wel via draad

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandoor_MBA
[b]djunicron schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 08:52:

Meerdere keren op Alie gezocht met verscheidene zoektermen maar niet kunnen vinden. Hoe heet zo'n juweliers klauw in het Engels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DreadZeppelin schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 13:42:
Of kan ik beter een nieuw toetsenbord kopen?
En zo ja zoek ik een toetsenbord met full layout, stille switches (iets van cherry red ofzo maar het merk maakt niet uit zolang ze goed zijn), met backlight (alleen rood is oke maar RGB mag), rond de €100 max, macro keys niet echt nodig en hij is voornamelijk om mee te gamen.
Voor 100 euro een mech keyboard fullsize; indien hotswap, als je em vind, zeg dat dan ff! :P
Een 65% of 68% gaat voor zo een budget maar net. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sandoor_MBA schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:54:
[...]

Meerdere keren op Alie gezocht met verscheidene zoektermen maar niet kunnen vinden. Hoe heet zo'n juweliers klauw in het Engels?
Keycaps Metal Switch Column Clamp Opener! :9
Je moet wel taal op engels zetten, en dan alleen gebrekkig engrish in typen. >:)
Vanaf euro of 3-4!

[ Voor 11% gewijzigd door ParaNoja op 31-10-2020 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Rebbelx En natuurlijk voor een ieder die dit zoekt, wel weer tegengekomen universele damping

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Van der Berg schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 17:42:
Ik had 2.5 jaar de Logitech G613 mechanische draadloos gaming toetsenbord €149,-. Hij ging helaas kapot doordaar de toetsen niet meer werkten. Ik heb het terug gestuurd aan Bol.com en reparatie was niet meer mogelijk kreeg ik alsnog mijn €149,- terug! Dat noem ik uitstekend service.

Ben weer terug op mijn oude toetsenbord de Logitech K800 en nu blijkt de interne accu kapot te zijn maar hij doet het wel via draad
Ik zeg openschroeven en even op bijv. Ali voor een accu kijken...
Als die er nog zijn, anders gelijkwaardige.

_/-\o_ super service! Je kunt daar natuurlijk wel een leuk mechanische bordje van kopen O-)

[ Voor 7% gewijzigd door ParaNoja op 31-10-2020 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreadZeppelin
ParaNoja schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 20:53:
[...]

Voor 100 euro een mech keyboard fullsize; indien hotswap, als je em vind, zeg dat dan ff! :P
Een 65% of 68% gaat voor zo een budget maar net. :/
Ik heb wat op banggood gevonden maar weet niet zeker of ik dat wel vertrouw, een royal kludge rk919...
Maar hopelijk reageert er iemand op mijn V&A voor reparatie.

Eigenlijk zijn er best veel maar ik heb geen weet van de kwaliteit, boards zoals de logitech G413, Corsair k68, een paar Hyperx boards, en een Fnatic pro. Niet hotswap though...

[ Voor 16% gewijzigd door DreadZeppelin op 31-10-2020 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DreadZeppelin schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 22:02:
[...]

Ik heb wat op banggood gevonden maar weet niet zeker of ik dat wel vertrouw, een royal kludge rk919...

Eigenlijk zijn er best veel maar ik heb geen weet van de kwaliteit, boards zoals de logitech G413, Corsair k68, een paar Hyperx boards, en een Fnatic pro. Niet hotswap though...
Youtube reviews, dat doe ik altijd als eerste.
En als je echt een fullsize wilt hebben, zou ik voor een hotswap gaan, kun je tenminste verschillende switches uitproberen... d:)b
Of 60/65/68% bordje halen en daarop uitproberen wat je fijn vindt.

Bedenk me net, als je huidige bord niet hotswap is, wordt luben een probleem volgens mij... :N

[ Voor 4% gewijzigd door ParaNoja op 31-10-2020 23:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Grotbewoner schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 17:09:
Hoi, ik vroeg me af or er een 75%, hotswappable wireless keyboard was met lage latency voor games. Of dat ik er zelf een zou kunnen maken. Iemand een idee?

Ik dacht dat Bluetooth vermijden toch wel nodig was vanwege de input lag, dus iets als een keychron k2 valt dan weg. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Hotswap 75% is er veel keuze.
Maar...
Waarom niet bedraad? Is en blijft het beste speciaal voor gamen... :?
(USB kan max 5 meter kabel aan, hoe groot is je scherm dan :P )

Bluetooth is verre van ideaal voor gamen, los van dat het (vaak) op de goedkope bordjes niet perfect werkt)..andere optie is zoals de bekende logitech Uniying receivers, maar die zijn enkel logitech...
En alleen de betere zijn encrypt, ook nog puntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16-09 09:19
ParaNoja schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 23:24:
[...]

Hotswap 75% is er veel keuze.
Maar...
Waarom niet bedraad? Is en blijft het beste speciaal voor gamen... :?
(USB kan max 5 meter kabel aan, hoe groot is je scherm dan :P )

Bluetooth is verre van ideaal voor gamen, los van dat het (vaak) op de goedkope bordjes niet perfect werkt)..andere optie is zoals de bekende logitech Uniying receivers, maar die zijn enkel logitech...
En alleen de betere zijn encrypt, ook nog puntje.
Ik wou de optie hebben om af en toe op de bank te gaan zitten en mijn pc te besturen. Maar ik zou daar natuurlijk ook gewoon een simpel toetsenbordje voor kunnen nemen... En ik dacht ook dat het wat netter was qua draden maarja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Backxs
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-09 16:49
Hey mensen,

Heb vorige week eindelijk mijn eerste - nouja soort van - mechanische toetsenbord binnengekregen. Het is de Leopold FC660c Black Silence met Topre Silent switches.

Ik zit meteen met een klein dilemma, maar ik zal voor jullie eerst beginnen met wat feedback over het toetsenbord.

kort review gedeelte Leopold/bord
De kwaliteit van de case en keycaps lijken en voelen zeer degelijk. Een robuust bord met een goede feel, ook niet licht ook niet zwaar. Je merkt gewoon dat Leopold goede borden maakt; ik denk dat meeste hier het daar wel over eens zullen zijn. Ik vind het wel jammer dat er voor de prijs (€ 235) geen USB-c aansluiting i.p.v. USB-mini aansluiting is. De kabel je die mee krijgt is lekker lang, maar persoonlijk vind ik de kabel wat aan de stugge kant + lelijk. De aansluiting zelf is goed verwerkt en de kabel past echt goed geen wiggel of bij het verplaatsen/wanneer er iets op komt te liggen dat de kabel er uit floept of iets dergelijks. Er zitten ook uitklapbare pootjes onder en die doen gewoon hun werk, geen hoogte opties maar die mis ik zelf ook niet. De kleur is natuurlijk subjectief, maar de uitstraling is denk ik redelijk objectief zakelijk te noemen. De form factor is met 65%/68% wat mij betreft ideaal (iets minder breed dan een 15,6 inch laptop toetsenbord met numpad). Een dedicated delete en vraagteken toets enz vind ik een must en ik mis verder de numpad en F-keys totaal niet. Wel jammer dat er geen mediakeys op zitten of opgezet kunnen worden (misschien met additionele software). Het feit dat het bord niet programmable is in dat opzicht vind ik wel echt een min-punt. Dan kom ik misschien bij wel het belangrijkste de switch en daar bij de Topre switch zit meteen mijn dillema.

review gedeelte switch deel 1 generiek
De Topre switch is een prettige switch om lange periode achterelkaar mee te werken. De switch voelt (45g) licht onder de vingers en de aanslag is redelijk gevoelig (een lichte tik kan al voor bediening/operatie zorgen). Het 'silent' gedeelte is goed uitgevoerd en de klank van de switches en bord is gewoon echt heerlijk en in dit geval ook stil. Na een dag erg lang gebruikte te hebben voor werk en daarna plezier (ik type veel voor werk en plezier) werden mijn vingers niet vermoeid.

review gedeelte switch deel 2 + twijfels/dilemma
Jammer genoeg heb ik tijdens het gebruik van afgelopen week echter niet de feeling gehad van 'oh echt een lekker toetsenbord' of 'ah wat een verrukking na het jaren lang gebruiken van rubberdome of scissor switches'. Om eerlijk te zijn had ik dit wel verwacht. Wellicht dat ik wat meer tactility had verwacht van Topre, want daar had ik veel over gelezen bij het inlezen. De tactility zit echter zo hoog in switch en is zo licht dat ik hem praktisch niet voel (dare I say een prettig voldoende versie van MX Browns?). De beweging van de toets voelt daarom meer linear dan tactile. De aanslag voelt wel oké aan en doet zeker niet onder aan wat ik gewend ben, maar ik heb wel echt het idee dat ik iets mis.

Vragen
Nu weet ik niet zo goed of mijn verwachtingen te hoog waren of dat ik gewoon moet wennen aan de switch, maar nu heb ik nog de mogelijkheid gebruik te maken van mijn 14 dagen bedenktijd. Het dilemma; Ga ik het toetsenbord terugsturen of geef ik het nog een kans?

Misschien dat een antwoord op de volgende vragen mij kunnen helpen, dus die stel ik graag aan jullie:
1. Zijn er hier mensen met Topre switch ervaringen die een zelfde soort teleurstellende ervaring hadden? Wat gebruik je nu waar je tevreden mee bent?
2. Is het misschien vooral gewoon wennen aan de switch, moet ik het verder een kans geven (dus meer dan 1,5 week)?
3. Stel ik probeer het nog langer, zou ik het bord nog kunnen doorverkopen zonder al te veel verlies te lijden (aangenomen dat ie in goede staat blijft?
4. Is het modden misschien een goed alternatief? Welke mods raad je aan?
5. Ik heb geen (volledig) mechanisch toetsenbord, maar denken jullie dat het zeker een poging waard is om zelf een mech te bouwen om te kijken of ik daar meer voldoening uit kan gaan halen?
6. Welke switch denken jullie die past bij wens gelet op het bovenstaande de volgende eisen 1) niet te luid, 2) tactile, 3) bump niet helemaal boven zoals Topre (maar mag wel hoog), 4) niet al te zwaar (45g vind ik licht en MX Clears lijken op mijn tester een redelijke prima force te hebben al ben ik bang dat het voor langdurig achtereenvolgend gebruik zwaar gaat zijn(?) en ten slotte 5) niet te scrappy of wobbly.

Sorry voor het langen bericht en ben benieuwd naar jullie ervaringen! Mocht iemand verder nog (niet al te technische) vragen hebben over het bord/Topre kan dat natuurlijk ook, heb 'm de tot 5 november in ieder geval nog voor mij liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BSD
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-09 22:03

BSD

Mooi keyboard, goede keuze!

Ik heb vaker gelezen dat de eerste ervaring met Topre switches niet super overweldigend is, je verwacht er een heleboel van en denkt dan "is dit het nou?". Ik moest er zelf ook even aan wennen (HHKB pro 2) maar na een tijdje begon ik ze toch echt wel te waarderen. Het zijn op dit moment mijn favoriete tactile switches, op de tweede plaats staan de Zealios v2 67g en verder heb ik alleen ervaring met MX brown (te licht).

Ik zou er de komende tijd zoveel mogelijk op typen en dan eens terug wisselen naar je vorige keyboard. De reactie op het wisselen is vaak "hoe heb ik ooit op dit **** ding kunnen werken?".

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Backxs schreef op zondag 1 november 2020 @ 12:35:
[...]

Vragen
Nu weet ik niet zo goed of mijn verwachtingen te hoog waren of dat ik gewoon moet wennen aan de switch, maar nu heb ik nog de mogelijkheid gebruik te maken van mijn 14 dagen bedenktijd. Het dilemma; Ga ik het toetsenbord terugsturen of geef ik het nog een kans?

Misschien dat een antwoord op de volgende vragen mij kunnen helpen, dus die stel ik graag aan jullie:
1. Zijn er hier mensen met Topre switch ervaringen die een zelfde soort teleurstellende ervaring hadden? Wat gebruik je nu waar je tevreden mee bent?
2. Is het misschien vooral gewoon wennen aan de switch, moet ik het verder een kans geven (dus meer dan 1,5 week)?
3. Stel ik probeer het nog langer, zou ik het bord nog kunnen doorverkopen zonder al te veel verlies te lijden (aangenomen dat ie in goede staat blijft?
4. Is het modden misschien een goed alternatief? Welke mods raad je aan?
5. Ik heb geen (volledig) mechanisch toetsenbord, maar denken jullie dat het zeker een poging waard is om zelf een mech te bouwen om te kijken of ik daar meer voldoening uit kan gaan halen?
6. Welke switch denken jullie die past bij wens gelet op het bovenstaande de volgende eisen 1) niet te luid, 2) tactile, 3) bump niet helemaal boven zoals Topre (maar mag wel hoog), 4) niet al te zwaar (45g vind ik licht en MX Clears lijken op mijn tester een redelijke prima force te hebben al ben ik bang dat het voor langdurig achtereenvolgend gebruik zwaar gaat zijn(?) en ten slotte 5) niet te scrappy of wobbly.

Sorry voor het langen bericht en ben benieuwd naar jullie ervaringen! Mocht iemand verder nog (niet al te technische) vragen hebben over het bord/Topre kan dat natuurlijk ook, heb 'm de tot 5 november in ieder geval nog voor mij liggen.
1. Tja, ik had ook van heel veel mensen gehoord dat ze Topre echt het allerbeste ooit vonden enzo. Maarja, er zijn niet voor niets tientalle Topre mods te vinden alsnog. Vergeleken met MX Cherry; ja, het is gewoon beter. Maar Zealio's V2, Holy Panda's, Everglide Moyu en zelfs sommige clickies voelen beter aan. Topre klinkt opzich wel prettig, maar het is denk ik ook niet mijn ding? Als directe vergelijking zou ik denk ik Zilents V2's kiezen in 65g. Die zijn veel zwaarder, maar verder kwa karakter erg vergelijkbaar en ook stil. En ik zou denk ik toch echt de Zilents verkiezen. Ook omdat ze net wat zwaarder zijn. Ze vermoeien mij niet op een dag met 7uur typen. De Everglides overigens wel. (ook 65gr, maar gewoon iets teveel bump, dus dat is ook echt een factor)
2. Ja, zou ik wel doen, Topre zou iets beter worden over iets van een maand gebruik, misschien minder bij zo'n frequent gebruik.
3. Jawel, de 660FC is een cult bordje, is altijd wel vraag naar, hoewel tegenwoordig minder dan voorheen. Maar een alternatief met vergelijkbare karakteristieken is wel te krijgen voor ongeveer dezelfde prijs als je naar Custom gaat kijken. En dat moet je dan denk ik toch wel gaan doen als dit je nog niet genoeg bevalt.
4. Hangt helemaal af van wat je wilt met het bord, waar je heen wilt sturen zeg maar. Je kan er steviger rubber in doen voor meer bump. Je kan de veren zwaarder maken, dat soort dingen. Zou het voor het mogelijk willen doorverkopen niet doen.
5. Ja, tuurlijk. En ondanks dat Topre een dome gebruikt, telt het wel naar mijn mening, haha. Maar zoals ik al zei, ga pas wat bouwen / proberen als je een duidelijk doel voor ogen hebt. En bereid je voor op de mogelijk heel hogere prijzen.
6. U4 Boba's? Holy Panda's zouden misschien een goede optie zijn, maar die zijn wel vrij luid. Moyu's zitten compleet boven in, die vallen daarop af. Zealio's / Zilents zitten ook erg hoog, misschien kan je nog ergens oude Zealio's V1 (Round 4 idealiter) vinden. Ergo clears? Er komt binnenkort een GB aan van Everglide Tactiles die tussen de top en mid bump in zitten, met een zeer progressieve spring van 67gr. (Peacocks? Aquamarine V3? zoiets...) Die gaan ze vanuit Duitsland binnen de EU verkopen. Wellicht dat een simpele case + Alu plate met foam en die switches een mooi alternatief zou kunnen vormen. Reken wel op een prijs die begint bij de prijs van dit bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backxs
@BSD & @djunicron dank voor jullie snelle reacties! Heb meteen precies de informatie die ik zocht haha.
BSD schreef op zondag 1 november 2020 @ 13:08:
Mooi keyboard, goede keuze!

Ik heb vaker gelezen dat de eerste ervaring met Topre switches niet super overweldigend is, je verwacht er een heleboel van en denkt dan "is dit het nou?". Ik moest er zelf ook even aan wennen (HHKB pro 2) maar na een tijdje begon ik ze toch echt wel te waarderen. Het zijn op dit moment mijn favoriete tactile switches, op de tweede plaats staan de Zealios v2 67g en verder heb ik alleen ervaring met MX brown (te licht).

Ik zou er de komende tijd zoveel mogelijk op typen en dan eens terug wisselen naar je vorige keyboard. De reactie op het wisselen is vaak "hoe heb ik ooit op dit **** ding kunnen werken?".
djunicron schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:30:
[...]
2. Ja, zou ik wel doen, Topre zou iets beter worden over iets van een maand gebruik, misschien minder bij zo'n frequent gebruik.
[...]
3. Jawel, de 660FC is een cult bordje, is altijd wel vraag naar, hoewel tegenwoordig minder dan voorheen.
Met jullie advies kan ik nu met zekerheid zeggen dat ik het gewoon een kans moet geven en niet zo'n zorgen hoef te maken dat echte een verkeerde keuze is. Hoewel doorverkopen uiteraard niet mijn doel is, is het toch fijn dat de mogelijkheid er is.
[...]
Zilents V2's kiezen in 65g. Die zijn veel zwaarder, maar verder kwa karakter erg vergelijkbaar en ook stil. En ik zou denk ik toch echt de Zilents verkiezen. Ook omdat ze net wat zwaarder zijn. Ze vermoeien mij niet op een dag met 7uur typen
[...]
5. Ja, tuurlijk. En ondanks dat Topre een dome gebruikt, telt het wel naar mijn mening, haha. Maar zoals ik al zei, ga pas wat bouwen / proberen als je een duidelijk doel voor ogen hebt. En bereid je voor op de mogelijk heel hogere prijzen.
6. U4 Boba's? Holy Panda's zouden misschien een goede optie zijn, maar die zijn wel vrij luid. Moyu's zitten compleet boven in, die vallen daarop af. Zealio's / Zilents zitten ook erg hoog, misschien kan je nog ergens oude Zealio's V1 (Round 4 idealiter) vinden. Ergo clears? Er komt binnenkort een GB aan van Everglide Tactiles die tussen de top en mid bump in zitten, met een zeer progressieve spring van 67gr. (Peacocks? Aquamarine V3? zoiets...) Die gaan ze vanuit Duitsland binnen de EU verkopen. Wellicht dat een simpele case + Alu plate met foam en die switches een mooi alternatief zou kunnen vormen. Reken wel op een prijs die begint bij de prijs van dit bord.5. Ja, tuurlijk. En ondanks dat Topre een dome gebruikt, telt het wel naar mijn mening, haha. Maar zoals ik al zei, ga pas wat bouwen / proberen als je een duidelijk doel voor ogen hebt. En bereid je voor op de mogelijk heel hogere prijzen.
Toevallig zat ik te denken aan de Zilents (de bump moet gewoon niet bovenaan zitten, wil graag verschil voelen tussen de indrukken en acctuation als dat logisch klinkt) of Ergo Clears. Verder ook andere mooie tips! De U4 Boba's & Everglide Tacticles ken ik niet, dus zal ik eens gaan onderzoeken. Vooral de progressieve spring klinkt ook wel aantrekkelijk, misschien initieel wat zwaar op de vingers maar lijkt me heerlijk beetje kickback en geen bottomout.

Top tip ook voor het bordje. Ben op de hoogte van de prijzen, maar werk sinds een tijdje fulltime (eerste baan) dus tegen die tijd moet dat goed komen! Het is gelukkig ook leuk om mee bezig te zijn. Heb al een beetje een idee wat ik wil. Idealiter wordt het een 65%/68% bordje met een alu case, gasket mount, alu plate (mischien brass ook prima), foam leek me wel relax, hotswap PCB (VIA?), van stabs weet ik niet veel maar dacht durock en de switches + lube wordt nog even nadenken. Qua prijs mik ik op de €500,- hopelijk incl BTW en invoerkosten - of minder haha.

Ik hou nu vooral mijn ogen open op Reddit voor een leuke case of kit groupbuy. Zag laatste de Sunsetter die ik erg tof vind, maar voor te duur voor nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeFFeR1208
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06:48
Ik heb een aantal Artisan keys over waar ik niks mee doe. Allemaal geschikt voor Cherry MX style stems en nooit gebruikt.

€35 per stuk incl. verzending binnen NL

PM voor meer info :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nx5JVyA8kH85767zhpHYJVbeCuQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YvASMiopffVVax0gwoFDx33B.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6d34XPl7qSCNszY5b7pyy7SYrU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Id30u56g8mbqjJk7vF0Dx2Cm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U39G5ClO_9voZpG2Rk-_lQ4IfUA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rt2ofx2Tk6t90f5tlCc8BJq7.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Grotbewoner En het risico lopen dat je mech op de grond stuitert? ;)
Tja, eerlijkheid gebied me te zeggen dat me draadloze logitech stof vergaard tussen Pi installaties in,
sinds ik een zapper met keyboard op de onderkant heb. :*)
Koste wel 10 hele euros, (lees meer geld voor mech) maar doet t al 3 nee 4 jaar.
Dacht op amazon of Ali gekocht.

En een clean setup is idd erg mooi. Maar zolang stroom nog niet draadloos gaat... :9
Rationeel gezien:
Maar als het om hardware gaat, wil ik het best mogelijke binnen mijn budget, niet t mooiste...
Al is mooi wel meegenomen.
En als ik game wil ik winnen... d:)b

@Backxs Je budget is meer dan redelijk.
En 65/68% bordjes zijn er natuurlijk in overvloed, al heb je al wel een heel aardig lijstje met eisen :p

Ben al weken een oogje op de Aurora Input series 65 aan het houden... :9~
En nog opzoek naar een mooie full-size.

[ Voor 16% gewijzigd door ParaNoja op 01-11-2020 18:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomv28
  • Registratie: Oktober 2015
  • Niet online
ParaNoja schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:27:

Beste om 205g0 i.c.m. 3203 te gebruiken. GPL 105 is pure fluor olie. SpecLub op Ebay heeft het complete pakket in haar winkel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik ben er voorlopig nog niet uit wat ik wil qua bordje maar wel een aardig dilemma qua switch om te kiezen. Ik wilde vrij safe op gaan en Gateron Browns nemen maar ik vraag me af of toch Red niet meer bij me past.

Als ik het goed begrijp zijn Reds stiller (pluspunt want zit in de woonkamer)? Nou was ik bang wat feeback te missen maar aan de andere kant kan ik echt verbazend weinig 'tactile' feedback voelen in de Romer-G's van mijn G810 :+

Denk dat ik gewoon simpel met een Anne Pro 2 ga beginnen om 60% te proberen, en oor de enkele keer dat ik een numpad nog gebruik koop ik wel een losse of gebruik ik het toekomstig bord van vrouwlief (geen mech...).

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tomv28 schreef op zondag 1 november 2020 @ 23:25:
[...]

Beste om 205g0 i.c.m. 3203 te gebruiken. GPL 105 is pure fluor olie. SpecLub op Ebay heeft het complete pakket in haar winkel.
(y) die heb ik op de andere tab al enkele dagen openstaan.
zag dat het een bedrijf is dat in NL geregistreerd staat, en wou morgen even mailen ivm verzendkosten.

sapphire schreef op zondag 1 november 2020 @ 23:37:

Ik ben er voorlopig nog niet uit ....
Ik zou zeker een hotswap kiezen, ook is dat weer iets goedkoper met proberen. (y)
Let wel, naast de anne pro 2 is er veel keus, ik heb ook naar de whitefox, (goedkoper) gekeken, maar uiteindelijk voor de GK60X gekozen, (zonder bluetooth) Na kijken en lezen van reviews. Betere case, stabs etc. 5pins gateron switches bijbesteld en leuke keycap set en was onder de €85 klaar!
En dus meteen een leuke keycap set, geschikt voor alle maten keyboard.

[ Voor 10% gewijzigd door ParaNoja op 02-11-2020 00:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandoor_MBA
DreadZeppelin schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 22:02:
[...]

Kwam deze Royal Kludge tegen op marktplaats vandaag:

https://www.marktplaats.n...f45858348653497f50331cdbd

Wellicht iets voor je, als je op budget wat wil uitproberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreadZeppelin
Sandoor_MBA schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:41:
[...]

Kwam deze Royal Kludge tegen op marktplaats vandaag:

https://www.marktplaats.n...f45858348653497f50331cdbd

Wellicht iets voor je, als je op budget wat wil uitproberen?
Thanks maar 60% is niet echt mijn jam, eerder TKL of full. Daarnaast denk ik dat als ik hem moet vervangen ik voor een GMMK ga. (blijkt nu dat de toetsen minder stroef zijn nadat ik hem een dag of 2 niet gebruikt heb :? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandoor_MBA
DreadZeppelin schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:47:
[...]
(blijkt nu dat de toetsen minder stroef zijn nadat ik hem een dag of 2 niet gebruikt heb :? )
8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyrics
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16-09 14:06
Backxs schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:52:
@BSD & @djunicron dank voor jullie snelle reacties! Heb meteen precies de informatie die ik zocht haha.

[...]

Ik hou nu vooral mijn ogen open op Reddit voor een leuke case of kit groupbuy. Zag laatste de Sunsetter die ik erg tof vind, maar voor te duur voor nu.
/r/mechmarket in de gaten houden, en vooral posts van binnen de EU. Komt aardig wat langs, maar je moet wel wat geduld hebben :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sapphire schreef op zondag 1 november 2020 @ 23:37:
Ik ben er voorlopig nog niet uit wat ik wil qua bordje maar wel een aardig dilemma qua switch om te kiezen. Ik wilde vrij safe op gaan en Gateron Browns nemen maar ik vraag me af of toch Red niet meer bij me past.

Als ik het goed begrijp zijn Reds stiller (pluspunt want zit in de woonkamer)? Nou was ik bang wat feeback te missen maar aan de andere kant kan ik echt verbazend weinig 'tactile' feedback voelen in de Romer-G's van mijn G810 :+

Denk dat ik gewoon simpel met een Anne Pro 2 ga beginnen om 60% te proberen, en oor de enkele keer dat ik een numpad nog gebruik koop ik wel een losse of gebruik ik het toekomstig bord van vrouwlief (geen mech...).
Mwah, weet niet of Red nou echt stiller is. Binnen hetzelfde merken en series maakt het vaak weinig verschil. Aanvankelijk krijg je meer "geschuur" langs de leafs met de pootjes van de switch. Maar dat nou opvalt bij stock switches... Bij een lineare switch ga je doorgaans minder doorschieten en zal je minder de bodem raken.

Het hele punt is vooral dat de normale "Brown" ervaring gewoon weinig bump heeft. Als je dat wel graag wilt, zal je het moeten zoeken bij meer boutique oplossingen. Of dat nou Zealio's, Holy Panda's, of wat voor andere switch moet gaan zijn.

Wat een layout proberen betreft, zou het vooral gewoon gaan doen. Maar als 60% disclaimer; het ontbreken van de pijltjes is voor veel mensen wel een ding. De cijfers zitten er natuurlijk gewoon op en als je goed blind kunt typen is het waarschijnlijk geen probleem. Persoonlijk mis ik numpad totaal niet, ook niet als ik wel facturen in Excel opmaak ofzo.

Zonder pijltjes word ik echter helemaal gek in Excel, maar ook in een text editor. Het is zoals alles een leercurve. Vaak heb je iets van een maand dagelijks gebruik nodig voordat je er aan went.

Zeker als je nog niet weet wat voor soort switch je wilt zou hotswap uitkomst kunnen bieden. Maakt je layout keuzes wat beperkter, maar als je dan een heftige bump wilt proberen en daarna besluit lineair een kans te geven, hoef niet meteen iets nieuws te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandoor_MBA
djunicron schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:44:
[...]
Zeker als je nog niet weet wat voor soort switch je wilt zou hotswap uitkomst kunnen bieden. Maakt je layout keuzes wat beperkter, maar als je dan een heftige bump wilt proberen en daarna besluit lineair een kans te geven, hoef niet meteen iets nieuws te bouwen.
In dit kader: Zojuist ingeschreven voor de GB van de NK65 RFP edition met NK Yellow Silk switches (recolored, heten silk emerald).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sandoor_MBA schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:47:
[...]

In dit kader: Zojuist ingeschreven voor de GB van de NK65 RFP edition met NK Yellow Silk switches (recolored, heten silk emerald).
d:)b ik voor de Milkshake toen was de RFP er nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Zijn er hier mensen die wel eens een hand-wired (dus geen pcb) toetsenbord gemaakt hebben? Ik ben van plan een Sick-68 te maken met Gateron Brown switches maar vraag me vooral af welke dikte bedrading optimaal is voor de bedrading.

18 AWG (1.2mm) schijnt populair te zijn maar wellicht dat een tweaker goede reden heeft om voor een andere dikte te kiezen

[ Voor 4% gewijzigd door ImNotnoa op 02-11-2020 14:04 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandoor_MBA
ParaNoja schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:57:
[...]

d:)b ik voor de Milkshake toen was de RFP er nog niet.
Samen wachten altijd beter :-). Mocht je willen wisselen kun je Oblotsky wellicht een bericht sturen via zijn Discord.

Hopelijk gaat het niet te lang duren _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 21:48

Don Quijote

El Magnifico

Hier ook voor de Milkshake gegaan. Lijkt mij een mooi eerste introductie in de wondere wereld van mechanische keyboards! Dank iedereen in dit topic. het was het mooie leesbezigheid afgelopen weken :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ImNotnoa schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:02:
Zijn er hier mensen die wel eens een hand-wired (dus geen pcb) toetsenbord gemaakt hebben? Ik ben van plan een Sick-68 te maken met Gateron Brown switches maar vraag me vooral af welke dikte bedrading optimaal is voor de bedrading.

18 AWG (1.2mm) schijnt populair te zijn maar wellicht dat een tweaker goede reden heeft om voor een andere dikte te kiezen
18 en 16 awg wordt ook vaak in pc (custom)stroomkabels gebruikt.
Misschien is dat wel wat overkill.... ;)
En gezien dat je alles onder het bordje moet proppen... :|
Kan dunnere draad wel eens niet alleen goedkoper maar ook makkelijker te verwerken zijn. :Y

[ Voor 10% gewijzigd door ParaNoja op 02-11-2020 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

ImNotnoa schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:02:

Ja, met random dunne draadjes. Ik kan me niet voorstellen dat het heel veel uitmaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Zj4OfvyrOGf157xFszjaUpBTy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qU5c6N4wcUOmIWi1McyXErLk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Dwarlorf op 02-11-2020 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Don Quijote schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:19:
Hier ook voor de Milkshake gegaan. Lijkt mij een mooi eerste introductie in de wondere wereld van mechanische keyboards! Dank iedereen in dit topic. het was het mooie leesbezigheid afgelopen weken :).
Dat begin duurde me te lang, dat is pas volgend jaar maart/april.... :-(

O-) type nu op me mechanische 60% gk61x tot de Milkshake arriveerd, en vind het nu al meer dan het geld waard.
En tegen de tijd dat de Milkshake komt heb ik al enige switches geprobeerd.
Vooralsnog bevallen de gaterons brown me prima.

Volgende week maar eens de reds uitproberen.

@djunicron Heb een klein switchlube gevalletje besteld, grijppen en maar meteen paar nieuwe muis voetjes voor me logitechs mee besteld. :P

En uiteraard weer paar keycap setjes op wishlist gezet.
Wil ook uitproberen welk type ik het fijnst vindt.
Heb nu SA en geloof cherry, maar mooi oem setje gezien.

[ Voor 5% gewijzigd door ParaNoja op 02-11-2020 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dwarlorf schreef op maandag 2 november 2020 @ 17:08:
[...]

Ja, met random dunne draadjes. Ik kan me niet voorstellen dat het heel veel uitmaakt.

[Afbeelding]
Geeft zo een bordje niet heel veel flex?
Lijkt me niet zo solide.
Snap helemaal dat je zoiets maakt, ;)
Maar lijkt me geen fantastisch bordje om op te typen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

ParaNoja schreef op maandag 2 november 2020 @ 17:16:
[...]

Geeft zo een bordje niet heel veel flex?
Lijkt me niet zo solide.
Snap helemaal dat je zoiets maakt, ;)
Maar lijkt me geen fantastisch bordje om op te typen...
Ik zat toen in een fase om een zo klein mogelijk toetsenbord te maken. Was tevens een test om een handgemaakt keyboard te in elkaar te flansen. Ik doe er eigenlijk al een paar jaar niks meer mee. De case is verder ook een diy misbaksel dan niet goed in elkaar past.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fsnc_GRvBtqhz2TcHRss7q2-VQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fTkPNykGFCAtjuY6zkW3wkfE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DreadZeppelin En een ieder op zoek naar kleinere fullsize (hotswap) keyboards: Melody 96 met underglow en Melody 96 zonder underglow..

Ziet er alleraardigst uit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Dwarlorf Groot is idd anders... :D
En nooit geleerd is niks gedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

ParaNoja schreef op maandag 2 november 2020 @ 17:28:
@Dwarlorf Groot is idd anders... :D
En nooit geleerd is niks gedaan...
Zeker. En wat ervaring voor mijn grote project (als ik er ooit aan begin)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RVktZWy17KG4Wk1MNP1Y4fJPSMo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O159YBbpemuEKEYI17pdZ9NA.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dwarlorf schreef op maandag 2 november 2020 @ 17:31:
[...]

Zeker. En wat ervaring voor mijn grote project (als ik er ooit aan begin)

[Afbeelding]
Vond het al een heel karwei me satbox en versterker te fixen...
En die laatste heeft zeker weten dikkere draden, eh stangen... :*)
Snapte toen ff niet waarom me versterker spaken heeft, een half wiel vol...
Want rijden doet tie niet... :?

[ Voor 9% gewijzigd door ParaNoja op 02-11-2020 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ParaNoja schreef op maandag 2 november 2020 @ 00:19:
[...]

(y) die heb ik op de andere tab al enkele dagen openstaan.
zag dat het een bedrijf is dat in NL geregistreerd staat, en wou morgen even mailen ivm verzendkosten.

[...]

Ik zou zeker een hotswap kiezen, ook is dat weer iets goedkoper met proberen. (y)
Let wel, naast de anne pro 2 is er veel keus, ik heb ook naar de whitefox, (goedkoper) gekeken, maar uiteindelijk voor de GK60X gekozen, (zonder bluetooth) Na kijken en lezen van reviews. Betere case, stabs etc. 5pins gateron switches bijbesteld en leuke keycap set en was onder de €85 klaar!
En dus meteen een leuke keycap set, geschikt voor alle maten keyboard.
Nice, die ga ik eens bekijken, bedankt :) Ik Had ook al een schuin oog op de GMMK Compact omwille van de hotswap.
djunicron schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:44:
[...]

Mwah, weet niet of Red nou echt stiller is. Binnen hetzelfde merken en series maakt het vaak weinig verschil. Aanvankelijk krijg je meer "geschuur" langs de leafs met de pootjes van de switch. Maar dat nou opvalt bij stock switches... Bij een lineare switch ga je doorgaans minder doorschieten en zal je minder de bodem raken.

Het hele punt is vooral dat de normale "Brown" ervaring gewoon weinig bump heeft. Als je dat wel graag wilt, zal je het moeten zoeken bij meer boutique oplossingen. Of dat nou Zealio's, Holy Panda's, of wat voor andere switch moet gaan zijn.

Wat een layout proberen betreft, zou het vooral gewoon gaan doen. Maar als 60% disclaimer; het ontbreken van de pijltjes is voor veel mensen wel een ding. De cijfers zitten er natuurlijk gewoon op en als je goed blind kunt typen is het waarschijnlijk geen probleem. Persoonlijk mis ik numpad totaal niet, ook niet als ik wel facturen in Excel opmaak ofzo.

Zonder pijltjes word ik echter helemaal gek in Excel, maar ook in een text editor. Het is zoals alles een leercurve. Vaak heb je iets van een maand dagelijks gebruik nodig voordat je er aan went.

Hoe bedoel je met bump? De Romer-G's die ik nu heb geven sowieso weinig tot geen feedback :+

60% is wel een dingetje ja maar ben erg benieuwd dus vandaar een niet té duur bordje om te proberen. Ik weet dat ik specifiek bij foto's bewerken de pijltjes en numpad veel gebruik daarom wil ik ook pas 60% proberen als ik een toetsenbord voor vrouwlief hier bij de PC heb liggen (wss een MS Surface keyboard).

Verder gebruik ik van de function en F-keys de F5, Printscreen en delete regelmatig maar dat moet met een goede layer op te lossen zijn toch?
Anders had ik mijn oog nog laten vallen op een Epomaker EP84. 75% layout, hotswap, Gateron en redelijk strak voor $85, zal vvast ook weer een catch aan zitten zoals elk bord zo ongeveer wat ik tegenkom.

[ Voor 51% gewijzigd door sapphire op 02-11-2020 23:41 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sapphire schreef op maandag 2 november 2020 @ 23:34:
[...]

Nice, die ga ik eens bekijken, bedankt :) Ik Had ook al een schuin oog op de GMMK Compact omwille van de hotswap.

[...]

Hoe bedoel je met bump? De Romer-G's die ik nu heb geven sowieso weinig tot geen feedback :+

60% is wel een dingetje ja maar ben erg benieuwd dus vandaar een niet té duur bordje om te proberen. Ik weet dat ik specifiek bij foto's bewerken de pijltjes en numpad veel gebruik daarom wil ik ook pas 60% proberen als ik een toetsenbord voor vrouwlief hier bij de PC heb liggen (wss een MS Surface keyboard).

Verder gebruik ik van de function en F-keys de F5, Printscreen en delete regelmatig maar dat moet met een goede layer op te lossen zijn toch?
Anders had ik mijn oog nog laten vallen op een Epomaker EP84. 75% layout, hotswap, Gateron en redelijk strak voor $85, zal vvast ook weer een catch aan zitten zoals elk bord zo ongeveer wat ik tegenkom.
Ook naar GMMK Compact gekeken, maar wil niet de switches kunnen zien, en heb ze liever in een beschermende case, lees high profile.

Ik heb de epomaker (skyloong) GK61x uiteindelijk aangeschaft, niet de gk68x. (met gateron browns en reds)
Had ik oorspronkelijk wel een oogje op, de gk68x tot ik de milkshake ontdekte...Meteen besteld. Is wel dubbele in prijs, maar (waarschijnlijk) is dat meer als waard. Nu is er ook een RFP editie.
Toen dus de 60% variant gehaald. Want moet wel kunnen kloppen natuurlijk. En tot Maart/April wachten... :?
Zo veel geduld heb ik niet.

En bedenk; Elke maat heeft zijn doel.
Dit gaat waarschijnlijk me game bordje worden, de milkshake daily driver, en komt nog een (zo klein mogelijke) fullsize/tkl voor code kloppen en zo. Not sure yet.

Maar in de gk..x serie zag ik geen 75%. 68% kit of kant en klaar bij epomaker is er wel.
Ik zou een 11/11 aanbieding pakken op Ali, of als je niet wilt wachten, gewoon ff berichtje sturen naar verkoper dat je "net ontdekt hebt dat als je wacht korting krijgt" en dan passen ze de order wel voor je aan naar dezelfde prijs. :P Spreek uit ervaring.
Functie toetsen zitten in de 2e layer, via FN onder de cijfers.. 8)
Uiteraard kun je dit ook zelf instellen in de verschillende layers.
Al met al goede instap bordjes voor een goede prijs naar mijn mening.

De Ep84 lijkt me een ook redelijk bordje.
Redelijk review Ep84
Nog een review
Klonk in de 2e review wel iets minder als de GKX serie. (stabs) En de USB aansluiting zit aan de onderkant, kan lastig zijn met custom kabels.
Maar je bij de GKX zit tie weer links 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door ParaNoja op 03-11-2020 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Dwarlorf schreef op maandag 2 november 2020 @ 17:24:
[...]

Ik zat toen in een fase om een zo klein mogelijk toetsenbord te maken. Was tevens een test om een handgemaakt keyboard te in elkaar te flansen. Ik doe er eigenlijk al een paar jaar niks meer mee. De case is verder ook een diy misbaksel dan niet goed in elkaar past.

[Afbeelding]
Wat zijn deze caps? ik ben op zoek nog naar zouets.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

gitaarwerk schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 09:37:
[...]

Wat zijn deze caps? ik ben op zoek nog naar zouets.
Ik moest het even weer opzoeken want 4 jaar geleden (alweer) gekocht via Geekhack. Ze worden Relegendable Keycaps genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Dwarlorf schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 09:43:
[...]

Ik moest het even weer opzoeken want 4 jaar geleden (alweer) gekocht via Geekhack. Ze worden Relegendable Keycaps genoemd.
Thanks a lot! :-D

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muhda
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-09 20:06

muhda

Time & Space traveler

Glorious kondigt morgen misschien de GMMK Pro (series) aan. Speculatie is dat deze mechanische keyboard(s) 5 pin hot swap hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door muhda op 03-11-2020 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ben benieuwd of ze dan ook iets hebben gedaan aan hun stabilisatoren. Want enkel plate mount ondersteunen is waardeloos, maar daar valt nog me te werken.

Maar hun stab design is gewoon echt niet goed...

Ergens verwacht ik toch eigenlijk dat ze meer marketing zooi ermee gaan doen, dus macro zooi via hun eigen software, meer geheugen voor verlichting presets en dat soort onzin. Nahjah, mooi als je daar specifiek op zit te wachten natuurlijk. Ik ben ook gewoon niet meer hun doelgroep, maar goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Was MechMerlin aan t kijken en kwam deze tegen: Keebzone KZ75 :9~ _/-\o_
GB tot 13/11/2020 en levering al in januari!

What are the features?
-6061 anodised aluminium case
-1.5mm aluminium plate with the option to get brass
-Case angle 6.0°
-Brass weight
-Sandwich mount ! <<<< @Backxs wou jij toch? ;)
-KZ75 Custom PCB, USB C, ESD protection ! (zit maar op bar weinig bordjes!) , QMK Compatible
-ANSI/ISO Compatible (Solder), ANSI Hotswap
-1.6kg including brass weight

The base kit includes: Aluminium case, Aluminium plate, ISO + ANSI Solder PCB, Brass weight, Rubber feet and screws

vanaf 220 GBP!

@sapphire Iets voor jou? :*) Meteen klaar... 8)

[ Voor 8% gewijzigd door ParaNoja op 03-11-2020 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ParaNoja schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 20:05:

What are the features?
-Case angle 6.0°
-Brass weight
-Sandwich mount !
-KZ75 Custom PCB, USB C, ESD protection ! , QMK Compatible

The base kit includes: Aluminium case, Aluminium plate, ISO + ANSI Solder PCB, Brass weight, Rubber feet and screws

Heele rg mooi ja maar 220 GBP is me (nog) iets te gortig :+
Ik was nog even aan het neuzen naar de GK68XS die je aankaarten, ziet er leuk uit.

Ben verder nog even aan het bijkomen van de opmerking van mijn vrouw toen ik een Surface keyboard voor haar wilde bestellen. Die vind een toetsenbord van een tientje meer dan prima, maar wel met scissor switches graag net als Apple. Af en toe heeft ze haar minpunten :+

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backxs
ParaNoja schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 20:05:

What are the features?
-Case angle 6.0°
-Brass weight
-Sandwich mount ! <<<< @Backxs wou jij toch? ;)
-KZ75 Custom PCB, USB C, ESD protection ! (zit maar op bar weinig bordjes!) , QMK Compatible

vanaf 220 GBP!

Ziet er zeker interessant uit, thanks voor de headsup!

Vind het wel grappig dat er staat "tax included" maar niet zo 1,2,3 kan vinden waar vandaan ze shippen. Zal wel Engels zijn aangezien de bedragen in pond zijn.

Ik laat deze wel aan mij voorbij schieten, mijn portemonnee heeft wat respijt nodig. Deze maand nog een nieuwe fiets kopen en een ergonomische muis voorschieten. Het wordt komende paar maanden (kerst ook altijd duur) vooral lekker kijken naar al het moois jullie posten en daarna langzaam de riem om mijn portemonnee laten vieren. Gelukkig wel onder het genot van de egale clicks van de FC660c 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sapphire schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 20:13:
[...]

Heele rg mooi ja maar 220 GBP is me (nog) iets te gortig :+
Ik was nog even aan het neuzen naar de GK68XS die je aankaarten, ziet er leuk uit.

Ben verder nog even aan het bijkomen van de opmerking van mijn vrouw toen ik een Surface keyboard voor haar wilde bestellen. Die vind een toetsenbord van een tientje meer dan prima, maar wel met scissor switches graag net als Apple. Af en toe heeft ze haar minpunten :+
7(8)7

Ik zeg daad bij woord, morgen naar de dichtstbijzijnde kringloop en 10 euro bordje halen!
:9 O-) Heb je meteen extra budget! oOo

Ik moet zeggen dat als ik de Milkshake niet besteld had was het zeker de GK68X geworden...
Badseed Tech review The Dude!
TaeKeyboards review Pas op! Zeer verslavend!

Ik wil geen kleine rechter shift.
Pijltjes apart is wel erg handig met name met gamen... (indien gebruikt)
Maar moet ook zeggen: Miste de pijltjes enkel de eerste dagen toen was ik gewend aan de combo op layer 2
En heb nog niet zelf met de layers of RGB gestoeid.
Wil iig DEL onder backspace in de layer 2 zetten, en kleur van RGB aanpassen.

Inmiddels op github GK6X gevonden om de bordjes te programmeren.
En GKX GUI
Als alternatief voor de fabrikant zijn crapware, eh software... :) Die niet onder linux werkt.

[ Voor 6% gewijzigd door ParaNoja op 03-11-2020 20:49 . Reden: reviews toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Backxs schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 20:24:
[...]

Ziet er zeker interessant uit, thanks voor de headsup!

Vind het wel grappig dat er staat "tax included" maar niet zo 1,2,3 kan vinden waar vandaan ze shippen. Zal wel Engels zijn aangezien de bedragen in pond zijn.

Ik laat deze wel aan mij voorbij schieten, mijn portemonnee heeft wat respijt nodig. Deze maand nog een nieuwe fiets kopen en een ergonomische muis voorschieten. Het wordt komende paar maanden (kerst ook altijd duur) vooral lekker kijken naar al het moois jullie posten en daarna langzaam de riem om mijn portemonnee laten vieren. Gelukkig wel onder het genot van de egale clicks van de FC660c 8)
;) portemonnee? Dat haalt me geld nauwelijks.... :'(

Helaas moet ik em ook voorbij zien gaan...
Heb nog wel keycaps in de planning, wil iig een SA en Cherry profile bestellen.
Niet dat de huidige niet bevalt, maar wil het verschil uitproberen, en deze (Jukebox XDA) komt beter tot recht op een TKL of fullsize. :'( Geen plek voor me novelty keys...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backxs
ParaNoja schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 20:36:
[...]

;) portemonnee? Dat haalt me geld nauwelijks.... :'(

Helaas moet ik em ook voorbij zien gaan...
Heb nog wel keycaps in de planning, wil iig een SA en Cherry profile bestellen.
Niet dat de huidige niet bevalt, maar wil het verschil uitproberen, en deze (Jukebox XDA) komt beter tot recht op een TKL of fullsize. :'( Geen plek voor me novelty keys...
Ik zou nog weleens van die Susuwatari keycaps willen proberen. KAT keycaps lijken me ook redelijk prettig werken, maar goed GMK is natuurlijk wel het makkelijkste en meeste keuze.... zit je wel altijd aan de standaard Cherry profile en geen PBT (al tjah is er natuurlijk wel verschil tussen ABS en....ABS of ABS en een flut PBT keycap...)
Pagina: 1 ... 49 ... 158 Laatste