BrtH schreef op zondag 8 november 2020 @ 01:18:
Hallo, ik wil mijn eerste mechanische keyboard kopen. Kunnen jullie wat advies geven? Ik heb al een klein beetje rondgekeken, maar heb het idee dat je op basis van alleen de PW niet zo ver komt

, en zie nou niet zo wat goed en slecht is. Ik ben vooral op zoek naar een redelijk voordelig toetsenbord zonder allerlei gaming frutsels.
Welke lay-out wil je?
Qwerty (US intl), TKL, liefst ANSI (maar ANSI/ISO niet super belangrijk)
Wil je backlight?
Nee, of in ieder geval uit te schakelen.
Welke MX Switch prefereer je?
Nog geen ervaring mee, maar ik denk brown. In ieder geval tactile maar niet clicky dus. Ik ga het even uitproberen zonder, maar denk dat ik ook o-rings ga toevoegen. Ik type regelmatig notities mee terwijl ik in een videogesprek zit, dus al te luid moet het niet zijn.
Wat je is je budget?
Als het kan €70 totaal (en minder is beter).
Wil je macro toetsen?
Hoeft niet, maar ik ben er ook niet op tegen.
Doel van het keyboard?
Typen van code en tekst, notities nemen, gebruik van sneltoetsen in EDA software.
Ik ben op zich redelijk handig, dus als er nog iets gesmeerd of zo moet worden lijkt me dat geen probleem. Uit China is ook prima. Ik weet niet of het haalbaar is in deze prijsrange, maar draadloos zou super chill zijn. Eventueel zou ik nog wel bereid zijn om daar twee tientjes of zo voor bij te betalen.
Ben bang dat €70 wel erg krap budget is voor een redelijk TKL keyboard.
Kan wel, maar dan mits je de keycaps niet meetelt in het bedrag.
Mijn budget bordje (60% GK61X kit van epomaker/skyloong) was met switches en dus zonder keycaps al bijna €65, das via ali, met kortingen. Tip: op 11/11 kun je op ALi nog betere aanbiedingen krijgen.
Zoals @
dion_b al zei, keycaps maken veel verschil, en indien je op budget keycaps wil kopen ben je voor (laten we zeggen redelijke PBT) al snel je gehele budget kwijt.
Doubleshot is meestal boven je totale budget, tot zelfs 2x je budget...
Er zijn natuurlijk keycaps sets voor enkele tientjes, maar je krijgt waar je voor betaald..
Ik ben best tevreden met me Jukebox set, maar de coral sea set, beide ongeveer dezelfde prijs (€30-40) is beduidend slechter. (geluid/opdruk/gevoel)
Dit was echter mijn keuze om "goedkoop" de verschillende profielen uiit te proberen.
En als je switches wil uitproberen is het de moeite waard hotswap bordje te overwegen!
Dan kun je uitproberen wat je het beste bevalt.
Ik dacht voor cherry browns te moeten gaan, maar ben zeer tevreden met de gaterons browns, en ben blij dat ik naar advies hier heb geluisterd wat dat betreft!
Voor silent keyboard zul je wel moeten luben. Browns zijn out of the box beslist niet stil.
Ik ben niet bekent met EDA software, maar de meeste bordjes hebben meerdere layers, en die kun je zelf programmeren.
Over draadloos, bluetooth is in mijn optiek geen Logitech wireless...
Is minder stabiel, vooral op de goedkopere bordjes, en geeft iets vertraging (niet slim voor gaming).
Ook lees je veel over instabiele verbindingen. En let goed op welke bluetooth versie het bordje gebruikt.
Nog een laatste overweging:
Als je het dus ook voor werk gebruikt, is het feitelijk je gereedschap, en goed gereedschap maakt het halve werk....
Hoop dat dit helpt.
[
Voor 3% gewijzigd door
ParaNoja op 08-11-2020 12:11
]