Tja, meestal verliezen keyboards weinig waarde als ze zo goed in elkaar zijn gezet en de behuizing en caps geen sporen van gebruik hebben.
Ik ben niet degene waar je het aan vraagt maar net een build voor iemand anders gedaan:
65% layout 5 degrees van KBD fans: aangeleverd, goedkope plate en klein grut: €110.
PCB, KBD fans maakt ze zo'n beetje zo goedkoop als het maar kan uit massa productie: €35
Zeal stabilisatoren: €45 (niet de goude, maar wel toppers, stabs zijn belangrijker voor een build dan veel mensen denken)
MX Reds 67x, lubed met 4203: Lube kost hooguit €5 en dan heb je 4x teveel voor zo'n build, maar dit kost mij zo'n 4 min per switch gemiddeld. Switches waren volgens mij maar iets van €30.
GMK nightrunner caps: €140, maar dan heb je die dus wel al 10 maanden terug besteld. Kreeg mijn set gisteren binnen, dus hij waarschijnlijk ook. Had em even met een GMK set van mij getest. (of de switches wel echt perfect recht zitten en dus één lijn vormen na het solderen) Zo'n set off the shelve kopen of van iemand die em dus "over heeft" uit een group buy, brengt een prijs met zich mee: €160-220 is gebruikelijk, afhankelijk van populariteit en oplage.
Stukje TPU geprint als basislaag voor het dempen van hoge tonen / normaal verpakkingsfoam werkt ook: €0.
De stabs voorbewerken, switches openen, smeren, sluiten en testen (en het is cherry, dus outliers even de veer van wisselen, rammelde stems uitwisselen), PCB testen, Stabs en switches op de PCB bevestigen.
Alles bij elkaar bijna 7 uur werk in zitten. Natuurlijk hoef je geen switches te luben en kan je hotswap nemen, geen TPU insert meten en printen. Maar al die dingen ga je wel merken in het eindproduct. En dit waren de wensen.
Bordje zonder kabel kostte dus ~€350. Dit is goedkoop. Sommige cases kosten al meer zonder plate...
En in dit geval kwam er €100 bovenop. Dit was een vriendendienst en ik had er geen prijs op geplakt. Als ik €10 en een biertje had gekregen was het ook goed. (had 2x verzendkosten gemaakt)
Natuurlijk kan je een Tai-Hao of KBD fans PBT setje nemen voor €40-60 ipv GMK. Sommige Gateron en Kaihl switches zijn iets beter en goedkoper dan Cherry Red, als je op de verzending wilt / kunt wachten.
Als je het niet zelf wilt doen, is €100 voor 7 uur werk natuurlijk een minimum loontje. En natuurlijk, het kan waarschijnlijk ook in 4 uur. Smijt de stems en veren in een zak en gooi de lube erbij en husselen maar, het zijn immers lineairs.
Een build zoals die hierboven met zorg en aandacht erin in 75% layout, ik zou niet minder dan €500 verwachtten. Maar als je lang genoeg zoekt en mensen treft die er vanaf moeten wegens financiële omstandigheden enzo, kan het ook rustig veel lager.