Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-09 17:06
Wat je zou kunnen doen:

IDOBAO ID80 75% Hot-swappable mechanical keyboard kit (PCB Mounted)

85x Everglide switches (EG Amber Orange)
Everglide stabilizers (EG GH60 BT Plus)
Everglide PBT keycaps

In totaal 265 dollar verder heb je iets wat zo kan klinken. Dan heb je in ieder geval een goede basis met de behuizing, en Everglide stabilizers zijn sowieso de beste stabilizers die er zijn (ook beter dan die extreme overpriced Zeal onzin). De switches zijn ook erg soepele linears, en met hotswap kun je ze er altijd later nog uithalen en luben/filmen/spring-swappen of gewoon volledig nieuwe switches erin gooien. Voor keycaps zou ik gewoon een goedkope set van Aliexpress halen terwijl je op Keycapsets.com verder zoekt wat je echt mooi vindt en 150 euro en 10 maanden wachttijd voor over hebt :+ .

Maargoed, 265 dollar is ook niet per se weinig geld, en als je dat al bereid bent uit te geven zou ik zelf wat langer tevreden zijn met wat je nu hebt, en verder doorsparen om te kunnen kopen wat je écht zou willen (een gasket-mount bord met premium switches en GMK keycaps). Voor 265 dollar kon je vorig jaar een Polaris kopen (excl. switches,stabs,keycaps), veruit de beste prijs/kwaliteit ooit in een custom keyboard. Het gerucht gaat dat dit bord tegen het eind van dit jaar terugkeert als "in stock" item op KBDfans, daarnaast is de ontwerper ook bezig met een 65% versie van datzelfde bord die hopelijk ook dit jaar nog als Groupbuy beschikbaar komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Vaenir schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 17:11:
Ik vind Ducky persoonlijk geen slecht merk. De switch op het filmpje van jou is een Tealios V2, welke een 67g linear switch is (zonder klik). Jouw Ducky heeft een Cherry MX Brown switch wat weer een 45g tactile switch is. Minder zwaar om in te drukken, maar wel met een "klik". Een beetje appels met peren vergelijken dus.
MX Brown heeft alleen een bump die je amper voelt naar mijn mening.

MX Blue en MX Green zijn clicky switches.

Al die andere obscure Cherry modellen laat ik effe buiten beschouwing :)

Verder zou ik zonder al teveel nadenken een Ducky of Leopold kopen eerlijk gezegd dus kiezen tussen die twee merken zou alleen over de switches/kleur/layout moeten gaan in principe d:)b

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spatje2k
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 24-04-2021
Super Lube PTFE
Dit is dus DE lube die je gebruikt voor luben van je stabs?

Ben nog compleet nieuw in het wereldje en ben een beetje alles bij elkaar aan het scharrelen op bol maar lube zoals de Krytox 205 die je op internationale forums veel tegenkomt heb ik in NL (nog?) niet kunnen vinden.

En is het merk soldeertin nog van belang of is dat om het even wat je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMC90
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 18:02
djunicron schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 02:21:
[...]

Je kunt zeker zoiets ook zelf bouwen. Taeha beschrijft in z'n tientalle streams, net als andere stream bouwers overigens, heel goed wat ze doen en waarom.

Of je besteld inderdaad via Keycult een bord bij Taeha voor zo'n 1,5 a 2K USD.
MrMarcie schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 20:05:
[...]

Die jongen van dat filmpje dat je linkt bouwt keyboards voor je. Is alleen onbetaalbaar. Denk als je zoiets wilt zal je zelf aan de slag moeten. Ik ben nu ook beetje bezig maar het is wel over de top. Typ hier nu met Gateron Greens en Kailh Box Pinks en dat vind ik erg fijn. Zonder aanpassingen. Je kan namelijk ook overdrijven en dan heet het hobby geloof ik. :*)
Bedankt voor jullie (zeer uitgebreide! :o ) reacties.

Ik heb momenteel niet de tijd en motivatie om hier een echt project/hobby van te maken, dus ik denk dat ik goed ga zoeken naar een goed klein 60/65% bordje ga kijken. Ik moet toegeven dat de Leopold 660M en de Ducky One 2 Mini beide MX Silent Red erg goed klinken.

Nog even wat uren er in verdiepen en dan toch tot een keuze komen! Wellicht als ik perse custom built wil, ik toch weer terug kom naar dit topic haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extraxyz
Spatje2k schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 22:01:
[...]

Dit is dus DE lube die je gebruikt voor luben van je stabs?

Ben nog compleet nieuw in het wereldje en ben een beetje alles bij elkaar aan het scharrelen op bol maar lube zoals de Krytox 205 die je op internationale forums veel tegenkomt heb ik in NL (nog?) niet kunnen vinden.

En is het merk soldeertin nog van belang of is dat om het even wat je gebruikt?
Krytox 205g0 is nog op voorraad op Keygem.store en wordt ook regelmatig op Mykeyboard.eu aangevuld. Dat wordt in het algemeen niet voor beginners aangeraden omdat het een vrij dikke lube is en men de eerste keer toch geneigd is teveel te gebruiken, Trobosys (3204) is dan toch een stuk meer vergevingsgezind.

Die lubes worden echter alleen gebruikt voor plastic op plastic, voor de contactpunten met het metaal wordt dielectric grease (siliconenvet) gebruikt.

Voor soldeertin gebruik ik zelf Velleman 60/40 met een diameter van 1mm. Merk maakt niet zoveel uit, zou er vooral op letten dat het een kleine diameter heeft en niet loodvrij is.

[ Voor 7% gewijzigd door Extraxyz op 10-05-2020 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-07 16:56
Ik ben op zoek naar een low-profile mechanical keyboard voor mijn PC, maar ik merk dat er nog niet erg veel keuze is. Voorheen had ik een Corsair K65 Lux met Cherry MX Red switches, maar ik vond dit eigenlijk niet fijn typen vanwege de diepe keycaps en long-travel (zoals de meeste mechanische toetsenborden).

Typen op mijn MacBook Pro vind ik bijvoorbeeld veel fijner, en daarom ben ik nu dus ook op zoek naar een low-profile TKL mechanisch toetsenbord. Mijn keuze zou eigenlijk vallen op de Logitech G915, omdat ik de switches van Logitech erg fijn vind, alleen bestaat dat toetsenbord helaas (nog) niet in TKL formaat.

Iemand suggesties / ervaring?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy88
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:35
Montu schreef op zondag 10 mei 2020 @ 19:46:
Ik ben op zoek naar een low-profile mechanical keyboard voor mijn PC, maar ik merk dat er nog niet erg veel keuze is. Voorheen had ik een Corsair K65 Lux met Cherry MX Red switches, maar ik vond dit eigenlijk niet fijn typen vanwege de diepe keycaps en long-travel (zoals de meeste mechanische toetsenborden).

Typen op mijn MacBook Pro vind ik bijvoorbeeld veel fijner, en daarom ben ik nu dus ook op zoek naar een low-profile TKL mechanisch toetsenbord. Mijn keuze zou eigenlijk vallen op de Logitech G915, omdat ik de switches van Logitech erg fijn vind, alleen bestaat dat toetsenbord helaas (nog) niet in TKL formaat.

Iemand suggesties / ervaring?
Zelf nu een aantal weken ervaring met de G915, absoluut een aanrader. In mijn ogen echt een top toetsenbord. Niet in TKL formaat maar erg prettig low-profile en prettige switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

@Montu @Dutchy88

Het enige toetsenbord dat ik van Logitech zou kopen is zoiets : pricewatch: Logitech Wireless Illuminated K800 (US)
Maar dan natuurlijk met een fatsoenlijke ANSI layout! :)

De rest typt echt totaal niet fijn en ik heb heel wat van die dingen onder mijn vingers gehad... :/

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dm_unseen
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20-08 19:19
nero355 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 23:34:
@Montu @Dutchy88

Het enige toetsenbord dat ik van Logitech zou kopen is zoiets : pricewatch: Logitech Wireless Illuminated K800 (US)
Maar dan natuurlijk met een fatsoenlijke ANSI layout! :)

De rest typt echt totaal niet fijn en ik heb heel wat van die dingen onder mijn vingers gehad... :/
Wel eens mx keys/craft in handen/vingers gehad?

Logitech heeft qua toetsenborden 3 echte problemen:
1. Layout, Principeel geen US layout in de EU (soms is te er wel, maar meestal niet, en ook niet te bestellen)
2. Grootte, TKL of kleiner is zeer beperkt
3. Afwerking en kwaliteit: blijft steken op aardig.

Over hardwarematige comptabiliteit hoeven we het niet te hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:11
Mijn G913 kon na iets meer dan 2 jaar de prullenbak in omdat hij hele rare dingen ging vertonen. Ik koop geen logitech meer, vooral niet omdat ze niet thuis gaven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

dm_unseen schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:17:
Wel eens mx keys/craft in handen/vingers gehad?
Voorbeelden van wat ik heb kunnen testen :
- Simpele modellen van € 20 of zo een jaar of 15 geleden.
- Tussen toen en nu meerdere Gxx toetsenborden met zo'n schermpje in het midden, want Gaming bla bla bla...
- Romer G modellen : Zowel twee exemplaren van hetzelfde toetsenbord als een aantal andere varianten.

En allemaal typen ze gewoon totaal niet fijn! :/

Daarom vond ik de K800 en ook bijvoorbeeld mijn eigen diNovo + MX1000 set die aan de HTPC hangt een hele fijne verrassing qua typcomfort! :)
Logitech heeft qua toetsenborden 3 echte problemen:
1. Layout, Principeel geen US layout in de EU (soms is te er wel, maar meestal niet, en ook niet te bestellen)
Inderdaad toch wel de #1 klacht bij Logitech modellen helaas...
2. Grootte, TKL of kleiner is zeer beperkt
Zal van persoon tot persoon verschillen, want heel veel mensen willen nog steeds een volledig toetsenbord.
3. Afwerking en kwaliteit: blijft steken op aardig.
Daar heb ik dan persoonlijk nooit echt last van gehad, maar ik ken wel wat mensen die voornamelijk meerdere muizen hebben versleten, terwijl ik echt jarenlang met zo'n ding kan doen :)

Wat wel irritant is : Die irritante coating die ook op hun muizen, toetsenborden en afstandsbedieningen, maar ook bijvoorbeeld op de producten van Razer zit!
Daarvan weet je gewoon zeker dat je die een keer eraf zal moeten poetsen... -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat 'dingen uitproberen' is wel een flinke uitdaging. Vriend van me wil een nieuw toetsenbord. Hij is waarschijnlijk degene waarvoor de term "RAMplank" verzonnen is. Zijn kinderen kunnen niet slapen als hij aan het typen is, ex-collega's hebben het na jaren nog over de herrie die hij maakt - en z'n vrouw heeft een ultimatum gesteld dat het stiller moet of dat hij alleen mag typen als zij er niet is :o

Hij typt nu op een Logitech rubber dome. Dat zou dus stil moeten zijn, maar hij bottomt zo hard dat de knal in de behuizing alle kanten op resoneert :X

Hij vroeg om hulp, dus ik had suggesties. Kwam neer op combo van:
- ZWARE, niet-resonerende behuizing
- MX-black achtige linear switches met dempingsringen (of willekeurige andere gedempte switch trouwens, het gaat om de rubberringen)
- zware PBT keycaps om geratel te voorkomen

OK, so far, so good. Nu, hij is prima bereid om flink buidel te trekken ervoor - maar hij wil wel eea uitproberen voor hij geld uitgeeft. Erg begrijpelijk. Maar dan... waar vind je een toetsenbord dat ook maar enigszins op bovenstaande lijkt in NL op een plek waar je het kunt bepotelen?

Ben gaan zoeken en dichtst in de buurt (qua specs en locatie) is een Corsair Gaming Strafe RGB met MX Red Silent switches en ranzig licht uitziende caps bij Informatique (in Berkel - en hij woont in Nijmegen 8)7 ). Voorstel is dat hij daarheen gaat, bord gaat betasten, dan verzint of hij een zwaarder typende versier ervan in een andere behuizing met andere keycaps misschien zou waarderen...

Schiet niet echt op. Ik zit serieus te denken aan zelf een bord met silent switches te nemen/bouwen om vergelijkingsmateriaal te hebben. Zullen m'n collega's me dankbaar voor zijn (al vinden ze het ding wat ik nu heb met MX Black een verademing na de Model F die ik ervoor had liggen >:) )

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dion_b schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 00:56:
Hij typt nu op een Logitech rubber dome. Dat zou dus stil moeten zijn, maar hij bottomt zo hard dat de knal in de behuizing alle kanten op resoneert :X

Hij vroeg om hulp, dus ik had suggesties. Kwam neer op combo van:
- ZWARE, niet-resonerende behuizing
- MX-black achtige linear switches met dempingsringen (of willekeurige andere gedempte switch trouwens, het gaat om de rubberringen)
- zware PBT keycaps om geratel te voorkomen
Ik weet wat ik weet wat!

1: Neem een KBDFans Tofu. Soldeer PCB en stalen plate. Voor de inlay kan je een TPU demper printen, heb de Fusion files nog ergens ervoor. (voor de 60 en 65 geloof ik) De case zelf is vrij zwaar maar toch betaalbaar. Voor die prijs krijg je niet snel zo'n massief stuk alu. Belangrijk om de tray pootjes te verstevigen, die zijn namelijk M1,5 zoals gebruikelijk.

2: Bestel lineaire Box switches. (en als je het heel graag wilt, gateron inks vanwege de demping) De zwaarte maakt niet veel uit. Want, zie 3:

3: Bestel zware veren: https://mykeyboard.eu/cat...springs-100g-100pcs_1938/

4: Neem dikke PBT keycaps. Ik denk dat DSA of XDA het stilste gaat zijn.

5. Neem stevige screw-in stabilizatoren. Bestel wat 3204 mee Eventueel wat 60A o-rings, maar ik zou niet iedere knop doen, alleen de stabilisatoren en spatie is waarschijnlijk voldoende.

Bouwen stap 1: Maak iedere box switch open, en smeer de veertjes in. Je kunt eventueel de slider van de box meepakken, maar persoonlijk laat ik dat vaak.

stap 2: Stabs goed stevig vast maken, incl locktite blauw op de schroefjes wegens rammen. Stabs goed (bijna overdreven) vullen met siliconenvet. Stalen plate erover.

stap 3: Inlay van (niet geleidend) foam plaatsen, of TPU vuller printen. 99A is aan te raden wegens stugheid. 33% Gyriod infill met 4 of meer wanden dempt vrij goed. Zorg dat het strak om de mounts past zodat die ietwat verstevigd worden.

stap 4: Soldeer de switches en zorg dat ze allemaal dik maar netjes glossy soldeer tentjes hebben.

stap 5: Plaat het bord perfect gecentreert en schroef het goed vast. Vaak niet nodig, maar bij een ram koning kan je eventueel links en rechts ~1,5mm dikke plastic spacers plaatsen, zodat links / rechts beweging en dus schade aan de PCB onmogelijk wordt.

stap 6: O-ringen om de stabilisator voetjes van de caps. Caps erop en klaar!

Nu heb je een bord waar je waarschijnlijk niet heel snel schade aan gaat veroorzaken dat ook nog eens redelijk stil is! Door de lube weinig ping en wat demping. En bottomen wordt een hele workout en als het je lukt, is er weinig hol. Box switches hebben de sterkste nekjes, PBT zal niet snel breken.
Progressive veren van die lengte en dat gewicht, zullen ergens rond de 140cN nodig hebben op de bodem, dus iets van 3x zo zwaar als MX Black en grofweg 2x zo zwaar als Novelkey heavy box linears.

Vermoed dat je een 3KG dumbel over het bordje kan rollen zonder schade...

Klinkt iets in de richting van dit:

YouTube: Elis - Aliaz 100g Typing Test

Maar dan met meer van dit geluidsprofiel:

YouTube: Klippe with lubed Box Black

Het extra hoge geluid in die 2e video gaat weg door de interne demping in je case, ik vermoed dat deze Klippe leeg is. (Ook een prima keuze) En daarnaast is het simpelweg een betere microfoon geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:11
@dion_b Leopold heeft browns met dampers en een stevige baseplate, denk dat hij daar wel mee kan werken. Ik woon in het hoge noorden, anders mocht hij hem wel uitproberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extraxyz
djunicron schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 03:26:
[...]
Nu heb je een bord waar je waarschijnlijk niet heel snel schade aan gaat veroorzaken dat ook nog eens redelijk stil is!
Een niet-silent switch met 100 gram veer omhoog laten komen is echt allesbehalve stil hoor :+ .

Gewoon fatsoenlijke silent switches kopen. Gateron Silent Ink als je ze goed koop wilt, Zeal Sakurios/Rosélios als je ze beter wilt, of zelf MX Zilents maken als je veruit de stilst mogelijk switch wilt. Die blijven ook gewoon stil als je wél lekker door wilt blijven rammen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dm_unseen
Heb net een Keychron K1 v3 TKL RGB red gekocht en nu al kwijt aan mn zoon ;)
Korte impressie: de V3 is toch wel van 3 maal is scheepsrecht, de bugjes zijn er nu uit. Wel is ie super licht en compact. Gateron low profile reds. Met goede RGB, aluplank, bluetooth, multi profile met multimedia keys, en zowel mac als win toetsen. Ook android en ios worden draadloos ondersteund. Dat alles voor 69 dollar is dat echt te geef. nadeel zijn de stevige verzendkosten/importkosten vanuit het verre oosten. Tot zover het goede nieuws want dit bordje heeft ook wel wat aandachtspunten

Het schijnt wat mushy te zijn, maar dan is buiten typehark NR 1 gerekend, dwz mijzelf.De toetsen zijn erg licht en niet concave en strak naast elkaar. Dat is voor mijn ramplankerij te subtiel. Wel aardig plat. hoewel het nog een slagje platter kan bij sommige toetsenborden. De bouw is echter uitstekend. Toetsen wiebelen niet. De lichteffecten zijn aardig, maar zonder software. Er zijn ook geen speciale macro faciliteiten. Wel een paar extra toetsen voor oa SIRI/ALEXA. Gamen gaat uitstekend, maar ook daar ben ik geen fijnproever.

Ter vegelijking, ik typ dit op een logitech K120. Verdient geen schoonheidsprijs. Mijn fijnste toetsenbord zit vastgeklonken in een oude alienware M17x R4(ook geconfisceerd door zoonlief). Dan typt echt fijn. kort, stil, tactile en feedback, en dus toch goed op te gamen.

Op zoek naar het typewhalhalla voor mijzelf en niet voor mijn schuldeisers kijk ik dan maar naar de Sharkoon PureWriter RGB/Havit kb390l low profile: https://www.prohavit.com/...file-mechanical-keyboard/
(helaas op backorder).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Extraxyz schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:51:
[...]
Een niet-silent switch met 100 gram veer omhoog laten komen is echt allesbehalve stil hoor :+ .

Gewoon fatsoenlijke silent switches kopen. Gateron Silent Ink als je ze goed koop wilt, Zeal Sakurios/Rosélios als je ze beter wilt, of zelf MX Zilents maken als je veruit de stilst mogelijk switch wilt. Die blijven ook gewoon stil als je wél lekker door wilt blijven rammen.
Mja, de hint in dat lange verhaal is ook dat iets als wat zwaardere normale gedempte switches waarschijnlijk beter stiller gaan uitpakken. Maar echte planken rammers, slopen uiteindelijk óf de stems óf de mounts van caps.

Zware progressieve veren zoals ik hier aanraadde, is wat Aliaz ook gebruikte in hun zware switches. En in box switches, geeft dat hetzelfde effect als demping, want ze zijn te groot om de switch nog helemaal naar de bodem te krijgen. Daarom gaat de lube op de veren alle herrie eruit halen van plastic op plastic onderin.

De upstroke gaat inderdaad herrie geven, maar in Box behuizingen valt dit mij alles mee. Ik heb ook eens 128gr (haha) in Mx Reds gestoken en wow, wat een pokke herrie. In box, het is vooral het pingen, het "stuiteren" van de veer: YouTube: Kailh Box Royals: Too Tactile
Maar zoals ook hier ook verteld wordt, lube lost dit probleem op. En dit is ongeveer zo hard als het maar kan worden.

MX Zilents bouwen met MX Red silent stems in Aliaz of andere strakkere POM huisjes, helpt inderdaad ook zeker. Maar dit is uiteindelijk veel werk en 2x de kosten... Ik zou voor iemand die er niet fijngevoelig mee omgaat dan gewoon normale Alaiz 100's nemen en die luben, zoals in de eerste video. Zonder demping bijzonder stil, stiller dan Zeal Zilents V2 met lube of stock MX Red silent, of Gat Inks.

Maar alsnog, als super stevig niet het belangrijkste is, zouden Gateron Ink blacks zeker mijn voorkeur genieten.

Over een paar weken (wie weet...) krijg ik wat nieuwe box switches en Kailh pro's binnen. Zal er daar even een paar van open maken en kijken of ik m'n "meme veren" nog kan vinden (70's 98's 128 en 180 gr). Ooit van iemand gekregen bij een case, voor dingen als spaties en ISO enters zwaarder maken, maar de nuttige maatjes (op 70 na) zijn al een beetje op. Maar ik moet toevoegen, alleen de 180 is nutteloos... Kijken of ik er dan een leuke video ter vergelijking van kan maken.
dm_unseen schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 15:04:

Op zoek naar het typewhalhalla voor mijzelf en niet voor mijn schuldeisers kijk ik dan maar naar de Sharkoon PureWriter RGB/Havit kb390l low profile: https://www.prohavit.com/...file-mechanical-keyboard/
(helaas op backorder).
Kan dit bordje van harte aanraden. Zelf ook een tijdje op kantoor gebruikt en is echt weinig mis mee. Beetje flex, en tja, choc switches zijn niet het beste ooit, maar eerlijk gezegd beter dan veel standaard nieuwe tooling MX switches.

Geloof dat ik er nog één heb liggen met Red, dus de lineaire switches erin. De blue heb ik al weggedaan, die maakte namelijk wel erg veel herrie. Als je er graag één snel wilt hebben, kunnen we misschien wat regelen, want ik heb "teveel bordjes liggen". (Niet mijn mening, maarja, uh, je snapt em denk ik wel)

[ Voor 15% gewijzigd door djunicron op 13-05-2020 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 14:02
Heb sinds gisteren mijn Keychron K6 (alu boord, gathering brown switches, hot swap) en aangekregen die ik gebacked had op kickstarter, samen met de polssteun.
Ik gebruikte al enige tijd de Ducky ONE 2 TKL (Horizon kleur, de blauwe dus.).

Beetje gemengde gevoelens. Het tikt wel lekker, maar de keycaps voelen wel redelijk cheap aan en zonder textuur. Toch wel wat gewenning. Het keyboard is schat ik 4-5mm hoger, heb mijn bureaustoel dus ietsje hoger gezet om dat te compenseren.
Verder, redelijk zwaar, staat stevig op tafel, geen gerammel en geen flex. Het tikt smoother dan de CHrry MX Browns van de Ducky, maar ik vermoed dat de Keychron wel een keycap swap nodig heeft om echt goed aan te voelen.
Ik kijk het voorlopig aan. De bedoeling is om de Ducky op kantoor te laten als we nog eens terug mogen en de Keychron voor thuis de werklaptop, prive laptop en de ipad pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

djunicron schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 03:26:
[...]

Ik weet wat ik weet wat!

1: Neem een KBDFans Tofu. Soldeer PCB en stalen plate. Voor de inlay kan je een TPU demper printen, heb de Fusion files nog ergens ervoor. (voor de 60 en 65 geloof ik) De case zelf is vrij zwaar maar toch betaalbaar. Voor die prijs krijg je niet snel zo'n massief stuk alu. Belangrijk om de tray pootjes te verstevigen, die zijn namelijk M1,5 zoals gebruikelijk.

2: Bestel lineaire Box switches. (en als je het heel graag wilt, gateron inks vanwege de demping) De zwaarte maakt niet veel uit. Want, zie 3:

3: Bestel zware veren: https://mykeyboard.eu/cat...springs-100g-100pcs_1938/

4: Neem dikke PBT keycaps. Ik denk dat DSA of XDA het stilste gaat zijn.

5. Neem stevige screw-in stabilizatoren. Bestel wat 3204 mee Eventueel wat 60A o-rings, maar ik zou niet iedere knop doen, alleen de stabilisatoren en spatie is waarschijnlijk voldoende.

Bouwen stap 1: Maak iedere box switch open, en smeer de veertjes in. Je kunt eventueel de slider van de box meepakken, maar persoonlijk laat ik dat vaak.

stap 2: Stabs goed stevig vast maken, incl locktite blauw op de schroefjes wegens rammen. Stabs goed (bijna overdreven) vullen met siliconenvet. Stalen plate erover.

stap 3: Inlay van (niet geleidend) foam plaatsen, of TPU vuller printen. 99A is aan te raden wegens stugheid. 33% Gyriod infill met 4 of meer wanden dempt vrij goed. Zorg dat het strak om de mounts past zodat die ietwat verstevigd worden.

stap 4: Soldeer de switches en zorg dat ze allemaal dik maar netjes glossy soldeer tentjes hebben.

stap 5: Plaat het bord perfect gecentreert en schroef het goed vast. Vaak niet nodig, maar bij een ram koning kan je eventueel links en rechts ~1,5mm dikke plastic spacers plaatsen, zodat links / rechts beweging en dus schade aan de PCB onmogelijk wordt.

stap 6: O-ringen om de stabilisator voetjes van de caps. Caps erop en klaar!

Nu heb je een bord waar je waarschijnlijk niet heel snel schade aan gaat veroorzaken dat ook nog eens redelijk stil is! Door de lube weinig ping en wat demping. En bottomen wordt een hele workout en als het je lukt, is er weinig hol. Box switches hebben de sterkste nekjes, PBT zal niet snel breken.
Progressive veren van die lengte en dat gewicht, zullen ergens rond de 140cN nodig hebben op de bodem, dus iets van 3x zo zwaar als MX Black en grofweg 2x zo zwaar als Novelkey heavy box linears.

Vermoed dat je een 3KG dumbel over het bordje kan rollen zonder schade...

Klinkt iets in de richting van dit:

YouTube: Elis - Aliaz 100g Typing Test

Maar dan met meer van dit geluidsprofiel:

YouTube: Klippe with lubed Box Black

Het extra hoge geluid in die 2e video gaat weg door de interne demping in je case, ik vermoed dat deze Klippe leeg is. (Ook een prima keuze) En daarnaast is het simpelweg een betere microfoon geloof ik.
Uhuh. Mooi concept - en als ik het zelf ging doen zou ik het op vergelijkbare manier aanpakken. Maar dit is geen hobbyist maar een gebruiker (drukke ambtenaar die daarnaast z'n PhD aan het schrijven is) die een kant-en-klare oplossing wil die hij ook nog eens kan uitproberen voor hij het koopt. Ik was me vooral aan het afschrijven over hoe dat nagenoeg onmogelijk is, tenzji je inderdaad toevallig iemand kent met $design.
djunicron schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 15:22:
[...]

Mja, de hint in dat lange verhaal is ook dat iets als wat zwaardere normale gedempte switches waarschijnlijk beter stiller gaan uitpakken. Maar echte planken rammers, slopen uiteindelijk óf de stems óf de mounts van caps.
Dat doet hij gek genoeg niet, z'n toetsenborden overleven wonderwel jaren misbruik. Blijkbaar hamert hij hee strak vertikaal :P
Zware progressieve veren zoals ik hier aanraadde, is wat Aliaz ook gebruikte in hun zware switches. En in box switches, geeft dat hetzelfde effect als demping, want ze zijn te groot om de switch nog helemaal naar de bodem te krijgen. Daarom gaat de lube op de veren alle herrie eruit halen van plastic op plastic onderin.
Valt tegen. Ik typ nu op Box Pinks - een van de zwaarste Box switches - en als ik bottom komt er toch echt een enorme *TONK* uit m'n keyboard. Gelukkig doe ik dat niet standaard, maar als ik hem op mijn bord los zou laten zou je de click bar niet meer horen ivm het gedonder van bottomen.
Maar alsnog, als super stevig niet het belangrijkste is, zouden Gateron Ink blacks zeker mijn voorkeur genieten.
Dat zou een mooie zijn, als er iets kant-en-klaars beschikbaar is.

[ Voor 15% gewijzigd door dion_b op 14-05-2020 09:42 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

dion_b schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 00:56:
Maar dan... waar vind je een toetsenbord dat ook maar enigszins op bovenstaande lijkt in NL op een plek waar je het kunt bepotelen?
Ga je mee nou vertellen dat jij die niet hebt liggen, ondanks jouw veel te grote voorraad aan toetsenborden :?

Slecht man! :P :+

/flauw, maar kon het niet laten en zo... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nero355 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:43:
[...]

Ga je mee nou vertellen dat jij die niet hebt liggen, ondanks jouw veel te grote voorraad aan toetsenborden :?

Slecht man! :P :+

/flauw, maar kon het niet laten en zo... O-)
Ik ben clicky fan he - mijn borden zijn per definitie niet silent ;)
en ik woon 100km verderop, komt er ook nog bij

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 14-05-2020 16:51 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Dat thuiswerken is een drama, ik heb acht weken 'verplicht' met mijn Ducky One 2 moeten werken. Nu ik weer af en toe op kantoor mag werken wreekt zich dat. Hoe aso is het om in een kantoortuin met een mechanisch toetsenbord met MX brown te gaan werken?

Diverse omschrijvingen van vrienden waar de term RAMplank voor is bedacht zijn ook redelijk voor mij van toepassing. Ik mag ook niet typen als mijn vrouw of dochter op bed liggen... Zeker als ik redelijk in de flow zit klinkt het bij mij al snel als een soort mitrailleurvuur.
Dat wetende, zou een MX silent red daar nog veel verschil in gaan maken t.o.v. MX brown? Het ontbreken van een tactile kan ik vast aan wennen, alles beter dan die plastic toetsenborden die een standaard kantoor op voorraad heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:21
Tehh schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:12:
Dat thuiswerken is een drama, ik heb acht weken 'verplicht' met mijn Ducky One 2 moeten werken. Nu ik weer af en toe op kantoor mag werken wreekt zich dat. Hoe aso is het om in een kantoortuin met een mechanisch toetsenbord met MX brown te gaan werken?

Diverse omschrijvingen van vrienden waar de term RAMplank voor is bedacht zijn ook redelijk voor mij van toepassing. Ik mag ook niet typen als mijn vrouw of dochter op bed liggen... Zeker als ik redelijk in de flow zit klinkt het bij mij al snel als een soort mitrailleurvuur.
Dat wetende, zou een MX silent red daar nog veel verschil in gaan maken t.o.v. MX brown? Het ontbreken van een tactile kan ik vast aan wennen, alles beter dan die plastic toetsenborden die een standaard kantoor op voorraad heeft.
Wat voor mij al scheelt is o rings installeren (kost je €1,30 uit China). Het maakt overigens nog steeds wel veel herrie. Gelukkig is lawaai wel redelijk standaard in onze kantoortuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Heb jaren met MX reds in kantoortuinen gewerkt. Mits je er natuurlijk op gaat lopen hameren, zijn die stiller dan standaard Dell / HP / Logi K120 bordjes. Ook Zilent V2's zijn echt significant stiller. Alternatief, als je niet voor werk al te gek veel wilt uitgeven, zou je naar iets als de Logitech K7x0 en K8x0 kunnen kijken. Zeer goede kleine schaartjes, zoals die van Sony daarin. Geeft je ietwat tactiliteit wegens de werking van het scharnier, maar wel stil.

Iets als een Anno Pro 2 zou een prima optie zijn. Even goed de stabs invetten, en waarschijnlijk is het geen probleem. Zijn iets stiller dan Ducky's. De originele One is overigens een van de borden waar ik jaren met 4 man mee op kantoor heb gezeten, en daar waren eigenlijk geen klachten over...

Zou em dus gewoon een dagje meenemen. Mechanische stabilisatoren die ratelen geeft veelal de irritantste herrie, omdat het minder voorspelbaar klinkt dan de normale aanslagen en goedkopere bordjes het hoge geluid wat meer versterken omdat ze hol en niet zo zwaar zijn. Als je dus vooraf even kijkt of je daar wat aan kan doen, voorzie ik weinig problemen eerlijk gezegd. O-rings kan ook, maar persoonlijk vind ik vooral Browns daar echt heel erg vervelend van gaan aanvoelen. Hoeft overigens niet helemaal uit China te komen, je kan ze ook voor iets meer gewoon in NL bestellen in bulk. 0.6mm 60A is mijn voorkeur.

Alternatief zou je ook kunnen kijken naar dikkere PTB caps met een lager profiel. 1,5mm of dikker PBT DSA profiel setjes zijn veelal uit zichzelf al wat dempend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeKo
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-09 11:02
Eindelijk mijn toetsenbord ontvangen, een Ducky Shine 7 met Cherry MX brown switches.
Werkt prettig wel is het even wennen dat het toetsenbord geen polssteun heeft.

Mijn oude toetsenbord was een Logitech K350. Het ontbreken van de polssteun en de kleine curve van het toetsenbordje vergen gewenning.

Tot nu toe erg prettig toetsenbord en ik hoop dat ik er snel aan wen. Nu maak ik nogal veel typo's omdat de toetsen net ergens anders zitten dan ik gewend ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
GeKo schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:20:
Eindelijk mijn toetsenbord ontvangen, een Ducky Shine 7 met Cherry MX brown switches.

Mijn oude toetsenbord was een Logitech K350. Het ontbreken van de polssteun en de kleine curve van het toetsenbordje vergen gewenning.

Tot nu toe erg prettig toetsenbord en ik hoop dat ik er snel aan wen. Nu maak ik nogal veel typo's omdat de toetsen net ergens anders zitten dan ik gewend ben.
Deze kopen: pricewatch: Cooler Master WR530 (L)

Ik gebruik deze icm jou toetsenbord en het past perfect qua hoogte en breedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Tehh schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:12:
Hoe aso is het om in een kantoortuin met een mechanisch toetsenbord met MX brown te gaan werken?
IMHO helemaal niet, want ik heb collega's gehad die het echt heel bont konden maken op een simpel membraan toetsenbord! :D :X
Neem iets zwaars als switch : MX Black of erger!

Geen MX Red, want die zijn IMHO echt veeeel te licht om in te drukken, zoals de meesten in dit Topic al hebben ervaren :)
Santee schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:34:
Deze kopen: pricewatch: Cooler Master WR530 (L)

Ik gebruik deze icm jou toetsenbord en het past perfect qua hoogte en breedte.
De pagina op de CM website geeft een duidelijker indruk van dat ding dan de foto's in de Pricewatch : https://www.coolermaster..../peripheral/others/wr530/ :)

Grappig ook dat ze mijn CM Storm Rapid-i voor deze foto lijken te hebben gebruikt : https://s3-eu-west-1.amaz...sets/1116/530_5-image.png :D

[ Voor 24% gewijzigd door nero355 op 15-05-2020 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aryante
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 17:50
Hulp gevraagd met het doorhakken van een knoop:

Al een paar weken op zoek naar een goed vervangend toetsenbord (ik gebruik nu een oud dell ding) en altijd wel gecharmeerd van het idee van een mechanisch toetsenbord. Ik ben vooral iemand die veel typt en zou het niet gebruiken voor gamen.

Ik ben op zoek gegaan naar een TKL keyboard omdat hoewel ik vaak voor excel zaken toch de numpad gebruik kan ik dat beter met een los iets doen en er voor zorgen dat mijn muis dichterbij is (tenzij jullie daar andere ideeën bij hebben?). En hoewel ik voor werk windows en prive mac gebruik schakel ik er veel tussen moet ik de home en end toetsen altijd in mac os rebinden omdat ik anders helemaal gek zou worden haha; daarom denk ik ook dat ik een compact toetsenbord niet fijn zou vinden omdat ik die toetsen toch graag wel gebruik

En omdat het voor thuis gebruik is wilde ik wel mx brown achtige (tactile) toetsen: wel het gevoel maar niet de herrie...

Uiteindelijk kwam ik uit op de Razer Blackwidow Lite, zoals ik het begrijp zijn de Razer Orange de tactile switches zoals de MX Browns en de vele youtubejes doen me geloven dat het relatief stil is, meer als ik er de o-rings in plaats. Keycaps vervangen is lastig omdat het schijnbaar een 6.0 breedte gebruikt voor de spatiebalk maar setjes zijn te vinden (moet het youtube kanaal er weer even bij pakken als anderen ook geïnteresseerd zijn) voor als ik het uiteindelijk nodig zou vinden. En misschien is het ook jammer dat het geen usb-passthrough heeft?

Anyway, zoals ik al zei, wie helpt met met het doorhakken van een knoop of weet het nog iets moeilijker te maken door mij van meer informatie of tips te voorzien ^_^;;

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Aryante schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 22:35:

Ik ben op zoek gegaan naar een TKL keyboard omdat hoewel ik vaak voor excel zaken toch de numpad gebruik kan ik dat beter met een los iets doen en er voor zorgen dat mijn muis dichterbij is (tenzij jullie daar andere ideeën bij hebben?). En hoewel ik voor werk windows en prive mac gebruik schakel ik er veel tussen moet ik de home en end toetsen altijd in mac os rebinden omdat ik anders helemaal gek zou worden haha; daarom denk ik ook dat ik een compact toetsenbord niet fijn zou vinden omdat ik die toetsen toch graag wel gebruik

En omdat het voor thuis gebruik is wilde ik wel mx brown achtige (tactile) toetsen: wel het gevoel maar niet de herrie...

Uiteindelijk kwam ik uit op de Razer Blackwidow Lite, zoals ik het begrijp zijn de Razer Orange de tactile switches zoals de MX Browns en de vele youtubejes doen me geloven dat het relatief stil is, meer als ik er de o-rings in plaats. Keycaps vervangen is lastig omdat het schijnbaar een 6.0 breedte gebruikt voor de spatiebalk maar setjes zijn te vinden (moet het youtube kanaal er weer even bij pakken als anderen ook geïnteresseerd zijn) voor als ik het uiteindelijk nodig zou vinden. En misschien is het ook jammer dat het geen usb-passthrough heeft?
Oef, voor stil zou ik zeker niet naar Razer gaan;
Punt 1 is dat ze heel slechte standaard keycaps gebruiken. Als je je hand eroverheen strijkt, wobbelen ze zo erg dat het duidelijk geluid maakt. Terwijl Kailh nu zeker goede switches maakt, en MX Brown en "Razer" Kailh Orange beide in het "bah" hokje valt voor mij persoonlijk, zou ik deze zeker niet aanraden. M'n oude Razer Blackwidow Stealth van jaaaaren terug, werkte daarnaast niet goed op OSX. Een aantal knoppen deed gewoon niets, onder Linux niet, onder OSX niet. Daar waren later wel custom firmwares voor, maar door Razer Synapse (= spyware btw) ging dat toen kapot. Zal waarschijnlijk inmiddels sterk verbeterd zijn, maar nee, je kan zoveel beter krijgen.

Er zijn bordjes zoals een Vortex Vibe waar je 60% compactheid met numlock kan krijgen. Er zijn ook borden te krijgen waarbij ze numpad aan de andere kant van het bord hebben geplaatst, wat naar mijn mening geniaal is, maar deze zijn veel duurder jammer genoeg. Deze "Southpaw" layout is in het algemeen niet heel erg verkrijgbaar.

Er zijn borden met de layout die je zou willen, genaamd "65% layout". Je hebt dan geen numpad, geen F-keys, maar wel de pijltjes en wél End/ Home / pg up / down etc. Hoewel de invulling nog wel eens wat wisselt. Een zeer goede optie voor multi-OS is de Vortex Cypher. Net als heel veel 65% bordjes een beetje een Dev bord. Gezien IDE gebruikers vaak de pijltjes willen en Home / End enzo. Terwijl als algemene regel veer "schrijvers" 60% graag zien.

Nu kan je ook als de hoogte je niets uitmaakt de Race 3 pakken. Een van mijn favo borden kwa layout. Namelijk een 75% maar wel met staggered (beetje versprongen) F-keys. Als ze rechtboven de getallen zitten, typed het niet natuurlijk voor mij persoonlijk, terwijl ik ze hier blind te pakken heb. En bredere Esc en Del omdat ik veel slechte code schrijf haha, ;(

Nu vraag je je waarschijnlijk af, waarom ik zo Vortex loop te hypen? Nouja, de Alu frame versies (dus niet de Cypher) zijn gewoon solid. Geen flex, maar ook geen mega gewicht. En staat prima bij een Mac machine. Maar de echte reden is dat je makkelijk eigen commando's kan programmeren. Zo start ik het juiste aantal terminals op de juiste plek en de juiste IDE's enzo met key-combo's. En met Function-L heb je linux layout, Function-M is option ctrl enzo op de OSX manier, terwijl Function-W weer terug gaat naar Windows. Of je kan ze op PUp / End enzo laten zitten, wat je beter kan onthouden.

Daarnaast krijg je kwaliteits PBT DSA profiel toesten, wat na even wennen netjes stil typt. Nog een stap beter dan Razer PBT "upgrade" kits. O-rings op Kailh Orange voelt daarnaast precies zoals een zompige membraan setup die je 8 jaar geleden gratis bij Dell optiplexen kreeg.

Maar goed, uiteindelijk is het allemaal voorkeur. Maar kijk vooral even verder dan "gamer" merken, want kwa keyboards maakt Trust / Razer / Logitech gewoon niet echt heel veel soeps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:31
GeKo schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:20:

Ha jij ook! Ik heb precies dezelfde ontvangen. Heerlijk apparaat. Wat mij opvalt is dat de toetsen ietswat kleiner lijken te zijn dan de ouderwetsche toetsenborden van weleer. Mijn vingers passen net op de toetsen en staan met tienvingerblind typen dus heel dicht bij elkaar. Beetje wennen dus.

De kwaliteit van het toetsenbord is geweldig, alleen het gewicht van het apparaat al... Het staat uiteraard in geen vergelijking t.o.v. het toetsenbord van mijn werklaptop (en de imac/mac mini's). Het zal weer wennen worden als ik weer gewoon bij de klant op kantoor aan de slag moet zonder de luxe van mijn thuiswerkplek. Wellicht toch ook een keer naar een 60%/65% toetsenbord kijken met dezelfde bouwkwaliteit (eventueel zonder kermislichtjes), die ik netjes in mijn werktas kan meedragen zonder mijzelf direct een breuk te tillen aan het gewicht...

Over de keuze voor de MX browns. Ze hadden wat mij betreft nog iets zwaarder mogen typen , maar er moet natuurlijk wel altijd iets te wensen overblijven :+

De levertijd van Alternate was uiteindelijk nauwkeurig. Had de 20ste van mei verwacht in verband met werkdagen die ze vermelden op de website, maar het was snel duidelijk dat ook weekenddagen werkdagen zijn bij Alternate, ze zullen wel hard moeten werken van de baas >:) Uiteindelijk sprong de levertijd over op "wordt binnenkort verwacht" en twee of drie dagen daarna lag het pakketje voor de deur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aryante
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 17:50
djunicron schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 23:39:
[...]
Maar goed, uiteindelijk is het allemaal voorkeur. Maar kijk vooral even verder dan "gamer" merken, want kwa keyboards maakt Trust / Razer / Logitech gewoon niet echt heel veel soeps.
Thx voor de reactie! Uit jouw post maak ik 2 bezwaren op, allereerst de switches en ten tweede het merk.

Het is inderdaad lastig om op basis van de youtubejes precies te horen welke nou meer en minder herrie maken haha, maar het zullen hoe dan ook tactile switches worden omdat ik wel het gevoel wil van een click maar niet de bijbehorende herrie. Kan jij mij vertellen waarom jij persoonlijk de MX brown 'bah' zegt te vinden?

Qua layout oplossing heb ik ook gekeken naar de compactere formats, maar het TKL spreekt me gewoon heel erg aan omdat het toch een soort van muscle memory is dat de home en end toetsen precies daar boven de pijltjes zitten. Mijn HP laptop heeft in feite een compact layout maar dat werkt dan toch niet lekker, moet ik er toch naar kijken... Misschien een kwestie van gewenning maar TKL lijkt mij dan toch het beste compromis.

Qua merk hoor ik ook veel over Ducky One, dan ben ik wel erg gecharmeerd van de ducky one 2 tkl en heeft ook tactile switches, al zij het MX Browns.

Ik merk dat het vooral lastig is omdat er niet 1 centraal uitgebreid overzicht lijkt te zijn, pricewatch heeft bijvoorbeeld ook niet alles wat op alternate te vinden zou zijn aan toetsenborden lijkt het. En misschien zijn er ook andere bronnen maar die kan ik nog niet zo snel vinden. Of dan denk ik, die keychron'/leopolds/wootings zien er goed uit maar dan zijn ze weer uitverkocht haha. Maar ja, </klaag> :P

Toch even een goed lijstje gaan bijhouden denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aryante schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 13:19:
[...]

maar het zullen hoe dan ook tactile switches worden omdat ik wel het gevoel wil van een click maar niet de bijbehorende herrie. Kan jij mij vertellen waarom jij persoonlijk de MX brown 'bah' zegt te vinden?

Qua layout oplossing heb ik ook gekeken naar de compactere formats, maar het TKL spreekt me gewoon heel erg aan omdat het toch een soort van muscle memory is dat de home en end toetsen precies daar boven de pijltjes zitten. Mijn HP laptop heeft in feite een compact layout maar dat werkt dan toch niet lekker, moet ik er toch naar kijken... Misschien een kwestie van gewenning maar TKL lijkt mij dan toch het beste compromis.

Qua merk hoor ik ook veel over Ducky One, dan ben ik wel erg gecharmeerd van de ducky one 2 tkl en heeft ook tactile switches, al zij het MX Browns.

Ik merk dat het vooral lastig is omdat er niet 1 centraal uitgebreid overzicht lijkt te zijn, pricewatch heeft bijvoorbeeld ook niet alles wat op alternate te vinden zou zijn aan toetsenborden lijkt het. En misschien zijn er ook andere bronnen maar die kan ik nog niet zo snel vinden. Of dan denk ik, die keychron'/leopolds/wootings zien er goed uit maar dan zijn ze weer uitverkocht haha. Maar ja, </klaag> :P

Toch even een goed lijstje gaan bijhouden denk ik..
Mja, puur persoonlijke voorkeur dus hè, wat betreft switches, maar ook key profiel, layout, etc.

MX Brown heeft te weinig bump. Het voelt daardoor aan als een lineaire switch voor de eerste millimeter, en de bump daarna is zo minimaal dat het meer voelt als "vervuiling" in je switch dan echt een duidelijke bump. Accentuatie en de bump liggen ook niet echt bij elkaar, wat MX blue dus wel heeft. Als je de switch tot net na de bump weet in te drukken, zal je merken dat je niet altijd ook werkelijk een aanslag te pakken hebt. Daarnaast zit er gewoon voelbaar verschil in de switches, omdat de bladen van de contactjes niet altijd perfect geplaatst zijn. En dan hebben we het over 0.2mm ofzo, maar goed "ik heb daar last van". Een ander punt waar Browns slechter in zijn dan andere Cherry's, is dat ze inherent meer wobble hebben. Meer speling bovenin naar de zijkanten. Is te fixen met shims, "switch tape", maar Gaterons, Zeal switches en Kailh Box switches hebben dit standaard al zoveel minder. En bieden dus ook gewoon betere tactile feedback naar mijn mening, dat er gewoon geen reden meer is om Brown te kopen. Behalve niet willen solderen en iets uit de winkel willen kopen, wat natuurlijk een zeer sterke reden is voor veel mensen. Maar voor mij niet.

Ik dacht hierdoor jaren dat ik Tactile in het algemeen niet prettig vond. Maar dat is niet waar. Zealio V2's zijn geweldig. De bump zit daar helemaal bovenin, en als je daar doorheen bent "kletter je naar beneden" en mis je nooit de accentuatie. Als je een toets in slow motion indrukt misschien, maar bij normaal gebruik niet. En dan is het opeens een stuk prettiger. Ik vind een bump ergens halverwege niets. Als een een scherpe click is, zoals een clickbar geeft, is dat ook top. MX Brown en clones zijn dat dus net niet voor mij. Voelt daarom aan alsof het slechte lineaire switches zijn. Zeker met demping (Of dat nu "Silent" switches zijn of o-Rings) voelt het gewoon niet goed, heel rubberig aan, net membraan dus.

Standaard Cherry MX Red Silents vind ik om die reden dus ook niet prettig. "Zompig". Terwijl in POM behuizingen (hybride, zelf bouwen uit twee switches dus) het weer een stuk beter aanvoelt. En Zeal het met Zilents best aardig heeft gedaan.

Ducky is "populair" omdat je gewoon betere kwaliteit krijgt voor soms net even wat minder geld als bij Razer, Logitech, CM, etc. Het is nog zeker geen high-end spul, maar Ducky / Akko is wel een betere keuze, omdat je betere caps krijgt, de plate meestal prima is en behuizing primair op goed typen mikt en niet op een flashy hol design.

Neemt niet weg dat Filco, Varmilo, Vortex, Leopold, Tex, Wooting en vele anderen geen betere bordjes maken. Maar Ducky is doorgaans goed beschikbaar. (Alternate dus b.v.) Maar goed dat heb je dus ook al bevonden. En "dit moment" is nu ook echt een ding natuurlijk met aanlevering...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Al een paar weken op zoek naar een goed vervangend toetsenbord (ik gebruik nu een oud dell ding) en altijd wel gecharmeerd van het idee van een mechanisch toetsenbord. Ik ben vooral iemand die veel typt en zou het niet gebruiken voor gamen.
Welke Dell, want één model daarvan is helemaal zo gek nog niet geloof ik :)
Ik ben op zoek gegaan naar een TKL keyboard omdat hoewel ik vaak voor excel zaken toch de numpad gebruik kan ik dat beter met een los iets doen en er voor zorgen dat mijn muis dichterbij is (tenzij jullie daar andere ideeën bij hebben?).
Ik geloof dat zowel ASUS als Gigabyte een model hebben waarbij je de NumPad kan losclicken dus kijk daar effe naar.

Zijn wel idioot duur, maar goed... het kan een oplossing zijn! :)
En hoewel ik voor werk windows en prive mac gebruik schakel ik er veel tussen moet ik de home en end toetsen altijd in mac os rebinden omdat ik anders helemaal gek zou worden haha
Wat rebind je dan :?
Dit model is onlangs aangekondigd en relatief betaalbaar : https://nl.hardware.info/...nbord-uit-2015-een-update d:)b

Anyway, zoals ik al zei, wie helpt met met het doorhakken van een knoop of weet het nog iets moeilijker te maken door mij van meer informatie of tips te voorzien ^_^
Razer zou ik nooit meer kopen, tenzij het weer een model met echte Cherry switches is en niet die zooi die ze na mijn TKL MX Blue model hebben zitten verkopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16-09 18:10
Ik heb gisteren een Corsair K65 bij CoolBlue besteld maar had mij nog helemaal niet verdiept in mechanische toetsenborden. Ik ben niet per se gehecht aan mijn numpad maar heb er (niet op mijn Macbook natuurlijk) altijd één gehad. Nu ben ik helemaal nieuw in de wereld van mechanische toetsenborden en ik ontdekte meteen dat de K65 geen numpad had maar wel heel compact is. Gisteren toch maar voor de zekerheid de HyperX Alloy Elite RGB met de blue switch bij Informatique gehaald omdat ik de blue switch daar zo lekker vond aanvoelen. De K65 arriveert vandaag en die heeft mx speed switches.
Een van deze toetsenborden wil ik retourneren.

Mijn gebruik: veel studie en minstens tot september thuiswerken. Af en toe gamen met het toetsenbord maar sporadisch. Ik merk nu al meteen nu in dit bericht met de HyperX typ dat ik nog moet wennen aan het geluid van de blue switches. Straks komt de K65 die ga ik meteen proberen.

De K65 aan het proberen, de Alloy elite rgb gaat morgen al terug naar Informatique. Aan de K65 ga ik steeds meer wennen. Maar moet het toetsenbord niet aan mij wennen ipv andersom? Ik ga morgen wel bij Informatique vragen of ze morgen als ik kom nog toetsenborden met een MX Red switch voorradig hebben. Heb me onderschat in de mechanische toetsenborden, had me eerst moeten verdiepen. Nu weet ik al veel meer. Het liefst heb ik een Red silent switch. Ze hebben daarvan nog wel een paar K70's bij Azerty. Om nog meer twijfel te zaaien: ik vind het nu best wel mooi klinken. Eerst stoorde ik me aan het geluid.

[ Voor 24% gewijzigd door stormbreaker op 17-05-2020 20:20 ]

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
  • Laatst online: 16-09 18:10
De K65 is zojuist binnen gekomen met mx speed switches. Het typt iets anders als de Alloy elite rgb die sowieso nu terug gaat. Ik merk wel dat als ik hiermee een bericht typ dat het minder vermoeiend is dan met de Alloy, dat bleek echt niks voor te stellen (veel te luidruchtig).

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-09 19:12
Nu het thuiswerken even de norm is, ben ik aan het overwegen om over te stappen van mijn Compaq (generiek) toetsenbord (>15 jaar oud), en een gok te wagen voor een mechanisch toetsenbord. Weliswaar functioneert deze nog steeds prima, wil ik toch iets meer kwaliteit O-).

Ik heb al enorm veel sites bekeken, maar er is nog geen eureka momentje. Daarom hoop ik dat jullie mij kunnen helpen. Hieronder eerst even antwoord op de standaard vragen:

Welke lay-out wil je? - ANSI
Wil je met of zonder numpad? - Met numpad, is geen doen zonder met Excel.
Wil je backlight? - Leuk, maar totaal niet relevant.
Welke MX Switch prefereer je? Het bezoeken van winkels is nu een dingetje, dus ik ga voor de veilige keuze "Brown".
Wat je is je budget? 200 USD (woon in VS), maar zit liever rond de 100.
Wil je macro toetsen? Ik speel voornamelijk Anno 1800/EU4, dus dit is niet relevant voor mij. Enkel om misschien calculator te openen 8)
Doel van het keyboard? Casual gamen en thuiswerk.
Wat weet je al?

Ik hou niet zoveel van de "gamer" look, en het moet ook uiteindelijk passen in de huiskamer. Ik overweeg dan op dit moment:
  • Ducky Shine 7 - heeft eigenlijk alle leuke toetser en bellen, maar is op dit moment niet op voorraad.
  • Leopold FC900R - degelijk bord maar geen media knoppen.
  • Corsair K95 - alle functies, maar aan de prijs.
  • Corsair K70 - Zelfde bord, iets goedkoper maar dan zonder macro.
Nu zijn er veel meer merken uiteraard, echter zijn daarvan de reviews wat gemixed. Waaronder Das Mechanical Keyboard, waar nu de X50Q in de aanbieding is (130USD), echter werd hier niet zo positief gereageerd op de switch. Ik neig dan ook om te wachten op de Ducky Shine 7, maar ik weet niet of ik iets mis in mijn besluitvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12:40

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

dion_b schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 17:13:
[...]

Ik zou zeker ook eens naar de Kailh Box switches kijken. De Whites hebben vergelijkbare tactile eigenschappen met Cherry MX Blue, maar een (voor mij) prettiger geluid, en door de box zijn ze stabieler dus wiebelen de caps minder.

Grootste kritiek op de Box White was dat ze wat meer tactile zouden kunnen zijn en liever een iets diepere klikgeluid zouden kunnen hebben. Daarvoor is de Box Jade uitgebracht.

Heb zelf Box Whites en ben zeer tevreden (in vergelijking met MX Blue en Alps White), maar vermoed dat ik de Jades nog beter zou vinden. Of ik die boven buckling spring zou prefereren is een tweede, maar dat is een totaal andere categorie (iig qua formaat toetsenbord ;) )
Ik heb de tester die ik onlangs heb besteld binnen en moet inderdaad zegen dat de whites wel heel lekker aanvoelen. Maar mss dat ik toch voor groene ga. Ik vind het ook wel leuk om verschillende soorten switches te gebruiken zodat elk toetsenbord z'n eigen karakter heeft (ik heb nu een bord met MX blues, MX reds en modded MX blacks en Gateron blues)

Het enige nadeel van de Kaihls is dat deze nog minder vast zitten in de plate die ik heb dan de MX'en. Enig idee hoe ik het zou kunnen oplossen dat ze vaster blijven zitten? Mss met een lijmpistool? Het wordt een handwired bord (linkshandig).

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karimmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-09 19:03
Hulp gevraagd met het doorhakken van een knoop:

Anyway, zoals ik al zei, wie helpt met met het doorhakken van een knoop of weet het nog iets moeilijker te maken door mij van meer informatie of tips te voorzien ^_^;;
Say no more! Iqunix F96. Heerlijk plank, 96% formaat waardoor je alsnog numpad heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:42
Bestaat er infeite een wireless mechanical keyboard met toetsen voor macos maar welke ook perfect werkt op windows. Waar je dus infeite gewoon via knoppen kan switchen tussen verschillende OS / computers ? Beetje zoals mogelijk is bij Logitech MX Keys ? Liefst dan ook nog eens een 100%, dus mét numeriek toetsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karimmm
Rebbelx schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:28:
Bestaat er infeite een wireless mechanical keyboard met toetsen voor macos maar welke ook perfect werkt op windows. Waar je dus infeite gewoon via knoppen kan switchen tussen verschillende OS / computers ? Beetje zoals mogelijk is bij Logitech MX Keys ? Liefst dan ook nog eens een 100%, dus mét numeriek toetsen...
Ik zou denken, kijk naar Keychron toetsenborden. Of Iqunix. Beiden zijn voor zowel windows als macOS gemaakt en kunnen tot 3 devices opslaan, die je met een toetscombinatie kan bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dwarlorf schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:27:
[...]

Ik heb de tester die ik onlangs heb besteld binnen en moet inderdaad zegen dat de whites wel heel lekker aanvoelen. Maar mss dat ik toch voor groene ga. Ik vind het ook wel leuk om verschillende soorten switches te gebruiken zodat elk toetsenbord z'n eigen karakter heeft (ik heb nu een bord met MX blues, MX reds en modded MX blacks en Gateron blues)
Volgens mij heb ik dezelfde tester. 20 mooie Kailh Box/Pro/Speed switches. Mooi, maar vooral opvallend hoeveel van de exoten leuk lijken, maar linksom of rechtsom niet zo gebalanceerd zijn als de gevestigde ontwerpen. Allen al naar clicky box kijkend staat White met kop en schouders boven de rest, al is het veel te licht, al is het niet tactile genoeg. Enige andere met vergelijkbare balans is Box Navy, maar die is weer loeizwaar.

Ben nu aan het kijken naar een nieuw projectje - met alle praat over silent switches en stille toetsenborden wil ik er zelf eentje maken, ook omdat partnerlief tegenover me thuiswerkt en half de tafel kapotram ;)

Nu, zij wil tactile, maar vindt MX Brown (en Box Brown) minder prettig aanvoelen dan Box White. OK, dat wordt uitdaging aangezien clicky box switches silencen beetje contradictio in terminis is. Geen enkel van de Kailh tactile switcehs die ik heb (Box, Pro of Speed) is echt zoals ik zou willen, vooral voelen ze allemaal veel te 'ruw', meer weerstand dan reguliere MX Browns, ongeacht activation force enzo. Dus ik heb maar weer een paar andere testers besteld...
Het enige nadeel van de Kaihls is dat deze nog minder vast zitten in de plate die ik heb dan de MX'en. Enig idee hoe ik het zou kunnen oplossen dat ze vaster blijven zitten? Mss met een lijmpistool? Het wordt een handwired bord (linkshandig).
Zouden ze niet door vastsolderen goed (genoeg) vast komen te zitten?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spatje2k
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 24-04-2021
Iemand hier toevallig nog een paar mx browns liggen? Kom er net 1 te kort voor mn 60% -_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

dion_b schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:04:
[...]

Volgens mij heb ik dezelfde tester. 20 mooie Kailh Box/Pro/Speed switches. Mooi, maar vooral opvallend hoeveel van de exoten leuk lijken, maar linksom of rechtsom niet zo gebalanceerd zijn als de gevestigde ontwerpen.

Allen al naar clicky box kijkend staat White met kop en schouders boven de rest, al is het veel te licht, al is het niet tactile genoeg. Enige andere met vergelijkbare balans is Box Navy, maar die is weer loeizwaar
Nee, slechts 9. :/ Was wel handig geweest maar er totaal niet aan gedacht om meteen 1 te kopen met nog meerdere types.Nu blijft het altijd een beetje gokken of een switch bevalt of ik moet eerst weer testers gaan bestellen.

Misschien dat ik het het beste bij de box whites kan houden. Er komen SA caps op, het lijkt me dat je daarbij ook niet nog een zware aanslag wil hebben. Maar ik zal als ik thuis ben nog even die caps op te tester gooien voor de feel.
Zouden ze niet door vastsolderen goed (genoeg) vast komen te zitten?
Ja misschien als ik het wat strak soldeer. Goed idee, zou ik tzt moeten uitproberen.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]
Nu, zij wil tactile, maar vindt MX Brown (en Box Brown) minder prettig aanvoelen dan Box White. OK, dat wordt uitdaging aangezien clicky box switches silencen beetje contradictio in terminis is. Geen enkel van de Kailh tactile switcehs die ik heb (Box, Pro of Speed) is echt zoals ik zou willen, vooral voelen ze allemaal veel te 'ruw', meer weerstand dan reguliere MX Browns, ongeacht activation force enzo. Dus ik heb maar weer een paar andere testers besteld...
Heb een aantal MK noobs herhaaldelijk wat switches laten voelen. Iedereen die MX Brown "wel nice" vindt, kiest Zealio V2 als de betere switch, of anders op de 2e plaats. De anderen kiezen namelijk vaak lineair Inks.

Zou daarom zeker Zilents v2 willen aanraden. Als je de bump wél wilt voelen in 62 en zonder lube. Als de bump minimaal wilt voelen en je heel stil wilt, 65s met lube. Dat laatste met PBT caps in OEM format is wat veel mensen toch kiezen uit mijn collectie.

Ben nu ook een 3D print projectje aan het doen met een PLA plate en daar Zilents in met 4203 en wow, je hoort echt helemaal niets.

Pro Purple Kailhs ruw!? Ruwer dan MX Brown?! Nahjah bovenin zitten ze een stuk meer vast, dus indrukken onder een hoek is niet zo vergefelijk. Maar ben je niet een tester switch met jaren gebruikte MX Browns aan het vergelijken hier? Vooral MX switches van 2014-2016 worden naar mijn mening beter over tijd. Nieuwe borden met MX Reds voelen inderdaad schraperig, terwijl m'n oude switches uit 2014 inmiddels duidelijk beter aanvoelen. (Maar zeker geen Tealio zijn geworden, haha)

===
Hoe dan ook, beetje gek advies misschien, maar;

Koop gewoon géén testers. Research je switches een beetje, bedenk welke kant je op wilt met een build, en ga het gewoon doen. Zeker met populaire / goede spullen, kan je eigenlijk de mist niet in gaan. Gebruik een build een maandje. Niet helemaal naar je zin? Kan je er niet aan wennen? 2e hands markt. Verlies maak je er niet snel. (ja, tijdsverlies) Kost natuurlijk tijd en moeite, maar zo kan je op veel hoger tempo leuke dingen bouwen, en jezelf verassen met dingen die wel / niet goed uitpakken.

Sinds ik dit doe en niet meer bouw met de insteek "Dit bord MOET perfect, dit is de beste switch, €€€€€€ erin gestoken, lube Y voor stab voetje links, en Z voor rechts, Indium-Cesium-Goud soldeer!" ben gestopt, heb ik mezelf vaker verrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
  • Laatst online: 16-09 21:16
Misschien een gekke vraag, maar als ik mijn Ducky (Mecha Mini), aangesloten via USB-C, meerdere malen per dag switch van een Windows pc naar een Mac, dus ook steeds loskoppel als de pc/mac nog aan staat, moet dit gewoon makkelijk kunnen of gaat dit op den duur problemen opleveren? Vind het zo een fijn bordje dat ik hem overal wil gebruiken :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Alexknl schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:34:
Misschien een gekke vraag, maar als ik mijn Ducky (Mecha Mini), aangesloten via USB-C, meerdere malen per dag switch van een Windows pc naar een Mac, dus ook steeds loskoppel als de pc/mac nog aan staat, moet dit gewoon makkelijk kunnen of gaat dit op den duur problemen opleveren? Vind het zo een fijn bordje dat ik hem overal wil gebruiken :9
De USB Type-C connector is veel steviger dan laten we zeggen de oude micro USB connector dus ik denk dat je jezelf daar niet al teveel zorgen over hoeft te maken :)

En bovendien is zoiets vast wel zelf te fixen met wat soldeerwerk mocht er wat stuk gaan buiten de garantie! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
nero355 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 16:35:
[...]

De USB Type-C connector is veel steviger dan laten we zeggen de oude micro USB connector dus ik denk dat je jezelf daar niet al teveel zorgen over hoeft te maken :)

En bovendien is zoiets vast wel zelf te fixen met wat soldeerwerk mocht er wat stuk gaan buiten de garantie! :Y)
Ahh okee dat klopt wel inderdaad, ik dacht ook meer het interne software gedeelte van het bord zelf, maar wellicht is dat iets zoeken wat er niet is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

djunicron schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 22:44:
[...]

Heb een aantal MK noobs herhaaldelijk wat switches laten voelen. Iedereen die MX Brown "wel nice" vindt, kiest Zealio V2 als de betere switch, of anders op de 2e plaats. De anderen kiezen namelijk vaak lineair Inks.

Zou daarom zeker Zilents v2 willen aanraden. Als je de bump wél wilt voelen in 62 en zonder lube. Als de bump minimaal wilt voelen en je heel stil wilt, 65s met lube. Dat laatste met PBT caps in OEM format is wat veel mensen toch kiezen uit mijn collectie.

Ben nu ook een 3D print projectje aan het doen met een PLA plate en daar Zilents in met 4203 en wow, je hoort echt helemaal niets.
Als ik me niet vergis zitten er Zealios in de tactile tester die een dezer dagen aan zou moeten komen. Moet zeggen dat ik die switches wel flink aan de prijs vind, maar goed, als ze echt zo bevallen.
Pro Purple Kailhs ruw!? Ruwer dan MX Brown?! Nahjah bovenin zitten ze een stuk meer vast, dus indrukken onder een hoek is niet zo vergefelijk. Maar ben je niet een tester switch met jaren gebruikte MX Browns aan het vergelijken hier? Vooral MX switches van 2014-2016 worden naar mijn mening beter over tijd. Nieuwe borden met MX Reds voelen inderdaad schraperig, terwijl m'n oude switches uit 2014 inmiddels duidelijk beter aanvoelen. (Maar zeker geen Tealio zijn geworden, haha)
Nee, heb ook een paar tester MX switches, dit is niet de MX Brown van m'n oude Leopold. Die in de Leopold zijn inderdaad zijdezacht, maar ik denk soms dat ik meer tactility voel in een vintage MX Black :X

Ik typ wel betrekkelijk onnauwkeurig, vandaar dat gedrag onder hoek voor mij belangrijk is. Maar idd, ik vind Pro Purple ruw, ook voorzichtig, recht van boven. Niet zo ruw als Box Brown, maar ruwer dat me lief is. Ik vind die sterke ruwheid bij Box Brown vooral opvallend omdat ik dat nadrukkelijk niet merk bij Box White, of trouwens op dezelfde tester Red of Black.
===
Hoe dan ook, beetje gek advies misschien, maar;

Koop gewoon géén testers. Research je switches een beetje, bedenk welke kant je op wilt met een build, en ga het gewoon doen. Zeker met populaire / goede spullen, kan je eigenlijk de mist niet in gaan. Gebruik een build een maandje. Niet helemaal naar je zin? Kan je er niet aan wennen? 2e hands markt. Verlies maak je er niet snel. (ja, tijdsverlies) Kost natuurlijk tijd en moeite, maar zo kan je op veel hoger tempo leuke dingen bouwen, en jezelf verassen met dingen die wel / niet goed uitpakken.

Sinds ik dit doe en niet meer bouw met de insteek "Dit bord MOET perfect, dit is de beste switch, €€€€€€ erin gestoken, lube Y voor stab voetje links, en Z voor rechts, Indium-Cesium-Goud soldeer!" ben gestopt, heb ik mezelf vaker verrast.
Echt wild maak ik het niet, ik typ juist op een Hexgears bord van EUR 35 waar ik niets meer gedaan heb dan keycaps vervangen en sindskort switches.

Bij mij is het meer een kwestie van de kosten. Als ik EUR 50-100 voor een set switches uitgeef wil ik niet een week later die dingen in de kliko willen gooien. 2e hands verkopen is natuurlijk een optie - een optie die ik trouwens overweeg met m'n Box Pinks. Ze zijn gewoon te zwaar voor mijn smaak, m'n vingers raken vermoeid. Komt bij dat het verschil tussen klik en actuation te groot is voor mijn smaak. Ik merk dat ik soms letters mis bij het typen daardoor. Nope. Vooralsnog gaan de Box Whites terug - ik vind ze nog steeds te licht en onvoldoende tactile, maar liever dat dan te zwaar en letters missen.
Dwarlorf schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:30:
[...]

Nee, slechts 9. :/ Was wel handig geweest maar er totaal niet aan gedacht om meteen 1 te kopen met nog meerdere types.Nu blijft het altijd een beetje gokken of een switch bevalt of ik moet eerst weer testers gaan bestellen.

Misschien dat ik het het beste bij de box whites kan houden. Er komen SA caps op, het lijkt me dat je daarbij ook niet nog een zware aanslag wil hebben. Maar ik zal als ik thuis ben nog even die caps op te tester gooien voor de feel.
Ik heb SA (PBT) op Box White gehad en ik wilde wel degelijk een zwaardere aanslag. Heb nu Box Pink en zoals hierboven te lezen is dat *te* zwaar. Maar goed, ideale switch ervoor heb ik nog niet gevonden ;)

[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 22-05-2020 02:30 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

dion_b schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 02:27:
Ik heb SA (PBT) op Box White gehad en ik wilde wel degelijk een zwaardere aanslag. Heb nu Box Pink en zoals hierboven te lezen is dat *te* zwaar. Maar goed, ideale switch ervoor heb ik nog niet gevonden ;)
:D Ik heb de SA keycaps er op gezet en daarmee neig ik nu naar de Navy Blues. De groenen voelen een beetje raar aan.

En ik kwam er net achter dat de bijgeleverde keycaps verkeerd zaten waardoor ik de switches ook verkeerd in de plate plaatste. Als ze er juist in zitten dan zitten ze wel goed vast, beter dan de cherries. edit: sommige wel anderen niet dan is het wellicht de plate.

Ik laat het nog even bezinken maar ik denk dat het die navies worden. De teensy is inmiddels al onderweg.

[ Voor 4% gewijzigd door Dwarlorf op 22-05-2020 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
Heeft iemand tips m.b.t. een mechanisch toetsenbord (60-65%) voor een Mac? Ik las al over de Keychron K2 maar het feit dat die zo hoog is houd me tegen die te kopen. Ik gebruik momenteel de Ducky Mecha Mini en die vind ik super fijn, alleen wil ik die voor mijn Windows pc houden en een apart toetsenbord voor mijn Mac aanschaffen :)

Edit; Iemand ervaringen met de Keychron K1 Version 4?

[ Voor 8% gewijzigd door Alexknl op 23-05-2020 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:24

MrMarcie

CFMoto 650MT

dion_b schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 02:27:
[...]

Ik vind die Pinks het einde. Mijn main board (gaat andere komen) heb ik Gateron Greens. Vond ik ook veel te zwaar maar je went er na een tijdje wel aan. Maar desondanks vind ik die Pinks fijner.

[ Voor 4% gewijzigd door MrMarcie op 23-05-2020 12:18 ]

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dm_unseen
Ik heb een paar weken geleden de k1 v3 red besteld. De v4 is dus de spiksplinternieuwe versie en wordt nog niet geleverd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Swagger
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 17:31
Het heeft een tijdje geduurd maar alle onderdelen waren binnen dus voor het eerst m'n eigen toetsenbord gebouwd. Een goede gateway drug naar de volgende, hopelijk de tweede lichting van de Satisfaction75 of misschien de Primus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R6gAW6PJI4efGpyqEkbkQnJ83PE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y5n9j6IqJGSCWU8P0mjCFz65.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSD
  • Laatst online: 11-09 22:03

BSD

MrMarcie schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 12:18:
[...]

Ik vind die Pinks het einde. Mijn main board (gaat andere komen) heb ik Gateron Greens. Vond ik ook veel te zwaar maar je went er na een tijdje wel aan. Maar desondanks vind ik die Pinks fijner.
Hier nog een fan! Ik heb weliswaar de Box Crystal pinks maar die hebben dezelfde specificaties. Het verschil is dat ze geschikt zijn voor PCB mount.

Persoonlijk vind ik de Box white te licht en de Navy te zwaar, deze zijn precies goed. Heb ze nu in een custom tray mount 60% zitten en in de M60. Heb ook nog een CM storm met MX greens maar ik vind de Box switches met hun clickbar prettiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Swagger schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 16:48:
Het heeft een tijdje geduurd maar alle onderdelen waren binnen dus voor het eerst m'n eigen toetsenbord gebouwd. Een goede gateway drug naar de volgende, hopelijk de tweede lichting van de Satisfaction75 of misschien de Primus.

[Afbeelding]
Mooie layout en mooie keycaps. Hoe bevalt zo'n kleine rechter shift. Went dat snel? Ik vind zo'n kleine formfactor wel erg fijn en mooi maar huiver beetje om zo'n kleine rechter shift.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

BSD schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 21:56:
Heb ook nog een CM storm met MX greens maar ik vind de Box switches met hun clickbar prettiger.
Welk model en uitvoering ?

Als het toetsenbord nog steeds in een beetje nette staat is dan wil ik die wel eventueel overnemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swagger
MrMarcie schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 22:26:
[...]

Mooie layout en mooie keycaps. Hoe bevalt zo'n kleine rechter shift. Went dat snel? Ik vind zo'n kleine formfactor wel erg fijn en mooi maar huiver beetje om zo'n kleine rechter shift.
Ik heb er eigenlijk nauwelijks last van, had verwacht dat het een stuk moeilijker was om over te stappen van full size naar 60%. Ik denk dat ik het ook prima had kunnen doen zonder de arrow keys (dan behoud je de grote rechter shift.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 22:21
Ik ben sinds vanavond ook op zoek naar een nieuw toetsenbord. Helaas vertrouw ik mijn Logitech niet meer wat privacy betreft. Nu zie ik jullie denken... privacy!? Ja, helaas heeft logitech een software update doorgevoerd waarmee je vanalles moet accepteren. Ze verzamelen je IP, locatie, volgen op fora om te kijken wat je over ze typt, systeem configuratie, systeem activiteiten, systeem belasting, tijd en datum wanneer je je systeem gebruikt... enzovoorts. Het enige wat je nu aan kan klikken is dat je de voorwaarde accepteert of er nog even over na wil denken. Nu zul je misschien denken dat de boel ook werkt zonder de software, dat klopt alleen heeft de verlichting dan de hele tijd een golfpatroon.

Ik wil dat niet en ben daarom opzoek naar een (mechanisch) toetsenbord zonder software. Het liefste met verlichting. Nu ben ik al aan het rondstruinen maar is het soms lastig te achterhalen welk merk geen software verplicht.

Weet iemand een merk dat de volledige functionaliteit biedt zonder een sloot aansoftware?

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
stevens20 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 00:18:
Ik ben sinds vanavond ook op zoek naar een nieuw toetsenbord. Helaas vertrouw ik mijn Logitech niet meer wat privacy betreft. Nu zie ik jullie denken... privacy!? Ja, helaas heeft logitech een software update doorgevoerd waarmee je vanalles moet accepteren. Ze verzamelen je IP, locatie, volgen op fora om te kijken wat je over ze typt, systeem configuratie, systeem activiteiten, systeem belasting, tijd en datum wanneer je je systeem gebruikt... enzovoorts. Het enige wat je nu aan kan klikken is dat je de voorwaarde accepteert of er nog even over na wil denken. Nu zul je misschien denken dat de boel ook werkt zonder de software, dat klopt alleen heeft de verlichting dan de hele tijd een golfpatroon.

Ik wil dat niet en ben daarom opzoek naar een (mechanisch) toetsenbord zonder software. Het liefste met verlichting. Nu ben ik al aan het rondstruinen maar is het soms lastig te achterhalen welk merk geen software verplicht.

Weet iemand een merk dat de volledige functionaliteit biedt zonder een sloot aansoftware?
Ducky one 2 mx brown :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BSD

BSD

nero355 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 23:11:
[...]

Welk model en uitvoering ?

Als het toetsenbord nog steeds in een beetje nette staat is dan wil ik die wel eventueel overnemen :)
De CM masterkeys S PBT (SGK-4005-KKCG1-US). Ik ben zelf op de HHKB layout overgestapt maar hij wordt nog wel door anderen in het gezin gebruikt. Als ik er binnenkort toch vanaf wil dan stuur ik je een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viva Vince
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-11-2024
Swagger schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 16:48:
Het heeft een tijdje geduurd maar alle onderdelen waren binnen dus voor het eerst m'n eigen toetsenbord gebouwd.
Dat ziet er erg strak uit, respect! Welke keycap set heb je er op zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swagger
Viva Vince schreef op zondag 24 mei 2020 @ 07:34:
[...]

Dat ziet er erg strak uit, respect! Welke keycap set heb je er op zitten?
Dit zijn de keycaps, het hele toetsenbord komt eigenlijk van Aliexpress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert Pronk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-07 21:26
Swagger schreef op zondag 24 mei 2020 @ 10:32:
[...]

Dit zijn de keycaps, het hele toetsenbord komt eigenlijk van Aliexpress.
Mooie set. Hoe verschilt de form van de F en J t.o.v. de rest?

[ Voor 6% gewijzigd door Gert Pronk op 24-05-2020 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
stevens20 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 00:18:

Zeker weten een Ducky bord. Mocht je 60% fijn vinden is de Mecha Mini een dikke aanrader door zijn stevige metalen behuizing. Anders zijn de One 2 SF/TKL ook leuke opties :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swagger
Gert Pronk schreef op zondag 24 mei 2020 @ 10:56:
[...]

Mooie set. Hoe verschilt de form van de F en J t.o.v. de rest?
De F en J hebben een diepere curve in de toetsen maar geen aanduiding. Overigens, het is een DSA-profile keycap set dat betekent dat de verschillende rijen niet van elkaar afwijken in vorm. Daardoor kan je de afwijkende curve beter voelen.

Afbeeldingslocatie: https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5e5322ca12eb83660a2207ad/1584145806671-AWZOLHATDL9DQ684CW40/ke17ZwdGBToddI8pDm48kEoEftMGeehcFxcqyftEl9R7gQa3H78H3Y0txjaiv_0fDoOvxcdMmMKkDsyUqMSsMWxHk725yiiHCCLfrh8O1z5QHyNOqBUUEtDDsRWrJLTmJPRKCgOKJQlr39QlAOu8ek7RYoq9JCDdBSfkHE74lENHeo2qOWkM3-23xh-ZiSIU/Keycap+profiles+comparison+chart?format=500w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert Pronk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-07 21:26
Swagger schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:00:
[...]

De F en J hebben een diepere curve in de toetsen maar geen aanduiding. Overigens, het is een DSA-profile keycap set dat betekent dat de verschillende rijen niet van elkaar afwijken in vorm. Daardoor kan je de afwijkende curve beter voelen.

[Afbeelding]
Dat is weer een interessant stukje info die ik nog niet kende. Mocht ik ooit in mijn eigen bouw gaan duiken dan heb ik weer een keuze om te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gert Pronk schreef op zondag 24 mei 2020 @ 19:17:
[...]

Dat is weer een interessant stukje info die ik nog niet kende. Mocht ik ooit in mijn eigen bouw gaan duiken dan heb ik weer een keuze om te maken.
Profiel van de toetsen maakt naar mijn mening soms nog meer verschil dan de switches. Nahjah, natuurlijk niet iets als Tealio's vs Box Navy, maar het maakt echt een groot verschil.

Voor typen is overal aan te wennen. Uiteindelijk vind ik vreemd genoeg OEM het prettigste.

OEM heeft wat hoger opstaande randjes dan Cherry, welke een fractie lager zijn. Het verschil tussen beide is overigens niet bijzonder groot.
DSA voelt wel echter wat lager, terwijl het verschil met Cherry verwaarloosbaar is eigenlijk. Maar DSA maakt het "doel" voor je vingers iets kleiner, het contact oppervlakte is iets kleiner namelijk. En het ontbreken van een sculpt maakt voor blind je plek terug vinden meer uit dan je zou denken. Voornamelijk voor games vind ik daarom DSA sub-optimaal.
Dan is er ook nog XDA, wat juist weer een heel groot oppervlakte heeft. Te weinig tijd mee gewerkt om echt een mening over te vormen.

SA is echt hoog. Dat kost mij echt even tijd (weken) om er aan te wennen. Ik vind SA met super lichte switches daarom vermoeiender dan Cherry met super super zware switches.

Dan is er ook nog G20, een vierkant, plat profiel, iets lager dan DSA. Trekt mij persoonlijk niet echt aan...

KAT heb ik al een paar maanden in bestelling staan, verwacht er veel van eigenlijk. Een SA gevoel en sculpt op OEM hoogte? Op papier lijkt mij dat top!

Het huwelijk tussen de juiste switch, hoogte van het bord (frame / plate), profiel en het materiaal van de switches maakt of breek je uiteindelijke type plezier behoorlijk. En dan zijn er nog geluids en flex bepalende aspecten van de behuizing en de manier waarop deze in elkaar zit. En welke stabilisatoren je gebruikt. En eventueel hoe je de switches en stabs hebt ingesmeerd.

Dit is de reden waarom mensen in veelvoud alles bestellen en borden blijven bouwen. Wees gewaarschuwd.
MrMarcie schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 22:26:
[...]

Persoonlijk vind ik het dus helemaal geen verschil maken. Al mijn ABS sets zijn versleten ongeveer 1U rechts van de "? /" knop. Full size shift, 1,75u of 1u, maakt voor mij helemaal niet uit. Of sterker nog, ik prefereer 1.75u of 1u: Minder stabilisatoren! En 1.75u staat naar mijn mening gewoon goed, een reden waarom ik graag voor 65% of 75% borden ga. Hoewel 60% met pijltjes ook zeer welkom is. Maar ik gebruik in tekst, met name code en andere tools gewoon veel pijltjes. En dan vind ik een rijtje 1U Alt / ctrl enzo daarnaast heel prettig. Plus een FN die ze in pg en home / end veranderd, wederom voor de code / snel door documenten heen. Zelfs op een 75% waar gewoon een rijtje home t/m end zit, zet ik dat erin, het voelt te logisch aan om niet te doen.

===

Heb m'n nieuwe greentec pro carbon filament binnen, heb m'n GMK stabs en standoffs, na 10 maanden eindelijk een Elite-C. En de optie om een PCB te laten millen. Nu nog wachten op m'n switches en hotswap sockets, dan kan ik beginnen aan de test-sample prints van m'n prototype.

Ben van plat een "split ortho" bord te gaan maken uit één stuk. Moet nog even nauwkeurig bepalen welke hoek tussen de handen (wel één rigide bord) ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karimmm
DROP CTRL toetsenborden zijn weer beschikbaar. Aangezien ik al een aantal jaren behoorlijk geïnteresseerd ben in dit bordje, heb ik uit impuls een aangeschaft.

Ik heb de Black met Halo Clear 65g switch genomen. Echter heb ik geen ervaring met Halo Clear switches en kon ik geen ervaring vinden in deze thread. Hoe zit het met de ervaringen hier? Niemand die 't heeft?

Het jeukt wel ergens om m'n order te wijzigen naar Kaihua Box white te wijzigen aangezien ik vooral tactile (cherry browns) ben gewend, waardoor ik voor de Halo Clear heb gekozen, ben ik wel een beetje hesistant. "what if" ik die clicky niet prettig vind? :P. Ik ben benieuwd of er mede-enthusiasts zijn die hier wel een keertje mee hebben getypt.

Dit bordje zal ik buitenshuis (werk, studie) gebruiken. Ik twijfel behoorlijk vanwege 't geluid. Maar goed, O-rings kosten niet veel en de switches zijn hot swappable dus het is wel makkelijk om te veranderen in de toekomst.

Linear (vergelijkbaar met reds) vind ik sowieso niet echt superprettig, daar heb ik immers al 'n jaartje mee getypt (merkloos)

EDIT: Linkjes voor degenen die geïnteresseerd zijn:
- DROP Alt High-Profile
- DROP Alt Low Profile
- DROP CTRL High Profile (TKL)
- Drop CTRL Low Profile (TKL)

Verder ben ik benieuwd naar het luben. In het paar jaar dat ik geïnteresseerd ben, heb ik nooit mijn switches gelubed. Is dit een must? Ik merk in ervaringen op het internet dat switches zowel smoother als stiller werken, nadat ze gelubed zijn. Maar ik zie eerlijk gezegd de bomen niet meer door het bos aangezien er zoveel verschillende soorten lubes zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door karimmm op 25-05-2020 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

WFT? Je moet je aanmelden om door de site te kunnen bladeren en/of prijzen te zien? Nee dankje, klinkt als ranzige datamining :(

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swagger
karimmm schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:40:
DROP CTRL toetsenborden zijn weer beschikbaar. Aangezien ik al een aantal jaren behoorlijk geïnteresseerd ben in dit bordje, heb ik uit impuls een aangeschaft.

Ik heb de Black met Halo Clear 65g switch genomen. Echter heb ik geen ervaring met Halo Clear switches en kon ik geen ervaring vinden in deze thread. Hoe zit het met de ervaringen hier? Niemand die 't heeft?

Het jeukt wel ergens om m'n order te wijzigen naar Kaihua Box white te wijzigen aangezien ik vooral tactile (cherry browns) ben gewend, waardoor ik voor de Halo Clear heb gekozen, ben ik wel een beetje hesistant. "what if" ik die clicky niet prettig vind? :P. Ik ben benieuwd of er mede-enthusiasts zijn die hier wel een keertje mee hebben getypt.

Dit bordje zal ik buitenshuis (werk, studie) gebruiken. Ik twijfel behoorlijk vanwege 't geluid. Maar goed, O-rings kosten niet veel en de switches zijn hot swappable dus het is wel makkelijk om te veranderen in de toekomst.

Linear (vergelijkbaar met reds) vind ik sowieso niet echt superprettig, daar heb ik immers al 'n jaartje mee getypt (merkloos)

EDIT: Linkjes voor degenen die geïnteresseerd zijn:
- DROP Alt High-Profile
- DROP Alt Low Profile
- DROP CTRL High Profile (TKL)
- Drop CTRL Low Profile (TKL)

Verder ben ik benieuwd naar het luben. In het paar jaar dat ik geïnteresseerd ben, heb ik nooit mijn switches gelubed. Is dit een must? Ik merk in ervaringen op het internet dat switches zowel smoother als stiller werken, nadat ze gelubed zijn. Maar ik zie eerlijk gezegd de bomen niet meer door het bos aangezien er zoveel verschillende soorten lubes zijn.
Ik heb deze switches (Gateron Black) wel gelubed en het maakt echt veel uit. Vergeleken met m'n oude Corsair K70 (Cherry MX Red) is dit toetsenbord een stuk stiller, vooral geen pings of geratel. Ik heb Tribosys 3204 als lube gebruikt voor de switches en Permatex Dielectric Grease + bandaid mod voor de stabilizers. Daarnaast zijn de DSA keycaps vrij dik vergeleken met die van de Corsair. Het zijn eigenlijk de goedkoopste onderdelen van Aliexpress maar ik ben best tevreden met het eindresultaat.

Maar over lube, voor zover ik weet zijn de twee meest gebruikte Krytox GPL205G0 en Tribosys 3204. Ikzelf heb dus Tribosys 3204 gebruikt omdat, van wat ik gelezen heb, het meer gebruiksvriendelijk is. Teveel GPL205G0 zou een switch verpesten. Bij GPL205G0 wordt vaak vermeld dat het enkel voor lineaire switches is en 3204 voor bij alles past. Verder heb je ook PTFE poeder, maar dat is moeilijker toe te passen en maakt meer rommel. Dielectric Grease is voor de stabilizers omdat het heel erg dik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

dion_b schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:32:
WFT? Je moet je aanmelden om door de site te kunnen bladeren en/of prijzen te zien? Nee dankje, klinkt als ranzige datamining :(
Daarom zou het ook wel gewoon tof zijn als mensen wat screenshots en details/specificaties zouden posten op het moment dat het om een dergelijke website gaat! :)

Ik heb namelijk dezelfde policy : Account nodig om alleen iets te zien ?! Dan niet! Zat andere alternatieven! })

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BSD

BSD

Helaas biedt Drop.com nogal eens keyboard gerelateerde zaken aan die nergens anders te koop zijn, zoals voornoemde Ctrl- en Alt-keyboards en keycaps met MT3 profile. Voor het linken naar Drop items in een topic als deze kun je achter de link ?mode=guest_open zetten. Je kunt dan in ieder geval bekijken waar het om gaat, voor de actuele prijs moet je nog steeds inloggen. Hiervoor volstaat een wegwerpaccount ook, daar kunnen ze weinig info uit halen.

Als service van de zaak bij deze nogmaals de links van @karimmm, voorzien van guest access:
- DROP Alt High Profile
- DROP Alt Low Profile
- DROP CTRL High Profile
- DROP CTRL Low Profile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, voor EUR 5 een fantastische deal, voor EUR 500 een vreselijke. Wederom, dit soort onzin krijgt van mij gelijk :w

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Fijn ik wilde de Ducky Tuxedo brown halen, krijg ik net m'n salaris binnen en is die "levertijd onbekend" terwijl hij gisteren nog leverbaar stond 8)7
Toch maar RGB pudding versie halen voor €30 meer denk ik :9

edit:
óf toch naar een Leopold kijken. Ik vind het alleen jammer dat ze die 3 mediatoetsen missen. Typt Leopold een stuk beter dan Ducky over het algemeen?

[ Voor 27% gewijzigd door Santee op 26-05-2020 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

dion_b schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:32:
Je moet inderdaad aanmelden. Heb 2 maal bij ze besteld. Eerst een Magicforce 82 met Gateron Greens. Moet je eerst een maand of 4 wachten. Was er een led niet gemonteerd. Heb ik wel compensatie voor gehad.
Nu ik wat verder ben en zelf een 60% bordje wilde bouwen een houten case bij drop besteld. En ergens anders de pcb en plate enzo. Weer maanden wachten en dan opeens word pakketje schijnbaar bij de douane tegengehouden in China. Geloof er niks van. En nu meldde ze me doodleuk dat die nooit meer komt en ik pach heb, kreeg wel mijn geld terug.

Ik zou daar alleen dingen bestellen die echt nergens anders te koop zijn en als je heel veel geduld hebt. Echt goedkoper zijn ze nu ook weer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pascoa341
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:13
Alexknl schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 11:31:
Heeft iemand tips m.b.t. een mechanisch toetsenbord (60-65%) voor een Mac? Ik las al over de Keychron K2 maar het feit dat die zo hoog is houd me tegen die te kopen. Ik gebruik momenteel de Ducky Mecha Mini en die vind ik super fijn, alleen wil ik die voor mijn Windows pc houden en een apart toetsenbord voor mijn Mac aanschaffen :)

Edit; Iemand ervaringen met de Keychron K1 Version 4?
Keychron K1 Version 4 is nog niet uit. Ik heb hem wel inmiddels besteld met Gateron Brown Switches en zal wel even posten als hij binnen is (vermoed ergens mid tot eind juni).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alexknl
pascoa341 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:53:
[...]

Keychron K1 Version 4 is nog niet uit. Ik heb hem wel inmiddels besteld met Gateron Brown Switches en zal wel even posten als hij binnen is (vermoed ergens mid tot eind juni).
Thanks voor de herinnering, zie nu dat hij weer te bestellen is en ook de brown switch beschikbaar is. Heb hem ook besteld, ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascoa341
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:13
Alexknl schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:16:
[...]

Thanks voor de herinnering, zie nu dat hij weer te bestellen is en ook de brown switch beschikbaar is. Heb hem ook besteld, ben benieuwd :)
Wordt leuk om te kijken wie hem als eerste binnen heeft :-p.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BSD

BSD

Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet meer bedwingen en heb een setje RAMA Grid keycaps besteld. Geen idee of het fijn typt, maar daar gaan we dus achter komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vaenir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10-2023
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/JFz2zXN/2048-2048-max.jpg

Vandaag mijn build maar eens afgerond door witte leds toe te voegen. Waren na maanden een keer binnen vanuit China.. Ik zal de achtergrond verlichting waarschijnlijk nooit gaan gebruiken maar nu voelt het in ieder geval als compleet aan. Ze kunnen zo fel dat je er blind van wordt en alsnog blind kan typen. :+ M'n DSA keycaps zijn ook niet echt geschikt voor backlight maarja, op naar de volgende build. :P

[ Voor 8% gewijzigd door Vaenir op 27-05-2020 22:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BSD schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:46:
Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet meer bedwingen en heb een setje RAMA Grid keycaps besteld. Geen idee of het fijn typt, maar daar gaan we dus achter komen.
Mja, gezien ze kwa maat vrijwel gelijk zijn aan G20; waarschijnlijk niet top. Het ziet er wel super clean uit op een ortho bordje.

Mijn probleem met G20 was dat het eigenlijk DSA/XDA was, maar dan helemaal zonder dat je noodzakelijkerwijs door hebt waar op de key je zit. En dat maakt dat sommige switches inconsistent aanvoelen, en dat het meer zoeken is zonder homing.

Nu hebben Grids dat niet, omdat ze dus die centrale schep eruit hebben in het midden. Dit zou dus een grote verbetering kunnen zijn over SP's G20. Kwa materiaal zullen ze waarschijnlijk ook top zijn. Maar deze zijn dus nog lager. Ze zijn maar 1mm hoger dan Choc caps!

Waarschijnlijk valt er wel aan te wennen. PC als plastic voor caps lijkt mij ook erg interessant. Ik kan me zo voorstellen dat dit op een high profile behuizing met de lichtste Zealio's V2 voor een heel bijzondere strakke en absolute type ervaring gaat zorgen.

Ben erg benieuwd naar je ervaringen, en hoe goed ze eruit zien. Het promo materiaal van deze caps ziet er namelijk geweldig uit naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:45

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Cergorach schreef op maandag 27 april 2020 @ 12:53:
Ik heb eind 2014 (~5.5 jaar geleden) een Logitech G910 Orion Spark RGB mechanisch toetsenbord gekocht. Nu zullen velen zeggen das een 'nep' mechanisch toetsenbord, wellicht hebben ze gelijk, maar ik ben er nog steeds erg blij mee! Echter de laatste tijd had ik wat vaker last van toetsen die niet werden aangeslagen en afgelopen week kon ik 90% van de wwen niet correct invullen ivm. dubbele aanslagen. Ik ben eens gaan kijken op het internet waar dat aan lag en hoe ik dat kon oplossen...

Natuurlijk kwam dat doordat deze grondig schoongemaakt moest worden (en ja, dat was hard nodig). Alle toetsen eraf gehaald, als je een tool heb, gebruik deze ervoor! Met alleen m'n vingers, is de nagel op mijn duim op twee plekken ingescheurd. Indien je een tool mist kan je ook de achterkant van bv. een klein metalen vorkje gebruiken. De keycaps in een sopje Dreft gegooid en vervolgens individueel elke keycap met een sponsje schoongemaakt (kijkuit de scherpe randjes). Daarna uit laten drogen op keukenrol, maar zelfs naar een paar uur moest ik nog bij het merendeel van de keycaps het water eruit blazen.

Het keyboard zelf eerst ontdaan van al het grove 'ikkie-stuff' met een stugge borstel. Daarna met 70% alcohol en wattenstaafjes het hele toetsenbord onderhanden genomen. Vele wattenstaafjes later de keycaps weer correct terug geplaatst, de rest van de nacht nog laten drogen (was pas laat klaar) en hij typt weer heerlijk!

Benodigd:
- Engelengeduld
- Tijd 5-6 uur
- Foto van toetsenbord 'before' zodat je deze kan gebruiken bij het terugplaatsen van de keycaps.

Het kan wellicht sneller, maar dit is voor mij de eerste keer en ik ben erg grondig als ik aan zo een schoonmaak klus begin. Je moet je echter gaan afvragen of het grondig schoonmaken van zo een toetsenbord wel rendabel is (zeker als je het zakelijk gebruikt)...
Mijn G910 zal (denk ik) nu ook zo'n jaar og 5 oud zijn en loop de laatste paar weken ook tegen het fenomeen aan dat bepaalde toesten af en toe tweemaal input geven terwijl deze maar éénmaal wordt ingedrukt. Tevens geeft de enter toets soms ook tweemaal input bij eenmaal indrukken.

Tot nu toe alle zaken die Logitech geeft gecontroleerd en uitgevoerd:

* Andere USB poort geprobeerd
* Drivers van update voorzien (toetsenbord)
* Drivers USB pooorten van update voorzien.
* Chipset/moederbord drivers gecontroleerd en waarnodig van update voorzien.

Ik heb het toetsenbord ook deels uitelkaar gehaald, maar heb eigenlijk geen echt vuil kunnen vinden. Ik ben overigens niet zover gegaan dat ik alle toetsen heb verwijderd.

Mijn vraag aan @Cergorach is eigenlijk heeft het verder schoonmaken nu echt geholpen? Ik vind het namelijk zonde om een 160 euro kostend toetsenbord te moeten vervangen, terwijl deze in de 4 a 5 jaar dat ik hem heb niet eens heel intensief is gebruikt. Mijn gevoel zegt namelijk dat het meer een driver issue is, ook als ik er andere fora opna lees. Echter een duidelijk antwoord heb ik nog niet kunnen vinden.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cergorach schreef op maandag 27 april 2020 @ 12:53:
Ik heb eind 2014 (~5.5 jaar geleden) een Logitech G910 Orion Spark RGB mechanisch toetsenbord gekocht. Nu zullen velen zeggen das een 'nep' mechanisch toetsenbord, wellicht hebben ze gelijk, maar ik ben er nog steeds erg blij mee! Echter de laatste tijd had ik wat vaker last van toetsen die niet werden aangeslagen en afgelopen week kon ik 90% van de wwen niet correct invullen ivm. dubbele aanslagen. Ik ben eens gaan kijken op het internet waar dat aan lag en hoe ik dat kon oplossen...

Natuurlijk kwam dat doordat deze grondig schoongemaakt moest worden (en ja, dat was hard nodig). Alle toetsen eraf gehaald, als je een tool heb, gebruik deze ervoor! Met alleen m'n vingers, is de nagel op mijn duim op twee plekken ingescheurd. Indien je een tool mist kan je ook de achterkant van bv. een klein metalen vorkje gebruiken. De keycaps in een sopje Dreft gegooid en vervolgens individueel elke keycap met een sponsje schoongemaakt (kijkuit de scherpe randjes). Daarna uit laten drogen op keukenrol, maar zelfs naar een paar uur moest ik nog bij het merendeel van de keycaps het water eruit blazen.

Het keyboard zelf eerst ontdaan van al het grove 'ikkie-stuff' met een stugge borstel. Daarna met 70% alcohol en wattenstaafjes het hele toetsenbord onderhanden genomen. Vele wattenstaafjes later de keycaps weer correct terug geplaatst, de rest van de nacht nog laten drogen (was pas laat klaar) en hij typt weer heerlijk!

Benodigd:
- Engelengeduld
- Tijd 5-6 uur
- Foto van toetsenbord 'before' zodat je deze kan gebruiken bij het terugplaatsen van de keycaps.

Het kan wellicht sneller, maar dit is voor mij de eerste keer en ik ben erg grondig als ik aan zo een schoonmaak klus begin. Je moet je echter gaan afvragen of het grondig schoonmaken van zo een toetsenbord wel rendabel is (zeker als je het zakelijk gebruikt)...
Paar opmerkingen hierover:

keycap puller is inderdaad nodig. Scherpe caps is een beetje een teken van slechte kwaliteit en afwerking, veel keycaps hebben dit niet. Maar de reden waarom het sterk aan te raden is, is dat je de mounts waarmee ze op de switches zitten kan beschadigen, en dan passen ze niet meer! Maar goed, ook prettig voor je eigen vingers. Als je geen puller hebt, is deze eenvoudig te 3e printen. Maar een postbode elastiek helpt ook al heel erg! duw deze onder de puntjes, herhaal aan de andere kant en trekken maar.

Er is overigens niets "nep" aan Logitech Romer G switches. Het zijn gewoon mechanische switches. Dus is het een MK.

Maar kijk uit met die borstel, als je vuil IN je de switches weet te krijgen, is deze verpest! (Tot je em open maakt en schoon maakt van binnen)

Helaas denk ik niet dat dit de dubbele registratie gaat verhelpen. Dat zit em in de koperen contactjes IN de switch. Daar ga je niet bij komen totdat je deze open maakt. Het is een bekend issue, waarbij het gebogen deel wegens herhaaldelijk gebruik niet meer zo veerkrachtig is. De upstroke actueert em dan ook nog eens. Je zult merken dat de meest versleten switches waarschijnlijk bij een bepaalde aanslag diepte dit na een tijdje 80% van de tijd of misschien zelfs vaker gaan vertonen. Eraf solderen en vervangen.

Romer G is simpelweg niet zo duurzaak als menig andere switch. Mensen griepen op Cherry, maar MX switches blijven toch echt langer meegaan dan vele alternatieven. Omron (de fabrikant van deze switch) heeft naar mening van een aantal concurrenten (dus tja, wij van WC eend) simpelweg een design fout gemaakt met de rondom aangelegde switch plate, waardoor ze die extra demping in konden bouwen. Welke de switch doet aanvoelen als een MX Brown met dubbele o-ring.

Het voordeel is dat je op Amazon gemakkelijk vervangende switches kunt bestellen. Dan ben je met wat soldeerwerk snel weer klaar voor een volgende 5 jaar.

Persoonlijk zou ik de moeite er niet in steken en een nieuw bord gaan uitzoeken.

Het schoonmaken gaat overigens als je het wat vaker doet vrij snel. Ik heb m'n bordjes vaak in ~40 min weer fris. Maar dan moet je het wel iets van ieder jaar doen, ik kan me voorstellen dat deze "erg vol" zat na 5j.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
djunicron schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 17:04:
[...]

Paar opmerkingen hierover:

keycap puller is inderdaad nodig. Scherpe caps is een beetje een teken van slechte kwaliteit en afwerking, veel keycaps hebben dit niet. Maar de reden waarom het sterk aan te raden is, is dat je de mounts waarmee ze op de switches zitten kan beschadigen, en dan passen ze niet meer! Maar goed, ook prettig voor je eigen vingers. Als je geen puller hebt, is deze eenvoudig te 3e printen. Maar een postbode elastiek helpt ook al heel erg! duw deze onder de puntjes, herhaal aan de andere kant en trekken maar.

Er is overigens niets "nep" aan Logitech Romer G switches. Het zijn gewoon mechanische switches. Dus is het een MK.

Maar kijk uit met die borstel, als je vuil IN je de switches weet te krijgen, is deze verpest! (Tot je em open maakt en schoon maakt van binnen)

Helaas denk ik niet dat dit de dubbele registratie gaat verhelpen. Dat zit em in de koperen contactjes IN de switch. Daar ga je niet bij komen totdat je deze open maakt. Het is een bekend issue, waarbij het gebogen deel wegens herhaaldelijk gebruik niet meer zo veerkrachtig is. De upstroke actueert em dan ook nog eens. Je zult merken dat de meest versleten switches waarschijnlijk bij een bepaalde aanslag diepte dit na een tijdje 80% van de tijd of misschien zelfs vaker gaan vertonen. Eraf solderen en vervangen.

Romer G is simpelweg niet zo duurzaak als menig andere switch. Mensen griepen op Cherry, maar MX switches blijven toch echt langer meegaan dan vele alternatieven. Omron (de fabrikant van deze switch) heeft naar mening van een aantal concurrenten (dus tja, wij van WC eend) simpelweg een design fout gemaakt met de rondom aangelegde switch plate, waardoor ze die extra demping in konden bouwen. Welke de switch doet aanvoelen als een MX Brown met dubbele o-ring.

Het voordeel is dat je op Amazon gemakkelijk vervangende switches kunt bestellen. Dan ben je met wat soldeerwerk snel weer klaar voor een volgende 5 jaar.

Persoonlijk zou ik de moeite er niet in steken en een nieuw bord gaan uitzoeken.

Het schoonmaken gaat overigens als je het wat vaker doet vrij snel. Ik heb m'n bordjes vaak in ~40 min weer fris. Maar dan moet je het wel iets van ieder jaar doen, ik kan me voorstellen dat deze "erg vol" zat na 5j.
Hoe maak je het snelst alles schoon? Alle keys eraf in een sopje en dan het bord zelf met een microvezel doekje met alcohol?
Ik heb ook nog een 3 tal toetsenborden die wel een schoonmaakbeurt kunnen gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

_Dune_ schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 12:49:
Mijn G910 zal (denk ik) nu ook zo'n jaar og 5 oud zijn en loop de laatste paar weken ook tegen het fenomeen aan dat bepaalde toesten af en toe tweemaal input geven terwijl deze maar éénmaal wordt ingedrukt. Tevens geeft de enter toets soms ook tweemaal input bij eenmaal indrukken.

Tot nu toe alle zaken die Logitech geeft gecontroleerd en uitgevoerd:

* Andere USB poort geprobeerd
* Drivers van update voorzien (toetsenbord)
* Drivers USB pooorten van update voorzien.
* Chipset/moederbord drivers gecontroleerd en waarnodig van update voorzien.

Ik heb het toetsenbord ook deels uitelkaar gehaald, maar heb eigenlijk geen echt vuil kunnen vinden. Ik ben overigens niet zover gegaan dat ik alle toetsen heb verwijderd.

Mijn vraag aan @Cergorach is eigenlijk heeft het verder schoonmaken nu echt geholpen? Ik vind het namelijk zonde om een 160 euro kostend toetsenbord te moeten vervangen, terwijl deze in de 4 a 5 jaar dat ik hem heb niet eens heel intensief is gebruikt. Mijn gevoel zegt namelijk dat het meer een driver issue is, ook als ik er andere fora opna lees. Echter een duidelijk antwoord heb ik nog niet kunnen vinden.
Wat een hoop onzin heeft Logitech Support je aangepraat zeg! :/

Je hebt gewoon te maken met een switch die brak is geworden en het beste is om gewoon de boel open te maken en die switch met een ander minder vaak gebruikte switch te vervangen, zoals die van je Print Screen toets bijvoorbeeld.

That's it! :)
Santee schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 17:19:
Hoe maak je het snelst alles schoon? Alle keys eraf in een sopje en dan het bord zelf met een microvezel doekje met alcohol?
Ik heb ook nog een 3 tal toetsenborden die wel een schoonmaakbeurt kunnen gebruiken :)
Daar komt het wel een beetje op neer! :)

Je zou nog een klein kwastje erbij kunnen nemen voor de moeilijke hoekjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mja, gewoon alles eraf, stofzuigertje en inderdaad, een kwastje. Vooral uitkijken dat je tijdens het schoonmaken geen stammetjes indrukt, want dan veeg je dus vuil erin.

Ook vooral niet de caps erop perslucht erin spuiten of stofzuigen, dan trek je ook vuil OP de stam welke je vervolgens naar binnen kan drukken bij normaal gebruik.

Op kantoor trek ik een puller of elastiek de caps eraf, spray ze aan de bovenkant met allesreiniger en spoel ze met "badwater" temperatuur af. Met een doekje even drogen en de randjes. De onderste binnenkant laat ik vaak zitten, zeker de binnenkant van het kruisje van de MX mount, daar kan namelijk helemaal niets bij komen. Borsteltje langs het kleine grut op de plate en klaar. 30-40min en m'n 64 toetsjes zijn wel weer schoon. Fullsize duurt natuurlijk langer...

===

Speel momenteel met de gedachten m'n 65% semi-ortho semi-ergo 3D print handwire keyboard in een ontwikkel en bouw blogje te veranderen. Maar vraag me eerlijk gezegd af of mensen dit zouden willen kijken. Ik bedoel mensen kijken naar de grootste onzin blogs, maar dit is uiteindelijk niets nieuws wat letterlijk iedereen zou kunnen doen, en het maakt het project zeker 25% meer werk om het een beetje lekker kijkend materiaal te maken; dus de vraag:

Zou je naar een ~60 min buildlog kijken van CAD tot print to soldeerwerk tot QMK programmeren op YT?

{edit} Wow, lekker dan, nu heb ik een top-5 Logi G915 karma score.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

djunicron schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 22:31:
Zou je naar een ~60 min buildlog kijken van CAD tot print to soldeerwerk tot QMK programmeren op YT?
Ik in ieder geval niet! :P

Je kan ze beter in kortere video's opsplitsen en dan aan elkaar doorlinken! d:)b

En hou het vooral kort en direct zonder een heel verhaal eromheen, want dat is toch wel waar ik me het meest aan stoor als ik die eene keer niet om een YouTube variant i.p.v. geschreven variant heen kan : Mensen praten echt veel teveel i.p.v. gewoon meteen te vertellen hoe iets moet of wat de oplossing kan zijn! -O-

Ik heb weleens een video en geschreven artikel van een bekendere grote tech websites vergeleken :
- 15 minuten om het artikel te lezen.
- 25 minuten om de video te kijken.

Nou, sorry, maar dan weet ik wel wat mijn keuze wordt! :P :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Extraxyz
Weer een nieuw persoonlijk WPM record, eindelijk de 130 gepasseerd :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K2T8VCp26yC8JT-NGeB71lyK11c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HIQ7OGdljVAudppyWF1dlsxL.png?f=fotoalbum_large

Typtest is via monkey-type.com, erg fijne website.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
Gisteren na 5 weken geduld eindelijk de Leopold FC660 in MX Bruin mogen ontvangen :-)
Het zal wennen worden vanaf een full size maar het is echt een fijn ding!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nz_u3MvOuV32VzA4nmZx3W0mr20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cPB17ihTfNPo2cpcbZoKcWSz.jpg?f=fotoalbum_large

(productreview: Leopold FC660M PD MX Brown (US) Zwart/Grijs/Blauw review door Rob Z )

[ Voor 18% gewijzigd door Rob Z op 07-06-2020 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surgery
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 12-10-2023
Een gebreken van deze mooie hardware merken is vaak het software voor mij. Liever ook geen geklungel met third party software zoals autohotkey.
Software voor het opnemen van macro's, shortcut key-combinaties maken en specifiek koppelen met de programma's waarmee je werkt.
Een keyboard zonder een gebruiksvriendelijke software is een no-deal voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Extraxyz schreef op zondag 31 mei 2020 @ 18:18:
Weer een nieuw persoonlijk WPM record, eindelijk de 130 gepasseerd :*)

[Afbeelding]

Typtest is via monkey-type.com, erg fijne website.
Gefeliciteerd. Ik ben blij dat ik soms de 80 doorbreek. Gaat nog heel lang duren die 100+.
130+ met 100% accuracy is wel erg netjes trouwens.
Rob Z schreef op zondag 31 mei 2020 @ 22:10:
Gisteren na 5 weken geduld eindelijk de Leopold FC660 in MX Bruin mogen ontvangen :-)
Je bent nu al gewend maar je weet het nog niet. Straks, over een tijdje, moet je maar weer eens een full size voor je neerzetten. Dan vraag je je direct af waarom je dat altijd gebruikt heb.

[ Voor 31% gewijzigd door MrMarcie op 01-06-2020 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:01
Rob Z schreef op zondag 31 mei 2020 @ 22:10:

[Afbeelding]

(productreview: Leopold FC660M PD MX Brown (US) Zwart/Grijs/Blauw review door Rob Z )
Heb hem ook in bestelling staan (valt nog niet mee er eentje te bemachtigen inderdaad..), wel met Cherry Blue.. (voor thuis)
surgery schreef op maandag 1 juni 2020 @ 11:21:
Een gebreken van deze mooie hardware merken is vaak het software voor mij. Liever ook geen geklungel met third party software zoals autohotkey.
Software voor het opnemen van macro's, shortcut key-combinaties maken en specifiek koppelen met de programma's waarmee je werkt.
Een keyboard zonder een gebruiksvriendelijke software is een no-deal voor mij.
Doe mij maar gewoon in de hardware. Met dit toetsenbord kun je wat basic dingen via key-combo's op het toetsenbord, zoals bijv. Windows key uitzetten.

[ Voor 30% gewijzigd door - J.W. - op 03-06-2020 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extraxyz
MrMarcie schreef op maandag 1 juni 2020 @ 23:01:
[...]

Gefeliciteerd. Ik ben blij dat ik soms de 80 doorbreek. Gaat nog heel lang duren die 100+.
130+ met 100% accuracy is wel erg netjes trouwens.

[...]
Ik had zelf ook heel lang 100 als bovengrens tot ik eind vorig jaar wat serieuzer ging oefenen met touch-typen op https://www.keybr.com/ (met de focus op fouten ipv snelheid, maar dat kwam alsnog vanzelf).

Ben nu op diezelfde site Colemak aan het leren, begin het toch behoorlijk beu te worden dat m'n pink verkrampt bij de letter p :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adehaan968cs
  • Laatst online: 09-09 22:00
Wat voor lube gebruiken jullie? Ik heb nu een set Gateron Black die onderweg is, maar ik zou niet weten welke lube ik hiervoor moet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extraxyz
Kort antwoord: Tribosys 3204.

Lang antwoord:

Alle nummers die je langs ziet komen hebben betrekking op de eigenschappen van het spul. Begint het met een 1, dan is het een olie, begint het met een 2, dan is het een vet. Het laatste nummer geeft de viscositeit (stroperigheid) aan. Krytox 104 is dus een vloeibare olie, Tribosys 3203 is een redelijk vloeibaar vet, en Krytox 205 is een erg stroperig vet.

De meeste mensen geven voor linears de voorkeur aan een vet met hoge viscositeit, ik gebruik zelf ook Krytox 205g0. Die wordt dan ook weer verkocht met verschillende 'grades'. Krytox 205g0 heeft een erg soepele samenstelling (denk Nutella) terwijl Krytox 205g2 wat korreliger is (denk pindakaas). Dat laatste zou je eigenlijk ook nooit alleenstaand moeten gebruiken, maar wordt vaak gebruikt om mee te mixen.

Maar als je teveel 205 op je switches smeert, heeft het juist een totaal averechtse werking (het gaat eerder vastkleven). Vandaar dat ik om te beginnen een minder visceus vet zou aanraden, oftewel 204. Dit kun je van zowel Krytox als Tribosys kopen, maar van die laatste is het meestal een stuk beter verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Ik gebruik geen lube. Het is geen vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adehaan968cs
Extraxyz schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:10:
Kort antwoord: Tribosys 3204.

Lang antwoord:

Alle nummers die je langs ziet komen hebben betrekking op de eigenschappen van het spul. Begint het met een 1, dan is het een olie, begint het met een 2, dan is het een vet. Het laatste nummer geeft de viscositeit (stroperigheid) aan. Krytox 104 is dus een vloeibare olie, Tribosys 3203 is een redelijk vloeibaar vet, en Krytox 205 is een erg stroperig vet.

De meeste mensen geven voor linears de voorkeur aan een vet met hoge viscositeit, ik gebruik zelf ook Krytox 205g0. Die wordt dan ook weer verkocht met verschillende 'grades'. Krytox 205g0 heeft een erg soepele samenstelling (denk Nutella) terwijl Krytox 205g2 wat korreliger is (denk pindakaas). Dat laatste zou je eigenlijk ook nooit alleenstaand moeten gebruiken, maar wordt vaak gebruikt om mee te mixen.

Maar als je teveel 205 op je switches smeert, heeft het juist een totaal averechtse werking (het gaat eerder vastkleven). Vandaar dat ik om te beginnen een minder visceus vet zou aanraden, oftewel 204. Dit kun je van zowel Krytox als Tribosys kopen, maar van die laatste is het meestal een stuk beter verkrijgbaar.
Dank voor je uitgebreide antwoord! Ik zal dan inderdaad maar beginnen met de 3204 en kijken hoe dat bevalt. Heb je ook nog een adres in Nederland waar je dat kan bestellen? Ik kan het nu namelijk alleen vinden op mykeyboard.eu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Dwarlorf schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:32:
Ik gebruik geen lube. Het is geen vereiste.
:*)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Persoonlijk gebruik ik alleen lube wanneer de build erom vraagt.

Je kan het dus eigenlijk alleen maar testen. En dat moet je dan doen in de samenstelling die je voor ogen hebt.
Sommige switches hebben daarnaast eigenlijk eerst slijtage nodig. Met name Cherry Red / Silver / Black worden (veel) minder schraperig en over het algemeen prettiger over de tijd. Als je die direct met 205g0 behandeld, gebeurt dat niet meer. Dit is een reden waarom zeer langdurig gebruikte MX Blacks van voor 2015 populair zijn. Buiten dat er een tijdje inferieure onderdelen bij Cherry zijn gebruikt voor black / red tussen 2015-2017 ofzo.

Maar goed, wat bedoel ik met de combinatie; Je switch type, keycap materiaal / profiel en plate gaan allemaal uitmaken voor het gevoel. Lube is slechts één onderdeel daarvan.

Lube op een flexibele plate met "silenced" switches (dus TPU voetjes tegen herrie), maakt het geheel extreem boterig / sponsig. Ik zou persoonlijk nooit 205g0 of g1 gebruiken op tactile switches die niet in een super strakke plate zitten (staal). En dan nog maakt het ze sponsig. Voeg daar PBT caps in OEM profiel aan toe en je kan net zo goed op een €10 dell rubber dome gaan typen.

Er zijn eigenlijk geen switches die niet te doen zijn zonder lube. Voornamelijk bij stille builds is het een grote plus. Tribosis 3204 of Krytox 205g0. Ik zou overigens voornamelijk die twee kopen. 3203 is tricky omdat het zo vloeibaar is, en persoonlijk vind ik het minder geschikt voor de veren. En juist de springveren doe ik graag, omdat daar ook bij premium boutique switches nog wel een een ping van kan ontstaan, wat je toch wel graag wilt tegengaan.

Tribosis 3204 maakt daarnaast lineare switches simpelweg soepeler. Maar op de toch al super soepele Tealio's V2, doet het naar mijn mening enkel nog maar wat voor het geluid. En op lineaire box switches, doet het ook maar weinig voor de soepelheid wegens het design en heb je kans het verkeerd te doen, waardoor de boel intern juist vervuilt (het kan er dan NIET meer uit, terwijl dat normaal wel gaat) en het dus onwijs gaat schrapen.

Bij tactile switches (Panda's, Zealio's, Kailh non-box, etc) zou ik het overwegen, afhankelijk van hoe je de switch in gaat zetten. Zwaardere Zealio's of Zilents in een messing (brass) plaat worden er wel "egaler" door, maar in 62g Zealio V2s wil je juist "door de hoge bump heen schieten" en dan werkt dikke lube averechts voor het gevoel. Als je voor een build met SA profiel gaat (Of MT3 wellicht, niet geprobeerd) zou ik ze zeker wel luben. Het maakt bij een scheve aanslag op een hoge cap namelijk uit in de extra weerstand (voelt als inconsistentie) en die neem je ermee weg.

Clickies laat ik aan anderen over, ik ben geen expert.

Luben moet dus passen bij wat je wilt bereiken met je bord. Het is daarnaast echt serieus tijdrovend. En het is goedkoop. 1ml gaat rustig 250 switches mee. Anders gebruik je teveel. Ik zou zeker proberen een 4 tal switches te luben bij een build, en vervolgens te kijken wat je voorkeur is. Maar let wel, eens ingesmeerd, krijg je het er nooit meer vanaf. En je zult echt met cap, op verschillende rijen in de plate moeten testen. Tussen duim en wijsvinger erin knijpen gaat echt niet helpen.

Tevens een waarschuwing @adehaan968cs ; veel mensen die beginnen met switches die ze toch al bevallen gaan luben, willen daarna nooit meer anders en gaan alles uit elkaar halen en insmeren. Tot ze een jaar of wat later erachter komen dat het een één van de keyboard balanceer tools is en dat je die knop niet altijd tot 11 hoeft te draaien. Duik met voorbedachte rade in het het konijnenhol, het gaat erg diep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adehaan968cs
djunicron schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 00:59:
Persoonlijk gebruik ik alleen lube wanneer de build erom vraagt.

Je kan het dus eigenlijk alleen maar testen. En dat moet je dan doen in de samenstelling die je voor ogen hebt.
Sommige switches hebben daarnaast eigenlijk eerst slijtage nodig. Met name Cherry Red / Silver / Black worden (veel) minder schraperig en over het algemeen prettiger over de tijd. Als je die direct met 205g0 behandeld, gebeurt dat niet meer. Dit is een reden waarom zeer langdurig gebruikte MX Blacks van voor 2015 populair zijn. Buiten dat er een tijdje inferieure onderdelen bij Cherry zijn gebruikt voor black / red tussen 2015-2017 ofzo.

Maar goed, wat bedoel ik met de combinatie; Je switch type, keycap materiaal / profiel en plate gaan allemaal uitmaken voor het gevoel. Lube is slechts één onderdeel daarvan.

Lube op een flexibele plate met "silenced" switches (dus TPU voetjes tegen herrie), maakt het geheel extreem boterig / sponsig. Ik zou persoonlijk nooit 205g0 of g1 gebruiken op tactile switches die niet in een super strakke plate zitten (staal). En dan nog maakt het ze sponsig. Voeg daar PBT caps in OEM profiel aan toe en je kan net zo goed op een €10 dell rubber dome gaan typen.

Er zijn eigenlijk geen switches die niet te doen zijn zonder lube. Voornamelijk bij stille builds is het een grote plus. Tribosis 3204 of Krytox 205g0. Ik zou overigens voornamelijk die twee kopen. 3203 is tricky omdat het zo vloeibaar is, en persoonlijk vind ik het minder geschikt voor de veren. En juist de springveren doe ik graag, omdat daar ook bij premium boutique switches nog wel een een ping van kan ontstaan, wat je toch wel graag wilt tegengaan.

Tribosis 3204 maakt daarnaast lineare switches simpelweg soepeler. Maar op de toch al super soepele Tealio's V2, doet het naar mijn mening enkel nog maar wat voor het geluid. En op lineaire box switches, doet het ook maar weinig voor de soepelheid wegens het design en heb je kans het verkeerd te doen, waardoor de boel intern juist vervuilt (het kan er dan NIET meer uit, terwijl dat normaal wel gaat) en het dus onwijs gaat schrapen.

Bij tactile switches (Panda's, Zealio's, Kailh non-box, etc) zou ik het overwegen, afhankelijk van hoe je de switch in gaat zetten. Zwaardere Zealio's of Zilents in een messing (brass) plaat worden er wel "egaler" door, maar in 62g Zealio V2s wil je juist "door de hoge bump heen schieten" en dan werkt dikke lube averechts voor het gevoel. Als je voor een build met SA profiel gaat (Of MT3 wellicht, niet geprobeerd) zou ik ze zeker wel luben. Het maakt bij een scheve aanslag op een hoge cap namelijk uit in de extra weerstand (voelt als inconsistentie) en die neem je ermee weg.

Clickies laat ik aan anderen over, ik ben geen expert.

Luben moet dus passen bij wat je wilt bereiken met je bord. Het is daarnaast echt serieus tijdrovend. En het is goedkoop. 1ml gaat rustig 250 switches mee. Anders gebruik je teveel. Ik zou zeker proberen een 4 tal switches te luben bij een build, en vervolgens te kijken wat je voorkeur is. Maar let wel, eens ingesmeerd, krijg je het er nooit meer vanaf. En je zult echt met cap, op verschillende rijen in de plate moeten testen. Tussen duim en wijsvinger erin knijpen gaat echt niet helpen.

Tevens een waarschuwing @adehaan968cs ; veel mensen die beginnen met switches die ze toch al bevallen gaan luben, willen daarna nooit meer anders en gaan alles uit elkaar halen en insmeren. Tot ze een jaar of wat later erachter komen dat het een één van de keyboard balanceer tools is en dat je die knop niet altijd tot 11 hoeft te draaien. Duik met voorbedachte rade in het het konijnenhol, het gaat erg diep.
Hier staat alles in beschreven wat ik wil weten, bedankt!. Ik ga het eens proberen met de 3204 op de Gateron Black's. Ik laat weten wat het resultaat is als alles binnen is!
Pagina: 1 ... 40 ... 158 Laatste