Touchdomex schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:36:
[...]
Ja om te wisselen, zie ook andere stems dus ik zit van hij moet dat +je hebben

Ik wil gaan wisselen of mijn huidige hebben.
Programmeerbaarheid en RGB maakt weinig uit, kleurtjes zijn leuk voor erbij maar niet een eis
Aangezien ze mijn huidige browns al mee moeten omgaan moet ik niet gaan voor clicky. Dit is wel het maximale

Geen probleem alle Cherry, Gateron, Kailh, Zeal, JWK, NK en nog vele anderen gebruiken dezelfde MX plusjes voor keycaps.
Eigenlijk allen low profile (Choc) en Topre gebruiken andere mounting oplossingen die nog wel eens gebruikt worden bij het aanbieden van andere caps, maar die zijn zo zeldzaam...
Als geluid een punt is, zou ik persoonlijk eerder kijken naar Gateron Browns. Die hebben allereerst een "schonere" bump. Ze voelen veel consistenter en soepeler aan. (mening) Maar ze zijn dus ook gewoon vooral stiller, wegens het materiaal waarvan de behuizing van de switch gemaakt is. (Met name de zwarte oudere versie van voor het RGB tijdperk)
Kailh Box Brown heeft ook naar mijn mening een betere bump. Op een fijnere plek en meer aanwezig. Die switch is ook wat meer vuilbestendig wat voor kantoor wellicht prettig kan zijn. Zit kwa geluid tussen de Cherry's en Gaterons in. Iets (20%?) stiller, maar ook een nylon achtig geluid.
Er zijn ook zeker borden te krijgen waar deze standaard in zitten en die zijn vaak nog wat goedkoper ook. Nu is DAS wel gewoon Duitse degelijkheid, terwijl je bij die andere switches vaak bij Chinees spul uit komt. Maar stiekem zijn ze inmiddels beter in keyboards...
Iets als een Glorious Full size bord met Gateron Browns zou iets van €129 zijn. (Zie b.v. ebay / amazon etc, of website fabrikant:
https://www.pcgamingrace.com/products/gmmk-full-brown-switch)
Nu is de DAS netto denk ik stiller, omdat je er gewoon iets beter caps bij krijgt en de behuizing van meer plastic is gemaakt, maar wel van het soort dat stiller uitpakt dan lowprofile alu.
Bij GMMK kan je kiezen voor gat brown, of "Box Kailh Brown", maar ook hun eigen "Glorious panda's" zijn momenteel we een ding. Die hebben de bump hoger zitten en die is veel langer / aanweziger, wat veel mensen bijzonder prettig vinden. Is wel een luidruchtigere switches omdat ie van POM is gemaakt.
Ook de Kailh Purple is een te overwegen optie. De bump is daarbij zeer minimaal, maar wel heel glad. De weerstand zit wat meer bovenaan, voor als je dus je handen zwaarder laat rusten, en na die bump ter grote van wat MX Brown heeft (klein) gaat ie soepel lineair verder. Sommige mensen zien dit aan voor volledig linear, omdat ze er hard op typen.
Hexgears, hier ook vaker besproken, is ook vrij goedkoop maar kan Kailh switches leveren als standaard optie. Zelf ken ik de kwaliteit niet, maar er waren mensen tevreden over.