Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Loei123 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:10:
Ik heb besloten af te willen stappen van een draadloos toetsenbord naar bedraad met verlichting.
Mijn absolute eisen:
Scissor swiches
Verlichting
Bedraad
Niet per se maar liefst wel:
Chiclet toetsen

Tot zover is alles wat ik kan vinden niet meer leverbaar (cougar toetsenborden) en valt de K740 van Logitech af vanwege ghosting problemen.

Momenteel komt ik uit op de MX Keys, deze is wel draadloos maar doordat deze makkelijk met een kabel op te laden is en je niet hoeft te knooien met batterijen vind ik dit wel een optie.
Ook is het wisselen tussen meerdere systemen makkelijk gedaan, wat mooi samen gaat aangezien ik ook van plan ben een MX Ergo aan te schaffen.

Ik type momenteel op een Rapoo E9270P en dat typt werkelijk subliem, alleen dus draadloos met batterijen, geen verlichting en onbruikbare media toetsen.

Zijn er hier mensen die nog andere suggesties kunnen doen?
"This is not the Topic you are looking for!" ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nero355 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:26:
[...]

"This is not the Topic you are looking for!" ;)
Ach,ieder z'n meug - en die scissor switches zijn daadwerkelijk mechanisch, en beter dan sommige hoger eswitches (Cherry MY...)

Gelukkig heeft zoonlief betere smaak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uiBRrKYnGiPed1t8jWbBwdx2KTM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VELW8DVll1QrBk9XWpBJelE5.jpg?f=fotoalbum_large

Hij had weer eens iets gemorst over z'n Cherry G80-11800, dus voor straf en leergeld samen caps getrokken, opengeschroefd en schoon gemaakt. Vond hij zowaar leuk :D

Bij het in elkaar schroeven had ik een Cherry G81-3000 ernaast gezet als hulp bij het terugzetten van de keycaps (want nagenoeg identieke keycaps). Tussendoor drukte hij een paar keer op de toetsen van de G81 (met MY :r ) en vond hij het vreselijk typen. Ik was tegelijk bezig met mijn nieuwe bord (custom 96-key met Forest Silent) wat hij OK vond, maar hij was benieuwd wat ik nog meer had. Dus kast opengetrokken. BTC Foam & Foil vond hij net zo erg als MY, Model M vond hij wel OK, Model F vond hij echt goed, maar hij wilde geen 122-key 5kg monster op z'n bureau (en die zou hij toch niet krijgen >:) ) - maar hij blijkt Alps fan. Ik heb een bijna NIB (heb er twee weken op getypt) Matias TactilePro met late Alps SKCM White, die was OK, maar beste vond hij deze Datawave server bord met oude (goed gebruikte) SKCM Whites, die ook nog z'n vertrouwde compact layout heeft. Dus ging de schone G80-11800 weer in de kast en heeft hij een nog net iets degelijkere clicky bord op z'n bureau.

* dion_b is trotse vader O+

[ Voor 86% gewijzigd door dion_b op 21-10-2020 20:14 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 16:40

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@init6 Ah ok, ja dat is het jammere van kopen aan de andere kant van de grote plas, prijzen zijn altijd ex btw, verzending is duur en als je pech hebt komen er ook nog douane en import kosten bij.

Maar ik begrijp het wel, soms -moet- je gewoon iets hebben en dan neem je de kosten voor lief.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels007007
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-08 23:08
Tot voor kort gebruikte ik altijd goedkope niet mechanische toetsenborden. Het is lastig om gevoel te omschrijven dus om een lang verhaal kort te maken ben ik met een duur experiment begonnen. Ik heb nu:

MX Red - Kingston HyperX Alloy FPS
MX Brown - Coolermaster MK750
MX Blue - Ducky One 2 Phantom black

Kritische look:
Als ik de toetsen ga wiebelen of langzaam indrukken dan vind ik ze eigenlijk allemaal matig. :
- Rood is niet echt smooth. Niet verschrikkelijk maar niet echt een bevredigend mooi mechanisch hoogstandje
- Bruin heeft een beetje een 'scrapey' bumpje en ook niet geweldig smooth of bevredigend.
- Blauw lijkt alsof er willekeurige plastic onderdelen tegen elkaar aan wrijven. Soms voelt dat wel tactiel en aardig, soms alsof de switches mislukt zijn. Alsof de op en neer beweging altijd net even anders voelen.

Gevoel bij typen:
Als je vlot aan het typen bent let je niet op de 'micro gevoeletjes' die ik hierboven beschrijf.
- Rood vind ik niet geweldig, minder trefzeker, ik denk dat ik tactiel gewoon liever heb
- Bruin werkt best prettig, de bumps voelen niet zo inconsistent als je daadwerkelijk aan het typen bent
- Blauw voelt eigenlijk wel prettig, iets meer tactiel en ik ga het snelst en het meest zelfverzekerd

Miereneuken vs typen
Een groot verschil dus in 'miereneukmodus' waarbij alle switches matig of misschien redelijk zijn, en het daadwerkelijk typen waarbij vooral blauw best prettig werkt!
De vraag is nu hoeveel beter het typen nog kan voelen met een blauw achtige switch die smoother en consistenter is en ... gewoon beter gemaakt..
Ik heb nu al drie te dure toetsenborden, dan kan ik best nog een vierde kopen met 'beter dan MX blue' om nog eens te proberen.

Zijn er aanraders gezien mijn verhaal hierboven?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik vind dat je een accurate weergave. En ik deel je meningen over deze switches @Niels007007 .

Waar ik persoonlijk, nog steeds in algemene termen pratend achter ben gekomen op dit vlak:

- Gateron maakt eigenlijk op ieder vlak betere switches dan Cherry. Maar ook daar ervaar ik hetzelfde;
Gat Red is nog steeds schraperig. Klinkt beter, heeft consistentere veren, maar is verder identiek.
Gat Brown heeft een cleane bump, die je meer merkt tijdens typen en die tijdens games beter aanvoelt. Verder blijft het laffe feedback...
- JWK maakt geweldige switches.
JWK Linears voelen gewoon veel beter aan. En komen in een betere serie aan gewichten.
JWK mid bump tactiles zitten relatief dicht bij ergo clear / Zealio (V1) R4
JWK Top bump, met name dan Dark Jade aka Moyu hebben serieuze tactiliteit en een mooi gewicht. De lange POM stem zit net tegen de bovengrens aan, waar een Box Royal een beetje te ver gaat. Tot nu dé switch in mijn verzameling (70+ switches) die absoluut geen wobble heeft.
- Kailh maakt de beste clickies.
Hier vaker besproken, maar Jades, Navy, White, Pink, Pale blue, het is allemaal zo onwijs veel beter als de concurrentie... Daarnaast zijn hun pro series nog wel aardig, maar die kunnen het echt niet winnen van JWK naar mijn mening.
- NK maakt top spul, maar steeds net niet JWK niveau (mening):
NK Creams zijn na een paar maanden gebruik heerlijk soepel. En een perfect gewicht veer. Maar jammer genoeg pingen ze, ook na luben. NK Sherbert / Blueberries zijn wederom top switches, maar verliezen het weer van de top modellen van andere fabrikanten.
- ZealPC
Top spul, maar gewoon erg duur. Vind het persoonlijk z'n prijs wel waard, levertijden zijn relatief snel, maar tja, de prijs is het vs de concurrentie niet altijd waard.

Als je een betere switch wilt proberen dan Red, waarbij de trefzekerheid verbeterd; NK Creams of willekeurige JWK linears. De NK Creams moet je eerst een maand of als het kan wat langer inslijten. Daarna eventueel luben, maar in het begin zijn ze krasserig, dat is "by design". Het is een POM met PTFE erin...
Alternatief, bestel willekeurige JWK's. Durock, Everglide, JWK's eigen brand, Alpaca's, of één van de 90 andere recolours. Smeer ze in met 205g0 en naar mijn mening heb je het beste op de markt te pakken. ZealPC Tealio's zijn een top alternatief als je geen voorraad kunt vinden en de prijs niet zo'n punt vind.

Als je een betere switch wilt dan Bleu, kijk niet verder dan Kailh. Bestel bij MyKeyboard.eu of CandyKeys. Je moet er wat langer op wachten. Je kunt ook gewoon gaan pre-orderen bij hen. Je wilt namelijk NIET de oude voorraad. De versies met een gat in de bodem en oude MX Mount stems zijn ietsje uit spec. Die zijn wat minder vriendelijk voor je keycaps... Daarnaast voelen de 2019 en 2020 refresh switches gewoon beter aan. Heb hier zelf 2018 (met gat) en 2020 Navy's vergeleken en die laatste voelen soepeler aan, passen wél goed met GMK caps, passen beter in 19,04mm plates (exact spec) etc.
Betere clickies zijn er niet kwa geluid en gevoel. White als je licht wilt en een beetje normaal clicky geluid. Pale blue voor wat meer weerstand. Jade als je snelheid niet belangrijk vind en veel geluid wilt maar weinig gewicht. Navy als je gewoon flink wilt meppen en max herrie wilt. Doe geen moeite met foam of lube oid. Het geluid gaat nooit geraffineerd worden en de clicks overstemmen toch alles.

Als je beter wilt dan Brown, is eerst de vraag waar je de click wilt hebben. En daarna hoeveel. Persoonlijk ga ik je geen advies geven op echte Brown-stijl middel bump, want ik houd er gewoon echt niet van. Ergo clear en Zealio v1 is nog tot daar aan toe. Ik vind Box Burnt Orange ook wel lekker, vooral bij een stijle hoek van het bord, ook vooral voor games.

Voor top click: Zealio V2 is nog steeds top. In een stijve plate zou ik voor 62g gaan. (Alu / staal top of tray mount) In een flexibele tray mount, is 65g Zilents misschien prettiger. Als je een gedempte ervaring wilt in type aanslag, zou 67g prettiger zijn in iets als een POM / FR4 / CF plate. Ik vind Zealio's veel prettiger dan Zilents. Ze zijn niet zo luid. Luben met 3203 of ook gewoon 205g0 naar mijn mening.
Everglide Moyu aka Dark Jade is ook absoluut top. Het is wel een luide switch! Echt richting Box White! Maar dan dus POM op POM. Het is een soort Holy Panda met veel minder pre-travel. De bump is aanwezig. Niet bottomen met de standaard veren erin is erg erg lastig. De switch voelt bijzonder absoluut. Luben met 205g0. Is eigenlijk een must naar mijn mening, geluid wordt veel beter en de soepelheid, die toch al top is na ook maar een paar dagen gebruik, wordt er grandioos van. Bestellen bij RandomKeys in DE of Drop (duur!!!) of Ali I guess... Bestel er meer, de pootjes zijn regelmatig misvormd, wegens de extreme vorm ervan en het soort materiaal. Ik heb er 3 uit 80 die niet hetzelfde voelen (1 werkt uberhaubt niet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gisteren switches binnen gekregen.
Via DYE Fetish store besteld op Ali, zeer goedkoop, en ondanks vakanties en human malware binnen 10 dagen in huis! _/-\o_

Deze man moet naast het postkantoor wonen, had zelfde dag nog t&t en was t pakketje al onderweg.
Zeer goed verpakt, halve rol plakband en plenty bubbeltjes folie. Was er 10 min. zoet mee!

Kreeg er een switch puller bij en van beide switches, gateron reds en browns paar extra.
Ook nu eigenaar van een spatiebalk met voor mij onbekende cartoons.
Kreeg ik er als extraatje bij.

Mocht je bestellen, na plaatsen bestelling ff berichtje naar seller sturen dat hij er €10 of zo op zet ivm douane. O-)

Oordeel:
Zeer tevreden!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QiVAeKHVZPxV3A17hbTgZAkhweA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iF8lOPZteowP6AUHa3726w7r.jpg?f=fotoalbum_large

If it isn't broke, take it apart and fix it ¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:56

g0tanks

Moderator CSA
ParaNoja schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:49:
FYI die spatiebalk is van de anime Wikipedia: Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
:D ok dan!
Als jij weet wat het is, mag je em wel hebben..
:P

Ik ga er niks mee doen, en zolder is vol genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ParaNoja

Lekker is dat altijd als dingen zo snel binnen zijn.

Wat zijn die bovenste switches in je foto? Gat milky... purple? (oh het staat erbij, Browns - ziet er vreemd uit in je foto, maar milky browns heb ik nog nooit gezien eigenlijk)

Heb toevallig gisteren ook Milky Red binnen. Ik wilde eigenlijk wat Yellows, maar die waren niet te krijgen. Heb er dus bij MK.eu 67g springs bij besteld. Je moet deze dingen toch wel luben, ik vind ze stock toch wel heel erg scratchy. Dus open gaan ze toch, kan je net zo goed even een nieuwe veer erin stoppen. Het gewicht van reds staat me niet eens zo heel erg tegen eigenlijk, maar de thick tocc DL 67's klinken wel iets beter. Zijn natuurlijk nooit gebruikte olie vrije switches, maar toch, stock hiermee aan de slag; nee, liever niet...

Het verschil met JWK vind ik overigens toch wel heel erg aanwezig. Als in, niet te vergelijken haast, JWK spul klinkt en voelt toch wel echt gewoon beter. En tja, de switch is de dubbele prijs, maar is dat zo'n ramp, gezien een case en keycaps toch fors duurder zijn?

Grappig dat je wat extra spul erbij krijgt. Ik had die bar ook maar weggegeven... Ik snap de link tussen keyboards en Manga spul niet zo goed. Beetje problematisch haast, het moment dat je sociale media (lees Google) profiel MK & Airsoft bevat wordt je compleet gebombardeerd met die Japanse cartoon zooi. Waar ik ook 0,0% interesse in heb. Als iemand me dit kan uitleggen, graag...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@djunicron

Milky red en browns van gateron ja.
Die zak die er omheen zit geeft het kleur verschil. Die is beetje roze en moet ik zeggen ook erg dik.
Misschien zodat het niet nat kon worden?

Ik wou gewoon rode en bruine. Omdat jij dit zei viel t me pas op...
Geen idee wat het verschil is tussen milky en "normale' gaterons...
En moet ik vast koffie zetten om het antwoord daarop te gaan lezen? ;)

Kreeg er ook een switch puller bij, en geloof 2 switches extra van elk.
En voor de prijs, net geen €35 had ik ook nog wel paar dagen extra willen wachten.

Me keyboard is er helaas nog niet, al wel in NL volgens tracking info.
Zelfde dag besteld, zelfde verscheping methode.... Dus kan erg verschillen.
Heb wel me keycaps, 1e van 2 setjes binnen!

Thema is Jukebox waren ook ongeveer €35.
Ben er erg tevreden mee! Voelen goed aan, en zien er super uit!
Veel novelty keys en super kleuren. :9~ En mijn foto doet het geen eer...

Heb meteen een volledige set genomen zodat deze in de toekomst op een toekomstig fullsize keyboard kunnen.
Misschien toch maar kijken of ik daar nog budget voor eh, kerst voor kan maken...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XCA854D0EzQSwuYAM5eLSyFa2kc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qOtlp401GCtwMHo3I53cePN6.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5D1P-QGu6yegd6CpBMPfuCB31k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qcfGlF536zoEkqIVbSUQDcbn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door ParaNoja op 24-10-2020 14:39 . Reden: foto vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
djunicron schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:33:
@ParaNoja

Heb toevallig gisteren ook Milky Red binnen. Ik wilde eigenlijk wat Yellows, maar die waren niet te krijgen.
;) alsjeblieft: milky yellows:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels007007
djunicron schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:23:
Als je een betere switch wilt dan Bleu, kijk niet verder dan Kailh. Bestel bij MyKeyboard.eu of CandyKeys. Je moet er wat langer op wachten. Je kunt ook gewoon gaan pre-orderen bij hen. Je wilt namelijk NIET de oude voorraad.
Bedankt @djunicron voor je uitgebreide reactie! Kailh blue wil ik dan nog wel eens proberen. Als ik bij CandyKeys zoek op full size keyboards met Kailh switches krijg ik 0 resultaten en bij MyKeyboard.eu ook. Je kan denk ik wel een toetsloze basis kopen en dan knopjes en keycaps erbij.. Kan.. gaat wat ver denk ik..

In Pricewatch staan wel een paar als je filtert op deze switch. Het zou trouwens wel handig zijn als ze een filter 'full size / 60% etc filter toevoegen:

https://tweakers.net/toet...K2OkrGBiQGSsKWJmQVQvLYWAA

De Sharkoon scoort wel aardig maar dat randje voor de onderste rij en de 'gamer' letters..
De Silentium PC GK540 zou kunnen

Of denk je dat deze nog met de oude 'mindere' batches toetsen gemaakt zijn?

Edit: Candykeys had wel de 'mega tester' op voorraad, en ik raak kennelijk een beetje getikt (hohohoho) dus die heb ik besteld voor de leuk :-)

[ Voor 5% gewijzigd door Niels007007 op 22-10-2020 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Niels007007 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:50:
[...]

Ik heb nu al drie te dure toetsenborden, dan kan ik best nog een vierde kopen met 'beter dan MX blue' om nog eens te proberen.

Zijn er aanraders gezien mijn verhaal hierboven?
Je lijkt in ieder geval smoothness vrij essentieel te vinden :P

Dat is iets wat met leeftijd/gebruik vaak beter wordt, maar ik vind in het algemeen Cherry juist relatief goed op dat vlak, er zijn veel switches die een stuk meer voelen alsof je schuurpapier door een gaatje probeert te duwen.

Wat ik mis in je verhaal is andere aspecten. Hoe zit het met aanslagkracht? Reds en browns zijn erg licht, blues zijn in vergelijking daarmee iets zwaarder, maar nog altijd redelijk licht te noemen. Zou je als alle overige zaken gelijk waren liever een wat lichtere of juist zwaardere aanslag hebben?

Verder heb je tactilty, dus bewus een bult. Brown en Blue hebben dat, rood niet. Is dat een pre of juist niet?

Verder heb je wel/geen klik. Blue heeft een schelle, hoge click, de andere twee niet. Er zijn meer soorten klik en klak.

Puur uitgaande op wat je schrijft over ruw vs niet ruw zou ik kijken naar switches met nylon (wit doorschijnende) sliders. Ik heb nu een bord met Outemu Forest Silent switches en die zjjn erg soepel, glijden letterlijk naar binnen - dat was voor mij ook een belangrijke factor, al ben jij getuige je kritiek op de Cherry switches nog een stuk kieskeuriger dan ik op dat vlak. Verder lijken ze redelijk veel op Cherry Browns qua aanslag, maar met een wat duidelijkere tactile bump, en stiller door alle demping. Maar er zijn veel meer soorten. Als je een beetje de richting weet waar je in zoekt zou ik een switch tester aanraden in die richting.

Als je weet welke switches je wilt kun je kijken naar borden. Daar kun je kort in zijn: als je iets anders wilt dan een handjevol populaire switches zijn kant-en-klare borden geen optie. Je kunt dan gaan voor kant-en-klare switch borden, of zelf iets maken (met tussenvorm: DHZ hotswap borden, waar je niets hoeft te solderen).

Als je kiest voor switches met 3 pins (2x koper en een centrale plastic 'peg'), kun je voor weinig een goed Hexgears K705/707 hotswap bord kopen. Ze worden met Kailh Box switches geleverd, keuze uit brown, white en red, waarbij brown en red redelijk self-explanatory zijn, en white een alternatieve clicky ontwerp is die ik iig een stuk fijner vind dan MX Blue - een diepere tokgeluid. Komt bij dat Box switches door extra bescherming tegen vloeistoffen bijzonder stabiel zijn, toetsen wiebeln minder. Maar goed, je kunt ze er dus met de hand uit trekken om 3-pins switches naar keuze in te prikken. Ook aanrader: andere keycaps. De Hexgears borden zijn goedkoop en dat merk je gelijk aan de flinterdunne crappy ratelige ABS caps. EUR 47 incl verzendkosten, dus prima te doen. De caps kun je zo gek als je wilt maken, maar fatsoenlijke PBT caps beginnen rond de EUR 25 incl verzendkosten.

Kies je voor 5-pins switches, dan wordt het lastiger. Ik ken geen (goedkope) kant-en-klare bord ermee. Daarom moest ik gaan voor (hotswap) zelfbouw met mijn 5-pins Outemu switches. Stiekem was dat een dure grap - EUR 91 voor de YMDK kit (behuizing, plate, PCB, stabilizers), EUR 20 verzendkosten erbij. Daar weer EUR 36 BTW+inklaring overheen, EUR 60 voor de switches en nog eens EUR 20 voor de keycaps (waarbij ik ze 2e hands op Marktplaats kocht), komt in totaal uit op EUR 227. Ik schrik er een beetje van als ik het hier opsom :X

Kanttekening: dit was een 96-key bord. Als ik voor kleiner/gangbaarder DHZ bord gegaan was, waren alle kosten lager uitgevallen, maar het zou nog steeds ver boven de EUR 100 gekost hebben. Ik zie het vooral als investering: dit is een plank waar ik iedere willekeurige switch in de toekomst in kan prikken, dus m'n volgende bord kost me niet meer dan de switches zelf :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels007007
Het is natuurlijk logisch dat je lange replies krijgt in een topic over toetsenborden.. :D

Ik heb dus een test bordje besteld met 63 switches bij candykeys om eens te voelen. Ik ben behoorlijk tevreden hoe het dagelijks typen gaat met MX blauw en bruin. Als je heel piet luttig aan de switches gaat frunniken valt het wat tegen maar het typt wel prettig. Helemaal als ik terug ga naar m'n oude bordje: pricewatch: Microsoft Comfort Curve Keyboard 3000 (Qwerty US) ... jakkie!

Ik zie wel hoe het uit de hand kan lopen met hotswap achtige borden, de wereld aan switches en keycaps..

Maargoed, ik heb de nodige tips en opties van jullie gekregen, en straks dus 63 probeertoetsjes. Intussen zal ik meer switchen (pun intended) tussen rood, blauw en bruin om een meer lange termijn mening te krijgen over mijn MX vloot.

:-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

dion_b schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 00:12:
Ik zie het vooral als investering: dit is een plank waar ik iedere willekeurige switch in de toekomst in kan prikken, dus m'n volgende bord kost me niet meer dan de switches zelf :)
Verrek, zo had ik er nog niet eens over nagedacht.

Dus over hotswap toetsenborden gesproken. Heeft iemand dan een tip voor een hotswap PCB met de volgende layout (maar met een gewone spatiebalk en ev een langere linkershift):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_XIQZBlt1mPkP2RDb4a0YCE5YQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c2eT0Fl9fhSkqyyqc89xnVX7.jpg?f=fotoalbum_large

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cebby
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Dwarlorf schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:47:
[...]

Dus over hotswap toetsenborden gesproken. Heeft iemand dan een tip voor een hotswap PCB met de volgende layout (maar met een gewone spatiebalk en ev een langere linkershift):

[...]
Dus je zoekt een 60%, hotswap, ISO, split backspace en arrow cluster?

Ik denk dat als je precies dit wilt je het beste een multifunctionele PCB kunt kopen met daarin dan millmax sockets in gesoldeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

se_bastiaan schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:59:
[...]

Dus je zoekt een 60%, hotswap, ISO, split backspace en arrow cluster?

Ik denk dat als je precies dit wilt je het beste een multifunctionele PCB kunt kopen met daarin dan millmax sockets in gesoldeerd.
Ev zonder split backspace. Ik zal nog weer een keer aliexpress afstruinen. Een poos niet meer gedaan omdat ik steeds niks vond dat daaraan voldeed of dat ik alle mogelijke configuraties niet goed uit de omschrijving kon halen.

Maar als iemand nog een tip heeft voor een goede PCB, hoor ik dat ook graag.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dwarlorf schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:38:
[...]

Ev zonder split backspace. Ik zal nog weer een keer aliexpress afstruinen. Een poos niet meer gedaan omdat ik steeds niks vond dat daaraan voldeed of dat ik alle mogelijke configuraties niet goed uit de omschrijving kon halen.

Maar als iemand nog een tip heeft voor een goede PCB, hoor ik dat ook graag.
Mijn 96-key geval was van YMDK. Ben er goed over te spreken, dus allicht is hun 60-key hotswap het overwegen waard.

EUR 19-23 (afhankelijk van USB interface en LED optie) incl verzendkosten voor PCB only. Ondersteunt zowel 6.25u als 7u spatiie, naast 3u gedrochten.
https://www.aliexpress.com/item/32799437588.html

Verkeerde link. Juiste:
https://www.aliexpress.com/item/33023266078.html

[ Voor 10% gewijzigd door dion_b op 24-10-2020 14:18 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 11:24

MrMarcie

CFMoto 650MT

Neem dan liever een DZ60 like PCB die met QMK te programmeren is. Kost paar euro meer.

Ik heb ze allebei en die GH60 kan je niet met QMK programmeren (maar met https://kbfirmware.com), ook al lijkt dat wel in de beschrijving maar lees die manual maar waar ze naar linken.

[ Voor 5% gewijzigd door MrMarcie op 23-10-2020 13:55 ]

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

MrMarcie schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:53:
Neem dan liever een DZ60 like PCB die met QMK te programmeren is. Kost paar euro meer.

Ik heb ze allebei en die GH60 kan je niet met QMK programmeren (maar met https://kbfirmware.com), ook al lijkt dat wel in de beschrijving maar lees die manual maar waar ze naar linken.
Hel lijkt er op dat ik die niet in mijn gewenste layout kan krijgen. Er is sowieso maar 1 ISO versie (en ik kan niet uit de specificaties halen of ik daar dan van kan afwijken).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online

Ik heb die 'GH60' gekocht op precies die link. En als het een zwarte PCB is, dan is het als het goed is gewoon een dezelfde YD60MQ. De witte versie is een Bface clone en heeft ook gewoon QMK support als je zelf wilt flashen.
Dwarlorf schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 14:00:
[...]

Hel lijkt er op dat ik die niet in mijn gewenste layout kan krijgen. Er is sowieso maar 1 ISO versie (en ik kan niet uit de specificaties halen of ik daar dan van kan afwijken).
Eventueel ander alternatief is de XD64 van KPrepublic. Maar ik denk dat het wel kan qua PCB hoor, want de ISO enter zelf beïnvloedt alleen de tweede en derde rij volgens mij. Dus die arrows passen er dan nog onder. En met een beetje flexibele plate moet dat ook wel goedkomen dan.

Als je echt wil millmaxxen trouwens, de sockets zijn in-stock bij MyKeyboard.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

se_bastiaan schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 14:54:
[...]

Ik heb die 'GH60' gekocht op precies die link. En als het een zwarte PCB is, dan is het als het goed is gewoon een dezelfde YD60MQ. De witte versie is een Bface clone en heeft ook gewoon QMK support als je zelf wilt flashen.

[...]

Eventueel ander alternatief is de XD64 van KPrepublic. Maar ik denk dat het wel kan qua PCB hoor, want de ISO enter zelf beïnvloedt alleen de tweede en derde rij volgens mij. Dus die arrows passen er dan nog onder. En met een beetje flexibele plate moet dat ook wel goedkomen dan.

Als je echt wil millmaxxen trouwens, de sockets zijn in-stock bij MyKeyboard.eu
Ik kan geen sockets vinden op die site, ook niet via search. Heb je een directe link?

PCB, zal ik nog ff over nadenken. Iig iedereen bedankt voor de hulp zo ver.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dwarlorf schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 15:09:
[...]
Ik kan geen sockets vinden op die site, ook niet via search. Heb je een directe link?

PCB, zal ik nog ff over nadenken. Iig iedereen bedankt voor de hulp zo ver.
https://mykeyboard.eu/cat...ack-for-20-switches_2097/

Let wel, deze dingen zijn tricky als je niet heel nauwkeurig kunt solderen.

Zorg dat je extra switches hebt! Of soldeer ze erin met switches waar je niet zoveel om geeft. Als je er tin IN krijgt, zitten ze vast. Switches met tin aan de pootjes gaan voor geen meter passen in 7305 en 0305's, de twee maatjes die je wilt hebben voor normale PCB's voor keyboard switches.

Het moment dat je flux of tin in deze dingen krijgt, kan je ze beter links laten liggen en met schone opnieuw beginnen. Bestel er dus een paar meer dan je nodig hebt. En ja, ze zijn best wel duur... Vaak net zo duur als een tweede PCB...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

djunicron schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 15:39:
[...]

https://mykeyboard.eu/cat...ack-for-20-switches_2097/

Let wel, deze dingen zijn tricky als je niet heel nauwkeurig kunt solderen.

Zorg dat je extra switches hebt! Of soldeer ze erin met switches waar je niet zoveel om geeft. Als je er tin IN krijgt, zitten ze vast. Switches met tin aan de pootjes gaan voor geen meter passen in 7305 en 0305's, de twee maatjes die je wilt hebben voor normale PCB's voor keyboard switches.

Het moment dat je flux of tin in deze dingen krijgt, kan je ze beter links laten liggen en met schone opnieuw beginnen. Bestel er dus een paar meer dan je nodig hebt. En ja, ze zijn best wel duur... Vaak net zo duur als een tweede PCB...
Bedankt voor de tips. Solderen kan ik wel aardig maar nu weet ik dat ik goed op moet letten. :)

Ik kwam deze tegen https://splitkb.com/produ...ts?variant=31942430818381

Is wat goedkoper want 110 stuks (ipv 80) voor ongeveer hetzelfde bedrag. Ik neem aan dat dat dezelfde zijn (7305) en dus geschikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

En ondersteunt geen hotswap, terwijl hij dat wel wilde toch?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flapmo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-09 18:56

Flapmo

and back is gigi!

ParaNoja schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:49:
Gisteren switches binnen gekregen.
Via DYE Fetish store besteld op Ali, zeer goedkoop, en ondanks vakanties en human malware binnen 10 dagen in huis! _/-\o_

Deze man moet naast het postkantoor wonen, had zelfde dag nog t&t en was t pakketje al onderweg.
Zeer goed verpakt, halve rol plakband en plenty bubbeltjes folie. Was er 10 min. zoet mee!

Kreeg er een switch puller bij en van beide switches, gateron reds en browns paar extra.
Kreeg ik er als extraatje bij.

Mocht je bestellen, na plaatsen bestelling ff berichtje naar seller sturen dat hij er €10 of zo op zet ivm douane. O-)

Oordeel:
Zeer tevreden!

[Afbeelding]
Die spacebar is 5€ bij hem :).

Ook daar gevonden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hf-sQ4koxhbtQJMQoRLk4HNXpbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/01QRVYMOa2FCYFs0Jor3mYJs.jpg?f=fotoalbum_large

"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

dion_b schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 18:20:
[...]

En ondersteunt geen hotswap, terwijl hij dat wel wilde toch?
Dat klopt. Maar ik geloof dat ik nog een stukje essentiële informatie mis. Waar moet een pcb extra aan voldoen om als hotswap te kunnen dienen? Is een pcb met die mill-max sockets vullen niet genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

any willekeurige pcb dus.

[ Voor 87% gewijzigd door Dwarlorf op 24-10-2020 10:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dwarlorf schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 09:59:
[...]

Dat klopt. Maar ik geloof dat ik nog een stukje essentiële informatie mis. Waar moet een pcb extra aan voldoen om als hotswap te kunnen dienen? Is een pcb met die mill-max sockets vullen niet genoeg?
Andersom: met een hotswap PCB heb je die sockets niet nodig. Scheelt moeite en geld.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
Dwarlorf schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 09:59:
[...]

Waar moet een pcb extra aan voldoen om als hotswap te kunnen dienen? Is een pcb met die mill-max sockets vullen niet genoeg?
dion_b schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 11:38:
[...]

Andersom: met een hotswap PCB heb je die sockets niet nodig. Scheelt moeite en geld.
In principe heb je normaal twee opties:
- Een hotswap PCB met Kailh sockets
Deze zijn vaak met ANSI layout, de enige ISO hotswap die ik heb gezien is die van de CU65. Deze sockets nemen meer ruimte in dus het is alleen mogelijk om hiermee fixed layout PCBs te maken. Dat betekent dus dat ISO + arrows erg moeilijk gaat worden om te vinden.
- Een PCB waar je je switches soldeert
Verkrijgbaar is alle soorten in maten, maar dus wel dat je vastzit aan de switches. Soms is de PCB bij een group buy waar je aan meedoet zelfs alleen op die manier verkrijgbaar omdat er duizend opties voor de layout worden ondersteund

De mill-max sockets maken het dus in principe mogelijk om van elk soldeerbaar PCB een hotswap bord te maken. Dus voor een bord met een speciale PCB waar geen hotswap van is, of met een speciale layout die niet beschikbaar is als geproduceerd PCB met Kailh sockets.

Dus ja, preproduced PCB met Kailh hotswap is veel minder moeite. En zeker, waarschijnlijk ben je wel minder geld kwijt. Maar als je zelf iets wilt waar de massaproducenten geen opties voor bieden, dan moet je gewoon die optie zelf maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

se_bastiaan schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 11:57:
[...]

[...]

In principe heb je normaal twee opties:
- Een hotswap PCB met Kailh sockets
Deze zijn vaak met ANSI layout, de enige ISO hotswap die ik heb gezien is die van de CU65. Deze sockets nemen meer ruimte in dus het is alleen mogelijk om hiermee fixed layout PCBs te maken. Dat betekent dus dat ISO + arrows erg moeilijk gaat worden om te vinden.
- Een PCB waar je je switches soldeert
Verkrijgbaar is alle soorten in maten, maar dus wel dat je vastzit aan de switches. Soms is de PCB bij een group buy waar je aan meedoet zelfs alleen op die manier verkrijgbaar omdat er duizend opties voor de layout worden ondersteund

De mill-max sockets maken het dus in principe mogelijk om van elk soldeerbaar PCB een hotswap bord te maken. Dus voor een bord met een speciale PCB waar geen hotswap van is, of met een speciale layout die niet beschikbaar is als geproduceerd PCB met Kailh sockets.

Dus ja, preproduced PCB met Kailh hotswap is veel minder moeite. En zeker, waarschijnlijk ben je wel minder geld kwijt. Maar als je zelf iets wilt waar de massaproducenten geen opties voor bieden, dan moet je gewoon die optie zelf maken.
Je laat hier optie 3 weg: neem een hotswap-PCB voor 5-pins swtiches. Zoals ik meerdere keren benoemd heb en naar gelinked heb...

Als je mijn toetsenbord waar ik hierboven pics van plakte bekeken had, had je ISO layout gezien. Staat trouwens ook op de Ali-pagina van YMDK waar ik gistermiddag nog in deze discussie naar linkte. Volgende keer misschien lezen voor je iets bij voorbaat afkraakt?

Edit:
Excuses - link is inderdaad ISO, maar niet hot-swappable. Heb een link voor hot-swap nu gegeven, maar ik zie daar geen ISO.

Was trouwens wel handiger geweest me erop te wijzen ipv te negeren, had ik ook niet zo uit m'n slof geschoten.

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 24-10-2020 14:21 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lacer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-10-2020
Hoi iedereen :) Ik heb recent een mechanisch toetsenbord gekocht van Ducky. Super tevreden mee maar nu ben ik eigenlijk op zoek naar bijpassende keycaps. Enigste issue is natuurlijk dat het een AZERTY BE toetsenbord is, wat ik persoonlijk toch wel handig vind om woorden a la "geïntereseerd" gemakkelijk te kunnen typen.

Kent er hier iemand een webshop waar ik Cherry MX-compatiebele AZERY keycaps kan kopen? Of eventueel een printbedrijf of iets dergelijks die dit soort zaken op aanvrag produceert als ik blanke keycaps koop?

Of is het uiteindelijk toch simpeler om hem gewoon als QWERTY te gebruiken? Indien ja, is het dan eenvoudig om mbv van de FN toets toch een ¨ te mappen aan een of andere toets?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bedenk dat keycaps niet meer dan dat zijn: bedrukte stukjes plastic. Het maakt niet uit wat op de toetsen zelf staat, je kunt een QWERTY-bord gewoon als AZERTY instellen en gebruiken als je dat gewend bent.

Snap trouwens niet waarom het makkelijker zou zijn om "geïntereseerd" met AZERTY te typen - de tekens zijn identiek, ze staan alleen op andere plekken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
dion_b schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:44:
[...]

Je laat hier optie 3 weg: neem een hotswap-PCB voor 5-pins swtiches. Zoals ik meerdere keren benoemd heb en naar gelinked heb...
Ik neem aan dat je deze bedoelt?
Waarschijnlijk zie ik het nog steeds over het hoofd, maar ik zie geen optie voor hotswap op die pagina. Dus ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat je naar een soldeerbaar PCB linkte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dwarlorf schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:47:
[...]

Verrek, zo had ik er nog niet eens over nagedacht.

[Afbeelding]
ALi brent uitkomst: GK - X serie.

Hotswap, rgb etc...
ik wou eerst voor de gk68x gaan, maar uiteindelijk de 61 besteld.
Ook de keymove whitefox is een optie, zeer goedkoop compleet 60% bordje.

[ Voor 5% gewijzigd door ParaNoja op 24-10-2020 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

se_bastiaan schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 13:05:
[...]

Ik neem aan dat je deze bedoelt?

[...]

Waarschijnlijk zie ik het nog steeds over het hoofd, maar ik zie geen optie voor hotswap op die pagina. Dus ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat je naar een soldeerbaar PCB linkte.
:X verkeerde link |:(

Juiste:
https://www.aliexpress.com/item/33023266078.html

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 24-10-2020 14:18 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Flapmo schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 09:44:
[...]

Ook daar gevonden.
[Afbeelding]
Ja had ik ook gezien, maar lees eerst maar eens reviews...
Is slechte keycap set, is erop geschilderd.... |:(

Deze Juklebox is wel goed. (heb ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja maar wel bij de verkeerde seller...
das toch die gast die niet kan inpakken??? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ParaNoja schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 14:20:
[...]

Ja maar wel bij de verkeerde seller...
das toch die gast die niet kan inpakken??? :P
Had ik geen last van met m'n 96-key geval, sterker nog was opvallend goed gedaan. Misschien geleerd van z'n fouten? :P

Zelfde PCB trouwens ook bij KBRepublic te krijgen als je andere inpakker wilt, maar daar betaal je wel voor.

Edit:
Nu ik daar kijk hebben ze wel exact wat gewenst is:
- 60%
- ISO
- hot-swappable met 5-gaten
https://kprepublic.com/pr...ware-rgb-underglow-type-c

[ Voor 16% gewijzigd door dion_b op 24-10-2020 14:25 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Over keycaps gesproken, Camping ziet er ook aardig uit, en heb btw weer wat binnen...

Redelijke set Keycaps: Coral Sea

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X4bvdaoiHRAiEluxntHZf5Im4lo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JG3ZYJjXFx5qNrZeDTWldG6u.jpg?f=fotoalbum_large

En ja mijn foto's zijn slecht...lol :D

[ Voor 11% gewijzigd door ParaNoja op 26-10-2020 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

dion_b schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 11:38:
[...]
Ah natuurlijk, duidelijk.
Ik kan daar niet uithalen dat ISO een mogelijkheid is. Maar:
dion_b schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 14:23:
[...]

Had ik geen last van met m'n 96-key geval, sterker nog was opvallend goed gedaan. Misschien geleerd van z'n fouten? :P

Zelfde PCB trouwens ook bij KBRepublic te krijgen als je andere inpakker wilt, maar daar betaal je wel voor.

Edit:
Nu ik daar kijk hebben ze wel exact wat gewenst is:
- 60%
- ISO
- hot-swappable met 5-gaten
https://kprepublic.com/pr...ware-rgb-underglow-type-c
Die PCB ziet er heel mooi uit. Maar zo te zien is dat 1 vaste lay-out? Dan heb ik niet de vrijheid voor een lange linkershift. Maar wel een aanlokkelijke PCB aangezien ik toch al een kleine shift gewend ben (ik heb ook nog de Vortex Race 3 in ISO met een kleine shift). Ik denk dat het óf deze wordt of dat ik toch met mill-max sockets in de weer ga gecombineerd met de link die je in je eerste reactie nu hebt doorgestreept of anders die DZ60 van Gas0line voor een lange linkershift. Ik heb nog een weekje om daar over na te denken.
Ik kan daarvan zo te zien geen losse pcb kopen. En ook geen ISO zo te zien?

[ Voor 10% gewijzigd door Dwarlorf op 24-10-2020 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dwarlorf schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 15:27:
[...]

Ik kan daar niet uithalen dat ISO een mogelijkheid is. Maar:

[...]
mmm die gx serie is ook niet in iso nee.
Wel goedkoop en leuk bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:41
Na dagenlang naar toetsenborden te zoeken en research te doen begint vrijwel elk rechthoekig object op een toestenbord te lijken voor mij. Nu zie ik dat er hier op Tweakers ook gewoon een mechanisch toetsenbord topic is dus hopelijk kan ik hier wat meer informatie opdoen en advies winnen :)
Lang verhaal kort, ik zoek een nieuw toetsenbord ter vervanging van mijn Corsair Strafe RGB Cherry MX Silent. Ik vind het een hartstikke fijn toetsenbord alleen begint het nu toch echt te groot voor mij te worden, en die verschrikkelijk dikke kabel die eraan zit helpt ook niet echt mee als ik hem even opzij wil schuiven of zo.

Welke lay-out wil je?
US / ANSI layout
Huidige toetsenbord is fullsize en ik wil dus graag kleiner. Ik heb naar 60% en 65% toetsenborden gekeken, en hoewel die er allemaal erg mooi uitzien denk ik dat de stap van fullsize naar 60/65% te groot is. Daarnaast vind ik het hebben van de F toetsen, pijltjestoetsen, en home cluster opzich toch wel prettig.
Ik denk dus zelf dat een TKL layout het beste is voor mij.

Wil je backlight?
Backlight is opzich wel leuk, maar het is absoluut niet nodig. Ik gebruik mijn toetsenbord vrijwel altijd in een verlichte omgeving en enige vorm van backlight is meer voor de looks dan functionaliteit.

Welke MX Switch prefereer je?
Op dit moment gebruik ik dus Cherry MX Silent Red switches welke ik nu voor ~3.5 a 4 jaar gebruik. Ik heb geen ervaring met andere switches maar aangezien ik ze al zo lang gebruik zou je wel kunnen zeggen dat ik er tevreden mee ben ;)

Wat je is je budget?
In princiepe is mijn budget vrij flexibel maar ik heb al een beetje vernomen dat toetsenborden makkelijk van een paar tientjes naar een paar hondertjes kunnen gaan. Dus laten we zeggen maximaal 200 euro, inclusief verzenden en eventuele belasting.

Doel van het keyboard?
Toetsenbord word voornamenlijk gebruikt voor gamen (ik speel van alles, van first person shooters tot turn based strategy games). Daarnaast ook voor (school)werk doeleinden, dus verslagen typen etc. en standaard gebruik zoals internet browsen en dergelijke.

Wat weet je al?
Ik heb al een paar toetsenborden gevonden die mij erg aanspreken, ook vroeg ik mij af of er natuurlijk aanbevelingen zijn aangezien er waarschijnlijk genoeg toetsenborden zijn waar ik het bestaan niet van af weet.

De toetsenborden die ik al gevonden had:
Ducky One 2 RGB TKL Cherry MX Silent Red
Varmilo VA87M Cherry MX Silent Red
Varmilo MA87M EC Sakura V2

Op dit moment neig ik naar de Varmilo MA87M EC Sakura V2. Dit is omdat ik de designs van Varmilo erg mooi vind, maar ook zijn de stabilizers en de switches in de MA87M lubed en zit er padding tussen het pcb en case. Al die dingen zijn niet het geval bij de Ducky. De VA87M van Varmilo heeft geen lubed switches. Ik ben dus nog erg aan het twijfelen helaas...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dwarlorf schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 16:40:
[...]

Bedankt voor de tips. Solderen kan ik wel aardig maar nu weet ik dat ik goed op moet letten. :)

Ik kwam deze tegen https://splitkb.com/produ...ts?variant=31942430818381

Is wat goedkoper want 110 stuks (ipv 80) voor ongeveer hetzelfde bedrag. Ik neem aan dat dat dezelfde zijn (7305) en dus geschikt?
Yes, dat zijn de correcte maten. Zijn alleen de versie met een bredere ring. Ben even de juiste achtervoegsels kwijt... dit zijn 0.77 diameter lippen versie, daar past Kailh Pro inderdaad echt niet in. Die van MK zijn een variant waar het heel heel erg strak in zit, die ook nog eens lastiger te solderen zijn, maar een veel wijdere punt aan de binnenkant hebben.

Mits je een van de 6 Kailh Pro switches wilt gebruiken (of 7 nu met Polia?) of hun oudere clickies, dan zit je goed.

Worden ook nog eens vanuit NL verstuurd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

djunicron schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:53:
[...]

Yes, dat zijn de correcte maten. Zijn alleen de versie met een bredere ring. Ben even de juiste achtervoegsels kwijt... dit zijn 0.77 diameter lippen versie, daar past Kailh Pro inderdaad echt niet in. Die van MK zijn een variant waar het heel heel erg strak in zit, die ook nog eens lastiger te solderen zijn, maar een veel wijdere punt aan de binnenkant hebben.

Mits je een van de 6 Kailh Pro switches wilt gebruiken (of 7 nu met Polia?) of hun oudere clickies, dan zit je goed.

Worden ook nog eens vanuit NL verstuurd!
Ik heb nog geen keuze gemaakt maar overweeg eventueel Kailh Box switches, passen die daar wel in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Miyazono schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:46:../..
Welke lay-out wil je?
US / ANSI layout
Huidige toetsenbord is fullsize en ik wil dus graag kleiner. Ik heb naar 60% en 65% toetsenborden gekeken, en hoewel die er allemaal erg mooi uitzien denk ik dat de stap van fullsize naar 60/65% te groot is. Daarnaast vind ik het hebben van de F toetsen, pijltjestoetsen, en home cluster opzich toch wel prettig.
Ik denk dus zelf dat een TKL layout het beste is voor mij.../..
Je hebt ook nog 75%, dan heb je de F-keys wel. Ik had altijd een fullsize keyboard, wist ik veel. Tijdje TKL gehad maar nu 2 60% bordjes gebouwd en wil niet meer anders. Nou ja, een 65% lijkt me nog iets handiger omdat je dan net iets meer toetsen bij de hand hebt. Maar het feit dat bordjes zo smal zijn en je muis dichterbij staat is zalig. En die formfactor went heel erg snel als je er eenmaal mee werkt.

75%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h3KlXONl96Qt99UAkxB4YAzWmYM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o3XSKCTcWuIUqLfBiYJE7Z7U.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door MrMarcie op 25-10-2020 00:04 . Reden: typo ]

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
MrMarcie schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:58:
[...]

Je hebt ook nog 75%, dan heb je de F-keys wel. Ik had altijd een fullsize keyboard, wist ik veel. Tijdje TKL gehad maar nu 2 60% bordjes gebouwd en wil niet meer anders. Nou ja, een 65% lijkt me nog iets handiger omdat je dan net iets meer toetsen bij de hand hebt. Maar het feit dat bordjes zo smal zijn en je muis dichterbij staat is zalig. En die formfactor went heel erg snel als je er eenmaal mee werkt.
75% kwam ik idd ook tegen, een Akko 3084 als het goed is en een lading aan toetsenborden waar ik nog nooit van gehoord had. Verschil in grootte tussen 75% en TKL is daarintegen niet enorm groot (is ook maar 5% dus is te verwachten) als je het verschil tussen full-size en TKL vergelijkt. De meeste lijken Cherry MX Blue, Brown, of Red te hebben en geen andere switch opties. Nu zullen die er natuurlijk wel zijn maar ik ben ze helaas nog niet tegen gekomen.
De EC V2 switches van Varmilo spreken mij best aan, alleen zitten die alleen op Varmilo toetsenborden...

* Miyazono zou willen dat Varmilo 75% toestenborden had :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Het nadeel van 75% en andere varianten tussen 60% en TKL is dat een standaard keycaps-set niet past. Dat is vooral vervelend als afwijkende formaten worden gebruikt voor shift/enter/space etc. Een 1u in plaats van 1.25u voor ctrl/alt/win is nog wel op te lossen met overbodige keycaps uit bijvoorbeeld een TKL-set.
Bij een aantal profielen moet je dan wel rekening houden met R1-R5.

Als je niet van plan bent keycaps te wisselen maakt dat natuurlijk niet uit. Zelf ben ik nogal gehecht aan m'n DSA-setjes, dan blijven TKL en 60% als opties over.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
Ik zat stiekempjes toch wel een beetje te kijken naar keycaps. Nu weet ik niet zeker of ik ze wel zou willen wisselen en dit komt voornamelijk neer op welk toetsenbord ik neem. Varmilo's keycaps zijn al vrij uniek en wissel ik waarschijnlijk niet om. Iets van Ducky bijvoorbeeld wat qua uiterlijk heel basic is zou ik op zich wel overwegen te vervangen.
Dus ja, goed dat je het zegt want daar had ik zelf helemaal niet aan gedacht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

Je kunt bij pimpmykeyboard ook losse keycaps bestellen. Maar met invoerrechten enzo wordt het niet goedkoop. Maar ze hebben nu een free shipping actie als je voor meer dan $50 bestelt, dat scheelt toch een aardig slokje op de borrel.

[ Voor 6% gewijzigd door Dwarlorf op 25-10-2020 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Miyazono schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 01:54:
[...]

75% kwam ik idd ook tegen, een Akko 3084 als het goed is en een lading aan toetsenborden waar ik nog nooit van gehoord had. Verschil in grootte tussen 75% en TKL is daarintegen niet enorm groot (is ook maar 5% dus is te verwachten) als je het verschil tussen full-size en TKL vergelijkt. De meeste lijken Cherry MX Blue, Brown, of Red te hebben en geen andere switch opties. Nu zullen die er natuurlijk wel zijn maar ik ben ze helaas nog niet tegen gekomen.
De EC V2 switches van Varmilo spreken mij best aan, alleen zitten die alleen op Varmilo toetsenborden...

* Miyazono zou willen dat Varmilo 75% toestenborden had :P
Een 75% is net zo breed als een 65%. Je hebt alleen een extra F-rij+ erboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
Ik heb wat meer naar 75% toetsenborden gezocht en gekeken. Ik kan eigenlijk niet echt heel veel vinden, en wat ik kan vinden is het dan net niet helemaal.
Keychron K2 ziet er super mooi uit maar is enorm dik wat niet echt prettig lijkt voor de polsen, ook met een wristrest ziet het best onprettig uit...
Vortex Race 3 lijkt mij best een interessante optie. Het enige probleem is nogal afwijkende formaten van sommige keys, en de standaard keycaps hebben toch een iets te retro look voor mij, dus vervangen kan nog eens onhandig of duur worden.
Akko 3084 zie ik nogal mixed reviews van. Veel reviews zijn vrij positef alleen lijken er nogal wat problemen te zijn met de bluetooth en is de bouwkwaliteit / stabilizers niet geweldig. En er is hetzeldfe verhaal als met de Vortex als het om de looks van de keycaps aankomt.

Er waren nog wat andere die ik tegenkwam maar dat waren meet budget toetsenborden helaas. Ik heb dus een vermoeden dat het toch TKL gaat worden tenzij er natuurlijk nog meer goede 75% toetsenborden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Miyazono schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:22:
Akko 3084 zie ik nogal mixed reviews van. Veel reviews zijn vrij positef alleen lijken er nogal wat problemen te zijn met de bluetooth en is de bouwkwaliteit / stabilizers niet geweldig.
Stabilizers zijn bijna nooit goed out of the box..
En niet erg moeilijk of duur te vervangen. ;)
Bluetooth kun je uitzetten...
En tja... een keyboard bedraad gebruiken is de beste optie, waarom bluetooth (vaak oudere standaard ook nog) heb ik nooit gesnapt. Geeft mijnsinziens alleen vertraging.
Wat is er mis met de al oude logitech alike usb dongles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
ParaNoja schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:43:
[...]

Stabilizers zijn bijna nooit goed out of the box..
En niet erg moeilijk of duur te vervangen. ;)
Bluetooth kun je uitzetten...
En tja... een keyboard bedraad gebruiken is de beste optie, waarom bluetooth (vaak oudere standaard ook nog) heb ik nooit gesnapt. Geeft mijnsinziens alleen vertraging.
Wat is er mis met de al oude logitech alike usb dongles?
Ja Bluetooth gebruik ik zelf niet dus voor mij is dat gelukkig geen probleem, en de Akko heeft ook een usb kabel. Enige wat ik merk is dat de Akko niet echt makkelijk te vinden is. Zijn een paar webshops die de geheel blauwe variant hebben, maar de zwarte variant...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Alsewel: epomaker ook op ali en banggood en amazon te vinden.....
Miyazono schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:48:
[...]

Ja Bluetooth gebruik ik zelf niet dus voor mij is dat gelukkig geen probleem, en de Akko heeft ook een usb kabel. Enige wat ik merk is dat de Akko niet echt makkelijk te vinden is. Zijn een paar webshops die de geheel blauwe variant hebben, maar de zwarte variant...

[ Voor 79% gewijzigd door ParaNoja op 25-10-2020 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
ParaNoja schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:52:
Alsewel: epomaker ook op ali en banggood en amazon te vinden.....
[...]
Op Ali en Banggood vond ik helaas alleen maar out of stock. Op Amazon kon ik alleen MX Blue en Brown vinden (zal waarschijnlijk aan mij liggen). Epomaker kwam ik in mijn google avonturen nog niet tegen, dus bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Miyazono

Ik heb een bordje van ze onderweg, besteld op amazon UK . ;) en kwam de naam op youtube reviews tegen.
Geen idee of ze daadwerkelijk de fabrikant zijn, of wederverkoper van de Akko.

De GK68-x(s) serie bordjes hadden ze een kickstarter voor, zo kwam ik erop.

[ Voor 3% gewijzigd door ParaNoja op 25-10-2020 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flapmo schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 09:44:
[...]

:) voor verzendkosten heb je em.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapmo

Flapmo

and back is gigi!

ParaNoja schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:20:
[...]

:) voor verzendkosten heb je em.....
Nee bedankt, niet mijn stijl ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand tip voor een goede switch opener?
Zijn er zo veel om uit te kiezen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-09 17:06
Ik heb deze probleemloos op zo'n 1000 switches gebruikt inmiddels

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Extraxyz schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 19:22:
Ik heb deze probleemloos op zo'n 1000 switches gebruikt inmiddels
Ligt t aan mij of is dat niet beetje duur?
Is maar klein stukje alu? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

ParaNoja schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 21:13:
[...]

Ligt t aan mij of is dat niet beetje duur?
Is maar klein stukje alu? :/
Ik kan het niet maken voor een geeltje. En vind ze wel erg mooi. En gaat lang mee, dus dan valt het wel mee.
Maar er zijn ook andere goedkope opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@MrMarcie

mmm, ja heb je ook een punt, ik vond het veel met name in vergelijking met me keyboard/keycaps.
Dan is t bijna een keycap set of 1/3 toestenbord.... :N

[ Voor 6% gewijzigd door ParaNoja op 27-10-2020 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

ParaNoja schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:43:
@MrMarcie

mmm, ja heb je ook een punt, ik vond het veel met name in vergelijking met me keyboard/keycaps.
Dan is t bijna een keycap set of 1/3 toestenbord.... :N
:) Echt goede keycap set kunnen lopen tot over de 200 Euro. En een toetsenbord van 75 euro is ook instap. Welkom in de mooie wereld van de mechanische toetsenborden. _O-

Daarom wordt ook iedereen overal gewaarschuwd. Als je eenmaal begint met mechanische toetsenborden heb je er een dure hobby bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Is er niet iemand geweest die dit heeft ingescand en 3d geprint?
Zoiets als dit?
https://www.thingiverse.com/thing:2775085
of dit
https://www.thingiverse.com/thing:2815698

[ Voor 48% gewijzigd door init6 op 27-10-2020 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrMarcie schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:49:
[...]

:) Echt goede keycap set kunnen lopen tot over de 200 Euro. En een toetsenbord van 75 euro is ook instap. Welkom in de mooie wereld van de mechanische toetsenborden. _O-

Daarom wordt ook iedereen overal gewaarschuwd. Als je eenmaal begint met mechanische toetsenborden heb je er een dure hobby bij.
:P das ook waar...
En... in vergelijking tot me PC is t goedkoop... >:)
(tja, met al deze aankopen wordt hardtube watercooling nu echt volgend jaar)

En gelukkig niet zo duur als me andere hobbies. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
init6 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:52:
Is er niet iemand geweest die dit heeft ingescand en 3d geprint?
Zoiets als dit?
https://www.thingiverse.com/thing:2775085
of dit
https://www.thingiverse.com/thing:2815698
Ik zag die wel op Ali voorbijkomen.
Maar wel een zeer goede optie, mits 3d geprint stevig genoeg.
*bookmark gemaakt 8)
Ik ga zeker even vragen of iemand die kan printen voor me.

Als dit werkt @MrMarcie is er meer budget voor keycaps etc.... :9~

[ Voor 7% gewijzigd door ParaNoja op 27-10-2020 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:43
Ik heb hier al wat pareltjes zien voorbijkomen. Uiteindelijk kost het allemaal flink wat geld ook. Hoeveel toetsenborden hebben jullie gemiddeld en houden jullie deze voor jezelf of is het de bedoeling om deze nadien te verkopen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Rebbelx Ik dacht altijd dat je er net zo veel nodig had als je er maar goede redenen (excuus) voor hebt...

Dus voor elke pc/laptop minimaal 1!
Vervolgens minimaal 1 om mee te nemen, wel zo makkelijk, en uiteraard een reserve! Je weet maar nooit.
En raspberry etc tellen toch ook mee?

Mocht een eventuele wederhelft dan gaan zeuren, dan wordt het tijd er een cadeau te geven...

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
ParaNoja schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:14:
@Rebbelx Ik dacht altijd dat je er net zo veel nodig had als je er maar goede redenen (excuus) voor hebt...

Vervolgens minimaal 1 om mee te nemen, wel zo makkelijk, en uiteraard een reserve! Je weet maar nooit.

Mocht een eventuele wederhelft dan gaan zeuren, dan wordt het tijd er een cadeau te geven...

;)
Lol ik zou er wel eens eentje zelf willen maken helaas heb ik geen enkele ervaring met solderen. Daarom lijkt het beter om een hot swap versie aan te schaffen. Iemand een idee voor een deftig TKL kit waar je dus enkel nog de switches en caps moet bij bestellen ? Luben zou ik bv wel een eerste keer willen proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Rebbelx

En hotswap is makkelijk als je verschillende switches wilt uitproberen..

Ik heb een 60% de GK61X onderweg, deze heeft ook 2 "grotere" broertjes de gk64x en gk68x.
Echter deze hebben geen van alle de F toetsen. Mijn redenering, op klein bordje is goedkoper alles uit te proberen.
Bijvoorbeeld bij DYE

De Akko, besproken paar post terug, heeft die wel.

[ Voor 7% gewijzigd door ParaNoja op 27-10-2020 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Miyazono schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 02:53:
Ik zat stiekempjes toch wel een beetje te kijken naar keycaps. Nu weet ik niet zeker of ik ze wel zou willen wisselen en dit komt voornamelijk neer op welk toetsenbord ik neem. Varmilo's keycaps zijn al vrij uniek en wissel ik waarschijnlijk niet om. Iets van Ducky bijvoorbeeld wat qua uiterlijk heel basic is zou ik op zich wel overwegen te vervangen.
Dus ja, goed dat je het zegt want daar had ik zelf helemaal niet aan gedacht :)
Ik heb een ducky keycap set te koop mocht je interesse hebben. Een Ultra Violet setje :-)

verder, hotswap is chill. :Y)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

ParaNoja schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:14:

;)
Elke keer als ik een toetsenbord erbij heb koop ik er een pi bij om het toetsenbord te kunnen verantwoorden. :+
Rebbelx schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:15:
Ik heb hier al wat pareltjes zien voorbijkomen. Uiteindelijk kost het allemaal flink wat geld ook. Hoeveel toetsenborden hebben jullie gemiddeld en houden jullie deze voor jezelf of is het de bedoeling om deze nadien te verkopen ?
Ik heb er:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGWdV3wdmKJOLjLBuc48Oqsm3Mo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UrHqT7P7krbsoCC0JjWSLnEb.jpg?f=fotoalbum_large
En nog 1 'in aanbouw'.

Op zich hou ik ze zelf maar sluit niet uit dat er ooit een paar weg gaan. Aan de andere kant kan de tada68 wel weg. Was een impuls aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inviscid
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 12:42
Kan iemand een goed toetsenbord aanraden met MX Blue-achtige switches(/lekker typen), niet al te groot, en met numpad? Ik heb al een beetje in de pricewatch gekeken, maar hoef geen backlight en dan blijft er erg weinig over dat goed verkrijgbaar is.

Iets als de Ducky Skyline of Keychron K4 (blauw staat niet eens in de pricewatch) zou perfect zijn, maar die zijn dus niet (meer) leverbaar.

Heb nu de Ducky One 2 RGB op m'n lijst staan aangezien die tenminste leverbaar is, maar vraag me af of ik voor die prijs niet iets beters kan krijgen zonder lichtjes. (snap dat ik 't uit kan zetten, maar vermoed ergens een verschil in kwaliteit of prijs met ledloze borden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flapmo

Flapmo

and back is gigi!

Leopold FC900R PD zoeken? Sommige shops lijken hem nog te hebben al zijn het veel te hoge prijzen (150 ipv 125€). Bijvoorbeeld hier.

Overigens is Ducky One 2 prima qualiteit. Het is geen leopold, welke misschien beste kwaliteit van stock keyboards levert maar het zit er niet ver vanaf.

@gitaarwerk zitten bij de set ook de 2u rechter shift, 1u FN en 1u ALT caps voor 65% keyboard?

[ Voor 10% gewijzigd door Flapmo op 27-10-2020 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inviscid schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:50:
Kan iemand een goed toetsenbord aanraden met MX Blue-achtige switches(/lekker typen), niet al te groot, en met numpad? Ik heb al een beetje in de pricewatch gekeken, maar hoef geen backlight en dan blijft er erg weinig over dat goed verkrijgbaar is.

Iets als de Ducky Skyline of Keychron K4 (blauw staat niet eens in de pricewatch) zou perfect zijn, maar die zijn dus niet (meer) leverbaar.

Heb nu de Ducky One 2 RGB op m'n lijst staan aangezien die tenminste leverbaar is, maar vraag me af of ik voor die prijs niet iets beters kan krijgen zonder lichtjes. (snap dat ik 't uit kan zetten, maar vermoed ergens een verschil in kwaliteit of prijs met ledloze borden)
Wat about rechtstreeks kopen

De AKKO en AKKO Silent zijn misschien
een mogelijkheid.

Ik ben nog niet zo veel full size keyboards tegengekomen.
Kijk ook op amazon uk en .de en Ali.
Misschien youtube afstruinen naar reviews?

Als je zeker weet dat je niet wil wisselen van switch dan heb je wel meer keuze, persoonlijk zou ik kiezen voor hotswap.
Kun je eventueel modden, switches van lube voorzien etc.
Wat nu als je volgende week bij iemand een toetsenbordje probeert met geweldige switches... |:(
Dan is het denk ik meer als waard.

[ Voor 4% gewijzigd door ParaNoja op 27-10-2020 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BSD
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-09 22:03

BSD

Ik heb op dit moment *checkt lijst* 28 keyboards en er is er nog een onderweg. Er zitten wel een paar rubber domes bij die ik nooit gebruik en nog eens opgeruimd moeten worden. En ook nog eentje voor mevrouw BSD, een losse numpad en een 2%. Dus laten we het houden op 20. Daarvan zitten er ongeveer 9 in de roulatie voor dagelijks gebruik en de rest moet verkocht of houd ik uit nostalgie (bijvoorbeeld de model M).

Ik ben nu wel op het punt dat ik iets écht mooi moet vinden om het te kopen, zit niet meer te wachten op meer van hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@BSD
Iets als de nieuwe groupbuy op Oblotzky voor de n65 nu in de Random Frank P edition? :9~

Bijna zelfde als de Milkshake, behalve switches:

"The included switches are either a recolor of the NK_ Silk Yellow switches (linear) which are translucent green with a white stem or Crystal Jades (clicky) which are translucent green with green stems. The Crystal Jade recolor is called Midnight Jade, and the Silk Yellow recolor is called Silk Emerald."

[ Voor 56% gewijzigd door ParaNoja op 27-10-2020 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BSD
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-09 22:03

BSD

ParaNoja schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:23:
@BSD
Iets als de nieuwe groupbuy op Oblotzky voor de n65 nu in de Random Frank P edition? :9~
Mooi ding, maar ik ben niet zo van de 65%. Dus deze sla ik over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BSD schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:29:
[...]

Mooi ding, maar ik ben niet zo van de 65%. Dus deze sla ik over :)
;) Mijn Milkshake is al besteld, doe even met je mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vraagje, over milkshake gesproken...

Weet iemand of er een muismat van gaat uitkomen, de Novelkeys Milkshake?
Of een bijpassende muismat? En niet de oude KAT Milkshake in roze, dank u.

En ik moet ook nog iets zoeken voor bij die Jukebox keycaps iemand suggesties?

[ Voor 6% gewijzigd door ParaNoja op 27-10-2020 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Flapmo schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:40:
Leopold FC900R PD zoeken? Sommige shops lijken hem nog te hebben al zijn het veel te hoge prijzen (150 ipv 125€). Bijvoorbeeld hier.

Overigens is Ducky One 2 prima qualiteit. Het is geen leopold, welke misschien beste kwaliteit van stock keyboards levert maar het zit er niet ver vanaf.

@gitaarwerk zitten bij de set ook de 2u rechter shift, 1u FN en 1u ALT caps voor 65% keyboard?
euhhh,... https://m.alternate.nl/Du...caps/html/product/1535826 volgens mij wel? :-)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapmo

Flapmo

and back is gigi!

Zo te zien niet. Heb een korte r-shift nodig. Lijkt er niet bij te zitten als ik zo kijk naar de foto's.

https://drop.com/talk/947...youts-explained-in-detail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 11:36

Wailing_Banshee

You're Next

3. En een heleboel in de kast (die ik niet meer gebruik). 1 voor m'n laptop, 1 voor pc en 1 voor m'n tablet (dit is geen mechanische). Verkopen doe ik nooit.

Ik zit er wel aan te denken om m'n pc toetsenbord te vervangen door de RBG versie. En als er een verlicht UHK uitkomt, staat die ook hoog op m'n lijstje...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 23:26

Ik heb bij Alternate een Leopold toetsenbord gekocht. Mijn god, de beste uitgave van mijn leven _/-\o_

Moet zeggen dat ik wel gefascineerd ben geraakt door mech toetsenborden. Wil er ooit nog eentje zelf bouwen, nu maar eerst een custom USB kabel bouwen. :)

EDIT: Ah excuses, ik zie nu dat je op zoek bent naar Mx blue switches. Ik heb de red variant en die was direct leverbaar. Overigens doet dat niets af aan de bouwkwaliteit van de Leopold. Echt een tank van een toetsenbord. Succes met je zoektocht in ieder geval!

[ Voor 9% gewijzigd door YaaD op 28-10-2020 08:41 ]

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
ParaNoja schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:11:
@Rebbelx

En hotswap is makkelijk als je verschillende switches wilt uitproberen..

Ik heb een 60% de GK61X onderweg, deze heeft ook 2 "grotere" broertjes de gk64x en gk68x.
Echter deze hebben geen van alle de F toetsen. Mijn redenering, op klein bordje is goedkoper alles uit te proberen.
Bijvoorbeeld bij DYE

De Akko, besproken paar post terug, heeft die wel.
Mmm de F knoppen is wel een must. Ik zoek infeite een TKL hot swap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online

Een DAS4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Heb ooit eens een Avia Osmium gekocht, heeft zelfs een best buy gekregen van Toms hardware. Dat ding had alleen zo'n last van Ghosting en sticky keys dat ik hem in de kast heb gegooid. Vervolgens nu jaren op een Corsair K30 maar toch nog een keer een mechanisch keyboard proberen (ooit begonnen op de commodore 64 begonnen en een Model M gehad). Dus de nieuwe Ducky Mecha Radiant Emerald besteld, precies in het kleurenschema als mijn IDE. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rebbelx schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:19:
[...]

Hoewel ik veel van 75% bordjes houd, zou ik toch niet willen stellen dat F keys een must zijn. FN+ getal is echt ook gemakkelijk als je niet heel specifiek de timing goed moet hebben ofzo. Na een beetje oefenen (verbazing wekkend weinig eigenlijk) is zelfs een 40% zonder cijfers en zonder 50% van de accenten heel goed te doen. Niet dat je er een dag accountancy op zou willen doen en ook voor CAD applicaties niet optimaal, maar er zit ook zeker een voordeel aan kleinere layouts; je hoeft je handen simpelweg minder te verplaatsen. En zeker als je spatie je 2e en 3e shift zijn, of op een 65% een knop daar net naast, is dat om de minuut indrukken voor een F-knop niet zo'n punt.

TLK vind ik persoonlijk niet echt nuttig. Het nav cluster en de pijltje zo los, zonder dat ik er extra functionaliteit voor terug krijg voelt zo loos...

Maar goed, TLK hotswap en 75% hotswap borden zijn er genoeg te bouwen.

En tja, heb persoonlijk gewoon meerdere borden liggen en wissel ertussen afhankelijk van de taak. Of waar ik zin in heb. Sommige dagen is het lekker om even op clickies of luide tactiles te meppen. Soms wil je gewoon smooth linears om stressvrij op te typen...
Heb momenteel:
1x 60% met clickies
2x 65% toevallig momenteel beide linear
2x 75%, toevallig momenteel beide tactile
1x 40% op werk
1x 60% met 65% layout op werk als super stille build.
1x TKL en 1x full size in opslag. Beetje prulletjes vergeleken met de rest
1x 75% om te herbouwen (3D geprint, ik wil de onderkant nog licht gaan aanpassen.)
2x 65% onderweg
Aan het zoeken naar nog een 75% GB, maar nog 3 op het oog.

En in principe is alles altijd te koop. Als iemand oprecht interesse heeft en de prijs klopt, is het te koop. Bouw wel weer wat anders / hetzelfde terug. Denk op die manier onbedoeld toch 4 borden verkocht in 2 jaar tijd.

[ Voor 19% gewijzigd door djunicron op 28-10-2020 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
djunicron schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:57:
[...]

Hoewel ik veel van 75% bordjes houd, zou ik toch niet willen stellen dat F keys een must zijn. FN+ getal is echt ook gemakkelijk als je niet heel specifiek de timing goed moet hebben ofzo. Na een beetje oefenen (verbazing wekkend weinig eigenlijk) is zelfs een 40% zonder cijfers en zonder 50% van de accenten heel goed te doen. Niet dat je er een dag accountancy op zou willen doen en ook voor CAD applicaties niet optimaal, maar er zit ook zeker een voordeel aan kleinere layouts; je hoeft je handen simpelweg minder te verplaatsen. En zeker als je spatie je 2e en 3e shift zijn, of op een 65% een knop daar net naast, is dat om de minuut indrukken voor een F-knop niet zo'n punt.

TLK vind ik persoonlijk niet echt nuttig. Het nav cluster en de pijltje zo los, zonder dat ik er extra functionaliteit voor terug krijg voelt zo loos...

Maar goed, TLK hotswap en 75% hotswap borden zijn er genoeg te bouwen.

En tja, heb persoonlijk gewoon meerdere borden liggen en wissel ertussen afhankelijk van de taak. Of waar ik zin in heb. Sommige dagen is het lekker om even op clickies of luide tactiles te meppen. Soms wil je gewoon smooth linears om stressvrij op te typen...
Waar kan ik deze dan vinden ? Op dit moment zoek ik wel maar ik lijk niks echt tegen te komen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 11:36

Wailing_Banshee

You're Next

djunicron schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:57:
[...]

Hoewel ik veel van 75% bordjes houd, zou ik toch niet willen stellen dat F keys een must zijn. FN+ getal is echt ook gemakkelijk als je niet heel specifiek de timing goed moet hebben ofzo.
afhankelijk waar je je toetsenbord voor gebruikt. Voor m'n programmeren gebruik ik net zo makkelijk die Fn+, maar voor gamen vind ik die functie toetsen wel noodzakelijk...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rebbelx schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:19:
[...]

keuze zat, o.a.:

Hello Ganss
Akko 3087
akko 3084

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eindelijk me keyboardje binnen.
Voelt lekker aan en geluid is niet gek. Vooral niet gezien prijspunt.
Had slechter verwacht...

Maar totaal geen flex in de case, en lekker zwaar.
Ik vermoed dat er al wat lube op de stabs zit, voelt, nu met gaterons milky brown erg lekker aan.
Ook goede felle rgb. En mogelijkheid om spatiebalk in 3en te delen.
Lekker dikke USB kabel, niet coiled, maar die komt nog wel ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oPqee9hRQI7nOFi7jNqVbeKeWF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/azJm751HrHCoAItKCIksRKQs.jpg?f=fotoalbum_large

Heb ff snel keycaps erop gezet, nog niet open geschroefd gehad.

Maar voorlopige conclusie, veel waarde voor me geld, ziet er goed uit, geen gebreken, en opvallend weinig ping op de spatiebalk etc. (kan altijd beter, maar 100% meevaller)
Ik zeg dikke 8 voor totaal minder dan 85 euries!
(ben zeer benieuwd hoe de nk65 zich tot deze verhoud... Zal nog tot maart moeten wachten...)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UYzakRckDtdurqXV9q2c7p3gwc0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fpJDWe0KSEC1FOd5aYeRsmqF.jpg?f=fotoalbum_large

Is deze: GK61X

[ Voor 11% gewijzigd door ParaNoja op 02-11-2020 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
Zijn die AKKOs hot swap... Ik vind daar namelijk niet echt info over terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rebbelx schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:44:
eh, geen idee eigenlijk... 8)7
:*) maar wel op me nieuwe keyboard getypt! lol

8) jammer dat de monstergears is uitverkocht, dat is een erg mooie hotswap tkl

[ Voor 30% gewijzigd door ParaNoja op 28-10-2020 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wailing_Banshee schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:43:
[...]

afhankelijk waar je je toetsenbord voor gebruikt. Voor m'n programmeren gebruik ik net zo makkelijk die Fn+, maar voor gamen vind ik die functie toetsen wel noodzakelijk...
Oh zeker, het moment dat ik met Fusion of PS aan de slag ga, zet ik vaak even een 75% neer.

En gamen op een 40% is ook pijnlijk. Spatie niet ingedrukt kunnen houden als continue input is niet handig. En je hebt een rij minder binnen handbereik.

Maar F knoppen voor games gebruik ik dan weer niet. Dan moet ik m'n hand toch gewoon te ver verplaatsen. Misschien dat je het bij strategie of space sims nog wel eens nodig hebt, maar ik wordt daar toch niet echt gelukkig van. Als games je de qwerty rij en getallen als home-row laten gebruiken verander ik persoonlijk steevast alles een rij omlaag...
Nee, er bestaat geen hotswap versie van de 3084. Van de 3087 wel, maar zo te zien wordt die niet meer door Akko verkocht. maar wel door... Epomaker. haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
djunicron schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:54:

[...]

Nee, er bestaat geen hotswap versie van de 3084. Van de 3087 wel, maar zo te zien wordt die niet meer door Akko verkocht. maar wel door... Epomaker. haha.
Op de doos van mijn GK61X van epomaker staat dus skyloong... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Epomaker heeft ook nog de ep84
maar moet je wel ff checken of deze optische switches heeft, ben er niet zeker van dat die mx switches aan kan.

Vergeten we bijna de ID80 hotswap en tkl! :P
Review van de ID80 door TaeKeyboards

[ Voor 22% gewijzigd door ParaNoja op 28-10-2020 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandoor_MBA
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-11-2024
Goedemiddag allemaal,

Even voorstellen; Long-time lurker hier. Alvast bedankt voor al het leesplezier in het verleden! Ben inmiddels langzaam het keyboard virus aan het opdoen.

Begonnen met een goedkoop no-name toetsenbord van bol.com met Gatheron Brown switches, 104-keys. Prima toetsenbord maar wilde toch iets kleiners en meer premium.

Nu in bezit van een Ducky One 2 SF met Blue switches, heel fijn toetsenbord! Door een fout van mij heb ik er 2 in bezit op dit moment dus als iemand op zoek is naar een nieuwe in de doos PM mij dan maar (niet van de vrachtwagen gevallen, ik heb de factuur als je die wil zien).

Vragen voor aan het forum: Heb serieuze interesse in de NK65 RFP edition, mooie kleur wat mij betreft. Denk dat ik dit keer voor de linear switches wil gaan, zijn NK Silk yellow switches in een andere kleur uitgevoerd. Factory lubed. Nog gedachten, tips of opmerkingen?

Tevens ben ik erg gecharmeerd van GMK Nord. Is daar een (goedkoper) alternatief van? Of eventueel iets meer in de richting van de GMK Oblivion? Vind de grijze toetsen met gekleurde accenten erg mooi. Eventueel om te bouwen op de ID80 of iets dergelijks in space grey.

Dank alvast.
Pagina: 1 ... 48 ... 158 Laatste