The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Als je ze laat versturen via priority mail direct ontwijk je de douane kosten ook nog eens een keer.
GMK is overigens nog wel een niveautje mooier, vooral wat legends betreft maar betaal je de hoofdprijs.
[ Voor 40% gewijzigd door Rollo op 10-04-2019 15:33 ]
[ Voor 4% gewijzigd door Dwarlorf op 10-04-2019 16:56 ]
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Laat maar weten als je de set uit je link besteld heb, dan kan jij je ervaringen erover delen met ons!
Pimp my keyboard inderdaad.Rollo schreef op woensdag 10 april 2019 @ 21:47:
Oh PMK als in pimp my keyboardDacht dat je gmk bedoelde en typo had gemaakt
Pmk heb ik nooit gehad, zou ook niet weten hoe ze zich verhouden tot het setje wat je linked. Is natuurlijk een kwestie van smaak! Ik ben in ieder geval tevreden over maxkeys, die bieden ook wel leuken kleurtjes. SA is zeker vet profiel, ziet er supermooi uit! Typt wel minder lekker als gewoon cherry of oem profiel vind ik zelf omdat de toetsen best wel hoog zijn.
Laat maar weten als je de set uit je link besteld heb, dan kan jij je ervaringen erover delen met ons!
Als ik het heb besteld, wanneer weet ik nog niet, dan laat ik het zeker even weten.
Heb je het dan over het MeToo Zero toetsenbordje?MrMarcie schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 13:53:
[...]
Hoe bevalt ie je tot nu toe? Ik merk dat bijv. CTRL+SHIFT+I niet werkt. Bummer.
Ondertussen ander bordje al weer besteld, kijken of dat beter bevalt maar ja kan nog wel even duren voor die binnen is.
Deze is vandaag binnengekomen. 10 dagen, vanuit China, niet slecht.Ossi schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 11:35:
Afgelopen weekend deze besteld:
https://www.aliexpress.co...Keyboard/32898857952.html
De 104 key variant, engels en blauwe switches voor €26,25.
Ik ben heel benieuwd en laat het ook wel even weten hoe het tikt
Nog niet aangesloten gehad, maar het typt best oké. Voelt net iets goedkoper aan dan de Mantistek GK(104 denk ik). Er zitten blauwe abt of qbt switches in. Althans dat denk ik te lezen. Zal m volgende week op kantoor even aan de tand voelen
[ Voor 49% gewijzigd door Ossi op 11-04-2019 18:55 ]
Yup.Ossi schreef op donderdag 11 april 2019 @ 18:49:
[...]
Heb je het dan over het MeToo Zero toetsenbordje?
[...]

[ Voor 8% gewijzigd door MrMarcie op 11-04-2019 19:03 . Reden: Plaatje juiste maat gemaakt ]
For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi
Ah, de tkl versie. In de handleiding van de mijne staat iets over NKRO, maar kan het niet lezen want Chinees.. Fn + Scrolllock doet iets met NKRO, maar geen idee wat dus. Kun je dat eens proberen? Misschien lost dat jouw probleem op?
Dank voor je meedenken maar dat werkt helaas niet.Ossi schreef op donderdag 11 april 2019 @ 19:31:
[...]
Ah, de tkl versie. In de handleiding van de mijne staat iets over NKRO, maar kan het niet lezen want Chinees.. Fn + Scrolllock doet iets met NKRO, maar geen idee wat dus. Kun je dat eens proberen? Misschien lost dat jouw probleem op?
For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi
Balen, vermoedelijk zal de mijne dan dezelfde kuren vertonen. Goedkoop is duurkoop.MrMarcie schreef op donderdag 11 april 2019 @ 21:05:
[...]
Dank voor je meedenken maar dat werkt helaas niet.
Maar ik zal het maandag wel laten weten.
Is dat niet een kwestie van de verkoper vragen om nieuwe firmware voor het toetsenbord?MrMarcie schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 13:53:
[...]
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Mbt SA-profiel - wat ik me afvraag is wat voor een chassis daar goed bij werkt. Toen SA redelijk gangbaar was zag je vaak dat ze diep in relatief hoge kasten werden gebruikt, waardoor de grote hoogte van de toetsen minder opviel of hinderde- ik zie pakweg de BBC Micro voor me. Nu is de mode juist voor minimalistische bordjes met zo min mogelijke omheining om de switches. Staat wel zo strak, maar dan torenen grote keycaps IMHO veel te hoog erboven uit, wat er niet uitziet, en ik verwacht ook slecht typt.Rollo schreef op woensdag 10 april 2019 @ 21:47:
Oh PMK als in pimp my keyboardDacht dat je gmk bedoelde en typo had gemaakt
Pmk heb ik nooit gehad, zou ook niet weten hoe ze zich verhouden tot het setje wat je linked. Is natuurlijk een kwestie van smaak! Ik ben in ieder geval tevreden over maxkeys, die bieden ook wel leuken kleurtjes. SA is zeker vet profiel, ziet er supermooi uit! Typt wel minder lekker als gewoon cherry of oem profiel vind ik zelf omdat de toetsen best wel hoog zijn.
Wat voor bord gebruik jij met je SA's?
Oslik blyat! Oslik!
Ik heb de gok genomen en het setje besteld. Nu nog een bijpassend toetsenbord erbij vinden.Rollo schreef op woensdag 10 april 2019 @ 21:47:
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Linkje?MiBe schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 14:01:
Zelf ben ik nooit zo'n fan van de MX-clones van Kailh, dus had dat merk tot op heden niet heel hoog in het vaandel staan. Ik las op Reddit echter flink wat positieve verhalen over Kailh box switches (en dat met name de clicky varianten) dus laatst toch maar eens een knakenbordje met box whites voor 4 tientjes besteld op Ali. Gisteren binnengekomen en ben zeer positief verrast, die klik voelt zo ontzettend veel beter dan bij Cherry MX en clones het geval is. Er zit een 'click bar' in en dit zorgt ervoor dat de klik een stuk minder scherp is dan in het MX-ontwerp het geval is, ook is de tactility naar mijn mening prettiger. De switches in dit bordje zijn hot-swappable, het begint nu wel te jeuken om ook een keer één van de 'thick click' box switches te proberen (box jade / box navy).
Klik
Verwacht overigens niet teveel van het bordje zelf. Het is behoorlijk plastic fantastic en met die rode zijkanten is het 'gamer gehalte' ook iets te hoog voor mij. Ook is de achtergrondverlichting geen mooie kleur wit (beetje gelig bijna) en heeft hij geen uitneembare kabel en dat soort dingen. Maar dat terzijde, hij tikt fantastisch
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Dank je, ben nog 'nieuw' in de mechanische toetsenbordjes en zoek vooral iets dat goed typt. Komt zo de Ajazz 33 binnen zonder RGB. Maar hou deze in gedachten, op mijn fav lijstje gezet bij Alie.MiBe schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 14:51:
[...]
Klik
Verwacht overigens niet teveel van het bordje zelf. Het is behoorlijk plastic fantastic en met die rode zijkanten is het 'gamer gehalte' ook iets te hoog voor mij. Ook is de achtergrondverlichting geen mooie kleur wit (beetje gelig bijna) en heeft hij geen uitneembare kabel en dat soort dingen. Maar dat terzijde, hij tikt fantastisch
[EDIT]
Net die Ajazz (wit zonder RGB) binnen, voor mij heerlijk bordje. Veel beter dan die Metoo Zero. Beide met blue switches. Maar die Metoo typt veel te licht, die Ajazz heeft meer weerstand en maakt gek genoeg weinig geluid. Ben zeer aangenaam verrast. Ga ik denk ik wel voorlopig veel plezier aan beleven.

[ Voor 18% gewijzigd door MrMarcie op 13-04-2019 18:39 . Reden: bordje binnen ]
In HHKB tofu, heb ze zwart met wit dus is best subtiel.
Heb nu alleen maar een halfbakken mockup foto (switches zaten er nog niet in dus leggen te diep): https://m.imgur.com/01SlmB0
Hmm, juist dat 'diep zitten' is wat ik zou willen. Hoe typen ze nu - hoog als ze zijn - als je ze met plattere caps (Cherry-style ofzo) vergelijkt?Rollo schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 17:38:
[...]
In HHKB tofu, heb ze zwart met wit dus is best subtiel.
Heb nu alleen maar een halfbakken mockup foto (switches zaten er nog niet in dus leggen te diep): https://m.imgur.com/01SlmB0
Oslik blyat! Oslik!
Ik heb de mijne dus afgelopen donderdag binnen gekregen en vandaag voor het eerst getest. De mijne is de 104-keys met RGB en Engelse opdruk. Bij mij werkt CTRL+SHIFT+i gewoon in browsers. CTRL+ALT+L in IntelliJ en CTRL+ALT+SHIFT+L werkt ook gewoon in IntelliJ. Lijkt erop dat er iets mis is met jouw toetsenbord, geen idee of het specifiek is voor de TKL variant.MrMarcie schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 13:53:
[...]
Ondertussen ander bordje al weer besteld, kijken of dat beter bevalt maar ja kan nog wel even duren voor die binnen is.
Ik ben er in ieder geval wel tevreden over, voor 2 tientjes kun je geen betere aankoop doen denk ik. De totale toetshoogte is lager dan de Mantistek GK2 Outemu brown switches. Daarvan vind ik de toetsen behoorlijk hoog, hoewel ik er wel aan gewend ben ondertussen. Ik ga nu eens een tijdje werken op de MeToo Zero met blauwe switches van het merk ABT of QBT, heel slecht leesbaar.
De toetsen van het MeToo bordje voelen wel goedkoper aan, gladder plastic en het plastic is ook iets dunner dan die van de Mantistek. Nu weer lekker verder typen
Denk dat die TKL dan toch anders is, kwam het ook ergens bij de specs tegen op een site. Ondertussen de Ajazz AK33 binnen. Nog fijner bordje -smaller en typt nog fijner- wat mij betreft. En daar werkt alles zoals ik wil. Gebruik de Metoo voor mijn 2e/backup pc.Ossi schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 10:03:
[...]
Ik heb de mijne dus afgelopen donderdag binnen gekregen en vandaag voor het eerst getest. De mijne is de 104-keys met RGB en Engelse opdruk. Bij mij werkt CTRL+SHIFT+i gewoon in browsers. CTRL+ALT+L in IntelliJ en CTRL+ALT+SHIFT+L werkt ook gewoon in IntelliJ. Lijkt erop dat er iets mis is met jouw toetsenbord, geen idee of het specifiek is voor de TKL variant.
Ik ben er in ieder geval wel tevreden over, voor 2 tientjes kun je geen betere aankoop doen denk ik. De totale toetshoogte is lager dan de Mantistek GK2 Outemu brown switches. Daarvan vind ik de toetsen behoorlijk hoog, hoewel ik er wel aan gewend ben ondertussen. Ik ga nu eens een tijdje werken op de MeToo Zero met blauwe switches van het merk ABT of QBT, heel slecht leesbaar.
De toetsen van het MeToo bordje voelen wel goedkoper aan, gladder plastic en het plastic is ook iets dunner dan die van de Mantistek. Nu weer lekker verder typen
Welke Ctrl en Shift gebruik je? Ben er nu ook op gaan letten en idd combo van linker Ctrl en Shift met toetsen bovenin rechts (Ctrl-Shift-P net zo goed als -I) registreren niet. Rechter Ctrl en Shift geven dat niet.Ossi schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 10:03:
[...]
Ik heb de mijne dus afgelopen donderdag binnen gekregen en vandaag voor het eerst getest. De mijne is de 104-keys met RGB en Engelse opdruk. Bij mij werkt CTRL+SHIFT+i gewoon in browsers. CTRL+ALT+L in IntelliJ en CTRL+ALT+SHIFT+L werkt ook gewoon in IntelliJ. Lijkt erop dat er iets mis is met jouw toetsenbord, geen idee of het specifiek is voor de TKL variant.
Oslik blyat! Oslik!
Ik gebruik de linker CTRL, ALT, SHIFT. Welk toetsenbord heb jij van MeToo? Ik heb dus de Engelse, 104-keys, RGB. Ja ja, big spender, i knowdion_b schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 01:43:
[...]
Welke Ctrl en Shift gebruik je? Ben er nu ook op gaan letten en idd combo van linker Ctrl en Shift met toetsen bovenin rechts (Ctrl-Shift-P net zo goed als -I) registreren niet. Rechter Ctrl en Shift geven dat niet.
Edit: en excuses voor het per ongeluk dichtgooien van topic. Was dus duidelijk niet de bedoeling.
[ Voor 29% gewijzigd door dion_b op 19-04-2019 21:48 ]
Oslik blyat! Oslik!
@MrMarcie heeft ook de TKL variant. Lijkt daar dus mee te maken te hebben. Balen zeg voor jullie.dion_b schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 09:40:
88-key tenkeyless. Russische opschrift, maar dat is natuurlijk puur de plastic van de (crappy) keycaps. Ook *GEEN* RGB
Edit: en excuses voor het per ongeluk dichtgooien van topic. Was dus duidelijk niet de bedoeling.
Ik type ondertussen een weekje op het toetsenbord en om eerlijk te zijn, ben ik helemaal overtuigd van blauwe switches voor typewerk. Op de een of andere manier type ik nu een stuk beter. Minder typefouten, voelt prettig. Heerlijk gewoon, alleen zo lawaaiig...

Mwoeah, valt mee. Gezien de prijs had ik nul verwachtingen en wilde ik vooral zien wat ik van blue switches vond. Daarvoor voldoet het toetsenbord nog steeds prima. Komt bij dat ik niet veel van dat soort combo's gebruik, en dat ik dit toetsenbord zeker niet voor gaming ga inzetten.Ossi schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 22:09:
[...]
@MrMarcie heeft ook de TKL variant. Lijkt daar dus mee te maken te hebben. Balen zeg voor jullie.
IMHO komt dat door de zeer lichte keycaps. Ik ben erg beniuwd hoe het gaat klinken met de nieuwe set die ik besteld heb. Ik verwacht dat ze zwaarder zijn en dat het geklik daarom wat doffer en lager zal zijn. Zo ja ben ik daar erg blij meeIk type ondertussen een weekje op het toetsenbord en om eerlijk te zijn, ben ik helemaal overtuigd van blauwe switches voor typewerk. Op de een of andere manier type ik nu een stuk beter. Minder typefouten, voelt prettig. Heerlijk gewoon, alleen zo lawaaiig...
Overigens heb ik wat zitten luisteren naar filmpjes (voorzover je daar echt een goede indruk kunt krijgen) en het begint te jeuken om de combo van Kailh Box White met ABS SA profiel een keer te proberen. Die boxen zijn stabieler dan reguliere Cherry, wat met lompe SA wel zo handig lijkt, en ze klikken 'anders'.
Trouwens, over ABS SA profiel gesproken, vanmiddag bij museumbezoek met de kinderen gezien:

Kwijl
Dat is gelijk ook het soort toetsenbord wat ik voor me zie als ik SA wil - maar goed, zie *dat* maar eens met Kailh Box switches te vinden

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 19-04-2019 22:47 ]
Oslik blyat! Oslik!
Die combi keys is jammer maar verder lekker bordje. Zijn geld dubbel en dwars waard.Ossi schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 22:09:
[...]
@MrMarcie heeft ook de TKL variant. Lijkt daar dus mee te maken te hebben. Balen zeg voor jullie.
Ik type ondertussen een weekje op het toetsenbord en om eerlijk te zijn, ben ik helemaal overtuigd van blauwe switches voor typewerk. Op de een of andere manier type ik nu een stuk beter. Minder typefouten, voelt prettig. Heerlijk gewoon, alleen zo lawaaiig...
Maar hoe 'echte' blauwe keys klinken/voelen is me nog onduidelijk hoor. Heb nu ook een Ajazz ak33 met blauwe keys en die typen wat zwaarder en maken veel minder 'herrie' dan die Metoo. Ben dus erg happy met die Ajazz. Voor mij fijner bordje omdat ik de zwaardere aanslag prettiger vind.
Wel verslavend, wil alle bordjes wel hebben

Ben er nu op aan het typen. Verschil tov de originel el-cheapo doubleshots is overduidelijk merkbaar. De nieuwe caps voelen iets zachter aan, dus minder scherpe randjes en vooral ook minder echo van de toch al erg hoog klikkende switches. Zowel gevoel als geluid is er een stuk prettiger van geworden. Overigens zijn de caps weliswaar een stuk beter dan de originele, maar komen qua afwerking, gevoel en degelijkheid niet in de buurt van Cherry PBT caps. Ik heb hier een stel begin jaren '90 dye subs naast liggen, en dat is echt andere koek - maarja, dat zou geen verrassing moeten zijn.
Ik merk wel nog dat ik even vaak verkeerd typ, vaker dan op m'n Leopold. Het gaat daarbij vooral om toetsen verkeerde volgorde van toetsen. Of dat komt doordat ik zelf op een of andere manier meer moeite heb m'n timings op orde te houden danwel dat de electronica van dat bord roet in het eten gooit is me nog niet duidelijk. Ik ga het nog een goede kans geven
In ieder geval zijn de blue switches nu in een klap aantrekkelijker geworden - het geluid is nog steeds niet perfect ik (ik hou van lagere klakken dan zeer hoge klikken, ben Model M per slot van rekening gewend), maar het is een stuk beter te doen zo.
[ Voor 10% gewijzigd door dion_b op 21-04-2019 14:05 ]
Oslik blyat! Oslik!
Mocht je nog willen weten hoe diep ze leggen met de switches erin (Zaelios v2)dion_b schreef op zondag 14 april 2019 @ 13:22:
[...]
Hmm, juist dat 'diep zitten' is wat ik zou willen. Hoe typen ze nu - hoog als ze zijn - als je ze met plattere caps (Cherry-style ofzo) vergelijkt?

[ Voor 14% gewijzigd door Rollo op 23-04-2019 14:16 ]
MooiRollo schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 13:44:
[...]
Mocht je nog willen weten hoe diep ze leggen met de switches erin (Zaelios v2)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Oslik blyat! Oslik!
Zelfbouw?dion_b schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 22:46:
Trouwens, over ABS SA profiel gesproken, vanmiddag bij museumbezoek met de kinderen gezien:
[Afbeelding]
Kwijl
Dat is gelijk ook het soort toetsenbord wat ik voor me zie als ik SA wil - maar goed, zie *dat* maar eens met Kailh Box switches te vinden
Hier mijn whitefox met Hako True switches (kailh box) en SA Pulse

[ Voor 0% gewijzigd door cavey op 24-04-2019 14:31 . Reden: niet een, maar mijn whitefox :P ]
Uhuh, mooi bordje - maar net zoals vrijwel alle zelfbouw dat ik ken minimalistisch klein, terwijl ik juist SA associeer met grote, dikke keyboards waarmee vergeleken m'n Model Ms slank lijkencavey schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:30:
[...]
Zelfbouw?
Hier mijn whitefox met Hako True switches (kailh box) en SA Pulse(En niet in row3, maar gewoon, Row1 t/m 4 profiel \o/ ).
[Afbeelding: Whitefox SA Pulse]
Oslik blyat! Oslik!
Zeker, ik vond het minimalistische wel fijn (en de tig layers, waar ik er maar 3 van gebruik) voor "hardwired" dvorak mode. Kan ik tenminste inpluggen en overal dvorakkendion_b schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:32:
[...]
Uhuh, mooi bordje - maar net zoals vrijwel alle zelfbouw dat ik ken minimalistisch klein, terwijl ik juist SA associeer met grote, dikke keyboards waarmee vergeleken m'n Model Ms slank lijken
Anyways, je kan op zich toch wel een eigen SA ramplank ontwerpen? Genoeg voorbeelden van een teensy met een diodenetwerk en wat soldeer/broddelwerk. Enige wat je dan moet ontwerpen is een plate om de switches vast te houden. En daarna je enclosure.
https://matt3o.com/book/
Machtige keyboard man.
Maar goed, ik kwijl ook heel erg hard bij dat SA keyboard wat je hebt gepost. Dat is wat ik wel beetje zoek in een SA set. Wordt alleen een te dure hobby zo
Dat kan hier. http://builder.swillkb.com/cavey schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:39:
[...]
Enige wat je dan moet ontwerpen is een plate om de switches vast te houden. En daarna je enclosure.
Ik heb daar zelf ooit een plate 'ontworpen' en laten maken (geen case) . Ik was niet 100% tevreden over de kwaliteit van die plate (niet alle switches bleven vastzitten als je een keycap eraf wou halen) maar dat was bij een ander water/laser cutting bedrijf (ik meen uit Griekenland) dan waar ze nu mee samenwerking. Maar mogelijk kan je met de output file bij een bedrijf in Nederland terecht. Zou wel eens in kosten kunnen schelen.
Het probleem is die enclosure. Buiten dat wil ik gewoon standaard 80% tenkeyless (of gewoon volledig 100% trouwens), ik kan prima een kant-en-klare kit gebruiken voor PCB+plate. Enige die ik de laatste tijd gezien heb die in de buurt komt van wat ik wil is deze - maar dit is weer 60%, en no way kan ik het zelf zo mooi maken:cavey schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:39:
[...]
Anyways, je kan op zich toch wel een eigen SA ramplank ontwerpen? Genoeg voorbeelden van een teensy met een diodenetwerk en wat soldeer/broddelwerk. Enige wat je dan moet ontwerpen is een plate om de switches vast te houden. En daarna je enclosure.

Waarom deze?
- flink gedeelte polssteun voor de eerste rij toetsen.
- switches vrij diep in de kast zodat die SA toetsen niet idioot hoog uitsteken
Hout maakt het IMHO bloedmooi, maar hoeft niet eens per se.
Oslik blyat! Oslik!
XD87 80% keyboard. TKL. Kan je iig een PCB + plate halen, enclosure is nog altijd wel te brouwen denk ik zo?
https://www.aliexpress.co...med-gh80/32892540743.html
Ik heb zelf door middel van http://builder.swillkb.com/ wel eens een plaatje van 1,5 mm dik gesneden hier op het werk en dat paste goed. Maar ik snap wel wat je bedoel, als ik "stevig" aan de onderkant van de switch druk dan schiet hij er uit en bij sommige ook als ik inderdaad de keycaps probeer te verwijderen.Dwarlorf schreef op woensdag 24 april 2019 @ 16:04:
@dion_b
[...]
Dat kan hier. http://builder.swillkb.com/
Ik heb daar zelf ooit een plate 'ontworpen' en laten maken (geen case) . Ik was niet 100% tevreden over de kwaliteit van die plate (niet alle switches bleven vastzitten als je een keycap eraf wou halen) maar dat was bij een ander water/laser cutting bedrijf (ik meen uit Griekenland) dan waar ze nu mee samenwerking. Maar mogelijk kan je met de output file bij een bedrijf in Nederland terecht. Zou wel eens in kosten kunnen schelen.
Maar ik denk dat als je dunnere plaat gaat gebruiken dan gaan ze misschien weer los zitten, de plaatdikte voor 1,5mm is volgens mij 1,25mm en dat is dan wel weer erg dun.
Maar als je uit http://builder.swillkb.com/ het dxf bestand download dan kan iedere water/lasersnijder daar wel wat mee hoor.
Het zou kunnen, ik kan het niet heel secuur meten maar de plate van mijn gh60 (gekocht bij falbatech) lijkt me 1.25 mm dik en op zich is het wel stevig maar dat is incl pcb. wellicht dat ze zonder pcb inderdaad wel los liggen.Harmvdw schreef op woensdag 24 april 2019 @ 17:07:
[...]
Maar ik denk dat als je dunnere plaat gaat gebruiken dan gaan ze misschien weer los zitten, de plaatdikte voor 1,5mm is volgens mij 1,25mm en dat is dan wel weer erg dun.
@dion_b
Ik denk dat je het niet veel lager kan krijgen dat dat je nu al krijgt bij custom keyboards. Wellicht dat je nog wat milimeters kan schrappen als je hardcore custom gaat, maar ik vraag me af of je dan nog op een degelijke stevige case uitkomt. Alleen een plate met een aantal hele korte strategisch geplaatste voetjes oid. Of je kunt wachten op losse verkoop van cherry low profile switches maar dan is de vraag of de normale keycaps daarvoor wel geschikt zijn.
Exact andersom. Ik wil de switches niet per se lager hebben, ik wil een enclosure die hoger is zodat ze - zonder kunst-en-vliegwerk bij de switches zelf (dat moet bovenal stevig zijn) ze ten opzichte van de rand lager komen te liggen, zoals bij het houten geval die ik hierboven post.Dwarlorf schreef op woensdag 24 april 2019 @ 17:27:
[...]
@dion_b
Ik denk dat je het niet veel lager kan krijgen dat dat je nu al krijgt bij custom keyboards. Wellicht dat je nog wat milimeters kan schrappen als je hardcore custom gaat, maar ik vraag me af of je dan nog op een degelijke stevige case uitkomt. Alleen een plate met een aantal hele korte strategisch geplaatste voetjes oid. Of je kunt wachten op losse verkoop van cherry low profile switches maar dan is de vraag of de normale keycaps daarvoor wel geschikt zijn.
Oslik blyat! Oslik!
Ah ok, duidelijk. Misschien kan je een oude commodore 64 of vergelijkbaars modden?dion_b schreef op woensdag 24 april 2019 @ 18:17:
[...]
Exact andersom. Ik wil de switches niet per se lager hebben, ik wil een enclosure die hoger is zodat ze - zonder kunst-en-vliegwerk bij de switches zelf (dat moet bovenal stevig zijn) ze ten opzichte van de rand lager komen te liggen, zoals bij het houten geval die ik hierboven post.
Ik denk dat het niet eens zo supermoelijk is om te maken maar dat het wel veel werk is. Laten informeren over de juiste houtsoort, dan een mooi blok uitzoeken. De plate teken je uit op het blok hout dan met een beitel een gat beitelen. Rond hoeken raspen/schuren, hetzelfde voor de 'polssteun'. Gaatje boren voor de usbpoort (dat lijkt me nog het lastigst om mooi te doen). Glad schuren, inolieën, en klaar! Easy peasy.dion_b schreef op woensdag 24 april 2019 @ 16:31:
[...]
Het probleem is die enclosure. Buiten dat wil ik gewoon standaard 80% tenkeyless (of gewoon volledig 100% trouwens), ik kan prima een kant-en-klare kit gebruiken voor PCB+plate. Enige die ik de laatste tijd gezien heb die in de buurt komt van wat ik wil is deze - maar dit is weer 60%, en no way kan ik het zelf zo mooi maken:
[Afbeelding]

[ Voor 49% gewijzigd door Dwarlorf op 24-04-2019 18:59 ]
[ Voor 34% gewijzigd door Rollo op 28-04-2019 12:12 ]
Dank je. Ik ben nog niet echt thuis in deze materie maar al wel behoorlijk tevreden over mijn Ajazz AK33. Maar kan beter (switches).Rollo schreef op zondag 28 april 2019 @ 12:08:
Vind hem niet echt onderscheidend. Staan heel veel van dit soort bordjes op alie of banggood waar je niet de risico’s van een kickstarter voor heb en die uitgebreid gereviewed zijn. Ook van dat marketings geleuter “super tactile” terwijl het de meest dulle mainstream switches ever zijn. Is niet meer “super tactile” dan ieder ander random chinese board met die switches.
Ga ik deze dus maar niet bestellen. Heb geen haast maar wil uiteindelijk wel een top 75% bordje.
FF gegoogled, dat wordt nog meer sparenRollo schreef op maandag 29 april 2019 @ 08:02:
Als je echt tactile switches wil moet je is kijken naar Holy Panda’s of Zaelios v2
Maar dan heb je wel wat.
Daarom eerst maar eens paar andere keycaps op mijn Ajazz gezet. Lol voor een tientje. Trouwens lekker bordje wel. Kan ik nog wel even mee uit de voeten (type/werk er alleen mee) maar de 'blauwe' switches vind ik nog net te licht.Rollo schreef op maandag 29 april 2019 @ 17:20:
ja dan moet je er ook nog een heel toetsenbord omheen bouwen dus dan ben je wel minimaal 150 euro kwijt al inclusive

Ik ben van echte meuk, naar een Rapoo V700, naar een V800(ivm 5 extra macro toetsten links) gegaan en de V800 typt heerlijk alleen sommige toetsen combi's kan dat bord niet na elkaar n -> 7 -> & bv. De V700 heeft dat ook en typt daarnaast minder fijn. De toetsen zitten dichter op elkaar en de hoek tussen de toetsen is anders.
De enige twee toetsenborden die een layout hebben als de V800 waren de Logitech G910 spectrum en de K95 RGB. De Logitech heb ik nog niet binnen en valt ws ook af vanwege de afwijkende layout met korte shift/ smalle enter en het hoge gamer gehalte en daarnaast zou ik de Romer toetsen nog moeten beoordelen.
Ik ervaar de V800 als een degelijker product qua uitstraling en gevoel dan de ruim 2x zoveel kostende Corsair en ik stuur dat bord liever terug, maar kom niet tot alternatieven. 180 voor de K95 is eigenlijk ook al meer dan ik aan een bord kwijt wil, maar goed het is wel fijn om een bord te hebben dat vrijwel helemaal naar wens is.
Is de bouw van de Corsair iets wat je tegenwoordig mag verwachten van een hoog kwaliteits toetsenbord en is er niet een stap beter binnnen deze prijsklasse?
Heb ik borden over het hoofd gezien rekening houdende met m'n eisen qua layout:
-Toetsen die min of meer aanvoelen als MX brown
-min 5 macro toetsen links
-Ruimte tussen toetsen en extra ruimte tussen pijltjes toetsen, typ toetsen en numeriek veld(geen compact gedoe).
-Bekabeld
Liefst heb ik gewoon een zwart toetsenbord zonder RGB/gamer poes pas zoals de Logitech G613, maar die is dan weer draadloos.
Ik wilde wel RGB (ik heb een behoorlijk subtiel patroontje ingesteld, echt geen regenboog oid), en kwam uit bij Razer. De Razer webshop heeft meer keuze dan wat ze verkopen via andere winkels. Nu helpt het niet dat zowel hun product website als hun webshop een puinhoop is, maar deze heb je nodig als ik het goed heb: https://www.razer.com/eu-...a-V2/p/RZ03-02031600-R3M1
Orangje switches van hun zijn vergelijkbaar met bruin, en US layout uiteraard. Helaas wel momenteel niet op voorraad.
Mijn eerste en enige mechanische toetsenbord, dus weinig vergelijkingsmateriaal. Toetsen zijn goed, behoorlijk zwaar toetsenbord ook, dus gaat nergens naartoe en voelt solide aan. Zou ik hem zelf weer kopen? Mwah, ik weet niet, ik ben er behoorlijk tevreden over, maar of het de prijs waard is ben ik voor mezelf nog niet over uit (Ik heb €110-€120 ofzo betaald op Black Friday).
Toen zag ik op Marktplaats iets interessants - een set Dongguan XDA caps met 'retro' look voor een zeer schappelijke prijs. Had nooit echt XDA overwogen, maar dit leek me een goede kans om eens eea uit te proberen. Heb er vooralsnog geen spijt van:

Ben normaliter grote fan van sculptured caps, maar soms is het mooi om even buiten de comfort zone te treden. Het wordt zeker wennen - het voelt nu aan alsof het bord in het midden een enorme bochel heeft - maar dat is natuurlijk gewoon het ontbreken van een gat. Wat maakt dat ik graag wil wennen is de kwaliteit van de caps. Die nieuwe blank Cherry-profile PBT's waren duidelijk beter dan de originele van dit bord, maar kwamen niet in de buurt van pakweg originele Cherrys. Nou, dat doen deze wel, mogelijk overtreffen ze ze zelfs. Dit zijn grote, dikke, zware caps met een geweldige afwerking. Door hun gewicht en dikte veranderen ze ook het geluid van de blue switches volkomen. Ze hebben een veel lagere toon, eerder 'thok' dan 'crik' - en de spatiebalk is ronduit 'plok', wat bijna storend anders is. Wat dan ook het probleem was met de stabilizer icm de blanco caps speelt hier niet, tot nu toe kan ik prima blijven tikken.
Ik denk nog steeds dat ik richting SA wil gaan, maar deze ervaring onderschrijft maar weer het punt dat kwaliteit van componenten minstens zo belangrijk is als ontwerp
Oslik blyat! Oslik!
Ziet er goed uit. Ben ook met die Metoo aan de gang geweest, op een ander nivo. Andere keycaps voor mijn Ajazz besteld dus deel van oude caps op de Metoo gezet. Langzamerhand wordt het steeds leukerdion_b schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 22:30:
Ben weer met m'n MeToo aan de slag geweest. ../..

Blijft toch wel een aardig bordje voor mijn backup pc.
Die Redragon K556 ziet er echt fantastisch uit, maar op Amazon.de kan ik alleen de Qwertz variant krijgen en uit China bestellen ben ik bang dat ik extra kosten moet betalen. Volgens invoercalculator zou dat dan op €78,- komen en dat vind ik dan zonde.
Het hoeft zeker geen A-merk te zijn, voorkeur gaat wel naar brown/red switches, maar goed als dat niet kan in deze prijsklasse dan is dat zo
Nou ik heb ze eindelijk binnen (mijn aardappel maakt helaas geen betere fotos):Dwarlorf schreef op woensdag 10 april 2019 @ 14:49:
[...]
Deze bijvoorbeeld:
https://kbdfans.cn/products/pbt-sa-chalk-keycaps-set

Eerste indrukken:
- Het materiaal voelt wat korrelig / mat aan.
- De kleuren zijn mooi.
- Spacebar is aan de onderkant wat gebogen maar zit wel goed op de stems.
- Volledig met veel extra knoppen
[ Voor 7% gewijzigd door Dwarlorf op 01-05-2019 11:23 ]
Dat is serieus één van de mooiste TKL toetsenborden die ik ooit heb gezien zo met die keycaps erop!
NICE!
Snap niet dat er niet tenminste één merk is op dit aardkloot die zoiets kant en klaar verkoopt!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Mijne is uiteindelijk in maart vervangen (kreeg in oktober 2017 een zoon dus ff uitgesteld), en het vervangende exemplaar begint sinds kort dezelfde problemen te vertonen

Heb maar weer een mail naar Alternate gestuurd. Hoop dat ze er nog iets mee willen doen. Wil eigenlijk geen vervangend exemplaar maar een ander toetsenbord, want de kans dat een vervangende wel goed blijft werken acht ik klein.
Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie
Daarom dat ik deze keycapset gelijk opsnoepte - misschien niet exact profiel wat ik wilde, maar uiterlijk en kwaliteit waren overduidelijknero355 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 15:08:
[...]
Dat is serieus één van de mooiste TKL toetsenborden die ik ooit heb gezien zo met die keycaps erop!
NICE!
Snap niet dat er niet tenminste één merk is op dit aardkloot die zoiets kant en klaar verkoopt!

Oslik blyat! Oslik!
Klinkt een beetje als mijn ervaringen met hun XM300 muisAngeloonie schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 16:10:
@Rens1967 Hoe is het met jouw Gigabyte K85?
Mijne is uiteindelijk in maart vervangen (kreeg in oktober 2017 een zoon dus ff uitgesteld), en het vervangende exemplaar begint sinds kort dezelfde problemen te vertonenDus weer toetsen die niet/dubbel geregistreerd worden.
Heb maar weer een mail naar Alternate gestuurd. Hoop dat ze er nog iets mee willen doen. Wil eigenlijk geen vervangend exemplaar maar een ander toetsenbord, want de kans dat een vervangende wel goed blijft werken acht ik klein.

Wat dat betreft heb ik alle vertrouwen in Gigabyte als merk verloren sindsdien : Een slecht produkt verkopen is één ding, maar als je vervolgens ook nog eens alle problemen niet erkent dan ben je echt kansloos bezig wat mij betreft!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
@Angeloonie Die heb ik, vlak nadat ik hem nieuw in de doos ontvangen heb, gelijk al weer verkocht. 1 keer aangesloten om te kijken of hij het deed en dat was het. Ik had er eigenlijk weinig vertrouwen in en jouw bericht bevestigd dat vermoeden... Als vervanging heb ik toen de Corsair Gaming K70 Lux RGB met Cherry Brown switches aangschaft. Die was toen wel duurder, maar na 1,5 jaar nog steeds probleemloos.Angeloonie schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 16:10:
@Rens1967 Hoe is het met jouw Gigabyte K85?
Mijne is uiteindelijk in maart vervangen (kreeg in oktober 2017 een zoon dus ff uitgesteld), en het vervangende exemplaar begint sinds kort dezelfde problemen te vertonenDus weer toetsen die niet/dubbel geregistreerd worden.
"Hey! Die heb ik al eerder gezien in dit topic!" dacht ik meteen!Lizard schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 17:44:
Op de valreep deze gebacked: https://www.kickstarter.c...t-wireless-mechanical-ke/ Ben benieuwd of het wat is.
En ja hoor : MrMarcie in "Het grote mechanische toetsenborden topic - deel 2"
Die heb ik ook gebacked!Lizard schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 17:44:
Op de valreep deze gebacked: https://www.kickstarter.c...t-wireless-mechanical-ke/ Ben benieuwd of het wat is.
Momenteel ook nog een ander projectje op komst! Een split keyboard zelfbouw project! (Redox)

Uiteindelijk besloten deze te kopen: pricewatch: Cooler Master CK350 (Outemu Brown) Qwerty USNLLuuk schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 09:49:
Heeft er iemand een tip voor een mechanisch toetsenbord dat lijkt op deze qua functies in dezelfde prijsklasse, zo rond de €60? https://www.aliexpress.co...67-48de-9a47-a699ac030fb2
Die Redragon K556 ziet er echt fantastisch uit, maar op Amazon.de kan ik alleen de Qwertz variant krijgen en uit China bestellen ben ik bang dat ik extra kosten moet betalen. Volgens invoercalculator zou dat dan op €78,- komen en dat vind ik dan zonde.
Het hoeft zeker geen A-merk te zijn, voorkeur gaat wel naar brown/red switches, maar goed als dat niet kan in deze prijsklasse dan is dat zo
Ik zie dat er nog geen reviews voor zijn, dus als ik hem vrijdag heb dan schrijf ik even een review
Ik ben zelf opzoek naar een mechanisch toetsenbord (70% typen, 30% gamen) en overweeg nu een van de volgende met brown switches. Typ blind dus backlight of RGB hoeft voor mij niet. Compacte layout mag, full-size ook. Aan de hand van de Pricewatch tot dit lijstje gekomen:Gezien mijn indifferentie aan de meeste uiterlijke eigenschappen lijkt het vooral op switches aan te komen: Welke is beter/fijner: Cherry MX Brown, Logitech Romer-G Tactile, Outemu Brown, Gateron Brown of Kailh Brown?
"That is not the keyboard you are looking for!"
Ben nu ook wat meer aan 't verdiepen in compacte toetsenborden, de Royal Kludge RK61 en RK71 lijken me wel wat. Ik vind het wel verbazend dat de RK61 zo veel populairder is, ik had verwacht dat meer mensen veel waarde aan pijltjestoetsen zouden hechten. Een extra toets vasthouden om een pijltje te kunnen gebruiken lijkt me behoorlijk onhandig, zeker met text selecteren waarbij je Shift ook nog indrukt.
Je zou natuurlijk ook nog een reden erbij kunnen geven. Want ik heb zat mensen gezien die daar compleet tevreden over zijn.nero355 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 00:05:
@Balance : Streep alsjeblieft Logitech en hun G-Romer meuk door!
"That is not the keyboard you are looking for!"
@Balance, zonder meer verklaring waarom je hem zou moeten doorstrepen zou ik dat niet al te serieus nemen. Van wat ik begrijp wijken ze wel wat af van de 'standaard' bruine switches, maar dat betekent niet dat ze niet voldoen uiteraard. Al heeft ieder zijn eigen wensen.
Pijltjestoetsen gebruik ik eigenlijk echt nooit zelf. Numpad soms wel, en ik ben toch gewend om een full size toetsenbord te hebben, dus persoonlijk zie ik niet echt voordeel in een kleinere. Al helemaal niet wanneer ook kleinere toetsen worden neergezet, volgens mij mis je dan echt alles tot je aan dat specifieke toetsenbord gewend bent. Nu eerlijk is eerlijk, ik heb een toetsenbord met rij macro keys aan linkerkant, en dan moet je ook wennen hoe je je hand neerlegt zodat je niet die rij macrotoetsen als linker referentie gebruikt ipv de reguliere rij aan de linkerkant.
Zelf heb ik bij mijn Razer toetsenbord van het weekend grote schoonmaak gehouden. Oftewel alle toetsen eraf, mezelf afvragen of ik echt ooit zoveel haren heb gehad, handel stofzuigen (jaja, ik weet dat risico op statische elektriciteit is, maar het werkt beter dan proberen alles weg te blazen), toetsen in sop badje, en weer terug erop.
En toen deed mijn P toets het nauwelijks meer, alleen bij heel hard indrukken deed hij iets. Geen idee of het door een toets is gekomen die niet helemaal droog is teruggeplaatst, of dat bij het stofzuigen er wat tussen is gekomen. Wilde er contact spray op doen, maar met wat Googlen kwam ik uit op alcohol (96% van de kruidvat), en die had ik toch nog in huis. Theelepeltje eroverheen, regelmatig hem indrukken zodat het overal komt en hopelijk het probleem weg zou gaan. En toen het weer (redelijk) droog was hem erin geplugd, en hij doet het weer feilloos
Maar bij dat hele gedoe werd een nieuw toetsenbord een realistische optie, en toen had ik voor mijn doen toch snel besloten dat een K55 wel leuk eruit zag als opvolger, dus een niet mechanische. Ik vind mijn mechanische prima tikken, maar het prijskaartje niet waard tov een rubber dome die dat ook doet. En ja, na 3 jaar wordt die wat zachter, maar dan koop ik gewoon een nieuwe. Terwijl als je alleen al dit topic volgt het toch ook duidelijk is dat de mechanische toetsenborden ook niet bepaald het eeuwige leven hebben. Al helemaal niet met achtergrond verlichting.
Eerst eens ergens Cherry en Gateron Browns uitproberen
Vanavond ga ik de boel weer in elkaar zetten met nieuwe PBT keycaps (die blanco caps die ik al eerder hier gepost had op m'n tenkeyless), maar ondanks degelijkheid nodigt dit niet bepaald uit tot nog een keer kopen van Leopold
Oslik blyat! Oslik!
Heerlijk die generatie van tegenwoordig die een heel verhaal als bewijs of onderbouwing verwacht als je iets gewoon zegt op basis van eigen ervaring dat echt niet uit je grote duim is gezogen...Sissors schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 07:54:
Je zou natuurlijk ook nog een reden erbij kunnen geven. Want ik heb zat mensen gezien die daar compleet tevreden over zijn.
@Balance, zonder meer verklaring waarom je hem zou moeten doorstrepen zou ik dat niet al te serieus nemen. Van wat ik begrijp wijken ze wel wat af van de 'standaard' bruine switches, maar dat betekent niet dat ze niet voldoen uiteraard. Al heeft ieder zijn eigen wensen.

Maar goed... als je het echt wilt weten dan zou ik zeggen : Pak de Search van dit topic eens erbij en je zal daar genoeg posts van mij, maar ook van anderen over vinden!
En ik kan juist weer niet zonder en haat dan ook dit soort exemplaren bij sommige laptops : https://linustechtips.com...5441213fb8ebff1beadd7.jpgPijltjestoetsen gebruik ik eigenlijk echt nooit zelf.
Dit gaat nog wel : https://thumbs.dreamstime...n-arrow-keys-78024202.jpg
Maar waarom moeilijk doen als het ook gewoon zo kan : https://img.techwallacdn....e71-91cb-7d68026aefbf.jpg
Ik dacht juist dat je tegenwoordig Leopold toetsenborden kan kopen met PBT keycapsdion_b schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 10:13:
Pas op met die Leopolds... ben mijn FC500R een goede revisie aan het geven (vooral uit elkaar halen en grondig schoonmaken). Typt prima, oerdegelijke, zware PCB+mount. Behuizing is ook dik en voelt redelijk degelijk aan, maar is van ranzig ABS. Gevolg is dat het - net zoals ABS keycaps - glimmend slijt. Nu gebruik ik dat ding ondertussen 6.5 jaar, dus enige slijtage is wel te verwachten, maar dit ziet er gewoon niet meer uit. Ik had gehoopt dat het na ontvetten in de vaatwasser beter zou worden, maar je ziet het alleen maar beter - netjes schoon en ranzig afgesleten.
Vanavond ga ik de boel weer in elkaar zetten met nieuwe PBT keycaps (die blanco caps die ik al eerder hier gepost had op m'n tenkeyless), maar ondanks degelijkheid nodigt dit niet bepaald uit tot nog een keer kopen van Leopold
Zou kunnen - maar dat is mijn FC500R in ieder geval niet. Er staat zelfs netjes op de onderzijde "ABS" in het plastic.nero355 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:27:
[...]
Ik dacht juist dat je tegenwoordig Leopold toetsenborden kan kopen met PBT keycaps
Oslik blyat! Oslik!
OK, maar dat is dus een model dat 6,5 jaar oud is begrijp ik en ondertussen verandert er weleens wat... zoals PBT keycaps...dion_b schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:33:
Zou kunnen - maar dat is mijn FC500R in ieder geval niet. Er staat zelfs netjes op de onderzijde "ABS" in het plastic.
Tja als het teveel moeite is om dan gewoon te reageren met iets van als: "Ik zou geen Romers gebruiken, want snel kapot / slappe aanslag / etc", kan je dan niet beter niet reageren? Misschien puntje van die oude generaties die denken dat hun mening zonder enige onderbouwing nuttig is.nero355 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:27:
[...]
Heerlijk die generatie van tegenwoordig die een heel verhaal als bewijs of onderbouwing verwacht als je iets gewoon zegt op basis van eigen ervaring dat echt niet uit je grote duim is gezogen...
Maar goed... als je het echt wilt weten dan zou ik zeggen : Pak de Search van dit topic eens erbij en je zal daar genoeg posts van mij, maar ook van anderen over vinden!
[ Voor 26% gewijzigd door Sissors op 08-05-2019 16:47 ]
Dus als ik de k380 aan heb , Gaat de controller draadloos niet aan op bluetooth.
De anne pro gaat wel gewoon aan op bluetooth icm de controller.
Geen idee of het hier hoort , Maar leek me het beste om te vragen.
[ Voor 43% gewijzigd door dion_b op 08-05-2019 19:59 ]
Ik moet zeggen dat ik het systeem wat ik nu op m'n UHK heb, eigenlijk wel heel goed werkt. De pijltjes toetsen zijn i (up), j (left), k (down) en l (right), maar dan in combinatie met m'n linker duim knop (de rechter duimknop is een spatie) De Freestyle Edge heeft pijltjes toetsen, maar ik betrap me er toch vaak op dat ik m'n linkerduim knop gebruik in combinatie met de toets die ik wil hebben, maar dan krijg ik niets anders dan [spatie] en een i, j, k of lnero355 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:27:
[...]
En ik kan juist weer niet zonder en haat dan ook dit soort exemplaren bij sommige laptops : https://linustechtips.com...5441213fb8ebff1beadd7.jpg
Dit gaat nog wel : https://thumbs.dreamstime...n-arrow-keys-78024202.jpg
Maar waarom moeilijk doen als het ook gewoon zo kan : https://img.techwallacdn....e71-91cb-7d68026aefbf.jpg
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Hoor hier zo weinig over de kickstarter en wat er uiteindelijk geleverd is...
Battle.net Spud#2543
Heb met een mede-Tweaker meegelift op de Kickstarter, maar afaik is er nog niks uitgeleverd. Ze zitten wel vrij dicht tegen uitlevering aanTepelStreeltje schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 12:40:
Zijn er (al?) gebruikers van de Dygma Raise??
Hoor hier zo weinig over de kickstarter en wat er uiteindelijk geleverd is...
Being that’s it’s already mid-April, we might not be able to send all Raise keyboards by the end of May. It will be very tight so we would need to stretch it out for June. We hope you understand. We are nearly there and we will keep you updated all the way!
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Sorry, maar al die modellen vind ik een beetje "net niet modellen" t.o.v. de Microsoft Ergonomic 4000 die ik hier ook nog steeds ergens heb staan!TepelStreeltje schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 12:40:
Dygma Raise??
Niet mechanisch, maar wel erg comfortabel en een lekker strak design zonder gaming of RGB troep erop!
Gewoon wit verlichte toetsen kan ik dan weer wel waarderen
Ik kom ook van een ME4000 af. Heb daar een stuk of 10 van versleten. De UHK gebruik ik op m'n werk, die gaat dagelijks mee naar huis (ik heb een bloedhekel aan flexplekken...). De ME4000 past nou niet echt in m'n tasnero355 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 14:49:
[...]
Sorry, maar al die modellen vind ik een beetje "net niet modellen" t.o.v. de Microsoft Ergonomic 4000 die ik hier ook nog steeds ergens heb staan!
Niet mechanisch, maar wel erg comfortabel en een lekker strak design zonder gaming of RGB troep erop!
Gewoon wit verlichte toetsen kan ik dan weer wel waarderen![]()
De Freestyle Edge gebruik ik thuis. Is veel prettiger met katten (kat ligt niet meer op m'n toetsenbord!) En ik moet zeggen, je went zeer snel aan een toetsenbord in twee delen! Ik denk dat ik nu weer echt zou moeten wennen aan een ME4000...
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Minder goed nieuws: kijk eens naar de spatiebalk...

Bevestigingspunten voor de witte spatiebalk balance bar aan zijkanten zitten net een halve mm naast waar ze op het toetsenbord zitten. Gevolg is dat het vreselijk aanloopt en eigenlijk onbruikbaar is. Dus nu dat stuk versleten ABS terug moeten zetten
Oslik blyat! Oslik!
Nieuwe Leopolds hebben PBT gelukkig.dion_b schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 10:13:
Pas op met die Leopolds... ben mijn FC500R een goede revisie aan het geven (vooral uit elkaar halen en grondig schoonmaken). Typt prima, oerdegelijke, zware PCB+mount. Behuizing is ook dik en voelt redelijk degelijk aan, maar is van ranzig ABS. Gevolg is dat het - net zoals ABS keycaps - glimmend slijt. Nu gebruik ik dat ding ondertussen 6.5 jaar, dus enige slijtage is wel te verwachten, maar dit ziet er gewoon niet meer uit. Ik had gehoopt dat het na ontvetten in de vaatwasser beter zou worden, maar je ziet het alleen maar beter - netjes schoon en ranzig afgesleten.
Gisteravond tot 23u bezig geweest met een online seminar (leve Silicon Valley tijden
Nettoresultaat: ik ga Kailh Box White uitproberen. Icm SA profile caps
Ben de laatste tijd enkel op m'n tenkeyless MeToo met blue switches en XDA profile caps bezig geweest. Die dingen typen met wat gewenning bijzonder lekker, maar ik loop wel tegen de beperkingen aan van m'n keuzes:
- ik hou niet alleen van vintage keyboards, maar ook van vintage games met keyboard control en ik mis de diagonalen van m'n numpad toch wel.
- de hoeveelheid blocking van die MeToo is echt hinderlijk, ik ben te lang verwend met NKRO en wil het terug.
Gaat om een Hexgears GK705. Zou binnen twee weken geleverd moeten worden voor EUR 37 incl verzendkosten. Ben benieuwd, reviews op oa /r/MechanicalKeyboards/ waren positief. Qua SA caps heb ik gewoon de op een na goedkoopste (blanco, zwart, PBT) set gehaald die ik kon vinden de goedkoopste zagen er echt te ranzig uit, zelfs op de pic leken de opschriften wazig. Dit is gewoon om het gevoel te proberen. Als het bevalt kan ik altijd nog Maxkey SA Dolch kopen, maar dat zou andere prijscategorie zijn.
En... ik heb iets... anders... gekocht. Maar dat hou ik nog even onder de doeken tot ik het ws dinsdag binnen krijg en precies zie wat voor vlees ik in de kuip heb. Wordt best-case sowieso projectje, maar als ik me niet vergis zeker de moeite waard
Oslik blyat! Oslik!
Aangezien ik niet zeker was of het iets voor mij zou zijn een instapmodel gekocht, namelijk een Sharkoon Skiller Mech SGK3.
[ Voor 57% gewijzigd door Complexity op 11-05-2019 17:18 ]
Welke switches heb je genomen?
[ Voor 12% gewijzigd door dion_b op 11-05-2019 20:57 ]
Oslik blyat! Oslik!
Zonde man, dat die tkl MeToo plankjes geen nkro hebben. Ik vind de mijne inderdaad erg lekker typen en heb de fullsize met nkro. De LED kleurtjes is wat overdreven voor op kantoor, maar ach. Beetje kermis op kantoor kan geen kwaaddion_b schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 11:59:
ABS is iets voor vintage SA caps in kleuren die er daadwerkelijk beter uitzien als ze iets glimmen.
Gisteravond tot 23u bezig geweest met een online seminar (leve Silicon Valley tijden- tenminste weet ik nu wat meer over TR-398...) daarna afgereageerd met een ouderwetse online shopping binge. Aangezien ik weer een flinke lading vintage troep verkocht had kan ik het me iig veroorloven.
Nettoresultaat: ik ga Kailh Box White uitproberen. Icm SA profile caps
Ben de laatste tijd enkel op m'n tenkeyless MeToo met blue switches en XDA profile caps bezig geweest. Die dingen typen met wat gewenning bijzonder lekker, maar ik loop wel tegen de beperkingen aan van m'n keuzes:Gelukkig blijk je voor behoorlijk weinig een bord te kunnen kopen met 100% layout, Kailh box en NRKO . Plus een erg mooie bonus: "hot pluggable" switches. Oftewel volgende keer dat ik verzin dat ik iets anders wil, dan kan ik gewoon een zak van die dingen halen, althans als ik blij ben met dit bord
- ik hou niet alleen van vintage keyboards, maar ook van vintage games met keyboard control en ik mis de diagonalen van m'n numpad toch wel.
- de hoeveelheid blocking van die MeToo is echt hinderlijk, ik ben te lang verwend met NKRO en wil het terug.
Gaat om een Hexgears GK705. Zou binnen twee weken geleverd moeten worden voor EUR 37 incl verzendkosten. Ben benieuwd, reviews op oa /r/MechanicalKeyboards/ waren positief. Qua SA caps heb ik gewoon de op een na goedkoopste (blanco, zwart, PBT) set gehaald die ik kon vinden de goedkoopste zagen er echt te ranzig uit, zelfs op de pic leken de opschriften wazig. Dit is gewoon om het gevoel te proberen. Als het bevalt kan ik altijd nog Maxkey SA Dolch kopen, maar dat zou andere prijscategorie zijn.
En... ik heb iets... anders... gekocht. Maar dat hou ik nog even onder de doeken tot ik het ws dinsdag binnen krijg en precies zie wat voor vlees ik in de kuip heb. Wordt best-case sowieso projectje, maar als ik me niet vergis zeker de moeite waard
Khali Brown. Typt wel lekker, en niet te luid.dion_b schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 20:57:
Als het typen je niet bevalt kun je het op het plafond hangen en van je kamer een disco maken... man wat een LEDs
Welke switches heb je genomen?
Zojuist een review geschreven, die kun je hier lezen: pricewatch: Cooler Master CK350 (Outemu Brown) Qwerty USBalance schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 22:55:
@NLLuuk Erg benieuwd naar de review! Toevallig is er net een review geplaatst van de variant met de Red switchtes, maar kijk uit naar je ervaring met de Brown switches.
Ik ben zelf opzoek naar een mechanisch toetsenbord (70% typen, 30% gamen) en overweeg nu een van de volgende met brown switches. Typ blind dus backlight of RGB hoeft voor mij niet. Compacte layout mag, full-size ook. Aan de hand van de Pricewatch tot dit lijstje gekomen:Gezien mijn indifferentie aan de meeste uiterlijke eigenschappen lijkt het vooral op switches aan te komen: Welke is beter/fijner: Cherry MX Brown, Logitech Romer-G Tactile, Outemu Brown, Gateron Brown of Kailh Brown?
Ik ben er heel erg blij mee en vind de Outemu Brown switches erg prettig. Het is ook wel mijn eerste mechanische toetsenbord, dus het is lastig om te beoordelen in hoeverre deze beter/fijner zijn dan andere switches. Al met al, voor een eerste mechanisch toetsenbord is het echt een groot genot!

M'n Hexgears Kailh BOX White knakentoetsenbordje van setje SA profile thick PBT keycaps voorzien. Nu vallen die lelijke rode zijkanten al een stuk minder op, matcht nu tenminste met m'n escape-, spatie- en entertoets. Toetsenbord en keycaps hebben me samen nog geen 60 euro gekost, aardig bang for buck
Inderdaad. Ik hoor positieve dingen over de Kailh Brown, ze zouden iets beter zijn dan de originele Cherrys, en die zijn prima te doen.Complexity schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 21:44:
[...]
Khali Brown. Typt wel lekker, en niet te luid.
Als we het over lekker typen en niet te luid - ik heb vanmiddag een erg aangename verrassing gehad. Iemand van wie ik een SGI video-converter voor de kenners: een Multilink had 'nog wel wat spul' dat hij kwijt wilde. Dat bleek te gaan om een rommelhok met meer SGI dan ik PC spul heb. Ondanks dat het gaat jeuken om systemen te scoren heb ik me daar ingehouden. Maar op goed geluk gevraagd of hij een Granite Bigfoot had. Dat had hij, en niet het bijbehorend systeem (een Indy), dus wilde hij het los verkopen.
Lang verhaal kort, dit ligt hier nu:

Specs:
- PS/2 interface
- volledig standaard IBM Enhanced layout (=identiek aan Model M)
- Alps SKCM Cream Damped switches
- een behuizing incl metalen backplate waar je "U" tegen zegt.
- PBT dye subbed keycaps (muv spatiebalk, die is vrij opvallend ABS
)
Dit bord is legendarisch, wordt door sommigen opgehemeld als beter dan de Model M. M'n eerste indruk is dat dat zal meevallen, al ben ik met ondertussen 30 jaar ervaring met/gewenning aan de Model M verre van onpartijdig natuurlijk. Van de Black en Cream Damped Alps wordt gezegd dat ze wat 'ruw' aanvoelen en iets dergeljks merk ik en word ik niet helemaal blij van. Toch is de kans groot dat dit voor m'n retro-spul ga inzetten waar nu een M staat. Reden is simpel: Model M trekt *VEEL* stroom, bijna 100x zoveel als een modern toetsenbord en zelfs 10x zoveel als een tijdsgenoot als die SGI Bigfoot. Ik kom regelmatig moederborden tegen die dat simpelweg niet kunnen leveren. Een alternatief is dus erg wenselijk.
Het bord was in slechte staat, de spatiebalk zat vast, de keystem van "2" was afgebroken en veel van de interne steunen waren ook los/kapot. Spatiebalk was priegelwerk maar doet het weer, rest met superlijm proberen te redden. Morgen kijk ik wat het geworden is
Oh, en dit was niet waar ik gisteren over zat te vaguebooken, dat is weer iets anders - en ouders
Oslik blyat! Oslik!
Zat dit een beetje door te lezen : https://nl.hardware.info/...he-toetsenborden-mei-2019dion_b schreef op zondag 12 mei 2019 @ 19:40:
PBT dye subbed keycaps (muv spatiebalk, die is vrij opvallend ABS)
En blijkbaar komt dat helaas wel vaker voor!
Best zonde, want het is weer een detail waar je op mag gaan letten als je op zoekt bent naar een toetsenbord met PBT keycaps

En waar moet je dan op letten? Voor hen die geen zin hebben het hele artikel te gaan lezen om ergens met een paar woorden verstopt te reden te zoeken waar jij naar verwijst.nero355 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 20:42:
[...]
Zat dit een beetje door te lezen : https://nl.hardware.info/...he-toetsenborden-mei-2019
En blijkbaar komt dat helaas wel vaker voor!
Best zonde, want het is weer een detail waar je op mag gaan letten als je op zoekt bent naar een toetsenbord met PBT keycaps
Commandline FTW | Tweakt met mate
Nou, of de spacebar ABS is of PBTHero of Time schreef op zondag 12 mei 2019 @ 20:58:
[...]
En waar moet je dan op letten? Voor hen die geen zin hebben het hele artikel te gaan lezen om ergens met een paar woorden verstopt te reden te zoeken waar jij naar verwijst.

Oslik blyat! Oslik!
Ah, had het dik gedrukte gemist. Zat idd te slapen.
Gelukkig ken ik je al langer dan vandaag!Hero of Time schreef op maandag 13 mei 2019 @ 08:08:
Ah, had het dik gedrukte gemist. Zat idd te slapen.
Begin van het weekend zat ik te vaguebooken:[...]
Ik wil de switches niet per se lager hebben, ik wil een enclosure die hoger is zodat ze - zonder kunst-en-vliegwerk bij de switches zelf (dat moet bovenal stevig zijn) ze ten opzichte van de rand lager komen te liggen, zoals bij het houten geval die ik hierboven post.
Nou, hij is binnen:[...]

Het toetsenbord van een Osborne Variant 1, de desktopversie van de beruchte luggable CP/M computer
Dit is dus exact wat ik bedoelde qua grote bord waar die SA-profile caps tot hun recht komen en niet idioot boven uittorenen. Het is bovendien een toetsenbord zoals ze ze niet meer maken - puur plaatstalen behuizing, switches van een paar cm hoog en deze connector:

Dat is de clou waarom juist dit bord zo interessant is. Hij is geheel passief, er zit geen electronica in en alle scanlines zijn in de kabel verwerkt. Dat betekent dat het mogelijk moet zijn met een adapter de boel te vertalen naar een modern systeem zonder ook maar een schroef van de originele behuizing aan te hoeven raken ga ik wel doen om het een grondige schoonmaakbeurt te geven trouwens. Heb tegelijk ook een Teensy besteld om daarmee aan de slag te gaan, al kan het even duren voor die binnen zijn.
Er is ook uitstekende documentatie over welke pin wat doet:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| Pin Number Pin Name Description 1 GND System ground/shielding 2 A4 Row/address line 3 A0 Row/address line 4 A3 Row/address line 5 A6 Row/address line 6 A2 Row/address line 7 A5 Row/address line 8 A1 Row/address line 9 A7 Row/address line 10 D0 Column/data line 11 D1 Column/data line 12 D2 Column/data line 13 D3 Column/data line 14 D4 Column/data line 15 D5 Column/data line 16 D6 Column/data line 17 D7 Column/data line 18 NC Exists in cable, not connected at either end 19 +12V Connected on PCB, not in cable 20 GND System ground/shielding |
* dion_b heeft weer een projectje erbij voor als hij klaar is met z'n soundblaster 2.0 from scratch nabouwen
Oslik blyat! Oslik!
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Heb je ook de bouwinstructies gekregen van Lego?
Mooi setje, benieuwd naar het eindresultaat.
Edit: Zelf in elkaar zetten is een groot woord voor of een GMMK DIY-kit of eentje kopen.
[ Voor 13% gewijzigd door Swagger op 20-05-2019 00:06 ]