Als het alleen om typen te doen was had dat toetsenbord wel kans gemaakt, Maar de focus ligt bij mij op gaming en dan is dit toch net iets te breed. Daarnaast ligt na veel onderzoek doen mijn voorkeur al bij een ontwerp met twee losse delen omdat daarbij niemand van te voren bepaald heeft wat de ideale hoek en afstand is. (Zo'n toetsenbord is nieuw behoorlijk aan de prijs en tweedehands dus ook nog aardig wat waard, Heb er overigens niet naar geïnformeerd bij die verkoper.)
Het ontwerp van de kromming waarin de toetsen staan is overigens wel interessant, Zo dacht ook Matt Adereth waarop hij de
Dactyl ontwierp.
Nu heeft dit ontwerp helaas één vervelend nadeel en dat is het feit dat de case uit een 3D printer moet komen, Welke ik zelf niet heb en ik ken ook niemand die dat wel heeft.
Shapeways kan het voor je printen, Maar met gemiddelt $55,- per onderdeel x 4 zit je al op $220,- voor alleen de case. En dat wordt mij te duur.
Het is dan ook niet voor niets dat de ontwerper zelf zegt dat het niet voor iedereen is weggelegd en de meeste mensen beter een Kinesis advantage kunnen kopen.
Want heb je de case eenmaal goed en wel geregeld dan volgt het volgende avontuur, Het hele zootje met de hand gaan bedraden.
Desondanks overweeg ik het wel, Maar dan zou ik eerst een 3D print hobbyist moeten vinden die de case kan printen voor een leuk prijsje.
Ook hier geld weer: Tips zijn welkom
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ben inmiddels iets verder.
Candykeys heeft PBT double shot setjes van Tai-Hao voor €42,- wat van wat ik lees wel redelijk is maar niet super.
Daarnaast hebben ze ook setjes PBT double shot van Ducky staan voor €60,- waarbij ik ervanuit ga dat de kwaliteit daarvan beter zou moeten zijn dan Tai-Hao.
Marktplaats heeft ook het een en ander tweedehands staan op moment.
Dan is er nog de optie van een oud cherry-bord bij een kringloop vandaan halen voor de keycaps.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En toen had ik wel even genoeg keycaps gezien, Er is immers nog een andere keuze te maken die ik belangrijker vind:
Welk type switch wil ik nu eigenlijk?
Ik dacht dat ik linear switches wou.
Maar de (geheel naar verwachting irritant) clicky Outemu blue die in de
'BEBONCOOL Mechanische Tastatur' zitten, Leren dat ik het stukje tactile gevoel best wel waardeer waardoor ik nu helemaal geen idee meer heb welke switch ik wil.
De oplossing ligt dan voor de hand: Een ruime selectie aan tactile en linear switches bestellen en die uitproberen, Daarnaast als ik zelf ga bouwen is er de mogelijkheid om voor sommige knoppen een zwaardere en voor andere juist een lichtere switch te kiezen en ook daarvoor is een ruime selectie uitproberen van belang.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Met de keycap en switch keuzes voorlopig even op een zijspoor, Richt de aandacht zich weer op het te kopen/bouwen toetsenbord:
* De Mistel Barocco is het gewoon net niet voor mij, De combinatie van layout, prijs en lage bouwkwaliteit maakt het voor mij geen aantrekkelijk product. En ook het zelf moeten zoeken naar een manier om tenting te realiseren helpt niet mee.
* De Keeb.io Iris brengt voor mij drie problemen met zich mee:
1. Geen dichte case, Zelfs niet met de tussenlaag erbij. Dat zal dus dicht geknutseld moeten worden want door mijn eczeem is het vrij stoffig op mijn bureau.
2. De PCB's zijn momenteel niet op voorraad, En het is onduidelijk wanneer dat weer het geval zal zijn.
3. Iets meer knoppen zou eigenlijk wel prettig zijn.
Ik weet niet meer hoe ik er precies terecht kwam maar dat doet er ook niet toe, Al zoekende kwam ik per toeval bij
Falba.tech uit. Zij hebben drie verschillende split ergo keyboards in het assortiment zitten: De Ergodox, Redox en Minidox,
Alle drie beschikbaar als kant en klaar model met 3 jaar garantie maar ook als zelfbouw kit.
Met als wens meer knoppen dan de Iris valt de Minidox uiteraard meteen af.
Ook de Ergodox kon op weinig interesse rekenen, Weliswaar goedkoper dan de Ergodox EZ maar dan zit je nog steeds met die duimclusters en het feit dat het een behoorlijk aanwezig geheel is. (Dat is nette taal voor ontzettend lomp

)
Mijn oog viel dan ook al snel op de Redox:
* 5x7 vs de 4x6 van de Iris waarmee hij voldoet aan de wens voor wat meer directe knoppen, Zonder dat het veel groter is.
* Dichte Case
* Tenting mogelijkheid al aanwezig.
* Zowel de Case als PCB zijn op dit moment op voorraad.
In totaal komt deze wat duurder uit dan de Iris, Voornamelijk omdat de case duurder is (en de extra verzendkosten) hoewel ik daar bij de Iris ook nog kosten aan gehad zou hebben: Dichtmaken en tenting toevoegen. Maar je krijgt er dan wel wat moois voor terug, Bamboo in plaats van pcb plaatjes.
Een kosten berekening moet hiervoor nog gemaakt worden, Daar heb ik nu geen tijd voor dus dat komt van het weekend pas.
Een kant en klaar exemplaar naar mijn wensen zal €190,- exclusief keycaps kosten, Stuk boven het oorspronkelijke budget in totaal dus.
Dan zit je helaas vast aan 1 type switch naar keuze, Welke overigens beperkt is al kun je ook je eigen switches insturen.
Maar krijg ik wel 3 jaar garantie. (En geen paniek aanvallen bij het solderen en/of flashen van de firmware.

)
Verzenden is overigens gratis vanaf €200,-
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kies ik voor het gemak van kant en klaar of ga ik toch de uitdaging aan van zelfbouw, De vrijheid van switch keuze (Kailh box switches lijken mij wel interessant.) en de ervaring van het zelf bouwen klinkt leuk op papier maar de praktijk zou kunnen tegenvallen.
Ook de Dactyl blijft een interessante optie op voorwaarde dat ik iemand kan vinden die bruikbare case delen kan printen, Dit is een ingewikkelder project dus waarschijnlijk zal ik eerst met iets anders wat ervaring willen opdoen. (De Redox?

)
Word vervolgd...