Acties:
  • 0 Henk 'm!
Backxs schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 20:49:
[...]

Ik zou nog weleens van die Susuwatari keycaps willen proberen. KAT keycaps lijken me ook redelijk prettig werken, maar goed GMK is natuurlijk wel het makkelijkste en meeste keuze.... zit je wel altijd aan de standaard Cherry profile en geen PBT (al tjah is er natuurlijk wel verschil tussen ABS en....ABS of ABS en een flut PBT keycap...)
:P ik ga geen 400 tot 500 besteden om 4 types keycaps uit te proberen.
De Jukebox set bevalt vooralsnog me prima, zijn ook dikke pbt keycaps, en was slechts enkele tientjes...
Zo ook de Moijto set, ga ik 11/11 bestellen, is voor slechts €30 te vinden. (cherry profile).

Dan nog maar even geen double shot PBT/ABS... Hoewel... O-)
Maxkey heeft veel keuze in doubleshot keycaps, en daar zijn vaak aanbiedingen voor te vinden, heb een setje op t oog voor 11/11... Maar ja, is wel 3x de prijs (met novelty keys etc) van de andere sets ja.. :-(

If it isn't broke, take it apart and fix it ¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Backxs o je bedoelt PBT double shot keycaps als deze OEM profile witte set? Voor $20? :r

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mwah, ik vind toch wel dat goede keycaps een build kunnen maken of breken.

Sommige simpele cheapo sets werken best aardig. En dingen als Maxkeys, maar ok KAT sets zijn niet extreem duur. Ook Signature Plastic vind ik niet verkeerd voor wat je krijgt, maar tja, daar krijg je altijd nog weer een laagje belasting overheen.

Maar zoals met veel plastics, het type verteld vaak maar het halve verhaal. GMK ABS en MaxKey ABS is beide gewoon wel echt goed, maar ze worden op zo'n manier verwerkt dat de toleranties gewoon goed zijn en vrijwel alles double shot mogelijk is. Dat is lang niet altijd zo. PBT is ook niet altijd een zelfde compositie en afwerkingskwaliteit. Nog buiten hoeveel materiaal gebruikt is.

Kromme spatiebalken zijn vaak rampzalig, die trekken je stabilizers tegen de wand aan en maken zo brede toetsen stug. Of de mount zit zo los dat je extra wobble krijgt en de toetsen elkaar kunnen aantikken.

Profiel en type hoek maken mij persoonlijk soms nog meer uit dat het type switch. DSA op zeer platte borden kan ik het niet mee worden, terwijl het op iets als met 8 of zelfs 10 graden juist heel goed aanvoelt. Cheapo Ali express DSA vond ik afgrijselijk, terwijl het van Vortex een stuk lekkerder aanvoelt.Signature maakt het van zo'n andere kwaliteit dat het opeens met stipt een favoriet werd.

Als het goed is krijg ik eerdaags KAT Eternal binnen. Na een jaar... Dat is natuurlijk nog niets vergeleken met MT3 Susa, of met wat er met GMK Dracula aan de hand is, maar toch... Als je voor een nieuw profile meer dan 2 jaar na introductie moet wachten totdat je een begeerlijke set in huis hebt, is dat toch wel een dingetje.

Krijg als het goed is binnenkort een Chinees Cherry setje binnen als kloon van GMK maar dan in PBT. Kan wel een keer een korte geluids en stabiliteitsvideo opnemen om de verschillend te illustreren op crappy en goede bordjes en switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backxs
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-09 16:49
ParaNoja schreef op woensdag 4 november 2020 @ 00:45:
@Backxs o je bedoelt PBT double shot keycaps als deze OEM profile witte set? Voor $20? :r
Afgrijselijk ja.
djunicron schreef op woensdag 4 november 2020 @ 17:11:
Mwah, ik vind toch wel dat goede keycaps een build kunnen maken of breken.

Sommige simpele cheapo sets werken best aardig. En dingen als Maxkeys, maar ok KAT sets zijn niet extreem duur. Ook Signature Plastic vind ik niet verkeerd voor wat je krijgt, maar tja, daar krijg je altijd nog weer een laagje belasting overheen.

Maar zoals met veel plastics, het type verteld vaak maar het halve verhaal. GMK ABS en MaxKey ABS is beide gewoon wel echt goed, maar ze worden op zo'n manier verwerkt dat de toleranties gewoon goed zijn en vrijwel alles double shot mogelijk is. Dat is lang niet altijd zo. PBT is ook niet altijd een zelfde compositie en afwerkingskwaliteit. Nog buiten hoeveel materiaal gebruikt is.

Kromme spatiebalken zijn vaak rampzalig, die trekken je stabilizers tegen de wand aan en maken zo brede toetsen stug. Of de mount zit zo los dat je extra wobble krijgt en de toetsen elkaar kunnen aantikken.

Profiel en type hoek maken mij persoonlijk soms nog meer uit dat het type switch. DSA op zeer platte borden kan ik het niet mee worden, terwijl het op iets als met 8 of zelfs 10 graden juist heel goed aanvoelt. Cheapo Ali express DSA vond ik afgrijselijk, terwijl het van Vortex een stuk lekkerder aanvoelt.Signature maakt het van zo'n andere kwaliteit dat het opeens met stipt een favoriet werd.

Als het goed is krijg ik eerdaags KAT Eternal binnen. Na een jaar... Dat is natuurlijk nog niets vergeleken met MT3 Susa, of met wat er met GMK Dracula aan de hand is, maar toch... Als je voor een nieuw profile meer dan 2 jaar na introductie moet wachten totdat je een begeerlijke set in huis hebt, is dat toch wel een dingetje.

Krijg als het goed is binnenkort een Chinees Cherry setje binnen als kloon van GMK maar dan in PBT. Kan wel een keer een korte geluids en stabiliteitsvideo opnemen om de verschillend te illustreren op crappy en goede bordjes en switches.
Zeker interessante combinaties te maken, ik denk persoonlijk ook dat het veel uitmaakt. Ik merk zelf bij verschillende profielen wel een verschil in hoe accuraat mijn aanslagen zijn; ligt natuurlijk zeker ook aan de switch die er onder zit (linear - even ruim benoemd voor gemak - maak ik persoonlijk gewoon meer fouten mee bijvoorbeeld).

De KAT profiles schelen vaak toch weer een paar 10'tjes volgens mij, mooi meegenomen.

Zelf altijd alleen maar dingen geprobeerd van andere mensen, maar waren eigenlijk altijd wel redelijke caps van Candykeys of Mykeyboard voor zover ik weet. Persoonlijk ben ik altijd beetje argwanend naar alie caps van een onbekende vendor. Dus als ik mijn custom ga bouwen, dan gaan er fatsoenlijke caps in en denk toch PBT van kwaliteit tegen de shine; het is niet alsof ik het bordje op een pedestaal ga zetten zoals ik soms wel zie en dan vind ik 100+ euro toch wel jammer om te moeten vervangen na 1 tot 2 jaar gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@djunicron Ik heb dus precies een setje van maxkeys op me 11/11 lijstje staan. ;)
Doubleshot ABS SA profile. @Backxs Goede ABS caps worden onderschat denk ik.
En veel webshops heb ik al dezelfde sets als op Ali zien verkopen.

Ik heb ook het idee dat keycap profile zowel invloed heeft op zowel geluid als gevoel.
Ik heb vandaag de Jukebox XDA gewisseld en de coral sea OEM op me keyboard gedaan, (beide BPT) en merkte al meteen het verschil.

De XDA voelde meteen goed aan, vanaf het eerste moment. (y)
Ook het geluid was best ok, heb me switches nog niet gelubed.
De OEM dus niet, maar zit er pas een dagje op.
Ook de kwaliteit van de keycaps voelt anders, iets meer plastic achtig? En minder zwaar, ik heb niet gemeten maar ongetwijfeld zijn ze van iets dunner PBT.
Ze klinken ook iets luider, en holler.
Nu heb ik nog geen doubleshot om te vergelijken, maar zelfs zonder dat is het verschil in kwaliteit zonder meer merkbaar.
Ook een setje Cherry profile op me 11/1 lijstje, verwacht van redelijke kwaliteit, net als de Jukebox set.

Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik ook al verwachte dat de Jukebox set van betere kwaliteit zou zijn.
Maar paar tientjes om (leuke) OEM keycaps te kunnen proberen vindt ik budget vriendelijker dan 150+ aan een doubleshot BPT set te besteden waar ik vaak maanden op moet wachten. :?
Ik denk dat er markt is voor beide. Elk kan zijn doel hebben.

En dank voor de Signature keycaps, die kende ik nog niet. :( Baal nu dat ik Galaxy Class gemist heb...
Ook 1976, EVE en (geen doubleshot) Coffee House zien erg goed uit. 8)

Ik zag dat de Taeha x Novelkeys een OSA profile heeft, die staat dus mooi niet in dat mooie overzicht wat ik had gevonden.
Maar wel erg mooi met een mooie prijs ook..
Mooi gezegd he?! :P

[ Voor 11% gewijzigd door ParaNoja op 05-11-2020 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deze dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
muhda schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:04:
Glorious kondigt morgen misschien de GMMK Pro (series) aan. Speculatie is dat deze mechanische keyboard(s) 5 pin hot swap hebben.
Holy O-)

https://www.pcgamingrace.com/blogs/news/introducing-gmmk-pro

Schroef mij zijdelings, zat ik er even dik naast.

Gasket mount met foam tussen plate en PCB en PCB mounted stabs. En 5 pin dus inderdaad ook. En dan ook nog goedkoper dan zeer veel andere opties.

Nu moet ik zeggen dat de manier van mounten er niet heel uitnodigend uit ziet en dat mij af vraag hoe consistent dit gaat meebewegen, zeker om dat het een 75% is, maar dit is kwa concept zo onwijs veel beter dan wat ze voorheen hebben gebouwd!

Dit tilt ze als merk direct boven alle andere "beschikbare" "gaming" bordjes uit. Als je nu nog een €200 Logitech / Razer / Corsair koopt ben je echt niet goed bezig.

Een prebuild die op voorraad gaat blijven met VIA support. Finally. Nooit meer Razer malware installeren of Logi / Corsair buggy rotzooi voor je "macro's" maar gewoon in het bord flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
djunicron schreef op donderdag 5 november 2020 @ 02:18:
[...]

Holy O-)

https://www.pcgamingrace.com/blogs/news/introducing-gmmk-pro

Schroef mij zijdelings, zat ik er even dik naast.

Gasket mount met foam tussen plate en PCB en PCB mounted stabs. En 5 pin dus inderdaad ook. En dan ook nog goedkoper dan zeer veel andere opties.

Nu moet ik zeggen dat de manier van mounten er niet heel uitnodigend uit ziet en dat mij af vraag hoe consistent dit gaat meebewegen, zeker om dat het een 75% is, maar dit is kwa concept zo onwijs veel beter dan wat ze voorheen hebben gebouwd!

Dit tilt ze als merk direct boven alle andere "beschikbare" "gaming" bordjes uit. Als je nu nog een €200 Logitech / Razer / Corsair koopt ben je echt niet goed bezig.

Een prebuild die op voorraad gaat blijven met VIA support. Finally. Nooit meer Razer malware installeren of Logi / Corsair buggy rotzooi voor je "macro's" maar gewoon in het bord flashen.
Ben benieuwd naar de eerste reviews die gaan uitkomen.
Zeer interessant, ik had net de Phantom gevonden, maar de tkl versie komt pas op zijn vroegst volgend jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door ParaNoja op 05-11-2020 02:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyrics
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16-09 14:06
Voor die prijs komt ie er sowieso! Features die je op plankjes van €500,- ziet voor die prijs, én gewoon leverbaar ipv. GBs. _/-\o_

Heel erg blij met m'n Drop CTRL High-Profile, maar deze kan er nog wel bij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• muhda
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-09 20:06

muhda

Time & Space traveler

De GMMK Pro zal pas in Q1 2021 beschikbaar zijn. Volgende week 11/11 begint de reservering voor de eerste batch. Een reservering kost $50. GG zegt dat het geen GB is maar de verkoop opzet is wel beetje vreemd.

Voor de rest ze hebben goed naar de community geluisterd voor input/ideeën. Het bord zelf lijkt veel op de 'Satisfaction 75' waarvoor je $500 mocht neerleggen, ook nog de GB (Group Buy) daarvan dramatisch verliep en nu voor meer dan het dubbele weg gaat op sommige verkoop kanalen

GM meld overigens dat je zelf de stabs kan wijzigen en ze zijn nog aan het kijken of het mogelijk is om verschillende plates aan te bieden. Aan de opties zal het niet liggen, de bord zit vol met futures en opties.
Prijs indicatie is iets boven €200 voor EU.

Corsair/Razer/Logitech komen er bij mij niet meer binnen, na de Logitech G Pro fiasco. Veel beloven in het begin en daarna functies niet meer ondersteunen of zelfs weghalen! En dan alles op verkeerde marketing/interpretatie afschuiven. Corsair en Razer houden vast aan hun eigen proprietary standaarden wat met niks compatibele is. Daarnaast veel te duur voor wat je krijgt en Ali heeft zelfs bordjes met meer opties en vergelijkbaar kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
muhda schreef op donderdag 5 november 2020 @ 16:38:
De GMMK Pro zal pas in Q1 2021 beschikbaar zijn. Volgende week 11/11 begint de reservering voor de eerste batch. Een reservering kost $50. GG zegt dat het geen GB is maar de verkoop opzet is wel beetje vreemd.

Voor de rest ze hebben goed naar de community geluisterd voor input/ideeën. Het bord zelf lijkt veel op de 'Satisfaction 75' waarvoor je $500 mocht neerleggen, ook nog de GB (Group Buy) daarvan dramatisch verliep en nu voor meer dan het dubbele weg gaat op sommige verkoop kanalen

[...]

GM meld overigens dat je zelf de stabs kan wijzigen en ze zijn nog aan het kijken of het mogelijk is om verschillende plates aan te bieden. Aan de opties zal het niet liggen, de bord zit vol met futures en opties.
Prijs indicatie is iets boven €200 voor EU.

[...]

Corsair/Razer/Logitech komen er bij mij niet meer binnen, na de Logitech G Pro fiasco. Veel beloven in het begin en daarna functies niet meer ondersteunen of zelfs weghalen! En dan alles op verkeerde marketing/interpretatie afschuiven. Corsair en Razer houden vast aan hun eigen proprietary standaarden wat met niks compatibele is. Daarnaast veel te duur voor wat je krijgt en Ali heeft zelfs bordjes met meer opties en vergelijkbaar kwaliteit.
Mja, ik moet zeggen dat de gang van zaken rondom dit bord wat weird is.

Mensen roepen inderdaad dat het heel erg lijkt op de Sat75, maar, ehhh, nee? Knop + 75% gasket is nog niet meteen hetzelfde...Er zijn daarnaast nog meer borden met eenzelfde opzet natuurlijk. De Sat75 is dan toevallig populair. Maar kwa samenstelling en constructie en gebruikt materiaal lijkt het natuurlijk totaal niet.

Wat ik vooral zo vreemd eraan vind is hoe hard ze zichzelf verdedigen tegen zo'n rare claim. Custom GB runners verdienen natuurlijk wel op hun design / productie / verzendinspanning, maar natuurlijk nooit zoveel als GMMK nu indirect suggereert. En de Pro is een mooi product, maar gaat zeer waarschijnlijk voor de fijnproever niet hetzelfde leveren.

Iets teveel marketing geneuzel, het lijkt alsof ze niet helemaal weten of dit nu een high end oplossing is of een gamers bord.

Maar al met al heel mooi dat er een merk is dat de goede kant op schuift. Als ze minder "GB" achtig hadden willen zijn hadden ze alleen nog wel even mogen wachten met de aankondiging tot het wat dichter bij was.

Persoonlijk vraag ik mij af hoe goed hun gasket constructie nu werkelijk gaat zijn; het ziet er toch wel erg gedragen uit, en voor een 75% geeft dit wellicht helemaal niet zoveel flex? Maar wederom, je kunt natuurlijk niet verwachten dat ze zo premium gaan als veel andere merken doen voor 2x of meer van de prijs. Ik denk echt niet dat je hiermee heel veel beter af bent dan een KBDF $299 D65 of 67Lite, maar dan in 75%. En dan is het natuurlijk nog steeds een mooie prijs en betaal je de erkende 25% winst niet aan hen zeg maar.

Persoonlijk ga ik em niet bestellen, mits de reviews zo lovend zijn dat ik er niet omheen kan. Heb al andere aankomende bordjes op het oog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Krytox Keyboard lube sets!

Aangezien ik net als geloof ik iedereen hier behoefte heeft aan een setje lube voor me switches.. :)
Heb vandaag contact gehad met speclube, o.a. aangeraden hier voor de originele krytox en grote verkoper, en belangrijk, goed gewaardeerd, op E-bay.

Om maar met de deur in huis te vallen, na vriendelijk vragen, is hij bereid voor ons tweakers en mech-keyboard connoisseurs een kortingsactie te doen! d:)b

Mijn vraag is, is hier allereerst interesse voor, en hoe dit hier in vorm te gieten?

Het gaat dan met name om setjes met 10gr Krytox GPL 205G0 en 5gr 3203 en 3204 en 3 kwastjes (verkoopprijs normaal excl verzend €29,85) en eventueel de eerder genoemde losse producten, in de verschillende verpakkingen.

TL;dr:
Op de setjes zou het gaan om 15% korting op losse producten 10%!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandoor_MBA
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-11-2024
ParaNoja schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 02:59:

Mijn vraag is, is hier allereerst interesse voor, en hoe dit hier in vorm te gieten, groupbuy bijv.?
+1 Voor je IC, ik heb zeker interesse!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
speclub schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 13:58:
Hoi allemaal, ik haak hier even op in omdat ik net even een account op Tweakers heb aangemaakt. Leuk als er mensen zijn die smeermiddelen nodig hebben voor o.a. switches e.d. Dit mag in een group buy maar het lijkt mij eenvoudig om ook individueel een bestelling te kunnen plaatsen.

Daarom geef ik exclusief voor Tweakers **SNIP**
(y) @speclub ;) Goed je hier ook te zien Tom.
Uiteraard zou het super zijn als we met vaste korting kunnen inkopen! 8)
Een PM/aankoop notitie met je Tweakers naam (vooralsnog) op e-bay lijkt me een goede manier om zeker te zijn dat het mede Tweakers betreft.

En scheelt heel veel gedoe, en tijd om een GB te starten! Waar er altijd mensen zijn die dan teleurgesteld zijn als ze die missen. En dan voor de verandering eens meteen iets geleverd te krijgen is zoiezo bijna uitzonderlijk iin Mech-land... :P
(y)

[ Voor 34% gewijzigd door dion_b op 07-11-2020 00:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:59

The Chosen One

Zie signature!

Wooting komt ook met een nieuw keyboard. Een verbeterde Wooting Two?

https://wooting.io/wooting_two_he

Jammer genoeg nog steeds geen volume scroll/wheel. Dan zou dat voor mij direct een buy zijn.

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!
The Chosen One schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 22:25:
Wooting komt ook met een nieuw keyboard. Een verbeterde Wooting Two?

https://wooting.io/wooting_two_he

Jammer genoeg nog steeds geen volume scroll/wheel. Dan zou dat voor mij direct een buy zijn.
Ah, ze hebben hun nieuwe uitgebracht? Hoezo is een scrollwiel zo nodig? Ik kan me voorstellen dat als je "analoge" input hebt, je heel goed met FN + een key responsief je volume kunt aanpassen in stappen afhankelijk van hoe ver je een knop indrukt?

Verder ziet het er wel weer echt cheapo uit, weer de standaard low profile voor RGB op een zwart bord met scherpe randjes "gaming" style. Jammer... De originele deed een beetje "Razer 2016" aan en deze eigenlijk weer.

De Flaretech switches die ze hadden in de Wooting One waren niet verkeerd. Redelijk soepel, aardig gewicht, maar wel wat ping. Natuurlijk 0,0 binding, maar toch zijn er prettiger voelende dingen op de markt.

Maar dat hele gedoe over hoe het sneller zou zijn kwa keypress, zijn we daar nu nog niet klaar mee? Het maakt namelijk geen donder uit, de acceleratie in je vingers is hoog genoeg dat 1,3 of 1,7 of 2 mm echt niets uit maakt.

Heb het geprobeerd met MX red (45 2mm) vs Gateron Clear (32 2mm) vs MX Silver (45 1,4mm) vs Kailh Burgondy (50 1,2mm) vs choc red pg1361l (42, 0,8mm) en het verschil in reactietijd was absoluut niet significant. En als andere uiterste, had ik Gat clears aangepast met 100g veren. Die waren wat trager, omdat ze gewoon zwaarder waren. Dus daar ging m'n reactietijd "iets van omhoog".

"Maar dat is omdat je verwacht dat je moet drukken bij groen." Ja, maar is dat in een game dan anders?
Goed, stel je bent 1-5ms sneller met je dodge dubbel tap in Unreal. Dan is de gameserver nog steeds 64 tickrate en heb je misschien één tick voordeel.

Maar in alle andere games, BF, CoD, OW etc, kan de server dit soort minieme verschillen toch niet verwerken. Natuurlijk is 1/20e van een seconde dan mooi meegenomen.

Werkelijk het ENIGE wat je wint met dit soort switches indien linear, is dat je ze (veel) minder ver hoeft in te drukken dus dat je voor je gevoel sneller door kan naar sequentiële aanslagen. Je kunt er heel ondiep op typen. En dat is vooral stiller, en voel heel smooth en gedempt aan indien het wat zwaardere switches zijn met een kwaliteitsveer erin.

Verder snap ik dat deze continue input leuk is voor gamepad emulatie, en misschien dingen als audio productie enzo. PS? Maar na die 5 jaar die er tussen modellen zat had ik veel meer verwacht. Ik zie eigenlijk niet zo'n voordeel in deze "lekker" switches. Zou ze natuurlijk wel willen proberen. Gateron komt naast dit nieuwe model ook zelf met nieuwe KS25, daar verwacht ik eigenlijk meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomv28
  • Registratie: Oktober 2015
  • Niet online
ParaNoja schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 02:59:

Aangezien ik net als geloof ik iedereen hier behoefte heeft aan een setje lube voor me switches.. :)
Heb vandaag contact gehad met speclube, o.a. aangeraden hier voor de originele krytox en grote verkoper, en belangrijk, goed gewaardeerd, op E-bay.

Om maar met de deur in huis te vallen, na vriendelijk vragen, is hij bereid voor ons tweakers en mech-keyboard connoisseurs een kortingsactie te doen! d:)b

Mijn vraag is, is hier allereerst interesse voor, en hoe dit hier in vorm te gieten?

Het gaat dan met name om setjes met 10gr Krytox GPL 205G0 en 5gr 3203 en 3204 en 3 kwastjes (verkoopprijs normaal excl verzend €29,85) en eventueel de eerder genoemde losse producten, in de verschillende verpakkingen.

TL;dr:
Op de setjes zou het gaan om 15% korting op losse producten 10%!

[ Voor 14% gewijzigd door tomv28 op 07-11-2020 08:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nieuwe kickstarter van Epomaker:
GK96S | 96% en Southpaw!

Dus een hotswap RGB fullsize bordje, Bluetooth 4000mAh batterij, PBT of ABS keycaps en dus een southpaw versie! En keuze uit (alle) gateron switches.

Vanaf €69-€100 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door ParaNoja op 07-11-2020 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandoor_MBA
ParaNoja schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 23:01:
Nieuwe kickstarter van Epomaker:
GK96S | 96% en Southpaw!

Dus een hotswap RGB fullsize bordje, Bluetooth 4000mAh batterij, PBT of ABS keycaps en dus een southpaw versie! En keuze uit (alle) gateron switches.

Vanaf €69-€100 8)7
Upgrade naar PBT aangeraden voor 5 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 00:38
Hallo, ik wil mijn eerste mechanische keyboard kopen. Kunnen jullie wat advies geven? Ik heb al een klein beetje rondgekeken, maar heb het idee dat je op basis van alleen de PW niet zo ver komt ;), en zie nou niet zo wat goed en slecht is. Ik ben vooral op zoek naar een redelijk voordelig toetsenbord zonder allerlei gaming frutsels.

Welke lay-out wil je?
Qwerty (US intl), TKL, liefst ANSI (maar ANSI/ISO niet super belangrijk)

Wil je backlight?
Nee, of in ieder geval uit te schakelen.

Welke MX Switch prefereer je?
Nog geen ervaring mee, maar ik denk brown. In ieder geval tactile maar niet clicky dus. Ik ga het even uitproberen zonder, maar denk dat ik ook o-rings ga toevoegen. Ik type regelmatig notities mee terwijl ik in een videogesprek zit, dus al te luid moet het niet zijn.

Wat je is je budget?
Als het kan €70 totaal (en minder is beter).

Wil je macro toetsen?
Hoeft niet, maar ik ben er ook niet op tegen.

Doel van het keyboard?
Typen van code en tekst, notities nemen, gebruik van sneltoetsen in EDA software.

Ik ben op zich redelijk handig, dus als er nog iets gesmeerd of zo moet worden lijkt me dat geen probleem. Uit China is ook prima. Ik weet niet of het haalbaar is in deze prijsrange, maar draadloos zou super chill zijn. Eventueel zou ik nog wel bereid zijn om daar twee tientjes of zo voor bij te betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BrtH schreef op zondag 8 november 2020 @ 01:18:
Hallo, ik wil mijn eerste mechanische keyboard kopen. Kunnen jullie wat advies geven? Ik heb al een klein beetje rondgekeken, maar heb het idee dat je op basis van alleen de PW niet zo ver komt ;), en zie nou niet zo wat goed en slecht is. Ik ben vooral op zoek naar een redelijk voordelig toetsenbord zonder allerlei gaming frutsels.

Welke lay-out wil je?
Qwerty, TKL, liefst ANSI (maar ANSI/ISO niet super belangrijk)

Wil je backlight?

Nog geen ervaring mee, maar ik denk brown. In ieder geval tactile maar niet clicky dus. Ik ga het even uitproberen zonder, maar denk dat ik ook o-rings ga toevoegen. Ik type regelmatig notities mee terwijl ik in een videogesprek zit, dus al te luid moet het niet zijn.

Wat je is je budget?

Wil je macro toetsen?

Doel van het keyboard?
Typen van code en tekst, notities nemen, gebruik van sneltoetsen in EDA software.

Ik ben op zich redelijk handig, dus als er nog iets gesmeerd of zo moet worden lijkt me dat geen probleem. Uit China is ook prima. Ik weet niet of het haalbaar is in deze prijsrange, maar draadloos zou super chill zijn. Eventueel zou ik nog wel bereid zijn om daar twee tientjes of zo voor bij te betalen.
ANSI is juist makkelijk, ISO is een uitdaging.

Ik kan in ieder geval met deze eisen de Kananic/Readson 87 aanraden:
https://www.aliexpress.com/item/33036923261.html

Let wel op dat je de PBT-keycaps zonder backlight kiest. Maakt het duurder, maar je krijgt waar je voor betaalt - je noemt niets over keycaps, maar zowel voor gevoel als voor akoestiek wil je liever PBT hebben dan ABS.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Welke lay-out wil je?
Qwerty (US intl), TKL, liefst ANSI (maar ANSI/ISO niet super belangrijk)

Wil je backlight?

Wat je is je budget?

Wil je macro toetsen?

Doel van het keyboard?

Ben bang dat €70 wel erg krap budget is voor een redelijk TKL keyboard.
Kan wel, maar dan mits je de keycaps niet meetelt in het bedrag.
Mijn budget bordje (60% GK61X kit van epomaker/skyloong) was met switches en dus zonder keycaps al bijna €65, das via ali, met kortingen. Tip: op 11/11 kun je op ALi nog betere aanbiedingen krijgen.

Zoals @dion_b al zei, keycaps maken veel verschil, en indien je op budget keycaps wil kopen ben je voor (laten we zeggen redelijke PBT) al snel je gehele budget kwijt.
Doubleshot is meestal boven je totale budget, tot zelfs 2x je budget...
Er zijn natuurlijk keycaps sets voor enkele tientjes, maar je krijgt waar je voor betaald..
Ik ben best tevreden met me Jukebox set, maar de coral sea set, beide ongeveer dezelfde prijs (€30-40) is beduidend slechter. (geluid/opdruk/gevoel)
Dit was echter mijn keuze om "goedkoop" de verschillende profielen uiit te proberen. :P

En als je switches wil uitproberen is het de moeite waard hotswap bordje te overwegen!
Dan kun je uitproberen wat je het beste bevalt.
Ik dacht voor cherry browns te moeten gaan, maar ben zeer tevreden met de gaterons browns, en ben blij dat ik naar advies hier heb geluisterd wat dat betreft! (y)

Voor silent keyboard zul je wel moeten luben. Browns zijn out of the box beslist niet stil.

Ik ben niet bekent met EDA software, maar de meeste bordjes hebben meerdere layers, en die kun je zelf programmeren.

Over draadloos, bluetooth is in mijn optiek geen Logitech wireless...
Is minder stabiel, vooral op de goedkopere bordjes, en geeft iets vertraging (niet slim voor gaming).
Ook lees je veel over instabiele verbindingen. En let goed op welke bluetooth versie het bordje gebruikt.

Nog een laatste overweging:
Als je het dus ook voor werk gebruikt, is het feitelijk je gereedschap, en goed gereedschap maakt het halve werk....

Hoop dat dit helpt. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door ParaNoja op 08-11-2020 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ParaNoja schreef op zondag 8 november 2020 @ 12:00:
[...]

Ben bang dat €70 wel erg krap budget is voor een redelijk TKL keyboard.
Kan wel, maar dan mits je de keycaps niet meetelt in het bedrag.
Mijn budget bordje (60% GK61X kit van epomaker/skyloong) was met switches en dus zonder keycaps al bijna €65, das via ali, met kortingen. Tip: op 11/11 kun je op ALi nog betere aanbiedingen krijgen.

Zoals @dion_b al zei, keycaps maken veel verschil, en indien je op budget keycaps wil kopen ben je voor (laten we zeggen redelijke PBT) al snel je gehele budget kwijt.
Doubleshot is meestal boven je totale budget, tot zelfs 2x je budget...
Er zijn natuurlijk keycaps sets voor enkele tientjes, maar je krijgt waar je voor betaald..
Ik ben best tevreden met me Jukebox set, maar de coral sea set, beide ongeveer dezelfde prijs (€30-40) is beduidend slechter. (geluid/opdruk/gevoel)
Dit was echter mijn keuze om "goedkoop" de verschillende profielen uiit te proberen. :P
Dat kan gelukkig een stuk goedkoper. Het bord wat ik noem is - incl degelijke PBT caps - EUR 66 dus binnen budget. Losse PBT cap sets zijn op Ali al voor EUR 20-25 te krijgen. Ik heb er twee in gebruik uit die prijscategorie en hoewel ze totaal niet 'fancy' zijn, zijn het degelijke, dikke, zware PBT caps die overgrote deel van de meerwaarde van duurderde sets leveren, zij het met 'saaiere' belettering (of geen in mijn geval, ben redelijk fan van blanco caps ;) ). Redelijke borden (met waardeloze default caps) beginnen ook rond de EUR 40, dus binnen een budget van EUR 70 is genoeg te vinden. Moet wel zeggen dat dat Kananic-bord stukken degelijker aanvoelt dan de EUR 40 borden met crappy caps, ook na vervanging caps, dus als er verder geen ambities mbt vervanging switches liggen, dan zou ik dat eerder aanraden dan de EUR 40 hotswap-gevallen, al zijn die zeker niet slechter dan EUR 100 GAMING!!!!1337SUPERHYPERRGBLEDLEDLED-dingen bij de Mediamarkt :')

Kits enzo maken het doorgaans duurder, niet goedkoper. De vrijheid - en vooral kleinere oplages - drijven de prijs op.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

En als je switches wil uitproberen is het de moeite waard hotswap bordje te overwegen!
Dan kun je uitproberen wat je het beste bevalt.
Ik dacht voor cherry browns te moeten gaan, maar ben zeer tevreden met de gaterons browns, en ben blij dat ik naar advies hier heb geluisterd wat dat betreft! (y)
Als je dat pad wilt bewandelen zou ik de Hexgears GK707 aanraden - hot-swappable, met Kailh Box Brown (~erg vergelijkbaar met Cherry MX Brown, zij het iets stabieler maar mogelijk minder 'glad') out-of-the-box erop. Keycaps zijn erbarmelijk (flinterdunne, scherpe, ratelige ABS), dus je moet hier echt een losse set naast kopen. Kan gelukkig wel binnen budget - bord kost incl verzending momenteel EUR 46. Voor minder dan EUR 24 zeker met 11-11 aanbiedingen op Ali, scheelt wer 20% ofzo kun je een eenvoudige PBT doubleshot set bemachtigen. Iets als dit zou prima bij dat bord passen.
Voor silent keyboard zul je wel moeten luben. Browns zijn out of the box beslist niet stil.
En dempers eronder zetten als je hard typt...

Enifn, nog heel veel dingen die mogelijk zijn, maar voor een eerste mechanische toetsenbord zou ik vooral richten op en zo goed mogelijke 'out-of-the-box' ervaring, rest kan altijd later nog ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dion_b schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:24:
[...]

Dat kan gelukkig een stuk goedkoper. Het bord wat ik noem is - incl degelijke PBT caps - EUR 66 dus binnen budget. Losse PBT cap sets zijn op Ali al voor EUR 20-25 te krijgen. Ik heb er twee in gebruik uit die prijscategorie en hoewel ze totaal niet 'fancy' zijn, zijn het degelijke, dikke, zware PBT caps die overgrote deel van de meerwaarde van duurderde sets leveren, zij het met 'saaiere' belettering (of geen in mijn geval, ben redelijk fan van blanco caps ;) ). Redelijke borden (met waardeloze default caps) beginnen ook rond de EUR 40, dus binnen een budget van EUR 70 is genoeg te vinden. Moet wel zeggen dat dat Kananic-bord stukken degelijker aanvoelt dan de EUR 40 borden met crappy caps, ook na vervanging caps, dus als er verder geen ambities mbt vervanging switches liggen, dan zou ik dat eerder aanraden dan de EUR 40 hotswap-gevallen, al zijn die zeker niet slechter dan EUR 100 GAMING!!!!1337SUPERHYPERRGBLEDLEDLED-dingen bij de Mediamarkt :')

Kits enzo maken het doorgaans duurder, niet goedkoper. De vrijheid - en vooral kleinere oplages - drijven de prijs op.
Dat zijn de keycaps waar we het enkele post naar boven ook over hadden. ;)
En zeker kun je mazzel hebben met goedkopere (en ja, mooiere) keycaps, dat is precies wat ik ervaren heb.
En idd de een wil mooie , de ander zo goedkoop mogelijk...
Stond ik ff niet bij stil.
(Persoonlijk, Ik zou zonder iemands positieve review/ervaringen niet snel zo een goedkoop setje kopen)
En blancos zijn vaak veel goedkoper ja. :P

Eh, mijn bordje (kit van +/- €45!) was goedkoper als kit dan kant en klaar... O-) ok €10 dat wel..
Das wel met zelfgekozen keycaps...
Maar ik ben koopjes jager, en had wat geduld... en mazzel met me kortingen.

:9 Helmaal eens met je mediamarkt opmerking! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte_200
  • Laatst online: 16:39
Hey Mechanische toetsenbord goeroes! Mag ik jullie wat vraagjes stellen? Ik start namelijk de zoektocht naar een nieuw mechanische toetsenbord en heb wat last van het Bos & de bomen... :?

Situatie & Gebruik:
Wij (vrouw & ik) hebben nu een Logitech K800 (ruber-dome denk ik) & een Ducky Shine 3 met Black Cherry MX keys in gebruik. De K800 is voor algemeen gebruik omdat we de de Ducky te luid vinden. 8)7 (Deze word dus enkel gebruikt tijdens het gamen (vooral FPS & adventure games.)
De K800 heeft echter z'n beste tijd gehad en we willen beide keyboards dus vervangen door iets nieuws.

Welke lay-out wil je?
Belgische AZERTY

Wil je met of zonder numpad?
Met + een aantal media keys zoals volume & mute.

Wil je backlight?
Ja, Minimaal Witte leds of RGB.

Dat is een erg moeilijke vraag. Zo stil mogelijk (Wordt gebruikt in de woonkamer)? Afgaande op geluidsfragmenten: Cherry MX red silent of Brown.

(Klopt het dat Linear stiller is dan tactile? Want die laatste lijkt me minder gevoelig te zijn voor bottoming out, wat nu het grote lawaai veroorzaakt op onze Blacks. Denk ik.)

Ik heb geen ervaring met Tactile switches, maar ik lees op meerdere plaatsen dat deze beter zijn als je een rubber dome keyboard gewoon bent?

PS: de K800 is ook erg low profile. Ik weet niet of er daar mogelijkheden in zijn?

Wat je is je budget?
€0-€150? Wireless heeft ook en streepje voor, dan mag het wat duurder zijn (Logitech G915 bv.)

Wil je macro toetsen?
Liever niet.

Doel van het keyboard?
60% Algemeen office & surf werk, 40% gaming (FPS of Story games zoals tomb raider). Niet hoog competitief in ieder geval.

Wat weet je al?
Hoe meer ik er over lees hoe minder ik lijk te weten. 8)7 Clicky keys zijn zeker niet voor ons besteed. En ik weet ook dat er nog veel meer merken zijn dan logitech & Cherry waar misschien ook wel interessante dingen tussen zitten voor ons. (Zoals in dit filmpje van LTT: YouTube: Which Mechanical Keyboard Switches are BEST? Blind Test!)
Ik weet ook dat ik Corsair keyboards niet mooi vind. Dus liefst geen te "gamer-achtig" model.

Alvast bedankt om hier helemaal door te lezen en hopelijk kunnen jullie ons het perfecte keyboard voorstellen, of ons in de juiste richting duwen. :)

@Mod: Als deze beter in aankoopadvies staat mag je deze zeker verplaatsen!

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l4ZAFRpoOluXqyInbVKArZV-SvY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jkjeeSNJNL8qrmzYmsLqgcYV.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 11:24

MrMarcie

CFMoto 650MT

Doel van het keyboard?

Ook een leuk bordje. Hotswap.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!
:/ enkel optische switches wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 11:24

MrMarcie

CFMoto 650MT

ParaNoja schreef op zondag 8 november 2020 @ 18:00:
[...]

:/ enkel optische switches wel...
Dat heb ik in de vlugheid even over het hoofd gezien. Dan moet je even verder in hun shop kijken. Ze hebben ook 'normale'. Die 'normale' versie heb ik ook en ik vind het een prima bordje.

edit:
Zijn volgens mij geen optische switches.

[ Voor 7% gewijzigd door MrMarcie op 08-11-2020 18:40 . Reden: edit ]

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
Bedankt voor de reacties!
Dit is dezelfde als dit (onderstaand) toch?
dion_b schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:34:
[...]

Als je dat pad wilt bewandelen zou ik de Hexgears GK707 aanraden - hot-swappable, met Kailh Box Brown (~erg vergelijkbaar met Cherry MX Brown, zij het iets stabieler maar mogelijk minder 'glad') out-of-the-box erop. Keycaps zijn erbarmelijk (flinterdunne, scherpe, ratelige ABS), dus je moet hier echt een losse set naast kopen. Kan gelukkig wel binnen budget - bord kost incl verzending momenteel EUR 46. Voor minder dan EUR 24 zeker met 11-11 aanbiedingen op Ali, scheelt wer 20% ofzo kun je een eenvoudige PBT doubleshot set bemachtigen. Iets als dit zou prima bij dat bord passen.
Dan komt je met keycaps erbij op ongeveer dezelfde prijs als de Kananic. Als ik een beetje reviews lees lijken veel mensen de Kailh Box Brown beter te vinden dan de Cherry MX, en de Hexgear heeft dan ook nog hotswappable als voordeel. Is er dan ook een nadeel, of reden om tóch voor de Kananic te gaan?
Ik heb contactspray, PTFE-spray, siliconenspray en fietsolie staan. Is iets daarvan geschikt, of kan ik maar beter gelijk iets anders meebestellen? Ik zat zelf aan de PTFE of de olie te denken .
En dempers eronder zetten als je hard typt...
Ik wou om te beginnen maar gewoon een super cheap setje als dit bestellen, is dat een soort van acceptable of helemaal ruk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BrtH schreef op maandag 9 november 2020 @ 01:14:
Bedankt voor de reacties!

[...]

Dit is dezelfde als dit (onderstaand) toch?
Yep.
[...]

Dan komt je met keycaps erbij op ongeveer dezelfde prijs als de Kananic. Als ik een beetje reviews lees lijken veel mensen de Kailh Box Brown beter te vinden dan de Cherry MX, en de Hexgear heeft dan ook nog hotswappable als voordeel. Is er dan ook een nadeel, of reden om tóch voor de Kananic te gaan?
Ik heb ze hier beide voor me liggen :P

De Kananic heeft een veel solidere behuizing, voelt meer aan als een volwaardig toetsenbord en niet een plank waar losse switches in steken (wat de Hexgear vrij nadrukkelijk is). Plus geen LEDs bij de Kananic waar je minimaal een witte LED bij de Hexgear hebt.

Keerzijde is natuurlijk de vrijheid om andere switches te gebruiken bij de Hexgear. Let wel dat er alleen 3-pin switches in kunnen, geen 5-pin. Alle andere Kailh switches en dat zijn er nogal wat kunnen erin, originele Cherry switches ook, maar de (stevigere) 5-pins van bijv Outemu niet, tenzij je handmatig de twee extra pins af gaat knippen/snijden.

Box brown vs MX brown vind ik vrij weinig schelen, in ieder geval niet genoeg om voor ene bord of andere te gaan.
[...]

Ik heb contactspray, PTFE-spray, siliconenspray en fietsolie staan. Is iets daarvan geschikt, of kan ik maar beter gelijk iets anders meebestellen? Ik zat zelf aan de PTFE of de olie te denken.
Zou toch echt iets specifiekers nemen. De sprays hebben absoluut niet de benodigde viscositeit, fietsolie waarschijnlijk niet de electrische eigenschappen.

Zie ook:
https://keyboardkings.com...-every-mechanical-switch/
[...]

Ik wou om te beginnen maar gewoon een super cheap setje als dit bestellen, is dat een soort van acceptable of helemaal ruk?
Lijkt me prima, en voor dat bedrag kun je er geen buil aan vallen.

Overigens, het willen openmaken en prutsen met switches is weer een argument voor de Hexgears - juist omdat het minder toetsenbord en meer mounting plank is, kun je veel makkelijker bij de switches (en je kunt ze er zelfs af trekken als dat handiger is).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dion_b schreef op maandag 9 november 2020 @ 02:20:
[...]

Yep.

[...]

De Kananic heeft een veel solidere behuizing, voelt meer aan als een volwaardig toetsenbord en niet een plank waar losse switches in steken (wat de Hexgear vrij nadrukkelijk is). Plus geen LEDs bij de Kananic waar je minimaal een witte LED bij de Hexgear hebt.

Keerzijde is natuurlijk de vrijheid om andere switches te gebruiken bij de Hexgear. Let wel dat er alleen 3-pin switches in kunnen, geen 5-pin. Alle andere Kailh switches en dat zijn er nogal wat kunnen erin, originele Cherry switches ook, maar de (stevigere) 5-pins van bijv Outemu niet, tenzij je handmatig de twee extra pins af gaat knippen/snijden.
:P Alleen drie pin of alleen 3 pin optische switches?
Zodra er waterproof bij staat, ben ik op me hoede dat het optische switches kunnen zijn.
Ben nu wel erg benieuwd..

EN eh, @dion_b :? nou kan ik er naast zitten, maar affiliate linkjes mochten toch niet? :9 _O-

[ Voor 4% gewijzigd door ParaNoja op 09-11-2020 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ParaNoja schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:58:
[...]

EN eh, @dion_b :? nou kan ik er naast zitten, maar affiliate linkjes mochten toch niet? :9 _O-
Heeft iemand een plugin om die dingen automatisch te strippen? :X

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dion_b schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:36:
[...]

Heeft iemand een plugin om die dingen automatisch te strippen? :X
_O-
Zou makkelijk zijn ja! Ik heb al ettelijke keren linkjes aangepast...
En zo objectief vindt ik je ref ook weer niet... :P

On topic: optisch of niet? :)

[ Voor 5% gewijzigd door ParaNoja op 09-11-2020 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ParaNoja schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:39:
[...]

On topic: optisch of niet? :)
Niet optisch. Standaard zitten er Kailh Box Red/Brown/White/Black in.

Ik had Box White, ondertussen vervangen door Box Pink.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slckaer
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-09 20:20
Goedemiddag tweakers,

Situatie & Gebruik:
Al ongeveer een jaar gebruik ik een Corsair K63 Compact Mechanical Gaming - Cherry MX Red toetsenbord. Het valt mij op dat ik heel veel tikfoutjes maak tov een membraam-toetsenbord van 5 euro... Voor games werkt dit toetsenbord uitstekend, maar 90% van de tijd ben ik aan het typen en om dan continu tikfouten te maken is frustererend... het voelt aan alsof ik het blindtypen ben verleerd.. :(

Ik verdenk 3 oorzaken:
- de toetsen liggen wat verder uit elkaar, ik zie tussen elke toets wel 2mm afstand
- de travel van de toetsen. Maw de toetsen zijn te hoog
- geen feedback op actuation-punt bij cherry red toetsen

Nu ben ik dus op zoek naar een toetsenbord waar ik dus wel weer goed op kan tikken. Wie o wie kan mij de juiste richting opsturen? Ik denk dat cherry-brown toetsen wel enorm zullen helpen, maar dan vrees ik dat de toetsen alsnog te hoog zijn. Misschien zijn low-profile toetsen een oplossing?

Welke lay-out wil je?
QWERTY

Zonder, maar wel pijltjestoetsen en page-up en page-down toetsen. Media toetsen voor muziek mag ook maar is geen must.

Wil je backlight?
Ja, liefst dimbaar zodat ik niet verblind word door het toetsenbord in een donkere kamer.

Wat je is je budget?
Meer dan 100€ vind ik te veel voor een toetsenbord, maar als ik weer supersnel kan typen en 5 jaar dagelijks plezier aan heb, dan ben ik bereid meer te betalen.

Doel van het keyboard?
90% typen, hooguit 10% gamen.

Edit:
Draadloos of bedraad?
Met draadje is de voorkeur, maar als het een draadloze is die ik met een usb-kabel kan gebruiken is dit ook prima

[ Voor 4% gewijzigd door Slckaer op 09-11-2020 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetgate
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-07 23:24
[...]

Ik heb contactspray, PTFE-spray, siliconenspray en fietsolie staan. Is iets daarvan geschikt, of kan ik maar beter gelijk iets anders meebestellen? Ik zat zelf aan de PTFE of de olie te denken .
Ik heb zelf een oud membraamtoetsenbord (Corsair K40) en zit al een tijdje mee te lezen hier om ooit eens mechanical te gaan. Tot die tijd wil ik mezelf graag even inlezen voordat ik zo'n grote investering ga doen.

Vorige week heb ik de keys en de stabilisatoren van mijn toetsenbord ingesmeerd met fietsolie. Dit bevalt tot nu toe erg goed. De toetsen gaan echt al tien keer soepeler en zijn ook vele malen stiller. Mocht je wel van een experimentje houden, dit lijkt aardig goed te werken op een traditioneel toetsenbord. siliconenspray zal ook wel erg goed werken vermoed ik. Ik gebruik het op mijn werk ook om kunststof delen soepeler te laten lopen. Mocht het niet bevallen kun je altijd nog een premium product kopen.

Specifieke oplossingen zijn vooral duurder denk ik. Maar goed, that's my two cents. :X Ik word graag gecorrigeerd als dit complete bullshit is. ;w ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bubble-BE
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:04
Witte_200 schreef op zondag 8 november 2020 @ 16:01:(Klopt het dat Linear stiller is dan tactile? Want die laatste lijkt me minder gevoelig te zijn voor bottoming out, wat nu het grote lawaai veroorzaakt op onze Blacks. Denk ik.)
Als dat de oorzaak van het geluid is, kan je makkelijk O-ringen installeren die dat opvangen. Ik heb er ook geïnstalleerd op mijn Ducky one 2 Sf en het is een wereld van verschil.

Goedkoop te vinden op Aliexpress of voor een klein beetje meer bij Bol of ander winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte_200
  • Laatst online: 16:39
Bubble-BE schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:37:
[...]

Als dat de oorzaak van het geluid is, kan je makkelijk O-ringen installeren die dat opvangen. Ik heb er ook geïnstalleerd op mijn Ducky one 2 Sf en het is een wereld van verschil.

Goedkoop te vinden op Aliexpress of voor een klein beetje meer bij Bol of ander winkels.
Hey, thx voor de tip. Misschien moet ik dat eerst proberen ja. Ik twijfel over welke dikte van o-ring ik dan best neem? De dikste lijken mij het meeste effect te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:17

Wailing_Banshee

You're Next

ohh... Ik lees dat er een nieuwe versie van m'n UHK komt... Met RGB verlichting, USB-C en een braided connector kabel... en nog een heleboel andere verbeteringen die ik eigenlijk wel heeeeeel erg interessant vind...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bubble-BE
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:04
Witte_200 schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:54:
Hey, thx voor de tip. Misschien moet ik dat eerst proberen ja. Ik twijfel over welke dikte van o-ring ik dan best neem? De dikste lijken mij het meeste effect te hebben?
Ik had een pakje van beide besteld, in het totaal $3 8)7 Ik heb er nu de dikke er op gedaan en die bevallen me wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peetgate schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:36:
[...]

Ik heb zelf een oud membraamtoetsenbord (Corsair K40) en zit al een tijdje mee te lezen hier om ooit eens mechanical te gaan. Tot die tijd wil ik mezelf graag even inlezen voordat ik zo'n grote investering ga doen.

Vorige week heb ik de keys en de stabilisatoren van mijn toetsenbord ingesmeerd met fietsolie. Dit bevalt tot nu toe erg goed. De toetsen gaan echt al tien keer soepeler en zijn ook vele malen stiller. Mocht je wel van een experimentje houden, dit lijkt aardig goed te werken op een traditioneel toetsenbord. siliconenspray zal ook wel erg goed werken vermoed ik. Ik gebruik het op mijn werk ook om kunststof delen soepeler te laten lopen. Mocht het niet bevallen kun je altijd nog een premium product kopen.

Specifieke oplossingen zijn vooral duurder denk ik. Maar goed, that's my two cents. :X Ik word graag gecorrigeerd als dit complete bullshit is. ;w ;)
|:( fietsolie??

Zou ik nooit doen bij een toetsenbord, speciaal niet een mechanische!

Je gebruikt krytox lube omdat het gemaakt is om niet het plastic/printplaat aan te tasten, niet geleidend is en vanwege de dikte/viscositeit.... :?
Bijvoorbeeld de stabs wil je dikke lube hebben, beslist geen olie/spray.
Bovendien met een spray kun je natuurlijk zo nooit precies luben als met een kwastje.
En dat is dus juist wel de bedoeling, speciaal bij non-lineaire switches.

En betwijfel of je uiteindelijk veel bespaart...
Zo duur is lube niet. :P
En voor een vergelijkbaar bedrag als je corsair heb je een leuke instap mech...

*uiteraard is een niet mechanisch toetsenbord in mijn ogen totaal niet de moeite van het luben waard...
Gooi dat ding in de afwasmachine. :9

[ Voor 7% gewijzigd door ParaNoja op 09-11-2020 17:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
BrtH schreef op maandag 9 november 2020 @ 01:14:

[...]

Stille switches krijg je door een aantal dingen:

In volgorde van belang;
- Switches niet naar de bodem rammen, maar met beleid typen. (flauw maar waar, sorry...)
- Stille switches by design. Oftewel switches met pootjes waar ze dempingsmateriaal op geplaatst hebben. TPU zoals op Cherry Silent (Red en Black) of Silent Alpaca's of N1, door JWK gefabriceerd, Zilents V2 (ZealPC)
- Goed geplaatste en ingesmeerde stabilisatoren. Ookal is alles nog zo stil, metalen vibratie van spatie of shift is nooit een prettig geluid en is voor aanhoorders hoogst irritant.
- Een stille case en plate. Carbon of messing gaat nooit heel stil worden en POM of polycarbonaat als deklaag waar je switches in zet gaat ook geluid geven. Staal, Alu, FR4 en een degelijk ophanging op b.v. foam is ideal.
- Voldoende demping IN de case van het bord, en het materiaal van het bord zelf. Zwaarder betekend daarnaast vaak een lager geluid.
- Switches insmeren met specialitee middelen, voorkomt voornamelijk geluid bij hard indrukken. Indien je één van de opties gebruikt die je hierboven noemt, zijn je switches geruïneerd.Er is een reden waarom mensen bij Tribosis en Krytox / ( of Monte Christo) blijven.
- Goede pootjes onder je keyboard en eventueel een ondermat, b.v. Neopreen.
- Dikkere kwaliteits keycaps, bij voorkeur van PBT. Matte kleuren (dus geen transperantie) zijn vaak zachter en stiller.
- O-ringen in de keycaps en om de stabs. Desastreus voor het gevoel van de aanslag, en niet bijzonder effectief, maar als last resort mogelijk. Keycap foam voor b.v. de spatie is meer aan te raden maar lastig te verkrijgen.
- Plate foam voor tussen de PCB en plate. Maar indien je een goede plate gebruikt en case foam, helpt dit amper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetgate
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-07 23:24
ParaNoja schreef op maandag 9 november 2020 @ 17:08:
[...]

Je gebruikt krytox lube omdat het gemaakt is om niet het plastic/printplaat aan te tasten, niet geleidend is en vanwege de dikte/viscositeit.... :?
Bovendien met een spray kun je natuurlijk zo nooit precies luben als met een kwastje.
En dat is dus juist wel de bedoeling, speciaal bij non-lineaire switches.

En betwijfel of je uiteindelijk veel bespaart...
Zo duur is lube niet. :P
En voor een vergelijkbaar bedrag als je corsair heb je een leuke instap mech...

*uiteraard is een niet mechanisch toetsenbord in mijn ogen totaal niet de moeite van het luben waard...
Gooi dat ding in de afwasmachine. :9
haha, ja, fietsolie, ik smeer er meer mee. Dit tast plastic niet aan tot nu toe. Maar goed, ik snap je punt hoor, helemaal terecht. _/-\o_

edit: oh ja, ik laat m'n toetsenbord eerst nog even waar die staat. Ik moet sparen voor m'n gadgets van de vrouw ;) Daarna zal ik hem eens in de afwasmachine doen :*)

[ Voor 7% gewijzigd door peetgate op 09-11-2020 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@dion_b ik zag in een review dat er een siliconen demper werd gebruikt in de NK65, weet jij toevallig of dat ergens los te krijgen is? D.w.z. onder in de case.
Of een vervangend product?

[ Voor 7% gewijzigd door ParaNoja op 09-11-2020 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyrics
djunicron schreef op maandag 9 november 2020 @ 17:30:
[...]

- Dikkere kwaliteits keycaps, bij voorkeur van PBT. Matte kleuren (dus geen transperantie) zijn vaak zachter en stiller.
Wat is dat toch altijd met dat gehamer op PBT? Een degelijke ABS keycap doet wonderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lyrics schreef op maandag 9 november 2020 @ 19:40:
[...]

Wat is dat toch altijd met dat gehamer op PBT? Een degelijke ABS keycap doet wonderen.
ABS vergeelt sneller dan PBT
- raad eens welke toets hier ABS is:
Afbeeldingslocatie: https://cdn11.bigcommerce.com/s-a1x7hg2jgk/images/stencil/1280x1280/products/19915/112438/silicon-graphics-9500900-u.s.-at-101-granite-keyboard-ps2-connector-1.35__64635.1490165400.jpg?c=2?imbypass=on

ABS verweert sneller dan PBT, waardoor je sneller gladde, glibberige tops hebt
PBT dempt geluid beter (bij gelijke dikte)

Nu, neemt niet weg dat pakweg vintage SA-profile Dolch ABS caps goddelijk zijn, maar de ABS dat je bij een EUR 20-40 Ali bord krijgt (of Mediamarkt-bord voor ruim dubbele) is flinterdun, zo scherp dat je je eraan snijdt, ratelt ongelofelijk en breekt makkelijk.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyrics
dion_b schreef op maandag 9 november 2020 @ 19:48:
[...]

Nu, neemt niet weg dat pakweg vintage SA-profile Dolch ABS caps goddelijk zijn, maar de ABS dat je bij een EUR 20-40 Ali bord krijgt (of Mediamarkt-bord voor ruim dubbele) is flinterdun, zo scherp dat je je eraan snijdt, ratelt ongelofelijk en breekt makkelijk.
Goedkoop is duurkoop. Dat geldt voor zowel PBT als ABS. Een degelijke doubleshot ABS cap (GMK bijv.) heeft minder warp, betere legends, en veel meer kleurcombinaties. Shine is misschien wel een dingetje, maar dat is op een degelijke keycap écht niet na een week. Prijs is nog wel een dingetje.. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lyrics schreef op maandag 9 november 2020 @ 19:40:
[...]

Persoonlijk ben ik helemaal niet van het kamp PBT. MAAR; GMK sets, of MaxKey sets, zijn gewoon luidruchtiger. Beide zijn in mijn boek prima ABS. Zelfs top ABS. ePBT maakt ook gewoon goede ABS. Signature plastics maakte (niet meer geloof ik?) prima ABS.

Maar PBT, vooral dat softe, (mainstream China) spul dat je voor €50-70 koopt bij KBDFans is gewoon stil als je het op Zilents of MX Silent Red oid gebruikt.

En dat terwijl cheapo shine through sets, met name PBT Pudding met half transparante caps, is gewoon heel luidruchtig. Niet zo luidruchtig als Max ABS SA profile, maar het komt in de buurt. Ondertussen maken Tex, Signature en Vortex weer heel aardige dikkere PBT caps, maar die zijn dusdanig stijf dat ze weer wat "clack" geven bij de upstroke. Bijzonder prettig, maar als je stilte wilt, is PBT nog steeds onverslagen. Vooral Cheapo OEM / OSA profile uit China maar ook Keyreative, met name KAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
dion_b schreef op maandag 9 november 2020 @ 02:20:

Box brown vs MX brown vind ik vrij weinig schelen, in ieder geval niet genoeg om voor ene bord of andere te gaan.
Kijk, da's nou handig, iemand die ze allebei heeft. Dan denk ik dat ik de Kananic bestel (en nog even wacht tot 11-11).
Zou toch echt iets specifiekers nemen. De sprays hebben absoluut niet de benodigde viscositeit, fietsolie waarschijnlijk niet de electrische eigenschappen.

Zie ook:
https://keyboardkings.com...-every-mechanical-switch/
ParaNoja schreef op maandag 9 november 2020 @ 17:08:
[...]

Dat de viscositeit en de precieze smerende eigenschappen belangrijk zijn snap ik, maar geleidende olie? Daar heb ik nog nooit van gehoord. En een printplaat aantasten snap ik ook niet helemaal. Zolang het zuurneutraal is zou dat toch gewoon goed moeten gaan? Anyway, ik zal eens een oud printplaatje nemen en van alles er wat opsmeren om te kijken of het iets doet.

@djunicron bedankt voor het lijstje, duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BrtH schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 00:04:
[...]

Dat de viscositeit en de precieze smerende eigenschappen belangrijk zijn snap ik, maar geleidende olie? Daar heb ik nog nooit van gehoord. En een printplaat aantasten snap ik ook niet helemaal. Zolang het zuurneutraal is zou dat toch gewoon goed moeten gaan? Anyway, ik zal eens een oud printplaatje nemen en van alles er wat opsmeren om te kijken of het iets doet.

@djunicron bedankt voor het lijstje, duidelijk.
Als het niet nodig was, ging met niet specifiek met fluor-carbon olie (GPL105) aan de slag.

Er zijn ook een paar lube - materiaal combinaties die over tijd de stems (POM of Nylon) pappig maken doordat ze het oplossen.
De lube moet natuurlijk niets met de koper van je switch leaf gaan doen.

Het valt allemaal wel mee, maar ik heb in m'n experimenten met diverse smeermiddelen toch wel heel erg veel gevallen "ok, dit is nu onbruikbaar" gehad. Alleen super fijn ptfe poeder werkte verassend goed. Specialistische gearbox (modelbouw / airsoft etc) PTFE grease kan je trouwens ook overslaan, je stems drijven de olie component weg en de PTFE partikels zijn 2 maal te groot dus het wordt grof.
Alles wat siliconen of peterolium basis is, ligt uiteindelijk onderin, dat gaat dus ook niet lang goed.

Als je het leuk vind zou je eens op geekhack kunnen lezen, mensen hebben daar jaren terug heel veel dingen uitgetest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BrtH schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 00:04:
[...]

[...]

Dan zeg en lees je het toch echt verkeerd, ik noem de eigenschappen van goede lube, waarvoor het gemaakt is,
ik zeg niet dat fietsolie geleid of de printplaat aantast... :)

Ik zie wel die fietsolie op een keyboard smeren als zaagsel in een versnellingsbak gooien... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
ParaNoja schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 00:33:
[...]

Dan zeg en lees je het toch echt verkeerd, ik noem de eigenschappen van goede lube, waarvoor het gemaakt is,
ik zeg niet dat fietsolie geleid of de printplaat aantast... :)
Ik las het als "Je gebruikt krytox lube omdat het [in tegenstelling tot andere olieën] gemaakt is om niet het plastic/printplaat aan te tasten, niet geleidend is (...)". Mijn excuses als dat niet is hoe het bedoelt was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BrtH schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 00:39:
[...]

Ik las het als "Je gebruikt krytox lube omdat het [in tegenstelling tot andere olieën] gemaakt is om niet het plastic/printplaat aan te tasten, niet geleidend is (...)". Mijn excuses als dat niet is hoe het bedoelt was.
;) geen probleem. En.. Letterlijk gezien. Eigenlijk gebruik je het ook daarom, :P maar dat wil dan nog niet zeggen dat alle olie geleid, printplaat aantast etc... O-)
De fabrikant zegt enkel dat dat het niet doet.
Die garantie geeft chocomel nou weer net niet... :Y

Maar als je gaat testen met een printplaat, laat dan de resultaten zeker even zien! d:)b
(En vergeet dan die chocomel niet!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Had de Mecha Radiant Emerald besteld bij mechanicalkeyboards.com, zonder waarschuwing de order delayed een maand later. Was eerst november, nu December.
https://mechanicalkeyboar...p?l=product_detail&p=7284

Afwachten maar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slckaer
Slckaer schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:15:
Goedemiddag tweakers,

Situatie & Gebruik:
Al ongeveer een jaar gebruik ik een Corsair K63 Compact Mechanical Gaming - Cherry MX Red toetsenbord. Het valt mij op dat ik heel veel tikfoutjes maak tov een membraam-toetsenbord van 5 euro... Voor games werkt dit toetsenbord uitstekend, maar 90% van de tijd ben ik aan het typen en om dan continu tikfouten te maken is frustererend... het voelt aan alsof ik het blindtypen ben verleerd.. :(

Ik verdenk 3 oorzaken:
- de toetsen liggen wat verder uit elkaar, ik zie tussen elke toets wel 2mm afstand
- de travel van de toetsen. Maw de toetsen zijn te hoog
- geen feedback op actuation-punt bij cherry red toetsen

Nu ben ik dus op zoek naar een toetsenbord waar ik dus wel weer goed op kan tikken. Wie o wie kan mij de juiste richting opsturen? Ik denk dat cherry-brown toetsen wel enorm zullen helpen, maar dan vrees ik dat de toetsen alsnog te hoog zijn. Misschien zijn low-profile toetsen een oplossing?

Welke lay-out wil je?
QWERTY

Zonder, maar wel pijltjestoetsen en page-up en page-down toetsen. Media toetsen voor muziek mag ook maar is geen must.

Wil je backlight?
Ja, liefst dimbaar zodat ik niet verblind word door het toetsenbord in een donkere kamer.

Wat je is je budget?
Meer dan 100€ vind ik te veel voor een toetsenbord, maar als ik weer supersnel kan typen en 5 jaar dagelijks plezier aan heb, dan ben ik bereid meer te betalen.

Doel van het keyboard?
90% typen, hooguit 10% gamen.

Edit:
Draadloos of bedraad?
Met draadje is de voorkeur, maar als het een draadloze is die ik met een usb-kabel kan gebruiken is dit ook prima
Na een beetje rondsnuffelen heb ik de Sharkoon PureWriter TKL RGB Kailh Blue besteld. Momenteel tik ik hierop en ik kan gewoon weer blindtypen. Dit is gewoon een verademing ten opzichte van de Coarsair K63.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Over experimenten gesproken, iemand ervaring met vloeibare siliconen?

Natuurlijk kan je foam of zo gebruiken onder in je case, maar naar aanleiding van de reviews van de nk65 was ik op zoek naar een siliconen mat of zo iets.
Ik had dit gevonden, zou dat niet gebruikt kunnen worden om een demping mat te gieten onder in de keyboard case?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Slckaer schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 14:04:
[...]

Na een beetje rondsnuffelen heb ik de Sharkoon PureWriter TKL RGB Kailh Blue besteld. Momenteel tik ik hierop en ik kan gewoon weer blindtypen. Dit is gewoon een verademing ten opzichte van de Coarsair K63.
:P en nu down the rabbithole!
Switches luben, andere keycaps etc... d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Slckaer schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 14:04:
[...]

Wat was er met de K63?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slckaer
Veel te hoge toetsen voor mij, daardoor maakte ik veel tikfouten en leek alsof ik het blindtypen was verleerd... Voor games is die prima, maar ik ben vooral aan het typen achter de computer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:13
Wailing_Banshee schreef op maandag 9 november 2020 @ 14:07:
ohh... Ik lees dat er een nieuwe versie van m'n UHK komt... Met RGB verlichting, USB-C en een braided connector kabel... en nog een heleboel andere verbeteringen die ik eigenlijk wel heeeeeel erg interessant vind...
Gister besteld inclusief polssteunen.
Nu moet ik half jaar op water en brood leven...

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Slckaer schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 14:38:
[...]

Veel te hoge toetsen voor mij, daardoor maakte ik veel tikfouten en leek alsof ik het blindtypen was verleerd... Voor games is die prima, maar ik ben vooral aan het typen achter de computer.
Ligt dat aan het toetsenbord, of zijn het gewoon de keycaps? Zo ja kun je dat bord rehabiliteren met een nieuwe set met lager profiel (Cherry profiel ipv OEM of SA bijvoorbeeld)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik was aan het twijfelen om een GK68X te kopen, met setje keycaps en switches ben ik dan op Ali nu met 11-11 iets van €105 kwijt.

Als ik een Epomaker EP84 bestel kost het me $85 :? Dan niet direct de caps dienik zou nemen maar vziw verder hetzelfde bord en scheelt aanzienlijk :?
Nouja mooi want nu kopen komt me eigenlijk echt niet uit :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Xyphoid schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 17:22:
[...]

Gister besteld inclusief polssteunen.
Nu moet ik half jaar op water en brood leven...
Ja, ik zit er nog aan te denken, het probleem is dat mijn UHK v1 (inclusief polssteunen) natuurlijk nog perfect werkt :p Aan de andere kant, dan kan ik de v1 gewoon standaard in m'n tas doen (die ik mee zou nemen als ik naar kantoor zou gaan), en de nieuwe thuis aan m'n laptop laten zitten (ik heb op kantoor m'n laptop niet nodig).... Keuzes!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is die UHK echt de moeite waard? Ziet er uit als een vrij normale 60% splitter... De polssteun die er aan vast zit is mooi natuurlijk gezien het een split bord is, maar de hoogte ervan is ook weer niet zo dat je niet zonder kunt lijkt mij.
De kabels zijn niet echt heel bijzonder? En wegens de RGB moet je naar north facing, dus als je de PBT caps die er redelijk uit zien kwa kwaliteit. Maar als je ze zat bent en er Cherry profiel op wilt gooien (GMK setje oid) dan zit je met interferentie...

De scroll-bal links en mini trackpoint rechts zijn leuk, maar verder krijg ik wel het idee dat het een generiek €180 kostend Chinees bordje is. Geen bijzondere plate of case, en voor die €300 krijg je heel normale Kailh switches.

De enige selling point zijn die clip-on muis opties. Maar is niet het hele idee van een split bord dat je er een ambi trackball tussen kan leggen? Werkt dit zo goed dat men hier (herhaaldelijk) €500 voor over heeft (met steunen en verzending)?

En zoveelste keyboard in huis halen voor €300 zonder switches en caps ben ik niet zo op tegen. Maar dan wil ik ook wel echt een premium ervaring (gaskets / burger mount, perfecte layout, programmeerbare PCB, goed klinkende case met mooi design en finish). Dit lijkt wat spartaans in verhouding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

djunicron schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:39:
Is die UHK echt de moeite waard? Ziet er uit als een vrij normale 60% splitter... De polssteun die er aan vast zit is mooi natuurlijk gezien het een split bord is, maar de hoogte ervan is ook weer niet zo dat je niet zonder kunt lijkt mij.
Ik kan niet zonder.
De kabels zijn niet echt heel bijzonder? En wegens de RGB moet je naar north facing, dus als je de PBT caps die er redelijk uit zien kwa kwaliteit. Maar als je ze zat bent en er Cherry profiel op wilt gooien (GMK setje oid) dan zit je met interferentie...
Geen idee wat je hier mee bedoeld.
De scroll-bal links en mini trackpoint rechts zijn leuk, maar verder krijg ik wel het idee dat het een generiek €180 kostend Chinees bordje is. Geen bijzondere plate of case, en voor die €300 krijg je heel normale Kailh switches.
Die modules hoef ik niet, heb ik geen behoefte aan.
De enige selling point zijn die clip-on muis opties. Maar is niet het hele idee van een split bord dat je er een ambi trackball tussen kan leggen? Werkt dit zo goed dat men hier (herhaaldelijk) €500 voor over heeft (met steunen en verzending)?
Het idee van een split bord is zodat je je armen naast je lichaam kunt houden met onder elke hand een (deel van een) toetsenbord en dat je je polsen dus niet hoeft te buigen. En dat de kat er natuurlijk tussen kan liggen...
En zoveelste keyboard in huis halen voor €300 zonder switches en caps ben ik niet zo op tegen. Maar dan wil ik ook wel echt een premium ervaring (gaskets / burger mount, perfecte layout, programmeerbare PCB, goed klinkende case met mooi design en finish). Dit lijkt wat spartaans in verhouding?
geen idee wat je met gaskets of burger mount bedoeld, maar dit toetsenbord heeft voor mij de perfecte layout, is programmeerbaar, heef een fantastisch klinkende case met mooi design en finish.

En ik betaal liever 300 euro voor een volledig toetsenbord wat helemaal aan mijn eisen voldoet en die ik ook nog eens kan programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sapphire schreef op woensdag 11 november 2020 @ 07:25:
Ik was aan het twijfelen om een GK68X te kopen, met setje keycaps en switches ben ik dan op Ali nu met 11-11 iets van €105 kwijt.

Als ik een Epomaker EP84 bestel kost het me $85 :? Dan niet direct de caps dienik zou nemen maar vziw verder hetzelfde bord en scheelt aanzienlijk :?
Nouja mooi want nu kopen komt me eigenlijk echt niet uit :+
de GK68 is toch € 64,93?
Stukje naar boven staan doubleshot PBT keycaps voor €20..
Maar naar zeggen zijn de epomaker keycaps niet de slechtste.
:)
Ik typ dit op mijn gk61x, met volle tevredenheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ParaNoja schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:39:
[...]

de GK68 is toch € 64,93?
Stukje naar boven staan doubleshot PBT keycaps voor €20..
Maar naar zeggen zijn de epomaker keycaps niet de slechtste.
:)
Ik typ dit op mijn gk61x, met volle tevredenheid!
Had mooie keycaps gezien voor €29 ofzo+ rond de €65 voor de kit en dan nog een setje switches.

$85 en gratis shopping is volgens de PayPal calculator €69,10. En dienprijsnis volgende maand ook nog :+
Net bijna €300 aan kadootjes gekocht dus houd een keer op deze maand :+

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wailing_Banshee schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:36:
[...]
Het idee van een split bord is zodat je je armen naast je lichaam kunt houden met onder elke hand een (deel van een) toetsenbord en dat je je polsen dus niet hoeft te buigen. En dat de kat er natuurlijk tussen kan liggen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3YiCAtVRsMxr7gWbqlTgnYWOC-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GP0bbFa3R0v4rMinptF2zT1S.jpg?f=fotoalbum_large

ENDGAME....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:11

Wildfire

Joy to the world!

Ik voel me als eigenaar van een "simpele" Logitech G513 Carbon met GX Brown switches hier al bijna niet meer op mijn plek, met al die discussies voelt mijn keyboard bijna als een stuk schroot bij wijze van spreken :P :+

[ Voor 7% gewijzigd door Wildfire op 11-11-2020 10:51 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Hoe moet ik nou werken?

of

Jaloers kreng

Kunnen er altijd meer bij :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sapphire schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:46:
[...]

Had mooie keycaps gezien voor €29 ofzo+ rond de €65 voor de kit en dan nog een setje switches.

$85 en gratis shopping is volgens de PayPal calculator €69,10. En dienprijsnis volgende maand ook nog :+
Net bijna €300 aan kadootjes gekocht dus houd een keer op deze maand :+
Tja, ken het..
Ik had het via amazon uk gekocht, het bordje, met extra korting.
Zou dan even wachten ja.

En net 2 sets keycaps en muismat besteld op Ali... O-)
Wacht nog op me lube setje en switch clamper, opener, muis case en gliders... :P

Twijfel nog over nog een keycap set... maxkey double shot miami, black SA profile...

[ Voor 6% gewijzigd door ParaNoja op 11-11-2020 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wailing_Banshee schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:36:

Die modules hoef ik niet, heb ik geen behoefte aan.

[...]

[...]

geen idee wat je met gaskets of burger mount bedoeld, maar dit toetsenbord heeft voor mij de perfecte layout, is programmeerbaar, heef een fantastisch klinkende case met mooi design en finish.

En ik betaal liever 300 euro voor een volledig toetsenbord wat helemaal aan mijn eisen voldoet en die ik ook nog eens kan programmeren.
Nahjah, het hele punt van de reactie was, dat het voor de prijs niet echt veel waar voor je geld geeft. Er zijn meer 60% split borden te krijgen. Voor minder.

De switches "zitten verkeerd om" in de plate. Dit om zo de legends, die bovenop de caps geprint staan beter te verlichten. Maar als je nu een ander profiel (vorm) caps erop wilt zetten in de toekomst, kan dit met name voor de home row problemen opleveren.

Het hele punt van die andere plate mount opties is dat ze beter (subjectief) klinken en prettiger zijn om op te typen, omdat ze meer meegeven / natuurlijker aanvoelen.

Gezien de prijs, zou ik persoonlijk veel liever een Corne / Lily58 gebruiken. Of een moonlander, of één van de RandomKeys / Biip aankomende premium split bordjes. Dus daarom vroeg ik mij af waarom dit bord zo'n following heeft. De prijs is zo onwijs uit verhouding.

Heb ook een tijdje een Lily58 split bordje geprobeerd, maar persoonlijk hoef ik de hoek eigenlijk niet zo aan te passen, een 65% voelt goed genoeg aan, ook na 10 uur gebruik. En als het bord iets verplaatst was op m'n bureau, had ik daar juist last van, dan kon ik zonder te kijken soms m'n handen net verkeerd terug leggen, of zat ik net naast de beoogde knop. Dat probleem zal je hier wellicht minder hebben gezien dit wat zwaarder is, dan een carbon case split bordje zonder polssteunen.

Dacht juist dat die geïntegreerde muis opties de selling point waren zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
djunicron schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:58:

Nahjah, het hele punt van de reactie was, dat het voor de prijs niet echt veel waar voor je geld geeft. Er zijn meer 60% split borden te krijgen. Voor minder.

Het hele punt van die andere plate mount opties is dat ze beter (subjectief) klinken en prettiger zijn om op te typen, omdat ze meer meegeven / natuurlijker aanvoelen.

Gezien de prijs, zou ik persoonlijk veel liever een Corne / Lily58 gebruiken. Of een moonlander, of één van de RandomKeys / Biip aankomende premium split bordjes. Dus daarom vroeg ik mij af waarom dit bord zo'n following heeft. De prijs is zo onwijs uit verhouding.
Dit dus.... ;) helemaal mee eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

djunicron schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:58:
[...]

Het geeft veel waar voor m'n geld, het is namelijke een van de weinige toetsenborden die aan mijn eisen voldoet. Er zijn vast wel meer 60% split borden te krijgen, maar ze hebben allemaal negatieve punten (voor mij). Of ze hebben geen polssteun. Of je kunt ze niet tenten. Of de toetsen staan verkeerd (de 6 staat vaak op het rechter deel en ik hem op het linker deel hebben en ik wil geen toetsen die recht onder elkaar staan). Als dan het enige punt de prijs is, is dat wel iets wat te overkomen is.

(en ik heb 0 behoefte om zelf een bord in elkaar te zetten...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wildfire schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:50:
Ik voel me als eigenaar van een "simpele" Logitech G513 Carbon met GX Brown switches hier al bijna niet meer op mijn plek, met al die discussies voelt mijn keyboard bijna als een stuk schroot bij wijze van spreken :P :+
Ik heb een 'simpele' G810.
Opzichte een prima bordje zij het niet dat na bijna 3 maar enkele switches het beginnen the begeven :(
Fijn zeg premium spul (iig qua prijs) wat niet normaal open te maken is :(

Twijfel nog of ik er een mailtje naar Logitech aan zal wagen of het bord ga openmaken en de switches gewoon vervang.
Heb van de week nog gekeken naar een G Pro X en dan zelf andere switches en keycaps er op. Dan ken ik gewoon alles in G Hub houden en custom switches en caps. Maar ja bord is niet echt compact en zoals meer Logitech mechs amper of niet te krijgen ;w

Daarom nu een beetje aan het neuzen om zelf wat te maken of iets wat iig makkelijk te repareren is. Als ik dan toch weer meer dan een paar tientjes aan een bord uitgeef dan ééntje die het langer dan een 2~jaar uithoud. Bijkomend voordeel is dat nog wel eens wat anders wil en graag knutsel O-)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sapphire schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:40:
[...]

Ik heb een 'simpele' G810.
Opzichte een prima bordje zij het niet dat na bijna 3 maar enkele switches het beginnen the begeven :(
Fijn zeg premium spul (iig qua prijs) wat niet normaal open te maken is :(

Twijfel nog of ik er een mailtje naar Logitech aan zal wagen of het bord ga openmaken en de switches gewoon vervang.
Heb van de week nog gekeken naar een G Pro X en dan zelf andere switches en keycaps er op. Dan ken ik gewoon alles in G Hub houden en custom switches en caps. Maar ja bord is niet echt compact en zoals meer Logitech mechs amper of niet te krijgen ;w

Daarom nu een beetje aan het neuzen om zelf wat te maken of iets wat iig makkelijk te repareren is. Als ik dan toch weer meer dan een paar tientjes aan een bord uitgeef dan ééntje die het langer dan een 2~jaar uithoud. Bijkomend voordeel is dat nog wel eens wat anders wil en graag knutsel O-)
Helaas een bekend verhaal inmiddels. Heb zelf nooit iets van Logitech met Romer G willen hebben, maar ondanks dat lees ik toch wel erg vaak over defecte switches na 2-3 jaar. :'(

Gelukkig zijn de switches wel te verkrijgen en kan je er dus zelf wel nieuwe in solderen. Inderdaad, bord open, oude desolderen, nieuwe erin, en klaar. Voor nog eens 2-3 jaar dan, en tja, wellicht gaan er meer falen.

Dit vind ik toch wel een groot contrast met Gateron / Cherry, waarvan ik weet en heb ervaren dat borden gewoon 7-10 jaar mee kunnen en switches rustig 5 maal voorbij hun geteste aantal aanslagen gaan.

Ze hebben je inderdaad voor de licht effecten "gevangen" in hun ecosysteem. Persoonlijk zou ik juist omdat ze zulke software oplossingen gebruiken nooit instappen.

De nieuwe Logitech boden zijn er ook met Kailh Choc low profile caps. Logitech heeft daar wederom zelf een goedkopere variant van laten maken, op basis van de oude Chocs, ipv dat ze de 2018 PG13xx variant in hun borden steken. Maar alsnog ben je daar dan beter af met een hogere kwaliteit switches. Geloof dat je die G915 TKL dan b.v. wilt hebben. Bij de G Pro krijg je zo te zien alsnog weer GX Romer switches.

Is de G915 TLK €200 waard? Absoluut NIET. Borden met deze switches kon je in 2005 al voor €70 kopen. Maar goed, dan zonder de RGB. Een Havit / Sharkoon Pure Writer met een betere versie van deze zelfde switch koop je ook voor €59-75. En dan heb je ook RGB. Maar niet in het Logi ecosysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
djunicron schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:35:
[...]

Helaas een bekend verhaal inmiddels. Heb zelf nooit iets van Logitech met Romer G willen hebben, maar ondanks dat lees ik toch wel erg vaak over defecte switches na 2-3 jaar. :'(

Gelukkig zijn de switches wel te verkrijgen en kan je er dus zelf wel nieuwe in solderen. Inderdaad, bord open, oude desolderen, nieuwe erin, en klaar. Voor nog eens 2-3 jaar dan, en tja, wellicht gaan er meer falen.

Dit vind ik toch wel een groot contrast met Gateron / Cherry, waarvan ik weet en heb ervaren dat borden gewoon 7-10 jaar mee kunnen en switches rustig 5 maal voorbij hun geteste aantal aanslagen gaan.

Ze hebben je inderdaad voor de licht effecten "gevangen" in hun ecosysteem. Persoonlijk zou ik juist omdat ze zulke software oplossingen gebruiken nooit instappen.

De nieuwe Logitech boden zijn er ook met Kailh Choc low profile caps. Logitech heeft daar wederom zelf een goedkopere variant van laten maken, op basis van de oude Chocs, ipv dat ze de 2018 PG13xx variant in hun borden steken. Maar alsnog ben je daar dan beter af met een hogere kwaliteit switches. Geloof dat je die G915 TKL dan b.v. wilt hebben. Bij de G Pro krijg je zo te zien alsnog weer GX Romer switches.

Is de G915 TLK €200 waard? Absoluut NIET. Borden met deze switches kon je in 2005 al voor €70 kopen. Maar goed, dan zonder de RGB. Een Havit / Sharkoon Pure Writer met een betere versie van deze zelfde switch koop je ook voor €59-75. En dan heb je ook RGB. Maar niet in het Logi ecosysteem.
De licht effecten vind ik niet eens zo spannend maar ik heb een hele zwik randapparatuur van Logitech dus G Hub heb ik sowieso draaien. Ik kom nog uit de tijd dat ram schaars was en elk programma wat niet noodzakelijk direct nodig was bij opstarten en/of op de achtergrond hoefde te draaien weer extra resources bespaarde.
Dus 1 programma vind ik geen probleem maar geen zin om voor toetsenbord, muis, headset, ect allemaal aparte zooi nodig te hebben om een in te stellen.

Zelfde met een switch vervangen, bestel er een paar, soldeerbout aan en gaan maar ze hebben het zo moeilijk mogelijk gemaakt om het bord te openen. De schroeven zitten onder de rubber pads en sticker op de bodem. Dat krijg je dus nooit meer netjes :(
Daarnaast stel dat de toetsen prima zouden werken zou, na een grondige poetsbeurt uiteraard, zou het bord nog prima verkoopbaar of weg te geven zijn. Na dat hij open is geweest krijg je dit nooit zo netjes :(

Dus dit geintje qua switch kwaliteit, gebrek aan repareren waarheid, icm prijs en verhalen dat het vrijwel altijd gedoe is bij Logitech qua keycaps zelfs met de Chocs die soms nét afwijken tov. 'normaal'.
Dat maakt een G915/TKL/G815 een stuk onaantrekkelijker.
Lightspeed is een erg mooie techniek en USP voor mij maar ik ga echt €200+ aan iets wat binnen 3 jaar gewoon weer waardeloos kan zijn!
De G PRO X is hotswappable en compatibel met Cherry style switches, maarja €150 nog steeds een lelijke vrij loze bovenkant en staat niet eens in de PW :?

Voor die €200 kan ik een Anne Pro 2, Epomaker EP84 en een keychron bord proberen :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sapphire schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:05:

Voor die €200 kan ik een Anne Pro 2, Epomaker EP84 en een keychron bord proberen :+
Of voor 2 tientjes meer een Milkshake of RFP NK65... 8)
:-( maar moet je wel nog maanden wachten...

Ik heb ondertussen met 3 keycap sets, lube troep en 2 sets switches minder besteed aan me GK61X... :P
Ok, ok, en de milkshake anyway besteld... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Je kan ze ook er af laten.
Ik snap ook niet wat je hiermee bedoelt.
Die add-ons ga ik niet gebruiken. Mij ook veel te duur. Het ging mij om het feit dat je de rechter toetsen als muis kan gebruiken. Eens kijken of ik hiermee echt helemaal geen muis (of in mijn geval een Wacom pen) meer ga gebruiken.
Ik heb nog Kailh Navies in bestelling voor mijn huidige bord, maar als mijn UHK binnen is, zet ik ze daar in.

Deze UHK is de enige die aan al mijn wensen voldoet. De anderen konden niet aan elkaar, hadden rare indelingen, geen RGB of zagen er gewoon wat gammel uit. En aangezien het mijn main board wordt, heb ik het er wel voor over.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:47
Ik ben al een tijdje aan het kijken om mijn Corsair K70 RGB te upgraden naar iets beters.

Ik wil vooral verlost zijn van de full-size layout, en dan denk ik dat 60% of 65% eigenlijk ideaal is. In tegenstelling tot sommige van de medetweakers in dit topic wil ik niet zelf gaan knutselen (waarvoor respect _/-\o_). Ik wil een draagbaar keyboard die ik in tegenstelling tot nu niet enkel thuis gebruik, maar ook op mijn werkplaats (van zodra dit terug kan :+). Eventueel ook ééns sporadisch gamen, maar dit is minder belangrijk.

Na heel wat pagina's in dit topic te hebben doorspit ben ik toevallig op de group buy van de NK65 - Milkshake Edition gekomen. Qua bang for the buck is dit blijkbaar wel zeer interessant bordje, ook al moet je enkele maanden geduld hebben. Ik ben enkel niet zo een fan van de keycaps en zou deze later eventueel vervangen met een andere leuke dyesub PBT keycap set. Ik neem aan dat er hier wel een groot aanbod voor bestaat?

Heeft iemand nog andere aanraders voor volledige 65% (of 60%) keyboards die gemakkelijk online te bestelen (liefst vanuit EU dus)? Blijkbaar staan er ook interessante zaken op AliExpress? Heb ook al reeds de HHKB bekeken (heeft een wat speciale layout) en de Vortex RACE 3 (is helaas wel 75%) maar konden me niet zo bekoren.

Worden de functie toetsen trouwens door niemand gemist? Ik denk nog maar bijvoorbeeld aan het plaatsen van een breakpoint? :X

[ Voor 4% gewijzigd door SanderH_ op 11-11-2020 23:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:56

g0tanks

Moderator CSA
SanderH_ schreef op woensdag 11 november 2020 @ 23:44:
Ik ben al een tijdje aan het kijken om mijn Corsair K70 RGB te upgraden naar iets beters.

Ik wil vooral verlost zijn van de full-size layout, en dan denk ik dat 60% of 65% eigenlijk ideaal is. In tegenstelling tot sommige van de medetweakers in dit topic wil ik niet zelf gaan knutselen (waarvoor respect _/-\o_). Ik wil een draagbaar keyboard die ik in tegenstelling tot nu niet enkel thuis gebruik, maar ook op mijn werkplaats (van zodra dit terug kan :+). Eventueel ook ééns sporadisch gamen, maar dit is minder belangrijk.

Na heel wat pagina's in dit topic te hebben doorspit ben ik toevallig op de group buy van de NK65 - Milkshake Edition gekomen. Qua bang for the buck is dit blijkbaar wel zeer interessant bordje, ook al moet je enkele maanden geduld hebben. Ik ben enkel niet zo een fan van de keycaps en zou deze later eventueel vervangen met een andere leuke dyesub PBT keycap set. Ik neem aan dat er hier wel een groot aanbod voor bestaat?

Heeft iemand nog andere aanraders voor volledige 65% (of 60%) keyboards die gemakkelijk online te bestelen (liefst vanuit EU dus)? Blijkbaar staan er ook interessante zaken op AliExpress? Heb ook al reeds de HHKB bekeken (heeft een wat speciale layout) en de Vortex RACE 3 (is helaas wel 75%) maar konden me niet zo bekoren.

Worden de functie toetsen trouwens door niemand gemist? Ik denk nog maar bijvoorbeeld aan het plaatsen van een breakpoint? :X
Wellicht eerst deze proberen voor drie tientjes om te kijken of een 60% wel iets voor je is? https://www.banggood.com/...24515630&cur_warehouse=CN

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cebby
  • Registratie: December 2013
  • Niet online

[...]

Er komt binnenkort ook een NK65 Olivia edition: https://www.reddit.com/r/...ivia_edition_coming_soon/. Daarnaast misschien een Drop Alt? Of een GMMK compact? Kun je nog een beetje spelen met switches want die zijn hotswap.

Maar mis ik functietoetsen? Nee niet echt, ik heb gewoon FN+cijfertje en dat werkt echt prima. Had nooit verwacht dat het zo snel zou wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xyphoid schreef op woensdag 11 november 2020 @ 20:38:
[...]

Die add-ons ga ik niet gebruiken. Mij ook veel te duur. Het ging mij om het feit dat je de rechter toetsen als muis kan gebruiken. Eens kijken of ik hiermee echt helemaal geen muis (of in mijn geval een Wacom pen) meer ga gebruiken.
Ik heb nog Kailh Navies in bestelling voor mijn huidige bord, maar als mijn UHK binnen is, zet ik ze daar in.

Deze UHK is de enige die aan al mijn wensen voldoet. De anderen konden niet aan elkaar, hadden rare indelingen, geen RGB of zagen er gewoon wat gammel uit. En aangezien het mijn main board wordt, heb ik het er wel voor over.
Mmm interessant. Wat ik met dat segment dat kennelijk onbegrijpelijk is geschreven bedoel, is dat een heel deel van de "features" die ze omschrijven eigenlijk niet meer dan logisch zijn, of ook (voor sommige gebruikers) significante nadelen met zich meebrengen. Leuk als je dingen stock wilt laten, maar voor sommige aanpassingen (erg) belemmerend.

Maar goed, snap wel als je Box Navy gaat gebruiken, je niet zoveel geeft om de constructie en de ophang van de plate. Dat doe ik namelijk ook niet voor die switch; die heb ik ook op een Tray mount alu bord, en de messing plate die erin zit, had net zo goed Alu of staal of w/e anders kunnen zijn.

Het bord aan elkaar kunnen plakken is inderdaad niet verkeerd. Als je om wat voor reden dan ook wilt afwisselen is dat natuurlijk mooi, ookal is het alleen voor transport.

Maar goed, mooi dat meer mensen dit kopen, dan kom ik er vanzelf een keer één tegen om een eigen oordeel te vellen.

Ben benieuwd hoe de Navy's je gaan bevallen. Vind ze persoonlijk wel prettig, maar denk dat ik het toch langer uit hou met White of Pale Blue. Ze zijn toch gewoon wat grof. Het veer gewicht bevalt me wel, maar de clickbar er boven op maakt dat ik er toch niet alle dagen lekker op werk. Achja, heb genoeg om te roteren. Maar Navy als switch in een main board. Je zou de eerste zijn die dat zou volhouden denk ik?

• Xyphoid
djunicron schreef op woensdag 11 november 2020 @ 23:50:

Mmm interessant. Wat ik met dat segment dat kennelijk onbegrijpelijk is geschreven bedoel, is dat een heel deel van de "features" die ze omschrijven eigenlijk niet meer dan logisch zijn, of ook (voor sommige gebruikers) significante nadelen met zich meebrengen. Leuk als je dingen stock wilt laten, maar voor sommige aanpassingen (erg) belemmerend.
Denk niet dat ik dit bord ga aanpassen. Behalve de switches dan.
djunicron schreef op woensdag 11 november 2020 @ 23:50:
Ben benieuwd hoe de Navy's je gaan bevallen. Vind ze persoonlijk wel prettig, maar denk dat ik het toch langer uit hou met White of Pale Blue. Ze zijn toch gewoon wat grof. Het veer gewicht bevalt me wel, maar de clickbar er boven op maakt dat ik er toch niet alle dagen lekker op werk. Achja, heb genoeg om te roteren. Maar Navy als switch in een main board. Je zou de eerste zijn die dat zou volhouden denk ik?
Ik heb geleerd te typen op een typemachine en daar moest ik hard op rammen. Dus dat doe ik nu ook op mijn toetsenborden.
Er zaten eerst MX Browns in het bord dat ik nu heb (ik wilde met Blues, maar ze hadden verkeerde gestuurd) en ik kreeg daar echt pijn van in mijn vingers. Blues hadden tenminste nog een click. Browns zijn wel iets zwaarder, maar geen feedback van een click, dus ik ging heel raar typen.
Maar als Navies niet bevallen, dan kan ik ze altijd nog vervangen. Ik heb ze gekozen op basis van testers die ik had besteld, maar testers geven niet echt een goed beeld/gevoel van hoe ze zijn als je ze echt gebruikt.

Xyphoid schreef op donderdag 12 november 2020 @ 02:01:

Ik heb geleerd te typen op een typemachine en daar moest ik hard op rammen. Dus dat doe ik nu ook op mijn toetsenborden.
Er zaten eerst MX Browns in het bord dat ik nu heb (ik wilde met Blues, maar ze hadden verkeerde gestuurd) en ik kreeg daar echt pijn van in mijn vingers. Blues hadden tenminste nog een click. Browns zijn wel iets zwaarder, maar geen feedback van een click, dus ik ging heel raar typen.
Maar als Navies niet bevallen, dan kan ik ze altijd nog vervangen. Ik heb ze gekozen op basis van testers die ik had besteld, maar testers geven niet echt een goed beeld/gevoel van hoe ze zijn als je ze echt gebruikt.
Ja, zelfde, typemachine was alleen niet echt rammen, had ook mech switches, maar maakte wel kapot veel herrie.

Maar als ik dit zo lees, zou je je wel eens goed kunnen voelen bij Navy. Ik hoop alleen voor je dat er niet teveel mensen in de buurt zijn als je typt erop. Het niet niet noodzakelijk erg luid, maar het is wel enigszins inconsistent kwa geluid, en dat is voor toehoorders vaak erg onaangenaam.

Uiteindelijk ga je inderdaad pas in een bord met de juiste caps enzo merken of het je echt bevalt. Daarom ben ik wel benieuwd. Persoonlijk vind ik ze met XDA / DSA niet zo heel lekker, maar met Cherry / OEM profiel wel. Dus daarmee zit je met de standaard caps wel goed.

• Xyphoid
djunicron schreef op donderdag 12 november 2020 @ 02:07:
[...]

Maar als ik dit zo lees, zou je je wel eens goed kunnen voelen bij Navy. Ik hoop alleen voor je dat er niet teveel mensen in de buurt zijn als je typt erop. Het niet niet noodzakelijk erg luid, maar het is wel enigszins inconsistent kwa geluid, en dat is voor toehoorders vaak erg onaangenaam.
Ik zit toch op zolder, dus niemand die er last van heeft.
En als er toch iemand last van heeft:
Ik heb noise cancelling headphones, dus ik hoor de toehoorders niet })

• BSD
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-09 22:03

BSD

Voor wie altijd al een RAMA keyboard had willen hebben maar die te duur vond: de KARA kan vanaf vandaag besteld worden (preorder).

Het is hetzelfde ontwerp als de M60-A maar dan gemaakt van ABS in plaats van metaal; er zijn ook transparante opties. Prijs is €135, met verzendkosten en (geschatte) invoer kom je dan rond de €200 uit. Dan moet je zelf nog stabs, switches en keycaps regelen.

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Heeft iemand nog andere aanraders voor volledige 65% (of 60%) keyboards die gemakkelijk online te bestelen (liefst vanuit EU dus)?
Ik heb zelf de Leopold FC660M en vind 'm super! Voorheen een Anne Pro van AliExpress gehad (toen het nog betaalbaar was), maar die voelde toch iets minder stevig aan. Behuizing was OK, maar de toetsen zaten er naar mijn gevoel wat los op. Lawaai was ook navenant.

Meedere Europese shops hebben ze in het assortiment (zoals candykeys en mykeyboard), maar de voorraad is nogal hit-and-miss. Heb toch een paar weken moeten wachten op de kleur en switches die ik zelf wou, dus YMMV.
Worden de functie toetsen trouwens door niemand gemist?
Nee :)

Yes, but no.

Denk persoonlijk dat de KARA eigenlijk een "beter" bord is dan de M60A.

Het is kwa layout natuurlijk gewoon een M60A. En kwa design-taal ook. Echter had e M60 een geïntegreerde plate en was behoorlijk stijf daardoor. Het geluid was prima, vooral wegens het gewicht en de tolleranties, maar de type ervaring was ronduit hard.

Deze KARA heeft daar nu een heel andere oplossing voor. En het gebrek aan gewicht en de onmogelijkheid om toleranties zo strak te maken wordt opgelost door een plate dampener van siliconen in de PC behuizing. Iets wat bij de NK65e ook bijzonder goed werkt. De mogelijkheid om een gewicht toe te voegen is er daarnaast nog steeds. Er wordt een bijzonder flexibele plate gebruikt deze keer.

Persoonlijk verwacht ik een zeer goed gedempte type ervaring en de typische PC op PC ervaring kwa geluid, minus PCB ping. En daarmee eigenlijk vooral een build die geschikt is voor linear switches. Of je niet veel geven om de consistentie van de bump diepte van tactiles. Of van heel lichte tactiles houden.
Maar RAMA geeft zelf wel aan, gezien ze als kit alleen NK Creams hebben, dat dat is wat ze voor ogen hadden.

Het is maar dat er de komende maand meer bordjes aan zitten te komen maar dan met voor mij persoonlijk aantrekkelijkere features waardoor ik deze maar even laat schieten. Maar als je van 60% HHK layout én lineaire switches op 8 graden houdt, zou ik dit zeker oppikken. Zou wel eens de dé deal van het jaar kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 12:10
Ik ben op zoek naar een nieuw toetsenbord en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Historie:
Logitech Cordless Desktop MX3000 (y) Prima bordje
Logitech G11 :N Deze moest ik na < 2 maanden vervangen. Mijn polsen konden niet meer. :X
MS Natural Ergonomic 4000
<3 Super toetsenbord! Deze gebruik ik nog steeds, maar is aan vervanging toe.
MS Sculpt Ergonomic
d:)b Ook een super toetsenbord. Alleen wel zakelijk, niet voor privé waar ik ook een beetje op wil kunnen gamen.

Eisen:
  • Full size en qwerty layout
  • Estetisch aantrekkelijk
  • Geen fysieke split van het toetsenbord
  • Stil
Wensen:
  • Verlichting (ik zit 's avonds in een donker hoekje, dus zien wat ik typ is wel handig)
  • Switchen tussen meerdere apparaten (prive pc/werk laptop) zodat ik maar 1 set nodig heb
  • Macro/multimedia keys
Mijn shortlist voor nu:
  1. pricewatch: Das Keyboard X50Q
  2. Cloud Nine C989 Ergonomic Mechanical Keyboard
  3. pricewatch: Microsoft Ergonomic Keyboard (Qwerty US)
  4. pricewatch: Kensington Pro Fit Ergo Wireless Keyboard
Mijn vragen:
  • Kan ik (redelijk) veilig voor een mechanische niet-ergonomische toetsenbord gaan of denken jullie dat dit toch niet lekker zal werken?
  • Weten jullie een beter alternatief?
Vanwege die G11 ben ik wat terughoudend naar een niet-ergonomische toetsenbord. Voor de prijzen waarvoor die toetsenborden verkocht worden, heb ik niet zoveel trek om hiermee te gokken. Mijn ideaal zou die MS Natural 4000 in mechanische vorm zijn. _O_ Maar mechanisch + ergonomisch zijn vrij beperkt.
Dus hebben jullie nog ideeën?

let the past be the past.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sandoor_MBA

Type zelf nu een tijdje op de Ducky One 2 Mini SF, mooi bord, goede kwaliteit en gewoon verkrijgbaar bij Alternate. Echt een aanrader als je een goed keyboard zoekt op 65% (60% is er ook) en die kant en klaar uit het schap wil pakken.

Maar helaas.....

Bij mij heeft het virus inmiddels toegeslagen en ik heb inmiddels de NK65 RPF editie besteld.

En ik heb een GK61 op komst met Gatheron Yellows en een GMK Bento knock-off, om eens helemaal zelf iets te bouwen....

Bezint voor gij begint 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SPee schreef op donderdag 12 november 2020 @ 19:33:
Ik ben op zoek naar een nieuw toetsenbord en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Eisen:
  • Full size en qwerty layout
  • Estetisch aantrekkelijk
  • Geen fysieke split van het toetsenbord
  • Stil
Wensen:
  • Verlichting (ik zit 's avonds in een donker hoekje, dus zien wat ik typ is wel handig)
  • Switchen tussen meerdere apparaten (prive pc/werk laptop) zodat ik maar 1 set nodig heb
  • Macro/multimedia keys
Mijn shortlist voor nu:
  1. pricewatch: Das Keyboard X50Q
  2. Cloud Nine C989 Ergonomic Mechanical Keyboard
  3. pricewatch: Microsoft Ergonomic Keyboard (Qwerty US)
  4. pricewatch: Kensington Pro Fit Ergo Wireless Keyboard
Mijn vragen:
  • Kan ik (redelijk) veilig voor een mechanische niet-ergonomische toetsenbord gaan of denken jullie dat dit toch niet lekker zal werken?
  • Weten jullie een beter alternatief?
Vanwege die G11 ben ik wat terughoudend naar een niet-ergonomische toetsenbord. Voor de prijzen waarvoor die toetsenborden verkocht worden, heb ik niet zoveel trek om hiermee te gokken. Mijn ideaal zou die MS Natural 4000 in mechanische vorm zijn. _O_ Maar mechanisch + ergonomisch zijn vrij beperkt.
Dus hebben jullie nog ideeën?
Ehm, je wilt dus uit één stuk maar wel een ergo layout? Je 2e optie uit je shortlist is dat niet namelijk...

Maar mechanisch zijn er dus zeker wat opties hiervoor, maar niet off-the-shelf. Het is nogal niche.

Om niet een specifiek model te linken, er zijn er tientallen, zou je kunnen kijken naar de Alice layout:

https://ramonimbao.github.io/alice-like-keyboard/

Alice layout is een 60%. Er zitten doorgaans wegens de curve geen windows toesten op. De spatiebalken kan je inzetten als super comfy functie toesten. Druk één keer op spatie en krijg een spatie. Houd de spatiebalk ingedrukt, en met op alt voor een windows toets, met op 4 voor F4, etc. Zoals hier in het voobeeld, kan je ook spatie inzetten voor backspace. Zo hoef je je pink niet zo te strekken bij een typefout. Veelal is spatie + wasd een pijltjes cluster.

Als je nou (net als ik) echt niet zonder pijltjes wilt in deze layout, kan je kijken naar de "Arisu" layout. Hier zit een pijltjes cluster op, veelal geen tweede (rechter hand) B toets.

Dit soort borden worden veelal niet doorlopend verkocht, maar in oplages geproduceerd. Je kunt er vervolgens iedere (stille) mechanische switch in stoppen die je maar wilt. Zelf 3D printen en in elkaar knutselen gaat dus ook heel goed zoals je ziet aan die blogpost.

Verder zit je denk ik met die shortlist wel goed als je het onder de €250 wilt houden. Er zijn niet zo heel bijzonder veel opties. Mechanische keyboards kunnen niet zoals Microsoft doet, van aflopende schuine kantjes gebruiken, omdat de switch zelf nou eenmaal wat ruimte nodig heeft. Een fullsize (apart cluster voor pg/ins/del etc en een numpad) layout in een dergelijke ergonomische layout zou nog veel breder worden dan normale full-size keyboards en dan kom je met je muis in de knoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Cebby schreef op woensdag 11 november 2020 @ 23:50:
[...]

Maar mis ik functietoetsen? Nee niet echt, ik heb gewoon FN+cijfertje en dat werkt echt prima. Had nooit verwacht dat het zo snel zou wennen.
Het valt mij nu zelfs op dat ik zelfs op m'n Freestyle Edge keyboard ik de functietoetsen probeer te gebruiken met de (niet-bestaande) Fn-toets :p (tenminste, als ik aan het generiek typen ben, voor gamen zijn die functie toetsen wel erg handig!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
:+

Last minute dacht ik toch "F*** it" en heb een GK68X, keycaps set en Gateron Brown switches gekocht.

Erg getwijfeld tussen die of de Anne Pro 2 maar verschil was de kosten van de switches en keycaps en die laatste zou ik denk toch wel gekocht hebben voor de Anne Pro. Dus dan viel het mee (en zo start de bodemloze put :+ )

Uiteindelijk €102 betaald voor alles bij elkaar. Denk dat ik van de extra pijltjestoetsen erg blij word want die gebruik ik vrij wel continue met foto bewerken :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mede besteller van de Milkshake hier... :)
Ik kon echter ook niet wachten tot Maart/April, dus een GK61X gehaald, met gaterons reds en browns (om uit te proberen) bezorging was snel!
Mijn review staat hier en hier
Kan ik vast uitproberen wat ik fijnste profiel keycaps/switches vindt.
En heb er inmiddels 4 keycaps setjes bij. (2 nog onderweg) :P
En DYE Fetish heeft ook de keycaps wederom dezelfde dag verzonden...
Terwijl ik nog bestellingen heb van week geleden zonder shipping info...
d:)b

En nog steeds minder besteed dan aan de Milkshake! 8)
Kan zeker de GK serie aanraden. Stevige case, zeer redelijke stabilizers en goedkoop!
Mocht je op Ali bestellen, niet vergeten mailtje te sturen dat ze het als <$20 opgeven... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door ParaNoja op 13-11-2020 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ParaNoja schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:09:
[...]

Mede besteller van de Milkshake hier... :)
Ik kon echter ook niet wachten tot Maart/April, dus een GK61X gehaald, met gaterons reds en browns (om uit te proberen) bezorging was snel!
Mijn review staat hier en hier
Kan ik vast uitproberen wat ik fijnste profiel keycaps/switches vindt.
En heb er inmiddels 4 keycaps setjes bij. (2 nog onderweg) :P
En DYE Fetish heeft ook de keycaps wederom dezelfde dag verzonden...
Terwijl ik nog bestellingen heb van week geleden zonder shipping info...
d:)b

En nog steeds minder besteed dan aan de Milkshake! 8)
Kan zeker de GK serie aanraden. Stevige case, zeer redelijke stabilizers en goedkoop!
Mocht je op Ali bestellen, niet vergeten mailtje te sturen dat ze het als <$20 opgeven... ;)
Goeie, stuur ik gelijk naar ze!

Vanmorgen de GK68X voor €55 gekocht 8)7

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sapphire schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:17:

:P Das niet te duur!
Mits niet bij DYE Fetish zal het ongetwijfeld nog niet verzonden zijn...
Ik vraag het meestal eerst, dan bestel ik en daarna nog een keer... :*) met bestel nummer erbij!
Vergeet niet switches erbij te bestellen en keycaps, en goed checken dat die op je bordje, en evt toekomstige bordje passen!

Ik kan al niet wachten tot ik een keuze heb gemaakt voor of TKL of zo klein mogelijk fullsize bord,
om mijn Jukebox caps er op te zetten :9 mis nu wel mooi al die leuke novelty key caps... :'(

[ Voor 52% gewijzigd door ParaNoja op 13-11-2020 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandoor_MBA
sapphire schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:17:
[...]

Vanmorgen GK61 binnen gekregen 8)7

Inmiddels zijn de stabs voorzien van lube, geclipt en ge-band-aid.

[ Voor 12% gewijzigd door Sandoor_MBA op 13-11-2020 15:33 ]

Pagina: 1 ... 50 ... 158 Laatste