Doorgaans kan je plate stabs er weer uit halen door ze te kantellen. Dat was Cherry's design, meeste OEMs volgen dat. Zo te zien zijn dit alleen andere, en is het een dubbele clip. Maakt niet zoveel uit, maar let wel dat het reguliere nylon van veel cheapo OEM stabs makkelijk breekt wanneer je het overstrekt.
In veel gevallen hoef je om ze te verwijderen niet te desolderen. Je kan vóórdat je de stab los haalt, de bar er simpelweg uit wippen. Deze kan je dan in veel gevallen als er ruimte is voor Cherry én Costar plate mount (kruisje, niet enkel een vierkantje)
Persoonlijk zou ik eerst beginnen met rechter shift opnieuw erin zetten... Soms is de bar een beetje scheef, zit ie in het verkeerde gat, zit er teveel vet / lube in, zit de cap aan één kant te hard aangedrukt, etc. Al die dingen geven een rot gevoel aan je stabilized keys.
Wat je vaak moet doen is voor PCB mount iets grotere gaten in je plate maken. Anders gaat ie er niet doorheen passen, dat is alles. Voor Durock op Costar moet je ik geloof alleen rechts onder wat materiaal weghalen, kijkende naar een linker torentje indien je bar bovenlangs loopt.
Afhankelijk van je plate materiaal is dat makkelijk of een drama. Alu als ze 5000 hebben gebruikt is met een dremel wel te doen. Ik geloof dat ik 1,4mm naar rechts en 1mm naar onder moest uitfrezen voordat het paste. Zorg dat je er een dun A4tje of ander papier tussen kan proppen. Als het super strak zit, gaat ie slecht lopen of breek je de polycarb van je stab toren.
Wat je kunt doen, als je handig bent ermee, is met een tandarts tool je stab torens stuk voor stuk vervangen en de huidige wire erin laten liggen. (of verwisselen, maakt vaak weinig uit)
Clip de wires eruit. Kantel je plate mount eruit. Maak ruimte op je plate voor je stabs. Zet ze er om en om in, en plaats de wire terug. Om dit makkelijk te maken zou je inderdaad de 5 betreffende switches kunnen desolderen. Maar dan kan je je draad wel weer iets makkelijker kwijt raken. Met één haakje en één pincet is het goed te doen. Pinning tweezers voor slotenmakers is bijzonder handig hiervoor.
Heel goede stabs maakt naar mijn mening veel meer uit voor lineaire switches. Hoe meer tactiliteit erin zit, hoe minder het me boeit. Maar slechte stabs zijn inderdaad een ramp.
Let wel, ga niet je PCB te veel buigen! Als je de stab torens niet door je plate heen krijgt, wordt het volledig desolderen. Zie mijn post over de TOFU 60 waarbij ik een gebroken OEM toren voor iemand wilde vervangen, daar had ik door flex de PCB gesloopt.