Ik ben na bijna 10 jaar alleen maar een laptop te hebben gebruikt, weer bezig met een desktop PC. Nu heb ik nog een oud toetsenbord liggen, maar als je dan een nieuwe degelijke desktop en fancy monitor hebt, heb je eigenlijk ook een nieuw toetsenbord nodig natuurlijk. Aangezien ik altijd goede dingen hoor over mechanische toetsenborden, ben ik toch wel benieuwd geworden,maar ik heb werkelijk geen idee welke switches ik fijn zou vinden, dus ik hoop dat jullie me daarover kunnen informeren.
Waar ik nu op typ is een ASUS N76VB (laptop), als ik me niet vergis een scissor switch toetsenbord met rubber domes. Zie
dit filmpje voor een voorbeeld (niet dezelfde laptop, wel dezelfde toetsen). Low profile natuurlijk. Ik heb hier in principe nooit veel moeite mee gehad, alleen soms wat last van m'n linker pink bij veelvuldig gebruik van de shift of control toets.
Waar ik vooral mee zit, is of een niet-low profile toetsenbord me wel bevalt. Mijn ouders hebben zo'n niet-low profile toetsenbord (zo'n ding dat je bij aankoop van een simpele desktop krijgt), en ik vind het werkelijk helemaal niks om daarop te typen. Dat kan zijn omdat ik het niet gewend ben, omdat het een goedkoop slecht toetsenbord is, of omdat ik gewoon niet overweg kan met hoge toetsen.
Natuurlijk is er maar één manier om te ontdekken of iets bevalt, en dat is uitproberen, maar ik hoop dat jullie me al iets meer kunnen vertellen over welk type switch waarschijnlijk bij me zou passen.
Wat ik zeker (niet) wil:
- Géén clicky switches, hoe stiller hoe beter.
Wat ik denk dat ik wil:
- Een kleine travel, omdat ik dat gewend ben van de low-profile toetsenborden.
- Tactile switches, weer omdat ik dat semi-gewend ben van m'n huidige toetsenbord1.
- Een lage actuatiekracht, omdat dit sneller typen met minder geweld mogelijk maakt.
1: M'n huidige toetsenbord is dus zoals eerder gezegd waarschijnlijk een scissor switch bord, met vermoedelijk een rubber dome. In de topic start wordt gezegd dat dit geen tactile switches zijn. Technisch gezien klopt dit waarschijnlijk, maar ik ervaar het niet zo. Er is namelijk een x-amount aan kracht nodig voordat de toets beweegt, waarna deze in één keer doorschiet naar beneden. De toets halverwege houden is bijna niet mogelijk, wat vermoedelijk wordt veroorzaakt door de rubberen dome.
Kunnen jullie me enig inzicht geven in wat voor mij een verstandige switch zou zijn? Gebaseerd op alles wat ik verteld heb, zou ik zelf denken dat Brown of Red voor mij het best zou werken.
Omdat ik ook totaal niet bekend ben in de wereld van mechanische toetsenborden, en mijn zoektocht tot nu toe vooral verwarrend is geweest, zou ik ook graag nog jullie suggesties horen voor complete toetsenborden. Hierbij de antwoorden op de vragen in de TS:
Welke lay-out wil je?
Full Size Qwerty
Wil je met of zonder numpad?
Met numpad
Wil je backlight?
Ja. RGB niet per se nodig, maar volgens mij is bijna elk backlit keyboard tegenwoordig RGB.
Welke MX Switch prefereer je?
Zie m'n hele verhaal hierboven
Wat je is je budget?
Ik weet nog niet precies wat ik wil uitgeven, dat hangt ook af van wat ik er voor krijg. Laten we zeggen zo rond de €100
Wil je macro toetsen?
Niet per se programmeerbare macro's, ook al zou ik het niet erg vinden als ze er op zitten. Dingen zoals het aanpassen van volume wil ik wel op het toetsenbord. Het liefst ook een knop om de schermhelderheid aan te passen (als dat überhaupt mogelijk is op een desktop).
Doel van het keyboard?
Low-end gaming en typen. Geen hoge snelheid FPS of RPG dingen.
Wat weet je al?
Bijzonder weinig. Ik heb wat rond gezocht, en kom dan qua stijl uit bij keyboards zoals The Glorious GMMK met Aura keykaps, of de ROCCAT Vulcan 120.
[
Voor 19% gewijzigd door
timmiej93 op 02-12-2018 17:57
]