Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-09 17:06
Gunth schreef op zondag 28 juni 2020 @ 09:28:
@Extraxyz
Zag dat je in het GMK Modern Dolch 2 topic zit.
Doe je mee aan de groupbuy?
Ja, heb de standard base + modern kit gekocht

[ Voor 68% gewijzigd door Extraxyz op 28-06-2020 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunth
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:33
Extraxyz schreef op zondag 28 juni 2020 @ 09:51:
[...]
Ja, heb de standard base + modern kit gekocht
Ik heb de mist genomen.
Voor mij de 1ste keer dat ik aan een groupbuy meedoe

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GoeiedagEem
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-09 18:57
Ik heb mijn Keychron K1 RGB Gateron Brown TKL inmiddels binnen, bedankt @Alexknl voor het opsturen en @Chillmeister voor de gedeelde ervaringen.

Eerste indruk is heel goed! Veel meer travel dan standaard laptoptoetsen, maar wel aanzienlijk platter dan een toetsenbord met reguliere mechanische switches.

Wat me ook positief verrast is de grootte en het gewicht. Hij past prima in mijn laptoptas en de tas is toch al zwaar, een beetje extra meesjouwen heb ik er graag voor over.

RGB kleurpatronen is grappig, maar vooral om even te laten zien op het werk en daarna weer uitschakelen. Knoppen zijn standaard niet te programmeren doordat software ontbreekt. Zag wel dat er niet-officiële software beschikbaar is waarmee je knoppen kunt instellen.

Las op internet dat de batterij relatief snel leeg gaat, maar de USB-C kabel laadt het bordje ook weer op, dus ik snap de fuzz daaromtrent niet echt.

Hier nog een foto (de laptop is 15,6 inch):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MS2rUKPCNWxHRkGPeFrHkRZZVjE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zkxn4g6mfZpnU0Lh9DwNqUbR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:06

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Shikster schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 08:56:
@d0nny41

Een ander nadeel van de vortex 3, als je ooit keycaps wilt verwijderen dan zit je met non-standard caps (1.5u esc, kleine shift, enter blok). Die zijn nagenoeg niet te vinden.
Bij pimpmykeyboard kom je een heel eind maar wel relatief duur.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Shikster schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 08:56:
@d0nny41

Een ander nadeel van de vortex 3, als je ooit keycaps wilt verwijderen dan zit je met non-standard caps (1.5u esc, kleine shift, enter blok). Die zijn nagenoeg niet te vinden.
Maar dan heb je hier ook de ISO versie. Naar mijn mening is ISO in heel veel gevallen gewoon niet echt aan te raden. Het is altijd duurder dan ANSI om er keycaps voor te krijgen, omdat het een add-on is in veel gevallen.

Ondertussen heb ik hier gewoon een Race 3 met meerdere compatible GMK sets. Je moet alleen voor de ANSI versie dus een 1.75u linker shift hebben, en een 2,5u rechter. Overigens is de ISO versie ook prima te doen, ware het niet dat de dan benodigde 1,25u shift daar niet standaard is. Deze zit vaak in de scandinavische layouts, dus met een beetje pech moet je dan 2 add-on pakketten hebben.

De 1,5u escape en 1,5 backspace in de juiste row krijgen is inderdaad tricky. Ook de PN key op de top row is lastig. Daar stop ik dus vaak een artisan op. Voor de 1,5U delete, kan je vaak uit een standaard pack een R4 1,5u backspace gebruiken. Het ziet er uit als 2x backspace, en hij ligt dus gevoelsmatig laag, maar gaat prima.

Voor 1,5u esc heb ik momenteel een control 1,5u in gebruik. Die is eigenlijk dus R1, en ligt fors lager, maar is nog steeds goed te gebruiken.

Alleen Super plastic heeft een paar profiled keysets waar ze de "Race" kit in hebben zitten met een paar kleuren 1,5u esc en delete.

Sommige (nieuwe) KAT profile key-reative sets hebben echter ook 1,5u top row sculted keys. Heb zo zelf KAT Eternal en Atlantis in bestelling staan, waarbij de eerste met novelties volgens mij prima gaat passen op de ANSI variant. Atlantis weer niet, daar heb je 1 toprow 1.5u tekort. En omdat het een hevig profiel is kwa verloop, gaat dat prettig uitpakken.

Blanco PBT XDA / DSA / MDA profiel knoppen nemen kan natuurlijk ook. Als je een toner-gebaseerde printer hebt, kan je daarnaast met een dikke afdruk en een 65C verwarming van de print ook zelf de 1,5u's sublimeren. Zo kan je dan het ding prima aanvullen.

Allemaal extra werk, ja ik weet het. Alleen aan te raden als je werkelijk fan bent van de Vortex Race 3 layout. En dat ben ik wel. De beide moeilijke knoppen in 1,5u vind ik echt prettig. En de staggered F-rij is zo goed blind te bedienen, in tegenstelling tot recht erboven voor mij persoonlijk.

Zal nog even later een plaatje van m'n huidige cap set uploaden anders zo als ik weer in de gelegenheid ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JH34D
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-08 12:05
wimdezoveelste schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:59:
Heb gisteren Kailh box royal switches besteld voor mijn keyboard op me werk, heb daar eentje met hotswappable switches waar nu Kailh orange in zitten en die zijn voor mij niet tactile genoeg. Van wat ik lees zijn de royals erg tactile dus ik ben benieuwd.

Waar ik ook erg benieuws naar ben zijn de Silo beamswitches, maar helaas zijn die door corona vertraagd...
Mocht je van plan zijn die burnt oranges te verkopen heb ik wellicht interesse, heb hier een Ducky One 2 Mini met kapot PCB die ik wil vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunth
Ik heb de epomaker gebacked.
https://www.kickstarter.c...ical-keyboard/description
De gk68xs heeft een north facing pcb.
Nu heb ik gmk keycaps icm zeliosv2 gekocht maar die zouden blijkbaar een interference geven volgens ik lees op www.
gmk zijn cherry profiles en die werken niet zo goed met north facing pcb
Iemand die mij daar kan op antwoorden?
Met o-rings zou dit op te lossen zijn!

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gunth schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:08:
Ik heb de epomaker gebacked.
https://www.kickstarter.c...ical-keyboard/description
De gk68xs heeft een north facing pcb.
Nu heb ik gmk keycaps icm zeliosv2 gekocht maar die zouden blijkbaar een interference geven volgens ik lees op www.
gmk zijn cherry profiles en die werken niet zo goed met north facing pcb
Iemand die mij daar kan op antwoorden?
Met o-rings zou dit op te lossen zijn!
De middelste rij van Cherry profile gaat maar heel nipt langs de switches. Volgens mij was het bij oudere switches en bij andere behuizingen (Creams / Box royals etc) meer en probleem.

Net even met een Zealio V2 geprobeerd. Het laagste deel raak inderdaad de top van de behuizing, maar het is minder dan een halve milimeter. Het maakt voor het geluid wat uit, maar levert geen problemen op bij normaal gebruik, heb deze combinatie bij nadere inspectie al meer dan een jaar in gebruik op een ander bord. (geen Zealio's maar andere gaterons)

O-rings erop zou ik persoonlijk niet doen, voelt afgrijselijk op Zealio V2's. Heb ik zelf alleen op de spatie bij de stabs gedaan, zoals bij alle wat meer tactile switches. Beter kan je zwaardere Zealio's nemen, ze dempen zelf namelijk al goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunth
djunicron schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:33:
[...]

De middelste rij van Cherry profile gaat maar heel nipt langs de switches. Volgens mij was het bij oudere switches en bij andere behuizingen (Creams / Box royals etc) meer en probleem.

Net even met een Zealio V2 geprobeerd. Het laagste deel raak inderdaad de top van de behuizing, maar het is minder dan een halve milimeter. Het maakt voor het geluid wat uit, maar levert geen problemen op bij normaal gebruik, heb deze combinatie bij nadere inspectie al meer dan een jaar in gebruik op een ander bord. (geen Zealio's maar andere gaterons)

O-rings erop zou ik persoonlijk niet doen, voelt afgrijselijk op Zealio V2's. Heb ik zelf alleen op de spatie bij de stabs gedaan, zoals bij alle wat meer tactile switches. Beter kan je zwaardere Zealio's nemen, ze dempen zelf namelijk al goed!
Thx voor de uitleg.
Heb de 67gr genomen dus zit wel goed dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik zit met een hersenspinsel dat ik effe kwijt moet en misschien iemand iets nuttigs over kan zeggen :

Zou het mogelijk zijn om een klein "NumPad sized" PCB'tje kant en klaar te kopen met wat switches en andere benodigdheden om die vervolgens in te programmeren met wat kant en klare gaming dingetjes om te gebruiken als een soort "Quick Chat" of externe key bindings :?

Ik kan me herinneren dat er in dit topic wel vaker controllers werden genoemd die je gewoon zelf vrij kan programmeren dus zou je daarin ook dingen kunnen zetten zoals :
- LOL
- glhf o7
- buy deagle; buy m4a1;
- Of gewoon complete zinnen ?!

En het belangrijkst van alles : Hoe zouden de meeste anti-cheat pakketten daarop reageren :?

Geband worden omdat je lui bent is namelijk ook weer zoiets! _O- :P :+
Maar aan de andere kant : De meeste gamingkeyboards doen niet anders dus het lijkt me opzich geen probleem :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSD
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-09 22:03

BSD

@nero355 Ik heb een losse numpad van kbdfans.com die je zelf kunt programmeren (QMK). Je moet wel zelf nog de switches op de PCB solderen of dat ergens laten doen. Voordeel is dat je zelf je eigen switches en keycaps uit kunt zoeken.

Of de anti-cheat dat kan zien weet ik niet, misschien kun je ergens vinden of het is toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

BSD schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:48:
@nero355 Ik heb een losse numpad van kbdfans.com die je zelf kunt programmeren (QMK).
Wel duur zeg... :'(

Voor dat geld heb ik mijn hele TKL toetsenbord gekocht destijds :)
Je moet wel zelf nog de switches op de PCB solderen of dat ergens laten doen. Voordeel is dat je zelf je eigen switches en keycaps uit kunt zoeken.
Solderen is uiteraard geen probleem, want ik heb mijn MX Blue toetsenbord een keer moeten fixen toen de W toets ermee ophield : Die heb ik omgeruild met een andere toets en beiden doen het nu prima :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GoeiedagEem schreef op zondag 28 juni 2020 @ 10:19:
Ik heb mijn Keychron K1 RGB Gateron Brown TKL inmiddels binnen, bedankt @Alexknl voor het opsturen en @Chillmeister voor de gedeelde ervaringen.

Eerste indruk is heel goed! Veel meer travel dan standaard laptoptoetsen, maar wel aanzienlijk platter dan een toetsenbord met reguliere mechanische switches.

Wat me ook positief verrast is de grootte en het gewicht. Hij past prima in mijn laptoptas en de tas is toch al zwaar, een beetje extra meesjouwen heb ik er graag voor over.

RGB kleurpatronen is grappig, maar vooral om even te laten zien op het werk en daarna weer uitschakelen. Knoppen zijn standaard niet te programmeren doordat software ontbreekt. Zag wel dat er niet-officiële software beschikbaar is waarmee je knoppen kunt instellen.

Las op internet dat de batterij relatief snel leeg gaat, maar de USB-C kabel laadt het bordje ook weer op, dus ik snap de fuzz daaromtrent niet echt.

Hier nog een foto (de laptop is 15,6 inch):

[Afbeelding]
Zit er ook over na te denken om dit bord aan te schaffen, maar dan de clicky versie. Ik lees hier en daar wat klachten over de stabiliteit van de toetsen, die zouden enigszins wiebelig zijn. Hoe ervaar jij dit?

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunth
nero355 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:19:
Ik zit met een hersenspinsel dat ik effe kwijt moet en misschien iemand iets nuttigs over kan zeggen :

Zou het mogelijk zijn om een klein "NumPad sized" PCB'tje kant en klaar te kopen met wat switches en andere benodigdheden om die vervolgens in te programmeren met wat kant en klare gaming dingetjes om te gebruiken als een soort "Quick Chat" of externe key bindings :?

Ik kan me herinneren dat er in dit topic wel vaker controllers werden genoemd die je gewoon zelf vrij kan programmeren dus zou je daarin ook dingen kunnen zetten zoals :
- LOL
- glhf o7
- buy deagle; buy m4a1;
- Of gewoon complete zinnen ?!

En het belangrijkst van alles : Hoe zouden de meeste anti-cheat pakketten daarop reageren :?

Geband worden omdat je lui bent is namelijk ook weer zoiets! _O- :P :+
Maar aan de andere kant : De meeste gamingkeyboards doen niet anders dus het lijkt me opzich geen probleem :?
Dti iets mss ?
https://www.reddit.com/r/..._is_live_17key_numpad_by/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

nero355 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:19:

Zoiets?:

https://m.nl.aliexpress.c...c488c6eff055f52d15&is_c=N

[ Voor 16% gewijzigd door Dwarlorf op 30-06-2020 19:31 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:42
Ondertussen toch ook hooked geraakt aan deze topic en reeds in het bezit van een iqunix f96. Uitstekend bord maar het jeukt toch om ook zelf wat in elkaar te knutselen. Kijk op youtube ook regelmatig naar taeha types. Kerel maakt echt super toetsenbord maar vraag me alleen af. Waar haalt die al die onderdelen. Er staan welk links naar websites maar vrijwel alles staat daar als uitverkocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunth
Rebbelx schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 19:44:
Ondertussen toch ook hooked geraakt aan deze topic en reeds in het bezit van een iqunix f96. Uitstekend bord maar het jeukt toch om ook zelf wat in elkaar te knutselen. Kijk op youtube ook regelmatig naar taeha types. Kerel maakt echt super toetsenbord maar vraag me alleen af. Waar haalt die al die onderdelen. Er staan welk links naar websites maar vrijwel alles staat daar als uitverkocht...
Kijk hier eens
https://geekhack.org/index.php
Er zijn ook veel discord kanalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Dat is wel een interessante optie, maar toch weer grofweg € 50 :'(

Je zou dan waarschijnlijk de NumPad kunnen nemen en dan via de 4 knoppen bovenaan kunnen wisselen tussen NumPad en Macro mode denk ik :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

nero355 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 19:53:
[...]

Je zou dan waarschijnlijk de NumPad kunnen nemen en dan via de 4 knoppen bovenaan kunnen wisselen tussen NumPad en Macro mode denk ik :?
Hier staan de mogelijkheden:

https://drive.google.com/..._pHUwjqY-IxCBHK58YDx/view

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Zat ik nog naar te kijken en zo te zien zijn het inderdaad 4 layers die je kan inprogrammeren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoeiedagEem
MiBe schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:08:
[...]

Zit er ook over na te denken om dit bord aan te schaffen, maar dan de clicky versie. Ik lees hier en daar wat klachten over de stabiliteit van de toetsen, die zouden enigszins wiebelig zijn. Hoe ervaar jij dit?
Ik heb m nog maar heel kort natuurlijk, maar ik heb het nog niet gemerkt. De erg brede toetsen zijn stabilized, maar de ietwat groter dan normale toetsen (bijv. backslash), zijn dat niet. Daar zou ik dus last kunnen krijgen als je de rand van de toets pakt, maar so far so good dus. Zal er eens wat beter op letten als ik wat meer tekst moet tikken.

Mijn referentiekader is Cherry MX Brown op mijn gaming PC en vooral scissor switches op laptops en het toetsenbord wat ik bij mijn laptop had. Het is een verademing vergeleken met de (non curved) scissor switches op mijn oude toetsenbord, maar het is niet de full experience van een normaal mechanisch toetsenbord (aanzienlijk minder travel). Ik ben er in elk geval heel blij mee en ik hoop dat ie het lang uithoudt, zeker i.c.m. het reizen en in en uit de tas halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Je zou een Pro micro / Elite-C kunnen bestellen... Die zijn goed QMK compatible en vrij klein. €10 ofzo indien op voorraad voor de micro usb op de Pro, en €15-25 voor de USB-C, afhankelijk hoeveel haast je ermee hebt.

Op beide kan je grofweg 70 keys programmeren afhankelijk van hoe handig je de rijen organiseert. Dus een 3x4 grid kan prima. Of 17 knoppen full numpad ofzo.

Met goedkope switches en eigen soldeerwerk kan je hier prima een 3D geprint huisje voor maken. Kan eventueel wel wat Fusion 360 plate design elementen delen. PLA is redelijk rigide en voel niet eens verkeerd aan. Persoonlijk ben ik wel gecharmeerd van PLA+carbon of PC+carbon. Geeft net dat extra beetje stijfheid en klinkt ook nog verbazingwekkend goed. Beter eigenlijk dan een holle KBDfans Alu tray mount. (sorry KBD, nog steeds fan hoor)

Maarja, ben je met iets als XDA of DSA blanks dan nog steeds goedkoper uit dan die €50?

Een ATMega bordje + USB micro poort + klein beetje flash is nou eenmaal een tientje. Caps + switch iets van €0.75. Diodes iets van €0.40 per stuk. Soldeertin en draad is goedkoop, en zo'n behuizing is als je het materiaal en de printer al hebt maar iets van €5 incl stand-offs?

Wat dat aangaat is die DisciplinePad 17 echt een mega koopje. Want laser gesneden acryl in bulk + componenten in bulk. Twee 2u stabs erbij.

Duurt alleen even... Maar als je nu ergens switches en caps vandaan moet halen ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:53
[...]
[...]
Ja het gaat vlot richting de €50 en meer voor zoiets.
Ik zat te kijken naar deze 4x4 QMK compatible uit Duitsland. Kost 34 maar daar komt nog 9 verzending bij plus de switches en keycaps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daemsg
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-10-2023
Hey, ik ben geïnteresseerd om zelf mijne eerste mech keyboard te bouwen. Echter heb ik geen soldering machine in de buurt. Hierdoor ben ik dus wat beperkter in mijn mogelijkheden.
Daarom ben ik op zoek gegaan naar een Aluminium Hot-Swappable kit. Graag zou ik een 65%-75% ANSI layout hebben.

Ik ben aan het kijken naar volgende twee opties:
1. IDOBAO ID80
2. DZ65 met TOFU 65% en een 65% Plate
Beide gepaard met GMK/Durock Screw In Stabs, Zilent v2 62g.

Waar bestellen jullie al je componenten? Mijn idee was om dit bij CandyKeys te doen maar daar zijn nogal veel componenten 'Out of stock'.

Mijn budget is 300-450EUR

Graag hoor ik al jullie ideeën, opmerkingen of feedback over mijn keuzes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunth
Daemsg schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 09:49:
Hey, ik ben geïnteresseerd om zelf mijne eerste mech keyboard te bouwen. Echter heb ik geen soldering machine in de buurt. Hierdoor ben ik dus wat beperkter in mijn mogelijkheden.
Daarom ben ik op zoek gegaan naar een Aluminium Hot-Swappable kit. Graag zou ik een 65%-75% ANSI layout hebben.

1. IDOBAO ID80

Waar bestellen jullie al je componenten? Mijn idee was om dit bij CandyKeys te doen maar daar zijn nogal veel componenten 'Out of stock'.

Gaat lasig worden.
Gisteren was er een kit(dacht 100 stuks) op drop op 1minuut uitverkocht.
Meestal zijn het groupbuys en denk dat je best daar eens kijkt.
Deze morgen was er een groupbuy voor het primus keyboard,620 stuks op 3min uitverkocht dus het gaat snel.
Hier kan je wel iets vinden evt.
https://geekhack.org/index.php
Eventueel een think 6,5 keyboard,wsl ga ik deze ook nemen.
https://geekhack.org/index.php?topic=105950.0
Eventueel om mee te beginnen,heb ik ook besteld maar was via kickstarter
https://www.indiegogo.com...oth-mechanical-keyboard#/

[ Voor 14% gewijzigd door Gunth op 01-07-2020 10:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Voor zo'n 20 euro heb je er 1 waar je prima mee uit de voeten kan. Deze bijvoorbeeld (ik heb hem ook):

https://www.okaphone.com/artikel.asp?id=469345

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JH34D

1. IDOBAO ID80

Veel zooi is momenteel overal out of stock. Ik heb zelf Zealios besteld bij Ome Ali 2 maanden terug omdat die nergens anders te krijgen leken, en die zijn als het goed is volgende maand binnen. Soldeerspul is niet bijzonder duur en gaat lang mee. Je zou desnoods kunnen kijken of je een tweaker in de buurt hebt met een setje wat je mag lenen.

KBDFans lijkt het een en ander op voorraad te hebben, maar ik weet niet hoe het met hun shipping zit. Heb er zelf gisteren een bestelling geplaatst. Je DZ65 hebben ze inderdaad niet meer op voorraad, maar de zealios wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunth
JH34D schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:37:
[...]
, maar de zealios wel.
Idd heb daar ook besteld den 22ste maar nog steeds niet verzonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extraxyz
Durock stabilizers van Keygem.store en alle Zeal switches bestel ik gewoon van zealpc.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daemsg
Bedankt voor de hulp en allemaal heel interessante informatie. Ik ga die groupbuys zeker opvolgen.

Ik heb ondertussen besteld en ben gegaan voor:
CandyKeys
* ID80 Gold Plate (enige die ze nog hadden)
* Zilents v2 62g
* Grease
* Lube (RO-59tmKT)

myKeyboard
* Vortex PBT DoubleShot Keycaps black
* Durock Stabs

Nu nog uitkijken naar een GB met mooie keycaps om op termijn de Vortex caps te vervangen.
Waarschijnlijk ga ik voor GMK of ePBT. Alhoewel de PBT Hive er mij ook een mooi kit uitzag voor te combineren met gold plate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb vandaag een Idabao ID80 binnen gekregen.

Wat een hol klinkende bak is dat zeg. Bleh.
Probleem is ook nog eens, dat ie niet zo hol is! Als in, kan hier op een paar plaatsen amper een millimeter foam in krijgen!

De plate is zoals verwacht erg stijf. Voor lineairs of zeer tactile switches ben ik daar helemaal niet op tegen persoonlijk. Heb er een paar switches in gestopt en wat mij opvalt is dat minimaal tactile, Zoals Kailh Pro purple echt smerig aanvoelt hierin. Ook MX Red waar ik persoonlijk niet op tegen ben, voelt maximaal schuurderig aan. Vintages die 7+ jaar gebruikt zijn en dit niet hebben kunnen er niet in, want die zijn elders af gesoldeerd.

De plate stabs zijn... rampzalig. Absoluut walgelijk. Ze blijven hangen. Ze hebben zoveel weerstand dat ze 50nm switches grofweg tweemaal zo zwaar laten voelen. Ze vertragen de upstroke.

Eigenlijk alleen met Zealio V2 62's vind ik het te harden, maar hier moet ik even wat aan gaan doen, want zo is het niet te gebruiken naar mijn mening. Nog geen tijd gehad voor verder onderzoek. Toch al niet zo goede Ducky 2014 stabs voelen oprecht een stuk beter, en die zijn fors slechter dan b.v. Cherry clip-in. Ik zou willen dat Cherry Clip-in hierop zou passen...

Moet nog maar even gaan kijken of er met wat lube wat te doen is aan de extreem holle klank en ik zal kijken of ergens foam in kan om er wat aan te doen. Het bord is mooi laag, dat is zeker een pluspunt voor de type houding. De layout is ook zeker goed. Ziet er voor de prijs mooi genoeg uit, toleranties lijken allemaal in orde, afwerking is prima.

Maar wow, de 30 switches die ik erin propte voor het testen waren allemaal nog echt niet naar m'n zin hierin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daemsg
djunicron schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:29:
Heb vandaag een Idabao ID80 binnen gekregen.

Wat een hol klinkende bak is dat zeg. Bleh.
Probleem is ook nog eens, dat ie niet zo hol is! Als in, kan hier op een paar plaatsen amper een millimeter foam in krijgen!

De plate is zoals verwacht erg stijf. Voor lineairs of zeer tactile switches ben ik daar helemaal niet op tegen persoonlijk. Heb er een paar switches in gestopt en wat mij opvalt is dat minimaal tactile, Zoals Kailh Pro purple echt smerig aanvoelt hierin. Ook MX Red waar ik persoonlijk niet op tegen ben, voelt maximaal schuurderig aan. Vintages die 7+ jaar gebruikt zijn en dit niet hebben kunnen er niet in, want die zijn elders af gesoldeerd.

De plate stabs zijn... rampzalig. Absoluut walgelijk. Ze blijven hangen. Ze hebben zoveel weerstand dat ze 50nm switches grofweg tweemaal zo zwaar laten voelen. Ze vertragen de upstroke.

Eigenlijk alleen met Zealio V2 62's vind ik het te harden, maar hier moet ik even wat aan gaan doen, want zo is het niet te gebruiken naar mijn mening. Nog geen tijd gehad voor verder onderzoek. Toch al niet zo goede Ducky 2014 stabs voelen oprecht een stuk beter, en die zijn fors slechter dan b.v. Cherry clip-in. Ik zou willen dat Cherry Clip-in hierop zou passen...

Moet nog maar even gaan kijken of er met wat lube wat te doen is aan de extreem holle klank en ik zal kijken of ergens foam in kan om er wat aan te doen. Het bord is mooi laag, dat is zeker een pluspunt voor de type houding. De layout is ook zeker goed. Ziet er voor de prijs mooi genoeg uit, toleranties lijken allemaal in orde, afwerking is prima.

Maar wow, de 30 switches die ik erin propte voor het testen waren allemaal nog echt niet naar m'n zin hierin...
Dat voorspelt niet veel goeds voor mij... Ik heb wel Durock Screw Ins en Zilents v2 62g bestelt. Alsook wat lube voor stabs en switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:57
Voor die paar centen die het heeft gekost had je ook niet veel kunnen verwachten

:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daemsg schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:59:
[...]

Dat voorspelt niet veel goeds voor mij... Ik heb wel Durock Screw Ins en Zilents v2 62g bestelt. Alsook wat lube voor stabs en switches.
Mwah, uiteindelijk nu zo'n 3 uur aan het bouwen besteed en het eindresultaat valt niet tegen.

De stabs hebben de gebruikelijke behandeling nodig. De voetjes MOETEN er echt af. Ze rammen de PCB en geven de bottom extra veel gewicht. De stangen zijn al ingesmeerd maar zoals altijd totaal onvoldoende. De sliders van de stabs met 205G0 ingesmeerd, ik had nog maar heel weinig, maar dat scheelde al veel met hoe soepel ze bewegen.

Goed zijn ze uiteindelijk niet, ik heb er ook één die gewoon z'n ding niet lekker doet, maar ze zijn zeker te redden. Er zitten op de PCB screw-in opties, en de plaat is dan wel plate mount ingesneden, er zijn zeker PCB stabs die hierdoor gaan passen. GMK Screw-in is dat echter niet. Dan moet je aan beide kanten iets van 0,3mm gaan lopen vijlen aan de plaat, dan past het er wel langs. Ze zijn niet breed genoeg en gaan dan klemmen / breken. Cherry is volgens mij dunner en past er wel doorheen.

De PCB pingt vreselijk aan de plate. Dit is te voorkomen door dempend materiaal aan de bovenkant tussen de voetjes van de plate te plaatsen. Scheelt ook ontzettend veel. De case klinkt nog steeds hol, maar met deze minimale aanpassing misschien minder dan een stock Alu tray mount. Valt zeker niet tegen, maar "Botique" is het zeker niet.

De plate is onwijs hard. Switches met een heel kleine tactile bump voelen hier extra lineair door. Uiteindelijk de Kaihl Purples erin gedaan, die voelen nu als lineairs met "pre-load". Prima wat mij betreft. Zealio's V2 zou ook prima zijn, maar wel erg luid misschien. Clicky's zou ook top zijn voor het gevoel, maar waarschijnlijk extreem luidruchtig.

Underglow van de PCB is absolute verspilling van de componenten.
418O2 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 17:28:
Voor die paar centen die het heeft gekost had je ook niet veel kunnen verwachten

Weet niet helemaal hoe je deze bedoelt. Het is inderdaad goedkoop, net als een KBDFans build, voor een custom. Persoonlijk vind ik dit ook niet zo zeer een custom build, want tja, wat hoef je nou eigenlijk maar te doen. Zonder mods 5 extra schroeven in de PCB en 4 in de behuizing, switches erin en caps erop en klaar.

Tegelijkertijd is zo'n build toch al snel €200. Dezelfde prijs als veel betere prebuilds of overpriced "gaming" producten. Heb deze uiteindelijk gebouwd om te spraypainten voor een Star Wars fan en er GMK Boba op te zetten. Ja, absurd dure caps voor zo'n bordje, maarja. Memorabel moment dus duur cadeau. Waarschijnlijk lubed Tealio's erin tegen die tijd.

Idobao heeft niet echt een super reputatie, maar het is ook weer geen rotzooi. Dit is vergelijkbaar met wat je in budget GB's kan verwachten. Nu de nodige aanpassingen gemaakt zijn, is het wel waar voor 't geld zou ik zeggen. En de opties om de stabs vervangen zijn er dus zeker als deze zich blijven misdragen of slechter worden over de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:57
Ik zag een lege base voor 150 dollar, maar dat is vast een andere dan. Of mijn beeld van custom builds klopt niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!
418O2 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 23:16:
Ik zag een lege base voor 150 dollar, maar dat is vast een andere dan. Of mijn beeld van custom builds klopt niet
Nee dat klopt, dit is een "goedkope" build. Maar goed Top mount is natuurlijk net even anders afhankelijk hoe je het doet en welk materiaal enzo.

Custom hoeft natuurlijk niet altijd een €650 case + €60 plates enzo te zijn. Sommige dingen kunnen niet goedkoop, maar het verschil tussen een €2000 build en een €500 build vind ik persoonlijk te klein. En vooral ook wetende dat je nadat je die €2000 build hebt gedaan alleen nog maar verder wilt in dat kaliber.

Iets als een TGR Jane oid hoeft van mij niet zo heel nodig. Snap goed waarom mensen het willen overigens hoor... Maar persoonlijk besteed ik dat dan liever aan een RTX 3090 ofzo straks.

Eraan rommelen vind ik persoonlijk dan ook gewoon het leukste. Deze keer een beetje weinig custom.

Volgende is waarschijnlijk een discipline 65 build, oftewel 566 pinnen solderen.

Ook m'n 3D print case project is niet bepaald duur, maar natuurlijk wel erg custom...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daemsg
djunicron schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 22:48:
[...]
Mwah, uiteindelijk nu zo'n 3 uur aan het bouwen besteed en het eindresultaat valt niet tegen.
Oke dat is al iets, het is wel de eerste mech die ik ga bouwen. Hopelijk niet te veel problemen.
Het zal wel een upgrade zijn van mijn stock CoolerMaster Quickfire TK, toch?
418O2 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 17:28:

Voor een eerste custom build vind ik 350 euro toch al vrij duur (ook al kost de case op zich 'maar' 150EUR dat is eigelijk al evenveel dan een prebuild keyboard), ik weet niet wat jullie zoal uitgeven aan een keyboard. Vind een case van 600 euro kopen toch net iets te veel van het goede

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brubs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16-09 09:15
Ik heb hier een half jaartje geleden de vraag gesteld voor een 96% layout keyboard, toen was een Keychron K4 voorgesteld. Super mooi bordje, maar nu wil ik hem daadwerkelijk gaan bestellen en is ie bijna nergens meer te verkrijgen of enkel de versie die ik niet wil, met optical switches en geen alu huis.

Zijn er hier mensen die mij een soortgelijk bordje kunnen adviseren (liefst <100euro), maar in ieder geval wel deze layout? Ik heb gezocht maar veel borden die ik vind zijn niet verkrijgbaar of moet ik zelf gaan solderen, waar ik absoluut geen ervaring mee heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-09 12:59
Brubs schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:27:
Ik heb hier een half jaartje geleden de vraag gesteld voor een 96% layout keyboard, toen was een Keychron K4 voorgesteld. Super mooi bordje, maar nu wil ik hem daadwerkelijk gaan bestellen en is ie bijna nergens meer te verkrijgen of enkel de versie die ik niet wil, met optical switches en geen alu huis.

Zijn er hier mensen die mij een soortgelijk bordje kunnen adviseren (liefst <100euro), maar in ieder geval wel deze layout? Ik heb gezocht maar veel borden die ik vind zijn niet verkrijgbaar of moet ik zelf gaan solderen, waar ik absoluut geen ervaring mee heb.
De officiële website? https://www.keychron.com/...eless-mechanical-keyboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brubs
Daar zijn de alu frame/ gateron brown swtiches ook uitverkocht. Alleen de plastic version is dan beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoeiedagEem
Die voorraadinfo op de Keychron site is niet heel consistent. Ik heb daar een K1 gekocht die het ene kwartier out of stock was en het andere kwartier weer beschikbaar. Heb m maar gewoon besteld en hij is inmiddels verzonden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gunth
Daemsg schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 08:56:
[...]
ik weet niet wat jullie zoal uitgeven aan een keyboard. Vind een case van 600 euro kopen toch net iets te veel van het goede
Toch snel 600€ maar dan wel met de kaps en switches.
Heb er 2 die ik wsl zal kopen,de drop en de think 6.5 vs 2 en die draaien rond de 400€.
Dan nog de zelios 100€ en een gmk set.
Was ik maar niet aan die hobby begonnen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Howie14
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-09 09:22
@Gunth Dat is zeker een gevoel die ook bij mij opkomt. Ik denk dat ik er pas 2 maanden geleden mee ben begonnen. Met verschillende borden en onderdelen ben ik bang dat ik de 500 euro al voorbij in deze korte tijd.

Nu even niets meer inkopen totdat alles binnen in is en daarna wel weer verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brubs
Heb de plastic variant gekocht van keychron k4. Heeft iemand misschien een tip voor een hoes/case voor dit bordje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
Brubs schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 13:59:
Heb de plastic variant gekocht van keychron k4. Heeft iemand misschien een tip voor een hoes/case voor dit bordje?
Zelfde vraag voor de K1 _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BSD

BSD

Ik krijg zojuist een mail dat MT3 Susuwatari verstuurd is *O*
Besteldatum: 6 oktober 2018

[ Voor 6% gewijzigd door BSD op 02-07-2020 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howie14
@Brubs Voor 60% en 65% keyboards is er een hoes op Drop: https://drop.com/buy/melg...ying-case/details#details

Deze is nog drie dagen beschikbaar. Kost 22 dollar, plus 8 dollar verzendkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brubs
Howie14 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:28:
@Brubs Voor 60% en 65% keyboards is er een hoes op Drop: https://drop.com/buy/melg...ying-case/details#details

Deze is nog drie dagen beschikbaar. Kost 22 dollar, plus 8 dollar verzendkosten.
Heb een maatje groter, de 96%, deze gaat helaas niet passen ben ik bang..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howie14
Brubs schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:37:
[...]

Heb een maatje groter, de 96%, deze gaat helaas niet passen ben ik bang..
Die is inderdaad net iets te groot. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JH34D
Weet iemand hier een goed bij de bouwmarkt te verkrijgen alternatief om stabs mee te luben? Ik had 205g0 besteld, maar dit lijkt verloren te zijn gegaan in de shipping en ik heb geen zin om weer 2 maanden te wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extraxyz
JH34D schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 08:53:
Weet iemand hier een goed bij de bouwmarkt te verkrijgen alternatief om stabs mee te luben? Ik had 205g0 besteld, maar dit lijkt verloren te zijn gegaan in de shipping en ik heb geen zin om weer 2 maanden te wachten.
https://www.gamma.nl/asso...onenvet-15-gram/p/B210613

Overigens heb ik de laatste keren Krytox 205g0 bij keygem besteld en dat was altijd binnen een dag verzonden.

[ Voor 75% gewijzigd door Extraxyz op 03-07-2020 09:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BSD

BSD

Ik smeer de stabs altijd met Superlube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JH34D
Extraxyz schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 09:37:
[...]

https://www.gamma.nl/asso...onenvet-15-gram/p/B210613

Overigens heb ik de laatste keren Krytox 205g0 bij keygem besteld en dat was altijd binnen een dag verzonden.
Waar zit keygem? Het voornaamste is natuurlijk hoe lang het duurt voordat t vanaf de verzender hier is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extraxyz
JH34D schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 10:08:
[...]

Waar zit keygem? Het voornaamste is natuurlijk hoe lang het duurt voordat t vanaf de verzender hier is.
Aachen, tegen de grens bij Vaals aan geplakt (al gaat het alsnog eerst met Deutsche Post naar Keulen toe), maar heb het zelf bijna altijd binnen 3 dagen binnen (Eindhoven), een enkele keer heeft het een week geduurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:24

MrMarcie

CFMoto 650MT

BSD schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:49:
Besteldatum: 6 oktober 2018
Drop? Ik probeer daar niks meer te bestellen. Altijd wat.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brubs
Brubs schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 13:59:
Mensen die hier nog suggesties voor hebben? Dit wordt een meeneem bordje dus zal veel in mijn rugzak zitten. Om hem wat te beschermen wil ik graag een case/cover hebben, maar ik kan hier niks voor vinden :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-09 12:59
Brubs schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 13:41:
[...]

Mensen die hier nog suggesties voor hebben? Dit wordt een meeneem bordje dus zal veel in mijn rugzak zitten. Om hem wat te beschermen wil ik graag een case/cover hebben, maar ik kan hier niks voor vinden :-(
https://www.amazon.de/Tra...-Markstore/dp/B07527T2WX/ zou qua afmetingen wel moeten passen, de hoes is wel iets te groot. 37,6 x 17 x 4,8 cm vs 37,1 x 12,4 x 3,8 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

BSD schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:49:
En de award voor de meest funky naam gaat naar... :D _O-
Brubs schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 13:41:
Misschien een raar idee, maar waarom koop je niet een toetsenbord die een doos heeft die net zo klein is als het toetsenbord zelf en neem je die mee :?

Zo was de doos van mijn CM Storm Rapid-i eigenlijk ook wel gelijk een prima case/cover :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:53
d0nny41 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 20:34:
Heeft iemand van jullie de overstap gemaakt van een full keyboard naar bijvoorbeeld een 60-65 % ? Zo ja, hoe heb jij dit ervaren? Zelf altijd een full keyboard gewent, maar eigenlijk gebruik ik heel veel toetsen niet tot nauwelijks. Ik vind een TKL wel beter bij mij passen, maar de meeste boards met hot swappable switches zijn toch 60-65 % , alhoewel ik een paar leuke TKL toetsenborden heb gezien .
[...]
Hier nu 5 weken een Leopold FC660 in gebruik op kantoor vanaf een full size. Heerlijk compact maar de Home, End, PgUp en PgDn mis ik nog steeds, ondanks dat ze onder Fn en de cursortoetsen zitten. Voorheen koos ik die uiteraard blindelings. Zonder funtietoetsen valt me wel mee. Als het niet verbetert komt er een TKL apparaat voor terug.
(de Leopold is een klasse beter gebouwd vind ik dan de Ducky SF die thuis in gebruik is (beide bruin))

[ Voor 3% gewijzigd door Rob Z op 03-07-2020 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Heeft iemand van jullie de overstap gemaakt van een full keyboard naar bijvoorbeeld een 60-65 % ? Zo ja, hoe heb jij dit ervaren? Zelf altijd een full keyboard gewent, maar eigenlijk gebruik ik heel veel toetsen niet tot nauwelijks. Ik vind een TKL wel beter bij mij passen, maar de meeste boards met hot swappable switches zijn toch 60-65 % , alhoewel ik een paar leuke TKL toetsenborden heb gezien .

Waar halen jullie je switch testers ? Gisteren een switch tester besteld op aliexpress, 24 kailh switches voor 15 euro . Ben toch ook wel benieuwd naar bijvoorbeeld de Novelkey Sherbet, C3 tangerine 62g & zealios switches.
Heb zelf wel een aantal websites gevonden, maar die zijn of uitverkocht of toch redelijk prijzig. Dus wellicht dat iemand hier een een goede winkel kent?
Ik ben eerst naar 60% gegaan vanwege armklachten maar miste toch directe f toetsen en home en end (en in mindere mate pgup en pgdn). Dus ik geef de voorkeur aan 68% en ik vind het ideaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Waar halen jullie je switch testers ? Gisteren een switch tester besteld op aliexpress, 24 kailh switches voor 15 euro . Ben toch ook wel benieuwd naar bijvoorbeeld de Novelkey Sherbet, C3 tangerine 62g & zealios switches.
Heb zelf wel een aantal websites gevonden, maar die zijn of uitverkocht of toch redelijk prijzig. Dus wellicht dat iemand hier een een goede winkel kent?
Oh, had deze nog gemist... Denk dat er hier héél veel mensen zijn die zijn overgestapt naar kleiner dan fullsize 104 / 105 keys.

Precies omdat heel veel knoppen niet aanwezig zijn. Maar belangrijker, uiteindelijk is er één knop die vaak op latops terug te vinden is die gewoon heel veel voordeel geeft: De FN knop. Of de layer switch, of hoe je het ook wilt noemen. Waarom nou je handen van de normale houding weg halen voor Home / PG up / down etc. Dat is altijd de set aan commands die ik direct naar m'n pijltjes map. indien aanwezig natuurlijk. Links = Home, Rechts End, en de andere twee voor Page.

Nummer rij met FN of F-keys maakt niet zo gek veel uit. Dus 65 vs 75% is vaak een beetje om het even. Nu vind ik 75% met de FN knoppen recht boven de cijfers helemaal niet fijn. (zie KBDfans 75mk2) Ik wil ze graag of met breaks (Idobao ID80) en dus verspringend (of zonder gaps, zie Vortex Race3). Daar kan ik dan blind op typen en dat is voor Fusion 360 / SPSS / Photoshop en een aantal andere tools wel zo fijn. Maar dat is het dus, puur en alleen voor productiviteits applicaties nodig.

60% vind ik persoonlijk al een beetje teveel inleveren. De pijltjes zijn mij te belangrijk. Terwijl ik eigenlijk met m'n rechter hand nooit Alt of Win / Menu in druk, maar daar FN wil hebben. CTLR gebruik ik weer wel daar, maar die ik vind ik vaak wat te ver weg zitten op standaard 60%. "JKL:" pijltjes is uiteindelijk goed aan te wennen hoor, maar ik heb toch de voorkeur voor een "driehoek" setje ipv een lijn, ook bij ortho bordjes. Nu kan je met aangepaste maatjes prima 60% mét pijltjes doen overigens, wat mijn go-to layout is voor b.v. een KDBfans 60 case. (Tofu, 5 degrees, maar ook bij wat betere kwaliteit cases)

Bouw nu al een tijdje zelf graag keyboards, maar ik heb maar 2 hotswap borden ooit gehad eigenlijk. Ik vind het erin solderen ergens gewoon ook leuk, maar het geeft je wat meer opties op sommige PCB's om dingen te verschuiven / anders in te richten. Hotswap zit altijd vast op één layout.

Uiteindelijk moet je er gewoon een keer goed over nadenken en dan een layout kiezen om mee aan de gang te gaan. En die dan als het mogelijk is steeds een beetje verder evalueren / aanpassen waar mogelijk. Met modifiers knoppen naar jou toe halen ipv je handen over een te groot bord verplaatsen is gewoon een beter idee dan wat een Full size je normaal dus geeft.

Switch testers doe ik eigenlijk niet aan. Ik heb b.v. geen tester nodig om te weten dat ik voor eigen gebruik geen clicky nodig heb. (Ondanks dat ik Pale blue en Jade / Navy wel goed vind typen).
Als je nog helemaal geen idee hebt is het een goed idee misschien. Maar zoals ik al eerder schreef, aan enkel switches kan je nog niet zoveel afmeten. Er zijn meerdere factoren die een rol spelen;

- Plate? Wat voor materiaal? Ik zou b.v. nooit Zealio's V2 in 78gr nemen zonder plate of met half plate. Terwijl in een super regide stalen plaat en met lube geen issue is.
- Ga je ze luben? Sommige switches voelen daarmee opeen zo anders aan...
- Wat voor profiel caps gaan erop? Sommige switches voelen compleet anders aan als je van SA (super hoog) naar DSA (laag en uniform gaat.
- Wat voor materiaal (en dikte) caps gaan erop? PBT of ABS kan ook een behoorlijk verschil maken, niet alleen in geluid en textuur, maar ook in aanslag.

Switches testen in een acryle frame, zonder caps en er meerdere van dezelfde soort in te kunnen drukken geeft een zeer beperkt beeld van een switch. Ook de soort lube maakt best wel verschil. 3402 Tribosys of 205g0 maakt wel een behoorlijk verschil. Hoewel voor sommige switches het ook eigenlijk weer niet uit maakt.

Uiteindelijk is ALLES gewoon lang wachten in keyboard land. Switches "in stock" bestellen kan haast alleen maar bij de leverancier zelf (ZealPC b.v.) of voor Kailh en Gateron in China, mits natuurlijk elders dichter bij voorraad is.

Als je je een beetje inleest en meerdere hele borden gevoeld hebt, en de tester hebt bestudeerd, zou ik gewoon een gok wagen. Ik houd persoonlijk wel van goede linears. Reds zijn zo'n beetje de enige switches die ik van Cherry wel wil gebruiken. Toch bevalleen een aantal builds met Tactile me ook zo veel dat ik ze véél veel meer heb gebruikt inmiddels. Soms moet je gewoon besluiten wat je ongeveer wilt met een build en het gaan doen. Waarschijnlijk volgen er toch nog wel 2 of 3 extra keyboardjes het eerste jaar. En zoals je ziet hier, sommigen hebben er weer spijt van omdat het een diepe put kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-09 18:02
Ik heb nu een paar jaar de Anne Pro (de eerste), maar nu ik hem toch wat vaker gebruik i.v.m. thuiswerken, mis ik toch de pijltjestoetsen.

Ik wil dus overstappen naar een 65%.
Na lang zoeken is mijn keuze gevallen op de Tofu65.

De volgende zijn afgevallen:

Keychron K6 heeft de DEL in een layer, een dedicated lichtknopje en de kabel aan de zijkant.
Tada68 heeft geen USB-C en geen RGB (als ik het goed gezien heb).
Durgod Hades 68 heeft geen Bluetooth.
Ducky One 2 SF heeft rare verspringende keys aan de rechterkant.
Kbd67 mkii heeft een ruimte tussen de pijltjestoetsen en rechter ctrl.

Maar de Tofu65 is nergens verkrijgbaar.
De andere toetsenborden trouwens ook bijna niet.
Is dat altijd zo of komt het door de crisis?

Weet iemand een alternatief?
Eisen:
Zwart (of donker)
Minimalistische case (beetje als de Anna Pro)
65%
Geen rare toetseninding.
USB-C (aan de achterkant)
Bluetooth
RGB
Cherry MX Blue
PBT keycaps

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extraxyz
Een combinatie van fabrieken die maanden hebben stilgelegen en het idee dat 65% op dit moment wel zo'n beetje de meest populaire, maar nog steeds niche, layout is. Afgelopen week kwamen er bijna 1000 NK65 borden te koop en die waren binnen letterlijk een halve minuut weer uitverkocht.

De Tofu65 is geen compleet toetsenbord trouwens, enkel de behuizing, en als je de kit koopt zul je alsnog moeten kiezen of je de Tada68 of de KBD67 Rev2 PCB erbij wilt.

Je zou eens naar een AKKO 3068 kunnen zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backxs
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:49
Hi, ik ben op zoek naar wat tips. Onlangs heb ik besloten om - na het grootste deel van mijn leven met chicklet switches te typen - over te stappen naar de wondere wereld van de mechanische toetsenborden. Dit met name vanwege ergonomische redenen en mijn voorkeur voor technische vernuftigheden.

Ik vind het erg lastig om een keuze te maken in de soort switch en heb twijfels/vragen over enkele andere elementen. Allereerst:
- Huidig: pricewatch: Logitech Illuminated Keyboard K740 (NL)
- Prijs: ~€120-150,-;
- Doel: Het toetsenbord zal overwegend gebruikt worden voor typen van vele stukken tekst en ook voor gaming;
- Switches: Niet te luid, prettig voor kantoor omgeving;
- Grootte: Minimaal 65% (pijltjes en del/ins) en maximaal TKL;
- Indeling: Geen sterke voorkeur;
- Functionaliteiten: Functies zoals N-key rollover, maar hoeft geen (gaming) frivoliteiten te hebben (al is backlight en niet standaard uiterlijk zeker een pré). Indien geen F-keys de mogelijkheid deze via FN-key alsnog onder 1 t/m 0 te krijgen. Liefst in hoogte verstelbaar.

Switches
De volgende switches heb ik in winkels kort onder de vingers gehad: MX Browns, MX red, MX speed, MX blue en de Razer Greens. Allemaal van het gamingspul (Razer, Corsair, CM en Logitech) en allemaal geen bevredigend gevoel.
Ik dacht de tactile feedback van de MX Brows te zoeken, maar de "bump" voel ik nagenoeg niet of te laat. De MX Blue's vond ik prettiger daarin, maar maakte te veel geluid en durf niet te zeggen of ze zonder de audio feedback genoeg zijn.

Ik vermoed dat ze niet bevallen omdat ik met mijn toetsaanslagen ze allemaal bottom out en daarom een te lange travel en/of onprettige feedback van op de plate krijg. Nu vraag ik mij af of ik een switch moet vinden met meer feedback of hogere actuation force of minder travel? Of gewoon wennen aan andere soort toetstechniek?

Wellicht had de bouwkwaliteit ook enige invloed, maar ik heb nooit goede kwaliteit ABS of doubleshot PBT onder de vingers gehad. Heeft dat veel invloed op de feeling en geluid, en zo ja wat?

Eigen onderzoek
Wat ik mogelijk als opties heb gevonden: MX Clears of Zealio's V2 (vaker genoemd in deze thread). Ik kan echter zo 1,2,3 geen bordjes vinden met deze switches binnen mijn prijsklasse en ik ben bang dat deze misschien te vermoeiend zijn of te veel geluid maken.
Toetsenborden die bij mij in de smaak vallen op eerste oog (ken jammer genoeg weinig/geen sites voor in NL):
https://candykeys.com/product/vortex-cypher-split-spacebar (Plastic case maakt dat uit?)
https://candykeys.com/product/vortex-tab75 (Plastic case, maakt dat uit?)
https://candykeys.com/product/vortex-race-3-ansi (Jammer van de kleuren, low profile goed?)
pricewatch: Wooting One (Flaretech Red, US Qwerty) (Beetje vreemde eend in de bijt?)
https://candykeys.com/product/leopold-fc660pd-ash-yellow (Geen USB C en weinig switches als keuze)
https://candykeys.com/product/pok3r-black-ansi (ABS op alu, maakt dat uit?)
https://candykeys.com/product/ducky-one-2-SF (Geen PBT en weinig switches als keuze)

Tester
Ik twijfel om een tester te nemen, want slechts 1 key geeft mijns inziens weinig perspectief. Bovendien zijn sommige testers best duur en ik weet niet welke switches ik zou moeten proberen? Hebben jullie misschien een zeer betaalbare tip?

Slot
Het is mij niet helemaal duidelijk wat ik zoek, maar ik zoek een toetsenbord dat enigszins ergonomische wat betreft de toetsaanslag zonder dat het te veel geluid produceert. De verhouding tussen de (tactile) feedback + actuatieforce en de travel is voor mij nog niet helder. Ik denk dat een duidelijk feedback zorgt voor minder travel en meer ergonomie, maar misschien is een zwaardere feedback of actuation force wel erg vermoeiend of gewoon een korte travel voldoende? Wellicht een hoger actuatie-punt incl feedback? Ook heb ik geen ervaring met betere bouw kwaliteit en materialen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips.

Voor mij is het overigens geen punt om wat langer (bijv. wat meer dan een maand/2 maanden) te wachten als het product tijdelijk niet leverbaar is. Een groupbuy zou kunnen alleen geen idee waar te beginnen en hoe dit eigenlijk werkt. Ik ben (jammer genoeg) niet bereid of kundig genoeg om zelf een toetsenbord in elkaar te zetten of al te veel aan te rommelen zoals met lubes; wellicht wel met O-rings of hotswappables.

Ik hoop dat jullie mij een beetje wegwijs kunnen maken in wat wellicht passend is voor mij, waar ik zou kunnen zoeken of wat ik zou kunnen uitproberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Backxs schreef op maandag 6 juli 2020 @ 01:14:
Hi, ik ben op zoek naar wat tips. Onlangs heb ik besloten om - na het grootste deel van mijn leven met chicklet switches te typen - over te stappen naar de wondere wereld van de mechanische toetsenborden. Dit met name vanwege ergonomische redenen en mijn voorkeur voor technische vernuftigheden.

Ik vind het erg lastig om een keuze te maken in de soort switch en heb twijfels/vragen over enkele andere elementen. Allereerst:
- Prijs: ~€120-150,-;
- Doel: Het toetsenbord zal overwegend gebruikt worden voor typen van vele stukken tekst en ook voor gaming;
- Switches: Niet te luid, prettig voor kantoor omgeving;
- Grootte: Minimaal 65% (pijltjes en del/ins) en maximaal TKL;
- Functionaliteiten: Functies zoals N-key rollover, maar hoeft geen (gaming) frivoliteiten te hebben (al is backlight en niet standaard uiterlijk zeker een pré). Indien geen F-keys de mogelijkheid deze via FN-key alsnog onder 1 t/m 0 te krijgen. Liefst in hoogte verstelbaar.

Switches
De volgende switches heb ik in winkels kort onder de vingers gehad: MX Browns, MX red, MX speed, MX blue en de Razer Greens. Allemaal van het gamingspul (Razer, Corsair, CM en Logitech) en allemaal geen bevredigend gevoel.
Ik dacht de tactile feedback van de MX Brows te zoeken, maar de "bump" voel ik nagenoeg niet of te laat. De MX Blue's vond ik prettiger daarin, maar maakte te veel geluid en durf niet te zeggen of ze zonder de audio feedback genoeg zijn.

Wellicht had de bouwkwaliteit ook enige invloed, maar ik heb nooit goede kwaliteit ABS of doubleshot PBT onder de vingers gehad. Heeft dat veel invloed op de feeling en geluid, en zo ja wat?

Eigen onderzoek
Wat ik mogelijk als opties heb gevonden: MX Clears of Zealio's V2 (vaker genoemd in deze thread). Ik kan echter zo 1,2,3 geen bordjes vinden met deze switches binnen mijn prijsklasse en ik ben bang dat deze misschien te vermoeiend zijn of te veel geluid maken.
Toetsenborden die bij mij in de smaak vallen op eerste oog (ken jammer genoeg weinig/geen sites voor in NL):
https://candykeys.com/product/vortex-cypher-split-spacebar (Plastic case maakt dat uit?)
https://candykeys.com/product/vortex-tab75 (Plastic case, maakt dat uit?)
https://candykeys.com/product/vortex-race-3-ansi (Jammer van de kleuren, low profile goed?)
pricewatch: Wooting One (Flaretech Red, US Qwerty) (Beetje vreemde eend in de bijt?)
https://candykeys.com/product/leopold-fc660pd-ash-yellow (Geen USB C en weinig switches als keuze)
https://candykeys.com/product/pok3r-black-ansi (ABS op alu, maakt dat uit?)
https://candykeys.com/product/ducky-one-2-SF (Geen PBT en weinig switches als keuze)

Slot
Het is mij niet helemaal duidelijk wat ik zoek, maar ik zoek een toetsenbord dat enigszins ergonomische wat betreft de toetsaanslag zonder dat het te veel geluid produceert. De verhouding tussen de (tactile) feedback + actuatieforce en de travel is voor mij nog niet helder. Ik denk dat een duidelijk feedback zorgt voor minder travel en meer ergonomie, maar misschien is een zwaardere feedback of actuation force wel erg vermoeiend of gewoon een korte travel voldoende? Wellicht een hoger actuatie-punt incl feedback? Ook heb ik geen ervaring met betere bouw kwaliteit en materialen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips.

Voor mij is het overigens geen punt om wat langer (bijv. wat meer dan een maand/2 maanden) te wachten als het product tijdelijk niet leverbaar is. Een groupbuy zou kunnen alleen geen idee waar te beginnen en hoe dit eigenlijk werkt. Ik ben (jammer genoeg) niet bereid of kundig genoeg om zelf een toetsenbord in elkaar te zetten of al te veel aan te rommelen zoals met lubes; wellicht wel met O-rings of hotswappables.
Beetje in de quote lopen knippen...

€150 gaat beperkend zijn. Met name als je niet zelf wilt bouwen en hotswap vaak net wat duurder uitpakt. Nu voelt gaming spul van de genoemde merken inderdaad niet zo best, maar in deze prijsklasse zal je wel snel bij pre-build met Cherry uitkomen vrees ik.

ZealPC heeft b.v. geen deals met OEMs, dus zal je die niet in pre-build bordjes tegen komen.

Echt kwaliteit caps, zoals (doubleshot) ABS of dikke nette PBT (niet doubleshot, want kan gesublimeerd - doubleshot is vaak voor LED backlight - mooie fonts / legends is vaak mooier dan backlight (mening)) is al snel erg duur.

Zealio's V2 voor een 65% met GMK ABS caps = €75 voor de switches (en een maand wachten) en €136 voor de caps. Overigens beide zeer aan te raden, maar dan heb je dus nog geen keyboard om ze op te zetten.

De Vortex Cypher is een prima optie. Ja, de plastic case "klinkt" minder goed en hij voelt softer dan de alu behuizingen. Maar verder weinig mis mee, maar niet zo premium als veel mensen zouden willen.
Tab75 is in dat opzicht "slechter" stuk groter dus meer flex. Kan je bijna net zo goed een Corsair TLK nemen.
Race3 met alu behuizing en (mening) zeer goede layout is altijd een aanrader. Maar standaard dus alleen Cherry. Heb zelf Zealio's in mijne gesoldeerd, maar dat is bij Vortex zeer tricky, zeker 5u mee bezig geweest.

Wooting maakt een zeer goed bordje, zeer goede contactloze switches, absoluut geen binding, maar het is wel een bijzonder gevoel, moet je van houden zeg maar.

Leopold 660's zijn werkelijk top. Maar inderdaad alleen Cherry / Topre.

Pok3r -> Zie Race3, gewoon goed, heeft net zo'n grote following, met reden. Maar de layout is voor sommigen even wennen / beperkend.

Ducky SF = backordered tot in den eeuwigheid. Verder prima bordje, te weinig van gezien om een goed vergelijking met de overige opties te maken.

"Langer wachten" in keyboard land is vaak maanden / jaren. 2 maanden is "snel". Zeker te doen hoor, maar 1-2m is zo'n beetje "in stock" voor niche producten.
Heb zo b.v. een keycap set die ik 14m geleden "besteld heb" uit een Groupbuy nog niet binnen. En ik wacht ook al 4 maanden op switches. En 3 op een PCB + Arcyl case.

Lubes zijn bij goede switches volledig optioneel. En kosten vooral heel erg veel tijd om aan te brengen.

Als je wat van mijn eerdere lange posts hier terug lees, zie je daarin mijn mening over hoeveel de juiste combinatie van keycaps (profiel, materiaal), switches en plate uitmaakt voor het gevoel. Die drie + lube en type hoek / hoogte zijn eigenlijk de ingrediënten voor de juiste type ervaring.

Over Zealio's vermoeing: Alles wat je te zwaar is, is aanvankelijk (2w?) vermoeiend. Bovengemiddeld tactile zoals Zealio's of Holy panda's etc, kan inderdaad aanvankelijk vermoeiend aanvoelen. Box Royals zijn voor mij persoonlijk een beetje too much. Zeker op een stijve plate (staal, alu) of op een hoog keyboard. Terwijl lichte Zealio's op een alu plate met ABS juist weer top aanvoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shikster
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20-08 19:45
Backxs schreef op maandag 6 juli 2020 @ 01:14:

Switches

Ik vermoed dat ze niet bevallen omdat ik met mijn toetsaanslagen ze allemaal bottom out en daarom een te lange travel en/of onprettige feedback van op de plate krijg. Nu vraag ik mij af of ik een switch moet vinden met meer feedback of hogere actuation force of minder travel? Of gewoon wennen aan andere soort toetstechniek?
MX Browns hebben inderdaad een 'late' bump en zijn een beetje onprettig imo. Als je clicky switches wilt alleen dan wat minder geluid dan zijn de Kailh Box Whites misschien een optie. Die produceren een hogere frequentie klik en klinken iets zachter dan MX Blues.
Actuation 50g, bottom out 60g (zelfde als MX Blues).

Geluid:

Op een anne pro 2:
[YouTube: Anne Pro 2 - Kailh Box White [TYPING TEST]]
Nu vraag ik mij af of ik een switch moet vinden met meer feedback
Zealios 62g of 65g is een optie. Tactile switch maar de bump voel je eerder dan cherry mx browns. Voelt een stuk fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noskill
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-09 10:42

noskill

1*1=2.

Rob Z schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 22:06:
[...]

Hier nu 5 weken een Leopold FC660 in gebruik op kantoor vanaf een full size. Heerlijk compact maar de Home, End, PgUp en PgDn mis ik nog steeds, ondanks dat ze onder Fn en de cursortoetsen zitten. Voorheen koos ik die uiteraard blindelings. Zonder funtietoetsen valt me wel mee. Als het niet verbetert komt er een TKL apparaat voor terug.
(de Leopold is een klasse beter gebouwd vind ik dan de Ducky SF die thuis in gebruik is (beide bruin))
Als je een FC660C hebt dan kan je de standaard controller vervangen door een hasu controller - dan wordt ie volledig programmeerbaar en kan je dus ook je pageup en down weer terug programmeren. Het is jammer dat ze gekozen hebben voor insert/delete, terwijl home/end/pageup/pagedown vaak interessantere knoppen zijn. Heb ze zelf omgeprogrammeerd naar pageup/down met home/end op layer 2. Wel weer 50 dollar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Nou bijna aan mijn eerste echte complete build toe. Benieuwd hoe het solderen gaat. Zit nog te twijfelen of ik Kailh Box Pinks of Kailh Box Pale Blue erin ga zetten. Die verschillen nog maar even uittesten in mijn hotswap GK61 bordje.

60% aluminum low profile case van KBD en heb een DZ60 PCB. En moet nog een leuke keycap set vinden dus voorlopig gaat er een basic setje van Ali op dat hier nog ligt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whbJ4NL2KQ9cMzIdXxtu7teJqQA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5RzPiE0TUTJjXngE8SGn7GAa.jpg?f=user_large

Omdat aantal bordjes oploopt binnenkort mijn eerste bordjes in de verkoop.
O.a. Ajazz AK33 en een Hexgears GK707 Hotswap (TKL). Interesse? DM.

[ Voor 11% gewijzigd door MrMarcie op 06-07-2020 16:36 ]

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Shikster schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:39:
[...]

MX Browns hebben inderdaad een 'late' bump en zijn een beetje onprettig imo. Als je clicky switches wilt alleen dan wat minder geluid dan zijn de Kailh Box Whites misschien een optie. Die produceren een hogere frequentie klik en klinken iets zachter dan MX Blues.
Actuation 50g, bottom out 60g (zelfde als MX Blues).
Second dat Box Whites ongelofelijk fijn typen.

Mbt geluid- onderschat invloed keycaps niet. Zware, dikke PBT keycaps dempen heel veel, ongeacht switch. MX Brown met losse, ratelige dunne ABS keycaps kan meer lawaai maken dan MX Blue met genoemde zware, dikke PBT. Dat gezegd, Box White gaat met dezelfde caps altijd meer herrie maken dan MX Brown uiteraard - maar wat dan ook je kiest, ga voor de dikste, zwaarste caps die je kunt vinden als je geluid gedempt wilt houden.

Andere factor: de behuizing van het toetsenbord. Ook hier: zwaar en dik dempt, licht resoneert. Dit is een van de redenen waarom je voor een high-end keyboard rustig het dubbele kunt betalen als voor een minimale met zelfde switches en layout.

En tja, tenslotte blijft typgedrag relevant. Ik heb een bord met nu nog Kailh Box Pink (zwaardere clicky switches), al ga ik die weer met Whites vervangen, want Pink is iets te zwaar voor me en - veel erger - actuation is duidelijk na de klik, waardoor je soms denkt getypt te hebben terwijl het niet geregistreerd wordt. Nu, reden dat ik dit noem: ik typ vrij zacht, maar op opzettelijk luidruchtige switches. Partnerlief heeft een rubber dome bord, en in die categorie betrekkelijk degelijk uitgevoerd (Wyse/Chicony dome-with-sliders). Zou *veel* stiller moeten zijn. Maar de manier waarop zij dat ding aanvalt is zodanig dat het objectief (volgens bellers die ik aan te telefoon heb :+ ) meer herrie maakt dan de mijne :X - wat dus wil zeggen: als lawaai een ding is moet je ook kijken naar typgedrag.
[...]

Zealios 62g of 65g is een optie. Tactile switch maar de bump voel je eerder dan cherry mx browns. Voelt een stuk fijner.
Heb beide op een tester. Voorzover je dat in een tester kunt beoordelen vind ik de 65g inderdaad erg prettig, de 62g wat minder in balans - de tactile bump is veel prominenter dan de actuation. Je knalt dus gelijk naar de modem ermee.

Fijnste tactile switch qua gevoel vind ik de Outemu Sky Blue 68g. Enig nadeel is dat het ook een van de minst stabiele is - de keycap drijft alle kanten op :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backxs
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:49
Dank heren voor de vele nuttige informatie.

Ik had inderdaad al wat dingen gelezen uit de eerdere posts, zeker interessant (soms wat te diepgaand, maar daarvoor is deze mooie thread natuurlijk wel een beetje).
djunicron schreef op maandag 6 juli 2020 @ 02:47:
[...]
De Vortex Cypher is een prima optie. Ja, de plastic case "klinkt" minder goed en hij voelt softer dan de alu behuizingen. Maar verder weinig mis mee, maar niet zo premium als veel mensen zouden willen.
Tab75 is in dat opzicht "slechter" stuk groter dus meer flex. Kan je bijna net zo goed een Corsair TLK nemen.
Race3 met alu behuizing en (mening) zeer goede layout is altijd een aanrader. Maar standaard dus alleen Cherry. Heb zelf Zealio's in mijne gesoldeerd, maar dat is bij Vortex zeer tricky, zeker 5u mee bezig geweest.

Wooting maakt een zeer goed bordje, zeer goede contactloze switches, absoluut geen binding, maar het is wel een bijzonder gevoel, moet je van houden zeg maar.

Leopold 660's zijn werkelijk top. Maar inderdaad alleen Cherry / Topre.

Pok3r -> Zie Race3, gewoon goed, heeft net zo'n grote following, met reden. Maar de layout is voor sommigen even wennen / beperkend.

Ducky SF = backordered tot in den eeuwigheid. Verder prima bordje, te weinig van gezien om een goed vergelijking met de overige opties te maken.
Ik ga het allemaal zeker meenemen. Lastig dat zoveel elementen een rol spelen op de ervaring en het per bord-switch combi zo kan verschillen nog los van het feit dat het een persoonlijke voorkeur betreft uiteindelijk!
Shikster schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:39:
[...]
Als je clicky switches wilt alleen dan wat minder geluid dan zijn de Kailh Box Whites misschien een optie.
Handig met die fragmenten ook, thanks!
dion_b schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:30:
[...]
dikke PBT keycaps dempen heel veel, ongeacht switch.
Zeker goed om te weten. Ik vind het nog een beetje raar idee dat als een toetsenbord misschien wel een paar honderd piek kost, er nog steeds "minderwaardig" materiaal als ABS wordt gebruikt. Zit vast ook voordelen aan in verschil in grootte of de feeling, maar voelt mijns inziens dan toch als een slechte deal haha.
dion_b schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:30:
[...]
wat dus wil zeggen: als lawaai een ding is moet je ook kijken naar typgedrag.
Het is natuurlijk altijd lastig te vergelijken, ik kan me voorstellen dat je sommige borden of switches ander gedrag uitlokken. haha.

Jammer dat de Zealios niet echt een optie zijn aangezien ik waarschijnlijk geen hotswapper kan betalen en niet kan solderen (en op dit moment ook niet wil leren 8)7 ). Dan neig ik misschien toch meer naar MX Clear, want makkelijker te vinden in kant en klare bordjes; wat vinden jullie van die switch?

Als ik soort van down the rabbit hole wil gaan en naar hotswappable toetsenboarden zou kijken, waar moet ik dan aan denken voor prijs (en merken om te googlen)?

Ik lees dat veel mensen de F-knoppen prima kunnen missen, mits een FN-knop dit dekt. Iemand die het hier echt niet mee eens is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 455451n
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Backxs schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:52:
Als ik soort van down the rabbit hole wil gaan en naar hotswappable toetsenboarden zou kijken, waar moet ik dan aan denken voor prijs (en merken om te googlen)?

Ik lees dat veel mensen de F-knoppen prima kunnen missen, mits een FN-knop dit dekt. Iemand die het hier echt niet mee eens is?
Volgens mij zijn er verschillende opties in de afgelopen 200 berichten geopperd. Deze kan ik zo uit mijn hoofd opnoemen. Het kan zijn dat er nog andere mogelijkheden zijn.

• Hexgears 707 (TKL) ~ €50 via AliExpress
• Glorius GMMK compact (60%)/TKLbarebone (excl switches en keycaps) ~ €80 en ~€120 incl Gateron browns en keycaps
• Keychron k2/k6/k8 ~ USD 70-100 via Keychron zelf afhankelijk van je keuzes. K8 is via kickstarter.
• GK68X(S) ~ USD 65 - 165 afhankelijk van je keuzes via indiegogo.

Naast deze pre-build opties zijn er natuurlijk ook de DIY hotswap mogelijkheden. Deze beginnen vaak met een pcb van rond de €50 en daarna nog switches en keycaps en een case. Dit alles bij elkaar kan snel richting 200 euro gaan, als het niet meer is.

Wat ik zelf heb gemerkt is dat je je voorkeuren echt op een rijtje hebben voordat je op zoek kan gaan naar een bord.

[ Voor 9% gewijzigd door 455451n op 06-07-2020 18:34 . Reden: links toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimdezoveelste
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:06
Ik heb de Hexgears 707, ben er best tevreden mee, ben nu aan het wachten op de Kailh Royal switches, maar kan hem wel aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idem. Let wel op dat niet alle switches erop passen - de switches met een 'bult' onderop (zoals o.a. Outemu) passen niet, alleen de vlakke.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xyphoid
Ik ben van plan dit te bestellen bij kbdfans en hopen dat ik het dit jaar binnen krijg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKAz2aIv1d68_dB10wEQAYS8Nyw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bXVEppbfgU2yUVIEQqLfLVLq.png?f=fotoalbum_large

Plastic case en cheap keycaps, omdat er niks anders op voorraad is. Ook niet bij andere winkels.
Later wel upgraden.

Lube en foam koop ik later wel.
Er zit nog een hoesje bij, dus prijs onderaan klopt niet.

Hebben juist nog tips voor deze bestelling (raden jullie deze combinatie af of vergeet ik wat)?

[ Voor 4% gewijzigd door Xyphoid op 07-07-2020 13:29 ]

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JH34D
Xyphoid schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:28:
Ik ben van plan dit te bestellen bij kbdfans en hopen dat ik het dit jaar binnen krijg:

...

Plastic case en cheap keycaps, omdat er niks anders op voorraad is. Ook niet bij andere winkels.
Later wel upgraden.

Lube en foam koop ik later wel.
Er zit nog een hoesje bij, dus prijs onderaan klopt niet.

Hebben juist nog tips voor deze bestelling (raden jullie deze combinatie af of vergeet ik wat)?
Als dit bij KBDfans is, iig voor mijn order afgelopen week is Fedex Prio gebruikt voor die 17 dollar. Is als het goed is woensdag al binnen.

Als je RGB switches hebt, LEDS? Voor zover ik op de productpagina kan zien zitten die namelijk niet in de switches zelf. Verder ziet het er goed uit, ik heb ook geen idee of KBDfans leds verkoopt. Ik heb zelf plannen om single color leds te gebruiken, heb nog niks gevonden aan RGB LEDs wat goed zelf te monteren is op een keyboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSD

BSD

Xyphoid schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:28:
Stabilisers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
JH34D schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:35:
[...]

Als dit bij KBDfans is, iig voor mijn order afgelopen week is Fedex Prio gebruikt voor die 17 dollar. Is als het goed is woensdag al binnen.

Als je RGB switches hebt, LEDS? Voor zover ik op de productpagina kan zien zitten die namelijk niet in de switches zelf. Verder ziet het er goed uit, ik heb ook geen idee of KBDfans leds verkoopt. Ik heb zelf plannen om single color leds te gebruiken, heb nog niks gevonden aan RGB LEDs wat goed zelf te monteren is op een keyboard.
Ach, crap. Dacht dat het in die switches zat, omdat ze RGB switches heten. Maar ze zijn gewoon doorzichtig dus...

Heb nu deze in mijn lijst gezet
https://kbdfans.com/produ...cb?variant=30216088682635
Die zou RGB op het bord moeten hebben.
Maar die past weer niet in de Tofu65 zeggen ze in de comments... Past alleen op de KBD67MKII case. En die is uitverkocht... Zucht.

Denk dat ik nog maar even bij mijn 60% blijf.

- Edit -
Zie ook dat dit bordje met RGB die stomme tussenruimte heeft naast de rechter Alt en FN... (Kan daar niet zo goed tegen :P ).

[ Voor 12% gewijzigd door Xyphoid op 07-07-2020 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunth
Xyphoid schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 16:20:
[...]
Past alleen op de KBD67MKII case. En die is uitverkocht... Zucht.

Denk dat ik nog maar even bij mijn 60% blijf.
Tja simpel is het niet in MKB land.
Lang wachten,niks op stock of meestal in groupbuy.
Gewoon rustig alles verzamelen,zal een tijdje duren maar het plezier zal nog zo groot zijn.
Heb een rama Zenith gekocht en wsl zal ik 8 a 10 maanden moeten wachten tot hij er is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoeiedagEem
Als iemand op zoek is naar een Keychron K1 v4 met Gateron Browns, de mijne is binnen en staat te koop omdat ik het bordje van @Alexknl heb overgenomen:

V&A aangeboden: Keychron K1 v4 2020, nieuw in gesealde doos

PM als je interesse hebt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Nou, eindelijk eerste bordje gebouwd. Had al wat hotswaps e.d. maar deze is helemaal gesoldeerd. Geen ervaring mee maar leek makkelijk te gaan. Tijdje bezig geweest met alles zodat de switches op de juiste plek zitten enzo. Maar nu die in elkaar zit werkt de rechter shift niet.

Met QMK aan de slag gegaan maar dan is bordje daarna 'dood'. Wel een juiste file schijnbaar gevonden en dan werkt alles weer behalve die rechtershift. zou een DZ60 moeten zijn maar komt via Ali.

Iemand een suggestie wat hel allemaal kan zijn? Heb al iets gevonden van No_Key instellen oid in de flashfiles maar voor mij is dat hele QMK beetje nieuw. wil eerst zeker weten dat het geen software probleem is voordat ik de boel weer ga slopen.

Wel balen, want had graag mee aan de slag gegaan. Ben vandaag toch heel wat uurtjes mee bezig geweest en nu kan ik niet verder. :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHpg0CuBxv7GpnMDbppZidR7ttg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IIvKppobMeFHsZtMHDkQKfq4.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSD

BSD

@MrMarcie Testen of de switches werken doe ik meestal met een key-test programma. Op de Mac gebruik ik de VIA configurator of key Codes.app. Als een toets het niet doet, kun je uitsluiten dat het een defecte switch of een slechte soldeerverbinding is door met een ijzerdraadje o.i.d. de contactpunten op de PCB te verbinden. Doet hij het dan wel, dan de switch opnieuw solderen en/of vervangen. Doet hij het niet, dan kijken naar de keymap, soms is er een function key op geprogrammeerd en die geeft geen key codes af.

Als het een DZ60(-compatible) PCB is zou ik er sowieso de VIA firmware op installeren. Daarmee kun je veel makkelijker dingen programmeren. Wanneer je echt een complexe config wilt maken of wilt automatiseren kun je altijd weer naar QMK terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

BSD schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:57:
@MrMarcie Testen of de switches werken doe ik meestal met een key-test programma. Op de Mac gebruik ik de VIA configurator of key Codes.app. Als een toets het niet doet, kun je uitsluiten dat het een defecte switch of een slechte soldeerverbinding is door met een ijzerdraadje o.i.d. de contactpunten op de PCB te verbinden. Doet hij het dan wel, dan de switch opnieuw solderen en/of vervangen. Doet hij het niet, dan kijken naar de keymap, soms is er een function key op geprogrammeerd en die geeft geen key codes af.

Als het een DZ60(-compatible) PCB is zou ik er sowieso de VIA firmware op installeren. Daarmee kun je veel makkelijker dingen programmeren. Wanneer je echt een complexe config wilt maken of wilt automatiseren kun je altijd weer naar QMK terug.
Dank je voor je tips.
Als ik de punten kortsluit dan geeft ie ook niks aan. Aangezien ik bordje van te voren had getest en de rest er lekker op zit denk ik dat het softwarematig is. Ik ga die VIA bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:58
Heeft iemand een tip voor niet al te dure (standaard zwarte) PBT keycaps voor een Corsair K70 bord? Hierbij zijn namelijk bepaalde toetsen op de onderste rij niet gelijk aan ANSI-layout, betreft o.a. een 6.5x spacebar. Wil dit bordje een nieuw leven in blazen voor een vriend, de K70 heeft op dit moment de standaard ABT caps die wat glad zijn geworden.. Maar als ik die originele Corsair PBT keycaps zie voor 55 euro dan kan hij beter een nieuw bordje kopen denk ik. Zou fijn zijn mocht iemand een (voordeligere) tip hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cebby
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Alexknl schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 22:19:
Heeft iemand een tip voor niet al te dure (standaard zwarte) PBT keycaps voor een Corsair K70 bord? Hierbij zijn namelijk bepaalde toetsen op de onderste rij niet gelijk aan ANSI-layout, betreft o.a. een 6.5x spacebar. Wil dit bordje een nieuw leven in blazen voor een vriend, de K70 heeft op dit moment de standaard ABT caps die wat glad zijn geworden.. Maar als ik die originele Corsair PBT keycaps zie voor 55 euro dan kan hij beter een nieuw bordje kopen denk ik. Zou fijn zijn mocht iemand een (voordeligere) tip hebben :)
https://kprepublic.com heeft volgens mij wel wat PBT sets met de K70 als optie. Denk dat daar ook wel een zwarte tussen moet zitten. Maar veel goedkoper zal het niet zijn.

Voor 55 euro een mechanisch toetsenbord though? Weet niet wat de staat is, maar dat lijkt me niet dat je daar een fatsoenlijk nieuw bord voor krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JH34D schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:35:
[...]

KBDfans heeft mij nog nooit iets binnen 2 weken geleverd, ook niet voor de crisis. Ongeacht de verzendmethode. Het spul komt 80% van de tijd uit China, wat niet erg is, maar is gewoon nooit echt snel.

Heb eens bij ZealPC en bij KBDfans tegelijk besteld, Zeal uit Canada was er in 9 dagen, KBDfans priority international voor €40 deed er 16 dagen over. Canada duurde 3 dagen voor de import centra, China duurt altijd een 5-6 dagen.

RGB is meer dat het niet meer het Cherry zwarte plastic is, maar een "nieuw" doorzichtig plastic. Het zou beter aanvoelen, maar het grote voordeel van de zwarte bottoms, is dat ze over de jaren met miljoenen actuatities afslijten en steeds soepeler worden. Het nieuwe plastic zou dit niet doen, net als dat er niet zoiets is als "vintage Gaterons" zeg maar. Er was een tijdje terug een video die het geluid ook enigszinds demonstreerde, maar ik kan em niet meer vinden. Overigens niet schokkend hoor...

Kwa LEDs, de meeste die je door dat slotje aan de onderkant heen voert, zijn één kleur inderdaad. Bijna alle PCB's die dat ondersteunen hebben dezelfde controller daarvoor die 256 stapjes helderheid doen en verder niets.

Er zijn wel LED's, maar geen idee waar je ze vandaan haalt, die door dezelfde gaatjes twee leads voeren. Vaak zit de aansluiting voor 4 pin RBG dan in een vierkante formatie op het bord, of een heel stuk aan de zijkant van de switch connectors vandaan.

Veel borden die het ondersteunen, hebben SMD RGB ledjes nodig, en hebben een gat ervoor in de PCB. Er zijn weinig PCB's te koop die beide hebben zeg maar, omdat dan (quote me er niet op) een 4 layer PCB moet zijn. Een voorbeeld van een bord waar dit het geval is, is de DZ65 dus... De RGB hotswap versie heeft dus al 67 extra SMD LEDs erop zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JH34D
djunicron schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 23:50:
[...]

KBDfans heeft mij nog nooit iets binnen 2 weken geleverd, ook niet voor de crisis. Ongeacht de verzendmethode. Het spul komt 80% van de tijd uit China, wat niet erg is, maar is gewoon nooit echt snel.

Heb eens bij ZealPC en bij KBDfans tegelijk besteld, Zeal uit Canada was er in 9 dagen, KBDfans priority international voor €40 deed er 16 dagen over. Canada duurde 3 dagen voor de import centra, China duurt altijd een 5-6 dagen.
Ja, het rare is dus dat FedEx momenteel nog steeds zegt dat ik de order voor 12:00 binnen zou hebben, maar hij voor t laatst nog steeds in China was. KBDfans zelf had m binnen 2 dagen de deur uit, dus op dat gebied geen klachten. En haast zit er gelukkig nooit achter ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

JH34D schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 08:24:
[...]

Ja, het rare is dus dat FedEx momenteel nog steeds zegt dat ik de order voor 12:00 binnen zou hebben, maar hij voor t laatst nog steeds in China was. KBDfans zelf had m binnen 2 dagen de deur uit, dus op dat gebied geen klachten. En haast zit er gelukkig nooit achter ;)
Heb net een case binnen van KBD. Die stond ook als verzonden en opeens kreeg ik dik week later ook de mededeling morgen geleverd voor 12:00. Maar toen was ie nog in China. Uiteindelijk ruim week later ontvangen. Kreeg paar dagen daarvoor nog wel een mail van FedEx waarin ik mijn BSN en BTW nummer moest geven. Beetje raar, ze hebben later wel uitgelegd dat dat voor de belasting is en ze daar niks aan kunnen doen. Erg vreemd want BTW nummer is gewijzigd (was deel van je BSN vroeger) vanwege privacy. Aangezien je nu die combi moet geven is je privacy ook weg. Ondanks dat FedEx aangeeft dat ze heel voorzichtig met mijn data zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JH34D
MrMarcie schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:38:
[...]

Heb net een case binnen van KBD. Die stond ook als verzonden en opeens kreeg ik dik week later ook de mededeling morgen geleverd voor 12:00. Maar toen was ie nog in China. Uiteindelijk ruim week later ontvangen. Kreeg paar dagen daarvoor nog wel een mail van FedEx waarin ik mijn BSN en BTW nummer moest geven. Beetje raar, ze hebben later wel uitgelegd dat dat voor de belasting is en ze daar niks aan kunnen doen. Erg vreemd want BTW nummer is gewijzigd (was deel van je BSN vroeger) vanwege privacy. Aangezien je nu die combi moet geven is je privacy ook weg. Ondanks dat FedEx aangeeft dat ze heel voorzichtig met mijn data zullen zijn.
Apart, nooit geweten dat je als persoon een BTW nummer hebt. Anyways, ook als het ergens volgende week binnen komt vind ik dat nog wel een nette shipping tijd voor vanuit China. Andere bestellingen daarvandaan zijn na 2 maanden nog onderweg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunth
Zijn jullie in NL ook een been kwijt aan douane kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JH34D
Gunth schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:14:
Zijn jullie in NL ook een been kwijt aan douane kosten?
Als ze je pakken; ja. Je betaalt over ieder pakket wat meer dan 22 euro waard is al €13 + 21% btw over je waarde. Boven de 150 euro komen er nog eens invoerrechten bij, maar voor zover ik weet zijn die niet tot nauwelijks van toepassing op toetsenbord onderdelen. Heb wel eens meer moeten betalen dan een bestelling waard koste voor iets anders tho.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

JH34D schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:45:
[...]

Apart, nooit geweten dat je als persoon een BTW nummer hebt. Anyways, ook als het ergens volgende week binnen komt vind ik dat nog wel een nette shipping tijd voor vanuit China. Andere bestellingen daarvandaan zijn na 2 maanden nog onderweg...
Wie heeft dat gezegd dan? Ik had besteld via een zakelijk account. Vandaar waarschijnlijk. Strontziek word je van die overheid die echt alles van je wil weten.

[ Voor 14% gewijzigd door MrMarcie op 08-07-2020 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gister avond met Kailh Box Burnt Oranges aan de slag gegaan. Is een van de switches die nu retooled is, met MX mounts die wél in spec zijn. (Veel ervan buiten de Novelkeys varianten hebben plusjes die te groot zijn en daarmee GMK caps kunnen scheuren)

En ik weet nu na jaren waarom ik mid-bump tactile switches niet kan waarderen; het voelt als binding.

Een normale MX Brown heeft een kleine wel bekende bump. Veel clones zijn inmiddels beter met gladere, grotere bumps, minder "vuiligheid in m'n lineair" gevoel. De nieuwe RGB plastics van Cherry zijn daarbij beter dan de de "2013" varianten overigens naar mijn mening.

Maar zeker in Box, maakt het nu voor mij heel duidelijk. Er zit maar aan één kant een voetje voor het tactile gedeelte en anders dan bij een clickbar, beweegt er niets aan de kant. Het schuurt gewoon letterlijk op één hoek een keer langs de schakelaar. En daardoor kan je nooit net ná de bump actueren, want daar zit het dalletje van je voetje en kan je dus pas erna de schakeling sluiten.

Heb ze zonder lube, met 3203, 205g0 in een stalen plate, alu plate (DZ60) en PLA carbon plate gedrukt en zonder direct in een PCB.

In de flexibele plates voel je de bump niet eens (mening) net als dat je deze niet zo heel erg ervaart bij Kailh pro purples. In volle Alu plates of staal, zonder dus veel flex (Zoals alu case Vortex of een ID80) zijn ze eigenlijk alleen Tactile, zoals een Zealio's V2, als je ze met een consistent tempo indrukt. Als je ze "twijfelachtig" indrukt, voelt het als binding.

Voor de mensen die daar niet bekend mee zijn; het aanlopen van de slider van de switch, die blijft hangen omdat je niet haaks het mechanisme aandrukt en extra wrijving krijgt. En eigenlijk, zo werkt het mechanisme ook...

Je kan de veer en de top housing van Box Tactile switches zo glad maken als je maar wilt (heeft sowieso beperkt effect), maar het veranderd redelijk weinig aan het gevoel van de switch. Als je het pootje meeneemt met de lube, (is al van fabriek af ook) wordt het helemaal het gevoel van een vuile lineair.

Waarom zijn Zealio's, Panda's, Pro Purples en andere MX clears dan zo anders? Omdat naar mijn mening, een bump helemaal bovenaan, meer voelt als iets als een scissor switch. Zoals de "butterfly" Sony / Apple schakelaars in keyboards.
Bij Zealio's is de dip zo groot, dat je erdoorheen knalt en daardoor voelt de accentuatie "direct" na de bump, ookal is dat niet zo. Bij Panda's is het zo'n groot verloop, dat het consistent aanvoelt. Bij Purples is het stukje pretravel wegens het gewicht niet heel opvallend en is het onderste lineaire stuk van de travel al voorbij de hoger dan gebruikelijke accentuatie. Het voelt als een gladdere MX Silver met een MX Black veer, met bovenin een super minimaal stukje bump. Zeg maar een Zealio 78gr met lubed pootjes.

Ondanks het hoge gewicht, mep ik de Burnt Oranges vaak naar de bodem. Het dal net onder de bump gematigd indrukken leidt tot gemiste aanslagen.

Toch interessant om hier na het proberen van zoveel switches eens achter te komen waarom ik zo'n hekel heb aan het MX Brown archetype. En ik jaren lang alles wat tactile was links liet liggen, terwijl ik nu toch echt een heel aantal switches heb mét bump waar ik prima tevreden mee ben.

Zijn er hier meer mensen die lineair-fan zijn met dezelfde onderliggende reden? En ik ben ook wel benieuwd, van de mensen die MX Brown / Box tactile / clones prettig vinden, wat de redenen daarvoor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JH34D
MrMarcie schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:44:
[...]

Wie heeft dat gezegd dan? Ik had besteld via een zakelijk account. Vandaar waarschijnlijk. Strontziek word je van die overheid die echt alles van je wil weten.
Oh zo, my bad! Sorry!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Nou lekker dan, die eerste build loopt niet gesmeerd. Alles honkie dorrie maar die rechter shift krijg ik niet aan de praat. En die verkoper op alie is er volgens mij niet meer, dus kan niet meer lezen of daar nog wat stond over bordsettings e.d.

Even de soldeer losgehaald maar die dubbele verbinding is het issue niet. Die groene lopen ook tegen elkaar en dat is geen enkel probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGT4iqhqE1-VcJKt6wzpKxm53mU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OojRgZPqySBi6rp7JYSmnnuV.jpg?f=fotoalbum_large

Of bordje is tijdens mijn solderen e.d. beschadigd of het is toch echt een software issues. Ben nu al uren bezig maar weet nu niet meer hoe verder te gaan. Heb wel een video gezien over bridgen van switches, kan ik altijd nog proberen want ik heb wel een rechtershift contact die werkt. Moet ik 'm daar maar naartoe bridgen als het echt niet anders kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JH34D
djunicron schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:53:
...

Zijn er hier meer mensen die lineair-fan zijn met dezelfde onderliggende reden? En ik ben ook wel benieuwd, van de mensen die MX Brown / Box tactile / clones prettig vinden, wat de redenen daarvoor zijn.
Ik gebruik momenteel een MX Brown clone (Otemu in n prebuilt cheap ass keyboard) en ben daar erg tevreden mee, omdat het voor mij een mooie tussenstap is tussen gaming/typing zolang ik een toetsenbord heb. De tactility is laag genoeg om me niet in de weg te zitten tijdens het gamen, en is wel aanwezig om het tikwerk wat fijner te maken. Ik heb momenteel een build gepland staan met Zealios V2 en eentje met Hako Clear (boxed). De Zealios heb ik veel goeds over gehoord en verhuizen na de crisis waarschijnlijk richting het kantoor, terwijl de Hako's meer een probeersel zijn aangezien ik hierover ook lees dat het redelijk gladde switches zijn met een wat subtiele bump.

Daarnaast nog een build in de planning voor een Corne (ongeveer zoiets): Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZ12GJ-kLTJFZr2bkQqwbznd0q8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eIcCX6ALsfjfDNa60ElOiAVZ.png?f=fotoalbum_large
Deze wil ik met Gateron Yellows dan wel Kaihl Dark Yellows maken als mn gaming bord (specifiek geel, aangezien alles qua plate/PCB/display geel gaat zijn). De optie om alleen mn linker deel op mn bureau te leggen tijdens t gamen is zeer aantrekkelijk.

voor geïnteresseerden, hier is een link naar de laatste reddit thread over deze buy: https://www.reddit.com/r/...rd_by_foostan_the_yellow/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JH34D schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:04:
[...]

Ik gebruik momenteel een MX Brown clone (Otemu in n prebuilt cheap ass keyboard) en ben daar erg tevreden mee, omdat het voor mij een mooie tussenstap is tussen gaming/typing zolang ik een toetsenbord heb. De tactility is laag genoeg om me niet in de weg te zitten tijdens het gamen, en is wel aanwezig om het tikwerk wat fijner te maken. Ik heb momenteel een build gepland staan met Zealios V2 en eentje met Hako Clear (boxed). De Zealios heb ik veel goeds over gehoord en verhuizen na de crisis waarschijnlijk richting het kantoor, terwijl de Hako's meer een probeersel zijn aangezien ik hierover ook lees dat het redelijk gladde switches zijn met een wat subtiele bump.

Daarnaast nog een build in de planning voor een Corne (ongeveer zoiets): [Afbeelding]
Deze wil ik met Gateron Yellows dan wel Kaihl Dark Yellows maken als mn gaming bord (specifiek geel, aangezien alles qua plate/PCB/display geel gaat zijn). De optie om alleen mn linker deel op mn bureau te leggen tijdens t gamen is zeer aantrekkelijk.
Nu heb ik nooit specifiek Otemu's geprobeerd, maar je maakt wel een valide punt, teveel tactile zit een beetje in de weg bij games. Afhankelijk van wat je speelt natuurlijk. SC2 met MX Blues toen de tijd (toen betere vintage clickies behoorlijk duur waren en weinig van de nieuwe betere clones beschikbaar waren) was prettig. Ik ging toen de tijd specifiek m'n oude TKL Filco erbij pakken als ik een avondje tijd had voor die game.

Vind dus juist lange dagen typen op mild tactile met bump in het midden erg vermoeiend. Nu moet ik zeggen dat de eerste week gamen en typen op Zealio's als je net een maand alleen lineairs hebt gebruikt ook enigszins vermoeiend was. En Box Royals een stap te ver zelfs.

Ben benieuwd of je na Zealio's ooit nog terug wilt naar Otemu browns. Ik vermoed absoluut niet namelijk.

Hako Clears heb ik dan weer nooit een bord vol van gezien, maar was even uit het hoofd een Box MX Clear variant met een zeer progressieve veer. Volgens mij ging toen mijn voorkeur uit naar V2 62grs. De True heb ik wel een 60% van mee geprobeerd en dat waren... tja, gewoon iets minder prettige Panda's. (goh...)

Wat de Box Dark Yellow betreft; Weet niet waarom, maar ik vind persoonlijk MX black met lube prettiger dan stock yellows. Denk dat het primair komt door waar de accentuatie ligt en dat ze toch een kortere 3,6mm travel hebben. Je tikt zeker in het begin toch wel vaak onbedoeld de bodem aan. Maar voor gaming maakt het waarschijnlijk weer niet zoveel uit.

Zou persoonlijk in een Corne 100% gaan voor Gateron Yellows. Klein veegje lube op enkel de veer uiteinden en de sliders van op de housing en klaar! Voor als je (uren) shooters speelt ook kwa gewicht prettiger naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunth
JH34D schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:34:
[...]

Als ze je pakken; ja. Je betaalt over ieder pakket wat meer dan 22 euro waard is al €13 + 21% btw over je waarde. Boven de 150 euro komen er nog eens invoerrechten bij, maar voor zover ik weet zijn die niet tot nauwelijks van toepassing op toetsenbord onderdelen. Heb wel eens meer moeten betalen dan een bestelling waard koste voor iets anders tho.
Zelfde als hier in belgie dan.
Op mijn zelios zou ik 34€ moeten betalen dan 1/3 van de kostprijs 8)7
Eigelijk kan ik er nog mee leven maar op een toetsenbord van 450 en 50 shipping betaal je toch een pak euro's erbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JH34D
djunicron schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:51:
[...]

Nu heb ik nooit specifiek Otemu's geprobeerd, maar je maakt wel een valide punt, teveel tactile zit een beetje in de weg bij games. Afhankelijk van wat je speelt natuurlijk. SC2 met MX Blues toen de tijd (toen betere vintage clickies behoorlijk duur waren en weinig van de nieuwe betere clones beschikbaar waren) was prettig. Ik ging toen de tijd specifiek m'n oude TKL Filco erbij pakken als ik een avondje tijd had voor die game.

Vind dus juist lange dagen typen op mild tactile met bump in het midden erg vermoeiend. Nu moet ik zeggen dat de eerste week gamen en typen op Zealio's als je net een maand alleen lineairs hebt gebruikt ook enigszins vermoeiend was. En Box Royals een stap te ver zelfs.

Ben benieuwd of je na Zealio's ooit nog terug wilt naar Otemu browns. Ik vermoed absoluut niet namelijk.

Hako Clears heb ik dan weer nooit een bord vol van gezien, maar was even uit het hoofd een Box MX Clear variant met een zeer progressieve veer. Volgens mij ging toen mijn voorkeur uit naar V2 62grs. De True heb ik wel een 60% van mee geprobeerd en dat waren... tja, gewoon iets minder prettige Panda's. (goh...)

Wat de Box Dark Yellow betreft; Weet niet waarom, maar ik vind persoonlijk MX black met lube prettiger dan stock yellows. Denk dat het primair komt door waar de accentuatie ligt en dat ze toch een kortere 3,6mm travel hebben. Je tikt zeker in het begin toch wel vaak onbedoeld de bodem aan. Maar voor gaming maakt het waarschijnlijk weer niet zoveel uit.

Zou persoonlijk in een Corne 100% gaan voor Gateron Yellows. Klein veegje lube op enkel de veer uiteinden en de sliders van op de housing en klaar! Voor als je (uren) shooters speelt ook kwa gewicht prettiger naar mijn mening.
Dank voor je input, en inderdaad, mijn plan is ook om dit Otemu plankje weg te doen zodra ik m'n eerste custom heb. Dit plankje had ik gehaald om de shitty toetsenborden op werk te vervangen en werkt daarvoor prima, heb m nu thuis liggen zodat mn Kaihl Red bordje, wat ik nogal scrapy en niet erg fijn vond, de deur uit kon.

Zolang ik op een keyboard speel gaat het inderdaad vaak om shooters, ik heb een tijdje RTS gespeeld maar dat is meer iets wat ik zo nu en dan oppak. Ik vermoed zelf ook dat het lichtere gevoel van de Gaterons beter past bij wat ik in een gameplankje zoek.

Nu alleen nog een setje gele ortholinear keycaps zien te vinden, vermoeden is dat de Corne kit al richting september binnen kan zijn. Mocht iemand een plek weten die deze custom drukt danwel verkoopt, please let me know!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:20

WCA

Keychron K1 V4 binnen. Eerste indrukken van de Gateron Low-Profile brown switches: ik vind ze erg prettig aanvoelen. Stuk stiller dan mn vorige mx browns. Hebben volgens mij wel iets meer kracht nodig om in te duwen.

Sowieso nog even wennen, het typt echt compleet anders dan MX Browns in ieder geval, maar niet op een slechte manier. Ik ben voor de 104-key versie met RGB gegaan. Enige jammere is dat ze m niet met PBT keycaps hebben, maar dat vind ik ook geen ramp ofzo.

Wel jammer dat de verzending zo extreem lang moest duren.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BSD

BSD

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oz2cAXYng6v7sKe1AVxlcoUQnuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k6A9LyRIJUYlpfPsw8wa8kCl.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag eindelijk tijd om de Polaris te solderen. Vergeleken met sommige van mijn andere keyboards (*kuch* model F *kuch*) is deze fluisterstil, mede door de gasket mount en de extra schuimlagen. Aanrader voor wie een stille 60% zoekt, is helaas alleen tweedehands te krijgen.
  • case: Polaris (HHKB, rose gold)
  • stabs: Everglide
  • switches: Zealios v2 67g
  • keycaps: GMK Oblivion r2
Pagina: 1 ... 42 ... 158 Laatste