Acties:
  • +2 Henk 'm!
Gunth schreef op zondag 26 juli 2020 @ 11:37:
[...]

Ietsje duurder hier maar beste wat je kan krijgen en geen maand wachten
https://keygem.store/coll...roducts/durock-stabilizer

Trouwens iemand die een goede switch opener kan aan bevelen?
Woaahh, Durock in voorraad in EU?

Meteen 2x clear en 2x smokey besteld.

Jammer dan van de 2x everglide smokey die ik besteld had die over 2 maanden eens binnen komen... heb nog een set voor m'n Discipline nodig en één te vervanging voor mijzelf en een klant voor Tofu's. Daar is in beider gevallen jammer genoeg gebruik gemaakt van de Cherry clones van KBDFans en die breken nog wel eens af dus... Ja, ook bij normaal gebuik. Die Tofu van mij is misschien 4 maanden 4 dagen in de week gebruikt en daarbij merkte ik dat de shift wat schever ging drukken. Ik vermoedde al dat de stab de bekende kuren kreeg.

Sommige clones hebben namelijk het probleem dat het gat wat te breed is. Cherry en GMK hebben vaak het probleem dat het een 0,2mm te hoog is wat permanent rammel op gaat leveren. Maar deze o.a. KBDFans cheapo stabs gaan dus "scheef" lopen. En in de praktijk alleen de rechter stab. Als je er overigens Cherry plate mount stangen in zet, voorkom je dit. Had ik bij m'n Tofu dus niet gedaan jammer genoeg. En toen om hem recht te zetten met een pincet vast gehouden, maas alsnog is het clipje van de rechter basis daarbij lam geworden.

Als je deze Cherry clones gaat gebruiken en je kan na assembleren de rechter bocht "aanduwen" waarbij dat wat flext geeft, kan je er dus vanuit gaan dat ie er mee op gaat houden. De iets andere hoek en dikte van Cherry plate mounts stangen voorkomt dit (kan je ook meteen voelen).

Maar nog beter, doet wat ik deed, bestel op aanraden van deze held gewoon goede stabilisers. ZealPC, Durock, Everglide, of als je een bord hebt met zeer goede toleranties en perfecte vlakheid; GMK (geniune Cherry) screw-in. Alleen kan je dan pech hebben dat je ratelende balken krijgen als iemand je heel oude voorraad (circa 2017) verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 11:24

MrMarcie

CFMoto 650MT

djunicron schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:47:
[...]

Meteen 2x clear en 2x smokey besteld.
Waarom zijn er twee versies? Is dat alleen estetisch als bordje open ligt? Je ziet ze verder toch niet? Of zie ik iets over het hoofd? :/

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MrMarcie schreef op zondag 26 juli 2020 @ 16:46:
[...]

Waarom zijn er twee versies? Is dat alleen estetisch als bordje open ligt? Je ziet ze verder toch niet? Of zie ik iets over het hoofd? :/
Geen verschil. Sommige mensen horen en voelen er allemaal verschil in. Er zijn ook zoooo veel verschillende versies van dezelfde switches met enkel andere kleuren...

Maar goed er zijn natuurlijk low-profile borden waar je de top housing kunt zien.

Was bij deze inkoop actie maar aan t spreiden zodat mensen die absoluut noodzakelijk één van die twee willen de keuze hebben.

Maar er zijn natuurlijk acryl builds waarbij je de stabs vanaf de onderkant deels kunt zien. En tja, daar zou je de juiste kleur stabs voor kunnen gebruiken. Heb daarmee een beetje hetzelfde probleem als met prachtige graveerde customs met een logo en design op de bodem. Heel erg mooi en tof als je em omdraait, maar zo gebruik je een keyboard natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melek-taus
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-09 14:18
Even een vraag van mijn kant. Ik ben op zoek naar een TKL toetsenbord met RGB verlichting.

Ik heb momenteel een Wooting One en het geluid tijdens een heftige game sessie is toch echt teveel voor mijn wederhelft en zelf vind ik het ook abnormaal hard klinken. O-rings heb ik al toegepast, andere caps ook en heb geprobeerd dempend materiaal te plaatsen. Het geluid zit in de switch zelf.

Inverband met ruimte gebrek moet het een TKL toetsenbord zijn aangezien ik voor bepaalde games nog wel de F toetsen nodig heb. Mini is dus geen optie.

Zelf zit ik te twijfelen tussen een Razer Huntsman TE en Logitech Pro X Linear aangezien de Fnatic Streak Mini Silent niet meer te leveren is.
Heeft iemand enige ervaring met het geluid van beide toetsenborden of kan iemand mij iets anders adviseren?

Ryzen 5 3600, B450M PRO-VDH Max, Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB, Red Dragon RX 5700 XT @ 1v 2050MHz, Intel 660p 1TB, BX500 1TB, MX500 1TB, CM MWE Bronze 550W V2, Antec Dark Phantom 301M, QcK Prism, Logitech G703 Hero, Fnatic MiniStreak Speed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
melek-taus schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:54:
Even een vraag van mijn kant. Ik ben op zoek naar een TKL toetsenbord met RGB verlichting.

Ik heb momenteel een Wooting One en het geluid tijdens een heftige game sessie is toch echt teveel voor mijn wederhelft en zelf vind ik het ook abnormaal hard klinken. O-rings heb ik al toegepast, andere caps ook en heb geprobeerd dempend materiaal te plaatsen. Het geluid zit in de switch zelf.

Inverband met ruimte gebrek moet het een TKL toetsenbord zijn aangezien ik voor bepaalde games nog wel de F toetsen nodig heb. Mini is dus geen optie.

Zelf zit ik te twijfelen tussen een Razer Huntsman TE en Logitech Pro X Linear aangezien de Fnatic Streak Mini Silent niet meer te leveren is.
Heeft iemand enige ervaring met het geluid van beide toetsenborden of kan iemand mij iets anders adviseren?
Nou ja, kijk flaretech "analoge" switches zijn niet stil, mee eens. Ze hebben ook echt wel heel veel "ping" van de veren. Normaliter los je dit op door de veer aan de uiteinden in te smeren met lube. Tribosys 3203 of 3204 zijn hiervoor prima, Krytox 205G0 nog net wat beter. Maar ik weet niet in hoeverre dit soort switches er tegen kunnen. Opto switches kan je het uiteindelijk beter niet mee doen omdat het licht zou kunnen tegen houden.

Er zijn best wat fans van de Razer Huntsman. Maar die ook echt niet stil. Het blijft een even holle case van vrijwel alleen plastic en dat hoor je gewoon heel erg. Doe er een neoprenen mat tussen, of een leren onderlegger en je ben overigens al veel daarvan kwijt, maar dat werkt voor veel toetsenborden. Nadeel met de Huntsman is de stabilizer per switch. Die zijn verbazingwekkend ratel-vrij, maar het zeker niet uitgesloten dat ze gaan ratelen, en dan mag je dat per key gaan oplossen en maakt die paar keren dat ik het heb gehoord al helemaal een herrie.

Uiteindelijk, maar daar hoor je mij vaker over schrijven hier, zijn er een paar factoren die een bord heel stil maken;

Meer materiaal. En een "volle" case.
Een flexibelere plate.
Switches met TPU voetjes. En natuurlijk, je switch luben.
Neem MX Silent Red en smeer die in met welke van de bovenstaande lubes en je hebt een erg erg stille switch. Of neem Gateron Silent Inks.
Vul je behuizing op met meer metaal. Messing, of desnoods lood. Doe daar een laagje Sorbutaan overheen. Of 3D print een 85A TPU vulling voor je case. Maar ook gewoon de goedkope sorbutaan matten "kasten matjes" werken prima.

Vilt tussen PCB en je plate doet ook wonderen. Je kan dit vaak gemakkelijk tijdens het bouwen gebruiken om je plaat stil te krijgen.

Je stabilisatoren wil je insmeren met de bovenstaande 3 lubes, en dan de stangetjes met siliconenenvet. Je kan ook heatshrink (b.v. voor draad connecties) eroverheen doen en dan insmeren, dat scheelt ook een hoop.

Dikke PBT keycaps. Je hebt dan ook eigenlijk geen o-ringen meer nodig. Daar greep ik 8 jaar geleden ofzo ook naar, maar zo heel goed werkt dat eigenlijk niet. Om de stabilisator mounts heen werkt het overigens vaak wel aardig, vooral bij een spatiebalk wil ik dat nog wel eens doen.

Nu ga je waarschijnlijk je afvragen, hey dat luben gaat een heel gedoe zijn, dan moet ik gaan desolderen of helemaal zelf bouwen...

Maar doe je het niet, dan klinkt je zware bord (space 65 hier in de video @ 350€ geloof ik) met silent switches zo:
YouTube: Space65 R1 with Stock Gateron Silent Inks Typing Sounds
Je hoort hier tussendoor een behoorlijke ping. Nu moet ik zeggen dit klinkt wel als een behoorlijke microfoon. Maar goed als je uit frustratie ernaar gaat zitten luisteren hoor je dit wel ja.

Vergeleken met:
YouTube: Keyboard Typing ASMR - Lubed Gateron Silent ink

Nu zit hier zo te horen misschien wel wat te veel vet in, maar goed, het is een heel stuk stiller en dat nog wel in een relatief goedkope behuizing en het luidruchtigere ABS caps. Een KDB fans met van de bouwmarkt een shelf-liner over wat verpakkingsfoam met deze switches in de alu plate (of FR4 als je eraan kunt komen) na lube is dus behoorlijk stil te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:40

MazeWing

The plot thickens...

melek-taus schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:54:

Ik heb afgelopen weekend ook nog eens de Razer Huntsman Elite getest met zowel de paarse (clicky) alsmede de rode (linear, zelfde als in het TE bord) en beiden maken behoorlijk geluid (logisch van die clicky). De Elite met rode switch is feitelijk een full format board van de TE, alleen dan met ABS keycaps. Ik vond die echter nog steeds veel lawaai maken en de filmpjes die ik heb gezien van de TE lijken die PBT keycaps weinig aan het geluid te doen.

De mini is wel een heel stuk stiller geworden dankzij silicone "stripjes" in de switch. Die valt echter af aangezien die geen F-toetsen heeft.
Gezien mijn ervaring met de G513 van Logisch ben ik er van overtuigd dat de Pro X stiller is dan de Razer.

Mogelijk kun je ook nog eens naar de Logitech G915 TKL kijken. Deze is nog niet of nauwelijks verkrijgbaar en is eigenlijk veel te duur, maar is wel behoorlijk stil. Ik typ dit nu op een G815 (die grote MET kabel) en die heeft GX Tactile switches en die zijn behoorlijk stil. Zelfs als ik er echt op ram.

Wil je echt stil en niet afhankelijk zijn van een behuizing af allerlei mods, dan is denk ik een bord met MX Red Silent nog het meest voor de hand liggende alternatief.

@djunicron Ik ben nog steeds bezig met mijn queeste voor een perfect toetsenbord. Die razer's stonden nog op mijn lijstje maar vielen dus af. Wel hadden ze een zeer bevredigende spatiebalk (qua feel en geluid). Ik ga binnenkort ook eens een Ducky proberen. Ook heb ik nog gekeken naar custom maar dat is me simpelweg te duur om een beetje kwaliteit te hebben...

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunth
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:33
MazeWing schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 17:34:
[...]

Ik binnenkort ook eens een Ducky proberen. Ook heb ik nog gekeken naar custom maar dat is me simpelweg te duur om een beetje kwaliteit te hebben...
Custom hoeft niet echt zo duur te zijn.
https://caps-unlocked.com/cu65-r2/
Heb trouwens een ducky one sf indien interesse.
Wel azerty lay-out met silent reds

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Gunth schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 19:32:Heb trouwens een ducky one sf indien interesse.
Wel azerty lay-out met silent reds
Azerty is geen layout :P :+

Nee, ik ben aan het kijken voor de Ducky one 2 TKL (RGB) met silent red switches

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melek-taus
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-09 14:18
Net te horen gekregen dat Fnatic Gear een dezer weken met een nieuwe silent ministreak komt. Laat ik nog maar ff geduld hebben.

Diy zit ik niet op te wachten, wil gewoon een goed, stil, kant en klaar tkl toetsenbord. Helaas zijn er vrijwel geen membrane tkl toetsenborden anders had ik dat zelfs overwogen.

Ryzen 5 3600, B450M PRO-VDH Max, Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB, Red Dragon RX 5700 XT @ 1v 2050MHz, Intel 660p 1TB, BX500 1TB, MX500 1TB, CM MWE Bronze 550W V2, Antec Dark Phantom 301M, QcK Prism, Logitech G703 Hero, Fnatic MiniStreak Speed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunth
MazeWing schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 20:04:
[...]

Azerty is geen layout :P :+

Nee, ik ben aan het kijken voor de Ducky one 2 TKL (RGB) met silent red switches
tja srry ik weet het, mijn vrouw haar keybord ;)
Kon het maar vragen

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 455451n
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Inmiddels is mijn GK68XS binnen van de kickstarter campagne. Voor een eerste mechanische toetsenbord ben ik tevreden. Ik moet zeggen dat het toch nog redelijk wat geluid maakt ondanks dat er Gateron Browns in zitten. Verder kan ik ook bevestigen dat de bump in de browns inderdaad niet merkbaar zijn als je normaal typt.

Het is weer even wennen aan de hoogte van het toetsenbord. Mijn vorige toetsenbord was namelijk een chiclet toetsenbord van Aliexpress. Het pairen met de mobiele telefoon ging ook soepel, nadat ik had gezien dat je connect combinatie een langere tijd in moest houden. Ik overweeg nu om eventueel voor de PC een BT dongle te nemen zodat ik het bord eventueel ook draadloos kan gebruiken als ik niet game.

Zijn er dongles die jullie aanraden of zou elke dongle eigenlijk moeten werken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gunth
455451n schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:37:
Inmiddels is mijn GK68XS binnen van de kickstarter campagne. Voor een eerste mechanische toetsenbord ben ik tevreden. Ik moet zeggen dat het toch nog redelijk wat geluid maakt ondanks dat er Gateron Browns in zitten. Verder kan ik ook bevestigen dat de bump in de browns inderdaad niet merkbaar zijn als je normaal typt.

Het is weer even wennen aan de hoogte van het toetsenbord. Mijn vorige toetsenbord was namelijk een chiclet toetsenbord van Aliexpress. Het pairen met de mobiele telefoon ging ook soepel, nadat ik had gezien dat je connect combinatie een langere tijd in moest houden. Ik overweeg nu om eventueel voor de PC een BT dongle te nemen zodat ik het bord eventueel ook draadloos kan gebruiken als ik niet game.

Zijn er dongles die jullie aanraden of zou elke dongle eigenlijk moeten werken?
Ach leuk,heb de mijne ook sinds vandaag met de gateron brows ;)
Ik moet ook wennen omdat het bord nogal plat ligt ivm mijn andere.
Ik heb een bt van amazon waar ik heel tevreden van ben.
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o01_s00?ie=UTF8&psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Inmiddels toch weer een ander toetsenbord....

De Logitech G915 :9 :+

Ik heb afgelopen week een monitor arm (Ergotron HX) aangeschaft en 2 dagen later een draadloze muis: Razer Basilisk Ultimate. Uiteraard kon een draadloos toetsenbord niet achterblijven.

Ik had ook erg veel interesse in de Keychron K1 v4, echter is de volledig uitverkocht en wordt pas op z'n vroegst eind augustus/begin september weer voorraad verwacht.
De G915 is praktisch overal uitverkocht en de winkels die 'm op voorraad hebben hanteren woekerprijzen (adviesprijs €249 en vragen er €300+ voor). Ik zag dat deze vandaag bij de MediaMarkt in de aanbieding was voor €212. In Maastricht hadden ze er 1 op voorraad echter bleek dit om een geopende doos te gaan.

Hierover een medewerker aangesproken en die heeft uiteindelijk een mooie bon voor €180 gemaakt. Alles zar er nog als nieuw uit en ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat ik nog extra korting zou krijgen. Maar voor dat bedrag hoor je mij niet klagen. Uiteindelijk €70 lager dan de adviesprijs en maar 3 tientjes meer dan ik voor de G815 heb betaald.

Verder is het exact hetzelfde toetsenbord, incl. dezelfde Tactile (brown) switches. Wel ben ik blij dat de numlock led ontbreekt op dit toetsenbord. Die was namelijk erg fel bij de G815. Verder helemaal tevreden. Ik vind de G815 (en dus ook de G915) een fijn toetsenbord en ben nu blij dat alles draadloos is.
Misschien dat ik in de toekomst nog een keer de Keychron K1 ga bestellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 455451n
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
MazeWing schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 13:45:
Inmiddels toch weer een ander toetsenbord....

De Logitech G915 :9 :+

Ik heb afgelopen week een monitor arm (Ergotron HX) aangeschaft en 2 dagen later een draadloze muis: Razer Basilisk Ultimate. Uiteraard kon een draadloos toetsenbord niet achterblijven.

Ik had ook erg veel interesse in de Keychron K1 v4, echter is de volledig uitverkocht en wordt pas op z'n vroegst eind augustus/begin september weer voorraad verwacht.
De keychron heb ik op V&A gezien voor €85.

Dus als je niet wilt wachten dan kan je eventueel overwegen om deze te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

455451n schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 20:53:
[...]

De keychron heb ik op V&A gezien voor €85.

Dus als je niet wilt wachten dan kan je eventueel overwegen om deze te nemen.
Thnx, jammer dat het niet de RGB versie is, anders had ik oprecht interesse.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

BSD schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:54:
Hoog is ook maar relatief. Keyboards met MX-compatible switches zijn hoog ten opzichte van een plat keyboard met scissor switches, maar ten opzichte van een beamspring?

[Afbeelding]

Overigens heb je geen polssteun nodig als je houding goed is, zoals je ook op de foto kunt zien.
[/opa vertelt]

Voor de mensen die van clicky houden is dit volgens mij een instant orgasm. Het klinkt echt extreem solide!

[ Voor 4% gewijzigd door MazeWing op 01-08-2020 08:57 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BSD
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-09 22:03

BSD

GMK Phosphorous is vandaag bezorgd!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZfWQYml9zm1kXfNk2F3CzNpOZo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eRaECWTmzxfrJ55AnqVk84Av.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-x_uozm4uzX7RWcjcSazogpMLBY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7WbjNnQSZeUQwZJGGbL2PEmF.jpg?f=user_large
  • case: RAMA M60-A SEQ2 (HHKB, Moon grey)
  • stabs: Everglide
  • switches: Aqua Zilent 67g
  • keycaps: GMK Phosphorous

[ Voor 12% gewijzigd door BSD op 04-08-2020 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backxs
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:49
Poh mooi ding man, kleurstelling van de caps passen ook erg mooi bij de case (specifiek ook het logo'tje en de tekst) als je het mij vraagt! Ben jaloers, al denk ik dat ik niet zou kunnen werken met de HHKB indeling (wel een mooi ogende indeling dan weer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSD

BSD

Backxs schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 16:18:
Poh mooi ding man, kleurstelling van de caps passen ook erg mooi bij de case (specifiek ook het logo'tje en de tekst) als je het mij vraagt!
Tnx! Dat het mooi bij elkaar past kan kloppen, want deze keyset is ontworpen met dit specifieke keyboard als inspiratie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BSD schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 16:35:
[...]

Tnx! Dat het mooi bij elkaar past kan kloppen, want deze keyset is ontworpen met dit specifieke keyboard als inspiratie :)
En het blijkt ook werkelijk te passen met accurate kleuren! Dat is wel eens anders geweest zeg maar, maanden na een GB.
Had dat een beetje gemist en vond Phosp eigenlijk niet zo heel aantrekkelijk zo als losse set. Lijkt ook nog eens heel erg op GMK Umbra welke er vrij dicht op zat.

Maar als je dan toch een Rama M60A hebt in de juiste kleur...

Hoe bevalt dat verder? Gezien hoe hard die plate is en dan met Zilents? Ondanks de prijs en het design, weet ik niet of dit bordje zo persoonlijk zou kunnen waarderen in gebruik. Klinkt deze combinatie goed? (Ik ga er stiekem alvast vanuit, hoewel natuurlijk Aqua silent stil -> Lube?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BSD

BSD

djunicron schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 00:02:
Had dat een beetje gemist en vond Phosp eigenlijk niet zo heel aantrekkelijk zo als losse set. Lijkt ook nog eens heel erg op GMK Umbra welke er vrij dicht op zat.

Maar als je dan toch een Rama M60A hebt in de juiste kleur...
Ik had deze set ook niet gekozen als ik de M60 niet in precies die kleur had besteld. Maar op de renders zag het er zo goed uit dat ik wel mee moest doen. Gelukkig maar, want zeker irl ziet het er super gaaf uit!
Hoe bevalt dat verder? Gezien hoe hard die plate is en dan met Zilents? Ondanks de prijs en het design, weet ik niet of dit bordje zo persoonlijk zou kunnen waarderen in gebruik. Klinkt deze combinatie goed? (Ik ga er stiekem alvast vanuit, hoewel natuurlijk Aqua silent stil -> Lube?)
De integrated plate van de M60 is inderdaad zo dik, daar zit geen enkele speling in. Aangezien het mijn enige keyboard met hotswap PCB is, heb ik al een aantal verschillende switches en keycaps geprobeerd. Ter informatie: mijn voorkeur gaat uit naar niet te lichte tactile of clicky switches met als favoriet capacitive buckling springs (model F).

Aliaz 60g (slient tactile) met XDA R1
De Aliaz switches zijn naar mijn mening te licht en niet tactile genoeg. Beetje hetzelfde gevoel als Cherry MX brown: scratchy linears. XDA profile vind ik niet fijn, te vlak waardoor je niet goed voelt waar je vingers de toetsen raken.

Aliaz 60g (slient tactile) met GMK Oblivion
Mijn eerste GMK set; de Aliaz switches bevallen nog steeds niet maar Cherry profile des te meer! Blijkbaar houd ik dus van cylindrische toetsen, want ik vind IBM model F/M ook erg prettig en die hebben dezelfde vorm.

Zealios V2 67g (tactile) met GMK Oblivion
Now we're talking! De Zealios hebben een vette tactile bump helemaal bovenin en dat tikt echt heel fijn. Zeker in combinatie met Cherry profile. Ik wil minimaal één keyboard met deze combinatie. Qua geluid merk je wel dat de M60 vrij hol is van binnen, misschien eens experimenteren met foam vulling.

Kailh BOX Crystal pink 65g (clicky) met GMK Oblivion
Ook een fijne combinatie dit. Nu moet er wel echt iets aan geluiddemping gedaan worden, want dit klinkt te hol. De pinks komen voor mijn gevoel het dichtst bij buckling springs. Box white is te licht, Pale blue is een tikje te zwaar, Jade en Navy hebben te dikke clickbars. Het verschil tussen de Box Crystal en normale Box switches is dat deze 5 pins zijn, dus geschikt om direct op een PCB te solderen. Voor dit keyboard niet van toepassing, maar ik heb ze ook in een tray mount keyboard en die is plateless.

Aqua Zilent 67g (silent tactile) met GMK Phosphorous
Phosphorous is ontworpen voor dit keyboard en staat dan ook fantastisch. Over de Aqua Zilents ben ik minder goed te spreken. De tactile bump voelt minder aanwezig dan de Zealios V2, ze voelen onderin wat minder "strak" door de geluiddemping en bij de upstroke lijkt het alsof ze heel even blijven hangen. Ik had ze nog niet eerder gebruikt, dus ik geef het een paar weken tijd. En misschien moet ik toch eens aan het switch luben gaan geloven (tot nu toe nooit gedaan).

Invyr Holy Panda (tactile) met GMK Phosphorous
Als de HP's ooit verzonden worden dan wordt dat de volgende test.

Zoals de meeste zaken in deze hobby zijn dit mijn persoonlijke ervaringen, maar wellicht kan iemand er zijn voordeel mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

BSD schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:36:
[...]

Ook een fijne combinatie dit. Nu moet er wel echt iets aan geluiddemping gedaan worden, want dit klinkt te hol. De pinks komen voor mijn gevoel het dichtst bij buckling springs. Box white is te licht, Pale blue is een tikje te zwaar, Jade en Navy hebben te dikke clickbars. Het verschil tussen de Box Crystal en normale Box switches is dat deze 5 pins zijn, dus geschikt om direct op een PCB te solderen. Voor dit keyboard niet van toepassing, maar ik heb ze ook in een tray mount keyboard en die is plateless.
Net een bordje gebouwd met Pale Blue en vond ook wel even wennen maar veel beter dan mijn Gateron Greens. Nieuwe bordje gaan de Pinks in. Als ik jouw voorkeur lees en je Pink 'review' dan heb ik er wel vertrouwen in dat mijn nieuwe bordje nog fijner gaat typen. Had ze al eens geprobeerd in een hotswap bordje en staan voor mij nu bovenaan van de switches die ik ken. Ik zal die Zealios V2 67g nog eens proberen als ik aan een batch kan komen over een tijdje. Nu ff geld op. :'(

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dumb_8
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 20:06
Ik wil een tenkeyless toetsenbord voor een FPGA gebaseerde computer. Hier zit echter alleen een PS/2 aansluiting op. Weet iemand of de Coolermaster CF530 (v1) werkt met de USB->PS/2 converter?

Als je zoekt bij Coolermaster staat er alleen bij de CM Storm series ook werkelijk iets over PS/2. Ik heb er verder helemaal niks over kunnen vinden.

De Leopold FC750R komt bijvoorbeeld standaard met de adapter, maar die heeft geen RGB. Dat leek me juist leuk voor de toepassing.

i386SX/16MHz, Trident 9400 1MB Vesa Local Bus, 4MB fpage, 40 MB hdd, Soundblaster 2.0

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:57
Kwam de zsa.io moonlander tegen, dat is wel een interessant apparaat moet ik zeggen

https://www.zsa.io/moonlander/

Afbeeldingslocatie: https://www.zsa.io/static/b42dcd715c76bd330737b385b2a218a6/8ae7b/1-hero-white.webp

[ Voor 45% gewijzigd door 418O2 op 05-08-2020 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik had deze set ook niet gekozen als ik de M60 niet in precies die kleur had besteld. Maar op de renders zag het er zo goed uit dat ik wel mee moest doen. Gelukkig maar, want zeker irl ziet het er super gaaf uit!
Jup, helemaal mee eens!
De integrated plate van de M60 is inderdaad zo dik, daar zit geen enkele speling in. Aangezien het mijn enige keyboard met hotswap PCB is, heb ik al een aantal verschillende switches en keycaps geprobeerd. Ter informatie: mijn voorkeur gaat uit naar niet te lichte tactile of clicky switches met als favoriet capacitive buckling springs (model F).

Aliaz 60g (slient tactile) met XDA R1
De Aliaz switches zijn naar mijn mening te licht en niet tactile genoeg. Beetje hetzelfde gevoel als Cherry MX brown: scratchy linears.
Oh interessant, ik vond Aliaz 70's altijd best "oldschool" aanvoelen. Maar inderdaad geen buckling springs.
Uiteindelijk deze bottoms gebruikt voor " MX silents" jaren terug. Ik denk niet dat ik snel ooit weer Aliaz zal kopen eerlijk gezegd.

Oh, ik was inderdaad vergeten dat die bestonden. Vind persoonlijk ook Pale Blue de prettigste clicky. Jades zijn wat licht en hebben niet zo'n snelle return jammer genoeg. Anders waren dat misschien wel favo's gezien de extra tactiliteit door die bar. Maar de herrie kan mij eigenlijk wel gestolen worden.
Aqua Zilent 67g (silent tactile) met GMK Phosphorous
Phosphorous is ontworpen voor dit keyboard en staat dan ook fantastisch. Over de Aqua Zilents ben ik minder goed te spreken. De tactile bump voelt minder aanwezig dan de Zealios V2, ze voelen onderin wat minder "strak" door de geluiddemping en bij de upstroke lijkt het alsof ze heel even blijven hangen. Ik had ze nog niet eerder gebruikt, dus ik geef het een paar weken tijd. En misschien moet ik toch eens aan het switch luben gaan geloven (tot nu toe nooit gedaan).

[...]

Zoals de meeste zaken in deze hobby zijn dit mijn persoonlijke ervaringen, maar wellicht kan iemand er zijn voordeel mee doen.
Mja, ik vind dus ook de lichte Zealio's in een snoeiharde (stijve) plate het prettigste tot nu toe. Klapt lekker door, maar is wel luid daardoor. Zealio's zonder lube klinken altijd uit zichzelf al wat hol, komt door het materiaal van de behuizing en slider denk ik. Gek genoeg is dat met Tealio's helemaal niet het geval.

Vind Zealio's ook echt 'meer tacticle' dan Zilents. En na het vergelijken van Zilents 65 en 67, Helio's en Tealios, Zealio's 62, 67 en 78, ben ik er toch wel een beetje uit dat ik gewoon echt niet van gedempte switches houd. Niet dat het onwerkbaar is ofzo, maar het heeft echt niet m'n voorkeur.

Heb 62g Zealio's met 205G0, 3203 en 3204 gelubed. Als je 205g0 gebruikt, worden het ietsje meer Zilents. Zelfs bij smaarzaam gebruik worden ze "te boterig" naar mijn mening. 3202 is de way to go. Alleen de sliders en veren hebben het nodig. Ze klinken minder hol en nog net wat soepeler. Het is wel alsof je er nog weer 5gr af haalt, dus dat is wel een overweging. Anders dan bij lubed zilents (heb 65s in die config met 3203), worden ze er niet iets minder tactile van. Vind dat gek genoeg bij Zilents wel het geval. Het blijven hangen heb ik bij die switches ook na maanden gebruik nooit gemerkt, misschien dat 3203 dat tegengaat?

Gek genoeg, heb ik nu "MX Browns" die me wel bevallen. Ik heb een Carbon PLA 3d geprinte plate en behuizing met een behoorlijke 8,4 graden hoek met Kailh Burnt Orange erin. Die zijn zo zwaar dat je toch een soort van model M achtige type ervaring krijgt. Niet dat ik die ernaast heb staan, maar vreemd genoeg doet het me er ergens wel aan denken. Het voelt zeg maar echt ouderwets, ook kwa geluid.

Vond het leuk om te lezen, zeker als mensen er wat referentiekader bij noteren en je enige overlap hebt, kan je hier echt je voordeel mee doen, bedankt!
418O2 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:48:
Kwam de zsa.io moonlander tegen, dat is wel een interessant apparaat moet ik zeggen

https://www.zsa.io/moonlander/
Wow, zeker mooi. Dus ik dacht, prima, gaan we bestellen... Maar de prijs met "goedkope" switches erin en wegens de layout geen stabilizers; Nee, sorry. $385 kan je heel mooie zware alu 65% bordjes opleveren de laatste paar maanden. Duurt waarschijnlijk langer voordat je ze in huis hebt, maar toch...

Was eigenlijk al van plan dit zelf zo te gaan doen met een custom columar layout. En dan dus met de hand in elkaar zetten. Wordt natuurlijk geen hotswap dan...

Maar in dat geval behoeven de polssteunen wat schuurwerk, kan je zelf de plate kiezen en tja, RGB kan me eerlijk gezegd gestolen worden.

Zo hiernaar kijkende, krijg je en prima behuizing met mooie alu verstelbare steunen, maar het stelmechanisme ziet er maar beperkt solide uit. De draagtas is mooi natuurlijk. Maar hier zitten voor die prijs €50 switches in voor het hele bord en vergelijkbare shinethrough PBT (?) caps. Noem het snobisme, maar voor een >€200 bord verwacht ik iets anders / meer. Had dit nou €250 gekost, had ik em vandaag nog besteld om te proberen. Maar nu ga ik denk ik zelf maar even dit design als aanvullende inspiratie gebruiken bij het CADden van m'n eigen bordje. (40% afgerond al) Bedankt voor het delen!

[ Voor 12% gewijzigd door djunicron op 05-08-2020 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backxs
Ik had de moonlander ook gezien, vond hem erg tof en heb ook getwijfeld en uiteindelijk aflaten weten omdat ik de prijs toch te hoog vond max €300. Ik denk dat ie vooral ook aantrekkelijk is voor een doelgroep die wellicht iets minder snel zelf een split ergo bord in elkaar zet - waaronder ik - of die het nog wat bij de simplistische variante houden. In het verlengde daarvan @djunicron jij bent toch ook bezig met een Discipline dacht ik ergens gelezen te hebben?

Ik heb uiteindelijk besloten een FC660C Silent te willen kopen, als ik die ooit in stock ga vinden. De Topre switches klinken mij echt als muziek in de oren qua tactility en feitelijke geluidproductie. Later wil ik zelf een bordje gaan bouwen, want ik loop tegen het probleem aan dat ik de componenten niet gemakkelijk kan vinden voor een 65%/69% (wellicht een 75% in de vorm van een Vortex Race 3) met hotswap pcb, alu case, alu/brass plate en semi zware tactile switches. Welke switches precies ben ik nog niet helemaal over uit, maar zie hier mooie inspirerende reviews hierboven en anders als instap moddeltje wellicht MX Clears als instappertje (wie weet ooit ergo clears van te maken). Solderen enz is nog niet voor mij weggelegd.

Twee weken terug had ik een momentje met alles in mijn mandje en toen ben ik gaan zoeken naar importkosten en BTW die er nog overheen moet. Toen schrok ik wel even. Stond ook nog iets over klaringskosten van verzend bedrijf ???

Wel al begonnen met mooie desk mats in te slaan. Heb recent de Ghost Koi deskmat gekocht van GMK Sumi set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Backxs schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 21:47:
Ik had de moonlander ook gezien, vond hem erg tof en heb ook getwijfeld en uiteindelijk aflaten weten omdat ik de prijs toch te hoog vond max €300. Ik denk dat ie vooral ook aantrekkelijk is voor een doelgroep die wellicht iets minder snel zelf een split ergo bord in elkaar zet - waaronder ik - of die het nog wat bij de simplistische variante houden. In het verlengde daarvan @djunicron jij bent toch ook bezig met een Discipline dacht ik ergens gelezen te hebben?

Ik heb uiteindelijk besloten een FC660C Silent te willen kopen, als ik die ooit in stock ga vinden. De Topre switches klinken mij echt als muziek in de oren qua tactility en feitelijke geluidproductie. Later wil ik zelf een bordje gaan bouwen, want ik loop tegen het probleem aan dat ik de componenten niet gemakkelijk kan vinden voor een 65%/69% (wellicht een 75% in de vorm van een Vortex Race 3) met hotswap pcb, alu case, alu/brass plate en semi zware tactile switches. Welke switches precies ben ik nog niet helemaal over uit, maar zie hier mooie inspirerende reviews hierboven en anders als instap moddeltje wellicht MX Clears als instappertje (wie weet ooit ergo clears van te maken). Solderen enz is nog niet voor mij weggelegd.

Twee weken terug had ik een momentje met alles in mijn mandje en toen ben ik gaan zoeken naar importkosten en BTW die er nog overheen moet. Toen schrok ik wel even. Stond ook nog iets over klaringskosten van verzend bedrijf ???

Wel al begonnen met mooie desk mats in te slaan. Heb recent de Ghost Koi deskmat gekocht van GMK Sumi set.
Zeker, hier mijn Discipline in high profile case.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mFsgLXMTfrp69atApFCqa8kGbfA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DiTL13J3HOxP3eN8DKVCIx6r.jpg?f=fotoalbum_small

Zitten NK Creams in met pootjes die met 205g0 zijn gelubed, en sliders en veren met 3203. (Dit voelde het beste in de POM plate)

Ik heb laatst wel ergens, ik zou gokken mykeyboard.eu, de 660C in stock zien komen, maar of dat regulieren of stille topre was, geen idee.

Een Race3 is naar mijn mening nog steeds aan te raden, echter is het wel een pokke werkje op die te desolderen gezien de soort zilver-tin die ze gebruikt hebben. Dat gezegd hebbende, met Zealio's erin en momenteel een GMK set is het wel een plezier om te gebruiken naar mijn mening. Hoe moeilijk de keycap compatibiliteit ook is...

Er zijn overigens best wat 75% customs te krijgen geweest, maar ik heb eigenlijk geen recente GB's langs zien komen. De KBDFans 75's vind ik persoonlijk kwa layout waardeloos, ik wil staggered continue (zoals race) of in segmenten (zoals b.v de cheapo ID80, te zien op de achtergrond bij de Discipline65), anders kan ik de F-rij niet prettig blind bedienen. Daarnaast vind ik het ook gewoon geen gezicht.

Import kosten zijn altijd wat jammer inderdaad, daarom ben ik toch nog steeds wel fan van dingen zo veel mogelijk van binnen de EU importeren, of alleen anders onverkrijgbare spullen bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backxs
djunicron schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 22:04:
[...]

Zeker, hier mijn Discipline in high profile case.

[Afbeelding]

Zitten NK Creams in met pootjes die met 205g0 zijn gelubed, en sliders en veren met 3203. (Dit voelde het beste in de POM plate)

Ik heb laatst wel ergens, ik zou gokken mykeyboard.eu, de 660C in stock zien komen, maar of dat regulieren of stille topre was, geen idee.

Een Race3 is naar mijn mening nog steeds aan te raden, echter is het wel een pokke werkje op die te desolderen gezien de soort zilver-tin die ze gebruikt hebben. Dat gezegd hebbende, met Zealio's erin en momenteel een GMK set is het wel een plezier om te gebruiken naar mijn mening. Hoe moeilijk de keycap compatibiliteit ook is...

Er zijn overigens best wat 75% customs te krijgen geweest, maar ik heb eigenlijk geen recente GB's langs zien komen. De KBDFans 75's vind ik persoonlijk kwa layout waardeloos, ik wil staggered continue (zoals race) of in segmenten (zoals b.v de cheapo ID80, te zien op de achtergrond bij de Discipline65), anders kan ik de F-rij niet prettig blind bedienen. Daarnaast vind ik het ook gewoon geen gezicht.

Import kosten zijn altijd wat jammer inderdaad, daarom ben ik toch nog steeds wel fan van dingen zo veel mogelijk van binnen de EU importeren, of alleen anders onverkrijgbare spullen bestellen.
De Discipline ziet er goed uit met die switches! Laatst een stream gezien van iemand die hem in elkaar zet, knap werk om te doen. Netjes gedaan. Leuk dat je hem (nog een keer vermoed ik) deelt :)

Zou goed kunnen met 660c, ik had ze een tijdje terug ook gevonden maar had toen mijn budget nog niet bijgesteld haha. Ik heb geduld.

Ben het met je eens wat betreft de F keyrow en functionaliteit. Toevallig vind ik de Race 3 persoonlijk gewoon niet mooi en ben ook geen fan van keys die te veel uhm 'floaten/hoveren'. Ik vind wat meer case als een Tofu een stuk mooier, de ID80 vind ik ook prima om te zien. Moet overigens zeggen dat de KBDFans 75's wel prima eruit ziet als je een kleurwisseling toepast per cluster. Maar goed dan is natuurlijk nog meer subjectief dan layout voorkeuren.

Over subjectief gesproken als toevallig iemand een Future Funk 2020 Deskmat (FF20 variant) binnen krijgt binnenkort en niet tevreden is, hit me up ben erg geïnteresseerd.

[ Voor 45% gewijzigd door Backxs op 06-08-2020 00:10 . Reden: Toevoegen waar ik op reageer ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Backxs schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 00:08:
[...]

De Discipline ziet er goed uit met die switches! Laatst een stream gezien van iemand die hem in elkaar zet, knap werk om te doen. Netjes gedaan. Leuk dat je hem (nog een keer vermoed ik) deelt :)

Zou goed kunnen met 660c, ik had ze een tijdje terug ook gevonden maar had toen mijn budget nog niet bijgesteld haha. Ik heb geduld.

Ben het met je eens wat betreft de F keyrow en functionaliteit. Toevallig vind ik de Race 3 persoonlijk gewoon niet mooi en ben ook geen fan van keys die te veel uhm 'floaten/hoveren'. Ik vind wat meer case als een Tofu een stuk mooier, de ID80 vind ik ook prima om te zien. Moet overigens zeggen dat de KBDFans 75's wel prima eruit ziet als je een kleurwisseling toepast per cluster. Maar goed dan is natuurlijk nog meer subjectief dan layout voorkeuren.

Over subjectief gesproken als toevallig iemand een Future Funk 2020 Deskmat (FF20 variant) binnen krijgt binnenkort en niet tevreden is, hit me up ben erg geïnteresseerd.
Had t keyboard nog niet gepost. Ben niet zo van het showen overal eerlijk gezegd.

Zo heel moeilijk is al het solderen overigens niet. Je moet vooral gewoon je tijd nemen en een beetje redelijke materialen gebruiken. Wat overigens ook weer niet heel duur is. Het enige wat uitdagend is, is USB-C poorten solderen, gezien het aantal pins (18 op 7x2,5mm). Je kan dat alleen met een heel kleine pin en heel zachte tin doen, of met "reguliere" tin en veel flux en de pinnen "trekken". Mensen die veel SMD componenten en chips solderen, lachen me waarschijnlijk uit voor het moeilijk vinden hiervan.

Dat gezegd hebbende, het is zeker een aanrader, het bordje in deze case typt erg erg prettig, heel soft, maar het voelt niet breekbaar, ik zou het bijna (maar durf ik niet) vergelijken met gasket mount. (maar dan gemaakt van POM en geen echt rubber en ook zeker niet zo consistent).

Mykeyboard.eu had inderdaad vorige maand blauw/grijs silenced 660C's en zwarte in regulier in ANSI layout binnen. Als je niet geraakt wil worden met import kosten is dat voor €199 waarschijnlijk de goedkoopste optie.

Snap dat je de Vortex floating designs niet mooi kan vinden.

ID80's zijn voorlopig nog wel te krijgen. Vanuit Europa, maar helaas in de minder prettige plate mount optie via Candy (Duitsland): https://candykeys.com/pro...pable-mechanical-keyboard

Maar daar is alleen nog goud beschikbaar. Op Ali via Idobao's shop kan je ze in alle kleuren krijgen nog, ook in plate mount. Overigens passen plate mount stabs altijd op de PCB. En als het geen Cherry molds zijn, (Cherry, KDBFans, andere China "OEMs", GMK) passen ze er vaak ook nog gewoon doorheen. (Durock misschien, kan het passen als je wilt) Everglide (nieuwe versies zijn 0,2mm dunner en passen- KBParadise verkoopt deze altijd, duurt wel erg lang)

Je kan daarnaast ook gewoon een dremel of vergelijkbaar pakken en een 0,1mm aan de binnenkanten afslijpen, dan past het ook. Of gewoon Cherry plate mounts gebruiken.

Keyboard klinkt wat hol en de plate is wat stijf gezien het design. Bepaald voor mij persoonlijk wel wat voor switches erin passen. Case is ongeveer zo laag als het maar kan voor een mech met MX switches. Prijs is best goed. Aanrader voor mensen die zoiets willen met een dergelijke harde plate en geluid niet super belangrijk vinden. Met de top mount overigens wel heerlijk consistent. Na wat kleine aanpassingen een beter bord dan verwacht eerlijk gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:13
Heb mijn GS68XS via Indiegogo nog niet binnen, maar wel mijn kabel van Ome Ali.

Helaas zorgt de buitenste laag er voor dat het oranje meer zalmkleurig lijkt. Misschien dat ik die later er vanaf haal.
Het hoesje voor mijn Anne Pro is echt oranje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DB8leIYJsA8eoJxPoSCS5OnLyAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oPgCUkjSejiC8fNXWRVvHV6w.jpg?f=fotoalbum_large

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:40

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Vandaag is de vervanger voor mijn Logitech 910 binnen gekomen. De logitech kreeg veel last van dubbele aanslagen, kennelijk een probleem dat vaker voorkomt. Dus tijd om eens van merk te veranderen.
Ik ben nog niet zo ver dat ik zelf een bord kan bouwen, maar ik wilde duidelijk iets anders.
De keus is uiteindelijk de Ducky One 2 RGB pudding (full size) geworden met de MX Brown switches.
Het is even wennen aan de kleinere enter, ik pak regelmatig de \ mee helaas.
Verder erg fijn bord, voelt kwalitatief veel beter aan dan de logitech.

De mijne is geleverd met de year of the rat spatiebalk, normale spatiebalk en wat blauwe toetsen (oa pijltjes, het ducky logo (2x) en een logo dat ik niet kan plaatsen)
De pudding toetsen geven wel een mooi effect, al was voor mij alleen backlight belangrijk. Zat namelijk sterk te twijfelen tussen deze en een Leopold, maar die hebben zover ik heb gezien allemaal geen backlight.

Volgende stap zal wel zelf bouw worden met een grotere enter key als deze niet went. Maar ik had redelijk snel een vervanger nodig. Ik type behoorlijk veel.

Al met al tevreden. Jammer dat de Shine 7 verder niet verkrijgbaar lijkt te zijn in Europa, zou er een opvolger komen binnenkort?

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyborgium
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20-07 13:24
Hoi, eerste keer dat ik hier post..

Ik ben op zoek naar genuine cherry stabilizers (plate mounted), ik kan er alleen helemaal geen vinden die te krijgen zijn in Nederland. In het buitenland natuurlijk wel te krijgen, alleen zijn ze dan of out of stock, of ik betaal minstens 30 euro extra verzendkosten voor iets wat misschien een tientje kost.

Ik heb ook op aliexpress gekeken, alleen kan ik dan niet vinden of het wel echte cherry stabs zijn, of clones oid. Misschien heeft iemand hier een andere kijk op?

Weet iemand de plek waar dit op het moment te verkrijgen is in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rockhopper schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 21:40:
De keus is uiteindelijk de Ducky One 2 RGB pudding (full size) geworden met de MX Brown switches.
Het is even wennen aan de kleinere enter, ik pak regelmatig de \ mee helaas.
Verder erg fijn bord, voelt kwalitatief veel beter aan dan de logitech.

Volgende stap zal wel zelf bouw worden met een grotere enter key als deze niet went. Maar ik had redelijk snel een vervanger nodig. Ik type behoorlijk veel.

Al met al tevreden. Jammer dat de Shine 7 verder niet verkrijgbaar lijkt te zijn in Europa, zou er een opvolger komen binnenkort?
Gelukkig, eindelijk iemand die gewoon direct merkt dat Logitech toch wel echt onder doet voor veel andere mainstream keyboardjes.

Ik neem aan dat je ANSI bedoelt kwa layout en je een grote ISO enter gewend was? Persoonlijk druk ik die eigenlijk altijd heel dicht tegen de inham aan in, maar ik kan het echt totaal niet worden met de "extra" slash op de plaats van de L shift die ik 90% van de tijd gebruik voor m'n shift werk (te vaak, maarja, is zo gegroeid)

De Shine 7 is alweer "oud" eigenlijk. Ik geloof dat je daarnaast op de One 2 serie (mecha, One en SF) beter stabilisatoren krijgt. Denk daarnaast dat je huidige keycaps ook wel prettiger zijn.

Maar ik moet je ook teleurstellen. Ducky bordjes gaan niet zo snel kapot, zoals bij Logitech wel het geval is. MX switches blijven naar mijn ervaring jaren goed. Als in, 10+. Heb hier volgens mij nog een Ducy uit 2014 liggen, die buiten wat slijtage aan de caps er nog verder prima aan toe is. Smeer de stabs eens in de 2 jaar in, houd em een beetje schoon en je komt met dagelijks gebruik (8u+) nog steeds niet snel op het punt dat switches ermee ophouden.

Kijk, productiefouten en slecht design van een behuizing / pcb kan natuurlijk voorkomen. Maar Ducky / Akko hebben wel de reputatie dat ze het jaren volhouden. En je kan als snob klagen over Cherry MX wat je wilt, maar ze gaan rustig 2x langer mee dan waar ze voor getest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cyborgium schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 00:37:
Hoi, eerste keer dat ik hier post..

Ik ben op zoek naar genuine cherry stabilizers (plate mounted), ik kan er alleen helemaal geen vinden die te krijgen zijn in Nederland. In het buitenland natuurlijk wel te krijgen, alleen zijn ze dan of out of stock, of ik betaal minstens 30 euro extra verzendkosten voor iets wat misschien een tientje kost.

Ik heb ook op aliexpress gekeken, alleen kan ik dan niet vinden of het wel echte cherry stabs zijn, of clones oid. Misschien heeft iemand hier een andere kijk op?

Weet iemand de plek waar dit op het moment te verkrijgen is in Nederland?
https://candykeys.com/pro...abiliser-pack-plate-mount

Vanuit Duitsland, dichtstbijzijnde optie die ik ken. Als je het niet hebt, bestel er de siliconen vet bij, zodat je ze behandelen tegen geratel. En ermh, "heb ze zelf ook", en ook hier besteld. Plate mount is niet echt bepaald het beste wat je kunt krijgen, maar slecht zijn deze zeker niet. En het zijn ook echt echt de echte.

[ Voor 8% gewijzigd door djunicron op 07-08-2020 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyborgium
djunicron schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 01:05:
[...]

https://candykeys.com/pro...abiliser-pack-plate-mount

Vanuit Duitsland, dichtstbijzijnde optie die ik ken. Als je het niet hebt, bestel er de siliconen vet bij, zodat je ze behandelen tegen geratel. En ermh, "heb ze zelf ook", en ook hier besteld. Plate mount is niet echt bepaald het beste wat je kunt krijgen, maar slecht zijn deze zeker niet. En het zijn ook echt echt de echte.
Hmm ik dacht toch echt dat ik daar zelf ook al gekeken had.. Bedankt !

Pcb mounted is beter inderdaad, maar in het toetsenbord waar ik de stabs wil vervangen kunnen alleen maar plate mounted helaas.

Ik zat ook al te kijken om lube erbij te bestellen, grease voor de stabs en oil voor switches. Raad je zelf nog iets specifieks aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

djunicron schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 01:03:
[...]
Gelukkig, eindelijk iemand die gewoon direct merkt dat Logitech toch wel echt onder doet voor veel andere mainstream keyboardjes.

Ik neem aan dat je ANSI bedoelt kwa layout en je een grote ISO enter gewend was? Persoonlijk druk ik die eigenlijk altijd heel dicht tegen de inham aan in, maar ik kan het echt totaal niet worden met de "extra" slash op de plaats van de L shift die ik 90% van de tijd gebruik voor m'n shift werk (te vaak, maarja, is zo gegroeid)

De Shine 7 is alweer "oud" eigenlijk. Ik geloof dat je daarnaast op de One 2 serie (mecha, One en SF) beter stabilisatoren krijgt. Denk daarnaast dat je huidige keycaps ook wel prettiger zijn.

Maar ik moet je ook teleurstellen. Ducky bordjes gaan niet zo snel kapot, zoals bij Logitech wel het geval is. MX switches blijven naar mijn ervaring jaren goed. Als in, 10+. Heb hier volgens mij nog een Ducy uit 2014 liggen, die buiten wat slijtage aan de caps er nog verder prima aan toe is. Smeer de stabs eens in de 2 jaar in, houd em een beetje schoon en je komt met dagelijks gebruik (8u+) nog steeds niet snel op het punt dat switches ermee ophouden.

Kijk, productiefouten en slecht design van een behuizing / pcb kan natuurlijk voorkomen. Maar Ducky / Akko hebben wel de reputatie dat ze het jaren volhouden. En je kan als snob klagen over Cherry MX wat je wilt, maar ze gaan rustig 2x langer mee dan waar ze voor getest zijn.
Ongehinderd door kennis over de termen ISO en ANSI heb ik het even opgezocht. En inderdaad. Ik heb kennelijk de neiging om de bovenkant van de grote enter te raken wat dus af en toe in een \ resulteert. De L-shift heb ik geen last van. Ik had echter te veel "haast" om heel grondig onderzoek te doen, wat ik meestal wel doe als ik langer tijd nodig heb.

Ik weet niet veel van de typevaardigheden van de gebruikers hier, ik zie regelmatig youtube video's waarin gebruikers demo geven met 2 vingers (misschien ziet het er voor de video beter uit...) maar ik type normaal gesproken 10 vingers blind. Ik merk dat de caps van ducky iets kleiner zijn dan die van de logitech 910, het hele keyboard is overigens kleiner, maar heeft dan ook niet wat extra's die de logitech wel had. macro-keys, een nutteloze telefoonhouder (echt nooit gebruikt), en het volume wieltje. De meeste 'extra's' voegden niet veel toe.

Een echte aan/uit knop voor de rgb-verlichting was wel fijn geweest.
Dat het toetsenbord lang meegaat is niet erg, er kan altijd doorgeschoven worden in huis. Daarbij weet ik nog niet helemaal zeker of de mx-browns de ideale switches zijn. Ik heb geen ervaring met de andere versies. Maar het is zo'n beetje 50% games waarbij snelheid geen factor is, veel turn based spul en 50% typewerk. Wat ik merk als ik op snelheid type, dat ik soms de toetsen iets harder (dieper?) moet indrukken dan ik gewend ben. Betekend dat, dat ik dan eigenlijk richting mx-red of blue zou moeten gaan?

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-09 18:57
Damn wat raak je snel verwend. Ben m'n toetsenbord (Keychron K1v4) vergeten en zit nu bij de klant op een rubberdome te tikken.

Gelukkig maandag weer fijn op de mechanische!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rockhopper schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:47:
[...]

Ik weet niet veel van de typevaardigheden van de gebruikers hier, ik zie regelmatig youtube video's waarin gebruikers demo geven met 2 vingers (misschien ziet het er voor de video beter uit...) maar ik type normaal gesproken 10 vingers blind. Ik merk dat de caps van ducky iets kleiner zijn dan die van de logitech 910, het hele keyboard is overigens kleiner, maar heeft dan ook niet wat extra's die de logitech wel had. macro-keys, een nutteloze telefoonhouder (echt nooit gebruikt), en het volume wieltje. De meeste 'extra's' voegden niet veel toe.

Een echte aan/uit knop voor de rgb-verlichting was wel fijn geweest.
Dat het toetsenbord lang meegaat is niet erg, er kan altijd doorgeschoven worden in huis. Daarbij weet ik nog niet helemaal zeker of de mx-browns de ideale switches zijn. Ik heb geen ervaring met de andere versies. Maar het is zo'n beetje 50% games waarbij snelheid geen factor is, veel turn based spul en 50% typewerk. Wat ik merk als ik op snelheid type, dat ik soms de toetsen iets harder (dieper?) moet indrukken dan ik gewend ben. Betekend dat, dat ik dan eigenlijk richting mx-red of blue zou moeten gaan?
MX Brown is zeker geen "ideale" switch, maar ach, het is verder allemaal voorkeur. Het hele punt van MX switches is dat ze eigenlijk nergens echt het beste in zijn, maar voor veel mensen wel prima. En ze zijn wel echt serieus duurzaam.

Snelheid van switches moet je vooral niet teveel waarde aan hechten, dat is marketing geneuzel. Ja, een switch kan hoger of lager accentueren (dus de aanslag registreren) maar dat heeft als je snel een knop in wilt drukken in een game zo ontzettend weinig invloed, daar hoef je echt niet over na te denken. Het geeft juist bij "voorzichtig maar doelbewust" typen een andere ervaring, omdat je heel "oppervlakkig" kan gaan typen erop, wat ik persoonlijk altijd wel prettig vind.

Dat je de bodem meer ga aantikken als je snel en groffer gaat typen klopt wel, dat hebben veel mensen. Komt alleen vooral het geluid niet ten goede, maar verder geen probleem. En dat het niet helemaal consistent voelt, is ook mijn grootste klacht bij MX Brown. Die bump zit naar mijn mening echt op een verkeerde plek. Maar er zijn zat mensen die er na even wennen helemaal geen moeite mee hebben en die MX Brown heerlijk soepel vinden.

MX Blue moet je eigenlijk nooit kiezen. Als je een feedback wilt zowel in geluid als gevoel, dan is MX Blue de allerslechtste switch die er is in keyboards na 2000. Ze klinken afgrijselijk en voelen net zo inconsistent, terwijl andere fabrikanten heel erg goede clicky's hebben gemaakt. Dit is een mening natuurlijk, maar weinig mensen die moderne clickbar switches hebben geprobeerd willen terug.

Reds zijn mijn persoonlijke favo. Sommige mensen zijn van mening dat ze te licht zijn. MX Black is m'n 2e voorkeur. Deze switches worden over het algemeen soepeler na zeer langdurig gebruik. Als je ze dan, na zeg een jaar, open maakt en goed insmeert, worden ze ontzettend goed en soepel. Maar het zijn wederom zeker niet de beste switches als je geen feedback wilt. De goedkopere Gateron Yellow (zit kwa gewicht tussen red en black in, die ze ook maken overigens) is een budget kampioen.

Ondanks dat ik jaren redelijk fan was van MX Red, zijn NovelKeys Creams of de genoemde Gaterons of ZealPC Tealio's (en zo nog een stuk of 10 andere) gewoon allemaal beter. Maar weinig terug te vinden in kant en klare keyboards, terwijl je Gaterons juist weer gaat terugvinden in goedkopere Chinese bordjes, die eigenlijk stiekem beter zijn...

Zou gewoon even dit bordje blijven gebruiken, het is ook gewoon even wennen, dan kan je altijd rustig aan onderzoeken wat je wel als volgende zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cyborgium schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:38:
[...]

Hmm ik dacht toch echt dat ik daar zelf ook al gekeken had.. Bedankt !

Pcb mounted is beter inderdaad, maar in het toetsenbord waar ik de stabs wil vervangen kunnen alleen maar plate mounted helaas.

Ik zat ook al te kijken om lube erbij te bestellen, grease voor de stabs en oil voor switches. Raad je zelf nog iets specifieks aan?
Voor stabs is silliconen vet prima. Olie voor de switches? Er zijn GPL 10x olieën die je kan gebruiken voor switches, maar die zijn eigenlijk vooral alleen voor de veren of voor het verdunnen van andere producten. Daarnaast kunnen die uit een aantal typen behuizing komen lopen op den duur indien verkeerd gebruikt.

Maar let wel, als je de switches wilt gaan behandelen, moet je ze wel open kunnen maken. Er zijn een paar conbinaties waar dat kan met geplaatste switches, maar veelal moet je ze gaan desolderen daarvoor! (omdat ze uit de plate moeten)

Candy verkoopt geloof ik bruikbare Super Lube merk silliconen vet (dielectric grease, is exact hetzelfde), en volgens mij ook met PTFE erin, wat bij het morsen ervoor zorgt dat het niet voor plakkerige of trage stabs zorgt. Maar je kan het ook gewoon voor €8 ofzo van Griffon halen bij een doe het zelf zaak

Switch lube aan de andere kant is altijd lastig te krijgen jammer genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyborgium
djunicron schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 22:45:
[...]

Voor stabs is silliconen vet prima. Olie voor de switches? Er zijn GPL 10x olieën die je kan gebruiken voor switches, maar die zijn eigenlijk vooral alleen voor de veren of voor het verdunnen van andere producten. Daarnaast kunnen die uit een aantal typen behuizing komen lopen op den duur indien verkeerd gebruikt.

Maar let wel, als je de switches wilt gaan behandelen, moet je ze wel open kunnen maken. Er zijn een paar conbinaties waar dat kan met geplaatste switches, maar veelal moet je ze gaan desolderen daarvoor! (omdat ze uit de plate moeten)

Candy verkoopt geloof ik bruikbare Super Lube merk silliconen vet (dielectric grease, is exact hetzelfde), en volgens mij ook met PTFE erin, wat bij het morsen ervoor zorgt dat het niet voor plakkerige of trage stabs zorgt. Maar je kan het ook gewoon voor €8 ofzo van Griffon halen bij een doe het zelf zaak

Switch lube aan de andere kant is altijd lastig te krijgen jammer genoeg...
Desolderen is geen punt, ik heb op mijn Anne Pro 2 al alle switches vervangen op die manier, en daarnaast is het toetsenbord wat er aan komt hotswappable.

Bedankt voor de tips en aanraders!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:06

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

GoeiedagEem schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:32:
Damn wat raak je snel verwend. Ben m'n toetsenbord (Keychron K1v4) vergeten en zit nu bij de klant op een rubberdome te tikken.

Tijd voor een backuptoetsenbord! :+

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

djunicron schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 22:40:
[...]
MX Brown is zeker geen "ideale" switch, maar ach, het is verder allemaal voorkeur. Het hele punt van MX switches is dat ze eigenlijk nergens echt het beste in zijn, maar voor veel mensen wel prima. En ze zijn wel echt serieus duurzaam.

Snelheid van switches moet je vooral niet teveel waarde aan hechten, dat is marketing geneuzel. Ja, een switch kan hoger of lager accentueren (dus de aanslag registreren) maar dat heeft als je snel een knop in wilt drukken in een game zo ontzettend weinig invloed, daar hoef je echt niet over na te denken. Het geeft juist bij "voorzichtig maar doelbewust" typen een andere ervaring, omdat je heel "oppervlakkig" kan gaan typen erop, wat ik persoonlijk altijd wel prettig vind.

Dat je de bodem meer ga aantikken als je snel en groffer gaat typen klopt wel, dat hebben veel mensen. Komt alleen vooral het geluid niet ten goede, maar verder geen probleem. En dat het niet helemaal consistent voelt, is ook mijn grootste klacht bij MX Brown. Die bump zit naar mijn mening echt op een verkeerde plek. Maar er zijn zat mensen die er na even wennen helemaal geen moeite mee hebben en die MX Brown heerlijk soepel vinden.

MX Blue moet je eigenlijk nooit kiezen. Als je een feedback wilt zowel in geluid als gevoel, dan is MX Blue de allerslechtste switch die er is in keyboards na 2000. Ze klinken afgrijselijk en voelen net zo inconsistent, terwijl andere fabrikanten heel erg goede clicky's hebben gemaakt. Dit is een mening natuurlijk, maar weinig mensen die moderne clickbar switches hebben geprobeerd willen terug.

Reds zijn mijn persoonlijke favo. Sommige mensen zijn van mening dat ze te licht zijn. MX Black is m'n 2e voorkeur. Deze switches worden over het algemeen soepeler na zeer langdurig gebruik. Als je ze dan, na zeg een jaar, open maakt en goed insmeert, worden ze ontzettend goed en soepel. Maar het zijn wederom zeker niet de beste switches als je geen feedback wilt. De goedkopere Gateron Yellow (zit kwa gewicht tussen red en black in, die ze ook maken overigens) is een budget kampioen.

Ondanks dat ik jaren redelijk fan was van MX Red, zijn NovelKeys Creams of de genoemde Gaterons of ZealPC Tealio's (en zo nog een stuk of 10 andere) gewoon allemaal beter. Maar weinig terug te vinden in kant en klare keyboards, terwijl je Gaterons juist weer gaat terugvinden in goedkopere Chinese bordjes, die eigenlijk stiekem beter zijn...

Zou gewoon even dit bordje blijven gebruiken, het is ook gewoon even wennen, dan kan je altijd rustig aan onderzoeken wat je wel als volgende zou willen.
Bedankt voor de uitgebreide feedback. Ik zat zelf te twijfelen tussen reds en browns (en eventueel de silent versie, met oog op eventueel toekomstig werk). Uiteindelijk precies om de redenen die jij zegt voor de brown gegaan. Eentje die in het midden zit, daarmee jack-of-all-trades, master of none dus. Het zal even gewennen zijn, en inderdaad snel nodig, dus kant-en-klaar. Tegen de tijd dat ik zelf een board ga bouwen, mocht het daar toe komen, zal ik waarschijnlijk andere keuzes maken. Maar m'n vorige bord werkte te slecht om lang te wachten op bestellingen en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Omdat mijn eerste bordje om te bouwen een leerproject was, veel geleerd, maar eens verder gekeken. Bijna alle onderdelen binnen voor nieuwe bordje dus oude DZ60 vandaag overgezet naar een transparante case. Dit wordt mijn backup bordje. Ziet er wel leuk uit en voorzien van goedkope keycaps van Alie. Werken prima en vandaag opeens ben ik een stuk sneller met typen. Zal niet aan de case en keycaps liggen maar meer dat ik nu gewend ben aan die Pale Blue's die toch uiteindelijk wel lekker typen. Maar volgende bordje gaan de pinks erin want die zijn fractie lichter.
En mooie screw-in stabilizers besteld voor nieuwe bordje want die stabs kwamen los met vervangen keycaps en dat is een pain in the a**. Maar heb ze wel weer werkend gekregen. Hopen dat die andere stabs dat probleem niet geven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_0_xK9YFBKY0WjQsTF_-Lbzoi0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ZsJuoWLg1BbVimZ8wwAhx0x.jpg?f=fotoalbum_large

Dat nieuwe bordje begin ik pas mee over een week want vind nu iets te warm om te klussen en solderen.

Maar moet wel zeggen dat ik nog nooit een keyboardje gehad heb dat zo lekker typt. Kost alleen even tijd en geld om alles uit te vogelen maar begin een goed beeld te krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door MrMarcie op 09-08-2020 18:52 . Reden: afbeelding ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

GoeiedagEem schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:32:

Ik sleep letterlijk dagelijks mijn CoolerMaster MasterKeys Pro S White LED mee.
pricewatch: Cooler Master MasterKeys Pro S - White LED (Cherry Red) Qwerty US

Alleen is daar nu 1 toets vanaf gebroken. :( Vast te fixen met secondelijm, maar het word nu zoeken naar een toetsenbord met hardcover, bedoeld om dagelijks mee te slepen.

Ik heb een flexplek op kantoor en zit regelmatig op een andere vestiging, plus 1 dag per week thuis. Kortom, mijn toetsenbord gaat aan het eind van de dag gewoon weer mee mijn tas in. Het is ook mijn eigen toetsenbord.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-09 11:53
Heeft iemand tips voor een goed alternatief dat minder hoog is op de Keychron K6?

Ik zoek:
  • 65% of 75%, goeie mac integratie (of te programmeren met bettertouchtool)
  • Clean looks, liefst geen of witte backlight. Alu case is een plus
  • PBT keycaps (of te fitten) een plus, niet nodig.
  • Cmd/option ipv windows/alt keycaps, of toe te voegen.
  • Cherry mx/gateron brown of blue, hotswappabble is een plus.
De Keychron K2/K6 zijn perfect voor mij maar de hoogte schrikt me af.
Bluetooth is niet verplicht.
Veel borden uit de US zijn hier slecht verkrijgbaar.
Zelf bouwen/solderen wil ik ook wel proberen maar dat schijnt heel duur te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
cedrix5 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 23:55:
Heeft iemand tips voor een goed alternatief dat minder hoog is op de Keychron K6?

Ik zoek:
Zelf bouwen/solderen wil ik ook wel proberen maar dat schijnt heel duur te zijn.
Tja, wat is je budget? Er is best veel te krijgen, en zoals ik vaker genoemd heb, Vortex heeft, ondanks de beperkte opties vs iets als QMK, erg goede Linux / OSX support. Als in, je kan ze eindeloos wisselen tussen de modi voor drie OSsen en het werkt gewoon netjes. Maar dat is eigenlijk met ieder bord wel voor elkaar te krijgen. Heb zo ook 4+ jaar een TEX Beetle 60% (met pijltjes) en de dipswitches in de juiste mode gebruikt onder OSX. En die ging ook moeiteloos weer aan een Win machine verder, etc.

Er zijn zeker goedkope 65% borden te krijgen. Stop hier een goedkope set switches in (kan nog steeds heel goed veel beter uitpakken dat stock Cherry MX switches) en bestel er een cheapo set PBT keycaps bij. PBT is eigenlijk namelijk best goedkoop, goede ABS is namelijk eigenlijk duurder om te maken.

Het enige is, je zal lang op de bordjes moeten wachten, of je moet kijken wat er aan pre-build op voorraad is in de EU bij b.v. mykeyboard.eu en candykeys.com. Maar ook Amazon DE heeft best wat leuke en niet dure borden die "van China" komen maar uit EU warenhuizen.
MrMarcie schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 18:48:

En mooie screw-in stabilizers besteld voor nieuwe bordje want die stabs kwamen los met vervangen keycaps en dat is een pain in the a**. Maar heb ze wel weer werkend gekregen.
GMK "Genuine Cherry" screw in stabs zijn zo'n beetje de strakste PCB mount stabs die je kunt krijgen. Daar ga je het pop-out probleem niet mee krijgen. GMK maakt gebruik van de originele vormen, maar met verbeterde toleranties.

Tegelijkertijd zijn soepelere stabs van Everglide / Durock etc juist weer vervelend op dit vlak, ik trek die dingen dus ook zo weer los...
ZealPC heeft daarom ook in hun V2 (alles V2 yyaaaayyy let's goo $$$$$) heeeel kleine aanpassingen gemaakt aan dat design dat het zou moeten tegengaan. Maar €50 stabs (want daar zit je na verzending op, nog voor douane) gaat mij toch wat te ver.

Altijd dus even de knoppen rond je stab keys even tegenhouden als je die eraf gaat trekken, dan kan je via onder de stab mounts tegenhouden, voorkomen is hier zeker beter dan genezen zeg maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
djunicron schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 00:41:
[...]

Tja, wat is je budget? Er is best veel te krijgen, en zoals ik vaker genoemd heb, Vortex heeft, ondanks de beperkte opties vs iets als QMK, erg goede Linux / OSX support. Als in, je kan ze eindeloos wisselen tussen de modi voor drie OSsen en het werkt gewoon netjes. Maar dat is eigenlijk met ieder bord wel voor elkaar te krijgen. Heb zo ook 4+ jaar een TEX Beetle 60% (met pijltjes) en de dipswitches in de juiste mode gebruikt onder OSX. En die ging ook moeiteloos weer aan een Win machine verder, etc.

Er zijn zeker goedkope 65% borden te krijgen. Stop hier een goedkope set switches in (kan nog steeds heel goed veel beter uitpakken dat stock Cherry MX switches) en bestel er een cheapo set PBT keycaps bij. PBT is eigenlijk namelijk best goedkoop, goede ABS is namelijk eigenlijk duurder om te maken.

Het enige is, je zal lang op de bordjes moeten wachten, of je moet kijken wat er aan pre-build op voorraad is in de EU bij b.v. mykeyboard.eu en candykeys.com. Maar ook Amazon DE heeft best wat leuke en niet dure borden die "van China" komen maar uit EU warenhuizen.
budget flexibel, liefst zo goedkoop mogelijk maar wel dusdanig dat ik er lang tevreden mee ben. Of het dan 100 of 200 euro is maakt me niet echt uit. Alleen 300 vind ik wat grof. Typ momenteel op een apple magic keyboard, bevalt ook wel alleen mechanisch is veel beter. Ben bang dat iets heel dik me dan gaat tegensteken.
Het moet enkel met mac werken, of ik kan wisselen met windows enzo maakt me niet uit.
Zal eens amazon in de gaten houden voor bordjes. Dat ik er op moet wachten maakt me ook niet echt uit, kan vooruit met mijn magic keyboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke lay-out wil je? Wil je met of zonder numpad?
65%

Wil je backlight?
Mag, maar hoeft niet perse.

Welke MX Switch prefereer je?
Ik denk Black. Brown heb ik al gehad op de Corsair K95. Ik verwacht dat de Black wat stiller / directer / iets zwaarder zal zijn dan de Brown. Het mogen ook silent switches zijn ivm gebruik in de woonkamer.

Wat je is je budget?
± 150,- wil een goede bang for my buck.

Wil je macro toetsen?
Nee.

Doel van het keyboard?
Allround gebruik onder Linux. Dus liever een toetsenbord zonder bijbehorende software.

Wat weet je al?
Momenteel de volgende bordjes op het oog en met name de Ducky One 2 SF vanwege de beschikbaarheid.

Ducky One 2 SF MX Black
+ MX Black
+ Beschikbaarheid
- Bouwkwaliteit

Leopold FC660M
+ Bouwkwaliteit
- Beschikbaarheid
- Geen MX Black?

Ducky One 2 Mecha Mini
+ Betere case dan de One 2 SF
- Geen arrow keys

Importeren en/of zelfbouw vind ik teveel gedoe. Mocht er nog een alternatief zijn die ik over het hoofd heb gezien, hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 20:05

lasharor

7 december 2004

cedrix5 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 23:55:

Ik zoek:
Ik heb zelf een K2 en de hoogte van het toetsenbord is voor mij niet storend. Ik kan me voorstellen dat het een beetje irritant is als je echt hele lange stukken tekst typt maar voor mijn werk typt ik vaak vrij lange brieven en ik heb tot nu toe niet echt een nadeel ervaren in de hoogte van het toetsenbord.

Werkt daarna fijn in zowel OSX als Windows dus lekker makkelijk switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 15:42
Hier nog een hulp zoekende, maar dan voor mijn vrouw als verjaardagscadeau! Ik heb zelf al tijden een simpele Steelseries, welke heerlijk is muv de layout (zelf niet goed gekeken, maar goed).

Ik zoek dus iets straks, geen overdreven LED circus, en misschien een custom setje WASD in iets van (niet te opzichtig) paars.

Welke lay-out wil je?
Vol, 100% is dat geloof ik? Dat is dan met numpad.

Wil je backlight?
Geen vereiste, als het er is niet te aanwezig. Bij mij kan de Num de kamer al verlichten.

Cherry MX Red, primair voor gamen.

Wat je is je budget?
Tot 200? Die dingen zijn als het goed is onverwoestbaar.

Wil je macro toetsen?
Nee.

Doel van het keyboard?
Gaming primair, dus iets met een polssteun is misschien wel fijn? Ben van plan er ook een mega muismat bij te kopen als steun.

Wat weet je al?
Dat er veel te veel keuze is, en ik niet weet waar ik terecht moet voor een goed overzicht :D
Ik vind de Ducky's wel strak, maar zie niet echt een kleurenschema waar ik van denk "Ja, dat is em". Wel meer Ducky dan Corsair/Razer/MSI etc...

Ook een plek die beetje levert naar Nederland voor keuze in keycaps zou fijn zijn, bestaat dat? Als je googled naar mechanische toetsenborden nederland krijg je alleen maar de mega webshops.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zebby schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:39:
Hier nog een hulp zoekende, maar dan voor mijn vrouw als verjaardagscadeau! Ik heb zelf al tijden een simpele Steelseries, welke heerlijk is muv de layout (zelf niet goed gekeken, maar goed).

Ik zoek dus iets straks, geen overdreven LED circus, en misschien een custom setje WASD in iets van (niet te opzichtig) paars.

Welke lay-out wil je?

Wil je backlight?
Geen vereiste, als het er is niet te aanwezig. Bij mij kan de Num de kamer al verlichten.

Wat je is je budget?

Wil je macro toetsen?
Nee.

Doel van het keyboard?
Gaming primair, dus iets met een polssteun is misschien wel fijn? Ben van plan er ook een mega muismat bij te kopen als steun.

Wat weet je al?
Dat er veel te veel keuze is, en ik niet weet waar ik terecht moet voor een goed overzicht :D
Ik vind de Ducky's wel strak, maar zie niet echt een kleurenschema waar ik van denk "Ja, dat is em". Wel meer Ducky dan Corsair/Razer/MSI etc...

Ook een plek die beetje levert naar Nederland voor keuze in keycaps zou fijn zijn, bestaat dat? Als je googled naar mechanische toetsenborden nederland krijg je alleen maar de mega webshops.
Als ik dit hoor, denk ik toch echt aan een Ducky / Akko bordje. En die eerste is via Alternate nog steeds gewoon goed verkrijgbaar en de meeste waar voor je geld.

Corsiar is naar mijn mening inferieur en "te gamer" in design en LED rotzooi. Een Shine of Ducky One of One 2 voelt echt op alle fronten beter.

Razer is amper beter, of soms slechter, voor een veel hogere prijs, met gratis synapse spyware 2.0.
MSI - mja, geen idee.
Logitech is helaas niet erg duurzaam, en momenteel ook een LED feestje.

https://www.alternate.nl/html/themeworld.html?docId=39562

https://www.alternate.nl/html/themeworld.html?docId=39566

https://www.alternate.nl/html/themeworld.html?docId=39563

Deze twee One 2 series in full size zijn toch wel "strak"? Snap dat het niet de echte custom keycap uitstraling geeft, maar de Akko keycap sets zijn van behoorlijke kwaliteit.

De Horizon is wat paars blauwig, vind ik nog steeds wel een mooie set, maar de Skyline met een soort van Sky-Dolch light set (De echte R1 kost €250 voor enkel de caps - R2 gaat binnenkort in voor €150 voor keycaps sets). Midnight is een rip-off van de Miami nights set, met een mooie donkere uitstraling met hot pink / teal.

En je kan natuurlijk voor €109 ook de versie zonder backlight nemen.

MX Red of MX Silver (identiek, silver heeft hoger liggende accentuatie) beschikbaar, op voorraad uit NL, en zo in huis. Alternate is in wat de serieuzere merken (Ducky, Leopold, Vortex etc) een van de weinige Nederlandse retailers, anders komt het al snel uit Duitsland.

Om te benadrukken hoe goedkoop Ducky is en hoeveel waar je voor je geld krijgt:

PCB full size keyboard: zelf maken in 100st: €23 excl componenten.
Componenten voor zoiets: ?? €5 groothandel prijzen?
USB kabel: €2
105x MX Red: 0,40st = €42
Meest cheapo PBT 105 keyset rotzooi uit China met kromme dunne rotzooi: €30?
Ducky's V3.1 stabs die hier opzitten: €13,50
Plastic 3D geprinte behuizing, schroefjes etc: €12
Alu plate voor full size: €18

Totaal dus ruim meer dan die gevraagde €109.

En natuurlijk kan je altijd nog een mooie keycap set naar keuze erbij kiezen. Er zijn zat mooie sets te koop, maar reken er wel op dat je als snel €120 daarvoor kwijt gaat zijn als je iets goeds wilt.

Heb zelf een Ducky One, de goedkoopst mogelijke met MX Red. Daar is denk ik 2 jaar dagelijks op gewerkt en daarna misschien iedere week wel en beetje, in een server ruimte zonder onderhoud en eigenlijk is er werkelijk nog niets mis mee. En dat voor die €89 ooit. Snobbisten halen hun neus wellicht op, maar er is echt weinig mis mee. En persoonlijk blijf ik graag weg bij Razer huntmans en Corsairs, en weinig ik Logitech Romer G in z'n geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
djunicron schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 22:51:
[...]

Als ik dit hoor, denk ik toch echt aan een Ducky / Akko bordje. En die eerste is via Alternate nog steeds gewoon goed verkrijgbaar en de meeste waar voor je geld.

Corsiar is naar mijn mening inferieur en "te gamer" in design en LED rotzooi. Een Shine of Ducky One of One 2 voelt echt op alle fronten beter.

Razer is amper beter, of soms slechter, voor een veel hogere prijs, met gratis synapse spyware 2.0.
MSI - mja, geen idee.

Deze twee One 2 series in full size zijn toch wel "strak"? Snap dat het niet de echte custom keycap uitstraling geeft, maar de Akko keycap sets zijn van behoorlijke kwaliteit.

De Horizon is wat paars blauwig, vind ik nog steeds wel een mooie set, maar de Skyline met een soort van Sky-Dolch light set (De echte R1 kost €250 voor enkel de caps - R2 gaat binnenkort in voor €150 voor keycaps sets). Midnight is een rip-off van de Miami nights set, met een mooie donkere uitstraling met hot pink / teal.

MX Red of MX Silver (identiek, silver heeft hoger liggende accentuatie) beschikbaar, op voorraad uit NL, en zo in huis. Alternate is in wat de serieuzere merken (Ducky, Leopold, Vortex etc) een van de weinige Nederlandse retailers, anders komt het al snel uit Duitsland.

En natuurlijk kan je altijd nog een mooie keycap set naar keuze erbij kiezen. Er zijn zat mooie sets te koop, maar reken er wel op dat je als snel €120 daarvoor kwijt gaat zijn als je iets goeds wilt.

Heb zelf een Ducky One, de goedkoopst mogelijke met MX Red. Daar is denk ik 2 jaar dagelijks op gewerkt en daarna misschien iedere week wel en beetje, in een server ruimte zonder onderhoud en eigenlijk is er werkelijk nog niets mis mee. En dat voor die €89 ooit. Snobbisten halen hun neus wellicht op, maar er is echt weinig mis mee. En persoonlijk blijf ik graag weg bij Razer huntmans en Corsairs, en weinig ik Logitech Romer G in z'n geheel.
Dank voor de uitgebreide post. Ducky lijkt inderdaad een prima keuze. Keycaps hoef ik geen hele set, puur accent voor bijvoorbeeld WASD, mag hopen dat die geen tientallen euro's kosten :+ Jammer dat het bij Alternate vandaan moet komen van alle winkels, maar als dat het kwaadste is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JH34D
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-08 12:05
Zebby schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 23:42:
[...]

Dank voor de uitgebreide post. Ducky lijkt inderdaad een prima keuze. Keycaps hoef ik geen hele set, puur accent voor bijvoorbeeld WASD, mag hopen dat die geen tientallen euro's kosten :+ Jammer dat het bij Alternate vandaan moet komen van alle winkels, maar als dat het kwaadste is...
Als je decent WASD keys zoekt, is hier een optie: https://www.wasdkeyboards.com/wasd-cherry-mx-keycap-set.html

Twee kleuren paars als caps en je kan desnoods een custom hex code geven voor de letters.

Verder is er bij Ome Ali en dergelijke ook genoeg te vinden, maar dan is het altijd maar afwachten wat de kwaliteit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

djunicron schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 00:41:
[...]../..
Tegelijkertijd zijn soepelere stabs van Everglide / Durock etc juist weer vervelend op dit vlak, ik trek die dingen dus ook zo weer los...
../..
:| Dus die screw ins kan ik ook issues mee verwachten? Balen.
Ik ga wel lekker door en dan zie ik wel hoe het uitpakt, zal in ieder geval goed opletten als ik keycaps ga wisselen.

Enne, ondanks die issues het typt wel echt zo fijn. Ga tzt dat eerste bordje die pcb stabs wisselen naar plate stabs. Kijken of dat wat is. We zijn in ieder geval nog niet uitgeleerd begrijp is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
JH34D schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:22:
[...]

Als je decent WASD keys zoekt, is hier een optie: https://www.wasdkeyboards.com/wasd-cherry-mx-keycap-set.html

Twee kleuren paars als caps en je kan desnoods een custom hex code geven voor de letters.

Verder is er bij Ome Ali en dergelijke ook genoeg te vinden, maar dan is het altijd maar afwachten wat de kwaliteit is.
Zien er goed uit ja.

Had de Ducky One 2 White Edition op het oog, maar die is natuurlijk niet meer te krijgen. Maar even naar de andere merken kijken, anders wordt het de witte met RGB feest :( Kan waarschijnlijk uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MrMarcie schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:18:
[...]
:| Dus die screw ins kan ik ook issues mee verwachten? Balen.
Ik ga wel lekker door en dan zie ik wel hoe het uitpakt, zal in ieder geval goed opletten als ik keycaps ga wisselen.

Enne, ondanks die issues het typt wel echt zo fijn. Ga tzt dat eerste bordje die pcb stabs wisselen naar plate stabs. Kijken of dat wat is. We zijn in ieder geval nog niet uitgeleerd begrijp is :)
Jup, Heb nu hier Durock Smokeys in m'n Discipline, eerste keer dat ik de caps eraf trok ging m'n linker shift stab eruit... En dit terwijl ik het probleem ken en dus al voorzichtig aan de gang ging. Heb ook een keer een set gehad die het zo erg had, dat de enter en spatie stabs er gewoon van hard typen er al uit konden vliegen. Zaten waarschijnlijk te strak in het bord voor hoe de plate erop zat ofzo. Hoe dan ook, daar is de dunste krimpkous die we konden vinden omheen gegaan. De bocht om, in de stab toren, tot waar die vast klipt. Ingesmeerd met 3204 geloof ik. Werkte prima sinds dien.

Plate stabs zijn minder prettig. Maar indien goed behandeld is het ook weer niet zo afgrijselijk als het redelijke zijn. En eigenlijk zijn alleen die van Cherry redelijk. Costar en Chinese namaak waren allemaal afgrijselijk.
Zebby schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:02:
[...]
Had de Ducky One 2 White Edition op het oog, maar die is natuurlijk niet meer te krijgen. Maar even naar de andere merken kijken, anders wordt het de witte met RGB feest :( Kan waarschijnlijk uit.
Haha, natuurlijk, de limited edition uit 2018...
Nu dacht ik wel dat de Shine en dus ook de limited south-mounted cherry MX hebben. Dus daar passen niet alle profielen keycaps moeiteloos op!! GMK Cherry profile gaat dan niet lekker werken, daar botst de middelste rij met de bovenkant van de switch behuizing!

Als je net als de standaard caps OEM caps gebruikt die niet overdreven dik zijn, is het geen probleem.

Persoonlijk vind ik de niet-shine-through caps van Ducky (gemaakt door AKKO) beter aanvoelen. De horizon / midnight / etc series zijn daarmee wat mij betreft te verkiezen over de Shine 1 t/m 7, waar Ducky z'n eigen gefabriceerde caps op gebruikt heeft.
Dat gezegd hebbende, voor veel mensen valt het verschil niet op en doet het geluid er niet toe.

En ja, De licht effecten kunnen altijd uit. Heb werkelijk nog geen bord gezien waarbij het niet kon.

• Zebby
djunicron schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 23:51:
[...]

[...]

Haha, natuurlijk, de limited edition uit 2018...
Nu dacht ik wel dat de Shine en dus ook de limited south-mounted cherry MX hebben. Dus daar passen niet alle profielen keycaps moeiteloos op!! GMK Cherry profile gaat dan niet lekker werken, daar botst de middelste rij met de bovenkant van de switch behuizing!

Als je net als de standaard caps OEM caps gebruikt die niet overdreven dik zijn, is het geen probleem.

Persoonlijk vind ik de niet-shine-through caps van Ducky (gemaakt door AKKO) beter aanvoelen. De horizon / midnight / etc series zijn daarmee wat mij betreft te verkiezen over de Shine 1 t/m 7, waar Ducky z'n eigen gefabriceerde caps op gebruikt heeft.
Dat gezegd hebbende, voor veel mensen valt het verschil niet op en doet het geluid er niet toe.

En ja, De licht effecten kunnen altijd uit. Heb werkelijk nog geen bord gezien waarbij het niet kon.
Ok, van het bovenste moet ik even vertalen. Je hebt het daar nog steeds over die limited edition? Die kan ik niet vinden, dus dat die keycaps niet passen is geen issue :D
Het gevecht is nu tussen de Skyline en de One 2 RGB Wit. Heeft die shine-through? Vind ze er op de ene foto die ik iig op Tweakers zie mooi uit zien met RGB uit. Deze dus: pricewatch: Ducky One 2 RGB TKL Wit (Cherry MX Red, Qwerty US)
Grootste nadeel is dat die er niet als 100% is, alleen 65% en TKL. Numpad kan altijd los nog als dat een issue is :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
https://www.keychron.com/...eless-mechanical-keyboard

Keychron komt met een low profile 75% bord, moet dus niet meer twijfelen over K6 vs K2 en de hoogte :)
Wel hopen dat ze gelijk ook een mechanische hotswappable versie uitbrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zebby schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:56:
[...]
Ok, van het bovenste moet ik even vertalen. Je hebt het daar nog steeds over die limited edition? Die kan ik niet vinden, dus dat die keycaps niet passen is geen issue :D
Het gevecht is nu tussen de Skyline en de One 2 RGB Wit. Heeft die shine-through? Vind ze er op de ene foto die ik iig op Tweakers zie mooi uit zien met RGB uit. Deze dus: pricewatch: Ducky One 2 RGB TKL Wit (Cherry MX Red, Qwerty US)
Grootste nadeel is dat die er niet als 100% is, alleen 65% en TKL. Numpad kan altijd los nog als dat een issue is :+
Oh, ja de normale TKL versie is er wel gewoon in het wit ja. De full size Shine 7 in het wit, was een limited edition en daarmee een heel stuk moeilijker te vinden, zeker nu 2 jaar na productie.

Deze TKL versie is wel goed te verkrijgen. Maar, je letters zijn dan inderdaad transparant. Hoe de caps van dat bord zijn weet ik niet. Dit is nette dubbele injectie, dus ik verwacht eerlijk gezegd dat het goed is. In tegenstelling tot van de Limited Edition Shine 7: Daar zie je dat je O, D, B, etc, een hapje uit de letter hebben. Dit wegens hoe ze produceerd worden. Buiten dat het rommelig staat, zeker met LEDs uit, zijn die inferieur aan de caps op de Horizon versie.

Het is overigens gewoon volwaardig TKL; 65% refereert aan borden zonder losse pijltjes en home/pg cluster, én zonder F-knoppen. Een 75% heeft vervolgens wél F knoppen én pijltjes, en meestal in ieder geval nog een paar knoppen als Delete, pg up, home etc.

Maar inderdaad, als je numpad gaat missen kan je altijd nog een losse nemen. Of in de software het oplossen door een FN combo knop in te stellen. Dat kan alleen dan niet via firmware, maar wel via AHK of andere oplossingen.
Wordt altijd een beetje verdrietig als mensen dat soort "macro's" als reden opgeven om een gaming bord te kopen.
Dus hoe dan ook, beide prima keuzes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Zebby schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:39:

Welke lay-out wil je?

Wil je backlight?

Wat je is je budget?

Wil je macro toetsen?
Nee.

Doel van het keyboard?

Wat weet je al?

Leopold misschien nog een optie? Die is ook nog redelijk verkrijgbaar in Europa en nog wat goedkoper.

Oh ja en wat betreft keycaps, misschien is dit wat in combi met een ducky: linkje naar alternate

[ Voor 6% gewijzigd door rockhopper op 13-08-2020 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Alle spullen voor mijn nieuwe 60% bordje binnen. De PCB komt van Alie en ik heb 'm al kunnen programmeren en checken en dat is allemaal o.k. Dus kan nu alles in elkaar gaan zetten.
Maar bij die PCB zitten 2 kleine dingetjes toegevoegd in een zakje maar ik weet niet wat dat zijn. Iemand enig idee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sVgsBM0M8JQez8vXHcnuQvtjV7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qVaIsNuyVEFVD3pkg76UURPj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-09 17:06
Zijn dat niet gewoon reserve diodes (die dingen die naast elke switchgaten gesoldeerd zitten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSD

BSD

Ik kan het niet goed zien, maar het lijkt op een paar jumpers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ok. Nog tips voor een keyboard met de volgende eisen:
  • BlueTooth met USB backup
  • Oplaadbaar (liefst gewoon via USB)
  • Cherry MX Red of vergelijkbaar
  • TKL (mét F-toetsen dus)
  • RGB of iig witte achtergrondverlichting
  • Transporthoes of liever nog, hardcover (hij gaat letterlijk dagelijks mee in een overvolle tas)
Ik heb al een aantal jaren deze:
pricewatch: Cooler Master Masterkeys Pro S - RGB (Cherry Red)
pricewatch: Cooler Master MasterKeys Pro S - White LED (Cherry Red) Qwerty US

Die laatste gaat iedere dag mee naar kantoor en dat heeft me al een keer een afgebroken toets opgeleverd. Gefixt met secondelijm, maar heel lekker is het niet zeg maar.

RGB of witte LED is geen must, maar vind ik wel dusdanig fijn, dat als het ook maar enigzins kan, ik dat graag wil hebben.

Prijs is minder boeiend.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Extraxyz schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:14:
Zijn dat niet gewoon reserve diodes (die dingen die naast elke switchgaten gesoldeerd zitten)
Zou kunnen, maar neem aan dat dat dan reserve zijn. Zou niet weten hoe die te 'monteren'. Dan maar hopen dat alles goed blijft gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrMarcie schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 19:31:
[...]

Zou kunnen, maar neem aan dat dat dan reserve zijn. Zou niet weten hoe die te 'monteren'. Dan maar hopen dat alles goed blijft gaan :)
Vaak krijg je SMD diodes en zo'n SMD led controller erbij, omdat ze nog wel eens kunnen sneuvelen.

Die omgekeerd is, is gezien de markeringen op t ding zelf en t bord zeer waarschijnlijk een diode. Als je die zou overslaan in je design, zou stroom in een rij of kolom op je keyboard layout terug kunnen stromen, en zou je dus meerdere knoppen tegelijk kunnen aanslaan.

Je gebruik deze door de pads op de PCB te verwarmen en tinnen, ze op hun plaats te houden en dan de tin te verwarmen tot ze vast zitten. Een rottig klusje vergeleken met heet veel makkelijkere pin-door-pcb solderen van de switches op een bordje zoals deze, maar zeker niet onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

djunicron schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 00:15:
[...]

Vaak krijg je SMD diodes en zo'n SMD led controller erbij, omdat ze nog wel eens kunnen sneuvelen.

Die omgekeerd is, is gezien de markeringen op t ding zelf en t bord zeer waarschijnlijk een diode. Als je die zou overslaan in je design, zou stroom in een rij of kolom op je keyboard layout terug kunnen stromen, en zou je dus meerdere knoppen tegelijk kunnen aanslaan.

Je gebruik deze door de pads op de PCB te verwarmen en tinnen, ze op hun plaats te houden en dan de tin te verwarmen tot ze vast zitten. Een rottig klusje vergeleken met heet veel makkelijkere pin-door-pcb solderen van de switches op een bordje zoals deze, maar zeker niet onmogelijk.
Zo blijf je wel leren en wordt je weer verrast. Hoop niet dat ik die dingen ooit hoef te gebruiken. Ben al blij dat ik switches kan solderen. Dat was ongeoefend nog wel te doen alhoewel ik daar ook wat fouten heb gemaakt de eerste keer, maar dat kan ik nu beter als het goed is.
Als dat bordje af is post ik nog wel wat pics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09 17:01

TheFirepit

Vuurbal

Inmiddels ben ik al een tijdje aan het kijken naar een split mechanische toetsenbord. Ik heb op dit moment een Microsoft Sculpt toetsenbord en dat is het toch niet helemaal en begint ook op zijn einde te lopen.

De beste optie welke ik op dit moment gevonden heb is de Kinesis Freestyle Pro met Cherry MX Quiet Red switches.

Wel heb ik een paar verhalen langs zien komen met vraagtekens rondom de duurzaamheid van het toetsenbord en voor dat geld wil ik er natuurlijk wel een aantal jaren mee vooruit kunnen.

Ik vraag me af of er misschien nog betere alternatieven zijn?

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@TheFirepit Verkeerde switch, maar ik zag deze nog staan.

[ Voor 5% gewijzigd door rockhopper op 18-08-2020 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:22

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

TheFirepit schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:18:
Inmiddels ben ik al een tijdje aan het kijken naar een split mechanische toetsenbord. Ik heb op dit moment een Microsoft Sculpt toetsenbord en dat is het toch niet helemaal en begint ook op zijn einde te lopen.

De beste optie welke ik op dit moment gevonden heb is de Kinesis Freestyle Pro met Cherry MX Quiet Red switches.

Wel heb ik een paar verhalen langs zien komen met vraagtekens rondom de duurzaamheid van het toetsenbord en voor dat geld wil ik er natuurlijk wel een aantal jaren mee vooruit kunnen.

Heb zelf een redox gebouwd, die nu eindelijk klaar is en werkt zoals ik wil. Het is wel ff wennen aan de plaatsing van de toetsen (recht onder elkaar, ipv beetje schuin), maar verder prima.
Vooral de vrijheid om de keymapping zo in te richten als je wil vind ik fijn.
Enige beperking vind ik dat er geen F-toetsen row is. Deze gebruik ik toch vrij veel. Numpad mis ik iets minder, maar bij excel werk ga ik die wel nodig hebben.

Helaas is er nog geen ortho, ergo 108 toetsen plankje, of ik met hem vanaf 0 zelf op gaan bouwen 8)7

Maar als je beetje kan solderen is het goed te doen. Ik had veel moeite met het flashen van de Chippies, maar uiteindelijk bleek dat ontzettend simpel te zijn (weet niet waarom het eerder niet lukte, nu is het 3 keer klikken en klaar).
Falbatech levert de meeste onderdelen (van alleen frame tot complete sets).
Switches is ff zoeken welke je wil (heb zelf cherry black, stil, maar wel wat meer weerstand en geen click. samen met ringetjes stil genoeg) Keycaps is ook zat keuze in op aliexpres, alleen de maten wijken af van de standaard. Dus je ziet niet welke toets nou wat is, maar daar wen je wel aan.

[ Voor 18% gewijzigd door TepelStreeltje op 18-08-2020 12:52 ]

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De prijs lijkt mij eerlijk gezegd niet eens zo heel extreem. Pre-build met Cherry switches, zeker wat zeldzamere als MX Red Silent, is al snel in dat soort gebied te verwachten...

Ziet eruit als injectie ABS, wat helemaal niet verkeerd is. Sterker nog, als ze een beetje redelijke plate gebruiken, klinkt het naar mijn mening zelfs prettig voor MX switches. (maar niet met blue)

Wat ik persoonlijk wel een hekel punt vind hier is het type kabel dat ze hier gebruiken. Je ziet aan de twists in de product foto's al dat dit niet echt kwaliteit is. Nu zal er bij normaal gebruik waarschijnlijk niets mee gebeuren, maar als dit kapot gaat (breuk, contact los door b.v. één helft van je bureau te laten vallen) zal je de behuizing open moeten breken om het weer te herstellen.

Keyboards zijn ook wel weer zo primitief dat dit soort dingen altijd wel te repareren zijn, een nieuwe kabel hieraan solderen zal waarschijnlijk niet al te moeilijk zijn.

Wel een opmerking bij MX Silent Red: Ondanks dat ik echt wel van MX Red houdt, was de silent versie, ook van Black overigens, naar mijn mening een erg onbevredigende switch. De TPU voetjes voelen echt niet prettig aan. Het klein beetje geluid dat ze nog geven klinkt niet echt lekker. Voor knoppen als modifiers (alt, shift, etc) die je vast blijft houden voelen een stuk minder consistent naar mijn mening. Zachtjes (dus niet voluit bottomen) typen op MX Blacks die aandachtig zijn gelubed klinkt en voelt veel veel beter en is eerlijk gezegd afhankelijk van de gebruiker bijna net zo stil.

Tenzij je de switch al kent of rubberigheid niet zo'n punt vind en extra demping cruciaal acht, zou ik ze persoonlijk niet durven raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit

TheFirepit

Vuurbal

Ik zal er eens naar kijken.
TepelStreeltje schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:44:
[...]

Heb zelf een redox gebouwd, die nu eindelijk klaar is en werkt zoals ik wil. Het is wel ff wennen aan de plaatsing van de toetsen (recht onder elkaar, ipv beetje schuin), maar verder prima.
Vooral de vrijheid om de keymapping zo in te richten als je wil vind ik fijn.
Enige beperking vind ik dat er geen F-toetsen row is. Deze gebruik ik toch vrij veel. Numpad mis ik iets minder, maar bij excel werk ga ik die wel nodig hebben.

Helaas is er nog geen ortho, ergo 108 toetsen plankje, of ik met hem vanaf 0 zelf op gaan bouwen 8)7

Maar als je beetje kan solderen is het goed te doen. Ik had veel moeite met het flashen van de Chippies, maar uiteindelijk bleek dat ontzettend simpel te zijn (weet niet waarom het eerder niet lukte, nu is het 3 keer klikken en klaar).
Falbatech levert de meeste onderdelen (van alleen frame tot complete sets).
Switches is ff zoeken welke je wil (heb zelf cherry black, stil, maar wel wat meer weerstand en geen click. samen met ringetjes stil genoeg) Keycaps is ook zat keuze in op aliexpres, alleen de maten wijken af van de standaard. Dus je ziet niet welke toets nou wat is, maar daar wen je wel aan.
Op zich wel een keer een interessant project om naar te kijken. Punt is alleen een beetje dat ik op dit moment niet heel veel tijd heb om er mee bezig te zijn, dus dat het dan wel een langdurig project gaat worden.
djunicron schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:48:
[...]

De prijs lijkt mij eerlijk gezegd niet eens zo heel extreem. Pre-build met Cherry switches, zeker wat zeldzamere als MX Red Silent, is al snel in dat soort gebied te verwachten...

Ziet eruit als injectie ABS, wat helemaal niet verkeerd is. Sterker nog, als ze een beetje redelijke plate gebruiken, klinkt het naar mijn mening zelfs prettig voor MX switches. (maar niet met blue)

Wat ik persoonlijk wel een hekel punt vind hier is het type kabel dat ze hier gebruiken. Je ziet aan de twists in de product foto's al dat dit niet echt kwaliteit is. Nu zal er bij normaal gebruik waarschijnlijk niets mee gebeuren, maar als dit kapot gaat (breuk, contact los door b.v. één helft van je bureau te laten vallen) zal je de behuizing open moeten breken om het weer te herstellen.

Keyboards zijn ook wel weer zo primitief dat dit soort dingen altijd wel te repareren zijn, een nieuwe kabel hieraan solderen zal waarschijnlijk niet al te moeilijk zijn.

Wel een opmerking bij MX Silent Red: Ondanks dat ik echt wel van MX Red houdt, was de silent versie, ook van Black overigens, naar mijn mening een erg onbevredigende switch. De TPU voetjes voelen echt niet prettig aan. Het klein beetje geluid dat ze nog geven klinkt niet echt lekker. Voor knoppen als modifiers (alt, shift, etc) die je vast blijft houden voelen een stuk minder consistent naar mijn mening. Zachtjes (dus niet voluit bottomen) typen op MX Blacks die aandachtig zijn gelubed klinkt en voelt veel veel beter en is eerlijk gezegd afhankelijk van de gebruiker bijna net zo stil.

Tenzij je de switch al kent of rubberigheid niet zo'n punt vind en extra demping cruciaal acht, zou ik ze persoonlijk niet durven raden.
Zelf heb ik nog niet veel ervaring met de MX switches. Staat wel op de planning om binnenkort ze eens uit te gaan proberen. Het punt is echter wel dat de Kinesis welke ik noemde alleen MX Silent Red of MX Brown heeft, dus geen Blacks helaas. Qua geluid heb ik liever niet te veel lawaai omdat ik vaak tijdens een conference call door werk.

Qua prijs vind ik het niet zo'n punt wanneer ik er een paar jaar mee vooruit kan. Het is toch een beetje een investering in je eigen lichaam, dus dan mag het wel wat kosten.

Maar zijn er nog ongeveer vergelijkbare toestenborden waar ik overheen gekeken heb? De pricewatch search is voor dit soort dingen niet echt geschikt helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Als je jezelf goed wilt oriënteren zou je nog even op reddit kunnen kijken bij mechanical keyboards Al is het daar wel een beetje een doolhof om dingen te vinden de info is wel nuttig en leerzaam. (mits je Engels begrijpt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:22

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

TheFirepit schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:43:

Op zich wel een keer een interessant project om naar te kijken. Punt is alleen een beetje dat ik op dit moment niet heel veel tijd heb om er mee bezig te zijn, dus dat het dan wel een langdurig project gaat worden.
https://medium.com/@costa...own-keyboard-5df65cb68839
hier een linkie wat het (vrij matig) uitlegt, wat je moet doen om er een te bouwen.
All in all, uur of 2 a 3 solderen en je bent klaar. Viel me enorm mee. Liep tegen paar dingen aan waardoor het hele proces bij mij ruim half jaar heeft geduurd.

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSD

BSD

Voor wie een keer een poging wil wagen om zelf een 60% keyboard te bouwen, is de Buger TH01 misschien wel een leuke optie. Dit is alleen de case, je moet zelf nog de PCB, switches, stabs en keycaps meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:30

Honesty

kattenneus!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/86kLrPvZin6t88vhK_pLCo4QzBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A03J6ym7YLz8dGxcOlB4Tp1c.jpg?f=fotoalbum_large

Keychron k4 van mijn vrouw is binnen, zag een K1 staan in v&a maar die miste rgb en de prijs was net zo hoog Als zelf bestellen. Dus toch maar gekozen om een nieuwe te maken met rgb. Gekozen voor de k4 is dat die net iets kleiner is en ze hem icm met iPhone gebruikt. Gekozen voor red switchs, persoonlijk had ik liever de optische red switchs gekozen maar die waren niet leverbaar.
Toetsenbord is haar eerste mechanische en ze is blij verrast. Hij typt licht maar voelt heel degelijk en stevig.
Binnen 12 dagen thuis en als je een bestelling wil doen en geen kortingscode hebt wacht een dag en je krijgt vanzelf een mailtje.

[ Voor 6% gewijzigd door Honesty op 19-08-2020 09:56 ]

Festina lente

• Lalenamagic
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-02-2024
Hoi allemaal,

Sinds in mijn toetsenbord kwijt ben (ja echt!) en ik een andere heb gekocht die totaal niet prettig typt ben ik op zoek naar een andere. Maar hoe meer ik erover lees, hoe moeilijker ik het vind. In de eerste post van dit draadje stond dat je tips of info kon vragen mits je een aantal vragen beantwoordde:

Welke lay-out wil je? Qwerty met functietoetsen bovenin, een grote enter, twee grote shift-toetsen, de backspace boven de hoek van de enter en een delete-knop in dat middenstukje boven de pijltjes-toetsen
Wil je met of zonder numpad? Met, zeer belangrijk!
Wil je backlight? niet perse, maar mag
Welke MX Switch prefereer je? geen idee dus, zie onderaan
Wat je is je budget? max 100 euro
Wil je macro toetsen? ? nee niet echt
Doel van het keyboard? tekst en cijfers typen voornamelijk mail, word en excel
Wat weet je al? dat ik geen dome-switch wil. Het vervangende toetsenbord dat ik kocht voor 15 euro ofzo (Trust 20517) is echt verschrikkelijk. Het geluid is prima, klikt niet erg hard, maar de aanslag is zwaar en sluggish, ik typ vaak mis. Gewicht van het toetsenbord zelf maakt niet erg uit want ik verplaats hem niet vaak. ik zoek vooral een lichtere en zachtere aanslag dan die ik nu heb en dat ik de toets minder ver hoe in te drukken. En het liefst bedraad, want ik ben geen ster in dingen fixen als ik een verbinding kwijt ben. Dus graag draad met usb aansluiting. Het gekke is dat ik dan ook weer niet erg warm loop voor mijn laptop-keybord, dat voelt net wat te plat. Oh, en als het enigzins robuust is, dan is dat prettig.
Maar ik weet dus niet wat voor een switch ik dan wel wil.

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Honesty schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:54:
Binnen 12 dagen thuis en als je een bestelling wil doen en geen kortingscode hebt wacht een dag en je krijgt vanzelf een mailtje.
Mooie review, maar in je enthousiasme vermeld je wel korting en voorraad, maar je laat na om te melden waar je uiteindelijk besteld hebt.

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:30

Honesty

kattenneus!

rockhopper schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:17:
[...]

Mooie review, maar in je enthousiasme vermeld je wel korting en voorraad, maar je laat na om te melden waar je uiteindelijk besteld hebt.
Sorry gewoon op keychron. Com , ik wist niet dat er ook winkels waren waar je ze kan kopen.

Festina lente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lalenamagic schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:00:

Welke lay-out wil je? Qwerty met functietoetsen bovenin, een grote enter, twee grote shift-toetsen, de backspace boven de hoek van de enter en een delete-knop in dat middenstukje boven de pijltjes-toetsen
Wat bedoel je met "grote" enter? ISO-enter of Big-ass enter?
Afbeeldingslocatie: http://xahlee.info/kbd/i2/return_key_shape_slim_vs_fat_enter_36933.png
[...]

Welke MX Switch prefereer je? geen idee dus, zie onderaan

[...]

Wat weet je al? dat ik geen dome-switch wil. Het vervangende toetsenbord dat ik kocht voor 15 euro ofzo (Trust 20517) is echt verschrikkelijk. Het geluid is prima, klikt niet erg hard, maar de aanslag is zwaar en sluggish, ik typ vaak mis. Gewicht van het toetsenbord zelf maakt niet erg uit want ik verplaats hem niet vaak. ik zoek vooral een lichtere en zachtere aanslag dan die ik nu heb en dat ik de toets minder ver hoe in te drukken.

[...]

Het gekke is dat ik dan ook weer niet erg warm loop voor mijn laptop-keybord, dat voelt net wat te plat.
OK, dus 'reguliere' afstand is te groot maar "laptop" (scissor switch?) te kort?

Reguliere Cherry MX switches hebben een travel (totale afstand van aanraking tot bodem) van 4mm met actuation (plek waar het daadwerkelijk schaklet) rond de 2mm.

Als dat te lang is zou ik kijken naar low-profile 'speed' switches, zoals bijv Cherry of Kailh Speed. Die hebben een travel van 3.4mm met actuation op 1.2mm.

Dat is lengte van de switch, volgende vraag is of je linear, tactile of clicky wilt. Gezien je toepassing zou ik zeggen dat tactile of clicky aan te raden is zodat je voelt of je een toets ingedrukt hebt of niet. Al dan niet clicky is kwestie van smaak. Als je het geluid van rubber domes goed vindt, denk ik dat clicky niet jouw ding is, dus dan kom je uit op tactile.

Tenslotte is de vraag van hoe stug moet de switch zijn. Je zegt dat je niet van zware aanslag houdt, dus dit zou licht moeten zijn, <=50g.

Als ik die drie dingen optel zeg ik: Kailh Speed Copper
- 3.5mm total travel, 1.1mm actuation
- tactile
- 50g actuation

Nu, dat gezegd, uitdaging gaat zijn om een keyboard ermee te vinden. Ze bestaan, maar zitten erg in de "minibordjes"-enthousiast-hoek, dus zeker geen numeric keypad e.d.

Beste optie zou zijn om een Hexgears K705 (~ EUR 45 incl verzendkosten) te bestellen met hot-swappable switches en een zak Kailh Speed Copper ernaast (~EUR 42 incl verzendkosten), en zelf de switches vervangen. Kost je een uurtje, maar dan heb je ook wat (zeg ik typend op een K705 met Kailh Box Pink).

Voordelige keus: koop eerst de Hexgears K705 met Kailh Box Brown en kijk hoe dat je bevalt. Kun je altijd later aan de hand van ervaringen daarmee switches kopen. De Box Brown heeft 36mm travel met actuation rond de 1.8mm, dus alvast iets korter dan reguliere MX. Mogelijk is dat al goed genoeg op zich.
En het liefst bedraad, want ik ben geen ster in dingen fixen als ik een verbinding kwijt ben. Dus graag draad met usb aansluiting. Oh, en als het enigzins robuust is, dan is dat prettig.
Maar ik weet dus niet wat voor een switch ik dan wel wil.
Ding is bedraad, en is leverbaar met bescheiden witte LED of ranzige RGB. Robuust... heb al drie keer switches gewisseld en het werkt nog prima.

Laatste punt:
Keycaps maken ook uit, zowel qua hoogte als qua overige ergonomie. De default caps op de GK705 zijn ranzige dunne ratelende caps van ABS met OEM-profile. OEM is vrij hoog, je zou met Cherry-profile lager kunnen krijgen. Met andere keycaps kun je gelijk ook gaan voor zwaardere, stillere PBT materiaal.

Als ik helemaal eerlijk ben zou ik met budget van EUR 100 bord+andere caps een betere investering vinden dan bord+andere switches, zeker gezien de Box Brown al heel erg in de richting komt.

Mbt keycap profiles, kijk eens hier:
Afbeeldingslocatie: https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5e5322ca12eb83660a2207ad/1584145806671-AWZOLHATDL9DQ684CW40/ke17ZwdGBToddI8pDm48kEoEftMGeehcFxcqyftEl9R7gQa3H78H3Y0txjaiv_0fDoOvxcdMmMKkDsyUqMSsMWxHk725yiiHCCLfrh8O1z5QHyNOqBUUEtDDsRWrJLTmJPRKCgOKJQlr39QlAOu8ek7RYoq9JCDdBSfkHE74lENHeo2qOWkM3-23xh-ZiSIU/Keycap+profiles+comparison+chart

Edit: net zoals vrijwel alle andere Oosterse borden is de Hexgears GK705 een bord met ANSI-enter, niet ISO. Ik ken eigenlijk geen hot-swappable borden met ISO of big-ass enter.

Oslik blyat! Oslik!

• Lalenamagic
dion_b schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:22:
[...]

Wat bedoel je met "grote" enter? ISO-enter of Big-ass enter?
[Afbeelding]

[...]

OK, dus 'reguliere' afstand is te groot maar "laptop" (scissor switch?) te kort?

Reguliere Cherry MX switches hebben een travel (totale afstand van aanraking tot bodem) van 4mm met actuation (plek waar het daadwerkelijk schaklet) rond de 2mm.

Als dat te lang is zou ik kijken naar low-profile 'speed' switches, zoals bijv Cherry of Kailh Speed. Die hebben een travel van 3.4mm met actuation op 1.2mm.

Dat is lengte van de switch, volgende vraag is of je linear, tactile of clicky wilt. Gezien je toepassing zou ik zeggen dat tactile of clicky aan te raden is zodat je voelt of je een toets ingedrukt hebt of niet. Al dan niet clicky is kwestie van smaak. Als je het geluid van rubber domes goed vindt, denk ik dat clicky niet jouw ding is, dus dan kom je uit op tactile.

Tenslotte is de vraag van hoe stug moet de switch zijn. Je zegt dat je niet van zware aanslag houdt, dus dit zou licht moeten zijn, <=50g.

Als ik die drie dingen optel zeg ik: Kailh Speed Copper
- 3.5mm total travel, 1.1mm actuation
- tactile
- 50g actuation

Nu, dat gezegd, uitdaging gaat zijn om een keyboard ermee te vinden. Ze bestaan, maar zitten erg in de "minibordjes"-enthousiast-hoek, dus zeker geen numeric keypad e.d.

Beste optie zou zijn om een Hexgears K705 (~ EUR 45 incl verzendkosten) te bestellen met hot-swappable switches en een zak Kailh Speed Copper ernaast (~EUR 42 incl verzendkosten), en zelf de switches vervangen. Kost je een uurtje, maar dan heb je ook wat (zeg ik typend op een K705 met Kailh Box Pink).

Voordelige keus: koop eerst de Hexgears K705 met Kailh Box Brown en kijk hoe dat je bevalt. Kun je altijd later aan de hand van ervaringen daarmee switches kopen. De Box Brown heeft 36mm travel met actuation rond de 1.8mm, dus alvast iets korter dan reguliere MX. Mogelijk is dat al goed genoeg op zich.

[...]

Ding is bedraad, en is leverbaar met bescheiden witte LED of ranzige RGB. Robuust... heb al drie keer switches gewisseld en het werkt nog prima.

Laatste punt:
Keycaps maken ook uit, zowel qua hoogte als qua overige ergonomie. De default caps op de GK705 zijn ranzige dunne ratelende caps van ABS met OEM-profile. OEM is vrij hoog, je zou met Cherry-profile lager kunnen krijgen. Met andere keycaps kun je gelijk ook gaan voor zwaardere, stillere PBT materiaal.

Als ik helemaal eerlijk ben zou ik met budget van EUR 100 bord+andere caps een betere investering vinden dan bord+andere switches, zeker gezien de Box Brown al heel erg in de richting komt.

Mbt keycap profiles, kijk eens hier:
[Afbeelding]

Edit: net zoals vrijwel alle andere Oosterse borden is de Hexgears GK705 een bord met ANSI-enter, niet ISO. Ik ken eigenlijk geen hot-swappable borden met ISO of big-ass enter.
Hoi Dion,

Allereerst bedankt voor je uitgebreide reactie, ik lees al veel waar ik wat aan heb en waardoor ik ook meteen wat keuzes kan bijstellen. Bijvoorbeeld de enterknop, ansi of iso is goed, big ass hoeft dus niet perse. En ik denk dat ik ook wel aan ansi kan wennen als dat het verschil zou maken in of een keyboard aan de andere wensen voldoet. En clicky zou ik niet trekken inderdaad. Hier en daar was ik ook wel wat overwelmd door de keuzes. Zoals de profielen die je liet zien. Ik probeer te kijken naar het profiel wat ik ken of waar dat mee overeenkomt maar dat is best lastig. Als ik het zo moest beoordelen lijken de bovenste drie me het prettigst.

Dat stuk over die switches was een beetje abracadabra, als digibeet zijn, maar ik denk dat je bedoelt dat ik een toetsenbord zou kunnen kopen en losse knoppen en die dan vervang. Beetje zoals ik ooit een speedcube kocht en de stickers verving :) Is dat vervangen lastig als je een leek bent? Ik bedoel, ik heb wel eens knoppen losgetrokken toen er iets klein tussen was gevallen maar daar blijft het bij haha.

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Lalenamagic schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:09:
[...]
Hoi Dion,

Allereerst bedankt voor je uitgebreide reactie, ik lees al veel waar ik wat aan heb en waardoor ik ook meteen wat keuzes kan bijstellen. Bijvoorbeeld de enterknop, ansi of iso is goed, big ass hoeft dus niet perse. En ik denk dat ik ook wel aan ansi kan wennen als dat het verschil zou maken in of een keyboard aan de andere wensen voldoet. En clicky zou ik niet trekken inderdaad. Hier en daar was ik ook wel wat overwelmd door de keuzes. Zoals de profielen die je liet zien. Ik probeer te kijken naar het profiel wat ik ken of waar dat mee overeenkomt maar dat is best lastig. Als ik het zo moest beoordelen lijken de bovenste drie me het prettigst.

Dat stuk over die switches was een beetje abracadabra, als digibeet zijn, maar ik denk dat je bedoelt dat ik een toetsenbord zou kunnen kopen en losse knoppen en die dan vervang. Beetje zoals ik ooit een speedcube kocht en de stickers verving :) Is dat vervangen lastig als je een leek bent? Ik bedoel, ik heb wel eens knoppen losgetrokken toen er iets klein tussen was gevallen maar daar blijft het bij haha.
Een switch is niet hetzelfde als een cap, als ik jou lees denk ik dat je de cap bedoelt (die kan je makkelijk lostrekken/vervangen). De switch is meer het onderliggende gedeelte dat de invoer verder verwerkt. (sorry voor de matige uitleg)

Wat betreft ISO / ANSI Ik ben net overgestapt van heel lang ISO, naar nu ANSI indeling. Het went, maar echt bevallen doet het (nog) niet. Ik mep relatief nog altijd vaak op de "\" omdat ik daar de enter kennelijk normaal gesproken aansloeg, zeker op snelheid gaat het vaker mis dan wanneer er rustiger getypt wordt. ymmv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lalenamagic schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:09:
[...]

Hoi Dion,

Allereerst bedankt voor je uitgebreide reactie, ik lees al veel waar ik wat aan heb en waardoor ik ook meteen wat keuzes kan bijstellen. Bijvoorbeeld de enterknop, ansi of iso is goed, big ass hoeft dus niet perse. En ik denk dat ik ook wel aan ansi kan wennen als dat het verschil zou maken in of een keyboard aan de andere wensen voldoet.
Kan ws. Ik ben ook een ISO-liefhebber, maar keuze met ISO is simpelweg te klein, dus meerderheid van toetsenborden hier in ANSI (en m'n ISO borden zijn vooral vintage, dingen als IBM Model M). Enige waar ik echt niet aan kan wennen is big-ass, en dan niet eens de enter zelf, maar de kleine backspace erboven. Met ANSI heb je in ieder geval laagste prijzen en grootste keuze.
En clicky zou ik niet trekken inderdaad.
Dan inderdaad gaan voor tactile :Y
Hier en daar was ik ook wel wat overwelmd door de keuzes. Zoals de profielen die je liet zien. Ik probeer te kijken naar het profiel wat ik ken of waar dat mee overeenkomt maar dat is best lastig. Als ik het zo moest beoordelen lijken de bovenste drie me het prettigst.

Zoals hierboven gezegd, het zijn verschillende dingen. De 'knoppen' bestaan uit een switch (schakelaar) die op het PCB zit, en een keycap (knop) die daar bovenop zit

Kijk naar dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/_hcmzcZE13g/maxresdefault.jpg
De switches zijn die zwarte dingen met gekleurde plusjes. Zij bepalen hoe diep je moet drukken, hoe zwaar de toetsaanslag is, of het geleidelijk gaat of met bultje, en of het klikt - en waar die laatste twee gebeuren.

De keycap is in dit plaatje transparant. Het is wat je indrukt. Het bepaalt wat je voelt onder je vinger, in hoeverre je vinger rond kan glijden, hoeveel geluiden van switch en bord gedempt worden en of licht doorschijnt of niet.

Bij de meeste toetsenborden zitten de switches vastgesoldeerd en kun je alleen de caps vervangen, maar bij een beperkt aantal borden (zoals die van Hexgears) kun je de switches eenvoudig loswippen en uitwisselen. Die zijn bij liefhebbers van exotische switches om voor de hand liggende reden populair ;)

Edit:

Zo werkt dat - plaatje van Hexgears zelf
Afbeeldingslocatie: https://www.shopspros.com/wp-content/uploads/2020/02/209047922-1.jpg

Oslik blyat! Oslik!

• Lalenamagic
Ja, ik dacht idd aan de cap. Heb de cap even van mijn toetsenbord gehaald en zie inderdaad die wit rubberen mat van de dome switch liggen. Dus, als ik het goed begrijp wil ik:
- iso maar ansi mag
- tactile
- <50 gr actuation
- 3.5mm total actuation
- 1.1mm actuation

Dan kan ik Kailh speed copper switches kopen om die op een keyboard te plaatsen waar dat bij kan
En copper zal wel met die mm te maken hebben.

Ik google op Hexgears k705 maar op hexgears.com zie ik alleen vrij dure borden en dan heb ik nog geen switch gekocht. Ik zie daar overigens wel de k735 die verkrijgbaar is in kailh box brown (tactile) of white (clicky) voor iets van 80 dollar.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Je hebt nu deze : pricewatch: Microsoft Sculpt Comfort Desktop (Qwerty UK)
Denk ik :?
Als je zoiets wilt dan is dit de enige juiste keuze IMHO : pricewatch: Microsoft Natural Ergonomic Keyboard 4000 (Qwerty US)

Maar zo te zien wordt die niet meer verkocht en is dit het nieuwe model : pricewatch: Microsoft Ergonomic Keyboard :?

En anders gewoon deze : pricewatch: Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop (Qwerty UK) / pricewatch: Microsoft Sculpt Ergonomic Keyboard (Qwerty NL)
Maar die vind ik echt minder dan de andere twee... :/

In mechanische vorm is er IMHO gewoon nog steeds geen echt alternatief! :-(

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 17-09 11:14

Wailing_Banshee

You're Next

nero355 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 19:29:
[...]

[...]

Als je zoiets wilt dan is dit de enige juiste keuze IMHO : pricewatch: Microsoft Natural Ergonomic Keyboard 4000 (Qwerty US)

Maar zo te zien wordt die niet meer verkocht en is dit het nieuwe model : pricewatch: Microsoft Ergonomic Keyboard :?

En anders gewoon deze : pricewatch: Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop (Qwerty UK) / pricewatch: Microsoft Sculpt Ergonomic Keyboard (Qwerty NL)

Tenzij je natuurlijk een echte split wil.

Ik heb niet dit model, maar de Freestyle Edge. Ik heb hem ergens in 2018 gekocht. Ik was een fervent gebruiker van de MS4000 maar sinds dat ik overgestapt ben naar echte split keyboards, wil ik niets anders meer.

Hij was niet goedkoop (ze leverden officieel niet eens aan Europa) maar het was de moeite waard om hem toch in huis te halen. Eigenlijk baal ik wel een beetje dat hij nog zo perfect werkt, want de RGB variant van de Edge is natuurlijk nog mooier :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFirepit

TheFirepit

Vuurbal

nero355 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 19:29:
[...]

[...]

Ik heb op dit moment deze: pricewatch: Microsoft Sculpt Ergonomic Keyboard (Qwerty NL), maar die slijt dus behoorlijk snel en de palmrest zijn al bijna weggesleten.
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 08:19:
[...]

Tenzij je natuurlijk een echte split wil.

[...]

Ik heb niet dit model, maar de Freestyle Edge. Ik heb hem ergens in 2018 gekocht. Ik was een fervent gebruiker van de MS4000 maar sinds dat ik overgestapt ben naar echte split keyboards, wil ik niets anders meer.

Hij was niet goedkoop (ze leverden officieel niet eens aan Europa) maar het was de moeite waard om hem toch in huis te halen. Eigenlijk baal ik wel een beetje dat hij nog zo perfect werkt, want de RGB variant van de Edge is natuurlijk nog mooier :p
Ik wil het nu echt wel goed doen en voor een echte split gaan. De meeste "normale" bordjes hebben niet een echte goede split, dus ik wil het liefste twee helten. Ook zal het een 10 keyless model worden, anders staat de muis een stuk verder weg en ik gebruik dat gedeelte toch eigenlijk nooit.

Zo te lezen hoef ik me in elk geval niet veel zorgen te maken over het feit of dat ze het wel een tijdje volhouden :) Wat me ook wel aanstaat is dat de layout en keymaps gewoon aan te passen zijn, dan hoef je je niet te schikken naar een model zoals iemand anders dat heeft bedacht.

Welke switches gebruik jij eigenlijk? Ik vind brown switch wel het lekkerste typen, maar twijfel een beetje of ik er nog O rings onder wi hebben om het geluid wat te dempen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 17-09 11:14

Wailing_Banshee

You're Next

TheFirepit schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:14:
[...]

Welke switches gebruik jij eigenlijk? Ik vind brown switch wel het lekkerste typen, maar twijfel een beetje of ik er nog O rings onder wi hebben om het geluid wat te dempen.
Brown, en m'n andere (split) keyboard die ik voor m'n werk gebruik is ook brown. Nog nooit klachten over gehad dat ze luid zijn :p (ik heb een collega die op een rubberdome meer geluid weet te produceren dan ik met m'n mechanische toetsenbord :D)

Maar als je blind kunt typen, is een echt split keyboard echt een verademing.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Lalenamagic schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 18:20:

Ik google op Hexgears k705 maar op hexgears.com zie ik alleen vrij dure borden en dan heb ik nog geen switch gekocht. Ik zie daar overigens wel de k735 die verkrijgbaar is in kailh box brown (tactile) of white (clicky) voor iets van 80 dollar.
https://www.aliexpress.com/item/32952663095.html

Ik heb de GK707 TKL versie, vind ik fijner want is smaller. Maar verder echt goed keyboard, zeker om mee te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lalenamagic
MrMarcie schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 12:39:
[...]

https://www.aliexpress.com/item/32952663095.html

Ik heb de GK707 TKL versie, vind ik fijner want is smaller. Maar verder echt goed keyboard, zeker om mee te starten.
Dat is een stuk vriendelijkere prijs. Heb jij hem ook bij Ali besteld? Ook bij deze aanbieder? Dan moet je denk ik nog invoerkosten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lalenamagic
dion_b schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:39:
[...]

Kan ws. Ik ben ook een ISO-liefhebber, maar keuze met ISO is simpelweg te klein, dus meerderheid van toetsenborden hier in ANSI (en m'n ISO borden zijn vooral vintage, dingen als IBM Model M). Enige waar ik echt niet aan kan wennen is big-ass, en dan niet eens de enter zelf, maar de kleine backspace erboven. Met ANSI heb je in ieder geval laagste prijzen en grootste keuze.

[...]

Dan inderdaad gaan voor tactile :Y

[...]

Zoals hierboven gezegd, het zijn verschillende dingen. De 'knoppen' bestaan uit een switch (schakelaar) die op het PCB zit, en een keycap (knop) die daar bovenop zit

Kijk naar dit plaatje:
[Afbeelding]
De switches zijn die zwarte dingen met gekleurde plusjes. Zij bepalen hoe diep je moet drukken, hoe zwaar de toetsaanslag is, of het geleidelijk gaat of met bultje, en of het klikt - en waar die laatste twee gebeuren.

De keycap is in dit plaatje transparant. Het is wat je indrukt. Het bepaalt wat je voelt onder je vinger, in hoeverre je vinger rond kan glijden, hoeveel geluiden van switch en bord gedempt worden en of licht doorschijnt of niet.

Bij de meeste toetsenborden zitten de switches vastgesoldeerd en kun je alleen de caps vervangen, maar bij een beperkt aantal borden (zoals die van Hexgears) kun je de switches eenvoudig loswippen en uitwisselen. Die zijn bij liefhebbers van exotische switches om voor de hand liggende reden populair ;)

Edit:

Zo werkt dat - plaatje van Hexgears zelf
[Afbeelding]
Gas0line liet een link zien naar een k705 bord en als ik daar kijk lijkt het erop dat je kan kiezen voor een witte, bruine of rode kailh switch. Als ik dan voor bruin kies ben ik toch klaar?

https://www.aliexpress.co...t.0.0.3f093c00QcL8Xr&mp=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lalenamagic schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:45:
[...]

Gas0line liet een link zien naar een k705 bord en als ik daar kijk lijkt het erop dat je kan kiezen voor een witte, bruine of rode kailh switch. Als ik dan voor bruin kies ben ik toch klaar?

https://www.aliexpress.co...t.0.0.3f093c00QcL8Xr&mp=1
Nouja, dan heb je Kailh Box Brown, die iets meer in de richting van wat je als wens omschrijft gaan, maar er nog niet zijn. Daarom noemde ik dat al als voordelige keus.

Bovendien zijn de keycaps van dat bord (net zoals van vrijwel alle andere dermate goedkope borden) slecht en doe je er beter aan andere (en in jouw geval: plattere) keycaps op te zetten. Technisch gezien wil je dikke PBT, qua vorm en kleur moet je vooral op eigen smaak afgaan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
djunicron schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 22:51:
[...]

MSI - mja, geen idee.

Het is de Ducky One 2 White geworden. Uiteindelijk geen losse keycaps besteld, en maar goed ook want ook de blauwe wilde ze eruit en hij is nu vol wit. Het RGB is blijkbaar ook een aanwinst, staat nu aan op lage snelheid/felheid en random kleurtjes op de ingedrukte toets. Kwaliteit is echt verbazingwekkend goed, hij voelt veel lekkerder aan dan mijn twee MX red toetsenborden (een Steelseries en een Corsair). Mijne zijn beide met een stalen onderkant, die is plastic, misschien daardoor?
In ieder geval een succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lalenamagic
dion_b schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:51:
[...]

Nouja, dan heb je Kailh Box Brown, die iets meer in de richting van wat je als wens omschrijft gaan, maar er nog niet zijn. Daarom noemde ik dat al als voordelige keus.

Bovendien zijn de keycaps van dat bord (net zoals van vrijwel alle andere dermate goedkope borden) slecht en doe je er beter aan andere (en in jouw geval: plattere) keycaps op te zetten. Technisch gezien wil je dikke PBT, qua vorm en kleur moet je vooral op eigen smaak afgaan.
Dus ik kan ook de keycaps hier wel bij vervangen? En ja 47 dollar is niet duur dus dan kan ik voorlopig eens zien of mechanisch met deze specs me bevallen en eventueel de caps vervangen. Later investeren in een duurder exemplaar kan dan altijd nog. Zijn de keycaps die ik nodig heb gewoon in een NL-webshop verkrijgbaar of jij weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zebby schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:12:
[...]
Het is de Ducky One 2 White geworden. Uiteindelijk geen losse keycaps besteld, en maar goed ook want ook de blauwe wilde ze eruit en hij is nu vol wit. Het RGB is blijkbaar ook een aanwinst, staat nu aan op lage snelheid/felheid en random kleurtjes op de ingedrukte toets. Kwaliteit is echt verbazingwekkend goed, hij voelt veel lekkerder aan dan mijn twee MX red toetsenborden (een Steelseries en een Corsair). Mijne zijn beide met een stalen onderkant, die is plastic, misschien daardoor?
In ieder geval een succes.
Mja, voorheen ook Corsiar en Steelseries spul gebruikt. Geloof dat m'n eerste bord met MX Black ooit een 7G van Steelseries was.
Beide gebruiken naar mijn mening inferieure toleranties en keycaps. Ducky weet zeg maar waar ze de moeite en aandacht in moeten steken.

Daarnaast is "plastic" lang niet altijd een nadeel. Persoonlijk heb ik voor lineaire switches graag een wat softe ervaring. Dat is ook waarom ik nu zo blij ben met een dunne POM plate en NK Creams daarin. Het geeft wat flex. Dat is ook waarom Gasket mount (rubbere ophanging, vaak zonder schroeven) populair is aan het high-end segment.

Tegelijkertijd, vind ik dat een beetje tactile switches juist een wat hardere plate nodig heeft. Ik zou persoonlijk nooit Zealio's in een POM / FR4 plate stoppen. Terwijl het in staal of messing prima aanvoelt.

Blij dat het een succes is in ieder geval! En inderdaad, dat licht effect is best leuk, buiten het inzetten voor statische kleuren voor alpha's en mods, heb ik die ook nog wel eens op wat borden gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lalenamagic schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:37:
[...]

Dus ik kan ook de keycaps hier wel bij vervangen? En ja 47 dollar is niet duur dus dan kan ik voorlopig eens zien of mechanisch met deze specs me bevallen en eventueel de caps vervangen. Later investeren in een duurder exemplaar kan dan altijd nog.
Plus je kunt tzt de switches vervangen als je toch iets anders dan die Box Browns wilt. Dat is het mooie van dit toetsenbord: hot-swappable switches.
Zijn de keycaps die ik nodig heb gewoon in een NL-webshop verkrijgbaar of jij weet?
Hangt er totaal vanaf wat je wilt. In de regel is er in NL niet veel verkrijgbaar, des te meer op AliExpress (goedkoop) of https://kbdfans.com/collections/keycaps (duur, maar je weet wat je krijgt)

Kijk vooral even op die laatste link rond om een beeld te krijgen van wat er allemaal beschikbaar is. Dan kun je later kijken of je het goedkoper (op Ali of eBay) of dichterbij kunt vinden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Lalenamagic schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:14:
[...]

Dat is een stuk vriendelijkere prijs. Heb jij hem ook bij Ali besteld? Ook bij deze aanbieder? Dan moet je denk ik nog invoerkosten betalen.
Je vraagt aan de verkoper of ie er een bedrag op wil zetten onder de € 22,-. Wel kans dat ze dat niet doen.
Die bijbetaling valt wel mee is 21%, alleen diefstal van PostNL dat ze daarop nog 13 euro zetten. Net een pakketje binnen van FedEx en die rekenen gewoon de btw en verder niks, zoals het hoort.
Lalenamagic schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:37:
[...]

Dus ik kan ook de keycaps hier wel bij vervangen? En ja 47 dollar is niet duur dus dan kan ik voorlopig eens zien of mechanisch met deze specs me bevallen en eventueel de caps vervangen. Later investeren in een duurder exemplaar kan dan altijd nog. Zijn de keycaps die ik nodig heb gewoon in een NL-webshop verkrijgbaar of jij weet?
Keycaps kan je altijd later doen, ik zelf vind die keycaps prima die erop zitten.
Ik heb er een tijdje SA keycaps ( € 16,=) op gehad van Alie, en die vond ik heel fijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iwEO5m7n4HEs0fiwlsDRf7LbzV0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ruSD4AJvJZFxLYtPA82U89eQ.jpg?f=user_large

[ Voor 45% gewijzigd door MrMarcie op 22-08-2020 01:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Lalenamagic

Let alleen wel op: Sommige aanbieders hebben ook een Ali winkel.

KBDFans kom je ook op Ali tegen, zelfde winkel en voorraden etc. Alleen hun verzending is volgens mij voordeliger op hun eigen site, net als de prijzen.

KPRepublic, hetzelfde. Maar in beide gevallen is ook vooral de eigen website veel overzichtelijker en sneller.

In het algemeen, moet ik toch zeggen dat ik maar weinig prijsverschil zie tussen écht goede sets en "ok kwaliteit" van één van die twee shops en de matige kwaliteit van sommige sets die KBDFans verkoopt. Je kan er bij die laatste gelukkig weer wel op van aan dat je krijgt waarvoor je betaald. Uitzondering is misschien Maxkey SA en alle OSA sets, die zijn buitengewoon goed voor de redelijk milde prijzen ervan. (mening)

@MrMarcie Waarschijnlijk Domikey SA caps? Die zijn inderdaad erg goed, en worden eigenlijk vooral via KPRepublic verkocht.

Baal er nog steeds een beetje van hoe ze hun sets opbouwen en dat ik bij hen alsnog snel op €125 uit komt voor een passende set voor 65 / 75% keyboards.

Zie nu ook trouwens je Box Pinks weer, waar je geloof ik nogal fan van was toch? Heb nu een handje vol (7st?) normale Kailh clicky pinks en één box pink, en ik moet zeggen, best aardig. Maar denk dat ik toch Box White iets prettiger vind aanvoelen. Ben daarnaast recentelijk positief verrast door hun Speed Gold. Dacht gezien het een box is intern met click-jacket dat ik er ver van zou willen blijven, maar het klinkt eigenlijk prima en voelt ook zeker niet verkeerd. Misschien wel beter dan Bronze en Sage (of wat de kleur ook was, die "pro" clicky). En hij klikt dus maar één keer. Ben er eigenlijk nog niet uit wat ik liever heb...

Denk dat ik de Pinks momenteel op #4 zou zetten, gedeeld met pale blue;
1. Sage / Bronze (zijn ze niet stiekem hetzelfde?) 2. Speed Gold 3. Navy / Box White 4. (box?) pink / pale blue.

Nou denk je wellicht: wat vreemd? Navy én Box White? Een zware thick click en hun lichtste? Mja, het is mij dus echt om het even. Beide zijn even prettig bij typen / gamen etc.

---

Als oproep maar even, indien iemand nog een aardige SA set over heeft, laat het even weten, ik zoek er één als permanente toevoeging aan m'n verzameling zodat mensen het ook vooral kunnen voelen indien ik een bordje voor ze ga bouwen. Het is net dat ene profiel (naast OSA en KAM) dat ik niet in huis heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howie14
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-09 09:22
@djunicron Alternate hier in Nederland heeft de Ducky SA cotton candy set. Evenals de Horizon SA, alleen die is op moment weer pre-order. Ik kan zeggen dat ik erg over te kwaliteit van de sets te spreken ben, en voor een prima prijs. Voor 65 en 75% toetsenborden zitten er niet extra keycaps bij.

https://m.alternate.nl/Du...caps/html/product/1642487

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

djunicron schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 01:04:
@Lalenamagic ../..
Zie nu ook trouwens je Box Pinks weer, waar je geloof ik nogal fan van was toch? Heb nu een handje vol (7st?) normale Kailh clicky pinks en één box pink, en ik moet zeggen, best aardig. Maar denk dat ik toch Box White iets prettiger vind aanvoelen. Ben daarnaast recentelijk positief verrast door hun Speed Gold. Dacht gezien het een box is intern met click-jacket dat ik er ver van zou willen blijven, maar het klinkt eigenlijk prima en voelt ook zeker niet verkeerd. Misschien wel beter dan Bronze en Sage (of wat de kleur ook was, die "pro" clicky). En hij klikt dus maar één keer. Ben er eigenlijk nog niet uit wat ik liever heb...

Denk dat ik de Pinks momenteel op #4 zou zetten, gedeeld met pale blue;
1. Sage / Bronze (zijn ze niet stiekem hetzelfde?) 2. Speed Gold 3. Navy / Box White 4. (box?) pink / pale blue.

Nou denk je wellicht: wat vreemd? Navy én Box White? Een zware thick click en hun lichtste? Mja, het is mij dus echt om het even. Beide zijn even prettig bij typen / gamen etc.
../..
Die witte typen echt goed maar voor mij zijn ze te licht. Je hoeft er maar naar te kijken en je hebt al een aanslag en dat werkt niet voor mij. Daarom die Pinks. Heb nu een bordje met Pale Blue, typt echt super maar zijn me ietsje te zwaar. Ga aankomende week mijn 2e 60% bordje bouwen met de Pinks. Even zien welke van de 2 ik fijnste vind en van daaruit misschien weer verder. Maar nu hou ik even op want het is niet allemaal voor niks zeg maar. :)

Pagina: 1 ... 44 ... 158 Laatste