Woohoo, het is keyboard week. Postbode belde zojuist aan met m'n nieuwe Mac keyboard. Ik heb een Powermac zonder toetsenbord, en m'n enige Mac keyboard is een lelijke zompige iMac rubberdome. Afgelopen week het originele Apple bord besteld en ronduit teleurgesteld: zelfs voor een rubberdome een slecht bord. Toen zag ik op Marktplaats een advertentie voor een
"qwerty" toetsenbord wit, met uiteraard wazige foto waar ik "TactilePro" op meende te lezen. Ding-dong, dat is een Matias bord
Dus gelijk vraagprijs geboden, geaccepteerde en net binnen. Inderdaad, een splinternieuw Matias TactilePro 2.0 bord (met de originele Apple ernaast ter vergelijking):
:strip_exif()/f/image/CmPpdlAMsPc8dMQ70luqdEXu.jpg?f=fotoalbum_medium)
"Tactile" is niets gelogen, dit zijn namelijk wel echte Alps switches, SKBM White om precies te zijn:
Nu, absoluut mooi-uitziende (=bij Mac passend) uiterlijk, en terecht legendarische switches. Toch is m'n eerste indruk dat dit een schoolvoorbeeld is van waarom switches niet alles zeggen over een toetsenbord. De keycaps zijn van buiten mooi, maar hooguit middelzwaar en van ABS en dat hoor je. Rammel. Maar dat valt in het niet bij de behuizing. Dat is namelijk in echte iMac-stijl van doorschijnend polycarbonaat. Ook de achterkant. Oftewel het functioneert als klankkast. Gelukkig niet op de frequenties van de (hoge) click van de switches zelf - die zijn juist aardig gedempt - maar alle rammelgeluiden van de keycaps hoor je des te erger, om nog maar te zwijgen van hoe luidruchtig het klinkt als je hard typt en de bodem raakt. Alles bij elkaar is dit een van m'n luidruchtigste zo niet mijn meest luidruchtige toetsenbord, en dat zeg ik als eigenaar van een IBM Model F
Nu, Matias-borden, Alps switches en jaren '00 Macs zijn voor de meesten waarschijnlijk een ver-van-mijn-bed verhaal, maar lees ipv "Matias" "AliExpress", ipv Alps White Cherry MX Blue (of vergelijkbaar) en ipv die Macs een of andere hippe moderne bord, en dan gaat alles nog steeds even goed op. Een zware behuizing met liefst metalen backplate (zoals die Acer trouwens wel had) is altijd een pre en is een van de redenen waarom pakweg een Leopold meer kost dan een goedkoper bord met zelfde switches. Betere keycaps is een andere reden.
Ik ben desondanks erg blij met dit bordje, zeker gezien ik het voor EUR 15 volledig nieuw gekregen heb. Matias verkoopt ondertussen versie vier van de TactilePro - met exact dezelfde behuizing. Die kosten GBP138 oftewel EUR 156. Voor dat bedrag zou ik aanzienlijk minder tevreden zijn. Ze hebben ook een "Quiet Pro", die de Alps (of recenter: Matias) White switches vervangt door Matias "QuietClick" Grey dampened tactile (non-clicky) switches. Die schijnt veel stiller te zijn, behalve als je de keycaps laat ratelen, dan is het net zo luidruchtig

Wat ik hier in ieder geval mee wil proberen is kijken of ik ergens een bitumen/lood akoestische dempingspaneel kan vinden en die in de behuizing tussen switchplate en achterkant kan vrotten. Ik verwacht dat dat veel van de resonantie eruit zou halen.