Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-04 15:56
@Rens1967 & @Angeloonie Ik heb zojuist het volgende bericht van 4Launch ontvangen:
Uw Gigabyte K85 is momenteel defect doorgezet richting het servicecentrum van de fabrikant. Gezien deze waarschijnlijk niet gerepareerd of vervangen kan worden zouden wij u graag de optie bieden om tegen verrekening van de aankoopwaarde ter hoogte van €69.- een alternatief uitzoeken.
Ik kan/mag dus op zoek gaan naar een nieuwe. Nu ben ik ook wel benieuwd naar wat Gigabyte doet en bijv. tegen Rens zegt.
Jammer dat ze dan bij 4Launch geen Gigabyte meer in het assortiment hebben zitten want persoonlijk zou ik dan voor de pricewatch: Gigabyte Force K83 (Cherry Red) gaan. Vooral omdat het no nonsens uiterlijk (geen onzinnig brede randen om het toetsenbord heen, toetsen liggen bovenop het toetsenbord en niet er 'in') mij erg aanspreekt. Het enige andere toetsenbord dat ik wat dat betreft zou overwegen (wat 4Launch in hun assortiment heeft) is een pricewatch: Kingston HyperX Alloy FPS (Cherry MX-Red) Qwerty US maar daar zitten ook weer wat haken en ogen aan zoals het nodig hebben van 2 usb poorten om te functioneren? 8)7

wat te doen, wat te doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fero
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-02-2022
MonkeyJohn schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 17:11:
@Rens1967 & @Angeloonie Ik heb zojuist het volgende bericht van 4Launch ontvangen:

Jammer dat ze dan bij 4Launch geen Gigabyte meer in het assortiment hebben zitten want persoonlijk zou ik dan voor de pricewatch: Gigabyte Force K83 (Cherry Red) gaan. Vooral omdat het no nonsens uiterlijk (geen onzinnig brede randen om het toetsenbord heen, toetsen liggen bovenop het toetsenbord en niet er 'in') mij erg aanspreekt. Het enige andere toetsenbord dat ik wat dat betreft zou overwegen (wat 4Launch in hun assortiment heeft) is een pricewatch: Kingston HyperX Alloy FPS (Cherry MX-Red) Qwerty US maar daar zitten ook weer wat haken en ogen aan zoals het nodig hebben van 2 usb poorten om te functioneren? 8)7

wat te doen, wat te doen..
Die tweede kabel is hoogstwaarschijnlijk puur voor de USB Pass-through die op dat toetsenbord zit, mijn K70 heeft dit ook en die hoef je niet in te pluggen om je toetsenbord te laten werken, alleen werkt de USB poort in je toetsenbord dan niet.

Ik keek even rond op de 4Launch site maar als je MX Reds en een numpad wil heb je inderdaad al niet veel keuze. Eventueel de Masterkeys Pro L? De variant met witte LED kost €105 en die kan uiteraard gewoon uit, dan ziet het bordje er best strak uit, alleen heb je dan geen floating keys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:45

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Fero schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 16:27:
[...]

Hebben we het hier over de MX Browns variant in het zwart met witte verlichting? Lijkt me praktisch het zelfde bordje.
pricewatch: CM Storm QuickFire TK (Brown switch)

Zo ja, dan heb ik zeker interesse en moet je me misschien maar eens een PM sturen (of een VA advertentie maken) met een leuk prijsje ;)
Dat is 'm idd. Moet nog even de bon opzoeken, dan kan ik een fatsoenlijke prijs voor je maken. Ik was volgens mij geen €150 kwijt eraan. Wil je er trouwens nog O-ringen op hebben? Ik heb namelijk een setje transparante erop gedaan (niet op elke toets overigens, nog wel over daarvoor, ergens). Anders haal ik ze eraf, wel zo netjes. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxcy
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-04 12:28
Hoi mensen,

Ik ben opzoek naar een mechanisch toetsenbord voor op kantoor. Momenteel neem ik elke dag mijn Steelseries Apex M800 mee. Niet erg handig om dit toetsenbord elke dag los te koppelen ect. Ik krijg namelijk veel last van mijn handen als ik typ met zware toetsen of van die platte toetsenborden..

Wat ik eigenlijk zoek is een niet te duur toetsenbord die niet extreem veel geluid maakt. Mijn huidig toetsenbord is perfect qua geluid en hoop ongeveer op het zelfde niveau te kunnen zitten. Mogelijk O rings toevoegen om het geluid te nog meer te dempen?

Hebben jullie suggesties voor mij? Momenteel neig ik naar cherry mx red/brown met O-rings. Alleen weet ik zo niet welke ik moet hebben.

PSN: daxcyy | XBL(WIN10): FataL Risky | AMD Ryzen 7 5800X / MSI RTX 2060 / 32GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-06 10:22
daxcy schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 10:48:
Hoi mensen,

Ik ben opzoek naar een mechanisch toetsenbord voor op kantoor. Momenteel neem ik elke dag mijn Steelseries Apex M800 mee. Niet erg handig om dit toetsenbord elke dag los te koppelen ect. Ik krijg namelijk veel last van mijn handen als ik typ met zware toetsen of van die platte toetsenborden..

Wat ik eigenlijk zoek is een niet te duur toetsenbord die niet extreem veel geluid maakt. Mijn huidig toetsenbord is perfect qua geluid en hoop ongeveer op het zelfde niveau te kunnen zitten. Mogelijk O rings toevoegen om het geluid te nog meer te dempen?

Hebben jullie suggesties voor mij? Momenteel neig ik naar cherry mx red/brown met O-rings. Alleen weet ik zo niet welke ik moet hebben.
Razer green switches vind ik persoonlijk vrij stil. Ben geen Cherry fanaat maar vind deze erg prettig typen. O rings kunnen daar volgens mij ook aan toegevoegd worden, heb daar geen ervaring mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxcy
nino_070 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 11:06:
[...]

Razer green switches vind ik persoonlijk vrij stil. Ben geen Cherry fanaat maar vind deze erg prettig typen. O rings kunnen daar volgens mij ook aan toegevoegd worden, heb daar geen ervaring mee
Bedankt voor je suggestie qua switches, alleen ligt dit buiten het budget. Gezien met numpad vanaf 100 euro beschikbaar is... Ik zat te denken max 80 euro. Het liefst minder natuurlijk.

PSN: daxcyy | XBL(WIN10): FataL Risky | AMD Ryzen 7 5800X / MSI RTX 2060 / 32GB RAM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010

WCA

nino_070 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 11:06:
[...]

Stil? Die dingen hebben een moedwillig ingebouwde extra klik, bedoeld om extra luid te zijn. Naar mijn idee nog luider dan MX Blue...
daxcy schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 10:48:
Hoi mensen,

Met numpad: Cherry MX board 3.0,
Zonder numpad: Cooler Master Masterkeys S

Beiden een no nonsense, enigszins zakelijke uitstraling
Switch is je eigen keus, mx red en brown zijn ongeveer even stil

[ Voor 53% gewijzigd door WCA op 17-10-2017 11:27 ]

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-06 10:22
GreNade schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 11:26:
[...]

Stil? Die dingen hebben een moedwillig ingebouwde extra klik, bedoeld om extra luid te zijn. Naar mijn idee nog luider dan MX Blue...
Oeps ik was mis...Orange heb ik. Deze waren toch wel stiller dan alle Cherry switches die ik in de winkel getest had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bello2185
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online

bello2185

(=゚ω゚)ノ

Fero schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 15:09:
Goedemiddag allemaal!

Ik ben op zoek naar een nieuw bordje, maar heb nogal wat lastige eisen. Dmv filteren ben ik na 3 uur zoeken eigenlijk nog maar één bord tegen gekomen dat aan "alle" wensen voldoet, dus voreg ik mij af of iemand hier met wat meer verstand van import/onbekende merken mij nog verder zou kunnen helpen.

Het eerste vereiste is dat ik graag Cherry MX Brown switches wil, of eventueel iets wat daar heel, heel erg op lijkt. Vooral de tactile bump is een must en liever niet te luidruchtig. Eventueel zouden ze heel iets zwaarder mogen dan de Cherry Browns.

Daarna maak ik het mezelf heel lastig, ik heb namelijk het probleem dat mijn huidige K70 nogal breed is. Hierdoor ligt of het "type-gedeelte" heel ver naar links, of mijn muis heel ver naar rechts, iets waar mijn pols niet echt blij van wordt.
Een ideale uitkomst zou dus TKL zijn, MAAR ik wil juist heel graag een numpad hebben. Ik gebruik de PC voor echt alles, inclusief werk en wil dus wel graag volledige funtionaliteit. Ik zou hiervoor een extern numpad kunnen aanschaffen, maar wat eigenlijk belangerijker is, is de Enter toets op het numpad. Deze is echt heerlijk om met je duim op te rammen, zonder ook maar één van je handen te bewegen, waardoor je super snel prompts kan accepteren of naar een site gaan met hulp van Chrome autofill.
Deze toets moet er echt op zitten imho, maar ik ben natuurlijk blijkbaar de enige ooit die dit doet, dus TKL borden met een enter toets op die locatie blijken niet te bestaan.

De laatste eis is Media Controls. Of dit dedicated knoppen of Fn shortcuts zijn maakt me niet uit, maar ik wil via mijn toetsenbord een liedje kunnen skippen, pauzeren en instant het systeemvolume verhogen of verlagen.

Andere wensen, maar niet noodzakelijk zijn o.a.:
- Floating keys
- (Brushed) Aluminium ziet er echt heel gaaf uit :)
- Backlight maakt me echt niet uit, zolang het het maar of op wit, of uit te zetten is wanneer het er wel op zit.
- Een kabelgoot om de kabel rechts uit het bord te laten komen zou leuk meegenomen zijn.

De enige goede oplossing die ik tot nu toe ben tegen gekomen is dus de CM Masterkeys Pro M, met 92 toetsen waarbij juist het numpad wel blijft, maar de pijltjestoetsen e.d naar binnen in het numpad zijn verplaatst.

[afbeelding]

pricewatch: Cooler Master Masterkeys Pro M White (Cherry Brown) Qwerty US

Heeft iemand hier ervaring met dit bord? Hoe bevalt het?

Heeft iemand misschien enig idee waar ik nog meer van dit soort layout bordjes zou kunnen vinden?
Budget is nog een dingetje, echt niet hoger dan €150 graag.
Misschien is een toetsenbord met een '1800' lay-out ook een idee. Is een beetje TKL formaat maar dan met numpad en de hele shabang er wel bij.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5xAZXDi.jpg

Bovenstaande foto is van de TX-1800, wat van een gelimiteerde custom group-buy was, en zeer begeerd is ondertussen, daarom ook echt kneiter duur. :p

Maar misschien is een Leopold FC980M wel iets.

Afbeeldingslocatie: https://mechanicalkeyboards.com/shop/images/products/large_2822_1503402967_l2.jpg

Bij My Keyboard (goede toko) hebben ze de zwarte versie te koop, in ANSI uitvoering, met Cherry MX Browns voor €133,-. Daarnaast betreft het ook nog eens de versie met PBT plastic toetsen, i.p.v. ABS plastic, dus lekker slijtvast. Ook zit er een kabelgoot aan de onderkant naar beide kanten. Backlight zit er volgens mij niet op. Verder wordt Leopold wel gezien als een van de betere merken in de mechanische toetsenborden wereld, dus geen verkeerde koop denk ik. :)

Hier de link: https://mykeyboard.eu/cat...-black-ansi-mx-brown_279/

(=´∀`)人(´∀`=) 500px | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxcy
GreNade schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 11:26:
[...]

[...]

Met numpad: Cherry MX board 3.0,
Zonder numpad: Cooler Master Masterkeys S

Beiden een no nonsense, enigszins zakelijke uitstraling
Switch is je eigen keus, mx red en brown zijn ongeveer even stil
Vraagje over de Cherry MX board 3.0. Zijn de toetsen ongeveer gelijk aan deze? product: Steelseries Apex M800 Mechanical Gaming Keyboard
Omdat ze spreken over low profile keys. Als ze nog kleiner/lager zijn, dan is dit wel een probleem.

Ook lees ik dat de belettering er snel af gaat. Aangezien ik niet op dit toetsenbord ga gamen, zal dit wel mee vallen denk ik.

En het laatste puntje. De usb connecter wil ook nog wel eens breken. Nou moet ik elke dag mijn toetsenbord op mijn laptop dock leggen zodat de poetsers mijn tafel kunnen schoonmaken. Zal de Mini-USB connecter dan snel kapot gaan? Ik zie het niet zitten om deze elke dag weer te koppelen aan me usb hub..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

daxcy schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 11:55:
[...]

Vraagje over de Cherry MX board 3.0. Zijn de toetsen ongeveer gelijk aan deze? product: Steelseries Apex M800 Mechanical Gaming Keyboard
Omdat ze spreken over low profile keys. Als ze nog kleiner/lager zijn, dan is dit wel een probleem.

Ook lees ik dat de belettering er snel af gaat. Aangezien ik niet op dit toetsenbord ga gamen, zal dit wel mee vallen denk ik.

En het laatste puntje. De usb connecter wil ook nog wel eens breken. Nou moet ik elke dag mijn toetsenbord op mijn laptop dock leggen zodat de poetsers mijn tafel kunnen schoonmaken. Zal de Mini-USB connecter dan snel kapot gaan? Ik zie het niet zitten om deze elke dag weer te koppelen aan me usb hub..
De belettering is bij mij op de shift toets iets versleten, maar niets bijzonders.

De toetsen zijn wat lager dan standaard keycaps, lijken wel wat op die steelseries, maar de travel is gelijk aan een normaal toetsenbord. Ik moet je zeggen dat het erg prettig typt.

De mini usb connector is van prima kwaliteit heb ik het idee, ik plug m ook elke dag in en uit.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fero
bello2185 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 11:37:
[...]

Misschien is een toetsenbord met een '1800' lay-out ook een idee. Is een beetje TKL formaat maar dan met numpad en de hele shabang er wel bij.

Misschien is een Leopold FC980M wel iets.

[afbeelding]

Bij My Keyboard (goede toko) hebben ze de zwarte versie te koop, in ANSI uitvoering, met Cherry MX Browns voor €133,-. Daarnaast betreft het ook nog eens de versie met PBT plastic toetsen, i.p.v. ABS plastic, dus lekker slijtvast. Ook zit er een kabelgoot aan de onderkant naar beide kanten. Backlight zit er volgens mij niet op. Verder wordt Leopold wel gezien als een van de betere merken in de mechanische toetsenborden wereld, dus geen verkeerde koop denk ik. :)

Hier de link: https://mykeyboard.eu/cat...-black-ansi-mx-brown_279/
Oeehh, goede post! Gisteravond hebben Hero en ik samen besloten dat ik niet zijn bord over ga nemen, en bestelde ik bijna de Masterkeys Pro M. Toen vertelde een vriend mij dat ie niet echt een bord met combinatietoetsen in het numpad (getriggered met numlock) zou kopen en daar had denk ik hij best gelijk in aangezien ik veel met Excel werk en het dan heel snel, heel irritant gaat worden wanneer je in de verkeerde setting zit.

Ik heb toen weer uren op het internet zitten kijken en bestelde vandaag al bijna de Filco Minila

Afbeeldingslocatie: http://www.keyboardco.com/product-images/filco_minila_us_keyboard_large.jpg

Die kost echter alleen al €140 en dan had er nog een los numpad bij gemoeten. Hij heeft wel netjes dedicated pijltjestoetsen en de enter zit helemaal rechts op het bordje. Dit was een serieuze optie geweest, maar toen kwam jij met deze post :)

In principe wil ik eigenlijk heel, heel graag zo'n compact 60% of 65% bordje, maar voor gebruik met mijn "main rig" is het gewoon niet praktisch en moet ik gewoon alle functionaliteit van een 100% keyboard in een zo klein mogelijk formaat zien te proppen. Ik koop er dan later wel een RK61 ofzo bij voor de leuk :D

Dat Leopold bord ziet er op zich goed uit en is nu een serieuze optie. Sowieso al goedkoper dan het Filco bord met wat minder compromise (oké, hij is wat breder en ik zoek idd wel iets zo smal mogelijk, maar niet te veel ten koste van functionaliteit). Ook deze site kende ik nog niet, dus bedankt voor die link!

Ik keek even rond en kwam ook dit Vortex bord tegen:
https://mykeyboard.eu/cat...x-vibe-ansi-mx-clear_307/

Nog weer net iets smaller, en met floating keys waardoor er praktisch geen rand om heen zit. Is ook verkrijgbaar met Browns of Clears. Ik ben nieuwsgierig over de Clears. Kan iemand voor mij bevestigen dat dit hetzelfde als Browns is, maar dan net iets zwaarder?

En het belangerijkste: Weet iemand hoe/of je de arrow keys gebruikt op deze Vortex Vibe? Is het hetzelfde irritante systeem als op de Masterkeys, waar je pijltjestoetsen krijgt door je numlock uit te zetten, moet je de function toets gebruiken, of zit het er gewoon niet op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxcy
GreNade schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 11:57:
[...]

De belettering is bij mij op de shift toets iets versleten, maar niets bijzonders.

De toetsen zijn wat lager dan standaard keycaps, lijken wel wat op die steelseries, maar de travel is gelijk aan een normaal toetsenbord. Ik moet je zeggen dat het erg prettig typt.

De mini usb connector is van prima kwaliteit heb ik het idee, ik plug m ook elke dag in en uit.
Ah kijk, dat klinkt positief. Nou mijn laatste vraag, miisschien wel een noob vraag maarja. Welke versie moet ik pakken zodat ik een grote linker shift heb. Want ik zie bijv. op de site van Azerty foto's staan met verschillende versies.

https://azerty.nl/product...board-3-0-toetsenbord-usb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

daxcy schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 12:33:
[...]

Ah kijk, dat klinkt positief. Nou mijn laatste vraag, miisschien wel een noob vraag maarja. Welke versie moet ik pakken zodat ik een grote linker shift heb. Want ik zie bijv. op de site van Azerty foto's staan met verschillende versies.

https://azerty.nl/product...board-3-0-toetsenbord-usb
Hmmm,

Ik had niet door dat ie zo slecht leverbaar is, jammer, het is een van mijn favoriete toetsenborden om op te typen. Zou ie uitgefaseerd worden?

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppux
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-05 21:04
Fero schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 12:25:
[...]...

Nog weer net iets smaller, en met floating keys waardoor er praktisch geen rand om heen zit. Is ook verkrijgbaar met Browns of Clears. Ik ben nieuwsgierig over de Clears. Kan iemand voor mij bevestigen dat dit hetzelfde als Browns is, maar dan net iets zwaarder?

En het belangerijkste: Weet iemand hoe/of je de arrow keys gebruikt op deze Vortex Vibe? Is het hetzelfde irritante systeem als op de Masterkeys, waar je pijltjestoetsen krijgt door je numlock uit te zetten, moet je de function toets gebruiken, of zit het er gewoon niet op?
Ik heb zelf de Pok3r (ook van Vortex) met clears en het is inderdaad exact zoals jij beschrijft namelijk browns maar dan zwaarder. Blijkbaar vinden sommige mensen deze al net iets te zwaar, maar voor mij is deze perfect. Bij deze clears typ ik veel stiller doordat ik bijna zo goed als nooit mijn toetsen helemaal tot beneden in druk.

In het geval van de Pok3r zijn de pijltjestoetsen op de FN laag op de letters IJKL. Daarnaast heb ik de capslock toets ingesteld als alternatieve FN toets, aangezien ik die toch nooit voor zijn originele functie gebruik. Hierdoor kan ik dus gemakkelijk de pijltjes gebruiken zonder mijn handen te moeten verplaatsen. Ondertussen ben ik dit systeem zelfs zo gewoon dat ik een AutoHotKey script heb aangemaakt zodat ik deze functionaliteit altijd en overal kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bello2185
  • Nu online

bello2185

(=゚ω゚)ノ

Fero schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 12:25:
[...]

Oeehh, goede post! Gisteravond hebben Hero en ik samen besloten dat ik niet zijn bord over ga nemen, en bestelde ik bijna de Masterkeys Pro M. Toen vertelde een vriend mij dat ie niet echt een bord met combinatietoetsen in het numpad (getriggered met numlock) zou kopen en daar had denk ik hij best gelijk in aangezien ik veel met Excel werk en het dan heel snel, heel irritant gaat worden wanneer je in de verkeerde setting zit.

Ik heb toen weer uren op het internet zitten kijken en bestelde vandaag al bijna de Filco Minila

[afbeelding]

Die kost echter alleen al €140 en dan had er nog een los numpad bij gemoeten. Hij heeft wel netjes dedicated pijltjestoetsen en de enter zit helemaal rechts op het bordje. Dit was een serieuze optie geweest, maar toen kwam jij met deze post :)

In principe wil ik eigenlijk heel, heel graag zo'n compact 60% of 65% bordje, maar voor gebruik met mijn "main rig" is het gewoon niet praktisch en moet ik gewoon alle functionaliteit van een 100% keyboard in een zo klein mogelijk formaat zien te proppen. Ik koop er dan later wel een RK61 ofzo bij voor de leuk :D

Dat Leopold bord ziet er op zich goed uit en is nu een serieuze optie. Sowieso al goedkoper dan het Filco bord met wat minder compromise (oké, hij is wat breder en ik zoek idd wel iets zo smal mogelijk, maar niet te veel ten koste van functionaliteit). Ook deze site kende ik nog niet, dus bedankt voor die link!

Ik keek even rond en kwam ook dit Vortex bord tegen:
https://mykeyboard.eu/cat...x-vibe-ansi-mx-clear_307/

Die Vortex Vibe wilde ik je ook nog aanraden, maar ik dacht dat geen F-toetsen en pijltjes misschien wel beetje heftige stap was. :+ Maar het is inderdaad een mooi toetsenbord, ook mooie toetsen van PBT met SA profiel. Ik heb een tijdje de Vortex Race 3 gebruikt met Cherry MX Clears en dit was ook zeker een degelijk toetsenbord.

Wat betreft je vragen; destijds komend vanaf een toetsenbord met MX Red heb ik toen eerst de Vortex Race 3 met MX Brown besteld, maar daarna toch gauw omgeruild voor de versie met MX Clear.

In mijn optiek voelde de MX Brown bijna hetzelfde als de MX Reds, de bump was niet heel noemenswaardig vond ik. Op Reddit noemen ze Brown ook wel dirty Red. :p Maar goed, dat is natuurlijk persoonlijk.

Na de Brown wilde ik toch nog steeds wel iets met een tactile bump en kwam dus uit op de MX Clear, een wat zwaardere en stevigere switch met dus een beter klik gevoel. Persoonlijk kan ik die switch zeker aanraden, maar houdt er wel rekening mee dat het echt wel even zwaarder typt dan een Brown. Toen ik dat toetsenbord net binnen heb ik een rondje Battlefield 1 gespeeld van zo'n 45-60 minuten, waarbij je de hele tijd WASD, etc. indrukt met je linkerhand en ik had na afloop wel beetje lamme hand haha. :p Maar na een weekje had ik hier totaal geen last meer van, ook al zat ik een hele tijd achter elkaar te spelen. Daarnaast, als je er alleen mee typt, en dus niet langdurig een toets ingedrukt houdt, dan heb je hier sowieso geen last van lijkt mij.

Hier ook nog een grafiekje die de druk (in gram) die nodig is om de switch in te drukken vergelijkt (MX Clear vs MX Brown):

Afbeeldingslocatie: https://deskthority.net/w/images/0/03/CherryMXClearBrownForceTravel.png

Voor meer info over MX Clear zie hier: https://deskthority.net/wiki/Cherry_MX_Clear

En zie hier voor info over alle MX switches van Cherry: https://deskthority.net/wiki/Cherry_MX

Om even op de pijltjestoetsen terug te komen, Vortex had per ongeluk de de Vibe handleiding al online gezet waar in stond hoe dit werkte. Echter hebben ze deze weer snel offline gehaald, maar gelukkig was er iemand op Reddit zo snel om even een screenshot te maken:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IZmMUzf.png

Oh en btw, misschien vindt je deze site (zit in Duitsland) ook nog wel leuk: https://www.candykeys.com/ Weet niet of ze daar nog wat hebben, maar kan je in ieder geval even kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door bello2185 op 17-10-2017 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fero
Bedankt voor jullie reacties en de uitleg over de MX Clears! Ik vind de Browns op zich fijn, maar een beetje meer 'bump' mag van mij best omdat ik ze nu vaak bijna meteen doordruk tot de bodem wanneer ik een beetje fanatiek begin te typen.
Daarbij heb ik het probleem dat mijn zenuwstelsel niet meer zo lekker werkt, dus vaak voel ik aan het eind van de dag mijn linker hand niet meer echt. Ik merk dan wel dat ik soms tijdens een game ineens een andere kant op rijd/loop omdat ik zonder dat ik het door heb een toets in zit te drukken :p

Dus MX Clears klinken wel goed voor mij?

Wel jammer dat de pijltjestoetsen daar ook via het numlock systeem werken. Is dit een beetje makkelijk aan te passen met een AHK script? Ik had eigenlijk wel een beetje verwacht/gehoopt dat de functie toets meer zou doen dan alleen de daadwerkelijke "F keys" (overigens geen enkel probleem dat er geen dedicated rij F keys op zit).
Het liefst heb ik media controls (volume, play/pause, next/previous) en dat ik de Home/Insert/PageUp/Down toetsen gewoon in het numpad met numlock actief kan gebruiken door Fn in te houden. Dan de pijltjestoetsen ergens op een cluster toetsen door Fn of bijv Caps in the houden (ik gebruik Caps ook nooit, ben zo'n idioot die gewoon Shift inhoud).

Als dat allemaal een beetje te doen is met Autohotkey scripts, dan wordt het denk ik de Vibe (alhoewel de Masterkeys M in dat geval theoretisch hetzelfde zou moeten kunnen voor minder geld en die kan ik morgen al hebben, maar de Vortex is wel heel, heel gaaf. En door de floating keys makkelijker schoon te houden, is dat een goed excuus?) :)

Edit;
Aan de andere kant..... Er is nu een sale op de RK61 met Cherry MX Browns (Clear hebben ze niet) voor... €50. Enter helemaal rechts, pijltjestoetsen onder de Fn key. Eventueel media keys dankzij AHK. Losse numpad er bij voor een paar tientjes en ik ben klaar.

Voordelen:
- Kleiner
- Makkelijker te gebruiken pijltjestoetsen
- 1/3de van de prijs van de Vibe

Nadelen:
- Losse numpad nodig

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1RqEtRVXXXXbfXFXXq6xXFXXX6/RK61-Mini-Keyboard-Bluetooth-Gaming-Mechanical-Keyboard-Tablets-Laptops-Desktops-Gamer-Suitable-60-portable-mini-keyboard.jpg

Doen?

[ Voor 14% gewijzigd door Fero op 17-10-2017 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bello2185
  • Nu online

bello2185

(=゚ω゚)ノ

Fero schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 13:07:
[...]

[...]

Bedankt voor jullie reacties en de uitleg over de MX Clears! Ik vind de Browns op zich fijn, maar een beetje meer 'bump' mag van mij best omdat ik ze nu vaak bijna meteen doordruk tot de bodem wanneer ik een beetje fanatiek begin te typen.
Daarbij heb ik het probleem dat mijn zenuwstelsel niet meer zo lekker werkt, dus vaak voel ik aan het eind van de dag mijn linker hand niet meer echt. Ik merk dan wel dat ik soms tijdens een game ineens een andere kant op rijd/loop omdat ik zonder dat ik het door heb een toets in zit te drukken :p

Dus MX Clears klinken wel goed voor mij?

Wel jammer dat de pijltjestoetsen daar ook via het numlock systeem werken. Is dit een beetje makkelijk aan te passen met een AHK script? Ik had eigenlijk wel een beetje verwacht/gehoopt dat de functie toets meer zou doen dan alleen de daadwerkelijke "F keys" (overigens geen enkel probleem dat er geen dedicated rij F keys op zit).
Het liefst heb ik media controls (volume, play/pause, next/previous) en dat ik de Home/Insert/PageUp/Down toetsen gewoon in het numpad met numlock actief kan gebruiken door Fn in te houden. Dan de pijltjestoetsen ergens op een cluster toetsen door Fn of bijv Caps in the houden (ik gebruik Caps ook nooit, ben zo'n idioot die gewoon Shift inhoud).

Als dat allemaal een beetje te doen is met Autohotkey scripts, dan wordt het denk ik de Vibe (alhoewel de Masterkeys M in dat geval theoretisch hetzelfde zou moeten kunnen voor minder geld en die kan ik morgen al hebben, maar de Vortex is wel heel, heel gaaf. En door de floating keys makkelijker schoon te houden, is dat een goed excuus?) :)
Ja, als je MX Brown meteen doordrukt denk ik dat MX Clear wel een goede optie is. Wat betreft AHK moet ik zeggen dat ik dat nog nooit gebruikt heb, dus daar weet ik weinig van af. :p

Wel weet ik dat je bij de meeste Vortex toetsenborden wel wat dingen kunt programmeren, dus misschien moet je hier even naar kijken. Toen ik de Vortex Race 3 gebruikte had ik hier niet echt behoefte aan, dus weet niet precies wat de mogelijkheden zijn. Maar deze gast heeft wel een goede review waar hij ook even het programmeer aspect aanhaalt (rond ~6 min):

Als je echt alles zelf helemaal wilt kunnen instellen kom je denk ik meer uit bij een custom toetsenbord. Ik heb recentelijk mijn 75% toetsenbord build afgemaakt, dit was een kit gebaseerd op de KBD75 kit uit China. Met het programma "BootMapperClient" kon ik toen alle functies van alle knoppen zelf instellen, ook op verschillende layers.

Ik heb het nu zo ingesteld dat als ik tijdens normaal typen gewoon FN + F10/F11/F12 indruk ik previous, play/pause, skip heb. Ook heb ik een numpad op sommige letters zitten. Dus FN + 7, 8, 9 is gewoon numpad 7, 8, 9. FN + U, I, O = numpad 4, 5, 6, etc.

Wat betreft floating keys, ja gewoon even compressor er over heen en al het stof is eruit. :)

EDIT: Ja, als een losse numpad zou gebruiken dan opent dat heel wat mogelijkheden voor leuke 60% toetsenborden. :D

Of een 65%, waarbij je wel nog dedicated pijltjestoetsen hebt:

Afbeeldingslocatie: https://mykeyboard.eu/media/cache/1e/9f/1e9f61f150883ceef2ca38703ac9732c.jpg
(Leopold FC660M)

[ Voor 4% gewijzigd door bello2185 op 17-10-2017 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fero
65% zat ik gisteravond ook al heel lang naar te kijken. In dat geval zou ik echter wel voor een Filco Minila gaan, waarvan ik verder naar boven een plaatje postte. Die heeft de enter key namelijk ook toegankelijk voor mijn duim terwijl ik dan m'n hand op de muis kan laten liggen.

Die kost echter dan wel €140 en dan moet ik er alsnog een numpad bij, vind ik wel een beetje overdreven.

Ben nu wel echt héél tempted door de RK61... De pijltjestoetsen zitten er gewoon logisch ingebouwd, imho beter dan de Poker of Ann Pro. Gewoon Fn met je pink inhouden en je hebt pijltjes zoals normaal. En het ding kost nu €51... Helaas alleen geen MX Clears, maar als iemand me "Ja, koop hem nu" vertelt ga ik hem toch maar bestellen, denk ik...

HELP :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bello2185
  • Nu online

bello2185

(=゚ω゚)ノ

Fero schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 13:49:
[...]

65% zat ik gisteravond ook al heel lang naar te kijken. In dat geval zou ik echter wel voor een Filco Minila gaan, waarvan ik verder naar boven een plaatje postte. Die heeft de enter key namelijk ook toegankelijk voor mijn duim terwijl ik dan m'n hand op de muis kan laten liggen.

Die kost echter dan wel €140 en dan moet ik er alsnog een numpad bij, vind ik wel een beetje overdreven.

Ben nu wel echt héél tempted door de RK61... De pijltjestoetsen zitten er gewoon logisch ingebouwd, imho beter dan de Poker of Ann Pro. Gewoon Fn met je pink inhouden en je hebt pijltjes zoals normaal. En het ding kost nu €51... Helaas alleen geen MX Clears, maar als iemand me "Ja, koop hem nu" vertelt ga ik hem toch maar bestellen, denk ik...

HELP :*)
Ah, ja je zit met die enter.

Nja, €140 tegenover €51 is nogal een verschil natuurlijk. :9 Geen MX Clear is wel jammer, want dat is wel echt een lekkere switch.

Maar voor die prijs moet je het misschien maar gewoon doen. :D Volgens mij gebruikt de RK61 ook een redelijk standaard lay-out wat betreft keys, dus dan kan je ook nog eens een keer andere keycaps kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:18

skoozie

SCSI

@Fero Om je nog een keuze te geven die mij heel erg bevalt: Drevo Calibur

Iets breder dan de 60% borden, wel dedicated pijltjes en home/end/pu/pd op de 'normale plaatsen' +RGB+Bluetooth

mbh AHK heb ik volume/skip/next/play/pause gekoppeld op de pijltjes/pu/pd gemapped.

Ik heb zelf ook een CM Storm TK in de kast liggen omdat ik dacht niet zonder nummerblok te kunnen, het wisselen wende enigzins, maar de behoefte voor BT deed me bij dit toetsenbord uitkomen.

succes met je keuze >:)

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online

Angeloonie

Cheeseburger Addict

@MonkeyJohn @Rens1967 Zojuist ook een mail naar Alternate gestuurd over de K85. Ben benieuwd.

Die K83 ziet er overigens vrij identiek uit maar dan zonder de RGB en betere switches. Maar heeft hij helemaal geen verlichting verder?

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:44
@MonkeyJohn @Angeloonie
Ik heb mijn toetsenbord afgelopen zaterdag opgestuurd. Afwachten nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fero
Ja, ik weet dat het een raar vereiste is, maar ik ben er zo aan gewend geraakt dat ik dit nu niet meer kan missen. Ik kan gewoon op elke moment op Enter rammen en meldingen accepteren, bestanden opslaan als, etc, allemaal zonder ook maar een hand te hoeven optillen of zelfs bewegen.

Ik heb nog een setje blanko, witte keycaps liggen! Dat staat vast wel leuk :*)
Dat is ook een mooi bordje! Alleen hetzelfde probleem voor mij als alle TKL borden; Geen Enter toets helemaal rechts op het bord. Een Delete key is wel heel fijn, die ga ik denk ik wel missen. Misschien kan ik een hotkey als Fn + Backspace mappen of iets dergelijks.

Oh well, de keuze is gemaakt! De RK61 is aangeschaft, zal over ongeveer 2 weekjes aankomen.
Nu nog op zoek naar een numpad blok 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

CORSAIR GAMING PBT Double-shot Keycaps Full 104/105-Keyset — Black

Op zich leuk dat ze dit doen, had alleen liever gezien dat dit gelijk er al bij zat ipv los voor E50 te moeten bestellen. Lijkt me n.m. vrij prijzig of is dit gangbaar vor PBT double shot keycaps... ?

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:40

Deathchant

Don't intend. Do!

Weet er iemand waar ik zo'n stofkap kan kopen voor over mijn tobo (K95 Platinum) te leggen?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens1967

[...]

Ik kan/mag dus op zoek gaan naar een nieuwe. Nu ben ik ook wel benieuwd naar wat Gigabyte doet en bijv. tegen Rens zegt.
Jammer dat ze dan bij 4Launch geen Gigabyte meer in het assortiment hebben zitten
Het lijkt erop dat ik van Gigabyte een nieuw toetsenbord krijg. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Rens1967 op 18-10-2017 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Nu online

Angeloonie

Cheeseburger Addict

[...]

Nog een vraagje: had jij altijd dat hij toetsen niet/dubbel aansloeg of met regelmaat?
Ik heb het namelijk niet altijd, lijkt willekeurig te zijn en dan is het testen van een retour wat lastig lijkt mij. Hebben ze het bij jou zelf ook getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
@Rens1967 dan ben ik benieuwd wat 4Launch gaat doen want ik heb gezegd dat ik een Force K83 wil of anders het geld terug op mijn rekening :')

@Angeloonie er waren een aantal toetsen bij mij die het vaker niet deden dan wel. Bijvoorbeeld de "9", als je teksten typt en je iets tussen haakjes wilt zetten het best irritant als je dan 15x op de 9 zit te rammen voordat er eindelijk een toetsaanslag wordt geregistreerd 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Nu online

Angeloonie

Cheeseburger Addict

MonkeyJohn schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 10:24:
@Angeloonie er waren een aantal toetsen bij mij die het vaker niet deden dan wel. Bijvoorbeeld de "9", als je teksten typt en je iets tussen haakjes wilt zetten het best irritant als je dan 15x op de 9 zit te rammen voordat er eindelijk een toetsaanslag wordt geregistreerd 8)7
Interesting, bij mij is het o.a. ook de 9 die raar doet (en de "O"), alleen bij mij was het dan vaak dat hij meerdere haakjes/"O"'s plaatste :P

Ik hoop in ieder geval dat ze het ook getest krijgen en niet dat hij terug komt met "wij hebben niets kunnen constateren".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens1967
Angeloonie schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 10:02:
[...]

Nog een vraagje: had jij altijd dat hij toetsen niet/dubbel aansloeg of met regelmaat?
Ik heb het namelijk niet altijd, lijkt willekeurig te zijn en dan is het testen van een retour wat lastig lijkt mij. Hebben ze het bij jou zelf ook getest?
Willekeurig, volgens mij wel steeds dezelfde toetsen, maar lang niet altijd.
Of ze het bij mij getest hebben weet ik niet. Maar blijkbaar is het een bekend probleem, als ze zo snel al zeggen dat ik een vervangend exemplaar krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-06 20:20
Zo even een kleine update, ik was vol enthousiasme begonnen aan mijn custom numpad, maar liep toch vast op een aantal dingen. Dus toe dacht ik laat eerst eens iets eenvoudigs maken. Dat is een "toetsenbord" van 4 toetsen geworden. Hij is om de laptop te bedienen als hij aan de tv hangt en we kijken film. De knoppen zijn pauze, full screen en synchronisatie van ondertitel 0,1 sec vooruit of achteruit.
Het was wel even een gekloot om de pro micro te flashen maar dat is uit eindelijk gelukt.
Vanavond even aan de laptop hangen om te testen.
En dan weer verder met de numpad en daarna waarschijnlijk een toetsenbord.
Hier wat foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
@Rens1967 @Angeloonie 4Launch gaat mij een Force K83 opsturen ondanks dat ze die eigenlijk niet meer verkopen :*)

Edit: Vandaag al binnen! alleen wel met een Duitse (qwertz) lay-out :F
@Rens1967 Ik zou voor de zekerheid checken of je de goede lay-out gaat krijgen want het lijkt erop dat die van mij rechtstreeks vanuit Gigabyte uit Duitsland is gekomen.

[ Voor 75% gewijzigd door MonkeyJohn op 20-10-2017 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-05 19:48
addictive schreef op maandag 5 september 2016 @ 00:19:
Net de CM Storm Rapid-i besteld, nu nog op zoek naar nette keycaps voor erop.
Daar ik in Duitsland woon en werk ben ik wel opzoek naar Duitse keycaps, mocht iemand tips hebben, dan hoor ik het graag :)

In eerste instantie voor thuis gebruik, en zodra ik gewend ben ook voor op kantoor (dan wel in combinatie met een numpad ivm spreadsheets).

Zou vanavond (maandag) al geleverd gaan worden, ik ben benieuwd.
Deze is nu dus terug naar de webshop, de LED verlichting van bepaalde toetsen deed het niet meer.
Eerst bij 1 toets, toen 2, 3 en bij 4 heb ik hem terug gestuurd. Vandaag is het de 5de werkdag dat ze hem terug hebben, maar nog niets terug gehoord.

Aangezien er niets met het toetsenbord is gebeurd, en ze dat er ook aan kunnen zien ga ik er vanuit dat ik netjes een nieuwe toegestuurd krijg. Maar zo mogen nu wel eens opschieten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rows
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:21
Ik ben momenteel aan het kijken voor een TKL (75%) mechanisch tobo. Ik tik nu op een full size dome plank (G15), maar ik aangezien ik nu met een tennisarm rondloop ben ik nu wat meer bezig met ergonomisch werken. Veel kleiner durf ik nog niet te gaan dan TKL aangezien ik ook veel game en dan ben ik bang dat ik mn pijltjes toetsen ga missen.

Aangezien het mn eerste mech wordt ga ik voor brown, just to be safe.

Mijn vraag :P ; aangezien alles als klankkast fungeert was ik benieuwd in hoeverre er verschil zit tussen merken als Ducky, Leopold, vortex etc kwa lawaai? Ook de Logitech G pro vind ik wel interessant aangezien ik ook de G pro muis heb, ik heb alleen het idee dat het device zelf wel heel veel plastic is?? Zat ook nog naar de test van HWI te kijken en zag dat daar de ducky er niet zo goed uitkwam. Hopelijk kan iemand mij verder helpen.

Gebruik is gaming en typing (normaal zakelijk gebruik). RGB is leuk maar geen must. led verlichting is wel belangrijk aangezien ik dat nu ook wel graag gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoaDHouse
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:38
De logitech Pro is erg stl maar heeft romer-g switches en dat voelt toch compleet anders. De kwaliteit is wel goed maar de keycaps is gewoon goedkope meuk die zijn al na een week glad.

In combo met logitech Pro muis speelt het wel erg lekker games kan ik je vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rows
Jij heb dat board zelf RoaDHouse? Het grootste probleem van die logitech vind ik ook dat je er geen nieuwe key caps voor kunt kopen toch? Ik had al gelezen dat het romer-g switches betrof echter zijn deze een beetje te vergelijken met brown dus dat durf ik wel aan. Ik heb ook genoeg vertrouwen in Omron als het gaat om de kwaliteit van die switches.

Bedoel je met die combo kwa look of juist het tkl formaat icm die muis?

Edit; voordeel van Logitech vind ik wel de software die erbij komt. :9
Is het handig om er gelijk een polssteun bij te bestellen mocht dat er niet bijzitten?

De Leopold FC750R PD Blue Grey ANSI MX Brown is ook wel erg gaaf hoor. Helaas geen led verlichting maar die kleur combo maakt veel goed en de reviews zijn lovend :9~

Iemand bekent met mykeyboard.eu?? Ik zag hem daar voor €127,-

[ Voor 32% gewijzigd door rows op 20-10-2017 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens1967
MonkeyJohn schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 17:01:
@Rens1967 @Angeloonie 4Launch gaat mij een Force K83 opsturen ondanks dat ze die eigenlijk niet meer verkopen :*)

Edit: Vandaag al binnen! alleen wel met een Duitse (qwertz) lay-out :F
@Rens1967 Ik zou voor de zekerheid checken of je de goede lay-out gaat krijgen want het lijkt erop dat die van mij rechtstreeks vanuit Gigabyte uit Duitsland is gekomen.
Dat is balen. :| Vreemd dat je hem uit Duitsland krijgt, ik moest mijn defecte toetsenbord naar Gigabyte Nederland sturen
Ik heb vandaag een gloednieuwe K85 binnengekregen, op de doos staat US international layout.

[ Voor 8% gewijzigd door Rens1967 op 20-10-2017 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-03 14:26
rows schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 16:13:
Jij heb dat board zelf RoaDHouse? Het grootste probleem van die logitech vind ik ook dat je er geen nieuwe key caps voor kunt kopen toch? Ik had al gelezen dat het romer-g switches betrof echter zijn deze een beetje te vergelijken met brown dus dat durf ik wel aan. Ik heb ook genoeg vertrouwen in Omron als het gaat om de kwaliteit van die switches.

Is het handig om er gelijk een polssteun bij te bestellen mocht dat er niet bijzitten?

De Leopold FC750R PD Blue Grey ANSI MX Brown is ook wel erg gaaf hoor. Helaas geen led verlichting maar die kleur combo maakt veel goed en de reviews zijn lovend :9~

Ik heb zelf ook een Leopold FC750R van mykeyboard.eu, prima bevallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rows
Thx Zorc, gebruik je hem met polssteun of zonder? en zou je deze leopold zo weer kopen? :+

[ Voor 29% gewijzigd door rows op 20-10-2017 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-03 14:26
Ik gebruik hem gewoon zonder polssteun. Nu ben ik geen gamer, kan me voorstellen dat voor gamen een polssteun wel prettig kan zijn.
Het was even wennen (overgestapt van de 'beroemde' Logitech UltraX) maar ik zou hem nu niet meer willen missen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-05 19:48
addictive schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 14:15:
[...]

Deze is nu dus terug naar de webshop, de LED verlichting van bepaalde toetsen deed het niet meer.
Eerst bij 1 toets, toen 2, 3 en bij 4 heb ik hem terug gestuurd. Vandaag is het de 5de werkdag dat ze hem terug hebben, maar nog niets terug gehoord.

Aangezien er niets met het toetsenbord is gebeurd, en ze dat er ook aan kunnen zien ga ik er vanuit dat ik netjes een nieuwe toegestuurd krijg. Maar zo mogen nu wel eens opschieten...
Wat een grap. De webshop heeft hem nu terug gestuurd ter reparatie naar Cooler Master, verwachte tijd: 4 weken. Geschreven dat ik geen vertrouwen meer in dat product heb.
Er zijn al 4 toetsen kapot gegaan, die kunnen ze wel repareren, maar wie zegt dat er niet nog meer toetsen stuk gaan?

Voortaan koop ik weer fijn bij Amazon, dan krijg ik tenminste direct mn geld terug, ipv die gehannes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoaDHouse
rows schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 16:13:

Ja ik heb keyboard zelf een paar maanden gehad en sinds kort verkocht. Ik kan gewoon niet aan die romer switches wennen, het voelt toch aan als een rubberdome toetsenbord. Maar goed ieder zijn ding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
https://www.kickstarter.c...anical-ergonomic-keyboard

Iemand al ervaring? Als mn komende reviews totaal onleesbaar zijn, that's why....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-06 09:48
Had hem ook al gezien maar vind het behoorlijk prijzig. Voor dat geld (inclusief taxes etc.) heb je ook een ergodox vanuit Polen (en dus geen import / douane kosten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoaDHouse
Foritain schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 13:39:

Iemand al ervaring? Als mn komende reviews totaal onleesbaar zijn, that's why....
Apart is die wel,, ik dacht dat hij net zo groot was als een TKL totdat ik het filmpje zag :)

Je bent eigenlijk wel verplicht om hier een review van te maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fero
De RK61 is vandaag binnen gekomen! Wat een fijn ding zeg :D

Ik zal morgen nog een fatsoenlijke update post doen met eventueel mijn versie van het AHK script er bij, maar ik ben alles nog een beetje aan het ontdekken en (mijn eerste) AHK script stukje bij beetje aan het aanpassen. Inmiddels heb ik wel mijn hotkeys allemaal zo goed (vind ik zelf dan) ingesteld dat ik eigenlijk al spijt heb dat mijn numpad van €30 al onderweg is |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmgItsKoen
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-06 19:24
Foritain schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 13:39:

Lijkt mij 3x niks, ik kan mij niet voorstellen dat dit ergonomischer is dan een Ergodox, waarbij je de twee delen uit elkaar kan zetten en dus niet je schouders naar binnen hoeft te draaien om te kunnen typen. Toetsenbord valt bij mij meteen al af door de erg alternatieve layout, waardoor custom keycaps onmogelijk worden.

De full programmability en USB-C vind ik dan wel weer pluspunten, al zie ik dit liever in een Ergodox Infinity achtig model terugkomen, zodat er informatie naar het toetsenbord kan worden teruggespeeld en weergegeven worden op het beeldscherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtsr
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-12-2023
Is er iemand met een ergodox (infinity) in de regio utrecht, die ik een keer zou kunnen proberen?

Edit: Of een Dactyl(us) of iets dergelijks ergonomisch?

[ Voor 23% gewijzigd door mtsr op 30-10-2017 22:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
https://www.alternate.nl/...duct/1377764?event=search

Ik weet niet of die prijs blijft plakken, maar 89 eur voor een Cherry MX RGB bord is niet veel geld. Op 109/119 is het een leuke deal, maar voor 89 euro zie ik niet veel alternatief. Ben je al snel wat tientjes meer kwijt.

Afbeeldingslocatie: https://www.techtesters.eu/pic/GBAORUSM3K7/x3.JPG

Afbeeldingslocatie: https://www.techtesters.eu/pic/GBAORUSM3K7/x4.JPG

[ Voor 15% gewijzigd door Foritain op 31-10-2017 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die ga ik aan m'n collega doorgeven. Die heeft vorige week een paar dagen op m'n Quickfire TK met MX Brown zitten typen en vond het erg prettig. De tactile feedback hoeft voor hem niet zo. De Ajazz met 'MX Black' die ik op kantoor heb vond hij veel minder prettig, te zwaar. Kreeg 'm na nog geen 10 minuten alweer terug. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ja, ik gebruik al jaren, tot tevredenheid een Ducky DK2108S. Maar gelukkig zonder software driver die dit doet:

https://www.reddit.com/r/...software_sending_data_to/

So apparently the software of the Mantistek GK2 is sending all our keypress to an Alibaba.com server! This is sick, imagine the level of information they have about passwords and logins...`

Het mot niet gekker worden... 8)7 :(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ehtweak schreef op maandag 6 november 2017 @ 11:09:
Ja, ik gebruik al jaren, tot tevredenheid een Ducky DK2108S. Maar gelukkig zonder software driver die dit doet:

https://www.reddit.com/r/...software_sending_data_to/

So apparently the software of the Mantistek GK2 is sending all our keypress to an Alibaba.com server! This is sick, imagine the level of information they have about passwords and logins...`

Het mot niet gekker worden... 8)7 :(
Dit lees ik even verderop:
Aren't these summary press counts per-key for creating a heatmap? That would explain why there are so many "0" entries (keys that didn't get used at all). You could test this out by checking how many values are being sent: is it always 104 keys?
They don't look like a sequence of pressed keys like you'd expect for a keylogger (the numbers don't match up with any scan-code maps I can find).

En als reactie daarop:
Yes, it is. The data is the number of times each key has been pressed, and it's only sent once per session (whenever the software is restarted), presumably as an online heatmap backup. There's no malicious keylogger; the only bad thing going on here is that the heatmaps aren't encrypted.
Unfortunately, nobody on reddit and nobody at the news outlets (Tom's Hardware, DigitalTrends, Techpowerup) appears to have fully read the original post this all is based on. The author even says there isn't a keylogger a few posts later.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Tsurany schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 09:01:
[...]

Dit lees ik even verderop:
Aren't these summary press counts per-key for creating a heatmap? That would explain why there are so many "0" entries (keys that didn't get used at all). You could test this out by checking how many values are being sent: is it always 104 keys?
They don't look like a sequence of pressed keys like you'd expect for a keylogger (the numbers don't match up with any scan-code maps I can find).

En als reactie daarop:
Yes, it is. The data is the number of times each key has been pressed, and it's only sent once per session (whenever the software is restarted), presumably as an online heatmap backup. There's no malicious keylogger; the only bad thing going on here is that the heatmaps aren't encrypted.
Unfortunately, nobody on reddit and nobody at the news outlets (Tom's Hardware, DigitalTrends, Techpowerup) appears to have fully read the original post this all is based on. The author even says there isn't a keylogger a few posts later.
Het blijft wel kwalijk dat dit allemaal onversleuteld het web op gaat. Vind het maar een raar verhaal

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

GreNade schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 09:05:
[...]

Het blijft wel kwalijk dat dit allemaal onversleuteld het web op gaat. Vind het maar een raar verhaal
Dat is het zeker. Ik heb zelf dat specifieke toetsenbord maar de software staat altijd uit :)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laryx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 16:26
jemig wat is er veel keus.Ik heb echt geen diee wat te kiezen. Zie zoveel moois. Typ al jaren op goedkope plankjes en wil de stap gana maken naar mechanisch. Corsair heeft mooie bordjes en coolermaster ook wel
Wellicht kunnen jullie een beetje helpen.

Welke lay-out wil je?
Qwerty, standaard indeling. Windows key lock functie

Wil je met of zonder numpad?
Met. full size toetsenbord

Wil je backlight?
Ja rgb

Welke MX Switch prefereer je?
brown

Wat je is je budget?
100-150

Wil je macro toetsen?
Nee

Doel van het keyboard?
Gaming

*****Laryx runs aroound the room pretending to be a plane.<BR>VROOOM!!!!<BR>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:18

skoozie

SCSI

@Laryx als ik je wensen invoer inde PW komen de volgende 2 naar voren: https://tweakers.net/pricewatch/compare/463776;497933/

Ik ken ze zelf niet, maar afgaande op de foto's:
De Corsair heeft zo te zien een polssteun maar geen standaard bottom row (lastiger voor als je een keer andere keycaps wilt)
De Cooler Master mist de polssteun maar heeft wel 4 macro's (boven het numpad)

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rens1967
@Laryx Ik heb sinds 1,5 maand deze: pricewatch: Corsair Gaming K70 LUX RGB (Qwerty US, Cherry Brown)
Typt fijn, de polsteun vind ik heerlijk aanvoelen, mediatoetsen op het toetsenbord, geen extreem uiterlijk en als je eenmaal aan de software gewend bent kan je leuke effecten creëren. :)
Wat wel wennen is, is het feit dat secundaire tekens (of hoe die ook heten), bv uitroepteken, vraagteken, haakjes enz, onderaan op de toetsen staan, ipv bovenaan. Maar bij gamen, of als je blind typt, geen probleem. Valt wel net buiten je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laryx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 16:26
de polssteun haal ik er meestal af om eerlijk te zijn.
De coolermaster heb ik nara zitten kijekn al. Op zich mooi ding maar volgens mij geen windows toets lock.
de K70 lux heb ik ook naar gekeken lijkt me ook wel wat. hoe is het geluid van die brown switches op de K70 Rens?

*****Laryx runs aroound the room pretending to be a plane.<BR>VROOOM!!!!<BR>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rens1967
Duidelijk hoorbaar, luider dan van een Logitech 10-euro bordje in ieder geval. Zelf vind ik het niet storend, het valt mij absoluut niet op. Maar echt vergelijkingsmateriaal heb ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApoC
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:05
Voor die nog op zoek is naar mooi spul voor weinig: check nu Alternate voor een Ducky One TKL met PBT side printed caps (mx brown switch) voor 69 euro. Nou zijn die Ducky One's al niet heel duur, maar veel goedkoper gaat een goed tobo met PBT caps volgens mij niet worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
https://www.megekko.nl/pr...ro-M-White-LED-Red-Switch

50/53 eur is een hele leuke deal voor de Cooler Master Pro M - edit: met witte verlichting.

[ Voor 11% gewijzigd door Foritain op 24-11-2017 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm-b
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-04-2024
Na een succesvolle Kickstarter campaign is Kinesis https://www.kinesis-ergo.com/ afgelopen weekend begonnen met de verkoop van hun nieuwe mechanische toetsenbord voor gamers, de Freestyle Edge.

Zie https://gaming.kinesis-ergo.com/fsedge/ voor alle specificaties. Hier een paar specificaties op een rijtje:
  • Volledig herprogrammeerbaar (9 layouts met elk 2 lagen)
  • Plug and play (Win/Mac/Linux): alles opgeslagen op het keyboard zelf (4MB intern geheugen)
  • NKRO
  • 8 extra toetsen
  • Macro's programmeerbaar op toetsenbord zelf
  • Keuze uit Cherry MX Brown/Blue/Red
  • Split keyboard
  • Teringduur: vanaf $199 8)7
Ik wil er graag een kopen en heb contact gezocht. De verzendkosten voor één exemplaar zijn $87... Er kunnen bovendien nog invoerheffingen bovenop komen. Het zou qua verzendkosten wellicht een hoop kunnen schelen om in één keer een hele doos vol te laten verschepen.

Twee vragen:
  1. Zijn er op Tweakers belangstellenden?
  2. Kent iemand een veilige en nette manier kennen om zo'n inkoopactie te organiseren?
Afbeeldingslocatie: https://gaming.kinesis-ergo.com/wp-content/uploads/2016/11/Edge-Front-Clip-Crop-1-768x444.png

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-06 10:10

Wailing_Banshee

You're Next

pm-b schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 14:43:
Ik wil er graag een kopen en heb contact gezocht. De verzendkosten voor één exemplaar zijn $87... Er kunnen bovendien nog invoerheffingen bovenop komen. Het zou qua verzendkosten wellicht een hoop kunnen schelen om in één keer een hele doos vol te laten verschepen.

Twee vragen:
  1. Zijn er op Tweakers belangstellenden?
  2. Kent iemand een veilige en nette manier kennen om zo'n inkoopactie te organiseren?
Vraag 1: ja, ik ga hem kopen.
Vraag 2: geen idee

Die invoerheffingen zijn standaard op producten uit de US. Een simpele vuistregel is, wat er staat in dollars betaal je in euros.

Dus het toetsenbord is 219 dollar, dus ik ga uit van 219 euro. Plus 80 dollar verzendkosten, dus dat is 309 euro totaal. Ik wil er ook de palm pads bij ($12) en lift kit bij ($25), dus dat is een leuk kerstcadeautje voor mezelf :D

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:48

mvds

Totally awesome!

Wailing_Banshee schreef op donderdag 30 november 2017 @ 08:18:
Dus het toetsenbord is 219 dollar, dus ik ga uit van 219 euro. Plus 80 dollar verzendkosten, dus dat is 309 euro totaal. Ik wil er ook de palm pads bij ($12) en lift kit bij ($25), dus dat is een leuk kerstcadeautje voor mezelf :D
8)7

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Helaas zijn het aantal geknikte toetsenborden met functie toetsen zeer zeldzaam. Ik heb geprobeerd om op een rechte plank te werken, maar dat kan ik gewoonweg niet, krijg ik gelijk kramp in m'n polsen en armen. En mijn Microsoft 4000 toetsenbord werkt wel, maar die numpad begint toch in de weg te zitten. Ik heb naar de Microsoft Sculpt Ergonomics gekeken, maar die heeft voor mij twee nadelen: draadloos en de belangrijkste, ik vind hem niet prettig typen. Welke blijven dan over?

Dus betaal ik maar iets meer voor een toetsenbord wat practisch perfect op mijn wensen aansluit.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Wailing_Banshee schreef op donderdag 30 november 2017 @ 08:49:
[...]

Helaas zijn het aantal geknikte toetsenborden met functie toetsen zeer zeldzaam. Ik heb geprobeerd om op een rechte plank te werken, maar dat kan ik gewoonweg niet, krijg ik gelijk kramp in m'n polsen en armen. En mijn Microsoft 4000 toetsenbord werkt wel, maar die numpad begint toch in de weg te zitten. Ik heb naar de Microsoft Sculpt Ergonomics gekeken, maar die heeft voor mij twee nadelen: draadloos en de belangrijkste, ik vind hem niet prettig typen. Welke blijven dan over?

Dus betaal ik maar iets meer voor een toetsenbord wat practisch perfect op mijn wensen aansluit.
Ik snap je beweegredenen, maar ik vind dit ramplankje echt WAYYYYYYYY overpriced! Maar dat is mijn persoonlijke mening...

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

mvds schreef op donderdag 30 november 2017 @ 09:56:
[...]

Ik snap je beweegredenen, maar ik vind dit ramplankje echt WAYYYYYYYY overpriced! Maar dat is mijn persoonlijke mening...
Je moet dit op de lange termijn zien. Liever een dag gewerkt voor een toetsenbord dan maanden niet kunnen werken door een toetsenbord :p Maar ja, het is niet goedkoop. Over het overpriced is, is een ander vehaal, Let wel dat 80 euro voor vervoer is. Dit bedrijf doet normaal gesproken geen zaken met internationale klanten en heeft daardoor geen kwantum voordeel bij pakket maatschappijen. Ik vind het al heel wat dat ik het niet via een omweg naar Nederland hoef te halen...

• mvds

mvds

Totally awesome!

Wailing_Banshee schreef op donderdag 30 november 2017 @ 10:03:
[...]

Je moet dit op de lange termijn zien. Liever een dag gewerkt voor een toetsenbord dan maanden niet kunnen werken door een toetsenbord :p Maar ja, het is niet goedkoop. Over het overpriced is, is een ander vehaal, Let wel dat 80 euro voor vervoer is. Dit bedrijf doet normaal gesproken geen zaken met internationale klanten en heeft daardoor geen kwantum voordeel bij pakket maatschappijen. Ik vind het al heel wat dat ik het niet via een omweg naar Nederland hoef te halen...
Dan nog vind ik het een behoorlijke gok om zoveel geld uit te geven voor een ramplank. Je geeft aan dat het Microsoft 4000 toetsenbord werkt maar dat het numpad in de weg begint te zitten. Dus alleen maar om van het numpad af te komen vind jij €300 uitgeven gerechtvaardigd... Ehhh, oke. :o

Ik heb zelf het idee dat je een geknikt toetsenbord met mechanische switches toch echt wel voor een heel stuk minder moet kunnen ontwikkelen hoor. Je hebt Cherry MX bordjes al voor €65, die zijn inclusief de numpad maar exclusief de verlichting. Daar zit vast ook al een aardige marge op.

Volgens mij lacht de ontwikkelaar van die ramplank zich echt de ballen uit zijn broek met die (vanaf) $199

Maar hee, jij bent er blij mee en daar gaat het volgens mij om :)

• pm-b
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-04-2024
Wailing_Banshee schreef op donderdag 30 november 2017 @ 08:18:
[...]

Vraag 1: ja, ik ga hem kopen.
Vraag 2: geen idee

Die invoerheffingen zijn standaard op producten uit de US. Een simpele vuistregel is, wat er staat in dollars betaal je in euros.

Ik heb ondertussen navraag gedaan bij een verkoper van ergonomische toetsenborden (Backshop), en die zijn van plan om hem te verkopen. Fabrikant heeft aan hun ondertussen laten weten dat ze voorlopig op zijn en pas in januari/februari 2018 definitief in de verkoop gaan.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

mvds schreef op donderdag 30 november 2017 @ 13:47:
[...]
Ik heb zelf het idee dat je een geknikt toetsenbord met mechanische switches toch echt wel voor een heel stuk minder moet kunnen ontwikkelen hoor. Je hebt Cherry MX bordjes al voor €65, die zijn inclusief de numpad maar exclusief de verlichting. Daar zit vast ook al een aardige marge op.
Ooit wel eens opgevallen dat wat vaak gevraagd wordt goedkoper is dan dat wat door minder mensen gebruikt wordt? Ja, een standaard toetsenbord is redelijk goedkoop, gewoon omdat de afname practisch gegarandeerd is. En iets wat al langer op de markt is, is altijd goedkoper dan iets wat helemaal nieuw is.

@pm-b mijn huidige toetsenbord is half-stuk (vooral de x doet het soms wel en soms niet :p), En ik heb geen zin om nog een maand of 4 te wachten voordat ik een nieuwe heb. Ik heb een extra mechanisch toetsenbord aan m'n pc hangen en die gebruik ik nu soms als die x me echt de neus uit komt (irritant bij gamen en bij programmeren!) maar alleen bij gamen kan ik hem wat langer gebruiken (en alleen omdat ik dan het toetsenbord scheef leg, maar daardoor kan het rechterdeel van het bord eigenlijk niet gebruiken). Dus het was voor mij een keuze: een nieuw MS toetsenbord kopen en na een maand of 4 dat toetsenbord niet meer hoeven gebruiken of nu dat geld extra uitgeven en een toetsenbord kopen wat ik wel langere tijd kan gebruiken.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
mvds schreef op donderdag 30 november 2017 @ 13:47:
Volgens mij lacht de ontwikkelaar van die ramplank zich echt de ballen uit zijn broek met die (vanaf) $199
Zou het?
Bij lagere volumes heb je geen schaalvoordelen.. En R&D kost veel meer dan je denkt.
pricewatch: Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown (Qwerty US) zit ook al op 170 euro.

[ Voor 22% gewijzigd door Olaf van der Spek op 30-11-2017 14:00 ]

• mvds

mvds

Totally awesome!

Olaf van der Spek schreef op donderdag 30 november 2017 @ 13:59:
[...]

Zou het?
Bij lagere volumes heb je geen schaalvoordelen.. En R&D kost veel meer dan je denkt.
pricewatch: Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown (Qwerty US) zit ook al op 170 euro.
Klopt, daar ben ik me ook van bewust. Maar keyboards bestaan al sinds het begin van de computer en zo ingewikkeld is een keyboard nou ook weer niet. Dus R&D is in mijn ogen behoorlijk overschat wanneer het gaat om een keyboard. Dit "speciale" keyboard is daar geen uitzondering op. De vormgeving is standaard (op de knik na) dus het lijkt dat er geen dure onderzoeken qua ergonomie vooraf zijn gegaan en het blijft gewoon een keyboard waarbij je heel simpel gezegd een x aantal contactjes moet pollen om te zien of ze bekrachtigd zijn. Daar zijn vast dedicated processors voor te vinden die dat voor je regelen.

Er is echt wel kwaliteitsverschil tussen een keyboard van €5,95 van de Action en een instapmodel van Logitech van €10. Wanneer je naar de luxere klasse gaat met mechanische switches zit je nog wat duurder en dat verschil merk je ook nog wel (zie nieuws: Cherry maakt MX-switches voor zelfbouwtoetsenborden beschikbaar maar dan nog blijft het principe en werking van een keyboard hetzelfde.

Ik heb ook thuis een mechanisch toetsenbord (Logitech 810) en ja het is een fijn plankje en de lampjes zijn leuk maar merk ik nou werkelijk een wereld van verschil, zodanig dat het een prijsverschil van €100 rechtvaardigd? In mijn ogen absoluut niet. Waarom koop ik dan toch het bordje? Tja dat vraag ik me ook serieus af.

Waar zit het geld dan voornamelijk in... het ontwikkelen van de (spuitgiet)mallen en printborden, stukje software (wat echt niet spannend is) en de onderdelen zelf. Ik denk dat je voor zo'n 4-5 tientjes toch echt wel een custom bordje moet kunnen bouwen hoor. Maar dan zal je inderdaad de switches e.d. per 10.000 ofzo moeten inkopen. Maar hee, dat zijn ook maar 100 bordjes, dus waar hebben we het dan over. Bij zo'n kickstart ben je ook zeker van de verkopen, dus weet je hoeveel je er kwijt kan en dat zullen er vast meer dan 100 zijn.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

mvds schreef op donderdag 30 november 2017 @ 14:19:
[...]

Klopt, daar ben ik me ook van bewust. Maar keyboards bestaan al sinds het begin van de computer en zo ingewikkeld is een keyboard nou ook weer niet. Dus R&D is in mijn ogen behoorlijk overschat wanneer het gaat om een keyboard. Dit "speciale" keyboard is daar geen uitzondering op. De vormgeving is standaard (op de knik na)
En daar ga je al de mist in, dit toetsenbord heeft geen knik. Maar bestaat uit twee delen, die wel met elkaar moeten communiceren.
Waar zit het geld dan voornamelijk in... het ontwikkelen van de (spuitgiet)mallen en printborden, stukje software (wat echt niet spannend is)
En ook hier ga je de mist in, de software is wel degelijk spannend. €220 voor een toetsenbord is niet goedkoop, klopt, maar ik denk wel dat dit toetsenbord het waard is. Die extra €80 zit hem gewoon in het feit dat hij op individuele basis van Amerika naar Europa wordt verscheept. Als je kunt en wilt wachten dan kan het wel de moeite waard zijn om dat te doen om dat bedrag een stuk naar beneden te brengen.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
mvds schreef op donderdag 30 november 2017 @ 14:19:
Ik heb ook thuis een mechanisch toetsenbord (Logitech 810) en ja het is een fijn plankje en de lampjes zijn leuk maar merk ik nou werkelijk een wereld van verschil, zodanig dat het een prijsverschil van €100 rechtvaardigd? In mijn ogen absoluut niet. Waarom koop ik dan toch het bordje? Tja dat vraag ik me ook serieus af.
Je merkt het verschil tussen mechanisch en niet-mechanisch niet? Dan is een bordje van €10 waarschijnlijk wel voldoende.
Anderen willen echter nooit meer niet-mechanisch.
Waar zit het geld dan voornamelijk in... het ontwikkelen van de (spuitgiet)mallen en printborden, stukje software (wat echt niet spannend is) en de onderdelen zelf. Ik denk dat je voor zo'n 4-5 tientjes toch echt wel een custom bordje moet kunnen bouwen hoor. Maar dan zal je inderdaad de switches e.d. per 10.000 ofzo moeten inkopen. Maar hee, dat zijn ook maar 100 bordjes, dus waar hebben we het dan over. Bij zo'n kickstart ben je ook zeker van de verkopen, dus weet je hoeveel je er kwijt kan en dat zullen er vast meer dan 100 zijn.
Nogmaals, ik denk dat je sommige kosten echt enorm onderschat.
Zou zeggen, probeer het eens voor 5 tientjes en laat dan ook weten hoeveel uur je er mee bezig geweest bent.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op donderdag 30 november 2017 @ 13:57:
[...]
maar daardoor kan het rechterdeel van het bord eigenlijk niet gebruiken). Dus het was voor mij een keuze: een nieuw MS toetsenbord kopen en na een maand of 4 dat toetsenbord niet meer hoeven gebruiken of nu dat geld extra uitgeven en een toetsenbord kopen wat ik wel langere tijd kan gebruiken.
Ik zou contact opnemen met Microsoft. Mijn ervaring was dat een hardware probleem met een keyboard boven verwachting werd afgehandeld (vervangend toetsenbord via UPS, oude zelf weggooien)

• mvds

mvds

Totally awesome!

Olaf van der Spek schreef op donderdag 30 november 2017 @ 14:32:
[...]

Je merkt het verschil tussen mechanisch en niet-mechanisch niet? Dan is een bordje van €10 waarschijnlijk wel voldoende.
Anderen willen echter nooit meer niet-mechanisch.
Ik zeg niet dat ik het verschil niet merk, maar het verschil is in mijn ogen geen €100 waard. Wanneer ik een goed standaard toetsenbord neem, waar ik dagelijks op mijn werk op type en mijn Logitech 810 bord dan is het verschil niet zo enorm dat ik meteen zeg dat het die €100 waard is. Ja ik merk verschil, ja ik vind mechanisch fijn maar zie ik het verschil in prijs terug in het comfort van typen...? Nee!
Nogmaals, ik denk dat je sommige kosten echt enorm onderschat.
Zou zeggen, probeer het eens voor 5 tientjes en laat dan ook weten hoeveel uur je er mee bezig geweest bent.
Als ik mijn doel zou zetten op 100 bordjes en de ontwikkelkosten over die 100 bordjes uitsmeer denk ik dat ik echt niet ver van die 5 tientjes per bordje af zou zitten hoor. Ik heb alleen niet €5k liggen die ik in zo'n project wil/kan stoppen.

Maar zo gaat het in de gaming wereld wel, Logitech bijvoorbeeld zet vele duizenden ramplankjes in de markt elk jaar, dus die hebben de fabricage enzo echt wel op orde, hebben ook mooie deals voor de inkoop van onderdelen, weten waar ze moeten zijn voor goede en goedkope halffabricaten dus voor een bordje zoals mijn pricewatch: Logitech G810 Orion Spectrum (Qwerty US) van €129 is de marge vrij zeker hoog gewoon omdat ze weten dat hun doelgroep die €129 over heeft voor dat bordje.

Maar de stap van een instap K120 plankje naar de g810 is (voor Logitech zelf) niet zo enorm groot dat het verklaart waarom er een verschil in prijs van €120 in zit. Ja betere en duurdere onderdelen, ja meer software maar voor een heel groot deel gewoon die "gaming factor" waardoor er 30% bovenop komt (als het niet veel meer is)

• mvds

mvds

Totally awesome!

Wailing_Banshee schreef op donderdag 30 november 2017 @ 14:31:
[...]
En daar ga je al de mist in, dit toetsenbord heeft geen knik. Maar bestaat uit twee delen, die wel met elkaar moeten communiceren.
"Communiceren" bedoel je... Komop zeg, er loopt gewoon een kabeltje tussen hoor, er hoeft echt geen hele TCP/IP/Bluetooth/IoT/ZWave stack of wat dan ook geïmplementeerd te worden. Het zijn gewoon elektrische signalen die ipv door een printspoor op een PCB door een kabeltje gaan. Niks bijzonders aan.
En ook hier ga je de mist in, de software is wel degelijk spannend. €220 voor een toetsenbord is niet goedkoop, klopt, maar ik denk wel dat dit toetsenbord het waard is. Die extra €80 zit hem gewoon in het feit dat hij op individuele basis van Amerika naar Europa wordt verscheept. Als je kunt en wilt wachten dan kan het wel de moeite waard zijn om dat te doen om dat bedrag een stuk naar beneden te brengen.
Als de software werkelijk zo spannend is, dan zit er veel teveel zooi in. Een OS weet zelf prima zonder extra software om te gaan met een keyboard, dus waar het dan om gaat is het aansturen van de verlichting en het vertalen van de speciale (geen onderdeel uitmakend van de standaard 101 key-set) toetsen. That's it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-06 20:29

MeltedForest

Lenny-t

Dankzij Black Friday ben ik nu eigenaar van een Corsair Strafe Silent. Uiteraard heb ik al even zitten tweaken aan de RGB verlichting, ik dacht wellicht kan ik wat profielen van andere Tweakers proberen. Tot mijn verbazing kan ik er echter op het forum vrij weinig over vinden, terwijl er toch redelijk wat Corsair gebruikers hier zijn? Wellicht is er genoeg animo voor een apart "Corsair CUE RGB Profielen" topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

MeltedForest schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 11:14:
Dankzij Black Friday ben ik nu eigenaar van een Corsair Strafe Silent. Uiteraard heb ik al even zitten tweaken aan de RGB verlichting, ik dacht wellicht kan ik wat profielen van andere Tweakers proberen. Tot mijn verbazing kan ik er echter op het forum vrij weinig over vinden, terwijl er toch redelijk wat Corsair gebruikers hier zijn? Wellicht is er genoeg animo voor een apart "Corsair CUE RGB Profielen" topic?
1 manier om erachter te komen :)

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 315662

Is er ergens een relatief goedkope manier om aan standaard zwarte keycaps te komen? Ik heb de Das Keyboard 4 Ultimate, maar hoewel het er leuk uit zag heb ik er na een half jaar toch wel enigszins spijt van. Ik wil alleen geen super flashy toetsenbord oid. dus ik ben gewoon op zoek naar zwarte keycaps.

WASDkeyboards heeft mooie sets waar je alles zelf ook kunt maken, maar ik ben een beetje bang voor de import kosten waardoor de keycaps zomaar 2x zo duur kunnen worden. Voor zover ik kan vinden is er eigenlijk niets in Europa waar je zomaar standaard keycaps kunt kopen (dus niet gekleurd of met een raar lettertype oid). Maar misschien zoek ik wel heel slecht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-06 20:20
Anoniem: 315662 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 19:25:
Is er ergens een relatief goedkope manier om aan standaard zwarte keycaps te komen? Ik heb de Das Keyboard 4 Ultimate, maar hoewel het er leuk uit zag heb ik er na een half jaar toch wel enigszins spijt van. Ik wil alleen geen super flashy toetsenbord oid. dus ik ben gewoon op zoek naar zwarte keycaps.

WASDkeyboards heeft mooie sets waar je alles zelf ook kunt maken, maar ik ben een beetje bang voor de import kosten waardoor de keycaps zomaar 2x zo duur kunnen worden. Voor zover ik kan vinden is er eigenlijk niets in Europa waar je zomaar standaard keycaps kunt kopen (dus niet gekleurd of met een raar lettertype oid). Maar misschien zoek ik wel heel slecht :+
En bij ali?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:47
Anoniem: 315662 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 19:25:
Ik heb Keycaps gekocht bij WASDkeyboards en er kwam uiteindelijk 17.20 Euro bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 315662

Precies wat ik bedoelde, echt helemaal niet aan gedacht, thanks :)
EricTC schreef op donderdag 7 december 2017 @ 22:39:
[...]

Ik heb Keycaps gekocht bij WASDkeyboards en er kwam uiteindelijk 17.20 Euro bij.
Ik ga even de keycaps van Aliexpress afwachten, anders kan dat nog een optie zijn. 20 euro valt dan nog wel mee als je weet dat het echt goede kwaliteit keycaps zijn, wat bij WASDkeyboards volgens mij wel duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldme
  • Laatst online: 02-06 08:47
Heeft iemand mogelijkheden gezien om een Topre aan te schaffen? Ik zie dat men op ebay de realforce aanbiedt (87u) maar voor flinke prijzen waar ook nog douane kosten boven komen. In Europa lijken ze niet beschikbaar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik zit erg in dubio: Voor mijn nieuwe ramplank twijfel ik tussen de nieuwe Cooler Master Masterkeys MK750 en de Corsair Gaming K95 RGB Platinum (beide Cherry MX brown keys). Prijsverschil is zeer klein (momenteel 15,- korting op de K95 bij Alternate waardoor het verschil tussen beide borden maar 15,- is in het voordeel van de Cooler Master).
Afgaande op de internet reviews zijn de gemiddelde scores vrijwel gelijk, heb ze beiden even in de winkel kunnen aanvoelen, en vindt ze allebei goed aanvoelen. Polssteun MK750 iets prettiger, maar de K95 heeft wel de macro toetsen (waar ik af en toe gebruik van maak op mijn huidig plankje) Beetje stuivertje wisselen dus...

Iemand ervaringen gehad met beide planken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinator
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-05 16:00
Ik zit men hoofd hier al enkele dagen te breken over wat ik wil bereiken, misschien kunnen jullie me verder helpen :)

Ik ben op zoek naar een Mechanical keyboardje met degelijke verlichting (hoeft geen RGB te zijn, mag natuurlijk altijd)
Probleem is mijn Layout die ik al jaren gewoon ben.

Ik ben op zoek naar US/Nl layout met GROTE enter en @ op nr 2, dus geen UK layout of dergelijke :)

Kan iemand mij hiermee verder op weg helpen, ik heb al aardig wat liggen googlen, en als belg zak ik altijd af voor degelijke qwerty borden naar nederland, maar wil echt geen halve enter :)

Verder graag wat hints en tips over het zo stil mogelijk te hebben, ik heb jarenlang een Logitech G105 gehad (membrane i know) maar wil dus iets dat redelijk stil is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat het @ op 2 staat, komt niet door de fysieke layout van je toetsenbord, maar de indeling die je in het OS kiest.

De hoge en brede enter begrijp ik, dat is iets wat vroeger redelijk gebruikelijk was waarbij je alsnog een lange linker shift hebt. Ik weet niet of zulke bordjes met mechanisch gemaakt worden. Heb je al gekeken naar eentje zelf maken waardoor je dit naar eigen wens kan invullen? Dan zit je eigenlijk alleen nog met de keycap ervoor. Zou je custom kunnen laten maken natuurlijk. Het zal dan wel prijzig worden, dus wat is je budget? Of wat ben je bereid ervoor neer te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinator
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-05 16:00
Hero of Time schreef op zondag 10 december 2017 @ 01:19:
Dat het @ op 2 staat, komt niet door de fysieke layout van je toetsenbord, maar de indeling die je in het OS kiest.

De hoge en brede enter begrijp ik, dat is iets wat vroeger redelijk gebruikelijk was waarbij je alsnog een lange linker shift hebt. Ik weet niet of zulke bordjes met mechanisch gemaakt worden. Heb je al gekeken naar eentje zelf maken waardoor je dit naar eigen wens kan invullen? Dan zit je eigenlijk alleen nog met de keycap ervoor. Zou je custom kunnen laten maken natuurlijk. Het zal dan wel prijzig worden, dus wat is je budget? Of wat ben je bereid ervoor neer te leggen?
Was net ook naar deze optie aan het kijken op http://www.wasdkeyboards.com, lijkt me idd wat prijzig.

Wel wat ik van indeling wil bereiken is dus dit (men oude keyboard)

https://ibb.co/f67efG

Probleem is dat ik nooit geen NL / us layout kan kiezen voor de prints, of moet ik dit anders aanpakken?

Hebben jullie enige hints of er shop zijn in de eu die goed zijn? (vermijd liever import)

Ik ben bereid voor geld neer te tellen voor een goed bordje dat ik dan eventueel zelf kan onderhouden / gemakkelijk kan zelf fixen, mijn toetsenborden sterven over het algemeen van teveel proper maken (plastiek die moe word van toetsenbord te openen) of van toetsen die gewoon echt hw-matig stuk gaan.

Ik was dus aan het denken richting 100-150 euro maar dat lijkt me te weinig voor een custom bordje niet?

Momenteel heb ik ter vervanging even een coolermaster devestator, en dit vind ik gewoon een ramp, kwil hem soms gewoon in 2 slagen van frustratie haha :)

[ Voor 7% gewijzigd door Robinator op 10-12-2017 01:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Oh, is dat de layout die je wilt? Ik dacht dat je een iets aangepaste ANSI wilde, maar wat je op de foto laat zien is een toetsenbord met de ISO layout. Die zal iets makkelijker te vinden zijn. Desnoods haal je een setje custom keycaps om de tekens op de juiste plek te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-06 17:55
Ja dat lijkt mij inderdaad gewoon de ISO lay-out. Check Logitech borden, die hebben allemaal ISO lay-out.

Maar nu je weet dat het om ISO gaat, wordt de zoektocht wel makkelijker :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Deze is wel even het bekijken waard voor mech liefhebbers:
productreview: Wooting One Premium (Flaretech Red & Blue, US Qwerty) review d...

Nu twee Flaretech bordjes liggen, voelt toch best wel (dik) prima, en makkelijk te vervangen? Daar zal Cherry ook even van op het achterhoofd krabben vermoed ik. Maar vooral: Analog / pressure sensitive input is friggin hilarisch :D

Also: KEYBOARD WEEK. Even lekker toetsenbord gebeuren aftikken van dingen die al te lang liggen :D

[ Voor 8% gewijzigd door Foritain op 11-12-2017 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 19:59

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Anoniem: 315662 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 22:40:
[...]

Precies wat ik bedoelde, echt helemaal niet aan gedacht, thanks :)

[...]

Ik ga even de keycaps van Aliexpress afwachten, anders kan dat nog een optie zijn. 20 euro valt dan nog wel mee als je weet dat het echt goede kwaliteit keycaps zijn, wat bij WASDkeyboards volgens mij wel duidelijk is.
Gebruikt WASD onderhand al PBT caps dan? Of is dat nog steeds ABS? Je hebt een Das, dus geen backlight, en dan zou ik zonder meer kiezen voor PBT caps.

In other news: vorige week als probeersel een Vortex Race 3 aangeschaft met MX Silver switches en DSA profile PBT caps. Heel veel primeurs in 1 bord, aangezien ik daarvoor altijd TKL borden met MX Blue en Cherry profile ABS caps had. Maar eigenlijk bevalt het prima. Layout is prima, switches zijn compleet anders maar eigenlijk best comfortabel (vooral lichter en stiller), en de keycaps zijn briljant. Heb ook een Vortex Vibe onderweg (effectief is dat een Pok3r met een numeriek blok eraan vast) met dezelfde caps en MX Clear switches voor op het werk. Ook dat wordt een primeur. Maar met name de case (alu) en de PBT switches met DSA row 3 profile zijn echt een wereld van verschil.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikieperikie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-06 21:23
Is er een mechanisch toetsenbord met dedicated media keys (play/pause, rewind, forward) en volumeknoppen (down, up, mute)? Dus niet van die functietoetsen.

En het liefst geen toeters en bellen, maar gewoon kleur en lichtloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

erikieperikie schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 00:12:
Is er een mechanisch toetsenbord met dedicated media keys (play/pause, rewind, forward) en volumeknoppen (down, up, mute)? Dus niet van die functietoetsen.
Ja, die heb je. Zelf gezocht?
En het liefst geen toeters en bellen, maar gewoon kleur en lichtloos.
Geen idee, ik ken maar weinig mechs die geen licht hebben eigenlijk. Maar, zoek zelf even in de PW en maak een shortlist. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikieperikie
Dat is dus het moeilijke. In de PW zie je allemaal ellendig flitsende dingen waardoor ik dacht: ik vraag maar even of iemand iets weet. Ik zit door de leds het toetsenbord niet meer! Ik ga wel even in de PW kijken.

Edit:
Zoiets lijkt wel mooi, maar ik vind het wel duur voor een product dat al wat ouder begint te worden en ik lees dat hij niet stabiel staat: pricewatch: Das Keyboard 4 Professional MX Brown.

[ Voor 40% gewijzigd door erikieperikie op 12-12-2017 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

erikieperikie schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 10:44:
Dat is dus het moeilijke. In de PW zie je allemaal ellendig flitsende dingen waardoor ik dacht: ik vraag maar even of iemand iets weet. Ik zit door de leds het toetsenbord niet meer! Ik ga wel even in de PW kijken.

Edit:
Zoiets lijkt wel mooi, maar ik vind het wel duur voor een product dat al wat ouder begint te worden en ik lees dat hij niet stabiel staat: pricewatch: Das Keyboard 4 Professional MX Brown.
pricewatch: Ducky One DKON1608 PBT keycap MX Speed US

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikieperikie
Bedankt voor de tip, maar hij heeft geen dedicated play/pause/next/previous toetsen. Ziet er verder wel goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-06 20:29

MeltedForest

Lenny-t

erikieperikie schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 13:13:
[...]

Bedankt voor de tip, maar hij heeft geen dedicated play/pause/next/previous toetsen. Ziet er verder wel goed uit!
Die flitsende dingen kunnen ook gewoon op 1 (gedimde) kleur zodat het geen kermis is. En in het donker is het wel makkelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikieperikie
Ik ben nu gegaan voor pricewatch: Kingston HyperX Alloy Elite (Cherry MX Brown), omdat de leds uit kunnen (en rood vind ik de minst vervelende kleur), er weinig poespas op zit en de bouwkwaliteit erg hoog zou zijn. De dedicated USB pass-through is ook handig voor mij, ook al heb ik een hub op mijn bureau, die zit al redelijk vol dus ik kan de poort gebruiken.

Ik ben benieuwd wat ik ervan vind!

Dit is mijn eerste mechanische toetsenbord (afgezien waar ik mee heb gewerkt toen ik een jochie was in de tijd dat alles nog clicky mechanisch was) en ik hoop dat ik de browns lekker vind typen; ik programmeer regelmatig, algemeen typewerk (zoals deze reactie) komt natuurlijk regelmatig voor en ik game af en toe (weinig intensieve games, dus geen eisen wat dat betreft). Het zal eerst wel even wennen zijn om deze switches efficiënt te gebruiken, want ik kan aardig hard rammen.

Ik ben voor brown gegaan omdat helemaal geen feedback (red) denk ik te slap aanvoelt, clicky blauw is denk ik irritant voor mijn omgeving, dus is brown de bruine middenweg. :+

Mocht het toch niet bevallen, dan kan ik deze ramplank altijd nog terugsturen. ;)
Pagina: 1 ... 21 ... 157 Laatste