Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-05-2023
Swagger schreef op maandag 20 mei 2019 @ 00:01:
Ik wou m'n eigen toetsenbord in elkaar zetten en heb de eigenschap iets te veel research te doen, dus heb ik een lijstje gemaakt van allerlei soorten switches, click voor Google docs.

Edit: Zelf in elkaar zetten is een groot woord voor of een GMMK DIY-kit of eentje kopen.
Nice, Ik heb eventueel nog wel een setje pcb, microcontroller, diodes, switches voor de redox over O-) O-)

Heb nu een helft af, de andere helft ga ik vanavond mee verder. Gebruik Kailh copper switches welke tot nu toe (voor zo ver ik heb kunnen testen) goed bevallen! Ze zijn een stuk "snappy-er" dan de cherry browns

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-09 22:57
[m]engineer schreef op maandag 20 mei 2019 @ 10:36:
[...]

Nice, Ik heb eventueel nog wel een setje pcb, microcontroller, diodes, switches voor de redox over O-) O-)

Heb nu een helft af, de andere helft ga ik vanavond mee verder. Gebruik Kailh copper switches welke tot nu toe (voor zo ver ik heb kunnen testen) goed bevallen! Ze zijn een stuk "snappy-er" dan de cherry browns
Stuur mij maar een PB'tje, Heb wel interesse.

--------

Mijn zoektocht naar een ander toetsenbord lag even een paar weken stil, Samen met het gebruik van de pc.
Conclusie is dat er naast een ander toetsenbord meer veranderingen aan mijn werkplek nodig zijn, Maar daar ga ik jullie niet mee lastig vallen.

Tussendoor een tweedehands Ergodox EZ voor €180,- laten schieten, Hotswap is interessant maar die tumb clusters liggen mij niet.

Keuze is vrij definitief een Redox geworden, Ben er alleen nog niet over uit welke Switch het wordt.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DarkShaDows
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 12:58
Ik werkte eind jaren 80 en begin jaren 90 in de ICT bij een groot Nederlands bedrijf welke met IBM servers werkte. Alle standaard bij de server geleverde model M toetsenborden met VS-Int layout werden vervangen door NL layout toetsenborden. De overbodige model M toetsenborden gingen in de container. Dat wil zeggen niet allemaal, ik heb er een stuk of zes weten te redden, Op 1 van deze typ ik nu dit bericht, een werkelijk onverwoestbaar toetsenbord zo'n model M. Gelukkig heb ik nog 5 reserve, maar ik vermoed dat ze mij gaan overleven. Ik vraag me alleen af hoe lang men nog PS2 toetsenborden met of zonder adapter kan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Afbeeldingslocatie: https://www.popzara.com/wp-content/uploads/2017/03/azio_mk_feature-1024x413.jpg

Ik was al heel lang (semi-passief) op zoek naar een betaalbaar mechanisch toetsenbord met Mac layout en onlangs verscheen er een tweedehands op Marktplaats. Bovenstaand keyboard weten over te nemen voor 30 euro en het is mijn beste aankoop dit jaar <3

De Kailh brown switches tikken heerlijk. Ik kom van een ander mechanisch Mac toetsenbord, de LoFree DOT. Ziet er erg mooi uit, maar de plaatsing van de toetsen is totaal niet handig en productief. Bovendien werden m'n collega's een beetje gek van de Gateron Blue switches :P

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Lijkt wel een beetje op die Corsair toetsenborden qua Volumeknop :)

Verder wel een leuk ding!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainsz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:30
dion_b schreef op zondag 12 mei 2019 @ 19:40:
[...]

Specs:
  • PS/2 interface
  • volledig standaard IBM Enhanced layout (=identiek aan Model M)
  • Alps SKCM Cream Damped switches
  • een behuizing incl metalen backplate waar je "U" tegen zegt.
  • PBT dye subbed keycaps (muv spatiebalk, die is vrij opvallend ABS ;) )
Wat voor een PS/2 converter gebruik je?Ik heb een el cheapo convertor gekocht om te proberen, maar het werkt natuurlijk niet...
Hoe kan ik z'n ding werkend krijgen met bijvoorbeeld een laptop?

Computers are useless. They can only give you answers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Brainsz schreef op maandag 27 mei 2019 @ 16:26:
[...]

Wat voor een PS/2 converter gebruik je?
Geen :7 Ik heb deze bij m'n vintagespul in gebruik en het gaat op een PS/2 KVM waar PCs met native PS/2 en AT(DIN) aan hangen :+
Ik heb een el cheapo convertor gekocht om te proberen, maar het werkt natuurlijk niet...
Hoe kan ik z'n ding werkend krijgen met bijvoorbeeld een laptop?
Eerste check: weet je zeker of het wel de PS/2 versie is van de Granite Bigfoot? De oudere Granite SGI borden (voor op Indigo en Onyx) werken met een proprietary SGI serial protocol. Zie:
https://deskthority.net/wiki/SGI_Bigfoot_series

P/N

041-0136-001 = zeker geen PS/2
95008xx = kan allebei
95009xx = zeker PS/2

Als het zeker PS/2 is, is de volgende vraag of het daadwerkelijk werkt. Heb je nog een desktopsysteem of docking station met native PS/2 poort? Probeer het daarop uit.

Als het daar werkt ligt je probleem waarschijnlijk bij de PS/2->USB adapter. Sommige oude PS/2 toetsenborden trekken VEEL stroom, het zou kunnen dat je adapter dat niet aankan. Toch is die kans beperkt. Ik gebruik hier af en toe twee el-cheapo (EUR 1 of 2 via Ali) adaptertjes die moeiteloos een Model M aankunnen. Heb nooit harde cijfers gezien van de Granite, maar het is bekend dat de Model M rustig het tienvoudige slurpt van een gemiddelde Alps-bord uit zelfde periode - en dat is per slot van rekening wat zo'n Granite is.

Edit:
Zelf ook iets binnen vandaag - het is weer Chinakeys time :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/O6i5e1V9sxvfxMYCFiTf7Rjq/full.jpg

Hyeku Hexgears K705

Op zich een 13-in-een-dozijn goedkoop geval met crappy ABS OEM keycaps en witte LEDs waar ik niet op zat te wachten - tenminste geen RGB. Wat deze bijzonder maakt is de Kailh Box White switches, en het feit dat je de switches kunt vervangen. Dat laatste is mooi, maar het ging met vooral om de Box Whites. Eerste indruk is ERG goed. Qua geluid dichter bij Alps White dan bij MX Blue, meer een 'thok' dus, en dat met deze crappy keycaps. Naast geluid zouden ze erg stabiel zijn, en dat klopt. Nog nooit zo's solide aanslag gevoeld in een non-Model M bord. Daarom wil ik deze heel graag uitproberen met SA caps. Laat ik die nou net ook besteld hebben, en te zien aan 'niet thuis' briefje mogelijk al morgen binnen hebben ;)

Verder opvallend rigide backplate - geen plaatstaal, wel goede plastic blijkbaar. Ondanks wat blurb over NRKO is het een duidelijk gevalletje 6KRO, wat met USB natuurlijk wel te verwachten was. Heb de test van linkershift, linkerctrl en P gedaan en dat werkt itt m'n idioot goedkope TKL feilloos. Deze was veeeel duurder, namelijk EUR 37 :+

Edit2:
Verrek, met Fn-~ is alsnog NKRO in te schakelen. Heb 14 gemeten voordat ik door m'n vingers heen was :D

[ Voor 31% gewijzigd door dion_b op 27-05-2019 20:18 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• [m]engineer
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/v3kaky.jpg

Ergonomie: Check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 21:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Daar valt toch niet mee te typen? En zie ik het nou goed, heb je F1, F2, F4, F5 en F11, maar de rest niet?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 22:13
Hoe moet je nou de developer tools openen in de browser zonder f12? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ossi schreef op maandag 27 mei 2019 @ 21:37:
Hoe moet je nou de developer tools openen in de browser zonder f12? :o
Ctrl+shift+i ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Maar hopen dat deze dat wel kan dan, in tegenstelling tot @dion_b's goedkope tkl plankje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
Hero of Time schreef op maandag 27 mei 2019 @ 21:34:
Daar valt toch niet mee te typen? En zie ik het nou goed, heb je F1, F2, F4, F5 en F11, maar de rest niet?
Het is niet what you see is what you get. Het toetsenbordje heeft vier lagen en ik had op het moment niet genoeg keycaps liggen om de goede caps op de betreffende plek te zetten. (Er is een set dsa caps onderweg :) )

Met de f1 en f2 knop blader je door de verschillende lagen van het toetsenbord heen. Laag 1 zijn de bovenste rij getallen, laag twee zijn het de F.. toetsen. Met laag drie bestuur je je muis :)

Als je wil kan je zo tot 16 verschillende lagen programmeren 7(8)7

En ik nodig je uit hem eens te proberen. Het typt verrassend goed :)

[ Voor 5% gewijzigd door [m]engineer op 27-05-2019 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:24

MrMarcie

CFMoto 650MT

Lees hier al een hele tijd mee en heb ook al wat goedkope bordjes gekocht. Een E-blue full keyboard, een Metoo 87 en een Ajazz Ak33 en een bordje onderweg dat nog steeds bij Alie hangt. Met hot swapable switches. Even geduld dus.

Maar weet o.a. wel wat populaire bordjes zijn maar vind alles nogal aan de prijs. Zou graag eens proberen zelf iets te bouwen en ben op zoek naar een betaalbare kit (eventueel kant en klaar) voor een 60 of 75% bordje. Iemand daar een suggestie voor voor max 125 of zo. Wil dan wel iets richting blauwe switches (liefst iets zwaarder, groen?) en bij voorkeur zonder RGB. Gebruik ik toch niet. Gebruik keyboard alleen voor typen.

EDIT:
Deze maar alvast voor erbij gekocht met Green Gaterons en de rest alles wit. Voor dat geld wel het proberen waard en ik denk dat ik dit uiteindelijk qua layout het prettigste vind.

[ Voor 16% gewijzigd door MrMarcie op 28-05-2019 14:33 . Reden: Bordje aangeschaft ]

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12:40

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

@MrMarcie Ik heb mijn eerste mech keyboard (60%) in onderdelen bij falba.tech gekocht. Als je genoegen neemt met goedkope(re) keycaps kan je wel onder 125 blijven verwacht ik. Ik zou zeggen snuffel eens rond op die website.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [m]engineer
Ik was in totaal +- 70 euro kwijt. Dus het is goed te doen! Heb wel wat goedkopere keycaps er op zitten maar zijn wel pbt. (Kailh copper speed switches)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ossi schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:00:
[...]

Maar hopen dat deze dat wel kan dan, in tegenstelling tot @dion_b's goedkope tkl plankje :+
Dat doet die van hem ook wel, als je maar niet de rechter ctrl en shift wil gebruiken. :P
[m]engineer schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:37:
[...]

Het is niet what you see is what you get. Het toetsenbordje heeft vier lagen en ik had op het moment niet genoeg keycaps liggen om de goede caps op de betreffende plek te zetten. (Er is een set dsa caps onderweg :) )
Gelukkig, dat scheelt dan nog.
Met de f1 en f2 knop blader je door de verschillende lagen van het toetsenbord heen. Laag 1 zijn de bovenste rij getallen, laag twee zijn het de F.. toetsen. Met laag drie bestuur je je muis :)

Why!? Zie je nog ergens op welke laag je zit? Kan mij zo indenken dat je laag 3 selecteert, even weg gaat en bij terugkomst niet meer weet waar je ook alweer zat.
Zoals ik 'm zie, zou het toch net niet voor mij zijn. Ben iets te veel gewend aan een normaal plankje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ossi
[m]engineer schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:37:
[...]

Zolang jij happy bent is het helemaal goed toch? :)

Ik heb mezelf een eigen variant van blind typen geleerd en het zou mij heeeeel veel tijd kosten om aan wat anders te moeten wennen. Ik kan al niet wennen aan die gare Logitech ISO lay-out :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Dacht dat ik em al gepost had maar blijkbaar niet.. De Dygma-fella's hadden nog een uitgebreide 'welke switch moet ik kiezen' post op hun blog gezet een tijdje terug. Stonden toch weer wat nieuwe dingen in voor mij ;)

* 2Dutch kan niet wachten tot de Raise *O*

Maar het zal wel behoorlijk wennen worden, want ik wil wel proberen om het toetsenbord in de meest ergonomische setting te gebruiken, maar heb een zelf aangeleerd sneltypsysteem..ik voorspel kommer en kwel maar we gaan het zien :P

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 20:12

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Weet iemand of deze toetsenborden ook in Nederland te koop zijn?

https://mechanicalkeyboar...p?l=product_detail&p=3526

Ik ben voor mijn werk eigenlijk op zoek naar de goedkoopst mogelijke fullsize kb met mx silent switches.
dion_b schreef op maandag 27 mei 2019 @ 16:42:
[...]

Edit:
[Afbeelding]

Hyeku Hexgears K705

Op zich een 13-in-een-dozijn goedkoop geval met crappy ABS OEM keycaps en witte LEDs waar ik niet op zat te wachten - tenminste geen RGB. Wat deze bijzonder maakt is de Kailh Box White switches, en het feit dat je de switches kunt vervangen. Dat laatste is mooi, maar het ging met vooral om de Box Whites. Eerste indruk is ERG goed. Qua geluid dichter bij Alps White dan bij MX Blue, meer een 'thok' dus, en dat met deze crappy keycaps. Naast geluid zouden ze erg stabiel zijn, en dat klopt. Nog nooit zo's solide aanslag gevoeld in een non-Model M bord. Daarom wil ik deze heel graag uitproberen met SA caps. Laat ik die nou net ook besteld hebben, en te zien aan 'niet thuis' briefje mogelijk al morgen binnen hebben ;)

Verder opvallend rigide backplate - geen plaatstaal, wel goede plastic blijkbaar. Ondanks wat blurb over NRKO is het een duidelijk gevalletje 6KRO, wat met USB natuurlijk wel te verwachten was. Heb de test van linkershift, linkerctrl en P gedaan en dat werkt itt m'n idioot goedkope TKL feilloos. Deze was veeeel duurder, namelijk EUR 37 :+

Edit2:
Verrek, met Fn-~ is alsnog NKRO in te schakelen. Heb 14 gemeten voordat ik door m'n vingers heen was :D
Ik zoek eigenlijk ook zo'n keyboard maar dan met switches die lekker stil zijn. Heeft Hyeku ook zoiets?

[ Voor 76% gewijzigd door Da_maniaC op 28-05-2019 13:23 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dion_b schreef op maandag 27 mei 2019 @ 16:42:
[...]

Edit:
[Afbeelding]

Hyeku Hexgears K705

Edit2:
Hé, dat is de full-size versie van het toetsenbord dat ik laatst postte. Heb er zelf ook SA profile keycaps op zitten en hier bevalt die combi prima! :)

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Da_maniaC schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:14:
Weet iemand of deze toetsenborden ook in Nederland te koop zijn?

https://mechanicalkeyboar...p?l=product_detail&p=3526

Ik ben voor mijn werk eigenlijk op zoek naar de goedkoopst mogelijke fullsize kb met mx silent switches.

[...]

Ik zoek eigenlijk ook zo'n keyboard maar dan met switches die lekker stil zijn. Heeft Hyeku ook zoiets?
USD 89 vind ik niet bepaald 'goedkoopst mogelijk'. De GK705 is ook met Kailh Box Brown beschikbaar, dus tactile maar niet clicky. Actuele prijs EUR 37.59, met gratis verzending naar NL (op Ali uiteraard).
MiBe schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:36:
[...]

Hé, dat is de full-size versie van het toetsenbord dat ik laatst postte. Heb er zelf ook SA profile keycaps op zitten en hier bevalt die combi prima! :)
Klinkt goed, ben erg benieuwd :)

[ Voor 21% gewijzigd door dion_b op 28-05-2019 14:19 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 20:12

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

dion_b schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 14:18:
[...]

USD 89 vind ik niet bepaald 'goedkoopst mogelijk'. De GK705 is ook met Kailh Box Brown beschikbaar, dus tactile maar niet clicky. Actuele prijs EUR 37.59, met gratis verzending naar NL (op Ali uiteraard).
Thanks, daar ga ik eens naar kijken!

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wel iets om rekening mee te houden; Kail BOX Brown switches zijn significant luider dan Cherry MX Silent.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MiBe schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 17:10:
Wel iets om rekening mee te houden; Kail BOX Brown switches zijn significant luider dan Cherry MX Silent.
Vrijwel alles is luider dan MX Silent, maar dat zijn lichte, non-tactile switches die je eigenlijk alleen voor gaming wilt gebruiken. Niet echt een valide keuze voor zakelijk gebruik IMHO.

Wel terecht punt dat iedere mechanische switch in beginsel meer geluid maakt dan rubber domes. Stilste is allicht Topre (want eigenlijk niet veel meer dan een superdeluxe rubber dome), maar dan heb je het over andere prijscategorie.

Da_maniaC, heb je eigenlijk een referentiekader voor wat je "lekker stil" noemt? En los van geluid, wat vind je van tactility, en hoe licht/zwaar wil je de toetsaanslag?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dion_b schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 00:19:
[...]

Vrijwel alles is luider dan MX Silent, maar dat zijn lichte, non-tactile switches die je eigenlijk alleen voor gaming wilt gebruiken. Niet echt een valide keuze voor zakelijk gebruik IMHO.

Wel terecht punt dat iedere mechanische switch in beginsel meer geluid maakt dan rubber domes. Stilste is allicht Topre (want eigenlijk niet veel meer dan een superdeluxe rubber dome), maar dan heb je het over andere prijscategorie.

Da_maniaC, heb je eigenlijk een referentiekader voor wat je "lekker stil" noemt? En los van geluid, wat vind je van tactility, en hoe licht/zwaar wil je de toetsaanslag?
Toen ik nog voor 'de buren' werkte gebruikte ik MX Silent switches op kantoor, mij beviel het eigenlijk ook best goed voor typen (Silent Black dan, Red vind ik te licht). Op dat 'geluidsniveau' in ieder geval het beste dat er te krijgen is naar mijn mening, ik ben het met je eens dat tactile qua eigenschappen nog beter is maar een écht stille switch is daar helaas nog niet voor (BOX / MX Brown zijn met mijn relatief lompe typegedrag in ieder geval veel te luid). Op mijn huidige werk gebruik ik Topre maar ook deze zijn aanzienlijk luider dan MX Silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

2Dutch schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:01:
Dacht dat ik em al gepost had maar blijkbaar niet.. De Dygma-fella's hadden nog een uitgebreide 'welke switch moet ik kiezen' post op hun blog gezet een tijdje terug. Stonden toch weer wat nieuwe dingen in voor mij ;)
Ik wil het wel lezen, maar na 3 regels scrollen kwam er een zwaar onnodige melding rechtsonder waar ik echt zwaar een hekel aan heb en uit principe meteen dat soort websites wegclick!

Jammer dan! :/

Maar goed... Bloggers hé! :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfneed
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-09 18:23
Hoi allen,

Weet niet of ik hier op het juiste plekje ben maar heb me vorige week een Ducky one 2 mini besteld. Volledig zwart (nu nog), wil hier uitendelijk gekleurde keycaps op zetten (beetje mint groen achtig) en ook wil ik hiervoor ook graag een custom USB A-C kabel.

Hier heb ik ook een vraag over, iemand die weet waar ik een custom kabel kan samen stellen/laten maken? Ik kan namelijk niet vinden waar ik er ééntje kan bestellen (wat niet uit de US komt). Wellicht dat jullie webshops oid weten?:)

Twijfel een beetje aan een gekrulde kabel of een kabel met een sluiting er tussen in.

B.v.d!!

Gevonden denk ik |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

@mfneed Ik heb ooit bij https://pexonpcs.co.uk/ een custom kabel laten maken. Daar was ik wel tevreden over maar duurde wel eventjes

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Vertel dan ook effe welke en waar precies! :D :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfneed
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-09 18:23
nero355 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 00:25:
[...]

Vertel dan ook effe welke en waar precies! :D :P
hehe ja, stond nog in de planning! Zijn deze gasten: https://zapcables.com/ echter zit er een bestel stop momenteel, gasten kunnen de hoeveelheden niet aan lijkt er op... Kan weer verder zoeken dus:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasJ
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:57
Weet iemand toevallig waar de Ducky Shine 7 in MX Blue variant te krijgen is? Alternate lijkt ze in het assortiment te hebben, maar alleen als pre-order/levertijd onbekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Grr, m'n PBT SA-profile caps zijn aangekomen. Maar de doos is blijkbaar flink door de mangel gehaald onderweg. De caps zelf zijn onbeschadigd, maar liggen volledig door elkaar. Dat gaat dus *veel* uitzoekwerk worden om ze goed neer te zetten aangezien ze blanco zijn :X :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

ThomasJ schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 14:24:
Weet iemand toevallig waar de Ducky Shine 7 in MX Blue variant te krijgen is? Alternate lijkt ze in het assortiment te hebben, maar alleen als pre-order/levertijd onbekend.
Dan bel je ze toch gewoon effe op :?
dion_b schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 15:40:
Grr, m'n PBT SA-profile caps zijn aangekomen. Maar de doos is blijkbaar flink door de mangel gehaald onderweg. De caps zelf zijn onbeschadigd, maar liggen volledig door elkaar. Dat gaat dus *veel* uitzoekwerk worden om ze goed neer te zetten aangezien ze blanco zijn :X :P
Het houdt je van de straat hé! :+

Sterkte man! _O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Vorige weekend thuis even een grote opruiming gedaan en wat kom ik ergens achter in een kast tegen: 3x Dell AT 101W met zwarte Alps switches. Waarvan 1 nog ongebruikt in de doos:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OoWeJzBouuVb8WhvnnxjH87N/medium.jpg
(click voor groot).
Goede herinneren aan dit monster. Ben nog aan het twijfelen of ik 'm misschien op werk ga gebruiken of lekker in de doos laat :P

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik schreef een intro mechanische toetsenborden:

*SNIP*

Wou langs deze weg vragen of ik alle switches gecovered heb en of alles in de guide klopt :)
Modbreak:Sitechecks zijn hier niet de bedoeling, zeker niet met links naar sites die niet tech-gerelateerd zijn en werkelijk vol ranzigheid zitten. Het is ook opvallend dat je met je allereerste post in dit topic gelijk een FAQ voor anderen denkt te schrijven - dat riekt naar spam/clickbait.

Mocht je te goeder trouw zijn: zo dus niet. Begin met in-topic mee te draaien. Als je hier je content post (de FAQ dus), in plaats van op sites van derden hebben we er op dit forum wat aan en zij we zeer blij met je initiatief :)

[ Voor 68% gewijzigd door dion_b op 01-06-2019 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-08 18:10
Ontkom je niet aan solderen als je zelf een toetsenbord wilt maken?

Wil graag een toetsenbord van dit formaat: https://www.amazon.com/Ke...ry-Switches/dp/B07KBG9R58

Zag nu ook dat je bijvoorbeeld een metalen behuizing kon bestellen en toetsen in een bepaalde kleur kon bestellen. Erg leuk, maar ben nu ook niet echt extreem handig. Zijn er ook varianten die je gewoon in elkaar kunt klikken?

Zoniet, dan denk ik toch dat ik voor die keycool 84 ga, twijfel alleen nog of ik Red of Browns moet nemen ...

EDIT:
Zoals ik het zie moetje solderen voor de RGB, maar wellicht dat er ook shops zjin die behzuiingen met pcb leveren waarin je alleen de switch hoeft te plaatsen en eventueel een switch behuizing??
Dit is een mooie case https://kprepublic.com/co...rt-rotary-brace-supporter

[ Voor 26% gewijzigd door Redbaard op 31-05-2019 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Verwijderd schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 12:08:
Ik schreef een intro mechanische toetsenborden:

*SNIP*

Wou langs deze weg vragen of ik alle switches gecovered heb en of alles in de guide klopt :)
Jouw website :?

Zo te zien wil de eigenaar in ieder geval heeeel graag dat je Inlogt of Registreert... :/

En ik zie teveel Linus video's van YouTube... hé bah! Kan die vent echt niet uitstaan! Veel te ADHD... :+
Redbaard schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 12:31:
Dat lijkt me wel eis ja : Ook als je zelf je toetsenbord wil repareren! :+
Wil graag een toetsenbord van dit formaat: https://www.amazon.com/Ke...ry-Switches/dp/B07KBG9R58
Die is zo mooi dat ik bijna op de bestelknop heb gedrukt! :>
Zag nu ook dat je bijvoorbeeld een metalen behuizing kon bestellen en toetsen in een bepaalde kleur kon bestellen. Erg leuk, maar ben nu ook niet echt extreem handig. Zijn er ook varianten die je gewoon in elkaar kunt klikken?
Er zijn tegenwoordig wel switches die je makkelijk kan vervangen, maar dat is alleen maar de bovenkant zeg maar...
De basis moet nog steeds gesoldeerd worden :)
Zoniet, dan denk ik toch dat ik voor die keycool 84 ga, twijfel alleen nog of ik Red of Browns moet nemen ...

EDIT:
Zoals ik het zie moetje solderen voor de RGB, maar wellicht dat er ook shops zjin die behzuiingen met pcb leveren waarin je alleen de switch hoeft te plaatsen en eventueel een switch behuizing??
Dat is ook een mooi ding! d:)b

[ Voor 57% gewijzigd door dion_b op 01-06-2019 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-09 17:06
Redbaard schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 12:31:

EDIT:
Je hoeft niet te solderen hoor, maar dan moet je op zoek naar een bord met "hot swappable" pcb. Voor een 75% (84 key) formaat wat je zoekt zijn die er alleen helaas niet, wel voor TKL (groter, met navigatietoetsen) of 65% (kleiner, zonder Functie-rij)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mavgink
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-08 17:14
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xWGjPVOm.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Vind die bovenste wel fraai, welke is dat?

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Wat is het doel van zo'n klein toetsenbordje? Het lijkt mij eerder een handicap. Dat heb ik al bij TKL plankjes. Maar ik ben ook fan van het numpad, dus dat ligt meer aan mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Ossi schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 20:29:
[...]

Wat is het doel van zo'n klein toetsenbordje? Het lijkt mij eerder een handicap. Dat heb ik al bij TKL plankjes. Maar ik ben ook fan van het numpad, dus dat ligt meer aan mij.
Voor mij geldt dat ik anders last van m'n arm krijg vanwege een onnatuurlijke houding. En ik heb zelf (gelukkig) dan weer helemaal niets met het numpad.

Ik heb nu mn oog laten vallen op een lefthanded full size keyboard. Helaas nog geen reactie gehad op m'n mail die ik maandag heb verstuurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mavgink
MrMarcie schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 20:06:
[...]

Vind die bovenste wel fraai, welke is dat?
Case: KBDFans TOFU zilver
Pcb: DZ60RGB Hotswap
plate: Polycarbonate (PC)
switches: FEI r2 switches
keycaps: EnjoyPBT 9009 + Enjoy PBT VIM keys

(en de onderste voor de liefhebber)
Case: KBDfans 5° zwart
Pcb: 1upkeyboards 60HSE hotswap
plate: Laserboost brass shiny plate
switches: FEI r2 switches
keycaps: GMK Terminal
[...]

Ik tik over het algemeen letters, werk niet met excel. Numpad heb ik nooit gebruikt, ook de home/end/insert/delete knoppen zijn voor mij persoonlijk overbodig. En de pijltjes, tja, dat is een dag wennen en dan weet je dat het onder een andere layer zit (FN + hjkl)

Zo hou ik lekker ruimte over op mn bureau :)

[ Voor 9% gewijzigd door mavgink op 06-06-2019 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Wat is het doel van zo'n klein toetsenbordje? Het lijkt mij eerder een handicap.
Sommigen vervoeren die dingen elke dag in hun rugzak tussen thuis en werk en dan is kleiner en lichter wel zo fijn! :)
Dat heb ik al bij TKL plankjes. Maar ik ben ook fan van het numpad, dus dat ligt meer aan mij.
En ik ben weer heel erg gehecht aan de pijltjestoetsen + home/del/insert/enz. en het NumPad kan je altijd nog als een losse accessoire erbij kopen : pricewatch: Keysonic ACK-118 BK (random voorbeeld, niet mechanisch, maar die zijn er ook!) :)

Ieder zijn meuk en zo...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mavgink
nero355 schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 22:08:
[...]

Sommigen vervoeren die dingen elke dag in hun rugzak tussen thuis en werk en dan is kleiner en lichter wel zo fijn! :)

[...]

En ik ben weer heel erg gehecht aan de pijltjestoetsen + home/del/insert/enz. en het NumPad kan je altijd nog als een losse accessoire erbij kopen : pricewatch: Keysonic ACK-118 BK (random voorbeeld, niet mechanisch, maar die zijn er ook!) :)

Ieder zijn meuk en zo...
ja als het dan nog bij elkaar past is het helemaal mooi op je desk :P
zoals dit bijvoorbeeld:
https://i.redd.it/5rar2qxheb5z.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

@mavgink : NICE! :D d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

[...]

Voor alleen maar typewerk en tevens makkelijk meenemen. Ik wil er zo eentje wel voor het boek dat ik wil schrijven. En leuk om zelf eens iets te bouwen als je al andere formaten hebt. 'T is ook een hobbie ben ik achter gekomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:14

Wailing_Banshee

You're Next

Heeft het probleem wat de meeste van die split keyboards hebben: de 6 zit op de verkeerde plek...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:52

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 08:35:
[...]

Heeft het probleem wat de meeste van die split keyboards hebben: de 6 zit op de verkeerde plek...
't is allemaal te programmeren welke aanslag je onder welke toets zet. Ook begrijp ik uit een eerdere post van @[m]engineer dat hij nog wacht op goede keycaps. soort van placeholders dus ;)

@[m]engineer Ik ben onder de indruk van het redox bordje, ook voor 70e vind ik het best wel netjes gedaan! Mocht je die PCB nog over hebben wil ik misschien de uitdaging ook wel aan gaan. Waar kunnen we em uitproberen? ;)

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitashi
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:52
Ik plaats 'm maar even in dit topic, Cooler Master MasterKeys Pro S aangeboden:.
V&A aangeboden: Cooler Master MasterKeys Pro S - White LED (Cherry Brown) Qwe...

Kreeg zelf last van mijn schouders dus heb nu een gesplitst toetsenbord (Kinesis Freestyle Pro).
Het gesplitste gedeelte is echt een verademing voor mijn schouders, maar moet zeggen dat ik de kwaliteit van het toetsenbord (plastics, palmsteunen etc) niet bijster goed vind voor die prijs. Ook zit er geen hoes bij en is 'ie lastiger mee te nemen in de tas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

TepelStreeltje schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 09:14:
[...]

't is allemaal te programmeren welke aanslag je onder welke toets zet. Ook begrijp ik uit een eerdere post van @[m]engineer dat hij nog wacht op goede keycaps. soort van placeholders dus ;)
esc, en 1 t/m 6 zijn 7 toetsen. En er zitten maar 6 toetsen op de bovenste rij :D

Het is iets wat je heel veel ziet op dit soort toetsenborden. Ik heb geen idee meer met welke vinger ik ooit geleerd heb de 6 te gebruiken, maar ik heb zo lang een MS4000 toetsenbord gehad, dat ik het nu automatisch met de linkerhand doe. En dus heb ik lang gezocht naar een split keyboard die hem aan de linkerhand heeft :D

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 13:00:
[...]

esc, en 1 t/m 6 zijn 7 toetsen. En er zitten maar 6 toetsen op de bovenste rij :D

Het is iets wat je heel veel ziet op dit soort toetsenborden. Ik heb geen idee meer met welke vinger ik ooit geleerd heb de 6 te gebruiken, maar ik heb zo lang een MS4000 toetsenbord gehad, dat ik het nu automatisch met de linkerhand doe. En dus heb ik lang gezocht naar een split keyboard die hem aan de linkerhand heeft :D
De F1 zit op de plek waar ik de 6 zou plakken :)

zou voor mij overigens ook een deal breaker zijn, heb ook een MS4000.
Hoewel ik bij de Redox bordjes al de F toetsen mis, denk ik dat er toch niets anders is wat ook maar beetje in de buurt komt bij wat ik zoek...

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 08:35:
[...]

Waarom zou die op de verkeerde plek zitten? Volgens Wikipedia: Tienvingersysteem zit die op de juiste plaats, de 5 is de laatste die je met de linkerhand doet, vanaf 6 gaat het met rechts. Wat ook logisch is, want de 5 zit boven de T, de 6 boven de Y en tussen de T en Y zit de scheidingslijn wat je met welke hand doet.

Ook wel grappig wat daar staat:
De duimen bedienen de spatiebalk. Veel typisten gebruiken overigens alleen de rechterduim.
Guilty! Ik gebruik ook alleen maar m'n rechter duim voor de spatie. Dat is ook een van de eerste plekken die bij mij begint te glimmen (afhankelijk van de keycap uiteraard).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:45
Hero of Time schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 20:30:
Guilty! Ik gebruik ook alleen maar m'n rechter duim voor de spatie. Dat is ook een van de eerste plekken die bij mij begint te glimmen (afhankelijk van de keycap uiteraard).
Haha geniaal. Nooit geweten dat ik dat ook doe. Die balk kan in ons geval een heel stuk korter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kaspers schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 22:00:
[...]

Haha geniaal. Nooit geweten dat ik dat ook doe. Die balk kan in ons geval een heel stuk korter!
Zolang het maar niet een macrotoets is, dat is echt mega ruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
TepelStreeltje schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 09:14:
[...]

@[m]engineer Ik ben onder de indruk van het redox bordje, ook voor 70e vind ik het best wel netjes gedaan! Mocht je die PCB nog over hebben wil ik misschien de uitdaging ook wel aan gaan. Waar kunnen we em uitproberen? ;)
Ik heb nog wel een setje liggen. PM is welkom!

Hij is ongeveer 10 kilometer ten zuid westen van Eindhoven te testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Die moet zo verkocht zijn!

Er is een flink tekort aan dat soort toetsenborden voor € 69 a € 79 zoals vroeger! :)

* nero355 heeft nog de Rapid-i variant :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Hero of Time schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 20:30:
[...]

Waarom zou die op de verkeerde plek zitten? Volgens Wikipedia: Tienvingersysteem zit die op de juiste plaats, de 5 is de laatste die je met de linkerhand doet, vanaf 6 gaat het met rechts. Wat ook logisch is, want de 5 zit boven de T, de 6 boven de Y en tussen de T en Y zit de scheidingslijn wat je met welke hand doet.
Dat gaf ik toch al aan? Ik heb geen idee meer wat ik ooit heb geleerd, maar ik ben het al zo lang gewend (vanwege de MS4000) dat hij links zit, dat ik het nu heel vervelend zou vinden als hij rechts zou zitten. (en als je gaat zoeken op internet, zijn de meningen nogal verdeeld waar hij hoort te zitten :p)
Ook wel grappig wat daar staat:

[...]

Ik heb geleerd om de spatiebalk met 1 duim te bedienen. Het maakte niet uit welke je gebruikte, maar je moest dan wel altijd die gebruiken. Op m'n UHK is de rechter spatie een werkelijke spatiebalk en de linker de mod toets (om de F toetsen te kunnen gebruiken). Ik moet zeggen, dat werkt verrassend goed.
Hero of Time schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 22:21:
[...]

Zolang het maar niet een macrotoets is, dat is echt mega ruk.
Ik vind het juist wel prettig (maar ik heb dan wel een gesplitst toetsenbord). En ik merk dat als ik een dag bezig ben geweest op m'n UHK, dat ik ook die linker spatiebalk op m'n Freestyle Edge gebruik voor de functie toetsen (terwijl die dedicated functie toetsen heeft :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

[m]engineer schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 23:04:
[...]

Ik heb nog wel een setje liggen. PM is welkom!

Hij is ongeveer 10 kilometer ten zuid westen van Eindhoven te testen :)
oef, das ff te ver fietsen vanuit Haarlem :P

Ik PM je wel ff verder over dat setje.

Moet ik me wel weer storten op welke Switches ik wil :P

Vraag aan iedereen, hoe goed moet je kunnen solderen om zelf je TB in elkaar te zetten?
De behuizing ik zelf wel ergens laten frezen denk ik, ontwerpen ook nog wel.

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het soldeerwerk is niet bijzonder fijn/lastig, maar het is een shitlading werk. Grootste uitdaging is logistiek - overzicht bewaren zodat je niet dingen door elkaar gaat halen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
dat stelt echt niets voor. Een aantal diodes en wat switches solderen. Kan je weinig aan fout doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

TepelStreeltje schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 10:15:
Vraag aan iedereen, hoe goed moet je kunnen solderen om zelf je TB in elkaar te zetten?
Neem zoiets als voorbeeld : https://www.makerspaces.com/how-to-solder/
En het komt allemaal wel goed na wat oefening, voordat je begint aan het echte werk! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wailing_Banshee schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 09:10:
[...]

Dat gaf ik toch al aan? Ik heb geen idee meer wat ik ooit heb geleerd, maar ik ben het al zo lang gewend (vanwege de MS4000) dat hij links zit, dat ik het nu heel vervelend zou vinden als hij rechts zou zitten. (en als je gaat zoeken op internet, zijn de meningen nogal verdeeld waar hij hoort te zitten :p)
Daarom link ik nog even naar een bron die verteld hoe het hoort. :P
[...]

Ik heb geleerd om de spatiebalk met 1 duim te bedienen. Het maakte niet uit welke je gebruikte, maar je moest dan wel altijd die gebruiken. Op m'n UHK is de rechter spatie een werkelijke spatiebalk en de linker de mod toets (om de F toetsen te kunnen gebruiken). Ik moet zeggen, dat werkt verrassend goed.
Jij gebruikt de rechterhelft voor spatie, de linker voor functionele zaken. Ik link juist naar m'n review waarbij het andersom is en dat is dus grandioos kut uitgevoerd. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[m]engineer schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 18:05:
dat stelt echt niets voor. Een aantal diodes en wat switches solderen. Kan je weinig aan fout doen.
Een aantal dat al snel boven de 60 uitstijgt... het soldeerwerk zelf is bijna niet te verprutsen, maar met dat soort aantallen maak je fouten, verkeerde dingen met diodes verbinden, diodes omkeren - dat soort ongein, zeker als je de klus moet onderbreken en het in twee of meer sessies moet doen.

Dan nog geen rocket science, maar aandacht en secuur werken is wel vereist.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Hero of Time schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 20:31:
[...]

Daarom link ik nog even naar een bron die verteld hoe het hoort. :P
En dat klopt dus niet altijd:

https://ultimatehackingke...where-should-the-6-key-be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die haalt als argument dat het symmetrisch moet zijn met een rechte lijn door het midden. Maar dat is het niet. Als het echt symmetrisch zou zijn, zou de Q recht boven de Z staan, maar in plaats daarvan staat de W meer boven de Z. De hele indeling is \ gemaakt, niet |. Een splitsing door het midden zou diezelfde lijn moeten volgen. En dan kom je dus op het punt dat de 6 aan de rechterkant zit en met de rechter wijsvinger getypt dient te worden.

Schuif je handen maar eens een rij naar boven vanaf de standaard locatie. En dan nog eens zodat je op de cijfers zit. Welke getallen zitten er dan direct onder de wijsvingers en welke er direct naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
Hero of Time schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 19:49:
[...]

Die haalt als argument dat het symmetrisch moet zijn met een rechte lijn door het midden. Maar dat is het niet. Als het echt symmetrisch zou zijn, zou de Q recht boven de Z staan, maar in plaats daarvan staat de W meer boven de Z. De hele indeling is \ gemaakt, niet |. Een splitsing door het midden zou diezelfde lijn moeten volgen. En dan kom je dus op het punt dat de 6 aan de rechterkant zit en met de rechter wijsvinger getypt dient te worden.

Schuif je handen maar eens een rij naar boven vanaf de standaard locatie. En dan nog eens zodat je op de cijfers zit. Welke getallen zitten er dan direct onder de wijsvingers en welke er direct naast?
Maar dat toetsenborden niet recht zijn maar \ komt nog van vroeger uit, typmachines liepen vast als ze niet \ waren maar | :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

[m]engineer schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 20:20:
[...]

Maar dat toetsenborden niet recht zijn maar \ komt nog van vroeger uit, typmachines liepen vast als ze niet \ waren maar | :)
Nee, typemachines liepen vast als de tekens op alfabetische volgorde zouden staan en men sneller dan x tekens ging typen. De schuine uitlijning van de toetsen had meer te maken met het werkelijk kunnen plaatsen van de hamers en mechaniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Hero of Time schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 19:49:
[...]

Die haalt als argument dat het symmetrisch moet zijn met een rechte lijn door het midden.
Dat is niet waar ik op doelde: blijkbaar leert met niet in de hele wereld dat je de 6 met je rechterhand moet doen.

[/quote]
[/quote]
de 5 en de 7? Er direct naast zitten dan de 4 en de 6 en aan de andere kant de 8. Maar dat is erg afhankelijk van hoe ver ik mijn helften uit elkaar heb liggen en hoe scheef de helften liggen.. Als ik de helften naast elkaar leg, dan wordt het de 4 en de 7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Wordt steeds leuker en ik leer steeds meer. Zie nu dat er nogal wat verschil zit in de switches.
Had een HEXGEARS 87 Key Hot Swappable Mechanical Keyboard met kailh white boxes besteld en zag hier ergens een 104 Key SA Height Profile Thick PBT Profile Keycaps Backlit For Cherry mx Switch langskomen en dat setje besteld. Heb er nu dus weer een keyboard bij en dat typt buttersmooth. Niet helemaal het gevoel dat ik wil omdat ze geen goede feedback geven maar typen toch lekker en bijna geluidloos. Ook weleens handig voor de verandering.

Dus moet me nog eens goed in die switches verdiepen. Wil iets van blauw maar dan iets zwaarder. Aangezien ze in dit keyboard hotswapable zijn wel eens aardig om ergens een bergje te kopen. Als iemand een suggestie heeft graag. Ben in ieder geval lekker bezig geweest vanavond met mijn eerste 'custom' keyboardje :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Cf0zL40yfr4SQL9BBtGGf0LI/full.jpg

Voorlopig erg tevreden met het resultaat. En is via drop nog een keyboard onderweg, Magicforce 82 met gateron greens. Ook erg benieuwd naar. En tussendoor kijk ik o.a. video's van deze gast. Vind ik erg aardig.

[ Voor 2% gewijzigd door MrMarcie op 16-06-2019 23:25 . Reden: typos ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Ga waarschijnlijk schelden in de kerk, maar ga het toch vragen.

Ik ga toch de uitdaging aan, en ga een redox zelf bouwen. Alleen ben ik nog niet uit welke switches ik ga gebruiken.
Ik heb nu een MS erg4000 en opzich bevalt me dat dikke prima. Belangrijkste is dat het geen herrie maakt.
Ik heb nog een HyperX Alloy FPS RGB (US) liggen, welke te weinig weerstand hebben (imho), dus ik drukte vaak toetsen in zonder dat ik het wilde.
Welke switches zouden jullie mij aanraden? Heb helaas niemand in de buurt zitten bij wie ik andere toetsen kan proberen.

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TepelStreeltje schreef op maandag 17 juni 2019 @ 12:45:

Ik ga toch de uitdaging aan, en ga een redox zelf bouwen. Alleen ben ik nog niet uit welke switches ik ga gebruiken.
Ik heb nu een MS erg4000 en opzich bevalt me dat dikke prima. Belangrijkste is dat het geen herrie maakt.
Definieer "geen herrie".

Mag duidelijk zijn dat clicky MX Blue & consorten afvallen, maar is pakweg tactile Brown te doen?

Bedenk dat switches maar een deel zijn van het geluidsverhaal. Gewicht van keycaps speelt ook een grote rol. Klinkt alsof jij best zware wilt.
Ik heb nog een HyperX Alloy FPS RGB (US) liggen, welke te weinig weerstand hebben (imho), dus ik drukte vaak toetsen in zonder dat ik het wilde.
Dat ding heeft Kailh Speed Silver switches, die uitzonderlijk licht is (27cN) met verkorte diepte. Als je inderdaad ergens te snel mee actueert zijn dat het wel. Je wilt dus in ieder geval >>27cN actuatiekracht hebben.

Wat ik mis: waar ga je dit bord vooral voor gebruiken? Typen of gamen?

In het algemeen wil je bij typen tactile switches hebben, terwijl gamers in het algemeen zweren bij linear. Dat gezegd, iedereen heeft z'n eigen voorkeur en tenzij je op een van de twee gebieden tot de top 1% behoort (en dan had je zelf al geweten wat je wilde O-) ) gaat het objectief weinig uitmaken, dus is je subjectieve gevoel het belangrijkst.

Het klinkt alsof je zou kunnen kijken naar Cherry MX Black (linear, relatief zwaar) danwel Brown (tactiel, relatief stil en middelzwaar), of naar equivalenten van de kloons.

Flowchart:
Afbeeldingslocatie: https://www.keyboardco.com/blog/wp-content/uploads/2013/01/whichswitch2.png

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 14:21

WCA

dion_b schreef op maandag 17 juni 2019 @ 13:12:
[...]

Definieer "geen herrie".

Mag duidelijk zijn dat clicky MX Blue & consorten afvallen, maar is pakweg tactile Brown te doen?

Bedenk dat switches maar een deel zijn van het geluidsverhaal. Gewicht van keycaps speelt ook een grote rol. Klinkt alsof jij best zware wilt.

[...]

Dat ding heeft Kailh Speed Silver switches, die uitzonderlijk licht is (27cN) met verkorte diepte. Als je inderdaad ergens te snel mee actueert zijn dat het wel. Je wilt dus in ieder geval >>27cN actuatiekracht hebben.

In het algemeen wil je bij typen tactile switches hebben, terwijl gamers in het algemeen zweren bij linear. Dat gezegd, iedereen heeft z'n eigen voorkeur en tenzij je op een van de twee gebieden tot de to 1% behoort (en dan had je zelf al geweten wat je wilde O-) ) gaat het objectief weinig uitmaken, dus is je subjectieve gevoel het belangrijkst.

Het klinkt alsof je zou kunnen kijken naar Cherry MX Black (linear, relatief zwaar) danwel Brown (tactiel, relatief stil en middelzwaar), of naar equivalenten van de kloons.

Flowchart:
[Afbeelding]
Uitstekende flowchart dit, die ga ik eens opslaan. Heel handig als iemand om advies vraagt (of niet vraagt :+ )

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavgink

Welke switches zouden jullie mij aanraden? Heb helaas niemand in de buurt zitten bij wie ik andere toetsen kan proberen.
zeal silencios, gateron silent inks?

[ Voor 33% gewijzigd door mavgink op 17-06-2019 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Die flowchart is leuk, maar niet volledig. Ik tik nu op een Mac op een Azio MK Mac en deze heeft (Kailh) brown switches. Typt persoonlijk lekkerder dan de Matias Quiet switches. Daarvoor een LoFree Dot Mac keyboard gehad met (Gateron) blue switches. Je hebt echt wel wat meer keuze als je persé een Mac toetsenbord wil.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevevandegaer
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08-02 20:27
Waarom geen cherry blue op mac?

Ik ben op zoek naar een toetsenboard, liefst compact (om mee te nemen) en twijfel nog tussen MX blue en MX brown switches. Graag ook bluetooth. Hebben jullie tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik heb geen Mac, maar het lijkt me toch vreemd als een Mac niet goed samenwerkt met standaard USB toetsenborden? En als RTS speler moet je Cherry Blues hebben? Als ik kijk naar wat de SC2 pros gebruiken dan is Blue volgens mij echt een minderheid. Al over het algemeen zit de hele regenboog verwerkt in de verschillende switches die gebruikt worden, en zijn er ook die rubber domes gebruiken.

Je persoonlijke voorkeur is heel veel belangrijker dan zo'n flow chart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DexterDee schreef op maandag 17 juni 2019 @ 13:41:
Die flowchart is leuk, maar niet volledig. Ik tik nu op een Mac op een Azio MK Mac en deze heeft (Kailh) brown switches. Typt persoonlijk lekkerder dan de Matias Quiet switches. Daarvoor een LoFree Dot Mac keyboard gehad met (Gateron) blue switches. Je hebt echt wel wat meer keuze als je persé een Mac toetsenbord wil.
Flowchart is totaal niet volledig met alles wat je nu kunt krijgen - maar het is wel een indicatie van welke kant je op moet kijken.
stevevandegaer schreef op maandag 17 juni 2019 @ 16:31:
[...]

Waarom geen cherry blue op mac?
Ik snap dat stuk over Mac ook voor geen meter - de switch zelf heeft exact nihil met OS compatibility/support te maken, dat is 90% software en 10% layout en die kun je met iedere switch bepalen. Wat ze waarschijnlijk bedoelen is dat er een paar Mac-layout borden te krijgen zijn met Matias switches. Leuk, maar dat kan idd ook prima met Cherry switches of wat dan ook (zelfs IBM buckling spring - Unicomp heeft een Mac-versie :D )
Ik ben op zoek naar een toetsenboard, liefst compact (om mee te nemen) en twijfel nog tussen MX blue en MX brown switches. Graag ook bluetooth. Hebben jullie tips?
Tja, eerst switches kiezen, dan bord. Blue is luidruchtig maar typt behoorlijk lekker, bruin is veel stiller en iets minder scherp qua typen. Ook hier: onderschat keycaps niet. Met goedkope lichte ABS ratelt Blue vreselijk, met zware PBT komt er een best lekker geluid uit.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:15

botoo

💀 too old to die young

Er zijn zoveel switches dat een flowchart te uitgebreid zal worden en het blijft een persoonlijke voorkeur natuurlijk. Kijk voor switch-info eens bij Mechanicalkeyboards dan zie je door het bos de bomen niet meer ;)

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

botoo schreef op maandag 17 juni 2019 @ 17:05:
Er zijn zoveel switches dat een flowchart te uitgebreid zal worden en het blijft een persoonlijke voorkeur natuurlijk. Kijk voor switch-info eens bij Mechanicalkeyboards dan zie je door het bos de bomen niet meer ;)
:P

Let wel dat die flowchart niet eens m'n eigen persoonlijke voorkeur is, het is gewoon een hulpmiddel, net zoals zo'n lijst dat ook is.

Als je echt geen mogelijkheid hebt om in persoon switches uit te proberen, dan kun je ook voor vrij weinig testers kopen met een aantal switches erin. Zeker als je from scratch je bord gaat bouwen en het echt in 1x perfect wilt hebben is dat een aanrader. Je kunt ook testers kopen met verschillende soorten keycaps. Dat zou ik in zo'n geval zeker ook aanraden, aangezien geluid en zelfs gevoel van een switch sterk kan verschillen afhankelijk van de keycap. Dat gezegd, IMHO klinken switches bij zwaardere keycaps nagenoeg altijd stiller, dieper en dus beter dan met lichte keycaps - maar als je bij voorbaat weet exact welke keycaps je wilt gebruiken zijn dat sowieso de dingen om mee te testen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

dion_b schreef op maandag 17 juni 2019 @ 13:12:
[...]

Definieer "geen herrie".

[...]

In het algemeen wil je bij typen tactile switches hebben, terwijl gamers in het algemeen zweren bij linear. Dat gezegd, iedereen heeft z'n eigen voorkeur en tenzij je op een van de twee gebieden tot de top 1% behoort (en dan had je zelf al geweten wat je wilde O-) ) gaat het objectief weinig uitmaken, dus is je subjectieve gevoel het belangrijkst.

Flowchart:
[Afbeelding]
Nice! goeie info!

Is beetje combi van gamen en standaard huis/tuin/keuken gebruik :)
Mocht het heel goed bevallen dan bouw ik misschien nog eentje voor mijn werk, maar die moet zeker weten stil zijn.

Heeft iemand idee waar je de MS4000 mee zou kunnen vergelijken?
botoo schreef op maandag 17 juni 2019 @ 17:05:
kak. * TepelStreeltje is verdwaald... ;)
dion_b schreef op maandag 17 juni 2019 @ 17:14:
[...]

:P

Let wel dat die flowchart niet eens m'n eigen persoonlijke voorkeur is, het is gewoon een hulpmiddel, net zoals zo'n lijst dat ook is.

Als je echt geen mogelijkheid hebt om in persoon switches uit te proberen, dan kun je ook voor vrij weinig testers kopen met een aantal switches erin. Zeker als je from scratch je bord gaat bouwen en het echt in 1x perfect wilt hebben is dat een aanrader. Je kunt ook testers kopen met verschillende soorten keycaps. Dat zou ik in zo'n geval zeker ook aanraden, aangezien geluid en zelfs gevoel van een switch sterk kan verschillen afhankelijk van de keycap. Dat gezegd, IMHO klinken switches bij zwaardere keycaps nagenoeg altijd stiller, dieper en dus beter dan met lichte keycaps - maar als je bij voorbaat weet exact welke keycaps je wilt gebruiken zijn dat sowieso de dingen om mee te testen.
ah shit, moet ik dus ook nog onderzoek gaan doen naar keycaps!
Waar begin ik echt aan :P

[ Voor 20% gewijzigd door TepelStreeltje op 17-06-2019 17:43 ]

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TepelStreeltje schreef op maandag 17 juni 2019 @ 17:42:
[...]

Nice! goeie info!

Is beetje combi van gamen en standaard huis/tuin/keuken gebruik :)
Mocht het heel goed bevallen dan bouw ik misschien nog eentje voor mijn werk, maar die moet zeker weten stil zijn.

Eeh, misschien Topre...

MS keyboards zijn gewoon vrij middelmatige rubberdomes, wat betekent dat ze stil zijn, maar verder vrij waardeloze toetsaanslag, vooral met een zompig einde. Geen enkel mechanisch ontwerp probeert dat laatste te imiteren :+

Topre zit op raakvlak tussen rubberdome en mechanisch, maar niet iedereen is er weg van (ik iig niet) en ze zijn peperduur. Alle overige actuele mechanische technieken zijn vooral een stuk 'scherper' dan dat zompige van rubber domes. Het is echt een andere ervaring. De meeste mensen zijn positief over het verschil.

Dan nog - en ik weet dat ik in de herhaling val - de switchtechniek zegt zeker niet alles over een toetsenbord. Een goed vormgegeven rubberdome met goede keycaps kan fijner typen dan een brak mechanisch bord, zelfs met objectief de beste switches.
[...]

kak. * TepelStreeltje is verdwaald... ;)
Flinke rabbit hole :P
[...]

Tja, je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Dat gezegd, de meeste mensen kunnen prima tevreden zijn met reguliere red/black/blue/brown switches (ongeacht vendor) en willekeurige Cherry-profile PBT caps.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xenn99
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-05 17:47
Zojuist is mijn zoveelste mechanische keyboard definitief gesneuveld (Ducky Zero MX Red van 23-11-2017, inmiddels 6 dode toetsen)

Ik weet dat iedereen razend enthousiast is over deze switches maar voor mij als "professioneel" gamer zijn ze tot nu toe waardeloos gebleken in vergelijking met een gewoon membraan toetsenbord (waarvan er bij mij nog nooit een is stuk gegaan)

Aangezien solderen me een beetje teveel werk is, en ik op zoek ben naar een duurzame oplossing waar ik niet elk 1-2 jaar een keyboard weg hoef te gooien zit ik sterk te denken aan de

pricewatch: Gigabyte Aorus K9 Optical

Aangezien deze switches optisch zijn en makkelijker vervangbaar leek mij dit een goede keus.

Is er hier iemand met ervaring over de levensduur van de flaretech switches ?

De review van Foritain geeft al een hoop info maar van wat ik uit de review begrijp heeft hij dit keyboard slechts voor een korte tijd getest.

ze zeggen 100 miljoen in de specificaties, maarja dat zegt cherry ook (20 miljoen) en daarvan moet ik de eerste nog zien die de 5 miljoen overleeft.

Ook ben ik erg benieuwd naar de "feel" van de toetsen, is dit erg vergelijkbaar met rode cherries?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

xenn99 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 01:29:
[...]

De review van Foritain geeft al een hoop info maar van wat ik uit de review begrijp heeft hij dit keyboard slechts voor een korte tijd getest.
Het zal zeker niet in de buurt komen van jouw 'misbruik', daarvoor moet je echt bij mensen met vergelijkbare use cases te rade gaan.
ze zeggen 100 miljoen in de specificaties, maarja dat zegt cherry ook (20 miljoen) en daarvan moet ik de eerste nog zien die de 5 miljoen overleeft.
Andere insteek: je belast dit spul bovengemiddeld - en het is je 'gereedschap'. Is het niet gewoon handig om een reservebord achter de hand te houden voor als het weer raak is.

Het kan trouwens zijn dat het probleem niet de switch zelf maar de verbinding ervan met de controller (soldeerpuntjes in backplane etc). Niet dat je daar minder ver van huis bent, maar die opgaves hoeven nog niet gelogen te zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xenn99
dion_b schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 02:21:
[...]

Het zal zeker niet in de buurt komen van jouw 'misbruik', daarvoor moet je echt bij mensen met vergelijkbare use cases te rade gaan.

Andere insteek: je belast dit spul bovengemiddeld - en het is je 'gereedschap'. Is het niet gewoon handig om een reservebord achter de hand te houden voor als het weer raak is.

Het kan trouwens zijn dat het probleem niet de switch zelf maar de verbinding ervan met de controller (soldeerpuntjes in backplane etc). Niet dat je daar minder ver van huis bent, maar die opgaves hoeven nog niet gelogen te zijn.
Er is geen sprake van misbruik, het toetsenbord word extreem secuur gebruikt, geen vocht of eten in de buurt, en er wordt niet op geramt.
Wel wordt er extreem veel op de knoppen gedrukt en vaak dezelfde knoppen, zoals dat gaat bij gamen.

En het zou inderdaad kunnen dat sommige van defecten worden veroorzaakt door een breuk, maar dat gevoel krijg ik er niet bij het is een typisch slijtage probleem waarbij knoppen langzaam gewoon steeds slechter werken tot ze het helemaal niet meer doen. Ik zeg niet dat de specificaties gelogen zijn, het is gewoon erg rooskleurig weergegeven zoals dat vaak gaat bij fabrikanten ;)

Ik dacht dat in een topic van keyboard enthousiastelingen er vast ook wel wat zware gebruikers tussen zouden zitten vandaar dat ik het hier vroeg,
Er zijn nog niet veel bordjes te koop met dit type switch maar ze zijn inmiddels wel meer dan een jaar op de markt, dus ik hoopte dat er wellicht meer bekend was.

En natuurlijk heb ik wel reservebordjes achter de hand ik heb een hele plank vol oude toetsenborden, maar ik wil gewoon een goed degelijk mechanisch toetsenbord dat het minimaal 5 jaar overleefd zoals alle membraan bordjes wel deden met hetzelfde soort gebruik. Helaas typen cherrys zoveel fijner dat terug gaan niet echt een optie is, dus zo blijf ik zoeken naar een betere oplossing.

Maar om terug te komen op de switches, heb je deze al in handen gehad? ik kwam op internet wat problemen tegen waarbij stems afbraken ergens vorig jaar, zoiets is mij met cherrys iig nog nooit overkomen.. Maar ik moet wel eerlijk zeggen dat dat doorzichtige plastic van de flaretech switches er minder degelijk uitziet.

Ze lijken echter wel extreem makkelijk te vervangen, en omdat de sensor niet daadwerkelijk in de switch zit maar op het board eronder zou dit voor mij wel is de perfecte oplossing kunnen zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door xenn99 op 18-06-2019 04:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik ga jouw het werk laten doen, want ik heb het net zelf 5 minuten gedaan en geen antwoord definitief antwoord gevonden: Maar het is leuk dat de switches makkelijk vervangen kunnen worden, echter zijn die te koop? Wooting heeft ze op hun website staan, maar behalve momenteel niet leverbaar, zeggen die ook dat ze alleen op Wooting toetsenborden werken. Nu staat dat er misschien wel omdat behalve Gigabyte Wooting de enige lijkt te zijn met die switch. Echter in zijn algemeenheid dus: kan je daadwerkelijk nieuwe switches kopen.

Overigens zonder daadwerkelijk het echt onderzocht te hebben: Membraan toetsenborden worden gewoon slechter. Het verbaasd me dat als fanatiek gamer je minimaal 5 jaar met eentje deed. Maar met wat ik tegenkom online zou het mij wel verbazen als mechanische toetsenborden daadwerkelijk degelijker zijn dan membraan toetsenborden. (Even los ervan dat de behuizing vaak steviger is, maar ik bedoel dan specifiek de toetsen, de switches en de elektronica eromheen).

Trouwens, hoe krijg je het voor elkaar dat je 6 kapotte toetsen hebt voor hij definitief weg moet, want dan moeten al je kapotte toetsen eerder de minst gebruikte ofzo zijn geweest, wat weer apart is. Immers als je 'W' toets kapot is, die een gamer veel gebruikt, dan zou het direct einde verhaal voor dat toetsenbord zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xenn99
Sissors schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 07:18:
Ik ga jouw het werk laten doen, want ik heb het net zelf 5 minuten gedaan en geen antwoord definitief antwoord gevonden: Maar het is leuk dat de switches makkelijk vervangen kunnen worden, echter zijn die te koop? Wooting heeft ze op hun website staan, maar behalve momenteel niet leverbaar, zeggen die ook dat ze alleen op Wooting toetsenborden werken. Nu staat dat er misschien wel omdat behalve Gigabyte Wooting de enige lijkt te zijn met die switch. Echter in zijn algemeenheid dus: kan je daadwerkelijk nieuwe switches kopen.

Overigens zonder daadwerkelijk het echt onderzocht te hebben: Membraan toetsenborden worden gewoon slechter. Het verbaasd me dat als fanatiek gamer je minimaal 5 jaar met eentje deed. Maar met wat ik tegenkom online zou het mij wel verbazen als mechanische toetsenborden daadwerkelijk degelijker zijn dan membraan toetsenborden. (Even los ervan dat de behuizing vaak steviger is, maar ik bedoel dan specifiek de toetsen, de switches en de elektronica eromheen).

Trouwens, hoe krijg je het voor elkaar dat je 6 kapotte toetsen hebt voor hij definitief weg moet, want dan moeten al je kapotte toetsen eerder de minst gebruikte ofzo zijn geweest, wat weer apart is. Immers als je 'W' toets kapot is, die een gamer veel gebruikt, dan zou het direct einde verhaal voor dat toetsenbord zijn.
Daar heb je inderdaad wel een goeie, ik heb geen idee of het dezelfde switches zijn..
Benq/Zowie en Gigabyte zijn naast Wooting de enige die deze optische switches gebruiken, maar langzaam aan lijken er meer fabrikanten interesse te krijgen in optische switches. Zo is er bijvoorbeeld ook de pricewatch: Asus TUF Gaming K7
Maar aan de plaatjes daarvan te zien lijken deze weer heel anders te zijn.

Daarnaast is er ook nog de razer variant vanoptische switches, maar ik denk niet dat die ook zo makkelijk vervangbaar zijn :P (eerlijk gezegd geen grote fan van razer)

Hoe het precies komt dat membraan toetsenborden niet stuk gingen ondanks dat ik ze net zoveel gebruikte weet ik ook niet, mss gewoon geluk gehad.. het laatste dome bordje dat ik had was de g15 1st gen van logitech

Hoe het zit met die 6 kapotte toetsen kan ik je wel uitleggen :P
De eerste toets die definitief is gesneuveld is de 1 die doet nu helemaal niks meer (waarschijnlijk de schuld van veel mmorpg gaming :P), daarnaast werken de A, S, E Shift, . en ; vaker niet dan wel (iets wat extreem storend is tijdens het typen en gamen. Verbazend genoeg is de W nog nooit kapot gegaan, dan was het inderdaad direct einde oefening geweest :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

TepelStreeltje schreef op maandag 17 juni 2019 @ 17:42:
dion_b schreef op maandag 17 juni 2019 @ 18:46:
MS keyboards zijn gewoon vrij middelmatige rubberdomes, wat betekent dat ze stil zijn, maar verder vrij waardeloze toetsaanslag, vooral met een zompig einde. Geen enkel mechanisch ontwerp probeert dat laatste te imiteren :+
Het comfort van een product: Microsoft Natural Ergonomic Keyboard 4000 is IMHO ongekend en biedt geen één ander toetsenbord dat ik onder mijn handen heb gehad! _O_

Het is wel een wat zompig toetsenbord als je het strakke gevoel van een mechanisch model bent gewend : Dat dan weer wel! :+
Optioneel, hoeft dus niet! :)
xenn99 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 01:29:
Zojuist is mijn zoveelste mechanische keyboard definitief gesneuveld (Ducky Zero MX Red van 23-11-2017, inmiddels 6 dode toetsen)

Ik weet dat iedereen razend enthousiast is over deze switches maar voor mij als "professioneel" gamer zijn ze tot nu toe waardeloos gebleken in vergelijking met een gewoon membraan toetsenbord (waarvan er bij mij nog nooit een is stuk gegaan)

Aangezien solderen me een beetje teveel werk is
Zoveel werk is dat niet IMHO : Ik heb een keer de W toets moeten wisselen met een andere ongebruikte toets en toen het toetsenbord eenmaal uit elkaar was had ik de toets binnen een paar minuten verwisseld!

Kortom : Ga aan de bak of geef dat ding door aan iemand die daar wel zin in heeft :)
en ik op zoek ben naar een duurzame oplossing waar ik niet elk 1-2 jaar een keyboard weg hoef te gooien zit ik sterk te denken aan de

pricewatch: Gigabyte Aorus K9 Optical

Aangezien deze switches optisch zijn en makkelijker vervangbaar leek mij dit een goede keus.

Is er hier iemand met ervaring over de levensduur van de flaretech switches ?
Als je apparatuur wilt kopen dat lang meegaat dan moet je niet bij Gigabyte zijn!

Mijn pricewatch: Gigabyte XM300 is echt de meest onbetrouwbare muis gebleken de afgelopen jaren en de Support van Gigabyte doet alsof hun neus bloedt, terwijl er dit soort topics bestaan : https://www.overclock.net...gigabyte-xm300-mouse.html
Helaas kwam ik daar zelf veel te laat achter, want ik moest en zou de muis hebben hoe dan ook! :X :+
Foritain is een aardige kerel, maar ik moet nog de eerste review tegenkomen waarin hij gewoon eerlijk zegt dat een produkt slecht is...
Elke keer is alles mooi en geweldig en zijn eventuele nadelen helemaal niet zo erg... Lekker kritisch! :D

Ook ben ik erg benieuwd naar de "feel" van de toetsen, is dit erg vergelijkbaar met rode cherries?
Tja, ik zou je de CM Storm Rapid-i kunnen aanbevelen, maar die is helaas niet meer tekoop :-(

Er zijn wel soortgelijke toetsenborden van Cooler Master tekoop tegenwoordig, maar die zijn veel duurder en zitten vol met RGB troep!
xenn99 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 04:22:
Er is geen sprake van misbruik, het toetsenbord word extreem secuur gebruikt, geen vocht of eten in de buurt, en er wordt niet op geramt.
Wel wordt er extreem veel op de knoppen gedrukt en vaak dezelfde knoppen, zoals dat gaat bij gamen.

En het zou inderdaad kunnen dat sommige van defecten worden veroorzaakt door een breuk, maar dat gevoel krijg ik er niet bij het is een typisch slijtage probleem waarbij knoppen langzaam gewoon steeds slechter werken tot ze het helemaal niet meer doen. Ik zeg niet dat de specificaties gelogen zijn, het is gewoon erg rooskleurig weergegeven zoals dat vaak gaat bij fabrikanten ;)

Ik dacht dat in een topic van keyboard enthousiastelingen er vast ook wel wat zware gebruikers tussen zouden zitten vandaar dat ik het hier vroeg,
Er zijn nog niet veel bordjes te koop met dit type switch maar ze zijn inmiddels wel meer dan een jaar op de markt, dus ik hoopte dat er wellicht meer bekend was.
Als een produkt gewoon slecht gemaakt is of jij er persoonlijk een slechte ervaring mee hebt dan moet je dat ook gewoon kunnen zeggen IMHO :)

Verder fabrikanten en hun marketing... Daar moet je niet teveel naar luisteren! ;)
En natuurlijk heb ik wel reservebordjes achter de hand ik heb een hele plank vol oude toetsenborden, maar ik wil gewoon een goed degelijk mechanisch toetsenbord dat het minimaal 5 jaar overleefd zoals alle membraan bordjes wel deden met hetzelfde soort gebruik. Helaas typen cherrys zoveel fijner dat terug gaan niet echt een optie is, dus zo blijf ik zoeken naar een betere oplossing.
Kwestie van pech hebben : Ik heb het ook gehad!
- De W toets bij een MX Blue model dat ik dus zelf heb gerepareerd, want EOL model.
- LEDje in de V of C toets geloof ik bij de CM Storm Rapid-i, maar dat was via een RMA zo gefixed! :)
Sissors schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 07:18:
Dat is wel een goeie! :D _O_
Eerlijk gezegd heb ik ook nooit problemen gehad met membraan gebaseerde toetsenborden, maar wilde ik gewoon iets dat strakker typte en dat probleem heb ik met een mechanisch model opgelost :)
Helemaal geen einde verhaal : Gewoon met een andere toets omwisselen! :Y) :+
xenn99 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 13:31:
Daarnaast is er ook nog de razer variant vanoptische switches, maar ik denk niet dat die ook zo makkelijk vervangbaar zijn :P (eerlijk gezegd geen grote fan van razer)
Mij Razer DeathAdder uit 2007 is het niet met je eens ;)

Pas ergens sinds 2017 of zo begonnen de switches wat minder te worden!

En nou ik erover nadenk... Die moet ik nog effe een keer van nieuwe switches voorzien, want die XM300 zal een keer stuk gaan... :+ /Een beetje lui en zo O-)
Hoe het precies komt dat membraan toetsenborden niet stuk gingen ondanks dat ik ze net zoveel gebruikte weet ik ook niet, mss gewoon geluk gehad.. het laatste dome bordje dat ik had was de g15 1st gen van logitech
Dat je het daarmee ooit zo lang volgehouden hebt!

Als er één type toetsenbord is dat echt vreselijk is om op te typen dan zijn het wel die G series van Logitech! :X

Iets als een scissor switch based K800 typt veel fijner ;)
Hoe het zit met die 6 kapotte toetsen kan ik je wel uitleggen :P
De eerste toets die definitief is gesneuveld is de 1 die doet nu helemaal niks meer (waarschijnlijk de schuld van veel mmorpg gaming :P), daarnaast werken de A, S, E Shift, . en ; vaker niet dan wel (iets wat extreem storend is tijdens het typen en gamen. Verbazend genoeg is de W nog nooit kapot gegaan, dan was het inderdaad direct einde oefening geweest :P
Klinkt als een brak PCB als je het zo uitlegt ?

Kan het mis hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nero355 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 14:39:
[...]

[...]

Het comfort van een product: Microsoft Natural Ergonomic Keyboard 4000 is IMHO ongekend en biedt geen één ander toetsenbord dat ik onder mijn handen heb gehad! _O_

Het is wel een wat zompig toetsenbord als je het strakke gevoel van een mechanisch model bent gewend : Dat dan weer wel! :+
Tja, als je echt maar dan ook echt teveel tijd over hebt kun je natuurlijk die twee combineren:

https://geekhack.org/index.php?topic=70221.0
Cliffs: I intend to mod an MS 4000 keyboard to use Cherry key switches. For $0 thanks Jesus! I'll call it the DK1.
en dan na veel, idioot veel, werk:

Afbeeldingslocatie: https://i349.photobucket.com/albums/q377/StockersPics/Complete.jpg

Later heeft hij er nog zwarte keycaps op gezet, maar die waren van baggerkwaliteit....

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

@dion_b : Dat is mij "ietsje" teveel werk, maar wel kudo's voor die vent en al zijn werkuren en moeite die erin zijn gestopt! _O_ 8)

[ Voor 4% gewijzigd door nero355 op 18-06-2019 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
[...]

Eeh, misschien Topre...

Topre zit op raakvlak tussen rubberdome en mechanisch, maar niet iedereen is er weg van (ik iig niet) en ze zijn peperduur. Alle overige actuele mechanische technieken zijn vooral een stuk 'scherper' dan dat zompige van rubber domes. Het is echt een andere ervaring. De meeste mensen zijn positief over het verschil.
Hoewel Topre technisch gezien inderdaad rubber domes gebruikt kun je ze onmogelijk vergelijken de normale rubber dome toetsenborden. Dat is als een Bentley vergelijken met een Dacia, omdat ze beide een verbrandingsmotor hebben.

Helemaal met de beschikbare aftermarket domes is er niets wat qua tactility in de buurt komt. Tuurlijk, alles komt neer op smaak, maar ik moet de eerste endgame keeb met Cherry blues of browns nog voorbij zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bulder schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 22:51:
[...]

Hoewel Topre technisch gezien inderdaad rubber domes gebruikt kun je ze onmogelijk vergelijken de normale rubber dome toetsenborden. Dat is als een Bentley vergelijken met een Dacia, omdat ze beide een verbrandingsmotor hebben.

Helemaal met de beschikbare aftermarket domes is er niets wat qua tactility in de buurt komt. Tuurlijk, alles komt neer op smaak, maar ik moet de eerste endgame keeb met Cherry blues of browns nog voorbij zien komen.
Kwestie van smaak. Eens dat de Cherry switches helemaal niet zo verfijnd zijn, maar er is meer onder de hemel dan alleen Cherry en Topre, en de uitspraak dat "niets qua tactility in de buurt komt" durf ik redelijk te betwijfelen, en dat betwijfel ik typend op IBM buckling springs. Niet dat die voor iedereen of iedere situatie zaligmakend zijn (herrie, 2KRO...) maar ik verkies ze absoluut boven Topre. Of dit gelijk 'endgame' is, is een tweede, ik experimenteer met alles wat ik tegenkom, maar de lat ligt hoog. Dat ligt overigens niet alleen aan de switches. Ik heb ook een moderne Unicomp bord en vind het een vreselijk ding door de veel lichtere constructie, ondanks exact dezelfde switches/springs als in een vintage M.

Dat speelt IMHO ook mee bij Topre - niet alleen zijn de switches verfijnd, maar de borden waar ze op zitten zijn zalig ontworpen. Een gemiddeld Cherry ding is niet veel meer dan een rechthoekige plaat waar de switches in geramd zijn. Geen wonder dat dat tegenvalt (kijk alleen maar naar verschil in feeling tussen een oude degelijke Cherry G80-1000 en een slappe G80-3000). Het gaat om het totaalplaatje.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Ik heb een aardig aantal MS4000's versleten en heb ze altijd erg fijn gevonden. Het enige nadeel was dat ze nogal groot zijn... Hij past niet in m'n laptop tas!

@TepelStreeltje Ik ben overgestapt naar bruine switches. Het komt (voor mij) het dichts overeen met wat ik gewend was, behalve dan dat ze lekkerder typen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Laatst online: 08:50

Sinds enkele weken in bezit van een: pricewatch: Cooler Master MK730 - Brown Switch (Qwerty US), en ik moet eerlijk bekennen, hij maakt meer lawaai dan verwacht (en gehoopt). Ik gebruik hem op kantoor, en neem hem elke dag mee in de tas (vandaar TKL). Maar de collega's zijn er nog niet super blij mee. Het is niet zo erg dat ik hem gelijk weg moet doen, maar ze horen hem wel duidelijk.

MX Brown is dus geen garantie voor 'geen herrie'.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Aanvankelijk is het bordje voor thuis. mocht het goed bevallen bouw ik er misschien ook een voor mijn werk.
Zat eigenlijk beetje naar MX blacks te kijken, maar daar wordt weer van gezegd dat ze zwaar zijn om in te drukken. Nu is een oude rubber dome dat schijnbaar ook (zoals mijn oude ms ergo 4000, mijn nieuwe is soeper (oude ligt op werk) ), maar vraag me toch weer af hoe dat zich verhoud. kortom, ga in de pauze googlen of zwart te vergelijken is met de ergo4k :P (of beter gezegd, hoeveel kracht nodig is voor key presses).

Leuke zoektocht dit. En dan straks nog zoeken naar keycaps enzo :D

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
Hardware.info heeft best veel actuation point tests van moderne keyboards, kan je zien hoeveel nM nodig is voor een keypress. Best duidelijk allemaal!

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

FireDrunk schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 09:20:
Hardware.info heeft best veel actuation point tests van moderne keyboards, kan je zien hoeveel nM nodig is voor een keypress. Best duidelijk allemaal!
Jammer dat het op het gemiddelde van alle toetsen na, geen fluit uitmaakt. Je kan een ander toetsenbord van hetzelfde merk en type pakken, en dan zijn de metingen anders. HWi is een beetje meting/specificatiegeil, en vergeten dat het belangrijkste is dat het ding fatsoenlijk van kwaliteit is, en lekker typt. Niemand zit te wachten op actuatiepuntmetingen van 1 exemplaar van 1 keyboard...

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat vind ik persoonlijk te negatief. Uiteraard maken de minimale verschillen tussen de toetsen weinig uit.
Maar het geeft zeker een indicatie over het verschil in druk die je moet uitoefenen op een type toetsenbord in vergelijking met andere toetsenborden.

Ik zou eerlijk gezegd liever geluidsmetingen zien die fatsoenlijk uitgewerkt zijn.
Op youtube zie je wel mensen die dat doen, maar dat zijn vaak autosensing microfoons die het geluid boosten om het 'verstaanbaar' te maken, waardoor de relatieve hoeveelheid geluid die je uit Youtube krijgt geen bal zegt.

[ Voor 5% gewijzigd door FireDrunk op 19-06-2019 09:29 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

FireDrunk schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 09:29:
Dat vind ik persoonlijk te negatief. Uiteraard maken de minimale verschillen tussen de toetsen weinig uit.
Maar het geeft zeker een indicatie over het verschil in druk die je moet uitoefenen op een type toetsenbord in vergelijking met andere toetsenborden.

Ik zou eerlijk gezegd liever geluidsmetingen zien die fatsoenlijk uitgewerkt zijn.
Op youtube zie je wel mensen die dat doen, maar dat zijn vaak autosensing microfoons die het geluid boosten om het 'verstaanbaar' te maken, waardoor de relatieve hoeveelheid geluid die je uit Youtube krijgt geen bal zegt.
Die indicatie kan je ook krijgen door gewoon te kijken naar de specificaties van de fabrikant van de switch. De switches vallen altijd wel binnen de specificatie, dus meten heeft geen enkele zin. Zeker niet per toets.

Share and Enjoy!

Pagina: 1 ... 31 ... 158 Laatste