Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

MrMarcie schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:59:
Nou, eindelijk eerste bordje gebouwd. Had al wat hotswaps e.d. maar deze is helemaal gesoldeerd. Geen ervaring mee maar leek makkelijk te gaan. Tijdje bezig geweest met alles zodat de switches op de juiste plek zitten enzo. Maar nu die in elkaar zit werkt de rechter shift niet.

Met QMK aan de slag gegaan maar dan is bordje daarna 'dood'. Wel een juiste file schijnbaar gevonden en dan werkt alles weer behalve die rechtershift. zou een DZ60 moeten zijn maar komt via Ali.

Iemand een suggestie wat hel allemaal kan zijn? Heb al iets gevonden van No_Key instellen oid in de flashfiles maar voor mij is dat hele QMK beetje nieuw. wil eerst zeker weten dat het geen software probleem is voordat ik de boel weer ga slopen.

Wel balen, want had graag mee aan de slag gegaan. Ben vandaag toch heel wat uurtjes mee bezig geweest en nu kan ik niet verder. :?

[Afbeelding]
Ik zie een putje in de soldeer : Probeer dat te voorkomen! ;)
MrMarcie schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:02:
Nou lekker dan, die eerste build loopt niet gesmeerd. Alles honkie dorrie maar die rechter shift krijg ik niet aan de praat. En die verkoper op alie is er volgens mij niet meer, dus kan niet meer lezen of daar nog wat stond over bordsettings e.d.

Even de soldeer losgehaald maar die dubbele verbinding is het issue niet. Die groene lopen ook tegen elkaar en dat is geen enkel probleem.

[Afbeelding]

Of bordje is tijdens mijn solderen e.d. beschadigd of het is toch echt een software issues. Ben nu al uren bezig maar weet nu niet meer hoe verder te gaan. Heb wel een video gezien over bridgen van switches, kan ik altijd nog proberen want ik heb wel een rechtershift contact die werkt. Moet ik 'm daar maar naartoe bridgen als het echt niet anders kan.
Heb je niet ergens per ongeluk teveel met je soldeerpunt op de PCB laag zitten drukken :?

Is echt iets om goed op te letten, want voor je het weet sloop je onbedoeld een gedeelte van het bordje!

/My € 0,02 vanuit mijn beetje soldeerervaring :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunth
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:33
BSD schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:51:
[Afbeelding]

Vandaag eindelijk tijd om de Polaris te solderen. Vergeleken met sommige van mijn andere keyboards (*kuch* model F *kuch*) is deze fluisterstil, mede door de gasket mount en de extra schuimlagen. Aanrader voor wie een stille 60% zoekt, is helaas alleen tweedehands te krijgen.
  • case: Polaris (HHKB, rose gold)
  • stabs: Everglide
  • switches: Zealios v2 67g
  • keycaps: GMK Oblivion r2
:9~ jaloers, mooi bord.
Binnenkort komt de vega eraan

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MrMarcie schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:02:
Nou lekker dan, die eerste build loopt niet gesmeerd. Alles honkie dorrie maar die rechter shift krijg ik niet aan de praat. En die verkoper op alie is er volgens mij niet meer, dus kan niet meer lezen of daar nog wat stond over bordsettings e.d.

Even de soldeer losgehaald maar die dubbele verbinding is het issue niet. Die groene lopen ook tegen elkaar en dat is geen enkel probleem.

[Afbeelding]

Of bordje is tijdens mijn solderen e.d. beschadigd of het is toch echt een software issues. Ben nu al uren bezig maar weet nu niet meer hoe verder te gaan. Heb wel een video gezien over bridgen van switches, kan ik altijd nog proberen want ik heb wel een rechtershift contact die werkt. Moet ik 'm daar maar naartoe bridgen als het echt niet anders kan.
Zo te zien, en aan je vorige plaatje (die zag ik eerder vandaag niet staan?) heb je een beetje te koud gesoldeerd. Het glanst te blauw / wit en het zijn geen zakkende tentjes, maar meer "topjes van uien".

Je hebt daarnaast inderdaad een paar pads gebridged. Het is dat de soldeer niet lekker wilde vloeien, anders hadden die groene cirkeltjes waarschijnlijk ook contact gemaakt. Daarnaast zitten er vaak een aantal naast elkaar, die intern toch op dezelfde trace zitten. Dit omdat het b.v. een punt is voor contactjes voor een 2,25U shift en een 2u shift. Als je die dan kortsluit, maakt het dus niets uit.

Kan goed zijn hoor dat die pads die paars omcirkelt zijn nu gesloten zijn. Even héél voorzichtig nét op de grens van je smelt temp gaat zitten en dat met een goede zuiger proberen weg te halen. Vaak kan je (aan beide kanten) ook je trace nog wel volgen en even kijken welke diode het aan vast zit. Dat zijn vaak SMD diodes waar je best een klein draadje kan toevoegen. Als dat geisoleerd heel dun draad is, een klosje oid, kan je daar best een trace uit je bord die je gesloopt hebt vervangen.

Even zonder switch met een stukje draad of gereedschap kortsluiten zonder switch ertussen kijken of dat wat doet. Als het de FN is of een shift oid, altijd even kijken met een 2e aanslag erbij, waarvan je wéét dat het iets moet opleveren. De standaard layout van een PCB wordt vaak wel gepubliceerd.

Natuurlijk kan je altijd even kijken of je niet inderdaad net in de firmware blanco spot te pakken hebt. Kijk even bij QMK of het helpt om de layout te verwisselen of bak je eigen en flash die erop.

https://config.qmk.fm/

Als je hier in de lijst een bordje pakt met meerdere mogelijke layouts, dan kan je daartussen (en de revisies) wisselen in de 2e dropdown. Controleer even de keymap, mep op "Bake" en download de firmware. Een keymap en export zijn aan te raden zodat je je eigen aanpassingen snel weer kan inladen om aan verder te werken. Er zit ook meteen een tester op die site om de keycodes door te nemen. Dit pakt vaak ook FN codes en ander layer switches op, ookal zijn die layers verder blanco.

De switch op continuïteit meten is ook geen slecht idee. Zo heb ik b.v. ook een Zilent V2 liggen die het gewoon niet doet, bij nadere inspectie bleek het puntje gewoon niet aan het blad te zitten. Tja... Gebeurt dus bij alle merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 11:24

MrMarcie

CFMoto 650MT

djunicron schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 21:19:
[...]

Zo te zien, en aan je vorige plaatje (die zag ik eerder vandaag niet staan?) heb je een beetje te koud gesoldeerd. Het glanst te blauw / wit en het zijn geen zakkende tentjes, maar meer "topjes van uien".

Je hebt daarnaast inderdaad een paar pads gebridged. Het is dat de soldeer niet lekker wilde vloeien, anders hadden die groene cirkeltjes waarschijnlijk ook contact gemaakt. Daarnaast zitten er vaak een aantal naast elkaar, die intern toch op dezelfde trace zitten. Dit omdat het b.v. een punt is voor contactjes voor een 2,25U shift en een 2u shift. Als je die dan kortsluit, maakt het dus niets uit.../..
Dank voor je tips. Ga ik morgen mee aan de slag.

Voor mij is dat solderen nieuw, heb zo'n goedkoop dingetje met een temperatuur knop erop. Die raak je makkelijk aan en dan staat de temp te laag. Merkte dat op gegeven moment ook. Ik merkte ook dat moeilijk is om met zo'n simpel dingetje de temp in te stellen maar als ie warm genoeg was het ook veel beter ging. Nog een paar keer oefenen en dan kom ik er wel in ;)

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gert Pronk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-07 21:26
GoeiedagEem schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 18:53:
Als iemand op zoek is naar een Keychron K1 v4 met Gateron Browns, de mijne is binnen en staat te koop omdat ik het bordje van @Alexknl heb overgenomen:

V&A aangeboden: Keychron K1 v4 2020, nieuw in gesealde doos

PM als je interesse hebt. :)
Jammer dat het de TKL versie is, ben toch echt op zoek naar de full-size versie.

Ziet er tof uit :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MrMarcie schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 22:06:
[...]

Dank voor je tips. Ga ik morgen mee aan de slag.

Voor mij is dat solderen nieuw, heb zo'n goedkoop dingetje met een temperatuur knop erop. Die raak je makkelijk aan en dan staat de temp te laag. Merkte dat op gegeven moment ook. Ik merkte ook dat moeilijk is om met zo'n simpel dingetje de temp in te stellen maar als ie warm genoeg was het ook veel beter ging. Nog een paar keer oefenen en dan kom ik er wel in ;)
Mja, ik heb zelf ook een paar jaar terug ontzettend lopen klooien met een slechte soldeerbout. Je kon er achteraf gezien amper een draad mee aan een lamp solderen. Was waarschijnlijk bedoeld om met 3mm dikke tin loodgieters stuff te doen, afzuigingsmateriaal passend solderen enzo.

Temperatuur was waardeloos instelbaar, kleinste punt was nog een beetje te groot en het potmetertje ging van 160 graden (soldeer je net niets mee) naar 400C in minder dan een halve millimeter.

Koop liever een €50 boutje op Conrad, of zo'n USB oplaadbaar ding op ebay, daar heb je voor dit soort fijn werk 500% meer plezier van. Het is letterlijk het verschil tussen tomaten snijden met een schuifmaat en normaal chefs mes.

Heb zo zelf tientallen borden gebouwd met dit ding:

https://www.conrad.nl/p/v...8-w-150-tot-450-c-2159242

Ja, zo goedkoop. Velleman is geen topmerk, maar goed, toen voor €40 ooit besteld, en sindsdien 3d printers, keyboards, airsoft replica's, RC spul, reguliere printers en weet ik veel wat mee gesoldeerd.

Ook een Weller WHS 40W stationnetje voor nog onder de €75 is prima. Of een simpele Hako. (maar de 888D is te populair, is ook veel namaak van te krijgen inmiddels)

Als je iets kleins en oplaadbaars wilt, de TS100 is ook een prima ding, daar is mijn robotica bouwende familie fan van.
https://www.amazon.nl/Clo...elektrisch/dp/B07YWZ39FW/

(Geen idee of dit de originele of immitatie is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:13
Net deze gebacked:

https://www.indiegogo.com...oth-mechanical-keyboard#/

Hopelijk wordt ie augustus geleverd.
En daarna nieuwe keycaps er op zetten.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunth
Xyphoid schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 00:52:
Net deze gebacked:

https://www.indiegogo.com...oth-mechanical-keyboard#/

Hopelijk wordt ie augustus geleverd.
En daarna nieuwe keycaps er op zetten.
Was er ook via kickstarter.
Ik en nog iemand hier hebben deze ook gebacked.
Wat heb je genomen?

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-09 18:57
Gert Pronk schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 22:27:
[...]

Jammer dat het de TKL versie is, ben toch echt op zoek naar de full-size versie.

Ziet er tof uit :o
Ik moet zeggen dat ik het numerieke af en toe ook mis, ik hoop dat het gewenning is!

Gezien het kleine formaat van deze K1, denk ik dat full size ook nog prima gaat als travel toetsenbord.

Naja ook een goede reden om later weer eens wat nieuws te kopen! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

djunicron schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 00:17:
[...]
../..

Koop liever een €50 boutje op Conrad, of zo'n USB oplaadbaar ding op ebay, daar heb je voor dit soort fijn werk 500% meer plezier van. Het is letterlijk het verschil tussen tomaten snijden met een schuifmaat en normaal chefs mes.

Heb zo zelf tientallen borden gebouwd met dit ding:

https://www.conrad.nl/p/v...8-w-150-tot-450-c-2159242
../..
Dank je, heb ik wat aan.

Die link die je stuurt is 16 euro. Dat is dan ee nobrainer lijkt me. Klopt dat.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MrMarcie schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 12:25:
[...]

Dank je, heb ik wat aan.

Die link die je stuurt is 16 euro. Dat is dan ee nobrainer lijkt me. Klopt dat.
Heb even de verpakking erbij gepakt...
VTSS4N.
Super cheap. Heb er zelf dus wel meer voor betaald en de nieuwere modellen zijn ook die prijs. Maar goed, type klopt. Is een simpel product dat ze voor nog een 5 tal merken OEMmen. Velleman is geen top merk, maar ik heb er inmiddels redelijk veel mee gesoldeerd:

4 borden gedesoldeerd
8 borden gebouwd
3 Ender 3's onderhouden (fans vervangen, koppels e.a. mods)
2 Airsoft replica's bekabeling vervangen, één volledige trigger rebuild
10+? batterijen andere connectoren gegeven

Dus ja, no brainer vs een €15 bouwmarkt soldeerbout, maar goed, het is natuurlijk niet gezegd dat je problemen enkel daar vandaan komen. (Niet als belediging bedoeld overigens - kan ook haast zijn, of slechte soldeer / flux, vette pads, etc)

Maar er is zeker beter te koop, dat dus ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BSD
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-09 22:03

BSD

@MrMarcie Je zou ook eens bij Eleshop kunnen kijken. Deze Aoyue 936 kost €38 en lijkt me een prima instapper. Ik heb zelf de Aoyue 937 (met temperatuur display) maar die staat niet meer op de site.

Ik heb er al best wat bordjes mee in elkaar gezet en het werkt allemaal prima. Nog geen behoefte gehad om een betere te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:57
*scheef gekeken*

[ Voor 96% gewijzigd door 418O2 op 09-07-2020 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Dank voor de tips, maar die goedkope lijkt me wel wat. Omdat ik niet veel ga solderen. Misschien nog een of 2 bordjes hierna. En misschien wat oude bordjes, zoals mij Magicforce, oude switches verwijderen en nieuwe plaatsen. Als ik dan in de toekomst wel de smaak te pakken zou krijgen koop ik wel iets beters. Heb ook al een electrische desoldeerpomp.

Voor nu ga ik mijn DZ60 wel even bridgen dan kan ik er eindelijk mee aan de slag.

[ Voor 5% gewijzigd door MrMarcie op 09-07-2020 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xyphoid
Gunth schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:06:
[...]

Was er ook via kickstarter.
Ik en nog iemand hier hebben deze ook gebacked.
Wat heb je genomen?
Via Kickstarter was al afgelopen. Linkje daar wees weer naar Indiegogo.
Ik heb de wireless, zwarte plastic case, grijze keycaps en Cherry Blue switches.

Ik vind de aluminium case kleuren en vorm niet zo mooi. Als ze een zwarte hadden, had ik hem heel misschien los er bij genomen. Maar vind een strakke case toch mooier.

Als ik hem binnen heb ga ik eens kijken voor zwart/oranje back-lit pbt keycaps die er op passen. Moet nog veel er over lezen. Weet nog niet hoe ik moet zien of een keycapset de juiste maten keys heeft. Tips voor winkels en merken keycaps zijn welkom.

Heb ook alvast een mooie zwart/oranje USB C kabel met aviator stekker besteld. Als ik toch bezig ben.
https://a.aliexpress.com/_BShGd5

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cebby
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Xyphoid schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 01:49:
[...]
Als ik hem binnen heb ga ik eens kijken voor zwart/oranje back-lit pbt keycaps die er op passen. Moet nog veel er over lezen. Weet nog niet hoe ik moet zien of een keycapset de juiste maten keys heeft. Tips voor winkels en merken keycaps zijn welkom.
[...]
Als je meer info wilt over keycaps: https://keyboard.university/100-courses/keycaps-101

Ik denk dat dit nog best moeilijk gaat worden als je specifiek die kleuren én back-lit wilt. Wat je in ieder geval nodig hebt volgens mij:
Page Up is R3
Page Down is R4
Right Shift is 1.75u
Right Alt, Fn, and Ctrl zijn 1u
Split Spacebar is 2.75u, 2.25u, en 1.25u, Non-split is 6.25u

Je kunt sowieso bij Tai-hao, Kbdfans en KPRepublic kijken om te beginnen. Of gewoon over Ali browsen of je iets ziet wat je interessant lijkt, maar de vraag is dan of de kwaliteit die je krijgt aan je standaarden voldoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 455451n
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
[...]
De specifieke kleuren combi lijkt me inderdaad ook lastig in combinatie met backlit. Bedoel je met zwart oranje zoiets?

De fabrikant zegt dat de keycaps GSA XDA van de 68XS zijn. Online krijg ik echter te horen dat ze op DSA/XDA lijken. De genoemde keycaps zijn OEM. Helaas mis ik de ervaring met kepcaps dus ik kan niet zeggen of ze gaan passen.

[ Voor 31% gewijzigd door 455451n op 10-07-2020 20:02 . Reden: quote toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
se_bastiaan schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 12:41:
[...]
Right Shift is 1.75u
Right Alt, Fn, and Ctrl zijn 1u
Split Spacebar is 2.75u, 2.25u, en 1.25u, Non-split is 6.25u

Je kunt sowieso bij Tai-hao, Kbdfans en KPRepublic kijken om te beginnen. Of gewoon over Ali browsen of je iets ziet wat je interessant lijkt, maar de vraag is dan of de kwaliteit die je krijgt aan je standaarden voldoet.
Nu zijn 2.75U en 2.25U nog redelijk standaard, en 1,25U gaat een andere mod key worden waarschijnlijk.

Maar Tai-hao maakt geen standaard sets die iets ander zijn dan 104 ANSI of 104/105 ISO. Dus die kan je voor zo'n setup wel vergeten, alleen al omdat 85% van hun sets enkel de daarbij behorende standaard 7U spatie hebben en een te grote R shift.

De 1.75U shift is vaak de dealbreaker op m'n 65% / 75% bordjes. Het is bij niche design merken vaak een standaard maat, maar bij "Goedkope Chinese ik-wil-m'n-razer-pimpen" sets kan je het vaak wel vergeten. Je krijgt eerder een Razer specifieke 7,5U spatie of een CM Storm specifieke 6,5U centered spatie daarbij dan een 2U shift (voor 60% directional) of een 1.75U shift.

Dit terwijl je bij de meeste DSA sets van super plastic eraan kan komen, of het spul van key-creative. GMK is altijd even goed kijken naar de referentie plaatjes, maar vaak zit de 1,75u er wel bij net als beide standaard maat spaties.

KBDFans is dan vaak de veiligere keuze. Wat je op dit bordje nodig hebt is is volgens mij van hun eigen "huismerken" de 99-key set. (Die dekken de meest voorkomende 40-60-65-75 layouts, waar ze zelf veel van verkopen)

Als je voor de €35-60 sets van Ali gaat, moet je een beetje geluk hebben. Vaak zitten er wel scheve of kromme keys in, en soms krijg je een beetje scheve prints. Ze moeten toch ergens een bochtje afsnijden zeg maar.

€135 voor een GMK base kit klinkt vreselijk duur, maar je krijgt ergens wel waar je geld. Duurt alleen altijd nogal lang voordat je het werkelijk ontvangt. Momenteel communiceren ze een 8m productie leadtime, waar dat normaal meer 6m is...

[ Voor 3% gewijzigd door djunicron op 11-07-2020 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
455451n schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 19:57:
[...]

De specifieke kleuren combi lijkt me inderdaad ook lastig in combinatie met backlit. Bedoel je met zwart oranje zoiets?
Ja, zoiets. Maar misschien dan wel oranje en zwart omgedraaid. En back-lit.
se_bastiaan schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 12:41:
[...]

Als je meer info wilt over keycaps: https://keyboard.university/100-courses/keycaps-101

Thanks. Ik ga eens lekker lezen.
Dan weet ik misschien ook het verschil tussen R3 en R4... :)
Voor mijn derde mechanische keyboard wil ik misschien wel wat meer uitgeven aan keycaps, dus Ali komt op de laatste plaats.
djunicron schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:30:
[...]

Als je voor de €35-60 sets van Ali gaat, moet je een beetje geluk hebben. Vaak zitten er wel scheve of kromme keys in, en soms krijg je een beetje scheve prints. Ze moeten toch ergens een bochtje afsnijden zeg maar.

€135 voor een GMK base kit klinkt vreselijk duur, maar je krijgt ergens wel waar je voor betaald.
Zoals ik hierboven al zei, wil ik dat er wel aan uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
djunicron schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:30:
[...]
Maar Tai-hao maakt geen standaard sets die iets ander zijn dan 104 ANSI of 104/105 ISO. Dus die kan je voor zo'n setup wel vergeten, alleen al omdat 85% van hun sets enkel de daarbij behorende standaard 7U spatie hebben en een te grote R shift.
Mijn eigen Tai-hao set bestaat uit 132 keys ofzo en die heeft alles wat er nodig is voor dat bord :p
Maar zag dat de meeste sets wel maar 104 keys zijn inderdaad, valt je pas op als je specifieke caps nodig hebt denk ik. Dacht dat er vast wel meer kleuren zouden zijn, maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Holy shit!
Deze moet ik dus hebben:
https://mykeyboard.eu/catalogue/gmk-skiidata-base-kit_959/

Zag ik in deze video langskomen:
YouTube: Discipline Build Stream for BootyClapKC

Maar natuurlijk overal uitverkocht.
Pfffff, wel veel dooie mussen hier.
Als mijn 65% bordje compleet is, dan ga ik dit niet als hobby doen. Slecht voor mijn bloeddruk :P
Wilde eigenlijk gewoon een 65% bordje kopen, omdat ik toch de pijltjes mis op mijn 60%. Wist niet dat het zo een quest zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunth
[...]

Via Kickstarter was al afgelopen. Linkje daar wees weer naar Indiegogo.
Ik heb de wireless, zwarte plastic case, grijze keycaps en Cherry Blue switches.
Ik heb het zelfde genomen maar met de gateron brown.
Dit bord is meer om switches te testen en kijken wat ik dan op mijn duurdere keyboards zet.
Hotswap is eigelijk wel handig daarvoor,want eens vast gesoldeerd :X
Xyphoid schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 03:20:
Holy shit!
Deze moet ik dus hebben:
https://mykeyboard.eu/catalogue/gmk-skiidata-base-kit_959/

Zag ik in deze video langskomen:
YouTube: Discipline Build Stream for BootyClapKC

Maar natuurlijk overal uitverkocht.
Pfffff, wel veel dooie mussen hier.
Als mijn 65% bordje compleet is, dan ga ik dit niet als hobby doen. Slecht voor mijn bloeddruk :P
Wilde eigenlijk gewoon een 65% bordje kopen, omdat ik toch de pijltjes mis op mijn 60%. Wist niet dat het zo een quest zou worden.
Was een groupbuy natuurlijk,loopt meestal een maand en daarna raak je er nooit meer aan.
Mss later wel maar dan voor een nog hogere prijs.
Hier kan je zien wat er momenteel loopt en wat er komt voor keycaps.
https://keycaplendar.firebaseapp.com/
https://keycapsets.com/
Ik vind de quest het leuke eraan,rustig alles uitzoeken en bestellen.
Dan wachten tot je alles hebt,nog zo leuk als je dan de 1ste keer je bord gebruikt na het lange wachten :)

[ Voor 6% gewijzigd door Gunth op 11-07-2020 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-09 17:06
Je zou JTK Charred Orange kunnen kiezen als alternatief, die heeft alle nodige toetsafmetingen

https://mechanicalkeyboar...p?l=product_detail&p=4086

Of de volledig oranje Esc/Enter uit deze set halen:
https://nl.aliexpress.com...999999.259.30453c00tAGW9V

Backlit wordt een lastige, volgens mij is er niet echt overlap tussen de mensen die 65% layouts en RGB gebruiken.

[ Voor 45% gewijzigd door Extraxyz op 11-07-2020 11:04 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Eindelijk, eerste bordje dat ik helemaal zelf gemaakt heb (solderen) is af. Het was ff wennen maar veel geleerd voor straks als ik mijn main bord wil maken. Heb uiteindelijk door het bridgen met een andere switch alles aan de praat gekregen. Dank ook voor de tips hier.

Programmeren met Qmk ging ff lastig want het was geen DZ60 bordje, maar een als DZ60. Maar via wat forums erachter gekomen welk bordje ik moest inprogrammeren. Dat is nu gelukt. De basis layer zit erin en de pijltjes op layer 1. Rest ga ik morgen doen. Dat gepiel vind ik wel leuk.
Uiteindelijk redelijk blij met resultaat. Die Kailh Box Pale Blue's typen lekker en het bordje maakt samen met de SA keycaps die er nu opzitten lekker geluidje wel.
Ik ga uiteindelijk niet zover om switches te lubben en heb ook nog geen geluidsisolatie aangebracht. Die geluidsisolatie ga ik nog wel een keer proberen om te zien wat dat voor effect heeft.

Heb nog wel wat issues met sommige stabilizers. Die lopen te sompig/zwaar en komen ook niet snel terug. Wel snel genoeg voor gebruik maar niet zoals mijn normale toetsen. Dus vraag me af of ik teveel gesmeerd heb.

Nu alleen nog een leuke goedkope keycap set scoren. De SA set die er nu op zit wil ik niet op dit bordje, lieftst gewone PBT keycaps. Weet alleen nog niet welke kleur.

Lang verhaal kort. Leuk om zelf zo'n bordje te maken. Met alles wat ik geleerd heb en al aangeschaft hiervoor aardig wat opgestoken. Leuke hobbie en vooral type ik steeds prettiger :) . Nu alleen nog ff die stabilizers fixen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jeQzNyLtTh51pKOnZRgT7kWWQ08=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UVS1NSeDBD45fCad5u4JrwMC.jpg?f=user_large
En deze hele post natuurlijk op bovenstaand bordje getypt.

[ Voor 0% gewijzigd door MrMarcie op 11-07-2020 23:05 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MrMarcie schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 22:25:

Heb nog wel wat issues met sommige stabilizers. Die lopen te sompig/zwaar en komen ook niet snel terug. Wel snel genoeg voor gebruik maar niet zoals mijn normale toetsen. Dus vraag me af of ik teveel gesmeerd heb.
Nice, goed dat het gelukt is.

Die stabs kunnen zeker te zwaar gaan lopen als er op de verkeerde plekken wat spul is gaan zitten. Hangt een beetje van de stab en het materiaal ervan af.

Daarnaast kan het ook gewoon zijn dat ie een beetje klem zit. Heb ze ook wel eens traag gehad doordat de balk gewoon een klein tikje scheef zat. Even eruit halen, helemaal uit elkaar plukken en weer in elkaar zetten doet soms als wonderen. Als één van de twee kanten daarna traag is / stugger is, kan het ook nog zijn dat er teveel spanning zit op het ding, dat je plate ze raak bijvoorbeeld.

Als dat nou zo is en blijft, kan je vaak een eind komen door één segmentje van een andere stab te pakken. Ze zijn doorgaans allemaal identiek, met alleen andere lengten draad ertussen.

@Xyphoid

GMK Skiidata had je 4 jaar geleden moeten bestellen als ik mij niet vergis. Is behoorlijk uitgesteld geweest.

Het setje komt nog wel eens langs op reddit in de verkoop, maar je gaat dan wel vrijwel altijd een gebruikte set krijgen.

Omdat er fancy dingen zoals een LED window in sommige knoppen zaten is het wel altijd een prijzige set geweest, ook voor een beetje gesleten set ga je nu snel €160 betalen, wat de nieuwprijs ook eigenlijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
Immens veel toeval, maar ik kom net deze website tegen: https://gmk.today/gmk/skidata/. Blijkbaar is die set beschikbaar bij HappyKeys en is dat van de originele ontwerper van de set. Al zal de JTK set die eerder genoemd werd waarschijnlijk wel een veel minder groot gat in je portemonnee achterlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Gunth schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 09:51:
Ik vind de quest het leuke eraan,rustig alles uitzoeken en bestellen.
Dan wachten tot je alles hebt,nog zo leuk als je dan de 1ste keer je bord gebruikt na het lange wachten :)
Ik ben niet zo van het wachten.
Ik wil mijn spullen binnen een maand hebben en als ik DIY ga doen wil ik alle spullen die ik nodig heb in 1 keer hebben.
Extraxyz schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 10:59:
Je zou JTK Charred Orange kunnen kiezen als alternatief, die heeft alle nodige toetsafmetingen

https://mechanicalkeyboar...p?l=product_detail&p=4086

Backlit wordt een lastige, volgens mij is er niet echt overlap tussen de mensen die 65% layouts en RGB gebruiken.
*zucht* ik moet weer dingen willen die niemand wil....
Ik ben al op het punt dat ik back-lit keycaps voor mijn 65% afgeschreven heb. Dus die JTK set ziet er wel ok uit.

Ik zie wel dat het ABS is. Mag ik voor die prijs verwachten dat ze wel langer mooi blijven dan een jaar?
Alle cheap-ass toetsenborden die je bij complete pc's krijgt (privé en op werk) waren bij mij na een jaar aan het glimmen.
se_bastiaan schreef op zondag 12 juli 2020 @ 17:54:
[...]

Immens veel toeval, maar ik kom net deze website tegen: https://gmk.today/gmk/skidata/. Blijkbaar is die set beschikbaar bij HappyKeys en is dat van de originele ontwerper van de set. Al zal de JTK set die eerder genoemd werd waarschijnlijk wel een veel minder groot gat in je portemonnee achterlaten.
Heilige poep!! $235!!
Eeehhh, ok dat gaat me iets te ver.
Dan ga ik toch voor die JTK set :P

[ Voor 27% gewijzigd door Xyphoid op 12-07-2020 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Xyphoid schreef op zondag 12 juli 2020 @ 18:50:
[...]

../..

Heilige poep!! $235!!
Eeehhh, ok dat gaat me iets te ver.
Dan ga ik toch voor die JTK set :P
$ 180 vind ik ook niet mis. Maar wel een erg mooie set _/-\o_ bij de juiste case.

Net bij Alie diverse PBT setjes gekocht. Totaal nog geen € 40,- kwijt. Is allemaal natuurlijk niet zo mooi en strak maar moet wel leuk blijven, alhoewel .....

... wil eind van het jaar een 65/75% bordje maken die mijn main driver zal worden. Dan wil ik het wel eenmalig doen want dat moet totaal echt iets goeds en mooi worden. Maar honderdenzestigeuro vind ik echt veel te veel. Probeer het dan onder de 100 te houden, als dat lukt. :?

Wat maakt die setjes eigenlijk zo extreem duur, buiten de kwaliteit? Oplages? Heb op dat 60% bordje van me nu tijdelijk een PBT backlite SA keycap set zitten. En ik vind die set er kwalitatief goed uitzien. En voelt ook lekker aan enzo. En kostte me nog geen 18 euro.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88ul3QBjjARWstA5P-utmWTyz5M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IicEmCbKqViqJS1rsW51O9g7.jpg?f=user_large

Anyway, dan heb je net je eerste bordje gebouwd nadat je via verschillende goedkope bordjes steeds een stapje omhoog hebt gemaakt :P en dan kom je erachter dat op die DZ60 PCB ledjes zitten aan de onderzijde. Ben geen liefhebber van RGB dus via QMK methode gevonden om ze uit te zetten. Maar toen kwam ik deze video tegen:

Toch eigenlijk wel mooi zo'n underglow, dus misschien maar eens naar zo'n case kijken of een tweede bordje bouwen. Het houdt ook nooit op met die mechanical keyboards. Er is steeds meer en meer :*) :?

[ Voor 20% gewijzigd door MrMarcie op 12-07-2020 23:03 . Reden: toevoeging underglow ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Best Forum,

Ik ben mij de laatste tijd een beetje gaan verdiepen in mechanische toetsenborden. Ik heb mijn kamer verbouwd en zou graag een mooi clean draadloos toetsenbord willen (liefst 60%) met een niet al te hard geluid. Het liefst wel met lekkere thock natuurlijk. Wat is het beste draadloze toetsenbord voor mij? Ik hoor graag van jullie. Ik vind persoonlijk de optie Keychron te hoog, omdat je hierbij een palmwrest nodig hebt.

Met vriendelijke groet,
Floris

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JH34D
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-08 12:05
Het heeft even geduurd, maar mijn eerste build staat in elkaar. Case is van een Ducky One 2 Mini RGB geweest, DZ60 met underglow (zat er standaard op, heb er op zich weinig aan), geclipte en gelubede Cherry stabilizers, Alu plate, Hako Clear switches en een mooi synthwave inspired setje caps. Ben van plan hier nog een keer roze en lichtblauwe through hole LEDs op te zetten. Mocht iemand hier een goed adresje voor weten (vooral roze lijkt lastig te vinden; de enige NL sites met voorraad had of niet genoeg of vroegen meer dan 50 cent per stuk) let me know.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WAOP55wqHq5bqD_X2dCA6iys5RU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ay9M1ZKOHJXlR1202QiGsX8b.jpg?f=fotoalbum_large

QMK toolbox lijkt niet te vinden te zijn op git (of git heeft server issues), dus ik ben op zoek naar een andere manier om dit bordje te flashen, aangezien ik momenteel niet de mogelijkheid lijk te hebben een function layer in te komen.

Mijn ervaring met de Hako Clears is dat ze wat zwaarder zijn dan de standaard Cherrys enzo (ik heb geen ervaring met blacks), en de actuation force van 63g bevalt me wel. Wellicht dat het *net* iets lager had gemogen, maar wellicht moet ik nog een beetje wennen. De switches zijn wel tactile, maar op zo'n niveau dat je een klein subtiel tikje voelt en eigenlijk verder vooral denkt dat je een lineaire switch indrukt. Ik ben er persoonlijk wel fan van, ze zijn best smooth, en aangezien dit bordje voor nu een hybrid gaming/werk is heb ik er zeker geen klachten over.

Voor geïnteresseerden, hier een korte typing test: https://photos.google.com...UaEVIdXRULWhwZDNaVld4NE5B

De Zealios build had ik gisteren aan willen beginnen, maar ik moet eerst even een manier fixen om de twee plastic pinnetjes eraf te halen. Waarschijnlijk iets van een kniptool van de bouwmarkt en wat fijn schuurpapier of een vijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BSD

BSD

JH34D schreef op maandag 13 juli 2020 @ 09:47:
QMK toolbox lijkt niet te vinden te zijn op git (of git heeft server issues),
https://github.com/qmk/qmk_toolbox/releases

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Mijn Ducky is eindelijk binnen! Heeft vier maanden geduurd maar ben er blij mee.
Ik heb de keycaps vervangen met de DSA's van de Pok3r. Gelukkig was ik destijds zo handig om een setje TKL modifiers te bestellen in plaats van 60% dus de extra keycaps had ik al. Ik zie geen kleurverschil tussen vier jaar gebruikte keycaps en de nieuwe die in de la hebben gelegen, goede kwaliteit dus van SP.

Het toetsenbord is even wennen, ik was zo gewend aan FN op de plaats van CAPS en alle combinaties met FN dat ik nog vaak CAPS+K indruk als ik pijltje naar beneden bedoel. En ik mis m'n macro's met FN (CAPS). Het lijkt niet mogelijk om op de Ducky de CAPS als modifier voor macro's te gebruiken, ik moet nog een alternatief bedenken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u9VQCi9S5MsjhhEYpkV4p83gmDE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VFnzEFKbIqcMAWRJfUQuhRTy.jpg?f=user_large

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:38
Canaria schreef op maandag 13 juli 2020 @ 14:31:
Het toetsenbord is even wennen, ik was zo gewend aan FN op de plaats van CAPS en alle combinaties met FN dat ik nog vaak CAPS+K indruk als ik pijltje naar beneden bedoel. En ik mis m'n macro's met FN (CAPS). Het lijkt niet mogelijk om op de Ducky de CAPS als modifier voor macro's te gebruiken, ik moet nog een alternatief bedenken.
Dit kan je toch regelen met de schakelaars op de onderkant? De vierde switch zet volgens mij Fn op CAPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Redshark schreef op maandag 13 juli 2020 @ 14:35:
[...]

Dit kan je toch regelen met de schakelaars op de onderkant? De vierde switch zet volgens mij Fn op CAPS.
Volgens de manual kun je met DIP1-DIP3 de FN instellen op alle functietoetsen van de onderste rij. DIP4 is een switch tussen 6KRO en NKRO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Canaria Mja, dat krijg je dus als je QMK en andere firmwares gewend bent waar je werkelijk alles kan veranderen, dan zit je met pre-builds opeens daarop aan een limiet...

Persoonlijk ga ik expres maar niet voor de mooie mods zoals caps = FN, ondanks dat het gewoon zinniger is dan de normale functionaliteit, omdat je er zeer waarschijnlijk op ander borden tegenaan gaat lopen. Zeker 6 maanden of langer Caps = CTRL weer af moeten leren voorheen zeg maar.

Zag je post en last "Ducky is binnen" icm met die afbeelding, en dacht dat ze nu mogelijk ook overgestapt waren naar een ander profiel, en dat het er super uit ziet! Maaaaar... het zijn Vortex caps.

Weet niet waarom, maar Vortex PBT caps zijn toch naar mijn mening eigenlijk altijd mooi. En dan niet het groen-geel-blauw feestje dat je er gemakkelijk van kunt maken, maar gewoon het font + two-tone grijs. Mooi dat je deze combi hebt kunnen maken zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Canaria schreef op maandag 13 juli 2020 @ 14:31:
Mijn Ducky is eindelijk binnen! Heeft vier maanden geduurd maar ben er blij mee.
Ik heb de keycaps vervangen met de DSA's van de Pok3r.

[Afbeelding]
Wat een heerlijk simpel strak toetsenbordje, maar dan i.c.m. een gewone white LED backlight! _O_

Echt een verademing tussen al dat RGB geweld! :D d:)b

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

djunicron schreef op maandag 13 juli 2020 @ 17:20:
Zag je post en last "Ducky is binnen" icm met die afbeelding, en dacht dat ze nu mogelijk ook overgestapt waren naar een ander profiel, en dat het er super uit ziet! Maaaaar... het zijn Vortex caps.

Weet niet waarom, maar Vortex PBT caps zijn toch naar mijn mening eigenlijk altijd mooi. En dan niet het groen-geel-blauw feestje dat je er gemakkelijk van kunt maken, maar gewoon het font + two-tone grijs. Mooi dat je deze combi hebt kunnen maken zo.
Keycaps zijn deze: https://pimpmykeyboard.co...color-keysets-sublimated/ in PBT, kleur WFJ :)

Hier zijn ze te zien op de Pok3r: Canaria in "Het grote mechanische toetsenborden topic - deel 2"

@nero355 keyboard heeft wel RGB leds, maar die heb ik gewoon ingesteld op wit.

[ Voor 13% gewijzigd door Canaria op 13-07-2020 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Ben erg blij met mijn 60% bordje dat ik net gebouwd heb maar wil nu ook nog als mainbord een 65% bouwen. Ik zit alleen met het volgende. Die bordjes vind ik net te hoog. Vooral omdat ik op mijn main bordje veel moet typen. Ik heb nu een Magicforce 82 en die is net wat lager aan de voorkant en dat bevalt als maatvoering/ergonomie erg goed.

Iemand een suggestie voor een kwalitatief mooie en goede 65% case die laag(er) is aan de voorkant. Of in ieder geval dat de bovenkant van de keycaps gelijk ligt aan die van de magicforce ongeveer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qN_QktkFmLi1D2xW4W0TiiJOJ_M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LQXSfctt4jszVrZ2nKV5nTju.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Weet iemand ook wat er aan de hand is met de beschikbaarheid van mechanische toetsenborden met (cherry) brown switches? Ik zoek al bijna 2 maand naar een 'normaal' mechanisch toetsenbord met bruine switches, US lay-out, QWERTY, 104 key's (grote linker shift & kleine enter toets). En met normaal bedoel ik dan zonder verlichting omdat ik hem voor mijn werk wil gebruiken. Ik heb thuis een Ducky maar die lijken echt overal uitverkocht..
Ik kwam ook een ramplankje van "Das" tegen: https://www.alternate.nl/...oard/html/product/1434575 is iemand daar mee bekend? Het lijkt er in 2 varianten te zijn, de 'professional' en de 'root'. Het enige verschil wat ik kan vinden zijn de USB poorten (2.0 of 3.0).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
@Tehh, ik heb een Filco dat aan die voorwaarden zou voldoen, het toetsenbord dat ik heb is al nogal oud, maar even googelen levert wel plekken op waar soortgelijke op voorraad zouden zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 15-07-2020 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
begintmeta schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:45:
@Tehh, ik heb een Filco dat aan die voorwaarden zou voldoen, het toetsenbord dat ik heb is al nogal oud, maar even googelen levert wel plekken op waar soortgelijke op voorraad zouden zijn.
Nooit van gehoord, ik zie dat er hier en daar ook nog wel wat 'Leopold' toetsenborden op voorraad liggen. De meeste met vrij fancy kleuren maar de 'gewone' lijkt op korte termijn leverbaar te zijn. Hopelijk binnenkort een fijn alternatief beschikbaar op mijn werk dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Tehh schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:39:
[...]

Nooit van gehoord, ik zie dat er hier en daar ook nog wel wat 'Leopold' toetsenborden op voorraad liggen. De meeste met vrij fancy kleuren maar de 'gewone' lijkt op korte termijn leverbaar te zijn. Hopelijk binnenkort een fijn alternatief beschikbaar op mijn werk dus :)
Ik heb een Leopold FC900r en die is prettig. Ik moet alleen nog even een passende polssteun vinden, want dat vind ik persoonlijk wel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Tehh schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:26:
Weet iemand ook wat er aan de hand is met de beschikbaarheid van mechanische toetsenborden met (cherry) brown switches?
Een tijdje geleden was dat ook al een probleem voor TKL modellen met MX Brown switches :-(
Ik zoek al bijna 2 maand naar een 'normaal' mechanisch toetsenbord :
- bruine switches
- US lay-out
- QWERTY, 104 key's
- (grote linker shift & kleine enter toets) <= Dat noemen we de ANSI layout ;)
En met normaal bedoel ik dan zonder verlichting omdat ik hem voor mijn werk wil gebruiken. Ik heb thuis een Ducky maar die lijken echt overal uitverkocht...
Dan kom je inderdaad bij Das Keyboard/Filco/Leopold uit samen met de wat cleanere modellen van Ducky :)

Of een DIY projectje...
Ik kwam ook een ramplankje van "Das" tegen: https://www.alternate.nl/...oard/html/product/1434575 is iemand daar mee bekend? Het lijkt er in 2 varianten te zijn, de 'professional' en de 'root'. Het enige verschil wat ik kan vinden zijn de USB poorten (2.0 of 3.0).
Is gewoon een prima merk, maar vaak wel een stuk duurder dan de concurrenten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
@418O2 @nero355 Bedankt, genoeg alternatieven dus. Nu hopen dat er iets 'normaals' leverbaar is. Ik had in eerste instantie een Ducky one 2 'tuxedo' in bestelling maar na 2 maand komt de leverancier er achter dat die toch niet kan leveren... Leopold heeft nog een nette versie met een levertijd van 15 dagen. Kan je er dan van uit gaan dat je het met 15 dagen hebt of betekend dit gewoon dat het 'langer dan 2 weken' duurt?

Leopold en Ducky lijken qua kleuropties best wel veel op elkaar trouwens, al heeft Ducky ook nog wat exotische uitspattingen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ducky duurt vaak lang.

Leopold heeft wel goede double shot PBT keycaps en silencers. Ik heb hem met brown keys en die is vrij stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Tehh schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:56:
Leopold heeft nog een nette versie met een levertijd van 15 dagen. Kan je er dan van uit gaan dat je het met 15 dagen hebt of betekend dit gewoon dat het 'langer dan 2 weken' duurt?
Bel gewoon de desbetreffende winkel en vraag ze hoe de boel ervoor staat op het moment :)

Doe ik ook altijd als ik het idee heb dat de levertijd niet realistisch is, maar de prijs wel interessant is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSD

BSD

Tehh schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:56:
@418O2 @nero355 Bedankt, genoeg alternatieven dus. Nu hopen dat er iets 'normaals' leverbaar is. Ik had in eerste instantie een Ducky one 2 'tuxedo' in bestelling maar na 2 maand komt de leverancier er achter dat die toch niet kan leveren... Leopold heeft nog een nette versie met een levertijd van 15 dagen. Kan je er dan van uit gaan dat je het met 15 dagen hebt of betekend dit gewoon dat het 'langer dan 2 weken' duurt?

Leopold en Ducky lijken qua kleuropties best wel veel op elkaar trouwens, al heeft Ducky ook nog wat exotische uitspattingen ;-)
Bij the keyboard company hebben ze de Filco fullsize met MX brown op voorraad. Inclusief verzending zit je dan op ongeveer €160.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 16:01:
[...]

Bel gewoon de desbetreffende winkel en vraag ze hoe de boel ervoor staat op het moment :)

Doe ik ook altijd als ik het idee heb dat de levertijd niet realistisch is, maar de prijs wel interessant is!
Ik ben er toe in staat, maar het gaat om een toetsenbord voor op het werk. Die mag ik niet zelf bestellen en declareren, het moet door de servicedesk besteld worden. :| Een eigen toetsenbord meenemen was zelfs 'not done' :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tehh schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 16:07:
[...]

Ik ben er toe in staat, maar het gaat om een toetsenbord voor op het werk. Die mag ik niet zelf bestellen en declareren, het moet door de servicedesk besteld worden. :| Een eigen toetsenbord meenemen was zelfs 'not done' :O
Een eigen bord meenemen niet toegestaan? Kijk, ik snap dat je als bedrijf niet een of ander ongetest non-CE misbaksel uit China wilt neerzetten. Als ze de ESD overslaan en hij een €€€ laptop opblaast, is dat voor iedereen vervelend. (Ondertussen zit hier een dergelijk PCB aan een PC van €3000 maar OK)

Maar je kan toch nog steeds die winkel even bellen en navragen hoe het er met de voorraad van Filco voorstaat? En dan als je het antwoord hebt, de Servicedesk laten bestellen?

Hoe dan ook, als het je enige optie is, zou ik gewoon laten bestellen wat je wilt hebben. Als het een maand duurt, duurt het een maand...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Lostsouls
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 09:56

Lostsouls

Whaaaat

Na en klein ongelukje (ik had de USB port van mijn PCB afgebroken) heb ik eindelijk deze zelfbouw in elkaar. Ik had nog wel een vraagje. Wat gebruiken jullie als smeer voor de stabilizers? Ik had dit topic even afgezocht maar vond niks. Mijn Spatie en enter rammelen nu een beetje. Het liefste iets uit een EU/NL shop

De Build:
- Tofu aluminum case (een week voordat de witte uit kwam besteld)
- Switches zijn een mix van Kali Box Red en Browns. Alle 'letters' zijn Brown, alle modifiers en nummers zijn Red
- PCB DDmilli 60% (Bluetooth niet connected op het moment)
- White Fox Keycap set
- Ikea USB Cable

Hij weegt net iets meer dan een kilo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCQ5Rv3LSziIS1ZjCUCBwK-7fEs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aV2E1GAsjQ5zJ9LovChqGyND.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-09 17:06
De gaten waar de wire zit vul ik altijd volledig met Griffon Siliconenvet. Wel opletten dat het niet tussen de plastic behuizing en stam zelf komt, dan gaat het plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lostsouls schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 09:20:
Na en klein ongelukje (ik had de USB port van mijn PCB afgebroken) heb ik eindelijk deze zelfbouw in elkaar. Ik had nog wel een vraagje. Wat gebruiken jullie als smeer voor de stabilizers? Ik had dit topic even afgezocht maar vond niks. Mijn Spatie en enter rammelen nu een beetje. Het liefste iets uit een EU/NL shop

De Build:
- Tofu aluminum case (een week voordat de witte uit kwam besteld)
- Switches zijn een mix van Kali Box Red en Browns. Alle 'letters' zijn Brown, alle modifiers en nummers zijn Red
- PCB DDmilli 60% (Bluetooth niet connected op het moment)
- White Fox Keycap set
- Ikea USB Cable
Leuke build hoor. Grappig dat je ervoor kiest om twee switches in één bord te gebruiken. Heb daar ook mee geëxperimenteerd, maar uiteindelijk nooit zo gelaten. Zelfs niet met dezelfde switches in andere gewichten.

Zoals al aangegeven boven mij hier, siliconenvet, gewoon van de ijzerwaren zaak of grotere doe het zelf shop is prima. Griffon als NL kwaliteitsmerk doet het ook hier goed. Sommige stabs kunnen inderdaad niet zo goed tegen het opvullen van de stab toren zelf. Daar kan je beter switch lube voor gebruiken, en welke percies maakt dan weer niet zoveel uit. Ordinaire non-keyboard PTFE vetten werken ook prima. De realiteit is namelijk dat het zo open is, da je het toch wel iedere paar jaar moet schoonmaken en verversen, omdat stabs nou eenmaal zo open onder je plate zitten.

Tribosis 3203 / 3204 of Krytox 205g0 zijn "aan te raden" maar je moet je stabs daarvoor uit elkaar halen eigenlijk. Dat stadia ben je nu wel een beetje voorbij. Hoewel je prima vanaf boven met een dun kwastje dit erin kan vegen aan kanten. Afhankelijk van welke stabs, komt echter 75% van het geluid van de draad tussen beide mounts. Daar gaat de siliconen in, op het hoekje waar het ding vast zit wil je de leegte vullen, en onder in het gat van de toren. Dit gaat al helemaal slecht achter een plate helaas. Maar het kan zeker.

Handig is daarbij, om de stab eerst omhoog te trekken uit de retentieclip en dan een klein stukje uit de toren te halen. Meestal red je dat zonder de switches rij erboven te raken. Druppel vet op het uiteinde van de draad. Druppel vet in de retentieklem van de stab, en dan weer terugplaatsen en aan de andere kant herhalen.

Klinkt overigens veel makkelijker dan het is, zeker zonder het juiste gereedschap. Aderklemmetje aan te raden. Hoekse aderklem of magil werk goed hiervoor, maar zeker geen vereiste.

Let op, de retentie forceren, kan je stab permanent beschadigen! Kijk uit dat het oogje niet afbreekt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JH34D
Toffe build, ziet er lekker uit. Ik heb zelf mijn stabs compleet met Kryotox 205g0 gedaan en dat tikt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
Na en klein ongelukje (ik had de USB port van mijn PCB afgebroken) heb ik eindelijk deze zelfbouw in elkaar. Ik had nog wel een vraagje. Wat gebruiken jullie als smeer voor de stabilizers?
[...]
Deze werd ook eerder genoemd:
https://www.3dware.nl/web...eerpen-olie-met-ptfe.html

[ Voor 15% gewijzigd door Cebby op 16-07-2020 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JH34D
Ook toetsenbord 2 staat in elkaar. Heeft een stuk langer geduurd met shipping. Case (plastic), PCB, plate (alu) en stabs waren een kitje, er zitten Zealios V2 62g in en de keycaps zijn een heerlijk XDA setje van Ome Ali. Ik moet zeggen dat ik nog niet erg onder de indruk ben van de Zealios. Voor mijn tikgewoontes zijn ze wat schokkerig om op te typen. Ik denk dat ik ze nog een weekje blijf proberen, maar ik ben bang dat dit plankje anders in de verkoop belandt. Op zich jammer, want de kit zelf waarop deze gebaseerd is is stiekem nog best prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQI_ayg8O_RRTsyp5oEK4Sw9sNA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ghBONsBADOshXfAqW5Z2WoIf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunth
Wat bedoel je met schokkerig?
Zijn ze stock of gelubed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JH34D
Gunth schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 17:26:
[...]

Wat bedoel je met schokkerig?
Zijn ze stock of gelubed?
Ze zijn stock. Het probleem is niet hoe smooth de switches zijn, maar meer het feit dat je zonder enige pre-travel in een keer naar actuatie schiet. Het tikt ergens wel lekker, maar ik weet dus niet zeker of ik deze switches wil houden of dat ik toch liever voor een andere tactile switch wil gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunth
JH34D schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 17:45:
[...]

Ze zijn stock. Het probleem is niet hoe smooth de switches zijn, maar meer het feit dat je zonder enige pre-travel in een keer naar actuatie schiet. Het tikt ergens wel lekker, maar ik weet dus niet zeker of ik deze switches wil houden of dat ik toch liever voor een andere tactile switch wil gaan.
Er is idd geen pre travel,ik heb de 67gr en minder last van,ook gelubed.
Mss kwestie van gewenning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:40

MazeWing

The plot thickens...

Als ik alle "hardcore" gebruikers hier zie dan is het volgende waarschijnlijk een beetje vloeken in de kerk, echter wil ik toch mijn ervaring delen ;)

Ik gebruik nu zo'n 2,5 jaar een Corsair K95 Platinum (MX Brown) toetsenbord. Een toetsenbord waar ik redelijk tevreden mee ben, maar nooit "fantastisch" gevonden heb. Zeker het schurende gevoeg van de MX Brown staan me tegen, evenals het geluid van alles (ik ben iemand die aan bottoming out doet). Dit is iets minder met o-ringen, echter is het gevoel daar ook wat minder door geworden.

Afijn, ik was op zoek naar een nieuw mechanisch toetsenbord!

In eerste aanleg serieus gekeken naar Ducky en dan de One 2 TKL en de Shine 7. Beiden zijn helaas niet verkrijgbaar op het moment. De enige die verkrijgbaar waren zijn mini varianten en/of met switches die ik niet wil of in een kleurstelling (zonder RGB) waar ik niet op zat te wachten.

In mijn zoektocht kwam ik uiteindelijk ook verschillende low-profile mechanische toetsenborden tegen. Iets waar ik met m'n Logitech Illuminated k740 nog steeds een zwak voor heb. Wat een heerlijk toetsenbord was dat toch om te typen. Na een shitload aan filmpjes gekeken te hebben kwam het neer op de volgende 2:
- Cooler Master SK630 (TKL met MX Cherry low-profile)
- Logitech G815 (de bedrade variant van de G915, voorzien van Logitech Tactile switches).

Over die Cooler Master kan ik kort zijn; een prachtig toetsenbord om te zien (en dat TKL had ook wat), maar wat een ruk toetsen! Het gevoel van de switch is prima, maar de keycaps verpesten het toetsenbord. De enorme hoeveelheid fouten met typen waren hier het bewijs van. Uiteraard een kwestie van gewenning, echter zit ik daar niet op te wachten. En uiteindelijk kun je alles wel wegschuiven onder de noemer: "gewenning". Een auto met vierkante wielen zal uiteindelijk ook wel wennen zijn...

Vervolgens de G815 binnen gekregen en ik ben er zeer van onder de indruk. Het voelt echt aan als het beste van meerdere werelden. Qua typcomfort doet het me nog het meeste denken aan mijn oude liefde; de Illuminated K740, echter dan met net wat meer travel en een fijner gevoel en geluid bij elke aanslag. De Logitech Tactile low-profile switch (wat een mond vol) heeft een subtiel bumpje dat in mijn optiek meer als een weestand voelt, zonder het schurende gevoel van de MX brown. Ook het volledig indrukken (lang leve bottoming out) voelt en klinkt heerlijk en gedempt zonder "mushy" aan te voelen. Qua actuatiepunt (1.5 mm) merk ik weinig verschil met de MX Brown. Ook merk ik niet dat de totale travel 1.3mm korter is (4mm tegen 2.7mm). Ook heb ik geen onbedoelde keypresses door vingers die ergens op rusten. Dit was echt een ramp met een MX Silver bordje (mijn eerste K95 was er 1 met die switches. dit na 2 dagen geruild).

De overige aspecten van het toetsenbord zijn ook hoogwaardig. Het ding weegt behoorlijk wat, is mooi plat en is met geen mogelijkheid te buigen (tenzij je het echt kapot WIL maken). Ook de stablizers zijn 100x beter dan die troep in de K95. Eindelijk geen geratel meer bij spatie, shift, enter, etc. gewoon een solide en zware "klack"
Enig minpuntje zou misschien zijn dat de toetsen wat meer wiebelen dan een boel andere toetsenborden. Als ik dit echter vergelijk met de K95 dan is dit vergelijkbaar. Het heeft mij in ieder geval nooit gestoord.

Dus voor mij geen exotisch merk of een Ducky maar 1 van het grote boze Logitech... :o

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JH34D
Er is binnenkort een group buy voor compleet custom keyboard bags en ik ben zelf van plan er 1 of 2 te halen, maar de shipping is omdat er geen andere optie is dan express relatief prijzig op $25 tegenover $20 per sleeve. Zijn er hier toevallig mensen die interesse hebben om samen te bestellen en dan de kosten voor shipping (inclusief wat het zou kosten om binnen NL verder te zenden) te delen?

De sleeves zijn er in alle sizes (zelfs custom sizes mogelijk), kunnen met een koord dan wel rits worden afgesloten, zijn waterafstotend en kunnen een pocket aan binnen of buitenkant hebben. Hier te checken: https://ycpkeyboards.id/collections/all
Group buy eindigt 25 juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunth
JH34D schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:02:
Er is binnenkort een group buy voor compleet custom keyboard bags en ik ben zelf van plan er 1 of 2 te halen, maar de shipping is omdat er geen andere optie is dan express relatief prijzig op $25 tegenover $20 per sleeve. Zijn er hier toevallig mensen die interesse hebben om samen te bestellen en dan de kosten voor shipping (inclusief wat het zou kosten om binnen NL verder te zenden) te delen?

De sleeves zijn er in alle sizes (zelfs custom sizes mogelijk), kunnen met een koord dan wel rits worden afgesloten, zijn waterafstotend en kunnen een pocket aan binnen of buitenkant hebben. Hier te checken: https://ycpkeyboards.id/collections/all
Group buy eindigt 25 juli.
Ik heb wel interesse in zoiets.
Moet dan wel nog verstuurd worden naar belgie voor mij.
Momenteel ook een discount van 5%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JH34D
Gunth schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:10:
[...]

Ik heb wel interesse in zoiets.
Moet dan wel nog verstuurd worden naar belgie voor mij.
Momenteel ook een discount van 5%
Ik geloof dat België niet veel duurder is om naar te verzenden dan NL. Gaat vanaf €7,50 zonder T&T via PostNL, wellicht dat er goedkopere opties zijn bij DHL, DPD of whatsoever, dat is voor mij allemaal prima te bereiken. Ik wacht even af hoeveel interesse er is, ik vermoed dat ik volgende week woensdag ga bestellen. Ga nog even nadenken over hoe dan alles het beste af te handelen, ik hou je op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

MazeWing schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 19:06:
Dus voor mij geen exotisch merk of een Ducky maar 1 van het grote boze Logitech... :o
Ik vraag me wel af of dat niet toevallig komt doordat je jarenlang op een Logitech rubberdome toetsenbord hebt getypt :?

Persoonlijk vind ik alleen de volgende Logitech modellen een beetje fijn typen :
- pricewatch: Logitech diNovo Media Desktop Laser
- pricewatch: Logitech Wireless Illuminated K800 (US)

Al die gaming modellen en reguliere modellen vind ik echt vreselijk vervelend typen! :X
Zo vond ik die modellen met die fancy Omron switches nog slechter typen dan mijn rubberdome Microsoft Ergonomic 4000 bijvoorbeeld en de oude modellen zoals de Logitech G15 en dergelijken waren al helemaal een ramp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

nero355 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 16:08:
[...]

Ik vraag me wel af of dat niet toevallig komt doordat je jarenlang op een Logitech rubberdome toetsenbord hebt getypt :?

Persoonlijk vind ik alleen de volgende Logitech modellen een beetje fijn typen :
- pricewatch: Logitech diNovo Media Desktop Laser
- pricewatch: Logitech Wireless Illuminated K800 (US)

Al die gaming modellen en reguliere modellen vind ik echt vreselijk vervelend typen! :X
Zo vond ik die modellen met die fancy Omron switches nog slechter typen dan mijn rubberdome Microsoft Ergonomic 4000 bijvoorbeeld en de oude modellen zoals de Logitech G15 en dergelijken waren al helemaal een ramp!
Ik heb naast m’n k95 ook nog met grote regelmaat op de illuminated getypt en dan vond ik toch het mechanische weer fijner. Wel kon ik het hele low profile waarderen en dat er minder kracht nodig was om toetsen in te drukken (en de toets sneller helemaal ingedrukt was)

Nu heb ik dus het beste van beide werelden: een toets die sneller helemaal in te drukken is maar toch mechanisch is.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JH34D schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 17:12:
Ook toetsenbord 2 staat in elkaar. Heeft een stuk langer geduurd met shipping. Case (plastic), PCB, plate (alu) en stabs waren een kitje, er zitten Zealios V2 62g in en de keycaps zijn een heerlijk XDA setje van Ome Ali. Ik moet zeggen dat ik nog niet erg onder de indruk ben van de Zealios. Voor mijn tikgewoontes zijn ze wat schokkerig om op te typen. Ik denk dat ik ze nog een weekje blijf proberen, maar ik ben bang dat dit plankje anders in de verkoop belandt. Op zich jammer, want de kit zelf waarop deze gebaseerd is is stiekem nog best prima.
Heb toevallig ook deze week een XDA keycap setje uit China, maar dan van KBDFans in huis. En ik moet zeggen, ondanks dat het grote oppervlakte en de hoogte prima is, is de dikte van het plastic en de consistentie niet zo heel best... En eigenlijk, is dan opeens de prijs (€58 ofzo?) wel fors... Paar stammetjes zijn defect op mijn setje en er zit een behoorlijk hoogte verschil in sommige knoppen door matige tolleranties.

Heb mijn setje op Zilents V2 65g's zitten, met een heel zachte alu plaat voor de Tofu. En ik moet zeggen, op deze switches voelt XDA eigenlijk heel prettig. Zeal switches hebben daarnaast absoluut geen binding. Als je dit op nieuwe Browns of tactile boxes gebruikt, is het echt absoluut niet prettig.

Ik snap denk ik wel wat je bedoelt met "schokkerig". Zeker de lichte Zeals klappen erg ver door. Dat is ook eigenlijk het idee.

Mijn bevinding op dat vlak:
  • 62g: Na de accentuatie ga je vrijwel volledig naar de bodem. Initieel moet je wel drukken, maar als je door die weerstand heen gaat, heb je altijd accentuatie. Naar mijn mening het beste in een harde alu of stalen plate zonder lube.
  • 65g: Eigenlijk hetzelfde, maar voelt minder scherp, zeker met lube. De 65 is nog steeds "snappy" maar heeft veel meer veerweerstand tegen het einde. Eigenlijk zal je nooit de bodem raken. Prima met lube of in een flexibele plate, in staal of PC had het net zo goed een 62 kunnen zijn.
  • 67g: Een duidelijk zwaardere accentuatie, bijna gelijk aan MX Black, maar met heel veel "kussen" door de zwaardere progressieve veer. Met lube een heel ronde bump. 3203, 3204 of 205g0 maken het allemaal een "andere" switch kwa bump.
  • 78g: Vermoeiend. Het wordt een beetje té tactile. Misschien het meeste tactile wat je kunt krijgen uit een MX stijl switch. Dusdanig gewicht van de veer na de bump dat je moetwillig zwaar moet typen, dus ondanks het gewicht zweverig, al helemaal met 3204 als lube. Stijve plate nodig, in FR10 of PCB only krijg te teveel vering.
Persoonlijk duurde het een week voordat ik aan 62g's gewend was. Ik had ze aanvankelijk met DSA erop en dat vond en vind ik niet prettig. Toen een Cherry GMK setje erop gezet en niet teruggekeken. Heb ze in de stalen plate van een Vortex Race 3 gezet en ben blij met die combi. (Maar ik had ook een idee wat ik ging doen). In een Tofu 60 met Zilents dus nu XDA erop, 3203 lubed voor stilte en dat is toch wel een stukje "minder" tactile, maar ook zeker prettig. Heeft mijn voorkeur voor games als schooters. En om lang op te typen. Want 62g stock is na 8u erop typen toch ergens wel wat vermoeiend, maar zeker niet zoals Box Royals.

Die zijn naar verhouding misschien een beetje "too much". De bump duurt daar lang gevoelsmatig en de drop is drastisch en de pre-travel maakt het eigenlijk allemaal nog wat erger. Nu moet ik zeggen, ik vind zonder pretravel tactiles prima. Mid-bump zoals veel MX Brown clones vindt ik maar niets.

Ondanks dat heb ik nu een zootje nieuwe Burnt Orange Boxes liggen. Die wel "In spec" zijn. Box Tactile is nog steeds geen goed idee.

De hoek waaronder je deze indrukt maakt uit... Druk je rechts boven (zeker met XDA), dan is het een lineair. Je by-passed de bump!!! Als je rechts onder drukt, voel je 50% van een Zealio aan tactiliteit. Druk je links, dan heb je hetzelfde effect, maar dan inconsistenter en wat gereduceerd. Hier moet echt een lage kleine cap op wat mij betreft, dus iets als DSA, anders voelt het erg inconsistent, net als MX Brown eigenlijk doet, minus de wobble gezien het box is.

Als je box wilt met wat feedback, dan is clickbar echt eerlijk gezegd de way-to-go. Voor lineairs is veel beter te krijgen, en voor tactile zit je dus met een enkel accentuatie punt dat te manipuleren is als je niet goed in het midden aanslaat. Linker control en winkey voelen als lineairs voor mij. En spatie met mijn linker duim, voelt als een super krasserige lineair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MazeWing schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 19:06:
Als ik alle "hardcore" gebruikers hier zie dan is het volgende waarschijnlijk een beetje vloeken in de kerk, echter wil ik toch mijn ervaring delen ;)
[...]

Over die Cooler Master kan ik kort zijn; [...] Het gevoel van de switch is prima, maar de keycaps verpesten het toetsenbord. [...]

Vervolgens de G815 binnen gekregen en ik ben er zeer van onder de indruk. Het voelt echt aan als het beste van meerdere werelden. Qua typcomfort doet het me nog het meeste denken aan mijn oude liefde; de Illuminated K740, echter dan met net wat meer travel en een fijner gevoel en geluid bij elke aanslag. De Logitech Tactile low-profile switch (wat een mond vol) heeft een subtiel bumpje dat in mijn optiek meer als een weestand voelt, zonder het schurende gevoel van de MX brown. Ook het volledig indrukken (lang leve bottoming out) voelt en klinkt heerlijk en gedempt zonder "mushy" aan te voelen. Qua actuatiepunt (1.5 mm) merk ik weinig verschil met de MX Brown. Ook merk ik niet dat de totale travel 1.3mm korter is (4mm tegen 2.7mm). Ook heb ik geen onbedoelde keypresses door vingers die ergens op rusten. Dit was echt een ramp met een MX Silver bordje (mijn eerste K95 was er 1 met die switches. dit na 2 dagen geruild).

De overige aspecten van het toetsenbord zijn ook hoogwaardig. Het ding weegt behoorlijk wat, is mooi plat en is met geen mogelijkheid te buigen (tenzij je het echt kapot WIL maken). Ook de stablizers zijn 100x beter dan die troep in de K95. Eindelijk geen geratel meer bij spatie, shift, enter, etc. gewoon een solide en zware "klack"
Enig minpuntje zou misschien zijn dat de toetsen wat meer wiebelen dan een boel andere toetsenborden. Als ik dit echter vergelijk met de K95 dan is dit vergelijkbaar. Het heeft mij in ieder geval nooit gestoord.

Over CM / Razer maar naar mijn mening ook Logitech (en heel vroeger ook Ducky) keycaps heb je gelijk; behoorlijk inferieur. Ze gaan echt voor de goedkoopste, rammelende zooi die je maar kunt krijgen. Razer verkoopt vervolgens ook PBT upgrade kits voor dusdanig goedkoop, dat je ook eigenlijk voor die waarschijnlijke €30 die ze hooguit kunnen kosten niet heel erg veel kan verwachten, maar goed. Dat deed Steelseries toen helemaal in het begin als mainstream merk met de 7G toen toch beter. Maar die was dan ook eigenlijk wel duur en ook zeker niet perfect.

En tja, verder wat Logitech en hun low profile Romer "Browns" betreft; je houdt waarvan je houdt. Kan je ook niet zoveel aan doen.
Maar dat dit een goede switch is, is echt gewoon objectief niet waar, sorry. 8) :+

Nee, maar zonder al teveel gekkigheid, ze zijn niet zo schurend als MX Browns met te hoge crappy caps (maar die worden soepeler na een maand gebruik! -> Het is Nylon dat aanvankelijk schraapt), maar ze zijn ook zeker niet soepel en ze worden slechter over de tijd helaas.

Kwa duurzaammheid en keycap retentie heeft de tijd nu ook wel bewezen dat het niet zo'n best systeem is. Je kan hier in deze draad ook wel vinden dat mensen er een paar hebben moeten vervangen. Wat je gaat merken met een half jaar of langer, zeker als je er games mee gaat spelen, is dat knoppen ongelijkmatig verslijten en dit zeer voelbaar is. Ook heb je kans dat je na een tijdje caps kan lanceren, omdat ze losser worden over de tijd, omdat ze weekmakers in de doubleshot shinethrough caps gebruiken.

Wat de travel betreft; ik voel ook geen verschil. Of het nu 2mm of 1.4mm accentuatie is, met lichte veergewichten voel je daar niet snel wat van. MX Red of MX Silver; zal mij een worst wezen, 0,0 verschil. Terwijl met zwaardere veren ik wel duidelijk merk dat Kailh Pro purple of Bourgondy sneller actueert, maar die hebben dan ook zeer progressieve veren, dus de bodem raken doe je eigenlijk niet snel.
Is ook een kwestie van over de tijd je type gedrag een beetje aanpassen.

Over het geluid van de switches; mja, nooit goed naar het nieuwe spul geluisterd, maar eh, over de oude Romer G heb ik even geen commentaar. Heel vroeger vond ik o-ringen zeg maar prima. Nu ben ik daar toch wel behoorlijk vies van. Romer G heeft ze practisch ingebouwd. Zo van, we willen graag deze herinnering van domes op u overbrengen, dus hier heb je TPU op rubber demping, én een stammetje die alsnog de bodem een beetje raakt.

Moet zeggen, de K750 Solar met Sony cicklet switches (of hoe het ook heette) vond ik vroeger ook top.

En inderdaad, ik verbaasde mij ook over hoe absurd slecht de stabs op de K90 en K95 borden zijn. Afgrijselijk. Maar ook wel weer eenvoudig te fixen. Maar dat ze die zo met zulke tolleranties uit durven sturen. En alsof Cherry clip-ons zo duur zijn, die zijn minder dan 1eu retail per stuk!! Ik geloof nog niet de helft in bulk!

Hoe dan ook, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Ik hoop dat jouw 815 een langer leven dan de gebruikelijke 3j beschoren mag zijn!
En dat hier ook dure niche zooi besproken wordt betekend zeer zeker niet dat je je mening voor je moet houden hoor. Mechanisch = mechanisch, en je hebt zeker gedegen onderzoek gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

@djunicron Dankjewel voor je mening en inzicht over e.e.a.
Ik verwacht ook absoluut geen toetsenbord dat na al die jaren er nog steeds tip top uit ziet en zich kan meten met de beste. Me dat in het achterhoofd moet ik wel zeggen dat mijn Illuminated (die ik toch zeker een jaar of 6 gebruikt heb) weinig tot geen slijtage heeft aan de toetsen en ook mijn K95 (28 maanden in gebruik) geen afgesleten toetsen heeft.

Nu ben ik niet iemand die structureel iedere dag 8+ uur achter de computer zit (uiteraard heb ik af en toe wel van die dagen). Ook ben ik niet iemand die bijvoorbeeld afstandsbedieningen "slijt" waarbij de cijfers, etc. verdwijnen. Mijn vader heeft dit bijvoorbeeld wel heel erg. Daar is het toetsenbord van zijn mac (uit 2014) op veel plaatsen gewoon helemaal afgesleten (lees: zelfs het zwart van de toets is gewoon weg). Ik heb mij ooit laten vertellen dat dit per persoon verschillend kan zijn en dit te maken heeft met de zuren en vetten die in je vingers (en ongetwijfeld andere lichaamsdelen) zitten.
Ik heb er gelukkig geen last van.

Wat betreft het schuren van de MX Brown. Ik kan de meest gebruikte toets van de K95 indrukken en nog steeds voel (en in mindere mate) hoor je het gewoon schuren. Ik kan dus niet zeggen dat dit minder is geworden na gebruik, hoogstens dat je er aan went.
Als ik dan je uitgebreide posts over bepaalde switches lees en een boel filmpjes kijk over allerlei mechanische toetsenborden, dan blijft het kriebelen om ook een keer zo'n toetsenbord te proberen. Ik blijf echter rationeel op dat vlak. Ik voel er weinig voor om zoveel uit te geven aan een toetsenbord of een toetsenbord te hebben dat zo persoonlijk is dat de vriendin er niet eens fatsoenlijk op kan (of wil) typen. Iedere keer een toetsenbord vervangen bij het gebruik van de pc zie ik ook niet zo blinken...

Maar niets zo persoonlijk als een toetsenbord, daar ben ik wel achter. Gelukkig heb ik met de G815 een toetsenbord gevonden dat (op dit moment) volledig aan mijn eisen voldoet en mij een heerlijke typervaring geeft (gezien mijn referentiekader). Mocht dit een keer veranderen of het toetsenbord me qua duurzaamheid in de steek laten, dan ga ik mijn zoektocht gewoon weer continueren. :)

oh, de bouwkwaliteit van de "plank" zelf ziet en voelt er trouwens wel echt uitmuntend uit. Ondanks de dikte is er praktisch geen beweging in te krijgen en weegt het ding meer dan een kilo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ik heb blijkbaar het enige toetsenbord ter wereld gekocht die geen schurende MX Brown switches heeft gehad bij twee verschillende exemplaren : pricewatch: CM Storm QuickFire Rapid-i (Cherry brown) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MazeWing schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 06:25:

Ik heb mij ooit laten vertellen dat dit per persoon verschillend kan zijn en dit te maken heeft met de zuren en vetten die in je vingers (en ongetwijfeld andere lichaamsdelen) zitten.
Ik heb er gelukkig geen last van.

Wat betreft het schuren van de MX Brown. Ik kan de meest gebruikte toets van de K95 indrukken en nog steeds voel (en in mindere mate) hoor je het gewoon schuren. Ik kan dus niet zeggen dat dit minder is geworden na gebruik, hoogstens dat je er aan went.
Als ik dan je uitgebreide posts over bepaalde switches lees en een boel filmpjes kijk over allerlei mechanische toetsenborden, dan blijft het kriebelen om ook een keer zo'n toetsenbord te proberen. Ik blijf echter rationeel op dat vlak. Ik voel er weinig voor om zoveel uit te geven aan een toetsenbord of een toetsenbord te hebben dat zo persoonlijk is dat de vriendin er niet eens fatsoenlijk op kan (of wil) typen. Iedere keer een toetsenbord vervangen bij het gebruik van de pc zie ik ook niet zo blinken...
Jup, niet iedereen slijt spullen even snel, hangt ook nog af van hoeveel je veegt enzo. Ik slijt ABS knoppen overigens wel altijd af. Ze krijgen "glans". Maar aan de andere kant, ook soms 8 jaar oude sets zien er nog steeds prima uit, maar niet meer zo dat je ze kan doorverkopen. Na een uur of 50 gebruik, hebben ook GMK sets van top kwaliteit ABS minder textuur en dus glans. Daar ontkom je soms niet aan, is gewoon mechanische slijtage.

Zo lezende, zien je we je wel weer terug hier met een eerste eigen build over een jaar of 2. O+
Zo ging het bij mij ook, haha.

@nero355
MX Brown gaat alweer een tijdje mee. Zijn meerdere generaties van in omloop, nog niet zo extreem als met Black, Red en White, maar toch...

Uiteindelijk zijn wegens materiaal keuzes ALLE Cherry MX switches een beetje krasserig. Maar eerlijk gezegd, een kniesoor die er op let bij normaal gebruik. Het valt pas echt op als je er langzaam op drukt, of als je "beter" gewend bent.

De stammetjes van vrijwel alle Cherry switches zijn van "Thermoplastic" gemaakt, waarvan ze niet vrij geven wat het werkelijk is. Ze zijn injectie molded, zoals je duidelijk kunt zien aan de release cirkels. Cherry noemt het "UL94HB". Het heeft thermische eigenschappen van ABS of iets daarboven, en de wrijving van nylon. Alles bij elkaar, zeker geen verkeerd materiaal. Maar het geeft wel wat frictie met de top behuizing en sliders.

De grap is dus, dat deze imperfecties net als veel andere ABS producten, over de tijd afslijt. Mijn richtlijn is grofweg één maand aan werkdagen. Oftewel zo'n 160 uur per switch, heb je nodig om ze naar een gladdere staat te krijgen.

Als je ze meteen gaat luben, kom je daar dus nooit meer. Dit in tegenstelling tot NovelKey Creams of Gateron switches, waar je een POM stam krijgt, die eigenlijk niet gaat inslijten.

Heb b.v. hier een Ducky one 2 SF liggen met Silvers voor een ander, waar de stabs van behandeld zijn en de switches nog 100% nieuw van zijn. Die voelen schraperig.

Heb ook nieuwe NK Creams liggen. Die voelen ook niet top, maar een fractie beter. Daarnaast heb ik een potje met Lubed ~1m gebruikte MX Red silents liggen, met 3204 ingesmeerd. Die zijn veel veel soepeler, dan ook de "superieure" Creams. En ik heb 7j gebruikte Reds liggen, geen verdere behandeling. Die zijn Tealios V2 glad geworden. Ze voelen wel anders, dat zeker. Maar ze zijn praktische even fijn als Gaterons' beste lineairs voor ZealPC gemaakt. Ben van plan die met 3203 in te smeren, maar héééél dun, en die dan in een toekomstig bordje te zetten. Misschien eerst de contactjes vervangen door iets duurzamers, wat b.v. in de 2019 en nieuwere MX Browns zit, Cherry's nieuwe geheime AuAug10+, zodat ze weer 100M aanslagen mee kunnen.

Veel mensen die naar custom gaan dumpen allerlei ellende uit over Cherry. Cherry is niet het beste merk ooit. Maar ook zeker niet slecht. MX Brown is niet echt een slechte switch, er is zeker een markt voor. Maar Cherry heeft een tijd lang B-stock kwaliteit Browns verkocht die behoorlijk schraperig waren en die eigenlijk niet heel veel beter werden over de tijd. En tja, veel mensen "groeien uit" het gevoel wat MX Brown geeft.

Maar ondertussen denk ik dat met 3203 lube op de sliders en tops en met de veer van MX Blacks en films om de speling uit de housing te krijgen, je een betere switch hebt dan b.v. Kailh Box of Pro Tactiles.

[ Voor 45% gewijzigd door djunicron op 18-07-2020 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

djunicron schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 21:45:
Zo lezende, zien je we je wel weer terug hier met een eerste eigen build over een jaar of 2. O+
Zo ging het bij mij ook, haha.
Haha, gezien de levertijden van sommige onderdelen kan ik ze dan alvast beter nu meteen bestellen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

djunicron schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 21:45:
@nero355
MX Brown gaat alweer een tijdje mee. Zijn meerdere generaties van in omloop, nog niet zo extreem als met Black, Red en White, maar toch...

Uiteindelijk zijn wegens materiaal keuzes ALLE Cherry MX switches een beetje krasserig. Maar eerlijk gezegd, een kniesoor die er op let bij normaal gebruik. Het valt pas echt op als je er langzaam op drukt, of als je "beter" gewend bent.
Ik heb hier ook MX Blue die duidelijk de betere switch is van de twee, maar er is echt geen scraping van toepassing bij de MX Brown op welke manier dan ook :)
Veel mensen die naar custom gaan dumpen allerlei ellende uit over Cherry. Cherry is niet het beste merk ooit. Maar ook zeker niet slecht. MX Brown is niet echt een slechte switch, er is zeker een markt voor. Maar Cherry heeft een tijd lang B-stock kwaliteit Browns verkocht die behoorlijk schraperig waren en die eigenlijk niet heel veel beter werden over de tijd. En tja, veel mensen "groeien uit" het gevoel wat MX Brown geeft.
Je zal mij ook zeker niet horen zeggen dat het de beste switch ooit is, maar het desbetreffende toetsenbord was gewoon voor mij een mooie stille "avondtoetsenbord" en gaming oplossing :)
Maar ondertussen denk ik dat met 3203 lube op de sliders en tops en met de veer van MX Blacks en films om de speling uit de housing te krijgen, je een betere switch hebt dan b.v. Kailh Box of Pro Tactiles.
Ooit... een keer in de toekomst... komt er waarschijnlijk nog een MX Green en MX Black model erbij, maar dat heeft voorlopig effe geen prioriteit ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Etge
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-08 21:30
Voor degenen die ernaar op zoek zijn, de Ducky One 2 TKL en Mini zijn op voorraad bij https://candykeys.com/

Aangezien ze overal altijd uitverkocht, leek het me slim om even een tipje te plaatsen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nero355 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:22:
[...]

Ik heb hier ook MX Blue die duidelijk de betere switch is van de twee, maar er is echt geen scraping van toepassing bij de MX Brown op welke manier dan ook :)
Inderdaad. Heb laatst nog discussie gehad. Ik heb een paar testers en vond vrijwel iedere non-clicky Kailh Box tactile wat schraperig tov MX Brown. Daar viel menigeen over, vooral met de bewering dat ik m'n jaren oude MX Browns met splinternieuwe Kailhs zat te vergelijken. Nope, op diezelfde tester zat een even nieuwe MX Brown die ook niet schraapte.
[...]

Je zal mij ook zeker niet horen zeggen dat het de beste switch ooit is, maar het desbetreffende toetsenbord was gewoon voor mij een mooie stille "avondtoetsenbord" en gaming oplossing :)
Heb ondanks m'n afkeer voor MX Brown (veel te weinig tactile en sowieso aan de lichte kant) recent vanuit vergelijkbare afweging weer een nieuw bord gekocht en binnen de grenzen van de MX Brown valt het goed mee.

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/H1055fc59327343ad9c2ec513b29778e83/New-Kananic-Pink-Ergonomic-USB-Wired-Mechanical-Keyboard-Notebook-Desktop-Keyboard-Black-Blue-Brown-Red-Axis.jpg
Kananic Ergonomic USB Wired Mechanical Keyboard

Van AliExpress, maar ditmaal iets meer uitgegeven (USD 82). Wat blijkt: je krijgt interdaad waar je voor betaalt. Qua specs verschilde dit niet eens van de borden die ik voor 1/3 van dat bedrag gekocht heb, maar wat je ervoor krijgt verschilt wel:
  • Goede, vrij zware, PBT keycaps
  • Zware, rigide behuizing
  • Algehele gevoel van goede afwerking
  • Niet alleen keycap-trekkers maar ook een stel spare blanco keycaps en een tussen-de-toetsen-borsteltje erbij geleverd
Op de doos in koeienletters "GAMING", maar dit is bij uitstek een typplank: geen nonsense, wel goede design en ergonomie. Door zware bouw en ditto caps, en geen losse componenten om te ratelen/resoneren is dit ding STIL, stiller dan menig rubber dome.

Reden voor aanschaf was dat m'n zoontje schijnbaar m'n goedkoopste mechanische toetsenbord om zeep geholpen had en ik geen fatsoenlijke toetsenborden met USB over had. Bleek mee te vallen: stukje metaalhoudende plastic folie van een of andere verpakking dat iets kortsloot op de PCB. Na verwijdering werkte dat ding weer goed. Geeft wel aan hoe open en bloot alles is als je goedkoopste prut koopt :P

Enfin, het is niet een bord waar ik echt warm van word (want nog steeds fetish voor obscure switches en caps enzo), maar het is goed genoeg dat ik het in gebruik ga nemen beneden, waar ik geen numpad nodig heb en ik horizontale ruimte tekort kom. Mocht je een degelijke mechanische bord willen dat beter is dan de legio gamingprut dat je in NL in de winkels vindt en goedkoper dan menig kant-en-klaar goede ontwerp als Leopold of Ducky ofzo, dan zou het een prima optie kunnen zijn. Uiteraard ook met red/black/blue switches verkrijgbaar, en in alle kleuren van roze (incl doubleshot transparant ABS keycaps :r ) tot zwart.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

dion_b schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:13:
Inderdaad. Heb laatst nog discussie gehad. Ik heb een paar testers en vond vrijwel iedere non-clicky Kailh Box tactile wat schraperig tov MX Brown. Daar viel menigeen over, vooral met de bewering dat ik m'n jaren oude MX Browns met splinternieuwe Kailhs zat te vergelijken. Nope, op diezelfde tester zat een even nieuwe MX Brown die ook niet schraapte.
Dat dus! _O_
Heb ondanks m'n afkeer voor MX Brown (veel te weinig tactile en sowieso aan de lichte kant) recent vanuit vergelijkbare afweging weer een nieuw bord gekocht en binnen de grenzen van de MX Brown valt het goed mee.

[Afbeelding]
Kananic Ergonomic USB Wired Mechanical Keyboard

Van AliExpress, maar ditmaal iets meer uitgegeven (USD 82). Wat blijkt: je krijgt interdaad waar je voor betaalt. Qua specs verschilde dit niet eens van de borden die ik voor 1/3 van dat bedrag gekocht heb, maar wat je ervoor krijgt verschilt wel:
  • Goede, vrij zware, PBT keycaps
  • Zware, rigide behuizing
  • Algehele gevoel van goede afwerking
  • Niet alleen keycap-trekkers maar ook een stel spare blanco keycaps en een tussen-de-toetsen-borsteltje erbij geleverd
Op de doos in koeienletters "GAMING", maar dit is bij uitstek een typplank: geen nonsense, wel goede design en ergonomie. Door zware bouw en ditto caps, en geen losse componenten om te ratelen/resoneren is dit ding STIL, stiller dan menig rubber dome.
Zet effe een linkje erbij, want de tijd dat je voor dat geld hetzelfde in Nederland/België/elders in de EU een dergelijk toetsenbord kon kopen lijkt voorbij te zijn :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

dion_b schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:13:
[...]
Enfin, het is niet een bord waar ik echt warm van word (want nog steeds fetish voor obscure switches en caps enzo), maar het is goed genoeg dat ik het in gebruik ga nemen beneden, waar ik geen numpad nodig heb en ik horizontale ruimte tekort kom. Mocht je een degelijke mechanische bord willen dat beter is dan de legio gamingprut dat je in NL in de winkels vindt en goedkoper dan menig kant-en-klaar goede ontwerp als Leopold of Ducky ofzo, dan zou het een prima optie kunnen zijn. Uiteraard ook met red/black/blue switches verkrijgbaar, en in alle kleuren van roze (incl doubleshot transparant ABS keycaps :r ) tot zwart.
Of koop een Hexgears 707 op Alie. Hot swap dus kan je nog andere switches kiezen later ook. Worden geleverd met kueze aan Kailh Box switches. Ik heb dat bordje en daar is helemaal niks mis mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nero355 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:49:
[...]

Zet effe een linkje erbij, want de tijd dat je voor dat geld hetzelfde in Nederland/België/elders in de EU een dergelijk toetsenbord kon kopen lijkt voorbij te zijn :'(
https://www.aliexpress.com/item/33036923261.html
MrMarcie schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 23:25:
[...]

Of koop een Hexgears 707 op Alie. Hot swap dus kan je nog andere switches kiezen later ook. Worden geleverd met kueze aan Kailh Box switches. Ik heb dat bordje en daar is helemaal niks mis mee.
Laat ik nou toevallig een Hexgears 705 pal naast m'n nieuwe Kananic/Readson bord hebben liggen :7

Ondanks dat de Hexgears full-size is en de Kananic TKL, weegt de Kananic meer. Het voelt ook veel solider aan - de behuizing komt tot boven de onderkant van de toetsen, als je de randen duwt buigen ze niet mee met piepgeluiden. Daarom is het ook een stuk stiller.

Bovendien: de Hexgears wordt geleverd met werkelijk vreselijke dunne, scherpe, ratelige ABS keycaps. Tegen de tijd dat je ze met degelijke PBT vervangen hebt, is prijsverschil tussen deze twee minder dan EUR 10 - bedenk dat de Kananic ook voor EUR 20 minder verkrijgbaar is met gare ABS.

Grote voordeel van de Hexgears is de hot-swappable switches. Heb de mijne met Box White gekocht, dat beviel erg goed, maar typte net te licht. Heb er nu Box Pink op zitten. Dat typt juist te zwaar en actuation is significant na de klik waardoor het regelmatig gebeurt dat een keypress niet geregistreerd wordt. Die gaan er dus uit. Ben er nog niet uit wat vervanger gaat worden. Beter balans dan Box White ga ik niet snel vinden, maar misschien dat ik weer creatief ga doen met andere obscure switchtype ;)

Enfin, als platform om mee te hobbyen is de Hexgears beter, maar qua waar voor geld en gewoon gelijk 'goed' zijn zonder poespas is de Kananic echt een betere optie - als je met de saaie rood/zwart/blauw/bruin kunt leven.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Voor een 'goed' starterbordje scheelt het bijna de helft en je kan hotswappen zodat je switches kan leren kennen. In dat kader een mooi bordje. En er zitten Kailh Box switches in. Ga je voorlopig niet verder aan de gang dan zal die Kananic vast een goede optie zijn.

Ben benieuwd naar wat je switchkeuze wordt. Ben ook zoekende. Ik vind die Kailh white te licht. Mijn Pale Blue's net te zwaar maar die Pinks's zitten wel bijna op de sweetspot, maar nog niet helemaal. Eigenlijk denk ik dat die witte wel erg goed zijn als ze wat zwaarder zouden zijn. Ik tik nu te makkelijk met een zware vinger een toets aan als ik ze maar licht aanraak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MrMarcie schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 10:58:
Voor een 'goed' starterbordje scheelt het bijna de helft
Ik noem ratelige dunne ABS caps niet 'goed', maar als je dat wilt is zoals gezeg de Kananic/Readson goedkoper. Ik vind hem al met ABS voor EUR 32 incl verzendkosten, vs EUR 41 ex verzend (47 incl verzend) voor de Hexgears. Het scheelt dus juist flink ten nadele van de Hexgears als je appels met appels vergelijkt.
en je kan hotswappen zodat je switches kan leren kennen. In dat kader een mooi bordje. En er zitten Kailh Box switches in.
Ja, dat is absoluut voordeel ervan. Vind de Box Whites die ik erbij kreeg alles bij elkaar wel prettigste non-vintage switches op dit moment.
Ben benieuwd naar wat je switchkeuze wordt. Ben ook zoekende. Ik vind die Kailh white te licht. Mijn Pale Blue's net te zwaar maar die Pinks's zitten wel bijna op de sweetspot, maar nog niet helemaal. Eigenlijk denk ik dat die witte wel erg goed zijn als ze wat zwaarder zouden zijn. Ik tik nu te makkelijk met een zware vinger een toets aan als ik ze maar licht aanraak.
Let op dat de Speed Pink en Box Pink totaal andere switches zijn - dat is mijn fout geweest. Gemeenschappelijke factor is dat de switch na klik progressief is (steeds zwaarder wordt), maar de actuation force is stukken hoger voor de Box Pink (65g vs 50g iirc, waar de White 45g is en de Pale Blue 60g). Daar had ik me ook op verkeken - ik was uitgegaan van hoe de Speed Pink voelde.

Op dit moment zou ik idealiter gaan voor Outemu Sky 62g (waarbij ze een stuk lichter aanvoelen dan Kailh "60g" switches) - maar dat gaat weer niet op de Hexgears, want er zitten twee 'bultjes' op de zijkant waar het bord geen gaatjes voor heeft...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dion_b schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:25:

Op dit moment zou ik idealiter gaan voor Outemu Sky 62g (waarbij ze een stuk lichter aanvoelen dan Kailh "60g" switches) - maar dat gaat weer niet op de Hexgears, want er zitten twee 'bultjes' op de zijkant waar het bord geen gaatjes voor heeft...
https://www.amazon.com/Ou...al-Keyboard/dp/B07TTLQJR8

Kon even geen ander plaatje vinden, maar ze zijn er nu ook met "Kailh MX" housings. Kailh deed natuurlijk met box één zo'n brede clip en lagere housings, tot ze hun "Pro" serie deden waar ze de MX stijl clips van de Speed serie eigenlijk helemaal cherry compatible maakten. Dat heeft Outemu nu dus ook bij de nieuwe kleuren housings gedaan, maar met dezelfde stems. Deze zijn dus Kailh hotswap compatible en niet meer Outemu hotswap compatible.

De PCB mount pinnetjes kan je er natuulijk altijd afknippen mocht je bord er geen support voor hebben. Dat heb ik met Zeal switches in DZ60's ook altijd gedaan. En die pokke dingen vliegen altijd alle kanten, zelfs als je ze naar e bodem gedraaid in een emmer afknipt, vind je een week later nog 2 of 3 van die kregen ergens in een kast of in de hoek, of boven op een lamp ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

djunicron schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:21:
[...]

De PCB mount pinnetjes kan je er natuulijk altijd afknippen mocht je bord er geen support voor hebben. Dat heb ik met Zeal switches in DZ60's ook altijd gedaan. En die pokke dingen vliegen altijd alle kanten, zelfs als je ze naar e bodem gedraaid in een emmer afknipt, vind je een week later nog 2 of 3 van die kregen ergens in een kast of in de hoek, of boven op een lamp ofzo.
Dat ja. 178 van die rotdingen knippen :X

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JH34D
dion_b schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:25:
[...]

Heb dit zelf vorige week gedaan, het is even een naar klusje maar 87 switches hebben me max. een halfuurtje gekost. Gewoon zorgen dat je een goede kniptang van de bouwmarkt hebt en je bent er zo doorheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dion_b schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:32:
[...]

Dat ja. 178 van die rotdingen knippen :X
Achja...

Moet zeggen, hoe meer moeite er in een bord zit, hoe meer ik het persoonlijk kan waarderen blijkt nu.

M'n 3D geprinte case waar ik nu op type (firmware foutjes, vandaar dat er wat woorden en tekens miste in m'n vorige post haha) is b.v. zelf ontwikkeld en gebouwd.

Heb diverse materialen gebruikt voor case en plate om te kijken wat prettiger is. Hoogtes aangepast en wat niet meer. Zitten niet eens favorieten switches in, maar werkt toch verbazing wekkend prettig voor hoe ghetto het eruit ziet. (Standoffs zijn niet helemaal goed gekomen met lang drogende epoxy, dus de case kiert nu en heeft meer flex dan ik zou willen)

En ik ben nu met een Discipline 65% bezig. Oftewel alle componenten, de microchip, de USB poort (wtf tricky), moeten nog handmatig op de PCB worden gesoldeerd. En ze blijven zichtbaar, dus je wilt het ook wel recht en netjes doen.

En natuurlijk de switches luben, stabs goed voorbereiden, want als ie dicht zit, wordt het erg vervelend em weer open te maken. Heb me al voorgenomen zeker een maandje erover te gaan doen, stukje bij stukje.

Dan valt het knippen van pootjes (en het huis 3x stofzuigen :+ ) heel erg mee natuurlijk.

Voor het geval het geval men deze GB gemist heeft: Op GH komt komende maand een heel gave set KAT langs:

KAT Cyberspace

Met de glow in the dark reversed sub dye wel erg gave set. En ook de icoon modifiers zijn eens wat anders dan gebruikelijk, maar wel echt mooi ontworpen. Vaak vind ik dat soort caps "een beetje veilig" of wat extreem en niet helemaal consistent ontworpen wat weer wat afbraak doet, maar hier heb ik dat niet echt mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reb87
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik ben helemaal nieuw in de wereld van mechanische toetsenborden en wil er binnenkort een kopen. Echter valt me op dat de toetsenborden zo hoog staan. Nu had ik wel na wat zoeken de keychron k1 gevonden en wat andere opties, maar die hebben dan weer vrij platte keycaps die lastig te vinden zijn.

Zijn er nog andere opties waarbij je de 'normale' keycaps kan gebruiken maar de basis wat lager staat? Ik vrees namelijk voor mijn polsen en ben geen fan van pols steuntjes. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BSD

BSD

Hoog is ook maar relatief. Keyboards met MX-compatible switches zijn hoog ten opzichte van een plat keyboard met scissor switches, maar ten opzichte van een beamspring?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yS6-Ph0l3hU3cZwKQ1RrSNQlEP4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yXjnCgFlfjVYLl9fXISdOd3I.jpg?f=user_large

Overigens heb je geen polssteun nodig als je houding goed is, zoals je ook op de foto kunt zien.
[/opa vertelt]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
ik kan me niet voorstellen dat dat een ergonomische houding is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:20

WCA

Reb87 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:19:
Ik ben helemaal nieuw in de wereld van mechanische toetsenborden en wil er binnenkort een kopen. Echter valt me op dat de toetsenborden zo hoog staan. Nu had ik wel na wat zoeken de keychron k1 gevonden en wat andere opties, maar die hebben dan weer vrij platte keycaps die lastig te vinden zijn.

Zijn er nog andere opties waarbij je de 'normale' keycaps kan gebruiken maar de basis wat lager staat? Ik vrees namelijk voor mijn polsen en ben geen fan van pols steuntjes. ;)
Cherry zelf maakt lage toetsenborden met lage switches. Verkrijgbaarheid is niet heel goed helaas, maar bijv. de MX board 3.0 of de 6.0 typt erg prettig.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BSD

BSD

418O2 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:01:
ik kan me niet voorstellen dat dat een ergonomische houding is
Ik wil hier geen uitgebreide discussie over de juiste werkhouding voeren, maar waarom niet? Toegegeven, het beeldscherm staat veel te laag, maar verder: rechte rug, ontspannen schouders, armen in een hoek van 90 graden, toetsenbord aan de rand van het bureau. Zo heb ik het ook van mijn fysio geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reb87
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
WCA schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:24:
[...]

Cherry zelf maakt lage toetsenborden met lage switches. Verkrijgbaarheid is niet heel goed helaas, maar bijv. de MX board 3.0 of de 6.0 typt erg prettig.
Dank voor de tip! Ik zoek echter meer een 68key keyboard om ruimte op m'n bureau over te houden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Reb87 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:51:
[...]

Dank voor de tip! Ik zoek echter meer een 68key keyboard om ruimte op m'n bureau over te houden. :)
Er zijn best wat keyboards die "laag" zijn en een platte type hoek hebben. Voor "vlakke handen" gebruik ik als richtlijn een hoogte aan de voorkant tot waar de plaat zich bevind van 12mm. Daar zitten dan vaak Kailh Chocs in of iets vergelijkbaars. Veel lager gaat niet lukken, dan wordt de behuizing wel heel dun, krijg je dat weinig travel krijgt of dat je je PCB tegen tegen het bureau kan drukken.

"Laag" voor een MX keyboard is 18mm. Er zijn wel opties te vinden die helemaal plat liggen en 16-17mm zijn, maar minder gaat eigenlijk niet. Dit in combinatie met en heel platte hoek, zou iets als de ID80 zijn:
https://candykeys.com/pro...pable-mechanical-keyboard

Die is 18mm voor en 30mm achter en voelt echt er vlak aan. Mijn Havit met PG1350 (Of een Sharkoon Pure Writer) is ondertussen zeker lager, maar voelt niet echt zo veel lager aan in het gebruik.

Na even wennen, en daar kan aanvankelijk wat fysieke last van komen, is er snel te wennen aan iets hogers. Dit type ik b.v. op een bord met 27,8mm hoogte voorin en 54mm hoogte achter. (Met vrijwel hetzelfde PCB erin als de ID80 haha) Met een goede houding en stoel / bureau is daar prima op te werken. Beamspring hoogte hoeft van mij nou ook weer niet terug te komen, maar het kan zeker zonder polssteun.

Vortex borden zijn ook bijzonder laag en minimalistisch, maar voelen ook geweldig naar mijn mening. Als je van een hardere plate houdt tenminste. https://candykeys.com/product/race-3-iso-uk
Let wel, alleen de ISO varianten zijn momenteel op voorraad.
De plastic en dus minder fancy Cypher is de plastic versie van de Pok3r, die uitverkocht is en waarvan een V2 komt in het najaar, is ook op voorraad. Maar die heeft de meest standaard hoogte die er is, ik geloof 16mm.
https://candykeys.com/product/vortex-cypher-single-spacebar

Op voorraad in Duitsland, is ook de Hexgears 950: https://candykeys.com/product/hexgears-k950-white-black

Tja, dit is echt lager, dit is zo'n beetje Apple magic keyboard. Persoonlijk vind ik veel dunner dan m'n eigen handpalm niet meer zoveel toevoegen. En zo'n bord ga ik eigenlijk dan alleen maar "op slaan met m'n vingers". Mindere kwaliteit dan alle ander opties, maar Choc switches zijn doorgaans wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

[...]

Heb ook alvast een mooie zwart/oranje USB C kabel met aviator stekker besteld. Als ik toch bezig ben.
https://a.aliexpress.com/_BShGd5
Ik wil ook wel zo'n kabel en dan 2 aansluitingen. Een met USB-C en een USB-Mini. Volgens mij zijn die kabeltjes ook wel zelf te maken. Iemand een idee waar ik die onderdelen in Nederland, of in Europa kan bestellen voor een schappelijke prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

MrMarcie schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 00:10:
Volgens mij zijn die kabeltjes ook wel zelf te maken. Iemand een idee waar ik die onderdelen in Nederland, of in Europa kan bestellen voor een schappelijke prijs?
Dat is de grap tegenwoordig : Alle winkels die dat soort dingen verkopen zijn tegenwoordig zo goed als verdwenen dus kan je het beter op Ali bestellen of eBay of whatever je favoriete Chinese Webshop is :)

Je zou eens rond kunnen kijken bij Conrad/Amazon en nog wat winkels, maar verwacht niet dat het goedkoop is geprijsd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
nero355 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 14:22:
[...]

Dat is de grap tegenwoordig : Alle winkels die dat soort dingen verkopen zijn tegenwoordig zo goed als verdwenen dus kan je het beter op Ali bestellen of eBay of whatever je favoriete Chinese Webshop is :)

Je zou eens rond kunnen kijken bij Conrad/Amazon en nog wat winkels, maar verwacht niet dat het goedkoop is geprijsd!
En door de gratis verzending vanuit china tov de 6,95 hier (vaak) kan het al helemaal niet meer uit

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:06

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

MrMarcie schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 00:10:
[...]

Ik wil ook wel zo'n kabel en dan 2 aansluitingen. Een met USB-C en een USB-Mini. Volgens mij zijn die kabeltjes ook wel zelf te maken. Iemand een idee waar ik die onderdelen in Nederland, of in Europa kan bestellen voor een schappelijke prijs?
Sleeves: https://www.paracord.nl/
Krimpkous: https://www.okaphone.com/artikelen.asp?groep=1119
USB A stekker: https://www.okaphone.com/artikel.asp?id=478886
Meeraardige kabel: https://www.okaphone.com/artikel.asp?id=451196

USB aansluitschema: http://www.vbib.be/index..../251-usb-aansluit-schema/

Disclaimers:
ik heb slechts op onderdelen gezocht niet op technische en praktische haalbaarheid.
ik zo snel kon geen andere connectoren vinden dan USB-A.
Ik ben niet verantwoordelijk voor mislukte projecten op basis van de door mij aangeleverde gegevens. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Dwarlorf op 24-07-2020 14:51 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 455451n
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Dwarlorf schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 14:49:
[...]

Sleeves: https://www.paracord.nl/
Krimpkous: https://www.okaphone.com/artikelen.asp?groep=1119
USB A stekker: https://www.okaphone.com/artikel.asp?id=478886
Meeraardige kabel: https://www.okaphone.com/artikel.asp?id=451196

USB aansluitschema: http://www.vbib.be/index..../251-usb-aansluit-schema/

Disclaimers:
ik heb slechts op onderdelen gezocht niet op technische en praktische haalbaarheid.
ik zo snel kon geen andere connectoren vinden dan USB-A.
Ik ben niet verantwoordelijk voor mislukte projecten op basis van de door mij aangeleverde gegevens. ;)
De tussenkoppeling op de foto is volgens mij een GX 16-4 connector. Hiermee kan je dus 1 host kabel (USB-A) en twee device kabels gebruiken.

De micro en mini usb stekkers zijn ook verkrijgbaar op de site van de USB A stekker.

Als je ze uit Europa wilt kopen dan kan je bij /r/mechmarket kijken. Daar komen vaak coiled usb kabels langs. Ze zullen iets meer kosten dan die van Aliexpress, maar er is variëteit en eventueel zelfs custom te maken.

Tutorial op youtube voor de DIY mensen.

[ Voor 16% gewijzigd door 455451n op 25-07-2020 22:10 . Reden: yt link toegeveogd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:06

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

455451n schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 00:07:
[...]

De micro en mini usb stekkers zijn ook verkrijgbaar op de site van de USB A stekker.
Volgens mij zijn dat stekkers met printplaatbevestiging. Ik wist/weet niet of die ook geschikt zijn om aan een kabel te plakken.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Dank voor de reacties. Ivm verzendkosten zal het denk ik toch iets van Alie worden. Heb ook geen haast. Kwam leuk artikel tegen met goede input. Daarmee kom ik er wel, maar zal ook even die Nederlandse/Europese links checken hierboven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Eindelijk de keycaps binnen voor mijn eerste build. De kleur is niet helemaal wat ik er van verwachte en ze zijn nogal dun. Maar daar was de prijs ook naar. Dus komt vast binnenkort wat nieuws op. Als ik durf, want ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MHRsNe66Y277-ggqkCSBfq024jM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uy2bINm941dXyeXFZ9IvMd34.jpg?f=fotoalbum_large

... omdat ik er tijdelijk andere keycaps op had kwam ik erachter dat bij verwijderen van die set sommige stabs deels tot helemaal loskwamen. Een bummer en een leermoment zullen we maar zeggen. Hoe kan ik voorkomen dat dat weer gebeurd? Moet ik andere stabs gebruiken of misschien zelfs geschroefde stabs, want die kwam ik laatst ook ergens tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunth
MrMarcie schreef op zondag 26 juli 2020 @ 00:00:
Moet ik andere stabs gebruiken of misschien zelfs geschroefde stabs, want die kwam ik laatst ook ergens tegen.
Welke gebruik je nu?
Screw in(durock wel prijzig)is natuurlijk het beste als je pcb het toelaat.
Wat ik eens heb gezien om niet los te komen was het puntje van een tanden stoker onderkant erin en afknippen zodat het meer vast zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Gunth schreef op zondag 26 juli 2020 @ 10:53:
[...]

Welke gebruik je nu?
Screw in(durock wel prijzig)is natuurlijk het beste als je pcb het toelaat.
Wat ik eens heb gezien om niet los te komen was het puntje van een tanden stoker onderkant erin en afknippen zodat het meer vast zit
Dank je voor die tip. Ga ik dat alvast doen voordat ik weer keycaps vervang.

Dit setje (60%) koste een 9 euro en ik zie dat je geschroefde setjes kan krijgen vanaf 15 euro. Dat scheelt dus niet veel.

[ Voor 9% gewijzigd door MrMarcie op 26-07-2020 11:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gunth
MrMarcie schreef op zondag 26 juli 2020 @ 11:17:
[...]

Dank je voor die tip. Ga ik dat alvast doen voordat ik weer keycaps vervang.

Dit setje (60%) koste een 9 euro en ik zie dat je geschroefde setjes kan krijgen vanaf 15 euro. Dat scheelt dus niet veel.
Ietsje duurder hier maar beste wat je kan krijgen en geen maand wachten
https://keygem.store/coll...roducts/durock-stabilizer

Trouwens iemand die een goede switch opener kan aan bevelen?

[ Voor 5% gewijzigd door Gunth op 26-07-2020 11:40 ]

Pagina: 1 ... 43 ... 158 Laatste