Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• urf
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Veren vervangen zou moeten kunnen zonder te solderen. Je kan de keycaps en de bovenkant van de switch loshalen en de onderkant laten zitten als het goed is. Zie bijvoorbeeld deze video: YouTube: Cherry MX Switch Mod (PCB Mount)

Disclaimer: ik heb zelf mijn veren nog nooit vervangen. Dus geen praktijkervaring mee hoe makkelijk/moeilijk dit is.

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19:08

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Het ligt er ook aan hoe je keyboard in elkaar zit hé! :)

Als de switches puur op het PCB zitten zonder nog een plate eroverheen dan zou het inderdaad zonder te solderen moeten kunnen, maar anders zal je toch echt aan de bak moeten en het hele toetsenbord uit elkaar moeten halen!

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Extraxyz
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 23:24
Ook met een plate kun je de behuizing open krijgen

YouTube: Guide: Removing the switch tops on the KC60

• Expresso
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 20-04 22:59
Vanavond komt mijn eerste mechanische toetsenbord binnen. Een Leopold FC900PD, in de meest afgrijselijke kleurencombinatie die je je maar in kan denken :D om mij te motiveren om naar het scherm te blijven kijken.

Ik typ veel en wil eventuele getuigen maximaal irriteren: dus blauwe schakelaars.

Ik heb hem besteld bij candykeys.

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 23:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bah. Ik typ nu een week op die new-old-stock Acer keyboard met Acer black switches (Alps-white kloon). Eerste indruk was best positief, zowel qua keyfeel als geluid - minder schel dan MX Blue, maar betere tactility. Dat klopt, maar wat je wel hebt is een slider die voelbaar ruwe weerstand langs de zijkanten heeft. Dat is een veelvoorkomende euvel van oude, vieze Alps borden, maar deze was splinternieuw en volledig schoon. Het is ook niet viezigheid (onregelmatig, verschilt tussen toetsen), maar puur design en materialen (gelijkmatig op alle toetsen aanwezig).

Afrader. Ik stap wel over op die Matias Tactile Pro 2, met echte Alps White. Kijken hoe dat een weekje voelt :)

Soittakaa Paranoid!

• Ik ben dus Luke
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 29-05 20:11
@urf @nero355 Oeps. Ik zie dit nu pas. Dat filmpje van jou, urf, is wat ik in gedachten had. Drie zwaardere switches kopen en die dan onder mijn spatiebalk stoppen. Iets met meer weerstand dus. Ik weet niet of het op deze foto te zien is, maar zou ik dus mijn drie switches onder de spatiebalk (dit is backspace, minder gedoe voor foto) ook op deze plaat kunnen vervangen, denk je?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Extraxyz
Alleen de middelste is een switch, de buitenste twee zijn je stabilizers, daar hoef je niks mee te doen. Je kan niet zonder te desolderen de switch vervangen, je kan wel de switch aan de bovenkant openmaken en de veer die erin zit vervangen.

• Illegal_Alien
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Hopelijk kort vraagje (En uiteraard wat langer geworden, dan dat ik dacht....) zonder dat ik een nieuw topic moet openen; ik ben nu nieuwe trotse eigenaar van een SteelSeries Apex 7 met Brown Switches, alleen sinds ik hem aan het systeem heb gekoppeld heb ik het volgende vreemde probleem:

alle CTRL+ALT+Nummer combinaties, zorgen ervoor dat een geopende window (bijvoorbeeld Notepad) out of focus gaan. Dus als ik CTRL+ALT+5 inklik krijg ik niet het € sumbool (wel met de alt code.)

De Windows on-screen keyboard heeft hetzelfde probleem, dus krijg het idee dat er iets in Windows omgevallen is kwa instelling, kan alleen niet achterhalen wat. Ben ook nog bezig met de SteelSeries support, alleen die zijn wat langzamer met antwoorden.

Ingame en normaal typen enzo zijn allemaal geen probleem, ook de CTRL-ALT+C (©) werkt gewoon, het gaat dus puur om de cijfertoetsen boven de QWERTY :P.

Ow en loskoppelen en oude toetsenbord eraan hangen, zorgt NIET dat het probleem weggaat....

[Voor 8% gewijzigd door Illegal_Alien op 18-04-2020 20:31]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Miki
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 00:11
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:46:
Na een paar weken met de Keychron K2 icm een Macbook:
-batterijduur valt best tegen, de accu lading staat in MacOS altijd op 100%, onduidelijke batterijcheck middels fn+b, geeft enkel aan of ie 70%+ of minder is, niet goed bruikbaar
-lichteffect is irritant, je kunt met 1 knopje cyclen maar niet handig om snel naar die ene stand te gaan die je wenst (met fn + lampknopje kun je wel aan/uit doen, maar per ongeluk de lampknop aanraken betekent dat je weer loopt te klooien) Alleen constant aan of uit vind ik persoonlijk fijn, de rest leidt enorm af.
-connectiviteit valt regelmatig weg, uit standby halen gaat niet altijd lekker, moet vaak bluetooth uit en weer aan zetten
-hij gaat in standby zelfs als ie gevoed wordt via USB
-ik kan hem niet via mn USB-C dock opladen, mn Mac zeurt dan dat de accessoire teveel stroom trekt en is uitgeschakeld
-hij typt wel fijn (Gateron Brown), maar toch wel redelijk luidruchtig

Ik gebruik hem nu als vast keyboard voor thuis en gebruik de Apple Magic Keyboard voor op kantoor (als ik daar weer eens een keer kom). Die laatste is veel compacter, minder luidruchtig, accuduur is veel beter en bluetooth connectiviteit veel stabieler. Maar is niet mechanisch ;)
Zou je het toetsenbord weer kopen nu je dit allemaal weet? Ik twijfel sterk namelijk nu ik al je tekortkomingen lees.
Een andere optie die ik overweeg is de Logitech MX Keys maar dat is hier vloeken in de kerk omdat het een membraan toetsenbord is. Dit toetsenbord is trouwens ook niet geheel zonder problemen, stand-by issues met led verlichting.

Btw
Ik heb ook naar andere alternatieven gekeken zoals de Anne pro 2 maar Mac support ondermaats door het ontbreken van key caps.

| 14x315W Eurener MEPV Turbo Mono black | 7x APSystems YC500 | ZW 41° | Array tilt 10° | PVOutput || MBP i5 500Gb 2017 | MBA i5 128Gb 2017 I iPad 2018 | iPhone 7 |

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 05:21

CyBeRSPiN

sinds 2001

Miki schreef op zondag 19 april 2020 @ 09:04:
[...]

Zou je het toetsenbord weer kopen nu je dit allemaal weet? Ik twijfel sterk namelijk nu ik al je tekortkomingen lees.
Een andere optie die ik overweeg is de Logitech MX Keys maar dat is hier vloeken in de kerk omdat het een membraan toetsenbord is. Dit toetsenbord is trouwens ook niet geheel zonder problemen, stand-by issues met led verlichting.

Btw
Ik heb ook naar andere alternatieven gekeken zoals de Anne pro 2 maar Mac support ondermaats door het ontbreken van key caps.
Ik denk het niet. Maar ben ook nog niet echt een overtuigd Mechanist ;)

• nero355

nero355

Illegal_Alien schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 20:30:
Hopelijk kort vraagje (En uiteraard wat langer geworden, dan dat ik dacht....) zonder dat ik een nieuw topic moet openen; ik ben nu nieuwe trotse eigenaar van een SteelSeries Apex 7 met Brown Switches, alleen sinds ik hem aan het systeem heb gekoppeld heb ik het volgende vreemde probleem:

alle CTRL+ALT+Nummer combinaties, zorgen ervoor dat een geopende window (bijvoorbeeld Notepad) out of focus gaan. Dus als ik CTRL+ALT+5 inklik krijg ik niet het € sumbool (wel met de alt code.)

De Windows on-screen keyboard heeft hetzelfde probleem, dus krijg het idee dat er iets in Windows omgevallen is kwa instelling, kan alleen niet achterhalen wat. Ben ook nog bezig met de SteelSeries support, alleen die zijn wat langzamer met antwoorden.

Ingame en normaal typen enzo zijn allemaal geen probleem, ook de CTRL-ALT+C (©) werkt gewoon, het gaat dus puur om de cijfertoetsen boven de QWERTY :P.

Ow en loskoppelen en oude toetsenbord eraan hangen, zorgt NIET dat het probleem weggaat....
Ik doe dergelijke dingen altijd met AltGr en een letter of cijfer erbij :
AltGr + 5 = €
AltGr + C = ©
AltGr + L = ø
enz...

Kortom : Ik denk dat je toetsenbord verkeerd staat ingesteld en je eventueel ook last hebt van "Sticky Keys" of een of andere "Accessibility" feature van Windows :?
Kijk ook eens of het schakelen tussen meerdere layouts staat ingesteld! Windows 8.x en 10 zijn echt een ramp op dat gebied als je veel met Remote Desktop werkt onder andere... :X :/

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 30-05 16:25
Nou, net mijn toetsenbord met doodnormale siliconenspray gelubed (zocht het niet om alles uit elkaar te halen :+), en verrek, het werkt echt gigantisch goed!

Geen idee of dit op den duur slecht is voor het toetsenbord, maar tot nu toe werkt alles nog prima. Man, ik ga nooit meer terug naar non-lubed lineaire switches. Dit is echt een verademing.

Volgende build wordt bij deze ook weer Gateron Yellow, maar dan met wel "goede" lube.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

nero355 schreef op zondag 19 april 2020 @ 19:37:
[...]

Ik doe dergelijke dingen altijd met AltGr en een letter of cijfer erbij :
AltGr + 5 = €
AltGr + C = ©
AltGr + L = ø
enz...

Kortom : Ik denk dat je toetsenbord verkeerd staat ingesteld en je eventueel ook last hebt van "Sticky Keys" of een of andere "Accessibility" feature van Windows :?
Kijk ook eens of het schakelen tussen meerdere layouts staat ingesteld! Windows 8.x en 10 zijn echt een ramp op dat gebied als je veel met Remote Desktop werkt onder andere... :X :/
Ik denk ook dat windows zit te kloten, want AltGr werkt ook niet, de © enzo wel, maar puur de combinatie met de cijfers niet, heb al tig dingen geprobeerd met layouts, maar ook het oude toetsenbord heeft nu hetzelfde probleem... Zal wel een of ander stom simpel dingetje zijn wat ik over het hoofd zie. RDP gebruik ik niet op het systeem, of enig anders RDP achtige programma.

Voor de rest doet dat ding precies wat ik wil, is alleen even wennen.

Edit: Problem solved:Blijkbaar is het AOC G menu van mijn AOC Agon, dus die disabled bij opstarten en done. _/-\o_

[Voor 5% gewijzigd door Illegal_Alien op 19-04-2020 20:49]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Hoezo is membraan vloeken? Zelfs de Model M is een membraankeyboard. Wel of geen membraan zegt ook niets over wel of niet mechanisch, zat membraangevallen met echte switches - zoals de Model M, maar ook dit ding. Het zijn wel van die crappy low-profile laptop switchs, maar het is daadwerkelijk mechanisch.

Dat gezegd, het lijkt mij een werkelijk vreselijk toetsenbord - volkomen plat zonder enige sculpting typt voor geen meter. En Logitech build quality is nou niet bepaald legendarisch.
Btw
Kijk eens naar Matias. Ik typ momenteel op hun TactilePro 2 - dat is juist een Mac keyboard (ik gebruik het op een PC voorlopig, heb m'n drie Macs nog niet helemaal in orde momenteel) en het is een fantastisch toetsenbord, zij het idioot luidruchtig en op een of andere manier tik ik vaker naast toetsen dan anders. Ik geef het een week ofzo, als het dan niet beter is schakel ik over op een van de andere bakbeesten in m'n verzamelling.

Overigens "Mac support"... enige verschil is dat Alt en Windows (cq option en command) omgedraaid zitten vs een PC toetsenbord. Dat is even wennen, maar verder boeit het weinig en kun je prima met een Mac bord op PC typen of omgekeerd.

[Voor 7% gewijzigd door dion_b op 20-04-2020 01:05]

Soittakaa Paranoid!

• Miki
dion_b schreef op maandag 20 april 2020 @ 01:03:
[...]

Hoezo is membraan vloeken? Zelfs de Model M is een membraankeyboard. Wel of geen membraan zegt ook niets over wel of niet mechanisch, zat membraangevallen met echte switches - zoals de Model M, maar ook dit ding. Het zijn wel van die crappy low-profile laptop switchs, maar het is daadwerkelijk mechanisch.

Dat gezegd, het lijkt mij een werkelijk vreselijk toetsenbord - volkomen plat zonder enige sculpting typt voor geen meter. En Logitech build quality is nou niet bepaald legendarisch.

[...]

Kijk eens naar Matias. Ik typ momenteel op hun TactilePro 2 - dat is juist een Mac keyboard (ik gebruik het op een PC voorlopig, heb m'n drie Macs nog niet helemaal in orde momenteel) en het is een fantastisch toetsenbord, zij het idioot luidruchtig en op een of andere manier tik ik vaker naast toetsen dan anders. Ik geef het een week ofzo, als het dan niet beter is schakel ik over op een van de andere bakbeesten in m'n verzamelling.

Overigens "Mac support"... enige verschil is dat Alt en Windows (cq option en command) omgedraaid zitten vs een PC toetsenbord. Dat is even wennen, maar verder boeit het weinig en kun je prima met een Mac bord op PC typen of omgekeerd.
Ik heb sinds kort een Hackintosh waar ik een Microsoft toetsenbord aangekoppeld heb zitten dus ik besef maar al te goed dat de toetsen omgedraaid zijn :P
Ik vind het irritant werken en daarnaast wil ik ook gewoon een beter toetsenbord en ben ik in mijn zoektocht ook hier beland.

Ik heb inmiddels de Matias toetsenborden bekeken maar met de prijzen die ik op hun website zie staan kan ik net zo goed uitwijken naar de originele Apple toetsenborden. Wellicht dat ik via een goede hunt nog ergens een afgeprijsd exemplaar vindt.

| 14x315W Eurener MEPV Turbo Mono black | 7x APSystems YC500 | ZW 41° | Array tilt 10° | PVOutput || MBP i5 500Gb 2017 | MBA i5 128Gb 2017 I iPad 2018 | iPhone 7 |

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Miki schreef op maandag 20 april 2020 @ 08:42:
[...]

Ik heb inmiddels de Matias toetsenborden bekeken maar met de prijzen die ik op hun website zie staan kan ik net zo goed uitwijken naar de originele Apple toetsenborden. Wellicht dat ik via een goede hunt nog ergens een afgeprijsd exemplaar vindt.
De mijne vond ik paar weken terug voor EUR 15 nieuw in doos op Marktplaats :P

Ben er trouwens achter waarom het 'raar' typt: alle ervaring die ik voorheen had met Alps White was met decennia oude versleten switches - en Alps staat erom bekend dat de switches daar bovengemiddeld onder lijden. Alps White heeft in nieuwstaat een even hoge actuation force als Model M, met een steilere curve. Blijkbaar ben ik zulke zware toetsen gewoon niet gewend - en dat terwijl ik in het algemeen een 'zwaardere' smaak heb dan gemiddeld.

Dat is dus wel iets om rekening mee te houden bij dit type, het is zwaarder dan een MX Clear, althans voor de tactile bump. Erna is het bijna vlak, dus itt de clears is het wel mogelijk- makkelijk zelfs, om te bottomen - het lijkt wat dat betreft nog het meest op een iets verfijndere versie van de Kailh Box Jade.

Ik heb gezocht naar een force curve van de Alps SKBM White, maar ondanks dat het bijzonder veelgebruikte switch is kom ik hem nergens daadwerkelijk gemeten tegen. Enige wat ik kon vinden was de opgegeven curve in de switch specs:

Bron

Dat komt aardig overeen met gemeten waardes voor Matias Click, afgeleid van de SKBM White:

Die bijna vertikale terugval na de klik is wat dit (en de buckling spring) ontwerpen zoveel meer 'tactile' maakt dan de veel vlakkere MX-achtige ontwerpen. Hier is een MX Blue ter vergelijking:

Peak force voor de twee is erg vergelijkbaar, maar dat zegt minder dan som van alle kracht tot op dat moment - dat is namelijk wat je vingers moeten leveren. Oppervlakte onder de curve is duidelijk veel hoger voor de Alps/Matias ontwerp. En blijkbaar zijn mijn tere vingertjes dat niet gewend :+

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ikt
ikt schreef op zondag 19 april 2020 @ 20:05:
Nou, net mijn toetsenbord met doodnormale siliconenspray gelubed (zocht het niet om alles uit elkaar te halen :+), en verrek, het werkt echt gigantisch goed!

Geen idee of dit op den duur slecht is voor het toetsenbord, maar tot nu toe werkt alles nog prima. Man, ik ga nooit meer terug naar non-lubed lineaire switches. Dit is echt een verademing.

Volgende build wordt bij deze ook weer Gateron Yellow, maar dan met wel "goede" lube.
Een aanvulling:

Siliconenspray mag dan wel plastic-vriendelijk zijn, het lost wel superlijm op.

Mijn Anne Pro heeft een stabilizer met een kapotte slider. Die heb ik ooit met superlijm gerepareerd, maar dat is blijkbaar opgelost in de siliconenspray. Of het kwam door de smeer zelf, of door het spul waardoor het uit het spuitbusje komt, weet ik niet.

Verder is het luben van clicky switches sowieso een niet erg goed idee, maar ik wilde het toch proberen. Resultaat is degelijk - de irritante hoge tonen van de Gateron Blues zijn grotendeels weg, de tactility heeft er volgens mij weinig onder geleden. Het bottom-out geluid is vervangen door een lekkere "thock". Wel jammer is dat de "click" bij sommige switches bijna helemaal weg is. Jammer, maar ik laat het nodig even uitdrogen.

Buiten het verschil tussen switches, voelt het geheel toch best prima!

• Cyleo
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 02:17
Miki schreef op maandag 20 april 2020 @ 08:42:
[...]

Ik heb sinds kort een Hackintosh waar ik een Microsoft toetsenbord aangekoppeld heb zitten dus ik besef maar al te goed dat de toetsen omgedraaid zijn :P
Ik vind het irritant werken en daarnaast wil ik ook gewoon een beter toetsenbord en ben ik in mijn zoektocht ook hier beland.

Je kan ook kijken naar de Keychron toetsenborden. Deze hebben standaard een Mac-layout, een schakelaartje waarmee je kan wisselen tussen mac/pc en extra keycaps voor windows.

• Miki
Cyleo schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:38:
[...]

Je kan ook kijken naar de Keychron toetsenborden. Deze hebben standaard een Mac-layout, een schakelaartje waarmee je kan wisselen tussen mac/pc en extra keycaps voor windows.
[...]

Btw
CyBeRSPiN schreef op zondag 19 april 2020 @ 09:06:
[...]

Ik denk het niet. Maar ben ook nog niet echt een overtuigd Mechanist ;)
O-)

Ik had dus al een Keychron K2 op het oog totdat ik de post van CyBeRSPiN zag die niet heel lovend was over zijn K2. Heb jij betere ervaringen?

• Cyleo
  • Laatst online: 02:17
Miki schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:43:
[...]

[...]

[...]

O-)

Ik had dus al een Keychron K2 op het oog totdat ik de post van CyBeRSPiN zag die niet heel lovend was over zijn K2. Heb jij betere ervaringen?
Ik heb sinds een week de K1 binnen. Low profile blue. Heb daarnaast Cherry Browns op een full size toetsenbord (daarmee kan ik hem dus vergelijken). Ik heb voor de K1 gekozen vanwege de portability ICM iPad en MacBook

Ik ben tot nu toe tevreden over de K1. Bouwkwaliteit ziet er goed uit, typen is even wennen. Heb het idee dat die lichter is dan de Brown. Low profile is enerzijds lekker voor de polsen, maar minder voor de vingers. Blauwe switches maken wel veel geluid. Ideaal meeneemformaat, en bluetooth en USB c is awesome. Ik weet niet of je specifieke vragen hebt?

• Mokwai
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 30-05 17:31
Vandaag mijn leopold FC900R PD Charcoal Blue binnen, met mx red silent switches wat een genot dit toetsenbord. Mijn Sharkoon Tkl writer met kaihl low profile ook red switches, is teruggestuurd naar de leverancier omdat er al een switch kapot was. Ik Had echter geen zin om te wachten en gaat de sharkoon maar naar 1 van mijn kids. Hier de link van het bordje https://mykeyboard.eu/cat...-ansi-mx-silent-red_1885/. Moet wel zeggen dat leopold/filco wel erg moeilijk te verkrijgen is en dat er bijna geen voorraad is, bij mykeyboard was die op voorraad en binnen 4 werkdagen bezorgd, klinkt als reclame maar hier hebben ze nog voorraad voor de liefhebber.

• Catch22
  • Laatst online: 29-05 21:53
@Mokwai alternate heeft ook nog wel eens Leopold op voorraad. Daar heb ik de mijne vandaan

AMD Ryzen 2700x - Asus Strix 2080 - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - 27" 1440p

• Mokwai
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 30-05 17:31
Klopt,maar zocht de versie met mx red silent switch, en die hadden ze niet.Maar alternate heeft leopold klopt maar keuze is beperkt met de switches.

Acties:
  • +4Henk 'm!
ikt schreef op zondag 19 april 2020 @ 20:05:

Dit is wel degelijk slecht voor je switches.

* Afhankelijk van het plastic, gaan ze "squieken".
* PBT caps blijven minder goed zitten op de kruisjes van de switches. POM caps (zeldzaam, maar toch) blijven nu uberhaubt niet meer zitten. Die komen er letterlijk af springen na een paar keer als het goed uitgelopen is.
* ABS, PP, PC en een aantal andere plastics kunnen er week van worden of gaan plakken. Dit omdat ze met de hulpstoffen of drijfgas residuen reageren. Alleen 88% + hydrocarbonaten spray (bolt carrier group cleaner uit de schietsport) en vergelijkbare composities zijn "veilig" voor alles behalve PP (polyprophyleen). CRC (fietsketting) spray lijmt ABS heerlijk aan elkaar.
* De spray loopt er waarschijnlijk uit, en komt op de PCB terecht, omdat deze te dun is om enkel tussen de contacten te blijven zitten.
* Je gebruikt waarschijnlijk altijd teveel, als het na een tijdje onderin je ronde kernen van je switches terecht komt, gaat het "ploppende" "lube-scheten" laten.
* Het gaat inconsistent voelen. Als je maar genoeg (veelste veel) erin mikt niet, maar omdat het geen vet is, gaat het er weer uit lopen. Over maanden is in het beste geval je switch weer "stock". Maar meestal blijft er rotzooi achter en voelt het schraperiger aan.
* Het kan je contactjes achter in de behuizing vies maken, en daarmee in zeldzame gevallen minder goed laten registeren. Vaak is dit zo nu en dan en niet permanent.
* Afhankelijk van de samenstelling, kan het bij het verdrogen stoom geleidende restanten achterlaten. Je switch blijft dan dus uit zichzelf actueren. (b.v. de gun oil, die restjes koper- lithium achter kan laten)

Er is een reden dat men van alle honderdduizenden smeersels, bij drie fabrikanten van ieder een 4-tal opties kiest...

Heb het ook geprobeerd, met zwarte plasti-grease op MX blacks. Leuk voor 6 maanden intensief gebruik, daarna viezer dan daarvoor.
Of PTFE grade 1 gearbox grease voor tandwielen en electromotoren (of non-submersed versnellingsbakken, airsoft etc). Ook zo goed als het maar kan, micro PTFE deeltjes. Werkt toch niet echt goed op MX switches en is al heel heel erg snel veelste veel. En als je zeer weinig op de juiste manier aan kan brengen, duurt het iets van 50-100x drukken voordat je het verschil voelt, maar dan is het wel blijvend.

Liever dus Krytox / Tribosis / MC nogwattus moeilijk te krijgen voor conventionele switches gebruiken...

Silicone vet is overigens prima voor stabilizatoren. Maar dat is weer wat heel anders...

• Ik ben dus Luke
Extraxyz schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:44:
Alleen de middelste is een switch, de buitenste twee zijn je stabilizers, daar hoef je niks mee te doen. Je kan niet zonder te desolderen de switch vervangen, je kan wel de switch aan de bovenkant openmaken en de veer die erin zit vervangen.
Thanks voor je antwoord nog. Ik ben nu toevallig wel deze video tegengekomen. Het lijkt erop of dit trucje de spatiebalk ook 'stijver' kan maken. Het proberen waard of niet verstandig?

YouTube: How to Fix a Rattling Spacebar

• ikt
djunicron schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 02:05:
[...]

Dit is wel degelijk slecht voor je switches.

* Afhankelijk van het plastic, gaan ze "squieken".
* PBT caps blijven minder goed zitten op de kruisjes van de switches. POM caps (zeldzaam, maar toch) blijven nu uberhaubt niet meer zitten. Die komen er letterlijk af springen na een paar keer als het goed uitgelopen is.
* ABS, PP, PC en een aantal andere plastics kunnen er week van worden of gaan plakken. Dit omdat ze met de hulpstoffen of drijfgas residuen reageren. Alleen 88% + hydrocarbonaten spray (bolt carrier group cleaner uit de schietsport) en vergelijkbare composities zijn "veilig" voor alles behalve PP (polyprophyleen). CRC (fietsketting) spray lijmt ABS heerlijk aan elkaar.
* De spray loopt er waarschijnlijk uit, en komt op de PCB terecht, omdat deze te dun is om enkel tussen de contacten te blijven zitten.
* Je gebruikt waarschijnlijk altijd teveel, als het na een tijdje onderin je ronde kernen van je switches terecht komt, gaat het "ploppende" "lube-scheten" laten.
* Het gaat inconsistent voelen. Als je maar genoeg (veelste veel) erin mikt niet, maar omdat het geen vet is, gaat het er weer uit lopen. Over maanden is in het beste geval je switch weer "stock". Maar meestal blijft er rotzooi achter en voelt het schraperiger aan.
* Het kan je contactjes achter in de behuizing vies maken, en daarmee in zeldzame gevallen minder goed laten registeren. Vaak is dit zo nu en dan en niet permanent.
* Afhankelijk van de samenstelling, kan het bij het verdrogen stoom geleidende restanten achterlaten. Je switch blijft dan dus uit zichzelf actueren. (b.v. de gun oil, die restjes koper- lithium achter kan laten)

Er is een reden dat men van alle honderdduizenden smeersels, bij drie fabrikanten van ieder een 4-tal opties kiest...

Heb het ook geprobeerd, met zwarte plasti-grease op MX blacks. Leuk voor 6 maanden intensief gebruik, daarna viezer dan daarvoor.
Of PTFE grade 1 gearbox grease voor tandwielen en electromotoren (of non-submersed versnellingsbakken, airsoft etc). Ook zo goed als het maar kan, micro PTFE deeltjes. Werkt toch niet echt goed op MX switches en is al heel heel erg snel veelste veel. En als je zeer weinig op de juiste manier aan kan brengen, duurt het iets van 50-100x drukken voordat je het verschil voelt, maar dan is het wel blijvend.

Liever dus Krytox / Tribosis / MC nogwattus moeilijk te krijgen voor conventionele switches gebruiken...

Silicone vet is overigens prima voor stabilizatoren. Maar dat is weer wat heel anders...
Ah, dat worden dan een spannende paar maanden/weken. Ik ging ervanuit dat het vooral lag aan welk stofje werd gebruikt om het uit het busje te krijgen, sommige lossen inderdaad plastic op. Ik heb dit geprobeerd op wat ABS plastic en een switch die ik had liggen, waar ik geen (directe) problemen voorzag. Op langere termijn wordt het zo te horen dus wel spannend.

Achja, ik kan altijd nog desolderen + alcoholbadje, mocht het spul echt geruineerd worden. Ook meteen een goed excuus om een vervangend toetsenbord te bouwen :+

• Rob Z
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 00:27
Kan ik van MX Blauw naar Silent Red gaan om lawaai op kantoor/locatie te voorkomen?
Of gaat me dat bij voorbaat niet bevallen vanaf tactile?
(anders wellicht Clear, omdat Bruin niet heel populair is)

Acties:
  • +3Henk 'm!
Ik ben dus Luke schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:27:
[...]

Thanks voor je antwoord nog. Ik ben nu toevallig wel deze video tegengekomen. Het lijkt erop of dit trucje de spatiebalk ook 'stijver' kan maken. Het proberen waard of niet verstandig?

YouTube: How to Fix a Rattling Spacebar
Siliconen vet, elders dus ook dielectric grease genoemd, is indien zuiver, dé oplossing voor stabilisatoren. Sommige mensen gebruiken ook daar liever Krytox, maar dat maakt dit niet minder valide. Makkelijk te krijgen bij de auto handel of sanitair afdeling van je doe-het-zelf zaak. Griffon maakt goede, die gebruik ik nu al jaren. Super lube is exact exact hetzelfde, maar 3x de prijs!

Het maakt je stabilisatoren "trager", maar echt stijver... Nee dat niet. Het neem het geratel weg, dat zeker. En zo niet; veer vet erin. Een injectienaad is ideaal voor al geplaatste stabilsatoren. Maar een naald of desnoods saté prikker werkt ook. Of dus gewoon liften, op de juiste plaats erin spuiten uit de tube en sluiten + afvegen.

Foam in spatiebalk heeft naar mijn idee weinig meerwaarde. Heb het geprobeerd, maar was niet onder de indruk. Goed foam is daarnaast zwaar en maakt het dus makkelijker om je spatie in te drukken, omdat het mee weegt en het een grote knop is, dus er gaat best wat in. O-ringen, terwijl ze niet prettig zijn voor normale knoppen, ben ik op spatie vaak niet zo op tegen.En helpen wel, zelfs als je ze alleen hoog op de stabilisator voetjes doet. Die maken dan helemaal geen contact, maar nemen wel trilling weg. Uit m'n hoofd heb ik dat op m'n Tofu builds en de Race 3 waar ik nu op type (met Zealios V2 erin), omdat ik in al die bordjes niet zulke goede stabilisatoren heb zitten. (Clip in Cherry of die van Vortex zelf, wat volgens mij nieuwe Co-stars zijn van ander plastic)
Rob Z schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:56:
Kan ik van MX Blauw naar Silent Red gaan om lawaai op kantoor/locatie te voorkomen?
Zuiver voorkeur... Ik kan MX Brown wel niet zo fijn vinden, misschien vind je het zelf top. Clears zijn prettiger, maar ook in plaats daarvan zou ik liever Zeal switches kiezen. Of Plum Kailhs, etc.

Maar als je stil wilt én met tactiliteit, dan zou ik toch kijken naar Zeal Zilents V2, een erg prettige schakelaar. Maar wel met dat "zachte" dempingseffect erin dus. Wat sommige mensen echt tegen staat.

Maar zonder het te proberen, dus er even echt op te typen, kom je er niet achter of je Reds, Brown, etc prettiger gaat vinden. Nu hebben MX Blues wel een gevoel, maar ook weer niet heel aanwezig. Als je ze toch gewoon naar de bodem mept, zou je wellicht ook al weinig verschil merken tussen brown en red...

Clears zijn veel moeilijker te krijgen. ZealPC switches zijn super duur in verhouding. Erin solderen is afhankelijk van een bord best wel veel werk. Als je een hot swap bord hebt ligt dat natuurlijk wat anders en is doorverkopen als het tegenvalt niet zo'n moeite.

[Voor 25% gewijzigd door djunicron op 21-04-2020 15:37]

• Ik ben dus Luke
@djunicron Ik zat er dus vooral aan te denken om zoals in dat filmpje een stukje foam onder die twee stabilizers te proppen, links en rechts. Dan gaat de spatiebalk volgens mij vooral "moeilijker" naar beneden, omdat hij links en rechts een beetje omhoog gedrukt wordt. Ik hoop dat die extra weerstand het lekkerder werkbaar maakt voor mijn agressieve duimen. Met dat smeer erbij wilde ik eigenlijk nog niks doen. Het proberen waard, lijkt me, en kan ik niks mee kapotmaken toch?

PS Het is dus in het midden van de spatiebalk een MX Brown en links en rechts heb ik alleen twee van die rode pinnetjes waar hij in gaat. Ik merk vooral dat hij links en rechts makkelijk naar beneden gaat. Als ik met mijn duim precies boven het midden hang, vind ik hem eigenlijk wel prima.

[Voor 24% gewijzigd door Ik ben dus Luke op 21-04-2020 16:27]

Acties:
  • +2Henk 'm!
Ik ben dus Luke schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:25:
@djunicron Ik zat er dus vooral aan te denken om zoals in dat filmpje een stukje foam onder die twee stabilizers te proppen, links en rechts. Dan gaat de spatiebalk volgens mij vooral "moeilijker" naar beneden, omdat hij links en rechts een beetje omhoog gedrukt wordt. Ik hoop dat die extra weerstand het lekkerder werkbaar maakt voor mijn agressieve duimen. Met dat smeer erbij wilde ik eigenlijk nog niks doen. Het proberen waard, lijkt me, en kan ik niks mee kapotmaken toch?

PS Het is dus in het midden van de spatiebalk een MX Brown en links en rechts heb ik alleen twee van die rode pinnetjes waar hij in gaat. Ik merk vooral dat hij links en rechts makkelijk naar beneden gaat. Als ik met mijn duim precies boven het midden hang, vind ik hem eigenlijk wel prima.
De switch is hetgeen je werkelijk wat mee doet, de buitenkantjes, ondanks dat ze er hetzelfde uit zien, zijn enkel stabilisatoren. Huisjes op je PCB (of plaat) vast gemaakt, waar een stang in zit. Hierdoor trekt de linker stabilisator de rechter ook naar beneden, als je de spatiebalk overwegend naar links indrukt. Of andersom natuurlijk.

Als je dit stugger maakt, ga je de werking hiervan tegen werken. Veelal betekend dat meer stress op de switch, dus de MX Brown in het midden. Het is eigenlijk niet de juiste plaats om meer weerstand toe te voegen. Daar is het niet voor. De veer in het midden van de spatie, die in de MX Brown dus, is eigenlijk degene die dat moet doen. Slechts stabilisatoren zorgen ervoor dat je spatie "krom" aanvoelt, of dat de busjes zelfs afbreken. Maar voor het rammelen, b.v. als je ze licht aantikt, kan je dus siliconen grease gebruiken. Als je hele lichte switches gebruikt, Gateron Clears b.v. (35cN lineairs) moet je hier wat mee uitkijken, want dan komt ie misschien trager terug omhoog. Met MX Brown is dat mij nooit gelukt.

Als je er teveel stuff in propt, (foam) werken ze simpelweg niet meer. Als je er veertjes in zou weten te proppen, maken ze waarschijnlijk meer herrie en trekken ze je switch hard weer naar boven en gaat ze hoogst waarschijnlijk vooral inconsistent voelen. Maar je kan er dus veelal niet bij zonder je plate te verwijderen wat dus in veel gevallen desolderen betreft. Niet teveel mee klooien, want als je de stabilisatie stang eruit weet te duwen, of erger, de retentie clip breekt (is me wel gelukt in het verleden) krijg je deze zonder tandarts gereedschap niet snel meer terug. (En mag je dus gaan solderen met wat pech)

Als je toch dat soort moeite gaat uithalen, kan je beter de spatie switch er simpelweg uit halen en er een zwaardere veer in steken / andere switch in stoppen. Maar ik vraag mij af hoe erg het kan zijn. Leg je je hand zo zwaar op de spatiebalk ofzo? Is de hoek te hoog voor je pols?

• Ik ben dus Luke

@djunicron Nee, ok, nu ik het zo zie, lijkt dat sponsje me ook niet meer zo slim. Hij wiebelt dus gewoon een beetje meer dan de andere toetsen, en ik heb het idee dat ik hem veel makkelijker dubbel aansla dan iedere andere toets. Dat beetje wiebeliger zijn en links en rechts een klein beetje in kunnen drukken zonder dat de switch zelf beweegt, is dus normaal gedrag? En het spul dat jij voorstelt in die stabs links en rechts doen, helpt daar het beste bij? Ben dan eerder geneigd jou te geloven dan een filmpje op YouTube natuurlijk. :) Thanks voor je advies sowieso!

• eppie
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 27-05 08:29
Ik heb nu nog steeds een Microsoft Internet Keyboard PS/2 welke nu echt toe is aan vervanging. Echter vind ik dit een super fijn toetsenbord en was benieuwd of jullie weten wat een goed, modern, alternatief zou kunnen zijn voor dit toetsenbord? Vooral de layout + toetsen vind ik super.

Huidige model

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rob Z
djunicron schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 17:12:
[...]
Leg je je hand zo zwaar op de spatiebalk ofzo? Is de hoek te hoog voor je pols?
Toen ik m'n Ducky (nieuw) installeerde kwam een collega met het advies de spatiebalk 180 graden te draaien voor een natuurlijker hoek. Bevalt wel goed.

@eppie Tof dat je zo lang hebt gedaan met die plank! Daar gaat iets fijns voor terugkomen ;)

[Voor 7% gewijzigd door Rob Z op 21-04-2020 21:50]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Rob Z schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:56:
Allereerst: wat populair is, is volkomen irrelevant. Het gaat erom wat voor jou lekker werkt.

*Ik vind* brown iets te weinig tactile, maar heb jarenlang met plezier met een Leopold met browns getypt.

Mbt je vraag:
1) hoe typ je? Bottom je veel? In dat laatste geval komt grootste deel van de herrie niet van de switches maar van het raken van de backplate. Dan gaat blue vs red vs wat dan ook niet zoveel uitmaken - je zou wel naar silent black/red kunnen kijken, die dempingsringen maken wel degelijk uit bij hard typen.
Als je daarentegen niet bottomt (wat met MX Blue een hele uitdaging is...) kun je evt een lichtere tactile (zoals de Brown) overwegen.
2) ga je je huidige toetsenbord behouden maar enkel de switches uitwisselen? Zo ja is de focus op switches terecht. Zo nee, moet je ook de andere eigenschappen van je toetsenbord meenemen. Twee belangrijke voor geluidsproductie: a) keycaps. Hoe dikker en zwaarder, des te minder gerammel. Zware PBT > crappy ABS. b) de behuizing. Lichte plastic fungeert als klankkast, zware metaal met demping is veel stiller.

Heb vandaag post ontvangen - een Kaihua switch tester:

Heb momenteel Box Whites op m'n favoriete moderne toetsenbord. Ik vind ze iets te licht/weinig tactile. Wel ben ik erg te spreken over de stabiliteit van Box switches. Conclusie na flink drukken:
- Jade is op de downstroke *net* iets te zwaar, maar de terugslag is raar/dysfunctioneel. Zou er niet mee kunnen werken.
- Navy blue is ZWAAR, maar goed in balans.
- Light blue komt aardig in de buurt, maar net iets te zwaar.
- White is stiekem erg goed in balans - licht, maar confortabel - en veel minder schel dan MX Blue.

Qua tactiles:
- Box Brown voelt als een Red die halverwege wat blijft steken. Bah. Cherry MX Brown is veel soepeler, zij het niet meer tactile.
- Box Burnt Orange is zwaarder maar exact even "tactile"
- Box Royal is veel meer tactile, maar nog steeds ruw op een manier waar ik niet vrolijk van word.

De meeste non-Box switches weten niet echt te bekoren, behalve de Pink. Die is best erg OK - iets zwaarder dan de Box white, maar lang niet zo zwaar als de Navy blue - maar net zoals bijv de (zwaardere) MX Clear neemt force toe na actuation. Voelt dus licht zweverig, maar kans dat je bottomt is een stuk kleiner. Clickbar is zwaarder dan bij Whites, maar niet zo idioot zwaar als bij Jade/Navy blue. Gevolg is minder 'tssk' en meer 'thok'. Als ze dit nou in Box hadden... en dat hebben ze :P Schijnt een eenmalige samenwerking tussen Kaihua en NovelKeys geweest te zijn, is op meeste plekken uitverkocht, maar bij mechboards.co.uk hebben ze ze nog volop voor GBP 4.25 voor 10. Dus gelijk 110 besteld - eens zien hoe makkelijk het is om switches te vervangen op m'n Hexgears bord >:)

Soittakaa Paranoid!

dion_b schreef op woensdag 22 april 2020 @ 03:15:
[...]

Heb momenteel Box Whites op m'n favoriete moderne toetsenbord. Ik vind ze iets te licht/weinig tactile. Wel ben ik erg te spreken over de stabiliteit van Box switches. Conclusie na flink drukken:
- Jade is op de downstroke *net* iets te zwaar, maar de terugslag is raar/dysfunctioneel. Zou er niet mee kunnen werken.
- Navy blue is ZWAAR, maar goed in balans.
- Light blue komt aardig in de buurt, maar net iets te zwaar.
- White is stiekem erg goed in balans - licht, maar confortabel - en veel minder schel dan MX Blue.

Qua tactiles:
- Box Brown voelt als een Red die halverwege wat blijft steken. Bah. Cherry MX Brown is veel soepeler, zij het niet meer tactile.
- Box Burnt Orange is zwaarder maar exact even "tactile"
- Box Royal is veel meer tactile, maar nog steeds ruw op een manier waar ik niet vrolijk van word.

De meeste non-Box switches weten niet echt te bekoren, behalve de Pink. Die is best erg OK - iets zwaarder dan de Box white, maar lang niet zo zwaar als de Navy blue - maar net zoals bijv de (zwaardere) MX Clear neemt force toe na actuation. Voelt dus licht zweverig, maar kans dat je bottomt is een stuk kleiner. Clickbar is zwaarder dan bij Whites, maar niet zo idioot zwaar als bij Jade/Navy blue. Gevolg is minder 'tssk' en meer 'thok'. Als ze dit nou in Box hadden... en dat hebben ze :P Schijnt een eenmalige samenwerking tussen Kaihua en NovelKeys geweest te zijn, is op meeste plekken uitverkocht, maar bij mechboards.co.uk hebben ze ze nog volop voor GBP 4.25 voor 10. Dus gelijk 110 besteld - eens zien hoe makkelijk het is om switches te vervangen op m'n Hexgears bord >:)
Een hoop heel herkenbare zaken haalt Dion hier aan.

Jade en Navy hebben een heel prettige maar scherpe / zware click. Maar Jade zou zelfs nog wel wat lichter mogen. Probleem met Jades is alleen dat ze niet lekker terug komen. Als je er nét een zwaardere veer in stopt, typed het beter, maar dus nog zwaarder. Navy is ook voor mij wat teveel. Leuk voor even, maar niet voor meer dan 2 uur per sessie.

Pale blue is denk ik mijn favo clicky uit deze serie, wegens de issues met Jades. Het het tweemaal klikken per keer indrukken stoort een stuk minder dan met de thick clicky's.

Box Brown vind ik zo mogelijk net nog wat viezer dan MX Brown. Omdat ze inderdaad veel gladder zijn. MX Red vind ik stiekem wegens het krasserige ook prettig. Go figure. En nog veel prettiger na jaren inslijten. Maar inderdaad, het is net een slechte lineaire switch...

Box Royals, een beetje hun eerste Zealio / MX clear tegenhanger. Maar het voelt net een beetje "teveel" aan. Net als de Hako's, teveel tactile.

Wat ik persoonlijk dus erg prettig vind, is als switches geen wobble hebben. Ze moeten gewoon niet bewegen behalve omlaag. Dit doet Box goed, en dat doet Zeal ook goed, beter dan normale Gaterons. Tactile bumpjes moeten helemaal bovenaan zitten. Dat doet Brown en de Royal dus verkeerd. Voor mij***!

Ga nu de non-box Plum Pro eens proberen. Dat is hun opvolgende maar helaas geen box variant. Als het echt een Zealio V2 kloon is voor 50% van de prijs ben ik allang blij.
Pink heb ik volgens mij dan weer niet geprobeerd, maar ik hoorde het vaker.

Nou geloof ik dat ik eens een bordje (Fjell) geprobeerd heb met Box Whites erin maar met allerhande mods, waaronder 55gr "Korean gold blabla nogwat" veren erin. Maakte de switches behoorlijk aan de prijs allemaal iig. Maar dat was zeker niet verkeerd. Nu hadden deze zulke lange veren dat het extra klakte en ping deed bij het loslaten. Het is maar wat je leuk vind. Maar het gevoel ervan was het beste clicky ooit eigenlijk.

Als die Box Pinks ook zo goed zijn, gaat de moeite van het verbouwen heel erg waard zijn. Ik zou dan maar snel een 2e lading bestellen voor de voorraad. En daarna ons vertellen dat het top is dan bestel ik er denk ik ook maar wat van. Maar ik wil momenteel even geen 6e bord bouwen...

• Dwarlorf
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 22:02

Dwarlorf

Muziek connoisseur

Naar aanleiding van jullie enthousiasme heb ik maar eens een Kailh Box testsetje besteld. Zal er hopelijk met een maand zijn. Ik ben benieuwd. Kan hem daarna eventueel wel uitlenen aan anderen als daar behoefte aan is.

Te ruil: Tada68 (gateron blue), Volca Beats (modded), Korg Padcontrol. Gezocht: Arturia RackBrute 3U, Beyerdynamic DT 770 PRO 80 Ohm, KRK Systems Rokit RP5 G4 | Andere audio of computer ruilwaar? PM me, zie ook m’n wenslijsten

• Rob Z
@djunicron & @dion_b dank voor jullie visie op de switch keuze :)

(qua levertijden lees ik op veel plekken eind mei)

[Voor 30% gewijzigd door Rob Z op 22-04-2020 20:57]

• gas0line
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 20:44

gas0line

Joomla ❤

djunicron schreef op woensdag 22 april 2020 @ 04:40:
[...]

Als die Box Pinks ook zo goed zijn, gaat de moeite van het verbouwen heel erg waard zijn. Ik zou dan maar snel een 2e lading bestellen voor de voorraad. En daarna ons vertellen dat het top is dan bestel ik er denk ik ook maar wat van. Maar ik wil momenteel even geen 6e bord bouwen...
Ik heb al heel lang die Box Pinks op een 60% bordje. Typt heerlijk. Net iets fijner dan de whites. Pale Blues heb ik voor een nieuw te bouwen bordje liggen, daar nog geen ervaring mee. Maar denk dat een van die 2 mijn favoriet wordt voor mijn nieuw te bouwen 75% werkbordje na de zomer.

Voor Hen Die Wachten - cover by Ukkie #corona #covid #stayhome

• Santee
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 00:50
Hallo allemaal,

ik type dit vanaf mijn Ducky Shine 7 Brown waar ik erg tevreden over ben. Nu gebruik ik deze normaliter voor werk en gebruik ik thuis een oudere Corsair K70 mx red. Ik ben echter klaar met de Red Keys en de opdruk is deels weg gesleten dus ben ik op zoek naar iets nieuws. Helaas is de Shine vrij duur (blackout kost €169, ik had deze grijze editie voor €129 in de aanbieding gekocht) en zit ik naar de One 2 Tuxedo te kijken die nog uit gaat komen, €115 bij Alternate (https://www.alternate.nl/...d/html/product/1603335?).

De skyline vind ik ook wel mooi maar heeft geen levertijd bij Alternate en ik kan hem nergens anders vinden? Weet iemand een goed Alternatief? Ik zie ook dat Leopold goede toetsenborden heeft, maar die hebben geen mediatoetsen en ik gebruik zelf de mute/volume up/volume down wel de hele dag door.

RGB is trouwens niet nodig (of het moet dezelfde prijs zijn). =)

• GoeiedagEem
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 21:30
GoeiedagEem schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 22:33:
@styx1 Tuurlijk, bij Alternate. Ik heb nog geen reactie van hen gehad op mijn vraag over hoe lang het nog gaat duren. Zodra ik m binnen heb (of geannuleerd heb :)) dan zal ik het hier posten.
Betreft Ducky One 2 SF MX Brown.

Ik heb inmiddels mijn order bij Alternate geannuleerd. Nog steeds levertijd onbekend...

Ducky een mail gestuurd, geen reactie. Gezocht in Duitsland, daar zijn webshops die nog voorraad hebben (vermoedelijk 2019 model), maar niet in VS / Internationaal indeling...

Geduld is een schone zaak zullen we maar zeggen!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rob Z
@GoeiedagEem (haha :) )
eind mei voor Ducky spul bij Alternate heb ik doorgekregen
('t is overal op)

• GoeiedagEem
@Rob Z Nice! Heb je contact met hen gehad over Ducky toetsenborden?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rob Z
@GoeiedagEem Ja bij Alternate navraag gedaan idd

[Voor 41% gewijzigd door Rob Z op 26-04-2020 22:13]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Cergorach
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 30-05 18:54
Ik heb eind 2014 (~5.5 jaar geleden) een Logitech G910 Orion Spark RGB mechanisch toetsenbord gekocht. Nu zullen velen zeggen das een 'nep' mechanisch toetsenbord, wellicht hebben ze gelijk, maar ik ben er nog steeds erg blij mee! Echter de laatste tijd had ik wat vaker last van toetsen die niet werden aangeslagen en afgelopen week kon ik 90% van de wwen niet correct invullen ivm. dubbele aanslagen. Ik ben eens gaan kijken op het internet waar dat aan lag en hoe ik dat kon oplossen...

Natuurlijk kwam dat doordat deze grondig schoongemaakt moest worden (en ja, dat was hard nodig). Alle toetsen eraf gehaald, als je een tool heb, gebruik deze ervoor! Met alleen m'n vingers, is de nagel op mijn duim op twee plekken ingescheurd. Indien je een tool mist kan je ook de achterkant van bv. een klein metalen vorkje gebruiken. De keycaps in een sopje Dreft gegooid en vervolgens individueel elke keycap met een sponsje schoongemaakt (kijkuit de scherpe randjes). Daarna uit laten drogen op keukenrol, maar zelfs naar een paar uur moest ik nog bij het merendeel van de keycaps het water eruit blazen.

Het keyboard zelf eerst ontdaan van al het grove 'ikkie-stuff' met een stugge borstel. Daarna met 70% alcohol en wattenstaafjes het hele toetsenbord onderhanden genomen. Vele wattenstaafjes later de keycaps weer correct terug geplaatst, de rest van de nacht nog laten drogen (was pas laat klaar) en hij typt weer heerlijk!

Benodigd:
- Engelengeduld
- Tijd 5-6 uur
- Foto van toetsenbord 'before' zodat je deze kan gebruiken bij het terugplaatsen van de keycaps.

Het kan wellicht sneller, maar dit is voor mij de eerste keer en ik ben erg grondig als ik aan zo een schoonmaak klus begin. Je moet je echter gaan afvragen of het grondig schoonmaken van zo een toetsenbord wel rendabel is (zeker als je het zakelijk gebruikt)...

• Santee
Rob Z schreef op zondag 26 april 2020 @ 22:12:
@GoeiedagEem Ja bij Alternate navraag gedaan idd
Weet je toevallig of dit ook de nieuwe "year of the rat" edities betreft?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rob Z
@Santee Nee, 'een zending' in de laatste week van mei is wat ik hoorde.
Ik heb navraag gedaan naar een Ducky One 2 TKL Midnight in MX Bruin. Die komt niet, maar wel de Tuxedo met die specs.
Maar intussen staat de Leopold FC660 in MX Silent op de verlanglijst ;)

• Santee
Rob Z schreef op maandag 27 april 2020 @ 14:27:
@Santee Nee, 'een zending' in de laatste week van mei is wat ik hoorde.
Ik heb navraag gedaan naar een Ducky One 2 TKL Midnight in MX Bruin. Die komt niet, maar wel de Tuxedo met die specs.
Maar intussen staat de Leopold FC660 in MX Silent op de verlanglijst ;)
Ah bedankt. Ik heb nu een Shine 7 year of the pig en leek mij wel leek leuk om year of the rat te hebben. Aangezien die in januari aangekondigd zijn en de voorraad overal op was lijkt het mij dat de nieuwe voorraad year of the rat zal zijn.

Ik kijk naar de Ducky One 2 Tuxedo MX Bruin. Full size aangezien ik toch die media toetsen gebruik en de numpad soms ook nog wel. Blue's zullen ze niet op prijs stellen bij mij op werk :P
Weet iemand toevallig nog een leuke wrist rest? Ik heb nu een coolermaster WR530 (L) welke perfect aansluit qua hoogte/breedte bij mijn Ducky full size. Deze is echter niet bij Alternate te koop en véél te duur bij vele andere shops.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nero355

nero355

eppie schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 21:04:
Ik heb nu nog steeds een Microsoft Internet Keyboard PS/2 welke nu echt toe is aan vervanging. Echter vind ik dit een super fijn toetsenbord en was benieuwd of jullie weten wat een goed, modern, alternatief zou kunnen zijn voor dit toetsenbord? Vooral de layout + toetsen vind ik super.

Huidige model
[Afbeelding]
"This is not the Topic you are looking for!" maar desondanks zou ik zeggen kijk eens naar dit model : pricewatch: Microsoft Natural Ergonomic Keyboard 4000 (Qwerty US)

Mechanisch is die niet, maar wel verdomd comfortabel! d:)b _O_

En lijkt op je huidige toetsenbord qua toetsen onderaan :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 20:52

Touchdomex

Bombus Flavifrons adoratie

nero355 schreef op maandag 27 april 2020 @ 18:42:
[...]

"This is not the Topic you are looking for!" maar desondanks zou ik zeggen kijk eens naar dit model : pricewatch: Microsoft Natural Ergonomic Keyboard 4000 (Qwerty US)

Mechanisch is die niet, maar wel verdomd comfortabel! d:)b _O_

En lijkt op je huidige toetsenbord qua toetsen onderaan :)
Ja en ergonomisch en mechanisch.

OH boy mijn Portemonnee doet pijn alleen al bij het typen van die combinatie.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' ~politiek incorrect~ _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• pyonium
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 12-05 01:03
eppie schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 21:04:

Huidige model
[Afbeelding]
Leuke aanrader misschien, KPrepublic heeft nu ook een betaalbaar(ish) split wel mechanisch toetsenbord, misschien waard om naar te kijken, de X-bows of z'n duurdere grote broertje.

• eppie
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 27-05 08:29
pyonium schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:51:
[...]

Leuke aanrader misschien, KPrepublic heeft nu ook een betaalbaar(ish) split wel mechanisch toetsenbord, misschien waard om naar te kijken, de X-bows of z'n duurdere grote broertje.
Bedankt! Maar eigenlijk hoef het van mij niet gebogen/gesplitst te zijn. Is deze nu ook niet. Wat ik er aan fijn vind is de mechanische toetsen + de handpalm steun.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• semyon.exe
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 26-05 16:30
Korte vraag: Zijn de levertijden van Alternate betrouwbaar? Zit te kijken naar wat MK's maar de levertijden zijn (begrijpelijk) wat lang, verschil van 12 t/m 40 dagen voor o.a. Ducky en Leopold ramplanken.

Edit: Lees op een vorige pagina dat het voor de out of stock waarschijnlijk eind mei wordt. Ik denk dat ik nog even wacht :)

[Voor 23% gewijzigd door semyon.exe op 01-05-2020 12:10]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Catch22
semyon.exe schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 12:07:
Korte vraag: Zijn de levertijden van Alternate betrouwbaar? Zit te kijken naar wat MK's maar de levertijden zijn (begrijpelijk) wat lang, verschil van 12 t/m 40 dagen voor o.a. Ducky en Leopold ramplanken.

Edit: Lees op een vorige pagina dat het voor de out of stock waarschijnlijk eind mei wordt. Ik denk dat ik nog even wacht :)
Toen ik mijn Leopold daar bestelde stond er dat hij op voorraad was, maar duurde het alsnog een week ofzo.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Redshark
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 30-05 08:15

Ik heb gisteren een ducky one 2 tkl besteld bij alternate.be. Daar lijkt de voorraad een tikje beter te zijn. Nog niks binnen natuurlijk, dat duurt iets langer blijkbaar maar zou binnen een week geregeld moeten zijn. Al is wat uitloop wel mogelijk op het moment vermoed ik.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 29-05 19:45

Ik volg de levertijden al een tijdje op de Ducky Shine 7 (MX brown). Ze lijken netjes af te lopen, dus in afwachting van de laatste 12 werkdagen levertijd heb ik de gok genomen en er 1 besteld. Ben benieuwd, keep you posted!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Santee
Mvd1981 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:44:
[...]

Ik volg de levertijden al een tijdje op de Ducky Shine 7 (MX brown). Ze lijken netjes af te lopen, dus in afwachting van de laatste 12 werkdagen levertijd heb ik de gok genomen en er 1 besteld. Ben benieuwd, keep you posted!
Goede keuze! Ik wou dat ik er twee had gekocht ;) O-) Heerlijk zwaar, mooi zacht (maar zwaar) oppervlak. Enige nadeel wat ik spot is een vrij korte kabel en de aanduidingen op de keys zijn niet heel netjes. Dit uiteraard omdat het PBT toetsen zijn waarbij er geen opdruk is. Wellicht dat ik ooit nog eens een ander key setje haal.
Oh en natuurlijk is alleen MX cherry beschikbaar. Ik vind browns heerlijk, maar er zijn genoeg mensen die cherry overpriced vinden oid en liever wat anders hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 29-05 19:45
Santee schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:14:
[...]

Goede keuze! Ik wou dat ik er twee had gekocht ;) O-) Heerlijk zwaar, mooi zacht (maar zwaar) oppervlak. Enige nadeel wat ik spot is een vrij korte kabel en de aanduidingen op de keys zijn niet heel netjes. Dit uiteraard omdat het PBT toetsen zijn waarbij er geen opdruk is. Wellicht dat ik ooit nog eens een ander key setje haal.
Oh en natuurlijk is alleen MX cherry beschikbaar. Ik vind browns heerlijk, maar er zijn genoeg mensen die cherry overpriced vinden oid en liever wat anders hebben.
Ik heb zitten twijfelen om direct de pudding keycaps mee te bestellen, maar vond het wat overdreven. Type toch blind uiteindelijk, dus hoef niet echt te weten welke opdruk er op welke toets zit.. Bovendien misschien ook iets teveel kermis, ben geen gamer, gebruik het toetsenbord puur voor zakelijke activiteiten (kan toch niets anders met mijn werklaptop).

MX Brown is een beetje een gokje, MX Clear zag ik niet in de lijst staan en zou, puur op basis van de specificaties, wellicht nog meer voldoen aan mijn voorkeur. Nu maar even kijken hoe het in de praktijk werkt, ik ben benieuwd hoe het gaat bevallen. Heb niets in de praktijk kunnen uitproberen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Post vandaag - ik heb werk te doen als ik de kinderen naar bed gebracht heb:

Kailh Box Pink switches - 110 stuks. Eerste indruk is dat ze zwaarder aanvoelen dat verwacht, zwaarder dan de non-Box Speed Pink. Wel zelfde - gewenste - verloop: na de klik geen volledige slapte (zoals bij MX Blue) maar gestaag toenemende weerstand.

Die gaan in m'n Hexgears bord met SA-profile PBT keycaps. Ik ben benieuwd :9

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Muziek connoisseur

Heeft iemand toevallig wel eens een aluminium (keybord) onderdeel laten poedercoaten? Doet dat nog wat met de dikte? Maw gaan de switches dan nog in de plate wel passen.

Te ruil: Tada68 (gateron blue), Volca Beats (modded), Korg Padcontrol. Gezocht: Arturia RackBrute 3U, Beyerdynamic DT 770 PRO 80 Ohm, KRK Systems Rokit RP5 G4 | Andere audio of computer ruilwaar? PM me, zie ook m’n wenslijsten

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rob Z
Poedercoaten zoals met vooral stalen onderdelen gebeurt is volgens mij veels te dik.
Dit alu zal hoogstwaarschijnlijk geanodiseerd zijn..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Extraxyz
De meeste plates hebben een dikte van 1.5mm, de meeste switches klikken vast tot 1.6mm. Maar ook bij dikkere plates blijven switches gewoon zitten hoor (mits ze een beetje strak klemmen). Plates van plexiglas zijn vaan zelfs 3 tot 5 mm, bij dat laatste zitten ze meteen tegen de PCB aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Muziek connoisseur

Rob Z schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 08:39:
Poedercoaten zoals met vooral stalen onderdelen gebeurt is volgens mij veels te dik.
Dit alu zal hoogstwaarschijnlijk geanodiseerd zijn..
Ik ga er inderdaad van uit dat het geanodiseerd is. Helaas is wit anodiseren niet mogelijk vandaar dat ik hoopte dat poedercoaten een uitkomst zou zijn want lakken lijkt me niet echt slijtvast. En het mag stiekem wel ietsjes dikker want de switches zitten een beetje los maar ik kan niet het risico lopen dat het niet past.

Ik heb trouwens een plaatstelijke bewerker aangeschreven maar nog niks gehoord, hopelijk krijg ik daar nog wat van te horen als particulier.
Extraxyz schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 09:57:
De meeste plates hebben een dikte van 1.5mm, de meeste switches klikken vast tot 1.6mm. Maar ook bij dikkere plates blijven switches gewoon zitten hoor (mits ze een beetje strak klemmen). Plates van plexiglas zijn vaan zelfs 3 tot 5 mm, bij dat laatste zitten ze meteen tegen de PCB aan.
Het gaat me hoofdzakelijk om het aesthetische aspect. :) Maar ze moeten wel een beetje goed zitten want het wordt een handwired toetsenbord en ik wil voorkomen dat ik de boel kapot trek als een keycap wat te klem zit als ik die los wil halen.

[Voor 33% gewijzigd door Dwarlorf op 02-05-2020 10:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gas0line

gas0line

Joomla ❤

dion_b schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 21:39:
Post vandaag - ik heb werk te doen als ik de kinderen naar bed gebracht heb:
[Afbeelding]
Kailh Box Pink switches - 110 stuks. Eerste indruk is dat ze zwaarder aanvoelen dat verwacht, zwaarder dan de non-Box Speed Pink. Wel zelfde - gewenste - verloop: na de klik geen volledige slapte (zoals bij MX Blue) maar gestaag toenemende weerstand.

Die gaan in m'n Hexgears bord met SA-profile PBT keycaps. Ik ben benieuwd :9
Die Pinks heb ik nu al een tijd in een 60% bordje, heerlijk typt dat als je eraan gewend bent. Ga je veel plezier aan beleven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoelvanG
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 27-05 16:51
Hoi, ik heb kort een vraag en ik hoop dat iemand me verder kan helpen.

Ik ben al een tijdje aan het kijken voor een mech. Na lang zoeken ben ik terecht gekomen bij de Royal Kludge RK71. Nu is zowat de enige manier deze uit China te laten komen, wat mij betreft geen probleem om hierop te wachten en eventueel wat invoerrechten te betalen.

Echter heb ik nog nooit de kans gehad om alle type switches te testen en weet dus ook niet zeker welke ik moet bestellen. Ik wil voorkomen dat ik straks hem zou moeten retourneren (met alle gevolgen van dien).

Weet iemand waar of op welke manier ik dit het beste uit kan zoeken? Zo'n switch tester kit lijkt me ook niet helemaal representatief omdat je er niet met twee handen op kunt typen.

Wellicht dat iemand me al verder kan helpen op basis van mijn huidige toetsenbord: de Logitech K120, welke ik erg fijn vind. Hierop staat helaas niet wat voor type switch deze heeft, wat ik wel weet ik dat ik makkelijk 'bottom-out' op dit plankje. Daarnaast ben ik geen gamer, maar gebruik ik hem gewoon voor alledaags zaken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DeadLock
  • Laatst online: 30-05 12:30

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Mijn oude das keyboard is ondertussen wel aan vernieuwing toe. Dit keyboard heeft mx blue switches, dewelke ik al vele jaren met veel plezier gebruik.

Ik heb een compact ortholinear keyboard op het oog (planck EZ). Toen ik het das keyboard, met blauwe switches kocht was ik nog single, ondertussen woon ik al enkele jaren samen. Mijn partner is niet altijd even opgezet met het luide typen, alhoewel volgens mij het geluid meer van het bottomen komt dan van de switches zelf.

Iemand een tip voor welke switches te kiezen? Liefst iets wat toch wel stiller is, zodat ik niet hoef te stoppen met typen tijdens een videochat van mijn wederhelft. Gezien het meeste geluid van het bottomen komt, zou een switch waarbij je actiever voelt wanneer je dat punt hebt bereikt misschien wel nuttig kunnen zijn?

Strava

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Extraxyz
Een clicky switch zoals MX Blue bottomed altijd bij het actueren, stille clicky switches zijn er dan ook niet echt. Qua geluid zou MX Brown al een stuk stiller zijn, maar ook dat is nog steeds een luide switch.

Echt stille tactile switches zijn er helaas niet echt, alleen Zeal Zilents voor €1,20 per switch. Als linears een optie zijn kan ik nog wel een pagina vol typen, maar ik denk niet dat je dat overweegt als Blues juist goed bevallen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rob Z
Hier hetzelfde: m'n eerste mechanische hier is (uiteraard) een MX Blue. Dat smaakt naar meer ;) en ik zoek ook een stillere voor op kantoor, en dat is lastig. Ik heb me nu voorgenomen dat een mechanische per definitie beter typt dan een goedkope doorsnee dome zoals je die op het werk krijgt.
(Candykeys verwacht over 2 weken weer Leopold)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gas0line

gas0line

Joomla ❤

RoelvanG schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 14:21:
Hoi, ik heb kort een vraag en ik hoop dat iemand me verder kan helpen.

Ik ben al een tijdje aan het kijken voor een mech. Na lang zoeken ben ik terecht gekomen bij de Royal Kludge RK71. Nu is zowat de enige manier deze uit China te laten komen, wat mij betreft geen probleem om hierop te wachten en eventueel wat invoerrechten te betalen.

Echter heb ik nog nooit de kans gehad om alle type switches te testen en weet dus ook niet zeker welke ik moet bestellen. Ik wil voorkomen dat ik straks hem zou moeten retourneren (met alle gevolgen van dien).

Weet iemand waar of op welke manier ik dit het beste uit kan zoeken? Zo'n switch tester kit lijkt me ook niet helemaal representatief omdat je er niet met twee handen op kunt typen.

Wellicht dat iemand me al verder kan helpen op basis van mijn huidige toetsenbord: de Logitech K120, welke ik erg fijn vind. Hierop staat helaas niet wat voor type switch deze heeft, wat ik wel weet ik dat ik makkelijk 'bottom-out' op dit plankje. Daarnaast ben ik geen gamer, maar gebruik ik hem gewoon voor alledaags zaken.
Als je 'm gebruikt voor typen is blauw een beetje de standaard. Maar beter kan je eens in een winkel proberen om wat keyboards (switches) uit te proberen. Die Kludge enzo hebben vaak een ander merk switches en daar kan wat verschil in zitten. Ik heb zelf diverse goedkope bordjes gekocht en in de loop van de tijd ook nog bijvoorbeeld een hot swappable bordje waarop je nieuwe switches kan plaatsen.

Anyway die Royal Kludge is een prima bordje om mee te beginnen. En wil je niet teveel herrie neem je de bruine switches.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nero355

nero355

@DeadKennedy @Rob Z : Kijk eens naar een MX Black keyboard, want daar zit niks clicky in en is ook nog eens wat zwaarder dus hopelijk druk je die dan minder vaak helemaal tot de bodem in :)

Verder zijn er nog wel andere switches die misschien wel kunnen voldoen, maar dat wordt al gauw een hele obscure zoektocht, want niet zo makkelijk verkrijgbaar... :-(

/EDIT :
DeadKennedy schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:54:
Ik ben super benieuwd waarom je mij naar dit topic hebt gelokt (typte hij op zijn Topre switches) :)
Er ging blijkbaar iets gruwelijk mis, want dat moest @DeadLock zijn en niet jij, maar wel leuk toeval opzich! :$ :+

[Voor 32% gewijzigd door nero355 op 06-05-2020 13:44]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Laatst online: 00:42
nero355 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 16:32:
@DeadKennedy @Rob Z : Kijk eens naar een MX Black keyboard, want daar zit niks clicky in en is ook nog eens wat zwaarder dus hopelijk druk je die dan minder vaak helemaal tot de bodem in :)

Verder zijn er nog wel andere switches die misschien wel kunnen voldoen, maar dat wordt al gauw een hele obscure zoektocht, want niet zo makkelijk verkrijgbaar... :-(
Ik ben super benieuwd waarom je mij naar dit topic hebt gelokt (typte hij op zijn Topre switches) :)

Ryzen 3700X, 16GB, Gigabyte 1070ti, 1TB NVMe, 165Hz IPS 1440p

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoelvanG
gas0line schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 15:59:
[...]

Als je 'm gebruikt voor typen is blauw een beetje de standaard. Maar beter kan je eens in een winkel proberen om wat keyboards (switches) uit te proberen. Die Kludge enzo hebben vaak een ander merk switches en daar kan wat verschil in zitten. Ik heb zelf diverse goedkope bordjes gekocht en in de loop van de tijd ook nog bijvoorbeeld een hot swappable bordje waarop je nieuwe switches kan plaatsen.

Anyway die Royal Kludge is een prima bordje om mee te beginnen. En wil je niet teveel herrie neem je de bruine switches.
Hey bedankt voor je reactie. Ik ben er vrij zeker van dat de keuze gemaakt moet worden tussen Red en Brown switches, de 'clickyness' van de blues lijken me echt te luid. Enig idee welke winkels die momenteel open zijn en de mogelijkheid hebben gedurende Corona te testen, wellicht Mediamarkt/Coolblue?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• gas0line

gas0line

Joomla ❤

Tsje, dan ben je zover dat je naast o.a. 2 hotswappable bordjes je wel eens een compleet toetsenbord wil bouwen met solderen erbij. Een keer bij DROP besteld een Magicforce 82 met Gateron Greens. Komt dat bordje maanden en maanden later aan is er een ledje niet geplaatst. Krijg wel netjes refund van 20 dollar daarvoor. Dat ledje zet ik er zelf wel een keer in. Type trouwens nu al dagelijks op dit bordje voor een maand of 7 en het is echt heel fijn bordje en switches, nu mijn vingers eraan gewend zijn.

Dus kleine 4 maanden geleden ook maar een wooden case besteld bij DROP om een 60% bordje te bouwen. Ondertussen van andere leveranciers allang mijn switches (Pale Blue) en plate/pcb binnen. En dan komt eindelijk trackingnummer. Dan staat die weken stil en opeens wordt die gereturned naar de afzender, China nooit uitgeweest. En meerdere hebben er last van als ik zo lees op hun site.

Anyway, ben nu wel klaar met drop. Onbetrouwbaar en duurt te lang. En als je nu online reviews leest dan hebben ze dit jaar veel negatieve reviews.

Maar zoek nu nog wel een niet te dure maar wel goede case voor 60% (ik heb een DZ60/PCB). Iemand suggesties?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Santee
RoelvanG schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:16:
[...]

Hey bedankt voor je reactie. Ik ben er vrij zeker van dat de keuze gemaakt moet worden tussen Red en Brown switches, de 'clickyness' van de blues lijken me echt te luid. Enig idee welke winkels die momenteel open zijn en de mogelijkheid hebben gedurende Corona te testen, wellicht Mediamarkt/Coolblue?
Ik ben zelf voor browns gegaan na 5 jaar op reds te hebben gezeten. De reds voelen echt heel anders en ik was ervoor gegaan omdat het "voor gamers" zou zijn. Nu heb ik zelf vaak dat ik mijn vingers rust tijdens een game en per ongeluk een toets indruk omdat je niet merkt dat je door de toets heen zakt (op een K70 van Corsair vooral). Browns geven mij meer dat membrane gevoel, maar dan met een veel meer tacticle en clean gevoel. Blues ken ik persoonlijk niet, lijken mij nog fijner typen, alleen ik kan ze op kantoor niet gebruiken ivm geluid.
Veel hardcore toetsenbord junkies hebben iets tegen browns, maar ik vind ze prima werken :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gas0line

gas0line

Joomla ❤

Santee schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:19:
[...]

Ik ben zelf voor browns gegaan na 5 jaar op reds te hebben gezeten. De reds voelen echt heel anders en ik was ervoor gegaan omdat het "voor gamers" zou zijn. Nu heb ik zelf vaak dat ik mijn vingers rust tijdens een game en per ongeluk een toets indruk omdat je niet merkt dat je door de toets heen zakt (op een K70 van Corsair vooral). Browns geven mij meer dat membrane gevoel, maar dan met een veel meer tacticle en clean gevoel. Blues ken ik persoonlijk niet, lijken mij nog fijner typen, alleen ik kan ze op kantoor niet gebruiken ivm geluid.
Veel hardcore toetsenbord junkies hebben iets tegen browns, maar ik vind ze prima werken :+
Check. Me eens.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Santee
Er zijn uiteraard tegenwoordig andere keys van Razer, Logitech, Kalith etc. Deze lijken echter vaak wel op de MX cherries, dit is vaak te googlen. Ook zijn er boxen te koop met ~20 verschillende keys zodat je kan testen. Na het testen vaak goed door te verkopen op Tweakers V&A.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Browns geven mij meer dat membrane gevoel, maar dan met een veel meer tacticle en clean gevoel. Blues ken ik persoonlijk niet, lijken mij nog fijner typen, alleen ik kan ze op kantoor niet gebruiken ivm geluid.
Eea heeft met "dat membrane gevoel" te maken - en het feit dat browns helemaal niet zo tactile zijn. Als je verder alleen reds of rubber dome gewend bent is het heerlijk, maar ik heb bijv leren typen op IBM Model M borden. Dan ben je niet onder de indruk van de tactility van een MX Brown.

Dat gezegd, de ideale switch bestaat niet, laat staan dat die voor iedereen hetzelfde zou zijn. Ik probeer al maanden verschillende tactile en clicky oplossingen uit en meer tactility zonder dat het te zwaar wordt en/of het indrukken ruw aanvoelt en/of de terugslag zwaar tegenvalt blijkt niet simpel. 'Gebalanceerd' is IMHO het belangrijkste en stiekem zijn de klassieke ontwerpen (waaronder MX Brown) dat vaker dan de nieuwe exotische dingen.

Ben nu op Kailh Box Pink aan het typen en hoezeer ze erg mooi tactile zijn met een lekker diepe klik vind ik ze te zwaar. Box Jade geeft diepe klik en tactility zonder te zwaar te zijn, maar terugslag is... raar. Uiteindelijk denk ik dat de oude Box White nog beste balans heeft, al is het te licht en weinig tactile (zij het nog steeds beter dan MX Blue of Brown).

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nero355

nero355

En daarom stelde ik dus MX Black voor in mijn vorige reactie, want ik vind MX Red dus ook gewoon troep omdat ze zo idioot licht zijn om in te drukken! :/

Ik kwam daar gelukkig al vroeg achter dankzij een demo model @ Alternate.nl destijds en ging dus meteen voor MX Blue en daar kwam later nog een MX Brown model bij met Witte LED's voor in de avond :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GoeiedagEem
Ik zou graag willen dat de MX blues niet zo luid waren, dan had ik deze zeker als travel KB gekozen in een Ducky One 2 SF (ware het niet dat One 2 SF niet leverbaar is).

Zodra ze weer beschikbaar zijn, dan komt er een One 2 SF met MX browns, puur vanwege mijn collega's en klanten.

Op den duur ga ik dan mn Corsair STRAFE gaming KB (browns) voor thuis vervangen door een Ducky met numeriek en cherry MX blues. Die Corsair was mn eerste ervaring met mechanische toetsen, ik moet zeggen dat het clicky deel me inderdaad tegenviel toen ik er mee begon te tikken. Had gewoon iets meer weerstand verwacht. Misschien tegen de tijd dat dit gaat spelen toch eens een testsetje bestellen om te voelen hoe elk type switch voelt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gas0line

gas0line

Joomla ❤

GoeiedagEem schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 14:05:
Ik zou graag willen dat de MX blues niet zo luid waren, dan had ik deze zeker als travel KB gekozen in een Ducky One 2 SF (ware het niet dat One 2 SF niet leverbaar is).

Zodra ze weer beschikbaar zijn, dan komt er een One 2 SF met MX browns, puur vanwege mijn collega's en klanten.

Op den duur ga ik dan mn Corsair STRAFE gaming KB (browns) voor thuis vervangen door een Ducky met numeriek en cherry MX blues. Die Corsair was mn eerste ervaring met mechanische toetsen, ik moet zeggen dat het clicky deel me inderdaad tegenviel toen ik er mee begon te tikken. Had gewoon iets meer weerstand verwacht. Misschien tegen de tijd dat dit gaat spelen toch eens een testsetje bestellen om te voelen hoe elk type switch voelt.
Je kan ook een kijken naar Kaihl Box White. Typen heerlijk en maken minder lawaai.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Santee
gas0line schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:12:
[...]

Je kan ook een kijken naar Kaihl Box White. Typen heerlijk en maken minder lawaai.
Heb je voorbeelden van goede full size keyboards met een aantal media keys (kijkt naar de Ducky One 2) met Kaihl Box White die nog redelijk betaalbaar zijn? :)

• nero355

nero355

GoeiedagEem schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 14:05:
Daarom moet ik nog eens een keer iets leuks met MX Green switches zien te vinden! :)
Santee schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:14:
Heb je voorbeelden van goede full size keyboards met een aantal media keys (kijkt naar de Ducky One 2) met Kaihl Box White die nog redelijk betaalbaar zijn? :)
Dat lijkt me zo obscuur dat je die niet gauw zal vinden voor een € <129 bedrag denk ik :?

• Rob Z
Santee schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:14:
[...]

Hexgears, maar uit US ? en media keys weer niet...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Santee
Rob Z schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:16:
[...]

Hexgears, maar uit US ? en media keys weer niet...
Adhv jullie feedback denk ik toch maar dat ik gewoon voor browns ga. Lijkt mij teveel gedoe voor mogelijk iets betere keys. :P

Acties:
  • +3Henk 'm!

• RoelvanG
@gas0line @Santee

Bedankt voor de tips! Ben uiteindelijk zonder testen toch maar voor de Brown switches gegaan, gezien het feit deze overal als een goede middenweg beschreven worden. Ben heel benieuwd hoe hij bevalt. Zal hier een kleine review typen als ik hem binnen heb.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Santee
RoelvanG schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:02:
@gas0line @Santee

Bedankt voor de tips! Ben uiteindelijk zonder testen toch maar voor de Brown switches gegaan, gezien het feit deze overal als een goede middenweg beschreven worden. Ben heel benieuwd hoe hij bevalt. Zal hier een kleine review typen als ik hem binnen heb.
Ik type nu tijdelijk op werk op een membrane toetsenbord (mechnical staat thuis) en ik mis de browns toch wel heel erg. Mogelijk ga ik een 2e brown halen later deze maand (vakantiegeld) O-)

• Catch22
@gas0line @Santee

Er zit zelfs nog wel veel verschil tussen toetsenborden met brown keys. Mijn K95 platinum en Leopold fc900 hebben brown switches, maar omdat die leopold iets van demping en dubbele shot caps heeft, voelt die toch heel anders aan.

De corsair is veel meer een rammelplank dan de leopold

[Voor 5% gewijzigd door Catch22 op 07-05-2020 14:49]

• gas0line

gas0line

Joomla ❤

@gas0line @Santee

Typt vast prima. Misschien moet je even een paar dagen wennen eraan, maar dat komt goed. Hou ons op de hoogte :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GeKo
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 29-05 13:55
Al een tijdje houd ik dit forum in de gaten omdat ik van plan was een mechanisch toetsenbord te bestellen.
Een goede vriend van mij heeft een Ducky Shine 7 met Brown switches. Bij hem het toetsenbord geprobeerd en het beviel in eerste instantie erg goed. Daarom heb ik dit toetsenbord dan ook besteld bij Alternate. Levering is hopelijk volgende week woensdag.

Wel heb ik een vraagje;

Ik begrijp dat het 'hinderend' geluid voornamelijk ontstaat doordat de toetsen te hard tot op de bodem geduwd worden (het bottom out principe). Nu heb ik hier veel last van met mijn toetsenbord van mijn laptop (ik heb alleen laptops).
Kan je dit door gewenning afleren bij een mechanisch toetsenbord of is het verstandig om alvast wat rubber ringen te bestellen? :?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rob Z
@GeKo Heb je bij het testen van dat toetsenbord al hinderlijk geluid veroorzaakt?
Rubber ringen aanbrengen zou ik niet doen als het nog niet nodig is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GeKo
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 29-05 13:55
@Rob Z
Nee. Maar het testen was dan ook maar van korte duur (uurtje ofzo).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Vaenir
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 23:27
Enige tijd geleden een custom build gebouwd met een KPRepublic XD84 pcb en Cherry MX Silents als basis. Na enige tijd van ergenis m.b.t. tot de goedkope cherry clone stabilizers, vorige week de knoop doorgehakt om het nu te fatsoeneren.

Helaas zijn de stabilizers pcb mounted waardoor ik alle switches eerst moest desolderen om zo de tray er vanaf te krijgen. Daarna Durock screw-in stabilizers erop gemonteerd. Eerst de stems ingeolied met Super Lube PTFE olie en de wires ingesmeerd met "dielectric grease". Alles weer gesoldeerd en in elkaar gezet en het typt nu heerlijk. De stabilizers zijn muisstil. Nu nog binnenkort leds erin solderen en dan begint het te kriebelen om het op vraag&aanbod te zetten en aan mijn volgende build te beginnen.. :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dm_unseen
  • Laatst online: 20:24
Hoeveel moet zo een build op V&A straks kosten?

Acties:
  • +2Henk 'm!
dm_unseen schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:32:
Hoeveel moet zo een build op V&A straks kosten?
Tja, meestal verliezen keyboards weinig waarde als ze zo goed in elkaar zijn gezet en de behuizing en caps geen sporen van gebruik hebben.

Ik ben niet degene waar je het aan vraagt maar net een build voor iemand anders gedaan:

65% layout 5 degrees van KBD fans: aangeleverd, goedkope plate en klein grut: €110.
PCB, KBD fans maakt ze zo'n beetje zo goedkoop als het maar kan uit massa productie: €35
Zeal stabilisatoren: €45 (niet de goude, maar wel toppers, stabs zijn belangrijker voor een build dan veel mensen denken)
MX Reds 67x, lubed met 4203: Lube kost hooguit €5 en dan heb je 4x teveel voor zo'n build, maar dit kost mij zo'n 4 min per switch gemiddeld. Switches waren volgens mij maar iets van €30.
GMK nightrunner caps: €140, maar dan heb je die dus wel al 10 maanden terug besteld. Kreeg mijn set gisteren binnen, dus hij waarschijnlijk ook. Had em even met een GMK set van mij getest. (of de switches wel echt perfect recht zitten en dus één lijn vormen na het solderen) Zo'n set off the shelve kopen of van iemand die em dus "over heeft" uit een group buy, brengt een prijs met zich mee: €160-220 is gebruikelijk, afhankelijk van populariteit en oplage.
Stukje TPU geprint als basislaag voor het dempen van hoge tonen / normaal verpakkingsfoam werkt ook: €0.

De stabs voorbewerken, switches openen, smeren, sluiten en testen (en het is cherry, dus outliers even de veer van wisselen, rammelde stems uitwisselen), PCB testen, Stabs en switches op de PCB bevestigen.

Alles bij elkaar bijna 7 uur werk in zitten. Natuurlijk hoef je geen switches te luben en kan je hotswap nemen, geen TPU insert meten en printen. Maar al die dingen ga je wel merken in het eindproduct. En dit waren de wensen.

Bordje zonder kabel kostte dus ~€350. Dit is goedkoop. Sommige cases kosten al meer zonder plate...
En in dit geval kwam er €100 bovenop. Dit was een vriendendienst en ik had er geen prijs op geplakt. Als ik €10 en een biertje had gekregen was het ook goed. (had 2x verzendkosten gemaakt)
Natuurlijk kan je een Tai-Hao of KBD fans PBT setje nemen voor €40-60 ipv GMK. Sommige Gateron en Kaihl switches zijn iets beter en goedkoper dan Cherry Red, als je op de verzending wilt / kunt wachten.
Als je het niet zelf wilt doen, is €100 voor 7 uur werk natuurlijk een minimum loontje. En natuurlijk, het kan waarschijnlijk ook in 4 uur. Smijt de stems en veren in een zak en gooi de lube erbij en husselen maar, het zijn immers lineairs.

Een build zoals die hierboven met zorg en aandacht erin in 75% layout, ik zou niet minder dan €500 verwachtten. Maar als je lang genoeg zoekt en mensen treft die er vanaf moeten wegens financiële omstandigheden enzo, kan het ook rustig veel lager.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vaenir
Dit keyboard was wel redelijk “budget” minded gebouwd. Denk dat ik om en nabij €200 aan keyboard materialen kwijt ben (excl lubes etc). Mijn hakko soldeerstation etc zal ik maar buiten beschouwing laten.. :+

Zou ik hem verkopen dan ben ik al blij als ik mijn materiaalkosten eruit heb haha. Helaas gaat dit geen €500 opleveren.. :9

Ben nu aan het orienteren op een 60% build met kailh switches. Het is alleen jammer dat binnen Europa zo weinig aanbod is qua materialen. De twee bekendste Europese shops ben ik geen fan van.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DMC90
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 20-05 18:19
Tijdje terug een Ducky one2 RGB (TKL, MX brown) gekocht en was hier heel tevreden mee. Vanwege de hele corona situatie ben ik denk ik uit verveling gaan verdiepen in mechanical keyboards en kwam ik de custom builds tegen. Hoe sommige van deze toetsenborden klinken is gewoon geweldig en ben daarom minder tevreden met mijn ducky keyboard. Natuurlijk klinken alle keyboards anders, maar het 'type geluid' dat ik veel tegenkom en zelf heel fijn vindt, is bijvoorbeeld deze: YT Linkje

Nu ik weet van het bestaan van dat soort keyboards, klinkt mijn ducky een beetje 'flimsy' en 'goedkoop'. Ik vroeg mij af of er prebuilt, of gewoon hele goede 'standaard' mechanical keyboards, te koop zijn, zodat ik niet zelf een keyboard hoef te bouwen en de ervaring in de buurt komt van het filmpje dat ik boven benoemde. Ik vermoed dat ik verder moet kijken dan de standaard gaming meuk, misschien dat jullie mij op weg kunnen helpen? Merken als Leopold bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vaenir
DMC90 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 16:11:
Tijdje terug een Ducky one2 RGB (TKL, MX brown) gekocht en was hier heel tevreden mee. Vanwege de hele corona situatie ben ik denk ik uit verveling gaan verdiepen in mechanical keyboards en kwam ik de custom builds tegen. Hoe sommige van deze toetsenborden klinken is gewoon geweldig en ben daarom minder tevreden met mijn ducky keyboard. Natuurlijk klinken alle keyboards anders, maar het 'type geluid' dat ik veel tegenkom en zelf heel fijn vindt, is bijvoorbeeld deze: YT Linkje

Nu ik weet van het bestaan van dat soort keyboards, klinkt mijn ducky een beetje 'flimsy' en 'goedkoop'. Ik vroeg mij af of er prebuilt, of gewoon hele goede 'standaard' mechanical keyboards, te koop zijn, zodat ik niet zelf een keyboard hoef te bouwen en de ervaring in de buurt komt van het filmpje dat ik boven benoemde. Ik vermoed dat ik verder moet kijken dan de standaard gaming meuk, misschien dat jullie mij op weg kunnen helpen? Merken als Leopold bijvoorbeeld?
Ik vind Ducky persoonlijk geen slecht merk. De switch op het filmpje van jou is een Tealios V2, welke een 67g linear switch is (zonder klik). Jouw Ducky heeft een Cherry MX Brown switch wat weer een 45g tactile switch is. Minder zwaar om in te drukken, maar wel met een "klik". Een beetje appels met peren vergelijken dus.

Helaas ligt het bezorgen op Aliexpress een beetje op z'n kop anders zou je voor relatief weinig geld en switch tester kunnen kopen (voorbeeld: aliexpress). Anders krijg je hetzelfde als ik, tig toetsenborden kopen voordat je enig idee hebt wat je fijn vindt.. De hobby is al duur zat. :'( Buiten de "flimsy feeling" en geluidjes bevalt het toetsenbord jou wel qua typ ervaring?

[Voor 9% gewijzigd door Vaenir op 08-05-2020 17:15]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Extraxyz
Een standaard toetsenbord wat klinkt zoals in dat filmpje ga je niet vinden hoor. Cherry Switches klinken nooit zo geweldig en ze proberen te verbeteren (door o.a. te luben) is verspilde moeite.

De Leopold FC750R PD klinkt out-of-the-box al wel erg goed, maar dan nog zou je een hoop geld uitgegeven aan iets wat eigenlijk nog steeds niet is wat je zoekt. Het insmeren van je switches en stabilizers is toch wel de minimale vereiste.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DMC90
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 20-05 18:19
Extraxyz schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 17:48:
Een standaard toetsenbord wat klinkt zoals in dat filmpje ga je niet vinden hoor. Cherry Switches klinken nooit zo geweldig en ze proberen te verbeteren (door o.a. te luben) is verspilde moeite.

De Leopold FC750R PD klinkt out-of-the-box al wel erg goed, maar dan nog zou je een hoop geld uitgegeven aan iets wat eigenlijk nog steeds niet is wat je zoekt. Het insmeren van je switches en stabilizers is toch wel de minimale vereiste.
Ik denk dat er ook niets anders opzit dan custom built, of iets bestaand desolderen, luben en weer in elkaar zetten. Er is ook nergens iets waar je dit al pre-built kun kopen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• gas0line

gas0line

Joomla ❤

DMC90 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 18:45:
[...]

Ik denk dat er ook niets anders opzit dan custom built, of iets bestaand desolderen, luben en weer in elkaar zetten. Er is ook nergens iets waar je dit al pre-built kun kopen?
Die jongen van dat filmpje dat je linkt bouwt keyboards voor je. Is alleen onbetaalbaar. Denk als je zoiets wilt zal je zelf aan de slag moeten. Ik ben nu ook beetje bezig maar het is wel over de top. Typ hier nu met Gateron Greens en Kailh Box Pinks en dat vind ik erg fijn. Zonder aanpassingen. Je kan namelijk ook overdrijven en dan heet het hobby geloof ik. :*)

Acties:
  • +2Henk 'm!
DMC90 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 16:11:
[...]Natuurlijk klinken alle keyboards anders, maar het 'type geluid' dat ik veel tegenkom en zelf heel fijn vindt, is bijvoorbeeld deze: YT Linkje

Je kunt zeker zoiets ook zelf bouwen. Taeha beschrijft in z'n tientalle streams, net als andere stream bouwers overigens, heel goed wat ze doen en waarom.

Als je mijn lijstje met "bouw iets zelf" aan kosten pakt, en de reactie daaronder; Je kan vanaf €200 best zelf iets bouwen. Dat wordt iets beter dan Ducky, maar dat is prijs technisch ook niet eerlijk. Het wordt misschien beter dan Filco / Varmilo / Vortex / Leopold etc. Er zijn best serieuzere merken die kwaliteit bouwen, maar dat zie je ook meteen in de prijs. Voor zeg €350 kan je dat zelf ook custom. Een eerste build richting die Zephyr die je linkt zal snel 6-8 uur werk zijn, maar de onderdelen zal je maaaaaaanden op moeten wachten. Ik heb nu ook een PCB in bestelling staan sinds feb die er over een maand of misschien 2 pas is. Keycaps duren soms ook 2 jaar (!!!) voordat ze geleverd worden. Het bordje dat in die video wordt gebouwd is momenteel niet te koop en in beperkte oplage gebouwd.

Hier b.v. zo'n voorbeeld van deze fabrikant voor een 75% versie, de Xeno.
https://zealpc.net/collec...m-keyboard-kit-half-plate

Voor geluid geld meestal: Gasket mount > Top mount > tray mount. En dan zijn er nog allerlei andere dingen te verzinnen.
Materiaal van de switches maakt ook veel uit. Veelal zijn de best klinkende switches hybride of speciale plastics.

Een van de "beter" klinkende switches die ik zelf heb gemaakt zijn "MX Silents"; ik had daarbij MX Silent Red stems in de Aliaz 60g POM huisjes, maar ik geloof alleen de tops, omdat ik de juiste MX black style lowers had. Andere veer erin voor 58gr accentuatie, en iets teveel lube. Hoge SA caps erop en een stale plate, ABS plate, en dan een plak messing erin. Typte het nou lekker? Nee. Te boterig en té hoge caps, maar het klonk wel goed. Sindsdien ben ik 100% type gevoel gegaan ipv geluid eerlijk gezegd.

Dat gezegd hebbende; iets als een zware alu case, tray mount wegens prijs, met messing plate, Tealio's V2 en het nodige lube werk, goede stabilizatoren, kan je zeker een super goed, zeer prettig voelend bord opleveren. Als je er aan kunt wennen, SA caps erop.

Als voorbeeld van iets wat "off the shelve is": KBDFans TOFU 65% €175 incl plate, pcb.
68 Tealios V2: €68 of natuurlijk Zealios voor tactile, Zilents voor stil tactile, één van de roselio's / sakurio's / healios voor stil lineair, met vaak iets hogere prijzen.
Maxkey ABS SA set: €99
(prijzen zijn eigenlijk dollars, maarja, soms douane, soms niet...)

Dan krijg je dit in een slechte case, zonder lube:
YouTube: GK64S with Tealios V2 and Maxkey SA Keycaps, Typing Sound 機械鍵盤 打字聲

Vergelijkbaar met YouTube: The Most THICC Keyboard Keycaps.. I'VE EVER HAD! - Maxkey SA Keycaps in een redelijke case zonder lube.

Of zoals wat ik hier voorstel (alu case) met (non silent) Zealio's mét lube:
YouTube: Massdrop CTRL High Profile | 67g Zealios V2 | SA Keycaps

Of ook zeker aan te raden; dat bord, met Holy Panda's: YouTube: Sound Check - KBD75 w/ Drop Holy Panda

Wat een frankenswitch is, maar die kan je dus zelf maken of bij Drop kant en klaar bestellen, die verkopen ze iedere 3 maanden ofzo weer.

Of je besteld inderdaad via Keycult een bord bij Taeha voor zo'n 1,5 a 2K USD.
Pagina: 1 ... 38 39 40 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True