Ik vind dat je een accurate weergave. En ik deel je meningen over deze switches @
Niels007007 .
Waar ik persoonlijk, nog steeds in algemene termen pratend achter ben gekomen op dit vlak:
- Gateron maakt eigenlijk op ieder vlak betere switches dan Cherry. Maar ook daar ervaar ik hetzelfde;
Gat Red is nog steeds schraperig. Klinkt beter, heeft consistentere veren, maar is verder identiek.
Gat Brown heeft een cleane bump, die je meer merkt tijdens typen en die tijdens games beter aanvoelt. Verder blijft het laffe feedback...
- JWK maakt geweldige switches.
JWK Linears voelen gewoon veel beter aan. En komen in een betere serie aan gewichten.
JWK mid bump tactiles zitten relatief dicht bij ergo clear / Zealio (V1) R4
JWK Top bump, met name dan Dark Jade aka Moyu hebben serieuze tactiliteit en een mooi gewicht. De lange POM stem zit net tegen de bovengrens aan, waar een Box Royal een beetje te ver gaat. Tot nu dé switch in mijn verzameling (70+ switches) die absoluut geen wobble heeft.
- Kailh maakt de beste clickies.
Hier vaker besproken, maar Jades, Navy, White, Pink, Pale blue, het is allemaal zo onwijs veel beter als de concurrentie... Daarnaast zijn hun pro series nog wel aardig, maar die kunnen het echt niet winnen van JWK naar mijn mening.
- NK maakt top spul, maar steeds net niet JWK niveau (mening):
NK Creams zijn na een paar maanden gebruik heerlijk soepel. En een perfect gewicht veer. Maar jammer genoeg pingen ze, ook na luben. NK Sherbert / Blueberries zijn wederom top switches, maar verliezen het weer van de top modellen van andere fabrikanten.
- ZealPC
Top spul, maar gewoon erg duur. Vind het persoonlijk z'n prijs wel waard, levertijden zijn relatief snel, maar tja, de prijs is het vs de concurrentie niet altijd waard.
Als je een betere switch wilt proberen dan Red, waarbij de trefzekerheid verbeterd; NK Creams of willekeurige JWK linears. De NK Creams moet je eerst een maand of als het kan wat langer inslijten. Daarna eventueel luben, maar in het begin zijn ze krasserig, dat is "by design". Het is een POM met PTFE erin...
Alternatief, bestel willekeurige JWK's. Durock, Everglide, JWK's eigen brand, Alpaca's, of één van de 90 andere recolours. Smeer ze in met 205g0 en naar mijn mening heb je het beste op de markt te pakken. ZealPC Tealio's zijn een top alternatief als je geen voorraad kunt vinden en de prijs niet zo'n punt vind.
Als je een betere switch wilt dan Bleu, kijk niet verder dan Kailh. Bestel bij MyKeyboard.eu of CandyKeys. Je moet er wat langer op wachten. Je kunt ook gewoon gaan pre-orderen bij hen. Je wilt namelijk NIET de oude voorraad. De versies met een gat in de bodem en oude MX Mount stems zijn ietsje uit spec. Die zijn wat minder vriendelijk voor je keycaps... Daarnaast voelen de 2019 en 2020 refresh switches gewoon beter aan. Heb hier zelf 2018 (met gat) en 2020 Navy's vergeleken en die laatste voelen soepeler aan, passen wél goed met GMK caps, passen beter in 19,04mm plates (exact spec) etc.
Betere clickies zijn er niet kwa geluid en gevoel. White als je licht wilt en een beetje normaal clicky geluid. Pale blue voor wat meer weerstand. Jade als je snelheid niet belangrijk vind en veel geluid wilt maar weinig gewicht. Navy als je gewoon flink wilt meppen en max herrie wilt. Doe geen moeite met foam of lube oid. Het geluid gaat nooit geraffineerd worden en de clicks overstemmen toch alles.
Als je beter wilt dan Brown, is eerst de vraag waar je de click wilt hebben. En daarna hoeveel. Persoonlijk ga ik je geen advies geven op echte Brown-stijl middel bump, want ik houd er gewoon echt niet van. Ergo clear en Zealio v1 is nog tot daar aan toe. Ik vind Box Burnt Orange ook wel lekker, vooral bij een stijle hoek van het bord, ook vooral voor games.
Voor top click: Zealio V2 is nog steeds top. In een stijve plate zou ik voor 62g gaan. (Alu / staal top of tray mount) In een flexibele tray mount, is 65g Zilents misschien prettiger. Als je een gedempte ervaring wilt in type aanslag, zou 67g prettiger zijn in iets als een POM / FR4 / CF plate. Ik vind Zealio's veel prettiger dan Zilents. Ze zijn niet zo luid. Luben met 3203 of ook gewoon 205g0 naar mijn mening.
Everglide Moyu aka Dark Jade is ook absoluut top. Het is wel een luide switch! Echt richting Box White! Maar dan dus POM op POM. Het is een soort Holy Panda met veel minder pre-travel. De bump is aanwezig. Niet bottomen met de standaard veren erin is erg erg lastig. De switch voelt bijzonder absoluut. Luben met 205g0. Is eigenlijk een must naar mijn mening, geluid wordt veel beter en de soepelheid, die toch al top is na ook maar een paar dagen gebruik, wordt er grandioos van. Bestellen bij RandomKeys in DE of Drop (duur!!!) of Ali I guess... Bestel er meer, de pootjes zijn regelmatig misvormd, wegens de extreme vorm ervan en het soort materiaal. Ik heb er 3 uit 80 die niet hetzelfde voelen (1 werkt uberhaubt niet)