Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natsu
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-03 12:26
Bijna :P Capslock is normaal 1.75. Ik heb zelf ook een 1.75 rechter shift en hier keycaps voor vinden is nog wel te doen. Capslock gebruiken vond ik niet zo fijn, want dat is een rij hoger dus ander profiel.

Ik gebruik nu zelf een CMYK modifier set die dit formaat shift had, geeft m'n toetsenbord meteen wat meer kleur :)

[ Voor 16% gewijzigd door Natsu op 16-07-2017 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walkthisworld
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-06 17:07
Het HP toetsenbord dat standaard bij mijn PC zit valt erg tegen, daarom wil ik overstappen op een mech. tb.

Welke lay-out wil je?
TKL, voornamelijk vanwege verbeterde ergonomie.
Wil je met of zonder numpad?
Zonder, voornamelijk vanwege verbeterde ergonomie.
Wil je backlight?
Op mijn laptop vind ik dat erg fijn, dus graag, maar niet persé.
Welke MX Switch prefereer je?
Blue, heb sinds kort een eigen kantoor.
Wat je is je budget?
Ongeveer 100 euro.
Wil je macro toetsen?
Nee, niet persé.
Doel van het keyboard?
Typen, tekst, programmeren. Geen games.
Wat weet je al?
De Ducky One TKL lijkt me wel geschikt. Twijfel een beetje over TKL, maar het lijkt me fijn om de muis dichterbij het toetsenbord te hebben. Numpad gebruik ik niet veel, maar pijltjes en het blokje van 6 wel. Sta ook open voor een bordje van ebay/aliexpress. Het is voor het werk, dus het moet er een beetje sober uitzien. RGB vind ik leuk, als het maar uit te zetten is.

[ Voor 5% gewijzigd door walkthisworld op 18-07-2017 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
walkthisworld schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 20:28:
Het is voor het werk, dus het moet er een beetje sober uitzien.
Je hebt toch een eigen kantoor? ;)
Ducky lijkt mij een goede optie, heb zelf een Zero en een Shine. Als er een context menu key (i.p.v. Fn) op had gezet had ik ook een One gekocht maar helaas..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:54
Nou jongens, ik heb toch de stap genomen!
Besteld bij Alternate, aangezien dat die lay-out op voorraad hadden die ik wilde hebben.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YsXsVawl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4hTp9Stl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TyIwDbKl.jpg

Het verschil met mijn HPE87
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gysBPsXl.jpg

En de grootte van het bordje in verhouding met een Star Wars Rogue One Blu-Ray
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MzuTlmEl.jpg

Qua ervaring moet ik zeggen dat ik best wel tevreden ben.

De bouwkwaliteit is redelijk ok, toetsenbordje is wel vrij licht, maar de afwerking is ok.
Vergeleken met mijn Cherry MX Blue's zijn deze toetsen iets stiller, iets zwaarder en is de aanslag net wat dieper.
Vind deze Cherry ML's geen slechte switches, dat mag duidelijk zijn.

Dan het keyboard, hoe typt het op zo'n formaat,
Ik ben verrast. Ik had verwacht dat de overgangsperiode veel langer zou duren.
Omdat ik van exact dezelfde lay-out ben overgestapt, liggen alle toetsen op dezelfde volgorde, dus kon ik zo over.
De enige toetsen die tot nu toe wat aanpassing aan mijn typegedrag vereisen zijn de shift bij de pink en het vraagteken.
Verder gaat het allemaal eigenlijk vrij goed, sta er zelf van te kijken :P

Anyway, voor 5 tientjes vind ik dit nog niet eens zo'n heel slechte koop.
Fijn bordje :D

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mavgink
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-06 10:20
Zo, alieexpress en banggood geshopped!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6H02Xk7m.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rP3S9SZm.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/d70dbi7m.jpg

Anne Pro in wit met:
Gateron Browns
EnjoyPBT Sushi Japanese
CMYW modifier keycaps
Sakura escape en enter.
Remax Alien micro usb

volgende projectje wordt mijn net binnen gekomen Tada68!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/a8isLigm.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door mavgink op 19-07-2017 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiragi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-06 20:44
mr.paaJ schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 09:20:
In mijn korte zoektocht kwam ik ook bar weinig tegen in Europa. US is knetterduur met de extra verzendkosten.

Ebay werkt prima.
Massdrop heeft wel wat leuke sets (ook best prijzig allemaal)
Inderdaad, weinig keycap aanbod hier zo. Zo jammer van de importkosten die je hebt bij de US, anders had ik nu zeker al 3 setjes op massdrop gekocht.

Ben overigens een website tegengekomen genaamd "Candykeys". Zit in Duitsland en dus geen importheffing, lijkt wel een goede site maar geen ervaringen mee. Ik heb me aangemeld op een notification van wat NPKC keycaps, hopelijk komen ze binnenkort op voorraad 🖒

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07-06 11:22

ikt

Enkele weken terug heb ik van Harmvdw een lekker dikke roestvrij stalen backplate ontvangen. Jammer genoeg heb ik 2mm meegegeven als dikte, maar de switches zelf moeten backplates hebben van rond de 1.5mm. Stomme ik :F

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sUR12IBm.jpg

Ik heb de afgelopen dagen flink zitten vijlen en schuren, hier ben ik halverwege:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aENg8yCm.jpg

Vandaag eindelijk op de goede dikte:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QGPHJtQm.jpg

En nog een plaatje met alle switches en keycaps erop:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Rs3mXmTm.jpg

Zo moet het uiteindelijk worden. Nu standoffs vinden, mijn soldeer"skills" testen en nog wat ander klein materieel.

Oh, en nog een controller :+ Ik heb gezocht, maar een Teensy 2.0 lijkt het populairste te zijn. Dit lijkt me echter wat overkill, dus heeft iemand nog alternatieven? Anders is het straks maar zo'n Teensy bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Natsu
  • Laatst online: 18-03 12:26
ikt schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 15:29:
Oh, en nog een controller :+ Ik heb gezocht, maar een Teensy 2.0 lijkt het populairste te zijn. Dit lijkt me echter wat overkill, dus heeft iemand nog alternatieven? Anders is het straks maar zo'n Teensy bestellen.
Een pro micro: https://deskthority.net/wiki/Arduino_Pro_Micro
clones zijn ~3$ op aliexpress

[ Voor 3% gewijzigd door Natsu op 20-07-2017 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik had goede hoop voor de Cherry MX Silent, maar het resultaat vond ik niet echt... er.. bijzonder
productreview: Cherry MX Board Silent review door Foritain

Maar goed, ik heb hem nu eenmaal liggen, naast tig andere bordjes, en ipv te verstoffen misschien vindt iemand hem wel leuk:
V&A aangeboden: Cherry MX Board Silent (MX Black / Old School Beige)

Iets anders, iemand toevallig de Computer!Totaal van deze maand gelezen? :D oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sta jij daar in met een artikel @Foritain?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Foritain schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 22:12:
Ik had goede hoop voor de Cherry MX Silent, maar het resultaat vond ik niet echt... er.. bijzonder

Iets anders, iemand toevallig de Computer!Totaal van deze maand gelezen? :D oOo
Dat is wel jammer. Cherry lijkt qua tobo's een beetje het kwaliteitsaspect uit het oog te verliezen. Mijn mx-board 3.0 is ook niet echt het toonbeeld van degelijkheid. Zo zegt de naam Cherry straks alleen nog maar iets over switches, en niet toetsenborden. Of was dat al langer zo :+

Lees de (min of meer) concurrent eigenlijk niet..zou ik dat wel moeten doen en zo ja voor welk artikel :+

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voel mij ook nog een beetje schuldig hoor, maar een keer wat over mechs typen voor een ander publiek is nog altijd leuk :D. En jep, staat een flink stuk over (gaming) mechs in inderdaad. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-06 22:57

Deathchant

Don't intend. Do!

Mijn logitech G15 toetsenbord (ja ja, de eerste generatie nog) is het zo langzaam aan het begeven. Letters niet meer leesbaar, verlichting die constant flikkert of uitvalt, sommige switches die niet meer fatsoenlijk aanslaan e.d.
Ik vind dit echt een heel fijn toetsenbord en ben nog wat huiverig om de overstap naar een ander te maken. Dit ook omdat ik vrij gehecht ben aan het kleine LCDtje op mijn G15 die gedetailleerde stats uitlezen via AIDA64.

Nou heb ik veel gelezen (dank @Foritain voor je schitterende reviews!) over de cherry switches en ik ben dus naar de mediamarkt gegaan om eens wat te rammen op die plankjes :)
Ik heb o.a. Blue, Red, Brown en Romer-G switches geprobeerd en klinkt het n00bish als ik zeg dat ik weinig verschil merk?

Cherry blue gaat het em niet worden, teveel kabaal, maar ik merk dat ik het erg fijn vind om een feedback te voelen; het gevoel dat ik een knopje indruk zeg maar. Iedereen is laaiend enthousiast over de Cherry MX red, maar hier voel ik niks totdat ik de bodem raak. Wellicht zeg ik dit nu omdat ik het niet gewend ben; mijn huidige logitech maakt geen kabaal maar geeft wel vrij stugge feedback dus dat is mijn referentiekader.

Ik voel verschil tussen de RED en BROWN switches met die "klik" erin, maar het is echt zo minimaal. Tussen de Romer-G en de RED voel ik ook nauwelijks verschil. De kortere weg van de romer switches...ik merk het niet. Het is wel dat ik ietsje meer weerstand lijk te voelen, dus wellicht een stevigere veer erin?

Qua geluid...tja ik vind de silent, red en brown niks van elkaar verschillen. Misschien zit er theoretisch verschil in, maar ik ervaar het allemaal als hetzelfde. Mijn logitech G15 is vrij stil (maar iemand anders vind deze misschien luid, dus wederom refereer ik naar mijn referentiekader).
Wat ik dus wilde vragen; is het voor meerdere mensen gewoon een gewenning? Ik geloof dat kwalitatief gezien ik geen miskoop kan doen, maar ik game regelmatig en ik wil toch de juiste keuze maken en niet automatisch maar voor de red switches gaan.

Ik heb nog iets gelezen over de Clear switches die ook een dikkere tactile knobbel hebben maar geen kabaal maken, maar ik vind geen tobo's die dit hebben. Oh, verlichting moet ik uiteraard wel hebben :) Razer en Roccat toetsenborden heb ik overigens niks mee, ze rammen niet lekker en ik vind ze niet mooi. Tobo moét gewoon een grote shift hebben.

Daarnaast vind ik het absurde prijzen tegenwoordig. 150+ voor een toetsenbord vind ik niet meer normaal (ben ik oud aant worden? :P). Maar goed, als dit gewoon iets is waar ik een beetje met de tijd moet meegroeien dan so be it.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
- Het is logisch dat je niets voelt in red, daar zijn ze specifiek voor, de actuatie zie je gebeuren op je scherm, maar voel je niet.
- Romer-G benaderd MX Brown in mijn optiek. Ik ben ook maar een boer, ik voel het wel, maar kan weinig waarde aan het verschil hechten. Wel denk ik dat MX Brown echt toegankelijker en de veiligere keuze is, je drukt net wat minder snel per ongeluk, je voelt wat gebeuren, en je kan er ook alles mee doen waar ik MX Red echt als een pure game switch zie. MX Black is een zware Red en vanwege die extra kracht m.i. ook iets meer geschikt voor ander werk, maar lastig te krijgen en duidelijk een wat meer niche smaak.
- Alles niet-clicky is stiller dan een G15, maar zodra je tot de bodem drukt is alles luider. Als je stilte wilt en niet verwacht echt te leren actuatie-point te balanceren, direct naar MX Silent of O-rings ;)

"Ik heb zus en zo" koop je weinig voor, maar ik -denk- dat G15 -> MX Brown een natuurlijker verloop is. Ik ben ook blij met Black / Clear / Green (Red echt vanaf), maar niets is m.i. zo toegankelijk als de bruine (of Romer-G?).

Nog 1 ding: er valt m.i. genoeg te zeggen voor 150 eur plus modellen. Zo'n K95 is echt een pracht plank, en een dikke DAS of Ducky (PBT versies komen eraan geloof ik) zijn zeker wel chique dingen. Elke keer als ik rond de 100e wil kijken kom ik ook hoger uit :D Maar rond die 100 euro vind je ook echt meer dan genoeg leuke dingen. Maar welke dan? Da's een lastige he ;) Masterkeys zijn veilige aanraders, maar missen een polssteun. Corsair Strafe RGB vind ik nog altijd een mooie rond de 150, als je RGB actie wil iig. Het is jammer dat de G910 niet meer rond de 110-120 eur zit, dat was ook een mooie deal.

Oftewel
- Wil je RGB?
- Polssteun?
- Andere features?
- Budget?

[ Voor 4% gewijzigd door Foritain op 21-07-2017 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Foritain schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 16:37:
Nog 1 ding: er valt m.i. genoeg te zeggen voor 150 eur plus modellen. Zo'n K95 is echt een pracht plank, en een dikke DAS of Ducky (PBT versies komen eraan geloof ik) zijn zeker wel chique dingen.
Is er al: pricewatch: Ducky One DKON1608 PBT keycap MX Brown US

175 euro voor een Das Ultimate vind ik toch ook vrij prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 16:43:
[...]

Is er al: pricewatch: Ducky One DKON1608 PBT keycap MX Brown US

175 euro voor een Das Ultimate vind ik toch ook vrij prijzig.
90 eur voor die Ducky met DS PBT. Dayum :D

Shine 6 PBT zou ook komen, maar is nu geheel verdwenen bij Alternate? Alternate zijnde de importeur voor NL geloof ik?

[ Voor 13% gewijzigd door Foritain op 21-07-2017 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Foritain schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 16:46:
Met een context menu key had ik hem gekocht..
Zit wel op de Zero maar helaas zijn die China-only nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@Foritain Thanks voor je antwoord. Die black leek me naast de Clear ook wel wat, maar ik heb nog geen toetsenborden kunnen vinden/proberen.
Op zich maakt het me niet zoveel uit als het ietsje luider is dan de G15; het is niet voor werk, maar puur voor mij thuis, en thuis doe ik voornamelijk surfen en gamen, vooral dat laatste, maar toch vind ik iets van feedback prettig, dus ik neig nu naar de brown (was er maar een iets stevigere brown). Verlichting wil ik wel hebben, of dat RGB verlichting is maakt me niet zoveel uit. Ik vind het wel leuker in ieder geval :)

Polssteun...dat is een goeie. Nu heb ik dat niet, maar dat komt ook omdat de G15 erg plat ligt en niet zo schuin in een helling en ik wil niet dat mijn polsen ergonomisch gezien teveel omhoog staan zeg maar. Als ik die bordjes zo bekijk staan ze allemaal in een helling, dus wellicht dat een polssteun dan wat meer noodzakelijk is. Aan de andere kant heb ik een nieuwsgierige mainecoon die vaak vóór mijn toetsenbord ligt; een polssteun zorgt ervoor dat hij geen plaats meer heeft om te liggen....dus of polssteun of mainecoon......;)

Andere features: het zou mooi zijn als de wsad, spatiebalk op de tast sneller vindbaar zijn, maar ik zie dat veel toetsenborden al met wat extra lettercaps komen die wat meer grip hebben. Ik ben meer van de plug&play, dus supergeavanceerde softwareprogramma's waar ik ieder ledje van elk lettertje apart mee kan besturen hoeft niet. Ik hoef ook geen sync features met andere RGB dingen ofzo. USB poortjes ook niet. Een LCD zoals de G15 zou mooi zijn, maar die zijn er gewoonweg niet. Wat ik wel handig vind, wat de G15 ook heeft, is een mastervolume draaiknop, die wil ik wel erop hebben. Ik hoef ook geen 10000 macrotoetsen. Als ik er 3 heb, dan vind ik het prima.

Budget: ik dacht zelf aan max 120 euro, maar ja, als ik moet uitwijken naar 150 euro is dat eigenlijk ook niet zo'n probleem.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApoC
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:29
Foritain schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 16:46:
[...]

Shine 6 PBT zou ook komen, maar is nu geheel verdwenen bij Alternate? Alternate zijnde de importeur voor NL geloof ik?
Heb sinds een week de Shine 6 PBT in huis via alternate, dus hij zal er nog wel zijn toch? 8)
Geweldig toetsenbord trouwens, tov mijn masterkeys pro s een flinke stap omhoog qua bouwkwaliteit en algehele look and feel.
Opvallendste vind ik nog wel dat cherry mx brown op de shine 6 nog soepeler en prettiger voelt dan op de masterkeys. Heb er ook de abs doubleshot floating caps van de shine 6 SE bij, voor de afwisseling ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik heb er ene gevonden, de Corsair K95 Platinum. Heeft net als de G15 mediatoetsen, volumeknop en macro toetsen en rgb verlichting en ook cherry brown. Maar díe prijs.... What the hail....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApoC
Deathchant schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 15:03:
Ik heb er ene gevonden, de Corsair K95 Platinum. Heeft net als de G15 mediatoetsen, volumeknop en macro toetsen en rgb verlichting en ook cherry brown. Maar díe prijs.... What the hail....
Een "oude" K95 een optie? Een logitech G910 is ook een fijn toetsenbord. Romer G is goed aan te wennen, zeker als je nog niet al te erg verslaafd bent geraakt aan alle Cherry varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ApoC schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 13:31:
[...]

Heb sinds een week de Shine 6 PBT in huis via alternate, dus hij zal er nog wel zijn toch? 8)
Geweldig toetsenbord trouwens, tov mijn masterkeys pro s een flinke stap omhoog qua bouwkwaliteit en algehele look and feel.
Opvallendste vind ik nog wel dat cherry mx brown op de shine 6 nog soepeler en prettiger voelt dan op de masterkeys. Heb er ook de abs doubleshot floating caps van de shine 6 SE bij, voor de afwisseling ;)
Ik kijk gewoon scheel :D

Toevallig: Net mn nieuwe bril opgehaald, en toen zag ik de Shine 6 PBT weer staan :D
Deathchant schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 15:03:
Lastig he, voor 100-150 zat moois, maar die K95 is gewoon hot af. Bouw mooi, wristrest mooi, fysieke audio shiz, the lot. Wel heavy RGB, maar geloof mij dat je ook daar wat elegants mee kan maken, gewoon een rustig kleurtje wat bij je setup past oid. Veel geld, maar het zet echt wel af van alles wat eronder ligt.

Je zou de K70 Lux nog even kunnen bekijken, die polssteun is iets minder luxe, en je levert je macro toetsen in, (plus wat minder RGB ;) ) maar scheelt wel 50e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Long-time lurker en meer een langdurig keyboard-gebruiker dan hardcore-gamer. En de afgelopen dagen begint mijn Keysonic (standaard Qwerty) toch wat kuren te vertonen dus tijd voor een nieuwe keyboard. Ben niet op zoek naar uitgebreide software, triple USB of andere zaken. Games speel ik bijna nooit dus volgens mij zou elk keyboard voldoen en is het meer een "voorkeuze-keuze" dan iets anders.

Zit er te twijfelen tussen de Logitech 413 en de CM Masterkeys maar nu lees ik ook weer iets over die PBT-keys die onder andere op een Ducky geleverd gaan worden. Wat is nu het exacte verschil hiermee?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApoC
MAX3400 schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 16:35:
Long-time lurker en meer een langdurig keyboard-gebruiker dan hardcore-gamer. En de afgelopen dagen begint mijn Keysonic (standaard Qwerty) toch wat kuren te vertonen dus tijd voor een nieuwe keyboard. Ben niet op zoek naar uitgebreide software, triple USB of andere zaken. Games speel ik bijna nooit dus volgens mij zou elk keyboard voldoen en is het meer een "voorkeuze-keuze" dan iets anders.

Zit er te twijfelen tussen de Logitech 413 en de CM Masterkeys maar nu lees ik ook weer iets over die PBT-keys die onder andere op een Ducky geleverd gaan worden. Wat is nu het exacte verschil hiermee?
PBT is slijtvaster dan ABS. De keycaps gaan niet glimmen van de slijtage na verloop van tijd. Dit zegt nog niets over de letters op de keycaps overigens, want die kunnen ook bij PBT gewoon vervagen/slijten, afhankelijk van de manier van aanbrengen. Pad printed slijt relatief snel (denk nog steeds aan jaren intensief gebruik), dye sub en doubleshot is duurzamer (doubleshot vervaagt uberhaupt niet).
PBT caps zijn ook iets dikker dan ABS caps en klinken daardoor anders bij gebruik op gelijke switches. Iets voller, zwaarder geluid. Vind ik zelf erg prettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Keycaps van PBT voelen en klinken als Lego-steentjes.
ABS voelt en klinkt meer als de speeltjes in Kindersurprise-eieren.

Geen idee of dat ook echt dezelfde materialen betreft, maar het gaat om het idee.

[edit]
Even uitgezocht, maar Lego wordt blijkbaar toch van ABS gemaakt (http://lego.wikia.com/wiki/Acrylonitrile_Butadiene_Styrene) :P

[ Voor 25% gewijzigd door Canaria op 22-07-2017 19:17 ]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@ApoC @Canaria Duidelijk verhaal; dan ga ik binnenkort maar eens de Ducky een kans geven. Aangezien MyCom nog steeds fysieke winkels heeft in de buurt, zal ik even bellen of ze er eentje ter demonstratie hebben liggen. Ben niet zo van WKOA; ben liever voorbereid (onder andere door GoT) dan dat ik eindeloos spullen moet terugsturen :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoaDHouse
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:50
PBT of ABS ... na een jaar gamen zijn ze allebei glad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Wie gebruikt Ins, Del, Home, End, PgUp en PgDn op de numpad, dus met NumLk uit?

Zit me af te vragen, waarom halen ze die symbolen er niet gewoon af? Kunnen ze gelijk NumLk vervangen door een toets die wel gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lauranvh
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-03 20:00
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 16:32:
Wie gebruikt Ins, Del, Home, End, PgUp en PgDn op de numpad, dus met NumLk uit?

Zit me af te vragen, waarom halen ze die symbolen er niet gewoon af? Kunnen ze gelijk NumLk vervangen door een toets die wel gebruikt wordt.
:w
Quickfire TK gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Natuurlijk :D
Ik bedoel dus op een 'normaal' toetsenbord met dedicated Ins, Del, Home, End, PgUp en PgDn toetsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Olaf van der Spek schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 18:44:
[...]

Ik bedoel dus op een 'normaal' toetsenbord met dedicated Ins, Del, Home, End, PgUp en PgDn toetsen.
Welk numpad? TKL gebruiker. :w :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikt

ikt

Olaf van der Spek schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 18:44:
[...]

Welke navigatietoetsen? 60% gebruiker. :w :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ikt

ikt

Dubbelpost, omdat dit eigenlijk een eigen post mag zijn vind ik.

Verder bouwen! Ik heb mijn Pro Micro binnen, dus vandaag ben ik begonnen met solderen. Nu moet ik bekennen dat ik geen idee had hoe alles aan moest worden gesloten, dus ik heb deze guides/voorbeeldjes erbij gepakt:

Brownfox guide
Macro pad photos

Ik ben er te laat achter gekomen hoe de bedrading werkt (hoe kolommen en rijen met diodes werken), dus de volgende keer wordt de bedrading-layout iets handiger aangepakt.

Het buigen der diodes. Ik heb de korte kant van een USB-A header gepakt, om consistente buiginkjes te maken.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uEKCrbem.jpg

De diodes erop gesoldeerd.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wB3fAnMm.jpg

De rijen en kolommen aan elkaar gesoldeerd. Let erop dat de draden van de kolommen onderuit komen. Ik had dat bij deze afbeelding nog niet in de gaten :F Ach ja, next time ;)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MF3tvlUm.jpg

Het testen van het hele zooitje. Ik heb deze code code gebruikt. Eerst was ik nogal huiverig voor het programmeren van de controller, maar met de Arduino IDE is dit snel te doen. Geen gedoe met een bouwomgeving opzetten gelukkig :)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TpuxRBOm.jpg

Wat priegelwerk, en de controller zit ongeveer waar ik 'm wil hebben zitten. De draadjes zitten niet in de weg, en worden later weggewerkt wanneer de onderkant (en zijkanten) er op zitten.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4eui3iLm.jpg

Nu nog kijken hoe ik de Arduino-sketch zodanig aan kan passen, zodat er meerdere layers beschikbaar komen (en de non-Num Lock layer een custom layout heeft). Nu werkt het nog als een standaard keypad.

Morgen eens bij de Gamma langs om lange standoffs te halen met passende schroefjes, ik heb mijn thuisvoorraad overschat. Vanavond dus nog niet helemaal 100% te gebruiken. Edit: Oh ja, een Micro-USB verlengkabel. Die is beter vast te lijmen tegen de onderkant dan de controller.

Dingen die ik de volgende keer helemaal anders aan pak:
  • Waar de kolom-draadjes uitkomen. Nu is dat de onderkant, maar wellicht dat de bovenkant wat handiger kan zijn.
  • Plekje voor de controller. Bij het ontwerpen van de layout dacht ik dat deze wel ergens beneden kan laten slingeren, maar het is toch fijn als deze gewoon ergens op kan worden geplakt.
  • Backplate met een goede dikte halen :+ harmvdw heeft precies de goede maten uitgesneden, maar ik was vergeten de dikte te checken voordat ik doorgaf. Bedankt voor de backplate! _/-\o_
  • Plate-mounted stabs halen, de huidige board-mounted stabs zijn niet bruikbaar zonder board.
Ga ik 't nog een keer doen? Misschien! Zo'n Planck ziet er wel grappig uit, of zelf een 60%-tje maken is ook wel puik.

--------------------------

Overigens word ik helemaal kriebelig van imgur, weet iemand een andere imagehost die wel degelijke thumbnail-links voor bbcode genereert? Volgens mij had imgur dit ooit, maar toen zijn ze een "community" gaan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@ikt, Tnet Fotoalbum via Karmastore. En anders iets als Tinypic of https://postimages.org/?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Op mijn Pok3r zijn de toetsen Shift, Fn, Pn en Ctrl aan de rechterkant veranderd in pijltjestoetsen, in elke layer. Ik heb dat zelf niet ingesteld.

Toen ik het toetsenbordje net had, heb ik Fn gemapt op de Caps Lock-toets, maar dat is het enige.

Weet iemand hoe dit komt en hoe ik het weer terug kan veranderen. Ik ken de sequence voor program mode, maar daarin kom ik niet ver omdat de noodzakelijke Pn-toets nu een ↓-toets is.

[edit]
Heb het gelukkig al gevonden in de handleiding.
R_Alt + Spacebar = R_Shift, FN, PN and R_Ctrl as arrow keys
Ik denk dat mijn kat dat stiekem heeft ingesteld.

[ Voor 18% gewijzigd door Canaria op 25-07-2017 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

@Foritain Jij wilt vast ook wel zo'n Wooting One uitproberen, no? :P Heb ook al gemaild maar alle samples waren sowieso al weg, dus sluit achteraan in de rij I reckon :+

Is hier al eerder iets over gepost, maar ze rollen nu bij backers binnen: https://wooting.nl/
Bij de buren was er een leuk item over maandag :)

[ Voor 21% gewijzigd door 2Dutch op 04-08-2017 13:41 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
2Dutch schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 22:40:
@Foritain Jij wilt vast ook wel zo'n Wooting One uitproberen, no? :P Heb ook al gemaild maar alle samples waren sowieso al weg, dus sluit achteraan in de rij :+

Is hier al eerder iets over gepost, maar ze rollen nu bij backers binnen: https://wooting.nl/
Ik denk dat die kerel zn mailbox ontploft inmiddels :D

Had hem graag gereviewd, maar soit. Wie weet komt het nog een keer :)

[ Voor 3% gewijzigd door Foritain op 25-07-2017 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Foritain schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 22:45:
Ik denk dat die kerel zn mailbox ontploft inmiddels :D

Had hem graag gereviewd, maar soit. Wie weet komt het nog een keer :)
Precies, geen haast.

-update-
Sta idd op de lijst, dus zodra er weer samples zijn komt er eentje richting mijn bureau :P
Ben zeer benieuwd :)

[ Voor 25% gewijzigd door 2Dutch op 29-07-2017 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoaDHouse
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:50
Wooting wordt niks, ik sta al 10 jaar op de preorder lijst.

Elke keer wel weer een smoes "uitverkocht" ........ ik hou het wel bij de mainstream merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-06 20:28
Ik heb sinds kort een Masterkey Pro-S RGB toetsenbord van coolermaster.
Het toetsenbord bevalt prima alleen mis ik toch wel een polssteun.

Nu zit ik te twijfelen tussen de Ducky Wrist rest TKL Size (leer) en een Polssteun van Glorious Gaming (stof) beide zijn in TKL formaat.

Wat vinden jullie fijner stof / leer of misschien helemaal geen polssteun?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb de Ducky op m'n werk en werkt best prettig. Het spul erin is redelijk massief, waardoor je polsen er niet in wegzakken en door het leer is het ook niet zo glad dat je handen heen en weer schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maypole
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Vandaag een Ducky Shine 6 binnen gekregen, voor het eerst dat ik een mechanisch toetsenbord heb. Heb hem met MX brown keys. Knap ding!
Kreeg er floating keycaps bij, vind dat wel een verbetering icm. de verlichting van het toetsenbord.

Afbeeldingslocatie: http://wouterhol.nl/wp-content/uploads/2017/07/61841b8a-9f12-44d7-9efc-f1f58560047a.jpg

Afbeeldingslocatie: http://wouterhol.nl/wp-content/uploads/2017/07/156fcb29-e86c-4f00-8805-283b9daba785.jpg

Ben zelf alleen maar ergonomische toetsenborden gewend, dus denk dat ik er ook nog wel een knappe polssteun bij ga zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Maypole schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 23:17:
Vandaag een Ducky Shine 6 binnen gekregen, voor het eerst dat ik een mechanisch toetsenbord heb. Knap ding!
Kreeg er floating keycaps bij, vind dat wel een verbetering icm. de verlichting van het toetsenbord.

[afbeelding]

[afbeelding]

Ben zelf alleen maar ergonomische toetsenborden gewend, dus denk dat ik er ook nog wel een knappe polssteun bij ga zoeken.
RGB met die floating keycaps ziet er sexy uit. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
Ik zit te kijken naar een relatief goedkoop full-size mechanisch toetsenbord. Ik zit dus te kijken naar van die vage Chinese toetsenborden. Op Amazon vind ik deze: https://www.amazon.co.uk/...arp_d_product_top?ie=UTF8

In de OP staat dat sommige Chinese toetsenborden prima kunnen zijn. Aan de merknaam is echter geen touw aan vast te knopen. Heeft er iemand wat ervaring met dit soort toetsenborden? Of heeft iemand een tip voor een goedkoop, redelijk toetsenbord met blue of brown switches?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApoC
Grotbewoner schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 12:35:
Ik zit te kijken naar een relatief goedkoop full-size mechanisch toetsenbord. Ik zit dus te kijken naar van die vage Chinese toetsenborden. Op Amazon vind ik deze: https://www.amazon.co.uk/...arp_d_product_top?ie=UTF8

In de OP staat dat sommige Chinese toetsenborden prima kunnen zijn. Aan de merknaam is echter geen touw aan vast te knopen. Heeft er iemand wat ervaring met dit soort toetsenborden? Of heeft iemand een tip voor een goedkoop, redelijk toetsenbord met blue of brown switches?
Wil je per se een toetsenbord met (RGB) verlichting, macro opties, etc? Zo niet, dan kan een Cherry MX board 3.0 een prima instap mech zijn met echte Cherry mx switches. Is in NL verkrijgbaar en je weet zeker dat je een bepaalde "basis" kwaliteit aanschaft. Ook Corsair en Coolermaster maken een aantal redelijk betaalbare mech's. Weet je ook zeker dat de kwaliteit op zijn minst ok is.

Ik heb een paar Magicforce toetsenborden gehad (Ook chinees geloof ik)en die waren voor het geld prima. Waren de Gateron Brown en Cherry Blue varianten. Voornaamste minpunt bij die toetsenborden en bij een groot aantal andere chinese tobo's zijn de, in mijn ogen, dramatisch lelijke fonts waar ze daar helemaal gek op zijn + het risico op beroerde cherry knock-off's als switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
ApoC schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 12:45:
[...]

Wil je per se een toetsenbord met (RGB) verlichting, macro opties, etc? Zo niet, dan kan een Cherry MX board 3.0 een prima instap mech zijn met echte Cherry mx switches. Is in NL verkrijgbaar en je weet zeker dat je een bepaalde "basis" kwaliteit aanschaft. Ook Corsair en Coolermaster maken een aantal redelijk betaalbare mech's. Weet je ook zeker dat de kwaliteit op zijn minst ok is.

Ik heb een paar Magicforce toetsenborden gehad (Ook chinees geloof ik)en die waren voor het geld prima. Waren de Gateron Brown en Cherry Blue varianten. Voornaamste minpunt bij die toetsenborden en bij een groot aantal andere chinese tobo's zijn de, in mijn ogen, dramatisch lelijke fonts waar ze daar helemaal gek op zijn + het risico op beroerde cherry knock-off's als switches.
Bedankt voor je reply :-). Ik heb zitten kijken naar die Cherry MX 3.0, maar ik vind hem eigenlijk te duur. Ook vind ik stiekem dat RGB wel leuk na het bij een vriend gezien te hebben en gebruik ik macro opties atm ook wel eens. Het font van dit toetsenbord ziet er prima uit. (Ik weet hoe gek de Chinezen zijn, ik heb wel eens een conferentie met Chinese studenten gehad en op hun smartphones gekeken die ze op Engels hadden staan. Één en al Hello Kitty comic sans hartjes, katjes, glitter, bloemetjes en totaal onleesbare fonts bij bijna iedereen.)

Ik heb even door zitten graven over dit toetsenbord en ik heb gevonden dat het in feite de Tomoko Blue Switch Led is (de eerste uit deze lijst http://heavy.com/tech/201...l-keyboard-gaming-cherry/). Er zitten Blue Gaote switches in. Als ik een beetje rondneus op keyboardnerd websites zie ik dat ze natuurlijk cheape knockoffs zijn van Cherry blues, maar dat veel mensen met ervaring ze eigenlijk prima vinden. Iets minder degelijk. Ik denk dat ik gewoon dit toetsenbord ga proberen.

Edit: vergelijking van deze knockoff switches: http://imgur.com/a/qdsRw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApoC
Net een K95 platinum ontvangen met Cherry MX brown switches. Wat een onwijs gaaf toetsenbord :P

Wat me wel opvalt is dat de leds in de lichtbalk niet gelijk verdeeld lijken. Met name rechtsboven lijken er een paar LED's heel dicht op elkaar te zitten, met een "gat" ter hoogte van de volumeknop. Als je de individuele leds in CUE instelt, valt het extra op. Zijn er K95 platinum gebruikers die dit herkennen? Ben benieuwd of het zo hoort, of dat er iets mis is met de verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@ApoC Hoe bevalt ie je? Ik ben vooral benieuwd naar hoe 't typen je bevalt. Gamen geloof ik wel. Ik was vandaag ff in de mediamarkt en heb weer even geramt op de cherry red en cherry brown, en ik merk nog steeds erg wei IG verschil tussen die 2. Ik wou echt dat die K95 Platinum met cherry mx Clear switches kwamen. Naar 't schijnt hebben die een betere tactile feedback maar zonder het geklik van de blue switches. Een stuggere brown zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApoC
Deathchant schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 22:25:
@ApoC Hoe bevalt ie je? Ik ben vooral benieuwd naar hoe 't typen je bevalt. Gamen geloof ik wel. Ik was vandaag ff in de mediamarkt en heb weer even geramt op de cherry red en cherry brown, en ik merk nog steeds erg wei IG verschil tussen die 2. Ik wou echt dat die K95 Platinum met cherry mx Clear switches kwamen. Naar 't schijnt hebben die een betere tactile feedback maar zonder het geklik van de blue switches. Een stuggere brown zeg maar.
De K95 tikt wat mij betreft erg fijn. Wel is een het relatief luidruchtig toetsenbord. (Ik typ als een idioot, bottom elke aanslag :p).
Ik ben groot fan van de mx brown en ook op de K95 bevallen ze goed. De grote polssteun (iets groter dan op de K70 lijkt t, niet gecheckt) helpt hier ook bij. Wat mij opvalt bij alle verschillende mechs is het verschil in gevoel van dezelfde switch: De toetsaanslag op de K95 voelt echt anders dan op een ducky Shine 6 of een masterkeys, ondanks dezelfde switches (mx brown). Ik heb dit ook zo ervaren met mx red switches op verschillende toetsenborden.
Probeer vooral veel te proberen voor je een keus maakt :)

De kans dat mx clear naar mainstream mechs komt is denk ik heel klein...er vragen simpelweg te weinig mensen naar (behalve in r/mk op reddit 8) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
ApoC schreef op zondag 30 juli 2017 @ 08:20:
Wat mij opvalt bij alle verschillende mechs is het verschil in gevoel van dezelfde switch: De toetsaanslag op de K95 voelt echt anders dan op een ducky Shine 6 of een masterkeys, ondanks dezelfde switches (mx brown).
Wat kan daarvan de oorzaak zijn? Backplate?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApoC
Olaf van der Spek schreef op zondag 30 juli 2017 @ 13:32:
[...]

Wat kan daarvan de oorzaak zijn? Backplate?
Denk het wel ja. Dikte van de backplate, manier van monteren in de behuizing, materiaal van de rest van de behuizing etc. Vlak ook de keycaps niet uit. Dikte en materiaal van die dingen kan ook van invloed zijn op het algehele gevoel.
Aardig voorbeeld zijn Leopold keyboards. Zij stoppen een laag foam onder de backplate. Resultaat is een andere feel, maar ook een veel stiller toetsenbord. (alles wel relatief, blijft een mech). Gekoppeld aan hun eigen keycaps van pbt met eigen profiel (lager dan Oem, wat standaard is) maakt een leopold met browns totaal anders dan bijv een Coolermaster of Ducky met browns.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwaggyEggs
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02-04 23:06
Hi allen,

Ook advies gezocht voor eentje op kantoor. Alle tips welkom!

Welke lay-out wil je?
Full size

Wil je met of zonder numpad?
Met

Wil je backlight?
Nee, maar geen deal breaker

Browns of Clears. Momenteel heb ik een CoolerMaster Trigger Z met Browns. Wel tevreden mee, maar ik maak te veel tikfouten. Zeker als ik snel aan het tikken ben. Ook blijf ik dan bottom out-en en daar wil ik mee stoppen. Ik merk dat ik aan het einde van de werkdag vermoeide vingers krijg. Niet meer bottom out-en lijkt me daarom al heel wat vooruitgang, al hebben de keys opzich al wat meer kracht nodig. Vandaar dat Clears me ook een goede optie lijken.
De keycaps van de CM vallen me ook wat tegen. Die zitten wat los, dus hier verwacht ik ook vooruitgang te kunnen boeken op kwaliteit.
Blues switches zal niet gaan, dat lijkt me te luid voor kantoor. Andere switches hebben geen tactile feedback of zijn te clicky, dus lijken me geen optie.

Wat je is je budget?
Ongeveer 200 euro. Maar het mag best voor de helft van de prijs :D

Wil je macro toetsen?
Absoluut niet. Mediatoetsen zijn oke. Zolang de extra toetsen maar niet aan de zijkant erbij komen. Full size is al breed genoeg.

Doel van het keyboard?
Werk. Typen van verslagen

Wat weet je al?
Zoek een toetsenbord waarmee ik zorgeloos dagenlang verslagen kan tikken op werk. Ik denk aan Das keyboard 4 of WASD keyboard V2. Tenslotte, detachable palmrest (geen losse!) erbij is wel een dikke plus, maar geen must. Ook zou het fijn zijn als het keyboard niet te hoog is, maar dit lijkt mij helaas altijd het geval te zijn bij mechanische keyboards.

[ Voor 8% gewijzigd door SwaggyEggs op 01-08-2017 23:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zorc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-03 14:26
@SwaggyEggs

Misschien nog eentje voor op je lijstje:

Leopold FC900R (volgens mijn niet met clears te krijgen though, wel brown,red,black.) heeft PBT (side printed) keycaps. ~120 euro

Ik heb zelf de TKL variant, Leopold FC750R (mx brown). Misschien toch iets om over na te denken, aangezien je zelf zegt dat full size al breed genoeg is. Greep eerst ook regelmatig mis naar mijn numpad maar het went vrij snel. Heb bewust niet meteen een losse numpad bij gekocht om me zelf eerste te dwingen om er aan te wennen en moet eerlijk zeggen dat ik steeds meer ga twijfelen of ik er uberhaupt nog eentje ga bestellen. (misschien als ik weer veel in spreadsheets moet doen)

Leopold stopt blijkbaar een soort foam pad onder het pcb/backplate waardoor deze toetstenborden wat stiller/gedempter klinken dan de meeste andere borden met hetzelfde type switch. De dikkere PBT caps helpen waarschijnlijk ook mee. Het bevalt mij in elk geval prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@Foritain Ik heb hier een cherry mx switch tester bordje met de volgende switches:
red, brown, blue, black
green, grey, white, clear

Vandaag de hele middag op "getypt".

De groene, blauwe en witte gaan het sowieso niet worden :) De witte vind ik van die 3 wel het fijnst.
Dan de rest:
De zwarte is beter dan de rooie.
De Clear is beter dan de bruine.

Als ik 3 switches van deze 8 moest kiezen, dan zouden het zijn: clear, black, brown, ook in die volgorde.
Vreemd genoeg vind ik de grey dan weer niks en bij deze hoor je de veer ook alsof ie roestig is, terwijl dit "slechts" een stuggere clear is.

De brown is dan de lichtste tactile maar in het heetst van de strijd merk ik bar weinig verschil tussen de red, brown en de black. De clear is een duidelijk verschil met de brown, en de red en black zijn ook duidelijk verschillend.
In hoeverre is de actuatiekracht voor mij van groot belang? De prettigste die ik hierboven aangeef hebben allemaal verschillende actuation kracht. Wat ik ook merk is dat ik de black fijn vind met de linkerhand maar niet met de rechterhand 8)7 I feel weird 8)7

Ik weet dat ik het niet moet doen, maar als ik het vergelijk met mijn Logitech G15 tobo (membrane rubber domes) dan zijn de tactile cherryswitches veel soepeler dan de G15. De G15 heeft een zeer merkbare feedbak die niet te vergelijken is met de zwaarste tactile cherry switch. Ook is hij stiller dan de meeste switches. De red en black zijn ongeveer even stil.

Wel heb ik het idee dat de niet-lineaire switches wat wiebeliger zijn.

TL:DR: ik ben aangenaam verrast van de zwarte. De clears zijn gewoon niet te krijgen en de zwarte zitten er ook niet veel tussen, en waar ze wel tussen zitten, vind ik de toetsenborden echt lelijk. Conclusie: ik kom dus voor de nummer 3 te gaan: brown.

[ Voor 3% gewijzigd door Deathchant op 02-08-2017 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hou er ook rekening mee dat de meerwaarde van die tester maar beperkt is. als ik heel bewust op één knop voel is dat een heel andere ervaring dan dat ik er ook gewoon op tik. Nogmaals, ik ben geen gevoelig trutje en ik tik op alles wat niet al te licht is prima weg, maar je zou niet de eerste zijn die denkt dat black/clear lekker voelen en dan na wat uurtjes merken dat het wellicht toch wat aan de zware kant is.

Je stelt verder ook een prima vraag, ik vind actuatiekracht namelijk ook totaal niet relevant (mits zwaar genoeg). MX Red vind ik niks maar Brown vind ik dan super (maar is nauwelijks zwaarder). Black/Clear zijn op papier weliswaar veel zwaarder, maar in de praktijk maakt dat verschil mij weer weinig uit.

MAar wat je ook zegt, grote kans dat je toch op MX Brown uitkomt simpelweg vanwege het aanbod, of je moet (duur, import risico) gaan vissen uit het buitenland.

Als je wilt kan ik volgende week nog even kijken of ik nog wat heb liggen met MX Black ofzo wat ik niet gebruik, wat betreft samples zie ik namelijk regelmatig modellen met afwijkende switches en dat merk X vervolgens alleen Brown / Red daadwerkelijk gaat verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft dat het zou kunnen dat het na een paar uurtjes toch wel aan de zware kant is; ik wilde het in mijn post nog niet zeggen omdat ik ff een tijdje met deze tester wilde proberen, maar het feit dat ik al verschil voelde in 2 handen (waarbij ik de black na een tijdje niet altijd even prettig vond), gaf dit ook al aan. Je zou eigenlijk een dagje zo'n tobo moeten kunnen uitproberen om te kijken of het wat voor je is; langere tijd erop tikken geeft je pas écht een goed beeld. Maar goed, ik ga geen tobo kopen en dan de WKOA dusdanig gebruiken om het dan terug te sturen.
Ik denk dat brown (wat ook al mijn eerdere conclusies waren) gewoon the way to go is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenjol
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-05 13:50
Vandaag een Rapoo V500 Alloy met brown switches binnen gehad. Ik heb er welgeteld €29 voor betaald via AliExpress.

Ik had hem voordat ik een week naar Barcelona ging besteld en de avond dat ik terug kwam zag ik een kaartje van PostNL dat er een pakketje bij de onderburen was bezorgt. Dat is voor AliExpress begrippen mega snel. Pakketje was verder helemaal onbeschadigd.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PZAcEcAt.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nQ3J0byt.jpg

Het toetsenbord voelt in ieder geval niet erg goedkoop aan, vooral dankzij de aluminium backplate. De kabel is wat dik, maar lijkt degelijk. De onderkant is voorzien van rubberen voetjes, inclusief op de uitklapbare voetjes. Het grootste nadeel is toch wel het font waar ze voor hebben gekozen. Ik vindt het er persoonlijk niet mooi uitzien en het is bovendien heel erg moeilijk leesbaar als het wat donker is. Een simpel wit font was 10x beter geweest imo. Je kan de keycaps vervangen (cherry compatible), maar dat kost relatief veel tov de totaalprijs van het bord.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9Q81RQFt.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7E6Z9qst.jpg

De keycaps zijn verder goed, niet dun plastic ofzo, en zitten strak op de switches. Ook zijn de letters doubleshot, dus dat rode font zal er nooit af slijten. En dan de Rapoo brown switches. Ze voelen eigenlijk erg goed aan. De tactile bump voelt op alle toetsen ongeveer hetzelfde zover ik kan voelen en hij registreert altijd netjes de toets als je er doorheen drukt. Eigenlijk is er maar één echt nadeel voor mij, en dat is het geluid. Op zich maken de toetsen zelf ongeveer normaal geluid voor brown switches, echter als je de toetsen hard indrukt, of loslaat en omhoog laat schieten, hoor je een lichte metalen echo. Dat komt òf door de metalen backplate, òf het komt van de veren in de switches. Hier wist ik van te voren van, dus alhoewel het geen bijzonder hard geluid is tov het getik op het bord, valt het voor mij heel erg op omdat ik ernaar zit te luisteren.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/P3sUrZht.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FeH0GRVt.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/v4yCnY5t.jpg

Al met al ben ik er zeer tevreden mee. De bouwkwaliteit lijkt in orde en hij tikt lekker. Voor een kleine €30 kan ik de nadelen wel door de vingers zien. Er zijn ook nog O-rings onderweg (€1), die hopelijk die echo wat minder maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

Brown switches zouden toch geen geluid mogen maken, of heb ik het nou verkeerd begrepen uit de startpost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

@Zenjol ik heb voor $100 aan Signature Plastic keycaps (DSA dye sub PBT) op m'n Magicforce van $35. Dan zitten de Keycool ABS doubleshots ($25) op m'n Pok3r ($150). Scheve caps-keyboardverhouding, maar ik wissel geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApoC
Sinner schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 23:47:
Brown switches zouden toch geen geluid mogen maken, of heb ik het nou verkeerd begrepen uit de startpost?
Brown Switches hebben geen hoorbare "klik" zoals bijv Blue switches, maar elke mechanische switch maakt in meer of mindere mate geluid. Dat is inherent aan de hele constructie van een switch. Als je daarnaast "zwaar" typt en dus elke switch helemaal indrukt tot op de bodem, creeer je op die manier ook extra geluid. De constructie van een toetsenbord speelt ook nog een rol, zie mijn eerdere post van een paar dagen terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Inderdaad, als je een harde tikker bent dan raakt de schacht van de keycap de bodem van de switch (en dus ook het keyboard) en dat hoor je, ook met een Cherry MX red/speed/silent. Die O-ringetjes om die schacht heen maakt trouwens wel veel uit merk ik. Dus dat is ook altijd een alternatief. Nadeel is dat je alle 110 je toetsen eruit moet halen en moet voorzien van zo'n rubberen ringetje.
Ik vraag me dan wel af of het geluid dan bijvoorbeeld op een K95 Platinum meer herrie maakt (keyboard is van aluminium) dan een plastic keyboard...

In ieder geval na nog wat tokkelen op dat testbordje denk ik toch verstandig te doen aan brown switches; net ff iets zwaarder (door de tactile knobbel) dan de RED, maar niet té zwaar. Ik merk dat mijn logitech g15 totaal andere ervaring is en ook redelijk zwaar is, en hier ben ik niet vermoeid van in mijn vingers tot dusver, dus een cherry black of clear zou op zich wel lukken. Maar door slechte/geen verkrijgbaarheid, dan toch de brown :)

[ Voor 13% gewijzigd door Deathchant op 04-08-2017 11:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ikt

ikt

Ik ben eindelijk klaar! Dat heeft een week langer geduurd dan het zou moeten, SOS Solutions had een 2m kabel in plaats van een 30cm kabel gestuurd, waardoor ik een week extra heb moeten wachten.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ODr7Kmtm.jpg
Vooraanzicht

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZHVsJkam.jpg
Achteraanzicht

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Y8L52pMm.jpg
Micro-USB Female stevig vastgelijmd.

Gisteren heb ik dus eindelijk alles in elkaar kunnen schroeven. Daarna heb ik de code grondig aangepast, zodat die meerdere lagen accepteert: Broncode

Ik ga dus niet voor TMK. Arduino werkt lekker simpel en het aanpassen van de layout is met een muisklik geüpload. Wel jammer is dat ik de numlock-status niet zie, en de huidige layer. LEDjes kunnen er op dit stadium moeilijk bij worden geplakt. Lesje voor de volgende keer dus :)

Prima 6KRO, layers kiezen en de dual-function toetsen (NumLock en de layer toetsen) werken perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

Ok..
Dus een harde tikker (zoals ik) zou dan eigenlijk het beste een keyboard moeten
nemen met brown switches om dan onder elke keycap zo'n O-ringetje te doen?
Heb je een linkje voor die ringetjes of kan je me zeggen wat de benaming is ervan?

Eigenlijk zoek ik iets als die Rapoo V500 Alloy maar dan met verlichte toetsen. Geen pulserende
kermisverlichting (:+) maar gewoon simpele standaard eenkleurige verlichting onder de keycaps.

Ik zoek me te pletter op alle Chinese sites maar ze hebben of geen backlicht of party-hard backlight. :')
Budget hiervoor is zo'n €50 trouwens. Veel hoger wil ik niet gaan omdat ik niet weet of het gaat bevallen.

[ Voor 7% gewijzigd door Sinner op 06-08-2017 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@Sinner Rubber O-ring dampeners. Die krijg je in verschillende diktes geloof ik. Kijk wel dat je ringetjes pakt die niet al te dik zijn want ze verlagen ze de afstand tot volledige button-press en dat zou wel eens onnatuurlijk kunnen aanvoelen als je te dikke ringetjes hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Laatst online: 11:12
Zenjol schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 23:21:
Vandaag een Rapoo V500 Alloy met brown switches binnen gehad. Ik heb er welgeteld €29 voor betaald via AliExpress.

Ik had hem voordat ik een week naar Barcelona ging besteld en de avond dat ik terug kwam zag ik een kaartje van PostNL dat er een pakketje bij de onderburen was bezorgt. Dat is voor AliExpress begrippen mega snel. Pakketje was verder helemaal onbeschadigd.
Was het een aanbieding? Hij is nu twee keer zo duur. Voor €30 zou ik dat bordje ook wel willen proberen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenjol
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-05 13:50
R0y. schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:58:
[...]

Was het een aanbieding? Hij is nu twee keer zo duur. Voor €30 zou ik dat bordje ook wel willen proberen namelijk.
Hij is wel nog te vinden bij een andere store voor €32 (link). Anders zou je het ook enkele dagen kunnen aankijken, want ik verwacht dat die aanbieding er wel weer overheen zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

skoozie

SCSI

Vandaag zijn mijn witte front print keycaps binnengekomen voor mijn keyboard om de huidige witte te vervangen. Maar ik begin nu wel een hoop verschillende sets te verzamelen die ik lekker hussel en mix.
Hoe bewaren jullie je caps want alles in 1 grote doos begint wel heel erg veel zoekwerk te geven. Het liefst zoek ik een doos als: linkje (out of stock, no ETA) hebben jullie nog (alternatieve) tips?

zoals het was, de kleurtjes+katten blijven, spatie is momenteel ook geflipped.
Keyboard

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Laatst online: 11:12
Zenjol schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:08:
[...]

Hij is wel nog te vinden bij een andere store voor €32 (link). Anders zou je het ook enkele dagen kunnen aankijken, want ik verwacht dat die aanbieding er wel weer overheen zal gaan.
Thanks, ik heb hem zojuist besteld via een andere store . Straks alvast mijn huidige blue TKL bordje op V&A gooien. Stel ik vind er iemand voor gebruik ik wel een traditioneel dome keyboard die ik nog heb liggen. (I know, vloeken in de kerk hier :9 )

Hoop dat het bordje iig snel binnen is, bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Ik zit te kijken in pricewatch, coolblue, alternate, bol, 4launc ... waarom zijn er geen ECHTE TKL's te vinden in Nederland van een beetje fatsoenlijk merk met merk-switches :( . Ik ben echt op zoek naar een 61-key lay-out keyboard en de WASD variant is met shipping 190 dollar+ ... en dan zijn de Brown switches niet available.

Hoeveel mensen of hoeveel gamers gebruiken de pijltjestoetsen, de numpad, de numlock/scrlk/pause knop nou. Gooi die screenshot knop ergens naartoe en de rest is dubbel of te rebinden.

Heeft iemand een goede tip?

Edit: https://mechanicalkeyboards.nl/ en http://www.corporate.qpad...s/index.php?storytopic=11 uit de topicstart zijn kaduuk, maar ik vind wel de Poker 3 wat zeker een optie is op Amazon O+ . Bedankt, daar had ik nog niet gekeken!

Edit2: hmm en op http://www.keyboardco.com...ry+MX+Brown&ss=de&rtv=100 vind ik ook de USA V60 en de MINILA. Eens reviews spitten!

[ Voor 26% gewijzigd door Cassius op 07-08-2017 22:54 ]

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07-06 11:58
Cassius schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 22:45:

Hoeveel mensen of hoeveel gamers gebruiken de pijltjestoetsen, de numpad, de numlock/scrlk/pause knop nou. Gooi die screenshot knop ergens naartoe en de rest is dubbel of te rebinden.
Linkshandigen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-06 20:20
Deze linkshandige niet hoor. Gewoon wsad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Ik heb de Pok3r UK lay-out besteld via Amazon.de uiteindelijk - de MINILA lay-out vond ik niets en de V60 was nog close tegen de Poker II maar ik las te vaak dat qua PBT caps + build quality + programmability de V60 het tegen de Pok3r echt moest afleggen.

Ik wilde eigenlijk een Pok3r USA lay-out met de brede enter en shift ... maar die werd zoveel duurder (echt 50 dollar+ op het totaal) dat ik het maar gewoon ga proberen :) .

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Cassius schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 22:45:
Ik zit te kijken in pricewatch, coolblue, alternate, bol, 4launc ... waarom zijn er geen ECHTE TKL's te vinden in Nederland
Je bedoelt kleiner dan TKL?
Heel veel mensen gebruiken die knoppen.. er is meer in de wereld dan gaming. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zit nu weer even thuis op m'n Ducky te typen met MX Black. Ik merk toch wel dat de blacks hiervan meer kracht vereisen en ik daardoor niet zo snel de toets helemaal indruk vergeleken met de Ajazz black op m'n werk. Beide plankjes hebben o-ringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@Hero of Time
Ik kan uit de context niet volledig opmaken of je het meer kracht nodig hebben juist prettig vindt of niet. Het klinkt alsof je het prettig vindt. Daarom vind ik juist een tactile feedback prettig zodat je weet wanneer je een toets indrukt tot voorbij het actuatiepunt (ik prefereer de brown).

[ Voor 4% gewijzigd door Deathchant op 09-08-2017 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Deathchant, ik vind een zware toets prettiger. Ik heb een mech met MX Brown, maar dat vind ik te licht. Ik kan m'n hand niet eens rusten op 't toetsenbord zonder een toets in te drukken terwijl ik dat niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Dit verwoordde ik verkeerd omdat in mijn huidige keyboard, de QuickFire TK, de "tenkeys" alsnog aanwezig zijn ook al staat het bekend als TKL omdat het wel het 4-brede blok aan de rechterzijde aan ruimte vrijmaakt. Ik bedoelde inderdaad "gewoon" een goed 60% bord.
[...]

Heel veel mensen gebruiken die knoppen.. er is meer in de wereld dan gaming. ;)
Gelijk heb je, maar in gaming met low-sensitivity en semi fatsoenlijk huidige is een smal toetsenbord wel echt prettig. Ik ga het ervaren in hoeverre ik de keys mis en of ik de tekortkoming kan compenseren met function keys al dan niet programmeerbare opties in de Pok3r.

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Kun je eigenlijk niet IJKL gebruiken in plaats van WASD en zo ook 10cm winnen omdat je tobo 10 cm naar links kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApoC
Cassius schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 16:44:
[...]

Dit verwoordde ik verkeerd omdat in mijn huidige keyboard, de QuickFire TK, de "tenkeys" alsnog aanwezig zijn ook al staat het bekend als TKL omdat het wel het 4-brede blok aan de rechterzijde aan ruimte vrijmaakt. Ik bedoelde inderdaad "gewoon" een goed 60% bord.

[...]

Gelijk heb je, maar in gaming met low-sensitivity en semi fatsoenlijk huidige is een smal toetsenbord wel echt prettig. Ik ga het ervaren in hoeverre ik de keys mis en of ik de tekortkoming kan compenseren met function keys al dan niet programmeerbare opties in de Pok3r.
Mocht je je zoektocht alsnog uit willen breiden: Candykeys.com
Duitse partij met een grote hoeveelheid "exoten" in het assortiment. Heb er een paar keer iets besteld en het zijn gasten die heel goed weten waar ze mee bezig zijn. Ook de levering verliep soepel.

Hetzelfde geldt voor mykeyboard.eu. Dit zijn belgen als ik het goed heb. Verder zelfde ervaringen als met Candykeys.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shivs
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Sinner schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 22:14:
...
Heb je een linkje voor die ringetjes of kan je me zeggen wat de benaming is ervan?
...
http://lpwl.bigcartel.com/products hier haal in mijn o-rings altijd. Is een hele kleine website van een Fransman die je persoonlijk mailt als je wat koopt.

Normaal binnen 2-3 dagen binnen en voor zover ik heb kunnen zien één van de goedkoopste in Europa.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 162126

Poosje terug heb ik een GH60 in elkaar gezet met Cherry MX red switches. Ik zou niet anders meer willen. Alle voorgaande keyboards zijn voor mij nu afgeschreven.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uud8Dq0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/o4dteAl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/miA9wbL.jpg

Het grote nadeel is dat alle onderdelen op verschillende plekken besteld moeten worden waardoor je
elke keer invoerrechten moet betalen en de kosten ook bizar oplopen. En toch ga ik er nog een bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

botoo

💀 too old to die young

Mooi plankje zo hoor! :Y)

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Nu ik dit tegenkwam gelijk weer even gekeken. 1upkeyboards heeft de GH60 satan voor $45.00 ex verzendkosten. Vorige keer bij Falbatech.pl besteld maar daar zijn ze out of stock. Als er hier mensen interesse zouden hebben kan ik kijken of ik het originele GH60 PCB kan laten produceren in een kleine oplage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTheuns
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-04 19:46
Heeft iemand hier toevallig een born voor een 60% plate voor Alps/Matias switches? Ik heb Matias Quiet Click, DSA ALPS Granite en een case al liggen, maar een plate vinden blijkt zeer moeilijk.

Ducky Shine 3 TKL MX Blue, TADA68 MOD-L, Planck Gateron Yellow, HHKB Pro2 Type-S, Mechmini V1, Pearl40, XD64, M-122 Battlecruiser, M0110, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Anoniem: 162126 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 22:18:
Poosje terug heb ik een GH60 in elkaar gezet met Cherry MX red switches. Ik zou niet anders meer willen. Alle voorgaande keyboards zijn voor mij nu afgeschreven.

[afbeelding]
Fraai! Wat voor keycaps zijn dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Deze heb ik op massdrop gekocht.
https://www.massdrop.com/buy/32144

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:09
Anoniem: 162126 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 22:18:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Het grote nadeel is dat alle onderdelen op verschillende plekken besteld moeten worden waardoor je
elke keer invoerrechten moet betalen en de kosten ook bizar oplopen. En toch ga ik er nog een bouwen.
WOW! Die is echt héél gaaf! Geen tekens bovenop de caps is wel heel mooi strak. Ik ben benieuwd hoe ze aanvoelen. Zo op de foto lijken ze vrij stroef (alsof er zand op zit)

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ze voelen niet echt stroef, ze zijn niet glad dat klopt en omdat het PBT keycaps zijn blijven ze dat ook langer dan ABS. PBT en ABS zijn twee verschillende soorten plastic die veel gebruikt worden voor keycaps. Dit zijn mijn eerste PBT keycaps en zal geen ABS meer kopen in de toekomst. Let wel dat dat persoonlijk is, het kan best zijn dat andere mensen ABS fijner vinden. PBT gaat wel een stuk langer mee omdat het ook een stuk dikker is. Let ook op dat je de tekst op de foto goed kan zien terwijl het irl bijna niet te zien is :-)

Ik zit zelf nu te kijken naar de MITO XDA op massdrop. Dat vind ik zelf de mooiste die ik tot nu toe heb gezien.

https://www.massdrop.com/...odspeed-custom-keycap-set

[ Voor 67% gewijzigd door Anoniem: 162126 op 12-08-2017 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simso1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-06 16:44
Hoi,

Ik heb dit topic een beetje doorgebladerd en van het eind teruggebladerd.
In het begin hebben ze het veel over toetsenborden en een aantal zijn hiervan niet meer leverbaar. Aan het eind van het topic gaat het nu veel over tweaken van hun huidige toetsenborden.

Ik heb nu een Logitech K280e.

Ik ben opzoek naar een game toetsenbord. (Voorkeur Logitech i.v.m. Logitech G502 muis met software)
Ook een polssteun, of extra optie voor een polssteun is een vereiste.

Welke lay-out wil je?
Full Size QWERTY met numpad. Handig voor pincode van Windows.

Wil je backlight?
Heel graag :)

Een keer toetsenborden gekeken terwijl ik niet echt nog opzoek was. Dit was een Corsair met mechanische toetsen en waren niet heel zwaar. Volgens mij Cherry MX Speed.

Wat je is je budget?
Rond de €150,- zou mooi zijn.

Wil je macro toetsen?
Ik neem aan dat dit de extra toetsen zijn. Heeft geen voorkeur.

Doel van het keyboard?
Gamen :*) en heel af en toe iets kleins programmeren.

Wat weet je al?
Nee helaas niet. :(

[ Voor 4% gewijzigd door simso1 op 12-08-2017 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-06 20:20
ikt schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 13:39:
Ik ben eindelijk klaar! Dat heeft een week langer geduurd dan het zou moeten, SOS Solutions had een 2m kabel in plaats van een 30cm kabel gestuurd, waardoor ik een week extra heb moeten wachten.

[afbeelding]
Vooraanzicht

[afbeelding]
Achteraanzicht

[afbeelding]
Micro-USB Female stevig vastgelijmd.

Gisteren heb ik dus eindelijk alles in elkaar kunnen schroeven. Daarna heb ik de code grondig aangepast, zodat die meerdere lagen accepteert: Broncode

Ik ga dus niet voor TMK. Arduino werkt lekker simpel en het aanpassen van de layout is met een muisklik geüpload. Wel jammer is dat ik de numlock-status niet zie, en de huidige layer. LEDjes kunnen er op dit stadium moeilijk bij worden geplakt. Lesje voor de volgende keer dus :)

Prima 6KRO, layers kiezen en de dual-function toetsen (NumLock en de layer toetsen) werken perfect.
Dat ziet er te gek uit zeg, wat is de tussen afstand tussen de platen geworden? Nu weet ik zeker dat ik er ook een ga maken, eerst maar even de onder delen bestellen.
Anoniem: 162126 schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 22:34:
Nu ik dit tegenkwam gelijk weer even gekeken. 1upkeyboards heeft de GH60 satan voor $45.00 ex verzendkosten. Vorige keer bij Falbatech.pl besteld maar daar zijn ze out of stock. Als er hier mensen interesse zouden hebben kan ik kijken of ik het originele GH60 PCB kan laten produceren in een kleine oplage.
Ja ik zou wel eens willen weten wat dat kost, ik zou er ook wel een of twee willen om eens wat mee te proberen, als de prijs niet te gek is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

[...]

Ja ik zou wel eens willen weten wat dat kost, ik zou er ook wel een of twee willen om eens wat mee te proberen, als de prijs niet te gek is.
Ik zit te kijken op seeedstudio.
https://www.seeedstudio.com/fusion_pcb.html

PCB zonder parts zit ik nu op ~ € 60 voor 10 pcb's. Maar ik heb dit nog niet eerder gedaan dus dat zal nog niet
de eindprijs zijn :?

Nu ben ik bezig om de bom in een formaat te zetten die seeedstudio snapt.
De GH60 is opensource en staat op github.

https://github.com/komar007/gh60

Ik heb de BOM deels toegevoegd. Ik mis de diodes en de X1 die ze niet kunnen vinden.
Inmiddels zit ik op € 251 voor 10 pcb's. Dat wordt dus al snel iets van €30 per pcb. Maar dan
hoef je niet meer die 65 diodes te solderen op het pcb.

https://imgur.com/gallery/J0yiX

Laatste voor vandaag.
€ 1041 voor 10 PCB's met assembly van de componenten. De bulk van de kosten zitten in de assembly
van de parts. Dat is €587.06 terwijl de PCB's €71.20 kosten en de componenten zelf ~ € 310.

€ 1041 / 10 = €104,10 per geassembleerd PCB. De grap is natuurlijk dat 50 PCB's maar €1183.08 kosten.
Ik weet niet of we genoeg tweakers gaan vinden voor 60% keyboards :) en € 100 voor een PCB is mij iets
teveel van het goede.

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 162126 op 13-08-2017 00:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 604128

Anoniem: 162126 schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 22:57:
[...]

PCB zonder parts zit ik nu op ~ € 60 voor 10 pcb's. Maar ik heb dit nog niet eerder gedaan dus dat zal nog niet

Ik heb de BOM deels toegevoegd. Ik mis de diodes en de X1 die ze niet kunnen vinden.
Inmiddels zit ik op € 251 voor 10 pcb's. Dat wordt dus al snel iets van €30 per pcb. Maar dan

Laatste voor vandaag.
€ 1041 voor 10 PCB's met assembly van de componenten. De bulk van de kosten zitten in de assembly
van de parts. Dat is €587.06 terwijl de PCB's €71.20 kosten en de componenten zelf ~ € 310.

€ 1041 / 10 = €104,10 per geassembleerd PCB. De grap is natuurlijk dat 50 PCB's maar €1183.08 kosten.
Ik weet niet of we genoeg tweakers gaan vinden voor 60% keyboards :) en € 100 voor een PCB is mij iets
teveel van het goede.
Maak een custom 84key en dan wil ik nog wel geïnteresseerd zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikt

ikt

Harmvdw schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 21:30:
[...]

Dat ziet er te gek uit zeg, wat is de tussen afstand tussen de platen geworden? Nu weet ik zeker dat ik er ook een ga maken, eerst maar even de onder delen bestellen.
Tussen de platen zit er aan de onderkant 15.2mm, aan de bovenkant 17.2mm. Het kan platter of met een andere hoek, maar dit is comfortabel en de controller bepaalt de dikte van de onderkant. Als je bij je design ruimte laat voor een controller, kun je wel weg komen met een dunnere totale dikte :)

Overigens een tip als je een macro/numpad wilt bouwen met meerdere lagen: Ruimte laten voor wat LEDs voor statusindicatie is wel handig. Bij deze build was het plan om de hoogte hetzelfde te houden als mijn Anne Pro, maar dat bleek een beetje veel compromis te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApoC
simso1 schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 20:27:
Hoi,

Ik heb dit topic een beetje doorgebladerd en van het eind teruggebladerd.
In het begin hebben ze het veel over toetsenborden en een aantal zijn hiervan niet meer leverbaar. Aan het eind van het topic gaat het nu veel over tweaken van hun huidige toetsenborden.

Ik heb nu een Logitech K280e.

Ik ben opzoek naar een game toetsenbord. (Voorkeur Logitech i.v.m. Logitech G502 muis met software)
Ook een polssteun, of extra optie voor een polssteun is een vereiste.

Welke lay-out wil je?
Full Size QWERTY met numpad. Handig voor pincode van Windows.

Wil je backlight?
Heel graag :)

Een keer toetsenborden gekeken terwijl ik niet echt nog opzoek was. Dit was een Corsair met mechanische toetsen en waren niet heel zwaar. Volgens mij Cherry MX Speed.

Wat je is je budget?
Rond de €150,- zou mooi zijn.

Wil je macro toetsen?
Ik neem aan dat dit de extra toetsen zijn. Heeft geen voorkeur.

Doel van het keyboard?
Gamen :*) en heel af en toe iets kleins programmeren.

Wat weet je al?
Nee helaas niet. :(
Corsair K70 Lux RGB of Strafe RGB met welke beschikbare switch dan ook? Heeft standaard een polssteun,valt in de buurt van je pricerange en veel exacter hoeft het niet te wordne op basis van je input :P
Ik zou verder zeggen, filter ff de pricewatch voor mechs tussen de 100 en 150 euro, heb je ook je antwoord. Een slechte koop doe je eigenlijk nooit voor dat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 01:29
Anoniem: 162126 schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 22:57:
[...]

Laatste voor vandaag.

teveel van het goede.
Grappig, ik zat ook bij seeedstudio te kijken om een Alps64 bordje te maken. De componenten tikken wel aan dan zeg (ok, het is wel voor 10 plankjes). Denk dat ik maar een alps64 variant ga maken met een mega32u4 erop, ipv de u2 (puur omdat ik de u4 heb liggen). Is er meteen wat meer IO beschikbaar voor rgb leds ofzo :P

Verder: heeft iemand hier ook een Whitefox (of Nightfox?) besteld via kickstarter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavey
OmgItsKoen schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:31:
[...]

Het zijn inderdaad geen Cherry MX switches, maar zogenaamde Zorro switches. Vergelijkbaar met Cherry.

Ik ben zelf al een tijdje actief in de custom keycaps en wat minder bekende mechanische toetsenborden wereld. Heb deze collectie nu in ongeveer anderhalf jaar opgebouwd:

Ergodox
Carbon SA keycaps
Gateron Brown switches
[afbeelding]
Oooooh, Carbon SA _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Ik ga eerst eens een keyboard zonder PCB maken alvorens > € 1000 uit te geven aan een tig PCBs. Vanavond eens een teensy 2.0 bestellen en een berg diodes en de rest van de spullen die ik nodig heb.
Ik ben nog niet zo heel erg thuis in elektronica bouwen dus die kennis kan ik dan wel gebruiken.

Daarna zal ik eens polsen hier of er nog mensen interesse hebben in 60%/custom keyboards. Ik denk er al langer over om wat te investeren en een NL shop op te zetten. Poosje terug al contact gehad met Cherry zelf voor het eventueel leveren van switches. Helaas is de minimale afname aldaar iets van 100K switches en dan heb je ook nog een jaar voordat ze leveren vanwege de backlog.

Ik ga trouwens wel een hele berg Cherry switches bestellen bij mechanicalkeyboards. Mochten er nog mensen zijn die ook Cherry MX switches willen aanschaffen kan ik misschien een grotere bestelling plaatsen ala een group buy oid.

Ik hoor het wel.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 162126 op 14-08-2017 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simso1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-06 16:44
ApoC schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 21:41:
[...]

Corsair K70 Lux RGB of Strafe RGB met welke beschikbare switch dan ook? Heeft standaard een polssteun,valt in de buurt van je pricerange en veel exacter hoeft het niet te wordne op basis van je input :P
Ik zou verder zeggen, filter ff de pricewatch voor mechs tussen de 100 en 150 euro, heb je ook je antwoord. Een slechte koop doe je eigenlijk nooit voor dat geld.
Dank je. Denk dat ik nog maar eens naar een winkel ga om te zien welke switches de goede voor mij zijn.
Hierna kan ik dan een goede keuze maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cavey
Anoniem: 162126 schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 16:35:
Ik ga eerst eens een keyboard zonder PCB maken alvorens > € 1000 uit te geven aan een tig PCBs. Vanavond eens een teensy 2.0 bestellen en een berg diodes en de rest van de spullen die ik nodig heb.
Ik ben nog niet zo heel erg thuis in elektronica bouwen dus die kennis kan ik dan wel gebruiken.

Daarna zal ik eens polsen hier of er nog mensen interesse hebben in 60%/custom keyboards. Ik denk er al langer over om wat te investeren en een NL shop op te zetten. Poosje terug al contact gehad met Cherry zelf voor het eventueel leveren van switches. Helaas is de minimale afname aldaar iets van 100K switches en dan heb je ook nog een jaar voordat ze leveren vanwege de backlog.

Ik ga trouwens wel een hele berg Cherry switches bestellen bij mechanicalkeyboards. Mochten er nog mensen zijn die ook Cherry MX switches willen aanschaffen kan ik misschien een grotere bestelling plaatsen ala een group buy oid.

Ik hoor het wel.
Op zich, als je 10 plankjes voor +/- 80 euro haalt, en je verkoopt de plankjes door aan geinteresseerden met de kanttekening "source zelf alle onderdelen maar", dan vallen de kosten nog wel mee.

Fabriceren is leuk, maar inderdaad tikkeltje duur. Echter is het solderen van enkele SMD componenten (de MCU, paar condensators, weerstandjes, usb header en een kristal voor de MCU) niet zo'n drama. De benodigde diodes zijn op de meeste bordjes ook als throughhole te doen, en een zwikje 1N4148's zijn niet zo duur op het internet.

De MCU (Atmega32U2 of U4) is an sich te samplen bij microchip, en anders is het een paar euro bij reichelt enzo. Seeed is wat duur met de componenten. Ipv een Teensy zou je ook een arduino op basis van een atmega32u4 kunnen bestellen. Scheelt je al snel 10 euro ten opzichte van een teensy :D

Arduino Micro Pro (Atmega32u4).

Ik hou het in ieder geval in de gaten :D Alle groupbuys op geekhack enzo gaan allemaal via de US of A lijkt het, en dan heb je tonnen aan verzendkosten :(

Heb ook wel eens overwogen om een whitefox te fabriceren (voordat ze via kickstarter weer op de markt kwamen), maar de MCU is wat onhandig. Misschien ombouwen naar atmega32u4 ofzo. Plannen en ideeen zat hier :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik heb gisteren op YouTube wat zitten kijken naar het zelf solderen van 0805 componentjes. Dat was inderdaad nog wel te doen. Ik heb laatst een HTSSOP-28 gesoldeerd op een bordje. Dat was wel lastig maar is ook gelukt. En dan vallen de kosten idd nog wel mee. Ik heb alleen nog wat hulp en/of tijd nodig te checken wat ik allemaal moet kiezen op seeedstudio voor het opensource kicad ontwerp.

Hmmm de whitefox.. ook mooi en ja daar heb ik ook aan gedacht. Ze waren nog niet zover toen, en heb toen gekozen voor de GH60. Inmiddels ben ik redelijk gewend aan de capslock als layer switch en dan hjkl (vim) keys voor arrows.

Een whitefox op basis van een atmega32u4? De GH60 is op basis van die chip alleen minus een paar keys. Dat moet toch toe te voegen zijn aan dat kicad ontwerp? Ik heb nog nooit een pcb ontwerp gemaakt maar dat moet toch te doen zijn? Het GoT keyboard dan maar?
Pagina: 1 ... 19 ... 157 Laatste