Kan iemand mij een beetje bijpraten en adviseren over alle nieuwe soorten switchen en de alternatieve switches, en wat er tegenwoordig aan de herrie van de bodemplaat gedaan kan worden?
Ik heb thuis een Filco 10keyless met MX Browns, en de zwarte 40A 1.6mm O-rings van Casekings, en op mijn huidige werk praktisch dezelfde Filco alleen de full-layout, maar dus ook MX-Browns met de zwarte 1.6mm 40A O-rings.
Ik heb ook nog een Qpad met MX-Blues zonder O-rings. Elke keer als ik die gebruik (na een tijdje hem niet gebruikt te hebben) is mijn eerste instinct "OMG dit is heerlijk". De click is heerlijk en het lijkt alsof de knoppen 'soepeler' gaan. Misschien iets meer weerstand voor de eerste klik, maar daarna lijken ze soepeler en sneller naar beneden te gaan dan mijn MX Browns.
Maar... na een tijdje tikken merk ik wel dat het toch vermoeiender is voor mijn vingers... ben de MX-Browns blijkbaar toch zo erg gewend dat ik het verschil merk in vermoeidheid van m'n vingers.
Anyway, mijn probleem is het geluid. Ik ga naar een nieuwe baan en met meer mensen in dezelfde ruimte, en iedereen werkt daar op 13" mac-bookjes en ik vind het niet arbo-verantwoord om te tikken op een 13" notebook dag in dag uit. Ik wil dus een keyboard, maar het moet wel (echt) stil zijn.
Mijn probleem is dan ook dat zelfs de MX-Browns met 1.6mm O-rings gewoon nog steeds veeel te veel herrie maken. Blijkbaar ram ik zo hard dat ik ze gewoon altijd bottom-out. Ik vond deze o-rings al het gevoel van de Filco's erg weghalen (dus 'zachter' maken) en ben dus beetje huiverig om dikkere / zachtere te proberen... maar wie weet?
Qua switches ben ik dus eigenlijk op zoek naar iets als MX Browns maar dan met wat meer pronounced feedback, maar vooral geen click (en dus ook vooral niet linear). Browns hebben dus weinig weerstand tot actuation, maar voor mij gevoel _daarna_ juist meer weerstand dan Blues (en aangezien ik blijkbaar altijd bottom-out is dat voor mij ook belangrijk). Ik zoek dus eigenlijk een goede tactile-bump (maar als het niet anders kan dan Browns, then so be it), met de actuation-force van Browns... of minder. Maar met de travel-weerstand van Blues (of minder).
Of is het de travel-distance _na_ actuation wat ik merk als 'soepeler' bij Blues of zo? Iets voelt echt soepeler / makkelijker bij Blues, ook al merk ik na een tijdje dus wel de vermoeidheid van meer actuation-force.
Mijn andere wensen voor een keyboard zijn zoveel mogelijk 'zwart, degelijk zonder rotzooi'. Usb (laptops) met de meest standaard _Ansi_ US layout (oh wee als er geen backspace boven mijn enter zit), geen multimedia-keys, geen backlight, .. Maar ehm, ik pak wat er te pakken is als er iets bestaat wat voor de rest aan mijn gevoel-wensen zou voldoen

.
Nog als backstory: Mijn eerste machanische keyboard was mijn huidige Filco 10keyless MX Brown, alleen nog zonder O-rings (de 'ninja' layout op de Filco is ook een pluspunt trouwens

). Toen ik er op ging tikken had ik nog niet zoiets van "hey dit is echt heel anders". Maar ik heb er gewoon een week op gewerkt / getikt. Daarna ging ik - om te vergelijken - even tikken op mijn oude Logitech G15. Echt na 6 aanslagen stopte ik al. Het voelde _zo_ sponzig, alsof ik op een dikke pudding aan het tikken was of zo dat ik sindsdien echt niet meer terug wou. Ik heb die G15 keyboards (gewoon membrane zover ik weet) altijd gewoon best OK gevonden in de feedback onder m'n vingers (zo'n rubber dome kussentje wat 'instort' was ook goede feedback. Het geeft gewoon wat weerstand wat opeens wegvalt) maar juist de sponzige wou ik blijbkaar weg.
Vandaar dat ik ook een beetje voorzichtig ben met O-rings. En dus het feit dat m'n huidige O-rings eigenlijk niks hebben uitgehaald aan het geluid maar wel het gevoel duidelijk minder hebben gemaakt.
Heeft iemand tips voor wat ik zoek?