Ja, heb de standard base + modern kit gekochtGunth schreef op zondag 28 juni 2020 @ 09:28:
@Extraxyz
Zag dat je in het GMK Modern Dolch 2 topic zit.
Doe je mee aan de groupbuy?
[ Voor 68% gewijzigd door Extraxyz op 28-06-2020 09:51 ]
Ja, heb de standard base + modern kit gekochtGunth schreef op zondag 28 juni 2020 @ 09:28:
@Extraxyz
Zag dat je in het GMK Modern Dolch 2 topic zit.
Doe je mee aan de groupbuy?
[ Voor 68% gewijzigd door Extraxyz op 28-06-2020 09:51 ]
Ik heb de mist genomen.Extraxyz schreef op zondag 28 juni 2020 @ 09:51:
[...]
Ja, heb de standard base + modern kit gekocht
iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|
Bij pimpmykeyboard kom je een heel eind maar wel relatief duur.Shikster schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 08:56:
@d0nny41
Een ander nadeel van de vortex 3, als je ooit keycaps wilt verwijderen dan zit je met non-standard caps (1.5u esc, kleine shift, enter blok). Die zijn nagenoeg niet te vinden.
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Maar dan heb je hier ook de ISO versie. Naar mijn mening is ISO in heel veel gevallen gewoon niet echt aan te raden. Het is altijd duurder dan ANSI om er keycaps voor te krijgen, omdat het een add-on is in veel gevallen.Shikster schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 08:56:
@d0nny41
Een ander nadeel van de vortex 3, als je ooit keycaps wilt verwijderen dan zit je met non-standard caps (1.5u esc, kleine shift, enter blok). Die zijn nagenoeg niet te vinden.
Mocht je van plan zijn die burnt oranges te verkopen heb ik wellicht interesse, heb hier een Ducky One 2 Mini met kapot PCB die ik wil vervangen.wimdezoveelste schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:59:
Heb gisteren Kailh box royal switches besteld voor mijn keyboard op me werk, heb daar eentje met hotswappable switches waar nu Kailh orange in zitten en die zijn voor mij niet tactile genoeg. Van wat ik lees zijn de royals erg tactile dus ik ben benieuwd.
Waar ik ook erg benieuws naar ben zijn de Silo beamswitches, maar helaas zijn die door corona vertraagd...
iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|
De middelste rij van Cherry profile gaat maar heel nipt langs de switches. Volgens mij was het bij oudere switches en bij andere behuizingen (Creams / Box royals etc) meer en probleem.Gunth schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:08:
Ik heb de epomaker gebacked.
https://www.kickstarter.c...ical-keyboard/description
De gk68xs heeft een north facing pcb.
Nu heb ik gmk keycaps icm zeliosv2 gekocht maar die zouden blijkbaar een interference geven volgens ik lees op www.
gmk zijn cherry profiles en die werken niet zo goed met north facing pcb
Iemand die mij daar kan op antwoorden?
Met o-rings zou dit op te lossen zijn!
Thx voor de uitleg.djunicron schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:33:
[...]
De middelste rij van Cherry profile gaat maar heel nipt langs de switches. Volgens mij was het bij oudere switches en bij andere behuizingen (Creams / Box royals etc) meer en probleem.
Net even met een Zealio V2 geprobeerd. Het laagste deel raak inderdaad de top van de behuizing, maar het is minder dan een halve milimeter. Het maakt voor het geluid wat uit, maar levert geen problemen op bij normaal gebruik, heb deze combinatie bij nadere inspectie al meer dan een jaar in gebruik op een ander bord. (geen Zealio's maar andere gaterons)
O-rings erop zou ik persoonlijk niet doen, voelt afgrijselijk op Zealio V2's. Heb ik zelf alleen op de spatie bij de stabs gedaan, zoals bij alle wat meer tactile switches. Beter kan je zwaardere Zealio's nemen, ze dempen zelf namelijk al goed!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Wel duur zeg...BSD schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:48:
@nero355 Ik heb een losse numpad van kbdfans.com die je zelf kunt programmeren (QMK).
Solderen is uiteraard geen probleem, want ik heb mijn MX Blue toetsenbord een keer moeten fixen toen de W toets ermee ophield : Die heb ik omgeruild met een andere toets en beiden doen het nu primaJe moet wel zelf nog de switches op de PCB solderen of dat ergens laten doen. Voordeel is dat je zelf je eigen switches en keycaps uit kunt zoeken.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Zit er ook over na te denken om dit bord aan te schaffen, maar dan de clicky versie. Ik lees hier en daar wat klachten over de stabiliteit van de toetsen, die zouden enigszins wiebelig zijn. Hoe ervaar jij dit?GoeiedagEem schreef op zondag 28 juni 2020 @ 10:19:
Ik heb mijn Keychron K1 RGB Gateron Brown TKL inmiddels binnen, bedankt @Alexknl voor het opsturen en @Chillmeister voor de gedeelde ervaringen.
Eerste indruk is heel goed! Veel meer travel dan standaard laptoptoetsen, maar wel aanzienlijk platter dan een toetsenbord met reguliere mechanische switches.
Wat me ook positief verrast is de grootte en het gewicht. Hij past prima in mijn laptoptas en de tas is toch al zwaar, een beetje extra meesjouwen heb ik er graag voor over.
RGB kleurpatronen is grappig, maar vooral om even te laten zien op het werk en daarna weer uitschakelen. Knoppen zijn standaard niet te programmeren doordat software ontbreekt. Zag wel dat er niet-officiële software beschikbaar is waarmee je knoppen kunt instellen.
Las op internet dat de batterij relatief snel leeg gaat, maar de USB-C kabel laadt het bordje ook weer op, dus ik snap de fuzz daaromtrent niet echt.
Hier nog een foto (de laptop is 15,6 inch):
[Afbeelding]
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Dti iets mss ?nero355 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:19:
Ik zit met een hersenspinsel dat ik effe kwijt moet en misschien iemand iets nuttigs over kan zeggen :
Zou het mogelijk zijn om een klein "NumPad sized" PCB'tje kant en klaar te kopen met wat switches en andere benodigdheden om die vervolgens in te programmeren met wat kant en klare gaming dingetjes om te gebruiken als een soort "Quick Chat" of externe key bindings
Ik kan me herinneren dat er in dit topic wel vaker controllers werden genoemd die je gewoon zelf vrij kan programmeren dus zou je daarin ook dingen kunnen zetten zoals :
- LOL
- glhf o7
- buy deagle; buy m4a1;
- Of gewoon complete zinnen ?!
En het belangrijkst van alles : Hoe zouden de meeste anti-cheat pakketten daarop reageren
Geband worden omdat je lui bent is namelijk ook weer zoiets!![]()
![]()
Maar aan de andere kant : De meeste gamingkeyboards doen niet anders dus het lijkt me opzich geen probleem
Zoiets?:nero355 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:19:
Ik zit met een hersenspinsel dat ik effe kwijt moet en misschien iemand iets nuttigs over kan zeggen :
Zou het mogelijk zijn om een klein "NumPad sized" PCB'tje kant en klaar te kopen met wat switches en andere benodigdheden om die vervolgens in te programmeren met wat kant en klare gaming dingetjes om te gebruiken als een soort "Quick Chat" of externe key bindings
[ Voor 16% gewijzigd door Dwarlorf op 30-06-2020 19:31 ]
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Kijk hier eensRebbelx schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 19:44:
Ondertussen toch ook hooked geraakt aan deze topic en reeds in het bezit van een iqunix f96. Uitstekend bord maar het jeukt toch om ook zelf wat in elkaar te knutselen. Kijk op youtube ook regelmatig naar taeha types. Kerel maakt echt super toetsenbord maar vraag me alleen af. Waar haalt die al die onderdelen. Er staan welk links naar websites maar vrijwel alles staat daar als uitverkocht...
Dat is wel een interessante optie, maar toch weer grofweg € 50
Hier staan de mogelijkheden:nero355 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 19:53:
[...]
Je zou dan waarschijnlijk de NumPad kunnen nemen en dan via de 4 knoppen bovenaan kunnen wisselen tussen NumPad en Macro mode denk ik
Zat ik nog naar te kijken en zo te zien zijn het inderdaad 4 layers die je kan inprogrammerenDwarlorf schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:09:
Hier staan de mogelijkheden:
https://drive.google.com/..._pHUwjqY-IxCBHK58YDx/view
Ik heb m nog maar heel kort natuurlijk, maar ik heb het nog niet gemerkt. De erg brede toetsen zijn stabilized, maar de ietwat groter dan normale toetsen (bijv. backslash), zijn dat niet. Daar zou ik dus last kunnen krijgen als je de rand van de toets pakt, maar so far so good dus. Zal er eens wat beter op letten als ik wat meer tekst moet tikken.MiBe schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:08:
[...]
Zit er ook over na te denken om dit bord aan te schaffen, maar dan de clicky versie. Ik lees hier en daar wat klachten over de stabiliteit van de toetsen, die zouden enigszins wiebelig zijn. Hoe ervaar jij dit?
Je zou een Pro micro / Elite-C kunnen bestellen... Die zijn goed QMK compatible en vrij klein. €10 ofzo indien op voorraad voor de micro usb op de Pro, en €15-25 voor de USB-C, afhankelijk hoeveel haast je ermee hebt.nero355 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 19:53:
[...]
Je zou dan waarschijnlijk de NumPad kunnen nemen en dan via de 4 knoppen bovenaan kunnen wisselen tussen NumPad en Macro mode denk ik
Ja het gaat vlot richting de €50 en meer voor zoiets.nero355 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 19:53:
[...]
[...]
Gaat lasig worden.Daemsg schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 09:49:
Hey, ik ben geïnteresseerd om zelf mijne eerste mech keyboard te bouwen. Echter heb ik geen soldering machine in de buurt. Hierdoor ben ik dus wat beperkter in mijn mogelijkheden.
Daarom ben ik op zoek gegaan naar een Aluminium Hot-Swappable kit. Graag zou ik een 65%-75% ANSI layout hebben.
Ik ben aan het kijken naar volgende twee opties:
1. IDOBAO ID80
2. DZ65 met TOFU 65% en een 65% Plate
Beide gepaard met GMK/Durock Screw In Stabs, Zilent v2 62g.
Waar bestellen jullie al je componenten? Mijn idee was om dit bij CandyKeys te doen maar daar zijn nogal veel componenten 'Out of stock'.
Mijn budget is 300-450EUR
Graag hoor ik al jullie ideeën, opmerkingen of feedback over mijn keuzes
[ Voor 14% gewijzigd door Gunth op 01-07-2020 10:45 ]
Voor zo'n 20 euro heb je er 1 waar je prima mee uit de voeten kan. Deze bijvoorbeeld (ik heb hem ook):Daemsg schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 09:49:
Hey, ik ben geïnteresseerd om zelf mijne eerste mech keyboard te bouwen. Echter heb ik geen soldering machine in de buurt. Hierdoor ben ik dus wat beperkter in mijn mogelijkheden.
Veel zooi is momenteel overal out of stock. Ik heb zelf Zealios besteld bij Ome Ali 2 maanden terug omdat die nergens anders te krijgen leken, en die zijn als het goed is volgende maand binnen. Soldeerspul is niet bijzonder duur en gaat lang mee. Je zou desnoods kunnen kijken of je een tweaker in de buurt hebt met een setje wat je mag lenen.Daemsg schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 09:49:
Daarom ben ik op zoek gegaan naar een Aluminium Hot-Swappable kit. Graag zou ik een 65%-75% ANSI layout hebben.
Ik ben aan het kijken naar volgende twee opties:
1. IDOBAO ID80
2. DZ65 met TOFU 65% en een 65% Plate
Beide gepaard met GMK/Durock Screw In Stabs, Zilent v2 62g.
Waar bestellen jullie al je componenten? Mijn idee was om dit bij CandyKeys te doen maar daar zijn nogal veel componenten 'Out of stock'.
Mijn budget is 300-450EUR
Graag hoor ik al jullie ideeën, opmerkingen of feedback over mijn keuzes
Idd heb daar ook besteld den 22ste maar nog steeds niet verzonden.
Dat voorspelt niet veel goeds voor mij... Ik heb wel Durock Screw Ins en Zilents v2 62g bestelt. Alsook wat lube voor stabs en switches.djunicron schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:29:
Heb vandaag een Idabao ID80 binnen gekregen.
Wat een hol klinkende bak is dat zeg. Bleh.
Probleem is ook nog eens, dat ie niet zo hol is! Als in, kan hier op een paar plaatsen amper een millimeter foam in krijgen!
De plate is zoals verwacht erg stijf. Voor lineairs of zeer tactile switches ben ik daar helemaal niet op tegen persoonlijk. Heb er een paar switches in gestopt en wat mij opvalt is dat minimaal tactile, Zoals Kailh Pro purple echt smerig aanvoelt hierin. Ook MX Red waar ik persoonlijk niet op tegen ben, voelt maximaal schuurderig aan. Vintages die 7+ jaar gebruikt zijn en dit niet hebben kunnen er niet in, want die zijn elders af gesoldeerd.
De plate stabs zijn... rampzalig. Absoluut walgelijk. Ze blijven hangen. Ze hebben zoveel weerstand dat ze 50nm switches grofweg tweemaal zo zwaar laten voelen. Ze vertragen de upstroke.
Eigenlijk alleen met Zealio V2 62's vind ik het te harden, maar hier moet ik even wat aan gaan doen, want zo is het niet te gebruiken naar mijn mening. Nog geen tijd gehad voor verder onderzoek. Toch al niet zo goede Ducky 2014 stabs voelen oprecht een stuk beter, en die zijn fors slechter dan b.v. Cherry clip-in. Ik zou willen dat Cherry Clip-in hierop zou passen...
Moet nog maar even gaan kijken of er met wat lube wat te doen is aan de extreem holle klank en ik zal kijken of ergens foam in kan om er wat aan te doen. Het bord is mooi laag, dat is zeker een pluspunt voor de type houding. De layout is ook zeker goed. Ziet er voor de prijs mooi genoeg uit, toleranties lijken allemaal in orde, afwerking is prima.
Maar wow, de 30 switches die ik erin propte voor het testen waren allemaal nog echt niet naar m'n zin hierin...
Mwah, uiteindelijk nu zo'n 3 uur aan het bouwen besteed en het eindresultaat valt niet tegen.Daemsg schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:59:
[...]
Dat voorspelt niet veel goeds voor mij... Ik heb wel Durock Screw Ins en Zilents v2 62g bestelt. Alsook wat lube voor stabs en switches.
Weet niet helemaal hoe je deze bedoelt. Het is inderdaad goedkoop, net als een KBDFans build, voor een custom. Persoonlijk vind ik dit ook niet zo zeer een custom build, want tja, wat hoef je nou eigenlijk maar te doen. Zonder mods 5 extra schroeven in de PCB en 4 in de behuizing, switches erin en caps erop en klaar.418O2 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 17:28:
Voor die paar centen die het heeft gekost had je ook niet veel kunnen verwachten
Nee dat klopt, dit is een "goedkope" build. Maar goed Top mount is natuurlijk net even anders afhankelijk hoe je het doet en welk materiaal enzo.418O2 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 23:16:
Ik zag een lege base voor 150 dollar, maar dat is vast een andere dan. Of mijn beeld van custom builds klopt niet
Oke dat is al iets, het is wel de eerste mech die ik ga bouwen. Hopelijk niet te veel problemen.djunicron schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 22:48:
[...]
Mwah, uiteindelijk nu zo'n 3 uur aan het bouwen besteed en het eindresultaat valt niet tegen.
Voor een eerste custom build vind ik 350 euro toch al vrij duur (ook al kost de case op zich 'maar' 150EUR dat is eigelijk al evenveel dan een prebuild keyboard), ik weet niet wat jullie zoal uitgeven aan een keyboard. Vind een case van 600 euro kopen toch net iets te veel van het goede418O2 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 17:28:
Voor die paar centen die het heeft gekost had je ook niet veel kunnen verwachten
De officiële website? https://www.keychron.com/...eless-mechanical-keyboardBrubs schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:27:
Ik heb hier een half jaartje geleden de vraag gesteld voor een 96% layout keyboard, toen was een Keychron K4 voorgesteld. Super mooi bordje, maar nu wil ik hem daadwerkelijk gaan bestellen en is ie bijna nergens meer te verkrijgen of enkel de versie die ik niet wil, met optical switches en geen alu huis.
Zijn er hier mensen die mij een soortgelijk bordje kunnen adviseren (liefst <100euro), maar in ieder geval wel deze layout? Ik heb gezocht maar veel borden die ik vind zijn niet verkrijgbaar of moet ik zelf gaan solderen, waar ik absoluut geen ervaring mee heb.
Daar zijn de alu frame/ gateron brown swtiches ook uitverkocht. Alleen de plastic version is dan beschikbaar.Lizard schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:35:
[...]
De officiële website? https://www.keychron.com/...eless-mechanical-keyboard
Toch snel 600€ maar dan wel met de kaps en switches.Daemsg schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 08:56:
[...]
ik weet niet wat jullie zoal uitgeven aan een keyboard. Vind een case van 600 euro kopen toch net iets te veel van het goede
Zelfde vraag voor de K1Brubs schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 13:59:
Heb de plastic variant gekocht van keychron k4. Heeft iemand misschien een tip voor een hoes/case voor dit bordje?
[ Voor 6% gewijzigd door BSD op 02-07-2020 21:50 ]
Heb een maatje groter, de 96%, deze gaat helaas niet passen ben ik bang..Howie14 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:28:
@Brubs Voor 60% en 65% keyboards is er een hoes op Drop: https://drop.com/buy/melg...ying-case/details#details
Deze is nog drie dagen beschikbaar. Kost 22 dollar, plus 8 dollar verzendkosten.
Die is inderdaad net iets te groot.Brubs schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:37:
[...]
Heb een maatje groter, de 96%, deze gaat helaas niet passen ben ik bang..
https://www.gamma.nl/asso...onenvet-15-gram/p/B210613JH34D schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 08:53:
Weet iemand hier een goed bij de bouwmarkt te verkrijgen alternatief om stabs mee te luben? Ik had 205g0 besteld, maar dit lijkt verloren te zijn gegaan in de shipping en ik heb geen zin om weer 2 maanden te wachten.
[ Voor 75% gewijzigd door Extraxyz op 03-07-2020 09:38 ]
Waar zit keygem? Het voornaamste is natuurlijk hoe lang het duurt voordat t vanaf de verzender hier is.Extraxyz schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 09:37:
[...]
https://www.gamma.nl/asso...onenvet-15-gram/p/B210613
Overigens heb ik de laatste keren Krytox 205g0 bij keygem besteld en dat was altijd binnen een dag verzonden.
Aachen, tegen de grens bij Vaals aan geplakt (al gaat het alsnog eerst met Deutsche Post naar Keulen toe), maar heb het zelf bijna altijd binnen 3 dagen binnen (Eindhoven), een enkele keer heeft het een week geduurd.JH34D schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 10:08:
[...]
Waar zit keygem? Het voornaamste is natuurlijk hoe lang het duurt voordat t vanaf de verzender hier is.
Drop? Ik probeer daar niks meer te bestellen. Altijd wat.BSD schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:49:
Ik krijg zojuist een mail dat MT3 Susuwatari verstuurd is
Besteldatum: 6 oktober 2018
For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi
Mensen die hier nog suggesties voor hebben? Dit wordt een meeneem bordje dus zal veel in mijn rugzak zitten. Om hem wat te beschermen wil ik graag een case/cover hebben, maar ik kan hier niks voor vindenBrubs schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 13:59:
Heb de plastic variant gekocht van keychron k4. Heeft iemand misschien een tip voor een hoes/case voor dit bordje?
https://www.amazon.de/Tra...-Markstore/dp/B07527T2WX/ zou qua afmetingen wel moeten passen, de hoes is wel iets te groot. 37,6 x 17 x 4,8 cm vs 37,1 x 12,4 x 3,8 cmBrubs schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 13:41:
[...]
Mensen die hier nog suggesties voor hebben? Dit wordt een meeneem bordje dus zal veel in mijn rugzak zitten. Om hem wat te beschermen wil ik graag een case/cover hebben, maar ik kan hier niks voor vinden
En de award voor de meest funky naam gaat naar...BSD schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:49:
Ik krijg zojuist een mail dat MT3 Susuwatari verstuurd is
Misschien een raar idee, maar waarom koop je niet een toetsenbord die een doos heeft die net zo klein is als het toetsenbord zelf en neem je die meeBrubs schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 13:41:
Mensen die hier nog suggesties voor hebben? Dit wordt een meeneem bordje dus zal veel in mijn rugzak zitten. Om hem wat te beschermen wil ik graag een case/cover hebben, maar ik kan hier niks voor vinden
Hier nu 5 weken een Leopold FC660 in gebruik op kantoor vanaf een full size. Heerlijk compact maar de Home, End, PgUp en PgDn mis ik nog steeds, ondanks dat ze onder Fn en de cursortoetsen zitten. Voorheen koos ik die uiteraard blindelings. Zonder funtietoetsen valt me wel mee. Als het niet verbetert komt er een TKL apparaat voor terug.d0nny41 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 20:34:
Heeft iemand van jullie de overstap gemaakt van een full keyboard naar bijvoorbeeld een 60-65 % ? Zo ja, hoe heb jij dit ervaren? Zelf altijd een full keyboard gewent, maar eigenlijk gebruik ik heel veel toetsen niet tot nauwelijks. Ik vind een TKL wel beter bij mij passen, maar de meeste boards met hot swappable switches zijn toch 60-65 % , alhoewel ik een paar leuke TKL toetsenborden heb gezien .
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door Rob Z op 03-07-2020 22:41 ]
Ik ben eerst naar 60% gegaan vanwege armklachten maar miste toch directe f toetsen en home en end (en in mindere mate pgup en pgdn). Dus ik geef de voorkeur aan 68% en ik vind het ideaal.d0nny41 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 20:34:
Heeft iemand van jullie de overstap gemaakt van een full keyboard naar bijvoorbeeld een 60-65 % ? Zo ja, hoe heb jij dit ervaren? Zelf altijd een full keyboard gewent, maar eigenlijk gebruik ik heel veel toetsen niet tot nauwelijks. Ik vind een TKL wel beter bij mij passen, maar de meeste boards met hot swappable switches zijn toch 60-65 % , alhoewel ik een paar leuke TKL toetsenborden heb gezien .
Waar halen jullie je switch testers ? Gisteren een switch tester besteld op aliexpress, 24 kailh switches voor 15 euro . Ben toch ook wel benieuwd naar bijvoorbeeld de Novelkey Sherbet, C3 tangerine 62g & zealios switches.
Heb zelf wel een aantal websites gevonden, maar die zijn of uitverkocht of toch redelijk prijzig. Dus wellicht dat iemand hier een een goede winkel kent?
Oh, had deze nog gemist... Denk dat er hier héél veel mensen zijn die zijn overgestapt naar kleiner dan fullsize 104 / 105 keys.d0nny41 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 20:34:
Waar halen jullie je switch testers ? Gisteren een switch tester besteld op aliexpress, 24 kailh switches voor 15 euro . Ben toch ook wel benieuwd naar bijvoorbeeld de Novelkey Sherbet, C3 tangerine 62g & zealios switches.
Heb zelf wel een aantal websites gevonden, maar die zijn of uitverkocht of toch redelijk prijzig. Dus wellicht dat iemand hier een een goede winkel kent?
Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro
Beetje in de quote lopen knippen...Backxs schreef op maandag 6 juli 2020 @ 01:14:
Hi, ik ben op zoek naar wat tips. Onlangs heb ik besloten om - na het grootste deel van mijn leven met chicklet switches te typen - over te stappen naar de wondere wereld van de mechanische toetsenborden. Dit met name vanwege ergonomische redenen en mijn voorkeur voor technische vernuftigheden.
Ik vind het erg lastig om een keuze te maken in de soort switch en heb twijfels/vragen over enkele andere elementen. Allereerst:
- Prijs: ~€120-150,-;
- Doel: Het toetsenbord zal overwegend gebruikt worden voor typen van vele stukken tekst en ook voor gaming;
- Switches: Niet te luid, prettig voor kantoor omgeving;
- Grootte: Minimaal 65% (pijltjes en del/ins) en maximaal TKL;
- Functionaliteiten: Functies zoals N-key rollover, maar hoeft geen (gaming) frivoliteiten te hebben (al is backlight en niet standaard uiterlijk zeker een pré). Indien geen F-keys de mogelijkheid deze via FN-key alsnog onder 1 t/m 0 te krijgen. Liefst in hoogte verstelbaar.
Switches
De volgende switches heb ik in winkels kort onder de vingers gehad: MX Browns, MX red, MX speed, MX blue en de Razer Greens. Allemaal van het gamingspul (Razer, Corsair, CM en Logitech) en allemaal geen bevredigend gevoel.
Ik dacht de tactile feedback van de MX Brows te zoeken, maar de "bump" voel ik nagenoeg niet of te laat. De MX Blue's vond ik prettiger daarin, maar maakte te veel geluid en durf niet te zeggen of ze zonder de audio feedback genoeg zijn.
Wellicht had de bouwkwaliteit ook enige invloed, maar ik heb nooit goede kwaliteit ABS of doubleshot PBT onder de vingers gehad. Heeft dat veel invloed op de feeling en geluid, en zo ja wat?
Eigen onderzoek
Wat ik mogelijk als opties heb gevonden: MX Clears of Zealio's V2 (vaker genoemd in deze thread). Ik kan echter zo 1,2,3 geen bordjes vinden met deze switches binnen mijn prijsklasse en ik ben bang dat deze misschien te vermoeiend zijn of te veel geluid maken.
Toetsenborden die bij mij in de smaak vallen op eerste oog (ken jammer genoeg weinig/geen sites voor in NL):
https://candykeys.com/product/vortex-cypher-split-spacebar (Plastic case maakt dat uit?)
https://candykeys.com/product/vortex-tab75 (Plastic case, maakt dat uit?)
https://candykeys.com/product/vortex-race-3-ansi (Jammer van de kleuren, low profile goed?)
pricewatch: Wooting One (Flaretech Red, US Qwerty) (Beetje vreemde eend in de bijt?)
https://candykeys.com/product/leopold-fc660pd-ash-yellow (Geen USB C en weinig switches als keuze)
https://candykeys.com/product/pok3r-black-ansi (ABS op alu, maakt dat uit?)
https://candykeys.com/product/ducky-one-2-SF (Geen PBT en weinig switches als keuze)
Slot
Het is mij niet helemaal duidelijk wat ik zoek, maar ik zoek een toetsenbord dat enigszins ergonomische wat betreft de toetsaanslag zonder dat het te veel geluid produceert. De verhouding tussen de (tactile) feedback + actuatieforce en de travel is voor mij nog niet helder. Ik denk dat een duidelijk feedback zorgt voor minder travel en meer ergonomie, maar misschien is een zwaardere feedback of actuation force wel erg vermoeiend of gewoon een korte travel voldoende? Wellicht een hoger actuatie-punt incl feedback? Ook heb ik geen ervaring met betere bouw kwaliteit en materialen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips.
Voor mij is het overigens geen punt om wat langer (bijv. wat meer dan een maand/2 maanden) te wachten als het product tijdelijk niet leverbaar is. Een groupbuy zou kunnen alleen geen idee waar te beginnen en hoe dit eigenlijk werkt. Ik ben (jammer genoeg) niet bereid of kundig genoeg om zelf een toetsenbord in elkaar te zetten of al te veel aan te rommelen zoals met lubes; wellicht wel met O-rings of hotswappables.
MX Browns hebben inderdaad een 'late' bump en zijn een beetje onprettig imo. Als je clicky switches wilt alleen dan wat minder geluid dan zijn de Kailh Box Whites misschien een optie. Die produceren een hogere frequentie klik en klinken iets zachter dan MX Blues.Backxs schreef op maandag 6 juli 2020 @ 01:14:
Switches
De volgende switches heb ik in winkels kort onder de vingers gehad: MX Browns, MX red, MX speed, MX blue en de Razer Greens. Allemaal van het gamingspul (Razer, Corsair, CM en Logitech) en allemaal geen bevredigend gevoel.
Ik dacht de tactile feedback van de MX Brows te zoeken, maar de "bump" voel ik nagenoeg niet of te laat. De MX Blue's vond ik prettiger daarin, maar maakte te veel geluid en durf niet te zeggen of ze zonder de audio feedback genoeg zijn.
Ik vermoed dat ze niet bevallen omdat ik met mijn toetsaanslagen ze allemaal bottom out en daarom een te lange travel en/of onprettige feedback van op de plate krijg. Nu vraag ik mij af of ik een switch moet vinden met meer feedback of hogere actuation force of minder travel? Of gewoon wennen aan andere soort toetstechniek?
Zealios 62g of 65g is een optie. Tactile switch maar de bump voel je eerder dan cherry mx browns. Voelt een stuk fijner.Nu vraag ik mij af of ik een switch moet vinden met meer feedback
Als je een FC660C hebt dan kan je de standaard controller vervangen door een hasu controller - dan wordt ie volledig programmeerbaar en kan je dus ook je pageup en down weer terug programmeren. Het is jammer dat ze gekozen hebben voor insert/delete, terwijl home/end/pageup/pagedown vaak interessantere knoppen zijn. Heb ze zelf omgeprogrammeerd naar pageup/down met home/end op layer 2. Wel weer 50 dollar.Rob Z schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 22:06:
[...]
Hier nu 5 weken een Leopold FC660 in gebruik op kantoor vanaf een full size. Heerlijk compact maar de Home, End, PgUp en PgDn mis ik nog steeds, ondanks dat ze onder Fn en de cursortoetsen zitten. Voorheen koos ik die uiteraard blindelings. Zonder funtietoetsen valt me wel mee. Als het niet verbetert komt er een TKL apparaat voor terug.
(de Leopold is een klasse beter gebouwd vind ik dan de Ducky SF die thuis in gebruik is (beide bruin))
[ Voor 11% gewijzigd door MrMarcie op 06-07-2020 16:36 ]
For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi
Second dat Box Whites ongelofelijk fijn typen.Shikster schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:39:
[...]
MX Browns hebben inderdaad een 'late' bump en zijn een beetje onprettig imo. Als je clicky switches wilt alleen dan wat minder geluid dan zijn de Kailh Box Whites misschien een optie. Die produceren een hogere frequentie klik en klinken iets zachter dan MX Blues.
Actuation 50g, bottom out 60g (zelfde als MX Blues).
Heb beide op een tester. Voorzover je dat in een tester kunt beoordelen vind ik de 65g inderdaad erg prettig, de 62g wat minder in balans - de tactile bump is veel prominenter dan de actuation. Je knalt dus gelijk naar de modem ermee.[...]
Zealios 62g of 65g is een optie. Tactile switch maar de bump voel je eerder dan cherry mx browns. Voelt een stuk fijner.
Oslik blyat! Oslik!
Ik ga het allemaal zeker meenemen. Lastig dat zoveel elementen een rol spelen op de ervaring en het per bord-switch combi zo kan verschillen nog los van het feit dat het een persoonlijke voorkeur betreft uiteindelijk!djunicron schreef op maandag 6 juli 2020 @ 02:47:
[...]
De Vortex Cypher is een prima optie. Ja, de plastic case "klinkt" minder goed en hij voelt softer dan de alu behuizingen. Maar verder weinig mis mee, maar niet zo premium als veel mensen zouden willen.
Tab75 is in dat opzicht "slechter" stuk groter dus meer flex. Kan je bijna net zo goed een Corsair TLK nemen.
Race3 met alu behuizing en (mening) zeer goede layout is altijd een aanrader. Maar standaard dus alleen Cherry. Heb zelf Zealio's in mijne gesoldeerd, maar dat is bij Vortex zeer tricky, zeker 5u mee bezig geweest.
Wooting maakt een zeer goed bordje, zeer goede contactloze switches, absoluut geen binding, maar het is wel een bijzonder gevoel, moet je van houden zeg maar.
Leopold 660's zijn werkelijk top. Maar inderdaad alleen Cherry / Topre.
Pok3r -> Zie Race3, gewoon goed, heeft net zo'n grote following, met reden. Maar de layout is voor sommigen even wennen / beperkend.
Ducky SF = backordered tot in den eeuwigheid. Verder prima bordje, te weinig van gezien om een goed vergelijking met de overige opties te maken.
Handig met die fragmenten ook, thanks!Shikster schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:39:
[...]
Als je clicky switches wilt alleen dan wat minder geluid dan zijn de Kailh Box Whites misschien een optie.
Zeker goed om te weten. Ik vind het nog een beetje raar idee dat als een toetsenbord misschien wel een paar honderd piek kost, er nog steeds "minderwaardig" materiaal als ABS wordt gebruikt. Zit vast ook voordelen aan in verschil in grootte of de feeling, maar voelt mijns inziens dan toch als een slechte deal haha.dion_b schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:30:
[...]
dikke PBT keycaps dempen heel veel, ongeacht switch.
Het is natuurlijk altijd lastig te vergelijken, ik kan me voorstellen dat je sommige borden of switches ander gedrag uitlokken. haha.dion_b schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:30:
[...]
wat dus wil zeggen: als lawaai een ding is moet je ook kijken naar typgedrag.
Volgens mij zijn er verschillende opties in de afgelopen 200 berichten geopperd. Deze kan ik zo uit mijn hoofd opnoemen. Het kan zijn dat er nog andere mogelijkheden zijn.Backxs schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:52:
Als ik soort van down the rabbit hole wil gaan en naar hotswappable toetsenboarden zou kijken, waar moet ik dan aan denken voor prijs (en merken om te googlen)?
Ik lees dat veel mensen de F-knoppen prima kunnen missen, mits een FN-knop dit dekt. Iemand die het hier echt niet mee eens is?
[ Voor 9% gewijzigd door 455451n op 06-07-2020 18:34 . Reden: links toegevoegd ]
Oslik blyat! Oslik!
[ Voor 4% gewijzigd door Xyphoid op 07-07-2020 13:29 ]
Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro
Als dit bij KBDfans is, iig voor mijn order afgelopen week is Fedex Prio gebruikt voor die 17 dollar. Is als het goed is woensdag al binnen.Xyphoid schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:28:
Ik ben van plan dit te bestellen bij kbdfans en hopen dat ik het dit jaar binnen krijg:
...
Plastic case en cheap keycaps, omdat er niks anders op voorraad is. Ook niet bij andere winkels.
Later wel upgraden.
Lube en foam koop ik later wel.
Er zit nog een hoesje bij, dus prijs onderaan klopt niet.
Hebben juist nog tips voor deze bestelling (raden jullie deze combinatie af of vergeet ik wat)?
Stabilisers.Xyphoid schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:28:
Hebben juist nog tips voor deze bestelling (raden jullie deze combinatie af of vergeet ik wat)?
Ach, crap. Dacht dat het in die switches zat, omdat ze RGB switches heten. Maar ze zijn gewoon doorzichtig dus...JH34D schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:35:
[...]
Als dit bij KBDfans is, iig voor mijn order afgelopen week is Fedex Prio gebruikt voor die 17 dollar. Is als het goed is woensdag al binnen.
Als je RGB switches hebt, LEDS? Voor zover ik op de productpagina kan zien zitten die namelijk niet in de switches zelf. Verder ziet het er goed uit, ik heb ook geen idee of KBDfans leds verkoopt. Ik heb zelf plannen om single color leds te gebruiken, heb nog niks gevonden aan RGB LEDs wat goed zelf te monteren is op een keyboard.
[ Voor 12% gewijzigd door Xyphoid op 07-07-2020 16:56 ]
Tja simpel is het niet in MKB land.Xyphoid schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 16:20:
[...]
Past alleen op de KBD67MKII case. En die is uitverkocht... Zucht.
Denk dat ik nog maar even bij mijn 60% blijf.
Dank je voor je tips.BSD schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:57:
@MrMarcie Testen of de switches werken doe ik meestal met een key-test programma. Op de Mac gebruik ik de VIA configurator of key Codes.app. Als een toets het niet doet, kun je uitsluiten dat het een defecte switch of een slechte soldeerverbinding is door met een ijzerdraadje o.i.d. de contactpunten op de PCB te verbinden. Doet hij het dan wel, dan de switch opnieuw solderen en/of vervangen. Doet hij het niet, dan kijken naar de keymap, soms is er een function key op geprogrammeerd en die geeft geen key codes af.
Als het een DZ60(-compatible) PCB is zou ik er sowieso de VIA firmware op installeren. Daarmee kun je veel makkelijker dingen programmeren. Wanneer je echt een complexe config wilt maken of wilt automatiseren kun je altijd weer naar QMK terug.
https://kprepublic.com heeft volgens mij wel wat PBT sets met de K70 als optie. Denk dat daar ook wel een zwarte tussen moet zitten. Maar veel goedkoper zal het niet zijn.Alexknl schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 22:19:
Heeft iemand een tip voor niet al te dure (standaard zwarte) PBT keycaps voor een Corsair K70 bord? Hierbij zijn namelijk bepaalde toetsen op de onderste rij niet gelijk aan ANSI-layout, betreft o.a. een 6.5x spacebar. Wil dit bordje een nieuw leven in blazen voor een vriend, de K70 heeft op dit moment de standaard ABT caps die wat glad zijn geworden.. Maar als ik die originele Corsair PBT keycaps zie voor 55 euro dan kan hij beter een nieuw bordje kopen denk ik. Zou fijn zijn mocht iemand een (voordeligere) tip hebben
KBDfans heeft mij nog nooit iets binnen 2 weken geleverd, ook niet voor de crisis. Ongeacht de verzendmethode. Het spul komt 80% van de tijd uit China, wat niet erg is, maar is gewoon nooit echt snel.JH34D schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:35:
[...]
Als dit bij KBDfans is, iig voor mijn order afgelopen week is Fedex Prio gebruikt voor die 17 dollar. Is als het goed is woensdag al binnen.
Als je RGB switches hebt, LEDS? Voor zover ik op de productpagina kan zien zitten die namelijk niet in de switches zelf. Verder ziet het er goed uit, ik heb ook geen idee of KBDfans leds verkoopt. Ik heb zelf plannen om single color leds te gebruiken, heb nog niks gevonden aan RGB LEDs wat goed zelf te monteren is op een keyboard.
Ja, het rare is dus dat FedEx momenteel nog steeds zegt dat ik de order voor 12:00 binnen zou hebben, maar hij voor t laatst nog steeds in China was. KBDfans zelf had m binnen 2 dagen de deur uit, dus op dat gebied geen klachten. En haast zit er gelukkig nooit achterdjunicron schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 23:50:
[...]
KBDfans heeft mij nog nooit iets binnen 2 weken geleverd, ook niet voor de crisis. Ongeacht de verzendmethode. Het spul komt 80% van de tijd uit China, wat niet erg is, maar is gewoon nooit echt snel.
Heb eens bij ZealPC en bij KBDfans tegelijk besteld, Zeal uit Canada was er in 9 dagen, KBDfans priority international voor €40 deed er 16 dagen over. Canada duurde 3 dagen voor de import centra, China duurt altijd een 5-6 dagen.
Heb net een case binnen van KBD. Die stond ook als verzonden en opeens kreeg ik dik week later ook de mededeling morgen geleverd voor 12:00. Maar toen was ie nog in China. Uiteindelijk ruim week later ontvangen. Kreeg paar dagen daarvoor nog wel een mail van FedEx waarin ik mijn BSN en BTW nummer moest geven. Beetje raar, ze hebben later wel uitgelegd dat dat voor de belasting is en ze daar niks aan kunnen doen. Erg vreemd want BTW nummer is gewijzigd (was deel van je BSN vroeger) vanwege privacy. Aangezien je nu die combi moet geven is je privacy ook weg. Ondanks dat FedEx aangeeft dat ze heel voorzichtig met mijn data zullen zijn.JH34D schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 08:24:
[...]
Ja, het rare is dus dat FedEx momenteel nog steeds zegt dat ik de order voor 12:00 binnen zou hebben, maar hij voor t laatst nog steeds in China was. KBDfans zelf had m binnen 2 dagen de deur uit, dus op dat gebied geen klachten. En haast zit er gelukkig nooit achter
Apart, nooit geweten dat je als persoon een BTW nummer hebt. Anyways, ook als het ergens volgende week binnen komt vind ik dat nog wel een nette shipping tijd voor vanuit China. Andere bestellingen daarvandaan zijn na 2 maanden nog onderweg...MrMarcie schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:38:
[...]
Heb net een case binnen van KBD. Die stond ook als verzonden en opeens kreeg ik dik week later ook de mededeling morgen geleverd voor 12:00. Maar toen was ie nog in China. Uiteindelijk ruim week later ontvangen. Kreeg paar dagen daarvoor nog wel een mail van FedEx waarin ik mijn BSN en BTW nummer moest geven. Beetje raar, ze hebben later wel uitgelegd dat dat voor de belasting is en ze daar niks aan kunnen doen. Erg vreemd want BTW nummer is gewijzigd (was deel van je BSN vroeger) vanwege privacy. Aangezien je nu die combi moet geven is je privacy ook weg. Ondanks dat FedEx aangeeft dat ze heel voorzichtig met mijn data zullen zijn.
Als ze je pakken; ja. Je betaalt over ieder pakket wat meer dan 22 euro waard is al €13 + 21% btw over je waarde. Boven de 150 euro komen er nog eens invoerrechten bij, maar voor zover ik weet zijn die niet tot nauwelijks van toepassing op toetsenbord onderdelen. Heb wel eens meer moeten betalen dan een bestelling waard koste voor iets anders tho.Gunth schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:14:
Zijn jullie in NL ook een been kwijt aan douane kosten?
Wie heeft dat gezegd dan? Ik had besteld via een zakelijk account. Vandaar waarschijnlijk. Strontziek word je van die overheid die echt alles van je wil weten.JH34D schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:45:
[...]
Apart, nooit geweten dat je als persoon een BTW nummer hebt. Anyways, ook als het ergens volgende week binnen komt vind ik dat nog wel een nette shipping tijd voor vanuit China. Andere bestellingen daarvandaan zijn na 2 maanden nog onderweg...
[ Voor 14% gewijzigd door MrMarcie op 08-07-2020 11:46 ]
Oh zo, my bad! Sorry!MrMarcie schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:44:
[...]
Wie heeft dat gezegd dan? Ik had besteld via een zakelijk account. Vandaar waarschijnlijk. Strontziek word je van die overheid die echt alles van je wil weten.
Ik gebruik momenteel een MX Brown clone (Otemu in n prebuilt cheap ass keyboard) en ben daar erg tevreden mee, omdat het voor mij een mooie tussenstap is tussen gaming/typing zolang ik een toetsenbord heb. De tactility is laag genoeg om me niet in de weg te zitten tijdens het gamen, en is wel aanwezig om het tikwerk wat fijner te maken. Ik heb momenteel een build gepland staan met Zealios V2 en eentje met Hako Clear (boxed). De Zealios heb ik veel goeds over gehoord en verhuizen na de crisis waarschijnlijk richting het kantoor, terwijl de Hako's meer een probeersel zijn aangezien ik hierover ook lees dat het redelijk gladde switches zijn met een wat subtiele bump.djunicron schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:53:
...
Zijn er hier meer mensen die lineair-fan zijn met dezelfde onderliggende reden? En ik ben ook wel benieuwd, van de mensen die MX Brown / Box tactile / clones prettig vinden, wat de redenen daarvoor zijn.
Nu heb ik nooit specifiek Otemu's geprobeerd, maar je maakt wel een valide punt, teveel tactile zit een beetje in de weg bij games. Afhankelijk van wat je speelt natuurlijk. SC2 met MX Blues toen de tijd (toen betere vintage clickies behoorlijk duur waren en weinig van de nieuwe betere clones beschikbaar waren) was prettig. Ik ging toen de tijd specifiek m'n oude TKL Filco erbij pakken als ik een avondje tijd had voor die game.JH34D schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:04:
[...]
Ik gebruik momenteel een MX Brown clone (Otemu in n prebuilt cheap ass keyboard) en ben daar erg tevreden mee, omdat het voor mij een mooie tussenstap is tussen gaming/typing zolang ik een toetsenbord heb. De tactility is laag genoeg om me niet in de weg te zitten tijdens het gamen, en is wel aanwezig om het tikwerk wat fijner te maken. Ik heb momenteel een build gepland staan met Zealios V2 en eentje met Hako Clear (boxed). De Zealios heb ik veel goeds over gehoord en verhuizen na de crisis waarschijnlijk richting het kantoor, terwijl de Hako's meer een probeersel zijn aangezien ik hierover ook lees dat het redelijk gladde switches zijn met een wat subtiele bump.
Daarnaast nog een build in de planning voor een Corne (ongeveer zoiets): [Afbeelding]
Deze wil ik met Gateron Yellows dan wel Kaihl Dark Yellows maken als mn gaming bord (specifiek geel, aangezien alles qua plate/PCB/display geel gaat zijn). De optie om alleen mn linker deel op mn bureau te leggen tijdens t gamen is zeer aantrekkelijk.
Zelfde als hier in belgie dan.JH34D schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:34:
[...]
Als ze je pakken; ja. Je betaalt over ieder pakket wat meer dan 22 euro waard is al €13 + 21% btw over je waarde. Boven de 150 euro komen er nog eens invoerrechten bij, maar voor zover ik weet zijn die niet tot nauwelijks van toepassing op toetsenbord onderdelen. Heb wel eens meer moeten betalen dan een bestelling waard koste voor iets anders tho.
Dank voor je input, en inderdaad, mijn plan is ook om dit Otemu plankje weg te doen zodra ik m'n eerste custom heb. Dit plankje had ik gehaald om de shitty toetsenborden op werk te vervangen en werkt daarvoor prima, heb m nu thuis liggen zodat mn Kaihl Red bordje, wat ik nogal scrapy en niet erg fijn vond, de deur uit kon.djunicron schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:51:
[...]
Nu heb ik nooit specifiek Otemu's geprobeerd, maar je maakt wel een valide punt, teveel tactile zit een beetje in de weg bij games. Afhankelijk van wat je speelt natuurlijk. SC2 met MX Blues toen de tijd (toen betere vintage clickies behoorlijk duur waren en weinig van de nieuwe betere clones beschikbaar waren) was prettig. Ik ging toen de tijd specifiek m'n oude TKL Filco erbij pakken als ik een avondje tijd had voor die game.
Vind dus juist lange dagen typen op mild tactile met bump in het midden erg vermoeiend. Nu moet ik zeggen dat de eerste week gamen en typen op Zealio's als je net een maand alleen lineairs hebt gebruikt ook enigszins vermoeiend was. En Box Royals een stap te ver zelfs.
Ben benieuwd of je na Zealio's ooit nog terug wilt naar Otemu browns. Ik vermoed absoluut niet namelijk.
Hako Clears heb ik dan weer nooit een bord vol van gezien, maar was even uit het hoofd een Box MX Clear variant met een zeer progressieve veer. Volgens mij ging toen mijn voorkeur uit naar V2 62grs. De True heb ik wel een 60% van mee geprobeerd en dat waren... tja, gewoon iets minder prettige Panda's. (goh...)
Wat de Box Dark Yellow betreft; Weet niet waarom, maar ik vind persoonlijk MX black met lube prettiger dan stock yellows. Denk dat het primair komt door waar de accentuatie ligt en dat ze toch een kortere 3,6mm travel hebben. Je tikt zeker in het begin toch wel vaak onbedoeld de bodem aan. Maar voor gaming maakt het waarschijnlijk weer niet zoveel uit.
Zou persoonlijk in een Corne 100% gaan voor Gateron Yellows. Klein veegje lube op enkel de veer uiteinden en de sliders van op de housing en klaar! Voor als je (uren) shooters speelt ook kwa gewicht prettiger naar mijn mening.
Share and Enjoy!
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq