Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 01:29
En laat ik mezelf eens voorstellen (als ik dat nog niet gedaan heb begin dit jaar).

Ben cavey, al jaren een tweaker (begonnen op de c64), sinds een jaar ofzo bevangen met het mechanische keyboard virus. Eigenlijk sinds ik me bedacht dat ik het IBM Model M toetsenbord van m'n pa's oude bedrijf had moeten bewaren toen die z'n bedrijf verkocht en met pensioen ging. Potdorie.

Op dit moment verwacht ik eind van het jaar een Whitefox te mogen ontvangen, en type nu op het werk via een CM Novatouch TKL, voorzien van HC Granite keycaps in Dvorak layout gemonteerd.

@Anoniem: 162126 Ach, het moet vast te doen zijn, whitefok.kicad_pcb openen, de mcu vervangen, de nodige lijntjes goed zetten, en dan tmk/qmk firmware aanpassen zodat de pinnen goed staan. *kuch* en daarna uren en uren staren naar je schema, je pcb en hopen dat het allemaal goed zit. Gelukkig heb ik een beetje kunnen oefenen met een eigen versie van een rx5808 pro diversity ontvanger voor in fatshark brillen in kicad.

Net als met de Alps64. Voorlopig heb ik nog even geen tijd ervoor.

Heb een atmega328 gesoldeerd, in tqfp verpakking. Volgens deze methode: YouTube: Professional SMT Soldering: Hand Soldering Techniques - Surface Mount
John Gammel is een meester :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-06 20:20
Anoniem: 162126 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 09:17:
Ik heb gisteren op YouTube wat zitten kijken naar het zelf solderen van 0805 componentjes. Dat was inderdaad nog wel te doen. Ik heb laatst een HTSSOP-28 gesoldeerd op een bordje. Dat was wel lastig maar is ook gelukt. En dan vallen de kosten idd nog wel mee. Ik heb alleen nog wat hulp en/of tijd nodig te checken wat ik allemaal moet kiezen op seeedstudio voor het opensource kicad ontwerp.

Hmmm de whitefox.. ook mooi en ja daar heb ik ook aan gedacht. Ze waren nog niet zover toen, en heb toen gekozen voor de GH60. Inmiddels ben ik redelijk gewend aan de capslock als layer switch en dan hjkl (vim) keys voor arrows.

Een whitefox op basis van een atmega32u4? De GH60 is op basis van die chip alleen minus een paar keys. Dat moet toch toe te voegen zijn aan dat kicad ontwerp? Ik heb nog nooit een pcb ontwerp gemaakt maar dat moet toch te doen zijn? Het GoT keyboard dan maar?
Dat klinkt als een leuk idee, ik heb zeker ook interesse. Ik heb echter momenteel nog weinig tot geen tijd. En ik zou inderdaad gaan voor zelf de onderdelen zoeken en erop bakken. (weer een mooi leer moment)
En qua backplates kan ik misschien nog wel wat betekenen.

En in de toekomst lijkt het me nog wel leuk om een keer zelf keycaps te maken uit kunststof of metaal. Maar da;s voor in de verre toekomst.

Heb ook nog een plankje via aliexpress besteld voor op het werk, zodra die binnen is laat ik wel even weten of het wat is.

[ Voor 4% gewijzigd door Harmvdw op 15-08-2017 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wat is er eigenlijk onhandig aan die Whitefox MCU dan? Van wat ik zo snel vind is het gewoon een K20 MCU. En die zijn gewoon verkrijgbaar in vergelijkbaar als bijvoorbeeld LQFP, wat zo goed als identiek is als TQFP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sokkeh
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-05 12:23
Heb na lange tijd eindelijk ook een mechanisch toetsenbord aangeschaft :-) wel een flink budget modelletje, maar ben tot nu toe zeer te spreken over de kwaliteit. heb een rapoo v500 gekocht op aliexpress voor 30 euro inclusief verzenden. kan je moeilijk een miskoop doen leek me =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavey
Sissors schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 11:14:
Wat is er eigenlijk onhandig aan die Whitefox MCU dan? Van wat ik zo snel vind is het gewoon een K20 MCU. En die zijn gewoon verkrijgbaar in vergelijkbaar als bijvoorbeeld LQFP, wat zo goed als identiek is als TQFP.
Oh hmm, heb net nog even gekeken op kiibohd z'n github, en de controller code is ook helemaal opensourced. Dacht even dat het closed source was, omdat je met de website/online keyboard configurator aan de slag moest. Maar dat hoeft niet eens perse.

Ok, nevermind :D Dan maakt het ook niet zoveel uit welke MCU. No modification is wel fijn dan. Dank voor de vraag :D d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISaFeeliN
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-05 23:07
Ik heb onlangs een CM Storm QuickFire TK overgenomen van iemand. Ik zoek voor dit keyboard keycaps. Hoeven voor mij niet perse backlit te zijn (transparant dus al helemaal niet), liefst PBT en ik hou van duidelijke fonts er op (als die er op zitten, eventueel zonder fonts mag ook). De look/feel/sound is voor mij het belangrijkste. Kon het zo in dit forum niet makkelijk vinden of de vraag al eerder gesteld was, maar ik kan me ook zo voorstellen dat er inmiddels meer mogelijk is.

Heeft iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavey
pimpmykeyboard, massdrop, banggood/aliexpress en een diepe buidel :D

Eventueel geekhack of deskthority threads in de gaten houden van opkomende (massdrop) groupbuys. En een diepe buidel.

Had ik al gezegd dat je een diepe buidel moet hebben? Zo nee, bij deze: een diepe buidel heb je wel nodig :D

[ Voor 63% gewijzigd door cavey op 18-08-2017 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
ISaFeeliN schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 12:31:
Ik heb onlangs een CM Storm QuickFire TK overgenomen van iemand. Ik zoek voor dit keyboard keycaps. Hoeven voor mij niet perse backlit te zijn (transparant dus al helemaal niet), liefst PBT en ik hou van duidelijke fonts er op (als die er op zitten, eventueel zonder fonts mag ook). De look/feel/sound is voor mij het belangrijkste. Kon het zo in dit forum niet makkelijk vinden of de vraag al eerder gesteld was, maar ik kan me ook zo voorstellen dat er inmiddels meer mogelijk is.

Heeft iemand tips?
Op Ebay staat ook wel een en ander. Gewoon even zoeken op "double shot keycaps" :)

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISaFeeliN
  • Laatst online: 28-05 23:07
BastiaanN schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 12:46:
[...]

Op Ebay staat ook wel een en ander. Gewoon even zoeken op "double shot keycaps" :)
Ja keycaps kan ik wel vinden, maar voor dit kb specifiek niet zo veel (raar formaat spatiebalk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavey
Volgens

http://blog.maxkeyboard.c...compatibility-size-chart/
en
http://blog.maxkeyboard.c...atibility-and-size-chart/

Heb je dus een size 6.5 spacebar nodig?

Beetje google'n leert inderdaad dat het een aparte maat is. Deze reddit post https://www.reddit.com/r/..._to_get_65_pbt_spacebars/ wijst naar PMK/Signature Plastics.

Deze ook:
https://www.reddit.com/r/...5u_dsa_pbt_black_spacebar

Consensus tot zover lijkt te zijn: pimp my keyboard (pmk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:12
Zojuist mijn Rapoo VPRO v500 alloy met "wannabee" cherry MX Browns binnen. Fijn toetsenbord en zeker voor die prijs. Ik heb verder geen ervaring met Brown switches dus over de kwaliteit van de switches zelf durf ik vrij weinig te zeggen. Enkel met Cherry red, Cherry Blue, Namaak Blue en dan deze.

Alleen de spatiebalk klinkt een stuk anders als de rest van de toetsen. Zo maar eens experimenteren met een O-ring dampener.

Ik durf te zeggen dat het betere kwaliteit is als het China toetsenbordje wat ik hiervoor had namelijk icTsing TKL i-500 met namaak "blue's".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Vorige week deze jongen gehaald (Roccat Suora FX):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/j0WdYg2STnJqeY9W7E8bRN70/medium.jpg
(TTC brown, tactile switches).
Was in de aanbieding voor 79 euro en ik vond het wel een mooie prijs + hij heeft alle features die ik zoek in een keyboard: RGB, full size, brown of red switches, hotkeys voor de lichteffecten en volume control. Ik kom af van een simpele Dell RT7D20 waar ik al jaren op type en ik echt een ontzettend fijn keyboard vind. Dit is m'n eerste mechanische keyboard maar ik moet zeggen dat hij best goed bevalt, al moet ik wel zeggen dat nu ik voor het eerst het comfort van mechanische switches ervaar, ik toch best wel benieuwd ben naar een keyboard met nog lichtere lineaire red switches :) Ik zat dus nog even te twijfelen om een Corsair K70 te halen maar 160 euro voor een keyboard vind ik echt te gek dus uiteindelijk toch maar deze gekozen :)

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 32GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tussen Brown en Red zit geen verschil, alleen de tactile feedback (zie de TS maar).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Ja maar die bump zorgt er wel voor dat het net iets zwaarder aanvoelt toch? Of zie ik dat verkeerd?

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 32GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zoals in de TS staat, is de actuatiekracht 45 gram van beide met een max belasting van 55 om de bodem te raken. Er is in feite geen verschil. Enige wat je merkt, is dat je een subtiel hobbeltje hebt halverwege. Ik heb beide switches gehad door een foute levering (wilde brown, kreeg red) en heb er eerlijk gezegd niets van gemerkt. In beide gevallen kon ik m'n vingers niet fatsoenlijk laten rusten op het toetsenbord zonder spontaan een toets in te drukken.

Wat wel duidelijk zwaarder is, is de MX Blue en nog zwaarder ga je naar de MX Black en Clear toe. Wil je lichter, dan kom je bij de MX Speed, die heeft een actuatiekracht van 40 gram als ik 't goed herinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-06 10:42

McGryphon

Veul vrouwkes!

Foritain schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 16:46:
[...]

90 eur voor die Ducky met DS PBT. Dayum :D
Deze heb ik inmiddels (met MX Blue's) ook, en moet zeggen dat ik tot dusver erg tevreden ben met het toetsenbord. Geen gekke fratsen, gewoon een oerdegelijk toetsenbord zonder knipperende lichtjes en kleurtjes en nodeloos grote polssteun etc :+

Ik heb ook een Corsair K70 met Reds (geloof ik, of misschien Browns) bepoteld afgelopen weekend, en heb bepaald geen spijt dat ik voor een goedkopere Ducky ben gegaan. De K70 voelt ook niet slecht aan, zeker niet, maar de Ducky DKON1608 is imo exact wat een toetsenbord moet zijn d:)b

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bal130
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:31
Sinds vandaag ook de bezitter van een mechanisch toetsenbord. Ik heb een pricewatch: Cooler Master MasterKeys Pro L White LED Red Switch gekocht. Ik zal er voornamelijk mee gaan gamen maar zal er afentoe ook wat tikwerk voor school op doen.

Mijn vorige toetsenbord was een Acer KU-0760. Dit was een veel dunner toetsenbord en ook nog eens met Azerty indeling. Zal dus even wennen worden omdat de CM een stuk hoger is en Qwerty indeling is.

Voorlopig is de eerste indruk wel positief!

• leon538
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-01 19:26
Weet iemand waar ik custom keycaps kan kopen binnen eu voor (ga m zaterdag ophalen) een ducky shine 5? wil namelijk niet $31.25 aan shipping betalen terwijl de keycaps maar $31 kosten.

• Harmvdw
Ik heb mijn toetsenbord voor op het werk binnen. Heb hem van Ali. en gelukkig geen extra kosten betaald.

Hij klikt er lekker over ik heb een zwarte met blauwe switches.

https://goo.gl/photos/KdFcG97BcbWPSQhU9

Ik zal binnenkort eens een langere review geven. Maar voelt wel degelijk en solide aan.

• TTheuns
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-04 19:46
Hallo,
zijn er hier toevallig liefhebbers van de oudere buckling springs toetsenborden van IBM die er toevallig een kwijt willen?
Ik ben op zoek naar een M-122 online ook wel bekend als "battleship".
-TTheuns

Ducky Shine 3 TKL MX Blue, TADA68 MOD-L, Planck Gateron Yellow, HHKB Pro2 Type-S, Mechmini V1, Pearl40, XD64, M-122 Battlecruiser, M0110, etc.

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:12
Harmvdw schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 16:38:
Ik heb mijn toetsenbord voor op het werk binnen. Heb hem van Ali. en gelukkig geen extra kosten betaald.

Hij klikt er lekker over ik heb een zwarte met blauwe switches.

https://goo.gl/photos/KdFcG97BcbWPSQhU9

Ik zal binnenkort eens een langere review geven. Maar voelt wel degelijk en solide aan.
Ben benieuwd wat je collega's van blue switches vinden :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
@R0y. Blauw is een mooie kleur toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmvdw
@R0y. Mij collega begon er al wel over maar hij is er maar 3 dagen in de week en dan ook nog geen hele dagen. En zoveel lawaai maakt het ook weer niet, de radio staat ook altijd aan er lopen veel mensen langs en de telefoon gaat regelmatig. En zoveel typ ik ook weer niet.
Moet toch echt wel een numpad maken want ik grijp nu toch al wel vaak mis, gebruik he,m toch vaker dan ik dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stacheldraht
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-04-2020

Stacheldraht

Frankfurt am Main

Om te testen heb ik onlangs ook maar eens een mechanisch toetsenbordje aangeschaft: Corsair Vengeance® K65 Compact Mechanical Gaming Keyboard. Dit toetsenbord is nu enkele weken in mijn bezit en ik zou niet meer naar een gewoon toetsenbord terug willen.

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muhda
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:32

muhda

Time & Space traveler

Zijn er tweakers die de Ergodox hebben besteld? Zo ja, wat zijn je ervaringen?
En zijn er nog import kosten of btw erbij gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
De laatste onderdelen zijn nog onderweg maar alvast wel even een opzet gemaak.
https://goo.gl/photos/LCtarvFS8nrwkfgE6

Nog tips / opmerkingen?

Zo mijn opzet nog even rustig bekeken en bedacht wat handig is en wat ik eigenlijk nodig heb en gebruik.
Toen kwam ik via wat andere opzetten op het volgende,
https://photos.app.goo.gl/P6BVh5UUknU4JD9P2
Ik heb namelijk een TKL toetsenbord genomen omdat ik vond dat mijn muis(ik heb mijn muis aan de linker kant) en mijn 3d muis (space navigator) te ver uit elkaar stonden. Nu mis ik eigenlijk toch mijn numpad voor het inkloppen van cijfers. Je merkt pas hoe vaak je iets gebruik als het er niet meer is. Dus van daar dat ik ze nu gecombineerd heb getekend. Nu nog even maken en wachten op onderdelen.

[ Voor 77% gewijzigd door Harmvdw op 31-08-2017 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ik zoek nog steeds een full-size toetsenbord met MX browns, een context menu key, liefst twee Windows keys en blanco of side-printed caps.
De Das (Ultimate) is perfect maar een beetje prijzig, de Ducky Zero komt in de buurt maar mist de tweede Windows key en is nauwelijks meer leverbaar.
Zie ik nog opties over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavey
Dus eigenlijk een dood normale mechanical keyboard zonder switchable layers etc? Zonder Fn toets, maar wel dus de contexttoets.

Deze misschien:
https://mechanicalkeyboar...p?l=product_detail&p=1951

Misschien kan je sowieso wat vinden van je gading op deze pagina:
https://mechanicalkeyboar...x.php?l=product_list&c=11

om een idee te hebben van keyboards met Cherry MX Brown, Fullsized, zonder poespas/opsmuk.

https://mechanicalkeyboar...p?l=product_detail&p=1825

Dolch keycap set:
https://mechanicalkeyboar...p?l=product_detail&p=1776

En dan nog een reseller in nederland vinden :P

Je zou ook een WASD keyboard kunnen overwegen. Of een WASD CODE keyboard? Geen idee of die perse de context/menu switch heeft ipv een Fn.

[ Voor 16% gewijzigd door cavey op 05-09-2017 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-06 15:48

WCA

(jarig!)
cavey schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 09:54:
Dus eigenlijk een dood normale mechanical keyboard zonder switchable layers etc? Zonder Fn toets, maar wel dus de contexttoets.

Deze misschien:
https://mechanicalkeyboar...p?l=product_detail&p=1951

Misschien kan je sowieso wat vinden van je gading op deze pagina:
https://mechanicalkeyboar...x.php?l=product_list&c=11

om een idee te hebben van keyboards met Cherry MX Brown, Fullsized, zonder poespas/opsmuk.

https://mechanicalkeyboar...p?l=product_detail&p=1825

Dolch keycap set:
https://mechanicalkeyboar...p?l=product_detail&p=1776

Je zou ook een WASD keyboard kunnen overwegen. Of een WASD CODE keyboard? Geen idee of die perse de context/menu switch heeft ipv een Fn.
Cherry MX board 3.0? Bevalt mij uitstekend

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
cavey schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 09:54:
Dit dus.. :D
De Das is beschikbaar tussen de 170 en 180 euro maar een Ducky van 90 euro zou ook voldoen, mits die de context menu key zou hebben. :(
De Filco is ongeveer even duur als de Das dus dat helpt ook niet echt.
GreNade schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 10:30:
[...]

Cherry MX board 3.0? Bevalt mij uitstekend
Dacht dat die toch een beetje tegenviel, vooral qua bouwkwaliteit. Hij is wel een flink stuk minder duur dan de 6.0 zeg.

[ Voor 27% gewijzigd door Olaf van der Spek op 05-09-2017 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-06 15:48

WCA

(jarig!)
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 12:11:
Dacht dat die toch een beetje tegenviel, vooral qua bouwkwaliteit. Hij is wel een flink stuk minder duur dan de 6.0 zeg.
Mwah, 't is gewoon een no nonsense keyboard dat lekker typt. De bouwkwaliteit is niets speciaals, maar zeker niet slecht. Ben er zeer tevreden mee, ideaal toetsenbord voor op kantoor.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavey
@Olaf van der Spek je zou eventueel marktplaats ofzo af kunnen struinen op zoek naar wat mechanische keyboards. Of dumpster diving. Zo hoop ik binnenkort een Dell met Alps complicated black in ontvangst te mogen nemen :D \o/

• Kuurde
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-03-2022
Welke lay-out wil je? azerty, TKL
Wil je met of zonder numpad? zonder
Wil je backlight? hoeft niet
Welke MX Switch prefereer je? brown
Wat je is je budget? niet van belang
Wil je macro toetsen? nee
Doel van het keyboard? Toetsenbord voor op kantoor, liefst een normaal ogend toetsenbord zonder "gaming bling bling"
Wat weet je al?
Dat azerty, non-gaming, mechanische toetsenborden blijkbaar niet zo gemakkelijk te vinden zijn ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavey
Je kan opteren voor een programmeerbaar keyboard, al dan niet zelfbouw. TKL wordt al iets lastiger, maar als je in de 60% hoek wilt gaan zitten, dan heb je tonnen en tonnen aan zelfbouw opties.

GH60/Satan60 gebaseerde oplossingen PCB/kits, Pok3r's, whitefox (kono.store), of een Phantomboard:
https://mechanicalkeyboar...hp?l=product_detail&p=536

Maar goed, in de zelfbouw wereld, heb ik gemerkt, is de 60% optie het meest voorhanden.

Hier enkele AliExpress links die ik in m'n wishlist heb zitten:

https://www.aliexpress.co...e-cherry/32469630886.html

https://www.aliexpress.co...d-Layout/32620290856.html

Infinity 60% clone:
https://www.aliexpress.co...bilizers/32691534503.html

Of je kan kijken op de github's van Matt3o/Input Club om zelf je PCB te laten fabriceren voor bijv. de Infinity Ergodox, of gewoon de Infinity 60%, of de Whitefox. Of de github van Komar voor de GH60 files.

TKL heb ik zelf nog niet gevonden, misschien is het er wel, maar wie weet.

Daarna kan je zelf bepalen welke switches je wilt. MX Brown? Zealios (mooi paars is niet lelijk)? MX Brown met andere veringen? Toch clicky?

Oh, er is toch zoveel te vinden :D

Want een shop keyboard in Azerty gaat lastig worden :D Dan moet je ook nog een keycap set hebben waarbij je de qw om kan wisselen voor az zonder issues. DSA profiel is niet zo lastig, maar als je andere profielen prefereert, die enigszins gevormd zijn, dan moet je ook een internationale kit zien te vinden. Prijs kan aardig oplopen :D Maar dat is inherent aan zelfbouw.

Als je blind kan typen, volstaat een normale qwerty set, en dan programmeer je het gewoon als azerty. Confusing voor degenen die niet blind kunnen typen. Maar dat zou een "basis" skill moeten zijn voor iedereen die dagelijks met computers werkt imnho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
Inderdaad, een AZERTY tkl is gewoon niet te vinden, best bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuurde
Hmmm, zelfbouw schrikt me wel wat af. Ben niet zo handig/geen kennis. Ik kan blind typen dus QW met AZ switchen is het probleem niet. Het zijn die symbolen die ik niet allemaal blind weet zitten. En de symbolen zijn toch niet zomaar te switchen tussen qwerty en azerty dacht ik.

Of misschien moet ik gewoon maar eens switchen naar qwerty. Als Vlaming heb ik niet persé een azerty nodig ... (al ging dat accentje typen wel blindelings :p )

[ Voor 11% gewijzigd door Kuurde op 11-09-2017 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:18

skoozie

SCSI

Kuurde schreef op maandag 11 september 2017 @ 09:30:
Hmmm, zelfbouw schrikt me wel wat af. Ben niet zo handig/geen kennis. Ik kan blind typen dus QW met AZ switchen is het probleem niet. Het zijn die symbolen die ik niet allemaal blind weet zitten. En de symbolen zijn toch niet zomaar te switchen tussen qwerty en azerty dacht ik.

Of misschien moet ik gewoon maar eens switchen naar qwerty. Als Vlaming heb ik niet persé een azerty nodig ... (al ging dat accentje typen wel blindelings :p )
Je kan ook een azerty keycap set erbij nemen, of een keycap set met DSA profiel, die heeft geen aparte hoek/hoogte heeft per rij en kan je de keys plaatsen hoe/waarje ze wilt.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-06 09:48
Harmvdw schreef op maandag 11 september 2017 @ 09:08:
Inderdaad, een AZERTY tkl is gewoon niet te vinden, best bizar.
Gewoon op alternate.be? https://www.alternate.be/Ducky/Keyboards-AZERTY/Ducky-One

[ Voor 24% gewijzigd door Rollo op 12-09-2017 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
Inderdaad daar wel, heb er overheen gekeken omdat de tkl backlight hebben en dit niet hoefde(mag waarschijnlijk wel) maar dan is er inderdaad een die aan alle eisen voldoet. En persoonlijk vind ik Ducky met MX brown erg fijn typen. Ik heb hem thuis ook staan.

• Kuurde
Wow, deze voldoet inderdaad aan alle eisen. Thanks!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:13

mvds

Totally awesome!

Weet iemand een geode manier om de switches schoon te maken van een mechanisch toetsenbord? Ik heb een Logitech G810 Orion Spectrum waar wat wijn (beetje maar) overheen is gegaan.

Toetsenbord werkt wel gewoon alleen zitten enkele toetsen wat vastgekleefd. Als ik ze met kracht indruk worden de toetsaanslagen wel gewoon geregistreerd dus de toetsen werken wel prima, maar het tiept nogal lasting wanneer de toetsen "vast" zitten :P

Iemand een goede manier om de schakelaars schoon te maken zonder ze te vernielen?

• PatrickvL
  • Laatst online: 14:53
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 12:11:
De Das is beschikbaar tussen de 170 en 180 euro maar een Ducky van 90 euro zou ook voldoen, mits die de context menu key zou hebben. :(
Ik heb een Ducky One TKL waarbij ik linksonder een windows key heb en rechts onder een context menu key. Dit is instelbaar middels dipswitches. Je kunt de Fn key op verschillende plekken configureren. Ik heb deze op de rechter windows key gezet waardoor daarnaast een context menu key ontstaat. Staat netjes beschreven in de manual. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is :)

• Shivs
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik ben al een tijdje opzoek naar een 60% of TKL bordje dat draadloos zijn werk doet. De tijd dat ik elke milliseconde vertraging opmerk ligt lang achter me ondertussen en ik heb een vreselijke hekel aan kabels die in de weg zitten.

Nu gaat het om een experiment, omdat ik niet weet hoe goed draadloos en mechanisch samen gaan bevallen. Daarom is het budget niet vreselijk hoog, zeg ongeveer 100 euro. Daarmee valt de belangrijkste optie af, namelijk de Varmilo VB87M Bluetooth omdat deze met alle kosten rond de 200 zal uitkomen.

De andere optie is een Obins Anne Pro die wel ongeveer voor mijn budget te krijgen is. Nu heb ik de review die hiervoor op Tweaksers staat uiteraard gelezen en ik heb nog een stuk of 20 andere reviews gelezen, maar ik vroeg me af of er meer Tweakers zijn die dit bordje hebben. En vooral natuurlijk hoe die bevalt.

• lauranvh
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-03 20:00
JelkeBart schreef op woensdag 13 september 2017 @ 15:37:
Ik ben al een tijdje opzoek naar een 60% of TKL bordje dat draadloos zijn werk doet. De tijd dat ik elke milliseconde vertraging opmerk ligt lang achter me ondertussen en ik heb een vreselijke hekel aan kabels die in de weg zitten.

Nu gaat het om een experiment, omdat ik niet weet hoe goed draadloos en mechanisch samen gaan bevallen. Daarom is het budget niet vreselijk hoog, zeg ongeveer 100 euro. Daarmee valt de belangrijkste optie af, namelijk de Varmilo VB87M Bluetooth omdat deze met alle kosten rond de 200 zal uitkomen.

De andere optie is een Obins Anne Pro die wel ongeveer voor mijn budget te krijgen is. Nu heb ik de review die hiervoor op Tweaksers staat uiteraard gelezen en ik heb nog een stuk of 20 andere reviews gelezen, maar ik vroeg me af of er meer Tweakers zijn die dit bordje hebben. En vooral natuurlijk hoe die bevalt.
Op de banggood site staan nog 174 gebruikers beoordelingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmvdw
Weer een klein stukje verder met mijn numpad. Vandaag even de bovenplaat gesneden en bij het passen van de stabilisator kwam ik er achter dat ik de verkeerde besteld heb :| heb een pcb mount in plaats van plate mount.
Maar verders gaat het lekker door. Wacht nu alleen nog op mijn arduino en de stabilisator.
Ben druk bezig met de software en de elektronica kant.

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:18

skoozie

SCSI

@JelkeBart je kan ook kijken naar een "drevo calibur" 71 key (60% met pijltjes en ins/home/etc, of je kunt het zien als een TKL zonder F-rij) rgb bluetooth (4.0) is als ik me niet vergis een rebrand van keycool welke ik zelf naar volle tevredenheid gebruik.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• Rollo
JelkeBart schreef op woensdag 13 september 2017 @ 15:37:

ik heb de anne pro met browns. is mn favo toetsenbord (heb ook nog een masterkeys met browns en zelfbouw met blues) en neem hem elke dag mee naar werk. draadloos vind ik wel vervelend, die paar ms vertraging merk je toch dus heb hem eigenlijk altijd aan de kabel. wel via banggood bestellen en verzenden via PMD, dan gaan ze buiten de douane om, scheelt 30 euro aan btw kosten en heb je hem dus voor +-60 euro in huis. laatste firmaware update ook er meteen opzetten dan anders lopen je ledjes de hele tijd vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Hebben meerdere mensen met een Masterkeys (white led) van Cooler Master het euvel dat numlock/scroll lock/capslock niet meer hun led aangooien als ze geactiveerd zijn? Als ik het toetsenbord loshaal en weer inplug springen ze weer aan als ze actief zijn.-update- tis nu blijvend weg, must have been the wind :+

Ben overigens nog steeds erg blij met het tobo. Denk dat ik voor gamen bij een maatje er eentje bijhaal: heeft hij dan permanent daar liggen. Dacht: een S-versie is goed genoeg en wat goedkoper..scheelt het maar 2 euro :P

Mbt mijn queeste voor een mech voor aan mijn Mac: zie wel meer wireless low profile tobo's verschijnen, maar helaas nog niet in de gewenste uitvoering: ze hebben de verkeerde switch of een weird ass layout/formaat :P Patience is a virtue :+

[ Voor 12% gewijzigd door 2Dutch op 21-09-2017 21:15 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainbow
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Ik hoop dat het mag, maar een kleine promotie voor mijn advertentie voor een Key Tester, als iemand daarin geïnteresseerd is :) V&A aangeboden: Cooler Master Mechanical Key Switch Tester

Edit: dat was snel, had ik niet verwacht.

[ Voor 8% gewijzigd door Rainbow op 18-09-2017 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rollo schreef op donderdag 14 september 2017 @ 06:30:
[...]

ik heb de anne pro met browns. is mn favo toetsenbord (heb ook nog een masterkeys met browns en zelfbouw met blues) en neem hem elke dag mee naar werk. draadloos vind ik wel vervelend, die paar ms vertraging merk je toch dus heb hem eigenlijk altijd aan de kabel. wel via banggood bestellen en verzenden via PMD, dan gaan ze buiten de douane om, scheelt 30 euro aan btw kosten en heb je hem dus voor +-60 euro in huis. laatste firmaware update ook er meteen opzetten dan anders lopen je ledjes de hele tijd vast.
Gebruik je toevallig de meegeleverde Bluetooth-adapter?

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nino96
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-04 22:05
Iemand een idee waar je een Pok3r of een soort gelijke keyboard kan kopen. Ik wil namelijk een klein mechanisch toetsenbordje om mee te nemen. Dan wel niet voor een lan als naar het werk. Op het werk mag ik met Blacks, Reds en browns typen. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lauranvh
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-03 20:00
Nino96 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 09:24:
Iemand een idee waar je een Pok3r of een soort gelijke keyboard kan kopen. Ik wil namelijk een klein mechanisch toetsenbordje om mee te nemen. Dan wel niet voor een lan als naar het werk. Op het werk mag ik met Blacks, Reds en browns typen. Iemand een idee?
AliExpress of BangGood

Misschien duitse of engelse ebay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
MiBe schreef op maandag 18 september 2017 @ 18:31:
[...]

Gebruik je toevallig de meegeleverde Bluetooth-adapter?
Nee, gewoon de ingebouwde bluetooth 4.0 op mijn dell lattitude e7450.
Anne pro op banggood, voor 60 - 70 euro legt die op je deurmat zonder douane gezeur als je via pmd laat bezorgen (geen dhl pakken). Bij mij op kantoor hebben 5 man hem inclusief ikzelf :P. Pok3r is wel iets beter natuurlijk maar betaal je ook voor. Zie Pok3r vs Anne pro hiero: YouTube: Poker vs. Anne Pro ~ 60% KEYBOARD BATTLE!

[ Voor 60% gewijzigd door Rollo op 19-09-2017 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nino96
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-04 22:05
lauranvh schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 09:33:
[...]

AliExpress of BangGood

Misschien duitse of engelse ebay.
Zit je dan niet met inkoop/invoer rechten en belastingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppux
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-05 21:04
MyKeyboard (BE)
CandyKeys (DE)

Meestal zijn ze wel nooit op stock en zal je moeten preorderen zodat je er bij de volgende batch bij bent. Ik kan je alleszins de Pok3r met MX clears aanraden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nino96 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 10:50:
[...]

Dat ligt er net aan. Mijn Ajazz van Aliexpress kwam zonder problemen aan. De volgende kan weer net wel pech hebben en invoerkosten krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rollo
Nino96 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 10:50:
[...]

Als je bij Banggood via PMD laat bezorgen niet: http://forum.fok.nl/topic/2339026 . Standaard staat die volgens mij op DHL dus ff goed opletten als je besteld dat je PMD kiest. Heb al 5 Anne Pro's zonder extra kosten zien binnen komen.

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:05
Na deccenia op een simpele dell ramplank te typen wil ik gaan overstappen op een mechanisch toetsenbord. Heb al veel gelezen en nu wordt het tijd om verschillende type switches te proberen. Heb nog enkele vragen:
  1. Is er een RGB/backlit toetsenbord die zijn kleuren kan aanpassen aan de hand van welk programma er open staat? Heb nu het idee dat het fijn zou kunnen zijn wanneer je in een uitgebreid programma (bv Photoshop, Lightroom, InDesign) aan het werken bent je kan zien welke keys/shortcuts je kan gebruiken omdat je ze kan laten oplichten.
  2. Hoe ervaren de mensen een TKL toetsenbord? Is het een gemis aan het begin of wen je er aan?
  3. Wat zijn de ervaringen met een keyboard met een gecombineerde numpad zoals de Cooler Master Masterkeys Pro M? Dit in bijvoorbeeld Excel waarbij je natuurlijk nog wel is schakelt tussen pijltjes en nummers.
Achtergrond info:

Welke lay-out wil je?
ANSI met QWERTY indeling. Over een full, TKL of een tussen oplossing (bijvoorbeel de Cooler Master Masterkeys Pro M) weet ik nog niet. Ik overweeg nu om over te stappen na een wat smaller keyboard in verband met de ergonomie maar functionaliteit staat voorop.

Wil je met of zonder numpad?
Afhankelijk van de ervaringen van de mensen hier, zie vraag.

Wil je backlight?
Niet persé, als het een nuttige functie heeft, zie vraag, is het wellicht handig.

Welke MX Switch prefereer je?
Ik denk brown of red. Moet ik nog testen. Blauw valt af vanwege het geluid.

Wat je is je budget?
Max is eigenlijk wel EUR 200

Wil je macro toetsen?
Nee, multimedia keys zou ik wel graag zien (volume up/down/mute).

Doel van het keyboard?
Toetsenbord voor thuis gebruik met voornamelijk Office, Lightroom, InDesign en heel af en toe een spelletje.

Wat weet je al?
De verschillende switches eerst testen. Dan keuze layout nog maken. Voor nu kijk ik naar: Das Keyboard 4 Ultimate, MSI GK-701 Gaming Keyboard, CM Storm QuickFire Ultimate, Cooler Master MasterKeys S, Cooler Master MasterKeys Pro M, Cooler Master MasterKeys Pro L.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rollo
Oesie schreef op woensdag 20 september 2017 @ 14:42:
  1. Is er een RGB/backlit toetsenbord die zijn kleuren kan aanpassen aan de hand van welk programma er open staat? Heb nu het idee dat het fijn zou kunnen zijn wanneer je in een uitgebreid programma (bv Photoshop, Lightroom, InDesign) aan het werken bent je kan zien welke keys/shortcuts je kan gebruiken omdat je ze kan laten oplichten.
Kan met Logitech G Pro: productreview: Logitech G Pro (Qwerty US) review door Foritain . Is wel met Romer G switches, voelen een beetje als browns.

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

2Dutch schreef op zondag 17 september 2017 @ 10:59:
Ben overigens nog steeds erg blij met het tobo. Denk dat ik voor gamen bij een maatje er eentje bijhaal: heeft hij dan permanent daar liggen. Dacht: een S-versie is goed genoeg en wat goedkoper..scheelt het maar 2 euro :P
Voor de liefhebbers, spotte toevallig dat de S-versie met red switches een stukje goedkoper is (tijdelijk I reckon): pricewatch: Cooler Master MasterKeys Pro S - White LED (Cherry Red) Qwerty US

69 euro ex verzenden :) Meteen ff besteld, en soon weer even wat o-rings ronselen via eBay :P

[ Voor 4% gewijzigd door 2Dutch op 23-09-2017 12:13 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Olaf van der Spek
  • Niet online
PatrickvL schreef op woensdag 13 september 2017 @ 15:08:
[...]

Ik heb een Ducky One TKL waarbij ik linksonder een windows key heb en rechts onder een context menu key. Dit is instelbaar middels dipswitches. Je kunt de Fn key op verschillende plekken configureren. Ik heb deze op de rechter windows key gezet waardoor daarnaast een context menu key ontstaat. Staat netjes beschreven in de manual. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is :)
Oh wow, bedankt! Besteld. Had Ducky support al gevraagd over die menu key maar die zeiden niks over dipswitches..
Heb side printed caps, blank caps waren beter geweest maar dit is ook al leuk.

[ Voor 6% gewijzigd door Olaf van der Spek op 23-09-2017 17:15 ]

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Omdat ik zo tevreden ben over m'n recente aangeschafte eerste mechanische keyboard, heb ik er ook maar ééntje voor op het werk besteld. Ik wilde niet teveel uitgeven dus maar een China boardje besteld (Motospeed CK104, red switches 8) ). 37 euries en gelukkig geen importkosten hoeven te betalen. De switches zijn wel duidelijk zwaarder dan m'n Suora FX. Ik vind het zelfs lijken op een gewoon rubber dome keyboard. Voor de rest is de bouwkwaliteit wel degelijk, de layout is prettig en hij typt lekker dus voor dat geld ga ik niet klagen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Pno3oYj3Gz25c1oc79u3e0e4/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 379932

Welke lay-out wil je?
Qwerty, standaard indeling.

Wil je met of zonder numpad?
Met.

Wil je backlight?
Nee

Welke MX Switch prefereer je?
Ik vind bruin/blauw fijn typen. Maar het is voor op kantoor dus ik zoek eigenlijk iets wat iets stiller is dan bruin.

Wat je is je budget?
100-150

Wil je macro toetsen?
Nee

Doel van het keyboard?
Enkel voor op kantoor, waar ik aan een blok zit met collegas.

Heeft iemand een goede suggestie voor een zo standaard mogelijk zwart/grijs toetsenbord met numpad en switches die (liefst) iets stiller zijn dan bruin? (Thuis gebruik ik een ducky one met bruine switches)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 379932 op 24-09-2017 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CM Storm Rapid-i schiet mij zo te binnen, of de anderen in de Rapid serie. Het geluid is afhankelijk van het bottomen of niet en de plank/plaat waar je uiteindelijk op komt als je wel tot de bodem indrukt. Je kan dit veranderen met O-ringen, iets wat ik wel aanraad voor op kantoor.

Nu ik even nadenk, volgens mij heeft elke Rapid backlight, dus in die zin is 't weer niet naar jouw wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 379932

Hero of Time schreef op zondag 24 september 2017 @ 20:38:
CM Storm Rapid-i schiet mij zo te binnen, of de anderen in de Rapid serie. Het geluid is afhankelijk van het bottomen of niet en de plank/plaat waar je uiteindelijk op komt als je wel tot de bodem indrukt. Je kan dit veranderen met O-ringen, iets wat ik wel aanraad voor op kantoor.

Nu ik even nadenk, volgens mij heeft elke Rapid backlight, dus in die zin is 't weer niet naar jouw wensen.
Zou een bord met bruine switches en O-ringen al genoeg geluid reduceren denk je?

En zijn er webshops waar ik de ringen er direct kan bij bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Anoniem: 379932 schreef op zondag 24 september 2017 @ 20:40:
[...]

Zou een bord met bruine switches en O-ringen al genoeg geluid reduceren denk je?
Het verandert het geluid en dempt het iets. Met name het veranderen van het geluid kan al veel schelen. Je hoort een lagere klank als je de toets helemaal indrukt.
En zijn er webshops waar ik de ringen er direct kan bij bestellen?
Die zijn er wel, maar iets lastiger te vinden. Het zou goed kunnen dat Alternate rode en/of blauwe O-ringen verkoopt. Ik heb echter transparante via Banggood voor een euro ofzo. Heb wel een paar weken moeten wachten, maar och, het komt vanzelf wel. Tot die tijd valt het geluid echt wel mee. Als je collega's op hun toetsenbord tikken alsof ze in spijkerschrift aan het schrijven zijn, valt het nog erg mee ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
Zal me niet zo zorgen maken om het geluid. Als consultant zit ik bij verschillende klanten op locatie met brown switch keyboard en nog nooit iets over gehoord (behalve positieve opmerkingen van mensen die zeggen hee leuk zo'n toetsenbord met retro gevoel).

Als ik op kantoor zit zitten we met zn 4en aan bureau blok, ook nog nooit geklaag over gehad. Sterker nog, mijn collega's hebben inmiddels ook allemaal een mech toetsenbord aangeschaft.

Heb rode O rings wel geprobeerd btw maar voelde vervelend, alsof er vuil onder je toetsen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:04
Heeft hier iemand nog problemen met de Gigabyte Force K85 met Kailh red switches? Na een klein jaar gebruiken krijg ik de indruk dat sommige switches niet helemaal jofel werken. Regelmatig heb ik met typen dat toetsen niet reageren, soms zelfs niet na nog een keer indrukken. Er is geen touw aan vast te knopen wanneer het wel of niet gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shivs
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik kon het niet laten om deze mee te nemen https://www.massdrop.com/...-mini-mechanical-keyboard.

In mijn geval met normale keycaps en Gateron clear voor nog geen 50 euro inclusief verzendkosten.

Nu wachten tot die in Nederland aankomt.

Ik twijfel nog steeds om ook nog een draadloos bordje te kopen, maar dat komt later nu ik deze heb gekocht.

• Medabi3
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 13:03
Rens1967 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 10:47:
Heeft hier iemand nog problemen met de Gigabyte Force K85 met Kailh red switches? Na een klein jaar gebruiken krijg ik de indruk dat sommige switches niet helemaal jofel werken. Regelmatig heb ik met typen dat toetsen niet reageren, soms zelfs niet na nog een keer indrukken. Er is geen touw aan vast te knopen wanneer het wel of niet gebeurt.
Alhoewel ik dit speciefieke board zelf niet heb, merkte ik al heel snel op dat mijn kailh black keyboard dubbele toetsen of totaal geen toetsen meer ging registreren na een paar maanden, misschien ligt dit aan de switches.

• Rollo
Heb je al naar de printplaat gekeken? Misschien zitten er gewoon wat switches los en is het een kwestie van even aanstippen met de soldeerbout.

• Rens1967
Bedankt voor de tip, daar had ik nog niet aan gedacht. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Laatst online: 07-06 22:57

Deathchant

Don't intend. Do!

Nou, ik heb sinds vanmorgen de Corsair K95 Platinum met cherry MX brown. Mijn eerste indrukken na nog nooit een mechanisch tobo te hebben gehad:

- Dit tobo is een stuk kleiner dan de G15 Logitech. Moet de positie van mijn handen nog laten wennen.
- Toetsen prijken een stuk hoger uit het toetsenbord. Bij het typen an sich voelt het natuurlijk aan, maar als je naar de pijltjestoetsen en het insert/delete/home paneel gaat voel je dit hoogteverschil enorm.
- Het indrukken van linkershift voelt aan alsof die minder ver naar onder drukt dan gewoon de letters, maar dat is natuurlijk gewoon even gewenning.
- Het typt wel echt superlekker!! Ik ben blij dat ik toch geen stuggere keys heb, deze browns zijn perfect!
- De CUE software is niet echt intuitief. Is me al blijven hangen een paar keer en ook het niet-hoeven-bevestigen/saven van actions en lighting effects voelt wat vreemd. Je maakt je changes en je hoeft nergens op OK of save te drukken. Ik heb gewoon het default profiel geedit. Ik hoef niet meerdere profielen. Nergens is echt duidelijk wat het verschil is tussen een default profiel te hebben of een custom profile dat gesaved kan worden naar het device. Ook geen idee wat het OSD settings doet. Ik heb DPI change/sniperbutton aangezet, maar het doet verder niks...
- Al die lighting effects...erg leuk, maar ik heb al gauw het profiel dusdanig ingesteld dat ik gewoon een color pulse actief heb (langzaam) en dan een type lighting (key) short. Steeds dat geflikker tijdens gamen word ik gek van :)
- De geribbelde spatiebalk is echt super!
- Zichtbaarheid verlichting van onderste letter van keys met een dubbele letter is slecht, maar ja, dat krijg je met ledjes die aan de bovenkant van de toets zit. Goed te zijn bij de getallen 1, 2, 3...0 en ook bij de capslock. Het stoort me eigenlijk verder niet zo, maar het valt wel op.
- De geribbelde WASD keycaps vind ik klote om te gebruiken tijdens gamen en ook tijdens typen.
- Kabaal :( T.o.v. mijn logitech G15 maakt dit Corsair tobo veel geluid wanneer de toetsen de bodem raken. Ben ik niet gewend. Zelfs met koptelefoon op en de muziek zacht hoor je het flink.
- Mijn G15 tobo heeft altijd volledig plat gelegen en ik heb nooit een polssteun gehad. De polssteun van deze K95 is echt heel fijn. Alhoewel het voor mij eerder een palm-steun is en niet zo zeer een polssteun.
- Ik moet helaas ook wat dingetjes opgeven wat ik wel gewend was: het LCDtje van de G15 waarop ik alle system stats van mem/cpu/gpu kon zien. Die ben ik helaas kwijt nu.

Naast dat heb ik ook een nieuwe muis, de Logitech G403 prodigy (corded) en ook dit is echt een zeer goeie aankoop! Ligt lekker in mijn grote handen, scrollwieltje is fijn en het werkt allemaal super! Ook hier moet ik e.e.a. inleveren: het scrollwieltje kan niet sideways scrollen, wat mijn G5 wél kon. Ook heb ik geen DPI + en - knopje meer, dus ik moet altijd maar raden op welke DPI hij staat. Op mijn G15 tobo kreeg ik op het LCDtje een melding van naar welke DPI ik geswitched was...Ook maken de clicks een stuk meer geluid dan mijn G5 muis. Kwestie van gewenning hoop ik dan maar, want de muis voelt wel echt superfijn aan, ook tijdens gamen.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

@Deathchant: leuk om je ervaringen te lezen. Als ik je een kleine tip mag geven wat betreft het wennen aan de grootte en de nieuwe layout: doe elke dag 15-30mins hier wat opdrachtjes en je bent zo gewend aan je nieuwe tobo. Werkte voor mij heel goed. Zorg dat je gelijk begint met de wat geavanceerde opdrachten (de hoge nummers) want die beginopdrachten zijn echt voor complete beginners. Registreren hoeft overigens niet perse.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Dat is niet echt nodig, maar bedankt :) Overigens, ik snap de balle van die profielen in CUE. Je hebt default profiel en 3 hardware profielen. Ik heb het default profiel geedit naar mijn wensen. Zodra ik windows vergrendel, dan springt ie van default af, en als ik dan terug kom in windows dan krijg ik een of andere profile conflict error terwijl ik verder niks aan die profielen gedaan heb. Echt verschrikkelijk, geen idee hoe ik het weg krijg. Ik kan namelijk de macro knoppen assignen aan het openen van een applicatie zoals origin of battlefield, maar dat gaat dus niet als ik dit wil doen in een hardwareprofiel. Dan zegt ie dat het launchen van applications niet mogelijk is.
Wazige shit...

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Moest hoognodig even wat bordjes opruimen. Evenveel bordjes als handen vind ik acceptabel, evenveel bordjes als vingers is overdreven. Voor de geinteresseerden: https://tweakers.net/aanbod/user/468821/

Geen exoten, maar wel een aantal wat zeldzamere combinaties van bord/switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

@Foritain gezien de hoeveelheid tobo's die jij in je handen hebt gehad ben ik wel benieuwd naar wat jij persoonlijk het prettigste tobo en de fijnste switches vind.

[ Voor 3% gewijzigd door temp00 op 29-09-2017 17:07 ]

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:54
Foritain schreef op woensdag 27 september 2017 @ 21:18:
Moest hoognodig even wat bordjes opruimen. Evenveel bordjes als handen vind ik acceptabel, evenveel bordjes als vingers is overdreven. Voor de geinteresseerden: https://tweakers.net/aanbod/user/468821/

Geen exoten, maar wel een aantal wat zeldzamere combinaties van bord/switch.
Hey Foritain, zag dat jij de Logitech G413 gereviewed hebt. De backlight van het toetsenbord blijft echter aan staan als de pc uit is. Weet jij hoe dit te verhelpen is?

• haakjesluiten
  • Laatst online: 09:34
Na +/- 5 jaar ging de linker ctrl knop van mijn CM quickfire kapot. Ga ik nog wel eens oplossen heb de losse cherry red switch al besteld maar vond het het ook wel een mooie gelegenheid om eens wat anders te proberen. Obins Anne pro gehaald toen die laatst in de aanbieding van bij banggood.

Het is nog even wennen maar de gataron brown switches bevallen alvast erg goed. Beetje jammer dat je alles via de app moet configureren is beetje gepruts op je iPhone. Ook moet ik nog even wat vinden op media controls. Simpele acties als volume up, down, volgende en vorige nummer is toch wel fijn om gewoon onder een (fn) toets te hebben.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Q0WjFvd.jpg

Plaatjes bij het praatje, eerste poging voor een PUGB rgb layout

[ Voor 8% gewijzigd door haakjesluiten op 30-09-2017 14:27 ]

• Rollo
Crazyanz schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 14:22:
Het is nog even wennen maar de gataron brown switches bevallen alvast erg goed. Beetje jammer dat je alles via de app moet configureren is beetje gepruts op je iPhone.
Ik doe het altijd via de windows app, heeft iemand anders ervoor gemaakt werkt veel beter:P Kan je die rare app van ze van je telefoon verwijderen en hoef je hem ook niet meer met bt met je foon te koppelen. https://github.com/kprinssu/anne-keyboard-windows

[ Voor 5% gewijzigd door Rollo op 30-09-2017 14:32 ]

• haakjesluiten
Rollo schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 14:31:
[...]

Ik doe het altijd via de windows app, heeft iemand anders ervoor gemaakt werkt veel beter:P Kan je die rare app van ze van je telefoon verwijderen en hoef je hem ook niet meer met bt met je foon te koppelen. https://github.com/kprinssu/anne-keyboard-windows
Nice :) werkt niet helemaal hier, krijg volume up niet aan de praat en kleuren lichten in 1 kleur op. Doe ik wat verkeerd?

waar is de "anne" knop trouwens voor?

[ Voor 21% gewijzigd door haakjesluiten op 30-09-2017 14:56 ]

• Rollo
Ik snap niet helemaal met wat je bedoeld dat de kleuren in 1 kleur oplichten, heb je het dan ioer je eigen lichtprofiel wat je heb gemaakt? Heb je de firmware wel bijgewerkt naar 1.4 (zowel van de leds als main, hebben beide hun eigen firmware)? Anne knop is doelloos is alleen voor macro's af te trappen, die niet helemaal lekker meer werken na firmware versie 1.1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik heb nu een paar dagen flink erop getikt, zowel gaming als typen.
1 woord: ge-wel-dig! Nog nooit een mech gehad maar dit is gewoon andere koek. Ik vind het echt super typen! Ik moet wel zeggen dat ik nog niet kan wennen aan het lawaai. Dit is een van de stillere switches, maar als de toets de bodem raakt maakt het toch wel veel lawaai.

Voor mij kon er nog wel een standje minder fel bij. Maar gelukkig stoort het niet in een volledig donkere kamer.
@Foritain Nog bedankt voor het meedenken een paar pagina's geleden en mede door jouw review ben ik toch overstag gegaan. Ook de muis (Logitech G403 prodigy) was een erg goeie keuze!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
temp00 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 17:07:
@Foritain gezien de hoeveelheid tobo's die jij in je handen hebt gehad ben ik wel benieuwd naar wat jij persoonlijk het prettigste tobo en de fijnste switches vind.
Tag werkte niet volgens mij :D

Ik ben zelf best een brutus, ik tik op MX Green eigenlijk even prima als MX Brown. Ik heb zelf wat bezwaar opgebouwd tegen MX Red omdat ik met de vingers in rust er te eenvoudig doorheen zak, maar verder.. tja. Clicky voelt m.i. het best (Blue/Green), maar tactile heeft de gezondere balans tussen gevoel en geluid (Brown/Clear). Een dik MX Clear board zou ik wel willen hebben eigenlijk.

Welk bord specifiek? Tja, veel lood om oud ijzer. Welke features wil je, wat vind je mooi? Ik denk dat de K95 Platinum op dit moment het dikste retail bordje is dat ik ken, maar ik tik momenteel ook nog op een Trigger-Z (polssteun 4tw), een Claymore, Strafe RGB, etc. Er zt een lijn in dat wat duurder je meer biedt, maar als je geen mega budget hebt is iets toegankelijkers als een MasterKeys o.i.d. m.i. een hele prima keuze. Slechte mechs zijn wdb zeldzaam.
Wouter Lucassen schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 12:33:
[...]

Hey Foritain, zag dat jij de Logitech G413 gereviewed hebt. De backlight van het toetsenbord blijft echter aan staan als de pc uit is. Weet jij hoe dit te verhelpen is?
Dat hoorde ik wat later ook, ik begreep van niet. Opvallend genoeg gaan de leds van mn Trigger-Z wel uit, maar weer aan als je een toets aanraakt, zelfs als de pc aan staat. best verwarrend.

@Deathchant nice :D enjoy :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens1967
Rollo schreef op woensdag 27 september 2017 @ 15:05:
Heb je al naar de printplaat gekeken? Misschien zitten er gewoon wat switches los en is het een kwestie van even aanstippen met de soldeerbout.
Ik heb het toetsenbord uit elkaar gehaald, en naar de soldeerpunten gekeken. Ik kon er zo niks aan ontdekken. Jammer, ik vond de looks heel mooi, strak en simpel.

Ik had ondertussen al besloten om een ander toetsenbord te kopen, ik typ dit stukje nu op een Corsair Gaming K70 LUX RGB met Cherry MX Brown. Ik heb het gevoel dat deze toetsen net iets fijner typen, en niet alleen omdat het brown switches zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-04 15:56
Rens1967 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 10:47:
Ik heb ook de Force K85 (sinds oktober 2016) en heb hier ook last van en het is eigenlijk best frustrerend ondertussen :s
Misschien ga ik toch maar even contact opnemen met de webshop en/of gigabyte want verder is het echt een heerlijk solide ramplankje en dat van die brakke switches is gewoon zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens1967
Ik had die van mij vorig jaar oktober bij Afuture gekocht, maar die zijn helaas failliet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Rollo schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 17:17:
Ik snap niet helemaal met wat je bedoeld dat de kleuren in 1 kleur oplichten, heb je het dan ioer je eigen lichtprofiel wat je heb gemaakt? Heb je de firmware wel bijgewerkt naar 1.4 (zowel van de leds als main, hebben beide hun eigen firmware)? Anne knop is doelloos is alleen voor macro's af te trappen, die niet helemaal lekker meer werken na firmware versie 1.1.
ja ik had een FN layer en een lichtprofiel gemaakt maar als ik die sync kleurt het hele toetsenboard rood op ipv de kleuren die ik had ingesteld. Ik heb het inmiddels via de app gedaan dus wat minder relevant maar in de toekomst misschien nog wel eens handig.

Iets anders wat mij opvalt is dat het toetsenboard aanblijft staan als de computer uit is. Nou zit er natuurlijk een batterij in maar is er geen "slaap modus" oid? ik gebruik het toetsenboard trouwens gewoon bedraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
hmm die problemen heb ik nit met de leds maar gebruik eigenlijk altijd de ingebakken modusjes kwa leds. voor het "uitzettrn"; fn+b en dan de mintoets, dat zet de bluetooth uit. meer dan dat kan je hem niet uitzetten. wat je ook kan doen is de 5 schroefjes ff losmaken en dan de accu eruit halen als je hem toch alleen maar bedraad gebruikt. zelf ook al aan zitten denken omdat die soms in mn rugtas aangaat en dan paired met mijn telefoon, waardoor het toetsenbord van mn telefoon zelf niet meer werkt xD en ik weer denk dat mn telefoon kapot is, haha.... sommig gebruikers hebben er uitknop zelf ingezet: https://www.reddit.com/r/...g_able_to_fully_turn_off/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@Foritain Wellicht handig om te vermelden in je review: Ik heb een Gigabyte Z68XP-UD5 moederbord en ik kom het bios niet in met mijn K95 Platinum. Schijnbaar hebben mechanische keyboards ook een bootcycle die langzamer is dan de bios cycle van de pc waardoor dit toetsenbord in eerste instantie niet bruikbaar lijkt in de bios. De reguliere K95 schijnt een bios switch te hebben achterop het keyboard speciaal voor dit geval. De K95 Platinum heeft deze switch niet en moet middels een toetsencombinatie aangezet worden (F1+Windows lock key) en dan kun je het toetsenbord pas gebruiken om je boot te onderbreken en in het bios te komen en te gebruiken. HJet toetsenbord blijft in deze bios-mode totdat je dezelfde toetsencombinatie opnieuw indrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDweep
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-05-2021
Zijn er tweakers die meedoen met de Preonic drop op Massdrop.com? Hij valt ergens maart volgend jaar op de deurmat, dus het is nog even wachten.

Ben vooral benieuwd hoe jullie omgaan met programmeerbare toetsenborden en of jullie wijze lessen hebben die je wilt delen. O-)

Edit:
Dit Youtube-filmpje helpt al een heel stuk:Program your keyboard: EasyAVR intro.

EasyAVR wordt alleen heel langzaam ontwikkeld, dus zelf QMK maken heeft de voorkeur. Daar gaat nog wat werk in zitten, aangezien het bouwen van die layers minder duidelijk wordt uitgelegd. Heb nog wat werk te doen.

[ Voor 33% gewijzigd door TheDweep op 05-10-2017 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens1967
MonkeyJohn schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 10:31:
[...]

Ik heb ook de Force K85 (sinds oktober 2016) en heb hier ook last van en het is eigenlijk best frustrerend ondertussen :s
Misschien ga ik toch maar even contact opnemen met de webshop en/of gigabyte want verder is het echt een heerlijk solide ramplankje en dat van die brakke switches is gewoon zonde.
Ik heb ondertussen contact gezocht met Gigabyte, en mag het toetsenbord terugsturen. Afwachten wat ze gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-04 15:56
@Rens1967 Die van mij ligt ondertussen als RMA al bij 4launch. Finger crossed dus :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:09

Angeloonie

Cheeseburger Addict

@MonkeyJohn @Rens1967 Ben reuze benieuwd naar de afloop! Heb precies hetzelfde namelijk. Niet reagerende toetsen en soms meerdere aanslagen ipv 1.

@Rens1967 vroegen ze nog om een factuur oid? Heb hem niet van Afuture maar wil gewoon liever rechtstreeks met Gigabyte contact ipv via-via.

[ Voor 10% gewijzigd door Angeloonie op 10-10-2017 10:23 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens1967
Ze behandelen mijn rma-aanvraag zelf omdat Afuture failliet is. Ik heb geen idee of ze jouw aanvraag ook zelf afhandelen. Je kan het proberen via rma@giga-byte.nl . De factuur had ik hen zelf al opgestuurd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bello2185
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:19

bello2185

(=゚ω゚)ノ

Zo, na lang wachten heb ik eindelijk mijn eerste build compleet. Zie hier het eindresultaat :*).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BfZMT7m.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/68jSQp8.jpg

Heb Zealio 78g switches gebruikt voor de meeste toetsen en Gateron Greens voor dingen zoals ESC, CAPSLOCK, WINLOCK, etc. So far ben ik hartstikke tevreden mee, vindt het profiel van de SA toetsen ook erg lekker typen.

Deze vervangt mijn Vortex Race 3 met MX Clears (die ik eigenlijk pas net had), dus mocht je nog een mooie ongebruikte 75% willen scoren, hij staat te koop op mijn profiel. :p

Heb verder ook nog een Realforce met Topre switches in de bestelling staan bij Massdrop, ben ook wel benieuwd hoe dat typt. Maar die zal waarschijnlijk pas ergens einde van het jaar worden verstuurd.

[ Voor 14% gewijzigd door bello2185 op 15-10-2017 17:00 ]

(=´∀`)人(´∀`=) 500px | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fero
  • Laatst online: 17-02-2022
Goedemiddag allemaal!

Ik ben op zoek naar een nieuw bordje, maar heb nogal wat lastige eisen. Dmv filteren ben ik na 3 uur zoeken eigenlijk nog maar één bord tegen gekomen dat aan "alle" wensen voldoet, dus voreg ik mij af of iemand hier met wat meer verstand van import/onbekende merken mij nog verder zou kunnen helpen.

Het eerste vereiste is dat ik graag Cherry MX Brown switches wil, of eventueel iets wat daar heel, heel erg op lijkt. Vooral de tactile bump is een must en liever niet te luidruchtig. Eventueel zouden ze heel iets zwaarder mogen dan de Cherry Browns.

Daarna maak ik het mezelf heel lastig, ik heb namelijk het probleem dat mijn huidige K70 nogal breed is. Hierdoor ligt of het "type-gedeelte" heel ver naar links, of mijn muis heel ver naar rechts, iets waar mijn pols niet echt blij van wordt.
Een ideale uitkomst zou dus TKL zijn, MAAR ik wil juist heel graag een numpad hebben. Ik gebruik de PC voor echt alles, inclusief werk en wil dus wel graag volledige funtionaliteit. Ik zou hiervoor een extern numpad kunnen aanschaffen, maar wat eigenlijk belangerijker is, is de Enter toets op het numpad. Deze is echt heerlijk om met je duim op te rammen, zonder ook maar één van je handen te bewegen, waardoor je super snel prompts kan accepteren of naar een site gaan met hulp van Chrome autofill.
Deze toets moet er echt op zitten imho, maar ik ben natuurlijk blijkbaar de enige ooit die dit doet, dus TKL borden met een enter toets op die locatie blijken niet te bestaan.

De laatste eis is Media Controls. Of dit dedicated knoppen of Fn shortcuts zijn maakt me niet uit, maar ik wil via mijn toetsenbord een liedje kunnen skippen, pauzeren en instant het systeemvolume verhogen of verlagen.

Andere wensen, maar niet noodzakelijk zijn o.a.:
- Floating keys
- (Brushed) Aluminium ziet er echt heel gaaf uit :)
- Backlight maakt me echt niet uit, zolang het het maar of op wit, of uit te zetten is wanneer het er wel op zit.
- Een kabelgoot om de kabel rechts uit het bord te laten komen zou leuk meegenomen zijn.

De enige goede oplossing die ik tot nu toe ben tegen gekomen is dus de CM Masterkeys Pro M, met 92 toetsen waarbij juist het numpad wel blijft, maar de pijltjestoetsen e.d naar binnen in het numpad zijn verplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/2001187315.jpeg

pricewatch: Cooler Master Masterkeys Pro M White (Cherry Brown) Qwerty US

Heeft iemand hier ervaring met dit bord? Hoe bevalt het?

Heeft iemand misschien enig idee waar ik nog meer van dit soort layout bordjes zou kunnen vinden?
Budget is nog een dingetje, echt niet hoger dan €150 graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:26

botoo

💀 too old to die young

Ik gebruik een Masterkeys Pro S TKL en ik ben daar zeer tevreden mee.

Als je een losse numpad overweegt (die zijn best duur) om soms TKL te gebruiken en wanneer nodig je numpad er bij pakt, dan is de pricewatch: Asus Republic Of Gamers Claymore (Qwerty US) Cherry MX Brown het overwegen waard. De Claymore is weliswaar duurder dan je € 150 budget maar het numpad zit er wel weer bij voor dat geld. Bijkomend voordeel kan zijn dat je het numpad ook links kan plaatsen zodat je meer ruimte voor je muis hebt.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Fero schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 15:09:
Goedemiddag allemaal!

Ik ben op zoek naar een nieuw bordje, maar heb nogal wat lastige eisen. Dmv filteren ben ik na 3 uur zoeken eigenlijk nog maar één bord tegen gekomen dat aan "alle" wensen voldoet, dus voreg ik mij af of iemand hier met wat meer verstand van import/onbekende merken mij nog verder zou kunnen helpen.

[...]

Andere wensen, maar niet noodzakelijk zijn o.a.:
- Floating keys
- (Brushed) Aluminium ziet er echt heel gaaf uit :)
- Backlight maakt me echt niet uit, zolang het het maar of op wit, of uit te zetten is wanneer het er wel op zit.
- Een kabelgoot om de kabel rechts uit het bord te laten komen zou leuk meegenomen zijn.

De enige goede oplossing die ik tot nu toe ben tegen gekomen is dus de CM Masterkeys Pro M, met 92 toetsen waarbij juist het numpad wel blijft, maar de pijltjestoetsen e.d naar binnen in het numpad zijn verplaatst.

[afbeelding]

pricewatch: Cooler Master Masterkeys Pro M White (Cherry Brown) Qwerty US

Heeft iemand hier ervaring met dit bord? Hoe bevalt het?

Heeft iemand misschien enig idee waar ik nog meer van dit soort layout bordjes zou kunnen vinden?
Budget is nog een dingetje, echt niet hoger dan €150 graag.
Ik heb toevallig een vergelijkbare van CM 'over'. CM QuickFire TK zo even uit m'n hoofd, MX Brown. Ik twijfelde om 'm te verkopen, ding ligt bij mij toch alleen maar stof te verzamelen. Doos e.d. heb ik nog, dus als je interesse hebt... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fero
  • Laatst online: 17-02-2022
botoo schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 15:39:
Ik gebruik een Masterkeys Pro S TKL en ik ben daar zeer tevreden mee.

Als je een losse numpad overweegt (die zijn best duur) om soms TKL te gebruiken en wanneer nodig je numpad er bij pakt, dan is de pricewatch: Asus Republic Of Gamers Claymore (Qwerty US) Cherry MX Brown het overwegen waard. De Claymore is weliswaar duurder dan je € 150 budget maar het numpad zit er wel weer bij voor dat geld. Bijkomend voordeel kan zijn dat je het numpad ook links kan plaatsen zodat je meer ruimte voor je muis hebt.
Het idee achter de Claymore is inderdaad best goed! Echter ligt het wel een stukje buiten mijn budget en heel eerlijk gezegd ben ik daar best blij mee, want wat hebben ze dat ding lelijk gemaakt zeg :*)

Losse "mechanische" numpads kan ik van Aliexpress plukken voor 2 tientjes. Zullen dan andere switches zijn als de rest van het tobo, maar dat vindt ik niet zo'n probleem wanneer het toch een apart blok is en me dit ruim €50 scheelt.
Eventueel kan ik dat dan ook samen gebruiken met een 65% bordje. Dit zijn blijkbaar in principe 60% bordjes maar met arrow keys er in verwerkt waardoor de hoofd-Enter-toets ook bereikbaar is vanaf de zijkant van het toetsenbord. Helaas zijn de meeste 65% bordjes die ik tot nu toe ben tegen gekomen alleen al minimaal €150.
Hero of Time schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 15:57:
[...]

Ik heb toevallig een vergelijkbare van CM 'over'. CM QuickFire TK zo even uit m'n hoofd, MX Brown. Ik twijfelde om 'm te verkopen, ding ligt bij mij toch alleen maar stof te verzamelen. Doos e.d. heb ik nog, dus als je interesse hebt... ;)
Hebben we het hier over de MX Browns variant in het zwart met witte verlichting? Lijkt me praktisch het zelfde bordje.
pricewatch: CM Storm QuickFire TK (Brown switch)

Zo ja, dan heb ik zeker interesse en moet je me misschien maar eens een PM sturen (of een VA advertentie maken) met een leuk prijsje ;)
Pagina: 1 ... 20 ... 157 Laatste