Mijn logitech G15 toetsenbord (ja ja, de eerste generatie nog) is het zo langzaam aan het begeven. Letters niet meer leesbaar, verlichting die constant flikkert of uitvalt, sommige switches die niet meer fatsoenlijk aanslaan e.d.
Ik vind dit echt een heel fijn toetsenbord en ben nog wat huiverig om de overstap naar een ander te maken. Dit ook omdat ik vrij gehecht ben aan het kleine LCDtje op mijn G15 die gedetailleerde stats uitlezen via AIDA64.
Nou heb ik veel gelezen (dank @
Foritain voor je schitterende reviews!) over de cherry switches en ik ben dus naar de mediamarkt gegaan om eens wat te rammen op die plankjes
Ik heb o.a. Blue, Red, Brown en Romer-G switches geprobeerd en klinkt het n00bish als ik zeg dat ik weinig verschil merk?
Cherry blue gaat het em niet worden, teveel kabaal, maar ik merk dat ik het erg fijn vind om een feedback te voelen; het gevoel dat ik een knopje indruk zeg maar. Iedereen is laaiend enthousiast over de Cherry MX red, maar hier voel ik niks totdat ik de bodem raak. Wellicht zeg ik dit nu omdat ik het niet gewend ben; mijn huidige logitech maakt geen kabaal maar geeft wel vrij stugge feedback dus dat is mijn referentiekader.
Ik voel verschil tussen de RED en BROWN switches met die "klik" erin, maar het is echt zo minimaal. Tussen de Romer-G en de RED voel ik ook nauwelijks verschil. De kortere weg van de romer switches...ik merk het niet. Het is wel dat ik ietsje meer weerstand lijk te voelen, dus wellicht een stevigere veer erin?
Qua geluid...tja ik vind de silent, red en brown niks van elkaar verschillen. Misschien zit er theoretisch verschil in, maar ik ervaar het allemaal als hetzelfde. Mijn logitech G15 is vrij stil (maar iemand anders vind deze misschien luid, dus wederom refereer ik naar mijn referentiekader).
Wat ik dus wilde vragen; is het voor meerdere mensen gewoon een gewenning? Ik geloof dat kwalitatief gezien ik geen miskoop kan doen, maar ik game regelmatig en ik wil toch de juiste keuze maken en niet automatisch maar voor de red switches gaan.
Ik heb nog iets gelezen over de Clear switches die ook een dikkere tactile knobbel hebben maar geen kabaal maken, maar ik vind geen tobo's die dit hebben. Oh, verlichting moet ik uiteraard wel hebben

Razer en Roccat toetsenborden heb ik overigens niks mee, ze rammen niet lekker en ik vind ze niet mooi. Tobo moét gewoon een grote shift hebben.
Daarnaast vind ik het absurde prijzen tegenwoordig. 150+ voor een toetsenbord vind ik niet meer normaal (ben ik oud aant worden?

). Maar goed, als dit gewoon iets is waar ik een beetje met de tijd moet meegroeien dan so be it.