Acties:
  • +2 Henk 'm!

• muhda
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-09 20:06

muhda

Time & Space traveler

Jaren geleden ook overgestapt naar mechanical keyboards.
Eerst 2 jaar een Corsair K95 MX Red gehad. Keyboard typte lekker, maar gamen gaf kramp.
Daarna een jaar Logitech G Pro gehad. Gamen voelde redelijk, maar typte niet fijn. Zit nog steeds stof te happen. Ook is de software een nachtmerrie en alles aan de toetsenbord is proprietary, je kan niks aan het toetsenbord veranderen.

Nu al weer 1 jaar een Ergodox EZ Glow met MX Blues. Heeerlijk! Typt lekker, ook na uren. Gamen voelt ook goed aan. Ik gebruik niet de wrist rests maar wel de tilt kit.

Heb ook de Kinises Numpad mod erop gezet, zodat ik de duim cluster kan onderscheiden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vJNK4JWC1-d5cL--C0YRXPuF2Qg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EJhXDrkL0g90YkHH6dE0xh5M.jpg?f=fotoalbum_large

Merk wel nu dat ik met de Ergodox erg zuinig aan doe en constant schoonmaak.
Ik wil daarom een 60% keyboard aanschaffen, voor erbij zodat ik de Ergodox minder belast en natuurlijk met verschillende keycaps en switches kan spelen :9

Wat is een goed 60% keyboard? De "Razer Huntsman Mini" en "Ducky One Mini" zijn helaas niet switch swappable. Momenteel gaat mijn aandacht uit naar de GMMK Compact. Daarna Glorious Panda's switches erin zetten wanneer die beschikbaar zijn, met een mooie keycap set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyrics
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16-09 14:06
djunicron schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:46:
[...]

Dat is wel een heel groot aantal zeg. Heb natuurlijk ook gemerkt dat ze wat ping kunnen hebben, maar zo'n groot deel nou ook weer niet.
Ik stond er ook een beetje van te kijken. Misschien net een slechte batch. Ach, ze waren vrij goedkoop, en heb ook direct ervaren dat hotswap ook irritant kan zijn. Hier en daar ietsje te fanatiek en je switch is om zeep! Kleine stapjes, zullen we maar zeggen.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
muhda schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:34:

Wat is een goed 60% keyboard? De "Razer Huntsman Mini" en "Ducky One Mini" zijn helaas niet switch swappable. Momenteel gaat mijn aandacht uit naar de GMMK Compact. Daarna Glorious Panda's switches erin zetten wanneer die beschikbaar zijn, met een mooie keycap set.
GMMK Compact zou met kop en schouders boven de andere twee kandidaten uitsteken als ik ervoor zou shoppen.

Als je een Panda kloon wilt, kan ik eventueel bij Randomkeys nog even pijlen of ze nog Moyu Black over hebben.
Is een Panda kwa gevoel (nahjah, beter naar mijn mening), die wegens het gebruik van POM een beetje luider is. Heeft een verkorte travel en klinkt vooral met 205g0 ingesmeerd heel heel erg goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:23
Sinds gisteren hier een Ducky One 2 mini RGB met Cherry brown. Eerste indruk was wauw wat een solide ding zeg! Tikt heerlijk. Echter na 1 dag weet ik al min of meer dat dit hem niet gaat worden. Voor mijn werk gebruik ik de pijltjes en DEL veel en ik dacht wel zonder te kunnen maar ik mis ze te erg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:52

Wailing_Banshee

You're Next

JeroenNietDoen schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:09:
Sinds gisteren hier een Ducky One 2 mini RGB met Cherry brown. Eerste indruk was wauw wat een solide ding zeg! Tikt heerlijk. Echter na 1 dag weet ik al min of meer dat dit hem niet gaat worden. Voor mijn werk gebruik ik de pijltjes en DEL veel en ik dacht wel zonder te kunnen maar ik mis ze te erg.
Dat dacht ik ook. Ik heb geen functie toetsen en geen pijltjes toetsen op m'n werk toetsenbord (de del gebruik ik niet veel, ik gebruik met name de backspace). Maar ondertussen ben ik er zo aan gewend dat ik op m'n niet-werk toetsenbord continue de verkeerde toetsen aansla :p Op m'n werk toetsenbord is de linker "spatiebalk" is een mod key, die ik moet gebruiken voor de functie en pijltjes toetsen. En op m'n prive toetsenbord is dat gewoon een spatie balk. En krijg ik dus heeeeeeeel veel spaties op m'n scherm voordat ik bedenk dat ik daar gewoon m'n functie en pijltjes toetsen kan gebruiken :D (het zijn beide "gebroken" toetsenborden).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Na lang lurken, en uren (dagen 8)7 ) browsen de keuze voor nieuw toetsenbordje terug gebracht tot 65% met ruimte links van de pijltjes en alu case, geen zichtbare switchen zoals gmmk.

Heb ook naar de KEMOVE SnowFox en Epomaker GK68x gekeken.
En voor de Kemove is (nog) geen alu case, en die voor de GK68 vind ik nou net niks.
Nu heb ik het terug gebracht naar 3 keuzes. :P

- Drop alt high profile
- IDOBAO ID80
- KBD67V2 MKII

Laatste is natuurlijk nu niet te bestellen, dus blijven alleen de bovenste twee keuzes over.
De Drop kan ik (via GB) voor rond €225 in huis hebben, de ID80 komt op €170 excl. keycaps via epo/€200 via Candykeys

Voordeel Drop: snel geleverd, meteen code kloppen!
Voordeel ID80: goedkoper (afhankelijk van keycaps keuze), en zelf bouwen.

Prijs dus rond 200- 225. (ik reken betere stabs, krytox etc niet mee

Weet iemand misschien nog betere/te overwegen toetsenbordjes?
Opmerkingen zijn welkom, ervaringen nog meer!

[ Voor 3% gewijzigd door ParaNoja op 25-09-2020 15:09 ]

If it isn't broke, take it apart and fix it ¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

OK... het is een beetje een maf merk... met een nog maffer imago... maar... ze hebben wel iets unieks gemaakt :
https://nl.hardware.info/...ompacte-layout-met-numpad

Een TKL achtig model, maar dan met een NumPad dat ook nog eens met één druk op de knop de layout van een normaal TKL model heeft! :o :*) d:)b

Beetje nadenken i.p.v. klakkeloos Copy -> Paste doen : Dat zouden meer merken eens moeten doen! _O_

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Nu online
Is er iemand die de Qpad MK-95 heeft?
Ik heb wat vraagjes i.v.m. de bevestiging van de toetsen met stabilisator (Enter Shift Spatiebalk etc)

Het gaat om wat vervangende onderdelen van mijn MK-85 maar ze doen bizar moeilijk bij Qpad om ook maar enige service te verlenen.
Ben al op zoek naar vervangende onderdelen op Aliexpress maar van sommige heb ik geeneens een idee hoe ze heten.
@ me in dit topic of DM me even als je iets weet/denkt te kunnen helpen want ik ben erg gehecht aan dit Tobo maar dit werkt echt zo niet meer. Top. d:)b

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:49
Heeft er iemand ervaring met een Razer Blackwidow elite? Of problemen gehad met Synapse3?

Mijn toetsenbord staat vanuit de doos op "Spectrum Cycling" en wil ik veranderd hebben in een statische kleur. Dus Synapse3 geinstalleerd vanaf de website en hier 4 profielen ingesteld met vier keer een statische kleur.

Maar zodra ik de PC afsluit of Synapse beëindig springt het toetsenbord direct terug naar die standaard instelling. En dit is een probleem want ik heb hem juist gekocht om op mijn werk te gebruiken en daar mag ik geen externe software installeren.

Wat ik ook probeer, zodra Synapse niet meer actief is zijn de vier profielen weer standaard "spectrum cycling" en juist de info op de doos zegt dat dit niet zo moet zijn. "Ook te gebruiken zonder synapse vanwege het interne geheugen"

Wie kent dit probleem?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flapmo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-09 18:56

Flapmo

and back is gigi!

OK, kon het niet weerstaan. Zo veel goeds voor die prijs is compleet gestoord. Hot swappable met een van de betere kwaliteit switches en voor mij een fantastische set keycaps/coloring in de layout die ik wil...yes please!

Dat wordt wachten :(. Gelukkig kan ik dan wel thuis wachten met vertellen dat ik nog een keyboard heb gekocht. Doe ik volgend jaar wel :+.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HTbSb8ryTepwPTf8QvcgT3sIQMw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mHvYbFTdu0w19I4EkbNK5Yd7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Flapmo op 25-09-2020 20:20 ]

"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 21:01
Flapmo schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 19:38:
OK, kon het niet weerstaan. Zo veel goeds voor die prijs is compleet gestoord. Hot swappable met een van de beste kwaliteit switches en voor mij een fantastische set keycaps/coloring in de layout die ik wil...yes please!

Dat wordt wachten :(. Gelukkig kan ik dan wel thuis wachten met vertellen dat ik nog een keyboard heb gekocht. Doe ik volgend jaar wel :+.

[Afbeelding]
Ik ook besteld, maar kon het wachten nu al niet aan en ook maar via NovelKeys de NK65 Entry gekocht (was binnen 4 minuten uitverkocht en 50 piek aan verzendkosten/importkosten...)

Glorious Panda's trouwens te pre-orderen bij gamegear.be.
ParaNoja schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:03:
Na lang lurken, en uren (dagen 8)7 ) browsen de keuze voor nieuw toetsenbordje terug gebracht tot 65% met ruimte links van de pijltjes en alu case, geen zichtbare switchen zoals gmmk.

Heb ook naar de KEMOVE SnowFox en Epomaker GK68x gekeken.
En voor de Kemove is (nog) geen alu case, en die voor de GK68 vind ik nou net niks.
Nu heb ik het terug gebracht naar 3 keuzes. :P

- Drop alt high profile
- IDOBAO ID80
- KBD67V2 MKII

Laatste is natuurlijk nu niet te bestellen, dus blijven alleen de bovenste twee keuzes over.
De Drop kan ik (via GB) voor rond €225 in huis hebben, de ID80 komt op €170 excl. keycaps via epo/€200 via Candykeys

Voordeel Drop: snel geleverd, meteen code kloppen!
Voordeel ID80: goedkoper (afhankelijk van keycaps keuze), en zelf bouwen.

Prijs dus rond 200- 225. (ik reken betere stabs, krytox etc niet mee

Weet iemand misschien nog betere/te overwegen toetsenbordjes?
Opmerkingen zijn welkom, ervaringen nog meer!
Let er wel op dat je via drop.com geheid importkosten en inklaring betaald.

[ Voor 35% gewijzigd door pelt op 25-09-2020 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapmo

Flapmo

and back is gigi!

pelt schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 20:10:
[...]

Ik ook besteld, maar kon het wachten nu al niet aan en ook maar via NovelKeys de NK65 Entry gekocht (was binnen 4 minuten uitverkocht en 50 piek aan verzendkosten/importkosten...)

Glorious Panda's trouwens te pre-orderen bij gamegear.be.

[...]

Heb ik nog over zitten twijfelen maar kon mij inhouden. Dat het snel uitverkocht was hielp ook :). Doordat milkshake edition unlimited was een week voor tijd toch gezwicht. Zie graag jouw foto's tegemoet zodra je de NK65 Entry binnen hebt!

[ Voor 4% gewijzigd door Flapmo op 25-09-2020 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
das idd een erg mooi bordje, en zeker waar voor geld!
Maar de Aurora Input Series 65....

Das nou psies wat ik zoek...
>bookmark

Eerst op korte termijn een halen...
Zodra ik een keuze heb gemaakt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pelt schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 20:10:

[...]

Geen import via GB...
:P

En ik krijg ongeveer 25% korting op de prijs, had ik wel ff moeten vermelden, normaal zou het Drop bordje minstens €60 duurder zijn.

Lol wist niet dat Brain, aka Badseed Tech achter novelkeys zat.
Weer wat geleerd... Ik kijk regelmatig zijn youtube filmpjes. :)

[ Voor 15% gewijzigd door ParaNoja op 25-09-2020 23:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Waarom staat er geen disclaimer boven dit topic?
Keyboards checken is tijdrovend en verslavend!

Na vele reviews, en videos later, enkele uurtjes slaap, is de id80 afgevallen, en id80 v2 is niet verkrijgbaar atm.
En voor dat geld is er beter te krijgen. ( niet zelfde indeling, maar die nk65 milkshake is dan denk ik betere optie )

De drop alt high profile blijft een optie, maar ben op zoek naar meer mogelijkheden.
De prijs van die nk65 maakt het een mindere aankoop.

Ook niet bepaald onder de indruk van reviews van kbd67 cases...
Hoor veel over slecht afgewerkte cases. Zien er wel mooi uit op de fotos...

Als iemand suggesties heeft... 65% ansi, met liefst de pjiltjes toetsen gescheiden door een opening.
Zoals de Alt/kbd67 evt en/of met ook de funtcie toetsen apart, als de ID80 en kbd bella.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ParaNoja schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 12:52:
Welcome down the rabbit hole :P

Mijn Outemu Forest Silent switches zijn binnen - en voelen geniaal: veel meer tactile dan MX Brown, minder wiebelig dan Outemu Sky, en zo stil als ik switches ooit gehoord heb O+

Komt de volgende uitdaging: ze hebben twee stabilizer voetjes, mijn Hexgears K705 geen gaten daarvoor. Oftewel dat wordt 208 voetjes afknippen :X

Aangezien ik ook wel een keyboard met Kailh Box clicky switches wil houden ben ik eigenlijk aan een nieuw bord aan het denken. Maar... ik kan werkelijk nergens een full-size 104/105 key PCB vinden voor DHZ. Ben ik scheel en weet iemand anders wel waar ik die kan vinden?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Na vele reviews, en videos later, enkele uurtjes slaap, is de id80 afgevallen, en id80 v2 is niet verkrijgbaar atm.
En voor dat geld is er beter te krijgen. ( niet zelfde indeling, maar die nk65 milkshake is dan denk ik betere optie )

De drop alt high profile blijft een optie, maar ben op zoek naar meer mogelijkheden.

Als iemand suggesties heeft... 65% ansi, met liefst de pjiltjes toetsen gescheiden door een opening.
Zoals de Alt/kbd67 evt en/of met ook de funtcie toetsen apart, als de ID80 en kbd bella.
Mwah, ik weet niet hoor. Heb veel borden in handen gehad, incl. een Drop Ctrl, KDB67 (en mk2) / TOFU 60 / 65 en meer.

De ID80 is niet foutloos, maar heel veel reviewers hebben naar mijn mening niet veel moeite gedaan. Ik vind het persoonlijk een VEEL beter bord dan een Drop ALT / CTRL. KBDFans is naar mijn mening een top bedrijf, maar hun standaard 67 is niet heel veel beter. Ook een TOFU of 5 degree is niet echt super. Sterker nog, ik prefereer de Top mount over tray. Tuurlijk, er is weinig echt mis met een Tofu met messing of alu. Maar als je dan toch geen nette zachte suspensie kunt krijgen kan je net zo goed voor integrated alu gaan, dan voelt het tenminste consistent aan.

Kijk, er is nog een klasse hoger te krijgen. En je moet best even werk steken in een ID80 om em naar een hoger niveau te tillen. Maar als je iets off the shelf wilt bestellen, is het zeker geen slechte optie.

De NK65 heb ik geen ervaring mee. Lijkt me weinig mis mee eigenlijk. Ik wacht nog even op een "secret edition" die ze uit gaan brengen binnenkort.

Daarnaast komt er een RAMA Kara waar wel een paar mooie opties tussen kunnen zitten. Voor veel andere hogere kwaliteit 65%'s moet je helaas veel meer geduld hebben in ingeloot worden voor de aanschaf.

Hoe dan ook, vooral niet in de marketing praat en reviews van Drop trappen. Ze zijn keer op keer toch een beetje bezig met de klant bedonderen door hoekjes eraf te lopen en dat niet vooraf duidelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dion_b schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 19:24:
[...]
Mijn Outemu Forest Silent switches zijn binnen - en voelen geniaal: veel meer tactile dan MX Brown, minder wiebelig dan Outemu Sky, en zo stil als ik switches ooit gehoord heb O+

Komt de volgende uitdaging: ze hebben twee stabilizer voetjes, mijn Hexgears K705 geen gaten daarvoor. Oftewel dat wordt 208 voetjes afknippen :X

Aangezien ik ook wel een keyboard met Kailh Box clicky switches wil houden ben ik eigenlijk aan een nieuw bord aan het denken. Maar... ik kan werkelijk nergens een full-size 104/105 key PCB vinden voor DHZ. Ben ik scheel en weet iemand anders wel waar ik die kan vinden?
Ben wel benieuwd naar die switches, tot nu toe heb ik de 6 ofzo switches van hen eigenlijk nooit echt als optie overwogen. Er was altijd wel een betere optie te krijgen.

PCB mount 5 pin is eigenlijk gewoon hoe het hoort. PCB's die het niet hebben is gewoon heel erg jammer...
Scheelt best wel veel indien goed gedaan met het netjes recht houden van je switches en dus keycaps.

Vlakke tang (aka flush cutter - veel bij 3d printers geleverd of bij een electronica setje) en de pootjes zijn er zo af, maar je gaat ze overal terugvinden als je ze niet in een emmer met handdoek erover ofzo opvangt. Als je ze gewoon in het open gaat knippen zou ik bij PC / Nylon zeker even een veiligheidsbril op zetten...

Full Size is z'n beetje het minst populaire format in de custom wereld, simpelweg omdat het eigenlijk geen voordelen bied en duur is om te maken. En als je dan toch alles op maat gaat maken, dan is uitkomen bij wat een Dell van €5 gebruikt uit dwarsigheid gewoon al geen optie. De 1800 layout ga je nog wel vinden. Maar ik denk haast dat je goedkoper gaat uitkomen als je een Chinees bordje besteld met de switches er al in, in een full size format.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-09 17:06

De NK65 door de prijs een mindere aankoop? Het is de beste én goedkoopste optie van de dingen die je noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
djunicron schreef op zondag 27 september 2020 @ 02:07:
[...]

Mwah, ik weet niet hoor. Heb veel borden in handen gehad, incl. een Drop Ctrl, KDB67 (en mk2) / TOFU 60 / 65 en meer.

De ID80 is niet foutloos, maar heel veel reviewers hebben naar mijn mening niet veel moeite gedaan. Ik vind het persoonlijk een VEEL beter bord dan een Drop ALT / CTRL. KBDFans is naar mijn mening een top bedrijf, maar hun standaard 67 is niet heel veel beter. Ook een TOFU of 5 degree is niet echt super. Sterker nog, ik prefereer de Top mount over tray. Tuurlijk, er is weinig echt mis met een Tofu met messing of alu. Maar als je dan toch geen nette zachte suspensie kunt krijgen kan je net zo goed voor integrated alu gaan, dan voelt het tenminste consistent aan.

Kijk, er is nog een klasse hoger te krijgen. En je moet best even werk steken in een ID80 om em naar een hoger niveau te tillen. Maar als je iets off the shelf wilt bestellen, is het zeker geen slechte optie.
Kijk dat is constructief! ;) mijn reden de id80 te laten vallen is dat de v2 versie niet op voorraad is.
Die is met underglow onderkant, plexi/acryl of zo, en past beter. (veel youtubers hadden problemen met de fit in de case. En dat het een erg ligt bakkie zou zijn. Wel toffe indeling!
De NK65 heb ik geen ervaring mee. Lijkt me weinig mis mee eigenlijk. Ik wacht nog even op een "secret edition" die ze uit gaan brengen binnenkort.
De milkshake edition ziet er erg leuk uit, veel waar voor geld, maar mist de "blank" naast pijltjes.
Ik las dat de alu versie ook in October er weer zou moeten komen, ook een optie.
Denk er aan die zoiezo te bestellen... Hopelijk arriveert die dan voor me verjaardag in Maart...
Hoe dan ook, vooral niet in de marketing praat en reviews van Drop trappen. Ze zijn keer op keer toch een beetje bezig met de klant bedonderen door hoekjes eraf te lopen en dat niet vooraf duidelijk te maken.
Dat gevoel had ik ook een beetje, maar vind de highprofile wel erug mooie case.... :P
PCB mount 5 pin is eigenlijk gewoon hoe het hoort.
Dat dus... Helemaal mee eens.
Full Size is z'n beetje het minst populaire format in de custom wereld,
:) Ik wil juist na dat ik over de switches uit ben, een (bijna) fullsize bordje halen, (met indeling als Cherry G80-1800, dus iets kleiner dan fullsize) maar dat is nog in de toekomst.
Maar ik denk haast dat je goedkoper gaat uitkomen als je een Chinees bordje besteld met de switches er al in, in een full size format.
Ik zat eerst aan een KEMOVE SnowFox 61 Keys te denken, via banggood, zeer goedkoop $89.99 - $20 voor nieuwe inschrijving....
Ook de Gk68x (kprepublic op ali) zou dan een mogelijkheid zijn. met name ivm indeling.
Iemand ervaring met een van beide?

8)7 ben ik alleen maar verder de rabbithole in, ipv eruit...
Extraxyz schreef op zondag 27 september 2020 @ 09:23:
[...]

De NK65 door de prijs een mindere aankoop? Het is de beste én goedkoopste optie van de dingen die je noemt.
Eh, misschien nog geen koffie op? :*) Of half gelezen?
Het is net niet de goedkoopste, das de ID80, maar ik zeg net het tegenovergestelde.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

djunicron schreef op zondag 27 september 2020 @ 02:31:
[...]

Ben wel benieuwd naar die switches, tot nu toe heb ik de 6 ofzo switches van hen eigenlijk nooit echt als optie overwogen. Er was altijd wel een betere optie te krijgen.
Reden om deze te kiezen was vooral hoe soepel het mechanisme is. Ik vind heel veel tactile switches teveel 'schuren'. De Outemu Sky waren al fantastisch op dat vlak, maar letterlijk meest wiebelige switch die ik ooit heb gezien - geen wonder dat je geen wrijving voelt als er een halve mm open ruimte zit tussen slider en zijkant. Dat zou met de Forest verholpen zijn en inderdaad: het is niet zo stabiel als pakweg Kailh Box, maar doet niet meer onder voor vergelijkbare MX-mount dingen.
PCB mount 5 pin is eigenlijk gewoon hoe het hoort. PCB's die het niet hebben is gewoon heel erg jammer...
Scheelt best wel veel indien goed gedaan met het netjes recht houden van je switches en dus keycaps.
Volledig eens, maar goed, dan de uitdaging dus een correcte PCB te vinden.
Vlakke tang (aka flush cutter - veel bij 3d printers geleverd of bij een electronica setje) en de pootjes zijn er zo af, maar je gaat ze overal terugvinden als je ze niet in een emmer met handdoek erover ofzo opvangt. Als je ze gewoon in het open gaat knippen zou ik bij PC / Nylon zeker even een veiligheidsbril op zetten...
Yup. Heb een goede op het werk liggen - maar dit doe ik liever niet, het verminkt de switches (die 2 pootjes zitten er idd niet voor niets) en geheid dat ergens nog restjes overbijven waardoor die ene toets net schuin gaat eindigen.
Full Size is z'n beetje het minst populaire format in de custom wereld, simpelweg omdat het eigenlijk geen voordelen bied en duur is om te maken. En als je dan toch alles op maat gaat maken, dan is uitkomen bij wat een Dell van €5 gebruikt uit dwarsigheid gewoon al geen optie.
Zucht. Het begint bijna op casemodding te lijken: als het niet idioot opzichtig is, telt het niet :N Ik zoek inderdaad iets dat lijkt op een Dell toetsenbord van 15 jaar geleden (de ondingen die ze nu leveren lijken meer op slechte chicklet laptop borden :r ), maar dan met switches die ik kies, een forse dempende bitumenplaat tussen behuizing en backplate en een PCB met NKRO. Gewoon, geen bullshit, wel heerlijk typen incl numpad. Is toch niet zo'n gekke gedachte?
De 1800 layout ga je nog wel vinden.
Ugh, ik heb een G80-1800 origineel. Ben er geen fan van, alles zit te dicht op elkaar en ik moet iedere keer kijken voor de del-ins-home-end-pgup-pgdown toetsen ipv blind te tikken. En aangezien ik fan ben van blanco keycaps is blind kunnen werken wel een pre.
Maar ik denk haast dat je goedkoper gaat uitkomen als je een Chinees bordje besteld met de switches er al in, in een full size format.
Ja, zou ik zo doen - maar alle hot-swappable borden op Ali lijken gebruik te maken van zelfde 3-gats PCB die ik al in m'n Hexgears K705 heb. Dus ja, ook tips voor een 5-gats hot-swappable keyboard dat niet van acryl gemaakt is met 20 RGB LEDs zeer welkom.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
o nee...
Vindt er net weer een...

Ook op ali, Kailh Official Store; Kailh & Fl Esports 68 Toetsen Hot Swap Socket, compleet met caps en met kailh switches...
Voor het gigantische bedrag van € 64,50

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dion_b schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:32:
[...]

Zucht. Het begint bijna op casemodding te lijken: als het niet idioot opzichtig is, telt het niet :N Ik zoek inderdaad iets dat lijkt op een Dell toetsenbord van 15 jaar geleden (de ondingen die ze nu leveren lijken meer op slechte chicklet laptop borden :r ), maar dan met switches die ik kies, een forse dempende bitumenplaat tussen behuizing en backplate en een PCB met NKRO. Gewoon, geen bullshit, wel heerlijk typen incl numpad. Is toch niet zo'n gekke gedachte?
Je mag mijn Cherry D-91275 / G81-3000 gratis ophalen! :9
Is wel geen Dell, maar kan je lekker op kloppen hoor!

[ Voor 4% gewijzigd door ParaNoja op 27-09-2020 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ParaNoja schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:43:
[...]

Je mag mijn Cherry D-91275 / G81-3000 gratis ophalen! :9
Is wel geen Dell, maar kan je lekker op kloppen hoor!
G81? Ga je mond spoelen en hou je natte-krant MY lekker zelf :P

Heb er zelf sowieso nog eentje liggen voor de keycaps. PCB hoeft niet per se hot swappable te zijn, zolang ik niet eerst zelf 104/105 toetsen moet desolderen... :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

djunicron schreef op zondag 27 september 2020 @ 14:41:
https://geekhack.org/index.php?topic=106089.0

@dion_b Er zijn overigens wel initiatieven. Zoals deze lefty numpad zodat je meer ruimte hebt voor je muis.
Hmm, interessante numpad plaatsing. Zou ik ws mee kunnen leven. Prijskaartje daarentegen... owch. Het mag wel iets kosten, maar SGD 420 = EUR 262 bruto , dus al gauw > EUR 360 (verzend en BTW over totaal, plus PostNL die nog EUR 13 graait) netto :o

Ben bang dat ik deze voorbij laat gaan, of hij moet PCB + plate los verkopen zodat ik de behuizing zelf kan regelen (aangezien dat grootste deel van de kosten lijkt te zijn)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunth
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-09 21:33
Moest er iemand interesse hebben in 80 zelios 67gr.
Geef me maar dm,is mijn ding niet

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dion_b schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:50:
[...]

G81? Ga je mond spoelen en hou je natte-krant MY lekker zelf :P

Heb er zelf sowieso nog eentje liggen voor de keycaps. PCB hoeft niet per se hot swappable te zijn, zolang ik niet eerst zelf 104/105 toetsen moet desolderen... :z
:+
eh, lees ik dat nou goed dat de keycaps van dat kreng passen? Nooit bij stil gestaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dion_b schreef op zondag 27 september 2020 @ 15:02:
[...]

Hmm, interessante numpad plaatsing. Zou ik ws mee kunnen leven. Prijskaartje daarentegen... owch. Het mag wel iets kosten, maar SGD 420 = EUR 262 bruto , dus al gauw > EUR 360 (verzend en BTW over totaal, plus PostNL die nog EUR 13 graait) netto :o

Ben bang dat ik deze voorbij laat gaan, of hij moet PCB + plate los verkopen zodat ik de behuizing zelf kan regelen (aangezien dat grootste deel van de kosten lijkt te zijn)
Nou ja, kijk, zo'n behuizing en het design ervan kost gewoon veel werk om te maken / op de draaitafel, plust daarna moet de coating ook gewoon goed zijn. Het is een gasket mount, dus je krijg er een netjes op rubber liggende pcb & plate combo van. Dit vinden veel mensen kwa gevoel toch wel bijzonder prettig. Het maakt het zeg maar zachter zoals o-ringen, zonder er zompig van te worden. Het voelt daarnaast veel egaler dan tray mount. Maar het heeft wel goede toleranties nodig.

Maar inderdaad, dergelijke customs zijn gewoon duurder. En zo'n behuizing is gewoon veel prijziger om te bouwen / ontwerpen dan een standaard 60% bakje. Hoewel er momenteel ook een 40% loopt voor €550.

Vaak werken dit soort acties wel met continentale proxy's. Dus grote kans dat ie via Duitsland wordt geleverd en de verzendkosten enzo dus nog wel mee vallen. Maar sub €600 voor een compleet bord wordt het niet nee.

Dan zou ik gaan kijken naar iets pre-build om te desolderen en millmax in te steken?

Of zelf een plate laten snijden, behuizing 3D printen en de draden zelf trekken met diodes ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

[...]

Dat is nou net het project dat ik nog heb liggen. Nu nog de financiën er een keer voor over hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUJQf_6r0HYbqQ-QbghndXsoCGQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O159YBbpemuEKEYI17pdZ9NA.jpg?f=fotoalbum_large

Nouja bijna dan aangezien mijn pijltjestoetsen ook links zitten. :+

[ Voor 25% gewijzigd door Dwarlorf op 27-09-2020 16:23 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik kwam op Ali in de KPrepublic Store de Alopow Aopo 108 100% tegen, met houten case, hotswap..
Was rond €160 meen ik...
Misschien is daar de pcb van los te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ParaNoja schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:36:
[...]

Ik kwam op Ali in de KPrepublic Store de Alopow Aopo 108 100% tegen, met houten case, hotswap..
Was rond €160 meen ik...
Misschien is daar de pcb van los te koop.
Kan, maar schiet nog steeds niet veel op:
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/Ha6ac02be716e408384975161793f9a39J.jpg
3-gats mounting holes :'(

Volgens mij weer zelfde PCB als o.a. Hexgears K705, maar dan in mooie houten behuizing voor 4x de prijs.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik las mx switch... dacht 5 pins idd... das jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ParaNoja schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:13:
[...]

:+
eh, lees ik dat nou goed dat de keycaps van dat kreng passen? Nooit bij stil gestaan..
Ja, MX en MY hebben zelfde mount. Sommige G81 borden hebben echt mooie caps, vooral de HAU (doubleshot ABS) en SAU (dye sub PBT) versies. Let wel dat alleen de oudere modellen (<2000) MX-compatible stabilizers hebben. Waar je dan wel tegenaan loopt is dat je doorgaans geen Windows keys hebt, waardoor de spatiebalk breder is dan bij huidige ontwerpen. Daarom heb ik de mijne nog niet gestripped: ondanks heerlijke SAU caps past het niet op m'n nieuwere borden. Ik bewaar het voor als ik een keer een gehavende G80-1000 met brown/blue switches tegenkom (of eentje met gare layout), Itt de plastic fantastic 3000 is de 1000 daadwerkelijk een stevige, prettige bord.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ok dan.. dat ik nog ergens enkele heb liggen in een krat op zolder...
Van de week ff checken dan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hmm, nu begint het te jeuken...

Ik kan nog steeds geen 104/5 key PCB vinden, of kant-en-klare hotswap bord met 5 gaten. Maar nu ben ik weer aan die mooie Cherry keycaps aan het denken. Met PCB kun je tot op zekere hoogte dingen zelf bepalen, waaronder breedte spatiebalk. En dan zou ik mogelijk die erg mooie Cherry SAU keycaps die ik heb alsnog kunnen gebruiken. Misschien dat ik toch een 96-key ding moet overwegen...

Enige wat ik moet checken is of ze wel overeenkomen qua rij, want Cherry profile verschilt nogal eens per rij, dus zo niet typt/ziet het er niet uit.

Edit: nope :'(

Bovenin rechts valt nog wel wat te rommelen (genoeg toetsen met juiste formaat en profiel), maar vooral rondom rechtershift vs numpad 0ins gaat het niet lukken - enige manier om beide te behouden is om cursor up te schrappen, en dan kan ik net zo goed hele cursorblok weglaten... (wat ook al geen gebruikelijke layout is)

[ Voor 22% gewijzigd door dion_b op 27-09-2020 20:19 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
na enig vergelijken twee redelijk korte termijn (opties:
nk65 milkshake> maart/april
kbd67 lite >vanaf eind oktober(?) bestelbaar, levering..? Deze heeft wel perfecte indeling...

Mijn gevoel zegt na reviews dat novelkeys wrs op tijd levert, kbdfans is me onduidelijk of oktober leverdatum is, of besteldatum en levering (ruim) daarna.

En als tijdelijk probeer bordje op korte termijn, moet er toch een halen:
Gk68x kit € 65 (excl. import/switches en caps) via ali of compleet via epomaker $95 (excl. import)

Fl Esports 212 €75 RGB/ €65 blue led; compleet (excl. import) via ali. Nadeel kan er echt niks over vinden, maar lijkt juiste hotswap, kailh box switches, en dus goedkoper.

Input = welkom

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ParaNoja schreef op zondag 27 september 2020 @ 22:04:
na enig vergelijken twee redelijk korte termijn (opties:
nk65 milkshake> maart/april
kbd67 lite >vanaf eind oktober(?) bestelbaar, levering..? Deze heeft wel perfecte indeling...

Mijn gevoel zegt na reviews dat novelkeys wrs op tijd levert, kbdfans is me onduidelijk of oktober leverdatum is, of besteldatum en levering (ruim) daarna.

En als tijdelijk probeer bordje op korte termijn, moet er toch een halen:
Gk68x kit € 65 (excl. import/switches en caps) via ali of compleet via epomaker $95 (excl. import)

Fl Esports 212 €75 RGB/ €65 blue led; compleet (excl. import) via ali. Nadeel kan er echt niks over vinden, maar lijkt juiste hotswap, kailh box switches, en dus goedkoper.

Input = welkom
KDB67 D Lite... haha, dat gaat nog wel even duren. Ze gaan de eerste modellen na de eerste twee batches pas verkopen aan mensen die zijn ingeschreven. De van de zomer gekochte modellen gaan eind oktober compleet worden gemaakt, waarschijnlijk in Nov bij klanten.

Ik heb geloof ik eind Aug ingetekend. Ik heb positie 2788. Als ik aan de beurt ben, zitten we waarschijnlijk een jaar verder. Een bekende op Discord heeft eerder ingesprongen, die heeft positie 1412 en kan waarschijnlijk in Mei 2021 verwachten dat het bord weer gebouwd is.

Als je dit keyboard wilt moet je vooral in gaan schrijven dus. Waarschijnlijk ben je nummer 6000+.

Snap niet dat de ze website niet even aanpassen... 223 mensen op de waiting list is nieuws van de 25 July geloof ik. Net als dat de uitgestelde leverdatum van die batch nog een stuk verder vooruit staat.

Nu was het wel zo dat ze bij deze sale in de tweede ronde last hadden van extreem veel bots. Chinese Ali shops die gewoon een paar honderd van deze borden bestellen om zelf weer door te verkopen. Daar gaan een er een hoop niet van gehonoreerd worden.
Neemt niet weg dat er honderden wachtenden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Je zal het vast wel weten, maar voor de zekerheid noem ik het toch even : https://nl.hardware.info/...re-cherry-mx-brown.380735

ASUS toetsenbord met zowel links als rechts monteerbaar NumPad :)

Was laatst zelfs nog een stukje extra afgeprijsd geloof ik!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nero355 schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:04:
[...]

Je zal het vast wel weten, maar voor de zekerheid noem ik het toch even : https://nl.hardware.info/...re-cherry-mx-brown.380735

ASUS toetsenbord met zowel links als rechts monteerbaar NumPad :)

Was laatst zelfs nog een stukje extra afgeprijsd geloof ik!
Uhuh, maar geen hotpluggable switches (en ranzige RGB patszooi)...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:13
Mijn Domikeys SA profile zijn binnen.
Helaas vind ik ze toch een beetje te hoog, te glad en het oranje te licht.
Maar voor nu laat ik ze er op. Misschien wen ik er aan.
In ieder geval tot ik een nieuwe OEM of Cherry set met de juiste kleuren vind.

Ook nieuwe kabel binnen.
Helaas is de coil verkeerd om en te klein (misschien kan ik dat nog verhelpen) en is de shrink niet zwart, zoals ik besteld had (kan ik misschien ook wel verhelpen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4EAlPxt7epf2VFnP0D3d0U58uc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7A8zF91ISefQjahiAXttcjZf.jpg?f=fotoalbum_large

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Xyphoid schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:08:

Ook nieuwe kabel binnen.
Helaas is de coil verkeerd om en te klein (misschien kan ik dat nog verhelpen) en is de shrink niet zwart, zoals ik besteld had (kan ik misschien ook wel verhelpen).
Youtuber CruzCtrl, heeft een zeer goede tuto over hoe je kabel te maken/modden.
Zou ik zeker even kijken! (y)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flapmo

Flapmo

and back is gigi!

https://keyboardsimulator.xyz/ leuk om even mee te klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bookmarkje waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
ParaNoja schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:15:
[...]

Youtuber CruzCtrl, heeft een zeer goede tuto over hoe je kabel te maken/modden.
Zou ik zeker even kijken! (y)
Yep, die kende ik al :P
Maar toch bedankt.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xyphoid schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 00:39:
[...]

Yep, die kende ik al :P
Maar toch bedankt.
Of topic;
Doet je Nokia 8210 het nog? Naar mijn mening brilliant toestel...
Mijn 6630 werkt nog steeds, 1e batterij, gebruik em als wekker... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
ParaNoja schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:54:
[...]

Of topic;
Doet je Nokia 8210 het nog? Naar mijn mening brilliant toestel...
Mijn 6630 werkt nog steeds, 1e batterij, gebruik em als wekker... 8)
Hahaha Nee, die heb ik allang verkocht. Meestal verkoop ik mijn oude toestellen.

Maar on-topic:
Net mijn Kailh testswitches binnen gekregen.
Onderste rij is mijn shortlist. Alleen vind ik ze toch een beetje mushy. Moet ze nog even goed testen.
Er zijn wel al wat MX Blues onderweg, want die MX Browns die ze verkeerd hadden meegeleverd met mijn keyboard maken me helemaal gek...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4Iw5mzr0JcpoNloaBO-5ymqcJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OMZdpMZQ2Q1gIckvtgMu2uPx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 21:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSlvuPJxwTzp85h2RpNsU9fMnmg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b1IK1ULsrApNliFdH6oDitX6.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn NK65 Entry is binnen. Met Gazzew Boba U4 silents is deze heerlijk stil. Was eigenlijk bedoeld om mee te kunnen nemen naar kantoor, maar blijkt zwaarder te zijn dan mijn Drop Alt (die ik veel te gamery vind met al die LEDs).

Indeling met 1,5 U en inkeping aan de rechterkant vind ik wel fijner bij de Alt. Kabel is verder niet echt heel mooi. Gebruik toch liever magnetische kabel.

Maar voor 130 euro inclusief shipping en import prima deal. Voor Amerikanen is het sowieso echt nog een veel betere deal.

[ Voor 4% gewijzigd door pelt op 29-09-2020 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vraagje: was op zoek naar krytox, en vond een tube (56ml) Chemours™ Krytox™ GPL 205 White PTFE Thickened Standard General-Purpose Grease - 2 oz Tube is dat de juiste? Wordt aangeboden voor luchtvaart doeleinden...
Omgerekend stuk goedkoper dan €14/5ml prijs online die ik vond..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-09 17:06
Dat is waarschijnlijk de grade 2 variant. Je wilt grade 0 hebben. Grade 2 is een stuk dikker en korreliger en zou ik zelf niet puur gebruiken om een switch mee te smeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 19:16

aawe mwan

Wat ook leuk is:

nero355 schreef op maandag 21 september 2020 @ 00:43:
[...]
Kwestie van pech hebben :)
Gewoon switches bestellen, beetje solderen, KLAAR! :Y)
Vandaag heb ik de hele dag op dit toetsenbord kunnen werken.

De oorzaak van het probleem lijkt in een onverwacht hoekje te zitten. Ik heb hem opengemaakt en de elektronica van het toetsenbord bleek op een klein dochterbordje te zitten. Dit dochterbordje heb ik 1 keer uit het voetje gehaald en teruggestopt en nu is 99% van de problemen verdwenen.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Hey leuk, dit topic ben ik niet eerder tegen gekomen. Heb ook mijn eigen board gebouwd met een Planck, mx green en custom keycaps gemakt, ondertussen ook een ducky met ultraviolet keycaps, en nu toch maar een razer blackwidow elite + orange keys gekocht met rgb (iets met vooral 's avonds gebruik).

Doe mijn ducky weg voor wie geinteresseerd is.

Waar ik vooral benieuwd naar ben is waarom mensen een coil pakken. Ik zie 'm vaker, maar ik vraag me toch af: "whyyy"?

[ Voor 23% gewijzigd door gitaarwerk op 29-09-2020 21:18 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Is er veel verschil tussen moderne mechanical keyboards en oude IBM toetsenborden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Manke schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 21:18:
Is er veel verschil tussen moderne mechanical keyboards en oude IBM toetsenborden?
Ik ken niet eventuele nieuwe switches met Buckling spring, zoals ze deze noemen.
Wat ik mij kan herinneren, waren ze vrij zwaar. Maar was zeker een favoriet toetsenbord. Lastig vergelijken aangezien het 30+ jaar terug was.

https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frandroid
  • Laatst online: 31-08 20:15
Dag allemaal!

Binnenkort hoop ik mijn eerste mechanische toetsenbord aan te schaffen (pre-built, zelf bouwen komt hopelijk later eens) en daarvoor ben ik me goed aan het inlezen. Ben alleen benieuwd hoe ik kan uitproberen welke switches het best bij mijn behoeften passen / welke het lekkerst voelen / bij mijn typstijl passen. Heeft iemand - naast het kopen van zo'n testpanel met verschillende switches - een goede tip? Zijn er bepaalde fysieke winkels waar je dit goed kunt uitproberen?

Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Frandroid schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 21:50:
Dag allemaal!

Binnenkort hoop ik mijn eerste mechanische toetsenbord aan te schaffen (pre-built, zelf bouwen komt hopelijk later eens) en daarvoor ben ik me goed aan het inlezen. Ben alleen benieuwd hoe ik kan uitproberen welke switches het best bij mijn behoeften passen / welke het lekkerst voelen / bij mijn typstijl passen. Heeft iemand - naast het kopen van zo'n testpanel met verschillende switches - een goede tip? Zijn er bepaalde fysieke winkels waar je dit goed kunt uitproberen?

Er zijn echt veel verschillende soorten toetsen. Hier kun je inderdaad de testers kopen: https://candykeys.com/search/tester

Fysieke winkels... tja.. wellicht een lokale computerboer, misschien Alternate? (weet niet hoe hun showroom nu is)

Er zijn veel youtube videos te vinden, en alternate pagina vind ik ook wel een leuk begin; https://www.alternate.nl/Mechanische-toetsenborden

[ Voor 7% gewijzigd door gitaarwerk op 29-09-2020 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 22:21
Dag allemaal!

Ga even langs bij de mediamarkt. Die hebben vaak wel wat staan dat je kan testen.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dag allemaal!

een switch is maar een deel van het verhaal, de caps, constructie en dingen als de hoek van het bord maken ook allemaal uit.

Een tester is leuk om globaal een idee te krijgen, maar dat is vaak lang niet genoeg. Eigenlijk krijg je pas een goed idee als je even op een aangesloten board kan typen. Daarnaast heeft een tester geen zin als je favoriet uiteindelijk dan niet te krijgen is in een prebuild...

Bij een winkel een compleet bord even proberen in de schappen is dan haast zinniger.

Paar algemene dingen:

- Gaming switches die "sneller accentueren = 100% marketing. Het helpt absoluut niet op dat vlak. Iedere switch is geschikt voor gaming, dit is puur voorkeur.
- Logitech maakt top muizen, maar hun Romer - G series switches zijn inferieur.
- Razer en Drop.com maken agressief reclame via streamers en reviewers, deze producten worden niet terecht erg opgehemeld.
- Cherry wordt links en rechts ingehaald door andere clone fabrikanten. Kailh en Gateron maken nu vele modernere switches die goedkoper en prettiger zijn. Cherry is geen rotzooi, maar wel duur, en nergens meer het beste in. Goedkope Ali-express borden zijn regelmatig de betere keuze!
Xyphoid schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:24:
[...]

Hahaha Nee, die heb ik allang verkocht. Meestal verkoop ik mijn oude toestellen.

Maar on-topic:
Net mijn Kailh testswitches binnen gekregen.
Onderste rij is mijn shortlist. Alleen vind ik ze toch een beetje mushy. Moet ze nog even goed testen.
Er zijn wel al wat MX Blues onderweg, want die MX Browns die ze verkeerd hadden meegeleverd met mijn keyboard maken me helemaal gek...
[Afbeelding]
Goede shortlist!

Jade blijft alleen soms hangen. Misschien was mijn oude batch niet helemaal lekker, maar in de praktijk voelt navy veel sneller aan!

Die Pro Sage groene switch voelt kwa accentuatie VEEL beter aan dan Gold & Blue (of is dat Pale? Die is wel top.) Ik had ook bijna Gold besteld totdat ik em tussen andere switches had gestoken. Het geluid is top. maar het gevoel niet! De Pro Sage is de verbeterde V2 in mijn gedachten...

• Gert Pronk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-07 21:26
Nu dan toch eindelijk een Keychron K1 full size kunnen bestellen :*) Het heeft even geduurd. Nu kijken hoe vlot hij de reis maakt

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

djunicron schreef op woensdag 30 september 2020 @ 08:57:
[...]

een switch is maar een deel van het verhaal, de caps, constructie en dingen als de hoek van het bord maken ook allemaal uit.

Een tester is leuk om globaal een idee te krijgen, maar dat is vaak lang niet genoeg. Eigenlijk krijg je pas een goed idee als je even op een aangesloten board kan typen. Daarnaast heeft een tester geen zin als je favoriet uiteindelijk dan niet te krijgen is in een prebuild...

Bij een winkel een compleet bord even proberen in de schappen is dan haast zinniger.

Paar algemene dingen:

- Gaming switches die "sneller accentueren = 100% marketing. Het helpt absoluut niet op dat vlak. Iedere switch is geschikt voor gaming, dit is puur voorkeur.
- Razer en Drop.com maken agressief reclame via streamers en reviewers, deze producten worden niet terecht erg opgehemeld.
- Cherry wordt links en rechts ingehaald door andere clone fabrikanten. Kailh en Gateron maken nu vele modernere switches die goedkoper en prettiger zijn. Cherry is geen rotzooi, maar wel duur, en nergens meer het beste in. Goedkope Ali-express borden zijn regelmatig de betere keuze!
Dit kan ik redelijk onderschrijven.

MX switches zijn lekker, maar Kailh is ook erg fijn. Ik heb mix&match gedaan, dat zou ik achteraf niet aanraden, reden is niet dat ze anders tiepen (voor macro toetsenbord is het niet zo erg voor mij), maar de hoogtes worden zijn anders.

Sowieso, als je zelf aan de gang gaat met toetsenborden (zelf bouwen is echt niet moeilijk). Koop de switches lekker van AliExpress.

Massdrop heeft overigens ook leuke dingen.

Betreft je Razer comment. Ja ze staan niet bekend als de beste, en is OK. Het is wat twijfelachtig hier en daar, maar ben er niet ontevreden over. Ik vind zelf de software + rgb fijn per toets. Het is makkelijk in te stellen, en doet precies wat ik wil (+synced met lampen bij bepaalde spellen, wat toch soms wel heel prettig is).

Qua toetsenborden zijn ook Corsair prima, en Ducky buiten eigen ervaring hoor ik ook genoeg goede verhalen over. De keycaps zijn sowieso erg prettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gitaarwerk schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:44:
[...]

Dit kan ik redelijk onderschrijven.

MX switches zijn lekker, maar Kailh is ook erg fijn. Ik heb mix&match gedaan, dat zou ik achteraf niet aanraden, reden is niet dat ze anders tiepen (voor macro toetsenbord is het niet zo erg voor mij), maar de hoogtes worden zijn anders.

Sowieso, als je zelf aan de gang gaat met toetsenborden (zelf bouwen is echt niet moeilijk). Koop de switches lekker van AliExpress.

Massdrop heeft overigens ook leuke dingen.

Betreft je Razer comment. Ja ze staan niet bekend als de beste, en is OK. Het is wat twijfelachtig hier en daar, maar ben er niet ontevreden over. Ik vind zelf de software + rgb fijn per toets. Het is makkelijk in te stellen, en doet precies wat ik wil (+synced met lampen bij bepaalde spellen, wat toch soms wel heel prettig is).

Qua toetsenborden zijn ook Corsair prima, en Ducky buiten eigen ervaring hoor ik ook genoeg goede verhalen over. De keycaps zijn sowieso erg prettig.
Inderdaad, het is vaak beter om (goedkoop) switches te komen op Ali / een andere Europese winkel. Cherry switches zijn vooral duurzaam. Maar stel, je wilt MX Reds / Silvers. Dan ben je toch naar mijn mening beter uit bij Gateron met de goedkopere Reds / Yellows (Yellow is een fractie zwaarder). Ze voelen en klinken gewoon beter en zijn 30% goedkoper.

Drop (formerly Massdrop) is een beetje lelijk bezig de laatste tijd. Er zijn best veel issues geweest met hun CTRL en ALT keyboards. Ze zijn daarnaast behoorlijk aan de prijs voor wat je krijgt, en de clone cherry stabs die je erbij krijgt zijn gewoon ronduit droevig voor de prijs. Als je het mij vraagt, krijg je voor de die nogal hoge prijs een inferieur product vergeleken met IDOBAO / KDBFans / KPRebulic. Alternatieven zijn daar 50-80% van de prijs, mooier (mening) en beter te modden, naast initieel beter. En dan hebben we het nog niet over de meer algemeen verkrijgbare borden.

Razer is op dezelfde manier wel heel erg duur. En terwijl ze zeer sterk verbeterd zijn vs de modellen van 2015-2018, is het nog steeds niet high-end. En ze vragen er wel dergelijke prijzen voor. Prima, hun optische switches zijn wel soepel. Maar klinken niet heel erg lekker (mening). De software, hun hele Synapse spul vind ik persoonlijk juist afgrijselijk. Buiten dat het allerlei vreemde online functionaliteit heeft, wil je natuurlijk gewoon de instellingen in je eprom kunnen opslaan. Veel borden in die prijsklasse kunnen gewoon QMK draaien: Je flasht ze eenmaal met je eigen layout / macro's en wat niet meer en klaar. Je kunt layers aanmaken voor verschillende layouts en andere persoonlijke aanpassingen. En dat werkt dan op iedere PC waar je het bord aansluit. Ondertussen heb je bij Razer nog niet de helft van deze opties tot je beschikking bij een OS specifieke tool die altijd moet draaien. Ik vind dat een mobiele telefoon die niet werkt mits aangesloten op een laptop via USB kabel. En als je Wifi van je laptop het niet doet, ben je wat functionaliteit kwijt... En daar betaal je €199 voor?

Corsair is "ok". Je krijgt plate stabs voor een bord van die prijs. Jammer. Maar zijn te luben zonder al te gek veel moeite en daarmee servicable. De caps zijn wel erg matig jammer genoeg. Verder is de plate prima, zijn ze stabiel genoeg, maar echt een aanrader? Meh. Dan zou ik persoonlijk eerder een AKKO / Ducky overwegen. Betere caps, zeker na 2019, betere constructie in veel gevallen en meer keuze kwa layouts.

Maar goed, het is uiteindelijk allemaal voorkeur. Ik ben inmiddels grondig verpest / verwend. Het is een beetje als een eigen PC bouwen. Het moment dat je component vrijheid hebt ervaren en doelbewust gaat bouwen, kom je niet snel meer tevreden thuis met een pre-build Acer / Dell / etc. En als je dan na jaren je eigen watergekoelde fluisterstille flagship machine bouwt met gemak, dan is een premium pre-build fabrikant je nog te min...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08:04
Gert Pronk schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:17:
Nu dan toch eindelijk een Keychron K1 full size kunnen bestellen :*) Het heeft even geduurd. Nu kijken hoe vlot hij de reis maakt
+/- 1 week. Ik heb een K1 TKL besteld op de 22e en vandaag is hij bezorgd. Het is een K1 met witte backlight en reds geworden voornamelijk voor op kantoor. Ben er wel blij mee eigenlijk. Typt best oké eigenlijk, zeker als ik het vergelijk met die aftandse ramplank die ik normaal op kantoor gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gert Pronk
biobak schreef op woensdag 30 september 2020 @ 13:42:
[...]

+/- 1 week. Ik heb een K1 TKL besteld op de 22e en vandaag is hij bezorgd. Het is een K1 met witte backlight en reds geworden voornamelijk voor op kantoor. Ben er wel blij mee eigenlijk. Typt best oké eigenlijk, zeker als ik het vergelijk met die aftandse ramplank die ik normaal op kantoor gebruik.
Bij mij is het ook witte backlight + reds, of hij mee gaat naar kantoor is nog even de vraag :)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Gert Pronk schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:02:
[...]

Bij mij is het ook witte backlight + reds, of hij mee gaat naar kantoor is nog even de vraag :)
Het is bijna sinterklaas. Tip de baas dat de rest wel een noise cancelling headphones kunnen gebruiken :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Manke schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 21:18:
Ja, al hangt de mate waarvan af van welke 'oude' IBM's je bedoelt. De meest voorkomende IBM's zijn de Model M 'Enhanced Keyboard'. Als je die bedoelt valt het nog wel mee, dat zijn namelijk IBM's op een na goedkoopst zelf gemaakte toetsenbord van de tijd waarin ze doorhadden dat de gemiddelde gebruiker nauwelijks lette op toetsenbordkwaliteit, maar wel bezwaar had tegen >USD 500 ervoor betalen.

Als je een redelijk gangbaar 'serieuze' moderne mechanical (Leopold's non-gaming lijn bijv), ermee vergelijkt:

Verschillen:
- Gewicht. De lichtste (post-1995) Model M weegt rustig dubbele van de moderne.
- Formaat. De 'space saver' tenkeyless Model M is groter dan de meeste moderne full-size borden, de gewone nog eens 25% groter, en dan hebben we het nog niet over de 122-key Battlecruiser/Battleship modellen van de M.
- Switches. IBM gebruikte voor de M buckling spring switches, die lomp en groot zijn met bijbehorend zware aanslag en diepe geluid. Er zijn nu nog clicky switches, maar die lichter. Meest gangbaar is Cherry MX Blue. Die hebben een iele, schelle geluid, typen veel lichter en wiebelen meer. Er bestaan switches die dicht in de buurt komen qua gevoel en geluid - Kailh Box Pink zit er niet ver vanaf - maar die ga je niet op een kant-en-klaar toetsenbord vinden en dan nog is de ervaring anders. Ik heb een bord met Box Pinks en zware SA-profile toetsen. Het typt niet slecht, maar komt niet in de buurt van m'n Model M.
- Keycaps. Model M toetsen hebben een interne key en een losse cap erop geklikt. Totaal is veel dikker/zwaarder dan enig moderne toets en dat hoor je.
- Soliditeit. Sla iemand over de hoofd met een Leopold en hij wordt boos. Doe hetzelfde met een M en hij gaat neer. Dat merk je ook met geluid (hoge tonen gedempt, diepe klikgeluid) en gevoel (totaal geen doorbuiging bij typen)
- 2KRO. Op de M kun je maar twee toetsen tegelijk indrukken. De derde wordt niet meer geregistreerd (nouja, zit iets genuanceerder, maar in grote lijnen wel). Een modern bord met diodes heef NKRO en kan zoveel toetsaanslagen registreren als de interface toestat (USB kan zonder truuks max 6).

Maar voor de M was er de F. Die woog wederom het dubbele, had een iets lichter klikgeluid maar veel verfijnder klikgevoel, was met staal en bouten aan elkaar gekoppeld en deed wel NKRO. Totaal niet te vergelijken met een modern bord.

En daarvoor had je de IBM Beam Springs. Heb je ~EUR 3k teveel, dan kun je met geluk zo'n ding op de kop tikken en mij vertellen waarom het nog subliemer is :+

Ander nieuws: kogel door de kerk. Heb voorlopig m'n full-size ambitie opgegeven en ben voor een 96-key hotswap 5-pin PCB+houten kast kit gegaan van YMDK https://de.aliexpress.com/item/32993698879.html - doorslag was dat ik een set PBT keycaps vond die ik ooit op Marktplaats kocht en perfect geschikt waren voor deze layout. We zullen zien over klein maandje...

Oslik blyat! Oslik!

• Frandroid
  • Laatst online: 31-08 20:15
gitaarwerk schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 22:02:
[...]

Er zijn echt veel verschillende soorten toetsen. Hier kun je inderdaad de testers kopen: https://candykeys.com/search/tester

Fysieke winkels... tja.. wellicht een lokale computerboer, misschien Alternate? (weet niet hoe hun showroom nu is)

Er zijn veel youtube videos te vinden, en alternate pagina vind ik ook wel een leuk begin; https://www.alternate.nl/Mechanische-toetsenborden
Dankjewel! Ik wil juist liever geen tester kopen en in plaats daarvan een heel bord 'ervaren'. Denk dat het daar duidelijker door wordt. Alternate... Dacht dat de fysieke winkel was gesloten, zal het even opzoeken.
stevens20 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 22:33:
[...]

Ga even langs bij de mediamarkt. Die hebben vaak wel wat staan dat je kan testen.
Goede, ga ik doen, dankjewel!
djunicron schreef op woensdag 30 september 2020 @ 08:57:
[...]

Paar algemene dingen:

Bedankt voor het uitgebreide advies! Ben gelukkig geen gamer en enkel op zoek naar een toetsenbord waardoor mijn typervaring prettiger wordt. Dat soort trucjes halen mij daarom niet zo snel over.

Momenteel lijkt mij een bord van Leopold erg interessant. Lees vaak dat het een zeer goede kwaliteit pre-built is. Dit bord is echter, voor zover ik kan zien, alleen online te koop. Enige dat ik dan kan testen, is een vergelijkbare switch (ook al weet ik dat bord/caps/etc ook effect hebben op de uiteindelijke typervaring).

Wat je als laatste punt zegt over de Cherry switches... Dat haalt een mens bijna over om toch gelijk zelf een bord te bouwen. Toch hoop ik op een goede pre-built bij mijn eerste kennismaking met een mechanisch bord.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

muhda schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:34:
Jaren geleden ook overgestapt naar mechanical keyboards.
Eerst 2 jaar een Corsair K95 MX Red gehad. Keyboard typte lekker, maar gamen gaf kramp.
Daarna een jaar Logitech G Pro gehad. Gamen voelde redelijk, maar typte niet fijn. Zit nog steeds stof te happen. Ook is de software een nachtmerrie en alles aan de toetsenbord is proprietary, je kan niks aan het toetsenbord veranderen.

Nu al weer 1 jaar een Ergodox EZ Glow met MX Blues. Heeerlijk! Typt lekker, ook na uren. Gamen voelt ook goed aan. Ik gebruik niet de wrist rests maar wel de tilt kit.

Heb ook de Kinises Numpad mod erop gezet, zodat ik de duim cluster kan onderscheiden:

[Afbeelding]

Merk wel nu dat ik met de Ergodox erg zuinig aan doe en constant schoonmaak.
Ik wil daarom een 60% keyboard aanschaffen, voor erbij zodat ik de Ergodox minder belast en natuurlijk met verschillende keycaps en switches kan spelen :9
Vraagje, aangezien ik nu steeds meer zit te twijfelen om ipv een Das Keyboard. Die is niet goed leverbaar met browns dus ik zit weer te kijken naar iets waar ik altijd zeer huiverig voor ben vanwege de prijs.

Hoe is dat wennen met zo'n gesplitst toetsenbord. Vooral omdat die mechanische nogal prijzig zijn wanneer ze ergonomisch zijn :P Ben er nogal huiverig voor namelijk dat ik er niet fatsoenlijk aan kan wennen.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Frandroid schreef op woensdag 30 september 2020 @ 19:40:
[...]

Momenteel lijkt mij een bord van Leopold erg interessant. Lees vaak dat het een zeer goede kwaliteit pre-built is. Dit bord is echter, voor zover ik kan zien, alleen online te koop. Enige dat ik dan kan testen, is een vergelijkbare switch (ook al weet ik dat bord/caps/etc ook effect hebben op de uiteindelijke typervaring).
Helaas kun je in NL in winkels vrijwel alleen 'gaming' borden mechanisch krijgen. Informatique en Alternate zijn ws beste opties, maar dan nog is het enkel Cherry rood/zwart/bruin/blauw met hier en daar een verdwaalde Gateron uit zelfde reeks - en de toegevoegde waarde van pakweg Leopold (degelijke, stevige bouw) ga je niet op een Corsair/Logitech 1337mmoaaarRGBMAXMAX monster vinden :X
Wat je als laatste punt zegt over de Cherry switches... Dat haalt een mens bijna over om toch gelijk zelf een bord te bouwen. Toch hoop ik op een goede pre-built bij mijn eerste kennismaking met een mechanisch bord.
Je kunt je geen buil vallen aan Leopolds, maar kijk bijvoorbeeld eens naar Kananic borden op Ali, zeker niet de goedkoopste, maar komen in de buurt van Leopold en toch een stuk minder duur.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gert Pronk
gitaarwerk schreef op woensdag 30 september 2020 @ 17:55:
[...]

Het is bijna sinterklaas. Tip de baas dat de rest wel een noise cancelling headphones kunnen gebruiken :9
Het lijkt erop dat het meer thuis werken wordt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xyphoid
gitaarwerk schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 21:13:
Waar ik vooral benieuwd naar ben is waarom mensen een coil pakken. Ik zie 'm vaker, maar ik vraag me toch af: "whyyy"?
Voor de looks. Lekker retro.
djunicron schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:05:
[...]

Goede shortlist!

Jade blijft alleen soms hangen. Misschien was mijn oude batch niet helemaal lekker, maar in de praktijk voelt navy veel sneller aan!
Ik heb de Navy besteld.
Een tester is leuk om het geluid te horen van een switch. Maar voor het voelen werkt het maar een beetje. Het is toch anders om op switches te typen dan 1 switch met verschillende vingers indrukken.

1 tip. Doe de keycaps die je gaat gebruiken op de tester. Want de keycaps die er bij zitten geven een heel ander geluid. Als het kan ook even de testswitches in je keyboard stoppen. Maakt ook een heel verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Touchdomex schreef op woensdag 30 september 2020 @ 19:54:
[...]

Vraagje, aangezien ik nu steeds meer zit te twijfelen om ipv een Das Keyboard. Die is niet goed leverbaar met browns dus ik zit weer te kijken naar iets waar ik altijd zeer huiverig voor ben vanwege de prijs.

Hoe is dat wennen met zo'n gesplitst toetsenbord. Vooral omdat die mechanische nogal prijzig zijn wanneer ze ergonomisch zijn :P Ben er nogal huiverig voor namelijk dat ik er niet fatsoenlijk aan kan wennen.
Ik weet niet elke je zoekt, maar een Das Keyboard is bij overclockers (uk) op voorraad zag ik net.
De zijn onderdeel van casekings (de), daar kun je ook ff kijken, let op indeling(!) en afhankelijk van de prijs deze verschillen tussen de twee, even bellen voor het bestellen, om te vragen wanneer ze weer voorraad hebben.
Dit loont! (y)
Toevallig heb ik vandaag o.a. nieuwe speakertjes (phanteks) van Overclockers binnen gekregen, deze waren ook niet op voorraad. maar heb gebeld, en na 2 weken in huis. :P terwijl de voorraad volgens de website pas in november wordt aangevuld...
Lekker weer uurtje kunnen prutsen aan me pc d:)b

Volgens mij heb ik al jaren ergens een oud ergonomisch toetsenbord liggen, een oudje, wrs niet eens usb oud(!) maar nooit echt gebruikt, vond t niks. Als je em wilt, kijk ik morgen ff voor je, stuur em graag tegen verzendkosten op. ;) zolder moet opgeruimd..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 11:24

MrMarcie

CFMoto 650MT

Frandroid schreef op woensdag 30 september 2020 @ 19:40:../..

Bedankt voor het uitgebreide advies! Ben gelukkig geen gamer en enkel op zoek naar een toetsenbord waardoor mijn typervaring prettiger wordt. Dat soort trucjes halen mij daarom niet zo snel over. ..//..
Ik ben begin vorig jaar begonnen met een Ajazz33 op Alie. Kost een eurotje of 30 en als je van een standaard toetsenbord komt is dat een heel fijn bordje.

Dan ga je daarna nog een bordje kopen, en daarna ga je eens een simpele hot swap bordje kopen. En dan bouw je je eerste eigen toetsenbord en ben je verslaafd. En dan wil je weer andere switches en bouw je weer wat anders. En daarna houdt het nooit meer op ben ik bang. >:)

Succes met je zoektocht.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oh, en pas op met vintage borden kopen. Voor je het weet heb je een halve kast vol staan met non-PC borden die geweldig lijken, maar afwijkende protocollen hanteren en geen documentatie, laat staan kant-en-klare adapters beschikbaar voor zijn :P

Oslik blyat! Oslik!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Xyphoid schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:46:
[...]

Voor de looks. Lekker retro.
:X os dat het? ik dacht dat er nog iets meer nut had.

Ik heb trouwens alweer de mito laser misgelopen. Ingeschrven voor de eerdere maar geloof dat er niet op word geacteerd, maar nieuwe inschrijvingen gedaan wordt. Daar zou zo een coil wel mooi passen. Over retro gesproken, misschien een KITT versie maken :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mocht je 60% keycaps goedkoop willen bestellen nu in aanbieding op Banggood: US$14.99 voor 61 Key ANSI Layout OEM Profile PBT Thick Keycaps for 60% Mechanical Keyboard.
Of een leuke tas voor je keyboard: US$7.99 Felt Keyboard Storage Bag Dustproof Carrying Bag for 61 87 104 Key Mechanical Keyboard - 87 Key

Maar...
Als je je (opnieuw) inschrijft ook nog eens $20 korting voor nieuwe klanten, en anders/ als je echt eh, :P
avontuurlijk bent installeer je hun app, das ook nog 10% korting... 8)

. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PddYduh_0RcQwGAqeGbAKaSNayQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MGT0QibNvlgZsBlyxuOFCqjn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door ParaNoja op 01-10-2020 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muhda
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-09 20:06

muhda

Time & Space traveler

[...]

Gelukkig, kon ik eerst op werk een Microsoft Ergo 4000 uitproberen en een extreem curved keyboard van een collega. Ik raad je natuurlijk aan om eerst een model uit te proberen. Sommige vinden namelijk een curved keyboard al moeilijk.

Bij mij duurde het ongeveer 3 maanden om aan de 'split' te wennen. Het duurde langer om aan de 'ortholinear' stand van de keyboard toetsen te wennen. (Ik had me daarop verkeken.) Nu uiteindelijk wel helemaal eraan gewend geraakt en ook geen pijn meer in mijn schouders en polsen omdat die niet meer in een verkeerde houding zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Dat is het voordeel van m'n UHK, die kun je splitsen, maar ook een "heel' toetsenbord van maken :D Maar deze toetsenborden zijn inderdaad niet goedkoop. Maar ik heb er nog dagelijks veel plezier van!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-09 21:21
Ik zie veel van die 60% toetsenborden terugkomen, is dat daadwerkelijk goed bruikbaar? Ik heb het idee dat ik de numpad en dedicated F-toetsen ontzettend zou missen, maar misschien valt het mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Belecthor schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:32:
Ik zie veel van die 60% toetsenborden terugkomen, is dat daadwerkelijk goed bruikbaar? Ik heb het idee dat ik de numpad en dedicated F-toetsen ontzettend zou missen, maar misschien valt het mee.
Ja, juist. Nu is het niet zo dat iedere kleine layout voor iedere gebruiker even bruikbaar is.

Het hele punt van kleinere keyboards is dat je je handen minder hoeft te bewegen. En dat het dus ook minder ruimte op je bureau in neemt.

Een 60% en 65% hebben de F-toetsen onder Fn zitten. Fn is niet meer dan een shift toets eigenlijk.

Numpad is een beetje een keuze. Er zijn mensen die dit heel veel gebruiken voor invoer met één hand. Persoonlijk zou ik dan dus graag met links doen, zodat ik rechts m'n muis kan verplaatsen. Maar Numpad zit dan vaak aan de verkeerder kant.

In Excel gebruik ik nu veelal gewoon vooral de muis maar niet, en wel de pijltjes / tab etc en gebruik ik de reguliere nummer-rij.

Persoonlijk mis ik op een 60% de pijltjes teveel. En ik krijg er aan de rechterkant van het bord niets nuttigs voor terug. Een full-size shift rechts? Overbodig. Grote Alt / Ctrl / Win? Ook niet nodig.

Wat ik altijd doe met de pijltjes, is FN gebruiken voor het Nav cluster. up / down = pg up en down. Rechts = End, Links is Home. Zowel in code als normaal schrijfwerk onmisbaar. Maar dat heb ik dus veel liever als ruimte eraan verspillen boven m'n pijltjes cluster op een TKL of full size bord.

Het vereist een kleine aanpassing van hoe je ermee werkt dus, maar is daarna wel bijzonder prettig. Als het niet zou werken zouden niet zo veel mensen het gebruiken...

40% (ook geen cijfer rij én bijna geen mods) is prima werkbaar, je moet alleen 2 sets aan FN gebruiken, maar je handen komen amper van de home-row af. 50% eigenlijk hetzelfde, maar je hebt net wat meer normale mods een een grotere "thuis set".
60% is een beetje de vreemde eend in de bijt, en naar mijn mening een inferieure layout.
65% en 75% zijn eigenlijk zo groot als het maar hoeft te worden.
60-65% met numpad LINKS aka de Southpaw layout is naar mijn mening ook ideaal voor als je wel veel accountency / Excel achtige taken moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Wailing_Banshee schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 07:59:
[...]

Dat is het voordeel van m'n UHK, die kun je splitsen, maar ook een "heel' toetsenbord van maken :D Maar deze toetsenborden zijn inderdaad niet goedkoop. Maar ik heb er nog dagelijks veel plezier van!
Ja de combinatie van heel klein en vervolgens niet splitten als je nu de 100% formaat bent gewend dan eeeh. Is erg lastig om te testen. Want het is niet alleen maar een andere vorm te kijken als in dit Toetsenbord vervolgens moet er een numpad ook nog bij want heb die gewoon nodig voor werk. Daarom heb ik nu 100%
ParaNoja schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:40:
[...]

Ik weet niet elke je zoekt, maar een Das Keyboard is bij overclockers (uk) op voorraad zag ik net.
De zijn onderdeel van casekings (de), daar kun je ook ff kijken, let op indeling(!) en afhankelijk van de prijs deze verschillen tussen de twee, even bellen voor het bestellen, om te vragen wanneer ze weer voorraad hebben.
Zat te kijken naar de 100% met browns. Als ik mij niet vergis de ultimate. Belangrijkste is vooral dat ik een gewone layout heb die werkt in ons land. Dus lange enter ipv een hoge :P Om precies te zijn deze Das Keyboard Mede vanwege de mediatoetsen en dus het numpard erbij.
Volgens mij heb ik al jaren ergens een oud ergonomisch toetsenbord liggen, een oudje, wrs niet eens usb oud(!) maar nooit echt gebruikt, vond t niks. Als je em wilt, kijk ik morgen ff voor je, stuur em graag tegen verzendkosten op. ;) zolder moet opgeruimd..
Ohw nee heb die ook gehad en weet hoe een normaal ergonomisch toetsenbord werkt maar een mechanische is zeker vanwege de prijs wel lastig.
muhda schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 03:01:
[...]

Gelukkig, kon ik eerst op werk een Microsoft Ergo 4000 uitproberen en een extreem curved keyboard van een collega. Ik raad je natuurlijk aan om eerst een model uit te proberen. Sommige vinden namelijk een curved keyboard al moeilijk.

Bij mij duurde het ongeveer 3 maanden om aan de 'split' te wennen. Het duurde langer om aan de 'ortholinear' stand van de keyboard toetsen te wennen. (Ik had me daarop verkeken.) Nu uiteindelijk wel helemaal eraan gewend geraakt en ook geen pijn meer in mijn schouders en polsen omdat die niet meer in een verkeerde houding zitten.
Ja die heb ik gehad en dat gaat relatief makkelijk met schakelen. Het heen en weer schakelen was prima te doen. Heb zelf geen last nu maar wil het vooral voorkomen op een langere termijn.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Dat was een bezwaar wat ik ook in eerste instantie had. Maar ik betrap me nu erop dat ik op m'n gametoetsenbord (die wel functie toetsen heeft), ik probeer de functie toetsen te gebruiken met behulp van m'n linkerspatiebalk (wat een MOD knop is op m'n werk toetsenbord). Zelfs de pijltjestoetsen/pagina toetsen/etc zijn nu steeds automatischer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belecthor
Ik ben op zoek naar een redelijk compact (65% otot TKL) toetsenbord met bruine switches voor een relatief lage prijs, gezien het mijn eerste mechanische toetsenbord wordt. Het liefst ook gewoon via een Nederlandse retailer, zodat ik het toetsenbord kan terugsturen als het niet bevalt. Is er een consensus over wat dan een goed toetsenbord is binnen deze categorie?

De pricewatch: Ducky One 2 SF 65% RGB Zwart (MX Brown, Qwerty US) lijkt perfect te voldoen, maar ik vind de prijs wel erg fors voor zo'n klein toetsenbord.

[ Voor 27% gewijzigd door Belecthor op 01-10-2020 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramellose
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-08 10:55
Helemaal eens met @djunicron, 60% en 40% is allemaal prima bruikbaar. Veelgebruikte toetsen zet je in een andere layer zodat je er goed bij kan. Zelf gebruik ik veel brackets, quotation marks etc i.v.m. programmeren en het is dan juíst fijner om die op de home row te hebben in plaats van de bovenkant van je tobo. Zelfde met nummers, de helft van mijn 40% verandert in een numpad bij één van de extra lagen. Als je blind kan typen, is dat goed te doen. Alleen 30% vond ik wel lastig. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ramellose schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 12:08:
[...]
Als je blind kan typen, is dat goed te doen. Alleen 30% vond ik wel lastig. :P
Mja, 30% en kleiner wordt wel heel erg lastig...

Er is ook nog veel kleiner mogelijk: https://www.gboards.ca/product/ginny-heavy
Weet niet waarom, maar het feit dat je hier alsnog 191 ((9x7x3)+2) individuele toetsen mee kan aanslaan is ergens beangstigend. Met slechts 10 toetsen en nog zonder dingen als dubble tap kan je hier mee dan een standaard cheapo 104/5 bord.

Maar inderdaad 30% en andere "meer ergonomische" keyboards gaan na een tijdje te ver (mening). Waarschijnlijk zijn er echt wel mensen die kunnen werken op een 27 toetsen. Maar persoonlijk laat ik toch wel alles kleiner dan 40% buiten dit soort omschrijvingen.

Het is alleen wel degelijk iets waar je interesse in moet hebben. Als je het niet belangrijk vind hoe snel je kunt typen en dat je het comfortabel kunt doen, is het allemaal helemaal niet interessant om te leren en dan zou ik ook zeker geen 40% of 50% oppikken.

Snap ergens ook wel dat old-school users die tekst pijltjes gewend zijn uit VI / BeOS en Unix enzo gewend zijn, prima kunnen werken op een 60%. Maar dan is het nog steeds niet voor iedereen geschikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2zp4Jm0FSd0Ke2OW8YiFBKn4nxg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vDmPuKcYF48OlLg3s5cnWIvQ.jpg?f=fotoalbum_medium

Hier m'n enige 60%. En eh... Alt = <- Dat ruitje = omlaag, RCtrl = -> en zelfs RShift = omhoog... ha.
Als je overigens RShift vast blijft houden en en doorheen typt werkt het wel als shift, maar in de praktijk gebruik ik die shift niet bij Dvorak.

[ Voor 19% gewijzigd door djunicron op 01-10-2020 12:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ramellose
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-08 10:55
djunicron schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 12:23:
[...]
Weet niet waarom, maar het feit dat je hier alsnog 191 ((9x7x3)+2) individuele toetsen mee kan aanslaan is ergens beangstigend. Met slechts 10 toetsen en nog zonder dingen als dubble tap kan je hier mee dan een standaard cheapo 104/5 bord.

Maar inderdaad 30% en andere "meer ergonomische" keyboards gaan na een tijdje te ver (mening). Waarschijnlijk zijn er echt wel mensen die kunnen werken op een 27 toetsen. Maar persoonlijk laat ik toch wel alles kleiner dan 40% buiten dit soort omschrijvingen.
De Ginny is inderdaad een prachtig stukje techniek. :) Het probleem wordt alleen snel dat je zoveel toetsencombinaties moet onthouden, dat het gewoon erg lastig wordt om op te pikken. Met een 40% heb je aan twee function layers genoeg voor alle numerics en dergelijke, en dat is erg makkelijk om te onthouden.

De 30% Gherkin die ik heb, is om die reden wel prima te gebruiken voor gewoon normaal typen. Met een enkele functielaag kun je aan al je leestekens komen. Maar bijv. ctrl + alt + del of zelfs ctrl + c wordt lastig, want je ctrl past haast niet op de basislaag tenzij je ook shift of enter schrapt.

De 40% was voor mij inderdaad makkelijker oppikken omdat ik sowieso effectiever wilde typen. Ik heb het leerproces gebruikt om ook maar gelijk Colemak te leren, wat ondertussen veel beter gaat dan Qwerty. Bijkomend voordeel: collega's steken hun Dorito vingers niet op je mooie tobo, want ze snappen er niks meer van. :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d0nny41
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-09 15:13
@djunicron
Nog een kleine update, aangezien ik mede dankzij jou mijn keyboard nu half klaar heb,
Ik wacht nog op de lube & stabilizers, maar ik vind het nu al een genot om op mijn ID80 te typen.

Heb de ID80 via idabao besteld, omdat ze daar nu foam verkopen die op maat is gesneden voor tussen het PCB en de plate. Ook verkopen ze nu een acrylic onderkant die ik graag wilde hebben, veel mensen gaven ook aan dat dit het geluid bevorderde. Ze hebben me gratis ge-upgrade naar DHL express. Duurde een weekje om te shippen, en na 2 dagen was DHL voor m'n deur. Hoefde geen BTW te betalen.

Bovenkant: https://gyazo.com/fee9d4bdb8410d928722bd36960fed06
Zijkant: https://gyazo.com/3c47e449b99679cbfc56ee1f8fc9ff9e

Wat een verschil zeg... Kan me niet voorstellen dat deze toetsen nog "smoother" kunnen worden met lube. Geluid met de foam , acrylic onderkant en nog extra foam van de verpakking vind ik persoonlijk heel erg goed.

Enige wat ik wel merk is dat de stabilizer vd spacebar wel erg ratelt, maar zoals gezegt komen mijn durock stabs volgende week binnen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

djunicron schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 12:23:
:o WOW!!! :D

Dacht je net alles gezien te hebben... DAMN!!! _O_

Acties:
  • +2 Henk 'm!
d0nny41 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 18:19:
@djunicron
Nog een kleine update, aangezien ik mede dankzij jou mijn keyboard nu half klaar heb,
Ik wacht nog op de lube & stabilizers, maar ik vind het nu al een genot om op mijn ID80 te typen.

Heb de ID80 via idabao besteld, omdat ze daar nu foam verkopen die op maat is gesneden voor tussen het PCB en de plate. Ook verkopen ze nu een acrylic onderkant die ik graag wilde hebben, veel mensen gaven ook aan dat dit het geluid bevorderde. Ze hebben me gratis ge-upgrade naar DHL express. Duurde een weekje om te shippen, en na 2 dagen was DHL voor m'n deur. Hoefde geen BTW te betalen.

Bovenkant: https://gyazo.com/fee9d4bdb8410d928722bd36960fed06
Zijkant: https://gyazo.com/3c47e449b99679cbfc56ee1f8fc9ff9e

Wat een verschil zeg... Kan me niet voorstellen dat deze toetsen nog "smoother" kunnen worden met lube. Geluid met de foam , acrylic onderkant en nog extra foam van de verpakking vind ik persoonlijk heel erg goed.

Enige wat ik wel merk is dat de stabilizer vd spacebar wel erg ratelt, maar zoals gezegt komen mijn durock stabs volgende week binnen!
Mja, als een wat lager bord je ding is, net als deze type hoek, is het gewoon een prima DIY bord. Had geen idee dat de nieuw onderplaat iets zou doen voor het geluid, goed om te horen.

Een beeetje isolatie kan geen kwaad, ben wel benieuwd hoe goed hun foam is.

De stabs zijn de achilleshiel, van veel borden overigens... Gaat zeker een upgrade worden! En zo niet, dan doe je het verkeerd! :+

Wat had je voor switches nu? Gat yellows? Die worden zeker heerlijk van wat 205! Heel verschil in geluid en met een goed dun laagje net dat beetje softer en consistenter. Afhakelijk van je batch en type housing ook nog gladder bij langzaam indrukken. Zeker de moeite van de lange tijd die luben doorgaans kost. Maar probeer er vooral eerst een paar in je bord, zodat je precies kunt vaststellen wat je zelf vind dat ze nodig hebben.

Ziet er goed uit, lekker bezig!

Hier is mijne ter referentie :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aXMpSGGe5k90qy9wB1-x4TSoFGQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Thh2oVobAl2qgvdUQyfjdOy.jpg?f=fotoalbum_medium

205g0 lubed Everglide Dark Jade (aka Moyu), Cherry plate stabs met 3203 en siliconenvet. Sorbunane washers en lade matjes intern. GMK Necro.

[ Voor 12% gewijzigd door djunicron op 01-10-2020 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 11:24

MrMarcie

CFMoto 650MT

Ik werk nu al een tijdje op 60% en vind het prima. Maar mijn echte mainbordje zo wordt een 65%. Dan heb je die pijltjes weer, dat komt namelijk wel regelmatig voor, en de F toetsen kan je dan met de FN key doen. Wat vooral fijn is aan een kleiner toetsenbord is dat je muis ook dichter bij je staat. Als ik nu een fullsize keyboard zie kan ik me niet meer voorstellen dat ik zoveel jaren zo'n slagschip voor me heb gehad. Ga nooit meer terug.

[ Voor 0% gewijzigd door MrMarcie op 01-10-2020 23:59 . Reden: typo's ]

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0nny41
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-09 15:13
djunicron schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 21:12:
[...]

Mja, als een wat lager bord je ding is, net als deze type hoek, is het gewoon een prima DIY bord. Had geen idee dat de nieuw onderplaat iets zou doen voor het geluid, goed om te horen.

Een beeetje isolatie kan geen kwaad, ben wel benieuwd hoe goed hun foam is.

De stabs zijn de achilleshiel, van veel borden overigens... Gaat zeker een upgrade worden! En zo niet, dan doe je het verkeerd! :+

Wat had je voor switches nu? Gat yellows? Die worden zeker heerlijk van wat 205! Heel verschil in geluid en met een goed dun laagje net dat beetje softer en consistenter. Afhakelijk van je batch en type housing ook nog gladder bij langzaam indrukken. Zeker de moeite van de lange tijd die luben doorgaans kost. Maar probeer er vooral eerst een paar in je bord, zodat je precies kunt vaststellen wat je zelf vind dat ze nodig hebben.

Ziet er goed uit, lekker bezig!

Hier is mijne ter referentie :P

[Afbeelding]

205g0 lubed Everglide Dark Jade (aka Moyu), Cherry plate stabs met 3203 en siliconenvet. Sorbunane washers en lade matjes intern. GMK Necro.
Nice !! Ja, ik heb gat yellows (milky)! Heb er blind op gegokt maar ik vind ze heerlijk! De 205 komt volgende week dus zal het zeker gebruiken..
Wil ook nog minimaal 1 artisan key ipv de "Fn key" die ik nu heb.

Zelf vind ik dit de perfecte hoogte ( vergelijkbaar met mijn vorige toetsenbord). Gebruik ook geen palm rest oid.

Jouw keyboard ziet er ook echt nice uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert Pronk
Belecthor schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:25:
Ik ben op zoek naar een redelijk compact (65% otot TKL) toetsenbord met bruine switches voor een relatief lage prijs, gezien het mijn eerste mechanische toetsenbord wordt. Het liefst ook gewoon via een Nederlandse retailer, zodat ik het toetsenbord kan terugsturen als het niet bevalt. Is er een consensus over wat dan een goed toetsenbord is binnen deze categorie?

De pricewatch: Ducky One 2 SF 65% RGB Zwart (MX Brown, Qwerty US) lijkt perfect te voldoen, maar ik vind de prijs wel erg fors voor zo'n klein toetsenbord.
Ik ben nog erg newbie in dit veld, maar de mechanische toetsenborden worden over het algemeen niet goedkoper als ze kleiner worden. Meestal is de TKL versie niet goedkoper als een 100%.

Ik ga met mijn Keychron K1 100% het eerst stapje wagen in dit veld. Ik snap je gedachte dat je liever in NL koopt, maar ik denk dat voor een bredere keuze toch snel uitgeweken zal moeten worden naar andere landen. Stel dat je het wel aandurft om buiten Europa te gaan dan zou je de Keychron website is kunnen bekijken. Er mooie tobo's op, ook van het kleinere formaat. Levertijd zou ongeveer 1 week moeten zijn volgens een mede-tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
60% is goed te doen. Heb zelf al een jaar de Anne Pro (60%), maar paar weken geleden toch een GK68XS gekocht, omdat ik gek werd van Bluetooth (nog steeds niet gelukt om meerdere devices te koppelen aan de Anne Pro) en toch stiekem de pijltjestoetsen miste. Op de Anne Pro kan je aan twee kanten van het toetsenbord pijltjestoetsen gebruiken door de Fn knop ìngedrukt te houden. Maar als je voor de honderdste keer de Fn knop hebt ingedrukt, wordt je het wel zat.
Dus nu met mijn GK68XS kan ik zonder Fn de cursor bewegen.
En F-toetsen kan je nog steeds met Fn doen. Maar als je de F-toetsen veel gebruikt (foto-, videobewerken?), dan is een 65% nog steeds irritant.

TL:DR:
Gebruik je pijltjestoetsen, F-toetsen of numpad veel, neem dan geen 60%/65%/TKL.
Tenzij je het niet erg vindt om elke keer Fn in te drukken.

Maar dat getypt hebbende, als er een toffe 60% uitkomt, die wel goede Blauwtand heeft, dan wil ik nog even nadenken om weer terug te gaan naar 60% (oh nee, ik had mij voorgenomen om niet nog een hobby te nemen... :'( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Gert Pronk schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:38:
[...]

Ik ben nog erg newbie in dit veld, maar de mechanische toetsenborden worden over het algemeen niet goedkoper als ze kleiner worden. Meestal is de TKL versie niet goedkoper als een 100%.

Ik ga met mijn Keychron K1 100% het eerst stapje wagen in dit veld. Ik snap je gedachte dat je liever in NL koopt, maar ik denk dat voor een bredere keuze toch snel uitgeweken zal moeten worden naar andere landen. Stel dat je het wel aandurft om buiten Europa te gaan dan zou je de Keychron website is kunnen bekijken. Er mooie tobo's op, ook van het kleinere formaat. Levertijd zou ongeveer 1 week moeten zijn volgens een mede-tweaker
Ja, Keychron ziet er fantastisch uit, alleen bijna alles reviews benoemen dat het een vrij hoog toetsenbord is en ik ben wat huiverig om er dan eentje te kopen uit de VS, zeker gezien het terugsturen en importkosten een issue kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Xyphoid schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:47:
[...]

TL:DR:
Gebruik je pijltjestoetsen, F-toetsen of numpad veel, neem dan geen 60%/65%/TKL.
Tenzij je het niet erg vindt om elke keer Fn in te drukken.
Mee eens. Ik heb nu een 75% toetsenbord (Vortex Race 3), precies daarom.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert Pronk
Belecthor schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:49:
[...]

Ja, Keychron ziet er fantastisch uit, alleen bijna alles reviews benoemen dat het een vrij hoog toetsenbord is en ik ben wat huiverig om er dan eentje te kopen uit de VS, zeker gezien het terugsturen en importkosten een issue kunnen zijn.
De mijne komt uit Azië als ik de tracking volg.

K1 lijkt mij vrij laag als ik het bekijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IAmNice
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-09 20:05
Heb op advies van reddit en een beetje van wat ik gelezen heb hier een NK65 Milkshake gekocht. Blijkbaar beste "value" voor rond de 200 euro. Nu nog lekker tot april afwachten. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Gert Pronk schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:52:
[...]

De mijne komt uit Azië als ik de tracking volg.

K1 lijkt mij vrij laag als ik het bekijk.
Dat klopt inderdaad! De K1 is de enige die laag is inderdaad, alleen ik wil graag de reguliere keycaps.

Ik zie echter ook dat de Keychron K2 inmiddels ook een 'inclined' versie heeft, waarbij de hoogte wat minder heftig is, alleen ik vind het bizar dat ze die dingen zo extreem hoog maken.

[ Voor 27% gewijzigd door Belecthor op 02-10-2020 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:45

RvL

@Gert Pronk @Belecthor
Keychron heeft tegenwoordig ook een officiele verkooppartner in Nederland: https://www.ergowerken.nl/brands/keychron/

Je betaalt dan wel wat meer voor een product. De K2 bijvoorbeeld is €89 incl. verzending als je 'm in NL besteld tegen $90,50 incl. verzending rechtstreeks bij Keychron. Maar je bestelt wel bij een Nederlandse webshop en heb dus recht op een zichttermijn. Retourneren is daarnaast ook nog eens gratis lees ik.

Dat kan de drempel om de K2 te proberen wellicht wat lager maken.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
IAmNice schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:53:
Heb op advies van reddit en een beetje van wat ik gelezen heb hier een NK65 Milkshake gekocht. Blijkbaar beste "value" voor rond de 200 euro. Nu nog lekker tot april afwachten. :'(
Hopelijk iets eerder in Maart.....
Maar heb em ook besteld d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e883ySYt-REt-sxA8xFEolA7KOs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QoSd80XLVUhdsVTkBYaJGexu.png?f=user_large

[ Voor 41% gewijzigd door ParaNoja op 02-10-2020 13:51 ]

Pagina: 1 ... 46 ... 158 Laatste