MazeWing schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 06:25:
Ik heb mij ooit laten vertellen dat dit per persoon verschillend kan zijn en dit te maken heeft met de zuren en vetten die in je vingers (en ongetwijfeld andere lichaamsdelen) zitten.
Ik heb er gelukkig geen last van.
Wat betreft het schuren van de MX Brown. Ik kan de meest gebruikte toets van de K95 indrukken en nog steeds voel (en in mindere mate) hoor je het gewoon schuren. Ik kan dus niet zeggen dat dit minder is geworden na gebruik, hoogstens dat je er aan went.
Als ik dan je uitgebreide posts over bepaalde switches lees en een boel filmpjes kijk over allerlei mechanische toetsenborden, dan blijft het kriebelen om ook een keer zo'n toetsenbord te proberen. Ik blijf echter rationeel op dat vlak. Ik voel er weinig voor om zoveel uit te geven aan een toetsenbord of een toetsenbord te hebben dat zo persoonlijk is dat de vriendin er niet eens fatsoenlijk op kan (of wil) typen. Iedere keer een toetsenbord vervangen bij het gebruik van de pc zie ik ook niet zo blinken...
Jup, niet iedereen slijt spullen even snel, hangt ook nog af van hoeveel je veegt enzo. Ik slijt ABS knoppen overigens wel altijd af. Ze krijgen "glans". Maar aan de andere kant, ook soms 8 jaar oude sets zien er nog steeds prima uit, maar niet meer zo dat je ze kan doorverkopen. Na een uur of 50 gebruik, hebben ook GMK sets van top kwaliteit ABS minder textuur en dus glans. Daar ontkom je soms niet aan, is gewoon mechanische slijtage.
Zo lezende, zien je we je wel weer terug hier met een eerste eigen build over een jaar of 2.
Zo ging het bij mij ook, haha.
@
nero355
MX Brown gaat alweer een tijdje mee. Zijn meerdere generaties van in omloop, nog niet zo extreem als met Black, Red en White, maar toch...
Uiteindelijk zijn wegens materiaal keuzes ALLE Cherry MX switches een beetje krasserig. Maar eerlijk gezegd, een kniesoor die er op let bij normaal gebruik. Het valt pas echt op als je er langzaam op drukt, of als je "beter" gewend bent.
De stammetjes van vrijwel alle Cherry switches zijn van "Thermoplastic" gemaakt, waarvan ze niet vrij geven wat het werkelijk is. Ze zijn injectie molded, zoals je duidelijk kunt zien aan de release cirkels. Cherry noemt het "UL94HB". Het heeft thermische eigenschappen van ABS of iets daarboven, en de wrijving van nylon. Alles bij elkaar, zeker geen verkeerd materiaal. Maar het geeft wel wat frictie met de top behuizing en sliders.
De grap is dus, dat deze imperfecties net als veel andere ABS producten, over de tijd afslijt. Mijn richtlijn is grofweg één maand aan werkdagen. Oftewel zo'n 160 uur per switch, heb je nodig om ze naar een gladdere staat te krijgen.
Als je ze meteen gaat luben, kom je daar dus nooit meer. Dit in tegenstelling tot NovelKey Creams of Gateron switches, waar je een POM stam krijgt, die eigenlijk niet gaat inslijten.
Heb b.v. hier een Ducky one 2 SF liggen met Silvers voor een ander, waar de stabs van behandeld zijn en de switches nog 100% nieuw van zijn. Die voelen schraperig.
Heb ook nieuwe NK Creams liggen. Die voelen ook niet top, maar een fractie beter. Daarnaast heb ik een potje met Lubed ~1m gebruikte MX Red silents liggen, met 3204 ingesmeerd. Die zijn veel veel soepeler, dan ook de "superieure" Creams. En ik heb 7j gebruikte Reds liggen, geen verdere behandeling. Die zijn Tealios V2 glad geworden. Ze voelen wel anders, dat zeker. Maar ze zijn praktische even fijn als Gaterons' beste lineairs voor ZealPC gemaakt. Ben van plan die met 3203 in te smeren, maar héééél dun, en die dan in een toekomstig bordje te zetten. Misschien eerst de contactjes vervangen door iets duurzamers, wat b.v. in de 2019 en nieuwere MX Browns zit, Cherry's nieuwe geheime AuAug10+, zodat ze weer 100M aanslagen mee kunnen.
Veel mensen die naar custom gaan dumpen allerlei ellende uit over Cherry. Cherry is niet het beste merk ooit. Maar ook zeker niet slecht. MX Brown is niet echt een slechte switch, er is zeker een markt voor. Maar Cherry heeft een tijd lang B-stock kwaliteit Browns verkocht die behoorlijk schraperig waren en die eigenlijk niet heel veel beter werden over de tijd. En tja, veel mensen "groeien uit" het gevoel wat MX Brown geeft.
Maar ondertussen denk ik dat met 3203 lube op de sliders en tops en met de veer van MX Blacks en films om de speling uit de housing te krijgen, je een betere switch hebt dan b.v. Kailh Box of Pro Tactiles.
[
Voor 45% gewijzigd door
djunicron op 18-07-2020 22:09
]