soppie11 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 09:40:
Mijn Steelseries Apex m800 is meer en meer aan het afsterven de laatste tijd. Nu zit ik al een hele tijd op het internet rond te kijken naar een vergelijkbaar toetsenbord maar kan mij maar niet aan de indruk onttrekken dat vrijwel alle mechanische toetsenborden niet zo laag (low-profile?) zijn als de apex m800. Heeft iemand toevallig een suggestie voor een vergelijkbaar toetsenbord?
Er zijn twee opties als je low profile wilt, en niet nog maanden op Cherry / Ducky wilt wachten. Hun opties zijn nu al 2 jaar in de maak, maar niet op de markt...
HAVIT maakt namelijk een erg degelijk bordje, met Kailh low profile switches. Jammer genoeg zijn voornamelijk 1350 series Blue te krijgen en die maken echt ontzettend veel geluid. Denk 150% MX Blue. Ze voelen wel stabieler aan overigens.
Er is echter sinds vorige maand ook Kailh 1350 Red te krijgen, 50nm linear. Niet helemaal MX red (45nm) dus, maar lichter dan MX blue (55nm). Dit alleen in de full size versie, heb er hier een van besteld, later meer info dus.
In 2017 heeft Tesoro ook een low profile versie van de Spectrum gemaakt. De Spectrum SE is overigens weer full keycap hoogte, de originele series was 50%. De US 104 layout is alleen nu in de EU nog erg moeilijk te krijgen, meeste is volledig Duitse layout of US international met QWERTZ letters en leestekens.
Inmiddels hebben diverse sites deze Kailh switches mishandeld en ze lijken na 7 milj tikken "anders" te worden en bij gemiddeld 10milj er langzaam aan te gaan.
Cherry in verhouding, tussen 2012 en 2017, zou bij 4-5milj meer gaan schuren (druk maar eens langzaam erop), gaat vaker pingen en houdt er veelal bij 6-8milj aanslagen mee op. Nu moet ik zeggen dat ik nog stees wel Cherry MX fan ben hoor...
Dan is er daarnaast nog de Tesoro Gram XS, maar gatverdamme wat heeft die gare dunne keycaps. Ver van wegblijven.
Nu heeft Roccat ook weer een nieuwe switch, optisch lijkend op MX stuff kwa design. Ze maken ze alleen maar in "Brown" type en om een of andere reden is alleen in de VS US international te krijgen en wordt in de UK nu UK layout geleverd, terwijl het Duitse merk in DE, BE en NL nog niet eens een datum heeft aangekondigd voor hun Vulcan Aimo keyboards. De software is een beetje een mislukking echter, en er zit geen memory onboard, dus de macro's en verlichting gaan waarschijnlijk vooral op nutteloze fabriekinstellingen blijven hangen als je een beetje van hardware wisselt.